Joulumuistoja--muutakin turinaa

Lorenaa

Niin sitä tultiin että mätkähti kirkkovuoden viimeiseen sunnuntaihin, Tänään näillä kulmilla on joka paikassa joulukatujen, -valojen, - koristeiden esiin laittoa. Joululaulut raikuvat kaduilla ja myymälöissä. Tevetuloa uusi kirkkovuosi ja joulu jokaiseen kotiin malliin Lapin joulun:

https://www.youtube.com/watch?v=Gy1XLlOk-P0

Pikkujoulukausi on alkanut, tarjoillaan riisipuuroa rusinasopan kanssa, tietysti torttukahvit kuuluvat asiaan. Kun on tähän ikään päässyt, mielessä on joitakin varoistuksen sanoja, Jaltan matkalta muistiin kirjoittamani. Voivat olla tarpeellisia pikkujoulujen juhlijoille.

"Rakkaus tulee ja menee, mutta janottaa aina.
Joka ottaa yhden, ei tee mitään.
Joka ottaa kaksi, tulee hyvälle mielelle!
Joka ottaa ruukullisen,
joutuu katuojaan".

"Viini on lääke sydämen haavoille.
Jos viini, laulu ja naiset luettaisiin synniksi
paratiisissa ei olisi yhtään miestä!"

Paljon hyviä ominaisuuksia on maltillisesta nautinnosta pikkujoulujen ietossa.

"Lopeta välillä uurastus ja työ,
lauteilla loju ja vettä kiukaalle lyö.
Sivele itsesi hunajalla,
kuningatarten lahjalla ihanalla.
Kiitolliseen mieleen hiljaa vaivu,
onnelliseen oloon rauhassa taivu.
Anna jatusten rauhassa mennä ja tulla,
oikeus iteäsi hoitaa on sulla.
Mielihyvän tunteessa oikein kelli,
joka hetkestä nauti ja itseäs helli".
Sanat M Ansio

Iltoitaan kun lapsoset joulun odotuksesta, muistellaan menneitä lapsuus-,ja kouluajan joulujuhlia.
L.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksullamirjami

      Minun Jouluni alkoi jo !
      Laitan itseäni varten kotiani Joulukuntoon .
      Tykkään Joulusta .
      En ostele paljomitään uutta koska näinä vuosina on kyllä kertynyt kaikenlaista Joulukoristettakin . Enkä edes jokavuosi laitakkaan kaikkia , niissäkin on muistot tallella ,ja tänä jouluna aion laittaa sen pöytä koristeen missä on 4 kynttilää ja pienet enkelit kiertää ympyrää kynttilöiden lämmön pyörittäessä heitä kehässä Kaiken huippuna On pieni enkeli joka soittaa torvea --
      Se on minulla ollut nyt vuodesta 1954 minun ensimmäinen joulu mieheni kanssa .
      Tämän sain lahjaksi uuteen kotiimme ,

      Ostin tänään niitä pieniä kynttilöitä jotka olivat Kuusenkynttilöitä sillon ennen kun ei ollut Sähkösellasia .
      Joulun vietto on minunkohdallani muuttunut vuosien myötä aina vaan rauhallisemmaksi . Ja olen siihen tyyliin hyvin tyytyväinen

      Tämän kuun 27 p on ensimmäinen Adventti sunnuntai .

      U.M

    • seuraajajasi

      Kuuntelin Ensimmäiset Joululaulut Tänä vuonna --Kiitos kun ei tarvitse kaukaa hakea

    • Joulun perusruuat maalla.

      Kinkku tietysti imelletty peruna laatikko sekä lanttu ja porkkanalaatikko.
      Livekala valkokastikkeineen sekä rosolli. Livekala on jäänyt pois nykyään osaamisalueelta.

      Jälkiruokana riisipuuro ja sekahedelmäkeitto.

      Kirkkoon mentiin jouluaamuna kirkkoreellä, vällyjen alla ja kotiin ajettiin kilpaa. Viimemainittu ei ollut jouluruokaa.

    • Täydentäisin aloitusta noista lapsuusajan Jouluista, että missä vietit sen? Maalla/kaupungissa, koska ainakin se on erilaista, mikäli ei ole ollut aina tapana mennä sinne mahdolliseen mummolaan maalle. Sekin on aika feministinen sana mennä mummolaan, vaikka pappakin siellä olisi.

      "Iltoitaan kun lapsoset joulun odotuksesta, muistellaan menneitä lapsuus-,ja kouluajan joulujuhlia."
      L.

      Muistaakohan noita nyt oikein, koska kaikki on niin "piparkakkutaloikis" muuttuneet, siis ihaniksi, mutta ei tule mieleeni mitään ikävää, joten turha tarkentaa edes siskoltani, joka ei paljon aikuis`ikänä ollut siellä maalla mummolassa, papan eläessä!:)

      Kirkko matkasta minulla on sellainen hämärä (todellinen) muistikuva, kun menimme Joulukirkkoon hevosella noin 20-30 km (kauaksi), joskus about sodan jälkeen, joten olin pieni, mutta asia oli ehkä jännä ja peloitava, koska muistiini on jäänyt siitä jotain.

      Maalla olen viettänyt kaikki Jouluni, siis lapsuus kodissani ja ensimmäisen Joulun vietin mieheni kanssa Munkkiniemessä meidän esikoisen synnytyä 9.12-65, mutta sen jälkeen taas siellä mummolassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      140
      2030
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      171
      1220
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1137
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      167
      994
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      916
    6. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      860
    7. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      859
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      804
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      780
    10. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      117
      688
    Aihe