Evinruden ETEC

evarinETEC

En muista vuotta enkä kipparin tai venelehden tai joku muu lehden testi numeroa missä oli 90hv nelitahti ja kasitahtikoneet tosi testissä.

Siinä testattiin kuorman sietokykyä.

taisivat honda ja yamaha lähteä maitojunalla kotisatamaan kun mercury ja ETEC ottivat mittaa toisistaan. Hondakin rupesi syömään enemmän kuin ETEC;)

En muista,paljonko porukkaa oli kyydissä,kun mercury arveli riittävän,eikä saanu venettä enää pintaan. kulutuskäyrä silläkin hyppäsi pystysuoraan ylös.

Täyskuorma päällä ETEC kysyi vain,millonka lähdetään,ei ollu moksiskaan kuorman lisäämisestä,iloisesti muristen pintaan ja matka jatkui. Koko muu moottoriporukka katsoi hiljaa rannalta kun Evarin ETEC paineli pitkin pintaa.

Toimittajat hiljaa jupisivat,että ETEC täysin tunteeton kuormalle.

136

2737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eteckauppias

      tämä on hyvä uutinen

    • Kukapalleilee

      Outo kopio. Se oli kylläkin 90hv Johnsson, mutta samapa tuo.

    • KasitahtiUskovaiset

      Et siinä unessasi sitten huomannut katsoa sen lehden numeroa? Mielenkiintoinen muuten tuo kasitahtikone, työtahti siis vain joka kahdeksas tahti?

      • SullaON

        Lukihäiriö, tai joku höpötyshairiö paremminkin, ootko huomannu .


    • EipäKestä

      Etec imee suunnitteluvirheen takia pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen, ja leikkaa kiinni.

      • onneksiSINÄ

        Huomasit. Mutta anteeksi, kun me muut emme ajele perämoottorilla suo ojia pitkin.


    • Profilointi

      10/2006 kippari

    • koiranruokamoottorit
    • Rööpröpröpröpröpprööt

      Röpöpätkijä? Eikös se tarkoita kakstahtia, nehän röpöttää.

      • röpfour

        ehei, ystäväni. röpöpätkijä tarkoittaa sellaista kierrosrajoitettua 4-tahtimoottoria jossa jakohihnan vähän löystyessä venttiilien aukeamiset ja sulkeutumiset alkaa seilaamaan ja tiputaan jopa kovalla työllä saavutetusta plaanista. Sinunhan se pitäisi tietää...


      • Psykiatriaa

        Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.


      • Suksisinäkin
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.

        Sontiaisen persreikään, kun puhut muutenkin paskaa.

        Oot aivan selvästi nelitahtisen tyrkyttäjä, muttet uskalla sitäkään myöntää, ettei ne pärjää Evarille missään muissa olosuhteissa , kuin huoltojen määrissä :))


      • samaratechnics
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Nuo sinun hehkuttamasi Etec koneet on todettu ammattilais piireissä ihan surkeiksi ja täysin epäluotettavaksi,siksi niitä ei juuri näy käytettyinäkään myynnissä kun melkein järestään levinneet.Monet liikkeet vetäneet ne edustuksestaan pois kun liikaa takuu korjauksia ym säätöä.Ainut hihna mikä luistaa on tuolla HÖRHÖ päässäsi,hanki oikea lääkitys ja häivy täältä häiriköimästä,olet ihan säälittävä reppana.

        psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.


      • KaksitahtiUskovaiset
        samaratechnics kirjoitti:

        psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.

        2-tahtihörhöt ovat jo kaiken avun ulottumattomissa, heitä ei enää psykiatriakaan voi auttaa!


      • Psykiatriaa
        samaratechnics kirjoitti:

        psykiatriaa-hyypiö voi tunkea sen lada samara 4-tahtitekniikkansa sinne samaan puolen metrin upoksiin ylösalaisin minne yamaha kiskottiin 1. videolla vetokisassa. Kato jos löydät sieltä samalla jotain paikallisia parantavia pallokaloja josta saat uutettua oikeampaa lääkettä itsellesi etkä esiinny tekniikan tietäjänä tai psykiatrina täällä venepalstalla.

        Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.


      • MinneUnohtu

        psykiatrilla omat vöyhkäykset. Ja mietihän sitä, että BRP on tehny perämoottoreita vasta muutamia vuosia, joten mikä ihme se on, jos joitakin moottoreita täytyy korjata, mutta selitähän sinä se, että miksi jamahojakin ja kaikkia muitakin merkkejä räpsähtelee hinattavaksi joka kesä , vaikka ovat tehneet sen 50 v pitempään ?


      • MissäVIIPYY
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.

        psykiatrin vastaus ?


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Suksisinäkin kirjoitti:

        Sontiaisen persreikään, kun puhut muutenkin paskaa.

        Oot aivan selvästi nelitahtisen tyrkyttäjä, muttet uskalla sitäkään myöntää, ettei ne pärjää Evarille missään muissa olosuhteissa , kuin huoltojen määrissä :))

        olen pari etekkiä hinannut satamaan kun poksit kärähtänyt joten se sen koneen heikoin lenkki


      • SIINÄTAAS
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Juu on tullut istuttua iltanuotiolla/saunassa välillä Inarinjärvi Ahvenanmaa Ruotsin isot järvet kalakavereiden ym veneily/kalastus henkisten kanssa ja juteltu aikapaljon noista perämotoreistakin ja kaikkialla kuulee samaa luotettavuus ongelmaa ETEC koneissa.Jos jostain syystä haluaisit tuollaisen harmiksesi ostaa niin käyppä kysymässä ihan aikuisten oikeasti jonkun isomman veneliikkeen huoltomieheltä asiaa,voi vahvistaa asian ihan ammattilais näkökohdasta.Ei tuollainen älytön vöyhkäys ja ihan paskan jauhanta ainakaan tee hyvää brändille karkoittaa loputkin asiakkaat.Myyjä ja merkin edustaja on kohtelias ystävällinen ja harkitsee sanomisiaan tarkasti,eli mitä voi rivien välistä lukea, , Edelleenkään en ole nelarikauppias kuten harhoissasi kuvittelet,myynyt kyllä veneitä perämoottoreita ym ja aika hyvät suhteet on vieläkin muutamaan kauppiaaseen ja maahantuojaankin ja on tuota tietoakin/kokemusta jonniin verran joten tuollaiset ns paskanpuhujat ja räyhääjät kiertäisin normielämässä kaukaa.Tuolla käytöksellä en kyllä menis ns ihmisten ilmoille,netissä on helppo raivota ja jauhaa paskaa,hankippa itelles elämä tai ainakin oikea lääkitys.

        Joku hörppähöperö rupesi lääkäriä esittämään, vaikka ei oo ees puoskarin papereita esittää-saatikka että olisi omakohtaista kokemusta muusta, kuin paskanlässytyksestä!!!


    • Rööpröpröpröpröpprööt

      Valtavan mahtavaa. Siis kymmenen vuotta sitten. Yksi testi

      Sovitaanko että se on virallinen ja muuttumaton totuus.

      • LuitkoMuuten

        Helmikuun Kippari-lehdestä uuden E-tecin antamista lukemista ?
        Siitä voit tutkia uusia virallisia totuuksia, kuten että "kiihtyvyys tuntuu selkäytimessä", ja paljon muuta ennen näkemätöntä, kuten 5 vuoden huoltovapaus.

        Nelitahtisia on sinä aikana humputettu huoltoon melkein kymmenkunta kertaa.


      • helppoa_on

        En oo vienyt 8 ja 10 vuotiaita nelaria huoltoon ikinä. Kausihuollot olen tehnyt itse.


      • ei_kovin_kallista
        LuitkoMuuten kirjoitti:

        Helmikuun Kippari-lehdestä uuden E-tecin antamista lukemista ?
        Siitä voit tutkia uusia virallisia totuuksia, kuten että "kiihtyvyys tuntuu selkäytimessä", ja paljon muuta ennen näkemätöntä, kuten 5 vuoden huoltovapaus.

        Nelitahtisia on sinä aikana humputettu huoltoon melkein kymmenkunta kertaa.

        Mulla on 15hv nelari Mercury. Venttiilivälykset säädätin 7 vuoden jälkeen, n. 100 tuntia käyttöä. Muita huoltoja ei liikeessä ole tehty. Öljyt ja suodattimen vaihdan itse. Myös nokkahihnan vaihdoin itse maksoi pari kymppiä.


      • hahahhhaa
        helppoa_on kirjoitti:

        En oo vienyt 8 ja 10 vuotiaita nelaria huoltoon ikinä. Kausihuollot olen tehnyt itse.

        että kehtaatkkin. semmosia saatanan yhenkäden putkiloita ja räpättimen täryyttäjiä ees sanoa perämoottoriksi.


    • Etecscheisse

      Evarin ETEC on siis jopa myyjien mielestä paska kone. Ikävää että tämä yksi avohoitopotilas kokee että hänen on pakko kehua sitä jatkuvasti.

      • Rupeetympimään

        Totta. Ajattelin ennen että Evari on kone siinä missä muukin, mutta nykyään sylkäisen perään mokomalle wsrrelle.


      • hehehehMIKÄseON

        Onko tullu joku uusi markkinoille, jonka nimi on wsrrelle, vai onko nelarin täryyttäjällä jotenkin jääny tärinät päälle :))


    • tosiasioitailtaan

      Evinrude on enä ainoa joka maailman avointen markkinatalouden ehdoilla on yli 100 vuotta selvinnyt tuotannossa kuluttajien tahdon mukaisesti. Muut on keinoselvinneet kuka kopioiden, kuka aasia halpatuotannoin, kuka EU n EPA 2006 direktiivien suojakilvissä hiiviskellen

      • KaksitahtiUskovaiset

        Pysy lujana uskossasi niin pelastut. Muista lähetyskäsky!


      • nelitahtiuskovaiset

        nelitahtisia voitaisiin alkaa nimittämään "tukiaisdirektiivitekniikaksi", vähän niin kuin tomaattien viljelyä ohuessa muoviteltassa suomessa 20 asteen pakkasella, tai kun jätevedet on koottava muovisiin erottelusiliöihin ja sitten lainsäätäjät omistaa sopivasti tuotteita valmistavan yrityksen


      • Trollolloo
        nelitahtiuskovaiset kirjoitti:

        nelitahtisia voitaisiin alkaa nimittämään "tukiaisdirektiivitekniikaksi", vähän niin kuin tomaattien viljelyä ohuessa muoviteltassa suomessa 20 asteen pakkasella, tai kun jätevedet on koottava muovisiin erottelusiliöihin ja sitten lainsäätäjät omistaa sopivasti tuotteita valmistavan yrityksen

        Trollolloo!


      • Psykiatriaa

        Laskin pikaisesti että tuolla ETEC HÖHÖLLÄ on 5 keskustelua avattu tuossa Suoli 24 perämötöri palstan etusivulla ja kaikissa haukutaan 4t milloin milläkin syyllä.Eilen se sai n 3-5v pikkukakaran itku potku raivarin kun vähän kerroin totuuksia se hehkuttamasta ETEC romusta.Eikö tuo palstan valvoja vois ja ihan aikuisten oikeasti ehdottaa sille hoitoon hakeutumista.Yksi sama SUPER HÄIRIKKÖ terrorisoi jatkuvasti palstaa jonka taso muutenkin ihan ala arvoista peetä.Amis pennut ja tuollaiset ETEC HÖRHÖT häiriköi jatkuvasti.Tekninen tietämys ja asioiden ymmärrys on kyllä todella hyvällä tasolla näillä häiriköillä mutta riittää kun osaa kirjoittaa mahdollisimman paksua paskaa.Mene ihan oikesti hoitoon eipä taida enää avohoito tepsiä,pitäis pistää ihan osastolle.


      • psykaitriaii

        kukas sinun häiriköintiin voisi puuttua ? meuhkaat täällä 2-tahtivastaisia marssijorinoitasi aamusta iltaan, viikosta viikkoon..


      • EihänSE

        Muuta oo kirjoittanukkaan, kun samaa psykiatriaa omasta sielustaan.

        Minkäläinen ihminen ottaa tuommosen nimimerkin tälle sivustolle, siinäpä olisi psykiatrille analyysin paikka.


      • VoihÄÄLIÖ
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Laskin pikaisesti että tuolla ETEC HÖHÖLLÄ on 5 keskustelua avattu tuossa Suoli 24 perämötöri palstan etusivulla ja kaikissa haukutaan 4t milloin milläkin syyllä.Eilen se sai n 3-5v pikkukakaran itku potku raivarin kun vähän kerroin totuuksia se hehkuttamasta ETEC romusta.Eikö tuo palstan valvoja vois ja ihan aikuisten oikeasti ehdottaa sille hoitoon hakeutumista.Yksi sama SUPER HÄIRIKKÖ terrorisoi jatkuvasti palstaa jonka taso muutenkin ihan ala arvoista peetä.Amis pennut ja tuollaiset ETEC HÖRHÖT häiriköi jatkuvasti.Tekninen tietämys ja asioiden ymmärrys on kyllä todella hyvällä tasolla näillä häiriköillä mutta riittää kun osaa kirjoittaa mahdollisimman paksua paskaa.Mene ihan oikesti hoitoon eipä taida enää avohoito tepsiä,pitäis pistää ihan osastolle.

        Mikä järjenköyhä hupakko :))

        Otamme osaa:(


    • vm41

      Joka tapauksessa, 4T on ikivanhaa, raskasta, tehotonta, huoltoliikkeitä ylläpitävää tekniikkaa, jota ihannoivat kaikki uutta pelkäävät, asioista tietämättömät.
      Sellaista konetta ei ole vielä keksittykään joka ei hajoaisi.
      Mitä enemmän vipua, tankoa, hihnaa, sitä suurempi todennäköisyys vioille on, senhän ymmärtää jopa "Erkkikin"

      • Trollolloo

        Trollolloo!


      • Tollolloo

        Tollooooooo..


    • zetqueed

      Näin on asiat. Jos jollain nimimerkki on "psykiatriaa" niin kyse on sellaisen tahon puoleen kääntyneestä ja ongelmansa kiistävästä henkilöstä, joka käyttää ongelman kiistämiseen ns. peilaustekniikkaa jossa omat ongelmat yritetään ulkoistaa ettei ne pyörisi omassa päässä.

      Nelitahtitekniikka on vähän sellainen lässähtänyt pannukakku joka ei ollutkaan se tulevaisuuden lupaus mistä tuulettivat.

      • kaikkiakokeillut

        Jos mennään takas aiheeseen ja aikuisten puheisiin, niin kiihtyvyysmielessä ainoa positiivisesti eroava moottori on Verado, syynä Lysholm tyyppinen kmpressoriahdin. 150 heppaisten testissä jamppi, etekki ja suiza meni muutaman kymmenyksen sisään samoihin kiihtyvyyksiin. Honda vähän vaisumpi. Mutta 150 Verado otti yli sekunnin kaulan kaikkiin muihin 0-20 solmun vedossa. Ja tuntuuhan tuo ajossa, kyllä lysholmi ruttaa selkään eihan eri tuntuman kuin missään vaparissa, oli 2- tai 4- banger. Etenkin vauhtia pudottaessa tuntuma on erikoinen, vene ei tipukaa totutunlaisesti plaanista vaan vääntö pitää sen vaikka missä roikkoliu-ussa kaasukahvan asennon mukaan.

        Luotettavin kone on muuten jamppi. Tämän sanon jo sauvasekoitinmaailman jättäneenä, nyt käytössä vihreä möntti D6, vetarina DPH.


      • Uboatweekend
        kaikkiakokeillut kirjoitti:

        Jos mennään takas aiheeseen ja aikuisten puheisiin, niin kiihtyvyysmielessä ainoa positiivisesti eroava moottori on Verado, syynä Lysholm tyyppinen kmpressoriahdin. 150 heppaisten testissä jamppi, etekki ja suiza meni muutaman kymmenyksen sisään samoihin kiihtyvyyksiin. Honda vähän vaisumpi. Mutta 150 Verado otti yli sekunnin kaulan kaikkiin muihin 0-20 solmun vedossa. Ja tuntuuhan tuo ajossa, kyllä lysholmi ruttaa selkään eihan eri tuntuman kuin missään vaparissa, oli 2- tai 4- banger. Etenkin vauhtia pudottaessa tuntuma on erikoinen, vene ei tipukaa totutunlaisesti plaanista vaan vääntö pitää sen vaikka missä roikkoliu-ussa kaasukahvan asennon mukaan.

        Luotettavin kone on muuten jamppi. Tämän sanon jo sauvasekoitinmaailman jättäneenä, nyt käytössä vihreä möntti D6, vetarina DPH.

        Juu, hyvä pointti eli mennään asiaan. Ohessa testi jossa Mercurystä tehdään "sukellusvene" vetotestissä Evinrudea vastaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=oMuDQRblgwY


    • huhhhuijjjaa

      Nyt puhuin kontrolloiduista testiolosuhteista optimipotkurein. Saahan sitä pellemainosvideoissa upotettua vaikka hinaajan leikkiveneellä kun potkurivalinnat tehdään huijaamalla. Josmitään tajuaisit moottooreista, tietäisit että samassa kokoluokassa ahdetulla on aina parempi vääntö.

      • huhhuijjaa

        Eli vielä rautalangasta: Energia tulee polttoaineen palamisesta tietyllä ilman seossuhteella. Kun mätetään lisää ilmaa, voidaan lisätä polttoainetta. Saadaan lisää energiaa ja voimaa. Tätä fysiikan lakia ei mikään taikakeijun eetekki kumoa. Tai kemian reaktioyhtälöhän se on.


      • Joakim1

        Mistä sitten tiedät ilmanmäärän milläkin kierrosluvulla? E-Tec 150 on 2T ja iskutilavuudeltaan 2,589 l, Mercury F150 on ahtamaton 4T 3,0 l. Veradoa ei näytä enää olevan edes 150 hv, mutta 175 hv on ahdettu 4T iskutilavuudeltaan 1,732 l.

        Pelkästään ylläolevista tiedoista ei voi päätellä yhtään mitään moottoreiden ilmamääristä, tehokäyristä ja siten "väännöstä". Ahtamisiakin on kovin erilaisia. Toisissa ahtaminen alkaa vasta korkeimmilla kierroksilla, toisissa ahdin hyytyy jo selvästi ennen huippukierroksia jne. Toki veneissä ja nykyään autoissakin ahtaminen tehdään tyypillisesti painottaen keskikierrosaluetta.

        E-Tec ja F150 ovat erittäin matalatehoisia iskutilavuuteensa nähden verrattuna autoihin tai moottoripyöriin. 150 hv otetaan moottoripyörissä jo 600-900 cm3 moottoreista eli litrateho on 4-kertainen ja siten myös ilmamäärä/iskutilavuus on 4-kertainen. Toki kierroksiakin otetaan silloin enemmän, muttei kuitenkaan kuin n. 2-kertaisesti.

        Verado taas on jo aika lähellä tyypillistä automoottoria, tosin viimeisimmät ahdetut ovat litrateholtaan selvästi suurempia.

        No oli miten oli Vene 3/06 vertailussa 150 perämoottorit kiihdyttivät Buster Magnum 0-20 solmua seuraavasti: Verado 3,3 s, E-Tec 3,8 s ja Suzuki 4,2 s. 0-30 s arvot olivat 6,4/6,8/7,0 ja 0-40 s 10,7/11,2/13,3. E-Tec oli nopein (43,1 vs 41,6 ja 41,2), mutta myös janoisin (vei 15% enemmän 20-30 solmun vauhdeissa).


    • tsuzaa

      whatever. Voihan häviötä noinkin prosessoida..

    • vanhaerkki

      asiasta viidenteen, niin missäs nämä mercuryt nykyään tehdään kun ei niiden perässä pysy enää gamla erkkikään ?

    • EvinrudeVSneltahti
      • Joakim1

        Kannattaa ehkä katsoa oikeita testejä eikä Evinruden mainosvideoita. Ko. videossa on Mercury F150 ei Verado 150.


      • cafwed

        Joo ei nelitahtisilla ole mitään saumaa kisata evinruden kanssa. kisailkoon keskenään vaikka niiden seaking parsunien kanssa


      • KerrohanJoakim
        Joakim1 kirjoitti:

        Kannattaa ehkä katsoa oikeita testejä eikä Evinruden mainosvideoita. Ko. videossa on Mercury F150 ei Verado 150.

        Vaikka huviksesi, että miksi muut merkit eivät tee vastaavia vetokilpailuja Evaria vastaan -tiiätkö moiseen syytä :)


      • Joakim1

        No en ole nähnyt vetokilpailuja kuin nämä Evinruden typerät videot ja joskus aikanaan (80-luvun lopussa) Volvo-Penta Duoprop-mainokset ja sitten Mercruiserin vastine duopropille. Täysin järjetön testi, joka ei kerro oikein mistään perämoottorin käyttäjää kiinnostavasta ominaisuudesta ellei sitten käytä perämoottoria vaikkapa uppoumarunkoisessa raskaassa veneessä tai laiturin liikutteluun. Erityisen lapselliseksi testin tekee sen vieminen niin pitkälle, että "vastustaja" uppoaa tai kaatuu. Ei kukaan vakavasti otettava testaaja tee noin.

        Tuo Mercruiserin vastine oli Vene 1/1989:ssä. Marino 8000:een oli asennettu Mercruiserin 180 hv diesel hurjalla 20" potkurilla sekä toiseen identtiseen Volvo-Pentan 200 hv diesel Duopropilla. Taustatietona: Tuolloin oli vielä Duopropin patentti voimassa ja Mercruiserilla ei ollut kaksoispotkurivetolaitetta. Sen sijaan morkkasivat VP:tä kuvilla ensimmäisen maailmansodan torpeedoista kaksoispotkureilla.

        Vene-lehti teki noille vastaavan vetokokeen sekä keulat että perät vastakkain ja Mercruiser vei molemmissa Volvoa helposti. Sitten oikeassa ajossa VP oli kuitenkin parempi. Nousi nopeammin plaaniin, kulki kovempaa, piti paremmin kaarteissa ja vei vähemmän. Patentin umpeudettua myös Mercruiser teki heti kaksoispotkurivetolaitteet, joita se käyttää edelleen.

        Erittäin harvoin kilpailijoita haukkumalla saa mitään hyvää aikaiseksi. Yleensä se on lähinnä merkki epätoivosta, kuten oli Mercruiserilla tuolloin VP:n vallatessa markkinoita Duopropilla ja moderneilla dieseleillä 80-luvulla.

        Onko Evinruden tilanne nyt yhtä tukala? 2015 BRP sai perämoottoreista ("Propulsion Systems") 374 miljoonan CADin liikevaihdon eli vajaat 300 miljoonaa dollaria (sanoo olevansa 4. suurin). Vastaavasti Brunswik sai "Marine Engine" sektorillaan 2,3 miljardin dollarin liikevaihdon, josta n. miljardi oli perämoottoreiden myyntiä, toinen miljardi osien ja tarvikkeiden myyntiä ja loput sisäperiä. En osaa sanoa onko BRP:n lukuun paremmin verrattavissa 1 vai 2 miljardia, mutta joka tapauksessa Evinrude on jäänyt pahasti jälkeen oltuaan perinteisten 2T-koneiden aikaan yhtä suuri.

        Yamahan perämoottoreiden liikevaihto oli 2015 172,3 miljardia jenia eli n. 1,6 miljardia dollaria. Evinrude on siis todella pieni tekijä Yamahaan ja Mercuryyn verrattuna.

        Edellämainitut talousluvut ko. yritysten 2015 vuosikertomuksista.


      • AlakaaOLLA

        Jo "kokilla"selittelyn makua, kun soppa ei maistu.

        Ja mitä järjetöntä siinä oli. Kun tuli selvästi näkyviin alakierrosten vääntövoimat ?

        Ja kehtaatkin vielä vedota siihenkin E-tecin pienuuteen valmistus määrissä, kun on vain yksi vasta-aloittanut tehdas, ja muilla kymmeniä, sekö ei ala-arvoista ja suorastaan lapsellista vertailua.


      • huonotupotetaan
        Joakim1 kirjoitti:

        No en ole nähnyt vetokilpailuja kuin nämä Evinruden typerät videot ja joskus aikanaan (80-luvun lopussa) Volvo-Penta Duoprop-mainokset ja sitten Mercruiserin vastine duopropille. Täysin järjetön testi, joka ei kerro oikein mistään perämoottorin käyttäjää kiinnostavasta ominaisuudesta ellei sitten käytä perämoottoria vaikkapa uppoumarunkoisessa raskaassa veneessä tai laiturin liikutteluun. Erityisen lapselliseksi testin tekee sen vieminen niin pitkälle, että "vastustaja" uppoaa tai kaatuu. Ei kukaan vakavasti otettava testaaja tee noin.

        Tuo Mercruiserin vastine oli Vene 1/1989:ssä. Marino 8000:een oli asennettu Mercruiserin 180 hv diesel hurjalla 20" potkurilla sekä toiseen identtiseen Volvo-Pentan 200 hv diesel Duopropilla. Taustatietona: Tuolloin oli vielä Duopropin patentti voimassa ja Mercruiserilla ei ollut kaksoispotkurivetolaitetta. Sen sijaan morkkasivat VP:tä kuvilla ensimmäisen maailmansodan torpeedoista kaksoispotkureilla.

        Vene-lehti teki noille vastaavan vetokokeen sekä keulat että perät vastakkain ja Mercruiser vei molemmissa Volvoa helposti. Sitten oikeassa ajossa VP oli kuitenkin parempi. Nousi nopeammin plaaniin, kulki kovempaa, piti paremmin kaarteissa ja vei vähemmän. Patentin umpeudettua myös Mercruiser teki heti kaksoispotkurivetolaitteet, joita se käyttää edelleen.

        Erittäin harvoin kilpailijoita haukkumalla saa mitään hyvää aikaiseksi. Yleensä se on lähinnä merkki epätoivosta, kuten oli Mercruiserilla tuolloin VP:n vallatessa markkinoita Duopropilla ja moderneilla dieseleillä 80-luvulla.

        Onko Evinruden tilanne nyt yhtä tukala? 2015 BRP sai perämoottoreista ("Propulsion Systems") 374 miljoonan CADin liikevaihdon eli vajaat 300 miljoonaa dollaria (sanoo olevansa 4. suurin). Vastaavasti Brunswik sai "Marine Engine" sektorillaan 2,3 miljardin dollarin liikevaihdon, josta n. miljardi oli perämoottoreiden myyntiä, toinen miljardi osien ja tarvikkeiden myyntiä ja loput sisäperiä. En osaa sanoa onko BRP:n lukuun paremmin verrattavissa 1 vai 2 miljardia, mutta joka tapauksessa Evinrude on jäänyt pahasti jälkeen oltuaan perinteisten 2T-koneiden aikaan yhtä suuri.

        Yamahan perämoottoreiden liikevaihto oli 2015 172,3 miljardia jenia eli n. 1,6 miljardia dollaria. Evinrude on siis todella pieni tekijä Yamahaan ja Mercuryyn verrattuna.

        Edellämainitut talousluvut ko. yritysten 2015 vuosikertomuksista.

        Jassåå, "Venelehti-mies" on palannut mukatotuuksineen. Voihan lakattu takakannen pirkka/arwidson-mainos sentään...


      • Joakim1

        Ei tuo testi kerro alakierrosten vääntövoimia. Tai kertoo se jotain niistäkin, mutta paljon enemmän se kertoo potkurista. Lisäksi tuollaisen testin dynamiikka toimii siten, että hiukankin liikkeelle päässyt saa suuren edun. Kierrokset nousevat ja potkuri toimii paremmin. Paljon enemmän kertoisi oikea paaluvetotesti, jossa siis mitattaisiin vetovoima paalukiinnityksellä. Eikä sekään kerro mitään hyödyllistä perämoottorin käyttöä ajatellen ellei se käyttö ole purjeveneen apumoottori tms.

        Hyvä esimerkki edellisestä on sähköperämoottorit. Niillähän on yleensä tehoon nähden erinomainen paaluveto. Vaikkapa 2 kW (2,7 hv) sähköperämoottori saattaa voittaa 5 hv tavallisen perämoottorin. Mutta kuitenkin jo 2,5 hv perämoottorilla saadaan parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Paaluveto on ainoastaan sähköperämoottoreiden (ja Evinruden) myyntikikka, jolla yritetään luoda mielikuvaa todellista paremmasta suorituskyvystä.

        Paaluvedossa potkuri on erittäin ratkaiseva. Tiettyyn vetovoimaan tarvittava vääntömomentti on suoraan verrannollinen potkurin nousuun. Lisäksi kierroslukukin kasvaa nousun pienentyessä eli pienempinousuisella potkurilla saavutetaan hyvin selvä etu. Halkaisija ja lapapinta-ala vaikuttavat myös erittäin paljon. Olisi erittäin helppo tehdä tuollainen testi toista moottoria hyvin paljon suosivaksi ja vielä niin, että täydessä vauhdissa homma olisi OK eli molemmat moottorit saavuttaisivat oikean kierroslukualueen ja kelvollisen huippunopeuden.

        Jos testi olisi asiallisesti tehty (puolueeton tekijä, ei mainosvideo, kerrottu tarkasti potkurivalinnat ja veneen suorituskyky ko. potkurilla jne.), sitä voisi edes ottaa hiukan vakavasti.

        OMC aloitti E-Tecin (no Fichtin) jo 90-luvulla. Jos menisivät yhtä hyvin kaupaksi, olisi niitä tehtaita yhtä paljon kuin Mercuryllä tai Yamahallakin.


      • Joakim1

        Suzukin "Marine & Power products", joka on lähinnä perämoottoreita, liikevaihto 524 miljoonaa dollaria eli sekin selvästi suurempi kuin Evinrude. Hondan vuosikertomusta ei selviä perämoottorimyyntiä, sillä se on "Power products"-ryhmässä, jonka liikevaihto on n. 3 miljardia dollaria, josta pääosa on kai generaattoreita, lumilinkoja jne. Tohatsusta en helpolla löytänyt mitään lukuja.


      • VOIvitunMässyttäjät
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuo testi kerro alakierrosten vääntövoimia. Tai kertoo se jotain niistäkin, mutta paljon enemmän se kertoo potkurista. Lisäksi tuollaisen testin dynamiikka toimii siten, että hiukankin liikkeelle päässyt saa suuren edun. Kierrokset nousevat ja potkuri toimii paremmin. Paljon enemmän kertoisi oikea paaluvetotesti, jossa siis mitattaisiin vetovoima paalukiinnityksellä. Eikä sekään kerro mitään hyödyllistä perämoottorin käyttöä ajatellen ellei se käyttö ole purjeveneen apumoottori tms.

        Hyvä esimerkki edellisestä on sähköperämoottorit. Niillähän on yleensä tehoon nähden erinomainen paaluveto. Vaikkapa 2 kW (2,7 hv) sähköperämoottori saattaa voittaa 5 hv tavallisen perämoottorin. Mutta kuitenkin jo 2,5 hv perämoottorilla saadaan parempi kiihtyvyys ja huippunopeus. Paaluveto on ainoastaan sähköperämoottoreiden (ja Evinruden) myyntikikka, jolla yritetään luoda mielikuvaa todellista paremmasta suorituskyvystä.

        Paaluvedossa potkuri on erittäin ratkaiseva. Tiettyyn vetovoimaan tarvittava vääntömomentti on suoraan verrannollinen potkurin nousuun. Lisäksi kierroslukukin kasvaa nousun pienentyessä eli pienempinousuisella potkurilla saavutetaan hyvin selvä etu. Halkaisija ja lapapinta-ala vaikuttavat myös erittäin paljon. Olisi erittäin helppo tehdä tuollainen testi toista moottoria hyvin paljon suosivaksi ja vielä niin, että täydessä vauhdissa homma olisi OK eli molemmat moottorit saavuttaisivat oikean kierroslukualueen ja kelvollisen huippunopeuden.

        Jos testi olisi asiallisesti tehty (puolueeton tekijä, ei mainosvideo, kerrottu tarkasti potkurivalinnat ja veneen suorituskyky ko. potkurilla jne.), sitä voisi edes ottaa hiukan vakavasti.

        OMC aloitti E-Tecin (no Fichtin) jo 90-luvulla. Jos menisivät yhtä hyvin kaupaksi, olisi niitä tehtaita yhtä paljon kuin Mercuryllä tai Yamahallakin.

        Mitä tietämätöntä sontaa TE leivästä veivaattekaan esille.
        Teillä voisi olla hurja tulevaisuus vaikkapa ilta-lehden horroskooppien keksimisen parissa !


    • Hei_Etec_hörhö

      Vituttaako vituttaako, kuuntelen?

    • Kevyttäkevyttä

      Evinrudea katellut painon takia. Nykyinen kone honda bf225hv joka jo myyty, ja nyt tarkoitus olisi asentaa 4 tahtinen apu/uistelukone varmaankin joku 15 - 30hv, eli joku 225hv kaksitahti 4 tahti apu/uistelukone menis sitten painossa suunnilleen samaan kuin yksi honda bf225.

      • Joakim1

        BF225 näyttää painavan 267-272 kg. E-Tec 225 painaa 248-253 kg ja Optimax 225-228 kg. 15-30 hv nelari painaa 45-80 kg, joten kevyellä 15-20 hv koneella ja Optimaxilla pääsee samaan painoon. N. 230 kg koneita löytyy useita nelareita, jos 200 hv riittää. 225 näyttää aina olevan pykälää suuremmalla lohkolla.


    • keekakonen

      Entäs G2 malli, joko kaikki ongelmat on niissä korjattu?. Mitä lueskellu käyttökokemuksia, niin ainakin alkupään koneet on posahdelleet ja vaikka mitä ongelmia niissä ollut.

      • keekkanonen

        Ei löydy riippumatonta testiä g2 koneista. Löytyy vain amerikkalaisia testejä, ja niinku kaikki tietää, niin tottakai amerikkalaisissa testeissä amerikkalainen tuote on aina ylivoimainen, he kun ovat perinteisesti yli isänmaallisia.


      • Riippumattomuus
        keekkanonen kirjoitti:

        Ei löydy riippumatonta testiä g2 koneista. Löytyy vain amerikkalaisia testejä, ja niinku kaikki tietää, niin tottakai amerikkalaisissa testeissä amerikkalainen tuote on aina ylivoimainen, he kun ovat perinteisesti yli isänmaallisia.

        Miksi et lue Kippari-lehden helmikuun numerosta, mitä kertovat G2 300 hv moottorista. 300 hv Jamahan huippunopeudella 48 solmua-G2 kulutti 20 % vähemmän samallaisella veneellä.
        ja paljon muutakin he kertoivat.

        Vai onko mielestäsi Kippari lehden toimitus riippuvaista sorttia ? ?


      • OMChäirikkö

        On ne riippuvaisia...


      • ootREhellinen

        NIMImerkkisi suhteen, mutta muuten täyttä humpuukia !


    • evarit

      Riippuvaisia eniten mainoksia ostaviin merkkeihin varmaan, mutta onko Evinrude sellainen?

      • nytkyllä

        kippari-lehen toimittajat puhui täyttätotta Evarin koneesta, kun sanoivat, että kaasun pohjaan painaminen tuntui selkäytimessä asti. ja Jamahan huippunopeudella söi 20% vähemmän. bensiiniä.

        Ja kun painoi kaasun pohjaan, niin nopeus oli kuusi solmua parempi, kuin jamahalla. Jotain ällistyttyvää ON tapahtunu.

        ja ilmankos nelariporukka on nostanu hirveän iljettävän älämölön asian tiimoilta. Ihan sääliksi käy :(


    • konemieskotkasta

      Täytyy näin veneliikkeessä/huollossa työskentelevänä sanoa se että etec ei ole pitkäikäinen. Nykyisen kulutusyhteiskunnan tuotos, max 8vuotta antaisin käyttöikää. Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto.

      Etecin huolto kotipihassa on lähes mahdotonta, esim tulpat pitää saada just eikä melkein kohdilleen eli electroidi pitää osoittaa tiettyyn nurkkaan per pytty! Ihan uskomattomia juttuja mutta niin ne vaan on. Ei ole yks eikä kaks moottoria mitkä on heittäneet sisuskalut mereen ennen 400tuntia, kylestä lentää kampparit ja muut kaaressa kun voitelu pettää.

      • KonemiesMinäkin

        Ja lisäksi Etec on suunniteltu huonosti, jäähdytysveden mukana imetään pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen, ja sitten on täydellinen konerikko edessä.
        Eikä sen jälkeen tarvitse vaivautua edes korjaamaan. Se on kertakäyttökone.

        Kyllä tulevaisuus on nelitahtisten, 2t aikakausi on jo mennyt.


      • Liioittelupois

        " Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."

        Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
        Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?

        Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
        Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
        Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.

        Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
        Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.

        Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
        Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.

        Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
        7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.


      • 24562364236
        Liioittelupois kirjoitti:

        " Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."

        Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
        Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?

        Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
        Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
        Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.

        Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
        Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.

        Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
        Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.

        Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
        7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.

        vielä 100tuntia ja ecu antaa rikkoutumiskäskyn :) sitten vaan uuden ostoon, halpojahan ne on!


      • Psykiatriaa
        Liioittelupois kirjoitti:

        " Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."

        Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
        Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?

        Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
        Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
        Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.

        Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
        Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.

        Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
        Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.

        Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
        7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.

        Kävin parissa isossa huoltofirmassa kyseleen ETECIN ongelmat ja tässäpä tulos. Sähkövikoja paljon,suutin vikoja paljon A1000E kipale varaosa hinta.Erittäin tarkka tulpista ja muutenkin jos ei käy kaikilla pytyillä niin hajoaa varmasti,huoltoväli liian pitkä,peräöljyt ja tulpat pitää tarkistaa/vaihtaa joka vuosi,eikä vasta tuon 3v takuun ja mainoksen vuoksi et huoletonta veneilyä vähintään 3v,esim potkuriakselin stefassa verkon tai siiman tekemä viilto vedet sisään ja perä paskana jos uskot noihin mainoksiin ja takuuseen ei mene jos vaurio löytyy vaan ite maksat.Kummassakin liikkeessä sanottiin että älä ikinä sorru ETEKKIIN,Uisteluun eivät suositelleet ollenkaan,suurin syy jus tuo että pitää ehdottomasti käydä kaikilla pytyillä ettei tule tuo täysi tuho,hankala huomata tyhjä käynnillä et käykö varmasti kaikilla. Voisit palstan pahin häirikkö 4t vihaaja ja pahin haukkuja keksiä jonkun muun tavan oksentaa tuota hörhö oloasi kuin tuon paskan kehumisen.Tämä on ihan faktaa elävästä elämästä eikä mikään kuvittelemasi 4t kauppiaan salajuoni.Hajoappa siihen hörhö ja hanki itelles elämä ja joku muu kanava oksentaa tuo pahaolosi ulos kuin 4t koneiden haukunta.Käykää tosiaan kysymässä muutamasta huoltoliikkeestä kantaa ennenkuin harkitsette edes etecciä,Toinen näistä liikkeistä otti sen edustuksestaan pois kun vikoja ja takuu huoltoa ihan liikaa.


      • ROPAKANDAA

        Ootkona vähä yksinkertainen, kun meet kyselemään nelarin myyjiltä.

        ja miksihän tällä ja kala.com sivulla ei näytä olevan ainuttakaan E-tecin moittijaa, jotka ovat käyttäneet niitä jo vuosia?

        Sinunlaiset on ainoat motkottajat, joilla ei oo minkäänlaista kokemusta niistä.

        Mitäs vikaa muuten keksit siitä Kipparilehden tekemästä perusteellisesta 50hv testistä, jossa Evarin E-tec oli ainoa moottori, jossa ei ollu pienintäkään naarmua eikä kulumaa, kun kaikissa muissa oli jo puolta pienemmällä ajomäärällä ?

        Muista seuraavn kysyä niiltä haastateltaviltasi myös, mitä he myyvät, ja paljonko ovat vuosittain koettaneet korjata nelitahtisia :))
        Mutta eihän sellaiset kysymykset sovi-sehän olisi jo epäkorrektia ja moukkamaista käytöstä-kun oot sentään psykiatri,täh !


      • Psykiatriaa
        ROPAKANDAA kirjoitti:

        Ootkona vähä yksinkertainen, kun meet kyselemään nelarin myyjiltä.

        ja miksihän tällä ja kala.com sivulla ei näytä olevan ainuttakaan E-tecin moittijaa, jotka ovat käyttäneet niitä jo vuosia?

        Sinunlaiset on ainoat motkottajat, joilla ei oo minkäänlaista kokemusta niistä.

        Mitäs vikaa muuten keksit siitä Kipparilehden tekemästä perusteellisesta 50hv testistä, jossa Evarin E-tec oli ainoa moottori, jossa ei ollu pienintäkään naarmua eikä kulumaa, kun kaikissa muissa oli jo puolta pienemmällä ajomäärällä ?

        Muista seuraavn kysyä niiltä haastateltaviltasi myös, mitä he myyvät, ja paljonko ovat vuosittain koettaneet korjata nelitahtisia :))
        Mutta eihän sellaiset kysymykset sovi-sehän olisi jo epäkorrektia ja moukkamaista käytöstä-kun oot sentään psykiatri,täh !

        Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.


      • NeSAAPIKIN
        Liioittelupois kirjoitti:

        " Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."

        Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
        Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?

        Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
        Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
        Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.

        Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
        Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.

        Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
        Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.

        Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
        7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.

        Nelarin myyjiltä lisää boonuksia tilipussiinsa, jotka morkkaavat E-tecciä, vaikka samalla "korjaavat"tai koettavat korjata nelitahtisia jamahoitaan enemmän kun paja vetääj oka kevät.


      • ihanKAUHEAPANIIKKI
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.

        HYIHIIVATUS, mikä -JÄRKYTTÄVÄPANIIKKIKOHTAUS !


      • SUKSIJOHEVONVITTUUN
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.

        Sinähän oot ihan selvästi sekopäämielipuoli !

        menisit jonnekkin vuosihuoltoon, vaikka pakkohoitoon, kun eihän tuommosta sekopäisyyttä kuuntele kuaan selevinpäin !


      • KaksitahtiUskovaiset
        SUKSIJOHEVONVITTUUN kirjoitti:

        Sinähän oot ihan selvästi sekopäämielipuoli !

        menisit jonnekkin vuosihuoltoon, vaikka pakkohoitoon, kun eihän tuommosta sekopäisyyttä kuuntele kuaan selevinpäin !

        Ei uskovaisia saa loukata, niille tulee paha mieli!


      • OotpaiAikaNOLO
        Psykiatriaa kirjoitti:

        Eipä nuo korjaamot olleet mitään 4t korjaamoja vaan ihan yksityis yrittäjien pitämiä ja korjasivat kaikkia merkkejä.Ehkä kalastus/kalamies comissa ei paljoa kirjoituksia tuosta sinun hehkuttamastasi tuotteesta kun niissä piireissä osataan varoa jo tuota.Jos koko alkukesän ollut vesillä ja 2 etecciä nähnyt niin ehkä noita 4t on paljon enempi liikkeellä ja näkee niitä joskus korjaamollakin ja huollossa.Saa vaikka itkupotku raivari tai millainen aivopieru tahansa niin faktat on pöydässä ja hävisit kirkkaasti.Lopeta paskan jauhaminen ja keksimällä keksittyjen vikojen kirjoittelu 4t.Melkein kaikki panettelu 4t on lähtenyt sinun trolli tehtaalta.tuo mitä ETEC koneesta kirjoitettu on faktaa,sinä painvastoin keksit keksimällä vikoja 4t.Että iso ihminen vihtiikin jauhaa aina pelkkää paskaa,hanki ihan oikesti elämä.

        Minä EN KEKSI mitään, mitä ei ole tapahtunu, sillä se olisi ala-arvoista, ja täysin häpeällistä !!!

        Mutta sinun luulosi on täysin perseestä, kun väität ihan mitä sattuu !!!


      • NäinKERTOO
        Liioittelupois kirjoitti:

        " Meille tulee nyt valtavasti näitä 3-5vuotta vanhoja joiden vikojenkirjo on valtava! Valmistajan ohjeet on ihan perseestä, ei muka tarvi kummemaa huoltoa. Uskoo ken haluaa. Lisäksi huomauttaisin siitä että etec tarvii omanlaisen öljynsä joita on ainakin 3eri sorttia, kaudessa pelkät öljyt jäävät maksamaan satoja euroja eli enemmän kuin mitä nelitahtimoottorin täydellinen kausihuolto."

        Mahtaako konemieskotkasta tuntea koko laitetta?
        Mistä niitä koneita riittää valtavasti huoltoon kun ei niitä ole paljon myytykkään?

        Etec toimitetaan säädettynä toimimaan XD100 öljyllä, joka on kallista, mutta myös hyvää.
        Koneen saa huollossa ohjelmoitua halvemmille öljyille XD50 ja 30, mutta sitä kuluu enemmän ja toimii huonommin.
        Pienissä koneissa ei öljykulut ole kovin suuret. Ongelmaksi voi muodostua jos ei ole ostanut ajoissa tarpeeksi öljyä kun sitä ei saa mistä vaan.

        Koneen ohjelma joka syöttää suojaöljyt laitteeseen on ihan kätevä.
        Peräöljyt kannattaa joka koneessa ainakin tarkastaa syksyllä vesivuotojen paljastamiseksi, koskaan kun ei tiedä onko saanut ohutta siimaan potkuriakselille joka päässyt rikkomaan stefan.

        Tulpista sen verran, että onnistunut asennuskulma on laaja 180°, joten ei se niin kovin hankalaa ole.
        Itse ostin koneen kaksilla tulpilla, ostetut asennuksessa sisään ja koneessa tehtaan jäljiltä olleet talteen merkattuina. Putsaus ja vaihto käy näin ollen helposti ja tunteja saa ajaa ainakin 500 näin menetellen joutumatta ostamaan uusia.

        Toistaiseksi olen pärjäillyt ihan itse huoltaen laitteen. Siipipyörän, bensasuodattimen ja tulppien vaihto ei ole osoittanut mitenkään mahdottomaksi rannassa tehden.
        7. ajokesä menossa ja hiukan yli 400 tuntia mittarissa, eikä siitä ole paljon uistelua. Ainakin vielä sanon että ihan soiva peli.

        Kaikki E-tecin käyttäjät, että kone toimii hyvin, eivätkä halua palata nelitahtisiin E-tecin jälkeen.

        Joten taitaa olla liikkeellä nelitahtisten myyjien TosiOUTO kamppanja, jossa on sopineet keskenään morkkaavansa E-tecciä.

        Vaikka samalla rassaavat nelitahtisia joka kevät ruuhkaan asti !


    • 23523525

      Näimpä. Tarkkana vaan kannattaa olla että kenen valmistajan nelarin ostaa, kiinalaiset rimpulat kannattaa jättää kauppaan vaikka ois "kopio" yamahaa tai merccua.

    • afjoojoouskon

      Etec on halppis paskaa, kestää kauden pari ja roskiin. Monet korjaajat kertoneet että aika mahdoton laite kun tulee muutama vuos ikää. Noh se firma nyt on aina ollut semmoinen rimpuloita valmistama, muka hienoja laitteita.

      • ghahahahha

        Mee jo imemään hupituttia, kun eihän sinusta muuhunkaan oo :))


      • Psykiatriaa
        ghahahahha kirjoitti:

        Mee jo imemään hupituttia, kun eihän sinusta muuhunkaan oo :))

        No mikä on kun ei enää kehuta tuota hehkuttamaasi ihmemoottoria ja haukuta 4t keksityillä violla ym keksimälläsi paskalla,menikö pupu pöksyyn? ? ? Toiset kirjoitaa tälläkin ns paskasaitilla asiaa mutta sinäpä et pysty muuhun kuin paskan jauhantaan,voi voi kun ottaa hörhöpäästä koville.Käympä kyseleen tuossa lähiaikoina vielä muutamalta muultakin korjaamolta tuon ihmemoottorisi hyvyydestä ja saatampa kertoa tulokset täällä,ihan kanssaveneiliöiden iloksi etteivät vaan sorru tuohon merkkiin.No vähän aikaa nuolet haavojasi ja taas sama trollitehtailu ja paskan jauhanta alkaa kun et elämässä muuhun pysty mutta ammutaampa hörhö väitteesi alas vaikka lonkalta,käypi aika helposti,hörhöys vastaan fakta/arvaappa kumpi voittaa. . .


      • MuistaMYÖS
        Psykiatriaa kirjoitti:

        No mikä on kun ei enää kehuta tuota hehkuttamaasi ihmemoottoria ja haukuta 4t keksityillä violla ym keksimälläsi paskalla,menikö pupu pöksyyn? ? ? Toiset kirjoitaa tälläkin ns paskasaitilla asiaa mutta sinäpä et pysty muuhun kuin paskan jauhantaan,voi voi kun ottaa hörhöpäästä koville.Käympä kyseleen tuossa lähiaikoina vielä muutamalta muultakin korjaamolta tuon ihmemoottorisi hyvyydestä ja saatampa kertoa tulokset täällä,ihan kanssaveneiliöiden iloksi etteivät vaan sorru tuohon merkkiin.No vähän aikaa nuolet haavojasi ja taas sama trollitehtailu ja paskan jauhanta alkaa kun et elämässä muuhun pysty mutta ammutaampa hörhö väitteesi alas vaikka lonkalta,käypi aika helposti,hörhöys vastaan fakta/arvaappa kumpi voittaa. . .

        Kysellä nelitahti jamahoiden kampiakseleiden katkeilemisesta ympäri maailmaa :))

        Eihän ne kestä muuta, kun uistimen vetoa, ja siinäkin syövät bensaa kaksinkertaisesti E-tecciin verrattuna:(


    • 4tahti
    • 2tahti

      Kun nyt mielenkiintoisia videoita esitellään, niin tuossa video jossa Yamahan kampiakseli on "harmoonisen tasapainottajan" (osan nimi, ei ollut vitsi edes) vaikutuksesta katkennut, ja selitetäänpä siinä vaihteensiirtäjän vuodoistakin.

      https://www.youtube.com/watch?v=vFwHdLlKSMo

      moottori käytössä alle 600 tuntia...jösses mikä painajainen...

      • hikkapäälle

        evikkamiehiä naurattaa :)) Moottori jonka epätasapaino myönnetään jo suunnitteluvaiheessa :)))


      • NytTUO

        Psykiatri joutu psykiatrille, ja hihnoilla hetekkaan kiinni, ja kahentuuman neuloja perseeseen, kun ei osannu tajuta, että miksi kakstahtinen on parempi tekniikka.


      • Hänonhullunelarimies

        psykiatria nimimerkin potilashuone "vuorataan" seinät täyteen kuvia Yamahan katkenneista kampiakseleista ja harmooniset tasapainottajat asennetaan tyynyn ja tyhmän pään väliin, huonolaatuisella puuliimalla ja tutti laitetaan roikkumaan sängyn ylle juuri sellaiselta etäisyydeltä ettei ylety.


      • JaFilmipyörimään

        Yötäpäivää seinälle siitä jamahan nelitahtisten kampiakseleleiden rysäyksistä keskeltä merta, JA ÄÄNEN KANSSA, että hänellä alkaisi kehittyä ees alkuliman tutina, että osaa kertoa psykiatrille syyn, kuinka hänen elämänsä on ajettu nelitahtisen kampiakselin kautta ihan hornan kirnuun.

        Eikä hän millään ymmärrä, että me kakstahtisten käyttäjät tykkäämme hyvin paljon nelitahtisista ystävistämme, ja kanssaveneilijöistämme, joten toivotamme heille sydämemme pohjasta hyviä lääkäreitä, ja toipumista, kun järkyttyivät niin pahasti uusista G2 Evareiden pöytään lyömistä lukemista.

        Olemme syvästi pahoillamme, olishan tuo ollu ihan kiva, jos nelitahtisilla kestäisi kampiakselit ees 6000 krpm, kun Evarin ja Johnssonin V8 pyöri 10000-11000 krpm, eikä akselit katkeilleet, vaikka tehoa löytyi yli 600 hv.


      • Kaksitahtiuskovaiset
        JaFilmipyörimään kirjoitti:

        Yötäpäivää seinälle siitä jamahan nelitahtisten kampiakseleleiden rysäyksistä keskeltä merta, JA ÄÄNEN KANSSA, että hänellä alkaisi kehittyä ees alkuliman tutina, että osaa kertoa psykiatrille syyn, kuinka hänen elämänsä on ajettu nelitahtisen kampiakselin kautta ihan hornan kirnuun.

        Eikä hän millään ymmärrä, että me kakstahtisten käyttäjät tykkäämme hyvin paljon nelitahtisista ystävistämme, ja kanssaveneilijöistämme, joten toivotamme heille sydämemme pohjasta hyviä lääkäreitä, ja toipumista, kun järkyttyivät niin pahasti uusista G2 Evareiden pöytään lyömistä lukemista.

        Olemme syvästi pahoillamme, olishan tuo ollu ihan kiva, jos nelitahtisilla kestäisi kampiakselit ees 6000 krpm, kun Evarin ja Johnssonin V8 pyöri 10000-11000 krpm, eikä akselit katkeilleet, vaikka tehoa löytyi yli 600 hv.

        Olette te vaan sairaita, ei voi muuta sanoa!


      • nelitahtiuskovaiset
        Kaksitahtiuskovaiset kirjoitti:

        Olette te vaan sairaita, ei voi muuta sanoa!

        Noin sanoo jokainen mielenterveyspotilas hoitajista, omaisista ja ulkopuolisista. Kyllä se olo helpottaa kun myyt huutokaupassa sen nelitahtimoottorin ja hankit käsiisi 2-tahtisen.


      • KaksitahtiUskovaiset
        nelitahtiuskovaiset kirjoitti:

        Noin sanoo jokainen mielenterveyspotilas hoitajista, omaisista ja ulkopuolisista. Kyllä se olo helpottaa kun myyt huutokaupassa sen nelitahtimoottorin ja hankit käsiisi 2-tahtisen.

        Miksi ihmeessä myisin? Minun 15-vuotias F40 Yamahani käy ja kukkuu edelleen luotettavasti.


      • nelitahtimaalarit
        KaksitahtiUskovaiset kirjoitti:

        Miksi ihmeessä myisin? Minun 15-vuotias F40 Yamahani käy ja kukkuu edelleen luotettavasti.

        njuu mut se voi katsos johtua siitäkin että sinua on huijattu. Joku on oikeasti asentanut sinne 70-luvun evikan, suihkinut vähän grafiitin sinistä kuumakestomaalia ja asentanut alikokoisen suuttimen ettet huomaa eroa mökkinaapurisi yamaha 40 een.


      • KaksitahtiUskovaiset
        nelitahtimaalarit kirjoitti:

        njuu mut se voi katsos johtua siitäkin että sinua on huijattu. Joku on oikeasti asentanut sinne 70-luvun evikan, suihkinut vähän grafiitin sinistä kuumakestomaalia ja asentanut alikokoisen suuttimen ettet huomaa eroa mökkinaapurisi yamaha 40 een.

        Hyvin on sitten onnistunut, jakohihnankin on sinne laittanut, ihan vain hämäyksen vuoksi...


    • jammumiesi
    • jammumiesi

      https://www.youtube.com/watch?v=jG52hS9EVnw


      MUAHHAH!!!!BUHUAAAAHAAAA!!!BUBUHUHUHU!!!!BUBUBUBU!!!!HOXHOX!!!!!MUAHAH!!!!BUHUAHAAAA!!!!
      Kertoilevat että kanootitkin ajavat ohi tuosta etecista.:)))Ja yamahat myös!!!
      G2 ylivoimaaa muahhhah!!!!HOX

      • KatohanVÄLILLÄ

        Tuota jamahan kampiakselia, eikö ookki hauskan näkönen, ja evarilla sentään pystyy ajamaan, mutta mitä tekisit tuommosella jamahalla:))


    • ETEC2TAHTI

      Kahtokeeha kaohapa mite etecin kampiaksilat rilluttaa. Ei etes uudet pultit auttant.
      Nuolla romuilla en lähti edes saan metrin ajelulle. Romu 2 tahti etekkit. Kampiakselit pian katkiaa:

      https://www.youtube.com/watch?v=eXACShUFfKI

    • kaksitahtikansanmaa

      Yamahan kampiakseliremonttivideo on oikeaa Juhannusohjelmaa. Kun naapurissa katsotaan lavatanssihumppaa, minä katson 52 tuumaiselta screeniltä tuota videota ja kohtottelen maljaa 2-tahtitekniikan nimeen

      https://www.youtube.com/watch?v=vFwHdLlKSMo

      tuossakin on sopivaa juhannusohjelmaa jossa vaihdellaan vuotavia kampiakselitiivisteitä, jätän sen huumorivideon saunasta tulolle ja siirtyessäni siideriin

      https://www.youtube.com/watch?v=yHOOyGxSY90

      ennen kympinuutisia ajattelin katsoa tuollaisen videon, jossa yamahan mönkijästä on katkennut kampiakseli eli ongelma vaikuttaa olevan kaikissa yamahan tuotteissa

      https://www.youtube.com/watch?v=zpPE0nHH1Ds

      ennen kokon sytyttämistä, ajattelin katsella ja viihdyttää videolla jossa murehditaan yamahan tiltti trimmi toimivuusongelmia

      https://www.youtube.com/watch?v=9nptI3iuqkw

      ennen yömyssyjä otan kunnon naurut videosta jonka löysin. Siiinä tyypillinen nelitahtimoottorin omistaja, joka ensin on imeyttänyt vuosihuollossa vaihdetut jäteöljyt risuihin, on vienyt ne virkistysalueen tontille ja vartija on kutsuttu kaksitahtiväestön toimesta paikalle. Hänen harmitus on kuin symboli miltä tyypilliset nelariharrastajat vaikuttavat venesatamissakin.

      https://www.youtube.com/watch?v=6ghDAbdDSTQ

    • AkkutrimmeriPerämoottori

      Jenkeissä odotetaan että tuleeko G2 malleja 150 heppaisena :D.
      Mutta ihan oikeeesti, tosiaan amerikkalaisten mielestä amerikkalainen on aina paras, siksi amerikkalaiset testit ja vertailut jossa verrataan amerikkalaista johonki muuhun, ovat aina yhtä tyhjän kanssa ;D.

    • ETEC90
    • nelitahti

      Tuohan röpöttää ja savuaa kun vanha varppuri.:)
      Juoruvesikin tulee kuin rakkovikaiselta vanhukselta.
      Ilmeisimmin torpeedo imenyt mutaa ja käyntivian lisäksi jäähdytys
      muuraantununna umpeen?

    • YamahaVoittaja

      Yamaha F225hv 255 kg
      Yamaha v-max 225hv 229 kg

      Evinrude G2 225hv 258kg
      Evinrude G2 225hv H.O 244kg

      Suzuki DF TX 225hv 263kg
      Honda BF225 275 kg
      Mercury Verado 225hv 288 kg

    • jamahavmax

      Hieno taulukko, yamahan vmax selkeästi kaikista kevein moottori.
      VMAX YLIVOIMAA!! Eikä mikään savuava vajaatahtinen evari.;-)
      Vauhtipyörätkin vipattaa kun kamppuri tehtaalta jo kiero.;-)

    • ETEChuolto
      • 4-StrokeRulez

        Karua tarinaa.


    • mitäjääkunvenehajoaa

      vitsikästä puollustaa kampiakselien pätkimislaitetta keveydellä. ihan kuin keskusteltaisiinkin 2 heppasista kannettavista jossa sillö olisi edes joku funktio.

      tuossa on kaikkein uskottavin video nelitahtisen kampiakselinpätkimislaitteen testaamisesta ja sen ilmeisestä tuloksesta

      https://www.youtube.com/watch?v=6ghDAbdDSTQ

    • Yamaha4tahti

      Todella raakaa ja huolestuttavaa em. video. Koko moottori ihan muhennosta
      sisältä, laakerit, männät ja kampiakseli ja sylinteriputkikin rikki.:(
      Onneksi ostin yamahan 115hv vuosia sitten, meinasin evarin h.o.
      Nyt yli 1000 tuntia eikä ikäin mittää vikoja.(kop, kop, koputtaa puuta)

      • Vaikuttaavahvasti

        Käyttäjän tekemältä virheeltä, kun on syöttäny väärää öljyä. Siitähän on varoitettu.

        Mutta se vasta kumma on, kun jamahan kampiakseli on jatkuvassa öljykylvyssä, ja eikun Rusaus :)


    • ÄläostaETEC

      Onhan tuo selvä että nuo 2 tahtiset etecit eivät kestä pitkään.
      Mieti nyt itse jos joka tahdilla tekee työtä niin väsyyhän se nopeasti,
      4 tahtissa joka neljäs tahti tekee työtä ja kolme tahtia huilii.
      Kestääkin 4 kertaa pidempään myös kun vajaatahtinen etech.
      Jamaha ei pamaha!

    • tottoon
    • ontuokin
      • Nelitahtisten

        Nelitahtisten rottien sabotaasia ihan selvästi!


    • vapori

      Aika hurjaa katseltavaa nuo evinruden etecin videot.
      Vikojen repertuaali skaala aivan täysin laidasta laitaan.
      Kaikkia mahdollisia vikoja mitä voi olla. Onneksi itse valitsin
      suzukin 4 tahdin voimanlähteekseni.:))

    • ihmesakkianelarit

      nähtävästi kaksitahtikansanmaan videolista oli liikaa nelitahtihörhöille, ja nyt ne vastaa jo itse itselle ja kopioi puolet youtuben tuotannosta tänne epätoivon ja raivon surussaan

    • Kevton
      • TäryytäSINÄ

        Vain sillä 2 heppasella nelitahtisellasi, kun tykkäät niin vietävästi tärinästä :))


    • 53252352323
      • KatsomattakinTIETÄÄ

        Että nelitahti sabotaasia koko juttu !


    • vain8tuntia

      ja röpöttää tuollein ja kilkattaa?? kertakäyttökuraa, kamala metelikin et ei tuota
      rallatusta ilman peltoreita kukaan jaksa

    • ahdettunamerkku

      Juu ja etec moottorin painoon pitää laskea mukaan öljysäiliö tietenkin.
      Kun Yamahalta vihdoinkin tulee ahdetut mallit, niin paino putoo 225hv luokassa jo alle 200 kiloon ja teho senkun lisääntyy

      • AHTELE

        Sitä lisää, kun E-tec vetää sen muuten perse-eellä.


      • bowe

        Eilen näin järvellä ensimmäisen etecin livenä ajossa vaikka veneylyvuosia takan n 35v. imeisesti aikalailla uudehko oli nimittäin todella ruma koppa kokoluokka jotain 200-250 en uskaltanut lähemmäs mennä kuin jo 300m päästä kuului niin kauhea meteli että ihan hirvitti vaikka meni vain liukunopeutta, ei epäilystäkään pysynkö 4t moottorissa.


    • Komiahanseon

      ETEC G2 on kyllä komian näköinen, eli poikkeaa muista radikaalisti. Jokos kellään kokemusta sopiiko tuo uisteluun?.

      • EiOoo

        Kokemusta, mutta kun pyörii 500 krp tyhjäkäynnillä, niin hyvin luulisi sopivan, ja kun pukkaa kahvasta, tuntuu kuulemma selkäytimessä.


    • Anonyymi

      Noo. E-Tec ja Evinrude on kuollut ja kuopattu. Oli se sittenkin paska. Muahhahhahhah. Mercuryjä BRP: persiiseen nyt. Kylläpä naurattaa hahhahhahekoheko. Ihan mahtavaa hahahahaha ekotykki joo joo

      • Anonyymi

        Älä nyt kuitenkaan pullaasi tukehdu - muuten jäämme ilman noita sinun ”hauskoja” kommenttejasi.


      • Anonyymi

        E-teccihän veti mercuilta ja jamahoilta ketarat selälleen kerta ulvaisulla.
        Ja mitä tekisikkään E-TEC G2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E-teccihän veti mercuilta ja jamahoilta ketarat selälleen kerta ulvaisulla.
        Ja mitä tekisikkään E-TEC G2.

        Menisi konkkaan.


    • Anonyymi

      Ajelemaan.

    • Anonyymi

      RIP Evinrude Jonhnson e-tec. Paskan myivät.

    • Anonyymi

      Evinrude e-tec lähti maitojunalla markkinoilta.

    • Anonyymi

      E-tec tappoi satavuotiaan Evinrude brändin. On se hyvä. Brp: n konkurssia odottaessa.

    • Anonyymi

      Oliskohan jo aika lopettaa tämänkin aiheen kaluaminen.

    • Anonyymi

      Vai ei nelitahtiset savua eikä saastuta.
      We blew upa 30 000 Yamaha 300 Outboard Motor !

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe