"pvv" vastaa, tämän kerran...

No olkoon...*huokaus*

Tehdään trollille mieliksi ja vastataan pariin kysymykseen, koska jotakin täällä nyt tunnutaan minulta tivattavan.

Ensiksi, en todellakaan ole pappi. Piste. En ole koskaan sellaista väittänyt, enkä ole yrittänyt esiintyä pappina.

Olen muistaakseni muutamaankin otteeseen maininnut, että en ole kouluja käynyt. En siis voisikaan olla pappi. Peruskoulupohjalla mennään.

Olen aivan tavallinen duunari, töitä tehden sen verran ammattitaitioa hankkinut, että jotakin hommaa on ollut touhuttavana. Selkä nyt taitaa vähitellen lopetella työuraa.

Peruskoulussa opin lukemaan, ja se onkin ollut mieluisa harrastus. Jonkin verran on tullut kahlattua läpi myös uskonnon sarkaan kuuluvia teoksia, aihe kun kiinnostaa. Muitakin kiinnostuksen kohteita toki on, mutta niistä muualla. Täällä olen pyrkinyt tuomaan esille näkemyksiäni kristinuskosta siltä kannalta, kuin itse pidän oikeana.

Toiseksi, en myöskään ole sama henkilö nimimerkki mummomuorin kanssa. Mummomuori on fiksu, asiallinen ja kärsivällinen tavalla, jonne minä en koskaan tule yltämään.


Kolmanneksi, niin olikos vielä muuta...ei ehkä. Sanon kuitenkin vielä, ettei minulla ole sen kummempaa agendaa, kuin omalta osaltani hälventää taikauskoa, fundamentalismia, ahdaskatseisuutta ja suvaitsemattomuutta. Muiden muassa. Välillä kirjoittaa töksäytän tiukemmin, koska tahallinen ja/tai asenteellinen ymmärtämättömyys joskus paiskaa kuppini nurin, varsinkin jos sen suojista heitellään lokaa lähimmäisen niskaan.

Näissä tunnelmissa palaan kisastudion pariin...

39

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja-olen-nainen

      Totuushan on että mummomuori on erittäin tehokas kiduttaja.

      Olen nähnyt noita naisia ihan luonnossa, he kiduttavat aviomiehensäkin hengiltä muka-herttaisuudella. Voi ihmisparkoja jotka joutuvat tuon kiduttajan kynsiin.

      • ja-olen-nainen

        Ja tietenkin aloittaja on tosiaankin ihan eri henkilö kuin tämä muka-herttainen mummo. (Enkä ole koskaan aloittajaa epäillyt papiksi, se tosiaan oli naurettavaa.)

        Mutta mummomuorista on nyt totuus sanottava.


      • toinen.nainen.tässä
        ja-olen-nainen kirjoitti:

        Ja tietenkin aloittaja on tosiaankin ihan eri henkilö kuin tämä muka-herttainen mummo. (Enkä ole koskaan aloittajaa epäillyt papiksi, se tosiaan oli naurettavaa.)

        Mutta mummomuorista on nyt totuus sanottava.

        Joo, mummo on mies tai miessydäminen nainen. Täysin tunteeton, empatiaköyhä, röyhkeä, pirullinen ja agressiivinen.


      • MoiAnusMunapää
        toinen.nainen.tässä kirjoitti:

        Joo, mummo on mies tai miessydäminen nainen. Täysin tunteeton, empatiaköyhä, röyhkeä, pirullinen ja agressiivinen.

        Et vieläkään osaa kirjoittaa tuota yhtä sanaa oikein ja se paljastaa sinut Anus Munapääksi alias räyhis alias multinikki


      • ja-olen-mies
        toinen.nainen.tässä kirjoitti:

        Joo, mummo on mies tai miessydäminen nainen. Täysin tunteeton, empatiaköyhä, röyhkeä, pirullinen ja agressiivinen.

        "Joo, mummo on mies tai miessydäminen nainen. Täysin tunteeton, empatiaköyhä, röyhkeä, pirullinen ja agressiivinen."

        En näe tätä sukupuolikysymyksenä, mutta kyllä minäkin ole saanut sellaisen vaikutelman, että hän on "täysin tunteeton, empatiaköyhä, röyhkeä, pirullinen ja aggressiivinen". Kuitenkin hänen edukseen on mainittava, että tappelee fundiksia vastaan kirkkokristillisyyden puolesta. Sanavalmis on ja teräväkielinen. Voi kylla olla, että sillä provosoi yksinkertaisia käyttämään kovempaa kieltä.


      • MoiAnusMunapää kirjoitti:

        Et vieläkään osaa kirjoittaa tuota yhtä sanaa oikein ja se paljastaa sinut Anus Munapääksi alias räyhis alias multinikki

        Kun kivenkova pää yhdistetään sanasokeuteen, syntyy Räyhis.


    • kiinnostavaa

      Kiitos selonteosta pvv.

    • ei.luulisi

      Kielellinen taito on tunnetuista ominaisuuksista paras intellektuaalisen tason mittari. Kielesi on sangen hyvää. Koulutustasoosi suhteutettuna poikkeuksellisen hyvää.

      • klfkri

        Entä sisältö eikö, sekin kerro jotakin intelektuaalisesta tasosta?


      • laajempi_sivistys
        klfkri kirjoitti:

        Entä sisältö eikö, sekin kerro jotakin intelektuaalisesta tasosta?

        Kertoo se. Tuollaisilla itseoppineilla kuten Pvv tuo näkökanta väkisinkin tuppaa jäämään kapeaksi ja joutuu harhateille.


      • laajempi_sivistys kirjoitti:

        Kertoo se. Tuollaisilla itseoppineilla kuten Pvv tuo näkökanta väkisinkin tuppaa jäämään kapeaksi ja joutuu harhateille.

        Kellähän täällä ns.oikeauskoisellakaan, jotka arvostelevat evl. pappeja ja piispoja, on muuta todellisuudessa kuin itseoppineen arvonimi?


      • Niin on. Ilmeisesti runsaan ja monipuolisen lukemisen tulosta. Kyky oppia on tietysti oltava myös.


      • ei.luulisi
        klfkri kirjoitti:

        Entä sisältö eikö, sekin kerro jotakin intelektuaalisesta tasosta?

        Totta kai sisältökin merkitsee paljon, mutta kuten sanoin kielellinen kompetenssi korreloi eniten ÄO:n kanssa.

        Pilkkuviivaviivan kirjoittama on myös sisällöltään laadukasta, kuten kielellisen kompetenssin perusteella saattaa odottaakin.


      • tarkistahan.kantasi
        ei.luulisi kirjoitti:

        Totta kai sisältökin merkitsee paljon, mutta kuten sanoin kielellinen kompetenssi korreloi eniten ÄO:n kanssa.

        Pilkkuviivaviivan kirjoittama on myös sisällöltään laadukasta, kuten kielellisen kompetenssin perusteella saattaa odottaakin.

        Ootko lukenu kaverin tekstiä tätä aloitusta enempää? Ei siinä kielellinen kompetessi paljon paina jos koko tuotanto onnistuu olemaan vastoin koko kristin uskon vuosituhantista opetusta. Jotakin on pielessä, joko ÄO:ssa tai uskossa tai molemmissa.


      • todista.kantasi
        tarkistahan.kantasi kirjoitti:

        Ootko lukenu kaverin tekstiä tätä aloitusta enempää? Ei siinä kielellinen kompetessi paljon paina jos koko tuotanto onnistuu olemaan vastoin koko kristin uskon vuosituhantista opetusta. Jotakin on pielessä, joko ÄO:ssa tai uskossa tai molemmissa.

        Laita tulemaan muutamia kohtia esimerkiksi, missä pvv on onnistunut olemaan vastoin koko kristinuskon vuosituhantista opetusta?


      • asia-valitettavasti-näin

        Ei pvv ole kristitty, hän on agnostikko.

        Onko länsimaissa jokin degeneroituminen tapahtumassa, kun kaikkia sanotaan kristityiksi? Eli sanat alkavat menemään ihmisillä sekaisin. Ei kukaan joka uskoo Spongin teesit, ole kristitty. Tuo ei ole kristinuskoa. Kristinuskossa on Jumala, joka on elävä. Spongilla on ei-teistinen jumala, jos sitäkään. Siinä on kaikki tällä puolen. Kaikki tieto on vain päässämme, ei ole mitään Jumalaa, persoonallista Jumalaa, joka on kristinuskossa.

        Se on eräänlaista abstraktiota. On hyvää ja pahaa, mutta ei ole mitään Jumalaa. Jostain oudosta syystä he eivät halua myöntää olevansa agnostikkoja, jotka lähentelevät oikeastaan ateismia.

        Meneekö tämä degeneroituminen pian niin pitkälle, että kun menee kauppaan, ja pyytää berliininmunkkia, myyjä onkin päättänyt, että se on jotain muuta ja itsepäisesti tarjoaa jotain muuta ja väittää sitä berliinimunkiksi. Lopulta se menee niin abstraktiksi, että miksi sitten myyjä haluaakin sanoa sitä, se se sitten on. Miten me sitten saamme berliininmunkkimme tiskiltä sillä tavalla, että kaikki jotenkin sujuisi. Tänne tulisi kaaos. Tarkoitan, että yhden kielen sisällä. Kieliä tietysti on maailmassa.

        Varmaankin hän luulee itseään kristityksi, sillä tuo Spong on jonkun Amerikan anglikaanisen kirkon haaran eläkkeellä oleva piispa (yes, laittaa hymyilemään väkisinkin, peräti piispa, en tiedä, miten sinne on päässyt ujuttautumaan, ja ihmiset hauskasti esittävät, että keisarilla on vaatteet päällä) ja tietysti tällaiset spongit ovat pääsyyllisiä siihen, että sitten johtavat noita harhaan luulemaan itseään kristityiksi. Tottakai aloittaja luulee, että Spong on häntä viisaampi auktoriteetti, joka on sitten oikeassa. Hänhän juuri sanoi että peruskoulu on käyty. Hän pitää Spongia viisaana. Papit ja muut eivät viitsi tapella näiden kanssa, ja siksi näyttää siltä, että keisarilla on vaatteet päällä. Keisarilla ei kuitenkaan ole vaatteita päällä, eikä hän ole kristitty, eikä hänellä ole itse asiassa minkäänlaista pienintäkään oikeutta olla tuossa kirkossa töissä, saati pulleapalkkaisena eläkeläispiispana, mutta siksi nämä ovat yhteiskunnan korkealla tasolla, koska he ovat pitäneet puolensa. Hänellä on siis erikoisoikeuksia muihin ihmisiin nähden. Emmehän me tavalliset ihmiset voi noin tehdä. Heistä on tullut tavattoman röyhkeitä ja erityisesti kirkot ovat tätä nykyä heidän pesimäpaikkojaan. Tietysti tässäkin on tämä eksytysmomentti, eli ne jotka haluavat kuulla, kuulkoon ja menköön eksyksiin. Jumala siis kyllä sallii tuon eksytyksen lähettäväksi, tuonkin eksytyksen. Jos haluaa kuulla tuota valhetta, saa kuulla. Meilläkin on jo spongilaisia. Yksi yritti hakeutua piispaksi, mutta onneksi ei päässyt, näemmä vielä sen verran otettiin järki käteen tässä kirkossa. Pvv:lle on siis tullut harhautunut käsitys, että spongilaisuus on kristinuskoa. Sitä se ei ole.


      • män.ohi
        asia-valitettavasti-näin kirjoitti:

        Ei pvv ole kristitty, hän on agnostikko.

        Onko länsimaissa jokin degeneroituminen tapahtumassa, kun kaikkia sanotaan kristityiksi? Eli sanat alkavat menemään ihmisillä sekaisin. Ei kukaan joka uskoo Spongin teesit, ole kristitty. Tuo ei ole kristinuskoa. Kristinuskossa on Jumala, joka on elävä. Spongilla on ei-teistinen jumala, jos sitäkään. Siinä on kaikki tällä puolen. Kaikki tieto on vain päässämme, ei ole mitään Jumalaa, persoonallista Jumalaa, joka on kristinuskossa.

        Se on eräänlaista abstraktiota. On hyvää ja pahaa, mutta ei ole mitään Jumalaa. Jostain oudosta syystä he eivät halua myöntää olevansa agnostikkoja, jotka lähentelevät oikeastaan ateismia.

        Meneekö tämä degeneroituminen pian niin pitkälle, että kun menee kauppaan, ja pyytää berliininmunkkia, myyjä onkin päättänyt, että se on jotain muuta ja itsepäisesti tarjoaa jotain muuta ja väittää sitä berliinimunkiksi. Lopulta se menee niin abstraktiksi, että miksi sitten myyjä haluaakin sanoa sitä, se se sitten on. Miten me sitten saamme berliininmunkkimme tiskiltä sillä tavalla, että kaikki jotenkin sujuisi. Tänne tulisi kaaos. Tarkoitan, että yhden kielen sisällä. Kieliä tietysti on maailmassa.

        Varmaankin hän luulee itseään kristityksi, sillä tuo Spong on jonkun Amerikan anglikaanisen kirkon haaran eläkkeellä oleva piispa (yes, laittaa hymyilemään väkisinkin, peräti piispa, en tiedä, miten sinne on päässyt ujuttautumaan, ja ihmiset hauskasti esittävät, että keisarilla on vaatteet päällä) ja tietysti tällaiset spongit ovat pääsyyllisiä siihen, että sitten johtavat noita harhaan luulemaan itseään kristityiksi. Tottakai aloittaja luulee, että Spong on häntä viisaampi auktoriteetti, joka on sitten oikeassa. Hänhän juuri sanoi että peruskoulu on käyty. Hän pitää Spongia viisaana. Papit ja muut eivät viitsi tapella näiden kanssa, ja siksi näyttää siltä, että keisarilla on vaatteet päällä. Keisarilla ei kuitenkaan ole vaatteita päällä, eikä hän ole kristitty, eikä hänellä ole itse asiassa minkäänlaista pienintäkään oikeutta olla tuossa kirkossa töissä, saati pulleapalkkaisena eläkeläispiispana, mutta siksi nämä ovat yhteiskunnan korkealla tasolla, koska he ovat pitäneet puolensa. Hänellä on siis erikoisoikeuksia muihin ihmisiin nähden. Emmehän me tavalliset ihmiset voi noin tehdä. Heistä on tullut tavattoman röyhkeitä ja erityisesti kirkot ovat tätä nykyä heidän pesimäpaikkojaan. Tietysti tässäkin on tämä eksytysmomentti, eli ne jotka haluavat kuulla, kuulkoon ja menköön eksyksiin. Jumala siis kyllä sallii tuon eksytyksen lähettäväksi, tuonkin eksytyksen. Jos haluaa kuulla tuota valhetta, saa kuulla. Meilläkin on jo spongilaisia. Yksi yritti hakeutua piispaksi, mutta onneksi ei päässyt, näemmä vielä sen verran otettiin järki käteen tässä kirkossa. Pvv:lle on siis tullut harhautunut käsitys, että spongilaisuus on kristinuskoa. Sitä se ei ole.

        öööööö...kenellä nyt on vaatteet päällä, kenellä ei???


      • tarkistahan.kantasi

      • todista.kantasi

      • tarkistahan.kantasi
        todista.kantasi kirjoitti:

        Mitkä kohdat erityisesti olivat mielestäsi täyttä potaskaa? Onko todella noin vaikeaa poimia muutama kohta, jos niitä väitteitesi mukaan on?

        Kaikki. Etkö jaksa lukea kuin pieniä pätkiä, vai mistä kiikastaa? Pitäisikö olla kuvia?


      • todista.kantasi
        tarkistahan.kantasi kirjoitti:

        Kaikki. Etkö jaksa lukea kuin pieniä pätkiä, vai mistä kiikastaa? Pitäisikö olla kuvia?

        Kysymys ei ole siitä mitä minä luen. Sinä kirjoitit "Ei siinä kielellinen kompetessi paljon paina jos koko tuotanto onnistuu olemaan vastoin koko kristin uskon vuosituhantista opetusta". Joten laita nyt vaan tulemaan muutama esimerkki. Ei luulisi olevan vaikeata, jos niitä on olemassa.


      • tasonsa_kullakin
        todista.kantasi kirjoitti:

        Mitkä kohdat erityisesti olivat mielestäsi täyttä potaskaa? Onko todella noin vaikeaa poimia muutama kohta, jos niitä väitteitesi mukaan on?

        Kylläse niin on että jos ei jaksa lukee kun sarjakuvia ei ole oikea tyyppi keskustelemaan Pvv:n ajatuksista.


      • tarkistahan.kantasi
        todista.kantasi kirjoitti:

        Kysymys ei ole siitä mitä minä luen. Sinä kirjoitit "Ei siinä kielellinen kompetessi paljon paina jos koko tuotanto onnistuu olemaan vastoin koko kristin uskon vuosituhantista opetusta". Joten laita nyt vaan tulemaan muutama esimerkki. Ei luulisi olevan vaikeata, jos niitä on olemassa.

        Laitoin linkin. Siinä Pvv aloittaa suoltamisensa. Ruppee nyt vaan lukemaan. Siinä ekassa kommentissa tulee jo muutama esimerkki. Tartteeko ihan kädestä pitäen ohjata tavaamisessa?


      • todista.kantasi
        tarkistahan.kantasi kirjoitti:

        Laitoin linkin. Siinä Pvv aloittaa suoltamisensa. Ruppee nyt vaan lukemaan. Siinä ekassa kommentissa tulee jo muutama esimerkki. Tartteeko ihan kädestä pitäen ohjata tavaamisessa?

        Itseasiassa luin koko linkitetyn ketjun läpi. Olen myös lukenut koko Raamatun läpi. Mutta se, mitä minä olen lukenut on nyt toissijainen asia. Sinä olet tuonut esille asian, että pvv kirjoittaa koko kristinuskon vuosituhantista opetusta, en minä. Joten haluan muutaman esimerkin niistä kohdista missä mielestäsi näin on, ja mieluiten perusteluiden kera.

        "Siinä ekassa kommentissa tulee jo muutama esimerkki."
        Kerro ja perustele, millä tavalla?


      • tarkistahan.kantasi
        todista.kantasi kirjoitti:

        Itseasiassa luin koko linkitetyn ketjun läpi. Olen myös lukenut koko Raamatun läpi. Mutta se, mitä minä olen lukenut on nyt toissijainen asia. Sinä olet tuonut esille asian, että pvv kirjoittaa koko kristinuskon vuosituhantista opetusta, en minä. Joten haluan muutaman esimerkin niistä kohdista missä mielestäsi näin on, ja mieluiten perusteluiden kera.

        "Siinä ekassa kommentissa tulee jo muutama esimerkki."
        Kerro ja perustele, millä tavalla?

        "Uskon Jumalaan, mutta en usko, että hän (se) on olemassa siinä mielessä, että olisi ihmisistä ja maailmasta erillinen, persoonallinen olento. "
        Tarviiko edes perustella? Kristinuskon Jumala on persoonallinen, kolmiyhteinen Jumala.

        "Jeesus Nasaretilainen on kuollut, "

        Jeesus nousi ylös kuolleista, astui ylös taivaisiin ja istuu edelleen Isän oikealla puolella.

        "Ihmeteot ovat kaikki, ja opetuksestakin todennäköisesti suurin osa (jos ei kaikki) evankelistojen kynästä, paavalilaisen ajattelun vaikutusta unohtamatta. Niinkin kristityille rakkaat kohdat kuten Herran rukous ja Vuorisaarna ovat kirjallisia tuotoksia, eivät Jeesuksen todellista, historiallista opetusta."

        Tarvitko todella perusteluita miten tuo on vastoin kristinuskon opetusta?

        Siinä nyt muutama esimerkki.


      • todista.kantasi
        tarkistahan.kantasi kirjoitti:

        "Uskon Jumalaan, mutta en usko, että hän (se) on olemassa siinä mielessä, että olisi ihmisistä ja maailmasta erillinen, persoonallinen olento. "
        Tarviiko edes perustella? Kristinuskon Jumala on persoonallinen, kolmiyhteinen Jumala.

        "Jeesus Nasaretilainen on kuollut, "

        Jeesus nousi ylös kuolleista, astui ylös taivaisiin ja istuu edelleen Isän oikealla puolella.

        "Ihmeteot ovat kaikki, ja opetuksestakin todennäköisesti suurin osa (jos ei kaikki) evankelistojen kynästä, paavalilaisen ajattelun vaikutusta unohtamatta. Niinkin kristityille rakkaat kohdat kuten Herran rukous ja Vuorisaarna ovat kirjallisia tuotoksia, eivät Jeesuksen todellista, historiallista opetusta."

        Tarvitko todella perusteluita miten tuo on vastoin kristinuskon opetusta?

        Siinä nyt muutama esimerkki.

        "Tarvitko todella perusteluita miten tuo on vastoin kristinuskon opetusta?"
        Kyllä kiitos.


    • miksi-ihmeessä

      Miksi sitten sinia inhotaan täällä niin paljon, jotkuthan kavahtavat sinia kuin myrkkyä? Oma näkemyksesi?

      • pilkuviivaviiva

        Koska olen harhauskoinen pilkkaaja.


    • luterilainen_

      "pvv" on kyllä palstan parhaimpia kirjoittajia. Ajattelee omilla aivoillaan ja kirjoittaa hyvin. Sopisi hyvin kyllä papiksikin:)

      • kdvdvkml

        Kas kun et fani klubia perusta


    • selvennätkö.kiitos

      Pvv:
      "Niinkin kristityille rakkaat kohdat kuten Herran rukous ja Vuorisaarna ovat kirjallisia tuotoksia, eivät Jeesuksen todellista, historiallista opetusta."

      - Mitkä Raamatun kohdat uskoaksesi on Jeesuksen opetusta todella?

      "Tämä kattaa kuitenkin vain puolet vuodesta, joten Matteus ja Luukas ovat laajennuksia jotta saadaan koko juutalainen vuodenkierto katettua Jeesus-tarinoilla."

      - Onko evankeliumit sinusta vain jonkinlainen juutalainen "joulukalenteri"?

      "Nämä kertomukset eivät ole historiaa, vaan rinnakkaiskertomuksia juutalaisten pyhien kirjoitusten kertomuksille. "

      - Mitä tarkoitat "rinnakkaiskertomuksilla"? Jatko-osia?

      Saako ehdottaa että vähän alkaisit perustelemaankun näin outoja kirjoitat, pääsisi lukija edes vähän selville ajatuksejuoksustasi.

      • mietippä.siinä

        se on lähteny palstalat ei siis, enää vastaile, jodut itse,pähkäilemään.


      • näinsemenee_

        Pvv:eetä odotellessa vastaan:
        "- Onko evankeliumit sinusta vain jonkinlainen juutalainen "joulukalenteri"?"

        Pvv.eellehän koko Raamattu on rusinapulla ja evankeliumi satua. Jumala on Pvv.ee itse.


      • näinsemenee_ kirjoitti:

        Pvv:eetä odotellessa vastaan:
        "- Onko evankeliumit sinusta vain jonkinlainen juutalainen "joulukalenteri"?"

        Pvv.eellehän koko Raamattu on rusinapulla ja evankeliumi satua. Jumala on Pvv.ee itse.

        " koko Raamattu on rusinapulla "

        Näinhän se on, mutta huomattakoon, että tämä pätee myös ja varsinkin "uskoviin".


      • näinsemenee_ kirjoitti:

        Pvv:eetä odotellessa vastaan:
        "- Onko evankeliumit sinusta vain jonkinlainen juutalainen "joulukalenteri"?"

        Pvv.eellehän koko Raamattu on rusinapulla ja evankeliumi satua. Jumala on Pvv.ee itse.

        Ohhoh...tämähän oli aika vanha keskustelu...


      • näinsemenee_ kirjoitti:

        Pvv:eetä odotellessa vastaan:
        "- Onko evankeliumit sinusta vain jonkinlainen juutalainen "joulukalenteri"?"

        Pvv.eellehän koko Raamattu on rusinapulla ja evankeliumi satua. Jumala on Pvv.ee itse.

        Näin minäkin ajattelin, kunnes Pyhä Henki kertoi asian todellisen laidan. Raamattu on kokonaisuus, Jumalan Sana, joka on otettava yhtenäisenä. Ei siitä sovi rusinoita nyppiä.

        "Jumala on Pvv.ee itse"

        Mitä ihmeen rienausta harjoitat? Kadu, syntinen! Tuollaista ei tullut mieleeni kuvitella edes spongilaisina ateistiaikoinani. Vielä kerran, kadu! Ketju tosissaan on vanha, tai vanha ja vanha. Paljon on kuitenkin muuttunut siitä kun ketjun aloitin. Minähän taisin alunperin tuon taikausko-termin palstalle tuoda kristinuskosta puhuttaessa. Kadun syvästi. Herra armahda!


      • ex-pvv kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelin, kunnes Pyhä Henki kertoi asian todellisen laidan. Raamattu on kokonaisuus, Jumalan Sana, joka on otettava yhtenäisenä. Ei siitä sovi rusinoita nyppiä.

        "Jumala on Pvv.ee itse"

        Mitä ihmeen rienausta harjoitat? Kadu, syntinen! Tuollaista ei tullut mieleeni kuvitella edes spongilaisina ateistiaikoinani. Vielä kerran, kadu! Ketju tosissaan on vanha, tai vanha ja vanha. Paljon on kuitenkin muuttunut siitä kun ketjun aloitin. Minähän taisin alunperin tuon taikausko-termin palstalle tuoda kristinuskosta puhuttaessa. Kadun syvästi. Herra armahda!

        Lisäisin vielä, että tuo pilkkuviivaviivana harjoittamani taikausko-soopa oli jo silloin yliampuvaa. Lopettakaa hyvän sään aikana te, jotka nyt sitä viljelette. Herra armahda!


    • köysi.kiristyy

      Onko nii että jo pvv aloitti tuon taikausko-höpötyksen? Kukahan jatkaa sitä? Olin näkevinäni tuota ööööööööö-kommentointia tässä ketjussa. Kukakohan jatkaa sitä?

    • Täällä se on lanseerattu taikausko-termi kristinuskon yhteydessä, mikä on SYNTI ja on HARHAISTSTA!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      83
      6004
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2043
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1805
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe