Olen kuullut sähkömiehen sanovan, että veneessä ei saisi sähköjohtoja tinata ollenkaan. Pitäneekö paikkansa?
Aiheuttaako se galvaanisen parin vai jotain muuta? Liittimethän ovat yleensä kuparia.
Itse olen huomannut että tinattu johdonpää on huono vaihtoehto ruuviliittimen alla. Tinahan on nestemäinen aine ja tiukasti kiinni ruuvattu ruuvi on hetken päästä löysä kun tinattu johdonpää antaa periksi.
Kokemuksia?
Kommentteja?
Johtojen tinaaminen
33
8431
Vastaukset
- Fyysikko
Mistä olet saanut päähäsi, että tina olisi nestemäinen aine?
Tina on metallia ja huoneenlämmössä kiinteässä olomuodossa niinkuin muutkin metallit (elohopea posluettuna).
Toisaalta tarpeeksi kun lämmittää, niin kaikki metallit muuttuvat nestemäiseksi. - Ykä
Niinhän se on, että tina kupari suola vesi muodostaa toimivan galvaanise parin. Tämä johtaa kontaktin katoamiseen ja hankalasti purettavaan liitokseen. Ruuviliitos toimii pitempään. Jos vielä liitoksen saa vedenpitäväksi niin aina parempi.
Hankalat paikat voi peittää vaseliinilla. Oikein hankalat valetaan epoksiin.
Puhdas tina on kiinteä, kiteinen metalli. Kiteisyys on mukavasti todetavissa vääntelemällä tinatankoa, jolloin kuuluu selvä rapiseva ääni. Joutostina taas on metallilejeerinki, jonka koomus vaihtelee. Syynä on halu pudottaa joutosmetallin sulamislämpötia riittävän alas "tinauksen" helpottamiseksi. - JoNo
Johtimien päiden tinaamista ei voi suositella, monisäikeinen johdin voi ajan saatossa tärisevässä paikassa katketa tinauksen rajapinnasta. Sen sijaan tinattujen johtiemien käyttöä voi suositella, joskin niiden saanti on hieman vaikeaa. Tina suojaa johdinta hapettumiselta korroosiolle altiissa kosteissa olosuhteissa. Kaapelikengät tulisi liittää johtimiin puristusliitoksella tai johtimet liitetään jousipaineriviliittimille (ruuviton liitin). Näitä liittimiä käyttävät mm. Nautor, Marino, Buster, jne veneissä. Jousipaineliitin on ehdottoman varma kaikissa olosuhteissa ja helppo käyttää.
- JR
Isot pojat kertoivat, että esim suomalaisten viranomaisten uivassa kalustossa on kaikki tinaukset nykyisin kielletty.
Merivartijat kuuluivat puhuvan "tinarutosta", joka heidän kertomansa mukaan aloittaa piuhan nakertamisen heti tinauksen rajasta ... ja jäystää johdon aikanaa puhki-katki ... ja se on sitten siinä!!!
Ovat kuulemma jokaisen renoveerauksen yhteydessä purkaneet yhä toimiviakin tinaliitoksia ja vaihtaneet ne ruuvivastaaviin.
Niin ... ja tietysti ... voihan tämän nyt olla vain huhukin!!- KIO
tinarutto on varteenotettava tekijä esim. tinatuopeissa jos niitä säilytetään pakkasessa, ja se vaikutta vain ja ainoastaan tinaan mitä puhtampi sitä varmemmin.
Korroossio on kuitenkin se mikä tuossa vene kalustossa on merkittävä, siksipä jos johdonpäälle haluaa jotain tehdä se olisi parasta holkittaa kupariholkilla joka puristetaan paikoilleen omalla työkalullaan.
Johdon katkeamiseen tinattuna taas vaikuttaa sen kuparin kuumentaminen ja jäähdyttämisen aiheuttamat muutokset. Lisäksi johdot on tärinän takia tuettava kunnolla etteivän ne pääse värisemisen takia väsymään ja siksi murtumaan. - Mörrikölli
KIO kirjoitti:
tinarutto on varteenotettava tekijä esim. tinatuopeissa jos niitä säilytetään pakkasessa, ja se vaikutta vain ja ainoastaan tinaan mitä puhtampi sitä varmemmin.
Korroossio on kuitenkin se mikä tuossa vene kalustossa on merkittävä, siksipä jos johdonpäälle haluaa jotain tehdä se olisi parasta holkittaa kupariholkilla joka puristetaan paikoilleen omalla työkalullaan.
Johdon katkeamiseen tinattuna taas vaikuttaa sen kuparin kuumentaminen ja jäähdyttämisen aiheuttamat muutokset. Lisäksi johdot on tärinän takia tuettava kunnolla etteivän ne pääse värisemisen takia väsymään ja siksi murtumaan.Tina kestää huonosti ali -20 Celsiusta.
Muuttuu pulveriksi tassa -26 (ehkä 28) - Anonyymi
Mörrikölli kirjoitti:
Tina kestää huonosti ali -20 Celsiusta.
Muuttuu pulveriksi tassa -26 (ehkä 28)Olen lukenut, että tuo maaginen lämpötilaraja on +13,2 celsiusta. Sen alle kun lämpötila laskee, ”tinarutto” iskee, eli ”valkoinen” tina alkaa tummua harmaaksi. Kun prosessi on alkanut, se etenee niin kauan, kunnes tina on hajonnut jauheeksi. Käsittääkseni harmaa tina voi muuttua uudelleen valkoiseksi, jos lämpötila nousee yki tuon 13,2 astetta.
- Autoilija
Juottaminen tinalla soveltuu vain hyviin käyttöolosuhteisiin tai muutoin suojattuihin kohteisiin.
Kaikki liitokset kulkuvälineissä, myös autoissa, on tehtävä puristusliitoksin luotettavuussyistä.- masentaja
Vai syöpyy tina.
Teidän täytyy sitten purkaa hyvin monet laitteet veneistä ja autoista esim. startit laturit mittaristot. Joissa on tehty tinalla liitokset. - entäsnää
masentaja kirjoitti:
Vai syöpyy tina.
Teidän täytyy sitten purkaa hyvin monet laitteet veneistä ja autoista esim. startit laturit mittaristot. Joissa on tehty tinalla liitokset.entäs radiot, tv:t, tietokoneet jne..
Niissä on aika runsas määrä tinaliitoksia piirilevyissä. - Anonyymi
entäsnää kirjoitti:
entäs radiot, tv:t, tietokoneet jne..
Niissä on aika runsas määrä tinaliitoksia piirilevyissä.Mutta radiot, TV:t, tietokoneet säilytetäänkin yleensä huoneenlämmössä….
- Paavo
Mulla on pieni vanha sytkärin bensapullo,jota käytän nyt voidepillinä. Siinä on alumiininen korkki josta k.o. alumiininen pilli on irronnut. Yritin tinata sen pillin takaisin korkkiin kiinni,mutta ei tina tarttunut alumiiniin. Hohmalle vain tinauskohta meni,vaikka sen viilalla ja puhdistus spraylla puhdistin ennen tinausyritystä.
Onko niin,ettei alumiinia voi tinata?- Tinassa
On
- 6v
Tinassa kirjoitti:
On
Ei tullu sulta tuo vastaus ihan äkkiseltään kun kysymys esitettiin reilut 6 (siis KUUSI!!) vuotta sitten...
- edrftgyhujikolpö
Tinassa kirjoitti:
On
Kyllä alumiinia muuten tinata voi, muttei tavallisella juotostinalla. Ks. esim alumiinikannnalla varustetut hekulamput. Vaatii ihan oman tinaseoksensa.
- kryeger2
kuulin jostakin että,jos kuparijohdon sadat säikeet tinataan yhdeksi pötköksi
pienenee johdon sähkönjohtavuus,johtuen siitä kun johdon kokonaispintaala
pienenee ?- älä usko
Kaikkea sitä kuulee. Kuitenkaan ilma säikeiden välissä ei johda sähköä, joten johtavan materiaalin pinta-ala kasvaa, kun ne välit täytetään tinalla. Tina toki on kuparia huonompi johde. Enpä taida uskoa, että mikään kahden metallin läsnäoloon liittyvä prosessikaan sähkönjohtavuutta huonontaisi. Aivan toinen juttu sitten, etten keksi yhtäkään syytä säikeisen johdon umpeen tinaamiseen. Ellei sitten paikallisesta jäykistämisestä ole hyötyä tietyllä kohdassa.
- Braess paradox
älä usko kirjoitti:
Kaikkea sitä kuulee. Kuitenkaan ilma säikeiden välissä ei johda sähköä, joten johtavan materiaalin pinta-ala kasvaa, kun ne välit täytetään tinalla. Tina toki on kuparia huonompi johde. Enpä taida uskoa, että mikään kahden metallin läsnäoloon liittyvä prosessikaan sähkönjohtavuutta huonontaisi. Aivan toinen juttu sitten, etten keksi yhtäkään syytä säikeisen johdon umpeen tinaamiseen. Ellei sitten paikallisesta jäykistämisestä ole hyötyä tietyllä kohdassa.
Braess paradox
Kuparia lisäämällä voi huonontaa johtavuutta aivan kuten uuden tien rakentamisella kaikkien matka-ajat voivat pienentyä. - AmppeeriAntti
Tuossa saattaa olla perää siksi että elektronit tykkäävät kulkea johtimen reunoja myöten, ja monisäikeisessä sitä reunapituutta tulee enemmän kuin paksussa yksijohtimisessa. Tämä voi selittää sen miksi tinaaminen "yhdeksi johtimeksi" heikentää sähkönjohtavuutta.
Eli mielestäni nimimerkki "älä usko" ei ole perehtynyt sähköön riittävän tarkasti kumotessaan tuon ajatuksen. - faktaa on
Braess paradox kirjoitti:
Braess paradox
Kuparia lisäämällä voi huonontaa johtavuutta aivan kuten uuden tien rakentamisella kaikkien matka-ajat voivat pienentyä.http://www.tekniikkatalous.fi/energia/tah sahkoverkon parannukset voivat lisata sahkokatkoja/a854577?service=mobile&page=4
Lainaus yllä olevasta linkistä :
"Braessin paradoksi näyttää pätevän sähköverkoissa: siirtokapasiteetin lisääminen voi heikentää verkon välityskykyä.
Braessin paradoksi näyttää pätevän sähköverkoissa: siirtokapasiteetin lisääminen voi heikentää verkon välityskykyä, kertoo Phys.org. " - Älkää naurattako
faktaa on kirjoitti:
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/tah sahkoverkon parannukset voivat lisata sahkokatkoja/a854577?service=mobile&page=4
Lainaus yllä olevasta linkistä :
"Braessin paradoksi näyttää pätevän sähköverkoissa: siirtokapasiteetin lisääminen voi heikentää verkon välityskykyä.
Braessin paradoksi näyttää pätevän sähköverkoissa: siirtokapasiteetin lisääminen voi heikentää verkon välityskykyä, kertoo Phys.org. "Kyseessä on muuten aivan erilainen ongelma kuin johtimen resistanssi tai sen muutos. ! !
Verbaalinen asioiden kulinarisointi näyttää olevan helppointa silloin kun ei ymmärrä asiasta mitään. - älä usko
AmppeeriAntti kirjoitti:
Tuossa saattaa olla perää siksi että elektronit tykkäävät kulkea johtimen reunoja myöten, ja monisäikeisessä sitä reunapituutta tulee enemmän kuin paksussa yksijohtimisessa. Tämä voi selittää sen miksi tinaaminen "yhdeksi johtimeksi" heikentää sähkönjohtavuutta.
Eli mielestäni nimimerkki "älä usko" ei ole perehtynyt sähköön riittävän tarkasti kumotessaan tuon ajatuksen.Jos elektronien kululla johtimen pinnassa olisi tuollainen vaikutus, pitäisi myös tinatuista säikeistä tehdyn johtimen olla huonompi kuin kirkassäikeisten. En varmasti väitä, etteikö näin olisi, mutta joka tapauksessa huononnuksella on mielenkiintoa lähinnä tieteellisessä mielessä, ei missään tapauksessa käytännössä väliä.
Braessin paradoksi puolestaan liittyy aivan muihin asioihin kuin johtimen johtokykyyn. Se liittyy energian huoltovarmuuteen ja jakelussa käytettävään tekniikkaan. - Braess
älä usko kirjoitti:
Jos elektronien kululla johtimen pinnassa olisi tuollainen vaikutus, pitäisi myös tinatuista säikeistä tehdyn johtimen olla huonompi kuin kirkassäikeisten. En varmasti väitä, etteikö näin olisi, mutta joka tapauksessa huononnuksella on mielenkiintoa lähinnä tieteellisessä mielessä, ei missään tapauksessa käytännössä väliä.
Braessin paradoksi puolestaan liittyy aivan muihin asioihin kuin johtimen johtokykyyn. Se liittyy energian huoltovarmuuteen ja jakelussa käytettävään tekniikkaan.Braessin paradoksi liittyy logistiikkaan, niin tieliikenteessä kuin vaihtovirralla tapahtuvassa sähkön siirtoverkossakin.
- ukkossuojausta
älä usko kirjoitti:
Jos elektronien kululla johtimen pinnassa olisi tuollainen vaikutus, pitäisi myös tinatuista säikeistä tehdyn johtimen olla huonompi kuin kirkassäikeisten. En varmasti väitä, etteikö näin olisi, mutta joka tapauksessa huononnuksella on mielenkiintoa lähinnä tieteellisessä mielessä, ei missään tapauksessa käytännössä väliä.
Braessin paradoksi puolestaan liittyy aivan muihin asioihin kuin johtimen johtokykyyn. Se liittyy energian huoltovarmuuteen ja jakelussa käytettävään tekniikkaan.> Jos elektronien kululla johtimen pinnassa olisi tuollainen vaikutus
Perehdy paremmin suurjännitepuolen (yli 110 kV) tasavirtajohtimiin.
Liittyy veneisiin esim ukkosmaadoituksen osalta, jossa suuripinta-alainen lattakaapeli on selvästi parempi, kuin saman poikkipinta-alan omaava ympyrän muotoisen poikkipinnan kaapeli. - puuroa vai velliä?
ukkossuojausta kirjoitti:
> Jos elektronien kululla johtimen pinnassa olisi tuollainen vaikutus
Perehdy paremmin suurjännitepuolen (yli 110 kV) tasavirtajohtimiin.
Liittyy veneisiin esim ukkosmaadoituksen osalta, jossa suuripinta-alainen lattakaapeli on selvästi parempi, kuin saman poikkipinta-alan omaava ympyrän muotoisen poikkipinnan kaapeli.Sama pinta-ala erilaisella poikkileikkauksella on taas eri asia kuin tinalla täytetty kuparijohdin. Täyttämällä pinta-ala kuitenkin lisääntyy, lisääntyy johtimen ympärysmittakin samalla.
Ja niin tai näin, oikea johdintyyppi venekäyttöön on se, jossa säikeet on tinattu.
- ongelmana koko?
Minkälaisia piirilevyjä veneiden elektronisissa laitteissa on jos niissä ei ole noita tinauksia vaan kaikki on ruuviliitoksia ja johtoja?
- 5rrrr
Merielektroniikassa komponentit ovat kiinni juottamalla piirilevyssä ja koko levy lakataan juotospuolelta.
- Lakkaa
5rrrr kirjoitti:
Merielektroniikassa komponentit ovat kiinni juottamalla piirilevyssä ja koko levy lakataan juotospuolelta.
Tinataan vaan sitten ja laitetaan lakakerros päälle niin kestää.
- luetun ymmärtäminen
5rrrr kirjoitti:
Merielektroniikassa komponentit ovat kiinni juottamalla piirilevyssä ja koko levy lakataan juotospuolelta.
" Merielektroniikassa komponentit ovat kiinni juottamalla piirilevyssä ja koko levy lakataan juotospuolelta. "
Juu, ja hyvin toimii, mutta luepas tarkemmin, mitä avauksessa oikein luki.
" Olen kuullut sähkömiehen sanovan, että veneessä ei saisi sähköjohtoja tinata ollenkaan."
Ei tuossa väitetä, ettei veneessä saisi olla tinattuja liitoksia tai johtoja, vaan ettei sitä tinausta tule tehdä veneessä.
Eli tehdään hyvissä ja kuivissa olosuhteissa, ja viedään veneeseen vasta sitten, kun homma on kunnolla saatu tehtyä. Mukaanlukien ne lakkaukset. - puurot puuroina
luetun ymmärtäminen kirjoitti:
" Merielektroniikassa komponentit ovat kiinni juottamalla piirilevyssä ja koko levy lakataan juotospuolelta. "
Juu, ja hyvin toimii, mutta luepas tarkemmin, mitä avauksessa oikein luki.
" Olen kuullut sähkömiehen sanovan, että veneessä ei saisi sähköjohtoja tinata ollenkaan."
Ei tuossa väitetä, ettei veneessä saisi olla tinattuja liitoksia tai johtoja, vaan ettei sitä tinausta tule tehdä veneessä.
Eli tehdään hyvissä ja kuivissa olosuhteissa, ja viedään veneeseen vasta sitten, kun homma on kunnolla saatu tehtyä. Mukaanlukien ne lakkaukset.Onpa niin ihanaisen täydellisesti taas puurot ja vellit sekaisin. Juotoksin piirilevyyn liitetyillä kompnenteilla ja tinatuilla johdonpäillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se tina sanana. Tavalliset juotokset voi tehdä myös veneessä niiltä osin kuin juottaminen yleensä on sovelias menetelmä. Ei silti kannata tehdä mitään pitkäikäiseksi tarkoitettua meriveteen kastetuista osista.
Edelleenkään monisäikeisien johtimien päitä ei pidä tinata. Ja erityisen pahasta se on ruuviliitosten kohdalla. - high fidelity
puurot puuroina kirjoitti:
Onpa niin ihanaisen täydellisesti taas puurot ja vellit sekaisin. Juotoksin piirilevyyn liitetyillä kompnenteilla ja tinatuilla johdonpäillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin se tina sanana. Tavalliset juotokset voi tehdä myös veneessä niiltä osin kuin juottaminen yleensä on sovelias menetelmä. Ei silti kannata tehdä mitään pitkäikäiseksi tarkoitettua meriveteen kastetuista osista.
Edelleenkään monisäikeisien johtimien päitä ei pidä tinata. Ja erityisen pahasta se on ruuviliitosten kohdalla.Juotos on paras liitos ja liitin on paras kytkin.
Wanha HIFI. Ei sovi merelle. - Tosi on
Lakkaa kirjoitti:
Tinataan vaan sitten ja laitetaan lakakerros päälle niin kestää.
Itse olen tehnyt samoin: tinaus suojalakka vielä lisäksi itsevulkanoituva teippi päälle. On ne nyt sentään 10 vuotta menneet
- Anonyymi
Joo, ei päitä kannata tinata, mielummin puristus liitin puikko.
Sinänsä tinatutjohdot on parasta merelle, siis johdonsäikeet on tinapinnalla, kuparisydämmellä, virtakulkoo vanhoissa johdoissa paremmin, kuin halvemmissa kuparikaalelrissa, jotka oxidoituvst kuoren sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767