Melleri puhui kasteesta

miksi.näin

Liisa kysyi kasteesta tmv:ohjelmassa, Melleri luikerteli, "me emme tiedä plääp lääpäp juttua ja " toiset uskonsuunnat näkevät asian eritavalla", kun nainen kertoi kuten Raamattukin sanoo. että:

Kaste on KUULIAISUUDEN OSOITUS JUMALALLE.

Ensimmäinen Pietarin kirje 3
21... vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena -

joka ei ole lihan saastan poistamista,

vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta -

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

Apostolien teot 19
1. Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2. Ja hän sanoi heille:
"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3. Ja hän sanoi:
"Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".

4. Niin Paavali sanoi:
"Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".

5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Ihmettelen sitä, että Mellerinkin tuntee Raamatun hyvin ja selittää hyvin muut kohdat Raamatusta mutta kuinka hän tai moni muu ns. uskova pappi ei osaa lukea KASTEASIAA! Vaikka se selkeästi siellä ilmoitetaan !

No Deissähän EI SAA puhua Ev.Lut.kirkon oppia vastaan,koska sen omistaja on niin kirkollista että.

57

407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahanvalta

      Kyllähän Meller on sen verran fiksu kaveri, että hän tajuaa sen, että jos hän kertoisi, että itse on käynyt kasteella ja suosittelisi sitä toisillekin, niin rahahanat menisivät kiinni ja monet eroaisivat Patmos-säätiöstä.
      Money talks!!!

    • kuuntelin

      Kasteasiassa Melleri tosiaan luikerteli, mutta tuomitsi selvin sanoin kyllä esim adventistit, vaikka sielläkin on Jeesukseen uskovia, veikkaan, että jopa enempi kuin lut kirkossa, tunnen itsekin joitain. Mutta tässä lterilaisessa maassa ei tosiaankaan voi kasteesta kertoa sitä minkä Raamattu opettaa vaan mielellään kiertäen kaartaen väistävät koko kysymýksen taka-alalle.

    • yksinkertaista

      RadioDei on kieltänyt kasteesta puhumisen ja tätä kieltoa Meller on luvannut noudattaa.

      • miksi.näin

        "RadioDei on kieltänyt kasteesta puhumisen ja tätä kieltoa Meller on luvannut noudattaa. "

        Tiedän, mutta ohjelman nimi on: Taivaan ja maanväliltä. Miksi Rostamo haluaa vesittää ja nuolla Ev.lut.persettä. Päivisinhän tuo kanava on ihan iskelmäradioon verrattava, iltaisin sieltä tulee ihan oikeaakin sanomaa.

        Ja Patmoksen radiota ihmettelen, että miksi siellä on nykyään vain MUSIIKKIA. Oisko noiden vanhojen ja hyvien R-tuntien lähettäminen niin kallista tai vaikeaa?

        rahanvalta sanoi:
        " Kyllähän Meller on sen verran fiksu kaveri, että hän tajuaa sen, että jos hän kertoisi, että itse on käynyt kasteella"

        Onko tuo faktatietoa, että on käynyt kasteella ?

        "Kasteasiassa Melleri tosiaan luikerteli, mutta tuomitsi selvin sanoin kyllä esim adventistit, vaikka sielläkin on Jeesukseen uskovia, veikkaan, että jopa enempi kuin lut kirkossa "
        Joo tuo on aika outo-oppi, tunnen itsekkin joitakin ja ovat kyllä ihan uskossa olevan oloisia, eivätkö tiedä oppinsa todellista sisältöä vai mikä on ?

        Mutta äiti aikoinaan sanoi, että "kyllä Jumala pelastaa ne jotka eivät paremmasta tiedä," eli on vilpitön. Kuului sitten Ev.luttiin tai muuhun kristinuskoa kannattavaan.

        Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu..


      • Kyllä, kasteasia on sovittu Radion Dein säännöissä aiheeksi mistä ei puhuta koska se saattaa aiheuttaa eripuraa kuuntelijoissa. Meller kunnioitaa Dein säntöjä eikä ala sanomaan omaa kantaansa. Mutta jos tapaat Mellerin henkilökohtaisesti niin varmaan kertoo oman kantansa asiaan.
        Kastetapa on jokaisen omantunnonkysymys ja jokainen vastaa itse siinäkin omista ratkaisuistaan.


      • miksi.näin

        "Kyllä, kasteasia on sovittu Radion Dein säännöissä aiheeksi mistä ei puhuta koska se saattaa aiheuttaa eripuraa kuuntelijoissa."

        No miksi joku muu asia ei aiheuttaisi eripuraa ?
        On paljonkin asioita joista voi tulla eriäviämielipiteitä. Kuten paljon haukuttu musiikki. ect.
        Iäkkäät ihmiset kuuntelisivat deitä päivisinkin, mutta musiikki on niin surkeaa
        (eikä edes hengellistä), etteivät voi kuunnella.
        Ja HE ovat useinkin heitä jotka pitävät tätä työmuotoa pystyssä rahallisesti ja rukoillen, että näin Rostamo ja kump. kiittävät heitä. En tiedä mikä Dein kohderyhmä päivisin on?

        Ei Melleri mulle tarvitse tiliä tehdä mutta..


    • kui22

      Pelastuksen ehtona Raamatun jakeissakin on milloin mikäkin yksityiskohta eli nippeliasia - siinä on vain siitä kyse minkä sieltä milloinkin nostaa esiin..

      Eikö se Jeesus-asia ole kuitenkin se ydin ja tekonsa - ei ihmisen teot, vai miten se meni..?

      • kui22

        P.s
        välillä pitää vain uskoa, välillä tunnustaa, välillä myydä omaisuutensa, välillä jättää kaikki muu, jopa läheiset että on kelvollinen, välillä kastaa, välillä tehdä hyviä tekoja välillä ei, välillä heittää viettelevä käsi luotaan, jne. kaikkea tuota pitää ja paaljon muuta pelastuakseen..Pitää kilvoitella, pitää välttää syntiä, pitää juosta hyvä juoksu ja voittaa voiton..seppele etc. huh,huh ei saa olla syömäri, ei juomari, ei avionrikkoja.. ei ahne jne.

        Siitä vaan suorittamaan edes nuita.

        Ei siis riitä sekään että pelkästään uskoo.. ja vielä kastetaan päälle..vaikka siinä kohdassa näyttää että tuo riittäisi..


      • Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siinä se on lyhyesti ja jokaisen tulee ymmärtää mitä tarkoittaa Jeesukseen uskominen. Se on rakkautta ja kuliaisuutta Jumalan tahdolle koska Jeesus on Herra!
        Tämä siis lyhyesti sanottuna.
        Esim. Muslimeilla on ihmisen tekoihin perustuja lista jota tulee noudattaa pelastuakseen. Kristinuskossa pelastuminen perustuu yksin Jumalan armoon Jeesuksessa.


      • Aiheita mm:
        Millä tavalla saatana voi koskettaa kristittyä ihmistä? Onko kristityillä valta kirota? Kasteveden siunaus? Onko iankaikkinen kadotus olemassa? Adventismin syntypohja.


      • kui22
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Aiheita mm:
        Millä tavalla saatana voi koskettaa kristittyä ihmistä? Onko kristityillä valta kirota? Kasteveden siunaus? Onko iankaikkinen kadotus olemassa? Adventismin syntypohja.

        No mitä sinä käsität noilla Raamatun listoilla joita luettelin, ne lukevat siellä Raamatussa. Teetkö tuota kaikkea ihan todellisuudessa, miks ne ovat siellä?? Listani on kyllä vajaa..

        Kaikki nyky-suuntaukset ovat syntyneet jonkun ihmisen alkuun saattelemana!
        Ja niisä kaikissa nostetaan joku yksittäinen Raamatunajatus erotukseksi toisistaan,(eli ymmärretään toisia "paremmin" Raamattua etc. ja se on vissiin joku "merkki") eiväthän ne muutoin edes erotu. mikset käsitä tuota?

        Kun ydin kristinuskossa on että uskotaan Jeesukseen, niin sitten tehdään juopaa sillä että Miten Pitää uskoa.

        Minä kuuntelin tuon. olen hieman kuunnellut nyt ja mielestäni siellä vain kysellään näitä radioääniltä (Meller jms.) että miten Raamatunjakeet tulis ymmärtää ja niist ajatella, taas ihmiseltä siis.


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        No mitä sinä käsität noilla Raamatun listoilla joita luettelin, ne lukevat siellä Raamatussa. Teetkö tuota kaikkea ihan todellisuudessa, miks ne ovat siellä?? Listani on kyllä vajaa..

        Kaikki nyky-suuntaukset ovat syntyneet jonkun ihmisen alkuun saattelemana!
        Ja niisä kaikissa nostetaan joku yksittäinen Raamatunajatus erotukseksi toisistaan,(eli ymmärretään toisia "paremmin" Raamattua etc. ja se on vissiin joku "merkki") eiväthän ne muutoin edes erotu. mikset käsitä tuota?

        Kun ydin kristinuskossa on että uskotaan Jeesukseen, niin sitten tehdään juopaa sillä että Miten Pitää uskoa.

        Minä kuuntelin tuon. olen hieman kuunnellut nyt ja mielestäni siellä vain kysellään näitä radioääniltä (Meller jms.) että miten Raamatunjakeet tulis ymmärtää ja niist ajatella, taas ihmiseltä siis.

        Sinultakin välittyy sellainen viesti kaiken aikaa että se olet sinä joka kaiken ymmärrät ja muidenkin pitäis.


      • kui22

        No, miksei se teille joillekuille näytä riittävän kuitenkaan se Jumalan armo Kristuksssa Jeesuksessa, vaan siihen pitää lastata kaikenlaista päälle?

        Kun se ei teille riitä!!


      • kui22 kirjoitti:

        No mitä sinä käsität noilla Raamatun listoilla joita luettelin, ne lukevat siellä Raamatussa. Teetkö tuota kaikkea ihan todellisuudessa, miks ne ovat siellä?? Listani on kyllä vajaa..

        Kaikki nyky-suuntaukset ovat syntyneet jonkun ihmisen alkuun saattelemana!
        Ja niisä kaikissa nostetaan joku yksittäinen Raamatunajatus erotukseksi toisistaan,(eli ymmärretään toisia "paremmin" Raamattua etc. ja se on vissiin joku "merkki") eiväthän ne muutoin edes erotu. mikset käsitä tuota?

        Kun ydin kristinuskossa on että uskotaan Jeesukseen, niin sitten tehdään juopaa sillä että Miten Pitää uskoa.

        Minä kuuntelin tuon. olen hieman kuunnellut nyt ja mielestäni siellä vain kysellään näitä radioääniltä (Meller jms.) että miten Raamatunjakeet tulis ymmärtää ja niist ajatella, taas ihmiseltä siis.

        Pitää ymmärtää kenelle nuo asiat sanottiin ja missä tilanteessa. Jos nyt otan tuon omaisuuden myymisen. Rikas juutalainen nuorukainen kertoi Jeeukselle miten hän oli yrittänyt täyttää juutalaisen lain ja oletti sen riittävän pelastukseen. Kuitenkin Jeesus näki, että hänen sydämensä oli kiinnittynyt omaisuuteensa ja Jeesus halusi nähdä olisko tuo omaisuus nuorukaiselle tärkeämpi kuin löhimmöisen rakkaus ja Jumala. Nuorukainenhan tuli surulliseksi ja meni pois koska hänen tekonsa eivät olleetkaan riittävät koska niistä puttui rakkaus Jumalaan. Raamattuhan ei kerro myikö nuorukainen omaisuutensa...
        Jokaisen asian tausta ja konteksti on siis ymmärrettävä. Eikä yksittäisen jakeen sanoja tule ottaa tosiaan erilliseksi vaan Raamatun kokonaisilmlitus on tärkeä koska Raamattu ei ole ristiriidassa itsensä kanssa.
        En tiedä mitä tarkoitat nykysuuntauksilla mutta minun uskoni perustuu ns. klassiseen kristinuskoon. Jos ihminen uskoo Jeesuksen ja syntyy uudesti Pyhästä Hengestä hän ei voi uskoa väärin. Kaikki muu usko on ihmisen sielullista omaa uskoa jossa ei ole Jumalan Pyhää Henkeä ja se voi sitten ollakin ihan mitä vain.
        Jos olet kuunnellut ohjelmia huomaat, että kysyjät ovat pääosin uskovia jotka haluavat oppia aina vain syvemmin tuntemaan Raamattua Jumalan sanaa ja se onkin ihmisen elämänmittainen prosessi. Ei uskoon tuleminen kerralla kaikkea ihmiselle avaa vaan kuten Paavali hyvin kuvaa ensin syödään maitoa ja sitten kun kasvetaan uskossa siirrytään aina vahvempaa ruokaan ja syvempää ymmärtämiseen Raamatusta ja uskonasioista. Kukaan ei tule valmiiksi tässä ajassa uskossa oleminen on jatkuvaa kasvua.
        En suinkaan ole lähellekään kaikkea vielä ymmärtänyt enkä tule ymmärtämäänkään mutta olen uskossa ja opin päivä päivältä enemmän Jumalasta ja hänen hyvästä tahdostaan sitä mukaan kun tunnustan oman pienuuteni. Uskossa kasvaminen on siis elämän mittainen prosessi ja mitä vähemmän tunnustat tietäväsi sitä enemmän opit.
        Tärkeintä on kuitenkin uskon lahja vain se pelastaa ja saa aikaan muutoksen ihmisessä.
        Jumalan armo on se joka nimenomaan riittää mutta kun sen armon saa siitä alkaa kasvu ja kilvoittelu pysyä siinä.
        Miten sinä muuten käsität Jumalan armon?
        Nyt olen matkoilla ja vastaukseni sattaa viipyä koska en voi olla konella koko aikaa mutta jatketaan keskustelua :=)


      • että.näin
        kui22 kirjoitti:

        No mitä sinä käsität noilla Raamatun listoilla joita luettelin, ne lukevat siellä Raamatussa. Teetkö tuota kaikkea ihan todellisuudessa, miks ne ovat siellä?? Listani on kyllä vajaa..

        Kaikki nyky-suuntaukset ovat syntyneet jonkun ihmisen alkuun saattelemana!
        Ja niisä kaikissa nostetaan joku yksittäinen Raamatunajatus erotukseksi toisistaan,(eli ymmärretään toisia "paremmin" Raamattua etc. ja se on vissiin joku "merkki") eiväthän ne muutoin edes erotu. mikset käsitä tuota?

        Kun ydin kristinuskossa on että uskotaan Jeesukseen, niin sitten tehdään juopaa sillä että Miten Pitää uskoa.

        Minä kuuntelin tuon. olen hieman kuunnellut nyt ja mielestäni siellä vain kysellään näitä radioääniltä (Meller jms.) että miten Raamatunjakeet tulis ymmärtää ja niist ajatella, taas ihmiseltä siis.

        " Pelastuksen ehtona Raamatun jakeissakin on milloin mikäkin yksityiskohta"

        EI OLE !

        Pelastuksen ehto on vain ja ainoastaan USKO JEESUKSEEN, että Jeeesus kuoli Golgatanristillä juuri SINUN syntiesi tähden, että sinä saisit elää, myös ikuisuudessa. Ja tässä elämässä hänen kanssaan. Kaste taas on kuuliaisuuden osoitus.

        Ei USKO ole mikään suoritus asia, vaan ELÄMÄ ! Jossa johtajanana on USKOVAN ihmisen sydämessä asuva PYHÄ HENKI, Hän johtaa meidät kaikkeen totuuteen, jos vain annamme hänelle luvan tehdä niin.

        Sinä sanot: " välillä pitää vain uskoa, välillä tunnustaa, välillä myydä omaisuutensa"

        "Ananias ja Safira
        1 Muuan Ananias-niminen mies myi yhdessä vaimonsa Safiran kanssa maatila"
        Se mitä sanottiin jollekkin, kuten noille ylläoleville, koski HEITÄ, ei sinua.
        Ja heillä oli vapaa valta myydä tai olla myymättä ja antaa rahat yhteiseen käyttöön tai pitää NE ITSELLÄÄN, ei kukaan heitä pakottanut antamaan vaan virhe oli se, että he VALEHTELIVAT Jumalalle.
        Apostolien teot 5 luku
        "Ananias, miksi olet antanut sydämesi Saatanan valtaan?
        Miksi yritit pettää Pyhää Henkeä ja jättää maatilan hinnasta osan itsellesi?

        4 Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit.
        Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle."


      • kui22

        no miksei se sitten riitä?? se uskominen Jeesukseen.

        Täällä vedettiin kaste kysymys pelastuksen ehdoksi jälleen kerran että MITEN se tapahtuu ja sen takia nosti ylös muitakin kohtia.

        Siihenkin litaniaan jo: esim. jota täällä usein nostetaan esiin kuuluu mm. se että"avionrikkojat eivät peri taivasten valtakuntaa" monen muun lisäksi! (Tarkoittanee suoralukuna että eivät pelastu)!? AINA TE siis kierrätte kaikki, mikä ei Teille passaa.

        Teilläkö onkin vain yks tai kaks korkeinta pelastuksen ehtoa nyt.

        Mun mielestä Raamatun jakeet tekevät harvinaisen selväksi ihmiselle niiden täsmällisen noudattamisen mahdottomuuden! Mutku niitä ollaan aina vaatimassa joiltain muilta ja niitä kohtia tietty, jotka on itselle mahdollisia!! Just niitä täytyy noudattaa piiruntarkasti??- Muista ei niin suurta lukua pidetä ja ne mieluusti seliselitetään pois!


      • kui22

        siis: nostin.


      • kui22

        Ja MIKSI te kyselette Melleriltä ja vastaavilta kaikki jos teil on se Pyhä Henki, miksi kuitenkin pitää seurata niin tikkana jotakin tiettyä maallista opasta? Mutta kun ei vastata mihinkään niin EI sitten! Pitäs olla vain ne tietynlaiset "pyhäkoulukysymykset"? Mutta kun se ei riitä!

        Kaikki menee ristiin ja rastiin välillä sitä ja sit taas tätä jne. Miten ihmeessä tuossa luovia, en tajua.


      • että.näin
        kui22 kirjoitti:

        no miksei se sitten riitä?? se uskominen Jeesukseen.

        Täällä vedettiin kaste kysymys pelastuksen ehdoksi jälleen kerran että MITEN se tapahtuu ja sen takia nosti ylös muitakin kohtia.

        Siihenkin litaniaan jo: esim. jota täällä usein nostetaan esiin kuuluu mm. se että"avionrikkojat eivät peri taivasten valtakuntaa" monen muun lisäksi! (Tarkoittanee suoralukuna että eivät pelastu)!? AINA TE siis kierrätte kaikki, mikä ei Teille passaa.

        Teilläkö onkin vain yks tai kaks korkeinta pelastuksen ehtoa nyt.

        Mun mielestä Raamatun jakeet tekevät harvinaisen selväksi ihmiselle niiden täsmällisen noudattamisen mahdottomuuden! Mutku niitä ollaan aina vaatimassa joiltain muilta ja niitä kohtia tietty, jotka on itselle mahdollisia!! Just niitä täytyy noudattaa piiruntarkasti??- Muista ei niin suurta lukua pidetä ja ne mieluusti seliselitetään pois!

        " no miksei se sitten riitä?? se uskominen Jeesukseen."

        Kyllä se riittää. Kastekysymys EI OLE pelastuksen ehto.
        Mutta kun ihminen tulee uskoon ja ottaa kasteen se kertoo KUULIAISUUDESTA Jumalansanalle.

        "avionrikkojat eivät peri taivasten valtakuntaa"
        Aviorikos on synti ihmisen omaaruumista vastaan. Ruumis on Pyhän Hengen temppeli.

        1. Kor. 6:19
        Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta.

        On eriasia elää synnissä tai langeta syntiin heikkouttaan.
        Jos ihminen haluaa elää synnissä tahallaan ja tarkoituksella, ei hän silloin peri taivastenvaltakuntaa.

        Mutta , jos hän lankeaa, mutta katuu ja tekee parannuksen, hän saa ANTEEKSI SYNTINSÄ.

        "Mun mielestä Raamatun jakeet tekevät harvinaisen selväksi ihmiselle niiden täsmällisen noudattamisen mahdottomuuden!"

        SEHÄN LAIN TARKOITUS ONKIN, et pysty täyttämään kokolakia. Jos ihminen olisi pystynyt lainkautta pelastumaan, ei Jeesusta olisi tarvittu.

        Mutta koska näin ei voinut, siksi Jeesus tuli, että LAKI KUMOTTAISIIN, hän maksoi sinun velkasi, sinun jokaikisen syntisi meneet, nykyiset ja tulevat.

        Ota armo vastaan !


    • Alas.Hurmahenget

      Kun on lapsena saanut kristillisen kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin se kaste riittää kristilliseksi kasteeksi, koska se ON kristillinen kaste. Uudestikastaminen on turhaa ihmistekoa!

      • "Kun on lapsena saanut kristillisen kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin se kaste riittää kristilliseksi kasteeksi, koska se ON kristillinen kaste. Uudestikastaminen on turhaa ihmistekoa!"

        Mistä sitten johtuu etten muista lapsikastettani enkä tehneeni siinä mitään valintoja.Kun sain aikuisena sain kasteen Herran Jeesuksen nimeen niin sen tunnustan tiedän.


      • Humanoidiko

        Eikö sinut kastanut pappi ollutkaan ihminen?


    • Voihanvitalis

      Leo Meller: E.T.on Lucifer - YouTube. Mellerin satuja parhaimmillaan, elokuvan satuhahmo ET on muuttunut piruksi.

    • eräs.uskova
      • mitä.luulet

        Raamatussa kastettiin ihmisiä jotka olivat uskovia. Pikkuvauva ei tietääkseni ole saanut opetusta eikä usko Jeesukseen.


      • eräs.uskova
        mitä.luulet kirjoitti:

        Raamatussa kastettiin ihmisiä jotka olivat uskovia. Pikkuvauva ei tietääkseni ole saanut opetusta eikä usko Jeesukseen.

        Tässä vastaus esittämääsi kysymykseen;

        "Kaste pelastuksen sakramenttina

        Oppi (vauvoilta kielletystä) n.s. uskovien kasteesta on muotoiltu Apostolien Teoissa kerrottujen tapahtumien pohjalta. Siinä on sen opin heikkous. UT:sta pitäisi etsiä, mitä siellä kasteesta opetetaan ja käsketään. Ei matkittavia tapahtumia.

        Jeesus käski tehdä kastamalla ja opettamalla kaikki kansat opetuslapsikseen. Kohta 2000 vuotta on ollut suuri joukko kristittyjä, jotka on kastettu vauvoina ja joille asiat on opetettu heidän varttuessaan suuremmiksi. Siis juuri niin kuin Jeesus käski.

        Apostolien Tekojen tapahtumat voivat näyttää siltä, että ensin ihminen hyväksyy evankeliumin sanoman ja sen jälkeen hän saa kasteen. Mutta pitää ymmärtää, että Ap.T:ssa kuvatuissa tapahtumissa oltiin joka kerta vasta perustamassa seurakuntia sinne, missä aiemmin kaikki ihmiset olivat olleet 100-prosenttisesti juutalaisia tai pakanoita. Silloin kasteelle tietysti pakosta tuli suuret määrät aikuisia.

        Kun aikaa kuluu, syntyy seurakuntiin kuuluville kristityille jälkikasvua. Heillä on aivan eri lähtötilanne kuin noilla ensimmäisillä juutalaisuudesta tai pakanuudesta kristityiksi aikuisiällä kääntyneillä. Heillä on elämänsä alusta asti kristitty koti, kristityt vanhemmat ja seurakunta, jotka noilta ensimmäisiltä "pystymetsästä" kääntyneiltä olivat puuttuneet.

        Siksi on väärin soveltaa Ap.T:n kastetapahtumia niinkuin vapaissa suunnissa, että vaaditaan kaikilta Ap.T:n tapahtumien mallin mukaan aikuisena (tai ymmärtävässä iässä) tapahtuvaa kääntymistä ja kastetta. Sellainen ei ole raamatullista vaan hyvin ajattelematonta kaavamaista "biblisismiä".

        Apostolien Teoissa kastetut aikuiset saivat elämänsä ensimmäisen tilaisuuden tulla kastetuiksi vasta aikuisina. Kaikilla toisen, kolmannen ja n:nnen polven kristityillä on eri tilanne kuin Ap.T:n tapausten ihmisillä.

        Jos evankeliumi viedään uuteen maailmankolkkaan, niin silloin tapahtuu aluksi samanlaisia asioita, kuin apostolien tullessa sanomineen uusille paikkakunnille. Höhläähän silloin olisi vain kastaa kaikki paikkakunnan pikkuvauvat ja jatkaa matkaa seuraavaan "


      • miksi.näin

        Luther itse L I S Ä S I lastenkastamisen Ev.Lut.oppiin. RAAMATUSTA SITÄ ET edelleenkään löydä. Piste.

        Luin suomalaista Raamattua joka on painettu ennen tätä-38 käännöstä tarkkaa aikaa en muista, mutta se on kirjoitettu niillä vanhoilla kirjaimilla ehkä1900-luvulta. Ja tässä Raamatussa sanottiin KASTEKÄSKY näin:

        OPETTAMALLA ja kastamalla.

        Nykykäännöksistä tämä OPETTAMALLA on jätetty pois, koska se on kiusallinen Ev.lut.kirkolle. Pöljäkin tajuaa, että vauvaa ei voi/tarvitse opettaa uskomaan.


      • eräs.uskova
        miksi.näin kirjoitti:

        Luther itse L I S Ä S I lastenkastamisen Ev.Lut.oppiin. RAAMATUSTA SITÄ ET edelleenkään löydä. Piste.

        Luin suomalaista Raamattua joka on painettu ennen tätä-38 käännöstä tarkkaa aikaa en muista, mutta se on kirjoitettu niillä vanhoilla kirjaimilla ehkä1900-luvulta. Ja tässä Raamatussa sanottiin KASTEKÄSKY näin:

        OPETTAMALLA ja kastamalla.

        Nykykäännöksistä tämä OPETTAMALLA on jätetty pois, koska se on kiusallinen Ev.lut.kirkolle. Pöljäkin tajuaa, että vauvaa ei voi/tarvitse opettaa uskomaan.

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."


      • miksi.näin
        eräs.uskova kirjoitti:

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."

        Kaiva Raamattusi ja LUE ja opi.


      • opettamallajakastamalla
        eräs.uskova kirjoitti:

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."

        " Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana."
        Vastasit itse omaan kysymykseesi, se on kirkon vanha TAPA.
        Mutta EI RAAMATUN.
        Jos edelleen haluat olla uskonnollinen jatkaa samaan maliin, mutta jos pelastua haluat, lue Raamattua ja tutki mikä Jumalantahto on.


      • Korjataampa
        eräs.uskova kirjoitti:

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."

        Nimim "eräs uskova" syyllistyy tuohon yleiseen tapaan, jolla lapsikastetta puolustetaan muka alkukirkolta peräisin olevana kastekäytäntönä. Luin juuri Justinos Marttyyrin elmänkertaa ja se todistaa selvästi, että hänen aikanaan ei vielä tunne lapsikastetta. Hänhän kuoli n v 165 jKr.

        Hän on eräs harvemmon siteerattuja opettajia ja hän eli n v 100-165 jkr. jolloin ei ollut vielä pappien ja piispojen monopolisoimaa kirkkojärjestystä, vaan spontaani seurakuntien kasvuprosessi kasvatti uskovien joukkoa eri puolille Vähä-Aasiaa. Hän kärsi marttyyrikuoleman Roomassa, koska oli julkisesti puolustanut kristillistä uskoa ja hän kirjoitti useita Apologioita, joissa puolusti ja perusteli kristil-lisen opin paremmuutta vallitseviin pakana-uskontoihin.

        Vasta myöhemmin esiintyivät ns kirkko-isät, jotka riitelivät keskenään ja pyrkivät saamaan itselleen auktoriteetti-aseman uudessa kirkossa. Usein nämä kirkko-isät julistivat toisensa kirkonkiroukseen, kun eivät päässeet yhteisymmärrykseen opista.Nämä kirkko-isät kehittelivät monenlaisia uusia oppeja ja pyrkivät pääsemään johto-asemaan, jossa voisivat itse päättää kirkon opista.

        Jo 200-luvun alussa opettivat monet kirkko-isät mm , että "kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta", ja tällä halusivat korostaa omaa asemaansa.

        Tätä ongelmaa ei ollut Justinos Marttyyrillä, vaan hän pyrki jatkamaan sitä käytäntöä, minkä oli kuullut senaikaisilta opettajilta. Koska hän eli niin lähellä apostolista aikaa, voidaan hänen kirjoituksiaan pitää alkuseurakunnan käytäntönä ja apostolisena jatkumona.

        Mm kasteesta hän kirjoitti ensimmäisessä Apologiassaan ja siinä hän kertoo, miten kristillisestä uskosta opetusta saaneet ja SIIHEN USKOVAT sitoutuivat elämään uskonsa mukaan ja rukoilivat paastossa anteeksiantamusta synneistään. Tämän jälkeen heidät vietiin paikkaan, jossa oli vettä ja he saavat syntyä uudesti peseytessään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Justinos korostaa, että KASTE TAPAHTUU KASTETTAVAN VAPAASTA TAHDOSTA ja tämä sitoutuu siinä tietoisesti uuteen elämään. Hän kuvaa kastetta valaistukseksi siinä mielessä, että kastetut valaistuvat mieleltään .

        JUSTIANOS TUNSI AINOASTAAN AIKUISTEN KASTEEN.

        Hän ei anna kasteelle minkäänlaista itsenäistä arvoa tai mystillistä merkitystä, vaan se johtaa kristityn henkilökohtaiseen taisteluun kaikkea syntiä ja pahaa vastaan.

        Kahdentoista apostolin oppi eli Didakhee ohjeistaa juuri samalla tavalla, joten tuokin todistaa sen, että lapsikastetta ei tunnettu vielä tuohon aikaan.

        Justianos Marttyyri kumoaa vielä toisenkin harhan, jota mm Luther puolusti voimakkaasti, nimittäin kysymyksen ihmisen vapaasta tahdosta. Justianos opettaa, että ihmisellä on vapaus päättää, tekeekö hän hyviä asioita vai pahoja. Ellei ihmisellä olisi tällaista mahdollisuutta, niin silloinhan hän ei olisi vastuussa teoistaan. Jumala ei luonut ihmistä eläinten kaltaiseksi, jotka eivät vapaasti kykene punnitsemaan tekojaan. 5. Moos 30:19 kirjoitettiin syntiinlankeemuksen JÄLKEEN:

        "Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajaksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen, niin valitse siis elämä".


      • eräs.uskova kirjoitti:

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."

        Kiitos, tuossa oli aivan uutta tietoa. Aikuiskasten oli luonnollista tuolloin alkuun ja on se vieläkin heille, jotka aikuisena kääntyvät kristinuskoon, muuten krisitityt kastavat lapsensa.


      • lisäätietoa
        eräs.uskova kirjoitti:

        Älä rupea huutamaan !!!
        Lapsikaste on Apostoliselta ajalta, jota jo alkuseurakunnan papit pitivät käytäntönä, teillä uudelleen kastajilla alkaa tuo samanlainen selittely mukamas Raamatun väärentämisestä, kun ette keksi mitään sanottavaa.
        Tässä kuitenkin faktaa lapsikasteesta alkuseurakunnasta;
        " Smyrnan piispa Polykarpos jonka todennäköisimmäksi kuolinajaksi historioitsijat ajoittavat vuoden 167/168, -todisti marttyyrikuolemansa yhteydessä seuraavasti: "kahdeksankymmentäkuusi vuotta olen Häntä palvellut, eikä Hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin herjata Kuningastani, joka on minut pelastanut?" Polykarpos viittaa omaan ikäänsä sekä kastehetkeensä joka tämän perusteella ajoittuu n. vuoteen 81/82 jolloin hänet oli kastettu pienenä lapsena.

        Origenes joka eli (Aleksandriassa egyptiläisessä perheessä) vuoteen 231 asti, mainitsee kolmeen otteeseen lapsikasteen kirkon yleisenä tapana: -homilioissaan Luukkaan evankeliumista ja 3. Mooseksen kirjasta sekä selityksessään Roomalaiskirjeestä. Kaikki mainitut kohdat ovat kirjoitetut vuosien 233 ja 251 välillä ja Origenes viittaa näissä yhteyksissä myös raamatunkohtiin mm. Jobin kirjassa (Job 14:4-5) tarkoituksenaan yhdistää oppi kasteesta perisyntiin. Kuitenkin Origeneen viittaukset lapsikasteisiin kohdistuvat huomattavasti varhaisempiin ajankohtiin.

        Justinos Marttyyri mainitsee apologiassaan (n. 150 jkr.) "useita 60-70 vuoden ikäisiä miehiä ja naisia, jotka lapsuudesta saakka ovat olleet Kristuksen opetuslapsina". Nämä henkilöt ovat tulleet kastetuiksi vuosien 80 ja 95 välillä.

        Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hippolytoksen kirkkojärjestys vie meidät 100 -luvun toiselle puoliskolle ja avaa meille Rooman silloisen kastekäytännön. Kastetoimitusta koskevat ohjeet alkavat sanoilla: "Kukonlaulun aikaan on ensin luettava veden siunausrukous..." -joka siis viittaa pääsiäisaamuna vietettävään suureen kristinuskoon kääntyvien kastejuhlaan, jonka järjestys oli seuraava: Ensin kastettiin lapset, mukaan luettuina pikkulapset jotka eivät vielä osanneet puhua (=vastata kastekysymyksiin). Heidän puolestaan vastasivat vanhemmat tai joku sukulaisista. Kastettavina oli siis paljon perhekuntia. Lapikasteesta puhuva kohta H:n kirkkojärjestyksessä sanookin: "Ensin teidän tulee kastaa lapset. kaikki jotka kykenevät puhumaan puolestaan, puhukoot. Niiden puolesta taas jotka eivät kykene, puhukoot vanhemmat tai joku muu perheeseen kuuluva."

        Yksityiskohtaisia todistuksia lapsikastekäytännöstä antavat lisäksi nk. hautakirjoitukset joita alka esiintyä 200 -luvulta lähtien ja joissa on todettavissa lapsikasteen puolesta puhuvia mainintoja.

        Karthagossa n. vuonna 252 pidetty kirkolliskokous todistaa, että lapsikastetapa oli jo tuolloin syvään juurtunut Pohjois-Afrikan seurakunnissa. Kokouksen tehtävänä oli nimittäin oli ottaa kantaa piispa Fiduksen mielipiteeseen jonka mukaan kastetta tulisi lykätä (hätätapauksia lukuunottamatta) kahdeksanteen päivään syntymästä lähtien ,viitaten juutalaisten ympärisleikkauskäytäntöön. Kokouksen 64 piispaa ei voinut hyväksyä kasteen jättämistä näin myöhäiseen ajankohtaan, vaan kuten Cyprianus 64. kirjeessään toteaa: "Perisynnin takia lapset on kastettava heti syntymän jälkeen"

        Voimme siis nähdä kaikkilalla jo 100 -luvulla lapsikasteen vakiintuneena ja vanhana kirkon tapana jonka selä idässä että lännessä katsotaan periytyvän suoraan apostoleilta."

        Piispa Ireneaus, jonka kirjoitus on syntynyt v 180 jälkeen, ei puhu tuossa mitään kasteesta, vaikka tuossa niin OLETETAANKIN. "eräs.uskova" lisää omia olettamuksiaan historiaan.

        "Lyonin piispa Irenaeus syntyi vuosien 130 -140 välillä ja oli 100 -luvun merkittävimpiä teologeja (siis nk. apostolisena aikana), hän on kirjoittanut v. 180 jälkeen: "Jeesus on tullut pelastamaan kauttaan kaikki - kaikki, jotka Hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle (renascuntur in Deum); imeväiset, pikkulapset, poikaset, nuorukaiset ja vanhukset"

        Hänhän toteaa vain sen tosi-asian, että Kristus on tullut pelastamaan kaikkia ja Hänen kauttaan vain ihminen voi pelastua.Kaikkien synti on sovitettu.
        Imeväisetkin kuuluvat sovituksen piiriin ilman kastettakin.


    • Kasteesta

      Rahan tulo lakkaisi jos kertoisi totuuden.

      • natsukalle

        Ei vaan rahan meno loppuisi koska Dei ei enää myisi hänelle ohjelma-aikaa sääntöjen rikkomisen takia!


    • Kompletorio

      Paavali kehotti uskovia KASVAA uskossa ja jättää inttämiset esm KASTEESTA! Kuinka vaikeaa tämä voi olla??!!??

      • vain.ja.ainoastaan

        Ettei TOTUUS UNOHTUISI, SIKSI.


      • odotamme
        vain.ja.ainoastaan kirjoitti:

        Ettei TOTUUS UNOHTUISI, SIKSI.

        Kerro sitten se totuus äläkä intä!


    • KTS--

      Aloittaja itse vääristeli Jumalan sanaa ja jätti olennaisen kohdan pois. Kaste on pelkkä VERTAUSKUVA ja kuvaa mielen muuttumista eikä mitään saakelin ulkoista riittiä:

      1.Pietarin kirje:
      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta

      • Ei.uutinen

        Tiedetään!


      • ghfgfgfg

        Kaste ei ole pelkkä vertauskuva vaan tuossa kohdassa vedenpaisumus oli vertauskuva kasteesta.


      • mietis.vähän
        ghfgfgfg kirjoitti:

        Kaste ei ole pelkkä vertauskuva vaan tuossa kohdassa vedenpaisumus oli vertauskuva kasteesta.

        Onpa erikoinen tulkinta. Syntiset jotka "kastettiin" hukkuivat ja vanhurskaat joita ei "kastettu" pelastuivat :D


    • tylsä.paikka

      Melleriltä olisi voinut myös kysyä, että kun hänellä on ollut useita naisia, hänen olisi nyt kerrottava, kuka naisista on hänen vaimonsa taivaassa.

      Jos hän vastaisi Raamatun mukaisesti, hän kertoisi, että tulihan niitä heikkona hetkenä kiksautettua, mutta taivaassa ei enää kiksauteta ketään, sillä siellä ei naida eikä mennä miehelle, vaan ollaan niinkuin taivaan enkelit.

      Mahtaa siellä taivaassa olla Mellerilläkin aluksi tavoille opettelemista, kun raha ja seksi eivät enää ole missään kurssissa.

      • katkeruutesi.haisee

        Oletko kateellinen Mellerin naisista :D Mellerillä on toisen kerran aviossa eikä taivaassa ole avillittoja koska siellä ei enää lisäännytä.
        Mellerillä ei ole ongelmia seksin eikä rahan kansaa kuten sinulla tuntuu olevan. Miksi olet katkera niille joille Jumala on antanut kaikkea hyvää?


      • ressukka.karehtii
        katkeruutesi.haisee kirjoitti:

        Oletko kateellinen Mellerin naisista :D Mellerillä on toisen kerran aviossa eikä taivaassa ole avillittoja koska siellä ei enää lisäännytä.
        Mellerillä ei ole ongelmia seksin eikä rahan kansaa kuten sinulla tuntuu olevan. Miksi olet katkera niille joille Jumala on antanut kaikkea hyvää?

        Kateellinen on!


      • mummomuori

        Noh, Melleri opettaa toista ja tekee toista. Nöyryys ei tämän miehen kuvaan istu.


      • mummo.sörssää.taas
        mummomuori kirjoitti:

        Noh, Melleri opettaa toista ja tekee toista. Nöyryys ei tämän miehen kuvaan istu.

        Laitahan kolme ihan käytännön esimerkkiä mitä on opettenut ja miten on toiminut niiden vastaisesti.
        Nyt saat postata ja linkitää kunhan pysyt totuudessa.
        Toivottavasti et alennu Harri Nykäsen valheellisiin juttuihin koska minä tunnen henkilökohtaisesti Mellerin :D


      • mummo.sörssää.taas kirjoitti:

        Laitahan kolme ihan käytännön esimerkkiä mitä on opettenut ja miten on toiminut niiden vastaisesti.
        Nyt saat postata ja linkitää kunhan pysyt totuudessa.
        Toivottavasti et alennu Harri Nykäsen valheellisiin juttuihin koska minä tunnen henkilökohtaisesti Mellerin :D

        Jospa tästä laitetaan uusi ketju?

        Tuon kaste kiemurtelun ymmärrän sillä, että koska ohjelmia kuuntelee ja fanittaa aika moni vapaan suunnan edustaja, se on radiossa kiellettyjen listalla. He eivät ehkä sitten Melleristä tykkäisi?


      • mummo.sörssää.taas
        mummomuori kirjoitti:

        Jospa tästä laitetaan uusi ketju?

        Tuon kaste kiemurtelun ymmärrän sillä, että koska ohjelmia kuuntelee ja fanittaa aika moni vapaan suunnan edustaja, se on radiossa kiellettyjen listalla. He eivät ehkä sitten Melleristä tykkäisi?

        Onko päässäsi isompaakin vikaa kun et ymmärrä, että Radio Dein sääntöihin kuuuluu, että kastekysymystä ei käsitellä??? Sitä ei käsittele kukaan muukaan koska on sääntöjen vastaista. Minä kyllä tiedän Mellerin käsityksen kasteesta mutta tiedätkö sinä?

        Laita nyt vain ne pyytämäni kolme kohtaa todisteineen!


      • mummo.sörssää.taas
        mummomuori kirjoitti:

        Jospa tästä laitetaan uusi ketju?

        Tuon kaste kiemurtelun ymmärrän sillä, että koska ohjelmia kuuntelee ja fanittaa aika moni vapaan suunnan edustaja, se on radiossa kiellettyjen listalla. He eivät ehkä sitten Melleristä tykkäisi?

        Tuleeko niitä esimerkkejä ja faktoja???


      • malta.aamuun
        mummo.sörssää.taas kirjoitti:

        Tuleeko niitä esimerkkejä ja faktoja???

        Aamulla klo 5.27 mummo postaa asian vierestä jäjän juorulehtien linkkejä :D


    • melleristi

      1) näyttääkö siltä, että hänen kehonsa olisi Pyhän Hengen Temppeli?

      2) onko maallisen mammonan kokoaminen hänen tärkein sanomansa Herrassa Kristuksessa, jota hän esimerkillään todistaa.

      3) onko aviovuoteen likaamisesta sananen Raamatussa?

      • natsukalle

        1) näyttää
        2) evankeliumi on ilmainen mutta sen levittäminen maksaa
        3) lue Raamatusta


      • Sokevalle

        Tätä Patmoksen väen sokeaa pistettä mahdotonta korjata. Amen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3356
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      130
      2801
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      225
      2311
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      145
      1675
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1024
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      888
    7. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      803
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      794
    9. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      23
      768
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      751
    Aihe