Sapiens: Ihmislajin lyhyt historia

tieteenharrastaja

Yuval Noah Harari on kirjoittanut laajan ja mielenkiintoisen kuvauksen nykyihmisen kehityksen tärkeimmistä käännekohdista ja ajovoimista. Se kuuluu lähinnä historiatieteen alaan, joskin merkittävä osa tarkastellusta aikavälistä onkin fossiilien ja artefaktien enemmän kuin kirjoitettujen dokumenttien varassa. Aloitan kirjan referoinnin kehityksen aikataulusta, (s.7-8)., aika näyttää miten pitkälle eteenpäin siitä pääsen.

Nykyihminen, kirjassa Sapiens, syntyi noin 200´000 vuotta sitten (-200 kv) Afrikasssa evoluutiolla jostakin aikaisemmasta ihmissuvun haarasta. Näitä eli eri alueilla Indonesian ja Espanjan niemimaan välillä kymmenkunta rinnakkaista lajia. Vaikka ne kaikki olivat inhimillisiä, niiden toiminnallinen ero apinasukulaisiinsa oli kuitenkin - ehkä tulen käyttöä lukuun ottamatta - ”marginaalinen” (s.14) kuten myös Sapiensin, vaikka se ulkonäöltään olikin ”just like us (s.15).

Noin -100 kv:n paikkeilla Sapiens yritti vaeltaa kotiseudultaan pohjoiseen asuen vähän aikaa Lähi-Idässä Neandertalin yhdessä ihmisten kanssa. Tämä vaihe päättyi kuitenkin Sapensin vetäytymiseen ja nedujen jäämiseen paikalle.

Jotakin tapahtui noin -70 kv Sapiensin aivoille, koska silloin se lähti uudelleen Afrikasta karkoittaen aluksi nedut Lähi-idästä, mutta lopulta kaikki silloiset ihmissukulaisensa koko maailmasta (s.23). Hitaasti ja muiden kanssa tasatahtia kehittynyt Sapiensin teknologia otti 40´000 vuodessa jättiloikan kohti veneitä, öljylamppuja, jousia ja nuolia sekä ompeluneuloja kohti. Tästä on päätelty kyseessä olleen aivojen johdotuksen ja toimintatavan muutos, jota voitaisiin nimittää tiedonpuu-mutaatioksi. Noin -70 kv tapahtunutta nykyihmisen tietovallankumousta seurasi noin -12 kv maanviljelysvallankumous. Välillä tapahtui kuitenkin paljon.

38

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voin suositella lämpimästi. Kirjalle kun laittaa kyytipojiksi paleoantropologi Chris Stringerin "Vain yksi jäi" ja ihmislajin evoluutiotutkijan Juha Valsten "Ihmislajin synty", niin tietää taas vähän enemmän H sapiensin kehityksestä. Kuten tieteenharrastaja kertoi, Harari käsittelee aihetta enemmän historian ja yhteiskunnan kannalta ja on siten laaja-alaisempi.

      • tieteenharrastaja

        Hyvä täydennys listaasi olisi mielestäni Diamondin "Tykit taudit ja teräs", joka antaa lisää taustaa Euroopan ylisuurelle roolille nylymaailman mipotoilussa.


    • "Jotakin tapahtui noin -70 kv Sapiensin aivoille"

      Tuohon liittyen, tässä tuoreessa tutkimuksessa analysoitiin ihmislajien aivojen kehitystä pidemmällä aikavälillä:

      "We believe that analysis of carotid foramen size and endocranial brain volume of fossil skulls provides the only possible estimate of cerebral perfusion rate, metabolic rate and cognitive ability across hominin evolution. Because it is based on actual hominin fossils, it is more direct and reliable than inferences from measurements of brain structure and metabolism in living mammals, which do not represent hominin evolution."

      http://phys.org/news/2016-08-smarter-brains-blood-thirsty.html
      http://rsos.royalsocietypublishing.org/content/3/8/160305

      Tuolta poimitusta graafista näkee miten nuo seuraavat aika hyvin käyrää:

      http://d3hu9binmobce5.cloudfront.net/content/royopensci/3/8/160305/F3.large.jpg

      Paitsi että hobitti poloinen ei oikein kuulu joukkoon.

      • buahhahhaaaaaa

        "We believe that analysis of carotid foramen " Vai te uskotte? Milloin uskonto on tullut tieteeseenne mukaan?
        Etkö sinä velmu tiedä mikä ero on uskomisella ja tietämisellä?
        Teille on ihan pakko nauraa.


    • Hyvä aloitus.

      Mutta ei hätää, seuraava uusi löytö kaataa kuitenkin taas kerran evoluution ja saa aikaan läjäpäin kreationistis-nihilististä mussutusta.

      Ei, Pilttis ei ole seuraava eikä uusi. :-)

    • KATin_haamu

      Hararen kirja on todella hyvä! Aivoja räjäyttävä ja filosofinenkin. Vertaisin sitä libanonilaissyntyisen Nassim Talebin teoksiin. Lainaan netistä kirja-arvosteluani:

      "Harare:n Sapiens Ihmisen lyhyt historia saa taas aivoni nyrjähtämään kun hän pistää tasa-arvon, ihmis/eläinoikeudet, laki-ja oikeusjärjestelmän, rahan, valtion jne "juridisina fiktioina" fiktioiden, myyttien, astiaan. Kyllähän minä jo Niiniluodostakin aikoinaan luin Popperin maailma 3:sta (ja 2:sta). Mutta haukon happea koska se on Hararella samassa astiassa uskontojen, kuten islamin jne kanssa. Ja Harare hiukan kärjistäen ja mutkia oikoen nimittää niitä kaikkia ihmisen mielikuvituksen tuotteeksi. "

      Tuppaa unohtumaan, että esimerkiksi 100 €:n seteli, sen toiminta, perustuu fiktioon, uskomukseen, luottamukseen. Se on vähän kuin lasipurkki, jossa olisi Jeesuksen ristiinnaulitsemisnaulan kanta. Kaikki uskoo tuohon myyttiin ja on valmis vaihtamaan sen mihinkä tahansa 100€:n arvoiseen kärpännahkaan tai sankolliseen Lapin hillaa.
      Tai Suomen valtio tai suomalaisuus. Se on myyttinä päässämme ja pyhissä kartoissamme ja papereissamme ja Proxima Centaurin takaa tullut alieni raapisi päätään meidän uskomuksillemme, joille ei ole muuta todistetta kuin nuo myyttiset paperinpalat ja siinä olevat tiherrykset. ;)

      • money_talks

        On kyllä aiheen vierestä, mutta 100€ seteli on periaatteessa velkakirja, ja sen arvo perustuu luottamukseen sen liikkeellelaskijaa kohtaan, ei niinkään pelkkään fiktioon. Jeesuksen ristiinnaulitsemisnaulaan verrattuna setelin "toiminta" on todennettavissa helpommin ja varmemmin. Toki vaihdon välineinä voidaan käyttää muutakin kuin rahaa, esimerkiksi muuta tavaraa, kun vaikka niitä Jeesuksen nauloja. tämän Jesus Poundin arvo olisi kuitenkin kovasti vastaanottajasta riippuvainen. Globaaliksi valuutaksi siitä ei oikein olisi.


    • Johan sen lentävä spaghettihirviökin tietää, että aurinko ei ole ontto pallosalama.

    • tieteenharrastaja

      Ensimmäisen kesytysinnovaationsa Sapiens ja Neandertal perivät esivanhemmiltaan; jo -800 kv alkaen (s.13) on useammalta ihmislajilta merkkejä tulen satunnaisesta hyödyntämisestä. Tämä taisi olla myös ihmisen ensimmäinen irtiotto (muista) eläimistä; niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina.

      Tuli on monipuolinen työväline petoja ja kylmää vastaan, saalistuksessa ja ympäristön raivaamisessa. Ruuan valmistuskeinona se välillisesti lienee avannut tien nykyihmisen ja nedujen suurten aivojen kehittymiselle.

      Harari korostaa (s.25-27) kielen keskeistä asemaa mutaatiossa -70 kv. Hän esittelee lyhyesti eläinten erilaiset ääniviestinnät ja näkee Sapiens-kielessä niihin kaksi eroavuutta; vähien äänteiden joustavan yhdistelyn sekä symbolisen ajattelun:

      ”Yet, the the truly unique feature of our language is not its ability to transfer information about men and lions. Rather its ability to transfer information about things that do not exist at all. As far as we know, only Sapiens can talk about entire kinds of entities that they never have seen, touched or smelled.”

      Fiktiot eivät pelkästään mahdollista asioiden kuvittelun, vaan sen tekemisen yhdessä. Voidaan luoda yhteisiä myyttejä kuten Australian abojen uniaika tai nykymyytit uskonnoista, rahanarvosta, kansallisvaltioista tai yhtiöistä. Kirjoittaja tosiaan rinnastaa nämä kaikki yhtäläisiksi keinoiksi tehdä mahdolliseksi suurten ihmisjoukkojen toiminta yhdessä. Esimerkkinä hän kertoo, miten Peugeot ei oikeastaan ole pelkästään joukko objektiivisia asioita, vaan myös ne yhteen sitova kollektiivinen uskomus. Tästä seuraa mielenkiintoinen päätelmä (s.35-36):

      ”An imagined reality is not a lie [, but] something that everyone believes in, and as long as this communal belief exists, the imaged reality exerts force in the world. […] Ever since the Cognitive Revolution, Sapiens has thus been living in a dual reality. On the one hand, the objective reality of rivers, trees and lions and on the other hand, the imagined reality of gods, nations and corporations.”

      Tuota lukiessa tuli mieleen, miten monesti olen palstalla jankuttanut, ettei Jumala suinkaan ole ainoa asia, johon ihmiset uskovat ilman objektiivisia todisteita.

      • hehhhh

        "Tämä taisi olla myös ihmisen ensimmäinen irtiotto (muista) eläimistä; niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina."

        Noh noh, eipäs olla niin varmoja, ettei kompastuta.
        "At least two birds of prey – black kites and the brown falcon – swoop on burning twigs and embers and carry them to unburnt parts of the bush where they are thought to deliberately start bushfires, according to witnesses."

        http://urly.fi/ELY


      • tieteenharrastaja
        hehhhh kirjoitti:

        "Tämä taisi olla myös ihmisen ensimmäinen irtiotto (muista) eläimistä; niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina."

        Noh noh, eipäs olla niin varmoja, ettei kompastuta.
        "At least two birds of prey – black kites and the brown falcon – swoop on burning twigs and embers and carry them to unburnt parts of the bush where they are thought to deliberately start bushfires, according to witnesses."

        http://urly.fi/ELY

        Näyttää vielä kaksiväitteiseltä päätelmältä:

        "Steve Debus, from the University of New England, an expert in predatory birds said he believed it would be difficult for researchers to distinguish between birds incidentally grasping burning twigs with prey and those deliberately picking them up.

        ’However, I think black kites and brown falcons are sufficiently intelligent to intentionally spread fires by dropping burning embers, because black kites have been seen to drop bread scraps from picnic areas into nearby waterholes to bait fish within striking range.’ Dr Debus said."

        Palataan asiaan, kun siivekkäät ystävämme oppivat myös pitämään tulen palavana säilömällä hiiliä suljettuun tilaan sekä virittämään sen uudelleen tarvitessaan. Sytyttämisen taitoa ei tarvitse vaatia tulen hallinnan alkututkinnossa.


      • hehhhh

        "Näyttää vielä kaksiväitteiseltä päätelmältä"

        Niinpä, mutta muista että se olit sinä, joka vakaumuksen rintaäänellä julisti totuuden, että "niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina." Minä en esittänyt väitettä mistään, sinä esitit ja väite oli mahdollisesti väärä.


      • tieteenharrastaja
        hehhhh kirjoitti:

        "Näyttää vielä kaksiväitteiseltä päätelmältä"

        Niinpä, mutta muista että se olit sinä, joka vakaumuksen rintaäänellä julisti totuuden, että "niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina." Minä en esittänyt väitettä mistään, sinä esitit ja väite oli mahdollisesti väärä.

        Eihän tuo väite kokonaan väärä ollut. Se, että muutama lintulaji on ehkä evoluoitunut pois tuosta alkukantaisesta pelosta, ei vielä tee niistä tulta hallitsevia elämänmuotoja.

        Joudun toki luopumaan sanasta "jokaisen" eikä tee tiukkaa sanoa sen sijaan "lähes jokaisen". Hararia en omasta ylilyönnistäni syytä, vaikka hänkin oli unohtanut nuo Australian tulilinnut näin kirjoittaessaan (s.24):

        "Fire also opened the first significant gulf between man and the other animals."


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Eihän tuo väite kokonaan väärä ollut. Se, että muutama lintulaji on ehkä evoluoitunut pois tuosta alkukantaisesta pelosta, ei vielä tee niistä tulta hallitsevia elämänmuotoja.

        Joudun toki luopumaan sanasta "jokaisen" eikä tee tiukkaa sanoa sen sijaan "lähes jokaisen". Hararia en omasta ylilyönnistäni syytä, vaikka hänkin oli unohtanut nuo Australian tulilinnut näin kirjoittaessaan (s.24):

        "Fire also opened the first significant gulf between man and the other animals."

        Toisaalta on mielenkiintoista että ainakin ausseissa haukat ovat oppineet käyttämään tulta hyödykseen metsästyksessään. Ne nostavat nuotiosta tms. kekäleen ja pudottavat sen heiniin, joten kulo ajaa pieneläimet liikkeelle. Siitä on videoitakin, mutten jaksa etsiä.


    • koedkedkedk

      Justiinsa lainasin, ja vaikuttaa kyllä hyvältä.

    • tieteenharrastaja

      Nykyihmisen muutos aikavälinä -70-12 kv (siis 70-12´000 vuotta sitten) oli niin nopea, ettei pääosaa siitä voida selittää biologisella, vaan kulttuurievoluutiolla:

      "Tietovallankumous on siis se kohta, jossa historia julistautui itsenäiseksi biologiasta." (s.41).

      Historian Harari taas määrittelee kulttuurien nopeaksi muutokseksi ja kulttuurin koostuvan Spåiensin tuottamista kuviteltujen todellisuuksien monimuotoisuudesta sekä niistä johtuvista moninaisista käyttäytymismalleista. Ei hän silti väitä ihmistä bioloiasta riippumattomaksi, mutta toteaa sen muodostavan lähinnä muutoksen puitteet eikä sen ajovoimaa (s.43)

      Ihmiskulttuurista -70-12 kv on sangen vähän objektiivista tietoa, ja siitä tehdyt päätelmät ylittävät kirjailijan mukaan suuresti sen todistusvoiman. Havainnot itsekin ovat vinoutuneita - fossiililuita ja kivityökaluja - koska ilmeisesti pääosa käyttöesineistä oli puusta, joka säilyy äärimmäisen harvoin. Nykyaikaan eläneet keräilijäkulttuurit ovat monella tavoin epätyypillisiä. (s.49)

      Lähinnä nyky-yhteisöjä' ekstrapoloiden Harari päättelee keräilyajan ihmikunnan koostuneen sukulaisten ja ystävien pienistä (50-200 henkeä) ryhmistä, joiden väliset kieli- ja kulttuurierot olivat suuria. Niillä saattoi olla naapureina sekä kilpailevia ja jopa vihamielisiä, mutta myös yhteistyötä tekeviä ryhmiä. (s.50-54) Väentiheys oli pieni; maailman koko ihmismäärä oli noin tuhannesosa nykyisestä. Vakinaisia asuinpaikkoja oli vähän, ensimmäisinä Indonesian kalastajakylät -45 kv alkaen.

      Keräilyajan ihmisyksilöt olivat monitietoisia ja taitavia, ehkä enemmän kuin koskaan muulloin.(s.55-58) He saivat runsaampaa ja terveellisempääv ruokaa kuin maanviljelysajan ja jopa nykyajan köyhimmät yksilöt ja tekivät työtä näitä selvästi vähemmän.Paratiisillisesta olosta puuttui selvimmin turvallisuus petojen ja toisten ihmisten muodostamaa uhkaa vastaan.

    • tavallista.evoluutiossa

      "Jotakin tapahtui noin -70 kv Sapiensin aivoille"

      Luultavasti joku loistartunta.

      • Höps


      • Bibliaaaaaa

    • tieteenharrastaja

      Seuraavaksi (s.60) Harari siirtyy pohtimaan muinaisten keräilijäihmisten hengellistä elämää, toistaen ensin aikaisemman varoituksensa:

      "The world of thought, belief and feeling is by definition far more difficult to decipher [than for example the importance of walnut in their diet]"

      Kirjoittajan mukaan useimmat tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että animistiset uskomukset olivat tavallisia muinaisten keräilijäin joukossa. Animismi tarkoittaa uskoa siihen, että melkein jokaisella paikalla, eläimellä, kasvillaa ja luonnonilmiöllä on tietoisuus ja tunteita sekä kyky kommunikoida ihmisten kanssa. On myös aineettomia olentoja juten vainajien henget sekä ystävällisiä ja pahantahtoisia henkiä vastaten nykyisiä enkeleitä, demoneja ja haltioita. Nämä eivät kuitenkaan ole kaikkivoipia jumalia, jotka ohjaavat maailmaa tahtonsa mukaan. (s.61)

      Ainimismi ei ole täsmällinen uskonto, vaan ryhmänimi tuhansille hyvin erilaisille uskomuksille ja kulteille. Yhteistä on sama lähestymistapa maailmaan ja ihmisen asemaan siinä. Samalla tavoin voidaan sanoa, että muinaiset maanviljelijät olivt enimmäkseen teistejä, jotka uskoivat hierarkkiseen suhteeseen ihmisten ja pienen jumaliksi sanottujen aineettomien olentojen joukon välillä.

      Näiden rohkeiden oletusten tukena on perin vähäinen todisteiden joukko - pieni määrä varsin monitulkintaisia esineitä ja luolamaalauksia, Yhtä heikko on tietämyksemme noiden ihmisten yhteiskunnallisista rakenteista sekä väkivallan ja sodan osuudesta niissä. (s.62)

      Yhdestä nykyihmisen aikana -45-16 kv harjoittamasta väkivallan lajista on kuitenkin vakuuttava näyttö. Sen levittäytyessä Afrikasta Australiaan, Eurooppaan ja Amerikan mantereelle niillä pitkään elänyt monmuotoinen megafauna kutistui murto-oaan aikaisemmasta koostaan, Samaan aikaan katosivat myös tähän saakka eläneet ihmisen suvun aikaisemmat lajit jättäen Sapiensin maapallon yksinäiseksi valtiaaksi. (s.70-83

    • Enosallistutuohonsontaan

      Avauksessa ja sen ruotimisissa ei ole edes yhtä ainoaa totuuden sanaa jonka voisi tieteellisesti todentaa.

      Ihmisen sukupuun tutkijat ovat yksimielisiä vain siitä yhdestä asiasta eli siitä että noista asioista ei olla yksimielisiä.

      Kun siis ei ole vähäisintäkään faktatietoa johon tuollaiset spekulaatiot voisi tukeutua niin sehän jättää valtavasti tilaa näille hurlumheikirjailijoille jotka tekevät rahaa kiehtovilla alatiuudistuvilla näkemyksillään jotka he kirjoina myyvät herkkäuskoMoloccievokin kaltaisille tyhjäpäille.

      • Höps


      • PieniKorjausEdelliseen

        Raamatusss ja sen ruotimisissa ei ole edes yhtä ainoaa totuuden sanaa jonka voisi tieteellisesti todentaa.

        Kristinuskon tutkijat ovat yksimielisiä vain siitä yhdestä asiasta eli siitä että noista asioista ei olla yksimielisiä.

        Kun siis ei ole vähäisintäkään faktatietoa johon tuollaiset spekulaatiot voisi tukeutua niin sehän jättää valtavasti tilaa näille hurlumheikirjailijoille.


      • Hararin kirja perustuu siihen tietoon, jonka alan huippututkimus on viime vuosikymmeninä tuottanut. On toki paljonkin yksityiskohtia, jota ei voida tarkasti varmuudella tietää, mutta ei ole mitään järkisyytä epäillä, etteikö suuri kuva olisi juuri oikea.
        En tiedä, mitä tarkoitat tieteellisellä todentamisella ja "totuuden sanoilla", mutta väitteesi on vähintäänkin outo. Ihmisen sukupuun tutkijat ovat täysin yksimielisiä monistakin asioista. Isona uutena asiana Svante Pääbon ryhmän onnistunut neanderdalilaisen genomin sekvensointi ratkaisi vanhan kiistan monialuekehittymisen ja "Ulos Afrikasta" hypoteesien välillä Stringerin markkinoiman Afrikka hypoteesin hyväksi. Tosin muuttoaaltoja on ollut ainakin kaksi.
        Suosittelin paria kirjaa jo aikaisemmin. Nyt voisin laittaa pari lisää ihan sinulle. Valste: "Neanderdalin ihminen" ja Pääbo : "Neanderdalilainen". Molemmat sisältävät varsin tuoretta tietoa sisarlajistamme ja samalla myös omasta lajistamme. Molemmista kirjoista käy myös ilmi se, millä tarkkuudella ja millä perusteilla asioista voidaan tietää.
        Nimimerkkisi "Enosallistutuohonsontaan" kertoo asenteestasi melko paljon. Silmät ja korvat kiinni ja järjetön tiedonvastainen defenssi, ettei vaan tarvitse muuttaa harhaisia uskomuksiaan.

        Pitänee lukea Harari uudelleen. Muistin heikkenemisestä on se hyväkin puoli, että kirjan voi lukea pariinkin kertaan ilman, että se tuntuu liian tutulta. Tosin sekä Hararin kirja, että minun mainitsemani Stringerin, Valsten ja Pääbon teokset sisältävät nin paljon tietoa, ettei sitä parilla lukemisella omaksu kukaan.


    • rkop

      Atlantiksen tuho oli 10000 eKrs ja silloin loppui lukuisia kulttuureja hyöktaallossa, ja Jumala joutui uudestaan luomaan kaiken ja Aatamin ja Eevan 6000 - 5000 eKrs. Syntiinlankeemus oli Aatamin ollessa 130 vuotta vanha eli noin 5650 eKrs. Vedeaisumukseen oli tuosta 1650 vuotta ikälaskelmien mukaan eli Vedenpaisumus lienee ollut 4000 eKrs. Tuon jälkeen alkoi historian aika, mm 3200 eKrs Egyptin dynastiat, Salomo 1000 eKrs..

      • Höps


    • tieteenharrastaja

      Kiitos keskusteluun osallistuneisa, paitsi jyrvälle ja jurkille, jotka eivät tuoneet esiin mitään rakentavaa. Koska tarvetta ei näytä olevan, en jatka kirjan referointia tämän pitemmälle. Koetan kuitenkin vielä kytkeä jo esittämäni palstan aikaisempiin keskusteluihin toistamalla jo kirjoittamastani muutamia kohtia:

      "Hitaasti ja muiden kanssa tasatahtia kehittynyt Sapiensin teknologia otti 40´000 vuodessa jättiloikan kohti veneitä, öljylamppuja, jousia ja nuolia sekä ompeluneuloja"

      Näyttää sitlä, että Sapiensin tapa käyttää aivojaan poikkeaa olennaisesti, paitsi (muista) eläimistä, myös kaikista ihmisuvun aikaisemmista lajeista.

      "Tämä taisi olla myös ihmisen ensimmäinen irtiotto (muista) eläimistä; niistä jokaisen suhde tuleen koostuu edelleen alkukantaisesta pelosta ja satunnaisista kuolemista sen uhrina."

      Kirja nostaa esiin koko joukon ihmisen merkittäviä ominaisuuksia, joita ei esiinny millään (muulla) eläimellä:

      ”Yet, the the truly unique feature of our language is not its ability to transfer information about men and lions. Rather its ability to transfer information about things that do not exist at all. As far as we know, only Sapiens can talk about entire kinds of entities that they never have seen, touched or smelled.”

      Kielen tai oikeastaan sen kuvastaman symbolisen ajattelun Harari näkee keskeisenä tekijänä ihmisen erityisaseman syntymisessä. Itse olen käyttänyt tuosta asiasta ilmausta "korkea tietoisuus".

      ”An imagined reality is not a lie [, but] something that everyone believes in, and as long as this communal belief exists, the imaged reality exerts force in the world. "

      Ihmiselle ainutlaatuinen kuviteltu todellisuus sekä sen tuottamat yhteisölliset myytit ovat kirjoittajalle maailmaa muuttavaa reaalitodellisuutta.

      "Keräilyajan ihmisyksilöt olivat monitietoisia ja taitavia, ehkä enemmän kuin koskaan muulloin.(s.55-58) He saivat runsaampaa ja terveellisempääv ruokaa kuin maanviljelysajan ja jopa nykyajan köyhimmät yksilöt ja tekivät työtä näitä selvästi vähemmän. Paratiisillisesta olosta puuttui selvimmin turvallisuus petojen ja toisten ihmisten muodostamaa uhkaa vastaan."

      Ihminen yksilöinä näyttää olleen taitavimmillaan ja onnellisimmillaan ennen maatalouden alkamista. Nykymaalman saavutukset ovat pitkälle meneevän erikoistumisen sekä laajan yhteistypskentelyn hedelmiä.

      • Hissanmajakka

        Jahhahhaaaa, On se evoarkeologia päässyt stratosfäärisiin tieteistutkimustuloksiin. Nyt nämä arvon ammattilaisevogeologiaivopiereskelijät pystyvät kivikirveestä päättelemään jopa sen kantajan onnellisuusasteen, ehehhe.

        Vitsi, mitään näin näin paksua historiankirjoitusta en olekaan aikoihin nähnyt. Tässä kaverukset kilvan runoilevat toisiaan kehuskellen mitä mieleen sattuu juolahtamaan ja evokkiMolocit ottavat tietenkin todesta joka sanan, hehehe.
        Onneksi näitä koottuja kertomuksia ei sentään ikinä päästetä koulukirjoihin saakka.


      • OnnetonDefenssi

        Kuupasi on pahasti himentynyt. Kun annettu tieto ei vastaa maailmankuvaasi, niin ei muuta kuin lattialle sätkimään ja huutamaan "ei oo totta, ei oo totta".


      • tieteenharrastaja
        Hissanmajakka kirjoitti:

        Jahhahhaaaa, On se evoarkeologia päässyt stratosfäärisiin tieteistutkimustuloksiin. Nyt nämä arvon ammattilaisevogeologiaivopiereskelijät pystyvät kivikirveestä päättelemään jopa sen kantajan onnellisuusasteen, ehehhe.

        Vitsi, mitään näin näin paksua historiankirjoitusta en olekaan aikoihin nähnyt. Tässä kaverukset kilvan runoilevat toisiaan kehuskellen mitä mieleen sattuu juolahtamaan ja evokkiMolocit ottavat tietenkin todesta joka sanan, hehehe.
        Onneksi näitä koottuja kertomuksia ei sentään ikinä päästetä koulukirjoihin saakka.

        Ei noita päätelmiä tietenkään kivikirveistä tehdä. Noin nuorista fossiileista voi lukea paljon ihmisen terveydentilasta ja jopa kuoliniästä. Keräilijäin ja (köyhien) maanviljelijäin työmääristä, taidoista ja tyytyväisyydestä saa vihiä myös nyksisiä noiden alojen ihmisiä vertaamalla.

        Kirjan laatua yksi jyrpä ei pysty pätevästi arvioimaan. Pätevämmän kommentaattorit ovat yleensä arvostaneet sitä.


    • DRHouse

      Tuostahan saisi mielenkiintoisen vertailun Svante Pääbon tutkimusten kanssa Homo Sapiensin ja Homo Neanderthalensiksen risteytymistä ja siitä miten nämä aloituksessa mainitut tapahtumat risteävät tämän kehityksen kanssa. Voisiko loikka kulttuurisessa evoluutiossa esimerkiksi osaltaan selittyä uusien geenien avulla.

      • tieteenharrastaja

        Tutkittavaa tuossa varmastikin olisi. En muista enää ulkoa Pääbon nedunäytteiden ikiä, mutta mielikuva on, että sapiensin loikka olisi tuohon aikaan jo takanapäin. Sehän alkoi noin 70 kiloovutta siten.


      • DRHouse
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tutkittavaa tuossa varmastikin olisi. En muista enää ulkoa Pääbon nedunäytteiden ikiä, mutta mielikuva on, että sapiensin loikka olisi tuohon aikaan jo takanapäin. Sehän alkoi noin 70 kiloovutta siten.

        Sama vika. Mutta toisaalta premissi olisi mielenkiintoinen. Vaikkakin todisteet ovat 30kv sitten tapahtuneesta risteymästä (?), niin voimme hyvällä syyllä olettaa että risteymiä on ollut aiemminkin. Toisaalta tämä ala on vasta lapsenkengissään.


      • tieteenharrastaja
        DRHouse kirjoitti:

        Sama vika. Mutta toisaalta premissi olisi mielenkiintoinen. Vaikkakin todisteet ovat 30kv sitten tapahtuneesta risteymästä (?), niin voimme hyvällä syyllä olettaa että risteymiä on ollut aiemminkin. Toisaalta tämä ala on vasta lapsenkengissään.

        Voimme kyllä olettaa, mutta se ei tuota todistetta nykyihmisen kehitysloikan johtumiselle noista risteytymisestä, vaan uuden todistettavan oletuksen.

        Puusta katsoen näyttää, etteivät sapiensin muutoksen nopeus ja laajuus olisi olleet mahdollisia, jos ne olisivat riippuneet nedu-risteytymisistä.


    • widioootti
    • Minulla on kirjastosta lainassa Dawkinsin The Ancestor´s Tale, joka myös paneutuu ihmisen menneisyyteen. Olen vasta alussa (hitaasti ja google translatorilla sujuu, heh) mutta yksi juttu oli aika mielenkiintoinen; Dawkinsin ja muiden mielestä Cro Magnonin aikaan noin 40 000 v sitten tapahtui The Great Leap Forward, jonka syytä toistaiseksi kai vasta arvaillaan. Jotkut uskovat kielen syntyneen tuolloin toiset arvelevat sen syntyneet aiemmin.
      Dawkins spekuloi, että joku kielellinen kehitys olisi kyllä ollut mahdollinen ainakin osasyy tavattoman nopeaan kehitykseen; esim jos Magnonit olisivat alkaneet muodostaa konditionaalilauseita. Eli että aikaisemmin pystyttiin ainoastaan puhumaan faktisesti läsnäolevista, esimerkiksi olosuteista tai esineistä, mutta sen jälkeen alettiin vaikkapa sanomaan "Mitähän tuon vuoren takana on?" ("Mitähän, JOS vuoren takaa löytyy vettä?" tms)

      Eli kielen kehitys voisi olla yhteydessä maailmankuvan laajenemiseen (jos niin voi sanoa, mutta tältä ajalta ovat esim ensimmäiset musiikki-instrumenttien tai taidokkaiden luolamaalausten löydöt) Kiinnostavaa...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1958
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      248
      1934
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1646
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1461
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      968
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      934
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      886
    Aihe