Arki ja säännöllisyys ahdistaa!?

Femkerikila

Tässä kun muistelen, niin muistan että jo pienenä olen ahdistunut arjesta ja säännöllisyydestä. Ajatellaan vaikkapa tarha-aikoja. Tarhaan meneminen ahdisti suuresti (syynä varmaan erkaantuminen vanhemmista), mutta kun siellä sitten oli, ei se ollutkaan niin kamalaa. Ajatus vain siitä menemisestä oli todella epämiellyttävä, ja kun se oli kuitenkin sitä arkea silloin.

Tätä on jatkunut nyt siitä asti. Se on ilmennyt harrastamisessa, ja sen takia en ole pystynyt mitään oikein harrastamaan vaikka itse harrastuksesta olen nauttinutkin. Esimerkkinä ratsastustunnit. Kerran viikossa piti olla paikan päällä tiettyyn aikaan. Ahdisti ajatus siitä että on "sitoutunut" johonkin ja jossakin pitää olla sovittuna aikana ja tuntuu, että tähän liittyy jonkinlainen menetys "vapaudesta" ja pelko siitä ettei kykene pitämään kiinni sovituista asioista. Kuitenkin kun harrastukseen meni, oli se kivaa ja siitä nautti. Taas se lähteminen vaan tuntui vaikealta ja ahdistavalta.

Nyt tämä sama on tullut ilmi myös koulunkäynnin ja työelämän suhteen. Enemmän ehkä työelämän suhteen, sillä siihen "sitoutuminen" on kuitenkin jossain määrin vakavampaa kuin koulunkäynti (esim. lintsaaminen; koulusta lintsaaminen ei ollut niin vakavaa kun vertaisi sitä siihen että jäisi töistä pois koska "ei huvita"). Töihin lähteminen ahdistaa, ja en oikein saa kiinni siitä että mikä siinä niin helvetisti ahdistaa kun töissä missä olen nyt, on kuitenkin mukavaa sillä osaan työni hyvin ja pidän siitä.

Muilla vastaavia juttuja? Kuinka selviätte, käyttekö psykoterapiassa tms? Itse kävin tutustumiskäynnillä terapeutilla tästä sekä masennusasioista ja on uusi aika sovittuna. Toivottavasti saadaan alulle kestävä hoitosuhde.

7

1454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

      Itsellenikin tuntuu tarinasi tutulta. En ole ikinä tykännyt tiukasta järjestyksestä ja aikatauluista. Helposti lopahtaa into, jos jotain pitää tehdä tilaustyönä ja tarkan mitan ja kaavan mukaan (käsityöt), en pidä säännöllisestä vuorokausirytmistä. Myös ulkopuolisen kontrollin alla eläminen ei ole kivaa ja sen vuoksi en ole koskaan pitänyt työstä, jossa esimies on koko ajan läsnä, työ on tehtävä aina samaan tempoon ja järjestyksessä.
      Ehkä juuri tästä syystä viihdyn sinkkuna, vaikka olen ollut pitkässä parisuhteessa, jossa molemmilla osapuolilla oli laaja itsenäinen omanelämän sektori.
      Minulle on aina sopinut työ, jota saan tehdä omaan tahtiini ja löysässä aikataulussa. Harmi kun ei ole kirjailijan lahjoja tai ole niin lahjakas taiteilija. Myös keikkatyö sopisi.
      Onneksi olen nyt jo väljästi poissa palkkatyöstä. En ole käynyt terapiassa. En usko, että minua mikään terapia olisi auttanut. Meitä ihmisiä on vain niin erilaisia ja ei voi ihan pakolla ahtaa ja sopeuttaa itseään toisenlaiseen muottiin.
      Olen ollut joskus vuosia rutiininomaisessa itsenäisessä palkkatyössä, jota voi tehdä niin konemaisesti että ajatukset ja mielikuvitus saa liidellä missä vain.
      Ja elämässä on joissain asioissa pakko ottaa itseään ja tehdä vain. Kukaan meistä ei voi saada täydellisesti ihanteellista elämää. Siis järjen ja vastuunotto auttaa elämässä eteenpäin. On pakko käydä töissä ja tehdä myös sitä, josta ei pidä. Pitää sitten järjestää vapaa-aikaan sellaista, jossa sielu ja mieli elää.

    • panzer

      Arkipäivän säännöllisyys on osa vahvuutta jota voi hyödyntää. Sitä sanotaan lukujärjestykseksi. stalingrad hans...

    • Minunlaita

      Kirjoituksesi oli kuin omasta elämästäni. Minua ahdistaa heti kun rutiinit alkaa. En pysty kontroloimaan mitään, se ahdisti. Mutta pelastus oli lopulta keikkatyö. Saan itse päättää missä ja milloin. Myös lääkitys auttaa, diagnoosi Yleistynyt ahdistuneisuus.

    • Acedia

      Ihan sama juttu minulla kuin aloittajalla: aina ollut vaikeaa lähteä mihinkään. Vaikka sitten perillä olisikin mukavaa. Ja vaikka sen muistaisi, että viimeksi kaikki meni hyvin, niin silti seuraava kerta on yhtä vaikea.

      Minulla on elämä mennyt ihan mönkään, joten en osaa sanoa, voiko tuo hellittää ajan kanssa tai voiko siihen saada apua jostain. Olen itse jo 40-vuotias ja minulla tuo on vain pahentunut. Aamulla kun pitää lähteä töihin, oksettaa ja itkettää. Koko ikäni olen kuitenkin jaksanut pitää sovituista asioista kiinni enkä ole koskaan ollut pois töistä henkisen huonon olon vuoksi. Siitä kai pitäisi olla ylpeä. Tai sitten ei, riippuu ihan siitä, miten sitä katsoo.

      Kaikki vähänkin vapaaehtoisempi toiminta tulee kyllä aina ajettua alas ihan siitä syystä, että lähteminen tuntuu liian raskaalta.

    • BeenThere45

      Kun voi henkisesti huonosti, on se sama kuin olisi fyysisrsti kipeä. Silloin pitää hoitaa mieli kuntoon eikä yrittää leikkiä sankaria.

    • buuttaa
    • Keissa

      Minua auttaa sen sisäistäminen, että olemme ihmisinä vain erilaisia ja meidän pitää vain hyväksyä ne heikot puolemme ja ottaa itseä niskasta kiinni. En usko, että on kiva viimeisen päälle niillä tiptop-järjestyksen, aikataulujen ja rutiinin ihmisilläkään verrattuna meihin freelancer-sieluihin. Heillä on rasitteena se ettei elämä aina suju ennakoinnin suunnitelmien mukaan ja joutuvat kärsimään persoonallisuudestaan kuin mekin. Meillä molemmilla on heikkous myös vahvuus. Ei ole maailmanloppu, jos työ menee alta, ei jaksa säännöllisesti pitää yllä rutiineja ja elämä saa yllättää ja ollaan luovia.
      Nautitaan erilaisuudesta ja käydään töissä vaikka se olisi tylsää ja odotetaan että vapaalla jälleen saamme irrottaa ja elää.
      Hyvää elämää kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe