Tarvisikohan ihan oikeesti alkaa vähän tiivistämään. Näillä kuljettajamäärillä ei vaan enään riitä kuskeja joka luokkaan sillain että saisi jonkinlaisen kilpailun aikaiseksi.
Cadet
Micro
Raketjun
Raket
KF6jun
KF6
OKJ
OK
KZ
Rotax; micro,mini,junior,senior,master,dd2, dd2master
X30 cadet,junior,senior,master
Vielä kf6micro mitä laine suunnittelee niin luokkia on 21. Ja harrasteluokat päälle niin valinnanvaraa on. Kuskeja vaan ei.
Luokat 2017
52
1253
Vastaukset
- swarthws
Mennäänpä ajassa 10v taakseppäin. Luokkia oli 9
Cadet
h-mini
mini
raketjun
raket
Yamaha
ICAjun
ICA
FA
Ja siinäpä ne. Kaikissa luokissa oli väkeä. Alueellisesti ajettiin cadettia ja h-miniä. Kansallisiin pääsi 10v minillä. Rakettiin 12v,Yamahaan ja ICA junnuun 13v. Ei silloin ollut tällästä kiirettä kuin nykyään. 8v kuskilla tarvii olla piikkinen kone. Minä ihan oikeesti kaipaan niitä vanhoja hyviä aikoja ja isoja lähtöjä...- Ennenhyvin
Tuolloin oli myös kunnon lajipäällikkö joka teki töitä lajin eteen ja oli paikalla kisoissa, välillä jopa toimitsijahommissa.
- Kyllälähteekin
Joo on kyllä aika hifistelyä nuo autot vrt 5 vuotta takasiin. hyvin on onnistunut akk lisäämään harrastajia jossain vallan muissa harrastuksissa kuin kartingisssa
- sredtgaer
Tota. Kerroppa mitä akk on sun mielestä tehny väärin. seurannut kv luokkia. ainoo minkä minun mielestä mokasivat oli koffi. ja sitäkin koittavat nyt korjata. Eiköhän nuo kaupalliset sarjat rotax ja x30 ole jakaneet kentän lopullisesti.
- Maailmamuuttuu
Ehkä se on juuri se suurin virhe että on seurannut näitä kv luokkia (cik).
Ei kaupalliset luokat ole kenttää jakaneet pelkästään Suomessa. Samoin se on mennyt myös maailmalla. - luokkajakopulmia
En halua sinänsä ottaa kantaa kartingin luokkien keskinäiseen paremmuuteen, mutta AKK:n kannattaisi oikeesti miettiä onko kansallisen mestaruussarjan ajaminen oikeasti kannattavaa CIK-FIAn OK-luokilla vai jollain muulla. CIK_FIAn kv-luokkien mestaruuden voisi tarvittaessa ajaa kerrasta poikki-kilpailulla. CIK-FIA ajaa ihan eri tason etuja kuin suomalaisten kannalta on järkevää. Meillä seuraukset näkyvät SM-osallistujamäärissä.
Nyt CIKin ratkaisut osaltaan työntävät kilpailijoiden enemmistön muihin sarjoihin ja SM-sarja on aika heikossa hapessa. Muitakin syitä toki on.
Ne jotka mielivät kv-tasolle kartingissa joutuvat joka tapauksessa menemään ulkomaille ajamaan jos meinaavat pärjätä, Ja fakta on että suurin osa suomalaiskuskeista ei sinne kertaa-kahta useammin lähde koskaan. OK on kv-luokka jota on parasta ajaa kv-sarjoissa.
Pikkuluokissa taas jako alkoi 2007 kun kf6 tuli hämmentämään Raket-kenttää. Nyt on lisäksi pikku-rotaxit ja -iamet tulleet mukaan, mutta kuskeja on 2007-2012 ajoista enää murto-osa.
Piti rotaxeista ja iameista tai ei, tosiasia on, etteivät uudet tulokkaat menestyisi, ellei niille olisi kysyntää. Ja se taas lähtee vääjäämättä siitä, että muussa tarjonnassa on ollut aukkoja ja puutteita tai on tehty virheitä.
Mihin esimerkiksi Yamaha katosi ja miksi? Vielä muutama vuosi sitten se oli AKK:n suosituin iso luokka. Sitten se otettiin mukaan paikkaamaan SM:n kuskivajetta ja loppu tuli-toki sen tekniikkakin oli ehtinyt "kypsään" ikään. Miksei sitä päivitetty vaikka johonkin muuhun? Olisiko sekään taannut jatkoa? Voi olla, voi olla ettei. Mutta mitään todellista yritystä ei luokan eteen ainakaan ulospäin näkyen tehty. Ja taas yksi AKKn sarja menetettiin ja kuskit menivät muualle tai lopettivat.
Todennäköisesti käykin jatkossa niin että käytännön kehityspoluksi aloituksesta kilpauraan valikoituu suosituin tekninen polku, joka hiljalleen vie kuskit. Siis se, joka tuntuu parhaalta harrastajille. Tapahtuu siis jonkinlainen luonnonvalinta, haluttiin tai ei.
Pakkokeinot eivät ole olleet toimiva ratkaisu, koska eihän kf6/Mini 60 kuollut, vaikka siltä arvostatus aikanaan vietiinkin R95:n eduksi.
Kannattaisi siis lajiliitossa kylmästi arvioida, mikä tuntuu tosiasiassa olevan harrastajien kannalta (kaikki kartingkuskit ovat luokasta riippumatta käytännössä harrastajia elleivät saa palkkaa ajamisesta) halutuin toimintatapa ja tekniikka, myöntää tosiasiat ja yrittää ottaa tilanteesta irti se, mikä on saatavissa.
Ensi vaiheen tavoitteeksi voisi esimerkiksi ottaa lisenssikuskien kaksinkertaistamisen ja miettiä keinot sen saavuttamiseen. Flying Finn 100-autokeräys oli yksi ele siihen suuntaan. Nyt tarvittaisiin lisää. Miten seuratoimintaa piristettäisiin? Miten estetään ratojen joutuminen hävitysuhan alle? Miten lajia popularisoitaisiin? Miten ympäristömielikuvaa parannettaisiin? Miten aloittaminen saataisiin mahdollisimman helpoksi jne.
Jos lisenssikuskeja on enää jotain 1/3 muutaman vuoden takaisesta määrästä, jotain tarvitsee joka tapauksessa tehdä ja aika nopeasti.
- ABC-313
Parasta kaikille harrastajille olisi yksi putki noin 12 v asti. 13 v ja siitä eteen päin voisi olla "sivuhaaroja". Moottori saisi olla ihan mikä tahansa.
Sitten mä heräsin ja päästin kissan ulos... Ei oo ikävä kyllä paluuta noihin aikoihin. Harrastajien sieluista taistellaan nyt jo alle kymmenen vuotiasta. kenen joukoissa seisot? Akk, Rotax vai X. Ahkerimmat ajaa kaikkia:) Lopputuloksena kaikki kärsivät ja osa vaihtaa lajia... - akkluokat
AKK luokiksi:
1. Cadet alle <-8 v
2. Kf6 micro 9-10 v (ykstyyppimoottori ruuvikaasarilla)
3. Kf6 11-13 v(ykstyyppimoottori ruuvikaasarilla)
4. OKJ 13-15 v
5. OK 15 v ->
6. KZ 16 v ->
Näiden lisäksi x30 ja rotax saisi elää omaa elämää harrastusmahdollisuutena mutta mahdollisesti vain yli 13 vuotialle. Akk:lta vaan kylmä linja olla myöntämättä kilpailuja.
Homma on lähtenyt handystä.- Ruuvikaasari
Just noin, mutta 9v ei tarvitse ruuvikaasaria mihinkään. Kun keskitytään ajamiseen , parempi lopputulos.
- oldtimeri
Ja sit katottais vähä millä radoilla pikku luokat ajetaan. Typerää katsoa kun jossain Porissa tai lentolassa vedetään kadeteilla. Suomessa on paljon pikku ratoja missä vois järkätä kisoja pikku luokille. Esimerkiksi monako, siellä kun opettelet ajamaan niin voit päästä pitkälle lajissa.
- typerääjakamista
Jo pelkästään sillä pystyttäisi tiivistää, että jun / yl jako poistettaisi, on tässätilnteessa täysin turha jako. Plussana saataisi isompia näyttäviä täysiä lähtöjä, useampia luokkia kilpailuihin, siis osallistujamäärät kilpailukohtaisesti kasvaisi, jopa pikkuseuratkin saisivat elinmahdollisuuden toimia.
- q45rtyq245
typerääjakamista kirjoitti:
Jo pelkästään sillä pystyttäisi tiivistää, että jun / yl jako poistettaisi, on tässätilnteessa täysin turha jako. Plussana saataisi isompia näyttäviä täysiä lähtöjä, useampia luokkia kilpailuihin, siis osallistujamäärät kilpailukohtaisesti kasvaisi, jopa pikkuseuratkin saisivat elinmahdollisuuden toimia.
Jolloin luokka määrä olisi 19. Mikään ei muuttus. Paitti että se kärki ottas alottelijat kiinni kierroksella jo puolivälissä. Yl / junnu jako toimii kuitenkin jonkinlaisena vedenjakajana. se parjattu depytantti. Nyt tarttee ainakin kerran uran aikana kuunnelle koulutuksessa mitä liput tarkottaa , ja yleensä säännöt. Ja taitaa toi kv lisenssikin vaatia että on yleinen. Ja näin tää asia menee myös muuallakin
- Jakojako
q45rtyq245 kirjoitti:
Jolloin luokka määrä olisi 19. Mikään ei muuttus. Paitti että se kärki ottas alottelijat kiinni kierroksella jo puolivälissä. Yl / junnu jako toimii kuitenkin jonkinlaisena vedenjakajana. se parjattu depytantti. Nyt tarttee ainakin kerran uran aikana kuunnelle koulutuksessa mitä liput tarkottaa , ja yleensä säännöt. Ja taitaa toi kv lisenssikin vaatia että on yleinen. Ja näin tää asia menee myös muuallakin
Se tässä mättääkin et vain Suomessa on jako junioreihin ja yleiseen? Pitääkö meidän tehdä nämä asiat aina toisin kuin muut?
- Järkihoi
typerääjakamista kirjoitti:
Jo pelkästään sillä pystyttäisi tiivistää, että jun / yl jako poistettaisi, on tässätilnteessa täysin turha jako. Plussana saataisi isompia näyttäviä täysiä lähtöjä, useampia luokkia kilpailuihin, siis osallistujamäärät kilpailukohtaisesti kasvaisi, jopa pikkuseuratkin saisivat elinmahdollisuuden toimia.
Ei missään nimessä junnua pois debytantti järjestelmän ansiosta romua on sjm luokissa jo ihan tarpeeksi kokemattomien takia.
- Cadetti
Noinhan se voisi mennä. Ykstyyppiluokat suht tasalaatuisilla koneilla (ei siis Radne) olisi alle 11v kuskeille paras harrastevaihtoehto. Nyt KF6 micro ensi vuonna X:n yhteydessä näyttäisi menevän vanhan luokkareiden kulkukoneiden metsästykseksi ja karkaa varmaan käsistä kuten Raket ja Micro. Näillä kriteereillä järkevin luokka 8-10 v. ikäisille näyttäisi siis löytyvän Rotaxin puolelta. Sen jälkeen voidaan siirtyä KF6:seen ihan kv-luokkareilla.
- Kzratojapuuttuu
Kz2 on siinä mielessä huono vaihtoehto, että Suomessa ei ole kuin muutama hassu rata joka sille oikeasti sopii. Sen näkee jo vaihteellisten pitkän aikavälin suosiosta Suomessa.
- pikkujunnu
Cadettien kärki oli kesän kisoissa tosi tasainen noilla pikkuradoilla monako mukaanlukien. Lentokenttäradoilla mm sjm:n yhteydessä erot tahtoi vähän kasvaa. Ehdottomasti pikkuratojen puolesta siis pienemmille junnuille. Siellä taidot kehittyvät.
- 57777
Meinaatteko että akk ottaa täältä ohjeet ?
- Cadetti
Ei, mutta kivahan sitä on jutustella ja vaihtaa mielipiteitä.
- näinvoismennä
AKK päättäis isot radat missä ajettais esim. SM/SJM luokat eli KF6/OKJ/OK/KZ jonka jälkeen vuorotellen Rotax ja x30 sais valita seuraavat vapaat radat jonka lisäksi cadet sekä KF6 microt ajettais sit kaikki pikkuradoilla.
- ihmetteljä
Miksi joka lähdössä pitäisi olla 30 autoa eikö muka 10 autoa riitä kilpailemiseen. Juniori luokat saisi ainakin kf6 luokasta poistaa ja tilalle micro (pieni kaasari ja poksi) mikä on aloiteleville se oikea luokka. Kaikissa muissa maissa näin onkin paitsi suomessa. AKK ei ole X30 sarjaa perustanut eikä Rotaxia sitä on näistä luokista turha haukkua. Toivotaan että kf6 luokka nousee että saadaan tasaisempia kisoja.
- yksisirkuksenmaksaja
Ja Rotax sekä X jättävät alle 13 v pois vapaasta tahdosta? Saattaapi olla ettei näin käy.
Kaupallisten sarjojen tarkoitus on olla kaupallisia sarjoja. Yksi tällaisen sarjan perusedellytys on saada sinne paljon osallistujia. Jos olisi ainoastaan yksi kaupallinen sarja, ei tarvitsisi kilpailla sieluista jo vaipoista lähtien. Nyt on pelko, että kuljettajia valuu toiseen leiriin ja on pakko olla kisassa mukana jo reilusti alle kymmenen vuotiaiden ikäluokassa. Jos ei muuten porukkaa tule, annetaan vaikka kalusto edullisesti vuokralle tai ostetaan vanha kalusto pois kuleksimasta. Tämä on aivan normaalia ja fiksua liiketoimintaa. Kuinka paljon Akk pystyy vaikuttamaan näiden kaupallisten toimijoiden toimintaan?
Järkevämpää olisi mielestäni Akk:n osalta keskittyä aktiivisesti omaan tekemiseen ja yrittää saada luokat ja kilpailut houkuttelevammiksi. Tärkeä painopiste tulisi olla harrastajamäärien kasvattaminen. Aktiivinen nuorisotyö voisi olla esim yksi keino ja lisää varmasti keksittäisiin jos keskustelua käytäisiin. Toisten liiketoiminnan vaikeuttamisen tie on lyhyt ja epätasainen.- Yksinkertaine
Juuri näin, kaupalliset sarjat pyörii niin kauan kuin niissä riittää osallistujia, ei niistä kannata olla huolissaan kenenkään.
AKK pyörittää SM/SJM sarjoja ja niihin osallistuu ne ketkä katsoo sen parhaaksi.
AKK:n tehtävä on tehdä näistä sarjoista hyvä ja toimiva tapahtuma, SM luokat on jo nyt hyvällä pohjalla.
Samoihin kisoihin vielä SJM lähdöt raket ja kf6 niin konsepti on siinä.
Jos pikkuluokkiin ei riitä osallistujia, niin silloin toinen pudotetaan pois(pienempi).
- Muutoksentuulet
Ei varmaan vapaasta tahdosta mutta mitä jos AKK jättää yksinkertaisesti myöntämättä kilpailulupaa? Lisenssit tulee käsittääkseni akkn kautta ja jos joku ajaa tai järjestää kilpailuja ilman lupaa niin siitä tulee rangaistus. Ei AKK tule päästämään päätäntävaltaa muualle vaan tarvittaessa tekee säännöt ym sen mukaan että ongelmista päästäisiin eroon. Otetaan Porin kisa esimerkiksi. 10 luokkaa joista 2 perutaan. Suurin osallistujamäärä Rotax senioreissa 16 kappaletta. Toiseksi suurin Rotax junioreissa 14 kpl ja muissa lähelle 10 tai alle. Ei järkeä pittää kilpailuja. Uusi lajiryhmä tullaan valitsemaan syksyllä, lajipäällikönkin paikka epävarma ja jos nämä paikat akk täyttää oikeilla ihmisillä niin mielenkiinnolla odotamme tulevaa
- poispori
Jo on sairaalla pohjalla ajatusmaailmasi...vai että syyspäräys kertoo ensi kauden suunna HAH
- lätkäfaija
kuskeja ei oo vai ei oo vanhempia, jotka tuo lapsia radalle? monet puhuu perheharrastuksesta, mutta ku nykyään puolet on eronnu ja lapset yleensä äidillä, joka nyt ei ainakaan aloita lasten kans autourheiluharrastusta, niin vaikeetahan sitä on harrastaa jos on korkeintaan kerran kuus isällä yhden viikonlopun. aika harva isä on valmis viemään lastaan radalle edes kerran viikossa vaikka kartti tallissa olisikin. tai noin niinku yleensäkkään aika harva vanhempi harrastaa lapsensa kanssa ylipäätään yhtään mitään. mutta jos olis sellasia kerhoja tai tiimejä jonne vois vaan viedä lapsensa vaikka kolme kertaa viikossa treeneihin ajamaan ilman että vanhemmat osallistuu, niin moni vanhempi olis valmis siihen kustantamaan tämän. mitä maksaa? no maksaahan se lätkän peluu kans, joten monelta kyllä rahoitus löytyisi.
miten toimisi? mitä kustantais jos olis kaks kertaa viikossa perusajatusta cadet/raksu/kf6 kalustolla? ajolinjat/ajotaidot/säännöt kuntoon. alkais 8vanhana ja harrastus etenis pikkuhiljaa eteenpäin niinku lätkässä tai muissa joukkuelajeissa. - nuorissaontulevaisuus
Ajatus on sinänsä ihan kannatettava. Tosin vastuukysymykset hiukan arveluttavat. Paikalla täytyisi olla jokaisella aina täysi-ikäinen huoltaja. Toisaalta tuollainen kerhotoiminta kyllä opettaisi perusasioita melko paljon paremmin kuin itsekseen ajelu. Valmentajiksi esim. kokeneita nuoria kilpakuskeja 16 iältään. Kerho organisoi ja veloittaa osallistujilta maksun sekä maksaa kulukorvauksen valmentajalle ja ainakin yhdelle mekaanikolle. Jos kuskeja on paikalla 5-10, ei hintakaan nousisi ongelmaksi... muutama kymppi / kuljettaja / krt
Tämän tyyppistä toimintaa kyllä jo onkin eripuolilla Suomea.- 191756
varmaan samat vastuut kuin missä tahansa harrastuksessa. en tiedä miksi pitäisi olla jokaisella täysi-ikäinen huoltaja paikalla, eihän muissakaan harrastuksissa ole, idea on just siinä, että homma toimii ilman vanhempia, kun täysikäinen valmentaja hoitaa homman ja on se vastuullinen aikuinen paikalla.
kun taidot kehittyy ehkä sitte jotain joukkuemuotosta kilpailua eri kerhojen kesken. - Dkkfijjrlsösll
Ootteko oikeesti kukaan ajatellut, että nuorisoa ei oikeesti enää kiinnosta ajaa mikroautolla aamusta iltaan samaa rataa ympäriinsä.
On niin paljon muitakin harrastuksia.
Motorsportti nuoret ajelee nykyään mopoilla ja harjoittelevat keskenään hienoja temppuja. - gjujguh
Näkyykö laji missään? Ei missään. Ei edes tuloksia arvokisoista näy missään.
- 617236
millä lasten harrastuksella on muka näkyvyyttä? ei oikein millään, joten kannattaako sen näkyvyyden perään huudella?
- fantasyteam
Tätä harrastaa myös aikuiset. Ja jos ajetaan Suomen mestaruudesta niin silloin ennenkaikkea pitäisi olla tulokset tarjolla joka mediaan. Ei osata myydä lajia, leikitään vain omissa oloissa. Sama koskee myös sponsoreiden hankintaa. Pitää osata myydä omaa toimintaansa, eikä loppupeleissä niillä tuloksilla ole niin isoa roolia kuin luullaan. Mielikuvitusta ja reipasta mieltä, niillä pärjää pitkälle. Mikä estää esim. yritystä ostamaan paria moottoria ja vuokraamaan niitä vaikka sulle koko kesän ajaksi pikkurahalla ja myymään vaikka syksyllä pois. Silloin sun ei tarvitse laittaa omaa rahaa kiinni niihin. Ja se vuokra voi olla esimerkiksi satanen. Samoin voi tehdä runkojen kohdalla. SSiinä pari vinkkiä, olkaa hyvä.
- eisenakynaennenkaan
gjujguh kirjoitti:
Näkyykö laji missään? Ei missään. Ei edes tuloksia arvokisoista näy missään.
Näkyikö laji 80-luvulla jossain? Tai 90-luvulla?
- Sitäodotellessa
617236 kirjoitti:
millä lasten harrastuksella on muka näkyvyyttä? ei oikein millään, joten kannattaako sen näkyvyyden perään huudella?
Ja sitten kun näkyy telkussa, niin selitellään vain joutavia, lähinnä mitä maksaa, tai siis ei maksa. Näyttäkää niitä kisoja, ei mulla muuta.
- Muutoksensuunta
Näin se vain menee. Koko harrastus on menossa kaupalliseen suuntaan. No miksi ? No siksi, että yhteistä vapaaehtoistyötä suostuu tekemään enää vain harvat vahemmanpuolen puurtajat. Vapaaehtoinen seuratyö ja seurojen harrastustoiminta tulee kuolemaan tästäkin maasta. Tilalle tulee kaupalliset yritykset pyörittämään ratoja. Valmennusta ja ajokoulutusta tulevat antamaan Racing- Teamit ja - Tallit, mistä jokainen saa ostaa tarvittavat palvelut ja kaluston.
Tämä edellinen on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa suomen ulkopuolella.- eituuei
Totta, ikävä kyllä....
- Kauppasarjatkunniaan
Ehkä jos AKK edes yrittäisi panostaa noihin omiin sarjoihinsa, jos kilpailijat joutuvat itse laskemaan SJM pisteet kun virallista tietoa ei ole niin ollaan aika heikolla pohjalla....
- Tulevaisuudentekijät
Eiköhän toi Rotax oo taputeltu. Eurosarjaa ei enää 2018 ja MM-finaali sen myötä unholaan. No toisaalta tapahtumana X30 on paljon hienompi, eli siihen meillä satsataan
- turhake11
Eurosarja on myös kaudella 2018, kuten maailmanfinaalitkin. Kisapaikat ja päivämäärätkin on jo julkaistu... Taidat olla xpovo...
- 786544
turhake11 kirjoitti:
Eurosarja on myös kaudella 2018, kuten maailmanfinaalitkin. Kisapaikat ja päivämäärätkin on jo julkaistu... Taidat olla xpovo...
Jep kalenterissa on kisa Ruotsissakin , ei ole pitkä matka edes osallistumaan päästä
- Jdjdjdj
RGMMC hylkäs rotan.
- Vaihtoivat
RGMMC taitaa järjestää X30 jatkossa.
- 444779
Järjesti jo tänä vuonna , ei siinä sen ihmeellisempää
- 939030
Luokkiahan on ihan liikaa, cik fian luokkien lisäksi riittäisi hyvin yksi harrastesarja . Kilpailut pitäisi jakaa niin että pääsisi vetää halutessaan mukavasti kummatkin sarjat. sais hyvää treeniä ja ehkä toi riitely vähenisi.
- moneytalkstruuuuu
Milläpä ne kaupalliset luokat poistuu muuta kuin markkinatalouden voimalla? Sitten kun sarja ei enää taloudellisesti kannata, se loppuu... Akk:n toiminta on ainoa jonka voi lopettaa ilman taloudellista painetta jos sille löytyy hyvät perusteet. Voipa olla pitkä tie sekin... Harmillista, että varsinkin juniorharrastajien elämä on mennyt melko hankalaksi niin lajin aloittamisen kuin myöskin jatkamisen kannalta. Kaikki pääasiassa haukkuvat muita kun omaa sarjaansa ja ulkopuolinen on kysymysmerkkinä ketä uskoa vai harrastaako sitten kuitenkin jotakin ihan muuta.
- eheheh
Näin se vai on !!! Sarjat edullisin - kallein. Raket - Rotax - Akk - X30 . SARJA JA YKSITTÄISET KILPASILUT.
- Kusitustakaikki
Taidettiin periksestä ajaa sm kisoja, useampikin kuski, kaikista pienimälä budjetilla. Ei sielä rahahanat tartee ihmeelisi ola. Kuhan vaan kuskilla tahtoo ja mekatsut auttaa. Ei ostomekatsu niin kallis ole. Sm varmaan halvin muihin sarjohin nähen, muissa viilataan ja höylätään ostajaa linssihin.
- KokeiltuOn
Sm on n.30% kalliimpi ku muut sarjat.
- hojoo
KokeiltuOn kirjoitti:
Sm on n.30% kalliimpi ku muut sarjat.
Mihinkäs tämä 30% kalliimpi fakta perustuu?
- 3555778
Me vaan ostettiin kaikki 30 pinnaa kalliimmin
- Suoraveto1
Ainut oikea luokka on suoravetoiset ,jossa joutuu huoltajatkin tekemään jotain muuta kuin kaivamaan nenäänsä.Eli raksut ja jammut kehiin niin rupeaa tasokiin nousemaan!!
- Haikailua
Ne on historic-luokkia. Museokamaa. Kuten nykynen OK. Haikailua menneeseen mualimaan joka ei vaan palaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1085766Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453773Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503265Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4612647Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681690- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321353Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151336- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521230