Mitä eroa ev.lut ja helluntailaisuus

nottakysynpävaan

Kysyn kun en tiedä. Miksi helluntailaisilla on omat seurakuntansa. Onko uskonasioissa jotain eroa. Täällä Raumalla nämä helluntailaiset käyvät ev.lut tilaisuuksissa. Maksavatko veronsa siis molempiin ja eikö yksi usko riitä, vai mistä on kysymys. Myös muualta tulee näitä helluntailaisia tänne ja lestadiolaisia.

51

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä.neuvoo
    • Mieluummin kysyisin, miksi on luterilaisuus ja evlut.kirkko. Helluntailaiset ovat lähempänä alkuseurakuntaa niin toiminnaltaan kuin opiltaankin.
      Minä en ole kumpaakaan :=)

      • vapausonoikeus

        Miksi tuollaista haluat kysyä? Uskonnonvapaushan takaa Suomessa jokaiselle oikeuden uskoa kuten haluaa. Kyseenalaistatko siis uskonnonvapauden?


      • vapausonoikeus kirjoitti:

        Miksi tuollaista haluat kysyä? Uskonnonvapaushan takaa Suomessa jokaiselle oikeuden uskoa kuten haluaa. Kyseenalaistatko siis uskonnonvapauden?

        Mistä sellaista kuvittelet, että uskonnonvapauden kyseenalaistaisin?
        Kysyinhän: "miksi on luterilaisuus ja evlut.kirkko" :=)


      • ei.yhtä.oppia

        Nimikkeen "helluntailaisuus" alle mahtuu sitten kyllä kaikenlaista, ihan maltillista ja järjellistä touhua mutta myös äärikarismaattisuutta ja onhan jionkin menestysteologiankin juuret vahvasti helluntailaisuudessa.

        Vaikea niputtaa ylipäätään näitä vapaiden suuntien seurakuntia yhden lipun alle, oppi ja ja opetus vaihtelee paljonkin. Helluntailaisuudessa on myös valitettavan paljon tätä "oikea oppisuutta" jonka vuoksi helluntailaisuus onkin jakautunut ja lahkoutunutkin.


      • lukihäiriökö
        ei.yhtä.oppia kirjoitti:

        Nimikkeen "helluntailaisuus" alle mahtuu sitten kyllä kaikenlaista, ihan maltillista ja järjellistä touhua mutta myös äärikarismaattisuutta ja onhan jionkin menestysteologiankin juuret vahvasti helluntailaisuudessa.

        Vaikea niputtaa ylipäätään näitä vapaiden suuntien seurakuntia yhden lipun alle, oppi ja ja opetus vaihtelee paljonkin. Helluntailaisuudessa on myös valitettavan paljon tätä "oikea oppisuutta" jonka vuoksi helluntailaisuus onkin jakautunut ja lahkoutunutkin.

        Vastasit väärään kysymykseen.
        "Kysyinhän: "miksi on luterilaisuus ja evlut.kirkko" :=) "


      • Ei kumpikaan ole lähellä alkuseurakuntaa - mutta piirteitä siitä toki on. Etenkin kun alkuseurakunta ei ollut yhtenäinen.


      • luopio.kirkko
        mummomuori kirjoitti:

        Ei kumpikaan ole lähellä alkuseurakuntaa - mutta piirteitä siitä toki on. Etenkin kun alkuseurakunta ei ollut yhtenäinen.

        Etkö osaa lukea?
        "Helluntailaiset ovat lähempänä alkuseurakuntaa niin toiminnaltaan kuin opiltaankin. "
        Kaikki Jeesuksen omat ovat yhtä Kristuksessa.


      • luopio.kirkko kirjoitti:

        Etkö osaa lukea?
        "Helluntailaiset ovat lähempänä alkuseurakuntaa niin toiminnaltaan kuin opiltaankin. "
        Kaikki Jeesuksen omat ovat yhtä Kristuksessa.

        ”Jo alkukirkon aikana oli olemassa erilaisia suuntauksia, jotka osin pohjautuivat etnisiin taustoihin – juutalaisuuteen, kreikkalaisuuteen, hellenismiin. Suuntaukset kilpailivat keskenään seuraajista vaikka niiden välillä ei asiallisesti aina ollut suuria eroavaisuuksia opissa.”
        http://www.ortodoksi.net/index.php/Alkukirkko

        Ja minkähän suuntauksen mukaan ”eniten”????

        ”Jeesus-liikkeen sisällä valta-asemaan nousemassa olleen juutalais-hellenistisen suuntauksen kilpailijoita varhaisaikoina olivat etenkin monenlaiset gnostilaiset suuntaukset sekä Markionin kannattajat. Monia muitakin pienempiä ja enemmän tai vähemmän lyhytaikaisia ryhmittymiä esiintyi.”

        ”Markionin mukaan oikea kristillinen oppi olikin Paavalin jälkeen päässyt rappeutumaan…”

        ”Gnostilaisuuden katsotaan historiallisesti syntyneen jo ennen Jeesus-liikettä ja sen näkemyksillä oli juurensa mesopotamialaisissa, egyptiläisissä ja intialaisissa uskonnoista…” ja sieltä on peräisin näkemys sielun kuolemattomuudesta jota juutalaisuus ei sisältänyt.

        ”Toisinajattelijoita ei tuomittu. Esimerkiksi Roomassa varhaiset seurakunnat (ryhmät) olivat varsin suvaitsevaisia toisiaan kohtaan.” ja he ”…ottivat tapohinsa vaikutteita omasta elinympäristöstään ja siellä vallinneista ajatuksista.”

        Eli oli kymmeniä eli satoja erilaisia suuntauksia joissa yhdistävä tekijä oli ”He kaikki uskoivat Jeesuksen erikoismerkitykseen.”

        ”Suvaitsevaisuuden rinnalla alkoivat myös uudet erimielisyydet syventyä, ja opillisista kiistoista tuli arkipäivää.”
        https://freepathways.wordpress.com/tag/alkuseurakunta/

        Me emme kaikista edes tiedä, sillä kirjoitettua materiaalia ei kaikki tehneet ja sitä on tuhottu moneen kertaan historian saatossa.

        Ei siis voi nimetä yhtä suuntausta, vaan olemme tuolla hajanaisuuden tiellä yhä edelleen ja yhdistävä tekijä on usko Jeesukseen.


      • luopio.kirkko
        mummomuori kirjoitti:

        ”Jo alkukirkon aikana oli olemassa erilaisia suuntauksia, jotka osin pohjautuivat etnisiin taustoihin – juutalaisuuteen, kreikkalaisuuteen, hellenismiin. Suuntaukset kilpailivat keskenään seuraajista vaikka niiden välillä ei asiallisesti aina ollut suuria eroavaisuuksia opissa.”
        http://www.ortodoksi.net/index.php/Alkukirkko

        Ja minkähän suuntauksen mukaan ”eniten”????

        ”Jeesus-liikkeen sisällä valta-asemaan nousemassa olleen juutalais-hellenistisen suuntauksen kilpailijoita varhaisaikoina olivat etenkin monenlaiset gnostilaiset suuntaukset sekä Markionin kannattajat. Monia muitakin pienempiä ja enemmän tai vähemmän lyhytaikaisia ryhmittymiä esiintyi.”

        ”Markionin mukaan oikea kristillinen oppi olikin Paavalin jälkeen päässyt rappeutumaan…”

        ”Gnostilaisuuden katsotaan historiallisesti syntyneen jo ennen Jeesus-liikettä ja sen näkemyksillä oli juurensa mesopotamialaisissa, egyptiläisissä ja intialaisissa uskonnoista…” ja sieltä on peräisin näkemys sielun kuolemattomuudesta jota juutalaisuus ei sisältänyt.

        ”Toisinajattelijoita ei tuomittu. Esimerkiksi Roomassa varhaiset seurakunnat (ryhmät) olivat varsin suvaitsevaisia toisiaan kohtaan.” ja he ”…ottivat tapohinsa vaikutteita omasta elinympäristöstään ja siellä vallinneista ajatuksista.”

        Eli oli kymmeniä eli satoja erilaisia suuntauksia joissa yhdistävä tekijä oli ”He kaikki uskoivat Jeesuksen erikoismerkitykseen.”

        ”Suvaitsevaisuuden rinnalla alkoivat myös uudet erimielisyydet syventyä, ja opillisista kiistoista tuli arkipäivää.”
        https://freepathways.wordpress.com/tag/alkuseurakunta/

        Me emme kaikista edes tiedä, sillä kirjoitettua materiaalia ei kaikki tehneet ja sitä on tuhottu moneen kertaan historian saatossa.

        Ei siis voi nimetä yhtä suuntausta, vaan olemme tuolla hajanaisuuden tiellä yhä edelleen ja yhdistävä tekijä on usko Jeesukseen.

        Lue Raamatusta mitä oli alkukirkko ja mitä se opetti!
        Ainoa oikea suuntaus on uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat ja heitä löytyy kaikista seurakunnista ja kirkkokunnista. Raamattu on ainoa oikea "oppikirja". mikään suuntaus tai kirkkokyunta ei pelasta yhtään ketään. Vain henkilökohtainen suhde Jeesukseen pelastaa.
        Evl.kirkko on poispoikennut Raamatun sanasta ja opetuksesta.


      • luopio.kirkko kirjoitti:

        Lue Raamatusta mitä oli alkukirkko ja mitä se opetti!
        Ainoa oikea suuntaus on uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat ja heitä löytyy kaikista seurakunnista ja kirkkokunnista. Raamattu on ainoa oikea "oppikirja". mikään suuntaus tai kirkkokyunta ei pelasta yhtään ketään. Vain henkilökohtainen suhde Jeesukseen pelastaa.
        Evl.kirkko on poispoikennut Raamatun sanasta ja opetuksesta.

        Ramatussa on erittäin vähän alkuseurakunnan kirjoituksia. Tämä siksi että evankeliumit kirjoitettiin vuosikymmeniä myöhemmin ja niitä kaikkia ei otettu Raamattuun edes mukaan.

        Raamattu ei siis toimi tässä asiassa hyvänä tietolähteenä vaan on käytettävä muita löydettyjä kirjoituksia ja tietoa.


      • luopio.kirkko
        mummomuori kirjoitti:

        Ramatussa on erittäin vähän alkuseurakunnan kirjoituksia. Tämä siksi että evankeliumit kirjoitettiin vuosikymmeniä myöhemmin ja niitä kaikkia ei otettu Raamattuun edes mukaan.

        Raamattu ei siis toimi tässä asiassa hyvänä tietolähteenä vaan on käytettävä muita löydettyjä kirjoituksia ja tietoa.

        Raamattu on Jumalan sanaa ja siinä on kaikki mitä meidän tulee tietää. Paavali kertoo hyvin tarkkaan mitä oli alkuseurakunna elämä eikä kirkon touhut ole sinnepäinkään.


      • ktufg
        luopio.kirkko kirjoitti:

        Lue Raamatusta mitä oli alkukirkko ja mitä se opetti!
        Ainoa oikea suuntaus on uudestisyntyneet Jeesuksen seuraajat ja heitä löytyy kaikista seurakunnista ja kirkkokunnista. Raamattu on ainoa oikea "oppikirja". mikään suuntaus tai kirkkokyunta ei pelasta yhtään ketään. Vain henkilökohtainen suhde Jeesukseen pelastaa.
        Evl.kirkko on poispoikennut Raamatun sanasta ja opetuksesta.

        >>Evl.kirkko on poispoikennut Raamatun sanasta ja opetuksesta.>> Jos joku ei pidä kahvista, olkoon sitten ilman kahvia.


      • luopio.kirkko
        ktufg kirjoitti:

        >>Evl.kirkko on poispoikennut Raamatun sanasta ja opetuksesta.>> Jos joku ei pidä kahvista, olkoon sitten ilman kahvia.

        Olenkin eronnut siitä kuppilasta!


      • Armahdettusyntinen
        mummomuori kirjoitti:

        Ramatussa on erittäin vähän alkuseurakunnan kirjoituksia. Tämä siksi että evankeliumit kirjoitettiin vuosikymmeniä myöhemmin ja niitä kaikkia ei otettu Raamattuun edes mukaan.

        Raamattu ei siis toimi tässä asiassa hyvänä tietolähteenä vaan on käytettävä muita löydettyjä kirjoituksia ja tietoa.

        Mummo:

        Alkuseurakunnaksi lasketaan yleensä ns. apostolinen aika joka kesti aina vuoteen 140 jKr. asti. Uuden Testamentin kirjoitukset ovat syntyneet tuona ajanjaksona joten niiden voidaan sanoa olevan alkuseurakunnan kirjoituksia. Niillä oli alkuseurakunnassa jopa normatiivinen asema.

        Kun apostolit ja ne piispat, jotka olivat apostolien kätten päälle panemisella tulleet vihityiksi, vielä elivät, oli apostolien kirjeillä ja saarnoilla hyvin suuri auktoriteetti. Kun nk. apostolinen aika päättyi, nousivat kirjoitukset apostolien asemaan, jopa niinkin vahvasti että historioitsijat puhuvat "Biblisismin" aikakaudesta. Tämä on muuten ensimmäinen kerta kun kristillisen kirkon historiassa nousee esille kysymys Biblisismistä.

        Liikkeellä oli valtava määrä sekä aitoa että epäperäistä apostolien nimellä kulkenutta kirjallisuutta ja paimenkirjeitä. Siksi myöhemmissä kirkolliskokouksissa muodostettiin Raamatun kaanon joka itäisessä ja läntisessä kirkossa hieman poikkeaa toisistaan. Me läntisen perinteen kristityt tunnustamme kyllä muitakin kirjoituksia kristillisiksi, mutta uskomme että Pyhä Henki ohjasi varsinaista kaanonin muodostamista niin että meille jäkipolville säilyi Jumalan ilmoitussana aitona. Tämä koskee tietenkin ainoastan aluperäisiä koodekseja ja alkutekstejä. Raamattujen käännökset ovat aina enemmän tai vähemmän peilikuvia alkutekstille.


        Toki myös kristillisen judaismin suuntauksessa nousivat Vanhan testamentin kirjoitukset jo alussa arvoon arvaamattomaan.


    • UskomuksistaVapaa

      Voihan sitä uskoa vaikka Joulupukkiin, jos siitä saa kivat fiilikset. Eräänlaista päihdettä nämä uskomuselämyksetkin ovat pohjimmiltaan. Pienen mutta vahvasti omaan asiaansa uskovan ihmisryhmän harrastelua.

      Harrastuksena ihan ok, kunhan eivät tuo oppejaan muiden ihmisten riesaksi. Ja kaikki todellisuuteen perustumattomat uskomukset ovat samalla tasolla. Ne ovat aikuisten satuja ja mielikuvituksen tuotetta.

      • FiktioOnFiktio

        Juuri näin, tismalleen. Fiktiot ovat aina fiktioita.


    • dogmatikos

      Helluntailaisuus eroaa enemmän teoreettisesta luterilaisuudesta kuin käytännön luterilaisuudesta.

      Vanhaan luterilaisuuteen kuului oppi vapaan tahdon puutteesta hengellisissä asioissa. Ihminen on perisynnin vallassa. Luonnollinen ihminen tekee vain syntiä. Hänellä ei ole minkäänlaista kosketuspintaa hengellisiin asioihin, eikä hän siksi voi ottaa pelastusta vastaan. Se tapahtuu yksipuolisesti, kun Jumala armosta tekee vanhurskaaksi.

      Helluntailainen käsitys on perua amerikkalaisesta evankelikaalisuudesta. Sen mukaa ihmisellä on vapaa tahto, jolla voi ottaa vastaan pelastuksen armon. Suuri osa luterilaisista on omaksunut tämän opin, vaikka se on alkuperäisen luterilaisuuden vastainen. Ihminen ei ole täydelleen paha, eikä hänellä ole perisyntiä. "Jokainen rangaistaan vain omista synneistään."

      Luterilaisen opin mukaan kaste vapauttaa perisynnistä. Helluntailaisen opin mukaan kaste otetaan vastaan vasta tietoisessa iässä. Itsensä kastattaminen on tunnusteko eikä sillä ole automaattista pelastavaa merkitystä. Luterilaisen opin mukaan kastetta ei saa toistaa, helluntailaisen opin mukaan lapsenkaste on mitätön, ja vasta myöhemmällä iällä on uskovienkasteen aika.

      Helluntailaisuudessa uskotaan, että Pyhällä Hengellä täyttyminen tapahtuu samalla tavalla näkyvästi, tuntuvasti ja kielillä puhuen kuin apostoleilla aikoinaan. Luterilaisuus opettaa, että silloin syntyi kirkko, ja jokainen kastettu on täytetty Pyhällä Hengellä.

      Helluntailaisilla ei ole tunnustuskirjoja, vain Ramattu. Luterilaisilla on tunnustuskirjat, jotka ovat lain mukaan ohjeellisia Suomessa.

      Käytännön eron huomaa siinä, että helluntailaiset ovat enemman tosissaan hengellisissä asioissa. Sekä venytetyn aikataulun että 6000 vuotta vanhan maailman fundamentalismi on heillä suositumpaa kuin luterilaisilla. Luterilaiset yleensä tulkitsevat Raamattua enemmän tai vähemmän arvioiden.

      Karismaattisuutta, hurmosta, kielilläpuhumista, profetoimista ja selittämistä sekä sairaiden parantamista, esiintyy nykyisin lähes joka kirkossa, vähiten ortodoksisissa ja itämaisissa. Sekin on suositumpaa helluntailaisuudessa kuin luterilaisuudessa, mutta on myös ryhmiä, jotka menevät helluntailaisuudestakin ohi.

      Helluntailaiset saarnaajat ovat taipuvampia näkemään luterilaiset kristittyinä. Rivijäsenet taas usein selittävät, että luterilaisista vain harvat ovat kristittyjä. Ero saarnaajien ja rivijäsenten välillä on merkittävä.

      • Lisään tuohon sen että hellutailaisuus on babtismin peruja.


      • oikein.väittävät

        "Rivijäsenet taas usein selittävät, että luterilaisista vain harvat ovat kristittyjä."
        Oikein väittävät koska vain alla puolet kirkon jäsenistä uskoo Jumaalaan sellaisena kuin Raamattu Hänet ilmoittaa.


      • oikein.väittävät kirjoitti:

        "Rivijäsenet taas usein selittävät, että luterilaisista vain harvat ovat kristittyjä."
        Oikein väittävät koska vain alla puolet kirkon jäsenistä uskoo Jumaalaan sellaisena kuin Raamattu Hänet ilmoittaa.

        Ehkä ei noin, vaan rivjäsenille opit ovat epäselviä ja siksi he jakavat ehdottomammin uskovia eri ryhmiin.

        JÄin miettimään tuota kaste asiaa. Kun on saanut kaksi kastetta, onkohan tuolloin vain varmuuden vuoksi otettu se aikuiskaste? Tapasin tässä erään joka on lähtenyt pois helluntailiikkeestä, ja hän vähän tuumi siihen suuntaan ettei pitänyt aikuskastetta oikein kasteenakaan...


      • dogmatikos
        mummomuori kirjoitti:

        Ehkä ei noin, vaan rivjäsenille opit ovat epäselviä ja siksi he jakavat ehdottomammin uskovia eri ryhmiin.

        JÄin miettimään tuota kaste asiaa. Kun on saanut kaksi kastetta, onkohan tuolloin vain varmuuden vuoksi otettu se aikuiskaste? Tapasin tässä erään joka on lähtenyt pois helluntailiikkeestä, ja hän vähän tuumi siihen suuntaan ettei pitänyt aikuskastetta oikein kasteenakaan...

        Kirkon kannalta asia on selvä. Oikean kasteen suorittaa kuka tahansa kristitty aikuiselle tai lapselle. Kastetta ei saa uusia. Jos henkilö on kuitenkin kastettu kaksi kertaa, ensimmäinen kaste on voimassa.

        Koska helluntailaiset ovat kristittyjä, heidän suorittamansa kaste on pätevä. Jos he kastavat toiseen kertaan se ei ole pätevä. Kun henkilö, joka on kastettu vain helluntaiseurakunnassa, kastetta ei saa uusia hänen liittyessään luterilaiseen kirkkoon. Kirkkoherran kuuluu tutkia, onko kaste oikein suoritettu. Jos ei, kastetaan.


      • dogmatikos kirjoitti:

        Kirkon kannalta asia on selvä. Oikean kasteen suorittaa kuka tahansa kristitty aikuiselle tai lapselle. Kastetta ei saa uusia. Jos henkilö on kuitenkin kastettu kaksi kertaa, ensimmäinen kaste on voimassa.

        Koska helluntailaiset ovat kristittyjä, heidän suorittamansa kaste on pätevä. Jos he kastavat toiseen kertaan se ei ole pätevä. Kun henkilö, joka on kastettu vain helluntaiseurakunnassa, kastetta ei saa uusia hänen liittyessään luterilaiseen kirkkoon. Kirkkoherran kuuluu tutkia, onko kaste oikein suoritettu. Jos ei, kastetaan.

        Tuo oli varsin mielenkiintoinen tieto. En ole toisinpäin koskaan ajatellutkaan asiaa - aikuisen liittymistä kirkkoon ja vain aikuiskasteen saamista. Minkä muun suuntauksen kasteet hyväksytään? Tarkoitan että aikuiskastetta käyttävät muutkin kuin helluntailaiset.

        Tunsin aikoinaan henkön jolla oli kolme kastetaa, yksi lapsikaste ja kaksi aikuiskastetta - vaihtoi välillä yhteisöä.


      • dogmatikos
        mummomuori kirjoitti:

        Tuo oli varsin mielenkiintoinen tieto. En ole toisinpäin koskaan ajatellutkaan asiaa - aikuisen liittymistä kirkkoon ja vain aikuiskasteen saamista. Minkä muun suuntauksen kasteet hyväksytään? Tarkoitan että aikuiskastetta käyttävät muutkin kuin helluntailaiset.

        Tunsin aikoinaan henkön jolla oli kolme kastetaa, yksi lapsikaste ja kaksi aikuiskastetta - vaihtoi välillä yhteisöä.

        On olemassa kristillisperäisiä yhteisöjä, jotka pitävät itseään kristittyinä, mutta kristityt eivät pidä heitä.

        Tällaisia ovat esimerkiksi jehovantodistajat ja mormonit. Koska heitä ei pidetä kristittyinä, ei myöskään heidän kasteitansa voi pitää. Afrikassa ja Brasiliassa, ja varmasti muuallakin, on monia kristillissynkretistisiä yhteisöjä, jotka ovat niin etääntyneet kristinuskosta, että heidän kastettaan ei voi pitää kristillisenä.

        Jouduin aikoinaan kirkkoherran pyynnösta selvittämään, onko brasilialainen candomblé kristillinen yhteisö, sillä morsian oli siellä kastettu ja halusi liittyä kirkkoon. Ei ole, vaan afrikkalais-brasilialainen synkretistinen uskonto, jossa on myös kristillisiä piirteitä.

        Kristillisessä ekumeenisessa kirkossa on melko hyvä yhteisymmärrys siitä, ketkä siihen kuuluvat. Vapaakirkollisuus, helluntailaisuus ja baptismi kuuluvat ilman muuta. Siksi heidän kasteensa on oikea kaste. Mikään kirkko ei opeta, että kastajan tulee olla pappi. Kenen tahansa kristityn suorittamaa kastetta tulee pitää oikeana kasteena.

        xxxx

        Mutta à propos, Wikipedia kirjoittaa >>Johannes Kastajan perintö elää mandealaisuuden piirissä nykyisessä Irakissa ja Iranissa. Uskonnon harjoittajia arvioidaan olevan enää runsaat 50 000. >>

        Tosiaan Irakin suoalueella eli mandealaisia, jotka sanovat oppinsa periytyvän Johannes kastajasta. Suoalueet kuivatettiin Saddamin aikana. En tiedä nykyistä tilannetta. Kristittyihin he ovat suhtautuneet kielteisesti. Heitä sanotaan myös nimellä nasarealaiset. Irakissa on kaupunki Nasirija, الناصرية‎‎ , An Nāşirīyah, kirjoitetaan myös Nassiriya tai Nasiriya. Onko kaupunki saanut nimensä heistä vai he kaupungista?

        Huomiota kiinnittää myös, että Jeesusta sanottiin nasarealaiseksi, selvästi sama sana. Sanottiinko kaikkia kastajalahkolaisia nasarealaisiksi? Joka tapauksessa nykymandealaiset ovat perineet gnostilaisia piirteitä, mutta niinhän oli aluksi myös gnostilaisia kristillisperäisiä ryhmiä. Asiasta varmaan tiedetään runsaasti, mutta ei ole jaksanut ottaa selvää, vaikka asia kiinnostaakin.

        Kysyin eräältä ammattieksegeetiltä, periytyykö mandealaisuus todella Johannes Kastajasta. Tämä oli sitä mieltä, että hyvin voi periytyä.


      • dogmatikos kirjoitti:

        On olemassa kristillisperäisiä yhteisöjä, jotka pitävät itseään kristittyinä, mutta kristityt eivät pidä heitä.

        Tällaisia ovat esimerkiksi jehovantodistajat ja mormonit. Koska heitä ei pidetä kristittyinä, ei myöskään heidän kasteitansa voi pitää. Afrikassa ja Brasiliassa, ja varmasti muuallakin, on monia kristillissynkretistisiä yhteisöjä, jotka ovat niin etääntyneet kristinuskosta, että heidän kastettaan ei voi pitää kristillisenä.

        Jouduin aikoinaan kirkkoherran pyynnösta selvittämään, onko brasilialainen candomblé kristillinen yhteisö, sillä morsian oli siellä kastettu ja halusi liittyä kirkkoon. Ei ole, vaan afrikkalais-brasilialainen synkretistinen uskonto, jossa on myös kristillisiä piirteitä.

        Kristillisessä ekumeenisessa kirkossa on melko hyvä yhteisymmärrys siitä, ketkä siihen kuuluvat. Vapaakirkollisuus, helluntailaisuus ja baptismi kuuluvat ilman muuta. Siksi heidän kasteensa on oikea kaste. Mikään kirkko ei opeta, että kastajan tulee olla pappi. Kenen tahansa kristityn suorittamaa kastetta tulee pitää oikeana kasteena.

        xxxx

        Mutta à propos, Wikipedia kirjoittaa >>Johannes Kastajan perintö elää mandealaisuuden piirissä nykyisessä Irakissa ja Iranissa. Uskonnon harjoittajia arvioidaan olevan enää runsaat 50 000. >>

        Tosiaan Irakin suoalueella eli mandealaisia, jotka sanovat oppinsa periytyvän Johannes kastajasta. Suoalueet kuivatettiin Saddamin aikana. En tiedä nykyistä tilannetta. Kristittyihin he ovat suhtautuneet kielteisesti. Heitä sanotaan myös nimellä nasarealaiset. Irakissa on kaupunki Nasirija, الناصرية‎‎ , An Nāşirīyah, kirjoitetaan myös Nassiriya tai Nasiriya. Onko kaupunki saanut nimensä heistä vai he kaupungista?

        Huomiota kiinnittää myös, että Jeesusta sanottiin nasarealaiseksi, selvästi sama sana. Sanottiinko kaikkia kastajalahkolaisia nasarealaisiksi? Joka tapauksessa nykymandealaiset ovat perineet gnostilaisia piirteitä, mutta niinhän oli aluksi myös gnostilaisia kristillisperäisiä ryhmiä. Asiasta varmaan tiedetään runsaasti, mutta ei ole jaksanut ottaa selvää, vaikka asia kiinnostaakin.

        Kysyin eräältä ammattieksegeetiltä, periytyykö mandealaisuus todella Johannes Kastajasta. Tämä oli sitä mieltä, että hyvin voi periytyä.

        Erittäin mielenkiintoista. Kiitos hyvästä tietopläjäyksestä-

        ”Afrikassa ja Brasiliassa, ja varmasti muuallakin, on monia kristillissynkretistisiä yhteisöjä…”
        Noilla alueilla on ymmärtääkseni paljon erilaisia uskontoja, joissa on varsin luovasti otettu monesta uskonnosta osia ja tehty siitä uusi kokonaisuus. Aivan varmaan näitä syntyy lisää.

        Kysyisin vielä sellaista, että hyväksyykö helluntailainen kirkko silloin kasteen, jos on aikuisena kastettu esim. luterilaisessa kirkossa vai kastetaanko uudelleen?


      • dogmatikos
        mummomuori kirjoitti:

        Erittäin mielenkiintoista. Kiitos hyvästä tietopläjäyksestä-

        ”Afrikassa ja Brasiliassa, ja varmasti muuallakin, on monia kristillissynkretistisiä yhteisöjä…”
        Noilla alueilla on ymmärtääkseni paljon erilaisia uskontoja, joissa on varsin luovasti otettu monesta uskonnosta osia ja tehty siitä uusi kokonaisuus. Aivan varmaan näitä syntyy lisää.

        Kysyisin vielä sellaista, että hyväksyykö helluntailainen kirkko silloin kasteen, jos on aikuisena kastettu esim. luterilaisessa kirkossa vai kastetaanko uudelleen?

        >>Kysyisin vielä sellaista, että hyväksyykö helluntailainen kirkko silloin kasteen, jos on aikuisena kastettu esim. luterilaisessa kirkossa vai kastetaanko uudelleen?>>

        Tätä pitäisi kyllä kysyä helluntailaisilta itseltään. Helluntailaisuushan pitää upotuskastetta oikeana tapana kastaa, mutta luterilaisessa kirkossa noudatetaan nykyisin valelua. Veikkaan, etteivät siksi pidä. Lisäksi helluntailainen kastetaan uskovana. Esimerkiksi rippikoulun tai avioliiton solmimisen yhteydessä suoritettu kaste ei helluntailaisuuden mielestä välttämättä täytä tätä ehtoa.


      • dogmatikos kirjoitti:

        >>Kysyisin vielä sellaista, että hyväksyykö helluntailainen kirkko silloin kasteen, jos on aikuisena kastettu esim. luterilaisessa kirkossa vai kastetaanko uudelleen?>>

        Tätä pitäisi kyllä kysyä helluntailaisilta itseltään. Helluntailaisuushan pitää upotuskastetta oikeana tapana kastaa, mutta luterilaisessa kirkossa noudatetaan nykyisin valelua. Veikkaan, etteivät siksi pidä. Lisäksi helluntailainen kastetaan uskovana. Esimerkiksi rippikoulun tai avioliiton solmimisen yhteydessä suoritettu kaste ei helluntailaisuuden mielestä välttämättä täytä tätä ehtoa.

        Eli kriteerit ovat tuossa upotuskasteessa?

        Kävin tästä aikoinaan keskustelua ja silloin tuli esiin se, että näitä kasteita voidaan suorittaa vaikka kylpyammeessa, kun "kiire" tmv. on. Nämä he ilmeisesti hyväksyvät.


      • Ei.valelua
        mummomuori kirjoitti:

        Eli kriteerit ovat tuossa upotuskasteessa?

        Kävin tästä aikoinaan keskustelua ja silloin tuli esiin se, että näitä kasteita voidaan suorittaa vaikka kylpyammeessa, kun "kiire" tmv. on. Nämä he ilmeisesti hyväksyvät.

        Kaste on upotusta. Paikkaa ei määritellä kunhan vettä on riittävästi.


    • klpop

      Luteilainen uskonpuhdistus läksi liikkeelle koko apostolisen kirkon perustalta, mutta Helluntllaisuus herätylsestä,j oka ilmaantui 1900-luvun alkuuolella Kaliforniassa vain Raamttu kädessä, josta sitten äkkäsivät opinkorostuksensa eli mm uuidestikastamiskäytännön ilman apostolista peirntöä!
      Apostoli Paavali julisti"Pääasia on, Jeesusta Kristusta julistetaan!"

      • ei.päivää.ilman.Balttua

        Balttishan se siinä.


    • nainakinluulen

      ev.lut on sotilasarvo ja helluntailaisuus on jotain viikonloppuun liittyvää, ehkä bailaamista.

    • näin.aina

      Helluntaissa ei puhuta aikuiskasteesta, vaan uskovien kasteesta. Helluntaissa toimitaan kuten apostolien aikaan eli kastetaan uskoontulleet.

      Helluntaissa uskotaan, että usko Jeesukseen pelastaa, kun taas kirkossa uskotaan että lapsikaste eli kasteen armo pelastaa. Tässä varmaan se tärkein ero.

      • Wesleyn.opetuslapset

        "Helluntaissa uskotaan, että usko Jeesukseen pelastaa, kun taas kirkossa uskotaan että lapsikaste eli kasteen armo pelastaa. Tässä varmaan se tärkein ero."

        Ajatuksesi kaipaa ehkä syväluotausta, jotta lopultakin ymmärretään, mistä helluntailaisuudessa on kysymys.

        Helluntailaisuuden isänä pidetään Charles Fox Parnhamia. Hän oli nuoruudessaan Metodistikirkon maallikkosaarnaaja. Metodismin alullepanija taas oli John Wesley, englantilainen matalakirkollinen pappi, joka häilyi kahden vaiheilla, miten suhtautua uskonpuhdistajien väitteisiin siitä, että lapsi uudestisyntyy kasteessa (kuten Luther väitti).
        John Wesley tuumaili, että Jumala kyllä antaisi "valituille" merkin siitä, että nämä todella ovat "valittuja". Ehkä hieman monimutkaista, mutta joka tapauksessa Wesleyn seuraajillakin oli tämä odotus "merkistä". Yksi tällainen odottaja oli Charles Fox Parnham.
        No, Parnham otti ja lähti Metodistikirkosta ja perusti itsenäisen raamattukoulun Kansasin Topekaan. Täällä hän antoi oppilailleen tehtäväksi selvittää, millainen oli alkuseurakunta, mitä se tarkoitti ja miten se ilmenisi. Niinpä oppilaat tekivät työtä käskettyä ja löysivät Apostolien teoista kertomuksen, jossa Jeesuksen opetuslapset olivat lukittujen ovien takana, peloissaan, kunnes tapahtui ihme: he saivat ihmeellisen kyvyn puhua vieraita kieliä, jotka jakaantuivat oppilaisiin kuin liekit. He tulivat täyteen rohkeutta, menivät ulos ja saarnasivat kaukaisista maista tulleille juhlavieraille näiden omalla äidinkielellään.
        Helluntain ihme. Oppilaat päättivät TOISTAA tämän ihmeen. Aloitettiin intensiivinen rukouskampanja. Rukoiltiin ja rukoiltiin, tuntikausia, kunnes tapahtui jotakin. Jotkut oppilaista alkoivat puhua jotain, mistä ei kukaan saanut selvää. Selvää ei tullut. Kutsuttiin Topekassa olevia ulkomaalaisiakin selvittämään puhetta. Ei auttanut. Parnham lähetti sitten näitä "enkelten kielten" puhujia aina Kiinaan asti, ajatuksella, josko siellä saisivat selvää. Eivät saaneet.

        Siitä lähtien helluntailaiset ovat puhuneet tätä kummallista "enkelten" kieltä, lähinnä omaksi ilokseen ja todistaakseen toinen toiselleen olevansa "valittuja", kuten John Wesley niin hartaasti toivoi.


      • dogmatikos
        Wesleyn.opetuslapset kirjoitti:

        "Helluntaissa uskotaan, että usko Jeesukseen pelastaa, kun taas kirkossa uskotaan että lapsikaste eli kasteen armo pelastaa. Tässä varmaan se tärkein ero."

        Ajatuksesi kaipaa ehkä syväluotausta, jotta lopultakin ymmärretään, mistä helluntailaisuudessa on kysymys.

        Helluntailaisuuden isänä pidetään Charles Fox Parnhamia. Hän oli nuoruudessaan Metodistikirkon maallikkosaarnaaja. Metodismin alullepanija taas oli John Wesley, englantilainen matalakirkollinen pappi, joka häilyi kahden vaiheilla, miten suhtautua uskonpuhdistajien väitteisiin siitä, että lapsi uudestisyntyy kasteessa (kuten Luther väitti).
        John Wesley tuumaili, että Jumala kyllä antaisi "valituille" merkin siitä, että nämä todella ovat "valittuja". Ehkä hieman monimutkaista, mutta joka tapauksessa Wesleyn seuraajillakin oli tämä odotus "merkistä". Yksi tällainen odottaja oli Charles Fox Parnham.
        No, Parnham otti ja lähti Metodistikirkosta ja perusti itsenäisen raamattukoulun Kansasin Topekaan. Täällä hän antoi oppilailleen tehtäväksi selvittää, millainen oli alkuseurakunta, mitä se tarkoitti ja miten se ilmenisi. Niinpä oppilaat tekivät työtä käskettyä ja löysivät Apostolien teoista kertomuksen, jossa Jeesuksen opetuslapset olivat lukittujen ovien takana, peloissaan, kunnes tapahtui ihme: he saivat ihmeellisen kyvyn puhua vieraita kieliä, jotka jakaantuivat oppilaisiin kuin liekit. He tulivat täyteen rohkeutta, menivät ulos ja saarnasivat kaukaisista maista tulleille juhlavieraille näiden omalla äidinkielellään.
        Helluntain ihme. Oppilaat päättivät TOISTAA tämän ihmeen. Aloitettiin intensiivinen rukouskampanja. Rukoiltiin ja rukoiltiin, tuntikausia, kunnes tapahtui jotakin. Jotkut oppilaista alkoivat puhua jotain, mistä ei kukaan saanut selvää. Selvää ei tullut. Kutsuttiin Topekassa olevia ulkomaalaisiakin selvittämään puhetta. Ei auttanut. Parnham lähetti sitten näitä "enkelten kielten" puhujia aina Kiinaan asti, ajatuksella, josko siellä saisivat selvää. Eivät saaneet.

        Siitä lähtien helluntailaiset ovat puhuneet tätä kummallista "enkelten" kieltä, lähinnä omaksi ilokseen ja todistaakseen toinen toiselleen olevansa "valittuja", kuten John Wesley niin hartaasti toivoi.

        Tärkeä on kysymys perisynnistä. Vanhat kirkot opettavat, että ihmistä vaivaa isiltä peritty syyllisyys, joka kumotaan kasteessa. Kastetta tarvitsevat myös lapset.

        Helluntailaiset opettavat, että perisyntiä ei ole. "Ihminen rangaistaan vain omista synneistään." Lapset eivät tarvitse kastetta perisynnin anteeksiantamiseksi. He eivät vielä voi yleensä ottaa tietoisesti uskoakaan vastaan, mutta ovat "puhtaita", kunnes tulevat tietoiseen ikään. Silloin heidän tulee ottaa vastaan armo ja kastattaa itsensä "tunnustekona", ei siis aikuisena vaan uskovana.

        Käytännössä tietoinen ikä on koko ajan pikku hiljaa alentunut, ja alkaa nykyisin jo olla epäselvä, onko se todella tietoinen.

        Helluntaiherätyksessä on tapana tuoda vastasyntyneet kokoukseen, missä saarnaajat panevat kätensä lapsen pään päälle. Tässä noudatetaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä, kun hän siunasi lapsia.


      • olet.kova.valehtelemaan
        dogmatikos kirjoitti:

        Tärkeä on kysymys perisynnistä. Vanhat kirkot opettavat, että ihmistä vaivaa isiltä peritty syyllisyys, joka kumotaan kasteessa. Kastetta tarvitsevat myös lapset.

        Helluntailaiset opettavat, että perisyntiä ei ole. "Ihminen rangaistaan vain omista synneistään." Lapset eivät tarvitse kastetta perisynnin anteeksiantamiseksi. He eivät vielä voi yleensä ottaa tietoisesti uskoakaan vastaan, mutta ovat "puhtaita", kunnes tulevat tietoiseen ikään. Silloin heidän tulee ottaa vastaan armo ja kastattaa itsensä "tunnustekona", ei siis aikuisena vaan uskovana.

        Käytännössä tietoinen ikä on koko ajan pikku hiljaa alentunut, ja alkaa nykyisin jo olla epäselvä, onko se todella tietoinen.

        Helluntaiherätyksessä on tapana tuoda vastasyntyneet kokoukseen, missä saarnaajat panevat kätensä lapsen pään päälle. Tässä noudatetaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä, kun hän siunasi lapsia.

        Miksi valehtelet?
        "Helluntailaiset opettavat, että perisyntiä ei ole." Ei pidä paikkaansa!

        Ja 8viikkoinen vauva ei takuulla ole tietoinen päälakiviruttelunsa merkityksestä!


      • Armahdettusyntinen
        olet.kova.valehtelemaan kirjoitti:

        Miksi valehtelet?
        "Helluntailaiset opettavat, että perisyntiä ei ole." Ei pidä paikkaansa!

        Ja 8viikkoinen vauva ei takuulla ole tietoinen päälakiviruttelunsa merkityksestä!

        Miksi itse valehtelet? Kyllä helluntailaiset oikeasti opettavat ettei perisyntiä ole.


      • dogmatikos kirjoitti:

        Tärkeä on kysymys perisynnistä. Vanhat kirkot opettavat, että ihmistä vaivaa isiltä peritty syyllisyys, joka kumotaan kasteessa. Kastetta tarvitsevat myös lapset.

        Helluntailaiset opettavat, että perisyntiä ei ole. "Ihminen rangaistaan vain omista synneistään." Lapset eivät tarvitse kastetta perisynnin anteeksiantamiseksi. He eivät vielä voi yleensä ottaa tietoisesti uskoakaan vastaan, mutta ovat "puhtaita", kunnes tulevat tietoiseen ikään. Silloin heidän tulee ottaa vastaan armo ja kastattaa itsensä "tunnustekona", ei siis aikuisena vaan uskovana.

        Käytännössä tietoinen ikä on koko ajan pikku hiljaa alentunut, ja alkaa nykyisin jo olla epäselvä, onko se todella tietoinen.

        Helluntaiherätyksessä on tapana tuoda vastasyntyneet kokoukseen, missä saarnaajat panevat kätensä lapsen pään päälle. Tässä noudatetaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä, kun hän siunasi lapsia.

        ”Käytännössä tietoinen ikä on koko ajan pikku hiljaa alentunut…”

        Jotain tällaista olen kuullut. Että kovin häilyvä on se raja, milloin katsotaan lapsen olevan ”tietoinen” ja milloin ei.


      • olet.kova.valehtelemaan
        Armahdettusyntinen kirjoitti:

        Miksi itse valehtelet? Kyllä helluntailaiset oikeasti opettavat ettei perisyntiä ole.

        Todista!


      • lusikalla.annettu
        olet.kova.valehtelemaan kirjoitti:

        Todista!

        Kun on tullut möläyttäneeksi jotakin paikkansapitämätöntä, tällähän se multinikki möläytyksensä paikkaa: "Todista!"


    • Azusakadun.ihme

      Parnhamin raamattukoulussa oli opiskelijana amerikan-afrikkalainen William Seumour. Vaikka Parnham oli rotuorientoitunut, kuten Etelän valkoisilla tahtoo olla tapana, hän antoi Seymourin kuunnella opetusta oven raosta käytävän puolelta. Ja kun valkoiset oppilaat luokassa oppivat puhumaan "enkelten" kielillä, niin oppi myös Seymour.

      Nyt oli vuorossa "Azusa-kadun ihme". Seymour lähti Topekasta ja muutti Los Angelesiin, josta hän löysi Azusa-kadulta etnisen seurakunnan. Siellä Seymour alkoi julistamaan Apostolista Reformaatiota lopun ajoista, jolloin Apostolien teot toteutuisivat uudelleen. Nyt tapahtui se, mitä voidaan nähdä Karibialla ja E-amerikassa tänäkin päivänä, uskontojen synkretisoituminen. Länsi-afrikan heimouskontojen spiritualismi, "hengen" valtaan joutuminen, tuli keskeiseksi manifestaatioksi.
      Seymour oli kauhuissaan, kirjoitti Parnhamille ja pyysi tätä hätiin, "konsultoimaan". Seymour oli oppimaton mies, mutta yritti kuitenkin löytää Raamatusta selitystä ja oikeutusta tapahtumille, mutta ei löytänyt.
      Parnhamin vastaus Seymourin kirjeeseen oli kieltävä. Hän ei halunnut olla missään yhteydessä Azusa-kadun sotkuun- Parnhamilla oli niitä jo omasta takaa. Rivit hajosivat, syntyi Assembly of God, Amerikan helluntaiunioni, joka sanoutui niin Parnhamista kuin Seymouristakin.
      Seymourin liike jäi kuitenkin elämään, vaikka hän itse kuolikin unohdettuna ja rutiköyhänä. Vielä tänäänkin Azusa-kadun perintöä ylläpitää Apostolinen Reformaatioliike manifestaatioineen, joita ovat mainitun "hengenvaltaamisen" variaatiot: kaatuminen, mylviminen ( eläinimitaatiot, aivan kuten länsi-afrikan animistit), tuntikausia kestävä "jähmettyminen" tai "likoaminen"-soaking.
      Kahdesti-kolmesti liike on yrittänyt soluttaa itsensä takaisin Assembly Of God:iin.

      Parnham itse jäi kiinni housut kintuissa ja sai syytteen sodomiasta, mikä merkitsi saarnahommien loppua. Etelän poikana hän löysi lopulta henkisen kotinsa Klu Klux Klanista.

      • valitettavasti.totta

        Helluntailaisuuden historia ei ole kaunis, tarinasi on tosi ja osa helluntailaisuuden historiaa. Rankkaa rasismia ja vihaa värillisiä kohtaan. Helluntailaisuus tunnetaan myös avoimesta Hitlerin palvomisesta. Nyt perinne jatkuu;: kaikkea erilaisuutta vihataan.


      • valitettavasti.totta kirjoitti:

        Helluntailaisuuden historia ei ole kaunis, tarinasi on tosi ja osa helluntailaisuuden historiaa. Rankkaa rasismia ja vihaa värillisiä kohtaan. Helluntailaisuus tunnetaan myös avoimesta Hitlerin palvomisesta. Nyt perinne jatkuu;: kaikkea erilaisuutta vihataan.

        Onko luterilaisuuden historia kaunis tai nykypäivä?


      • dogmatikos
        usko.vainen kirjoitti:

        Onko luterilaisuuden historia kaunis tai nykypäivä?

        Minkään kirkon historia ei ole likikään siedettävä, tappamista, pakkoa, kiduttamista, noitavainoja, kerettiläisvainoja, valtataisteluita, sortoa.

        Ei ole kaunis edes nykypäivä, vaikka tappamista jo vältetäänkin. Vain vilkaisu näille palstoille kertoo, miten kristityt pyrkivät kiusaamaan toisiansa. Jos Kristus ei armahtaisi kelvottomasti käyttäytyviä, kivikovia seuraajiaan, huonosti kävisi.


      • alfakurssin.yhdistämät

        Kerroit dogmatikos selvittäneesi kirkkoherran pyynnöstä kristillisvaikutteisen, synkretistisen yhteisön kristillisyyttä ja tulleesi siihen johtopäätökseen, ettei kysymyksessä ollut kristillinen yhteisö. Ehkä samaan aikaan saattaa saman kirkkoherran seurakunnassa olla järjestetty Alfa-kurssi, jonka juuret ovat apostolisessa reformaatioliikkeessä ja synkretismissä. Molemmat formaatit, niin helluntailaisuus, kuin luterilaisuus, ovat pohjimmiltaan synkretistisiä ja uusille vaikutteille alttiita.


      • mietinpävain

        Olen joskus miettinyt, että Jumala antoi helluntailaisuuden syntyä, sillä siitä lähtisi sitten tuo nykyajan eksytys ja nythän on tosiaan nämä ilmiöt leviämässä myös vanhoihin kirkkoihin. Kristitty on oikeastaan kahden tulen välissä nykyään, nuo äärikarismaattiset ilmiöt ja sitten liiallinen liberaalius. Molempia yhdistää jonkinlainen luulo siitä, että on Hengessä ja toteuttaa Jumalan tahtoa.


      • MaoLeninKim
        dogmatikos kirjoitti:

        Minkään kirkon historia ei ole likikään siedettävä, tappamista, pakkoa, kiduttamista, noitavainoja, kerettiläisvainoja, valtataisteluita, sortoa.

        Ei ole kaunis edes nykypäivä, vaikka tappamista jo vältetäänkin. Vain vilkaisu näille palstoille kertoo, miten kristityt pyrkivät kiusaamaan toisiansa. Jos Kristus ei armahtaisi kelvottomasti käyttäytyviä, kivikovia seuraajiaan, huonosti kävisi.

        Kirkon nimissä on tehty politiikkaa ja tapettu ihmisä. Kirkko ja sen käyttäminen on kuitenkin erotettava toisistaan.
        Kaikki ihmiset ovat pahoja eikä momministit vähiten.


      • HyväHellarit
        mietinpävain kirjoitti:

        Olen joskus miettinyt, että Jumala antoi helluntailaisuuden syntyä, sillä siitä lähtisi sitten tuo nykyajan eksytys ja nythän on tosiaan nämä ilmiöt leviämässä myös vanhoihin kirkkoihin. Kristitty on oikeastaan kahden tulen välissä nykyään, nuo äärikarismaattiset ilmiöt ja sitten liiallinen liberaalius. Molempia yhdistää jonkinlainen luulo siitä, että on Hengessä ja toteuttaa Jumalan tahtoa.

        Helluntailaisuus on Raamatullinen kristinuskon haara.


      • dogmatikos
        alfakurssin.yhdistämät kirjoitti:

        Kerroit dogmatikos selvittäneesi kirkkoherran pyynnöstä kristillisvaikutteisen, synkretistisen yhteisön kristillisyyttä ja tulleesi siihen johtopäätökseen, ettei kysymyksessä ollut kristillinen yhteisö. Ehkä samaan aikaan saattaa saman kirkkoherran seurakunnassa olla järjestetty Alfa-kurssi, jonka juuret ovat apostolisessa reformaatioliikkeessä ja synkretismissä. Molemmat formaatit, niin helluntailaisuus, kuin luterilaisuus, ovat pohjimmiltaan synkretistisiä ja uusille vaikutteille alttiita.

        Kaikki, siis kaikki, uskonnot ovat synkretistisiä. Jokaisessa uskonnossa on palasia entisistä, uudennoksia ja uusia lainoja toisista. Koska palat eivät loogisesti sovi yhteen, seurauksena on tietysti melkoinen kakofonia.

        Kristinuskon eri haarat, jotka ovat säilyttäneet kristillisen perinteensä, ovat kuitenkin niin yhtenevät, että niillä vallitsee melkoisen hyvä konsensus, siis ekumenia. Sen sijaan jotkin ryhmät, vaikkakin kristillistä alkua, ovat niin kaukana kristinuskosta, etteivät muut kristityt pidä niitä kristittyinä.

        Tarkkaa määritelmää vain ei voi tehdä, sillä tehdäänpä määritelmä miltä pohjalta tahansa, aina jää joku ongelma. Mutta näinhän on muuallakin, kun todellisuus yritetään vangita määritelmin.

        Eräs jajin määritelmä on, että eri lajit eivät tuota lisääntyviä jälkeläisiä. Muuten hyvä määritelmä, mutta esimerkiksi eri orvokkilajit tuottavat lisääntyviä jälkeläisiä. Niillä vain on niin pieni geenivirta lajien välillä ja sopeutuminen poistaa toisen lajin geenejä, että ne pysyvät kahtena eri lajina.

        Jos lajeilla on maantieteellinen este, ei geenivirtaa ole ollenkaan. Geenivirran puutteeseen perustuva lajimääritelmä on siis sopiva, mutta jos otamme vaikkapa vuoriston kummallakin puolella olevat yksilöt ja risteytämme ne, saammekin lisääntyviä jälkeläisiä.

        Maailma ei yksinkertaisesti taivu määritelmiin, mutta käytäntö on kuitenkin helpompi.


      • dogmatikos kirjoitti:

        Kaikki, siis kaikki, uskonnot ovat synkretistisiä. Jokaisessa uskonnossa on palasia entisistä, uudennoksia ja uusia lainoja toisista. Koska palat eivät loogisesti sovi yhteen, seurauksena on tietysti melkoinen kakofonia.

        Kristinuskon eri haarat, jotka ovat säilyttäneet kristillisen perinteensä, ovat kuitenkin niin yhtenevät, että niillä vallitsee melkoisen hyvä konsensus, siis ekumenia. Sen sijaan jotkin ryhmät, vaikkakin kristillistä alkua, ovat niin kaukana kristinuskosta, etteivät muut kristityt pidä niitä kristittyinä.

        Tarkkaa määritelmää vain ei voi tehdä, sillä tehdäänpä määritelmä miltä pohjalta tahansa, aina jää joku ongelma. Mutta näinhän on muuallakin, kun todellisuus yritetään vangita määritelmin.

        Eräs jajin määritelmä on, että eri lajit eivät tuota lisääntyviä jälkeläisiä. Muuten hyvä määritelmä, mutta esimerkiksi eri orvokkilajit tuottavat lisääntyviä jälkeläisiä. Niillä vain on niin pieni geenivirta lajien välillä ja sopeutuminen poistaa toisen lajin geenejä, että ne pysyvät kahtena eri lajina.

        Jos lajeilla on maantieteellinen este, ei geenivirtaa ole ollenkaan. Geenivirran puutteeseen perustuva lajimääritelmä on siis sopiva, mutta jos otamme vaikkapa vuoriston kummallakin puolella olevat yksilöt ja risteytämme ne, saammekin lisääntyviä jälkeläisiä.

        Maailma ei yksinkertaisesti taivu määritelmiin, mutta käytäntö on kuitenkin helpompi.

        Määritelmät ovat vain sitä varten, että niiden kautta on helpompaa hahmottaa ja ymmärtää. Jokaisen tulisi ymmärtää myös se tosiseikka, että todellisuudessa asiat eivät ole niin mustavalkoisia tai tarkkoja.


    • mjknjnhbg

      Jumala ja Jeesus ei ole kummankaan seurakuntien perustajia!
      Joten, pelkästään se kertoo niiden todellisesta herrasta.

      Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskontunnustuksensa kaltaisia uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.

      Kristilliset = Jeesuksen ja Jeesuksen opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.

      Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
      Ilm. 2:1-29
      Pergamos
      Tyatira
      Sardes
      Smyrna
      Filadelfia
      Efeso
      Laodikea
      ----------
      HUOM!
      Amerikkalainen "Filadelfia" seurakunta ei ole Jeesuksen ja Hänen opetuslapsien perustama. Sen perustivat 1850 luvulla verovapaan rahan keinottelijat.

    • Filatelisti

      Filateliakin on viime aikoina mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä. Alan kauppoja on suljettu. Uusia harrastajia ei tule. Harrastus ukkoontuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      174
      4241
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      36
      3613
    3. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      231
      3100
    4. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      151
      1279
    5. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      165
      1216
    6. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      64
      1214
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      10
      991
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      55
      930
    9. Ihmettelen sinua... En koskaan päässyt

      Selvyyteen että minkälainen olet pohjimmiltasi, mitä haluat minusta. Nyt näyttää että olet myös tosi hyvä valehtelija. E
      Ikävä
      62
      847
    10. Niinhän se on nainen että me

      Kaikki vanhetaan ja muututaan toisenlaisiksi, lainatakseni vapaasti yhden vanhan kappaleen sanoitusta
      Ikävä
      48
      847
    Aihe