Diesel vähäpäästöisin, faktaa

FaktaaPäästöistä

VTT:n tutkimuksen mukaan alemman keskiluokan esimerkkihenkilöauton hiilidioksiidipäästöt ovat ajettua kilometriä kohden:
Bensalla 139g
Dieselillä 102g
Maakaasulla 119g
Sähköllä päästö riippuu millä sähkö on tuotettu liikkuu jossain 28-80g:n nurkilla
Biodiesel, jos tehty jäterasvasta 17g
Biodiesel puupuupohjainen 5g
Biokaasu 32g

Hiilidioksiidipäästöt ovat ne pahimmat ilmaston kannalta ja siksipä ne onkin otettu ensisijaisiksi rajoituskohteeksi.

Bensamoottorin tulevaisuus lienee heikoin, jos päästöt ratkaisevat. Nuo maailman uutiset polttomoottorien kieltoaikeista muutamissa kaupungeissa maailmalla meidän ahkera trollimme muuttaa koskevaksi ainoastaan dieseleitä, joka tietysti ei pidä paikkaansa. Ne koskevat vanhoja dieseleita ja bensamoottoreita molempia.

Täällä kun tuota keskustelua päästöistä käydään, niin tässä tutkittua faktatietoa esillä usein olevan disinformaation lisäksi. Näin vaikka nykymaailmassa faktojen merkitys ja huomioiminen keskusteluissa yleisemminkin on roimasti vähentynyt.

62

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8plus20

      Suurkiitoksia faktoista. Niistä onkin täällä ollut puutetta

    • AloittajaValikoiva

      Juu, ilmakehän kannalta ne hiilidioksidit. Toisaalta kun katsoo lämpömittaria, niin voisi olla minun puolestani reilu 40 astetta lämpöisempää.
      Jos puhutaan "päästöistä" niin siihen sitten kuuluu kaikki mitä tulee pakoputkesta ja karkaa muualta höyryinä jne., oikeaoppisesti katsotaan myös tuotannon vaikutukset ja kuljetus.
      Jos katsotaan koko ilman kannalta ihmisten näkökulmasta, niin pitää huomioida mm. hiukkaspäästöt ja typenoksidien päästötkin, joissa dieselit eivät edusta vähäpäästöisyyttä, tosin ei suoraruiskutteiset bensa-autotkaan.

      • FaktaaPäästöistä

        Totta on muitakin päästöjä, enhän sitä kieltänytkään missään tai mitenkään. 'Valikoin' sen pahimman päästön. Voi tietysti valikoida toisinkin, mutta olisiko se sitten oikeampi. Täällähän on usein valikoitu vain typenoksidit tarkoitusmukaisuussyistä.
        Lähinnä kirjoitukseni olikin osallistumispanokseni täällä käytävään diesel-vs bensa ja muut -keskusteluun ja erityisesti muutamiin dieselin turhiin mollaamisiin.
        Ilmaston kannalta pahin on nuo kasvihuonepäästöt ja siksihän niihin onkin ensimmäisenä luotu päästörajat.

        Ei autoilu suinkaan ole päästötöntä eikä pelasta maailmaa. Ei dieselit eikä bensat, mutta ei myöskään sähkö- tai muutkan autot, kun katsotaan koko ketju.
        Kaikkien päästöjen osaltahan kehitys on ollut hyvinkin myönteistä ja tämä jatkuu. Hiukkasongelmahan paranee merkittävästi, kun myös bensa-autoihin tulee hiukkasloukut, typenoksidien osalta on kehitys edennyt ja paranee koko ajan. Kuitenkin niin kauan kuin jotain poltetaan, niin päästöjä syntyy.

        Eipä ilmastonmuutoksen vaikutukset taida rajoittua ihan noin miellyttävästi kuin kirjoitat eli täällä meillä Suomessa lämpötila vain talvien osalta nousisi kesäisiksi. Ja vieläkös tuntuisi mukavalta, jos tuo mainitsemasi 40 astetta lämpöisempi keli olisi sitten myös heinäkuussa?


    • sähköllä

      Tuolla logiikalla sähköautojen päästöt ovat 0.
      Vain sähköenergian kohdalla on ilmoitettu energian tuotannon päästöt.
      Esim. bensalitran valmistukseen jalostamossa kulutetaan 1kw sähköä saati bensan /öljyn rahtaamisen/poraamisen saastutus. Eikä tuo biodieselkään synny ilman sen tekemiseen liittyviä päästöjä.

      • Faktisk

        Suurkiitos faktoista. Niitä onkin saanut odottaa


      • FaktaaPäästöistä

        Tuohan mitä kirjoitit on totta.
        Kokonaispäästöjen osalta, jos tosissaan halutaan koko ketjun päästöt huomioida, on otettava koko ketju huomioon.
        Aivan kuin noiden polttoaineidenkin osalta, niin myös sähkön osaltakin on tuotantoon tarvittavien raaka-aineiden kaivaminen, kuljetus ja jalostamoiden ja verkon rakentamisen ja tuotannon aiheuttamat päästöt huomioitava. Sähkökään ei synny ilman tekemistä ja siinä syntyviä päästöjä.

        Ei voimalaitokset, ydinvoimalat, hiilivoimalat, dieselvoimalat, ei edes vesivoimalat, tuulivoimalat, aurinkovoimalatkaan ole päästöttömiä. Toisissa päästöt ovat vain isompia kuin toisissa ja painottuvat eri tavoin ja noissa tuuli- ja vesivoima- ja aurinkosähköissä päästöjen painopiste on tietysti rakentamisessa eikä niinkään tuotannossa.

        Tietysti kun mennään ihan energiantuotannon alkujuurille, niin käy vaikeammaksi itse lopullisen päästön ja sen vähentäminen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti koko kejun osalta. Eipä taida mikään olla kokonaan päästötöntä.


      • sähköllä
        FaktaaPäästöistä kirjoitti:

        Tuohan mitä kirjoitit on totta.
        Kokonaispäästöjen osalta, jos tosissaan halutaan koko ketjun päästöt huomioida, on otettava koko ketju huomioon.
        Aivan kuin noiden polttoaineidenkin osalta, niin myös sähkön osaltakin on tuotantoon tarvittavien raaka-aineiden kaivaminen, kuljetus ja jalostamoiden ja verkon rakentamisen ja tuotannon aiheuttamat päästöt huomioitava. Sähkökään ei synny ilman tekemistä ja siinä syntyviä päästöjä.

        Ei voimalaitokset, ydinvoimalat, hiilivoimalat, dieselvoimalat, ei edes vesivoimalat, tuulivoimalat, aurinkovoimalatkaan ole päästöttömiä. Toisissa päästöt ovat vain isompia kuin toisissa ja painottuvat eri tavoin ja noissa tuuli- ja vesivoima- ja aurinkosähköissä päästöjen painopiste on tietysti rakentamisessa eikä niinkään tuotannossa.

        Tietysti kun mennään ihan energiantuotannon alkujuurille, niin käy vaikeammaksi itse lopullisen päästön ja sen vähentäminen mahdollisimman kokonaisvaltaisesti koko kejun osalta. Eipä taida mikään olla kokonaan päästötöntä.

        Rakentaa pitää myös öljyporauslautat, jalostamot, bensa-asemat ym. jotka eivät ole päästöttömiä ja joita en tarkoituksella huomioinut.
        Siis yhtäkaikki, sähköenergia on kaikkein päästötöntä, diesel sitä ei todellakaan ole.


      • FaktaaPäästöistä
        sähköllä kirjoitti:

        Rakentaa pitää myös öljyporauslautat, jalostamot, bensa-asemat ym. jotka eivät ole päästöttömiä ja joita en tarkoituksella huomioinut.
        Siis yhtäkaikki, sähköenergia on kaikkein päästötöntä, diesel sitä ei todellakaan ole.

        Kyllä, sähköauton moottori on autona päästöttömämpi kuin diesel, vaikka diesel käyttäisikin puupohjaista dieseliä.
        Dieselmoottori ei todellakaan ole päästötön, vaikka puupohjaista dieseliä käyttäen päästöjä melkoisen vähän. Nykyisellä mineraalidieselillä ei varsinkaan.
        Kuitenkin bensa- ja maakaasumoottoriin nähden ihan hyvin pärjää. Vetymoottorilla varustettuun autoon nähden olisi sekin mielenkiintoista tietää.


    • dfsdfsdfsdf

      Biodieselmiehen liemet kaadetaan hänen housuihinsa.

      • FaktaaPäästöistä

        Heh, mikä mahtava logiikka ajatuksesi takana. Niin tyyppillistä, niin tyypillistä kaltaisillesi muutamalle, jotka ovat ottaneet henkilökohtaiseksi uskonnokseen dieselvihan. Siinä ei järki enää toimi, kuten on minkä tahansa asian hurmoshenkisten osalta huomattu jo aiemminkin. Metsän näkeminen puun takaa on näköjään mahdotonta?

        Miten tutkimus, jossa selvitettiin eri dieselautojen moottorien keskinäistä päästöjen suhdetta yhden dieseleiden ongelmapäästön, ja vakavasti otettava sekin, osalta muka muuttaisi bensojen suuremmat kokonaispäästöt vähemmän vaaralliseksi?
        Onko liikenteen päästöissä, moottorista riippumatta, mielestäsi joku päästö vaaraton?

        Ja mikä uutisessa itse päästöjen osalta oli sinulle sellaista, jota et aiemmin tiennyt? Minulle ei mikään kuin korkeintaan nuo erilaiset painotukset raskaiden ja kevyempien ajoneuvojen osalta.


      • Riesel

        Joillakin on bensiini viha. Fakta on se edelleen että riisselit ovat tulleet jo tiensä päähän.
        Bensiinimoottorit ovat kehittyneet harppauksin ja onhan niissä kaunis sivistynyt käyntiääni. Eivät kuulosta traktorin louskutukselta.


      • FaktaaPäästöistä
        Riesel kirjoitti:

        Joillakin on bensiini viha. Fakta on se edelleen että riisselit ovat tulleet jo tiensä päähän.
        Bensiinimoottorit ovat kehittyneet harppauksin ja onhan niissä kaunis sivistynyt käyntiääni. Eivät kuulosta traktorin louskutukselta.

        Kukin saa uskoa ja olla mitä mieltä niinkuin haluaa.
        'Bensiinivihaa' en ole havainnut täällä. Se, että kirjoittaa faktatietoa dieseleistä ja bensoista ja oikoo hölynpölyjä ei ole mitään vihaa mihinkään päin. Dieselvihaakaan en oikeastaan kuin tämä yhden tai kahden ahkeran kestotrollin tyypilliset jatkuvat julistukset

        Tosiasiat kuitenkin ratkaisee jatkossakin, ainakin toivon niin. Muuten meille ei hyvää seuraa tämänkään osalta. Nykymaailmassahan tosiasiat tosiaan eivät ole kovin muodikasta monessa muussakaan asiassa.


      • Exdieselisti

        Koko ajan tulee palstalle faktatietoa eri lähdeviitteinä siitä, että dieselin käyttöä tullaan rajoittamaan tavalla tai toisella ympäristösyistä. Palstan dieseltaistelija ei anna periksi, vaan yrittää maalata mustan valkeaksi perusteluina omat mutu-fiilikset.
        Myönnä jo, että dieselauton tulevaisuus ei näytä hyvältä, vaikka siinä paljon hyviä ominaisuuksia onkin


      • FaktaaPäästöistä
        Exdieselisti kirjoitti:

        Koko ajan tulee palstalle faktatietoa eri lähdeviitteinä siitä, että dieselin käyttöä tullaan rajoittamaan tavalla tai toisella ympäristösyistä. Palstan dieseltaistelija ei anna periksi, vaan yrittää maalata mustan valkeaksi perusteluina omat mutu-fiilikset.
        Myönnä jo, että dieselauton tulevaisuus ei näytä hyvältä, vaikka siinä paljon hyviä ominaisuuksia onkin

        Ja missähän sitä 'faktatietoa, jossa VAIN dieselin käyttöä rajoitetaan' oikein tulee? Eipä sellaista ole näkynyt noiden trollien joukossa, jossa tosiaan väitetään valkoista mustaksi sekoittamalla tahallisesti omat fiilikset ja mielihalut ja faktat.

        Sen sijaan olen kyllä tietoinen vanhojen bensa- ja dieselautojen rajoitusaikeista joissain ruuhkaisissa kaupungeissa. Ja olen myös tietoinen koko ja kaikkia koskevan autoliikenteen ajoittaisista rajoutuksista esim Kiinassa. Tällaiset uutiset on minulle kyllä tuttuja. Itse asiassa minulla ei ole yhtään mitään noita ajatuksia vastaankaan.

        Dieselautojen tulevaisuus näyttää ihan yhtä hyvältä tai huonolta kuin polttomoottoriautojen tulevaisuus yleensäkin.
        Mineraaliöljypohjaisen dieselin helppo ja yksinkertainen korvaaminen erilaisilla selkeästi 'puhtaammilla' biodieseleillä jo nykyisissä dieselmoottoreissakin on kyllä erittäin vahva tekijä dieselmoottorien puolesta, joskaan sekään ei tee niistä päästöttömiä tai edes puhtaita, vaikka bensoihin verrattuna ovatkin selkeästi puhtaampia.

        Mikä tässä on nyt noin kovin vaikeaa? Uutisointihan tästä asiasta on minusta kokolailla selkeää, vaikka tietysti varsinkin osa medioista tarvitsee suuria uutisia myyntinsä vauhdittamiseksi, jolloin tietysti kärjistäminen ja jonkun yksittäisen jutun korostaminen on tavallista.


      • Exdieselisti

        Käytetyt lähdeviitteet ovat peräisin mm. Helsingin Sanomista, Talouselämä-lehdestä, Iltasanomista ym. valtakunnallisista luotetuista lähteistä. En käyttäisi sanaa trolli, kun viitataan em. julkaisuihin.
        Oman mielipiteen voi aina ilmaista, mutta kuten kaikki tieteellisen artikkelin julkaisseet tietävät, julkaisun uskottavuus mitataan joko omien luotettavien tutkimusten perusteella tai käytettyjä lähdeviitteitä referoimalla.


      • FaktaaPäästöistä
        Exdieselisti kirjoitti:

        Käytetyt lähdeviitteet ovat peräisin mm. Helsingin Sanomista, Talouselämä-lehdestä, Iltasanomista ym. valtakunnallisista luotetuista lähteistä. En käyttäisi sanaa trolli, kun viitataan em. julkaisuihin.
        Oman mielipiteen voi aina ilmaista, mutta kuten kaikki tieteellisen artikkelin julkaisseet tietävät, julkaisun uskottavuus mitataan joko omien luotettavien tutkimusten perusteella tai käytettyjä lähdeviitteitä referoimalla.

        Minäkin olen lukenut nuo. En osaa sanoa olenko jokaisen, mutta varmasti valtaosan. Senkin olen huomannut, että samasta uutisesta kirjoutetaan melkoisen eri tavalla eri medioissa. Joskus on oltava jopa tarkkana, että huomaa kyseessä olevan sama alkuperäinen asia.

        Niissä uutisissa ja viitauksissa tosiaan kerrotaan sekä vanhojen dieselien että vanhojen bensojen kielto- tai rajoitusaikeista, siis MOLEMPIEN. Täällä sitten muutama kirjoittaja 'referoi' noita kirjoituksia vain koskemaan dieseleitä ja niitäkin yleisesti, tietäen että harva jaksa noita linkkejä availla varsinkin jos niitä on puolentusinan verran.

        Trolleiksi kutsunkin niitä, jotka sopivasti omiin tarkoituksijnsa valikoiden referoivat tehtyjä tutkimuksia. Ja vastaavasti samoin lehtiartikkeleidenkin kanssa. Ja nämä ovat juuri trolleja. Vai miten sinä trollit määrittelet?
        Trollihan voi toki valehdellakin suoraan, mutta siitä jää helposti kiinni, joten usein kuitenkin suoran valehtelemisen sijasta valikoivat todellisista tutkimuksista tai uutisistakin vain omaan agendaansa sopivat kohdat.

        Oman mielipiteen toki voi kertoa ja on hyvä tehdäkin niin, mutta jos sitä perustelee tieteellisellä artikkelilla, niin uskottavuuden kannalta ei kannata yrittää harhauttaa valikoimalla vain mielipiteeseen sopivia kohtia.


      • "Trolleiksi kutsunkin niitä, jotka sopivasti omiin tarkoituksijnsa valikoiden referoivat tehtyjä tutkimuksia"

        Onneksi itse et referoi mitään omiin tarkoituksiisi...


      • FaktaaPäästöistä
        Paavo_Noki kirjoitti:

        "Trolleiksi kutsunkin niitä, jotka sopivasti omiin tarkoituksijnsa valikoiden referoivat tehtyjä tutkimuksia"

        Onneksi itse et referoi mitään omiin tarkoituksiisi...

        Kiitos huomiostasi. Näin pyrinkin toimimaan 👌


      • Loppoloinen

        Mydiesel pelastaisi koko dieselautojen tulevaisuuden. Eli nesteen mydiesel. Lukekaa ja ihmetelkää


    • ekomiess

      Aloittaja oikeassa.
      Ostakaa diesel niin maailma pelastuu.

      Itse luotan ja ajan dieselillä, koska olen ekomies.

      • Maailma pelastuu ajamalla dieselillä? Tuohon tuskin uskot itsekään.
        Jos jaksoit lukea Taloussanomien uutisen, niin et kirjoittaisi tuolla tapaa.

        Lyhyesti yksinkertaistettuna (jotta diesellilä kyllästynyt ajatusmaailmakin tajuaa sen) uutisessa kerrottiin, että nykyaikainen (?) henkilöautodiesel saastuttaa ilmaa saman verran kuin linja-auto ajaessaan saman matkan. Tämä sillä olettamalla, että henkilöauto kuluttaa 4 litraa / 100 km ja linja-auto 40 litraa / 100 km. Tähän päästänee henkilöauton osalta jossain Pohjanmaan lakeuksilla matalalla keskinopeudella ilman pysähdyksiä (eli todellisuudessa linja-auto saastuttaa ilmaa vähemmän samalla matkalla).


      • Paavo_Noki kirjoitti:

        Maailma pelastuu ajamalla dieselillä? Tuohon tuskin uskot itsekään.
        Jos jaksoit lukea Taloussanomien uutisen, niin et kirjoittaisi tuolla tapaa.

        Lyhyesti yksinkertaistettuna (jotta diesellilä kyllästynyt ajatusmaailmakin tajuaa sen) uutisessa kerrottiin, että nykyaikainen (?) henkilöautodiesel saastuttaa ilmaa saman verran kuin linja-auto ajaessaan saman matkan. Tämä sillä olettamalla, että henkilöauto kuluttaa 4 litraa / 100 km ja linja-auto 40 litraa / 100 km. Tähän päästänee henkilöauton osalta jossain Pohjanmaan lakeuksilla matalalla keskinopeudella ilman pysähdyksiä (eli todellisuudessa linja-auto saastuttaa ilmaa vähemmän samalla matkalla).

        1. En huomaa tässä keskustelussa Taloussanomien uutista
        2. 40 l/100 ei sitten millään ole vähemmän kuin 4 l/100

        Bensa on ihan ok, jos puhutaan pikkumoottoreista ja vähäisestä käytöstä. Ei niin paljoa haittaa co2 -päästöt.


    • ValtionVihollinen

      Eikö jo pitäisi keskittyä vastustamaan Bernerin ideoimaa maantieveroa sekä muista autoilun hinnan nousua?! Miksihän meidänkin pitää osallistua "pelastamaan" maalima päästöiltä kun suurimmat päästäjät ovat USA ja Kiina? Kiitos Jyrki paskahousu Katainen ja kumppanit! Sanon vaan sen, että kyllä ärsyttää jos ajaa vuodessa 15 000 km niin siitä pitää maksaa toista tonnia "maantieveroa" maassa jossa tiet on kun Venäjällä! Tähän pitää puuttua!!!!!!!!!!!!!!!

      • Orwell_Suomi_ko

        "Eikö jo pitäisi keskittyä vastustamaan Bernerin ideoimaa maantieveroa sekä muista autoilun hinnan nousua?! Miksihän meidänkin pitää osallistua "pelastamaan" maalima päästöiltä kun suurimmat päästäjät ovat USA ja Kiina?"

        Millä logiikalla laitat päästökysymykset ja hankkeet maantieverosta vastakkain?

        Mikään ei estä olemassa aiheellisesti huolissaan ilmanlaadusta ja terveydestään ja samaan aikaan vastustaa tuota kaikin puolin erityisen kiistanalaista maantieverohaketta?

        *

        "Piraattipuolueen aktiivi Uuden Suomen blogissa mustien laatikkojen testauksesta: "Vakava uhka autoilijoiden yksityisyydensuojalle" "

        Maanantai 9.1.2017 klo 10.06

        "Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) johtaman liikennekaareen liittyvät niin sanotut mustat laatikot ovat herättäneet kovaa närkästystä."

        - http://www.iltalehti.fi/autot/201701092200050829_au.shtml

        :/


    • vodu

      Hiilidioksidilla ei ole paskankaan merkitystä. Ainoa vaaraton kaasu jota auto päästää.

      • FaktaaPäästöistä

        Noinko on?
        Merkillistä, että se on luokiteltu kuitenkin hyvin haitalliseksi ja siihen kohdistuu eniten päästöjä rajoittajia veroja joka puolella maailmaa. Niin myös Suomessa, jossa lähes koko auton verotuskin pohjautuu hiilidioksiidipäästöihin.

        Olisiko 'koko maailma' noin pahasti väärässä?


    • "vakavasti otettava sekin, osalta muka muuttaisi bensojen suuremmat kokonaispäästöt vähemmän vaaralliseksi?"

      Tätä väitettä jaksat toistaa jokaisessa keskustelussa, mutta yhtään tutkimusta, joka todistaisi väitteesi oikeaksi ei ole kaiketi olemassa, sillä et sellaista ole linkittänyt?

      • FaktaaPäästöistä

        No eipä todellakaan ole ainoa väite, johon ei ole linkitetty joka kerta tutkimusta perusteluksi.
        Ei tosiaankaan...
        Mitäpä luulet, olitkohan itse syyllistynyt samaan noissa jatkuvasti näissä esittämissäsi väitteissä?


      • FaktaaPäästöistä kirjoitti:

        No eipä todellakaan ole ainoa väite, johon ei ole linkitetty joka kerta tutkimusta perusteluksi.
        Ei tosiaankaan...
        Mitäpä luulet, olitkohan itse syyllistynyt samaan noissa jatkuvasti näissä esittämissäsi väitteissä?

        Totta, väitteiden yhteydessä on vaihtelevasti mainittu lähde, johon väite perustuu. Vain yksi väite poikkeaa tästä linjasta, sillä sen yhteyteen ei ole koskaan liitetty lähdettä, ja se väite on "bensojen suuremmat kokonaispäästöt".


      • OsannetGooglata
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Totta, väitteiden yhteydessä on vaihtelevasti mainittu lähde, johon väite perustuu. Vain yksi väite poikkeaa tästä linjasta, sillä sen yhteyteen ei ole koskaan liitetty lähdettä, ja se väite on "bensojen suuremmat kokonaispäästöt".

        Niinkö.
        Useimmat kyllä osaavat googlettaakin. Lisäksi autokohtaiset tiedot on jokaisen helposti saatavilla.

        Voit aloittaa tutustumisesi vaikka tästä motivan artikkelista. Jos et jaksa lukea koko artikkelia, niin tutustu edes siinä olevaan kahteen taulukkoon päästörajoista.

        Linkki: http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/henkiloautojen_paastomaaraykset


      • Mitä siitä taulukosta pitäisi selvitä? Siinä ei ole halaistua sanaa bensojen suuremmista kokonaispäästöistä, eikä varsinkaan siitä, etä diesel ei täytä normit kuin paperilla.


      • Sinulle_tyypillistä
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Mitä siitä taulukosta pitäisi selvitä? Siinä ei ole halaistua sanaa bensojen suuremmista kokonaispäästöistä, eikä varsinkaan siitä, etä diesel ei täytä normit kuin paperilla.

        Et siis jaksanut lukea, kuten kirjoittaja arvelikin. Et edes tuota taulukkoa. No tuskinpa kukaan sitä ihmetteleekään. Sen tämän päivän kuuluisan 'vaihtoehtoisen totuuden' tarjoaminen on sinulle niin ominaista.

        Ja bensatko muka täyttävät normit? Höpsis.
        Siitä lähtien, kun autojen verotus on ollut päästöpohjainen autonvalmistajien oman ilmoitusten mukaisesti, niin erityisesti bensamoottoriautojen valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja eri testeissä tehdyt tosielämän kulutuslukemat ovat koko ajan erkaantuneet toisistaan ja reippaasti.
        Pystytkö kuvittelemaan mikähän voisi olla syynä moiseen?


      • Luin kyllä, mutten löytänyt siitä merkkejä "bensojen suuremmista kokonaispäästöistä"

        Bensiinimoottorien päästöt mitatataan katsastuksessa toisin kuin dieselien ja mikäli päästöt ylittävät normit niin auto hylätään. Jostain syystä tätä ei juurikaan tapahdu.

        "erityisesti bensamoottoriautojen valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja eri testeissä tehdyt tosielämän kulutuslukemat ovat koko ajan erkaantuneet toisistaan ja reippaasti."

        Kulutuslukemien kaunistelu on valitettavaa, mutta totta. Olen lukenut useita testejä, enkä niiden perusteella alkaisi väittämään, että kaunistelu on suurempaa bensiinimoottoreilla.

        "Testiin valittiin viisi bensiini- ja viisi dieselkäyttöistä autoa eri kokoluokista. Testi paljasti huolestuttavia eroja valmistajan ilmoittamiin arvoihin, vaikka itse mittaus tehtiin täsmälleen normin mukaisesti. Pienimmilläänkin ero ilmoitetun ja todellisen CO2-päästön välillä oli 11 prosenttia. Suurin ero oli peräti 39 prosenttia, mikä tarkoittaa päästön olevan ilmoitetun 90 g/km:n sijaan 125 g/km. Myös vertailukelpoisuus eri autojen välillä on puutteellinen.

        Huolestuttavaa oli myös se, että muiden pakokaasupäästöjen osalta TM:n mittauksessa neljä viidestä dieselautosta ylitti typen oksidien (NOx) päästöille asetetut raja-arvot."

        http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml


      • Sinulle_tyypillistä kirjoitti:

        Et siis jaksanut lukea, kuten kirjoittaja arvelikin. Et edes tuota taulukkoa. No tuskinpa kukaan sitä ihmetteleekään. Sen tämän päivän kuuluisan 'vaihtoehtoisen totuuden' tarjoaminen on sinulle niin ominaista.

        Ja bensatko muka täyttävät normit? Höpsis.
        Siitä lähtien, kun autojen verotus on ollut päästöpohjainen autonvalmistajien oman ilmoitusten mukaisesti, niin erityisesti bensamoottoriautojen valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja eri testeissä tehdyt tosielämän kulutuslukemat ovat koko ajan erkaantuneet toisistaan ja reippaasti.
        Pystytkö kuvittelemaan mikähän voisi olla syynä moiseen?

        "Pystytkö kuvittelemaan mikähän voisi olla syynä moiseen?"

        Dieselillä kyllästetty mielikuvitus.


      • Ihanmenitmetsään
        Paavo_Noki kirjoitti:

        "Pystytkö kuvittelemaan mikähän voisi olla syynä moiseen?"

        Dieselillä kyllästetty mielikuvitus.

        Väärin.

        Syy on bensahöyryillä tuhottu ajattelukyky.


      • Faktaa_päästöistä
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Luin kyllä, mutten löytänyt siitä merkkejä "bensojen suuremmista kokonaispäästöistä"

        Bensiinimoottorien päästöt mitatataan katsastuksessa toisin kuin dieselien ja mikäli päästöt ylittävät normit niin auto hylätään. Jostain syystä tätä ei juurikaan tapahdu.

        "erityisesti bensamoottoriautojen valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja eri testeissä tehdyt tosielämän kulutuslukemat ovat koko ajan erkaantuneet toisistaan ja reippaasti."

        Kulutuslukemien kaunistelu on valitettavaa, mutta totta. Olen lukenut useita testejä, enkä niiden perusteella alkaisi väittämään, että kaunistelu on suurempaa bensiinimoottoreilla.

        "Testiin valittiin viisi bensiini- ja viisi dieselkäyttöistä autoa eri kokoluokista. Testi paljasti huolestuttavia eroja valmistajan ilmoittamiin arvoihin, vaikka itse mittaus tehtiin täsmälleen normin mukaisesti. Pienimmilläänkin ero ilmoitetun ja todellisen CO2-päästön välillä oli 11 prosenttia. Suurin ero oli peräti 39 prosenttia, mikä tarkoittaa päästön olevan ilmoitetun 90 g/km:n sijaan 125 g/km. Myös vertailukelpoisuus eri autojen välillä on puutteellinen.

        Huolestuttavaa oli myös se, että muiden pakokaasupäästöjen osalta TM:n mittauksessa neljä viidestä dieselautosta ylitti typen oksidien (NOx) päästöille asetetut raja-arvot."

        http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml

        No hyvä, että kykenet sentään lopulta myöntämään, että bensojenkaan osalta ei valmistajien ilmoitukset päästöistä ole rehellisiä eli todelliset päästöt selvästi suurempia. Ja erot ovat merkkikohtaisestikin suuria. Näistä merkkikohtaisista eroista voi kiistellä ikuisesti, jos niin haluaa.

        Kun nyt näin reaalimaailma on, niin ehkä sitten voisimme keskustella ihan vaan siitä mitkä ovat määräykset, joita pitäisi noudattaa. Sehän on se, johon moottoriluokitukset perustuvat ja mihin valmistajat sitoutuvat. Ja ilmeisesti ovat laboratorio-olosuhteissa päässeetkin moottoreillaan.

        Jos katsot Euro6-luokitusta, joka on ollut voimassa 2015 vuodesta ja jonka mukaan uudet moottorit nyt rakennetaan. Vanhoillehan ei takautuvasti voi mitään, joten niistä jaarittelu on joutavaa. Ihan vastaavast kuten sekin jaarittelu, että toiset moottorit ylittävät rajoja käytännössä enemmän kuin toiset ja nyt en tarkoita vain diesel- ja bensamoottoreiden keskinäistä eroa, vaan valistajakohtaisia eroja.

        Euro6-luokituksen mukaan erot dieseleiden ja bensojen sallittujen rajojen välillä on selvästi nähtävillä.
        Se selviää yo linkin takana olevasta taulukostakin hyvi selkeästi, eli CO2 -päästöt ovat bensoille kaksinkertaiset dieseleihin verrattuna eli 1000mg/km ja 500mg/km ja typpipäästöt taasen suosivat dieseleitä, mutta yhdistettynä HC-NOX - päästöissä ero on pieni eli 160mg bensoille ja 170mg dieseleille. Pelkät typpipäästöt 60mg bensoille ja 80mg dieseleille, ei tämäkään nyt valtava ero ole.

        Noista, siis taulukon kaikista arvoista, kun lasket kokonaispäästöt, niin helposti näet suuruuden bensojen ja dieseleiden osalta.
        Nämä on siis sallitut päästörajat uusille (v2015 tai uudemmille).

        Valitettavasti liikenteessä on suurin osa vielä vanhempia autoja sekä bensojen että dieseleiden osalta, joiden moottorit eivät ole Euro6-tasoisia. Ja vähintään yhtä valitettavaa on sekin, että käytännön liikenneolosuhteissa harva moottori täyttää noita rajoja varsinkin kylmänä käydessään. Tämä koskee sekä dieseleitä että bensoja.

        Pienhiukkaspäästöissäkin bensat pääsevät dieselien tasolle, kun bensa-autoihinkin tulee hiukkassuotimet pakollisiksi, olikos se nyt tänä vai ensi vuonna, en muista. Silti vielä pitkään liikenteessä on loukuttomia bensa-autoja tuottamassa vaarallisia pienhiukkasia.

        Onhan toki vielä yli kymmenen vuotta vanhoja loukuttomia dieseleitäkin ja jopa yli parikymmentä vuotta vanhoja katalysaattorittomia bensa-autojakin.

        Selvää kuitenkin on, että uusien moottoreiden osalta dieselit ovat kokonaispäästötajoiltaan alhaisempia kuin bensat. Kuten itsekin voit todeta. Se, että sekä bensat että dieselit, on todettu ylittävän noita päästörajoja merkkikohtaisesti on oma juttunsa, mutta ei muuta tätä tosiasiaa kokonaisuuden osalta.
        Ja jos/kun siirtyminen biopohjaisiin lisääntyy, niin ero kasvaa edelleen dieseleiden hyväksi.

        Maailma ei pelastu dieseleillä ajamalla, mutta aivan satavarmasti ei bensallakaan ajamalla. Ilmastomuutosta voi hidastaa dieselillä ajamalla bensaan nähden, mutta pelastusta ei silti sillä tule. Etelämantereen jättimäistä jatkuvasti kasvavaa railoa huolestuneena seuraillessa... Irti repeytyessään sen on arveltu saavan melkoista tuhoa aikaiseksi mm merenpinnan nousua.. ei ehkä meillä täällä Suomessa niinkään. Meiilä on täällä omat huolemme ilmastomuutoksen osalta.


      • E220_CDI
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Luin kyllä, mutten löytänyt siitä merkkejä "bensojen suuremmista kokonaispäästöistä"

        Bensiinimoottorien päästöt mitatataan katsastuksessa toisin kuin dieselien ja mikäli päästöt ylittävät normit niin auto hylätään. Jostain syystä tätä ei juurikaan tapahdu.

        "erityisesti bensamoottoriautojen valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat ja eri testeissä tehdyt tosielämän kulutuslukemat ovat koko ajan erkaantuneet toisistaan ja reippaasti."

        Kulutuslukemien kaunistelu on valitettavaa, mutta totta. Olen lukenut useita testejä, enkä niiden perusteella alkaisi väittämään, että kaunistelu on suurempaa bensiinimoottoreilla.

        "Testiin valittiin viisi bensiini- ja viisi dieselkäyttöistä autoa eri kokoluokista. Testi paljasti huolestuttavia eroja valmistajan ilmoittamiin arvoihin, vaikka itse mittaus tehtiin täsmälleen normin mukaisesti. Pienimmilläänkin ero ilmoitetun ja todellisen CO2-päästön välillä oli 11 prosenttia. Suurin ero oli peräti 39 prosenttia, mikä tarkoittaa päästön olevan ilmoitetun 90 g/km:n sijaan 125 g/km. Myös vertailukelpoisuus eri autojen välillä on puutteellinen.

        Huolestuttavaa oli myös se, että muiden pakokaasupäästöjen osalta TM:n mittauksessa neljä viidestä dieselautosta ylitti typen oksidien (NOx) päästöille asetetut raja-arvot."

        http://www.iltalehti.fi/autot/2012082916013672_au.shtml

        "Kulutuslukemien kaunistelu on valitettavaa, mutta totta. Olen lukenut useita testejä, enkä niiden perusteella alkaisi väittämään, että kaunistelu on suurempaa bensiinimoottoreilla. "

        En tiedä miten asia oikeasti on, mutta jos joku tuo vertailuun normilukemilla myös käytännön liikenteessä kulkevan tämän vuosikymmenen bensa-auton, voin osallistua työmatkapyörityksessäkin normilukemilla kulkevalla dieselillä.

        Vapaaehtoisia?


      • E220_CDI kirjoitti:

        "Kulutuslukemien kaunistelu on valitettavaa, mutta totta. Olen lukenut useita testejä, enkä niiden perusteella alkaisi väittämään, että kaunistelu on suurempaa bensiinimoottoreilla. "

        En tiedä miten asia oikeasti on, mutta jos joku tuo vertailuun normilukemilla myös käytännön liikenteessä kulkevan tämän vuosikymmenen bensa-auton, voin osallistua työmatkapyörityksessäkin normilukemilla kulkevalla dieselillä.

        Vapaaehtoisia?

        Kirjoituksessani oli linkki tutkimuksen tuloksiin. Testissä ajotapahtumat pystytään paremmin vakioimaan kuin jonkun "työmatkapyörityksessä". Näistä itse mitattujen kulutusten osalta ei pystytä päättelemään mitään luotettavaa, sillä työmatkoja on erilaisia.


      • Ihanmenitmetsään kirjoitti:

        Väärin.

        Syy on bensahöyryillä tuhottu ajattelukyky.

        "Väärin.

        Syy on bensahöyryillä tuhottu ajattelukyky."

        Hyvä, että korjasit ja toivottavasti muut välttyvät kohtaloltasi.


      • Ihanmenitmetsään
        Paavo_Noki kirjoitti:

        "Väärin.

        Syy on bensahöyryillä tuhottu ajattelukyky."

        Hyvä, että korjasit ja toivottavasti muut välttyvät kohtaloltasi.

        Näppärää 👏

        No typerä viisasteluhan tulee kuvioihin, kun asia-argumentit loppuvat. Ei mikään uusi huomio sinunkaan käyttäytymisessä.


      • Ei niin kovin näppärää... Bensahöyryt ovat asia-argumentteja?
        Toisaalta mitään muutakaan todenperäistä et tänne ole runoillut, joten omaan jalkaan kompastuminen ei yllätä.


      • Ihanmenitmetsään
        Paavo_Noki kirjoitti:

        Ei niin kovin näppärää... Bensahöyryt ovat asia-argumentteja?
        Toisaalta mitään muutakaan todenperäistä et tänne ole runoillut, joten omaan jalkaan kompastuminen ei yllätä.

        Jaksat näköjään esiintyä idioottina yhä edelleen... se on tarpeetonta, kun kaikille se asia on selvinnyt jo aikoja sitten. Ei siihen enää enempää vahvistamista tarvita, mutta ethän sitä sitä näköjään ymmärrä.

        Bensahöyryjen vaikutus aivoihisi on yhtä paljon asia-argumentti kuin tuo aloittamasi heitto dieselillä kyllästämisestä....

        Mutta jatka itsesi munaamista vaan, eipä sillä enää ole merkitystä.... suomeen typeryksiä kyllä sopii.

        Ei kun jatkoja vaan...


      • En ole väittänyt, että dieselillä kyllästetty heitto olisi asia-argumentti. Tämän olet ihan itse päätellyt ja tuskin kukaan muu sitä otti tosissaan...

        Kirjoituksistasi paistaa, että harkinta pettää helposti kun loukkaannut. Tämän perusteella keskustelu kanssasi on turhaa.


    • saatepommit_paaliin

      HS julkisti tänään tuloksia "mustan laatikon" eli tämän km-pohjaisen verotuksen vakoilulaitteen kokeilusta. Mallisuorituksena oli ajomatka Helsingin keskustasta Espoon laitamille. 8,5 km, josta valtaosa Länsiväylää (valtaväylä, jossa ei liikennevaloja) pitkin. Ajo suoritettiin n. klo 10:30-11, siis ruuhka-ajan ulkopuolella. Suoritusvälineenä dieselmoottorinen Yaris (B-segmentin pikkukippo). CO2 päästöksi mainittiin 266 g/km, mikä vastaa 10 l/100 km kulutusta. Vähällä menee 1,4 l diesel kaupunkiajossa!

      Noiden CO2 päästöjen lisäksi on syytä huomioida NOx päästöt. Upouusi ja "puhdas" Euro6 normin mukainen henkilöautodiesel tuottaa yhtä paljon NOxeja kuin 3 kpl 40 tonnin kuorma-autoja. Päästörajat ylittyvät kuusinkertaisesti ja se päästörajakin on Euro6 dieseleillä kolmanneksen korkeampi kuin bensakoneilla. Euro5 ja pari sitä edeltävää versiota sallii nokilekoille kolminkertaiset päästöt bensakoneisiin verrattuina, mutta näistäkin paukutellaan yli. Käytännössä nokilekojen NOx päästöt eivät ole tippuneet yhtää, vaikka päästörajoja on kiristetty. Tämä selitääkin, miksei nokilekojen päästörajojen kiristys ole parantanut kaupunkien ilmanlaatua, kuten bensakoneiden päästötestien käyttöönotto pari vuosikymmentä aiemmin teki.

      Tähän on vain yksi ratkaisu - kun tekniikka ja valvonta ei pelaa, moiset saatepommit pitää laittaa käyttökieltoon kaupunkialueilla. Kuten Oslossa on jo tehty.

      • hdionpop

        Aika paljon vie yaris. Oma pösö menee 1.6 diiselillä kaupungissa 5.5 litralla 100 km.


      • SaastepommitPaaliin2

        Olethan kai kuullut nimenomaan Toyotan vaikeuksista dieselmoottorien rakentamisen osalta? Vaikeudet huomattavia ja sitä osoittaa myös jonkun Tojotan isopomon arvelut siitä, että Tojota lopettaisi kokonaan dieselmoottorien valmistuksen, kun ei pysty niitä valmistamaan kilpailukykyiseen hintaan. No tämä Tojotan testi koskee tietysti vain tuota Tojota Yaris-mallia ja tuossa testissä.

        Bensamoottorien osaltahan on jo aikaa sitten todettu todellisten kulutuslukemien ja siitä seuraavien päästöjen ja tehtaan ilmoittamien veroperusteena käytettyjen lulutuslukemien ja siitä seuraavien päästöjen olevan täysin eri suuruusluokkaa.

        Tosiasia on valitettavasti se, että kusetusta päästöjen osalta tapahtuu molemmilla polttoaineilla käyvien moottorien valmistajien taholta. Ja toiset automallit enemmän kuin toiset.

        Kiinassa isommissa kaupungeissa muuten on jo vuosien ajan rajoitettu ja kielletty vähän väliä autoilua saasteiden vuoksi. Siellähän autokanta on lähes kokonaan bensakäyttöistä. Ja saasteet ihan toista luokkaa kuin täällä.
        Bensa-autoilu ei millään tavalla ole puhtaampaa, vaikka yhden saasteen osalta päästöt olisivatkin hieman pienemmät. Ja varsinkin jos noudatetaan päästömääräyksiä, niin tilanne on täysin päinvastainen uusien autojen osalta, ja varsinkin Euro6-luokituksen mukaisissa, jollaisia kaikki uudet autot vuodesta 2015 alkaen ovat.

        Parasta ilmaston kannalta olisikin autokannan vaihtuminen Euro6-luokkaiseksi mahdollisimman nopeasti.
        Ja lisänä vielä dieselin osuuden kasvaminen niinkauan kunnes sähkö- tai jokin muu selkeästi vähäpäästöinen saa jalansijaa.


    • 324234

      Parasta olisi nostaa polttoaineveroa niin paljon että jokaisen pitäisi miettiä ajojaan tarkasti. samalla voisi poistaa auton hankintaveron.
      Saataisii myös loppumaan turha kaupparatsuralli. samat asiat voisi hoitaa etänä.

    • E220_CDI

      Huomenaamulla se nähdään, onko diesel tullut tiensä päähän. Jos lähtee käyntiin, sitten ei ole.

    • Asiaanskaalaa

      Kannattaa huomata että julkisuudessa pyörineet typenoksidit ovat ongelma vain taajamissa ruuhka-aikaan. Eivät ole mikään ongelma maantieliikenteessä, jossa isoin ongelma isossa mittakaavassa on polttoaineenkulutus ja CO2, joissa diesel on ylivoimainen bensaan verrattuna. Voi voi sitä bensan määrää mikä menisi jos rekatkin pantaisiin kulkemaan bensamoottoreilla entisen Neuvostoliiton tapaan. Sähköliikenne mahdotonta.

      Taajamat on ruuhkienkin takia hoidettava joukkoliikenteellä tai kävellen. Itse asun Uudellamaalla eikä minulla edes juuri ole syytä mennä Helsingin keskustaan koska lähes kaikki palvelut saa muualtakin. Siis miksi työntää nenäänsä sinne jossa on paljon pakokaasuja? Miksi jonkun yksittäisen taajaman takia pitää rankaista koko maan liikennettä?

      • Realismialisää

        Noinhan se.
        Ja lisäksi on hyvä huomata, että typenoksidit ovat myös bensamoottorien päästöongelma. Euro6:n rajaa typenoksidit sekä bensa- että dieselmoottorien osalta hieman dieseleitä suosien eli muistaakseni dieseleillä raja on 80mg/km ja bensoilla 60mg/km. Ero nyt ei kovinsuuri ole. Samaan aikaan maapallon kannalta kohtalokkaan päästön eli CO2:n osalta raja on bensoilla 1000mg/km ja dieseleillä 500mg/km.
        Ongelma tietysti on, että sekä diesel- että bensamoottorien osalta on nuo Euro6:n rajat ylittäviä autoja liikenteessä vielä valtaosa ja vaihtuminen uusiin on hidasta. Ongelma sekin, että käytännössä myöskin uusien autojen päästörajat ylittävät nuo rajat. 'Viralliset' autokohtaiset verotuksenkin pohjana olevat päästöthän perustuvat autonvalmistajan omiin ilmoituksiin.

        Sinänsä maailma ei pelastu kummallakaan moottorilla ajaen, eikä edes vaikka koko polttomoottoriliikenne lakkautettaisiin kokonaan. Liikenteen osuushan päästöistä on muistaakseni alle 30%, jossa siis mukana kaikki liikenteen tuottamat päästöt.


      • tyhmyysongelma

        "Ja lisäksi on hyvä huomata, että typenoksidit ovat myös bensamoottorien päästöongelma. "

        Mistä tietää, että nokipaavo valehtelee?

        Siitä, että nokipaavo avaa suunsa!

        Lämpimäksi ajettuna bensakoneet alittavat päästörajansa reilusti ja vain kylmäkäynnistyksessä voi haasteita olla. Bensakone alittaa päästörajansa vielä 200 tkm ajettunakin. Jos moinen ei onnistu, auto hylätään katsastuksessa.

        "Puhtaiden" nokilekojen NOx päästöraja on kolmanneksen korkeampi ja käytössä olevat autot ylittävät raja-arvot 3-6 kertaisesti. Bensakoneisiin verrattuna päästöt ovat liki 10-kertaiset.

        Nokilekojen NOx tai hiukkaspäästöjä ei mitata katsastuksessa. Nokipaavot ovat auliisti jaelleet merkkifoorumeilla ohjeita NOx päästöjä vähentävät EGR venttiilin tulppaamiseksi ja "turhan" hiukkaloukun poistamiseksi "ennakoivana toimenpiteenä" viimeistään sitten, kun mittarissa on 100 tkm. Samalla vaivalla kannattaa "mahtidiesel" lastuttaakin, kun ei se kuitenkaan ole kulkenut niin hyvin mitä on joka paikassa leuhkittu...

        Nyt on nokipaavoilla pissa lahkeessa, syystäkin.


    • 3432423

      Dieselien päästöissä on sellainen ongelma että ne suotimet ym. kytkeytyy pois kun lämpötila putoaa alla 17 asteen. Tämä on sallittua EUssa koska EUn omat autotehtaan on asian näin lobanneet.
      Päästöt siis on periaatteessa ok mutta vain jos keskikesä.

      • Entäbensakone

        Hiukkassuodatin on oikea suodatin eikä sille ole mitään ohitusventtiiliä tai poiskytkentää. Se toimii aina niin kauan kuin se on kunnossa. Se kestää ties miten monta sataa tuhatta km kunhan moottori ei vain syö öljyä liikaa ja kunhan regenerointi toimii eli ajaa edes joskus maantienopeuksia.

        Katalysaattorit ovat eri juttu. Ne ovat "läpipuhaltavia" ja siinä puhalluksen aikana kemiallisten reaktoiden pitää ehtiä tapahtumaan. Dieselissä on nimenomaan typenoksideja puhdistava ja bensakoneissa on häkää, hiilivetyjä ja typenoksideja puhdistava katalysaattori. On tunnettua etteivät bensakoneidenkaan katalysaattorit pysy aina mukana leikissä, esim. moottoritieajossa tai kiihdytyksissä katalysaattorin teho ei enää riitä kun moottori käy rikkaalla, tai pakkasilla kun pakokaasun lämpö ei riitä katalysaattorille. Niissä tilansteissa päästöjä tulee läpi nimenomaan bensakoneesta.

        Typen oksideja puhdistavan katalysaattorin tai EGR:n käytössä ovat dieselauton valmistajat sitten temppuilleet kun laki on sen sallinut. Häkä ja hiilivedyt ovat dieselissä alhaiset luonnostaan. Totta kai tekevät niin kuin laki sallii, eikä auton ostajakaan vaadi matalia päästöjä vaan leveät vanteet ja matalat jyrisevät renkaat.

        Bensamoottori on se saastuttava moottori. Niihin oli pakko panna katalysaattorit jo 1990-luvulla jotta kaupunkien häkätasot saatiin alas. Ja CO2:ta tulee liikaa nykymittapuun mukaan, minkä vuoksi autoala alkoi myydä enempi dieseleitä.

        Vanhakin kansa tiesi ettei kissanpentuja saa hengiltä panemalla ne säkkiin ja säkkiin dieselin pakokaasua. Bensakoneen pakokaasu oli parempi teloituskaasu.


      • nokilekat_paalaamoon

        Mistä tietää, että nokipaavo valehtelee?

        Siitä kun se avaa suunsa.

        Katalysaattorit läpipuhaltavia. Näin härskiä valhetta en ennen ole kuullutkaan. Nykyauotoissa on 2 kpl lambda -anturieta. Ensimmäinen on ennen katalysaattoria ja sillä säädetään moottorin seossuhdetta. Toinen on katin jälkee ja se mulkkaa, toimiiko katalysaattori. Jos ei toimi, niin vikavalo tauluun, vikakoodi muistiin ja tämähän on hylkäysperuste katsastuksessa. Bensakoneissa on ollut katalysaattorit 20 vuotta ja toimintaa valvotaan tämän OBD-järjestelmän ansiosta vuoden jokaisena päivänä.

        Nokilekoissa keskimäärin ei ole nokiloukkua. Sehän tuli käyttöön vasta muutama vuosi sitten. Eli löytyy vain uusista autoista. Kirjaimellisesti. Monen merkin palstoilla jaellaan auliisti ohjeita, miten nokiloukku kannattaa ennaltaehkäisevästi poistaa ja EGR tulpata viimeistään sitten, kun on 100 tkm mittarissa. Katsastuksen savutustesti on niin alkeellinen, että siitä pääsee läpi, vaikkei hiukkassuodatinta olisikaan.

        Nokileka tuottaa helvetinmoisen määrän pienhiukkasia, jos nokiloukkua ei ole. Mittaahan savutustesti näkyvyyttä - lukuarvo on näkyvyyden käänteisluku eli 0,5 tarkoittaa 1/0,5 = 2 metrin näkyvyyttä "puhtaan" nokilekan sylkemässä savupilvessä! Melkoinen "hernerokkasumu"...

        Bensakoneista valtaosa ei tuota pienhiukkasia. Pienhiukkaset ovat vain suorasuihkutusmoottorien ongelma. Luonnollisesti nokipaaovt, idiootteja kun ovat, kuvittelevat, että suorasuihkutus on bensaturbon synonyymi. Ei ole. On olemassa suorasuihkutteisia vapareita, on turbokoneita ilman suorasuihkutusta.

        Nokilekat saastuttavat ihan helvetisti. Pahin saaste, joka on etenkin Suomessa "unohdettu", on typen oksidit. Niiden määrää voidaan alentaa monella tapaa, mutta kaikki ratkaisut ovat jollain tapaa haitallisia. ERG venttiilillä on sivuvaikutuksena pieni hyötysuhteen heikkeneminen karstaantuminen. Sylinterin maksimipaineen/lämpötilan lasku puristussuhdetta laskemalla heikentään hyötysuhdetta = lisää kulutusta. Ahtopaineen rajoittaminen alemmaksi pienentää vääntöä. Ilman urealiuosta toimivat katalysaattorit lisäävät polttoaineenkulutusta. Urealiuosta käyttävät katalysaattorijärjestelmät ovat kalliita ja sitä liosta kuluu paljon, jos systeemi oikeasti pidetään toiminnassa.

        Joten kaikki ovat huijanneet. Myös ja erityisesti viranomaiset, uskotellessaan kansalle, että nokilekat ovat puhtaita, vaikka todellisuudessa ne ylittävät päästörajansa 3-6 kertaisesti! Näin, koska mitään valvontaa ei ole ollut. "Puhdas" viimeisimpien normien mukainen henkilöauto tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin 40 tonnin kuorma-auto. Bensakoneeseen verrattuna päästöt ovat 10-kertaiset, koska nokilekoilla nämä päästörajatkin ovat korkeampia.

        Huijausta ovat harrastaneet kaikki. Nokilekojen omistajat tulppaavat EGR -venttiilit ja lastuttavat autonsa -> NOx päästöt moninkertaisiksi. Valmistajat huijasivat päästötesteissä. Puhdistusjärjestelmät kytketään pois päältä, varmaankin polttoaineen säästämiseksi tai käyttöominaisuuksien (lisää vääntöä, kun ei tarvi ahtopaineita rajoittaa) parantamiseksi, kun auto päätteelee, ettei nyt ole testitilanne päällä. Raskaassa kalustossa erinomaisesti toimivat uraruiskutusjärjestelmät ovat hlöautoissa yhtä tyhjän kanssa. Syynä varmaa se, että raskaassa kalustossa ureaa kuluu paljon = sitä pitää koko ajan olla tankkaamassa lisää. Hlöautossa parin litran tankki kestää 60 tkm tjps ... mikäs ihme toimimattomuus on, kun ei sisä ureaa käytetä. On ilmiselvästi päätelty liian raskaaksi puuhaksi urealiuoksen tankkailu esim. kerran kuukauteen.

        Bensakoneiden katalysaattorien käyttöönotto paransi kaupunkien ilmanlaatua. Nokilekojen päästörajoilla ei ole ollut mitään vaikutusta, koska nokilekat saastuttavat yhtä paljon kuin 20 vuotta sitten. Siis hlöautoista puhuttaessa - raskaan kaluston päästöt ovat alentuneet.

        Joten ratkaisu on helppo: täyskielto nokilekoille henkilöautoissa. Nykyisille autoille käyttökielto kaupunkiin tai kova saastevero, joka motivoi paalaamaan mokomat saastepommit.


    • PaavoAllasjärvi

      "Hiilidioksidipäästöt ovat ne pahimmat ilmaston kannalta ja siksipä ne on otettu ensisijaisiksi rajoituskohteeksi" Hiilidioksidin vaikutuksesta ilmastoon ei ole sitovasti todistettu päinvastoin.
      Toisaalta typen oksidien myrkyllisyys ja pienhiukkasten terveysvaikutukset on kiistattomasti todistettu, joten juuri näiden päästöjen rajoittamiseen tulisi keskittyä.
      Volvo on tehnyt paljon tutkimusta eri polttoaineista ja he pitävät lupaavimpana dimetyylieetteriä (DME). DMEn hiukkaspäästöt ovat tasan nolla ja NOX päästöt ovat pienemmät kuin dieselillä. Piteån sellutehtaalla on pilottitehdas joka tuottaa dimetyylieetteriä mustalipeästä . Suomen sellutehtaat voitaisiin valjastaa DMEn tuotantoon, Potentiaali on miljoonia tonneja ilman, että yhtään lisäpuuta kaadetaan. Kantona kaskessa ovat korkeammat tuotantokustannukset, joita voi kompensoida esimerkiksi kevyellä verotuksella.
      Sähköautot ovat varmasti tulossa mutta raskaan liikenteen voimalähteenä tulee olemaan dieselmoottori vielä pitkään.

      • Kehityskehittyy

        Hiilidioksiidipäästöt on yksiselitteisesti todettu ilmaston kannalta erittäin vahingolliseksi. Siis kun päästöt lisääntyvät tätä nykyvauhtia. Vain joku todella kaulaa myöten suossa oleva valtava hiilidioksiidituottava ja sen takia vaikeuksissa oleva yksittäinen toimija yrittää pyristellä selviä tutkimustuloksia vastaan.

        Typenoksidit ja pienhiukkaset ovat nekin vaarallisia. Sitä ei kukaan edes kiellä. Niitähän syntyy sekä bensa- että dieselmoottoreissa. Ja mitä parempi hyötysuhde moottorissa on, niin typenoksideja sitä enemmän.
        Bensa-autot tuottavat pienhiukkasia enemmän kuin dieselautot ja typenoksideja dieselautot enemmän kuin bensa-autot. Bensoihin on tulossa hiukkassuodattimet, jotka dieseleissä on ollut jo kymmenkunta vuotta ja dieseleihin typpioksidin 'puhdistajat'. Bensoihin ei typpioksidien 'puhdistamista' liene vielä tulossa, en ainakaan ole kuullut.
        Hiilidioksiidia ei voida kokonaan poistaa nykytietämyksen mukaan, joten polttomoottorien nämä päästöt ovat ongelmana myös tulevaisuudessa. Kyllä on vankat perusteet vähentää näitä päästöjä. Jokainen on lukenut ja kuullut uutisissa ilmaston lämpenemisen valtavista vaikutuksista, jopa maapallon kannalta katastrofaalisia.

        Nuo uudet polttoaineet sähkön ohella on tulevaisuutta ilman muuta. Vähäpäästöinen biodiesel, jätteistä ja jätepuusta tehty, on jo tätä päivää teknisesti, mutta sekin vain ylimenokauden polttoaine.


      • biodiootti
        Kehityskehittyy kirjoitti:

        Hiilidioksiidipäästöt on yksiselitteisesti todettu ilmaston kannalta erittäin vahingolliseksi. Siis kun päästöt lisääntyvät tätä nykyvauhtia. Vain joku todella kaulaa myöten suossa oleva valtava hiilidioksiidituottava ja sen takia vaikeuksissa oleva yksittäinen toimija yrittää pyristellä selviä tutkimustuloksia vastaan.

        Typenoksidit ja pienhiukkaset ovat nekin vaarallisia. Sitä ei kukaan edes kiellä. Niitähän syntyy sekä bensa- että dieselmoottoreissa. Ja mitä parempi hyötysuhde moottorissa on, niin typenoksideja sitä enemmän.
        Bensa-autot tuottavat pienhiukkasia enemmän kuin dieselautot ja typenoksideja dieselautot enemmän kuin bensa-autot. Bensoihin on tulossa hiukkassuodattimet, jotka dieseleissä on ollut jo kymmenkunta vuotta ja dieseleihin typpioksidin 'puhdistajat'. Bensoihin ei typpioksidien 'puhdistamista' liene vielä tulossa, en ainakaan ole kuullut.
        Hiilidioksiidia ei voida kokonaan poistaa nykytietämyksen mukaan, joten polttomoottorien nämä päästöt ovat ongelmana myös tulevaisuudessa. Kyllä on vankat perusteet vähentää näitä päästöjä. Jokainen on lukenut ja kuullut uutisissa ilmaston lämpenemisen valtavista vaikutuksista, jopa maapallon kannalta katastrofaalisia.

        Nuo uudet polttoaineet sähkön ohella on tulevaisuutta ilman muuta. Vähäpäästöinen biodiesel, jätteistä ja jätepuusta tehty, on jo tätä päivää teknisesti, mutta sekin vain ylimenokauden polttoaine.

        Biodiesel ei pelasta dieselautoa, saastuttaa yhtä paljon:
        http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2014-12-09/Biodiesel-on-terveydelle-haitallisempaa-kuin-on-luultu-3257734.html


      • Kehityskehittyy
        biodiootti kirjoitti:

        Biodiesel ei pelasta dieselautoa, saastuttaa yhtä paljon:
        http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/2014-12-09/Biodiesel-on-terveydelle-haitallisempaa-kuin-on-luultu-3257734.html

        Ei yhtä paljon mutta samoja saasteita ja tuossa kolme vuotta vanhassa artikkelissa näytti olevan nuo pienhiukkaset kovasti esillä. Tutkimuskin varmaankin tehty huomattavasti aiemmin. Pienhiukkasethan eivät ole dieselautojen pahin päästö, vaikka tuossa niistä lähinnä kirjoitettiinkin. Pienhiukkasethan ovat lisäksi enemmän bensiiniautojen ongelma kuin dieselien. Vielä toistaiseksi, kun hiukkassuotimet ei vielä ole pakollisia bensiiniautoissa.

        No tuo väitöshän oli tehty vain ja ainoastaan dieseleistä eikä siinä tutkittu muita liikenteen päästölähteitä laisinkaan, joten vertailua dieseleiden ja muiden kesken ei tuon perusteella tietysti voi tehdä.

        Totta kuitenkin on, ettei biodiesel ole päästötön sekään. Kuten ei mikään muukaan polttoon perustuva energialähde.


      • nokilekat_käyttökieltoon

        Misät tietää, että nokipaavo valehtelee?

        Nokipaavo valehtelee aina!

        Nokilekojen hiukkaspäästöt ovat hirveät. Vielä 10 vuotta sitten valtaosassa myynnissä olleista nokilekoista ei ollut hiukkasluokkua, ainakaan vakiona - osaan sen sai lisävarusteena. Ei tainnut monikaan ostaa, onhan nokileka nuukapetterin valinta.

        Yli 100 tkm ajetuista eli paria vuotta vanhemmista nokilekoista loukut on jo rapsittu pois, joko tukkeennuttuaan tai "ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä". Koska nokilekoille ei tehdä päästötestiä eikä autoissa ole bensakoneiden kaltaista OBD järjestelmääkään tästä ei jää kiinni. Samoin menee läpi ERG tulppaus (joka kasvattaa NOx päästöjä) ja lastutus (lisää NOx päästöjä ja helvetisti lisää hiukkaspäästöjä).

        Mutta se on totta, ettei hiukkaset ole nokilekojen tappaja, vaan NOx päästöt, jotka ovat upouusilla, viimeisintä puhdistus/huijaustekniikkaa sisältävillä henkilöautoilla ainoastaan 3-6 kertaiset sallittuihin raja-arvoihin nähden. Ja nämä rajatkin ovat 30-50 % korkeammat kuin bensakoneilla. Yksi nokileka saastuttaa yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto tai puoli tusinaa bensiinikäyttöistä autoa! Ja huom nyt puhutaan uudesta ja ehjästä nokilekasta. Kun nämä EGR tulppaukset yms ranetukset ovat käytössä, päästöt lienevät monikymmenkertaiset.

        Bensakoneissa ei pääsääntöisesti ole päästöongelmia. Katalysaattori hoitaa NOxit yms. ja hiukkasia tulee ainoastaan suorasuihkutusmoottoreista. Näille onkin Euro6 normissa tiukka (lukumääräpitoisuus/kappalemäärä) raja-arvo, joka taitaa käytännössä edellyttää hiukkassuodattimen käyttöä.

        Ei tässä muuta voi toivoa kuin nokilekojen käyttökielto kaupunkeihin mahd. pian!


      • Lomatekeeterää
        nokilekat_käyttökieltoon kirjoitti:

        Misät tietää, että nokipaavo valehtelee?

        Nokipaavo valehtelee aina!

        Nokilekojen hiukkaspäästöt ovat hirveät. Vielä 10 vuotta sitten valtaosassa myynnissä olleista nokilekoista ei ollut hiukkasluokkua, ainakaan vakiona - osaan sen sai lisävarusteena. Ei tainnut monikaan ostaa, onhan nokileka nuukapetterin valinta.

        Yli 100 tkm ajetuista eli paria vuotta vanhemmista nokilekoista loukut on jo rapsittu pois, joko tukkeennuttuaan tai "ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä". Koska nokilekoille ei tehdä päästötestiä eikä autoissa ole bensakoneiden kaltaista OBD järjestelmääkään tästä ei jää kiinni. Samoin menee läpi ERG tulppaus (joka kasvattaa NOx päästöjä) ja lastutus (lisää NOx päästöjä ja helvetisti lisää hiukkaspäästöjä).

        Mutta se on totta, ettei hiukkaset ole nokilekojen tappaja, vaan NOx päästöt, jotka ovat upouusilla, viimeisintä puhdistus/huijaustekniikkaa sisältävillä henkilöautoilla ainoastaan 3-6 kertaiset sallittuihin raja-arvoihin nähden. Ja nämä rajatkin ovat 30-50 % korkeammat kuin bensakoneilla. Yksi nokileka saastuttaa yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto tai puoli tusinaa bensiinikäyttöistä autoa! Ja huom nyt puhutaan uudesta ja ehjästä nokilekasta. Kun nämä EGR tulppaukset yms ranetukset ovat käytössä, päästöt lienevät monikymmenkertaiset.

        Bensakoneissa ei pääsääntöisesti ole päästöongelmia. Katalysaattori hoitaa NOxit yms. ja hiukkasia tulee ainoastaan suorasuihkutusmoottoreista. Näille onkin Euro6 normissa tiukka (lukumääräpitoisuus/kappalemäärä) raja-arvo, joka taitaa käytännössä edellyttää hiukkassuodattimen käyttöä.

        Ei tässä muuta voi toivoa kuin nokilekojen käyttökielto kaupunkeihin mahd. pian!

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂👋👋👋👋👋👋👋👋

        Loma on näköjäön palauttanut lamautumisesta taas tarmosi kirjoitta noita vanhoja moneen kertaan naurettuja ja kumottuja höpinöitäsi oikein urakalla....


    • Loppoloinen

      Mydiesel. Pelastus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe