Sanat ja sanonnat

sirkku:)

Ajattelinpa heittää teille heti aamuksi mietiskeltävää - ja toivoni mukaan myös kerrottavaa. Itse en paljon päivän mittaan pysty täällä "roikkumaan", mutta mukaan tulen ennen pitkää...

Tuolla "Korniosastolla" tuli monia hyviä sanoja, lauseita, sanontoja ja kommentteja esille, joita sitten välillä ajan kanssa sekä mietiskelin että niille naureskelin. Kieltämättä siellä oli hiukan sisäpiirin tuntua ilmassa - puhumattakaan siitä, että jos ei alunperin ollut mukana juttelemassa, ei siellä välttämättä "kärryille" olisi enää päässyt. Kuten asiaan kuuluu, siellä myös jutut rönsyilivät laidasta laitaan. Siinähän yksi keskustelujemme suola juuri onkin!

Suomen kieli on vaikea kieli. Meidän kielioppimme on vaikea. Olen lukenut ruotsin ja englannin lisäksi myös saksaa, ranskaa ja espanjaa, mutta suomen kieli vaikeudessaan päihittää nämäkin! Siksi juuri onkin niin mukavaa, kun esimerkiksi näissä keskusteluissamme pystymme heittäytymään virran vietäviksi - ja pystymme juttelemaan asioista myös välittämättä kirjoitusvirheistä ja kielioppisäännöistä! Se on todella antoisaa. Suomen kielihän on myös erittäin rikas kieli!

Mutta mistä sanat ja sanonnat tulevat? Sitä on joskus hauska pohtia. Olette varmasti jokainen joskus olleet tilanteessa, jossa esimerkiksi pelkästään yksi ainoa sana jää "pyörimään kielen päälle", ja sen jälkeen ruvenneet pyörittelemään sitä sanaa entistä enemmän - niin kauan, että se kuulostaa aivan omituiselta!

Nyt en tarkoita sanoja, jotka ovat tulleet muiden kielten kautta meille. Tarkoitan sanoja, jotka ovat vuosisatojen saatossa meille muotoutuneet. Tarkoitan niitä "ihan oikeasti" suomalaisia sanoja, niitä, joille ei alkuperää mistään muusta kielestä löydy. Sanoja, jotka on joko synnytetty tai esimerkiksi maakunnittain meille syntyneet.

Entäs sanonnat? Nuo "vanhan kansan" sanonnat, joita mekin olemme seuraavalle sukupolvelle siirtäneet? Niissä on hauskoja, viisaita, ymmärrettäviä, mutta myös täysin käsittämättömiä viisauksia. Mistä ne juontavat juurensa?

Ettei tekstini venyisi liikaa, ajatelkaapa lähes mitä tahansa sanaa pidemmän aikaa... Jouhi, juosta, pielus, patja, ymmärrys, miehusta, mehu, huhuilla... Lähes jokainen sana tarpeeksi kauan mietittynä kuulostaa hassulta. Kertokaa, mikä sana on joskus tuntikausiksikin jäänyt ihmetyttämään!

Mistäs tulevat tietyt sanonnat? En tarkoita nyt näitä "Ei kukkokaan käskien laula" tai "Ei haukku haavaa tee" tai "Nukutaan yön yli", vaan sellaisia, joille ei ole mitään todistettua tai tunnettua lähtökohtaa! "Levisi kuin Hujasen akan eväät", "Putosi kuin eno veneestä"... Mistä ne tulevat? Mitä muita hyviä, kivoja, hauskoja tai vakavia outoja sanontoja tulee mieleenne?

Kertokaa! Kertokaa kielellä kuin kielellä, kirjakielellä tai murteella, iloisena tai vihaisena! Olen aidosti kiinnostunut! Pohditaan niitä vaikka yhdessä jälkeenpäin!

196

12469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve kuin pukki ;)

      Kun espanjalaiset sanovat "Hablando del rey de Roma, por la puerta asoma"
      niin suomalaiset sanovat "Siinä paha missä mainitaan"

      Eli espanjalaiset sanovat (vapaasti) suomennettuna "Puhuttaessa Rooman kuninkaasta, eiköhän hän jo ovelle ilmesty".

      Minusta tämä esimerkki kuvastaa hyvin sitä tosiseikkaa ettei sanoilla sinänsä ole itseisarvoa. Ne vain ovat kuin sormia jotka osoittavat kuuhun (eli niillä on kyky viitata johonkin). Ja yleensä hölmönähän sitä pidetään joka sormea tuijottaa :)

      Ei silti niin etteikö näitä olisi välillä hiljaisina hetkinä hauska pohtia. Itse olen jo vuosia miettinyt mitä MAAILMA tarkoittaa. Tähän asti on minulle siitä vasta auennut, että se on sana jolla on hyvin alkukantainen rakenne; MAA ja ILMA = siinä KAIKKI. Luolaihmiselle siinä on kaikki mitä on. Eli se ilmeisesti viittaa kaikkeuteen. KAIKKEUS (mitä sekin sitten tarkoittaa). Ja mikä on tämän eroavuus sanalle AVARUUS. Avaraa, kaikki on niin avaraa ja senkin jälkeen on vain lisää avaraa; AVARUUS? Äärettömyys = ilman ääriä olevaa avaruutta? Kuu. Ikuinen. Ikuisuus.

      Huh huh mitä ajatuksia. Pöllö sanoo HUHUU (kuulemma).
      Ehkä minun olisi parempi mennä jo nukkumaan :)
      Painua pehkuihin. Mennä tiehensä ja painaa maate.

      Hassua, todella hassua kun nyt painun pehkuihini 'maa-ilmassa'.

      • sirkku:)

        Tuon espanjalaisen sanonnan tiesin. Monia vastaavanlaisia sanontoja ja aforismeja muistan myös muista kielistä, mutta etenkin ranskan tunneilta lukioaikoina. Jo ensimmäisessä käyttämässämme oppikirjassa oli lähes jokaisen kappaleen lopussa muutama sananlasku tai aforismi. Suurin osa niistä kääntyy suomenkin kielelle lähes sanatarkasti. Alkamatta niitä kuitenkaan luetteloimaan, hauskutella voisi juuri noilla, jotka sanatarkasti eivät suomen kieleen olekaan tulleet...

        Siis SIINÄ PAHA MISSÄ MAINITAAN. Miksi juuri PAHA? Hassua on myös se, että jos kaksi ihmistä juttelevat keskenään kolmannesta, ja tämä kolmas tuleekin samaan aikaan paikalle, huudahtavat kaksi keskustelijaa useinmiten näin: "No siinähän sinä oletkin! Juuri puhuimme sinusta!"... Erittäin hyvälle ystävälle saatetaan kyllä joskus sanoa tuo "siinä paha, missä mainitaan", mutta silloin todella täytyy tuntea tämä kolmas henkilö huumorintajuiseksi ystäväksi.

        Kuten sanoit, sanat ovat kuin sormia jotka osoittavat kuuhun, mutta ajattelepa tilannetta, että yhdessäkin sormessa on haava tai että sormet ovat pahasti nikotiinin keltaamat... Silloin katselijan silmät väkisin niihin sormiin kääntyvätkin ja katselija voi asiasta jotain huomauttaakin... Eli joskus sormet saattavatkin jopa itse puheenaiheeksi joutua...

        Niin paljon kuin itse sanoja ja niiden suomalaista ääntämistä mietinkin, enpä ole koskaan tainnut MAAILMA-sanaa jäädä ajattelemaan. Nyt, kun siitä kerroit, jäinkin sitä miettimään. Hassua. En tiedä yhtään kieltä, jossa maailma-sanaan olisi yhdistetty kaksi eri substantiivia. Joko itämaisista tai esimerkiksi muinaisten intiaanien kielistä voisin kuvitella vastaavan ilmiön löytyvän, mutta näitä kieliä en tunne. Mistä sana suomen kieleen lienee tullut? En jaksa uskoa, että sanaa olisi erikseen kieltämme varten rakenneltu - enemmänkin se viittaisi jo muinaisten luontoa palvovien ihmisten käyttämään kieleen...

        No huh. NIIN METSÄ VASTAA KUIN SINNE HUUDETAAN... Kirjoitit asiallisesti - ja minä tein samoin... Nyt pitäisi lähteä heittämään parille tyypille parit lyhyet kysymykset...

        P.S. MAAILMA sanana on muuten harvinaisen kaunis sana suomen kielessä... Pyörittelepä vaikka sanaa PÖLLÖ pidemmän aikaa kielesi päällä... Heh! Myös kirjoituksesi loppuosa oli hauska; painua pehkuihin, lähteä tiehensä jne.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Tuon espanjalaisen sanonnan tiesin. Monia vastaavanlaisia sanontoja ja aforismeja muistan myös muista kielistä, mutta etenkin ranskan tunneilta lukioaikoina. Jo ensimmäisessä käyttämässämme oppikirjassa oli lähes jokaisen kappaleen lopussa muutama sananlasku tai aforismi. Suurin osa niistä kääntyy suomenkin kielelle lähes sanatarkasti. Alkamatta niitä kuitenkaan luetteloimaan, hauskutella voisi juuri noilla, jotka sanatarkasti eivät suomen kieleen olekaan tulleet...

        Siis SIINÄ PAHA MISSÄ MAINITAAN. Miksi juuri PAHA? Hassua on myös se, että jos kaksi ihmistä juttelevat keskenään kolmannesta, ja tämä kolmas tuleekin samaan aikaan paikalle, huudahtavat kaksi keskustelijaa useinmiten näin: "No siinähän sinä oletkin! Juuri puhuimme sinusta!"... Erittäin hyvälle ystävälle saatetaan kyllä joskus sanoa tuo "siinä paha, missä mainitaan", mutta silloin todella täytyy tuntea tämä kolmas henkilö huumorintajuiseksi ystäväksi.

        Kuten sanoit, sanat ovat kuin sormia jotka osoittavat kuuhun, mutta ajattelepa tilannetta, että yhdessäkin sormessa on haava tai että sormet ovat pahasti nikotiinin keltaamat... Silloin katselijan silmät väkisin niihin sormiin kääntyvätkin ja katselija voi asiasta jotain huomauttaakin... Eli joskus sormet saattavatkin jopa itse puheenaiheeksi joutua...

        Niin paljon kuin itse sanoja ja niiden suomalaista ääntämistä mietinkin, enpä ole koskaan tainnut MAAILMA-sanaa jäädä ajattelemaan. Nyt, kun siitä kerroit, jäinkin sitä miettimään. Hassua. En tiedä yhtään kieltä, jossa maailma-sanaan olisi yhdistetty kaksi eri substantiivia. Joko itämaisista tai esimerkiksi muinaisten intiaanien kielistä voisin kuvitella vastaavan ilmiön löytyvän, mutta näitä kieliä en tunne. Mistä sana suomen kieleen lienee tullut? En jaksa uskoa, että sanaa olisi erikseen kieltämme varten rakenneltu - enemmänkin se viittaisi jo muinaisten luontoa palvovien ihmisten käyttämään kieleen...

        No huh. NIIN METSÄ VASTAA KUIN SINNE HUUDETAAN... Kirjoitit asiallisesti - ja minä tein samoin... Nyt pitäisi lähteä heittämään parille tyypille parit lyhyet kysymykset...

        P.S. MAAILMA sanana on muuten harvinaisen kaunis sana suomen kielessä... Pyörittelepä vaikka sanaa PÖLLÖ pidemmän aikaa kielesi päällä... Heh! Myös kirjoituksesi loppuosa oli hauska; painua pehkuihin, lähteä tiehensä jne.

        mainitseminen oli oikeastaan manaamista eli sillähän se paikalle saatiin.

        vai pöllön toistamista, no, olen siitä toistamalla hukannut jo pisteet kuten varmaan kaikki muutkin pisteeni.... (tähän loppuun laitoin loputkin)


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        mainitseminen oli oikeastaan manaamista eli sillähän se paikalle saatiin.

        vai pöllön toistamista, no, olen siitä toistamalla hukannut jo pisteet kuten varmaan kaikki muutkin pisteeni.... (tähän loppuun laitoin loputkin)

        Mun onkin jo kauan pitänyt kysyä sulta yhtä juttua...
        Miten lieneekin just nyt - vielä siis sanojen kyseessä ollessa - yhtäkkiä tullut mieleeni... Ehkäpä juuri siitä, kun tavallaan itse siitä vihjaisit...
        Mulla kun joskus on pistänyt silmään tuo yopollo. Että miksikö? Katsos, kun, kuten kerroin, olen opiskellut espanjaa (ja asunutkin siellä) ja tosta sun nimestäs on joskus tullut pari huvittavaa juttua mieleen...
        Tiedätkö, miten sen kahdella tavalla espanjan kielessä voi ajatella - tai ennen kaikkea sanoa? Siis, jos et niitä pisteitä raski käyttää, niin... Ai niin. Mut sähän ilmeisesti osaat espanjaa myös??? Enpä sanokaan vielä mitään...


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        mainitseminen oli oikeastaan manaamista eli sillähän se paikalle saatiin.

        vai pöllön toistamista, no, olen siitä toistamalla hukannut jo pisteet kuten varmaan kaikki muutkin pisteeni.... (tähän loppuun laitoin loputkin)

        No jo on markkinat!
        Nyt mä en sitten tiedä, tuleeko kaksi lähes samaa viestiä... Jos tulee, niin tulkoon. Linjatko tukossa lienevät?
        Tuosta nimestäsi on pitänyt jo kauan kysyä. Äsken vasta - kun ikäänkuin itse siitä vihjasit - jutun muistin!
        Kun siis et raski niitä pisteitä käyttää, tiedätkö ne pari hauskaa tapaa, miten espanjan kielessä nimelläsi voisi leikitellä?
        Meinasin äsken jo kertoa, mutta välähtipä onneksi sekin, että taidat puhua espanjaa itsekin???


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        No jo on markkinat!
        Nyt mä en sitten tiedä, tuleeko kaksi lähes samaa viestiä... Jos tulee, niin tulkoon. Linjatko tukossa lienevät?
        Tuosta nimestäsi on pitänyt jo kauan kysyä. Äsken vasta - kun ikäänkuin itse siitä vihjasit - jutun muistin!
        Kun siis et raski niitä pisteitä käyttää, tiedätkö ne pari hauskaa tapaa, miten espanjan kielessä nimelläsi voisi leikitellä?
        Meinasin äsken jo kertoa, mutta välähtipä onneksi sekin, että taidat puhua espanjaa itsekin???

        että me kaikki saamme tietää. Mähän sanoin että kaikki pisteet olen jo menettänyt mutta että jo maailmanlaajuisesti?


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        että me kaikki saamme tietää. Mähän sanoin että kaikki pisteet olen jo menettänyt mutta että jo maailmanlaajuisesti?

        Taidat itse tietääkin, mutta kerrottakoon kaikille - vaikka niin kuin varoitukseksi...

        YO = MINÄ espanjan kielessä
        POLLO = KANA espanjan kielessä

        Siis jos sanat lausutaan OIKEIN vaikkapa lomaillessa Espanjassa, kuuluvat ne suurinpiirtein näin:
        JO POJO - jolloin sanot MINÄ KANA

        Jos lausut ne suomalaisittain, nehän kuuluvat suurinpiirtein näin:
        JO POLLO - jolloin sanot MINÄ KYR... MULKKU

        Turistikohteissa kanan tilaaminen suomalaisittain ravintolassa yleensä "menee jakeluun", mutta sisämaassa saattavat tarjoilijan silmät pyöristyä yllätyksestä...
        "POLLO, POR FAVOOOOR"... Suosittelen kyllä etenkin naispuolisia turistejamme miettimään ennen tilaustaan, kumpaa edellä mainituista haluaa!


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Taidat itse tietääkin, mutta kerrottakoon kaikille - vaikka niin kuin varoitukseksi...

        YO = MINÄ espanjan kielessä
        POLLO = KANA espanjan kielessä

        Siis jos sanat lausutaan OIKEIN vaikkapa lomaillessa Espanjassa, kuuluvat ne suurinpiirtein näin:
        JO POJO - jolloin sanot MINÄ KANA

        Jos lausut ne suomalaisittain, nehän kuuluvat suurinpiirtein näin:
        JO POLLO - jolloin sanot MINÄ KYR... MULKKU

        Turistikohteissa kanan tilaaminen suomalaisittain ravintolassa yleensä "menee jakeluun", mutta sisämaassa saattavat tarjoilijan silmät pyöristyä yllätyksestä...
        "POLLO, POR FAVOOOOR"... Suosittelen kyllä etenkin naispuolisia turistejamme miettimään ennen tilaustaan, kumpaa edellä mainituista haluaa!

        mitenkäs Sinä nyt tämän sitten lausutkaan?


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        mitenkäs Sinä nyt tämän sitten lausutkaan?

        ensin tältä (sopivalta?) kohtaa näitten viestien kulkua MUN koneella... Sorry vaan, mut kukakohan kertois...

        Mulla nääs on koko päivän tää kone v-llu; näytönsäästäjä ei pelitä, yhdenkin viestin auki saaminen kestää minuutteja - ja kaiken huippu on se, että nytkin näin (kun annoin koneen "levätä rauhassa" = kiinni pari tuntia...) jotta parit viestit on kellon mukaan tänne tullu - ja mun kone ei suostu näyttämään niitä lainkaan; siis en edes kirjoittajaa näe vaikka päivitän ja teen kaikkea mahdollista!

        PLEASE, tarkistaisitko sinä tai joku muu, aukeaako listaa tuolta alhaalta otsikon KUKA KAIPAILI alta...!? Minä testaan ensin, kulkeeko edes tämä viesti tänne sekaan... Vai lieneekö koneeni jo tajunnut, että enhän välttämättä töitä tän kans teekään...


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        ensin tältä (sopivalta?) kohtaa näitten viestien kulkua MUN koneella... Sorry vaan, mut kukakohan kertois...

        Mulla nääs on koko päivän tää kone v-llu; näytönsäästäjä ei pelitä, yhdenkin viestin auki saaminen kestää minuutteja - ja kaiken huippu on se, että nytkin näin (kun annoin koneen "levätä rauhassa" = kiinni pari tuntia...) jotta parit viestit on kellon mukaan tänne tullu - ja mun kone ei suostu näyttämään niitä lainkaan; siis en edes kirjoittajaa näe vaikka päivitän ja teen kaikkea mahdollista!

        PLEASE, tarkistaisitko sinä tai joku muu, aukeaako listaa tuolta alhaalta otsikon KUKA KAIPAILI alta...!? Minä testaan ensin, kulkeeko edes tämä viesti tänne sekaan... Vai lieneekö koneeni jo tajunnut, että enhän välttämättä töitä tän kans teekään...

        nimeltään "makaa kuin lehmä suossa" ja sen alla vielä pari muutakin, mutta eivät vastauksia tähän vaan aloitukseen.

        Mutta että siis kumpi?

        Muuten samaa häikkää olen seuraillut, välillä saa viestejä lisää näkyviin kun vaihtelee tuota esitystapaa ykkösen-kakkosen-kolmosen välillä. hidas on kuitenkin kun muut sivustot toimivat kuin ajatus (tahmeasti mutta kuitenkin kuin rasvattu)

        Liian fiksu kone jos se on oppinut kyyläämään jo töitäsikin.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        nimeltään "makaa kuin lehmä suossa" ja sen alla vielä pari muutakin, mutta eivät vastauksia tähän vaan aloitukseen.

        Mutta että siis kumpi?

        Muuten samaa häikkää olen seuraillut, välillä saa viestejä lisää näkyviin kun vaihtelee tuota esitystapaa ykkösen-kakkosen-kolmosen välillä. hidas on kuitenkin kun muut sivustot toimivat kuin ajatus (tahmeasti mutta kuitenkin kuin rasvattu)

        Liian fiksu kone jos se on oppinut kyyläämään jo töitäsikin.

        Ekana: No huh, nyt sain viestejä esille (päivitin lähes kaikki mahdolliset näytönohjaimesta lähtien!) mutta todella hitaasti toimii minun värkkini (!!!)...

        Tokana: Enpäs kerrokaan, kuinka sanat lausun... Katsos, kun lausumiseni riippuu tilanteesta... Päättele itse:

        Jos ravintolassa sanon "Pollo y ensalada mixta y vino de la casa para mi, por favor", niin mitähän saan?
        Jos samassa ravintolassa sanon "Pollo para mi, por favor... Vamos a ti dormitorio...", niin mitähän saan? Niin...... Tuskin mitään..... Hah.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Ekana: No huh, nyt sain viestejä esille (päivitin lähes kaikki mahdolliset näytönohjaimesta lähtien!) mutta todella hitaasti toimii minun värkkini (!!!)...

        Tokana: Enpäs kerrokaan, kuinka sanat lausun... Katsos, kun lausumiseni riippuu tilanteesta... Päättele itse:

        Jos ravintolassa sanon "Pollo y ensalada mixta y vino de la casa para mi, por favor", niin mitähän saan?
        Jos samassa ravintolassa sanon "Pollo para mi, por favor... Vamos a ti dormitorio...", niin mitähän saan? Niin...... Tuskin mitään..... Hah.

        muuttuu sen mukaan jos kimppu riippuu tilanteessa tai on riippumaton. Jos värkkisi toimii hitaasti, ei ole kehumista hoksottimissanikaan.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        muuttuu sen mukaan jos kimppu riippuu tilanteessa tai on riippumaton. Jos värkkisi toimii hitaasti, ei ole kehumista hoksottimissanikaan.

        mul kyl nää hoksottime pella, mut värkki ei meinna peräs pyssy...
        No kyl maar hoksottimiski ain josku jottai vikka o...
        Niin katsos, kun niinhän kaikki aina riippuu jostain... Yleensä kai juuri siitä mistä roikkuu... Eiköstäs sitä niin sanota?

        Ja eiköstäs pöllöjenkin hoksottimet yleensä pelitä ihan hyvin? Niin, no joo, mut sullahan ei niitä pisteitä enää olekaan... I see.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        mul kyl nää hoksottime pella, mut värkki ei meinna peräs pyssy...
        No kyl maar hoksottimiski ain josku jottai vikka o...
        Niin katsos, kun niinhän kaikki aina riippuu jostain... Yleensä kai juuri siitä mistä roikkuu... Eiköstäs sitä niin sanota?

        Ja eiköstäs pöllöjenkin hoksottimet yleensä pelitä ihan hyvin? Niin, no joo, mut sullahan ei niitä pisteitä enää olekaan... I see.

        aiemmin tosiaan tiesi mitä tarkoitettiin kun tultiin huutamaan että kuka pöllö tämänkin on näin sotkenut. Pisteiden mentyä on nyt sitten useampia mahdollisuuksia, kannattanee jatkaa asioiden sotkemista samaan malliin vaikka onkin tässä iän myötä tullut entistä riippuvaisemmaksi.


    • T.R.maalari.N

      ovat usein visuaalisia, kuvaavia. Monet ovat varmaan syntyneet kyläyhteisöissä, jonkun konkreettisen tapahtuman seurauksena, sellaisen jota useampi on ollut todistamassa.

      Pari vuosikymmentä sitten, joku aamuäreä pahantuulinen mummo, tiuskaisi minulle, kun somasti yritin tervehtiä ja hymyillä: *Sun naamas on ku kissanvittu räystäsvuoron alla* ... en vieläkään tiedä, miltä silloin näytin :))

      • Rudi

        Tollasen nainen muistaa varmaan loppuikänsä =)


      • Pirre*

        ollu tosi paha päivä mummolla...


      • T.R.maalari.N
        Rudi kirjoitti:

        Tollasen nainen muistaa varmaan loppuikänsä =)

        me naiset muistammekaan...
        lopun ikäämme.

        *hymähtelee mielikuvilleen*


      • sirkku:)

        Enää tuskin tarvitsee ihmetellä, mistä olet upean verbaalisen sanavarastosi perinyt!
        Olet aina osannut leikitellä ja kisailla sanojen kanssa...

        Tottakai oma perusmielikuvitustaito ja sanojen erilaisiin järjestyksiin laittamisen taito on kaiken A ja O, mutta kun ne nuo ympäristötekijätkin tuppaavat vaikuttamaan siihen mitä ja miten kirjoittelemme...

        Naama on kuin kissanvittu. Naama meni norsunvitulle. Niistähän on tuolla ollutkin jo puhetta. Olen jo pari kertaa lukenut viestistäsi kohtaa "naamas on ku kissanvittu räystäsvuoron alla" - enkä ensin millään ymmärtänyt tuota "vuoron"-kohtaa. Vasta nyt mulla välähti, että sehän taitaakin olla murteella sanottu!?
        Kysymys lienee siis räystäsvuodosta???


      • taivaanrannanmaalari
        sirkku:) kirjoitti:

        Enää tuskin tarvitsee ihmetellä, mistä olet upean verbaalisen sanavarastosi perinyt!
        Olet aina osannut leikitellä ja kisailla sanojen kanssa...

        Tottakai oma perusmielikuvitustaito ja sanojen erilaisiin järjestyksiin laittamisen taito on kaiken A ja O, mutta kun ne nuo ympäristötekijätkin tuppaavat vaikuttamaan siihen mitä ja miten kirjoittelemme...

        Naama on kuin kissanvittu. Naama meni norsunvitulle. Niistähän on tuolla ollutkin jo puhetta. Olen jo pari kertaa lukenut viestistäsi kohtaa "naamas on ku kissanvittu räystäsvuoron alla" - enkä ensin millään ymmärtänyt tuota "vuoron"-kohtaa. Vasta nyt mulla välähti, että sehän taitaakin olla murteella sanottu!?
        Kysymys lienee siis räystäsvuodosta???

        ..ja jutut sen mukaan;)


    • amado.mio

      äiti hikeentyi jos räväntsyt oli ympäri matin vattia. Hän ei erikoisemmin pitänyt myöskään röpätöhkästä. :)))

      • T.R.maalari.N

        Kun murkkuikäisenä leikkautin pitkät lettini lyhyeksi 'Farah' tukaksi... oli isäni kommentit myös ikimuistoisia.

        *Sun pääs on kuin pilluharju tai petolinnun perse*

        - näin jälkikäteen ajateltuna ja kuvista katseltuna, tuntuvat jopa osuvilta kommenteilta.

        *silittelee pitkiä karvojaan*


      • amado.mio
        T.R.maalari.N kirjoitti:

        Kun murkkuikäisenä leikkautin pitkät lettini lyhyeksi 'Farah' tukaksi... oli isäni kommentit myös ikimuistoisia.

        *Sun pääs on kuin pilluharju tai petolinnun perse*

        - näin jälkikäteen ajateltuna ja kuvista katseltuna, tuntuvat jopa osuvilta kommenteilta.

        *silittelee pitkiä karvojaan*

        oli meillä päin Eiskosen uuniluuta, mistähän sekin on alunperin lähtöisin?


      • sirkku:)

        Jaa, jaa... Mistähän päin lienet kotoisin? Noin edes ilmansuunnan tarkkuudella...? Olen itse asunut kolmella eri ilmansuunnalla Suomessa - Lapissa tai Karjalassa en - mutta en ymmärtänyt lauseistasi mitään! Heh.
        Mitä ovat räväntsyt? Mitä tarkoittaa "ympäri matin vattia"? Ennen kaikkea kiinnostaisi tietää mitä on röpätöhkä!? :)))


      • sirkku:)
        T.R.maalari.N kirjoitti:

        Kun murkkuikäisenä leikkautin pitkät lettini lyhyeksi 'Farah' tukaksi... oli isäni kommentit myös ikimuistoisia.

        *Sun pääs on kuin pilluharju tai petolinnun perse*

        - näin jälkikäteen ajateltuna ja kuvista katseltuna, tuntuvat jopa osuvilta kommenteilta.

        *silittelee pitkiä karvojaan*

        sanonta "petolinnun perse" ymmärretään aina negatiiviseksi ominaisuudeksi...? Rumaksi suorastaan noin ylipäätään...
        Onko se välttämättä ruma?
        No, kaikki on suhteellista näissäkin asioissa - kuten kaikissa tärkeissä asioissa aina on... *suipistelee huuliaan*... Jos "naama on norsun vitulla", minäkin voisin KUVITELLA näkeväni jonkun todella ruman näköisen tavaran, mutta en pysty sanomaan miltä se näyttää, kun ei ole tullut katseltua tarkemmin... *pitkä huokaus*...


      • Rudi
        sirkku:) kirjoitti:

        Jaa, jaa... Mistähän päin lienet kotoisin? Noin edes ilmansuunnan tarkkuudella...? Olen itse asunut kolmella eri ilmansuunnalla Suomessa - Lapissa tai Karjalassa en - mutta en ymmärtänyt lauseistasi mitään! Heh.
        Mitä ovat räväntsyt? Mitä tarkoittaa "ympäri matin vattia"? Ennen kaikkea kiinnostaisi tietää mitä on röpätöhkä!? :)))

        Napatöhkästä oon kans kuullu, mut mistä kaivetaan röpätöhkää?


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        Napatöhkästä oon kans kuullu, mut mistä kaivetaan röpätöhkää?

        Ei oo vastausta kuulunut röpätöhkästä, joten olen tässä huuli pyöreänä minäkin... Arvaa, kumpi huuli... Siis vasen vai oikea?:))
        Enkä oo napatöhkästäkään kuullu...
        Napanöyhtä on tuttu sana, joskin jostain syystä kuulostaa jo sanana vastenmieliseltä...:)
        Jos sulle napatöhkä on tuttu sana, niin voisithan yrittää miehen logiikalla ajatella, että röpätöhkää vois löytyä alempaa kaivaen...!


      • Rudi
        sirkku:) kirjoitti:

        Ei oo vastausta kuulunut röpätöhkästä, joten olen tässä huuli pyöreänä minäkin... Arvaa, kumpi huuli... Siis vasen vai oikea?:))
        Enkä oo napatöhkästäkään kuullu...
        Napanöyhtä on tuttu sana, joskin jostain syystä kuulostaa jo sanana vastenmieliseltä...:)
        Jos sulle napatöhkä on tuttu sana, niin voisithan yrittää miehen logiikalla ajatella, että röpätöhkää vois löytyä alempaa kaivaen...!

        ..vasemman huulen oikeelta puolelta vai? =)


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        ..vasemman huulen oikeelta puolelta vai? =)

        Noin niinku pikaseen vinkki sulle:
        Sinusta päin katsottuna vasemman huulen oikealta puolelta, mutta oikeasti oikean huulen vasemmalta puolelta...:))
        Löytyykö mitään?
        Lieneekö röpätöhkää? :O
        :D


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Noin niinku pikaseen vinkki sulle:
        Sinusta päin katsottuna vasemman huulen oikealta puolelta, mutta oikeasti oikean huulen vasemmalta puolelta...:))
        Löytyykö mitään?
        Lieneekö röpätöhkää? :O
        :D

        vai onko kartta väärinpäin?


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        vai onko kartta väärinpäin?

        haeskelet kyseistä jutskaa hiukan liian ylhäältä...:)))
        Se ny kyllä on mun käsitykseni...

        Kuule, oletkos emua nähnyt?
        Kun värkkini aamupäivällä avasin, mielestäni emun ja minun runollinen keskustelu oli "hävinnyt sen sileän tien"...
        Höhhh?
        Oliko runoutemme liian syvällistä siinä paikassa? Minä kun laitoin sen siihen vain siksi, että siinä ei ollut niin paljon juttua, ja niin pystyin värkkiäni testaamaan!
        Rastas pisti värkkiä niinku "ajan tasalle"... Jotta nyt voi sanoa kuin Mansessa: Kyllä lähtee!

        Mutta nyt joudun olemaan pari tuntia (kai) tästä veks...


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        haeskelet kyseistä jutskaa hiukan liian ylhäältä...:)))
        Se ny kyllä on mun käsitykseni...

        Kuule, oletkos emua nähnyt?
        Kun värkkini aamupäivällä avasin, mielestäni emun ja minun runollinen keskustelu oli "hävinnyt sen sileän tien"...
        Höhhh?
        Oliko runoutemme liian syvällistä siinä paikassa? Minä kun laitoin sen siihen vain siksi, että siinä ei ollut niin paljon juttua, ja niin pystyin värkkiäni testaamaan!
        Rastas pisti värkkiä niinku "ajan tasalle"... Jotta nyt voi sanoa kuin Mansessa: Kyllä lähtee!

        Mutta nyt joudun olemaan pari tuntia (kai) tästä veks...

        ja kuten epäilinkin, kartta oli väärinpäin. Mut ei se mitn, pidetään sitä nokkapokkaa myöhemmin sitten.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        sanonta "petolinnun perse" ymmärretään aina negatiiviseksi ominaisuudeksi...? Rumaksi suorastaan noin ylipäätään...
        Onko se välttämättä ruma?
        No, kaikki on suhteellista näissäkin asioissa - kuten kaikissa tärkeissä asioissa aina on... *suipistelee huuliaan*... Jos "naama on norsun vitulla", minäkin voisin KUVITELLA näkeväni jonkun todella ruman näköisen tavaran, mutta en pysty sanomaan miltä se näyttää, kun ei ole tullut katseltua tarkemmin... *pitkä huokaus*...

        jne kuten tiedetään. Voisin itse kuvitella että tuon haukkumatavan keksi eräs varis. Niillä on tapana kiusata haaskoilla ruokailevaa tai muuten istuskelevaa kotkaa vetämällä sitä nokalla pyrstösulista kun se on keskittynyt ruokaansa tai edessä pyöriviin toisiin variksiin. Kerran ennen tällaista vetäisyä puhelintolpan päässä istuva kotka nostikin pyrstönsä ja ruiskautti puolimetrisen valkean suihkun suoraan taakse, kiusaava varis putosi puhelinlangoilta alas ja pelastui mitenkuten siivilleen ennen maahan tuloa.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        jne kuten tiedetään. Voisin itse kuvitella että tuon haukkumatavan keksi eräs varis. Niillä on tapana kiusata haaskoilla ruokailevaa tai muuten istuskelevaa kotkaa vetämällä sitä nokalla pyrstösulista kun se on keskittynyt ruokaansa tai edessä pyöriviin toisiin variksiin. Kerran ennen tällaista vetäisyä puhelintolpan päässä istuva kotka nostikin pyrstönsä ja ruiskautti puolimetrisen valkean suihkun suoraan taakse, kiusaava varis putosi puhelinlangoilta alas ja pelastui mitenkuten siivilleen ennen maahan tuloa.

        Että lintuja löytyy joka puolelta...:)))

        Olenpa kovasti miettinyt, mahtoiko kertomuksesi juuri nyt olla eräänlainen vertauskuva - ja jos, niin mahtoiko olla kääntäen verrannollinen...?
        Katsos, kun minä voisin ymmärtää sen nyt niin, että tässä tapauksessa kumpikin saattoi niin ajatella; sekä kotka että varis...:)))


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Että lintuja löytyy joka puolelta...:)))

        Olenpa kovasti miettinyt, mahtoiko kertomuksesi juuri nyt olla eräänlainen vertauskuva - ja jos, niin mahtoiko olla kääntäen verrannollinen...?
        Katsos, kun minä voisin ymmärtää sen nyt niin, että tässä tapauksessa kumpikin saattoi niin ajatella; sekä kotka että varis...:)))

        tositarina. Olen nähnyt. Kotka oli vähän ennen syönyt sieppaamansa harmaalokin.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        tositarina. Olen nähnyt. Kotka oli vähän ennen syönyt sieppaamansa harmaalokin.

        Mää oon sit varmaan vähän itsekäs ihminen, ku ajattelin heti itteeni... Jot oonko siis kotka vai varis...:)
        Meinaan, kun kävin asiallisen selityksen mielestäni sopivaan saumaan pistämässä...
        Selityksen siis siihen, että vaikka nykyisin täällä aika lailla pyörinkin, en halua saada sekaannuksia aikaan - en muissa enkä itsessäni - ja siksi siis pitäydyn tällaisissa asioissa...:)))


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Mää oon sit varmaan vähän itsekäs ihminen, ku ajattelin heti itteeni... Jot oonko siis kotka vai varis...:)
        Meinaan, kun kävin asiallisen selityksen mielestäni sopivaan saumaan pistämässä...
        Selityksen siis siihen, että vaikka nykyisin täällä aika lailla pyörinkin, en halua saada sekaannuksia aikaan - en muissa enkä itsessäni - ja siksi siis pitäydyn tällaisissa asioissa...:)))

        ainakaan kannata itseensä ottaa. On vain tuo tapaus noussut aina mieleen kun puhutaan siitä petolinnun peräpeilistä. Harvemmin näkee ällistyneempää varista.

        Ja mieti omaa rooliasi edelleen sirkkuna, se sopii sinulle hyvin.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        ainakaan kannata itseensä ottaa. On vain tuo tapaus noussut aina mieleen kun puhutaan siitä petolinnun peräpeilistä. Harvemmin näkee ällistyneempää varista.

        Ja mieti omaa rooliasi edelleen sirkkuna, se sopii sinulle hyvin.

        Juu, en itseeni ottanutkaan (sanonta! haa!) vaan tarkoitin just sitä, että josko vihjasit kertomuksellasi siihen kommenttiini...

        Jokaisessa meistä asuu varmasti vähintään kaksi ihmistä - riippuen siitä millä tuulella milloinkin olemme... Olen vain huomannut, että täällä on turvallisempaa pyrähdellä pelkästään tyhmänä tipuna...:)

        Ajattele esimerkkinä sitä, että olisin oman kantani kyseiseen (upeaan!) asiaan lyhyesti jo alussa heittänyt. Sitäkin mielipidettä olisi epäilty, siitä olisi kyselty ja sitä olisi muutenkin "retosteltu" - ja niin olisin saanut minäkin selitellä ja selitellä! Jotta siksi... Näin lintusena on hyvä olla!


      • sirkku:)
        sirkku:) kirjoitti:

        Juu, en itseeni ottanutkaan (sanonta! haa!) vaan tarkoitin just sitä, että josko vihjasit kertomuksellasi siihen kommenttiini...

        Jokaisessa meistä asuu varmasti vähintään kaksi ihmistä - riippuen siitä millä tuulella milloinkin olemme... Olen vain huomannut, että täällä on turvallisempaa pyrähdellä pelkästään tyhmänä tipuna...:)

        Ajattele esimerkkinä sitä, että olisin oman kantani kyseiseen (upeaan!) asiaan lyhyesti jo alussa heittänyt. Sitäkin mielipidettä olisi epäilty, siitä olisi kyselty ja sitä olisi muutenkin "retosteltu" - ja niin olisin saanut minäkin selitellä ja selitellä! Jotta siksi... Näin lintusena on hyvä olla!

        Kauneus on katsojan silmässä...

        Sainpas minäkin, pieni lintunen, juuri äsken - sanottakoon vaikka rastaan - nauramaan.
        Käytän piilolinssejä, ja äsken kasvotusten jutellessamme valitin hänelle, etten taaskaan pitkän päivän jälkeen meinaa nähdä lähelle hyvin. Rastas siihen, haluten kai olla vitsikäs: "Käännä ne toisinpäin." Katsoin häntä tarkemmin ja kysyin: "Ai, että siltä puolelta silmäni ainakin näkyvät hyvin, vai?"


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Juu, en itseeni ottanutkaan (sanonta! haa!) vaan tarkoitin just sitä, että josko vihjasit kertomuksellasi siihen kommenttiini...

        Jokaisessa meistä asuu varmasti vähintään kaksi ihmistä - riippuen siitä millä tuulella milloinkin olemme... Olen vain huomannut, että täällä on turvallisempaa pyrähdellä pelkästään tyhmänä tipuna...:)

        Ajattele esimerkkinä sitä, että olisin oman kantani kyseiseen (upeaan!) asiaan lyhyesti jo alussa heittänyt. Sitäkin mielipidettä olisi epäilty, siitä olisi kyselty ja sitä olisi muutenkin "retosteltu" - ja niin olisin saanut minäkin selitellä ja selitellä! Jotta siksi... Näin lintusena on hyvä olla!

        ei tyhmänä, tyhmyys ei herätä vastakaikua. Mutta sellainen naiivi suorapuheisuus toimii hyvin tällaisen höyhenpuvun alta esitettynä. Eikä kai kukaan meistä lintupukuisista halua olla koskaan tietoisesti ilkeä.


    • Pirre*

      anoppi ol semmonen "pahsuinen" kansannainen, hän sano kerrankin kun joku valitti, jotta vituttaa kun pientä oravvoo, "ota kus ryyppy ja hiero paskalla niskkoo, kyllä se helepottaa" - että tämmössii viisaukssii sieltäpäin...paljo muutakkii kuulin..

      • nikke

        Yksi ehdottomasti parhaita:Kun miehen parta kasvaa huonosti,vanhat ukot neuvoo näin:"Pistä kukonpaskaa poskeen ja hiero pikeä leukaan.Kyllä parta nousee,kun lanta lykkää ja piki vetää:)))


    • Rudi

      Länsisuomessa oon kuullu monen vanhan ihmisen käyttävän sanontaa:

      Konstit on monet, sano akka ku kusi ja konttas.

      Missä jamassa on tuo inspiraationlähde ollut? Ihan normaalit aamutoimet siinä ei käsittääkseni ole kuitenkaan olleet kyseessä..?
      Jos moinen on ihan oikeasta elämästä kotoisin, niin ei ihme, että on jäänyt sanonta elämään..

      • ei kustu ,muuten vaan märkä

        Savossa olen kuullut sanottavan.Konstit on monet sano akka kun kissalla pöytää pyyhki.


      • sirkku:)

        Ennen kommentoimistani haluaisin tietää, oletko kuullut kyseistä sanontaa käytettävän noin yleisemminkin?

        Vai lieneekö ollut taas niitä sinun omia ihastuttavan intelligenttejä inspiraatioitasi, hurmioituneita huudahduksiasi heti aamutuimaan...

        Itse olen kuullut vain tuon "Konstit on monet, sanoi eukko kun kissalla pöytää pyyhki". Sen tuntuvat monet kuulleen. Kukaan ei ole kylläkään ruvennut pohtimaan, mistä moinen sanonta kieleemme lienee tullut... Liekö ollut yllätysvieraita pihalla tulossa?


      • Rudi
        sirkku:) kirjoitti:

        Ennen kommentoimistani haluaisin tietää, oletko kuullut kyseistä sanontaa käytettävän noin yleisemminkin?

        Vai lieneekö ollut taas niitä sinun omia ihastuttavan intelligenttejä inspiraatioitasi, hurmioituneita huudahduksiasi heti aamutuimaan...

        Itse olen kuullut vain tuon "Konstit on monet, sanoi eukko kun kissalla pöytää pyyhki". Sen tuntuvat monet kuulleen. Kukaan ei ole kylläkään ruvennut pohtimaan, mistä moinen sanonta kieleemme lienee tullut... Liekö ollut yllätysvieraita pihalla tulossa?

        Höh. Se kissajuttuhan oli sieltä idästä. Lännessä biletetään stydimmin =)


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        Höh. Se kissajuttuhan oli sieltä idästä. Lännessä biletetään stydimmin =)

        Mähän kyllä kans oon sen Itä-Suomessa aikoinaan kuullu... Nyt mä oon etelän jälkeen täällä Suuren Villin Lännen Mailla, mutta yhtaikaisesta kusemis-konttaustapahtumasta en koskaan ole kuullut...

        Olisiko kysymyksessä siivous-bilettämistapahtuma - siis siten, että itäsuomalaiset haltsaavat siivoamisen ja länsisuomalaiset mitä erikoisimman bilettämistaidon...? :)))


      • Rudi
        sirkku:) kirjoitti:

        Mähän kyllä kans oon sen Itä-Suomessa aikoinaan kuullu... Nyt mä oon etelän jälkeen täällä Suuren Villin Lännen Mailla, mutta yhtaikaisesta kusemis-konttaustapahtumasta en koskaan ole kuullut...

        Olisiko kysymyksessä siivous-bilettämistapahtuma - siis siten, että itäsuomalaiset haltsaavat siivoamisen ja länsisuomalaiset mitä erikoisimman bilettämistaidon...? :)))

        ..että sitä sanontaa on käytetty idässä ennen bileitä ja lännessä bileitten jälkeen...? =)


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        ..että sitä sanontaa on käytetty idässä ennen bileitä ja lännessä bileitten jälkeen...? =)

        Loogisesti ajatellen paljon mahdollista...:)))
        Muuten, olisipa ollut kiva olla näkemässä molemmat eukot toimissaan!:)))


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Ennen kommentoimistani haluaisin tietää, oletko kuullut kyseistä sanontaa käytettävän noin yleisemminkin?

        Vai lieneekö ollut taas niitä sinun omia ihastuttavan intelligenttejä inspiraatioitasi, hurmioituneita huudahduksiasi heti aamutuimaan...

        Itse olen kuullut vain tuon "Konstit on monet, sanoi eukko kun kissalla pöytää pyyhki". Sen tuntuvat monet kuulleen. Kukaan ei ole kylläkään ruvennut pohtimaan, mistä moinen sanonta kieleemme lienee tullut... Liekö ollut yllätysvieraita pihalla tulossa?

        konstit on monet -sananlasku, siinä konstit on monet niinkun Kuivasen naimisessa.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        konstit on monet -sananlasku, siinä konstit on monet niinkun Kuivasen naimisessa.

        En muuta tähän voi sanoa kuin :DDD
        Pistäpäs iloksemme luettelo konsteista!!! :D


    • T.R.maalari.N

      ovat myös peräisin raamatusta.
      ... sananlaskujen kirjasta löytyy mitä somimpia paientolaisheimojen suusanallisesti siirtämiä elämänviisauksia. Sen ajan kasvatusohjeita.
      ..samanlaista viisautta lienee näissä muissakin elämään jääneissä letkautuksissa.

      ...mitähän ovat nykypäivän sananparret? ..tuleeko yhtään mieleen?

      • haa oon melko varma mitä se pulkka tarkoittaa,mut olis kiva jos joku varmistaisi sen


      • Werneri

        Vaikka isä oli nuuka mies, niin sillä oli aina liukkaat sahat ja viilat...


      • RamiKS kirjoitti:

        haa oon melko varma mitä se pulkka tarkoittaa,mut olis kiva jos joku varmistaisi sen

        Muistelen kuulleeni, että pulkka oli entivanhaan
        käytetty päiväläisen/torpparin puinen työkirjanpitoväline.

        Kun päivätyö oli tehty, kapulaan veistettiin merkki tai tehtiin jonkinmoinen merkintä. Päiväläinen kuljetti pulkkaa mukanaan ja siitä sitten laskettiin, että sovitut työpäivät tilalliselle tuli suoritetuksi.


      • Mies 50+/Ramiks
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Muistelen kuulleeni, että pulkka oli entivanhaan
        käytetty päiväläisen/torpparin puinen työkirjanpitoväline.

        Kun päivätyö oli tehty, kapulaan veistettiin merkki tai tehtiin jonkinmoinen merkintä. Päiväläinen kuljetti pulkkaa mukanaan ja siitä sitten laskettiin, että sovitut työpäivät tilalliselle tuli suoritetuksi.

        No joo sain sinulta vahvistuksen tietooni,vuosia jouduin miettimään silloin tällöin,että mitä ihmettä toikin sanonta pitää sisällään.


      • sirkku:)
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Muistelen kuulleeni, että pulkka oli entivanhaan
        käytetty päiväläisen/torpparin puinen työkirjanpitoväline.

        Kun päivätyö oli tehty, kapulaan veistettiin merkki tai tehtiin jonkinmoinen merkintä. Päiväläinen kuljetti pulkkaa mukanaan ja siitä sitten laskettiin, että sovitut työpäivät tilalliselle tuli suoritetuksi.

        kertomasi pitää paikkansa, tunnenpa olevani monin verroin viisaampi kuin vielä eilen! Paljon mahdollista, että tarinasi pitää todella paikkansa...
        Tiedätkös, miten ja missä käytännössä pulkkaa pidettiin esimerkiksi silloin, kun päiväläinen oli useamman päivän samassa talossa työssä? Tai missä pidettiin torpparin pulkkaa?
        Olenkohan juoni ihminen, kun mietin tällaisia...? Ajattelen siis, että siihenhän olisi päiväläisen tai torpparin ollut helppo veistellä itse ylimääräisiä jälkiään... Vai olivatkohan entisaikojen työntekijät pelkästään rehellisiä kansalaisia...? :)))
        P.S. Vietitkös "pitkän viikonlopun"? ;)


      • Mies 50+
        sirkku:) kirjoitti:

        kertomasi pitää paikkansa, tunnenpa olevani monin verroin viisaampi kuin vielä eilen! Paljon mahdollista, että tarinasi pitää todella paikkansa...
        Tiedätkös, miten ja missä käytännössä pulkkaa pidettiin esimerkiksi silloin, kun päiväläinen oli useamman päivän samassa talossa työssä? Tai missä pidettiin torpparin pulkkaa?
        Olenkohan juoni ihminen, kun mietin tällaisia...? Ajattelen siis, että siihenhän olisi päiväläisen tai torpparin ollut helppo veistellä itse ylimääräisiä jälkiään... Vai olivatkohan entisaikojen työntekijät pelkästään rehellisiä kansalaisia...? :)))
        P.S. Vietitkös "pitkän viikonlopun"? ;)

        Ja sukset ristissä pomon kanssa,meikä viettää pirun pitkää viikonloppua,nyt on veisteltävä jotain muuta kuin pulkan viivoja,hmm vaikkapa tikusta asiaa


    • JJ50-

      Mistähän muuten johtuu?

      Libelaari - Liberaari ...

      Onko joku muu huomannut moista, vai olenko ainoa?

      Niin, sitten noista sanonnoista.

      Miettikääpä mitä itseasiassa tarkoittaa esim. "Varmuuden välttämiseksi".

      Onko tuttu. Sanoja haluaa eittämättä varmistaa jonkin asian, mutta sanoo ihan toista.

      Entä sitten: "Ojalan laskuopin mukaan". Käsittääkseni joku Ojala on joskus julkaissut moisen teoksen, mutta onko se ollut huono, koska sillä viitataan usein huonoon laskutaitoon.

      :-)

      • Pirre*

        "vain" kansakoulun oppimäärää matikassa ja mutta sehän oli, Ojalan tekemä laskuoppi, silloin 50 -60 -luvulla ihan oikeastikin, alaluokilla käytössä.


      • JJ50-
        Pirre* kirjoitti:

        "vain" kansakoulun oppimäärää matikassa ja mutta sehän oli, Ojalan tekemä laskuoppi, silloin 50 -60 -luvulla ihan oikeastikin, alaluokilla käytössä.

        Niin, eli se tarkoittaa hieman vaatimattomampia matemaattisia taitoja ;)

        Joskus muuten mainitaan myös Elon laskuoppi. Viittaisikohan tämä sitten Oppikoulutasoon ;)


      • TIkäiseni tuttavan isän isoisä oli ko. Ojala, jonka etunimeä en valitettavasti juuri nyt muista.
        Muistan, että äitini oli alakoulussa laskentoa ko. laskuopin mukaan opiskellut.

        Olen kuullut sanontaa käytettävän, kun halutaan varmistaa tai korjata asiaa: "Ainakin Ojalan laskuopin mukaan se on...."


      • JJ50-
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        TIkäiseni tuttavan isän isoisä oli ko. Ojala, jonka etunimeä en valitettavasti juuri nyt muista.
        Muistan, että äitini oli alakoulussa laskentoa ko. laskuopin mukaan opiskellut.

        Olen kuullut sanontaa käytettävän, kun halutaan varmistaa tai korjata asiaa: "Ainakin Ojalan laskuopin mukaan se on...."

        ...


      • JJ50-
        JJ50- kirjoitti:

        Niin, eli se tarkoittaa hieman vaatimattomampia matemaattisia taitoja ;)

        Joskus muuten mainitaan myös Elon laskuoppi. Viittaisikohan tämä sitten Oppikoulutasoon ;)

        Oikein muistelin:

        "Laskuopin kehittäjä Efraim Elo on syntynyt Soukaisissa ja viettänyt aikuisiällä kesiä kotitalossaan, joka myöhemmin on toiminut kouluna. Taloon liittyy ns. Blomin puisto, maisemallisesti merkittävä ja kaunis alue, jossa on paikkakunnalle harvinaisia puulajeja. Puistoalueelta löytyy myös Blomin polku, jota pitkin valkoisessa puvussa ja hatussaan kulkenut Efraim Elo aiheutti kummeksuntaa kyläläisissä. Kävelyretkien tuloksena oli kaikkien tuntema Elon laskuoppi, kauimmin käytössä ollut oppikirja, josta otettiin vuosina 1912-1965 kaikkiaan 31 painosta!"


      • yopollo
        JJ50- kirjoitti:

        Oikein muistelin:

        "Laskuopin kehittäjä Efraim Elo on syntynyt Soukaisissa ja viettänyt aikuisiällä kesiä kotitalossaan, joka myöhemmin on toiminut kouluna. Taloon liittyy ns. Blomin puisto, maisemallisesti merkittävä ja kaunis alue, jossa on paikkakunnalle harvinaisia puulajeja. Puistoalueelta löytyy myös Blomin polku, jota pitkin valkoisessa puvussa ja hatussaan kulkenut Efraim Elo aiheutti kummeksuntaa kyläläisissä. Kävelyretkien tuloksena oli kaikkien tuntema Elon laskuoppi, kauimmin käytössä ollut oppikirja, josta otettiin vuosina 1912-1965 kaikkiaan 31 painosta!"

        laskea, en ole koskaan lukenut Elon laskuoppia. Meidän koulussa oli Kallion Laskuoppi. Sai silläkin aikaan matemaattisen koulutuksen ja ammattimaista numeropyöritystä riittämiin.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        laskea, en ole koskaan lukenut Elon laskuoppia. Meidän koulussa oli Kallion Laskuoppi. Sai silläkin aikaan matemaattisen koulutuksen ja ammattimaista numeropyöritystä riittämiin.

        En koskaan ole matematiikkanero ollut (joskaan myöskään matikkaa en koskaan ole voinut sietää...) ja siksipä yritinkin näistä viesteistä selvittää itselleni, kumpaa - Ojalaa vai Eloa - olen itse aikoinani joutunut päähäni "hiki hatussa" (sanonta jälleen!) pänttäämään...
        Mietin siis, kummanko syyksi minä voisin huonon laskutaitoni heittää...
        Nyt se hypähtikin tuossa kuin itsestään esille: Syy on Kallion!!! Ilmankos kukaan sitä päntännyt ei kovin suurta melua itsestään ole pitänyt...


      • sirkku:)

        Laskuopit on ilmeisesti jo aika perusteellisesti käsitelty...
        Varmuuden välttämiseksi? En ole kuullut.
        Varmuuden vuoksi... Varmuuden varalle... Vastaisuuden varalle... Varmuuden varalta... Ovat tuttuja.
        Liberaali? Mielestäni helppo lausua. Yksi sana minulla aina on ollut, jota on jo etukäteen pelottanut lausua, ja se on COLDREX. DR-yhdistelmä suomalaisen r-kirjaimen ollessa kysymyksessä ei meinaa pistää kieltä kitalaessa oikealle paikalle millään! Se pitäisi saada lausua englantilaisittain - tai sitten siinä pitäisi olla t-kirjain d:n paikalla! Kauhea sana.


      • JJ50-
        sirkku:) kirjoitti:

        En koskaan ole matematiikkanero ollut (joskaan myöskään matikkaa en koskaan ole voinut sietää...) ja siksipä yritinkin näistä viesteistä selvittää itselleni, kumpaa - Ojalaa vai Eloa - olen itse aikoinani joutunut päähäni "hiki hatussa" (sanonta jälleen!) pänttäämään...
        Mietin siis, kummanko syyksi minä voisin huonon laskutaitoni heittää...
        Nyt se hypähtikin tuossa kuin itsestään esille: Syy on Kallion!!! Ilmankos kukaan sitä päntännyt ei kovin suurta melua itsestään ole pitänyt...

        Kun teitä nyt kiinnostaa ;) niin kovasti tuo laskuoppi, niin tässä hieman Kallion laskuopista:

        "Kallion veljesten kotiseutuharrastukselle tarjosi jo kotiympäristö ainutlaatuisen lähtökohdan. Vanhin veljeksistä Väinö Johannes toimi matematiikan opettajana ja monien matematiikan oppikirjojen tekijänä. Päätyönsä hän kuitenkin teki kotiseutututkijana. Hänen kädestään ovat lähtöisin Halikon ja Salon historiat. Eino Ilmari valmistui ekonomiksi ja toimi pankkimiehenä Helsingissä. Niilo Vihtori opiskeli vanhemman veljensä lailla matematiikkaa ja väitteli myöhemmin tohtoriksi. Kallion laskuoppi tunnetaan siinä kuin Elon laskuoppikin."


      • JJ50-
        sirkku:) kirjoitti:

        Laskuopit on ilmeisesti jo aika perusteellisesti käsitelty...
        Varmuuden välttämiseksi? En ole kuullut.
        Varmuuden vuoksi... Varmuuden varalle... Vastaisuuden varalle... Varmuuden varalta... Ovat tuttuja.
        Liberaali? Mielestäni helppo lausua. Yksi sana minulla aina on ollut, jota on jo etukäteen pelottanut lausua, ja se on COLDREX. DR-yhdistelmä suomalaisen r-kirjaimen ollessa kysymyksessä ei meinaa pistää kieltä kitalaessa oikealle paikalle millään! Se pitäisi saada lausua englantilaisittain - tai sitten siinä pitäisi olla t-kirjain d:n paikalla! Kauhea sana.

        ... miten sana kirjoitetaan, on sitä myös silloin vaikea lausua. Jostain syystä näin ja jostain syystä minulle se nyt on tämä Liberaali. Olisinko alitajuntaisesti Liberalismin vastustaja ;)
        En tiedä osaanko esittää asian oikein. Ehkä sitä on hieman vaikea ymmärtää, jos itsellä ei ole vastaavaa ongelmaa. Ei minullekaan tule muuta vastaavaa sanaa mieleen.

        "Yksi sana minulla aina on ollut, jota on jo etukäteen pelottanut lausua, ja se on COLDREX."

        Varmaan näin onkin, mutta kirjoitusasun muistaminen on minulle helppo.


      • sirkku:)
        JJ50- kirjoitti:

        ... miten sana kirjoitetaan, on sitä myös silloin vaikea lausua. Jostain syystä näin ja jostain syystä minulle se nyt on tämä Liberaali. Olisinko alitajuntaisesti Liberalismin vastustaja ;)
        En tiedä osaanko esittää asian oikein. Ehkä sitä on hieman vaikea ymmärtää, jos itsellä ei ole vastaavaa ongelmaa. Ei minullekaan tule muuta vastaavaa sanaa mieleen.

        "Yksi sana minulla aina on ollut, jota on jo etukäteen pelottanut lausua, ja se on COLDREX."

        Varmaan näin onkin, mutta kirjoitusasun muistaminen on minulle helppo.

        Luulenpa ymmärtäväni mitä tarkoitat...

        Itselläni on aina ollut enemmän tuota kielipäätä kuin matikkapäätä (mitkä sanat nämäkin!!!) ja muistan yleensä myös kirjoitusasun. Coldrexin suhteen ongelma onkin kai juuri siinä, kun se Suomessa lausutaan niin kuin se kirjoitetaan - ja sana ei kertakaikkiaan sillä tavoin meille ole sanana hyvä...!

        Uudemmista Suomeen tulleista tuotteista - ja sanoistakin siis - useinmiten nykykielessä käytetään samaa lausuntatapaa kuin alkuperäiskielessä. Etenkin englanninkieliset sanat ovat nykypäivää, mutta nekin ovat joillekin vaikeita lausua. Itse koen siis vaikeimmiksi juuri COLDREXIN tyyliset sanat, jotka lausutaan meillä kuten ne kirjoitetaankin. Mitähän muita niitä lieneekään...?


      • Pirre*

        on oikkeesttaan kaikkee, mutta ei oikkeesti mittää..


    • Pirre*

      oli yksi sanonta kun varoitettiin vakuuttelemasta etukäteen liian varmanasti tulevaisuuden tekemisistään, että "et siekkää niin pitkälle sylykäse ettei se rynttäiltäs löyvvy".

      Mielläpäin jos naisimmeisen tukka karhottaa jotennii "afrona", niin sillon "piä on kun Heiskasen uuniluuta".

      • Rudi

        "et siekkää niin pitkälle sylykäse ettei se rynttäiltäs löyvvy"

        Voi ristus, aivan loistava!
        Suomalaisen perusskeptismin ja Mr.Beanin sekoitus

        Tollasen kun heittää, niin putoo rukkaset käsistä pahimmaltakin skeptisminvastustajalta =))


      • Pirre*
        Rudi kirjoitti:

        "et siekkää niin pitkälle sylykäse ettei se rynttäiltäs löyvvy"

        Voi ristus, aivan loistava!
        Suomalaisen perusskeptismin ja Mr.Beanin sekoitus

        Tollasen kun heittää, niin putoo rukkaset käsistä pahimmaltakin skeptisminvastustajalta =))

        näissä sananlaskuissahan on paljon piilevää kateutta ja vahingoniloa, sekä eletyn elämän tuomaa kyynisyyttä.
        On ne myös kuvaavia Suomen lasten kasvatuksessa käytettyistä "nitistämis" metodeista, kuten esim. "Räkänokasttai mies tulloo , enenkuin tyhjän naurajasta" tai "Itku pitkästä ilosta jne.", jotta ei vuan missää nimessä ois elämä tuntuna liijan mukavalta :), sitten on ihmetelty suomalaisten synkkämielisyyttä ja selitetty sitä slaavilaisella verenperinnöllä.


      • sirkku:)

        Pirre, mistä päin Suomea sinä olet kotoisin? Olenko ymmärtänyt oikein, että olet melko pohjoisesta, mutta että sinussa on savolaistakin verta? Sitä viäränlänttee?
        Sulla myös on niin mahdottoman hyviä sanontoja kulkeutunut mukanasi! Tää sylkäisyjuttu oli kyllä sellainen, että päätin pakottaa itseni sen tulevaisuudessa aina muistamaan!


      • Pirre*
        sirkku:) kirjoitti:

        Pirre, mistä päin Suomea sinä olet kotoisin? Olenko ymmärtänyt oikein, että olet melko pohjoisesta, mutta että sinussa on savolaistakin verta? Sitä viäränlänttee?
        Sulla myös on niin mahdottoman hyviä sanontoja kulkeutunut mukanasi! Tää sylkäisyjuttu oli kyllä sellainen, että päätin pakottaa itseni sen tulevaisuudessa aina muistamaan!

        niin monesta, jotta ei oikkeen misttää, mutta savvoohan mie enimmäksseen ja savokarjalloo viännän.

        Tuo sanonta on minusta, niitä pahanilimanlinnun ennustukssii enempi.


    • Pirre*

      vanhat sananlaskut, löyttyy semmonennii, kun joku maikailee toisen mielestä liikaa, jotta "sehän kiehnevvää kun Kosolan kissa"...

      • pullaulla

        minulla oli kun täällä Ruotsissa minulla on tapana käydä antikvariassa ,missä näin tämän kirjan SANANLASKUT 15904 sananlaskua kansanrunousarkistosta. Yksi näyte syntymäseudultani Tampereelta: Eteensä elävä aattelee,taakseen kuoleva katselee.UUSIKIRKKO (missäspäin sellanenkin paikkakunta on )Onni tulloo etsimättä,hyvä anti pyytämättä.
        Minusta nämä sopivat tähän aikaankin ,kun apua tarvitaan AASIASSA!


      • JJ50-
        pullaulla kirjoitti:

        minulla oli kun täällä Ruotsissa minulla on tapana käydä antikvariassa ,missä näin tämän kirjan SANANLASKUT 15904 sananlaskua kansanrunousarkistosta. Yksi näyte syntymäseudultani Tampereelta: Eteensä elävä aattelee,taakseen kuoleva katselee.UUSIKIRKKO (missäspäin sellanenkin paikkakunta on )Onni tulloo etsimättä,hyvä anti pyytämättä.
        Minusta nämä sopivat tähän aikaankin ,kun apua tarvitaan AASIASSA!

        "UUSIKIRKKO (missäspäin sellanenkin paikkakunta on )"

        http://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/uusikirkko
        /uusikirkkohist.htm


      • pullaulla
        JJ50- kirjoitti:

        "UUSIKIRKKO (missäspäin sellanenkin paikkakunta on )"

        http://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/uusikirkko
        /uusikirkkohist.htm

        Ja haluankin kiittää Vanhalla sanonnalla TAMPEREELTA : ÄLÄ ENNEN KIITÄKUN KIINNI SAAT.
        KÄRSÄMÄKI : Kyllä niitäkiitoksia saa kun antamista piisaa.


      • JJ50-
        pullaulla kirjoitti:

        Ja haluankin kiittää Vanhalla sanonnalla TAMPEREELTA : ÄLÄ ENNEN KIITÄKUN KIINNI SAAT.
        KÄRSÄMÄKI : Kyllä niitäkiitoksia saa kun antamista piisaa.

        Erityisesti vielä kun olet entisiä Tampereen plikkoja nääs. Ties vaikka naapurista ;) Minulla on sukujuuret menetetyssä Karjalassa, joten tuo Uusikirkko tarttui jotenkin silmiini. Kiitos kiitoksista.


      • Pirre*
        pullaulla kirjoitti:

        minulla oli kun täällä Ruotsissa minulla on tapana käydä antikvariassa ,missä näin tämän kirjan SANANLASKUT 15904 sananlaskua kansanrunousarkistosta. Yksi näyte syntymäseudultani Tampereelta: Eteensä elävä aattelee,taakseen kuoleva katselee.UUSIKIRKKO (missäspäin sellanenkin paikkakunta on )Onni tulloo etsimättä,hyvä anti pyytämättä.
        Minusta nämä sopivat tähän aikaankin ,kun apua tarvitaan AASIASSA!

        olj vanaha naisopettaja meijjän kyläkoulussa, joka antoi meille esimerkkejä sananlaskuista jonkun koulutehtävän yhteydessä ja se jäi (ainakkii)lähtemättömästi mieleeni, vaikka olin tuolloin vasta noin kahdeksan vanha, se kuului, että
        "Huoleton hevoseton mies - huolettomampi akaton" - kuulin sitten vanhemmiltani myöhemmin selityksen moiseen sarkasmiin :).


      • yopollo
        JJ50- kirjoitti:

        Erityisesti vielä kun olet entisiä Tampereen plikkoja nääs. Ties vaikka naapurista ;) Minulla on sukujuuret menetetyssä Karjalassa, joten tuo Uusikirkko tarttui jotenkin silmiini. Kiitos kiitoksista.

        oli Uudenkirkon pitäjäjuhlien kantakävijöitä eläessään. Neljännes minusta periytyy sieltä.


    • TipuJuu

      Sillä on leukakin olematon kuin Mattilan takanohta (=takanOtsa)..Pikkuleukanen ihiminen

      vanha järviseutulainen sutkautus..

    • nainen55

      käsityksen kuin Toska Jussin koni."

    • Ansku

      "Sää vingut niinku navetan kusipumppu"

    • sirkku:)

      Ei minun vielä pitänyt tänne tulla, mutta enpä malttanut olla vilkuilematta... Luin ensi hätään (mikä sanonta tämäkin!) pikaisesti juttunne, ja sieltä löytyi todella paljon hyviä "heittoja"! Niin monia sanontoja oli, joita en itse koskaan ole kuullutkaan - puhumattakaan siitä, että niissä oli sanoja, joita en koskaan ole kuullutkaan...!

      Lähes jokainen on jo tähän asti heittänyt sellaista, mistä mieleni tekisi kysellä enemmänkin! Kyselenpä sitten myöhemmin...

      Useimpia näyttävät sanonnat kiinnostavan enemmän kuin itse sanat. Ne ovatkin mainioita - nämäkin, joita en koskaan ollut kuullutkaan! Tiedän, että monet niistä ovat syntyneet - kuten TRM sanoi - jossakin kyläyhteisössä, ja henkilöt niissä ovat olleet kylän "julkkiksia" tai tehneet muuten jotakin todella "repäisevää" (onpa sana tuokin!). Ihmisten liikkuessa ja muuttaessa paikkakunnalta toiselle sanontoja tietenkin on kulkeutunut heidän mukanaan ja jäänyt elämään muidenkin suussa...

      Itse olen sanonnoista pohtinut muutamaa erityisesti. Juuri tuo LEVISI KU HUJASEN EVÄÄT tai LEVISI KU HUJASEN AKAN EVÄÄT... Melkoisen tunnettu pariskunta tai tapaus on täytynyt olla kyseessä, kun nykyisin koko Suomi taitaa heidät tuntea...!

      Entäs, mistä on lähtöisin tämä kuuluisa Turunen? LÄHTI KU TURUSEN PYSSYSTÄ...

      "Palaan astialle"... Koska pitäisi - siis PITÄISI - tehdä töitäkin välillä, on pakko lopettaa vähäksi aikaa taas tämä "roikkuminen"... Muuten minulla URAKAT KUSEVAT! Mistäs moinen sanonta? Siis KUSEVAT??? URAKAT?

      • sirkku:)

        Kertokaapas, jäppiset, meille pari asiaa!

        Ensinnäkin: Kuka on ollut tämä ilmeisen tyypilinen suomalainen mies nimeltään Jäppinen? Mistä päin lienee näin tuiki tavallinen, mutta kuitenkin kuuluisa mies kotoisin, kun nykyisin niin monia miehiä jäppisiksi sanotaan?

        Toiseksi: Jos asiat menevät päin vittua, menevätkö asiat silloin hyvin vai huonosti? Puhekielessä kun minun mielestäni on ristiriitaisuuksia...


      • jokinen
        sirkku:) kirjoitti:

        Kertokaapas, jäppiset, meille pari asiaa!

        Ensinnäkin: Kuka on ollut tämä ilmeisen tyypilinen suomalainen mies nimeltään Jäppinen? Mistä päin lienee näin tuiki tavallinen, mutta kuitenkin kuuluisa mies kotoisin, kun nykyisin niin monia miehiä jäppisiksi sanotaan?

        Toiseksi: Jos asiat menevät päin vittua, menevätkö asiat silloin hyvin vai huonosti? Puhekielessä kun minun mielestäni on ristiriitaisuuksia...

        Ensiksi:
        Kaitpa Jäppinen on vain suomalaisen miehen sterotypia kuten esim tavallinen Virtanenkin.

        Toiseksi:
        Hyvältä tuntuu kun vituttaa.


      • ilonnainen
        jokinen kirjoitti:

        Ensiksi:
        Kaitpa Jäppinen on vain suomalaisen miehen sterotypia kuten esim tavallinen Virtanenkin.

        Toiseksi:
        Hyvältä tuntuu kun vituttaa.

        'On se yksi mulkku mieheksi kun sitä aina joka asia vituttaa'


      • jokinen
        ilonnainen kirjoitti:

        'On se yksi mulkku mieheksi kun sitä aina joka asia vituttaa'

        Voi miten kauniisti sanottu!
        Todistaa sen että sanat tietyssä tilanteessa tietylle ovat tietysti tietynlaisia.


      • yopollo

        lähdekirjallisuus hänen olleen sissi, joka ahneuksissaan tunki pyssynsä piipun niin täyteen pieniä hopearahoja ettei pystynyt ampumaan takaa-ajavia aunukselaisia.

        (lähteenä Suomen Kansan Vertauksia - SKS:n kustantama ja Matti Kuusen toimittama teos, selittää muitakin noita tässä ketjussa esiin tulleita vertauksia)


        Uudempia sanontoja, sanoja ja sanomuksia leviää joukkoomme vaikkapa televisiosta, uutisista, viihdeohjelmista jne. Elävät aikansa mutta harva jää henkiin pysyvästi.


      • sirkku:)
        jokinen kirjoitti:

        Voi miten kauniisti sanottu!
        Todistaa sen että sanat tietyssä tilanteessa tietylle ovat tietysti tietynlaisia.

        Laskettakoon tuo jäppinen sitten virtasiin - vaikkakin virtasella saattaisin ymmärtää myös naispuolista henkilöä... Olenko väärässä?

        Tällaisen tyttötipun logiikalla:
        - Jos miestä vituttaa, hänellä tekee värkkiä mieli - eikä ole olotila kiva, jos ei sitä saa, mutta jos saa, olotila mitä mainioin...
        - Jos miehellä menevät asiat päin vittua, ne menevät hienosti...
        - Jos minua vituttaa, minua raivostuttaa ja suututtaa, sillä en ole lesbo...
        - Jos näen miehen, joka on täysi mulkku, hän on erittäin mielenkiintoinen ja haluttava persoona... Voisinpa lähes jatkuvasti sellaista katsella - enkä varmaan vain katselemaan tyytyisi...


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        lähdekirjallisuus hänen olleen sissi, joka ahneuksissaan tunki pyssynsä piipun niin täyteen pieniä hopearahoja ettei pystynyt ampumaan takaa-ajavia aunukselaisia.

        (lähteenä Suomen Kansan Vertauksia - SKS:n kustantama ja Matti Kuusen toimittama teos, selittää muitakin noita tässä ketjussa esiin tulleita vertauksia)


        Uudempia sanontoja, sanoja ja sanomuksia leviää joukkoomme vaikkapa televisiosta, uutisista, viihdeohjelmista jne. Elävät aikansa mutta harva jää henkiin pysyvästi.

        antamastasi lähdekirjallisuustiedosta! En ole teoksesta aikaisemmin kuullutkaan!

        Eikös tuossakin ole muuten tietty ristiriita; itse ainakin olen aina ymmärtänyt sanonnalla, että silloin juuri LÄHTI NOPEASTI...

        Uusia sanontoja, juu, tulee koko ajan. Nuorison kautta olen itsekin oppinut sanomaan esimerkiksi, että "kattellaan sit joku torstai"...

        Reilut kymmenen vuotta sitten kuulin usein sanonnan "naama meni ihan norsun vitulle"... Huh - etenkin kun kysymys oli pienestä lapsesta, joka ei saanut tahtoaan läpi... Aika paha... Sitä olen kuullut sanottavan vielä nykyisinkin...


      • Pirre*
        sirkku:) kirjoitti:

        Kertokaapas, jäppiset, meille pari asiaa!

        Ensinnäkin: Kuka on ollut tämä ilmeisen tyypilinen suomalainen mies nimeltään Jäppinen? Mistä päin lienee näin tuiki tavallinen, mutta kuitenkin kuuluisa mies kotoisin, kun nykyisin niin monia miehiä jäppisiksi sanotaan?

        Toiseksi: Jos asiat menevät päin vittua, menevätkö asiat silloin hyvin vai huonosti? Puhekielessä kun minun mielestäni on ristiriitaisuuksia...

        miehille tarkoitettuun kysymykseen sen verran, että meilläpäin sanovat, että vittu on viislasta tehneellä - oisko siinä jottai vinkkii jos joku männöö päin sitä...


      • sirkku:)
        Pirre* kirjoitti:

        miehille tarkoitettuun kysymykseen sen verran, että meilläpäin sanovat, että vittu on viislasta tehneellä - oisko siinä jottai vinkkii jos joku männöö päin sitä...

        Nyt mulla on kiire, mutta illalla mulla sitten MYÖS sinulta on enemmänkin kysyttävää... Varaudu vain vastailemaan! Mistä lienet kotoisin, mutta hauskoja ja härskejäkin sanontoja olet mukanasi kuljettanut...!

        Juu, ton viislasta-jutun oon kuullu minäkin, mutta käsittääkseni sekin on monelle miehelle mieleen...! Vai mitä sanovatten jäpikät?

        Illalla lisää kyselyitä!


      • Helmer herra
        sirkku:) kirjoitti:

        antamastasi lähdekirjallisuustiedosta! En ole teoksesta aikaisemmin kuullutkaan!

        Eikös tuossakin ole muuten tietty ristiriita; itse ainakin olen aina ymmärtänyt sanonnalla, että silloin juuri LÄHTI NOPEASTI...

        Uusia sanontoja, juu, tulee koko ajan. Nuorison kautta olen itsekin oppinut sanomaan esimerkiksi, että "kattellaan sit joku torstai"...

        Reilut kymmenen vuotta sitten kuulin usein sanonnan "naama meni ihan norsun vitulle"... Huh - etenkin kun kysymys oli pienestä lapsesta, joka ei saanut tahtoaan läpi... Aika paha... Sitä olen kuullut sanottavan vielä nykyisinkin...

        sen logiikka (ehkä) on ristiriidan aiheuttanut.
        Lähti kun tur....,silloin homma kusee oikein kunnolla kintuille.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        antamastasi lähdekirjallisuustiedosta! En ole teoksesta aikaisemmin kuullutkaan!

        Eikös tuossakin ole muuten tietty ristiriita; itse ainakin olen aina ymmärtänyt sanonnalla, että silloin juuri LÄHTI NOPEASTI...

        Uusia sanontoja, juu, tulee koko ajan. Nuorison kautta olen itsekin oppinut sanomaan esimerkiksi, että "kattellaan sit joku torstai"...

        Reilut kymmenen vuotta sitten kuulin usein sanonnan "naama meni ihan norsun vitulle"... Huh - etenkin kun kysymys oli pienestä lapsesta, joka ei saanut tahtoaan läpi... Aika paha... Sitä olen kuullut sanottavan vielä nykyisinkin...

        olen kuullut muodon: täynnä kuin turusen pyssy

        Eli ei lähde mitään.

        Kirjan mukaan itä- ja pohjoissuomalaista perua puheessamme.


      • yopollo kirjoitti:

        olen kuullut muodon: täynnä kuin turusen pyssy

        Eli ei lähde mitään.

        Kirjan mukaan itä- ja pohjoissuomalaista perua puheessamme.

        Täynnä kuin Turusen pyssy olen minäkin monesti kuullut sanottavan - vaikkapa ruuhkabussista.

        Yksi mielestäni hauska murteellinen ilmaisu Turun suunnalta on jäänyt erityisesti mieleeni. Tiedättekö mitä tarkoittaa: jalka suree?

        Näin sanovat kuulemma, jalan puutuessa kun tuntuu pistelyä ja "surraamista"?

        Kaupunkilaistyttönä kuulin nuorempana usein sanottavan: "Lähti kuin kuppa Töölöstä" - nopeasti ja salaa. Vasta vuosien päästä kuulin sen liittyvät sukupuolitautien poliklinikan pikaiseen muuttoon toiseen kaupunginosaan.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Laskettakoon tuo jäppinen sitten virtasiin - vaikkakin virtasella saattaisin ymmärtää myös naispuolista henkilöä... Olenko väärässä?

        Tällaisen tyttötipun logiikalla:
        - Jos miestä vituttaa, hänellä tekee värkkiä mieli - eikä ole olotila kiva, jos ei sitä saa, mutta jos saa, olotila mitä mainioin...
        - Jos miehellä menevät asiat päin vittua, ne menevät hienosti...
        - Jos minua vituttaa, minua raivostuttaa ja suututtaa, sillä en ole lesbo...
        - Jos näen miehen, joka on täysi mulkku, hän on erittäin mielenkiintoinen ja haluttava persoona... Voisinpa lähes jatkuvasti sellaista katsella - enkä varmaan vain katselemaan tyytyisi...

        jos on tosikko.

        Jos taas on ironian ja sarkasmin tajua, voi asia olla toisinkin päin. Että vähän sellainen savolaisvaraus....


      • yopollo
        yopollo kirjoitti:

        jos on tosikko.

        Jos taas on ironian ja sarkasmin tajua, voi asia olla toisinkin päin. Että vähän sellainen savolaisvaraus....

        sillä: "sen näkee naamasta, kun lakkaa saamasta."


      • yopollo
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Täynnä kuin Turusen pyssy olen minäkin monesti kuullut sanottavan - vaikkapa ruuhkabussista.

        Yksi mielestäni hauska murteellinen ilmaisu Turun suunnalta on jäänyt erityisesti mieleeni. Tiedättekö mitä tarkoittaa: jalka suree?

        Näin sanovat kuulemma, jalan puutuessa kun tuntuu pistelyä ja "surraamista"?

        Kaupunkilaistyttönä kuulin nuorempana usein sanottavan: "Lähti kuin kuppa Töölöstä" - nopeasti ja salaa. Vasta vuosien päästä kuulin sen liittyvät sukupuolitautien poliklinikan pikaiseen muuttoon toiseen kaupunginosaan.

        et sureva jala o pare haurotta kuumas pesufatis ni friskauva.


      • 1pullaulla
        sirkku:) kirjoitti:

        antamastasi lähdekirjallisuustiedosta! En ole teoksesta aikaisemmin kuullutkaan!

        Eikös tuossakin ole muuten tietty ristiriita; itse ainakin olen aina ymmärtänyt sanonnalla, että silloin juuri LÄHTI NOPEASTI...

        Uusia sanontoja, juu, tulee koko ajan. Nuorison kautta olen itsekin oppinut sanomaan esimerkiksi, että "kattellaan sit joku torstai"...

        Reilut kymmenen vuotta sitten kuulin usein sanonnan "naama meni ihan norsun vitulle"... Huh - etenkin kun kysymys oli pienestä lapsesta, joka ei saanut tahtoaan läpi... Aika paha... Sitä olen kuullut sanottavan vielä nykyisinkin...

        nääs, tampereella sanotaan että ON TÄYNNÄ KUN TURUSEN PYSSY---jos vaikka ei siihen "nysseen " mahdu sisään .
        Ja kaikkihan tietää että ,kun linjaauto tulee sanotaan että nyssetulee.


      • Lokari69
        sirkku:) kirjoitti:

        Laskettakoon tuo jäppinen sitten virtasiin - vaikkakin virtasella saattaisin ymmärtää myös naispuolista henkilöä... Olenko väärässä?

        Tällaisen tyttötipun logiikalla:
        - Jos miestä vituttaa, hänellä tekee värkkiä mieli - eikä ole olotila kiva, jos ei sitä saa, mutta jos saa, olotila mitä mainioin...
        - Jos miehellä menevät asiat päin vittua, ne menevät hienosti...
        - Jos minua vituttaa, minua raivostuttaa ja suututtaa, sillä en ole lesbo...
        - Jos näen miehen, joka on täysi mulkku, hän on erittäin mielenkiintoinen ja haluttava persoona... Voisinpa lähes jatkuvasti sellaista katsella - enkä varmaan vain katselemaan tyytyisi...

        "työ kaverusta keskusteli.
        Toinen sanoi että minä olen kun veli sinulle , ja sinä olet kun vittu minulle.
        Johon toinen vastas että mitä helkkuria sinä oikein meinaat ?
        Minähän olen mielestäni mukava kaveri.
        Johon se toinen vastas etkös sinä tie kuinka paljon minä vitusta tykkäään.

        Toinen mukava sanonta . muija ja matkalaukku on aina tiellä kun on reisussa.


      • sirkku:)
        Lokari69 kirjoitti:

        "työ kaverusta keskusteli.
        Toinen sanoi että minä olen kun veli sinulle , ja sinä olet kun vittu minulle.
        Johon toinen vastas että mitä helkkuria sinä oikein meinaat ?
        Minähän olen mielestäni mukava kaveri.
        Johon se toinen vastas etkös sinä tie kuinka paljon minä vitusta tykkäään.

        Toinen mukava sanonta . muija ja matkalaukku on aina tiellä kun on reisussa.

        tulkita niinkin päin, että kaveri olikin homo...?
        Kaverihan sanoi vitusta tykkäävänsä. Jos vaikka yritti näin kierolla konstilla kaveriaan vikitellä...?:)


      • yopollo kirjoitti:

        et sureva jala o pare haurotta kuumas pesufatis ni friskauva.

        Voi kiitos, kiitos, hyvillä mielin tällaisia oppeja omaksuisin!


      • Pirre*
        Lokari69 kirjoitti:

        "työ kaverusta keskusteli.
        Toinen sanoi että minä olen kun veli sinulle , ja sinä olet kun vittu minulle.
        Johon toinen vastas että mitä helkkuria sinä oikein meinaat ?
        Minähän olen mielestäni mukava kaveri.
        Johon se toinen vastas etkös sinä tie kuinka paljon minä vitusta tykkäään.

        Toinen mukava sanonta . muija ja matkalaukku on aina tiellä kun on reisussa.

        se varmmaannii ottas mielluummin moni poika matkkaan lähttiissä - luulisin.


      • yopollo
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Voi kiitos, kiitos, hyvillä mielin tällaisia oppeja omaksuisin!

        löysin reitin pois Turusta jo vuosikymmeniä sitten. Ja ne, jotka eivät ole sieltä pois löytäneet, eivät ole näemmä löytäneet tätä nettiäkään. Ihmettelen itsekin miten vähän lounaismurteilla puhujia täällä liikkuu.


      • JJ50-
        yopollo kirjoitti:

        löysin reitin pois Turusta jo vuosikymmeniä sitten. Ja ne, jotka eivät ole sieltä pois löytäneet, eivät ole näemmä löytäneet tätä nettiäkään. Ihmettelen itsekin miten vähän lounaismurteilla puhujia täällä liikkuu.

        http://www.netello.com/cgi-bin/netellocom/murre.cgi

        löysin reitin pois Turust jo vuasikymmeniä sitten. Totanoi ja he, jotka eivät ol sielt pois löytäneet, eivät ol kyl mar sit näemmä löytäneet tätä nettiäkään. Ihmettelen itseki kummottos vähän lounaismurteil puhujia simmottos sit vaa tääl vai kummottos liikkuu.

        [saa nauraa]


      • yopollo
        JJ50- kirjoitti:

        http://www.netello.com/cgi-bin/netellocom/murre.cgi

        löysin reitin pois Turust jo vuasikymmeniä sitten. Totanoi ja he, jotka eivät ol sielt pois löytäneet, eivät ol kyl mar sit näemmä löytäneet tätä nettiäkään. Ihmettelen itseki kummottos vähän lounaismurteil puhujia simmottos sit vaa tääl vai kummottos liikkuu.

        [saa nauraa]

        savolaissi varman toi tommonenki men iha täyrest.

        Totanoi, eiks toi oo tualt satakunna pualest toi totanoi.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        savolaissi varman toi tommonenki men iha täyrest.

        Totanoi, eiks toi oo tualt satakunna pualest toi totanoi.

        on mun tietääkseni Satakunnasta, joo...
        Vai olenk mää ny vääräs...?

        Kuis se sit liänne mahrollist et mää tualt Helssinki ja Tampere kaut sit tän joutusi...?
        Tän valla tois pual jokke... et kummal pualel vai... no siis täl pualel.

        En mää kyl puhumma viäl oppinu o... Tai puhuma kyl kai, mut en laulamma täkäläisittäi...


      • sirkku:)
        1pullaulla kirjoitti:

        nääs, tampereella sanotaan että ON TÄYNNÄ KUN TURUSEN PYSSY---jos vaikka ei siihen "nysseen " mahdu sisään .
        Ja kaikkihan tietää että ,kun linjaauto tulee sanotaan että nyssetulee.

        Juu. Olen kysellyt tuosta Turusesta eri puolilta - ja itse kukin tuntuu olevan oikeassa. Täynnä kuin Turusen pyssy - tuttu sanonta kuulemma.... Lähti ku Turusen pyssystä - tuttu kuulemma sekin...

        Aikoinaan muuten, kun itse Tampereelle muutin, minulle oikaistiin nysse-sanan historia heti. Sanoivat Mansessa, että se on täysin helsinkiläisten keksimää herjaa! Tampereella bussi on linja-auto tai onnikka, nykyisin joskus bussikin, ja jotkut - helsinkiläisten mieliksi? - sanovat sitä nysseksikin. Tampereella oli siis aikoinaan linja-autoja, onnikoita ja rollikoita.
        Olivat porukat kuulemma seisoskelleet aikoinaan bussipysäkillä, ja kun linja-auto oli lopultakin tullut, tamperelaiset olivat iloisina huudahtaneet: Nys se tulee! Helsinkiläiset olivat tällaisista huudahduksista tulleet siihen tulokseen, että bussi on Tampereella nysse...
        No, tarinoita riittää...


      • yopollo kirjoitti:

        savolaissi varman toi tommonenki men iha täyrest.

        Totanoi, eiks toi oo tualt satakunna pualest toi totanoi.

        meni muuten ihan täydestä entiseen stadin tyttöönkin.

        Nautiskellen näitä lukee, eikä se täsmällinen alueellinen määritelmäkään "ulkopuoliselle" ole niin tärkeä. Vaikka riemukasta on huomata, että täällä on todellisia asiantuntijoita.


      • sirkku:)
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        meni muuten ihan täydestä entiseen stadin tyttöönkin.

        Nautiskellen näitä lukee, eikä se täsmällinen alueellinen määritelmäkään "ulkopuoliselle" ole niin tärkeä. Vaikka riemukasta on huomata, että täällä on todellisia asiantuntijoita.

        tämä Varsinais-Suomen murrehan tuli täällä esiin osittain siksi, että joku ihmetteli turkulaisten puuttumista näiltä palstoilta...
        Uus varsinaissuomalaine olem määki, ja nii pal ku täkäläissi murttei haukutanki, mum miälest tällane laulava tapa puhhu o valla hiano kuulost! Mää vasta opettele... Yopollo ossa varma paremmi...
        Mikäs sinua tässä murteessa kiehtoo?
        Ja vielä muuten: Missäs stadilaiset murteineen pyörivät??? Joskin AITO stadi on kyllä aivan oma kielensä... Siihen muutenkin erittäin harvoin törmää - kuten mihin tahansa AITOON murteeseen Suomessa!


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        lähdekirjallisuus hänen olleen sissi, joka ahneuksissaan tunki pyssynsä piipun niin täyteen pieniä hopearahoja ettei pystynyt ampumaan takaa-ajavia aunukselaisia.

        (lähteenä Suomen Kansan Vertauksia - SKS:n kustantama ja Matti Kuusen toimittama teos, selittää muitakin noita tässä ketjussa esiin tulleita vertauksia)


        Uudempia sanontoja, sanoja ja sanomuksia leviää joukkoomme vaikkapa televisiosta, uutisista, viihdeohjelmista jne. Elävät aikansa mutta harva jää henkiin pysyvästi.

        Ei sieltä kirjasta löytyisi selityksiä noille mukaville lintuaiheisille vertauksille?:)

        Kännissä kuin käki... Käki? Millainen on käki kännissä?

        Eletään kuin Ellun kanat... Ellu? Siivotonta porukkaa kyseiset elukat? Vai Ellu itse?

        Näytetään sille närhen munat... Närhi? Sanontaa käytettäessä tulee mielikuva rumista munista... Ovatko rumia?


      • emu
        sirkku:) kirjoitti:

        Ei sieltä kirjasta löytyisi selityksiä noille mukaville lintuaiheisille vertauksille?:)

        Kännissä kuin käki... Käki? Millainen on käki kännissä?

        Eletään kuin Ellun kanat... Ellu? Siivotonta porukkaa kyseiset elukat? Vai Ellu itse?

        Näytetään sille närhen munat... Närhi? Sanontaa käytettäessä tulee mielikuva rumista munista... Ovatko rumia?

        Odottelin jo koska kysyt noita. Siis et ole noita vaan tarkoitin noita kysymyksiä.

        Lukitsen oven ja menen yöbetonille.

        Hyvää Yötä.


      • sirkku:)
        emu kirjoitti:

        Odottelin jo koska kysyt noita. Siis et ole noita vaan tarkoitin noita kysymyksiä.

        Lukitsen oven ja menen yöbetonille.

        Hyvää Yötä.

        TÄLLÄ KERTAA kyselin kyllä ihan oikeasti...:)))
        Kyllähän minä Käen tiedän, millainen se kännissä on, mutta käki?
        No juu, jos meinaat betonilla pystyä nukkumaan, niin öitä vain kylmän pohjan päälle!
        P.S. Lieneeköhän se ovi varmasti lukossa...?


      • Voi tulkitaniinkin...
        sirkku:) kirjoitti:

        tulkita niinkin päin, että kaveri olikin homo...?
        Kaverihan sanoi vitusta tykkäävänsä. Jos vaikka yritti näin kierolla konstilla kaveriaan vikitellä...?:)

        Mutta kun se kaveri ei sattunut homo oleen.
        Eikä BI 'kään, ihan selvä hetero, muija ja pirtillinen lapsiakin hänellä.
        Terv: Lokari.


      • Lokari69
        Pirre* kirjoitti:

        se varmmaannii ottas mielluummin moni poika matkkaan lähttiissä - luulisin.

        hieroja on varmaan paljon helpompi, jos on rahaa niin sehän on parasta evästäkin.
        Rahalla kun kuuluu olevan jumlallinen voima.
        No jaa kyllä sanotaan niinkin että viski on joutusampaa...
        Sehän riippuu siitä kuinka "paha "muija satuu olemaan, vai kuinka?
        Terv: Lokari.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        tämä Varsinais-Suomen murrehan tuli täällä esiin osittain siksi, että joku ihmetteli turkulaisten puuttumista näiltä palstoilta...
        Uus varsinaissuomalaine olem määki, ja nii pal ku täkäläissi murttei haukutanki, mum miälest tällane laulava tapa puhhu o valla hiano kuulost! Mää vasta opettele... Yopollo ossa varma paremmi...
        Mikäs sinua tässä murteessa kiehtoo?
        Ja vielä muuten: Missäs stadilaiset murteineen pyörivät??? Joskin AITO stadi on kyllä aivan oma kielensä... Siihen muutenkin erittäin harvoin törmää - kuten mihin tahansa AITOON murteeseen Suomessa!

        et mitä mahrasis tarkotta ku joku on tyrmjä ku tortone?


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        et mitä mahrasis tarkotta ku joku on tyrmjä ku tortone?

        Ekaa kertaa tänään maltoin hetkeksi tulla tänne vilkuilemaan...
        Jaa, oih, pahan pistit!
        Noin niinku oikeen hätäseen jostakin ihme syystä tulee väkisinkin mieleeni vain TYHMÄ KUIN SAAPAS - mutta kun sen SINÄ heitit, eipä taida olla näin...?
        Mikähän tonkin saappaan tyhmyyden selitys muuten lienee...
        Olisit kysynyt jotakin tamperelaista viisautta; olisin voinut tietää vähän paremmin... Nym mää tairan kyl vetää pipan kolvinki alapualelle ja hävetä si siällä...


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Ekaa kertaa tänään maltoin hetkeksi tulla tänne vilkuilemaan...
        Jaa, oih, pahan pistit!
        Noin niinku oikeen hätäseen jostakin ihme syystä tulee väkisinkin mieleeni vain TYHMÄ KUIN SAAPAS - mutta kun sen SINÄ heitit, eipä taida olla näin...?
        Mikähän tonkin saappaan tyhmyyden selitys muuten lienee...
        Olisit kysynyt jotakin tamperelaista viisautta; olisin voinut tietää vähän paremmin... Nym mää tairan kyl vetää pipan kolvinki alapualelle ja hävetä si siällä...

        tortonen on käpy.

        ja tyrmjä on kuin käpy, jäykkä, tiukka, jämäkkä.

        Kun aina sanotaan että savolaisilla on kuvailevia sanoja, on niitä muillakin :-)

        Kun tuon sanoo jollekin sopivalle tyypille, ei osaa edes suuttua....


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        tortonen on käpy.

        ja tyrmjä on kuin käpy, jäykkä, tiukka, jämäkkä.

        Kun aina sanotaan että savolaisilla on kuvailevia sanoja, on niitä muillakin :-)

        Kun tuon sanoo jollekin sopivalle tyypille, ei osaa edes suuttua....

        Miten arvasinkaan, että kun SINÄ sen kysyt, se on jotakin tuollaista...:)
        Tortone... Mulla nääs tuli ekana mieleen torttu ja sen jälkeen tohveli/tossu...

        Mutta kiitos vinkistä! Pistetään korvaan taakse, sanoi entinenkin poika kun tyttö ei antanutkaan... (toistaakseni näin itseäni) :)))


    • "tyhkää"

      Tuo on ihan totta mitä kirjoitat. Minua alkaa välillä oikein kauhistuttamaan joku sana, mitä alan pyöritellä mielessäni!! Se alkaa lopulta tuntua NIIN vieraalta ja oudolta, että lopetan nopeasti sen sanan pyörittelyn!!

      Ex-miehelläni oli tosi kummallisia sanontoja. Mieleen tulee nyt vaan muutama. "Kohta lennät kuin leppäkeihäs". "Akka on kuin pulloperse sika". Nämä nyt olivat suht "järjellisiä", mutta hän viljeli mitä oudompia sanontoja, joissa ei ollut mitään järkeä eikä yhteyttä mihinkään. Harmi etten niitä nyt saa päähäni. Kyllä ne muulloin putkahtelee!!

      Hmm...toisaalta...eihän voi lentää kuin leppäkeihäs, jos kerta on kuin pulloperse sika!!!! Leppä on kevyt ja sika painava!!!

      En ollut kuullut ikinä ennen sanontaa "tyhkää lihaa". Kyllä mietin kovasti, että millaistahan tuo anopin liha oikein on, kun hän sanoi: "ota nyt sitä, se on ihan tyhkää lihaa". Selvisi ne muutkin oudot sanat ajan mittaan. Ne olivat kaikki karjalaisia sanoja.

      Harmittelen vielä sitä, ettei nyt tule mitään mieleeni, vaikka minulla olisi kyllä paljon kertynyt kummia sanontoja ja sanoja, vuosien varrella. Pää on tyhjä, niin se on silloin tyhjä!!! Kipeänä olen ollut yli kaksi viikkoa jo!

      • sirkku:)

        "Eihän tässä nyt hengen hätää ole."
        "Ei hätä ole tämän näköinen."

        Eiköhän tänne ennätä käydä niitä yhtäkkiäkin mieleen tulevia sanoja tai sanontoja myöhemminkin heittämässä!

        Ei niitä huvittavia tai kauhistuttavia juttuja mitenkään kerralla muista!

        Taidat olla tähän mennessä ainoa, joka minun lisäkseni on juuri noihin hassuihin sanoihin törmännyt niin, että niitä miettiessä ne alkavat kuulostaa yhä hullummilta ja hullummilta! Ihan tavallinenkin sana...

        Tyhkää lihaa? Minkäslaista se liha sitten oli? Siis mitä sana tyhkä tarkoitti?


      • Pirre*
        sirkku:) kirjoitti:

        "Eihän tässä nyt hengen hätää ole."
        "Ei hätä ole tämän näköinen."

        Eiköhän tänne ennätä käydä niitä yhtäkkiäkin mieleen tulevia sanoja tai sanontoja myöhemminkin heittämässä!

        Ei niitä huvittavia tai kauhistuttavia juttuja mitenkään kerralla muista!

        Taidat olla tähän mennessä ainoa, joka minun lisäkseni on juuri noihin hassuihin sanoihin törmännyt niin, että niitä miettiessä ne alkavat kuulostaa yhä hullummilta ja hullummilta! Ihan tavallinenkin sana...

        Tyhkää lihaa? Minkäslaista se liha sitten oli? Siis mitä sana tyhkä tarkoitti?

        kun kuvaili, hmm.. heiman paremmassa lihassa olevaa naisihmistä, jotta "se on mukavan tyskälihanennii nainen" --


      • T.R.maalari.N
        Pirre* kirjoitti:

        kun kuvaili, hmm.. heiman paremmassa lihassa olevaa naisihmistä, jotta "se on mukavan tyskälihanennii nainen" --

        lienevät: tykky ja tuhti?


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        kun kuvaili, hmm.. heiman paremmassa lihassa olevaa naisihmistä, jotta "se on mukavan tyskälihanennii nainen" --

        ja sitten, jos oli vähäsen rujomman näköinen tai isokokoinen naisihminen kyseessä - isäveitikka sanoi "sekkii akan haasia" - aika rumasti sanottu, mutta kuvaava sinällään..


    • Rudi

      ...muulloin voi sanoo et "Sul on mun luonto", ku kylppärissä partaa ajaessa?

      • sirkku:)

        ei kovinkaan usein varmaan... Minulle ei koskaan.
        Oli 90-luvun alkupuolella yksi kaveri, joka jatkuvasti ainakin kännipäissään hoki: "Mitäs mä sanoin; sul on mun luonto. Mitäs läksit?" Huh. Tämän kaverin hokemisten jälkeen en Pulttiboiseja Kikkeliskokkelis-miehen näkyviin tullessa ole lainkaan katsoa/kuunnella halunnut... Muuten jäbät kyllä menettelevät.
        Muutkin kuin Petelius ja Kalliala.
        Viisainta lienee sanoa siis vain sille peilille niin...:)


    • muikku

      -kun oli outo rakennelma; sanottiin, taitaa olla Kukkolan poikiin laitoksii.

      -minkäs näköinen on ihminen jolla on naama kuin sateen pieksämä lehmän paska?

      -sekin rapina pidetty sanoi eukko kun tuohelle kusi

      -kahtoo älämöttää (kun joku jäi pitemmäksi aikaa ihmettelemään)

      -kun piti rivi olla suora mutta ei ollut, sanottiin: On kuin juosten kustu.

      • yopollo

        Tuttuja muitakin, naama kuin Naantalin aurinko, naama kuin pakanamaan kartta, naama kuin seittemän leivän uuni, naama kuin riihen seinästä reväisty, ja lopuksi pari kotoa tuttua: naama kuin nouseva ukonilma ja naama kuin vihollisella.


    • emu

      "Kestää kuin emun pesä."
      Toinenkin lausahdus täällä kiirii:
      "Kestää kuin pihakoivun valanta emulla."
      Luulen että näistä tulee tulevaisuuden perinnetutkijoille aikamoisia pähkinöitä purtavaksi. Kuin nakkeleille.

      Koskahan se myrsky tulee. Täällä ollaan valmiina jo.

    • Pirre*

      ,mutta tämä ei taijja ihan vastata otsikon aiheeseen, mutta sanoillahan nämä kömmähdykset on aikaansaatu - tai sanojen väärällä asettelulla.

      Otteita "Viestinnän vaikeus" sähköpostikirjeestä minukaltani:

      "Liikemiehiä murhattu tänä vuonna 37. Usein on kysymys ihmisistä"(Lapin Kansa 8.12.-94)

      "Toni Nieminen putosi olympiakoneesta" (Ylen teksti -TV 30.1.-94)

      "Kaksittain asuvat myös keskustan/liberaaliryhmän Paavo Väyrynen ja Timo Järvilehto, jotka muutoinkin kulkevat yhtäjalkaa EU - käytävillä.
      Parieurokaksikon asunto on Suomen liikenneministeriön vuokraama.
      Ministeriö käyttää huoneistoa Brysselissä poikkeavien virkamiesten majoittamiseen. (Helsingin sanomat 18.2.-95)

      :))) - sattuu sitä ammattilaisillekkii..






      "-

      • TipuJuu

        ...kippurassa vatsastaan kiinni pitäen. Hyvät löydöt..


      • Pirre*
        TipuJuu kirjoitti:

        ...kippurassa vatsastaan kiinni pitäen. Hyvät löydöt..

        pitkä rimsu lissee...jos joutas kirjottammaan - ehkä myöhemmin sitten...


      • Nanni

        "autokolarissa menehtynyt niin ja niin monta
        ihmistä ja yksi varusmies"


      • Pirre*
        Nanni kirjoitti:

        "autokolarissa menehtynyt niin ja niin monta
        ihmistä ja yksi varusmies"

        "Terapiamessuilla etsitään vaihtoehtoa elämälle" , Otsikko Tamperelaisessa 20.4.94..


      • Pirre*
        Nanni kirjoitti:

        "autokolarissa menehtynyt niin ja niin monta
        ihmistä ja yksi varusmies"

        aijjanseippäästä huastamista kun toiset puhhuu aijjasta, niin tässäpä yks - seiväs: "Terapiamessuilla etsitään vaihtoehtoa elämälle"
        Tamperelainen 20.4-94

        ja toinen: Helsingissä olj kukkakauppa ja pornokauppa vierekkäin. Kukkakaupan mainoksessa lukee "Kukkia ja sidontaa" :))


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        aijjanseippäästä huastamista kun toiset puhhuu aijjasta, niin tässäpä yks - seiväs: "Terapiamessuilla etsitään vaihtoehtoa elämälle"
        Tamperelainen 20.4-94

        ja toinen: Helsingissä olj kukkakauppa ja pornokauppa vierekkäin. Kukkakaupan mainoksessa lukee "Kukkia ja sidontaa" :))

        halavattuun nuo miun viissauvet hävijjää välillä, sittenkun minä turrautan uuven tulemmaan jo kohta ilmmaattuu se, partunttii sitten kirjotettu, älyni korkeaveisu nokan etteen - senssuurviirusko lie iskenä :)


      • sirkku:)
        Pirre* kirjoitti:

        aijjanseippäästä huastamista kun toiset puhhuu aijjasta, niin tässäpä yks - seiväs: "Terapiamessuilla etsitään vaihtoehtoa elämälle"
        Tamperelainen 20.4-94

        ja toinen: Helsingissä olj kukkakauppa ja pornokauppa vierekkäin. Kukkakaupan mainoksessa lukee "Kukkia ja sidontaa" :))

        Suomen kieli on vaikea kieli, kuten jo olen todennutkin. Näistä jutuista minulla on ollut kaksi erilaista listaa, mutta tietenkin löysin juuri nyt vain sen, jossa ei lähteitä mainita...

        Kaikki seuraavat poiminnat ovat joka tapauksessa joko mainoksista tai lehtien ilmoituksista tai jutuista. Kuten huomaamme, pisteillä, pilkuilla ja välilyönneillä on joskus suurikin merkitys - sanoista ja sanajärjestyksestä puhumattakaan...

        Jahti - ja Mahti-koiranruoka, joka todella maistuu lemmikillesi.

        Poiminta ilmoituksesta Järvenpään Prisman sisäänkäynnin luona syyskuun alussa:
        "Palvelemme seuraavan kerran sunnuntaina 3.11."

        Jalkapallotähti David Beckham on synnyttänyt kolmikiloisen terveen poikavauvan.

        Turvattomuus lisääntyi, kun hevoset korvattiin autoilla.

        Traktori muuttui poroksi aamuyöllä syttyneessä tulipalossa.

        Orava synnytti maastopalon.

        Myös kasvit ohjaavat liikennettä.

        Poliisi ampui eilen hengiltä koulubussia odottavia lapsia sekä henkilöautoja uhkailleen "hullun" ukkometson.

        Kiitos teille kaikille, jotka autoitte hirvikolarissa perjantaina Lapuan ja Kauhavan välillä.

        Varusmies jäi kiinni paukkupatruunoista.

        Katujyrä valvomaan Ähtärin nuoria iltaisin.

        Sonera vähentää tuhat ihmistä, joista puolet irtisanotaan.

        Huhtikuussa 1998 menehtynyt Linda meni myöhemmin naimisiin Beatlesin Paul McCartneyn kanssa.

        Kiitos kaikille, jotka autoitte ojaanajossa tiistaina 5.1.

        Nainen synnytti presidentin helikopterissa.

        Panssarimies Susanna Nieminen ohjaa ensimmäisenä naisena taistelupanssarivaunua valtakunnan itsenäisyyspäivän paraatissa sunnuntaina Jyväskylässä. Kansalaiset saavat varautua liikenneruuhkiin ja erityisjärjestelyihin koko viikonlopun ajan.

        Lada leviää Suomen teille.

        Palo syttyi hieman ennen klo 19:ää. Palokunta sai lastenhuoneen syttymään nopeasti pienellä vesimäärällä. Syttymissyytä tutkitaan.

        Edestakainen matka Finnairin suihkukoneella. Ohjaaja on mukana kaikilla matkoilla.

        Liiviviikko. Osallistu asiakaskilpailuun, jossa arvomme joka päivä rintaliivit. Voittajat nähtävissä liiviosastollamme.

        Ensiaputaitokin kuuluu erätaitoihin. Erkki ja Pasi Tuunanen paikkailivat kirveellä jalkansa loukannutta potilasta.

        Niin että metsään ja sieneen tällaisena syksynä! Mikä onkaan komeampaa näin syksyllä kuin päättää päivänsä limanuljaskasopalla.

        Eräpuukko. Terä puukkoterästä, pituus n. 10 cm. Pää nahkaa, hela uushopeaa, tuppi vuotaa.

        Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke.

        Yllättäkää vaimonne. Tehkää se matolla. Seppo Ojalan Kutomo Ky.

        Puheenjohtajavalintaa venytti se, ettei tällä kertaa ollut yhtään selvää ehdokasta.

        Nahkapusero, hirveä, 595,-

        VR kaavailee toisen miehen pudottamista veturista.

        Kuudesta ällästä hän on tietysti iloinen. Iloa korostaa vielä se, että hän joutui talvella auto-onnettomuuteen, jossa katkesi niin käsi kuin jalkakin.

        Kauhukuvat nousivat uudestaan hänen mieleensä yöllä, kun hän heräsi miehensä vierestä.


      • TipuJuu
        sirkku:) kirjoitti:

        Suomen kieli on vaikea kieli, kuten jo olen todennutkin. Näistä jutuista minulla on ollut kaksi erilaista listaa, mutta tietenkin löysin juuri nyt vain sen, jossa ei lähteitä mainita...

        Kaikki seuraavat poiminnat ovat joka tapauksessa joko mainoksista tai lehtien ilmoituksista tai jutuista. Kuten huomaamme, pisteillä, pilkuilla ja välilyönneillä on joskus suurikin merkitys - sanoista ja sanajärjestyksestä puhumattakaan...

        Jahti - ja Mahti-koiranruoka, joka todella maistuu lemmikillesi.

        Poiminta ilmoituksesta Järvenpään Prisman sisäänkäynnin luona syyskuun alussa:
        "Palvelemme seuraavan kerran sunnuntaina 3.11."

        Jalkapallotähti David Beckham on synnyttänyt kolmikiloisen terveen poikavauvan.

        Turvattomuus lisääntyi, kun hevoset korvattiin autoilla.

        Traktori muuttui poroksi aamuyöllä syttyneessä tulipalossa.

        Orava synnytti maastopalon.

        Myös kasvit ohjaavat liikennettä.

        Poliisi ampui eilen hengiltä koulubussia odottavia lapsia sekä henkilöautoja uhkailleen "hullun" ukkometson.

        Kiitos teille kaikille, jotka autoitte hirvikolarissa perjantaina Lapuan ja Kauhavan välillä.

        Varusmies jäi kiinni paukkupatruunoista.

        Katujyrä valvomaan Ähtärin nuoria iltaisin.

        Sonera vähentää tuhat ihmistä, joista puolet irtisanotaan.

        Huhtikuussa 1998 menehtynyt Linda meni myöhemmin naimisiin Beatlesin Paul McCartneyn kanssa.

        Kiitos kaikille, jotka autoitte ojaanajossa tiistaina 5.1.

        Nainen synnytti presidentin helikopterissa.

        Panssarimies Susanna Nieminen ohjaa ensimmäisenä naisena taistelupanssarivaunua valtakunnan itsenäisyyspäivän paraatissa sunnuntaina Jyväskylässä. Kansalaiset saavat varautua liikenneruuhkiin ja erityisjärjestelyihin koko viikonlopun ajan.

        Lada leviää Suomen teille.

        Palo syttyi hieman ennen klo 19:ää. Palokunta sai lastenhuoneen syttymään nopeasti pienellä vesimäärällä. Syttymissyytä tutkitaan.

        Edestakainen matka Finnairin suihkukoneella. Ohjaaja on mukana kaikilla matkoilla.

        Liiviviikko. Osallistu asiakaskilpailuun, jossa arvomme joka päivä rintaliivit. Voittajat nähtävissä liiviosastollamme.

        Ensiaputaitokin kuuluu erätaitoihin. Erkki ja Pasi Tuunanen paikkailivat kirveellä jalkansa loukannutta potilasta.

        Niin että metsään ja sieneen tällaisena syksynä! Mikä onkaan komeampaa näin syksyllä kuin päättää päivänsä limanuljaskasopalla.

        Eräpuukko. Terä puukkoterästä, pituus n. 10 cm. Pää nahkaa, hela uushopeaa, tuppi vuotaa.

        Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke.

        Yllättäkää vaimonne. Tehkää se matolla. Seppo Ojalan Kutomo Ky.

        Puheenjohtajavalintaa venytti se, ettei tällä kertaa ollut yhtään selvää ehdokasta.

        Nahkapusero, hirveä, 595,-

        VR kaavailee toisen miehen pudottamista veturista.

        Kuudesta ällästä hän on tietysti iloinen. Iloa korostaa vielä se, että hän joutui talvella auto-onnettomuuteen, jossa katkesi niin käsi kuin jalkakin.

        Kauhukuvat nousivat uudestaan hänen mieleensä yöllä, kun hän heräsi miehensä vierestä.

        nauraessaan hervottomasti näitä herkkupaloja lukiessaan.

        Nyt iso kuhmu päässäni, kun löin sen lattialta noustessani pöydänkulmaan *hieroo kuhmuaan*


      • Pirre*
        sirkku:) kirjoitti:

        Suomen kieli on vaikea kieli, kuten jo olen todennutkin. Näistä jutuista minulla on ollut kaksi erilaista listaa, mutta tietenkin löysin juuri nyt vain sen, jossa ei lähteitä mainita...

        Kaikki seuraavat poiminnat ovat joka tapauksessa joko mainoksista tai lehtien ilmoituksista tai jutuista. Kuten huomaamme, pisteillä, pilkuilla ja välilyönneillä on joskus suurikin merkitys - sanoista ja sanajärjestyksestä puhumattakaan...

        Jahti - ja Mahti-koiranruoka, joka todella maistuu lemmikillesi.

        Poiminta ilmoituksesta Järvenpään Prisman sisäänkäynnin luona syyskuun alussa:
        "Palvelemme seuraavan kerran sunnuntaina 3.11."

        Jalkapallotähti David Beckham on synnyttänyt kolmikiloisen terveen poikavauvan.

        Turvattomuus lisääntyi, kun hevoset korvattiin autoilla.

        Traktori muuttui poroksi aamuyöllä syttyneessä tulipalossa.

        Orava synnytti maastopalon.

        Myös kasvit ohjaavat liikennettä.

        Poliisi ampui eilen hengiltä koulubussia odottavia lapsia sekä henkilöautoja uhkailleen "hullun" ukkometson.

        Kiitos teille kaikille, jotka autoitte hirvikolarissa perjantaina Lapuan ja Kauhavan välillä.

        Varusmies jäi kiinni paukkupatruunoista.

        Katujyrä valvomaan Ähtärin nuoria iltaisin.

        Sonera vähentää tuhat ihmistä, joista puolet irtisanotaan.

        Huhtikuussa 1998 menehtynyt Linda meni myöhemmin naimisiin Beatlesin Paul McCartneyn kanssa.

        Kiitos kaikille, jotka autoitte ojaanajossa tiistaina 5.1.

        Nainen synnytti presidentin helikopterissa.

        Panssarimies Susanna Nieminen ohjaa ensimmäisenä naisena taistelupanssarivaunua valtakunnan itsenäisyyspäivän paraatissa sunnuntaina Jyväskylässä. Kansalaiset saavat varautua liikenneruuhkiin ja erityisjärjestelyihin koko viikonlopun ajan.

        Lada leviää Suomen teille.

        Palo syttyi hieman ennen klo 19:ää. Palokunta sai lastenhuoneen syttymään nopeasti pienellä vesimäärällä. Syttymissyytä tutkitaan.

        Edestakainen matka Finnairin suihkukoneella. Ohjaaja on mukana kaikilla matkoilla.

        Liiviviikko. Osallistu asiakaskilpailuun, jossa arvomme joka päivä rintaliivit. Voittajat nähtävissä liiviosastollamme.

        Ensiaputaitokin kuuluu erätaitoihin. Erkki ja Pasi Tuunanen paikkailivat kirveellä jalkansa loukannutta potilasta.

        Niin että metsään ja sieneen tällaisena syksynä! Mikä onkaan komeampaa näin syksyllä kuin päättää päivänsä limanuljaskasopalla.

        Eräpuukko. Terä puukkoterästä, pituus n. 10 cm. Pää nahkaa, hela uushopeaa, tuppi vuotaa.

        Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke.

        Yllättäkää vaimonne. Tehkää se matolla. Seppo Ojalan Kutomo Ky.

        Puheenjohtajavalintaa venytti se, ettei tällä kertaa ollut yhtään selvää ehdokasta.

        Nahkapusero, hirveä, 595,-

        VR kaavailee toisen miehen pudottamista veturista.

        Kuudesta ällästä hän on tietysti iloinen. Iloa korostaa vielä se, että hän joutui talvella auto-onnettomuuteen, jossa katkesi niin käsi kuin jalkakin.

        Kauhukuvat nousivat uudestaan hänen mieleensä yöllä, kun hän heräsi miehensä vierestä.

        , että kiinnostaako sinua nuo sanonnat, joista alunperin oli tässä ketjussa kysymys, jostain erityisestä syystä esim. opiskelun vai harrastuksenko takia "vain"?


      • sirkku:)
        TipuJuu kirjoitti:

        nauraessaan hervottomasti näitä herkkupaloja lukiessaan.

        Nyt iso kuhmu päässäni, kun löin sen lattialta noustessani pöydänkulmaan *hieroo kuhmuaan*

        Olen minä kyllä laiska ihminen, kun töitä pitäisi tehdä, mutta täällä naureskelen minäkin.
        Olisi varmaan noita listoja voinut sinun Akrobaattiosastollesikin laittaa, mutta kun sitä olevinaan on kiireinen... Hauskaa tämä suomen kieli, eikös vaan?

        LAISKA TÖITÄÄN LUETTELEE!
        Voisi kai minulle hokea koko ajan...?


      • T.R.maalari.N
        TipuJuu kirjoitti:

        nauraessaan hervottomasti näitä herkkupaloja lukiessaan.

        Nyt iso kuhmu päässäni, kun löin sen lattialta noustessani pöydänkulmaan *hieroo kuhmuaan*

        olivat minustakin.

        Eittämättä tuli mieleen ala-asteen opit siitä, miten pilkulla voi olla suurikin merkitys ihmiskohtaloissa.

        Muistattehan?:
        Armoa ei Siperiaan.


      • sirkku:)
        Pirre* kirjoitti:

        , että kiinnostaako sinua nuo sanonnat, joista alunperin oli tässä ketjussa kysymys, jostain erityisestä syystä esim. opiskelun vai harrastuksenko takia "vain"?

        Suomalainenhan on sellainen, että kysyy, kun ei vastata, ja vastaa, kun ei kysytä...

        Kysymys on kai siitä, että yleensä niin monesta kielestä olen kiinnostunut, mutta ennen kaikkea tästä omastamme. Tämä on jotenkin niin hassu kieli; niin rikas ja antoisa, mutta myös ruma - sellainen ääääääääätä ja ööööööööötä täynnä oleva kieli...

        Lisäksi, kun eri puolilla Suomea olen asunut ja sanoja ja sanontoja oppinut aina enemmän ja enemmän, toki ne ovat jääneet ihmetyttämään...

        Pienenä esimerkkinä: Kun Tampereelle aikoinaan muutin ja kuulin ensimmäistä kertaa jonkun sanovan, että "on saakeli kylmä; kolvi jäässä ja nakit kontassa", en tiennyt yhtään mistä oli kysymys...! Hehhee. Paljon kivaa sielläkin siis opin!


      • yopollo
        TipuJuu kirjoitti:

        nauraessaan hervottomasti näitä herkkupaloja lukiessaan.

        Nyt iso kuhmu päässäni, kun löin sen lattialta noustessani pöydänkulmaan *hieroo kuhmuaan*

        kypäräpakko tämän ketjun lukijoille, ettemme vie sairaalapaikkoja tarvitsevammilta. ja kolhiutumaton pää leikkaakin paremmin (kiinni).


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Suomen kieli on vaikea kieli, kuten jo olen todennutkin. Näistä jutuista minulla on ollut kaksi erilaista listaa, mutta tietenkin löysin juuri nyt vain sen, jossa ei lähteitä mainita...

        Kaikki seuraavat poiminnat ovat joka tapauksessa joko mainoksista tai lehtien ilmoituksista tai jutuista. Kuten huomaamme, pisteillä, pilkuilla ja välilyönneillä on joskus suurikin merkitys - sanoista ja sanajärjestyksestä puhumattakaan...

        Jahti - ja Mahti-koiranruoka, joka todella maistuu lemmikillesi.

        Poiminta ilmoituksesta Järvenpään Prisman sisäänkäynnin luona syyskuun alussa:
        "Palvelemme seuraavan kerran sunnuntaina 3.11."

        Jalkapallotähti David Beckham on synnyttänyt kolmikiloisen terveen poikavauvan.

        Turvattomuus lisääntyi, kun hevoset korvattiin autoilla.

        Traktori muuttui poroksi aamuyöllä syttyneessä tulipalossa.

        Orava synnytti maastopalon.

        Myös kasvit ohjaavat liikennettä.

        Poliisi ampui eilen hengiltä koulubussia odottavia lapsia sekä henkilöautoja uhkailleen "hullun" ukkometson.

        Kiitos teille kaikille, jotka autoitte hirvikolarissa perjantaina Lapuan ja Kauhavan välillä.

        Varusmies jäi kiinni paukkupatruunoista.

        Katujyrä valvomaan Ähtärin nuoria iltaisin.

        Sonera vähentää tuhat ihmistä, joista puolet irtisanotaan.

        Huhtikuussa 1998 menehtynyt Linda meni myöhemmin naimisiin Beatlesin Paul McCartneyn kanssa.

        Kiitos kaikille, jotka autoitte ojaanajossa tiistaina 5.1.

        Nainen synnytti presidentin helikopterissa.

        Panssarimies Susanna Nieminen ohjaa ensimmäisenä naisena taistelupanssarivaunua valtakunnan itsenäisyyspäivän paraatissa sunnuntaina Jyväskylässä. Kansalaiset saavat varautua liikenneruuhkiin ja erityisjärjestelyihin koko viikonlopun ajan.

        Lada leviää Suomen teille.

        Palo syttyi hieman ennen klo 19:ää. Palokunta sai lastenhuoneen syttymään nopeasti pienellä vesimäärällä. Syttymissyytä tutkitaan.

        Edestakainen matka Finnairin suihkukoneella. Ohjaaja on mukana kaikilla matkoilla.

        Liiviviikko. Osallistu asiakaskilpailuun, jossa arvomme joka päivä rintaliivit. Voittajat nähtävissä liiviosastollamme.

        Ensiaputaitokin kuuluu erätaitoihin. Erkki ja Pasi Tuunanen paikkailivat kirveellä jalkansa loukannutta potilasta.

        Niin että metsään ja sieneen tällaisena syksynä! Mikä onkaan komeampaa näin syksyllä kuin päättää päivänsä limanuljaskasopalla.

        Eräpuukko. Terä puukkoterästä, pituus n. 10 cm. Pää nahkaa, hela uushopeaa, tuppi vuotaa.

        Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke.

        Yllättäkää vaimonne. Tehkää se matolla. Seppo Ojalan Kutomo Ky.

        Puheenjohtajavalintaa venytti se, ettei tällä kertaa ollut yhtään selvää ehdokasta.

        Nahkapusero, hirveä, 595,-

        VR kaavailee toisen miehen pudottamista veturista.

        Kuudesta ällästä hän on tietysti iloinen. Iloa korostaa vielä se, että hän joutui talvella auto-onnettomuuteen, jossa katkesi niin käsi kuin jalkakin.

        Kauhukuvat nousivat uudestaan hänen mieleensä yöllä, kun hän heräsi miehensä vierestä.

        tuo viimeinen ollut exän lausunto....


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Suomalainenhan on sellainen, että kysyy, kun ei vastata, ja vastaa, kun ei kysytä...

        Kysymys on kai siitä, että yleensä niin monesta kielestä olen kiinnostunut, mutta ennen kaikkea tästä omastamme. Tämä on jotenkin niin hassu kieli; niin rikas ja antoisa, mutta myös ruma - sellainen ääääääääätä ja ööööööööötä täynnä oleva kieli...

        Lisäksi, kun eri puolilla Suomea olen asunut ja sanoja ja sanontoja oppinut aina enemmän ja enemmän, toki ne ovat jääneet ihmetyttämään...

        Pienenä esimerkkinä: Kun Tampereelle aikoinaan muutin ja kuulin ensimmäistä kertaa jonkun sanovan, että "on saakeli kylmä; kolvi jäässä ja nakit kontassa", en tiennyt yhtään mistä oli kysymys...! Hehhee. Paljon kivaa sielläkin siis opin!

        kieliä on vaikkapa englanti, puhuttuna ainakin amerikanenglanti yhtä täynnä äätä ja öötä vaikkeivät osaakkaan niitä kirjoittaa.


      • Juniperus
        sirkku:) kirjoitti:

        Suomen kieli on vaikea kieli, kuten jo olen todennutkin. Näistä jutuista minulla on ollut kaksi erilaista listaa, mutta tietenkin löysin juuri nyt vain sen, jossa ei lähteitä mainita...

        Kaikki seuraavat poiminnat ovat joka tapauksessa joko mainoksista tai lehtien ilmoituksista tai jutuista. Kuten huomaamme, pisteillä, pilkuilla ja välilyönneillä on joskus suurikin merkitys - sanoista ja sanajärjestyksestä puhumattakaan...

        Jahti - ja Mahti-koiranruoka, joka todella maistuu lemmikillesi.

        Poiminta ilmoituksesta Järvenpään Prisman sisäänkäynnin luona syyskuun alussa:
        "Palvelemme seuraavan kerran sunnuntaina 3.11."

        Jalkapallotähti David Beckham on synnyttänyt kolmikiloisen terveen poikavauvan.

        Turvattomuus lisääntyi, kun hevoset korvattiin autoilla.

        Traktori muuttui poroksi aamuyöllä syttyneessä tulipalossa.

        Orava synnytti maastopalon.

        Myös kasvit ohjaavat liikennettä.

        Poliisi ampui eilen hengiltä koulubussia odottavia lapsia sekä henkilöautoja uhkailleen "hullun" ukkometson.

        Kiitos teille kaikille, jotka autoitte hirvikolarissa perjantaina Lapuan ja Kauhavan välillä.

        Varusmies jäi kiinni paukkupatruunoista.

        Katujyrä valvomaan Ähtärin nuoria iltaisin.

        Sonera vähentää tuhat ihmistä, joista puolet irtisanotaan.

        Huhtikuussa 1998 menehtynyt Linda meni myöhemmin naimisiin Beatlesin Paul McCartneyn kanssa.

        Kiitos kaikille, jotka autoitte ojaanajossa tiistaina 5.1.

        Nainen synnytti presidentin helikopterissa.

        Panssarimies Susanna Nieminen ohjaa ensimmäisenä naisena taistelupanssarivaunua valtakunnan itsenäisyyspäivän paraatissa sunnuntaina Jyväskylässä. Kansalaiset saavat varautua liikenneruuhkiin ja erityisjärjestelyihin koko viikonlopun ajan.

        Lada leviää Suomen teille.

        Palo syttyi hieman ennen klo 19:ää. Palokunta sai lastenhuoneen syttymään nopeasti pienellä vesimäärällä. Syttymissyytä tutkitaan.

        Edestakainen matka Finnairin suihkukoneella. Ohjaaja on mukana kaikilla matkoilla.

        Liiviviikko. Osallistu asiakaskilpailuun, jossa arvomme joka päivä rintaliivit. Voittajat nähtävissä liiviosastollamme.

        Ensiaputaitokin kuuluu erätaitoihin. Erkki ja Pasi Tuunanen paikkailivat kirveellä jalkansa loukannutta potilasta.

        Niin että metsään ja sieneen tällaisena syksynä! Mikä onkaan komeampaa näin syksyllä kuin päättää päivänsä limanuljaskasopalla.

        Eräpuukko. Terä puukkoterästä, pituus n. 10 cm. Pää nahkaa, hela uushopeaa, tuppi vuotaa.

        Isänpäivän lounas tänään klo 11-15. Lapsille mummonlihamureke.

        Yllättäkää vaimonne. Tehkää se matolla. Seppo Ojalan Kutomo Ky.

        Puheenjohtajavalintaa venytti se, ettei tällä kertaa ollut yhtään selvää ehdokasta.

        Nahkapusero, hirveä, 595,-

        VR kaavailee toisen miehen pudottamista veturista.

        Kuudesta ällästä hän on tietysti iloinen. Iloa korostaa vielä se, että hän joutui talvella auto-onnettomuuteen, jossa katkesi niin käsi kuin jalkakin.

        Kauhukuvat nousivat uudestaan hänen mieleensä yöllä, kun hän heräsi miehensä vierestä.

        Kiitokset hyvistä löydöksistä! Jossakin näin seuraavan kokoelman Finnairin lentäjien ja mekaanikkojen lokirjakeskusteluista, joita väitettiin aidoksi:

        L = lentäjän lokikirjamerkintä
        H = huollon lokikirjamerkintä

        L-Vasen sisäpyörä lähes vaihdon tarpeessa
        H-Vasen sisäpyörä lähes vaihdettu

        L-Testilento OK, automaattinen laskeutuminen raju
        H-Automaattinen laskeutuminen -toimintoa ei asennettu koneeseen

        L-Ohjaamossa joku löysällä
        H-Ohjaamossa joku kiristetty

        L-Kuolleita ötököitä tuulilasissa
        H-Eläviä ötököitä tilattu

        L-Merkkejä vuodosta oikeassa päälaskutelineessä
        H-Merkit poistettu

        L-Radiomajakan äänenvoimakkuus uskomaton
        H-Radiomajakan äänenvoimakkuus säädetty uskottavalle tasolle

        L-Kitkalukko saa kaasukahvan juuttumaan
        H-Se on sen tarkoitus

        L-IFF-järjestelmä ei toimi
        H-IFF-järjestelmä ei koskaan toimi OFF-tilassa

        L-Murtumäepäily tuulilasissa
        H-Epäilen että olet oikeassa

        L-3 moottori puuttuu (näin lentäjä kirjoitti, tarkoitti että puuttuu ohjelmavalikosta)
        H-Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen

        L-Kone käyttäytyy hassusti
        H-Käsketty koneen käyttäytyä vakavasti


      • sirkku:)
        Juniperus kirjoitti:

        Kiitokset hyvistä löydöksistä! Jossakin näin seuraavan kokoelman Finnairin lentäjien ja mekaanikkojen lokirjakeskusteluista, joita väitettiin aidoksi:

        L = lentäjän lokikirjamerkintä
        H = huollon lokikirjamerkintä

        L-Vasen sisäpyörä lähes vaihdon tarpeessa
        H-Vasen sisäpyörä lähes vaihdettu

        L-Testilento OK, automaattinen laskeutuminen raju
        H-Automaattinen laskeutuminen -toimintoa ei asennettu koneeseen

        L-Ohjaamossa joku löysällä
        H-Ohjaamossa joku kiristetty

        L-Kuolleita ötököitä tuulilasissa
        H-Eläviä ötököitä tilattu

        L-Merkkejä vuodosta oikeassa päälaskutelineessä
        H-Merkit poistettu

        L-Radiomajakan äänenvoimakkuus uskomaton
        H-Radiomajakan äänenvoimakkuus säädetty uskottavalle tasolle

        L-Kitkalukko saa kaasukahvan juuttumaan
        H-Se on sen tarkoitus

        L-IFF-järjestelmä ei toimi
        H-IFF-järjestelmä ei koskaan toimi OFF-tilassa

        L-Murtumäepäily tuulilasissa
        H-Epäilen että olet oikeassa

        L-3 moottori puuttuu (näin lentäjä kirjoitti, tarkoitti että puuttuu ohjelmavalikosta)
        H-Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen

        L-Kone käyttäytyy hassusti
        H-Käsketty koneen käyttäytyä vakavasti

        Tällainenkin lista minulla myös on ollut...
        Kun niitä ei muista ja ne tulevatkin eteen yllättäen, aina saa nauraa - jopa yksin ollessa ja ääneen!
        Nämä ovat juuri niitä juttuja, että miten tahansa huonolla tuulella onkin, ne saavat väkisinkin nauramaan!!!
        Lisää vain! Suomen kielen käytöstähän näissäkin kysymys on!:)))


      • muikku
        Pirre* kirjoitti:

        aijjanseippäästä huastamista kun toiset puhhuu aijjasta, niin tässäpä yks - seiväs: "Terapiamessuilla etsitään vaihtoehtoa elämälle"
        Tamperelainen 20.4-94

        ja toinen: Helsingissä olj kukkakauppa ja pornokauppa vierekkäin. Kukkakaupan mainoksessa lukee "Kukkia ja sidontaa" :))

        tuosta aidanseipäästä.
        Kylässä nukuttiin usein siskonpetillä ja haluttiin olla kohteliaita talonväelle.
        Sanottiin: Yhden yön jaksaa olla vaikka aidanseipäänä.


      • sirkku:)
        muikku kirjoitti:

        tuosta aidanseipäästä.
        Kylässä nukuttiin usein siskonpetillä ja haluttiin olla kohteliaita talonväelle.
        Sanottiin: Yhden yön jaksaa olla vaikka aidanseipäänä.

        Vastaavassa tilanteessa olen kuullut sanonnan:
        Kyllä sitä yhden yön vaikka seisaallaan nukkuu.

        Että koko vierasjoukko aidanseipäinä...?:)
        Voisi olla hauska näky...


      • Pirre*
        muikku kirjoitti:

        tuosta aidanseipäästä.
        Kylässä nukuttiin usein siskonpetillä ja haluttiin olla kohteliaita talonväelle.
        Sanottiin: Yhden yön jaksaa olla vaikka aidanseipäänä.

        sanottaan kun on joku vähäsen väkinäisempi paikka olla, jotta "Onhan sitä aikasa vaikka aijjanvihaksena"


    • Nanni

      kun käydään jonkun kimppuun?
      Mikä on kimppu muuta kuin kukka sellainen?

      • yopollo

        toteaa, että käydä kimppuun tarkoittaa sananmukaisesti sitä, että muodostaa toisen kanssa yhden nipun eli kimpun.

        Kelpaa mulle.


      • sirkku:)

        Miespuolisen henkilön olen haarovälissään olevasta kokoelmasta kuullut käyttävän sanaa KIMPPU.

        "Jaa, että koko kimppuako yrität haalia?"
        "Vai että kimppuun kiinni käyt..."

        Niin, miksi ei...?:)))


    • Nanni

      sanonnat "kun maaherra tuli rekeen" tai "koivuniemen herra"?
      Jos ei ole, kerron sen teille myöhemmin.

      • yopollo

        tota viimeistä nauttinu sen verran ettei tartte selvitellä.


      • Pirre*

        koivuherran kanssa en ois välttämätä halunna tutusttuu :)


      • nainen55

        jälkeen "tuli usein maaherra rekeen" varsinkin heinätöiden aikaan ja sanonta oli usein silloin kun lapset nukahti vähän mihin sattui.
        Itse en ole koskaan saanut koivuniemen herraa, mutta kyllä se varooksi vahti ovenkamanassa.


    • mauku

      ... on erilaisia sanontoja, maalla ainakin omassa lapsuudessani jokseenkin ronskeja. Lihavasta ihmisestä sanottiin, että sillä on perse kuin seihtemän leivän uuni.

      Omille kaupungissa kasvaneille ei se tuvassa oleva leivinuuni ollu tuttu ja piti sanonta selittää samoin heidänkin usein käyttämänsä "pyörii kuin pässi narussa", silläkin konkreettinen tausta, muistan hyvin meijän rautakankeen narulla sidotusta pässistä.

    • Rudi

      Sen lisäks että on kivan näköistä, sillai pääsee korkeelle

      • sirkku:)

        Jos tän yläpuolelta viesti löytyy, se taatusti on siellä monta kertaa...
        Ei tahdo värkki nyt totella, ei...

        Viesti, jossa kerroin olevan varmasti mielenkiintoista katsella miespuolista henkilöä kyseisessä kiireessä...:)))


      • Rudi
        sirkku:) kirjoitti:

        Jos tän yläpuolelta viesti löytyy, se taatusti on siellä monta kertaa...
        Ei tahdo värkki nyt totella, ei...

        Viesti, jossa kerroin olevan varmasti mielenkiintoista katsella miespuolista henkilöä kyseisessä kiireessä...:)))

        On se silti kivaa touhua, monen mielestä.


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        On se silti kivaa touhua, monen mielestä.

        No eipä näy lainkaan. Viestiä siis. Pöh.

        Puuhun kiipeämisestä puhuessani ajattelin siis, että MIEHEN kiipeäminen sinne noin on varmasti etenkin hauskan NÄKÖISTÄ 'keikkumista'...

        Siis näköjään ajattelen ja puhun päällekkäin ja sekaisin...:)))


      • sirkku:)
        Rudi kirjoitti:

        On se silti kivaa touhua, monen mielestä.

        No eipä näy lainkaan. Viestiä siis. Pöh.

        Puuhun kiipeämisestä puhuessani ajattelin siis, että MIEHEN kiipeäminen sinne noin on varmasti etenkin hauskan NÄKÖISTÄ 'keikkumista'...

        Siis näköjään ajattelen ja puhun päällekkäin ja sekaisin...:)))


      • tämä?
        sirkku:) kirjoitti:

        No eipä näy lainkaan. Viestiä siis. Pöh.

        Puuhun kiipeämisestä puhuessani ajattelin siis, että MIEHEN kiipeäminen sinne noin on varmasti etenkin hauskan NÄKÖISTÄ 'keikkumista'...

        Siis näköjään ajattelen ja puhun päällekkäin ja sekaisin...:)))

        Putos ku eno veneestä

        Nokka ku kintasnaula=siis kulkee nenä pystyssä ja kintasnaula luultavasti koukku seinässä.

        Sanonnat pohjois-suomesta.


      • sirkku:)
        tämä? kirjoitti:

        Putos ku eno veneestä

        Nokka ku kintasnaula=siis kulkee nenä pystyssä ja kintasnaula luultavasti koukku seinässä.

        Sanonnat pohjois-suomesta.

        Tämä PUTOSI KUIN ENO VENEESTÄ oli juuri yksi niitä sanontoja, joista aloituksessanikin puhuin. Vaikka lieneekin pohjoissuomalainen sanonta, luulenpa, että koko Suomi nykyisin tämän enon tietää...
        Kukahan tämä näin kuuluisa eno on mahtanut olla? Mikähän suuri tapaus hänen putoamiseensa liittyy?

        Toinen on tuo LEVISI KUIN HUJASEN EVÄÄT tai LEVISI KUIN HUJASEN AKAN EVÄÄT. Kovin kuuluisia tuntuvat nämä Hujasetkin olleet...!

        Lieneekö kenelläkään tietoa, mistä nämä tällaiset sanonnat tulevat? En tarkoita nyt niitä yhden paikkakunnan lausahduksia joissa joku nimi esiintyy, vaan niitä, jotka ovat koko maassamme tuttuja sanontoja... Kaivelisikohan Pöllö kuvettaan...?


      • Trina
        sirkku:) kirjoitti:

        Tämä PUTOSI KUIN ENO VENEESTÄ oli juuri yksi niitä sanontoja, joista aloituksessanikin puhuin. Vaikka lieneekin pohjoissuomalainen sanonta, luulenpa, että koko Suomi nykyisin tämän enon tietää...
        Kukahan tämä näin kuuluisa eno on mahtanut olla? Mikähän suuri tapaus hänen putoamiseensa liittyy?

        Toinen on tuo LEVISI KUIN HUJASEN EVÄÄT tai LEVISI KUIN HUJASEN AKAN EVÄÄT. Kovin kuuluisia tuntuvat nämä Hujasetkin olleet...!

        Lieneekö kenelläkään tietoa, mistä nämä tällaiset sanonnat tulevat? En tarkoita nyt niitä yhden paikkakunnan lausahduksia joissa joku nimi esiintyy, vaan niitä, jotka ovat koko maassamme tuttuja sanontoja... Kaivelisikohan Pöllö kuvettaan...?

        "Me lähdemme täältä", sano Jokinen kun saunan-
        lauteelta putosi.

        En tiedä, mistä päin lähtöisin on tämä Jokinen.

        Savosta lienee tämä:
        Tutisoo ku Tiina Pulukan varvas.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Tämä PUTOSI KUIN ENO VENEESTÄ oli juuri yksi niitä sanontoja, joista aloituksessanikin puhuin. Vaikka lieneekin pohjoissuomalainen sanonta, luulenpa, että koko Suomi nykyisin tämän enon tietää...
        Kukahan tämä näin kuuluisa eno on mahtanut olla? Mikähän suuri tapaus hänen putoamiseensa liittyy?

        Toinen on tuo LEVISI KUIN HUJASEN EVÄÄT tai LEVISI KUIN HUJASEN AKAN EVÄÄT. Kovin kuuluisia tuntuvat nämä Hujasetkin olleet...!

        Lieneekö kenelläkään tietoa, mistä nämä tällaiset sanonnat tulevat? En tarkoita nyt niitä yhden paikkakunnan lausahduksia joissa joku nimi esiintyy, vaan niitä, jotka ovat koko maassamme tuttuja sanontoja... Kaivelisikohan Pöllö kuvettaan...?

        tullut Hujasesta selkoa, mutta pari muutakin leviämisvertausta tuossa pisti silmään, vaikkapa

        levisi kuin nuottatytön paska rannalla,

        se levis kuin Aalin värkki

        ja tuosta viimeisestä tuleekin heti mieleen että mitenkäs värkkisi pelittää taas, ei kai se enää sun töitäsi kyttää?

        Noiden koko maahan levinneiden juttujen alkuperästä on yleensä lukuisia eri syntykertomuksia, joten mitään täsmällistä tapahtumaa ei voi osoittaa syntyhetkeksi.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        tullut Hujasesta selkoa, mutta pari muutakin leviämisvertausta tuossa pisti silmään, vaikkapa

        levisi kuin nuottatytön paska rannalla,

        se levis kuin Aalin värkki

        ja tuosta viimeisestä tuleekin heti mieleen että mitenkäs värkkisi pelittää taas, ei kai se enää sun töitäsi kyttää?

        Noiden koko maahan levinneiden juttujen alkuperästä on yleensä lukuisia eri syntykertomuksia, joten mitään täsmällistä tapahtumaa ei voi osoittaa syntyhetkeksi.

        Jaa. Huomasinpa nyt vasta täältä alhaaltakin jotakin...
        Kyllä värkki töitteni tekemisiä kyttää, mutta katsos, kun rastas on niin näppärä käsistään, että pelittää nyt värkki, juu. Meillä on kai sellainen sanomaton sopimus, että kumpi sitten voimakkaammin pystyy ajattelemaankaan (siis värkki vai minä), saa tahtonsa läpi... No pöh. Puhu mitä puhut, vai?
        Juu. Kyllähän siitä sanontojen kulkeutumisesta ihmisten muuttaessa paikkakunnilta toisille on puhuttu, mutta hauskoja ovat nämä koko kansan tuntemat lausahdukset.
        Aalin värkki? Aali?


      • Trina
        sirkku:) kirjoitti:

        Jaa. Huomasinpa nyt vasta täältä alhaaltakin jotakin...
        Kyllä värkki töitteni tekemisiä kyttää, mutta katsos, kun rastas on niin näppärä käsistään, että pelittää nyt värkki, juu. Meillä on kai sellainen sanomaton sopimus, että kumpi sitten voimakkaammin pystyy ajattelemaankaan (siis värkki vai minä), saa tahtonsa läpi... No pöh. Puhu mitä puhut, vai?
        Juu. Kyllähän siitä sanontojen kulkeutumisesta ihmisten muuttaessa paikkakunnilta toisille on puhuttu, mutta hauskoja ovat nämä koko kansan tuntemat lausahdukset.
        Aalin värkki? Aali?

        Torpassa lapsia kuin Vilikkilässä kissoja.

        Missäpähän lienee Vilikkälä ja liekö vieläkin
        kissoja kosolti?

        Eipä taida enää löytyä torppiakaan, jossa
        löytyisi lapsia runsaanpuoleisesti.
        Kouluja ainakin lopetetaan ympäri Suomea.
        Suru! Pienet koulut olisivat leppoisan
        kotoisia.

        Taisin poiketa asiasta.


      • yopollo
        Trina kirjoitti:

        Torpassa lapsia kuin Vilikkilässä kissoja.

        Missäpähän lienee Vilikkälä ja liekö vieläkin
        kissoja kosolti?

        Eipä taida enää löytyä torppiakaan, jossa
        löytyisi lapsia runsaanpuoleisesti.
        Kouluja ainakin lopetetaan ympäri Suomea.
        Suru! Pienet koulut olisivat leppoisan
        kotoisia.

        Taisin poiketa asiasta.

        löytyy kankaanpääläinen variantti samasta: Sielä on lapsia ku Vinkkiläs kissoja.

        Eli paikka on sittemmin muuttunut Vinkkilästä Vilkkiläksi jne.

        Ainoa Vinkkilä mikä tulee mieleen on Vehmaalla. Siitä kuitenkaan tuskin on kysymys.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        löytyy kankaanpääläinen variantti samasta: Sielä on lapsia ku Vinkkiläs kissoja.

        Eli paikka on sittemmin muuttunut Vinkkilästä Vilkkiläksi jne.

        Ainoa Vinkkilä mikä tulee mieleen on Vehmaalla. Siitä kuitenkaan tuskin on kysymys.

        Mistähän lienee tullut tuo "Kattia kans"...?:)

        Itä-Suomessa muuten puhuttiin VILKKILÄN KISSOISTA...
        Jaa, jaa; näinköhän sanat ihmisten liikkumisten myötä muuttuivat... Paljon mahdollista - kuten monet sanat murteistakin riippuen...


      • epäilijä sanoisi......
        sirkku:) kirjoitti:

        Mistähän lienee tullut tuo "Kattia kans"...?:)

        Itä-Suomessa muuten puhuttiin VILKKILÄN KISSOISTA...
        Jaa, jaa; näinköhän sanat ihmisten liikkumisten myötä muuttuivat... Paljon mahdollista - kuten monet sanat murteistakin riippuen...

        ei kai tähän ketjuun ole koira haudattuna?

        Tällaisen olen kuullut monta kertaa :)


      • yopollo
        epäilijä sanoisi...... kirjoitti:

        ei kai tähän ketjuun ole koira haudattuna?

        Tällaisen olen kuullut monta kertaa :)

        villakoiran ydintä eikä muutenkaan koiraa karvoihin katsomista.


      • ohimennen
        yopollo kirjoitti:

        villakoiran ydintä eikä muutenkaan koiraa karvoihin katsomista.

        sanottiin: Heiluu kuin Hutusen hurja.
        Mistähän sekin on lähtöisin?

        Aika mainiota, noita putkahtelee tuolta
        aivokopasta tuon tuostakin. Miten
        liekin sinne kertynyt tuollaista
        turhaa kamaa?


      • sirkku:)
        epäilijä sanoisi...... kirjoitti:

        ei kai tähän ketjuun ole koira haudattuna?

        Tällaisen olen kuullut monta kertaa :)

        Haistoitko jotakin?
        Haistoitko palaneen käryä?
        Kyllä tässä on koira haudattuna.
        Ei ole eläviltä haudattu kuten eiliset esitykseni.
        On kuollut ja kuopattu.
        Ei puhuta pahaa kuolleista.
        Seinilläkin on korvat.
        :)))


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Haistoitko jotakin?
        Haistoitko palaneen käryä?
        Kyllä tässä on koira haudattuna.
        Ei ole eläviltä haudattu kuten eiliset esitykseni.
        On kuollut ja kuopattu.
        Ei puhuta pahaa kuolleista.
        Seinilläkin on korvat.
        :)))

        ainakin villakoirat nurkista, mäyräkoirat viikonlopuksi kaupasta ja kerberokset ravintoloiden ovilta.


      • yopollo
        yopollo kirjoitti:

        ainakin villakoirat nurkista, mäyräkoirat viikonlopuksi kaupasta ja kerberokset ravintoloiden ovilta.

        tutustua hodariin kiinalaisittain.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        tutustua hodariin kiinalaisittain.

        jospa tässä pätisikin sanonta PAHA SAA PALKKANSA?
        No eihh!!! Ei edes kiinalaisittain - uskoakseni...

        Minullakin on koira. Ihana sellainen.
        Likaisena on kuin lattiamoppi.
        Puhtaana on kuin lamppuharja

        Siitä ei myöskään enää edes hajun perusteella voi päätellä, kumpi pää on kumpi. Molemmat päät haisevat.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        jospa tässä pätisikin sanonta PAHA SAA PALKKANSA?
        No eihh!!! Ei edes kiinalaisittain - uskoakseni...

        Minullakin on koira. Ihana sellainen.
        Likaisena on kuin lattiamoppi.
        Puhtaana on kuin lamppuharja

        Siitä ei myöskään enää edes hajun perusteella voi päätellä, kumpi pää on kumpi. Molemmat päät haisevat.

        kiinnität kaulapannan ja taluttimen kun ulos lähdette? Keskelle kroppaa?


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        kiinnität kaulapannan ja taluttimen kun ulos lähdette? Keskelle kroppaa?

        sitten ääni. Sieltä päästä, mistä kuuluu iloisia haukahduksia, katson hieman toiseen päähän päin ja noin 10 cm päähän sieltä pannan laitan. Siis 10 cm äänestä pois päin. Sisään päin. Ugh.
        Helpompi sujauttaa systeemi ääntä päästävästä päästä käsin koiraan päin. Toista päätä päin. Sisään päin. Ugh.
        Kaikista helpointa on, kun on oppinut tekemään pennusta lähtien tarpeensa paperille pesuhuoneen lattialla. Laiskan liikkujan koira???


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        Haistoitko jotakin?
        Haistoitko palaneen käryä?
        Kyllä tässä on koira haudattuna.
        Ei ole eläviltä haudattu kuten eiliset esitykseni.
        On kuollut ja kuopattu.
        Ei puhuta pahaa kuolleista.
        Seinilläkin on korvat.
        :)))

        Meillä koirat lakkasivat tulostamasta paperille heti opittuaan ja siirryimme paperittomaan konttoriin. Jättävät nyt matkaviestejä tolppien juureen, haistattelevat toisia koiria tavatessaan ja huonommat kaverit haukutaan päin naamaa.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        Meillä koirat lakkasivat tulostamasta paperille heti opittuaan ja siirryimme paperittomaan konttoriin. Jättävät nyt matkaviestejä tolppien juureen, haistattelevat toisia koiria tavatessaan ja huonommat kaverit haukutaan päin naamaa.

        onkin niin pieni, että tulostaa ihan mielellään myös paperille.
        Erikoisen mielellään tietenkin tulostaa ulos - on olevinaan niin viisas, että siellä me emme näe kuvia tai kirjoituksia joita tuttavilleen ja ventovieraillekin viestittelee.
        Jotkut rajuhkot viestit kyllä jäävät näkyviin, mutta nehän poistetaan lähes poikkeuksetta.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        onkin niin pieni, että tulostaa ihan mielellään myös paperille.
        Erikoisen mielellään tietenkin tulostaa ulos - on olevinaan niin viisas, että siellä me emme näe kuvia tai kirjoituksia joita tuttavilleen ja ventovieraillekin viestittelee.
        Jotkut rajuhkot viestit kyllä jäävät näkyviin, mutta nehän poistetaan lähes poikkeuksetta.

        niille varattuun posliinipönttöön ja paperia kuluu vain pyrstön alapeitinhöyhenten siistimiseen.


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        jospa tässä pätisikin sanonta PAHA SAA PALKKANSA?
        No eihh!!! Ei edes kiinalaisittain - uskoakseni...

        Minullakin on koira. Ihana sellainen.
        Likaisena on kuin lattiamoppi.
        Puhtaana on kuin lamppuharja

        Siitä ei myöskään enää edes hajun perusteella voi päätellä, kumpi pää on kumpi. Molemmat päät haisevat.

        Tulipa mieleen että nykyisen maastonakkini etupää säikähtää kun takapää pitää ääntä. Se paukku menee yli koiran ymmärryksen.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        Tulipa mieleen että nykyisen maastonakkini etupää säikähtää kun takapää pitää ääntä. Se paukku menee yli koiran ymmärryksen.

        On kokemusta.
        Siis koiran käyttäytymisestä. Saman hauskan ilmiön olen huomannut.
        Yleensä, nuuhkaistuaan ensin esimerkiksi lattiaa, kääntää kuononsa eri suuntaan...:)))
        Kimakka ääni saa kylläkin aikaan vieläkin hassumpia eleitä...:)))

        Olen pari tuntia muissa hommissa... En kerro. Hah.
        P.S. Et sinä sitä yhtä juttua pyytänyt poistamaan?


      • yopollo
        sirkku:) kirjoitti:

        jospa tässä pätisikin sanonta PAHA SAA PALKKANSA?
        No eihh!!! Ei edes kiinalaisittain - uskoakseni...

        Minullakin on koira. Ihana sellainen.
        Likaisena on kuin lattiamoppi.
        Puhtaana on kuin lamppuharja

        Siitä ei myöskään enää edes hajun perusteella voi päätellä, kumpi pää on kumpi. Molemmat päät haisevat.

        En ole pyytänyt poistamaan viestejä, paitsi yhden kerran erään tympeän rasistisen provon.


      • sirkku:)
        yopollo kirjoitti:

        En ole pyytänyt poistamaan viestejä, paitsi yhden kerran erään tympeän rasistisen provon.

        Tähän pikaisesti ennen kuin pariksi tunniksi poistun: Kyse siis siitä käetärjutskasta...
        Luulin, että oli itse pyytänyt sitä pois, mutta koska ei, niin... Laitoin maininnan epäilyksistäni... Outoa. Tosi outoa, paitsi... Niin...
        Mutta katsellaan.


    • Ansku

      oli tänään pohojalaasia totuuksia, joten niitä tähän vielä, meilin alkuperää en tiedä mutta kovin tuttuja ovat näin pohojalaaselle.

      * Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku
      mä sanon

      * Emmä neuvo mä vaan sanon, tuumas anoppi miniälle.

      * Kaikki on katunu jokka Nurmoosta on lähteny,ja nekin jokka on
      takaasin tullu.

      * Mikä miäs se sellaanen on, kun jo kaharen pullon jäläkeen jo
      haparoottoo?

      * Kyllon rahaa, mutton reirekki kipiät

      * Jo on ristuksen isoo rilli, sanoo lapualaaspoika ku näki ens
      kertaa mäk ronaltsin.

      * On niin kiirus, nottei kissiäkää kerkiä sanomahan ku
      pitkähäntääseksi eläämeksi

      * En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

      * Hengellistä hyminää, sanoo Haka-Jaska ku kirnuhun piäri.

      * Aina itte itteni oon kehunu ja aina oon kehutuksi tullu

      * Isäntä juavuksis:Pirelkää musta kiinni notten mä revi rahojani

      * Tairetahan olla Härmän asemalla, kunoon verta seinäs!

      * Konstit on monet sanoo akka kun kusi, käveli ja kutoo sukkaa.

      * Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa
      aittanseinähän hyppöötti.

      * Keltäs se tuli? kyseli muori ku kyykärmes tuvanlaattian
      poikki luikerteli.

      * Kihiloos ja kännis on kiva olla mutta naimisis ja krapulas
      yhtä helevettiä.

      * Ku menöö hyvin nii tavataha sanua jotta: Mikä ristus o ku ei
      aharista?

      • sirkku:)

        :D
        Sarjassamme 'sanontoja, jotka saavat hyvälle tuulelle ja naurattavat, vaikka miten hermostunut ja kiukkuinen olo olisi'!!!
        Kiitoksia!
        Kopioitava on, kopioitava on...
        :)))


      • sirkku:)

        Saa nähdä, tuleeko viestini kahteen kertaan...
        Ei tottele kone. Ei tottele järjestelmä.
        Massapostituksesta kehtasivat huutaa, kun kiitoksiani lähettelin!

        Sanoin, että nämäkin sanonnat ovat niitä, jotka saavat hyvälle tuulelle ja nauramaan, vaikka miten hermostunut tai kiukkuinen olo olisi!

        Pakkohan näistä on kopio ottaa!:)))


    • 50jarisat

      Taisin saada kunnian olla viimeinen. Ketjun mitta taitaa olla nyt täysi...

      Onnea, Sirkku ketjusta:))))

    • Anonyymi

      Minua ärsyttää kuunnella nykyisin miten ihmiset puhuvat ja yhtenään sana (tai sanojen yhdistelmä) "niinku" esiinttyy puheessa. Siis "niinku" tarkoittaa "niin kuin, ikään kuin" mutta nykyään se on enemmänkin kieleen tarttunut muotivivahde. On todella ärsyttävää kuunnella kun joku kertoo menevänsä "niinku" shoppailemaan tai syömään. Mitä ihmettä? Eivätkö he ole todellisuudessa menemässä minne tarkoittavat vai kuvaannollisesti ("ikään kuin tai niin kuin"),mutta ei varmasti?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe