En muista vuotta enkä kipparin tai venelehden tai joku muu lehden testi numeroa missä oli 90hv nelitahti ja kasitahtikoneet tosi testissä.
Siinä testattiin kuorman sietokykyä.
taisivat honda ja yamaha lähteä maitojunalla kotisatamaan kun mercury ja ETEC ottivat mittaa toisistaan. Hondakin rupesi syömään enemmän kuin ETEC;)
En muista,paljonko porukkaa oli kyydissä,kun mercury arveli riittävän,eikä saanu venettä enää pintaan. kulutuskäyrä silläkin hyppäsi pystysuoraan ylös.
Täyskuorma päällä ETEC kysyi vain,millonka lähdetään,ei ollu moksiskaan kuorman lisäämisestä,iloisesti muristen pintaan ja matka jatkui. Koko muu moottoriporukka katsoi hiljaa rannalta kun Evarin ETEC paineli pitkin pintaa.
Toimittajat hiljaa jupisivat,että ETEC täysin tunteeton kuormalle.
Evinruden ETEC
139
3293
Vastaukset
- eteckauppias
tämä on hyvä uutinen
- Kukapalleilee
Outo kopio. Se oli kylläkin 90hv Johnsson, mutta samapa tuo.
- KasitahtiUskovaiset
Et siinä unessasi sitten huomannut katsoa sen lehden numeroa? Mielenkiintoinen muuten tuo kasitahtikone, työtahti siis vain joka kahdeksas tahti?
- SullaON
Lukihäiriö, tai joku höpötyshairiö paremminkin, ootko huomannu .
- EipäKestä
Etec imee suunnitteluvirheen takia pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen, ja leikkaa kiinni.
- onneksiSINÄ
Huomasit. Mutta anteeksi, kun me muut emme ajele perämoottorilla suo ojia pitkin.
- Profilointi
10/2006 kippari
- koiranruokamoottorit
Tuossa on vetotesti jossa Yamahasta tehdään sukellusvene.
https://www.youtube.com/watch?v=6QJhP60Nu-c
tuossa ohitetaan ohimennen röpöpätkijämalli hondalta;
https://www.youtube.com/watch?v=otOxAXKskbI
mercurystäkin tehdään koiranruokaa hinauskisassa, ohessa datavertailuakin ukana;
https://www.youtube.com/watch?v=R6YJYB23QnY
tuossa suzukista ja yamahasta tehdään samalla testillä koiranruokaa, ohessa taas vähän dataa tueksi;
https://www.youtube.com/watch?v=tZvIw83uZgY - Rööpröpröpröpröpprööt
Röpöpätkijä? Eikös se tarkoita kakstahtia, nehän röpöttää.
- röpfour
ehei, ystäväni. röpöpätkijä tarkoittaa sellaista kierrosrajoitettua 4-tahtimoottoria jossa jakohihnan vähän löystyessä venttiilien aukeamiset ja sulkeutumiset alkaa seilaamaan ja tiputaan jopa kovalla työllä saavutetusta plaanista. Sinunhan se pitäisi tietää...
- Psykiatriaa
Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.
- Suksisinäkin
Psykiatriaa kirjoitti:
Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.
Sontiaisen persreikään, kun puhut muutenkin paskaa.
Oot aivan selvästi nelitahtisen tyrkyttäjä, muttet uskalla sitäkään myöntää, ettei ne pärjää Evarille missään muissa olosuhteissa , kuin huoltojen määrissä :)) - samaratechnics
Psykiatriaa kirjoitti:
Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.
psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.
- KaksitahtiUskovaiset
samaratechnics kirjoitti:
psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.
2-tahtihörhöt ovat jo kaiken avun ulottumattomissa, heitä ei enää psykiatriakaan voi auttaa!
- Psykiatriaa
samaratechnics kirjoitti:
psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.
Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.
- MinneUnohtu
psykiatrilla omat vöyhkäykset. Ja mietihän sitä, että BRP on tehny perämoottoreita vasta muutamia vuosia, joten mikä ihme se on, jos joitakin moottoreita täytyy korjata, mutta selitähän sinä se, että miksi jamahojakin ja kaikkia muitakin merkkejä räpsähtelee hinattavaksi joka kesä , vaikka ovat tehneet sen 50 v pitempään ?
- MissäVIIPYY
Psykiatriaa kirjoitti:
Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.
psykiatrin vastaus ?
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Suksisinäkin kirjoitti:
Sontiaisen persreikään, kun puhut muutenkin paskaa.
Oot aivan selvästi nelitahtisen tyrkyttäjä, muttet uskalla sitäkään myöntää, ettei ne pärjää Evarille missään muissa olosuhteissa , kuin huoltojen määrissä :))olen pari etekkiä hinannut satamaan kun poksit kärähtänyt joten se sen koneen heikoin lenkki
- SIINÄTAAS
Psykiatriaa kirjoitti:
Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.
Joku hörppähöperö rupesi lääkäriä esittämään, vaikka ei oo ees puoskarin papereita esittää-saatikka että olisi omakohtaista kokemusta muusta, kuin paskanlässytyksestä!!!
- Rööpröpröpröpröpprööt
Valtavan mahtavaa. Siis kymmenen vuotta sitten. Yksi testi
Sovitaanko että se on virallinen ja muuttumaton totuus.- LuitkoMuuten
Helmikuun Kippari-lehdestä uuden E-tecin antamista lukemista ?
Siitä voit tutkia uusia virallisia totuuksia, kuten että "kiihtyvyys tuntuu selkäytimessä", ja paljon muuta ennen näkemätöntä, kuten 5 vuoden huoltovapaus.
Nelitahtisia on sinä aikana humputettu huoltoon melkein kymmenkunta kertaa. - helppoa_on
En oo vienyt 8 ja 10 vuotiaita nelaria huoltoon ikinä. Kausihuollot olen tehnyt itse.
- ei_kovin_kallista
LuitkoMuuten kirjoitti:
Helmikuun Kippari-lehdestä uuden E-tecin antamista lukemista ?
Siitä voit tutkia uusia virallisia totuuksia, kuten että "kiihtyvyys tuntuu selkäytimessä", ja paljon muuta ennen näkemätöntä, kuten 5 vuoden huoltovapaus.
Nelitahtisia on sinä aikana humputettu huoltoon melkein kymmenkunta kertaa.Mulla on 15hv nelari Mercury. Venttiilivälykset säädätin 7 vuoden jälkeen, n. 100 tuntia käyttöä. Muita huoltoja ei liikeessä ole tehty. Öljyt ja suodattimen vaihdan itse. Myös nokkahihnan vaihdoin itse maksoi pari kymppiä.
- hahahhhaa
helppoa_on kirjoitti:
En oo vienyt 8 ja 10 vuotiaita nelaria huoltoon ikinä. Kausihuollot olen tehnyt itse.
että kehtaatkkin. semmosia saatanan yhenkäden putkiloita ja räpättimen täryyttäjiä ees sanoa perämoottoriksi.
- Etecscheisse
Evarin ETEC on siis jopa myyjien mielestä paska kone. Ikävää että tämä yksi avohoitopotilas kokee että hänen on pakko kehua sitä jatkuvasti.
- Rupeetympimään
Totta. Ajattelin ennen että Evari on kone siinä missä muukin, mutta nykyään sylkäisen perään mokomalle wsrrelle.
- hehehehMIKÄseON
Onko tullu joku uusi markkinoille, jonka nimi on wsrrelle, vai onko nelarin täryyttäjällä jotenkin jääny tärinät päälle :))
- tosiasioitailtaan
Evinrude on enä ainoa joka maailman avointen markkinatalouden ehdoilla on yli 100 vuotta selvinnyt tuotannossa kuluttajien tahdon mukaisesti. Muut on keinoselvinneet kuka kopioiden, kuka aasia halpatuotannoin, kuka EU n EPA 2006 direktiivien suojakilvissä hiiviskellen
- KaksitahtiUskovaiset
Pysy lujana uskossasi niin pelastut. Muista lähetyskäsky!
- nelitahtiuskovaiset
nelitahtisia voitaisiin alkaa nimittämään "tukiaisdirektiivitekniikaksi", vähän niin kuin tomaattien viljelyä ohuessa muoviteltassa suomessa 20 asteen pakkasella, tai kun jätevedet on koottava muovisiin erottelusiliöihin ja sitten lainsäätäjät omistaa sopivasti tuotteita valmistavan yrityksen
- Trollolloo
nelitahtiuskovaiset kirjoitti:
nelitahtisia voitaisiin alkaa nimittämään "tukiaisdirektiivitekniikaksi", vähän niin kuin tomaattien viljelyä ohuessa muoviteltassa suomessa 20 asteen pakkasella, tai kun jätevedet on koottava muovisiin erottelusiliöihin ja sitten lainsäätäjät omistaa sopivasti tuotteita valmistavan yrityksen
Trollolloo!
- Psykiatriaa
Laskin pikaisesti että tuolla ETEC HÖHÖLLÄ on 5 keskustelua avattu tuossa Suoli 24 perämötöri palstan etusivulla ja kaikissa haukutaan 4t milloin milläkin syyllä.Eilen se sai n 3-5v pikkukakaran itku potku raivarin kun vähän kerroin totuuksia se hehkuttamasta ETEC romusta.Eikö tuo palstan valvoja vois ja ihan aikuisten oikeasti ehdottaa sille hoitoon hakeutumista.Yksi sama SUPER HÄIRIKKÖ terrorisoi jatkuvasti palstaa jonka taso muutenkin ihan ala arvoista peetä.Amis pennut ja tuollaiset ETEC HÖRHÖT häiriköi jatkuvasti.Tekninen tietämys ja asioiden ymmärrys on kyllä todella hyvällä tasolla näillä häiriköillä mutta riittää kun osaa kirjoittaa mahdollisimman paksua paskaa.Mene ihan oikesti hoitoon eipä taida enää avohoito tepsiä,pitäis pistää ihan osastolle.
- psykaitriaii
kukas sinun häiriköintiin voisi puuttua ? meuhkaat täällä 2-tahtivastaisia marssijorinoitasi aamusta iltaan, viikosta viikkoon..
- EihänSE
Muuta oo kirjoittanukkaan, kun samaa psykiatriaa omasta sielustaan.
Minkäläinen ihminen ottaa tuommosen nimimerkin tälle sivustolle, siinäpä olisi psykiatrille analyysin paikka. - VoihÄÄLIÖ
Psykiatriaa kirjoitti:
Laskin pikaisesti että tuolla ETEC HÖHÖLLÄ on 5 keskustelua avattu tuossa Suoli 24 perämötöri palstan etusivulla ja kaikissa haukutaan 4t milloin milläkin syyllä.Eilen se sai n 3-5v pikkukakaran itku potku raivarin kun vähän kerroin totuuksia se hehkuttamasta ETEC romusta.Eikö tuo palstan valvoja vois ja ihan aikuisten oikeasti ehdottaa sille hoitoon hakeutumista.Yksi sama SUPER HÄIRIKKÖ terrorisoi jatkuvasti palstaa jonka taso muutenkin ihan ala arvoista peetä.Amis pennut ja tuollaiset ETEC HÖRHÖT häiriköi jatkuvasti.Tekninen tietämys ja asioiden ymmärrys on kyllä todella hyvällä tasolla näillä häiriköillä mutta riittää kun osaa kirjoittaa mahdollisimman paksua paskaa.Mene ihan oikesti hoitoon eipä taida enää avohoito tepsiä,pitäis pistää ihan osastolle.
Mikä järjenköyhä hupakko :))
Otamme osaa:(
- vm41
Joka tapauksessa, 4T on ikivanhaa, raskasta, tehotonta, huoltoliikkeitä ylläpitävää tekniikkaa, jota ihannoivat kaikki uutta pelkäävät, asioista tietämättömät.
Sellaista konetta ei ole vielä keksittykään joka ei hajoaisi.
Mitä enemmän vipua, tankoa, hihnaa, sitä suurempi todennäköisyys vioille on, senhän ymmärtää jopa "Erkkikin"- Trollolloo
Trollolloo!
- Tollolloo
Tollooooooo..
- zetqueed
Näin on asiat. Jos jollain nimimerkki on "psykiatriaa" niin kyse on sellaisen tahon puoleen kääntyneestä ja ongelmansa kiistävästä henkilöstä, joka käyttää ongelman kiistämiseen ns. peilaustekniikkaa jossa omat ongelmat yritetään ulkoistaa ettei ne pyörisi omassa päässä.
Nelitahtitekniikka on vähän sellainen lässähtänyt pannukakku joka ei ollutkaan se tulevaisuuden lupaus mistä tuulettivat.- kaikkiakokeillut
Jos mennään takas aiheeseen ja aikuisten puheisiin, niin kiihtyvyysmielessä ainoa positiivisesti eroava moottori on Verado, syynä Lysholm tyyppinen kmpressoriahdin. 150 heppaisten testissä jamppi, etekki ja suiza meni muutaman kymmenyksen sisään samoihin kiihtyvyyksiin. Honda vähän vaisumpi. Mutta 150 Verado otti yli sekunnin kaulan kaikkiin muihin 0-20 solmun vedossa. Ja tuntuuhan tuo ajossa, kyllä lysholmi ruttaa selkään eihan eri tuntuman kuin missään vaparissa, oli 2- tai 4- banger. Etenkin vauhtia pudottaessa tuntuma on erikoinen, vene ei tipukaa totutunlaisesti plaanista vaan vääntö pitää sen vaikka missä roikkoliu-ussa kaasukahvan asennon mukaan.
Luotettavin kone on muuten jamppi. Tämän sanon jo sauvasekoitinmaailman jättäneenä, nyt käytössä vihreä möntti D6, vetarina DPH. - Uboatweekend
kaikkiakokeillut kirjoitti:
Jos mennään takas aiheeseen ja aikuisten puheisiin, niin kiihtyvyysmielessä ainoa positiivisesti eroava moottori on Verado, syynä Lysholm tyyppinen kmpressoriahdin. 150 heppaisten testissä jamppi, etekki ja suiza meni muutaman kymmenyksen sisään samoihin kiihtyvyyksiin. Honda vähän vaisumpi. Mutta 150 Verado otti yli sekunnin kaulan kaikkiin muihin 0-20 solmun vedossa. Ja tuntuuhan tuo ajossa, kyllä lysholmi ruttaa selkään eihan eri tuntuman kuin missään vaparissa, oli 2- tai 4- banger. Etenkin vauhtia pudottaessa tuntuma on erikoinen, vene ei tipukaa totutunlaisesti plaanista vaan vääntö pitää sen vaikka missä roikkoliu-ussa kaasukahvan asennon mukaan.
Luotettavin kone on muuten jamppi. Tämän sanon jo sauvasekoitinmaailman jättäneenä, nyt käytössä vihreä möntti D6, vetarina DPH.Juu, hyvä pointti eli mennään asiaan. Ohessa testi jossa Mercurystä tehdään "sukellusvene" vetotestissä Evinrudea vastaan.
https://www.youtube.com/watch?v=oMuDQRblgwY
- huhhhuijjjaa
Nyt puhuin kontrolloiduista testiolosuhteista optimipotkurein. Saahan sitä pellemainosvideoissa upotettua vaikka hinaajan leikkiveneellä kun potkurivalinnat tehdään huijaamalla. Josmitään tajuaisit moottooreista, tietäisit että samassa kokoluokassa ahdetulla on aina parempi vääntö.
- huhhuijjaa
Eli vielä rautalangasta: Energia tulee polttoaineen palamisesta tietyllä ilman seossuhteella. Kun mätetään lisää ilmaa, voidaan lisätä polttoainetta. Saadaan lisää energiaa ja voimaa. Tätä fysiikan lakia ei mikään taikakeijun eetekki kumoa. Tai kemian reaktioyhtälöhän se on.
- Joakim1
Mistä sitten tiedät ilmanmäärän milläkin kierrosluvulla? E-Tec 150 on 2T ja iskutilavuudeltaan 2,589 l, Mercury F150 on ahtamaton 4T 3,0 l. Veradoa ei näytä enää olevan edes 150 hv, mutta 175 hv on ahdettu 4T iskutilavuudeltaan 1,732 l.
Pelkästään ylläolevista tiedoista ei voi päätellä yhtään mitään moottoreiden ilmamääristä, tehokäyristä ja siten "väännöstä". Ahtamisiakin on kovin erilaisia. Toisissa ahtaminen alkaa vasta korkeimmilla kierroksilla, toisissa ahdin hyytyy jo selvästi ennen huippukierroksia jne. Toki veneissä ja nykyään autoissakin ahtaminen tehdään tyypillisesti painottaen keskikierrosaluetta.
E-Tec ja F150 ovat erittäin matalatehoisia iskutilavuuteensa nähden verrattuna autoihin tai moottoripyöriin. 150 hv otetaan moottoripyörissä jo 600-900 cm3 moottoreista eli litrateho on 4-kertainen ja siten myös ilmamäärä/iskutilavuus on 4-kertainen. Toki kierroksiakin otetaan silloin enemmän, muttei kuitenkaan kuin n. 2-kertaisesti.
Verado taas on jo aika lähellä tyypillistä automoottoria, tosin viimeisimmät ahdetut ovat litrateholtaan selvästi suurempia.
No oli miten oli Vene 3/06 vertailussa 150 perämoottorit kiihdyttivät Buster Magnum 0-20 solmua seuraavasti: Verado 3,3 s, E-Tec 3,8 s ja Suzuki 4,2 s. 0-30 s arvot olivat 6,4/6,8/7,0 ja 0-40 s 10,7/11,2/13,3. E-Tec oli nopein (43,1 vs 41,6 ja 41,2), mutta myös janoisin (vei 15% enemmän 20-30 solmun vauhdeissa).
- tsuzaa
whatever. Voihan häviötä noinkin prosessoida..
- vanhaerkki
asiasta viidenteen, niin missäs nämä mercuryt nykyään tehdään kun ei niiden perässä pysy enää gamla erkkikään ?
- EvinrudeVSneltahti
Youtubesta kattellu noita evinrude etec testejä ym. Niistä kyllä saa sellaisen kuvan että evinrude olisi selkeästi paras perämoottori :D
https://www.youtube.com/watch?v=R6YJYB23QnY- Joakim1
Kannattaa ehkä katsoa oikeita testejä eikä Evinruden mainosvideoita. Ko. videossa on Mercury F150 ei Verado 150.
- cafwed
Joo ei nelitahtisilla ole mitään saumaa kisata evinruden kanssa. kisailkoon keskenään vaikka niiden seaking parsunien kanssa
- KerrohanJoakim
Joakim1 kirjoitti:
Kannattaa ehkä katsoa oikeita testejä eikä Evinruden mainosvideoita. Ko. videossa on Mercury F150 ei Verado 150.
Vaikka huviksesi, että miksi muut merkit eivät tee vastaavia vetokilpailuja Evaria vastaan -tiiätkö moiseen syytä :)
- Joakim1
No en ole nähnyt vetokilpailuja kuin nämä Evinruden typerät videot ja joskus aikanaan (80-luvun lopussa) Volvo-Penta Duoprop-mainokset ja sitten Mercruiserin vastine duopropille. Täysin järjetön testi, joka ei kerro oikein mistään perämoottorin käyttäjää kiinnostavasta ominaisuudesta ellei sitten käytä perämoottoria vaikkapa uppoumarunkoisessa raskaassa veneessä tai laiturin liikutteluun. Erityisen lapselliseksi testin tekee sen vieminen niin pitkälle, että "vastustaja" uppoaa tai kaatuu. Ei kukaan vakavasti otettava testaaja tee noin.
Tuo Mercruiserin vastine oli Vene 1/1989:ssä. Marino 8000:een oli asennettu Mercruiserin 180 hv diesel hurjalla 20" potkurilla sekä toiseen identtiseen Volvo-Pentan 200 hv diesel Duopropilla. Taustatietona: Tuolloin oli vielä Duopropin patentti voimassa ja Mercruiserilla ei ollut kaksoispotkurivetolaitetta. Sen sijaan morkkasivat VP:tä kuvilla ensimmäisen maailmansodan torpeedoista kaksoispotkureilla.
Vene-lehti teki noille vastaavan vetokokeen sekä keulat että perät vastakkain ja Mercruiser vei molemmissa Volvoa helposti. Sitten oikeassa ajossa VP oli kuitenkin parempi. Nousi nopeammin plaaniin, kulki kovempaa, piti paremmin kaarteissa ja vei vähemmän. Patentin umpeudettua myös Mercruiser teki heti kaksoispotkurivetolaitteet, joita se käyttää edelleen.
Erittäin harvoin kilpailijoita haukkumalla saa mitään hyvää aikaiseksi. Yleensä se on lähinnä merkki epätoivosta, kuten oli Mercruiserilla tuolloin VP:n vallatessa markkinoita Duopropilla ja moderneilla dieseleillä 80-luvulla.
Onko Evinruden tilanne nyt yhtä tukala? 2015 BRP sai perämoottoreista ("Propulsion Systems") 374 miljoonan CADin liikevaihdon eli vajaat 300 miljoonaa dollaria (sanoo olevansa 4. suurin). Vastaavasti Brunswik sai "Marine Engine" sektorillaan 2,3 miljardin dollarin liikevaihdon, josta n. miljardi oli perämoottoreiden myyntiä, toinen miljardi osien ja tarvikkeiden myyntiä ja loput sisäperiä. En osaa sanoa onko BRP:n lukuun paremmin verrattavissa 1 vai 2 miljardia, mutta joka tapauksessa Evinrude on jäänyt pahasti jälkeen oltuaan perinteisten 2T-koneiden aikaan yhtä suuri.
Yamahan perämoottoreiden liikevaihto oli 2015 172,3 miljardia jenia eli n. 1,6 miljardia dollaria. Evinrude on siis todella pieni tekijä Yamahaan ja Mercuryyn verrattuna.
Edellämainitut talousluvut ko. yritysten 2015 vuosikertomuksista. - AlakaaOLLA
Jo "kokilla"selittelyn makua, kun soppa ei maistu.
Ja mitä järjetöntä siinä oli. Kun tuli selvästi näkyviin alakierrosten vääntövoimat ?
Ja kehtaatkin vielä vedota siihenkin E-tecin pienuuteen valmistus määrissä, kun on vain yksi vasta-aloittanut tehdas, ja muilla kymmeniä, sekö ei ala-arvoista ja suorastaan lapsellista vertailua. - huonotupotetaan
Joakim1 kirjoitti:
No en ole nähnyt vetokilpailuja kuin nämä Evinruden typerät videot ja joskus aikanaan (80-luvun lopussa) Volvo-Penta Duoprop-mainokset ja sitten Mercruiserin vastine duopropille. Täysin järjetön testi, joka ei kerro oikein mistään perämoottorin käyttäjää kiinnostavasta ominaisuudesta ellei sitten käytä perämoottoria vaikkapa uppoumarunkoisessa raskaassa veneessä tai laiturin liikutteluun. Erityisen lapselliseksi testin tekee sen vieminen niin pitkälle, että "vastustaja" uppoaa tai kaatuu. Ei kukaan vakavasti otettava testaaja tee noin.
Tuo Mercruiserin vastine oli Vene 1/1989:ssä. Marino 8000:een oli asennettu Mercruiserin 180 hv diesel hurjalla 20" potkurilla sekä toiseen identtiseen Volvo-Pentan 200 hv diesel Duopropilla. Taustatietona: Tuolloin oli vielä Duopropin patentti voimassa ja Mercruiserilla ei ollut kaksoispotkurivetolaitetta. Sen sijaan morkkasivat VP:tä kuvilla ensimmäisen maailmansodan torpeedoista kaksoispotkureilla.
Vene-lehti teki noille vastaavan vetokokeen sekä keulat että perät vastakkain ja Mercruiser vei molemmissa Volvoa helposti. Sitten oikeassa ajossa VP oli kuitenkin parempi. Nousi nopeammin plaaniin, kulki kovempaa, piti paremmin kaarteissa ja vei vähemmän. Patentin umpeudettua myös Mercruiser teki heti kaksoispotkurivetolaitteet, joita se käyttää edelleen.
Erittäin harvoin kilpailijoita haukkumalla saa mitään hyvää aikaiseksi. Yleensä se on lähinnä merkki epätoivosta, kuten oli Mercruiserilla tuolloin VP:n vallatessa markkinoita Duopropilla ja moderneilla dieseleillä 80-luvulla.
Onko Evinruden tilanne nyt yhtä tukala? 2015 BRP sai perämoottoreista ("Propulsion Systems") 374 miljoonan CADin liikevaihdon eli vajaat 300 miljoonaa dollaria (sanoo olevansa 4. suurin). Vastaavasti Brunswik sai "Marine Engine" sektorillaan 2,3 miljardin dollarin liikevaihdon, josta n. miljardi oli perämoottoreiden myyntiä, toinen miljardi osien ja tarvikkeiden myyntiä ja loput sisäperiä. En osaa sanoa onko BRP:n lukuun paremmin verrattavissa 1 vai 2 miljardia, mutta joka tapauksessa Evinrude on jäänyt pahasti jälkeen oltuaan perinteisten 2T-koneiden aikaan yhtä suuri.
Yamahan perämoottoreiden liikevaihto oli 2015 172,3 miljardia jenia eli n. 1,6 miljardia dollaria. Evinrude on siis todella pieni tekijä Yamahaan ja Mercuryyn verrattuna.
Edellämainitut talousluvut ko. yritysten 2015 vuosikertomuksista.Jassåå, "Venelehti-mies" on palannut mukatotuuksineen. Voihan lakattu takakannen pirkka/arwidson-mainos sentään...
- Joakim1
Ei tuo testi kerro alakierrosten vääntövoimia. Tai kertoo se jotain niistäkin, mutta paljon enemmän se kertoo potkurista. Lisäksi tuollaisen testin dynamiikka toimii siten, että hiukankin liikkeelle päässyt saa suuren edun. Kierrokset nousevat ja potkuri toimii paremmin. Paljon enemmän kertoisi oikea paaluvetotesti, jossa siis mitattaisiin vetovoima paalukiinnityksellä. Eikä sekään kerro mitään hyödyllistä perämoottorin käyttöä ajatellen ellei se käyttö ole purjeveneen apumoottori tms.
Hyvä esimerkki edellisestä on sähköperämoottorit. Niillähän on yleensä tehoon nähden erinomainen paaluveto. Vaikkapa 2 kW (2,7 hv) sähköperämoottori saattaa voittaa 5 hv tavallisen perämoottorin. Mutta kuitenkin jo 2,5 hv perämoottorilla saadaan parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Paaluveto on ainoastaan sähköperämoottoreiden (ja Evinruden) myyntikikka, jolla yritetään luoda mielikuvaa todellista paremmasta suorituskyvystä.
Paaluvedossa potkuri on erittäin ratkaiseva. Tiettyyn vetovoimaan tarvittava vääntömomentti on suoraan verrannollinen potkurin nousuun. Lisäksi kierroslukukin kasvaa nousun pienentyessä eli pienempinousuisella potkurilla saavutetaan hyvin selvä etu. Halkaisija ja lapapinta-ala vaikuttavat myös erittäin paljon. Olisi erittäin helppo tehdä tuollainen testi toista moottoria hyvin paljon suosivaksi ja vielä niin, että täydessä vauhdissa homma olisi OK eli molemmat moottorit saavuttaisivat oikean kierroslukualueen ja kelvollisen huippunopeuden.
Jos testi olisi asiallisesti tehty (puolueeton tekijä, ei mainosvideo, kerrottu tarkasti potkurivalinnat ja veneen suorituskyky ko. potkurilla jne.), sitä voisi edes ottaa hiukan vakavasti.
OMC aloitti E-Tecin (no Fichtin) jo 90-luvulla. Jos menisivät yhtä hyvin kaupaksi, olisi niitä tehtaita yhtä paljon kuin Mercuryllä tai Yamahallakin. - Joakim1
Suzukin "Marine & Power products", joka on lähinnä perämoottoreita, liikevaihto 524 miljoonaa dollaria eli sekin selvästi suurempi kuin Evinrude. Hondan vuosikertomusta ei selviä perämoottorimyyntiä, sillä se on "Power products"-ryhmässä, jonka liikevaihto on n. 3 miljardia dollaria, josta pääosa on kai generaattoreita, lumilinkoja jne. Tohatsusta en helpolla löytänyt mitään lukuja.
- VOIvitunMässyttäjät
Joakim1 kirjoitti:
Ei tuo testi kerro alakierrosten vääntövoimia. Tai kertoo se jotain niistäkin, mutta paljon enemmän se kertoo potkurista. Lisäksi tuollaisen testin dynamiikka toimii siten, että hiukankin liikkeelle päässyt saa suuren edun. Kierrokset nousevat ja potkuri toimii paremmin. Paljon enemmän kertoisi oikea paaluvetotesti, jossa siis mitattaisiin vetovoima paalukiinnityksellä. Eikä sekään kerro mitään hyödyllistä perämoottorin käyttöä ajatellen ellei se käyttö ole purjeveneen apumoottori tms.
Hyvä esimerkki edellisestä on sähköperämoottorit. Niillähän on yleensä tehoon nähden erinomainen paaluveto. Vaikkapa 2 kW (2,7 hv) sähköperämoottori saattaa voittaa 5 hv tavallisen perämoottorin. Mutta kuitenkin jo 2,5 hv perämoottorilla saadaan parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Paaluveto on ainoastaan sähköperämoottoreiden (ja Evinruden) myyntikikka, jolla yritetään luoda mielikuvaa todellista paremmasta suorituskyvystä.
Paaluvedossa potkuri on erittäin ratkaiseva. Tiettyyn vetovoimaan tarvittava vääntömomentti on suoraan verrannollinen potkurin nousuun. Lisäksi kierroslukukin kasvaa nousun pienentyessä eli pienempinousuisella potkurilla saavutetaan hyvin selvä etu. Halkaisija ja lapapinta-ala vaikuttavat myös erittäin paljon. Olisi erittäin helppo tehdä tuollainen testi toista moottoria hyvin paljon suosivaksi ja vielä niin, että täydessä vauhdissa homma olisi OK eli molemmat moottorit saavuttaisivat oikean kierroslukualueen ja kelvollisen huippunopeuden.
Jos testi olisi asiallisesti tehty (puolueeton tekijä, ei mainosvideo, kerrottu tarkasti potkurivalinnat ja veneen suorituskyky ko. potkurilla jne.), sitä voisi edes ottaa hiukan vakavasti.
OMC aloitti E-Tecin (no Fichtin) jo 90-luvulla. Jos menisivät yhtä hyvin kaupaksi, olisi niitä tehtaita yhtä paljon kuin Mercuryllä tai Yamahallakin.Mitä tietämätöntä sontaa TE leivästä veivaattekaan esille.
Teillä voisi olla hurja tulevaisuus vaikkapa ilta-lehden horroskooppien keksimisen parissa !
- Hei_Etec_hörhö
Vituttaako vituttaako, kuuntelen?
- Kevyttäkevyttä
Evinrudea katellut painon takia. Nykyinen kone honda bf225hv joka jo myyty, ja nyt tarkoitus olisi asentaa 4 tahtinen apu/uistelukone varmaankin joku 15 - 30hv, eli joku 225hv kaksitahti 4 tahti apu/uistelukone menis sitten painossa suunnilleen samaan kuin yksi honda bf225.
- Joakim1
BF225 näyttää painavan 267-272 kg. E-Tec 225 painaa 248-253 kg ja Optimax 225-228 kg. 15-30 hv nelari painaa 45-80 kg, joten kevyellä 15-20 hv koneella ja Optimaxilla pääsee samaan painoon. N. 230 kg koneita löytyy useita nelareita, jos 200 hv riittää. 225 näyttää aina olevan pykälää suuremmalla lohkolla.
- keekakonen
Entäs G2 malli, joko kaikki ongelmat on niissä korjattu?. Mitä lueskellu käyttökokemuksia, niin ainakin alkupään koneet on posahdelleet ja vaikka mitä ongelmia niissä ollut.
- keekkanonen
Ei löydy riippumatonta testiä g2 koneista. Löytyy vain amerikkalaisia testejä, ja niinku kaikki tietää, niin tottakai amerikkalaisissa testeissä amerikkalainen tuote on aina ylivoimainen, he kun ovat perinteisesti yli isänmaallisia.
- Riippumattomuus
keekkanonen kirjoitti:
Ei löydy riippumatonta testiä g2 koneista. Löytyy vain amerikkalaisia testejä, ja niinku kaikki tietää, niin tottakai amerikkalaisissa testeissä amerikkalainen tuote on aina ylivoimainen, he kun ovat perinteisesti yli isänmaallisia.
Miksi et lue Kippari-lehden helmikuun numerosta, mitä kertovat G2 300 hv moottorista. 300 hv Jamahan huippunopeudella 48 solmua-G2 kulutti 20 % vähemmän samallaisella veneellä.
ja paljon muutakin he kertoivat.
Vai onko mielestäsi Kippari lehden toimitus riippuvaista sorttia ? ? - OMChäirikkö
On ne riippuvaisia...
- ootREhellinen
NIMImerkkisi suhteen, mutta muuten täyttä humpuukia !
- evarit
Riippuvaisia eniten mainoksia ostaviin merkkeihin varmaan, mutta onko Evinrude sellainen?
- nytkyllä
kippari-lehen toimittajat puhui täyttätotta Evarin koneesta, kun sanoivat, että kaasun pohjaan painaminen tuntui selkäytimessä asti. ja Jamahan huippunopeudella söi 20% vähemmän. bensiiniä.
Ja kun painoi kaasun pohjaan, niin nopeus oli kuusi solmua parempi, kuin jamahalla. Jotain ällistyttyvää ON tapahtunu.
ja ilmankos nelariporukka on nostanu hirveän iljettävän älämölön asian tiimoilta. Ihan sääliksi käy :(
- konemieskotkasta
Täytyy näin veneliikkeessä/huollossa työskentelevänä sanoa se että etec ei ole pitkäikäinen. Nykyisen kulutusyhteiskunnan tuotos, max 8vuotta antaisin käyttöikää. Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto.
Etecin huolto kotipihassa on lähes mahdotonta, esim tulpat pitää saada just eikä melkein kohdilleen eli electroidi pitää osoittaa tiettyyn nurkkaan per pytty! Ihan uskomattomia juttuja mutta niin ne vaan on. Ei ole yks eikä kaks moottoria mitkä on heittäneet sisuskalut mereen ennen 400tuntia, kylestä lentää kampparit ja muut kaaressa kun voitelu pettää.- KonemiesMinäkin
Ja lisäksi Etec on suunniteltu huonosti, jäähdytysveden mukana imetään pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen, ja sitten on täydellinen konerikko edessä.
Eikä sen jälkeen tarvitse vaivautua edes korjaamaan. Se on kertakäyttökone.
Kyllä tulevaisuus on nelitahtisten, 2t aikakausi on jo mennyt. - Liioittelupois
" Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."
Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?
Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.
Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.
Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.
Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli. - 24562364236
Liioittelupois kirjoitti:
" Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."
Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?
Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.
Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.
Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.
Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.vielä 100tuntia ja ecu antaa rikkoutumiskäskyn :) sitten vaan uuden ostoon, halpojahan ne on!
- Psykiatriaa
Liioittelupois kirjoitti:
" Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."
Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?
Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.
Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.
Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.
Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.Kävin parissa isossa huoltofirmassa kyseleen ETECIN ongelmat ja tässäpä tulos. Sähkövikoja paljon,suutin vikoja paljon A1000E kipale varaosa hinta.Erittäin tarkka tulpista ja muutenkin jos ei käy kaikilla pytyillä niin hajoaa varmasti,huoltoväli liian pitkä,peräöljyt ja tulpat pitää tarkistaa/vaihtaa joka vuosi,eikä vasta tuon 3v takuun ja mainoksen vuoksi et huoletonta veneilyä vähintään 3v,esim potkuriakselin stefassa verkon tai siiman tekemä viilto vedet sisään ja perä paskana jos uskot noihin mainoksiin ja takuuseen ei mene jos vaurio löytyy vaan ite maksat.Kummassakin liikkeessä sanottiin että älä ikinä sorru ETEKKIIN,Uisteluun eivät suositelleet ollenkaan,suurin syy jus tuo että pitää ehdottomasti käydä kaikilla pytyillä ettei tule tuo täysi tuho,hankala huomata tyhjä käynnillä et käykö varmasti kaikilla. Voisit palstan pahin häirikkö 4t vihaaja ja pahin haukkuja keksiä jonkun muun tavan oksentaa tuota hörhö oloasi kuin tuon paskan kehumisen.Tämä on ihan faktaa elävästä elämästä eikä mikään kuvittelemasi 4t kauppiaan salajuoni.Hajoappa siihen hörhö ja hanki itelles elämä ja joku muu kanava oksentaa tuo pahaolosi ulos kuin 4t koneiden haukunta.Käykää tosiaan kysymässä muutamasta huoltoliikkeestä kantaa ennenkuin harkitsette edes etecciä,Toinen näistä liikkeistä otti sen edustuksestaan pois kun vikoja ja takuu huoltoa ihan liikaa.
- ROPAKANDAA
Ootkona vähä yksinkertainen, kun meet kyselemään nelarin myyjiltä.
ja miksihän tällä ja kala.com sivulla ei näytä olevan ainuttakaan E-tecin moittijaa, jotka ovat käyttäneet niitä jo vuosia?
Sinunlaiset on ainoat motkottajat, joilla ei oo minkäänlaista kokemusta niistä.
Mitäs vikaa muuten keksit siitä Kipparilehden tekemästä perusteellisesta 50hv testistä, jossa Evarin E-tec oli ainoa moottori, jossa ei ollu pienintäkään naarmua eikä kulumaa, kun kaikissa muissa oli jo puolta pienemmällä ajomäärällä ?
Muista seuraavn kysyä niiltä haastateltaviltasi myös, mitä he myyvät, ja paljonko ovat vuosittain koettaneet korjata nelitahtisia :))
Mutta eihän sellaiset kysymykset sovi-sehän olisi jo epäkorrektia ja moukkamaista käytöstä-kun oot sentään psykiatri,täh ! - Psykiatriaa
ROPAKANDAA kirjoitti:
Ootkona vähä yksinkertainen, kun meet kyselemään nelarin myyjiltä.
ja miksihän tällä ja kala.com sivulla ei näytä olevan ainuttakaan E-tecin moittijaa, jotka ovat käyttäneet niitä jo vuosia?
Sinunlaiset on ainoat motkottajat, joilla ei oo minkäänlaista kokemusta niistä.
Mitäs vikaa muuten keksit siitä Kipparilehden tekemästä perusteellisesta 50hv testistä, jossa Evarin E-tec oli ainoa moottori, jossa ei ollu pienintäkään naarmua eikä kulumaa, kun kaikissa muissa oli jo puolta pienemmällä ajomäärällä ?
Muista seuraavn kysyä niiltä haastateltaviltasi myös, mitä he myyvät, ja paljonko ovat vuosittain koettaneet korjata nelitahtisia :))
Mutta eihän sellaiset kysymykset sovi-sehän olisi jo epäkorrektia ja moukkamaista käytöstä-kun oot sentään psykiatri,täh !Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.
- NeSAAPIKIN
Liioittelupois kirjoitti:
" Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."
Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?
Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.
Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.
Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.
Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.Nelarin myyjiltä lisää boonuksia tilipussiinsa, jotka morkkaavat E-tecciä, vaikka samalla "korjaavat"tai koettavat korjata nelitahtisia jamahoitaan enemmän kun paja vetääj oka kevät.
- ihanKAUHEAPANIIKKI
Psykiatriaa kirjoitti:
Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.
HYIHIIVATUS, mikä -JÄRKYTTÄVÄPANIIKKIKOHTAUS !
- SUKSIJOHEVONVITTUUN
Psykiatriaa kirjoitti:
Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.
Sinähän oot ihan selvästi sekopäämielipuoli !
menisit jonnekkin vuosihuoltoon, vaikka pakkohoitoon, kun eihän tuommosta sekopäisyyttä kuuntele kuaan selevinpäin ! - KaksitahtiUskovaiset
SUKSIJOHEVONVITTUUN kirjoitti:
Sinähän oot ihan selvästi sekopäämielipuoli !
menisit jonnekkin vuosihuoltoon, vaikka pakkohoitoon, kun eihän tuommosta sekopäisyyttä kuuntele kuaan selevinpäin !Ei uskovaisia saa loukata, niille tulee paha mieli!
- OotpaiAikaNOLO
Psykiatriaa kirjoitti:
Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.
Minä EN KEKSI mitään, mitä ei ole tapahtunu, sillä se olisi ala-arvoista, ja täysin häpeällistä !!!
Mutta sinun luulosi on täysin perseestä, kun väität ihan mitä sattuu !!! - NäinKERTOO
Liioittelupois kirjoitti:
" Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."
Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?
Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.
Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.
Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.
Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.Kaikki E-tecin käyttäjät, että kone toimii hyvin, eivätkä halua palata nelitahtisiin E-tecin jälkeen.
Joten taitaa olla liikkeellä nelitahtisten myyjien TosiOUTO kamppanja, jossa on sopineet keskenään morkkaavansa E-tecciä.
Vaikka samalla rassaavat nelitahtisia joka kevät ruuhkaan asti !
- 23523525
Näimpä. Tarkkana vaan kannattaa olla että kenen valmistajan nelarin ostaa, kiinalaiset rimpulat kannattaa jättää kauppaan vaikka ois "kopio" yamahaa tai merccua.
- afjoojoouskon
Etec on halppis paskaa, kestää kauden pari ja roskiin. Monet korjaajat kertoneet että aika mahdoton laite kun tulee muutama vuos ikää. Noh se firma nyt on aina ollut semmoinen rimpuloita valmistama, muka hienoja laitteita.
- ghahahahha
Mee jo imemään hupituttia, kun eihän sinusta muuhunkaan oo :))
- Psykiatriaa
ghahahahha kirjoitti:
Mee jo imemään hupituttia, kun eihän sinusta muuhunkaan oo :))
No mikä on kun ei enää kehuta tuota hehkuttamaasi ihmemoottoria ja haukuta 4t keksityillä violla ym keksimälläsi paskalla,menikö pupu pöksyyn? ? ? Toiset kirjoitaa tälläkin ns paskasaitilla asiaa mutta sinäpä et pysty muuhun kuin paskan jauhantaan,voi voi kun ottaa hörhöpäästä koville.Käympä kyseleen tuossa lähiaikoina vielä muutamalta muultakin korjaamolta tuon ihmemoottorisi hyvyydestä ja saatampa kertoa tulokset täällä,ihan kanssaveneiliöiden iloksi etteivät vaan sorru tuohon merkkiin.No vähän aikaa nuolet haavojasi ja taas sama trollitehtailu ja paskan jauhanta alkaa kun et elämässä muuhun pysty mutta ammutaampa hörhö väitteesi alas vaikka lonkalta,käypi aika helposti,hörhöys vastaan fakta/arvaappa kumpi voittaa. . .
- MuistaMYÖS
Psykiatriaa kirjoitti:
No mikä on kun ei enää kehuta tuota hehkuttamaasi ihmemoottoria ja haukuta 4t keksityillä violla ym keksimälläsi paskalla,menikö pupu pöksyyn? ? ? Toiset kirjoitaa tälläkin ns paskasaitilla asiaa mutta sinäpä et pysty muuhun kuin paskan jauhantaan,voi voi kun ottaa hörhöpäästä koville.Käympä kyseleen tuossa lähiaikoina vielä muutamalta muultakin korjaamolta tuon ihmemoottorisi hyvyydestä ja saatampa kertoa tulokset täällä,ihan kanssaveneiliöiden iloksi etteivät vaan sorru tuohon merkkiin.No vähän aikaa nuolet haavojasi ja taas sama trollitehtailu ja paskan jauhanta alkaa kun et elämässä muuhun pysty mutta ammutaampa hörhö väitteesi alas vaikka lonkalta,käypi aika helposti,hörhöys vastaan fakta/arvaappa kumpi voittaa. . .
Kysellä nelitahti jamahoiden kampiakseleiden katkeilemisesta ympäri maailmaa :))
Eihän ne kestä muuta, kun uistimen vetoa, ja siinäkin syövät bensaa kaksinkertaisesti E-tecciin verrattuna:(
- 4tahti
Tuossa näkyy se mitä käy kun ETEC torpeedo on imenyt mutaa koneen sisään.
Yamamiestä naurattaa:))
https://www.youtube.com/watch?v=pzyNu280azw - 2tahti
Kun nyt mielenkiintoisia videoita esitellään, niin tuossa video jossa Yamahan kampiakseli on "harmoonisen tasapainottajan" (osan nimi, ei ollut vitsi edes) vaikutuksesta katkennut, ja selitetäänpä siinä vaihteensiirtäjän vuodoistakin.
https://www.youtube.com/watch?v=vFwHdLlKSMo
moottori käytössä alle 600 tuntia...jösses mikä painajainen...- hikkapäälle
evikkamiehiä naurattaa :)) Moottori jonka epätasapaino myönnetään jo suunnitteluvaiheessa :)))
- NytTUO
Psykiatri joutu psykiatrille, ja hihnoilla hetekkaan kiinni, ja kahentuuman neuloja perseeseen, kun ei osannu tajuta, että miksi kakstahtinen on parempi tekniikka.
- Hänonhullunelarimies
psykiatria nimimerkin potilashuone "vuorataan" seinät täyteen kuvia Yamahan katkenneista kampiakseleista ja harmooniset tasapainottajat asennetaan tyynyn ja tyhmän pään väliin, huonolaatuisella puuliimalla ja tutti laitetaan roikkumaan sängyn ylle juuri sellaiselta etäisyydeltä ettei ylety.
- JaFilmipyörimään
Yötäpäivää seinälle siitä jamahan nelitahtisten kampiakseleleiden rysäyksistä keskeltä merta, JA ÄÄNEN KANSSA, että hänellä alkaisi kehittyä ees alkuliman tutina, että osaa kertoa psykiatrille syyn, kuinka hänen elämänsä on ajettu nelitahtisen kampiakselin kautta ihan hornan kirnuun.
Eikä hän millään ymmärrä, että me kakstahtisten käyttäjät tykkäämme hyvin paljon nelitahtisista ystävistämme, ja kanssaveneilijöistämme, joten toivotamme heille sydämemme pohjasta hyviä lääkäreitä, ja toipumista, kun järkyttyivät niin pahasti uusista G2 Evareiden pöytään lyömistä lukemista.
Olemme syvästi pahoillamme, olishan tuo ollu ihan kiva, jos nelitahtisilla kestäisi kampiakselit ees 6000 krpm, kun Evarin ja Johnssonin V8 pyöri 10000-11000 krpm, eikä akselit katkeilleet, vaikka tehoa löytyi yli 600 hv. - Kaksitahtiuskovaiset
JaFilmipyörimään kirjoitti:
Yötäpäivää seinälle siitä jamahan nelitahtisten kampiakseleleiden rysäyksistä keskeltä merta, JA ÄÄNEN KANSSA, että hänellä alkaisi kehittyä ees alkuliman tutina, että osaa kertoa psykiatrille syyn, kuinka hänen elämänsä on ajettu nelitahtisen kampiakselin kautta ihan hornan kirnuun.
Eikä hän millään ymmärrä, että me kakstahtisten käyttäjät tykkäämme hyvin paljon nelitahtisista ystävistämme, ja kanssaveneilijöistämme, joten toivotamme heille sydämemme pohjasta hyviä lääkäreitä, ja toipumista, kun järkyttyivät niin pahasti uusista G2 Evareiden pöytään lyömistä lukemista.
Olemme syvästi pahoillamme, olishan tuo ollu ihan kiva, jos nelitahtisilla kestäisi kampiakselit ees 6000 krpm, kun Evarin ja Johnssonin V8 pyöri 10000-11000 krpm, eikä akselit katkeilleet, vaikka tehoa löytyi yli 600 hv.Olette te vaan sairaita, ei voi muuta sanoa!
- nelitahtiuskovaiset
Kaksitahtiuskovaiset kirjoitti:
Olette te vaan sairaita, ei voi muuta sanoa!
Noin sanoo jokainen mielenterveyspotilas hoitajista, omaisista ja ulkopuolisista. Kyllä se olo helpottaa kun myyt huutokaupassa sen nelitahtimoottorin ja hankit käsiisi 2-tahtisen.
- KaksitahtiUskovaiset
nelitahtiuskovaiset kirjoitti:
Noin sanoo jokainen mielenterveyspotilas hoitajista, omaisista ja ulkopuolisista. Kyllä se olo helpottaa kun myyt huutokaupassa sen nelitahtimoottorin ja hankit käsiisi 2-tahtisen.
Miksi ihmeessä myisin? Minun 15-vuotias F40 Yamahani käy ja kukkuu edelleen luotettavasti.
- nelitahtimaalarit
KaksitahtiUskovaiset kirjoitti:
Miksi ihmeessä myisin? Minun 15-vuotias F40 Yamahani käy ja kukkuu edelleen luotettavasti.
njuu mut se voi katsos johtua siitäkin että sinua on huijattu. Joku on oikeasti asentanut sinne 70-luvun evikan, suihkinut vähän grafiitin sinistä kuumakestomaalia ja asentanut alikokoisen suuttimen ettet huomaa eroa mökkinaapurisi yamaha 40 een.
- KaksitahtiUskovaiset
nelitahtimaalarit kirjoitti:
njuu mut se voi katsos johtua siitäkin että sinua on huijattu. Joku on oikeasti asentanut sinne 70-luvun evikan, suihkinut vähän grafiitin sinistä kuumakestomaalia ja asentanut alikokoisen suuttimen ettet huomaa eroa mökkinaapurisi yamaha 40 een.
Hyvin on sitten onnistunut, jakohihnankin on sinne laittanut, ihan vain hämäyksen vuoksi...
- jammumiesi
https://www.youtube.com/watch?v=pzyNu280azw
tuossa on se mitä g2 etec löi pöytään:)))))HOXHOX!!!!!!HOX!!!!MUAHAHAHAAAAA!!!!
BUHUAAAAAHAAAAH!!!!!MUAHHAH!!!!HOX!!!!BUHUHUAAAAAA!!!!:)))))) - jammumiesi
https://www.youtube.com/watch?v=jG52hS9EVnw
MUAHHAH!!!!BUHUAAAAHAAAA!!!BUBUHUHUHU!!!!BUBUBUBU!!!!HOXHOX!!!!!MUAHAH!!!!BUHUAHAAAA!!!!
Kertoilevat että kanootitkin ajavat ohi tuosta etecista.:)))Ja yamahat myös!!!
G2 ylivoimaaa muahhhah!!!!HOX- KatohanVÄLILLÄ
Tuota jamahan kampiakselia, eikö ookki hauskan näkönen, ja evarilla sentään pystyy ajamaan, mutta mitä tekisit tuommosella jamahalla:))
- ETEC2TAHTI
Kahtokeeha kaohapa mite etecin kampiaksilat rilluttaa. Ei etes uudet pultit auttant.
Nuolla romuilla en lähti edes saan metrin ajelulle. Romu 2 tahti etekkit. Kampiakselit pian katkiaa:
https://www.youtube.com/watch?v=eXACShUFfKI - kaksitahtikansanmaa
Yamahan kampiakseliremonttivideo on oikeaa Juhannusohjelmaa. Kun naapurissa katsotaan lavatanssihumppaa, minä katson 52 tuumaiselta screeniltä tuota videota ja kohtottelen maljaa 2-tahtitekniikan nimeen
https://www.youtube.com/watch?v=vFwHdLlKSMo
tuossakin on sopivaa juhannusohjelmaa jossa vaihdellaan vuotavia kampiakselitiivisteitä, jätän sen huumorivideon saunasta tulolle ja siirtyessäni siideriin
https://www.youtube.com/watch?v=yHOOyGxSY90
ennen kympinuutisia ajattelin katsoa tuollaisen videon, jossa yamahan mönkijästä on katkennut kampiakseli eli ongelma vaikuttaa olevan kaikissa yamahan tuotteissa
https://www.youtube.com/watch?v=zpPE0nHH1Ds
ennen kokon sytyttämistä, ajattelin katsella ja viihdyttää videolla jossa murehditaan yamahan tiltti trimmi toimivuusongelmia
https://www.youtube.com/watch?v=9nptI3iuqkw
ennen yömyssyjä otan kunnon naurut videosta jonka löysin. Siiinä tyypillinen nelitahtimoottorin omistaja, joka ensin on imeyttänyt vuosihuollossa vaihdetut jäteöljyt risuihin, on vienyt ne virkistysalueen tontille ja vartija on kutsuttu kaksitahtiväestön toimesta paikalle. Hänen harmitus on kuin symboli miltä tyypilliset nelariharrastajat vaikuttavat venesatamissakin.
https://www.youtube.com/watch?v=6ghDAbdDSTQ - AkkutrimmeriPerämoottori
Jenkeissä odotetaan että tuleeko G2 malleja 150 heppaisena :D.
Mutta ihan oikeeesti, tosiaan amerikkalaisten mielestä amerikkalainen on aina paras, siksi amerikkalaiset testit ja vertailut jossa verrataan amerikkalaista johonki muuhun, ovat aina yhtä tyhjän kanssa ;D. - ETEC90
Mites tuo noin karheasti röpöttää?? HOX?!! MUHUAHAH!!!BUHUHUHUHHU!!!HOXHOX!!!
MAHTAVA KONE?!!!HOXXXX!!!BUHUHUHUHHUUUUU!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=eBMuK1xIUoU - nelitahti
Tuohan röpöttää ja savuaa kun vanha varppuri.:)
Juoruvesikin tulee kuin rakkovikaiselta vanhukselta.
Ilmeisimmin torpeedo imenyt mutaa ja käyntivian lisäksi jäähdytys
muuraantununna umpeen? - YamahaVoittaja
Yamaha F225hv 255 kg
Yamaha v-max 225hv 229 kg
Evinrude G2 225hv 258kg
Evinrude G2 225hv H.O 244kg
Suzuki DF TX 225hv 263kg
Honda BF225 275 kg
Mercury Verado 225hv 288 kg - jamahavmax
Hieno taulukko, yamahan vmax selkeästi kaikista kevein moottori.
VMAX YLIVOIMAA!! Eikä mikään savuava vajaatahtinen evari.;-)
Vauhtipyörätkin vipattaa kun kamppuri tehtaalta jo kiero.;-) - ETEChuolto
Tuossa evarin etec miehen 200h huolto:
https://www.youtube.com/watch?v=5qfnhIrhUIs- 4-StrokeRulez
Karua tarinaa.
- mitäjääkunvenehajoaa
vitsikästä puollustaa kampiakselien pätkimislaitetta keveydellä. ihan kuin keskusteltaisiinkin 2 heppasista kannettavista jossa sillö olisi edes joku funktio.
tuossa on kaikkein uskottavin video nelitahtisen kampiakselinpätkimislaitteen testaamisesta ja sen ilmeisestä tuloksesta
https://www.youtube.com/watch?v=6ghDAbdDSTQ - Yamaha4tahti
Todella raakaa ja huolestuttavaa em. video. Koko moottori ihan muhennosta
sisältä, laakerit, männät ja kampiakseli ja sylinteriputkikin rikki.:(
Onneksi ostin yamahan 115hv vuosia sitten, meinasin evarin h.o.
Nyt yli 1000 tuntia eikä ikäin mittää vikoja.(kop, kop, koputtaa puuta)- Vaikuttaavahvasti
Käyttäjän tekemältä virheeltä, kun on syöttäny väärää öljyä. Siitähän on varoitettu.
Mutta se vasta kumma on, kun jamahan kampiakseli on jatkuvassa öljykylvyssä, ja eikun Rusaus :)
- ÄläostaETEC
Onhan tuo selvä että nuo 2 tahtiset etecit eivät kestä pitkään.
Mieti nyt itse jos joka tahdilla tekee työtä niin väsyyhän se nopeasti,
4 tahtissa joka neljäs tahti tekee työtä ja kolme tahtia huilii.
Kestääkin 4 kertaa pidempään myös kun vajaatahtinen etech.
Jamaha ei pamaha! - tottoon
onse, katsokaapa tuo, on kyllä huonompi homma jos noin kone tekee:
https://www.youtube.com/watch?v=8CkEMX3ltac - ontuokin
aika hurja, vesi menee suoraan vapor säiliöön ja suoraa polttoaineen joukkoon.
katsokaapa kun huono kone:
https://www.youtube.com/watch?v=SK8tlgrM_3s
ja
https://www.youtube.com/watch?v=ur5NkAei3-w- Nelitahtisten
Nelitahtisten rottien sabotaasia ihan selvästi!
- vapori
Aika hurjaa katseltavaa nuo evinruden etecin videot.
Vikojen repertuaali skaala aivan täysin laidasta laitaan.
Kaikkia mahdollisia vikoja mitä voi olla. Onneksi itse valitsin
suzukin 4 tahdin voimanlähteekseni.:)) - ihmesakkianelarit
nähtävästi kaksitahtikansanmaan videolista oli liikaa nelitahtihörhöille, ja nyt ne vastaa jo itse itselle ja kopioi puolet youtuben tuotannosta tänne epätoivon ja raivon surussaan
- Kevton
kevyt on ja tehokas toi vmax. Teho ja paino paras teholuokassaan.
Ei pärjää painava vajaatahtinen evinrude. Käykin huonosti tuo 2t.
Tuossa myös 2 tahti niinkui ETEC:
https://www.youtube.com/watch?v=Pv0IETA6Vvs- TäryytäSINÄ
Vain sillä 2 heppasella nelitahtisellasi, kun tykkäät niin vietävästi tärinästä :))
- 53252352323
Etec kertakäyttö paskaa! https://www.youtube.com/watch?v=eBMuK1xIUoU
- KatsomattakinTIETÄÄ
Että nelitahti sabotaasia koko juttu !
- vain8tuntia
ja röpöttää tuollein ja kilkattaa?? kertakäyttökuraa, kamala metelikin et ei tuota
rallatusta ilman peltoreita kukaan jaksa - ahdettunamerkku
Juu ja etec moottorin painoon pitää laskea mukaan öljysäiliö tietenkin.
Kun Yamahalta vihdoinkin tulee ahdetut mallit, niin paino putoo 225hv luokassa jo alle 200 kiloon ja teho senkun lisääntyy- AHTELE
Sitä lisää, kun E-tec vetää sen muuten perse-eellä.
- bowe
Eilen näin järvellä ensimmäisen etecin livenä ajossa vaikka veneylyvuosia takan n 35v. imeisesti aikalailla uudehko oli nimittäin todella ruma koppa kokoluokka jotain 200-250 en uskaltanut lähemmäs mennä kuin jo 300m päästä kuului niin kauhea meteli että ihan hirvitti vaikka meni vain liukunopeutta, ei epäilystäkään pysynkö 4t moottorissa.
- Komiahanseon
ETEC G2 on kyllä komian näköinen, eli poikkeaa muista radikaalisti. Jokos kellään kokemusta sopiiko tuo uisteluun?.
- EiOoo
Kokemusta, mutta kun pyörii 500 krp tyhjäkäynnillä, niin hyvin luulisi sopivan, ja kun pukkaa kahvasta, tuntuu kuulemma selkäytimessä.
- Anonyymi
Noo. E-Tec ja Evinrude on kuollut ja kuopattu. Oli se sittenkin paska. Muahhahhahhah. Mercuryjä BRP: persiiseen nyt. Kylläpä naurattaa hahhahhahekoheko. Ihan mahtavaa hahahahaha ekotykki joo joo
- Anonyymi
Älä nyt kuitenkaan pullaasi tukehdu - muuten jäämme ilman noita sinun ”hauskoja” kommenttejasi.
- Anonyymi
E-teccihän veti mercuilta ja jamahoilta ketarat selälleen kerta ulvaisulla.
Ja mitä tekisikkään E-TEC G2. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E-teccihän veti mercuilta ja jamahoilta ketarat selälleen kerta ulvaisulla.
Ja mitä tekisikkään E-TEC G2.Menisi konkkaan.
- Anonyymi
Ajelemaan.
- Anonyymi
RIP Evinrude Jonhnson e-tec. Paskan myivät.
- Anonyymi
Evinrude e-tec lähti maitojunalla markkinoilta.
- Anonyymi
E-tec tappoi satavuotiaan Evinrude brändin. On se hyvä. Brp: n konkurssia odottaessa.
- Anonyymi
Oliskohan jo aika lopettaa tämänkin aiheen kaluaminen.
- Anonyymi
Vai ei nelitahtiset savua eikä saastuta.
We blew upa 30 000 Yamaha 300 Outboard Motor ! - Anonyymi
E-TEC tuli, E-TEC meni eikä koskaan palaa. Taisi olla paska se E-TEC
- Anonyymi
Aamen! Ja kepeät mullat...
- Anonyymi
Mikään muu merkki ei ole aiheuttanut yhtä paljon hampaiden kiristelyä ja naurua. Etec ei jätä ketään kylmäksi. Edelleenkään.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä381691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641627Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701368Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2361311Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda1961199- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057