Paljonko Japanissa asuminen kustantaa?

Riki85

Olen joskus miettinyt joskos voisi joskus tulevaisuudessa kokeilla Japanissa asumista. Paljonko pitäisi tienistit olla kuussa jotta moinen onnistuisi?

8

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nnMMnn
      • Ponta-kun

        Kun kaikki laskee yhteen ja sopeuttaa elämisensä paikalliseen kulttuuriin, niin ei Japani ole sen kalliimpi kuin Suomikaan. Jotkut asiat maksaa enemmän, toiset vähemmän. Toki jos haluaa asua samalla tavalla ja syödä samoja juttuja kuin mihin on Suomessa on tottunut, niin onhan se kallista. Mutta tuskinpa henkilö, joka haluaa elää kuten Suomessa, haluaisi Suomesta muualle muuttaakaan.


      • Ponta-kun

        Kiva artikkeli, vaikka minusta siinä joitain virheitäkin oli (tai sitten asiat menee eri tavalla Tokushimassa kuin täällä missä itse olen asustellut).

        Oman käsitykseni mukaan esim. paikallinen, japanilainen terveysvakuutus on otettava aina, kun oleskelu kestää yli 90 vuorokautta (eli pitempään kuin mitä tavallisella turistiviisumilla/viisumivapauden puitteissa saa maassa oleskella), riippumatta siitä onko töissä vai ei - eli se on menoerä johon on syytä varautua. Usein liitytään työpaikan tarjoamaan vakuutukseen, joka on julkishallinnon tarjoamaa halvempi. Koko perhe voi useimiten myös liittyä työssäkäyvän vanhemman vakuutukseen, mutta näissä voi olla eroja työpaikasta riippuen.

        Mitä taas verotukseen tulee, niin Japanista saaduista tuloista ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan vaan ne maksetaan kyllä ihan alusta alkaen Japaniin, olettaen, että oleskelee Japanissa vähintään puolet vuodesta. Tulojen ilmoitusvelvollisuus Suomen verottajalle on sen kolmen vuoden ajan, mutta verotusoikeutta ei Suomella ole (poikkeuksena tietysti sellaiset tulot, jotka tulevat Suomesta käsin, ne verottaa aina Suomen verottaja).

        Perusasioiltaan kuitenkin ihan ok kirjoitus ja antaa jonkinlaisen kuvan siitä, mitä asuminen kustantaa, ainakin lapsiperheen näkökulmasta Yksinasuva toki selviää vähemmällä. Kustannuksissa voi olla myös paljonkin alueellisia vaihteluita, isommissa kaupungeissa ja eri puolilla maata jotkut asiat voi olla halvempia, toiset kalliimpia. Esim. meidän asunnossa Hokkaidolla ei ole kaasua ollenkaan, vaan vesi lämmitetään sähköllä kuumavesivaraajassa ja kämppä lämpiää öljylämmityksellä (ja on yhtä lämmin kuin suomalaisetkin asunnot).

        Noin yleisesti ottaen, jos on työluvallinen viisumi ja sen mukainen työpaikka niin kyllä sillä palkalla myös pystyy elämään, koska mihinkään hanttihommiin ja osa-aikaisiin töihin viisumia ei saa. Jos taas on puolisoviisumi, niin silloin elatusvastuu on sillä puolisolla (viisumin myötäessään viranomaiset ovat katsoneet, että puolison tulot ovat riittävät), ellei omia tuloja vielä ole.

        Olen itse asunut Japanissa tähän mennessä noin 8 vuotta, joista n. puolet Tokiossa.


      • josja-kun
        Ponta-kun kirjoitti:

        Kiva artikkeli, vaikka minusta siinä joitain virheitäkin oli (tai sitten asiat menee eri tavalla Tokushimassa kuin täällä missä itse olen asustellut).

        Oman käsitykseni mukaan esim. paikallinen, japanilainen terveysvakuutus on otettava aina, kun oleskelu kestää yli 90 vuorokautta (eli pitempään kuin mitä tavallisella turistiviisumilla/viisumivapauden puitteissa saa maassa oleskella), riippumatta siitä onko töissä vai ei - eli se on menoerä johon on syytä varautua. Usein liitytään työpaikan tarjoamaan vakuutukseen, joka on julkishallinnon tarjoamaa halvempi. Koko perhe voi useimiten myös liittyä työssäkäyvän vanhemman vakuutukseen, mutta näissä voi olla eroja työpaikasta riippuen.

        Mitä taas verotukseen tulee, niin Japanista saaduista tuloista ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan vaan ne maksetaan kyllä ihan alusta alkaen Japaniin, olettaen, että oleskelee Japanissa vähintään puolet vuodesta. Tulojen ilmoitusvelvollisuus Suomen verottajalle on sen kolmen vuoden ajan, mutta verotusoikeutta ei Suomella ole (poikkeuksena tietysti sellaiset tulot, jotka tulevat Suomesta käsin, ne verottaa aina Suomen verottaja).

        Perusasioiltaan kuitenkin ihan ok kirjoitus ja antaa jonkinlaisen kuvan siitä, mitä asuminen kustantaa, ainakin lapsiperheen näkökulmasta Yksinasuva toki selviää vähemmällä. Kustannuksissa voi olla myös paljonkin alueellisia vaihteluita, isommissa kaupungeissa ja eri puolilla maata jotkut asiat voi olla halvempia, toiset kalliimpia. Esim. meidän asunnossa Hokkaidolla ei ole kaasua ollenkaan, vaan vesi lämmitetään sähköllä kuumavesivaraajassa ja kämppä lämpiää öljylämmityksellä (ja on yhtä lämmin kuin suomalaisetkin asunnot).

        Noin yleisesti ottaen, jos on työluvallinen viisumi ja sen mukainen työpaikka niin kyllä sillä palkalla myös pystyy elämään, koska mihinkään hanttihommiin ja osa-aikaisiin töihin viisumia ei saa. Jos taas on puolisoviisumi, niin silloin elatusvastuu on sillä puolisolla (viisumin myötäessään viranomaiset ovat katsoneet, että puolison tulot ovat riittävät), ellei omia tuloja vielä ole.

        Olen itse asunut Japanissa tähän mennessä noin 8 vuotta, joista n. puolet Tokiossa.

        Missäpäin hokkaidoa asut?


      • Ponta-kun

        Ihan Sapporossa vain. Mukavan kokoinen ja väljä kaupunki Tokioon verrattuna. Ja luntakin on talvisin, vaikka henk. koht. pärjäisin kyllä ilmankin.


      • josja-kun

        Itse asun kitamissa.Sapporossa en ole paljoa ehtinyt käymään mutta lumifestivaalit aion nähdä.Muutaman tunnin ajomatka ei ole paha.Sapporo on muutenkin kiinnostava kaupunki.Nähtävää on varmasti paljon.


    • ghjkloiu

      Japani on elostelijan paratiisi. Siellä ymmärretään miestä, joka rakentaa hyvinvoinnin maahan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe