Voiko narsisti rakastaa?

narsistiko

Voiko narsisti rakastaa? Millaista tämä narsistin "rakkaus" on kun olen lukenut että ei olisi oikeaa rakkautta vaan jotain mitä narsisti itse luulee rakkaudeksi?
Epäilen olevani narsisti ja haluaisin siksi mielipiteitä (vaikka se ei poissuljekaan narsismin mahdollisuutta mikäli joku ruudun toiselta puolelta antaa mielipiteensä). Mietin tässä vain, millaista on "normaalin" ihmisen rakkaus ja millaista narsistin rakkaus? henkilökohtaisista kokemuksista olisin erityisesti kiinnostunut. Onko täällä narsistia joka kertoisi miltä "rakkaus" on tuntunut, millaisia tunteita herättänyt jne? Ja sitten te ei-narsistit, millaisia tunteita rakkaus teillä herättää?

Olin ehdottomasti sitä mieltä että olen rakastanut ja pystyn siihen, nyt kuitenkin mietin että entä jos se ei olekaan oikeaa rakkautta vaan jotain minkä olen rakkaudeksi kuvitellut, kun en oikeaa rakkaudentunnetta kykene tuntemaan..?

Haluan myös olla rakastettu, enkä vain rakastaa, syystä että yksipuolinen rakkaus tuntuu pahalta. Jostain luin että narsisti rakastaa sitä kun joku rakastaa häntä. Ja minusta se on ihana tunne kun se jota itse rakastat, rakastaa myös sinua ja voitte alkaa rakentaa yhteistä tulevaisuutta. Se tuntuu pahalta, että rakastaa jotain, mutta hän ei rakasta sinua.. Kai tämä ihan normaalia?

Sekavaa tekstiä, lähinnä ajatuksen purkamista... Toivoisin siis lähinnä kokemuksia siitä miten te tunnette kun rakastatte jnejne.

69

2353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja__

Tuli mieleen vielä toinenkin kysymys: te jotka olette narsisteja, kykenettekö näkemään itsessäni heikkouksia? Kai narsistikin heikkoutensa tietää ja näkee? Silti puhutaan että eivät kykene näkemään, onko se vain toisten ajatus johtuen narsistin käytöksestä? Eli onkohan olemassa narsisteja jotka tuntevat heikkoutensa ja näkevät itsessään huonoja puolia? Lievä narsismi, onko sellaista? Tai mahdollisesti kehittyvä narsisti? Eli siis että se on vasta kehittymisvaiheessa?

Varmaan pitäis mennä jonnekin terapiaan puhumaan näitä :D mutta ehkä täältä todennäköisemmin henkilökohtaisia kokemuksia kuin sieltä

• Voi_sinulla

Voi sinulla jokin häiriö olla kun epäilet tunteitasi noin. Kyselet myös yllättävän paljon hyvin yksityiskohtaista tietoa rakkaudesta, joka on hyvin henkilökohtaista. En tiedä, haluaisinko esim. minä kuvata sinulle mitä tunnen suhteissani. Yhden asian voin kuitenkin sanoa, seksi kuuluu rakkauteen, mutta ei ole ainoa rakkauden osa. Narsistilla se tapaa olla se, millä pelaa. Huomaa, nimeomaan pelaa. Jostain (mistähän) syystä minulla on hienoinen epäilys, että et ole kertonut kaikkea. Ehkä sinulla on lievää a-seksuaalisuutta tai jotain muuta. Emme ole kaikki samanlaisia.
        Jostain syystä ajattelen, että tahdot todistella ja ehkä kopioidakin. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä omiinsa, tietävät mitä tavoittelevat eivätkä kyseenalaista omia kykyjään tuntea.

• Itsestäni_

Itsestäni sen verran, että jostakin syystä, en tiedä mistä, paheksun hieman tuollaista urkkimista. Minusta se on tavallaan hyväksikäyttöä. En usko, että arvostat henkilöä, joka sinulle mahdollisesti avautuisi. Ehkä todellakin netissä voit välttää mahdollista avautujaa kohtaan tuntemasi tunteet, kateuden, vihan, katkeruuden... jotain on pielessä.
        Ihmettelen myös, että jos olet epävarma tunteittesi aitoudesta ja määrästä, niin mitä hyödyt siitä, että joku toinen ei ole? Etkö yhtä hyvin voisi olla sitä mieltä, että muutkaan eivät saa olla varmoja. Eikö masentunutkin usein vaadi myös muita masentumaan? Ainakin sellaiset, jotka älyllistävät masennuksensa.

• Vai_oletko

Vai oletko ehkä perverssi, joka etsii noin ovelasti nettikivaa?
        Omituista tiedustelua. Minusta hyvät sydänystävätkään eivät jaa tuollaista tietoa. En pidä, en ollenkaan. Sorry.

• Sitten_tulee

Sitten tulee kirjoituksestasi vielä sellainenkin olo, että kohtelet toisia kirjoittajia, kuin he olisivat sinulla työssä... Pyydät erilaisia ryhmiä antamaan erilaisia paljastuksia syvimmästä sisimmästään täällä palstalla, sinulle.
        Jostain syystä nyt puran sen huonon, mitä ajattelen. Sinulla on jonkinlaisia vaikeuksia. Ne eivät ehkä ole sellaisia kuin kuvittelet, tai vain sellaisia kuin kuvittelet, ne voivat olla yleisemmin ihmissuhteissasi ja sosiaalisen kanssakäymisen puolella.
        Vaikka olisikin näin, niin olet silti arvokas ihminen sellaisena kuin olet, ilmeisesti hiukan erikoisena persoonana annat varmaan oman lisäsi ihmisten joukossa... Älä pahoita mieltäsi. Se ei ole tarkoitukseni, vaan jokin muu. Sinun ei varmaan tarvitse edes korjata mitään, voit ehkä olla aivan tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet. Kukaan ei ole täydellinen (ja mikä se edes on).
        ~Kaikkea hyvää sinulle~

• ap__
        Voi_sinulla kirjoitti:

Voi sinulla jokin häiriö olla kun epäilet tunteitasi noin. Kyselet myös yllättävän paljon hyvin yksityiskohtaista tietoa rakkaudesta, joka on hyvin henkilökohtaista. En tiedä, haluaisinko esim. minä kuvata sinulle mitä tunnen suhteissani. Yhden asian voin kuitenkin sanoa, seksi kuuluu rakkauteen, mutta ei ole ainoa rakkauden osa. Narsistilla se tapaa olla se, millä pelaa. Huomaa, nimeomaan pelaa. Jostain (mistähän) syystä minulla on hienoinen epäilys, että et ole kertonut kaikkea. Ehkä sinulla on lievää a-seksuaalisuutta tai jotain muuta. Emme ole kaikki samanlaisia.
        Jostain syystä ajattelen, että tahdot todistella ja ehkä kopioidakin. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä omiinsa, tietävät mitä tavoittelevat eivätkä kyseenalaista omia kykyjään tuntea.

Jotain vikaa korvien välissä/persoonassa tms on joo varmasti.. Narsismia pidän yhtenä vaihtoehtona. Ennen ajattelin että no ainakin minä kykenen rakastamaan, mutta nyt olen alkanut sitäkin epäilemään että entä jos en oikeasti rakastakaan, kuvittelen vain. Olen tosi mustasukkainen ja omistushaluinen.. Joskaan en sitä näytä koska koen olevani silloin säälittävä sen toisen henkilön silmissä.
        Kasvotusten en keltään tällaisia asioita utelisi, sillä ymmärrän henkilökohtaisten kysymysten olevan juurikin urkkivia ja kiusallisiakin. Siksi täällä kysyinkin.
        A-seksuaali en ole, omaan ihan kunnon seksihalut.
        Ehkä tosiaan alitajuntaisesti haluan todistella itselleni jotain, pitää miettiä asiaa :0

• Ap___
        Itsestäni_ kirjoitti:

Itsestäni sen verran, että jostakin syystä, en tiedä mistä, paheksun hieman tuollaista urkkimista. Minusta se on tavallaan hyväksikäyttöä. En usko, että arvostat henkilöä, joka sinulle mahdollisesti avautuisi. Ehkä todellakin netissä voit välttää mahdollista avautujaa kohtaan tuntemasi tunteet, kateuden, vihan, katkeruuden... jotain on pielessä.
        Ihmettelen myös, että jos olet epävarma tunteittesi aitoudesta ja määrästä, niin mitä hyödyt siitä, että joku toinen ei ole? Etkö yhtä hyvin voisi olla sitä mieltä, että muutkaan eivät saa olla varmoja. Eikö masentunutkin usein vaadi myös muita masentumaan? Ainakin sellaiset, jotka älyllistävät masennuksensa.

Ymmärrän paheksuntasi, nyt kun mietin asiaa, niin kyllä minäkin paheksuisin. ed. viestiin kirjoitinkin tästä utelusta. En tässä ketään kyllä hyväksi ole käyttämässä, eihän se edes onnistuisi, en minä kenenkään henkilöllisyyttä tiedä. Täysin vilpittömästi aloitin tämän keskustelun.
        Nuo pari kysymystä, mitkä olivat tyylillä "onko mahdollista"/"voiko narsisti" kiinnostavat.
        En ajatellut itseasiassa lainkaan tuolta kannalta, että muut eivät saisi olla varmoja.
        Ja masennuksesta sen verran että eivät kyllä läheskään aina. Tunnen läheisesti vakavasti masentuneen ihmisen, joka toivoo, että muut eivät kokisi samaa.

• Ap___
        Vai_oletko kirjoitti:

Vai oletko ehkä perverssi, joka etsii noin ovelasti nettikivaa?
        Omituista tiedustelua. Minusta hyvät sydänystävätkään eivät jaa tuollaista tietoa. En pidä, en ollenkaan. Sorry.

En ole :DD olen nuori nainen ja nuoren naisen seuranhaku tuskin yleensä keskittyy suomi24:ään. :D

• Ap___
        Sitten_tulee kirjoitti:

Sitten tulee kirjoituksestasi vielä sellainenkin olo, että kohtelet toisia kirjoittajia, kuin he olisivat sinulla työssä... Pyydät erilaisia ryhmiä antamaan erilaisia paljastuksia syvimmästä sisimmästään täällä palstalla, sinulle.
        Jostain syystä nyt puran sen huonon, mitä ajattelen. Sinulla on jonkinlaisia vaikeuksia. Ne eivät ehkä ole sellaisia kuin kuvittelet, tai vain sellaisia kuin kuvittelet, ne voivat olla yleisemmin ihmissuhteissasi ja sosiaalisen kanssakäymisen puolella.
        Vaikka olisikin näin, niin olet silti arvokas ihminen sellaisena kuin olet, ilmeisesti hiukan erikoisena persoonana annat varmaan oman lisäsi ihmisten joukossa... Älä pahoita mieltäsi. Se ei ole tarkoitukseni, vaan jokin muu. Sinun ei varmaan tarvitse edes korjata mitään, voit ehkä olla aivan tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet. Kukaan ei ole täydellinen (ja mikä se edes on).
        ~Kaikkea hyvää sinulle~

Voi ei, sekään ei ollut kyllä tarkoitus antaa sellaista kuvaa!
        Tosiaan, jotai vaikeuksia on. Ja todennäköisesti melko laajoja, monihäiriöisyyttäkin ehkä (?). Juurikin nuo ihmissuhteet ..:/ pitänee varmaan hankkiutua jonnekin hoidon piiriin.
        Tää oli jotenkin tosi ihana kommentti, en pahoittanut mieltäni:) Kaikkea hyvää sullekin!

• Narsistit_
        Ap___ kirjoitti:

Ymmärrän paheksuntasi, nyt kun mietin asiaa, niin kyllä minäkin paheksuisin. ed. viestiin kirjoitinkin tästä utelusta. En tässä ketään kyllä hyväksi ole käyttämässä, eihän se edes onnistuisi, en minä kenenkään henkilöllisyyttä tiedä. Täysin vilpittömästi aloitin tämän keskustelun.
        Nuo pari kysymystä, mitkä olivat tyylillä "onko mahdollista"/"voiko narsisti" kiinnostavat.
        En ajatellut itseasiassa lainkaan tuolta kannalta, että muut eivät saisi olla varmoja.
        Ja masennuksesta sen verran että eivät kyllä läheskään aina. Tunnen läheisesti vakavasti masentuneen ihmisen, joka toivoo, että muut eivät kokisi samaa.

"Tunnen läheisesti vakavasti masentuneen ihmisen, joka toivoo, että muut eivät kokisi samaa."
        Narsistit pystyvät feikkaamaan todella paljon ja laajasti. Kaikkein yksinkertaisinta olisi sanoa, että ei toivo muille... Noin ei tule pelottaneeksi mahdollisia uhreja tiehensä.
        Masentunut voi muistuttaa narsistia mielenmyllerryksessään paljon. Mielestäni erottaa hyvin kuitenkin, jos on tuntenut pitkään ja tietää, että masentunut ei aina ole ollut sellainen... Mutta niinkuin todettu, nämä ovat vaikeita.

• Eli_mas

Eli masentuneella on runsaasti toivo paranemisesta, narsistilla vain se pelinsä.

• eitiä

Liian vaikea kysymys. Pitäisi ensin määritellä mitä on rakkaus ja merkitseekö se kaikille samaa asiaa.Olen miettinyt sanan merkitystä. Jotkut käyttävät sitä hyvin herkästi, toinen taas ehkä sanoo pitävänsä jostain.

• Ap___

Oikeassa olet, hankala määritellä yksiselitteisesti mitään tunnetta, kun ihmiset kokevat eri tavalla..

• Mielenkauneus

Ensinnäkin sanon Sinulle aloittaja, narsisti, että et todellakaan olen narsisti. Narsisti rakastaa vain omaa kuvitelmaansa, kuvitelmaa itsestään. Narsku puhuu paljon rakkaudesta ja silloin kun hän haluaa toisen ihmisen verkkoonsa, hän on rakkauden palvoja, hän on ihmeellinen, taivaasta maan päälle laskeutunut enkeli, joka peilaa kaikki haluamasi tunteet takaisin. Kuvittelet tapaavasi juuri sen oikean. Ei narsku rakasta ketään, hän ei osaa. Hänen imee ihmisen kuiviin ja siirtyy seuraavaan. Narsku on täysin tunteeton, empatiakyvytön, mutta suunnattoman suuri näyttelijä.

• Ap__

Ovatkohan kaikki narsistit kuitenkaan ihan tällaisia, tämän tyypin kyllä tunnen. Toivon kyllä, että en ole.

• DonJuan_
        Ap__ kirjoitti:

Ovatkohan kaikki narsistit kuitenkaan ihan tällaisia, tämän tyypin kyllä tunnen. Toivon kyllä, että en ole.

DonJuan tyyppi yleinen, ainakin käyttökelpoinen piirre ja piinaa laajalti suurta joukkoa ihmisiä.

• Rippipuku

Minusta rakkaus ei ole tunne vaan tekoja. Kunnioitatko ja arvostatko sinä kumppaniasi ja miten tämä ilmenee suhteessanne? Kysymys on esitetty ap:lle.

• Ap___

Mulla harvoin etenee mikään suhteeseen asti.. Ja suhteet loppuneet ennenkuin kunnolla ovat ehtineet alkaakaan. Sen vuoksi vaikea sanoa miten käyttäytyisin pitkäaikaisessa parisuhteessa.
        Minun on vaikea antaa toiselle osapuolelle huomiota ja näyttää että välitän. Silti tunnen sisälläni vahvaa tunnetta siitä, että välitän.
        Pelkään, että minua satutetaan. Pelkään, että toinen ei välitä minusta.
        Jälkikäteen mietin edellisen miehen kohdalla, että miksi hitossa en näyttänyt välittäväni, kun tajusin vasta jälkikäteen että hän oikeasti välittikin. Olin jotenkin sokea nähdäkseni sen silloin, että hän välitti..

• nähtyon

Fiksummatkin erehtyy pitämään toimivaa seksisuhdetta rakkautena. Kiimapäissään vannotaan rakkautta, jos sinulla esim on kiva kämppä tai muita etuja ja vielä otat suihin vaikka kuvottaa, niin viimeistään puolen vuoden päästä sulla on musta silmä ja vuoden päästä yrität perua lähestymiskieltoa kun et voi vastustaa nahkakompassisi vetoa..

Eli itse voi tietysti tarvita romantiikan antamaa eskapismia, mutta se ei tarkoita että se toinen, narsisti kykenisi koskaan rakastamaan ketään.

Narsisti tarvii huomion lähteen, ja tietysti sanoo vaikka todella rakastavansa. Mutta ihminen joka on tunnekylmä, ei voi rakastaa.

Eli jos rakkautta etsii, kannattaa opetella rakastamaan ja kunnioittamaan itseä ensin. Narsistin kanssa vain kituu.

Älkää antako fyysisen puolen hämätä.

• On_sell

On sellaistakin rakkautta, joka kohdistuu meilkeinpä minne vain. Tasainen empatia sinne tänne, vailla selvää suuntaa. Kognitiivinen empatia puuttuu, mutta se tunteellinen empatia pelaa. Seurustelukumppani tai puoliso jää persoonansa kanssa vähän kuin yksin, ilman sitä rakkaudellista löytävää huomiota. Kognitiivinen empatia on se, mikä puree tehokkaasti parisuhteessa.
      Nämä minun päätelmiäni lukemani, kuulemani ja kokemani perusteella.
      Eivät siis välttis tosia.

• filautia

Rakkautta on siis monenlaista, kts rakkauden eri lajit. Tämä pohdinta liittyy Erokseen.

Kognitiivisen/ empaattisen rakkauden erot?

Kun kumppanin pitäisi olla uskottu, mutta suutuspäissään käyttää heikkouksiani mua vastaan, puuskana tulee kaikki. Kun on kertonut toiselle luottamuksella, se on kuin lyömäase jota voi käyttää mua vastaan. Nassethan toimii juuri niin.
        Nykyinen heppuni ei kuitenkaan ole narsisti, mutta erittän inhimilllinen vajavuuksineen. Ja voi siis silti käyttää tietojaan minusta mua vastaan. Eli mistä on kyse?
        Kun mulle on kaikki tehneet sen, tavallaan pettäneet luottamuksen.
        Ilmeisesti tosi hyviä ihmisiä on tosi vähän.

• Aiemmin_
        filautia kirjoitti:

Rakkautta on siis monenlaista, kts rakkauden eri lajit. Tämä pohdinta liittyy Erokseen.

Kognitiivisen/ empaattisen rakkauden erot?

Kun kumppanin pitäisi olla uskottu, mutta suutuspäissään käyttää heikkouksiani mua vastaan, puuskana tulee kaikki. Kun on kertonut toiselle luottamuksella, se on kuin lyömäase jota voi käyttää mua vastaan. Nassethan toimii juuri niin.
        Nykyinen heppuni ei kuitenkaan ole narsisti, mutta erittän inhimilllinen vajavuuksineen. Ja voi siis silti käyttää tietojaan minusta mua vastaan. Eli mistä on kyse?
        Kun mulle on kaikki tehneet sen, tavallaan pettäneet luottamuksen.
        Ilmeisesti tosi hyviä ihmisiä on tosi vähän.

http://hidastaelamaa.fi/2015/02/peilikuvana-perhe-6-rakkauden-muotoa/
        "Antiikin Kreikassa rakkauteen suhtauduttiin samalla tavalla kuin me nykyään suhtaudumme kahviimme. Oli mistä valita. Rakkauden ympärillä oli kulttuuria ja keskustelua. Tänä päivänä, kahvikin take-awaynä, haluamme kaiken ja heti, yhdestä paikasta. On helpompaa nähdä rakkauden puutetta parisuhteessa kuin rakkautta muuallakin kuin parisuhteessa."
        Aiemmin jo sanoinkin, että vaikeudet parisuhderakkaudessa voivat heijastella laajempia ihmissuhdevaikeuksia.

• ghbvxx

Rakkaus on tunne, eikä pelkästään tekoja. Tekojen takana on oltava tunne välittämisestä, syvästä sellaisesta.

• mnkljjglkjpj

Tuskin rakkaus on mikään yksittäinen tunne (vrt. ilo, viha). Pikemminkin synteesi, jossa mukana sekä positiivisia että negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Narsisti (tunnevammainen) sekoittaa tunteet ja tarpeet, jos saa esim. seksiä tulkitsee tämän rakkaudeksi.

• sdkfj
        mnkljjglkjpj kirjoitti:

Tuskin rakkaus on mikään yksittäinen tunne (vrt. ilo, viha). Pikemminkin synteesi, jossa mukana sekä positiivisia että negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Narsisti (tunnevammainen) sekoittaa tunteet ja tarpeet, jos saa esim. seksiä tulkitsee tämän rakkaudeksi.

Jos jokin yksittäinen tunne, niin juurikin sellainen välittämisen tunne. Sitten tunne yhtenäisyydestä, kunnioituksesta, toisen arvostamisesta ja tunne siitä että voi uhrautua toisen puolesta=kokee toisen tarpeet yhtä tärkeiksi.

• Minulla_
        sdkfj kirjoitti:

Jos jokin yksittäinen tunne, niin juurikin sellainen välittämisen tunne. Sitten tunne yhtenäisyydestä, kunnioituksesta, toisen arvostamisesta ja tunne siitä että voi uhrautua toisen puolesta=kokee toisen tarpeet yhtä tärkeiksi.

Minulla ei ole tunnetta, että pitäisi tai voisi uhrautua toisen puolesta... En ajattele sen suuremmin pahoja kuoppia. Ajattelen, että murheiden kohtaamisen ajatteleminen ilman sen suurempaa tarvetta... siinä on jotain oireellista. Joko itse tarvitsee suuresti toisen apua tai se toinen tarvitsee. Onko avun saaminen tai antaminen jotenkin tärkeintä, hyvin tärkeää...
        Missä on hyväksikäytön raja? (Täällä palstalla tavataan puhua suoraan ikävistäkin asioista. Nämä keskustelut eivät ole useinkaan mahdollisia tuttujen kanssa, vaan anonyymisti on paljon helpompaa).
        Minusta rakkaus on iloitsemista, onnellisuutta.. tietenkin sellainen vahvistaakin. Iso kysymys on, koska ihminen tarvitsee rakkautta. Koska voihan ihminen elää ilman sitä kahdenkeskistä rakkaussuhdettakin onnellisena ja jopa iloita...
        Rakkaudesta on hirtehisiäkin määritelmiä olemassa, kuten että rakkaus on mielenhäriö. Rakastumista saatetaan pitää myöskin heikkoudenosoituksena.
        Itsestäänselvyyksiä minusta rakkauden saralla on hyvin vähän.
        Jotkut rakastavat reseptejä, jopa rakkaudessa. Niiden todellisuudesta voidaan kuitenkin olla montaa mieltä.

• Ap___

Mielenkiintoisia ajatuksia, pistää miettimään.

• nenäyttelee

Kyllä minua naurattaa aina, kun näen narsistin vievän kukkia "rakkaalleen". Tekisi mieli sanoa "kusetatko"useampaa kuin yhtä uhria kerralla.

• flowerpowe

Kannattaisi ostaa tukusta isompi erä kerralla, myös kestotilauksista voi saada alennusta

• siisniinkujoo

Narsisti "rakastaa" asioita, joita hän voi käyttää hyväkseen eri tavoin. Narsistin tunnepuoli on yleensä laskelmoitu näytös.

• Voisiko_olla

"Epäilen olevani narsisti ja haluaisin siksi mielipiteitä (vaikka se ei poissuljekaan narsismin mahdollisuutta mikäli joku ruudun toiselta puolelta antaa mielipiteensä). "
      Voiko olla niin, että tahtoisit lukea verbaalisia ilmauksia ja kuvauksia, että voisit päästä toisten niskanpäälle?
      Jotenkin tuntuisi vähän oudolle, että narsisti ei kuvittelisi jo olevansa toisten niskanpäällä. Ehkä sinulla on vain halu lyödä toisia, koska koet jääneesi jotenkin jälkeen/vähemmälle/paitsioon.
      Tarkoitatko aloituksessasi, että et missään nimessä luota siihen ajatukseen, että narsisti on sokea omalle narsismilleen, ja että siksi kenenkään on turha sanoa, että et olisi narsisti. Sinulla on ehkä kova pätemisen tarve, mikä on oire jostain. Päteminenhän on defenssi.
      Tunnet itsesi muita huonommaksi selvästi. Mikään ei todellakaan sulje pois sitä mahdollisuutta, ettäkö et voisi olla narsisti. On kuitenkin olemassa paljon muita häiriöitä, jotka kannattaa myös ottaa lukuun, jos tahtoo päästä selville omista mahdollisista häiriöistään.
      Minä kirjoittajana tapaan tarjota toisinaan aspergerinsyndroomaa yhdeksi tarkastelunkohteeksi. Se on häiriö, joka on hyvin monisyinen ja oireet vaihtelevat melkoisesti eri henkilöillä. Siihen liittyy niemeomaan poikkeamaa empatiakyvyissä, mutta on erilainen kuin narsismi. Jos olisi arpergeria, lohduttaisin ajatuksella, että kaikki eivä pidä sitä edes häiriönä.
      https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F84/Pages/F845.aspx
      "Toiminnan ohjaus ja keskittyminen voi olla asperger-henkilölle vaikeaa ja vaikka hän voi oppia ja muistaa valtavan määrän pikkutarkkaa tietoa niin sen soveltaminen arkielämässä on usein hankalaa. Henkilöllä saattaa olla kapeat kiinnostuksen kohteet ja pakottava tarve juuttua rutiineihin ja harrastuksiin, jolloin oireet hankaloittavat sosiaalista vuorovaikutusta elämän pyöriessä vain tietyn asian ympärillä. Asperger-henkilö saattaa olla itsekeskeinen ja ehdoton mielenkiinnon kohteissaan ja hänellä voi ilmetä vaikeasti hallittavia kiukun puuskia. Oireet ovat esillä jo varhaislapsuudessa ja tulevat esille selkeimmillään kouluiässä kun lapsi aloittaa ryhmässä toimimisen. Ydinoireet säilyvät kuitenkin läpi elämän."
      Aspergeriin voi liittyä myös seksuaalista erityisyyttä.

• pahanpanema

Mitä tarkoittaa seksuaalinen erityisyys? Siis onko mahdollista että asp. haluaa käyttää valtaa väkisin?

En siis kysy tarviiko niitä pelätä, vaan erotuksena narsistista joka pystyi raiskaamaan, vain innostuen vastustelusta.
        Ja jälkeenpäin vielä toivoi että hänestä pidettäisiin (tyhmempää ei voi olla). Samalla henkilöllä on maisterin tutkinto yliopistosta.
        En koskaan kyennyt tekemään rikosilmoitusta, ja sitä kadun aina. Nyt tapaus on vanhentunut.

• Voisiko_olla

http://www.autismisaatio.fi/fi/materiaalit-3/tietoa-autismikirjosta/katsaus-seksuaalisuuteen-autismikirjolla/
        "Seksuaalinen ja romanttinen kontaktinotto voi kirjon henkilöillä olla estynyttä ja sosiaalisten sääntöjen ymmärtämättömyyden vuoksi liiankin estotonta. (Sihvonen 2007) Ahdisteluna ulospäin näkyvä käytös johtuu yleensä puutteellisista sosiaalisista taidoista, eikä ole tarkoituksella päällekäyvää. Estynyt käytös ei myöskään automaattisesti tarkoita etteikö kirjon henkilö olisi kiinnostunut romanttisesti tai seksuaalisesti muista ihmisistä – hänellä ei välttämättä ole taitoja tai rohkeutta lähestyä muita ihmisiä. Henkilökohtaisesta tilasta, kontaktinotosta ja seurustelusta voi kirjon henkilön kanssa keskustella vaikkapa kirjoittamalla yhdessä sosiaalisia tarinoita."

• Minulla_
        pahanpanema kirjoitti:

Mitä tarkoittaa seksuaalinen erityisyys? Siis onko mahdollista että asp. haluaa käyttää valtaa väkisin?

En siis kysy tarviiko niitä pelätä, vaan erotuksena narsistista joka pystyi raiskaamaan, vain innostuen vastustelusta.
        Ja jälkeenpäin vielä toivoi että hänestä pidettäisiin (tyhmempää ei voi olla). Samalla henkilöllä on maisterin tutkinto yliopistosta.
        En koskaan kyennyt tekemään rikosilmoitusta, ja sitä kadun aina. Nyt tapaus on vanhentunut.

Minulla henk. koht. tulee mieleeni, että asetelma voisi olla toisin päin. Että asp innostuisi raiskaamaan ja narsisti tahtoisi käyttää valtaa.

• Oletko_sata
        pahanpanema kirjoitti:

Oletko satavarma ettei ollut asp?

• pahanpanema
        Oletko_sata kirjoitti:

Oletko satavarma ettei ollut asp?

Voiko asp. opiskella maisteriksi ja pitkäjännitteisesti luoda uraa saadakseen huomiota?

Ja toisin kuin terveet miehet suojelee ja huolehtii, narsisti täysin päinvastaisesti etsii ja löytää sen kaikkein sillä hetkellä puolustuskyvyttömimmän.
        Eli mitätön raukka ei pärjäisi samankokoisten miesten kanssa, mutta itseä pienikokoisemman naisen (vaikka tämä olisi kokoisekseen vahva) ahdistelu sujuu.
        Narsistilla kysymys on aina vallankäytöstä ja vihan purkamisesta. Voiko asp. juonitella noin?

Lisäksi, olin aiemman perusteella senhetkisen tyttöseuran reippain, "alfanaaras". Mahtoiko tekijä luulla että hänestä tulisi "alfauros", tai "alfaihminen" kun pääsi käyttämään valtaa väkisin, vahvaan mutta itseään pienikokoisempaan. Tytöillä oli myös osuus tapahtumien kulkuun, mutta ei siitä nyt enempää. Jotkut asiat tajuaa vasta jälkeenpäin.

Hyväksikäytön syyt eivät kulttuurissamme ole seksuaalisuudessa, vaan taustalla on aina tarve käyttää valtaa. Voiko asp. nähdä vaivaa saaliin saamiseksi?

Joillakin kehitysvammaisilla ei ole seksuaalisuustarvetta, mutta he voivat silti esim lyödä hoitajaa suuttuessaan. Joillakin kehareilla on pakonomaista "sala"runkkailua, mutta he eivät koskisi muihin. Monelle muullekin olisi parempi elää päihteettömästi.

Oli kusipäisesti käyttäytyneen diagnoosi mikä tahansa, väärät teot on vääriä tekoja. Minun elämääni teko jätti pitkän varjon, ja narsisti sai valtavat voimat, että pystyi niin vahingoittamaan.
        En usko että asp. voisi olla niin läpimätä umpikiero.

Eli narsistilla on lähtökohtaisesti rikollinen mieli, asp.lla ei.

Toki nyt tästä asp.sta voi joku narsisti itseään varten bongata hellyttävän vammaisselityksen, jolla löytää taas uuden hoitajan.

• Voi_voi_ja
        pahanpanema kirjoitti:

Voiko asp. opiskella maisteriksi ja pitkäjännitteisesti luoda uraa saadakseen huomiota?

Ja toisin kuin terveet miehet suojelee ja huolehtii, narsisti täysin päinvastaisesti etsii ja löytää sen kaikkein sillä hetkellä puolustuskyvyttömimmän.
        Eli mitätön raukka ei pärjäisi samankokoisten miesten kanssa, mutta itseä pienikokoisemman naisen (vaikka tämä olisi kokoisekseen vahva) ahdistelu sujuu.
        Narsistilla kysymys on aina vallankäytöstä ja vihan purkamisesta. Voiko asp. juonitella noin?

Lisäksi, olin aiemman perusteella senhetkisen tyttöseuran reippain, "alfanaaras". Mahtoiko tekijä luulla että hänestä tulisi "alfauros", tai "alfaihminen" kun pääsi käyttämään valtaa väkisin, vahvaan mutta itseään pienikokoisempaan. Tytöillä oli myös osuus tapahtumien kulkuun, mutta ei siitä nyt enempää. Jotkut asiat tajuaa vasta jälkeenpäin.

Hyväksikäytön syyt eivät kulttuurissamme ole seksuaalisuudessa, vaan taustalla on aina tarve käyttää valtaa. Voiko asp. nähdä vaivaa saaliin saamiseksi?

Joillakin kehitysvammaisilla ei ole seksuaalisuustarvetta, mutta he voivat silti esim lyödä hoitajaa suuttuessaan. Joillakin kehareilla on pakonomaista "sala"runkkailua, mutta he eivät koskisi muihin. Monelle muullekin olisi parempi elää päihteettömästi.

Oli kusipäisesti käyttäytyneen diagnoosi mikä tahansa, väärät teot on vääriä tekoja. Minun elämääni teko jätti pitkän varjon, ja narsisti sai valtavat voimat, että pystyi niin vahingoittamaan.
        En usko että asp. voisi olla niin läpimätä umpikiero.

Eli narsistilla on lähtökohtaisesti rikollinen mieli, asp.lla ei.

Toki nyt tästä asp.sta voi joku narsisti itseään varten bongata hellyttävän vammaisselityksen, jolla löytää taas uuden hoitajan.

Voi, voi ja ehdottomasti voi. Aspit ovat tunnetusti pitkäjännitteisiä, kunhan tulevat oikein tuetuiksi ja arvostetuiksi.
        http://anna.fi/perhe/lapset-kasvatus/asperger-on-vaikeus-ja-voimavara
        "As-henkilöt saattavat paneutua hyvin syvälle omaan kiinnostuksenkohteeseensa, mutta eivät aina osaa yhdistellä tietojaan laajempiin kokonaisuuksiin. Toisaalta heillä on yleensä erittäin hyvä muisti. Erityinen ajattelu ja perusteellinen paneutuminen voivat auttaa heitä, joten heistä voi tulla jopa huippuprofessoreita tai taiteilijoita. "
        Mitä tulee seksuaaliseen ahdisteluun, niin minusta tämä kuvaus selittää sitä, että voi tapahtua, ainakin vakavaakin ahdistelua. Eli ilmeiden lukeminen, eleiden lukeminen ja toisten ajatusten ymmärtämisessä kun on vaikeuksia, niin voi nainen joutua pihtiotteeseen ainakin. Minä olen joutunut ja as vain nauroi minun tempoilulleni ja irtipyristelemiselleni. (Tämä kokemus ikävä, ja siksi otan kantaa tähän. Tarkoitukseni ei ole leimata ketään henkilöä joka ei sellaista tee. Kaikki väkivalta on aina persoonakohtaista tekijältään ja jokainen on vastuussa omsita teoistaan henkilökohtaisesti.)
        "Aivotoiminnan erilaisuuden vuoksi asperger-henkilöt vaikuttavat muista ihmisistä usein omituisilta. He ovat kiinnostuneita erikoisista, usein älyllistä ajattelua vaativista asioista ja rutiineista, voivat olla kömpelöitä liikkeissään, eivätkä he lue muiden ihmisten ilmeitä, eleitä ja ajatuksia samalla tavoin kuin suurin osa ihmisistä."
        Juonitteluista sanoisin, että kykenee juonittelemaan, ehdottomasti. Poikkeaa kuitenkin vähemmän impulssiivisena kuin narsisti... Narsisti on tavallaan herkempi seuraamaan alussa uhrin toiveita, tarpeita ja unelmia, sekä täyttämään niitä. Narsisti keskittyy lukemaan ilmeitä ja toisen yleensäkin kaikkea... päästäkseen päämääräänsä. Olen nähnyt aspergerin temppujakin kyllä, jos on hyvännäköinen ja käyttää päihteitä, on katkera jostain jne.
        Ongelmat eivät yleensä ole puhtaita sitä tai tätä, vaan vähän limittäisiäkin.
        Aspergeria ja narsistia voi jotenkin pitää vastakohtaisinakin, mutta voi olla samaakin. Nämä on vaikeita asioita.

• Ap___

En suunnitelmallisesti halua päästä muiden niskan päälle. Tein keskustelun tunnekuohun vallassa, kun toivoin vain löytäväni jotain vastauksia, ehkä muiden ajatusten kautta löytää pohdittavaa ja sitä kautta löytää vastauksia.
        Pidän vaihtoehtoina sekä sitä, että narsisti on aina sokea omalle narsismilleen, kuten myös sitä että narsisti on joko sokea tai sitten tiedostaa narsisminsa (molemmat vaihtoehdot siis mahdollisia). Heräsi vain ajatus siitä, kun usein puhutaan että narsisti on aina sokea narsismilleen, että voisikohan olla kuitenkin sellaisiakin narsisteja, jotka sen tiedostavat. Ja ajattelin sitten, että minä saattaisin olla tätä narsisti-tyyppiä, joka tiedostaa.
        Itsetunto on heikko, ainakin pääosin (välillä taas narsistisessa mittakaavassa).
        Muutkin häiriöt tietysti ovat hyvin mahdollisia, tai se että on useampikin. Aspergeria en näe kuitenkaan vaihtoehtona, se on kuitenkin synnynnäinen ja uskoisin että olisi ilmennyt siten jo lapsuudessa? Mulla on joitakin aspergeriin liitettyjä ominaisuuksia/piirteitä käytöksessäkin, mutten diagnostisia kriteereitä taida täyttää. Voihan tuo varmasti ilmetä monella tavalla, mutta pidän silti hyvin epätodennäköisenä.
        Aiheuttaakohan joku muu sairaus/häiriö narsismin kaltaista oirehdintaa, tai ajoittain voimakasta sellaista. Ja ainiin, lapsena mulla oli voimakas empatiakyky, se tuntuu vääristyneen vasta myöhemmällä iällä. Minulla on kyllä vaihdellen empatiakyky tallella edelleen, mutta toisinaan taas ei ollenkaan ja käyttäydyn silloin todella narsistisella tavalla.

• Kannattaa_
        Ap___ kirjoitti:

En suunnitelmallisesti halua päästä muiden niskan päälle. Tein keskustelun tunnekuohun vallassa, kun toivoin vain löytäväni jotain vastauksia, ehkä muiden ajatusten kautta löytää pohdittavaa ja sitä kautta löytää vastauksia.
        Pidän vaihtoehtoina sekä sitä, että narsisti on aina sokea omalle narsismilleen, kuten myös sitä että narsisti on joko sokea tai sitten tiedostaa narsisminsa (molemmat vaihtoehdot siis mahdollisia). Heräsi vain ajatus siitä, kun usein puhutaan että narsisti on aina sokea narsismilleen, että voisikohan olla kuitenkin sellaisiakin narsisteja, jotka sen tiedostavat. Ja ajattelin sitten, että minä saattaisin olla tätä narsisti-tyyppiä, joka tiedostaa.
        Itsetunto on heikko, ainakin pääosin (välillä taas narsistisessa mittakaavassa).
        Muutkin häiriöt tietysti ovat hyvin mahdollisia, tai se että on useampikin. Aspergeria en näe kuitenkaan vaihtoehtona, se on kuitenkin synnynnäinen ja uskoisin että olisi ilmennyt siten jo lapsuudessa? Mulla on joitakin aspergeriin liitettyjä ominaisuuksia/piirteitä käytöksessäkin, mutten diagnostisia kriteereitä taida täyttää. Voihan tuo varmasti ilmetä monella tavalla, mutta pidän silti hyvin epätodennäköisenä.
        Aiheuttaakohan joku muu sairaus/häiriö narsismin kaltaista oirehdintaa, tai ajoittain voimakasta sellaista. Ja ainiin, lapsena mulla oli voimakas empatiakyky, se tuntuu vääristyneen vasta myöhemmällä iällä. Minulla on kyllä vaihdellen empatiakyky tallella edelleen, mutta toisinaan taas ei ollenkaan ja käyttäydyn silloin todella narsistisella tavalla.

"Aspergeria en näe kuitenkaan vaihtoehtona, se on kuitenkin synnynnäinen ja uskoisin että olisi ilmennyt siten jo lapsuudessa?"
        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo99697
        "Aspergerin oireyhtymään (AS) liittyvässä kirjallisuudessa on keskitytty kuvaamaan lähinnä pojilla ilmenevää oireistoa. Vasta viime aikoina on kiinnitetty huomiota myös AS-tyttöjen tyypillisestä oirekuvasta poikkeaviin piirteisiin, jotka saattavat vaikeuttaa oireyhtymän havaitsemista. AS-tyttöjen tuen tarve ei välttämättä tule esille, koska he saattavat reagoida asioihin passiivisesti tai korvata ja peittää vaikeuksiaan muilla taidoillaan. Tällöin kehityksellinen häiriö jää helposti tunnistamatta. Tyttöjen oletetaan usein olevan luonnostaan sosiaalisia, mikä aiheuttaa vaikeuksia erityisesti AS:ää sairastaville. Kohdatessaan tällaisia odotuksia AS-tytöt tarvitsevat tukea. Lisäksi oma naisellisuus, seksuaalisuus, työllistyminen ja parisuhde saattavat herättää kysymyksiä. Oireyhtymän tunnistaminen riittävän aikaisessa vaiheessa mahdollistaa varhaiset tukitoimet, joiden merkitys vuorovaikutustaitojen kehittymisessä ja mahdollisesti myöhemmän masennusoireilun ehkäisemisessä saattaa olla olennainen."
        Ja
        " Ympäristö saattaa yliarvioida tyttöjen taidot, koska he ovat kuuliaisia ja tottelevaisia. Onnistuneesti muita jäljittelemällä tai pysyttelemällä passiivisena isommassa joukossa he pystyvät peittelemään AS-piirteitään. He eivät välttämättä reagoi aggressiivisesti haastavissa tilanteissa vaan kääntävät pahan olon sisäänpäin. Tällainen passiivinen reagointi saattaa johtaa virheellisiin tulkintoihin esimerkiksi tunne-elämän häiriöstä. Carter ym. (2007) kartoittivat autismikirjon häiriön kriteerit täyttävien tyttöjen ja poikien eroavaisuuksia ja totesivat, että tytöillä esiintyy enemmän vetäytyvyyttä ja karkeamotoriikan ongelmia. "
        Kannattaa tutustua linkkiin.
        http://xestia.net/testit/asperger.php

• pahanpanema
        Voi_voi_ja kirjoitti:

Voi, voi ja ehdottomasti voi. Aspit ovat tunnetusti pitkäjännitteisiä, kunhan tulevat oikein tuetuiksi ja arvostetuiksi.
        http://anna.fi/perhe/lapset-kasvatus/asperger-on-vaikeus-ja-voimavara
        "As-henkilöt saattavat paneutua hyvin syvälle omaan kiinnostuksenkohteeseensa, mutta eivät aina osaa yhdistellä tietojaan laajempiin kokonaisuuksiin. Toisaalta heillä on yleensä erittäin hyvä muisti. Erityinen ajattelu ja perusteellinen paneutuminen voivat auttaa heitä, joten heistä voi tulla jopa huippuprofessoreita tai taiteilijoita. "
        Mitä tulee seksuaaliseen ahdisteluun, niin minusta tämä kuvaus selittää sitä, että voi tapahtua, ainakin vakavaakin ahdistelua. Eli ilmeiden lukeminen, eleiden lukeminen ja toisten ajatusten ymmärtämisessä kun on vaikeuksia, niin voi nainen joutua pihtiotteeseen ainakin. Minä olen joutunut ja as vain nauroi minun tempoilulleni ja irtipyristelemiselleni. (Tämä kokemus ikävä, ja siksi otan kantaa tähän. Tarkoitukseni ei ole leimata ketään henkilöä joka ei sellaista tee. Kaikki väkivalta on aina persoonakohtaista tekijältään ja jokainen on vastuussa omsita teoistaan henkilökohtaisesti.)
        "Aivotoiminnan erilaisuuden vuoksi asperger-henkilöt vaikuttavat muista ihmisistä usein omituisilta. He ovat kiinnostuneita erikoisista, usein älyllistä ajattelua vaativista asioista ja rutiineista, voivat olla kömpelöitä liikkeissään, eivätkä he lue muiden ihmisten ilmeitä, eleitä ja ajatuksia samalla tavoin kuin suurin osa ihmisistä."
        Juonitteluista sanoisin, että kykenee juonittelemaan, ehdottomasti. Poikkeaa kuitenkin vähemmän impulssiivisena kuin narsisti... Narsisti on tavallaan herkempi seuraamaan alussa uhrin toiveita, tarpeita ja unelmia, sekä täyttämään niitä. Narsisti keskittyy lukemaan ilmeitä ja toisen yleensäkin kaikkea... päästäkseen päämääräänsä. Olen nähnyt aspergerin temppujakin kyllä, jos on hyvännäköinen ja käyttää päihteitä, on katkera jostain jne.
        Ongelmat eivät yleensä ole puhtaita sitä tai tätä, vaan vähän limittäisiäkin.
        Aspergeria ja narsistia voi jotenkin pitää vastakohtaisinakin, mutta voi olla samaakin. Nämä on vaikeita asioita.

Asp:
        -ei ole tarkoituksella päällekäypä
        -ei osaa lukea toisten eleitä

Narsisti:
        -haluaa tehdä pahaa
        -narsisti näkee heti kuka on helppo kohde
        - poikkeuksellisen voimakas tarve saada huomiota

Eli narsisti on pahempi.
        Tietysti jokainen tapaus esiintyy omassa toimintaympäristössään ja on monen tekijän summa. Mutta oli diagnoosi/tausta mikä tahansa, jos tekee toiselle pahaa, on paha ja huono.
        Lisäksi sekopäät toimivat usein yksin vs. esim nuorisoporukoissa haetaan hyväksyntä ryhmästä. Mutta ass:it ei pärjää ryhmissä, joten tolkkua ei ole siinäkään.

Minun kokemusteni pohjalta, oli kyse sairaudesta tai pahuudesta, jos vahingoittaa muita, joutaisi suljetulle tai vankilaan loppuelämäkseen.
        Jos kuolemantuomiosta olisi kansanäänestys, äänestäisin kyllä.

Kenelläkään ei ole oikeutta vahingoittaa muita.

• As_voi
        Ap___ kirjoitti:

As voi haluta luoda itsestään myös tarinan, jossa niitä kokemuksia olisi enemmän kuin todellisuudessa, tai syvyyden puuttuessa ihmissuhteista hän voisi yrittää osittain toisten kirjoittamilla stooreilla luoda uskottavuutta itselleen.
        Kehoitan käyttämään olemassa olevaa kaunokirjallisuutta kuvauksien etsimiseen, jos sellaisesta kyse.

• Ap__
        Kannattaa_ kirjoitti:

"Aspergeria en näe kuitenkaan vaihtoehtona, se on kuitenkin synnynnäinen ja uskoisin että olisi ilmennyt siten jo lapsuudessa?"
        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo99697
        "Aspergerin oireyhtymään (AS) liittyvässä kirjallisuudessa on keskitytty kuvaamaan lähinnä pojilla ilmenevää oireistoa. Vasta viime aikoina on kiinnitetty huomiota myös AS-tyttöjen tyypillisestä oirekuvasta poikkeaviin piirteisiin, jotka saattavat vaikeuttaa oireyhtymän havaitsemista. AS-tyttöjen tuen tarve ei välttämättä tule esille, koska he saattavat reagoida asioihin passiivisesti tai korvata ja peittää vaikeuksiaan muilla taidoillaan. Tällöin kehityksellinen häiriö jää helposti tunnistamatta. Tyttöjen oletetaan usein olevan luonnostaan sosiaalisia, mikä aiheuttaa vaikeuksia erityisesti AS:ää sairastaville. Kohdatessaan tällaisia odotuksia AS-tytöt tarvitsevat tukea. Lisäksi oma naisellisuus, seksuaalisuus, työllistyminen ja parisuhde saattavat herättää kysymyksiä. Oireyhtymän tunnistaminen riittävän aikaisessa vaiheessa mahdollistaa varhaiset tukitoimet, joiden merkitys vuorovaikutustaitojen kehittymisessä ja mahdollisesti myöhemmän masennusoireilun ehkäisemisessä saattaa olla olennainen."
        Ja
        " Ympäristö saattaa yliarvioida tyttöjen taidot, koska he ovat kuuliaisia ja tottelevaisia. Onnistuneesti muita jäljittelemällä tai pysyttelemällä passiivisena isommassa joukossa he pystyvät peittelemään AS-piirteitään. He eivät välttämättä reagoi aggressiivisesti haastavissa tilanteissa vaan kääntävät pahan olon sisäänpäin. Tällainen passiivinen reagointi saattaa johtaa virheellisiin tulkintoihin esimerkiksi tunne-elämän häiriöstä. Carter ym. (2007) kartoittivat autismikirjon häiriön kriteerit täyttävien tyttöjen ja poikien eroavaisuuksia ja totesivat, että tytöillä esiintyy enemmän vetäytyvyyttä ja karkeamotoriikan ongelmia. "
        Kannattaa tutustua linkkiin.
        http://xestia.net/testit/asperger.php

Ei kuulosta kyllä siltikään sopivan assi minuun.. Narsismi vs asperger niin todennäköisempi on kyllä narsismi.
        Ei ilmennyt mitään poikkeavuuksia lapsena, sosiaalisissa suhteissakaan. Ainoastaan pidin itseäni huonona ja olin todella perfektionistinen ja itsekriittinen.
        Testistä tuli 60 pistettä ja luki, että sinulla ei ole aspergeria.

• Ap___

Olen hyvä lukemaan tunteita kasvojenilmeistä. Erotan melko herkästi henkilöt, jotka ovat ohjailtavissa tai alistettavissa tms.
        Toisinaan haluan tehdä ihmisille pahaa, todella kamalia tekoja olen mielessäni pyöritellyt. Mutta toisinaan taas haluan tehdä jotain hyvää toisille. Välillä mulla on hirveä katumus. Mutta silloin kun mulla napsahtaa joku päässä on ajatusmaailmani todella sairas.. Käyttäydyn silloin myös hirveällä tavalla ja myöhemmin kaduttaa. Sillä hetkellä kun käyttäydyn kamalalla tavalla, näen syyn vain muissa. Jälkikäteen näen syyn voimakkaasti itsessäni. Ehkä mulla on jotain tervettä vielä päässä jäljellä ja pikkuhiljaa narsistinen mieli ottaakin kokonaan vallan.. Eli joku alkava narsismi mahdollisesti (?).
        En ole löytänyt muutakan syytä oireilleni. Esim epävakaata en usko, olen ulkopuolisten silmiin niin tasapainoinen ja saan hoidettua asiani ulkoisesti "normaalisti". Tunnen kaksi joilla epävakaa diagnoosi ja he eivät oireile tällä tavoin. En kyllä varma ole sitten voisko jotain sellastakin olla, kun hieman eri tavoin ilmenee kuitenkin varmasti eri ihmisillä.

• Ap___
        As_voi kirjoitti:

As voi haluta luoda itsestään myös tarinan, jossa niitä kokemuksia olisi enemmän kuin todellisuudessa, tai syvyyden puuttuessa ihmissuhteista hän voisi yrittää osittain toisten kirjoittamilla stooreilla luoda uskottavuutta itselleen.
        Kehoitan käyttämään olemassa olevaa kaunokirjallisuutta kuvauksien etsimiseen, jos sellaisesta kyse.

Mulle on ominaista tuo tarinoiden kehittely :D uppoudun jatkuvasti omaan haavemaailmaani, jossa kehittelen itselleni uuden elämän, kokemuksia, ihmissuhteita jne. Joskus on mennyt tosielämässä sekaisin kuvitelmat ja todelliset asiat.
        Kokemuksista ei kyllä ole puutetta, niitä on ollut liiaksikin pienstä asti.
        Kuvitelmissani mulla on ollut esimerkiksi normaalimpi elämä, olen parempi ihminen ja olen aina ollut, olen tehnyt asioita eri tavalla ja jotain kokemuksia kuvitelmissani olen muunnellut. Oikeastaan mulla on kokonainen elämäntarina, nykyhetki ja kokonainen ihminen, minä kehiteltynä pääni sisällä.

• Olen_kokenut
        Ap___ kirjoitti:

Olen hyvä lukemaan tunteita kasvojenilmeistä. Erotan melko herkästi henkilöt, jotka ovat ohjailtavissa tai alistettavissa tms.
        Toisinaan haluan tehdä ihmisille pahaa, todella kamalia tekoja olen mielessäni pyöritellyt. Mutta toisinaan taas haluan tehdä jotain hyvää toisille. Välillä mulla on hirveä katumus. Mutta silloin kun mulla napsahtaa joku päässä on ajatusmaailmani todella sairas.. Käyttäydyn silloin myös hirveällä tavalla ja myöhemmin kaduttaa. Sillä hetkellä kun käyttäydyn kamalalla tavalla, näen syyn vain muissa. Jälkikäteen näen syyn voimakkaasti itsessäni. Ehkä mulla on jotain tervettä vielä päässä jäljellä ja pikkuhiljaa narsistinen mieli ottaakin kokonaan vallan.. Eli joku alkava narsismi mahdollisesti (?).
        En ole löytänyt muutakan syytä oireilleni. Esim epävakaata en usko, olen ulkopuolisten silmiin niin tasapainoinen ja saan hoidettua asiani ulkoisesti "normaalisti". Tunnen kaksi joilla epävakaa diagnoosi ja he eivät oireile tällä tavoin. En kyllä varma ole sitten voisko jotain sellastakin olla, kun hieman eri tavoin ilmenee kuitenkin varmasti eri ihmisillä.

" Mutta silloin kun mulla napsahtaa joku päässä on ajatusmaailmani todella sairas.. Käyttäydyn silloin myös hirveällä tavalla ja myöhemmin kaduttaa. Sillä hetkellä kun käyttäydyn kamalalla tavalla, näen syyn vain muissa. "
        Olen kokenut as henkilöt juuri tuollaisina. Joku tapahtuma, ajatus, toisen käytös, loukkaaminen, loukkaantuminen tms. on saanut minun tuttava-assini syöksymään käyttäytymään inhottavasti.
        Täällä palstalla ilm. itse as, kenen kanssa kirjoittellin kerran, ei pitänyt asmaisena käyttäytymisenä narsistista ilkeyttä. Mutta olen nähnyt tuollaista kaikilla tuntemillani as-henkilöillä.

• Minkä_ikäisiä
        Ap__ kirjoitti:

Ei kuulosta kyllä siltikään sopivan assi minuun.. Narsismi vs asperger niin todennäköisempi on kyllä narsismi.
        Ei ilmennyt mitään poikkeavuuksia lapsena, sosiaalisissa suhteissakaan. Ainoastaan pidin itseäni huonona ja olin todella perfektionistinen ja itsekriittinen.
        Testistä tuli 60 pistettä ja luki, että sinulla ei ole aspergeria.

"Ei ilmennyt mitään poikkeavuuksia lapsena, sosiaalisissa suhteissakaan. "
        Minkä ikäsiä sinun kaverisi olivat (sinuun verrattuna), siis paljonko ikäeroa, vai olitteko samanikäisiä?

• Ap___
        Olen_kokenut kirjoitti:

" Mutta silloin kun mulla napsahtaa joku päässä on ajatusmaailmani todella sairas.. Käyttäydyn silloin myös hirveällä tavalla ja myöhemmin kaduttaa. Sillä hetkellä kun käyttäydyn kamalalla tavalla, näen syyn vain muissa. "
        Olen kokenut as henkilöt juuri tuollaisina. Joku tapahtuma, ajatus, toisen käytös, loukkaaminen, loukkaantuminen tms. on saanut minun tuttava-assini syöksymään käyttäytymään inhottavasti.
        Täällä palstalla ilm. itse as, kenen kanssa kirjoittellin kerran, ei pitänyt asmaisena käyttäytymisenä narsistista ilkeyttä. Mutta olen nähnyt tuollaista kaikilla tuntemillani as-henkilöillä.

En tiennytkään että voi tuollaista assiin liittyä. Kai se on se stereotypia että assi ei pysty katsomaan silmiin, omaa heikot sosiaaliset taidot ja kiinnostuu poikkeavassa mittakaavassa jostakin tietystä asiasta.

• Ap___
        Minkä_ikäisiä kirjoitti:

"Ei ilmennyt mitään poikkeavuuksia lapsena, sosiaalisissa suhteissakaan. "
        Minkä ikäsiä sinun kaverisi olivat (sinuun verrattuna), siis paljonko ikäeroa, vai olitteko samanikäisiä?

Saman ikäisiä.

• 2231212321

oikeesti jokaisen rakkaus on erinlaista koska jokaisen persoona on erinlainen ja mitä tulee normaaliin niin sillaista ei ole edes olemassa. suurinosa "normaaleista" tekevät ja käyttäytyvät kuin muut ihan vaan koska muutkin tekevät samoin eli toisin sanoin nämä ihmiset ovat teeskentelijöitä,valehtelijoita. ns narsis tekevät vain tämän kaiken paremmin. valehtelevat paremmin. kaikki te olette idiootteja ja toiset idiootit käyttävät teidän idioottimaisuutta hyväkseen. myyvät teille psykologisia kirjoja miten tunnistat narsismin ym muuta paskaa ja vievät teidän rahanne ja vähäisen kapasiteetin aivoissanne. häpeän teidän puolesta kun olette niin idioottimaisen tyhmiä olentoja!!

• www.autismi

"kaikki te olette idiootteja ja toiset idiootit käyttävät teidän idioottimaisuutta hyväkseen. "
        >>>>>
        "Ahdisteluna ulospäin näkyvä käytös johtuu yleensä puutteellisista sosiaalisista taidoista, eikä ole tarkoituksella päällekäyvää." -www.autismisaatio.fi

• 2222122122121
        www.autismi kirjoitti:

"kaikki te olette idiootteja ja toiset idiootit käyttävät teidän idioottimaisuutta hyväkseen. "
        >>>>>
        "Ahdisteluna ulospäin näkyvä käytös johtuu yleensä puutteellisista sosiaalisista taidoista, eikä ole tarkoituksella päällekäyvää." -www.autismisaatio.fi

no niin mitäs sinä kauppaat nyt???!!!

• Mitä_helv
        2222122122121 kirjoitti:

no niin mitäs sinä kauppaat nyt???!!!

Mitä helv*ttiä se sinuun kuuluu??!!!
        Kirjoitan avoimelle keskustelupalstalle jatkaakseni keskustelua, mitä olen käynyt jo pitkään.

• mistä_rakkautta

Niin tämähän tosiaan riippuu siitä mitä rakkautena pidetään. Narsisti osaa näytellä tunteita ja tottakai "rakastaa" huomiota ja ihailua jota rakastuneelta saa. Mutta kukaan ei yleensä ole rakastunut pitkään. Sen jälkeen narsisti ei ehkä saa siitä lähteestä tarpeekseen, vaan vaihtaa toiseen jatkaen tietenkin saamiensa etujen hyödyntämistä. Taloudellista hyötyä , seksiä tai mitä vaan.Yleensä siis erotetaan rakkaus ja tuo niin ihana rakastuminen. Sitten kun aletaan puhua rakkaudesta ja aidosta välittämisestä , että uhrautuisi toisen vuoksi tai edes joustaisi, narsisti tuskin tuskin välittää. Normaaleissa suhteissahan saattaa joskus toinen tai molemmat kärsiä sen vuoksi, että uhraavat oman onnensa. Joku onkin ollut viisaasti sitä mieltä, ettei liika kiintyminen ole hyvä asia ja on myös määritellyt sen jonkinlaiseksi sitoutumiseksi. Ei esim.hylätä.Rakkauden tulisi olla pyyteetöntä, vailla vastineen odotusta , sitä, että toivoo toiselle parasta eikä halua omistaa.

• pesätauki

Kuuluuko narsistin näytelmään se, että kertoo kuinka osaa rakastaa, mutta ei nappia painamalla ja vielä korostaa sitä sanomalla, olet nähnyt, kuinka osaan rakastaa? Kuuluuko näytelmään myös se, että pitää toistella sitä, kuinka muistelen yhteistä hetkeämme? Onko se eräänlaista huomionkerjäämistä, näytelmää, tuskin kyse on epävarmuudesta, kun kyse on pelinaisesta?

• Laskelmoidusti_

""rakastaa" huomiota ja ihailua jota rakastuneelta saa. "
        Laskelmoidusti vain käyttää hyödykseen. Nauttii vain seksuaalisesta aktista.
        "Mutta kukaan ei yleensä ole rakastunut pitkään."
        Miten liittyy narsismiin? Narsisti ei ole rakastunut koskaan. He vain hämäävät.
        "Taloudellista hyötyä , seksiä tai mitä vaan."
        Seksi on se väline, millä niitä muita hyötyjä saa. Narsisti ei nauti seksistä yksilön kanssa, vaan tekee jokaisesta uhristaan sellaisen kuin itse haluaa... muovaa materiaa, jonka hylkää kun tarvitsee jostain syystä uusia lähteitä, joihin täytyy panostaa, joita täytyy muovata.
        " narsisti tuskin tuskin välittää."
        Narsisti ei välitä, paitsi jos esim. rahanpyynti edellyttää panostuksia.

• Yksittäisien
        pesätauki kirjoitti:

Kuuluuko narsistin näytelmään se, että kertoo kuinka osaa rakastaa, mutta ei nappia painamalla ja vielä korostaa sitä sanomalla, olet nähnyt, kuinka osaan rakastaa? Kuuluuko näytelmään myös se, että pitää toistella sitä, kuinka muistelen yhteistä hetkeämme? Onko se eräänlaista huomionkerjäämistä, näytelmää, tuskin kyse on epävarmuudesta, kun kyse on pelinaisesta?

Yksittäisien vuorosanojen perusteellakin löytyy usein yhtymäkohtia eri narsistiyksilöiden välillä, mutta ihan kaikkea ei varmaan kaikki narsistit toista.
        Tyypillistä on kuitenkin menneen muistelu ja todistusaineiston kerääminen. Menneen muistelu on helppoa, eikä kuluta narsistin kapasiteettia. Menneeseen he voivat aina vedota.
        "kyse on pelinaisesta"
        Olet johtopäätöksesi vetänyt toisen luonteenlaadusta, joten onko aika tehdä seuraavat johtopäätökset ja siirtyä oman elämän pelastamiseen.

• Falloskisa
        Yksittäisien kirjoitti:

Yksittäisien vuorosanojen perusteellakin löytyy usein yhtymäkohtia eri narsistiyksilöiden välillä, mutta ihan kaikkea ei varmaan kaikki narsistit toista.
        Tyypillistä on kuitenkin menneen muistelu ja todistusaineiston kerääminen. Menneen muistelu on helppoa, eikä kuluta narsistin kapasiteettia. Menneeseen he voivat aina vedota.
        "kyse on pelinaisesta"
        Olet johtopäätöksesi vetänyt toisen luonteenlaadusta, joten onko aika tehdä seuraavat johtopäätökset ja siirtyä oman elämän pelastamiseen.

Menneen muistelusta tuli mieleen että nassella oli patologinen tarve valokuvata naisiaan. Ikuisti myös intiimejä tapahtumia mm. suihinottoja. Säilytti kuvia puhelimessaan ja tietokoneellaan. Ehkäpä osoituksena falloksensa vastustamattomasta vetovoimasta? Retosteli kuvilla myös "hovilleen".

• mistä_rakkautta

• sdasdasdas

Kokemuksiini narsistiäitini kanssa perustuen sanon että on se jotakin, mutta sellaista oikein laihaa rakkautta. Koska narsisti, vaikka äitini, haluaa olla suosittu, siis KAIKKIEN suosima ja suosiossa ei häneltä jää aikaa omilleen. Hän laiminlyö silloin omaa perhettään ja lähtee hankkimaan (ostamaan) suosiota ulkopuolisilta. Narsisti tekee heille pyyteettömästi töitä ja omistautuu ulkopuolisten ihmisten asioille ja oman perheen asiat jäävät hoitamatta kokonaan. Narsisti saa kiitosta ulkopuolisilta jota hän käyttää aseenaan omaa perhettä vastaan. "Hekin kiittivät minua, mutta te ette" sanoi narsisti meille tajuamatta että hänen osavastuunsa omasta perheestä oli luiskahtanut kokonaan pois häneltä kuin vesi hanhen selästä ja hän keskittyi muiden asioille.

Ehkä se tuntuu että enemmän se on vihaa kuin rakkautta, narsisti vihaa jos oma perhe ei palvo. Narsistin rakkaus on todella ohutta.

• helmiäsioill

Narsisti ei koskaan ansaitse kenenkään rakkautta, kun ei osaa sitä arvostaa.

Miettikää sitä.

• niinpä_mutta

Ok. Pitääkö rakkaus aina jotenkin ansaita? Väheneekö rakkaus jakamalla tai pitääkö sen kohdistua vain yhteen kohteeseen?

• Itseasiassa_

Iteasiassa, täällä palstalla keskustellaan juuri niistä mittavista vaikeuksista joita narsisti aiheuttaa, jos hänen kanssaan on pidemmissä yhteyksissä.

Minunkin mielestäni asetelma on vähän väärä ansaitsemisineen.
        Narsistia voi rakastaa parhaiten ehkä tuntemalla reippaasti keskitasoa alempaa lähimmäisenrakkautta hyvin hyvin etäältä. -Narsisti kun ei muunlaista rakkautta edes siedä, muuta kuin sen hetken kun hänen hyväksikäyttönsä kestää...

• niinpä_niin

Heh , jonkunlaista hyväntahtoista suopeutta niin kauan kuin hermo kestää. Jollain tavalla näen ja aistin tuntemassani mitä hänen mielessä liikkuu ja kas kummaa samaa mitä usein itselläni. Erona on vain se, että itse ikinä pystyisi toimimaan samoin. Enkä tietenkään halua.

• helmiäsioill
        Itseasiassa_ kirjoitti:

Iteasiassa, täällä palstalla keskustellaan juuri niistä mittavista vaikeuksista joita narsisti aiheuttaa, jos hänen kanssaan on pidemmissä yhteyksissä.

Minunkin mielestäni asetelma on vähän väärä ansaitsemisineen.
        Narsistia voi rakastaa parhaiten ehkä tuntemalla reippaasti keskitasoa alempaa lähimmäisenrakkautta hyvin hyvin etäältä. -Narsisti kun ei muunlaista rakkautta edes siedä, muuta kuin sen hetken kun hänen hyväksikäyttönsä kestää...

"Keskitasoa alempi lähimmäisenrakkaus hyvin, hyvin etäältä", sama kuin kaikkia kohtaan, ehkä niin, jotta voimme tuntea itsemme normaaleiksi.

Silti, kukaan oikeasti pahan ja väkivaltaisesti huomiohakuisen tavannut, tietää ihonsa alla, solutasolla tietää: narsisti ei ansaitse minkäänlaista myötätuntoa.

• Niin_edelleen
        helmiäsioill kirjoitti:

"Keskitasoa alempi lähimmäisenrakkaus hyvin, hyvin etäältä", sama kuin kaikkia kohtaan, ehkä niin, jotta voimme tuntea itsemme normaaleiksi.

Silti, kukaan oikeasti pahan ja väkivaltaisesti huomiohakuisen tavannut, tietää ihonsa alla, solutasolla tietää: narsisti ei ansaitse minkäänlaista myötätuntoa.

Niin, edelleen se -ansaita-... Ei narsisti sitä varmaan ansaitsekaan, hän ei edes pystyisi ansaitsemaan. Hänen konnankoukkunsa osuvat hänen omaan nilkkaansa ehkä kaikkein eniten pitkässä juoksussa.
        Narsisti on varmasti pohjia myöden hyytävän kylmä ihminen. Hyvä että joku aina välillä jaksaa muistuttaa. Niin se menee.

• runforyourlifes
        helmiäsioill kirjoitti:

Se ei myöskään ansaitse minkäänlaista huomiota.

• Ehkä_nars

Ehkä narsistiin ei kannata tuhlata edes tavallista laimeampaa lähimmäisenrakkautta, edes sieltä hyvin hyvin etäältä, niinkuin aiemmin kirjoitin. Kirjoitin lähimmäisenrakkaudesta ehkä siksi, että tarkoitin pohjimmiltani vain sitä, että lähtisi esim. myrkyttämään sitä narsistia tieten tahtoen tms... Että malttaa mielensä.

• NarsissiKukka

Kyllä voi!!
      Ja ehdottomasti rakastuukin, mutta vain itseensä!!!
      Ei narsisti koskaan ketään muuta rakasta kuin itseään!!!

• Peratietää

Niinhän me kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe