Haaveiden joulu

1lesken

Jos saisin valita, minkälaisen joulun haluaisin, se olisi tällainen. Isossa kartanossa, jossa olisi hevosia, kanoja, koiria. Tallista olisi tehty hyvin jouluinen. Kartanossa ihanat jouluruoat tuoksuisivat ja olisivat kauniisti katettu juhlasaliin. Salongissa tarjoiltaisiin kahvit ja leivonnaiset. Huoneet olisivat ylellisiä antiikkihuonekaluineen takkoineen ja katsosvuoteineen. Kävisin koirien kanssa lenkillä, kirkkoon mentäessä istuisin fällyjen alla hevosreessä. Hevonen kiitäisi läpi upeiden metsämaisemien. Eläimillä olisi oma jouluhartaustilaisuutensa. Ja ruokana vähän parempaa kuin tavallinen ape. En kaipaisi ketään vierelleni. Jouluna on ollut niin huonoja kokemuksia, että haaveissakin kannattaa viettää yksin juhlapäivät. Kukaan ei pääse loukkaamaan eikä satutattamaan. Tällainen joulu upeassa maisemassa, kauniissa kartanossa, hyvien ruokien äärellä, rauhan tyyssijassa olisi haaveideni joulu. Lesken

38

477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumma yötaivas ja tähdet loistavat. Pakkaslumi narskuu tossujen alla. Kyyti pitää jättää matkan päähän. Huopatossut ovat täynnä lunta kun sinne kömmitään. Se on se tuttu pieni hirsimökki tiettömien taipaleiden takana.

Siellä ei ole sähköä, vesi juoksee vain ämpärissä pitkin polkua järveltä. Ensimmäisenä tehdään polku järvelle ja avanto, kannetaan vettä saunaan ja laitetaan sauna lämpiämään. Puita on saunassa ja tuvassa valmiina. Sitten otetaan ensimmäiset teet lämmikkeeksi, vielä termarista. Tehdään takkaan tuli ja kaminaan toinen. Puretaan reppujen sisällöt, jouluna sinne ei raahata turhia ruokia, ei turhia tavaroita, ei kännyköitä, ei läppäreitä. Ei mitään turhaa. Välttämättömin siellä onkin, joitakin perusruokia viime käynnistä. Nyt tuodaan vain jouluherkut kolmeksi päivää.

Kolme päivä kuunnellaan luontoa, saunotaan vähän väliä, aina kun siltä tuntuu ja sukelletaan hankeen ja taas löylyyn. Sitten siellä valvotaan kynttilöiden valossa melkein koko yö ja nukutaan puoleen päivään. Mukana on vain kirjat ja muistilehtiöt ja kynät. Siellä luetaan, välillä ääneen. Kirjoitetaan jos siltä tuntuu ja ainakin yksi kuva piirretään, päiväkirjaan nimittäin. Puhutaan ja taas puhutaan. Lauletaan joululauluja mitä satutaan muistamaan, onhan siellä huuliharppukin. Yritetään siellä myös kalastaa, joskus onnistaa, nyt ei tarvitse, kylmäsavulohta mukana. Niin, ja kinkkua ja leipää.

Ihana lämpö leviää takasta… voi kun joulu olisi useammin.

• vainkaksihmistä

Tämä kuulostaa hyvin romanttiselta.

• 1eero

Näin on tapahtunut joulu mökillä silloin ei ollut vielä sähköä, tillikka kaasuvalo ja kynttilät, takassa ja hellassa tuli, juu lumi narskui jalan alla. Tähtitais hiljaisuus, no tästä olisi paljonkin juttua sitten toisen kerran,,öitä.

• eppu2
        1eero kirjoitti:

Näin on tapahtunut joulu mökillä silloin ei ollut vielä sähköä, tillikka kaasuvalo ja kynttilät, takassa ja hellassa tuli, juu lumi narskui jalan alla. Tähtitais hiljaisuus, no tästä olisi paljonkin juttua sitten toisen kerran,,öitä.

Noin se meni, kun olin lapsi 4v.
        Ja kyllähän se kartanosta kävi, kun huoneen ja keittiön mökistä päästiin, ihka uuteen rintamamiestaloon.
        Vieläkin voin muistaa sen kaasulamppujen tohotuksen.
        Yksi kaasulampun kupu on katossa, siihen on nykyään laitettu sähkölamppu.
        Hevosella tulivat peräti kaksi joulupukkia, hevosen kello kilkatti, silloin eka jouluna.
        Myöhemmin sain tietää, että naapurista olivat.

• Aamulla-eväskassi-mukaan

Putkassa olisi kiva viettää joulu.
      Poliisien kuoro laulaisi joululauluja.
      Terävää glögiä saisi selliin.
      Sitten sikari ja kahvit.
      Poliisipäällikkö olisi Joulupukkina.

• 1lesken

Aamulla-eväskassi-mukaan:
        Mene riekkumaan Brinkkalan talon parvekkeen alle joulurauha julistuksen jälkeen ja huutele sopimattomia, niin pääset surffilaudalle huilimaan putkaan. Tarjoiluna on avonainen kusipytty nurkassa, betonilattia ja kameravalvonta. Seuraksesi voit saada paikallisen spurgun. Että hyvää joulua sinullekin. Lesken

• Siilimuorikka3

Aattelitkos ett' tuo kaikki olisi sinulle yksin järjestetty vai olisiko siellä muitakin osallistujia?

• On.siellä

Vain kutsutut.

• Siilimuorikka3
        On.siellä kirjoitti:

Vain kutsutut.

Nii. Tuli vaan mieleen et kun hää kirjoittaa: En kaipaisi ketään vierelleni. Jouluna on ollut niin huonoja kokemuksia, että haaveissakin kannattaa viettää yksin juhlapäivät.

• 1lesken
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

Nii. Tuli vaan mieleen et kun hää kirjoittaa: En kaipaisi ketään vierelleni. Jouluna on ollut niin huonoja kokemuksia, että haaveissakin kannattaa viettää yksin juhlapäivät.

Siilimuorikka3
        Jos oli minulle tarkoitettu, niin yksin haluaisin viettää kartanojouluni. Ei ketään muita vieraita. On niin kammottavia joulumuistoja. Lesken

• Kummituksia

Kartanot ovat kolkon tuntuisia yksinäiselle.

• 1lesken
        Kummituksia kirjoitti:

Kartanot ovat kolkon tuntuisia yksinäiselle.

Kummituksia:lle
        Ei yhtään. Otan koiran nukkumaan lattialle ja se on siinä. Kummitukset lähtevät liukkaasti litomaan. Lesken

• Maatilamatkailuaesim

Kukahan ihme otus yhdelle ihmiselle tuollaisen juhlan järjestäisi? Aloittajan kuvailemia paikkoja on varmaankin olemassa mutta siellä on satavarmasti muitakin, koska järjestäjä tekee bisnestä eikä yksi jaksa maksaa kaikkea.

• Siilimuorikka3
        1lesken kirjoitti:

Siilimuorikka3
        Jos oli minulle tarkoitettu, niin yksin haluaisin viettää kartanojouluni. Ei ketään muita vieraita. On niin kammottavia joulumuistoja. Lesken

Jos ei Sulla omaa kartanoa ole aika tyyriiksi tulee varata koko kartano henkilökuntineen, ruokineen ja vuokrineen, ohjelmineen. vain yhdelle hengelle?

• En.lähde.mihinkään

"Ja vanhakin nyt nuortuu", unelmissaan höpisemään.
      Olen viettänyt lapsuuteni kaikki joulut "kartanossa" maalaismaisemassa, kantovesi ja ulkohuussi.
      Tämän ikäisenä haluan olla mukavammissa olosuhteissa, kyllä koti on jouluna paras paikka.

• Olin.ihan.pihalla

Meehän kartanolle" tarkoitti meehän pihalle.

• 1lesken

Olin.ihan.pihalla:lle
        Olen länsi-suomalainen. Täällä kartano tarkoittaa isoa pytinkiä, jossa vähintäin 15 huonetta. Ja isot tallirakennukset ja tilukset. Täällä sanotaan painu ulos, jos mennään pihalle. Lesken

• Tänä jouluna en jaksa edes haaveilla mistään muusta kuin pommitusten loppumisesta, siviilien evakuoinnista, sotatilan loppumisesta Lähi-Idässä ja muallakin ja että lapset pakolaisleireillä saisivat riittävästi ruokaa ja lämpimän nutun. Pakolaiset saisivat turvapaikan ja hyvän alun uudelle elämälleen yheiskunnissamme joissa heidät otettaisi vastaan avoimin sydämin, terroristit vangittaisiin ja eristettäisiin, syylliset joutuisivat vastuuseen, ihmiset ympäri maailmaa saisivat istua jouluaterialle ilman penlkoa että pommi räjähtää juuri heidän kattojensa päälle.
      Sitten taas heräsin ja uutisista tuli lisää juttua maailman pahuudesta.
      Mitä sillä väliä minkälaisissa karhuntaljoissa lumen saartamassa kartanossa kynttilöiden loisteessa, takkatulen loimussa masu täynnä kinkkua ja puuroa minä kieriskelen kun mieltäni askarruttaa muut asiat? Vaikea on istua lihapatojen ääreen kun ajatuksissa liikkuu kuvat nälkäisistä ja palelevista lapsista.

• reppuriika

Ihan voin yhtyä tuohon samaan, Paloma, mutta kun teen niin paljon vapaaehtoistyötä, satsaan vähistä varoistani lähetys- ja kehitysaputyöhön ja toimin vähäosaitsen eteen ympäri vuoden, niin annan kyllä jouluna mielelle mahdollisuuden levähtää. Ei sitä yksi pieni ihminen ja vielä vähävarainen paljoa voi maailman hätää lievittää ja täytyy jättää Luojan huoleksi. Ja kuinka monella täällä on aineellisesti ihan ok, mutta on se yksinäisyys ja henkinen hätä.
        Tänä jouluna keskityn kyllä lepäämään.

• Tavuviiva

Varpaat vedes, pää hiekas, alla auringon. Pieni tuulenvire vois käydä.
      James vois kantaa Ginger Alea ja hunajaisia melonisiivuja.
      Niin tumma ollut tää joulunalunen.

Vaan ihan hyvä joulu tässä tulee lapsen perheen kanssa.

Hyvää Joulua puskistoista!
      "Tuikkikaa oi joulun tähtöset, kilpaa lasten tähtisilmäin kanssa" 60 plussalaisten kanssa myös eriti lempeästi.

• Niinhän se.
        Kun aika kuolla on, sen.
        Lauloi aikoinaan Anki.

H.

• reppuriika

Ankikin on kuollut ajat sitten. Ja Päivi Paunukin nukkui viime viikolla. Muistaakseni syöpä nujersi Ankin niin kuin Päivinkin.

• joo.tiiänpä.asijoit

dannyn ex heiloja hekin. d-tuotannon sisältöön eli leipiin ei päässyt ykskään nainen ketä danny ei än äs "ajanut sisään".

• Haaveiden joulu....
      valkoisella hiekalla
      lämmin hiekka
      kuiskaa cumbian rytmi
      tuoksuu anisviina....
      yö mustassa puvussaan koristeena miljoona tähteä
      huilujen valitus, rummut säestää
      kalastajien joulu....

https://www.youtube.com/watch?v=k5995Uymg7E

• "Paloma.se.co"

Hei!
        Nämä tämmöset kuuluvat kiusatun aloitukseen.
        Älä varasta.
        Eikä noin nätisti...

H.

• suvenelli1

Kauheeta, mulla ei ole mitään haaveita joulun suhteen. Ei mitään erityistä paikkaa tai kaihoa.
      Kait se on sitten näin tarkoitettu. Tää on tässä.

• korppis11

Joulu ja kesä korvessa. Muina aikoina missä milloinkin. Ei kannata vain unelmoida kun on mahdollisuus toteuttaa unelmat.

• henrjii

rako valkealla olisi kiva, muttei iham aattona, Tapanina ehkä

• reppuriika

Eiköhän 1lesken jossain olisi, jos ei ihan unelmiesi mukainen, niin aikakin lähelle tuollainen joulumiljöö. On niitä maatilamatkailukeskuksia, joissa on eläimiä ja pitopalvelua katettuna jouluisella rekvisiitalla.
      Tuntuu että olen lukenut jostain viikkolehdestä tai naisten lehdestä juuri tuollaisesta.
      Kannattaa ainakin ensi jouluksi alkaa etsimää sopivaa paikkaa. Tietenkin se maksaa mutta rahalla siitä pääsee.

• 1lesken

reppuriika:lle
        Kyllä tällaisia paikkoja todellakin on. Ehkäpä ensi vuonna haaveeni toteutuu. Aikani on mennyt ja menee veljeni luona sairaalassa hänen tapaamiseensa ja asioidensa hoitamiseen. Samoin käyn äitiäni katsomassa palvelutalossa. Asun maalla ja kuljen autottomana bussilla. Jouluna ei bussit kulje. Hoitokoiran lenkittäminen on jokapäiväistä. Olen lapseton, yksinelävä, mutta en ollenkaan yksinäinen. Nautin suunattomasti rauhasta ja hiljaisuudesta, yksin. Hyvää Joulua. Lesken

• reppuriika

Ja jos saisin palailla ajassa taaksepäin, niin minun joulu olisi kaukainen lapsuuteni joulu. Ei se koti kummainen ollut. Pari huonetta, tupakeittiö ja kammari ja ullakolla soppi, jossa kesällä voi nukkua. Ei isä saanut aikaiseksi rakentaa sinne lämmitettävää huonetta, kun me tytöt jo ehdittiin kasvaa toiselle kymmenelle, asuntolaan oppikouluun ja sitten pois kotoa. Paras ja rakas se paikka pihakoivuineen, kukkaketoineen kuitenkin oli.

Joulua valmisteltiin viikkoja ja olihan se mukavaa aikaa, kun vanhemmat olivat poissa työaskareistaan muutaman päivän, kävi enoja, setä ja tätejä ja serkkuja. Ja ne koulun joulujuhlat ovat jääneet mieleen. Myös tapaniajelullekin päästiin joskus hevospelin. On sellainen muisto, että silloin vanhemmilla, myös isällä oli aikaa olla yhdessä perheen kanssa. Sitä oltiin ja puuhailtiin yhdessä; koristeltiin kuusta, kuunneltiin musaa, leikkiin, pelattiin ja vain hassuteltiin. Kaikki oli vain niin erilaista kuin arkena. Ja tietenkin kun oli olemassa isä ja äiti, siskot, koira ja kissa ja koti. Vaikka olin pitkään avioliitossa, niin en koskaan kokenut sitä fiilistä jouluna mieheni kanssa kuin mitä se oli lapsuuden kodissa.

Minulla on muistoissa jonkinlainen pyhäntuntu joulussa vaikka perhe ei ollut uskonnollinen. Kyllä se tunti läpi, miksi joulua vietetään; seinätauluissa, radio-ohjelmissa, ym. Kyllä se pukkijännitys- ja hössötyskin oli, mutta se nivoutui siihen tunnelman joukkoon hauskana leikkinä.
      Kyllä minäkin voisin viettää joulua jossain matkailuyrityksessä maa seudulla. Minnekään kaukomaille lomarannoille en kyllä jouluna lähtisi, kun ei kaipaa sinne muulloinkaan.

• henrjii

joo mäki muistan, matot vietiin pihalle, lumihanki oli yli metrin, ja jäi tummaksi kun mattoja hangessa hakattiin.
        Pihasauna oli pihan perällä hankien keskellä metsän reunassa, kiva oli saunasta hankeen sukeltaa.
        Joulupukkina oli naapurin Esko, isän kanssa sitten ottivat ulkona, joskus eskolta tuli riisipuuroa silmänreijistä kun oksensi naamari päässä.
        Isä oli ollut sodassa tosi pahoissa paikoissa, sillä oli vähän joskus huono mieli nyt vasta ymmärrän miksi

• "Minnekään kaukomaille lomarannoille en kyllä jouluna lähtisi, kun ei kaipaa sinne muulloinkaan. " kirjoittaa reppuriika.

En minäkään, normaalisti, mutta joskus haluaisin vaihtaa tän kaupallisen, aineellisen, stressaavan ja syyllistävän joulun johonkin täysin erilaiseen jouluun ja tuo kalastajien joulu viisikymmentäluvun alussa Karibian rannalla josta Youtube-linkkini kertoo....olisi täysin vastakohta sofismoillemme ja trendeillemme ja mikä viini on parasta minkä ruuan kanssa ja minkäväristä kynsilakkaa tänä jouluna ja niin edelleen...irti kaikesta tästä hössötyksestä ja palata ajassa, mutta ei välttämättä lumen saartamaan tönöön metsän reunassa jonne vesi kannetaan ämpärissä.
        Minussa asuu jonkinlainen kaipuu yksinkertaisempaan elämään joka puhkeaa esille aina joulunaikaan. Se ei ole aina välttämättä kaipuu omaan lapsuuteen, vaikka lapsuuteni olikin pääsääntöisesti onnellinen
        Jotain mielekästä tekemistä minun onkyllä keksittävä ja pian. Harmi kun toi Lutunen ei ole matkustelevaa sorttia; sen ainoa vika.

• Joskus tuntuu, että Jouluun ladataan niin paljon toiveita, että pakosta pettymys tulee.
      Mutta ihmisellä on huono muisti, vuoden päästä taas.
      Kummallista, että ruoka näyttelee niin suurta osaa kaikessa juhlimisessa, etenkin Joulunvietossa.
      Aika moni pystyy syömään, mitä haluttaa joa päivä.
      Mikä olisi minun haaveiden Joulu.
      Ei taida paljon haaveita olla.
      Joskus muinoin oli isältä peritty hevonen lemmikkinä. Sen ainoa työ oli joulukuusenhaku.
      Suuri Suomenhevonen oli isotöinen lemmikkinä, ja rekiretki kovalla pakkasella aika kylmää kyytiä.
      Kyllä se tämäkin Joulu menee, ilman suuria haaveita.

• ent.siivoojaparka

Olen tässä justiinsa alkanut aloittelemaan sellaista joulua kuin haluankin, rentoa sellaista (helpoimman kautta).
      En tunne minkäänlaisia ympäristön pakotteita viettää erilaista joulua kuin itse haluan.
      Enkä näe mitään syytä haaveilla muunlaisesta joulusta kuin minulla on, sillä olen tähän ylityytyväinen; kumpikin lapseni jouluna kotona kanssani terveinä ja hengissä.

Tänään aloitettiin jouluvalmistelut; nostin viimeiseltään verhot ikkunoihin, tein joulusiivouksen (=imuroin ja luuttusin lattiat, pyyhiin vähän pölyjä ja kuurasin vessanpytynkin) ja heitin puhtaita mattoja lattioille. Lapset kävivät leipomassa joulutorttuja ja laittamassa kuusen pystyyn. Tullessaan toivat mitä eilen unohdin jouluruokaostoksilla käydessäni ostaa.

Kohta alan paketoimaan lahjoja. Ei niitä paljon ole, käy nopeasti.

Huomenna näkyy näytettävän meidänkin suomalaisella kanavalla Päätalofilmi heti kohta joulurauhanjulistuksen jälkeen ja ennen Kalle Ankaa, mikä on likoille samaa kuin joulurauhanjulistus minulle, Joulun alku.

Siinä samalla on paisti jo varmaan valmistunut ja lanttulaatikko lämminnyt uunissa syömäkuntoon, kun Kalle Anka loppuu. Syödään aika normaali ateria kynttilöitten valossa, avataan lahjapaketit ja keskitytään pelaamaan ostamaani peliä"Vem vet mest". Ehkä vielä jotain muutakin peliä. Meillä niitä on paljon. Samalla kuunnellaan joululauluja taustalta.

Illalla sitten, kun tyttäret ovat menneet käymään kotonaan nukkumassa loppuyön, sytytän kynttilän, tuijotan sen liekkiin ja annan ajatusteni laukata omia teitään.

Seuraava päivä sitten tuo tullessaan mitä tuo... Sithä sen näkkee.

• Pakko myöntää et hienosti kuvasit joulunviettos.

• eppu2

Rauhaisaa joulua ja iloista mieltä kaikille palstalaisille.

• Siilimuorikka3

Haaveideni Joulu, jaa-a. Jotenkin iän myötä Joulun merkitys huvennut ja joulutunnelmaan aina ja aina vaan vaikeampi päästä. Olen miettinyt omia jouluperinteitäni ja karsinut niitä reilusti. Oli eri asia kun lapset olivat pieniä ja helle täytyi joulua laittaa ja samalla koko perheelle, nyt kun väki on vähentynyt, valmistautuminenkin on vähentynyt. Olen nin sanotusti riisunut Jouluani kovalla kädellä jo useamman vuoden aikana. Ja tyytyväisyyteni on lisääntynyt.
      Turvallista Joulua kaikelle väelle :).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe