Ilkeä ja vihamielinen hoidettava/mikä sairaus ?

Minnileena

Hoidan omaistani, 85v, joka on vuosia osoittanut minua kohtaan vihaa ja ilkeyttä, vastustaa kaikkea, ei ole yhtään yhteistyökykyinen, haluaa tehdä elämäni niin vaikeaksi kuin vain voi. Olen murtunut henkisesti jo kauan sitten. En tahdo jaksaa enää.
Voivatko nuo piirteet kuulua johonkin sairauteen vai onko uskottava, että omaiseni vihaa minua niin paljon ?
Hänellä ei ole diagnoosia, kun ei tietenkään suostu mihinkään tutkimuksiin lähtemään.
Hänellä on muisti huonontunut tapahtumien suhteen, välillä hän luulee olevansa 50 vuotta taaksepäin maailmassa ja näkee ihmisiä, jopa vainajia, joita ei tietenkään ole läsnä. Joskus ei tunne kaikkia tuttujaan. Välillä on vähän parempia kausia. Sitten taas menee vaikeaksi. Mihin geriatriseen sairauteen tämä voi liittyä ?

58

2064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omhoitsu

      Alzhaimer nyt ensimmäiseksi tulee mieleen, varmaan jotain muutakin on mukana.
      Hei, ehdottomasti kannattaa käydä geriatrian lääkärillä tutkimuksissa että saatte diagnoosin ja apua.
      Meillä on parhaillaan tutkimus menossa, ongelmat ei ole lähellekään yhtä pahat kuin teillä, muisti vähän huonontunut mutta kiukuttelua ja muuta ei ole, yhteistyökin sujuu suht kivuttomasti hoidettavan kanssa.

    • Tuumasta_toimeen

      Pre-avioeron oireet ovat ilmassa. Pane eropaperit sisään. Puoli vuotta ja saat paperit, jotka allekirjoitat ja se on sitten sillä selvä.


      Saa äijä etsiä uuden "omaishoitajan" vittuilun kohteen.

      Saat itsekin muutaman vuoden laatuaikaa.

      • Omomomomo

        Missä sanottiin, että hoidettava on "äijä".


      • omhoitsu

        Mikä pahan olon purkaus tällä yhdelle tuli, sun kannattaa myös käydä tutkituttamassa terveytesi ja kuntosi taso.


    • Minnileena

      Selvyyden vuoksi kerron, että hoidettava on äitini. Se tekee asian vielä vaikeammaksi.
      Olo on ristiriitojen raastama, koska äitihän on "pyhä olento", jota ei saa kritisoida, en uskalla edes puolustaa itseäni. Siitä tulee vaan pahempi huuto ja riita.
      Olen sen sukupolven lapsi, jolle opetettiin Katekismusta, että "kunnioita isää ja äitiäsi jne." Sen perusteella kai äitinikin luulee, että hän voi olla ihan millainen vaan minua kohtaan.
      Kotihoito yritti saada äitiäni lähtemään terveysasemalle muistitestiin, että sen varjolla päästäisiin tutkimusten alkuun ja äiti saisi lääkityksen.
      Äiti tiuskaisi kotihoidolle ja minulle: " En m i n ä hullu ole, t e olette ! Menkää itse testiin ! Minä en lähde !"
      Hulluudestahan ei ole kysymys, vaan jostakin geriatrisesta sairaudesta.
      Ihmistä ei voi väkisin viedä mihinkään. Ei edes ihmistä, jolla ei ole omaa oiretiedostusta sairaudestaan. Ihmisellä on itsemäärämisoikeus.
      Äitini osaa ovelasti lisäksi hetken aikaa näyttää suht' normaalikäytöksiseltä, jos ulkopuolisia, esimerkiksi kotihoidosta, on paikalla. Hän pystyy salaamaan, minkälainen hän on yleensä, normaalisti, esimerkiksi juuri minulle.
      Mitä tehdä ? Mikäköhän sairaus ?
      Miten voi saada ihmisen ymmärtämään, että hän tarvitsee tutkimuksen, lääkärikäynnin ja apua. Hänen mielestään hänessä ei ole mitään vikaa.
      Minä olen se kamala ihminen, jossa on kaikki viat ja joka on syypää kaikkeen.

      • mennyttätoi

        tutulta kuulostaa! Mullakin oli huono omatunto. Hän (äitini) ajatteli mun elämäntehtäväksi hänen hoitonsa t. ainakin, että mun pitäisi asua hänen kanssaan koko elämäni. Silloin hänen nuoruudessaan kai oli tavallista, että tyttäret/lapset asuvat vanhempiensa kanssa.

        Voit kysellä kotihoitoihmisiltä miten hänet saisi lääkäriin. Edeltä käsin voit toimittaa lääkärille asialistaa hänestä. Voitko "nauhoittaa" kännykällä hänen tavallista käytöstään?
        Voiko vanhustyön "ohjaaja" tms. käydä hänen luonaan tekemässä "palvelukartoitusta" ja sen yhteydessä lobbata lääkärikäynnin/tutkimuksen puolesta. Sanoa vaikka, että tutkimuksen jälkeen voi saada halvemmalla apuvälineitä tms. Ja joskus pitääkin olla lääkärintodistus johonkin tarvitsemaansa.

        Jaksamista Sinulle!


      • mennyttätoi

        En tunne asioitasi tietenkään enkä tiedä oletko omaishoitaja t. muuten hänen kanssaan täysipäiväisesti. Jos käyt itse lääkärissä ja sinulla on "nauhoite" hänen käytöksestään sinua kohtaan, voit ehkä pyytää sillä perusteella sairaslomaa? Tai voit toimittaa tuon nauhoitteen hänen lääkärilleen t. muille hoitoalan ihmisille.

        Kukaan muu ei huolehdi sinun jaksamisestasi kuin sinä itse. Ambulanssin voi kutsua, jos äitisi tilanne sitä vaatii. Äärimmäisenä keinona poliisi. Kerran äidilleni ambulanssin soitti naapuri, kun hänellä oli harhat pahimmillaan.


      • Minnileena

        Hei ! Olen kerran aikoinaan joutunut soittamaan ambulanssin. Ei otettu. Sanottiin, että "varmaan Alzheimer, vie äitis terveyskeskukseen, sieltä saa lähetteen tutkimukseen!". Jouduin tuomaan hänet omaan kotiini pariksi päiväksi, kun yksinkään häntä ei voinut mitenkään jättää. Tilanne rauhoittui sittemmin vähäksi aikaa. Aluksi "kohtaukset" tulivat kausittain. Sittemmin tilanne on ollut päällä melkein koko ajan vaihtelevalla sekavuustasolla, joskus on rauhallisempiakin jaksoja. Hänellä on aika ajoin ollut kotihoitajan käyntejä päivittäin, niinkuin nytkin.


      • Minnileena

        Pikatilanteissa terveyseskukseen ei pääse eikä äitini ole sinne suostunut näissä merkeissä ikinä, koska omasta mielestään hänellä ei ole yhtään mitään vikaa.
        Oiretiedostusta (tyypillisesti) ei ole.
        Minulla ei ole tietoa, mihin voi suoraan viedä sekavan potilaan, jota ei voi yksin jättää ja jota en kykene hoitamaan.
        Yleiseen päivyssairaalaan vai minne ? Helsingissä Haartman ?


      • Minnileena
        mennyttätoi kirjoitti:

        tutulta kuulostaa! Mullakin oli huono omatunto. Hän (äitini) ajatteli mun elämäntehtäväksi hänen hoitonsa t. ainakin, että mun pitäisi asua hänen kanssaan koko elämäni. Silloin hänen nuoruudessaan kai oli tavallista, että tyttäret/lapset asuvat vanhempiensa kanssa.

        Voit kysellä kotihoitoihmisiltä miten hänet saisi lääkäriin. Edeltä käsin voit toimittaa lääkärille asialistaa hänestä. Voitko "nauhoittaa" kännykällä hänen tavallista käytöstään?
        Voiko vanhustyön "ohjaaja" tms. käydä hänen luonaan tekemässä "palvelukartoitusta" ja sen yhteydessä lobbata lääkärikäynnin/tutkimuksen puolesta. Sanoa vaikka, että tutkimuksen jälkeen voi saada halvemmalla apuvälineitä tms. Ja joskus pitääkin olla lääkärintodistus johonkin tarvitsemaansa.

        Jaksamista Sinulle!

        Joittenkin iäkkäitten ajattelu tuntuu kulkevan sitä rataa, että lapset tehdään vain sitä varten, että joku hoitaa heitä vanhana. Vaikka vanhana tulisi kuinka ilkeäksikin, heillä on silti otsaa olettaa, että se lapsi silti nurkumatta täyttää heidän kaikki toiveensa/vaatimuksensa. Ikää myöten ajattelu kaventuu niin paljon, ettei osaa enää asettua toisen ihmisen asemaan, vaikka se toinen uhraisi koko loppuelämänsä iäkkään puolesta.
        Olen aina halunnut huolehtia vanhemmistani, mutta jo vuosia se on tapahtunut oman terveyteni kustannuksella, mielenterveyden ja fyysisen terveyden.
        Vaikka teen kaikkeni, äiti onnistuu syyllistämään minut, minulla on aina huono omatunto.
        Jaksamisia kaikille !


    • Minnileena

      Oireista vielä sen verran, että koska äitini katselee vielä vähän televisiota ja lukee päällisinpuolin uutisia lehdestä, hänen muistinsa ei ole kauhean huono, jos alettaisiin kysyä vakiomuistikysymyksiä: Kuka on Suomen presidentti jne.
      Hänen muistinsa pettää oman elämänsä tapahtumien suhteen, mitä hän teki milloinkin tai ei tehnyt. Jos kertoo hänelle, että olit viime marraskuussa laboratiossa, hän väittää
      kivenkovaan vastaan. "En ole ollut moneen vuoteen !"
      Sukulaisia asuu Tampereella, hän on siellä käynyt noin 100 kertaa, nyt hän ei oikein enää muista missä Tampere on. Kauppalistaa hän ei pysty suunnittelemaan ja tekee pieniä kotitöitä uudestaan ja uudestaan turhaan, esimerkiksi pyyhkii keittiön kaapin ovia joka päivä, koska "ei ole pyyhkinyt niitä ainakaan kuukauteen".
      Ottaa kahviastiastonsa esiin ja pesee sen joka päivä, vaikka sitä ei ole käytetty viiteen vuoteen.
      Lisänä häiriökäyttäytyminen ja ilkeys.
      Ja harhanäyt. Muut ovat tietysti valehtelijoita, koska hänen oma muistinsa pettää….
      Ja kaikenlaista sekalaista….
      Tunnistatteko oireita ?

      • joyhdessäonpakkojatkaa

        Minä kyllä laittaisin aivoverenkiertoon liittyväksi, kuten oli isoäidilläni - sama tilanne.

        Totta kai on psyykkisesti kova paikka myöntää, ettei muista, mutta ihan varmasti todellisuudessa äitisi tietää ongelmansa, vaikka kiistääkin sen. Ehkä hän kuvittelee, että pitämällä jääräpäisesti kiinni omasta kannastaan, niin muut antavat periksi ja näin ollen hänessä ei muka olisi mitään vikaa.

        Mitä hyötyä olisi saada hänet tutkimuksiin tai lääkäriin? Mitä hyötyä todellisuudessa on pillereistä, joiden sivuvaikutus on aggressiivisuus ja käytöksen häiriöt ja masennus? Kakki nämä ovat ikäihmisillä nyt uutisoidun mukaan lisääntyneet juuri kun lääkitystä on lisätty.

        Se muistamattomuus on kova paikka myöntää, koska oman elämänhallinnan kokemus on psyykkisesti ihmiselle se kaikista tärkein asia.

        Voi olla, että sitä ei edes tuolta tasolta ymmärrä ennen kuin - ja jos - sen muistamattomuuden joutuu itse kokemmaan.

        Ajattelisin avoimen keskustelun olevan ainoa tie ja unohtaisin kaikki lääkärit ja tutkimukset - omaishoitaja kertoo väsymyksestään, voimiensa uupumisesta ja ryhtyy neuvottelemaan, että miten tilanteesta saadaan sellainen, että hänkin jaksaisi elää.

        Toisena vaihtoehtona on suoranainen uhkailu - jos edellinen ei tuota tulosta - että jättää hoitotehtävän, jos tahti ei muutu, koska tilannee ajautuu itsemurhaan, ja tuskin äiti haluaa sitä vastuulleen.

        Luultavasti äiti tietää, että nämä hoitoonohjaus/lääkäri/pilleripuheet ovat turhat, niistä ei ole apua ja ehkä juuri siksi vastustaa koko ajatusta.

        Ja totta puhuen - ei niistä ole apua, todennäköisesti olisi vain enemmän haittaa ja stressiä. Ja stressiähän on tilanne, jossa patistetaan tutkimuksiin, joista ei ole apua ja toisaaltaa toinen vastustaa niitä.


      • keuhkojentilanne

        Tuli mieleen toinen vaihtoehto - hapensaanti. Eräällä sukulaisella oli tämä ongelma vuosikausia - ja hänellä oli harhoja - pahimpina aamuisin herätessä - ja muistiongelmia, eikä kukaan koskaan ymmärtänyt, että hänen hapensaannissansa oli ongelmia. Vaivoja pidettiin paniikkihäiriönä. Käsittämätöntä, koska hän kävi oireistaan ja vaivoistaan vuosikausia lääkärissä ja tutkimuksissa - keuhko-ongelma happivajauksen osalta selvisi vasta viime vuosina ennen kuolemaa.


      • Tytär-65

        Samanlaia oireita kun isälläni79.v.2v.sitten ajoi vielä autoa ja oli ok.aivoverenkiertohäiriöitä alkuun noin 3-4v .ja nopeassa tahdissa 1.5v.mennyt niin huonoksi että todettiin pitkälle edennyt alzhaimerin tauti.eikä mitään enää tehtävissä kun ei ollut lääkitystä ja kieltäytyi lähtemästä ajoissa lääkäriin.voimia.huijaa että menette vuosikontrolliin terv.asemalle niin saat lääkäriin.ja soitat hoitajalle etukäteen ja kerrot oireista niin lääkäri pystyy auttamaan asiaa.voimia.


    • jotain.diagnoosia

      "Tunnistatteko oireita ?"
      Vaikuttaa aivotoiminta olevan pitkän iän haperruttamassa tilassa. Ja oireet, mitä sitten vast'edes lienevätkään, tulevat mitä todennäköisimmin enenemään.
      En tiedä terveystoimen käytäntöjä, mutta voisiko olla mahdollista että joku sairaanhoitaja tai lääkäri keskustelisi hänen kanssaan kotona ikäänkuin vaivihkaa havaintoja tehden; vaatii kai lääkäriltäkin hieman kokemusta ja kärsivällisyyttäkin.

      • henkinen.kidutus

        Itse olen taistellut samanlaisessa tilanteessa 66 vuotiaan mieheni kanssa. Aloittajan kertomus on kuin suoraan hänestä.
        Terveydenhoitajille ja lääkäreille osaa näytellä. Muistitestitkin meni ihan hyvin, juuri nämä presidentit ja päivämäärät. Hänen luonteensa on muuttunut ilkeäksi ja negetiiviseksi. Kotona joka päivä riitaa ja kinaa hänen takiaan. Syyttelee ja aliarvioi minua jatkuvasti. Pesulle ei suostu menemään ja haju on sen mukainen.
        Hän peruu itse kaikki lääkärin tai terveydenhoitajan ajat mitä hänelle on tilattu. Viimeksi muistihoitaja tilasi hänelle geriatrin ajan ja kun aika tuli, hän perui sen minulta salaa ja hävitti paperit jotka oli lähetetty täytettäväksi.
        Olen selvittänyt asiaa monenkin henkilön kanssa, miten saisin hänet lääkäriin ja hoitoon. Kylmä totuus on että en mitenkään, koska häntä ei saada näillä perusteilla pakkohoitoon. Hän saa perua ja laistaa hänelle määrätyt hoidot.
        Se neuvo minulle kuitenkin on annettu, että jos hän käy minuun käsiksi tai vaikkapa sulkee tieni kun kuljen, kannattaa heti lähteä pois. Siinä on apu mitä tämän kolmen vuoden aikana olen saanut.
        Saan päivittäin henkistä kidutusta niin paljon häneltä, että aamut ovat todella tuskaisia itselleni. Tärisen sisäisesti aina kun joudun olemaan kaksin hänen kanssaan samassa tilassa.
        Haluaisin pois, mutta hän ei eroa tai muuta pois koska olemme naimisissa ja hänestä minulla on velvollisuus huolehtia hänestä.


      • mennyttätoi
        henkinen.kidutus kirjoitti:

        Itse olen taistellut samanlaisessa tilanteessa 66 vuotiaan mieheni kanssa. Aloittajan kertomus on kuin suoraan hänestä.
        Terveydenhoitajille ja lääkäreille osaa näytellä. Muistitestitkin meni ihan hyvin, juuri nämä presidentit ja päivämäärät. Hänen luonteensa on muuttunut ilkeäksi ja negetiiviseksi. Kotona joka päivä riitaa ja kinaa hänen takiaan. Syyttelee ja aliarvioi minua jatkuvasti. Pesulle ei suostu menemään ja haju on sen mukainen.
        Hän peruu itse kaikki lääkärin tai terveydenhoitajan ajat mitä hänelle on tilattu. Viimeksi muistihoitaja tilasi hänelle geriatrin ajan ja kun aika tuli, hän perui sen minulta salaa ja hävitti paperit jotka oli lähetetty täytettäväksi.
        Olen selvittänyt asiaa monenkin henkilön kanssa, miten saisin hänet lääkäriin ja hoitoon. Kylmä totuus on että en mitenkään, koska häntä ei saada näillä perusteilla pakkohoitoon. Hän saa perua ja laistaa hänelle määrätyt hoidot.
        Se neuvo minulle kuitenkin on annettu, että jos hän käy minuun käsiksi tai vaikkapa sulkee tieni kun kuljen, kannattaa heti lähteä pois. Siinä on apu mitä tämän kolmen vuoden aikana olen saanut.
        Saan päivittäin henkistä kidutusta niin paljon häneltä, että aamut ovat todella tuskaisia itselleni. Tärisen sisäisesti aina kun joudun olemaan kaksin hänen kanssaan samassa tilassa.
        Haluaisin pois, mutta hän ei eroa tai muuta pois koska olemme naimisissa ja hänestä minulla on velvollisuus huolehtia hänestä.

        Ota selville turvakotimahdollisuus paikkakunnallasi.
        Tuossa hoitsukundi ehdottaa laittamaan muistiin päivämäärän kanssa näitä muistiongelmia ja käytöshäiriöitä. Mene itse lääkäriin ja kerro tilanne. Ehkä sua voidaan jotenkin auttaa. Ehkä pääset jonnekin tuttavalle hetkeksi tms. Voit myös yrittää saada omaa asuntoa kaupungin asuntosihteeriltä. Jos miehesi tulee tuttavallesi/uuteen asuntoosi rähjäämään, voi soittaa poliisin. Toisen kodista on poistuttava heti pyydettäessä.


      • yrittänytkerran

        Miten voi jättää yksin ihmisen, joka on saattaa olla uhka, mutta joka ei yksin kuitenkaan pärjää ?
        Tuntee itsensä heitteillejättäjksi !
        Se aiheuttaa pahoja ristiriitoja ihmiselle.


      • Minnileena
        henkinen.kidutus kirjoitti:

        Itse olen taistellut samanlaisessa tilanteessa 66 vuotiaan mieheni kanssa. Aloittajan kertomus on kuin suoraan hänestä.
        Terveydenhoitajille ja lääkäreille osaa näytellä. Muistitestitkin meni ihan hyvin, juuri nämä presidentit ja päivämäärät. Hänen luonteensa on muuttunut ilkeäksi ja negetiiviseksi. Kotona joka päivä riitaa ja kinaa hänen takiaan. Syyttelee ja aliarvioi minua jatkuvasti. Pesulle ei suostu menemään ja haju on sen mukainen.
        Hän peruu itse kaikki lääkärin tai terveydenhoitajan ajat mitä hänelle on tilattu. Viimeksi muistihoitaja tilasi hänelle geriatrin ajan ja kun aika tuli, hän perui sen minulta salaa ja hävitti paperit jotka oli lähetetty täytettäväksi.
        Olen selvittänyt asiaa monenkin henkilön kanssa, miten saisin hänet lääkäriin ja hoitoon. Kylmä totuus on että en mitenkään, koska häntä ei saada näillä perusteilla pakkohoitoon. Hän saa perua ja laistaa hänelle määrätyt hoidot.
        Se neuvo minulle kuitenkin on annettu, että jos hän käy minuun käsiksi tai vaikkapa sulkee tieni kun kuljen, kannattaa heti lähteä pois. Siinä on apu mitä tämän kolmen vuoden aikana olen saanut.
        Saan päivittäin henkistä kidutusta niin paljon häneltä, että aamut ovat todella tuskaisia itselleni. Tärisen sisäisesti aina kun joudun olemaan kaksin hänen kanssaan samassa tilassa.
        Haluaisin pois, mutta hän ei eroa tai muuta pois koska olemme naimisissa ja hänestä minulla on velvollisuus huolehtia hänestä.

        Olet vaikeassa (oikeammin kauheassa) tilanteessa. Minustakin tuntuu, että päivän paras hetki on mennä nukkumaan. Aamulla ensimmäiseksi hyökkää aivoihini ahdistus tulevasta päivästä, vaikka kuinka yrittäisin psyykata itseäni, että "ota iisisti, ota iisisti, yritä edes ottaa iisisti!"
        Autonominen hermostoni on jo ottanut vallan minusta. Mikään järkeily ei enää rauhoita minua.
        Olen siinäkin suhteessa samanlaisessa satimessa, että äitini osaa näytellä "sopuisaa, hymyilevää pientä mummelia", kun tarvitaan. Tietääkseni hän ei ole muita kohtaan ainakaan kovin vihamielinen. Hänen mielestään minä olen aiheuttanut kaiken pahan hänen elämässään, pilannut sen ja olen kaikkeen syyllinen. En ole sitä vielä niellyt ! Yritän uskoa itseeni: en ole paha ihminen.
        En voi edes (kaukana asuville) sukulaisille kertoa, minkälaista minulla on, koska he arvattavasti luulisivat minun mustamaalaavan äitiäni. Muitten mielestä, jotka harvoin näkevät äitiäni tai vain puhelimessa puhuvat, äitini on ihan ok ja
        niin reipas ja hyvämuistinen !
        Olen ollut vuosia ansassa ja satimessa tämän asian kanssa.
        Onko miehellesi onnistuttu yrittää määrtä mitään "täsmälääkitystä" ja syökö hän niitä ? Olen kuullu ja lukenut, että oikea lääkitys voisi lievittää paljonkin oireita ja siihen luon nyt itsekin toiveeni, kunhan saadaa homma käyntiin. Ensi tulee sairaanhoitaja kotihoidosta tekemään äidilleni "tietovisan" (=muistitestin).
        Vähän pitää yrittää huijaamalla asioita eteenpäin.
        Jää nähtäväksi, miten menee…


      • henkinen.kidutus
        Minnileena kirjoitti:

        Olet vaikeassa (oikeammin kauheassa) tilanteessa. Minustakin tuntuu, että päivän paras hetki on mennä nukkumaan. Aamulla ensimmäiseksi hyökkää aivoihini ahdistus tulevasta päivästä, vaikka kuinka yrittäisin psyykata itseäni, että "ota iisisti, ota iisisti, yritä edes ottaa iisisti!"
        Autonominen hermostoni on jo ottanut vallan minusta. Mikään järkeily ei enää rauhoita minua.
        Olen siinäkin suhteessa samanlaisessa satimessa, että äitini osaa näytellä "sopuisaa, hymyilevää pientä mummelia", kun tarvitaan. Tietääkseni hän ei ole muita kohtaan ainakaan kovin vihamielinen. Hänen mielestään minä olen aiheuttanut kaiken pahan hänen elämässään, pilannut sen ja olen kaikkeen syyllinen. En ole sitä vielä niellyt ! Yritän uskoa itseeni: en ole paha ihminen.
        En voi edes (kaukana asuville) sukulaisille kertoa, minkälaista minulla on, koska he arvattavasti luulisivat minun mustamaalaavan äitiäni. Muitten mielestä, jotka harvoin näkevät äitiäni tai vain puhelimessa puhuvat, äitini on ihan ok ja
        niin reipas ja hyvämuistinen !
        Olen ollut vuosia ansassa ja satimessa tämän asian kanssa.
        Onko miehellesi onnistuttu yrittää määrtä mitään "täsmälääkitystä" ja syökö hän niitä ? Olen kuullu ja lukenut, että oikea lääkitys voisi lievittää paljonkin oireita ja siihen luon nyt itsekin toiveeni, kunhan saadaa homma käyntiin. Ensi tulee sairaanhoitaja kotihoidosta tekemään äidilleni "tietovisan" (=muistitestin).
        Vähän pitää yrittää huijaamalla asioita eteenpäin.
        Jää nähtäväksi, miten menee…

        Miehellä on mielenterveyslääkkeitä. Pari vuotta sitten hänelle lisättiin lääkitystä, mutta kieltäytyi ottamasta isompaa annosta. Mitään muuta täsmälääkitystä ei ole kun en ole saanut häntä sinne geriatrille, enkä kunnollisiin muistitesteihinkään.
        Viime syksystä olen odottanut hänelle aikaa jossa terveydenhoitaja käskee hänet terveystarkastukseen ja sitäkautta saataisiin "huijatuksi" pariksi vuorokaudeksi laitoshoitoon tarvittavia testejä varten.
        Eivät ota täällä pyyntöäni tosissaan, koska mies osaa esittää fiksua ja filmaattista. Täydestä menee nämmä esitykset terveyskeskuksessa. Luulisi ammatti-ihmisten näkevän tälläisen esittämisen läpi.

        Minusta tuntuu, että koko elämäni on mennyt hukkaan. En ole saanut koskaan elää omaa elämääni vaan koko elämäni on ollut miehen sairastelua ja hänen oireittensa mukana kulkemista. Hän on elänyt omaa elämäänsä ja elänyt myös minun elämäni.
        Sosiaalihoitaja sanoi, että henkinen väkivälta toista kohtaan ei oikeuta pakkohoitoon, pitää olla fyysistä ennenkuin pakkohoito käynnistyy.
        Minä en enään ole edes yrittänyt pitää kulisseja pystyssä, en välitä. Minusta toistenkin pitää nähdä asiat niin kuin ne on.
        Minäkin olen pilannut hänen elämänsä ja olen kaiken pahan alku ja juuri. Silti hän ei päästä minua lähtemään.

        Ei me Minnileena olla huonoja ihmisiä, vaan liian hyviä. Ajattelemme liikaa toisia emmekä yhtään itseämme. Moni olisi meidän tilanteessa nostanut jo kytkintä ja lähtenyt.
        Tässä tämän päivän haukkujen ja ilkeyksien jälkeen ajattelin, että mitä jos vain ottaisin ja lähtisin pois. Jättäisi mitään sanomatta yksin ja soittaisi lanssin hakemaan "yksinäisen" ihmisen hoitoon, koska ei pärjää yksikseen kotona.

        Lankesiko hoito sinulle automaattisesti vai halusitko itse hoitaa äitiäsi?
        Minut velvoitettiin koska olen puoliso...:(


      • Minnileena

        Isäni kuoltua pidin itsestäänselvänä, että huolehdin kaikin puolin äidistäni, muita kun ei ole 200 km:n säteellä. Halusin antaa äidilleni mahdollisimman hyviä vuosia
        En ole ollut hänen "suosikkinsa" koskaan, mutta halusin tehdä parhaani.
        Tilanne huononi aika nopeasti, melkeinpä vuodessa. En arvannut, mitä tuleman pitää ja aika nopeasti. Oletan, että ainakin isäni kuolema vaikutti hänen psyykkeeseensä ja joku todennäköisesti geriatrinen sairaus tekee tehtäväänsä. Se on alkanut kylläkin jo kauan ennen isäni kuolemaa, jälkeenpäin ajatellen sen tajuan.
        Oireet oli olemassa.
        En ole päässyt perille, onko kaikki ilkeys tahallista ja tarkoituksellista vai johtuuko osa sairaudesta. On vaikea tietää ihmisestä, tiedostaako hän itse, minkälainen hän on.
        En tiedä, mitä tehdä elämäni kanssa.
        Pelkään meneväni psykoosiin, sekoavani totaalisesti.
        Mutta yritämme jaksaa, vai mitä…?
        Päivä kerrallaan.
        Lämpimiä ajatuksia sinulle !


      • vaimoihminen
        henkinen.kidutus kirjoitti:

        Miehellä on mielenterveyslääkkeitä. Pari vuotta sitten hänelle lisättiin lääkitystä, mutta kieltäytyi ottamasta isompaa annosta. Mitään muuta täsmälääkitystä ei ole kun en ole saanut häntä sinne geriatrille, enkä kunnollisiin muistitesteihinkään.
        Viime syksystä olen odottanut hänelle aikaa jossa terveydenhoitaja käskee hänet terveystarkastukseen ja sitäkautta saataisiin "huijatuksi" pariksi vuorokaudeksi laitoshoitoon tarvittavia testejä varten.
        Eivät ota täällä pyyntöäni tosissaan, koska mies osaa esittää fiksua ja filmaattista. Täydestä menee nämmä esitykset terveyskeskuksessa. Luulisi ammatti-ihmisten näkevän tälläisen esittämisen läpi.

        Minusta tuntuu, että koko elämäni on mennyt hukkaan. En ole saanut koskaan elää omaa elämääni vaan koko elämäni on ollut miehen sairastelua ja hänen oireittensa mukana kulkemista. Hän on elänyt omaa elämäänsä ja elänyt myös minun elämäni.
        Sosiaalihoitaja sanoi, että henkinen väkivälta toista kohtaan ei oikeuta pakkohoitoon, pitää olla fyysistä ennenkuin pakkohoito käynnistyy.
        Minä en enään ole edes yrittänyt pitää kulisseja pystyssä, en välitä. Minusta toistenkin pitää nähdä asiat niin kuin ne on.
        Minäkin olen pilannut hänen elämänsä ja olen kaiken pahan alku ja juuri. Silti hän ei päästä minua lähtemään.

        Ei me Minnileena olla huonoja ihmisiä, vaan liian hyviä. Ajattelemme liikaa toisia emmekä yhtään itseämme. Moni olisi meidän tilanteessa nostanut jo kytkintä ja lähtenyt.
        Tässä tämän päivän haukkujen ja ilkeyksien jälkeen ajattelin, että mitä jos vain ottaisin ja lähtisin pois. Jättäisi mitään sanomatta yksin ja soittaisi lanssin hakemaan "yksinäisen" ihmisen hoitoon, koska ei pärjää yksikseen kotona.

        Lankesiko hoito sinulle automaattisesti vai halusitko itse hoitaa äitiäsi?
        Minut velvoitettiin koska olen puoliso...:(

        Voit ilmoittaa, ettet enää jaksa olla omaishoitaja. Silloin kunta tai kaupunki järjestää kotihoidon
        häntä hoitamaan. Ja jos tilanne ei parane, hae avioero. Voit hakea sitä itse, ei siihen miehen lupaa tarvitse.


    • Kyseessä on mitä ilmeisemmin Alzheimerin tauti. Se rappeuttaa aivojen toimintaa riippuen hitaasti tai nopeasti (riippuen mikä Alzheimerin taudin muoto on kyseessä). Jos Lewyn kappale tauti niin se on nopeimmin etenevä versio taudista. Alzheimerin tauti ilmenee alkuun muistivajavuuksina ja muistamattomuutena joka vain pahenee ja pahenee. Lähimuisti häviää ensin ja potilas taantuu jonnekin menneisiin aikoihin (niitä hän yleensä muistaa melko hyvin). Hän saattaa luulla omaistaan aivan vieraaksi koska ei tunnista tätä enää omaisekseen. Esim. puoliso tai lapsi voi potilaasta olla täysin vieras henkilö, koska hänen aivot eivät enää tunnista kasvoja, joskus potilaan ääni saattaa olla tuttu asia jonka hän ehkä jotenkuten tunnistaa, pikkuhiljaa sekin loppuu. Tuossa vaiheessa tautia tulee mukaan aggressiivisuutta, se voi ilmetä alkuun henkisenä aggressiivisuutena kuten huutamisena tms. mutta muuttuu ajan myötä fyysisemmäksi jolloin esim. lyöminen, potkiminen, huitominen tai pureminen ovat arkipäivän juttuja jo. Vointi kuitenkin vaihtelee ja toisena päivänä voi olla hyvä päivä jolloin kaikki sujuu mallikkaasti, mutta seuraava päivä voi olla täysin kaaosta ja mikään ei onnistu ilman jotain fyysistä konfliktia. Vaikeasti oireileva Azheimer potilas on raskas hoitaa kotona ja jos omainen on itsekin iäkäs, voivat molemmat pahimmillaan loukkaantua (aggressiivinen henkilö voi esim. tönäistä omaisen kumoon, jolloin tämä loukkaantuu esim. lonkkamurtuman vuoksi ja siitä tulee väkisin sairaalareissu).
      Kehottaisin sinua nyt laittamaan esille jonnekin muistiinpanoihin vaikka päiväkirjamaisesti hiukan päivän kulusta, miten muistiongelma esiintyy päivittäisessä kotona olemisessa (millaisia asioita muistaa ja mitä ei), jos jonkinlaista aggressiivisuutta esiintyy niin minkälaista se on ja missä tilanteissa se tulee esiin (onko aggressio siis fyysistä vai enemmän henkisellä puolella). Varaa aika terveysasemalle tai jos haluat diagnoosin niin muistipoli on myös hyvä vaihtoehto. Tärkeää on seurata miten hän syö ja juo, miten muistaa wc-asioinnit ja hygienian ym. asioita. Ota muistiinpanot mukaan joka kerta kun menet lääkärin puheille, se helpottaa diagnoosin tekoa.
      Nykyisin lääkkeillä voidaan hidastaa taudin etenemistä, mutta sekään ei aina tuo apua (ihmiset kun reagoivat eri tavoin yksilöllisesti lääkkeiden hyötyihin). Lääkkeet eivät kuitenkaan paranna muistia, vaan ainoastaan hidastavat taudin etenemistä. Jos kotona pärjääminen alkaa arveluttaa, uskalla se myös sanoa suoraan ja ajoissa, sillä hoitopaikkaa ei ole helppo saada ja sen saaminen voi kestää kauan.

      • Muuten.hyvä

        Lewyn kappale ei ole alzheimerin taudin muoto vaan oma sairautensa. Eikä ole muitakaan muotoja, tarkistapa hoitsu tietosi.


      • Muuten.hyvä kirjoitti:

        Lewyn kappale ei ole alzheimerin taudin muoto vaan oma sairautensa. Eikä ole muitakaan muotoja, tarkistapa hoitsu tietosi.

        Kylläpä muuten on. Alzheimerin jälkeen yleisin dementian muoto. Ja usein myös nopeasti eteneväkin kaiken lisäksi. Voit tarkistaa asian vaikka terveyskirjastosta tai mistä tahansa terveysalan tietolähteestä.


    • Kerron muutaman esimerkin omasta kokemuksestani Azheimer potilaiden tilanteesta:
      Kotihoidossa oli hyvin iäkäs (n 85-86v) pariskunta, joilla molemmilla tuo diagnoosi. Aamulla kun meni asuntoon, saattoi mitä vain olla edessä. Joskus oli rouvalla kädet mustelmilla kun pappa oli puristellut tai jopa lyönyt mummoa. Kylvetys olikin sitten oma juttunsa, välillä sait molemmat suostumaan kylpyyn samana päivänä, välillä sai houkutella useamman päivän että edes toinen menee kylpyyn. Ruuat ja lääkkeet jouduttiin valvotusti antamaan ja myös katsomaan että syövät, samoin juominen. Vaipat saatettiin repiä keskellä päivää pois ja pissaisia vaippoja löytyi milloin mistäkin esim. sängystä, vaatekaapista ja jopa keittiöstä.
      Toinen tilanne:
      Iäkäs rouva asui yksin kotona, siellä kävin kotihoito aamu päivä iltakäynnit, lisäksi yöpartio kävi tsekkaamassa tilanteen joskus puolen yön jälkeen. Itse olin yöpartiossa ja kun menimme asunnolle, ei mummoa näkynyt missään. Asunnon ovi oli auki, valot päällä ja vaatekaapin sisältö sekä keittiön roskis levitetty lattialle. Etsimme mummoa lähialueelta tuloksetta ja teimme poliisille ilmoituksen kadonneesta mummosta tuntomerkkeineen. Mummo löytyi moottoritien varrelta yöasussa kävelemässä ja joku ohikulkija oli soittanut poliisille (kyseessä oli siis talvipakkassää). Samaiselta mummolta oli kateissa kodin avaimet, sitä etsittiin monta päivää tuloksetta, avaimet löytyivät viimein mummon "värkistä" kun yritetiin saada virtsanäytettä mahdollisen virtsatietulehduksen oireita selvittämään (mummolla oli outoa kirvelyä siellä ollut sen muutaman päivän ajan).
      Kolmas esimerkki:
      Iäkäs leskirouva (n 78v) asui yksin, kotihoito kävi useamman kerran asiakkaan luona, mummo jonotti jo hoitopaikkaa. Kerran kotona oli tulipalo alkamassa kun hoitaja meni sinne. Mummo oli kääntänyt hellan levyn päälle ja hellan päällä tavaraa joka oli alkanut sulaa ja kärytä. Sähkömittarista oli käännetty sulake irti tämän vuoksi jo aiemmin mutta joku ulkopuolinen oli sen laittanut takaisin päälle (meille ei selvinnyt kuka). Laitoimme toki lapun sähkömittariin ettei sulaketta saa laittaa koska asukas muistamaton ja voi laittaa hellan päälle ja saa aikaan tulipalon.

      Alzheimer potilaan kanssa pärjää kun käyttää maltillista äänensävyä, ei hoputa ja pakota vaan antaa hänelle aikaa tehdä itse jotain. Jos potilas alkaa kiihtyä, kannattaa heti muuttaa puheenaihetta ja vaikka hetkeksi poistua toiseen huoneeseen. Tulitikut, kynttilät ym. kannattaa vaihvikaa poistaa, samoin terävät esineet piiloon ylös tms paikkaan josta ei helposti löydä (varsinkin silloin tärkeää jos fyysistä aggressiivisuutta jo on).

      • mennyttätoi

        Kiva, että viitsit antaa neuvoja. Kerro kuitenkin, mitä noiden asiaa tuntemattomien pitäisi tehdä. Mikä on se oikea väylä, kun lääkäriin ei saa? Vanhustyön johtaja? Jokin palveluneuvoja?
        Ehkä jokin keino, millä henkilön saa lääkäriin? Kuten, että tarvitsee lääkärintodistuksen johonkin? Mihin?


    • Minnileena

      Kiitän kaikista vastauksista, jotka silläkin tavalla helpottavat oloani, että olen jo alkanut uskoa olevani paha ihminen. Luen kaikki nämä ja mahdolliset uudet vastaukset tarkkaan läpi - uudestaankin.
      Aluksi tämmöinen yeiskommentti, että olen miettinyt, miksi 40-,50-,60-lukujen ihmisten, jotka ovat jo itsekin jääneet eläkkeelle tai tulevat jäämään, pitää uhrata omat viimeiset vuotensa erilailla sairaitten ihmisten hoitamiseen, johon ei ainakaan minulla ole a m m a t t i t a i t o a ollenkaan ! Olen itse jo alkanut sairastua psyykkisesti. Tunnen jatkuvaa pelkoa ja ahdistusta johtuen äitini sekavasta ja vihamielisestä käytöksestä ja yöunetkin ovat menneet.
      Äitini olisi 6 vuotta sitten halunnut palvelutaloon. Kysyin paikkaa. Ei ollut mitään mahdollisuutta. Ei edes jonoon. Systeemi oli muuttunut niin, että "koti on paras" !
      Kenen mielestä ? Sen vanhuksenko, joka ei omaa parastaan enää ymmärrä.
      Tai kelle ? Kysyn vain ? Ei ainakaan näin vaikeille "tapauksille" eikä heidän omaisilleen.
      Sattumalta osui asiaa googlatessa silmiini vanhan Tehy-lehden artikkeli:
      "Jäykkyyttä, harhoja ja painajaisia"
      Erikoislääkäri Risto Vataja kertoo Lewyn kappale taudista.
      Erittäin hyvä artikkeli.
      Hämmästyin ! Minulla ei lääketieteen opintoja ole, mutta oireet sopisivat aika hyvin äitiini. Siinä oli mm. yksityiskohta, että ko. potilaat voivat nähdä usein pikkulapsia (näkyinä), äitini on tällaisesta kertonut vuosia. Olin aika äimänä, kun luin artikkelia.
      Se oli monipuolinen, valaiseva, oireista, syistä ja seurauksista.

      Uusi tieto minulle on ollut myös, että ko. sairaudet voivat alkaa niinkin aikaisin kuin 60 vuoden jälkeen. Äitini tapauksessa, hän on muutenkin aina ollut vähän erikoinen luonteeltaan, miten läheinen voi erottaa onko ihminen vain "vähän erikoinen joskus"
      vai onko hänellä joku sairaus alkanut ?

      Tunteeko kukaan muu syyllisyyttä, ettei koskaan pysty hoitamaan läheistään niin hyvin kuin pitäisi vaikka uupumuksen partaalla kaikkensa yrittää ?
      Mieleni alkaa tehdä tepposia minulle, vaadin itseltäni yhä enemmän, kun äitini tulee yhä vaativammaksi ja vihaisemmaksi.

      Minkälainen mahdollisuus ja missä vaiheessa Lewyn kappale tauti-potilailla (tai muilla geriatrisilla) on päästä geriatriseen hoitopaikkaan, tai jos pääsee johonkin, se on palvelutalo ?

    • Yleensä joka kunnassa /kaupungissa pitäisi löytyä vanhuspalveluiden ohjaaja tai vastaava nimike (löytyy sosiaali-ja terveystoimen alaisuudesta). Esim.täällä EKSOTEn alueella se löytyy Iso Apu-palvelukeskuksesta Lappeenrannasta ja sinne keskitetty kaikki matalan kynnyksen palvelu- ja ohjaus toiminnot jotka liittyvät vanhusten palveluiden saatavuuteen koko etelä-karjalan aluella. Yleensä niihin voi soittaa etukäteen ja sopia tapaamisajasta. Vie mukaan mahdolliset liitteet esim. omaisen sairaushistoriasta jotain infoa. Ohjaaja voi pyytää että annat luvan saada tietoa omaisesi sairaushistoriasta tarvittaessa. Muistipolikinikka pitäisi löytyä myös kaikista lähisairaaloista, terveysasemilla pitäisi olla myös nimetty muistihoitaja tai dementiahoitaja, jonka voi tarvittaessa pyytää kotikäynnille (perustele hyvin ettei esim. puolisosi lähde minnekään lääkäriin tai muuallekaan missä pitäisi hoidosta neuvotella). Itse et voi diagnoosia asettaa joten sen saamiseksi lääkärin aika on ehdottomasti tarpeellinen. Vasta diagnoosin saamisen jälkeen voit saada lääkkeitä ja muuta apua ongelmaasi. En tiedä onko teillä käytössä mahdollista saada kotihoidon lääkäri kotiin arvioimaan tilannetta, mutta jos on niin se mahdollisuus kannattaa käyttää. Tai yksityislääkäri viime kädessä.
      Jos kotona päivittäinen pärjääminen alkaa vedellä viimeisiään, hae ainakin apua kotihoidon puolelta, ota yhteys kotihoidon esimieheen ja selitä tilanne ja pyydä arviointikäynnille kotiin. Kerro reilusti oma tilanteesi ja miehen tilanne, myös ne vaikeudet joita kotona tulee esiin.

    • Voin kertoa yhden esimerkin omasta isästäni:
      hän sai aivoinfarktin joskus !990 luvun loppupuolella ja sitä enne muutamia sydän infaktejakin. Lisäksi epilepsiakohtauksia silloin tällöin. Aivoinfarktin jälkeen hänestä alkoi tulla aggressiivinen, lisäksi jokaöinen kastelu (vaikka oli vaippa). Hän oli myös sotaveteraani ja haavoittunut vakavasti päähän sodassa. Kaikki tuo kulminoitui kotona kun äitini omaishoitajana yritti sinnitellä ja hoitaa miestään. Äiti pelkäsi että sukulaiset pitää häntä huonona vaimona jos ei hoida miestään. Kun aggressiivisuutta alkoi tulla, kehotin äitiä soittamaan kotiapuun. Sieltä tehtiin arviointikäynti (mukana kotihoidon esimies sekä yksi työntekijä). Saimme alkuun kotiin kylvetysapua sekä INR-verikokeen oton marevan-lääkityksen vuoksi. Myöhemmin isä alkoi kieltäytyä kylvetyksistä kotona, mutta hoitaja oli fiksu ja alkoi ehdottaa että jos menisit sinne palvelukeskukseen kylpyyn, siellä kun on nuoria ja nättejä tyttöjä pesemässä. Siitä isä innostuikin ja meni useita vuosia hyvin, taksi haki kotoa (äiti pakkasi vaihtovaatteet ja vaipan mukaan kassiin), kylvetys hoidettiin 1x viikossa siellä ja sai lounaan syödä saunan päälle sekä kahvit. Aggressiivisuuteen lääkäri jollain sairaalareissulla (niitä alkoi loppuajasta olemaan tiheämmin jalkojen voimien heikennettyä) oli määrännyt alkuun opamoxia ja jossain vaiheessa se vaihdettiin risperdal nimiseen rauhoittavaan. Isän aggressivisuus ilmeni huutamisena, kiroiluna, joskus läpsimisenä ja kaikesta hoidosta ja avusta kieltäytymisenä. Jatkuvien ja toistuvien sairaalajaksojen välissä äitini väsyi hoitamiseen, menin sitten kerran äitini kanssa isää katsomaan taas sairaalaan ja pyysin päästä vastaavan hoitajan puheille. Kerroin kuinka väsynyt äiti on, ei edes uskalla nukkua öisin kun isä on kotona kun pelkää koko ajan minkä kohtauksen se taas saa. Hoitaja ymmärsi asian kyllä, mutta sanoi että hoitopaikkoja ei saa, niihin pitää jonottaa. Sanoin saman tien, että laittakaa jonoon nyt jo. Isää kuitenkin oltiin sitten kotiuttamassa eräänä maanantaina lääkärikierron jälkeen, mutta onneksi vointi romahti ratkaisevasti sunnuntaina ja isä nukkui pois. Surusta toivuttuaan äiti on voinut nyt hyvin ja jaksaa suht hyvin itsekin huolehtia päivittäisistä asioitaan vaikka ikää on jo 86v ja asuu yksin. Olin 100 varma että äiti menee kohta yhtä huonoon kuntoon kun ajaa itsensä piippuun isän takia. Onneksi tajuttiin vaatia apua ajoissa, vaikka isäni ei kaikkien apujen pariin koskaan ehtinytkään. Omaishoitaja on siis oikeutettu saamaan esim. kotiapua.

      • Minnileena

        Hoitsukundi, kiitos antamastasi informaatiosta, sen ja muun tiedon ja kaikkien kirjoittajien rohkaisemana sain soitetuksi kotihoidon sairaanhoitajalle. Sieltä tullaan kotiin tekemään äidilleni "tietovisa" (=muistitesti). Siitä päästään toivottavasti alkuun ! Se tulee olemaan pitkä ja hankala tie, mutta pienikin helpotus on suuri helpotus tällä hetkellä. On sentään jotain toivoa.
        Äidilläni on vaihtelevasti käynyt kotihoitaja, hekin ovat huomanneet "hieman poikkeavaa käytöstä ja pieniä muistihäiriöitä" (kohteliaasti ja varovaisesti ilmaistuna), eli vaikka muistitesti menisi "liian" hyvin, on tietenkin mahdollisuus ja syytä mennä terveyskeskuslääkärille, josta voi saada lähetteen geriatrille. Terveyskeskuskäynti voidaan "naamioida" rutiinivuositarkastukseksi.
        Minulla ei ole omaishoitosopimusta äitini kanssa, olen silti fyysisesti puolet vapaa-ajastani hänen apunaan vaikka "minä en sinua tarvitse mihinkään!" toistaa äitini
        epäystävällisesti jatkuvasti. Kun olen kotona, en pysty oikein kunnolla olemaan henkisesti läsnä, koska ajatus vaikeasta hoitosuhteesta suorastaan vainoaa minua. Parisuhde kärsii tilanteesta aika pahasti.
        Omaisen hoito on aina ainakin aikaa myöten raskasta, erikoisen raskasta on minusta hoitaa läheistä, jolla on myöskin psyykkisiä oireita, varsinkin vihamielisyyttä ja halu tehdä kaikki mahdollisimman hankalaksi, sabotoida kaikki yritykseni auttaa, tuhota itsetuntoni, mikä on ihan järjenvastaista äitini kannalta:
        Olen hänen ainoa auttajansa !
        Hän ei ole pystynyt syy-seuraus-ajatteluun yli kymmeneen vuoteen.


    • Minnileena

      Kiitos jälleen kirjoituksestasi, omakohtaisista kokemuksista ja muusta !
      Olen noin puolet vapaa-ajastani äitini luona, asumme samassa kaupungissa,
      kotihoito käy nyt taas, mutta lyhyet käynnit eivät riitä juuri mihinkään. He tekevät ihan varmasti parhaansa, mutta heillä ei ole yksinkertaisesti resursseja. Valtavan hyvä on kotihoito olemassa, olen kiitollinen kaikille kotihoitajille, ilman heitä ei tulisi mistään mitään, mutta valtion "säästölinja" on aiheuttanut sen, että ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevat eivät sitä saa. Äitinikään ei toisaalta tarvitse joka minuutti hoitoa, ei joka tuntikaan, mutta yksineläminen on liikaa vaadittu ihmiseltä, joka ei useista asioistaan tajua eikä sairaudestaan. Onko tämä "koti on paras paikka vanhukselle"-systeemi loppujen lopuksi säästöä ? On psykososiaalinen (?) kysymys, tehdäänkö nyt oikein. Tuskin !
      Oman "tulevaisuuteni" olen joutunut hautaamaan jo 10 vuotta sitten,
      ystäviäni en ole tavannut vuosiin. Melkein jokainen päivä on uudenlainen kaaos.
      Toisella puolella Suomea asuva sisareni ei ymmärrä tilannetta, vihamielisyys ei kohdistu häneen. Hän on ainoa, jolle olen voinut kertoa asiasta. Hän ei usko minua.
      "Näillä mennään"…. Vastuunjakajaa ei ole.

      Epäilen jotenkin Lewyn kappaletautia, vaikka jokseenkin samahan se on , mikä sen taudin nimi on. En tiedä, mikä erottaa sen muista geriatrisista sairauksista, eikä kai niillä ole tarkkoja rajojakaan…vai…?
      Äitini näkee harhoja (ihmisiä, pikkulapsia), on kausiluontoisesti huonommassa kunnossa, pahimmillaan "menneissä ajoissa", joskus hän luulee olevansa nuorena tyttönä mustikassa tai lehmiä lypsämässä. Mikään todistelu ei saa häntä tähän päivään silloin, ymmärrän täysin sen, hänen aivonsa määräävät häntä. Ehkä lääkitys voisi auttaa olla joutumatta niihin "menneisyyden tiloihin" ? Tällaiset oireet on kai ominaisia jollekin muullekin sairaudelle ?
      Lääkärille hänet on saatava, sen tajuan selkeästi !
      Jo ensi viikolla tulee sairh ja tekee "tietovisan".

    • Minnileena

      Vielä lisään, että kotihoidon työ on valtavan tärkeää, vaikka ne on lyhyitä käyntejä.
      He kuitenkin tsekkaavat päivittäin, että äiti on tallessa ja näkevät päivittäisen kunnon, huolehtivat mm. lääkityksestä ja ainakin kyselevät "onko syöty" ja auttavat ruoan lämmittämisessä ja kuulokojeen ja tukisukkien laittamisessa.
      Nykyään kotihoito tekee kotiintuotavan ruokatilauksen äidin kanssa yhdessä.
      Ongelma on vain se, että kaikkea tarvittavaa ei tule tai määrä ei riitä, koska äitini aikakäsitys ei toimi enää. Kotihoito saattaa nähdä ja sanoa, ettei esim maito ehkä tule riittämään, mutta äiti ei usko ja kun ihmisellä on itsemäärämisoikeus ja ihminen on itsepäinenkin, tilaus jää monesti vajaaksi. Täydennän varastoja käydessäni.
      Suihkupäivä on kerran viikossa kotihoitajien toimesta.
      Kaikkea tätä apua arvostan suuresti !
      Ihan riittävästi jää siivousta ja pyykättävää yms. kuitenkin.
      Äiti ei saa siivousseteliä enää, koska tulot "nousivat" kun on kotihoito, vaikka siitäkin on omavastuu ! Eikö ole absurdia ?
      Kotihoidon aloitteesta haemme nyt hoitotukea.

    • Virhearvio

      Hei, tänä aamuna juuri kaipasin tällaista "vertaistukea".
      Isän kuoltua n 4 v sitten aloin/pääsin/jouduin??? äitini(nyt 86v) omaishoitajaksi.
      Saan siitä toki kunnalta ruhtinaallisen korvauksen, joka tehtyjen työtuntien mukaan laskettuna on n 2,- e/h. Auton käyttöä ei korvata. Olen monesti kuullut ettei terveyskeskuksessa eikä kotihoidossa ole mitään mahdollisuutta tehdä tällaista työtä.
      Ja ymmärrän että autan kun voin, mutta mutta....
      Jos on hyvä päiv niin ok. verenpaineet mittaan, sokerit mitataan, haavat hoidetaan( n 1,5h joka toinen aamu)), talo lämmitetään, paikat siivotaan, lääkkeet annostellan. Käydään kaupassa, apteekissa, hoidetaan pankkiasiat ja laskut,kuljetetaan postit, haetaan hoitotarvikkeet n 40 km päästä, ollaan mukana lääkärissä, labrassa, sairaalassa, hammaslääkärissä, kampaajalla. Lumet ja hiekoitukset. Talon marjat kerätään syksyisin ja kaikki niihin liittyvä lisäksi.

      Mutta kuten tänäkin aamuna, sain taas ripityksen koska: metsät kasvaa umpeen, talo on huonosti lämmitetty( olen jo tämän luovuttanut sähköyhtiölle, koska en jaksa turata sitä puulämmitystä jokapäivä). Siteet on huonosti laitettu( hän availee itse aina yöllä). Isän aika meni muiden(naisten) perässä juoksemiseen, kun hän teki kaikki talon työt. Isän suku vei kaikki hänen rahansa, sähkölasku on aivan liian suuri, minne ne rahat oikein joutuu??? Kun ei mitään jää säästöön.

      Pyrin ymmärtämään, mutta väkisin verenpaine nousee.
      Itse teen 8 h työpäivää ja nämä em toimet hoidetaan siinä työajan ulkopuolella.
      Elän siis toisen ihmisen elämää.
      Omat harrastukset olen saanut unohtaa.
      Jatkuva varuillaolo, mitä seuraavaksi tapahtuu.
      Joka puolella toitotetaan että pidä itsestäsi huolta. Voiko joku ystävällisesti kertoa sen reseptin, mistä saan lisätunteja tai mistä saan näiden asioiden hoitoon jonkun muun tekijän. Olisin kypsä luovuttamaan. Tämä homma on jo nähty.
      Iäkkään kotona asuminen on yhteiskunnalle helevetin halpaa!!
      No me omaishoitaja-sukupolvi häviämme varmaan aika nopeasti sitten loppuunpalaneina muonavahvuudesta. Säästyy nekin eläkerahat seuraaville.

      • nyt.loppui

        Asia on just näin kun kirjoitat!!
        Ja tämän kaiken hoitotyön me teemme ilman koulutusta, ilman vapaapäiviä ( kaunis sana sopimuksessa "lakimääräiset vapaapäivät"), ilman vuosilomaa. Ilman omaa inhimillistä elämää.
        Kertokaa milloin omaishoitaja saa elää omaa elämäänsä? Milloin hän voi itsekkäästi ajatella, että menen omiin harrastuuksiini, kampaajalle, lenkille, kyllä hoidettava pärjää? Jospa tuolloin sattuukin jotain, kun omaishoitaja ei ole paikalla, ketä silloin syytetään?
        Miten omaishoitaja hoitaa oman parisuhteensa? Miten hän nauttii oman lapsensa odotuksesta tai vauva-ajasta kun hoidettava vie kaiken ajan? Onko omaishoitajalle tarjolla äitiyslomaa?

        Minullakin mitta täysi. Haen avioeroa ja irtisanon omaishoidon sopimuksen. Hoitakoot kunta ja hankkikoot laitospaikan.

        Haluan elää omaa elämääni.


    • äläluovuta

      Hei, älä avioeroa hae, mutta irtisano tuo hoitosopimuksesi heti kun pystyt.

      Perhe-elämä ei voi kestää vuosikausia tuollaista stressiä, älä uhraa parisuhdettasi ja suhdetta lapsiisi (jos sinulla lapsia on). Kuule, saat äitisi hoitolaitokseen, käyt sitten siellä katsomassa kun pystyt, ja voit syöttää ja jutella, jos siltä tuntuu. Vanhus ei ole tuossa tilassaan enää "vastuullinen", niin sinunkaan ei kannata ottaa tosissaan hänen sanomisiaan. Anna mennä toisesta korvasta ulos, ja yritä sanoa itse jotain lempeää, muuttaa hänelle mieluisampaan aiheeseen. Sen jälkeen ´jaksat paremmin henkisesti ja kaikinpuolin, kun hänen hoitonsa saa järjestettyä, yritä jaksaa vielä tämä "väliaika"? Itse en ole paljoa hoitanut vanhaa omaistani, mutta ymmärrän miten se on raskasta kun olen nähnyt.

      Yritä pitää voimassa parisuhteesi, on se miehellesi myös raskasta aikaa ollut, uskon, kun sinun voimavarasi ovat olleet vähissä. Halaukset sinulle, moninkertaiset! Ja voimia ja viisautta kaikkiin asioihin.

    • junamänjo

      Tietyssä iässä oleva omaishoitajasukupolvi jää vaille sitä paljon mainostettua omaa "rikasta eläkeaikaa, kultaisia vuosia". Naurattais jos ei itkettäis.
      Me olemme näkymätön osa yhteiskunnassa ja poistumme hiljaa ennen aikojaan uupuneina ? Elämä on ristiriitaista.

    • KartsaH

      Aloittajalle (ja muillekin) että ei ole harvinaista, että geriatrisen sairauden vaiheessa oleva iäkäs ihminen ottaa silmätikukseen jonkun läheisen, jolle ilkeilee ja jonka elämän hän haluaa tehdä mahdollisimman vaikeaksi näyttäen suorastaan nauttivan siitä.
      Vaikka sen myöhemmin tulisi tietämään, että sairaus on aiheuttanut sen pahansupuuden tai lisännyt luonteessa jo ollutta pientä ilkeyttä, se murtaa helposti hoitajan mielen. Läheisen ilkeyttä on raskas kestää, ei pääse ilman seuraamuksia, sairastuu itsekin, ahdistukseen, masennukseen jopa paniikkihäiriöön.
      Ei sitä osaa ennakoida mitä tuleman pitää eikä näin ollen suojella itseään.
      Lewyn kappale tauti teki isästäni "itse pirun".
      Häntä on vaikea hoitaa. Pelkään häntä.

    • ihanvekspelistä

      Miksi hemmetissä (anteeksi) yhteiskunta on pessyt kätensä ?
      Niin moni omainen on vähintään henkisessä ahdingossa.
      Elämä ei ole tuntunut elämäsien arvoiselta vuosiin.
      Ei se ihmiselle elämän sisällöksi pelkästään riitä, että hoitaa esimerkiksi höperöä ja mahdollisesti vielä ilkeääkin omaistaan.

      • Loppuunpalanu

        Yhteiskunta haluaa vaan säästää vanhustenhoidossa ja hoidattaa omaisilla vanhukset kotona. Itsekin olen omaishoitaja jo toista kertaa ja olen tehnyt putkeen noin 7 vuotta tätä työtä. Molemmat vanhemmista sairastavat Alzheimeria ja voin sanoa etten ole kovin helpolla tässä hommassa päässyt. Nyt yks palveluohjaaja on vähän sitä mieltä, ett olen perusteettomasti saanut harkinnanvaraisia vapaapäiviä niiden kolmen lakisääteisen päivän lisäksi. Kai hänen mielestään pääsen liian helpolla, kun toinen hoidettava pystyy vielä omin avuin liikkumaan ja syömäänkin ja pystyy itse vielä vaippansa vaihtamaan. Tuo kyseinen henkilö ei vissiin ymmärrä ett alzheimeriin liittyy vähän muutakin kuin muistin heikentyminen ja toimintakykyjen häviäminen, mutt kun siihen liittyy äkäisyyttä ja harhojakin, jotka on raskasta joka päivä kokea. Kun melkein päivittäin joutuu tappelemaan esim.särkylääkkeitten antamisesta ja kuuntelemaan kuinka hoidettavalla on niin huono olo ja pää kipeä, niin se käy oikeasti raskaaksi kestää. Ja kun on yksin ollut hoitovastuussa eli tehnyt sairaanhoitajan työtä ja eikä ole ollut kotihoitoa apuna, niin sekin on todella stressaavaa.
        Ajattelin, ett jos multa viedään se ainoakin apu eli harkinnanvaraiset vapaapäivät pois tuon palveluohjaajan takia, niin voipi olla, ett joudun lopettamaan omaishoitajana olemisen. Mä olen jo nyt väsynyt tähän työhön ja kun hoidettavan kuntokin menee huonommaksi, niin en mä millään pärjää niillä kolmen päivän vapaalla, eihän siinä edes ehdi levätä kunnolla. Ehkä tarkoitus onkin ajaa yks merkityksetön omaishoitaja loppuun, niin ett terveys menee ja tulee työkyvytön. Ikinä en olis uskonut miten paska nyky-yhteiskunta on, mutt kun on itse joutunut katkerasti kokemaan miten asiat hoidetaan, niin pakko on uskoa. Ei ne piittaa omaishoitajista paskan vertaa. Omaishoitaja on ulkopuolinen jäsen yhteiskunnassa.


    • tuhkatjoviety

      Kaikkien heikossa asemassa olevien, on ne vammaisia, köyhiä, sairaita, vanhoja, omaishoitajia yms., asemaa pitää ehdottomasti parantaa ! Heillä on muutenkin jo ihan tarpeeksi vaikeaa. Pitäis olla itsestäänselvyys että vaikeassa asemassa olevien elämä tehtäisiin helpommaksi, kun muutenkin on raskasta. Omaishoitajien vapaapäivien kyylääminen ja hallituksen "leikkaukset" niistä jo ennestään pienistä kaikenlaisista tuista, eläkkeistä jne. on yhteiskunnan häpeä. Kuinka ihmiset voivat suaita sitä ?
      Suomi on nyhveröiden maa. Kukaan ei nouse barrikadeille ! Ei alistetut itse eikä kukaan heitä puolustamaan !
      Suomi ei ole hyvinvointiyhteiskunta kaikille.
      Maksaisin jopa pienestä eläkkeestäni vähän enemmän veroa, jos se kohdistuisi eniten tarvitseville ! Työssäkäyvät eivät luovu sentistäkään kenenkään hyväksi ja porhot ei ikinä mistään, ne jotka päättävät, miten köyhällä ja sairaalla menee.
      Yhteiskunta on osin sairaan itsekäs.
      Yhteiskunnan mätäpaise on itsekkyys ja epäoikeudenmukaisuus !
      Ja hallitukset, jotka sallivat tämän kaiken, vieläpä kiristävät heikkojen tilannetta !
      Ei ole tasapuolista, että kaikilta leikataan. Nyt olisi tasapuolisuuden vuoksi paremmin toimeentulevien aika antaa jotain yhteiskunnalle.
      Köyhät ovat osansa tehneet totta totisesti.
      On viety tuhkatkin pesästä !
      Tähän perään kolme ylesintä suomalaista "tehostesanaa" :)))

      • Kn-66

        Syyttävän sormen pitää osoittaa sinne kuka on suomen tähän tilaan saattanut.
        Oikea osoite on edelliset hallitukset ja eduskunnat.


    • tuhkatjoviety

      Jokainen hallitus ja eduskunta on syyllinen ja nytkin menee huonommaksi.
      Vai luuletko että tämä kokoomus-kepuhallitus olisi köyhän puolella ?
      Sen aikana on leikattu vielä niistä vähistäkin mitä on köyhällä jäljellä.

      • Heshus

        Mene politiikkapalstoille uhomaan, tämä on omaishoitajia varten ei kiimaista polikointia varten.


      • tuhkatjoviety

        Omaishoitajien elämä ja jaksaminen on erittäin paljon riippuvainen siitä mitä poliitikot päättää. Asiayhteys on suora.
        Jos olisi rahaa auttaa enemmän omaishoitajia ja hoidettavia, ei täälläkään palstalla olisi niin paljon uupuneita kirjoittajia !
        Ei ihan tyhmäksi tartte tulla, vaikka hoitotyössä onkin kiinni !
        Väsyy vain enemmän jos menettää mielenkiintonsa yhteiskuntaankin ja sen ilmiöihin.
        Mukavaa kevättä sinulle ! Ettei olisi pipo niin piukalla…ja asenne suvaitsematon.


    • RaakasuklaaRanua

      Kiintoisia tarinoita. Hoitavat ihmiset yleensä olosuhteiden pakosta tms. antavat tilanteen mennä liian pitkälle. Oman elämän kadottamisesta tulee normaaliolotila. Paras vain koettaa dumpata sekava vanhus hoitolaitokseen, mikä tietysti nykyään on äärivaikeaa.

      Muut sukulaiset tietysti teeskentelevät (tai sitten eivät edes ikinä käy vanhuksen luona) että ongelmia ei ole, muutenhan he ITSE saattaisivat joutua hoitamaan vihaista vanhusta. Aina mukavampi kun sen tekee joku muu sukulainen.

      Tunnenpa erään henkilön joka ei tullut toimeen äitinsä kanssa. Keski-iässä katkaisi suhteensa äitiinsä, ei ole tarvinnut nähdä tai soittaa vuosiin. On voinut paljon paremmin. On sallittua katkaista välit. Omalla elämällä on merkitystä!

      Jos irtisanoutuu omaishoitajuudesta niin luulisi että kunnan on velvollisuus järjestää hoito. Jos ei muita sukulaisia miellytä niin tulkoot itse hoitamaan.

    • Minunsukulaisellaon

      Hei Minnileena.

      Kyllähän kysymys on melko varmuudella. Otsalohkojen sairaudesta, niitä on monenlaisia. Mutta otsalohkorappeutuma, on sairaus joka voi tulla vanhalle ihmiselle ja se etenee hitaasti ja siinä on, näitä käyttäytymishäiriöitä kuin myös ilkeilyä ja muutakin. Lisänä voi olla muistisairaus, koska ikä on, noinkin korkea.
      On ilman muuta selvää että, sinun ei tarvitse yksin kestää kaikkea.
      Hommaa äitisi lääkäriin ja tutkimuksiin. Se on kyllä mahdollista, vaikka hän ei siihen suostuisikaan suosiolla. Ota selvää tästä asiasta.

      • Minnileena

        Kiitos sinulle paljon tiedosta ! Otan huomioon sen lääkärillä, tulee rutiinikäynti pian
        terveyskeskukseen.


    • Virhearvio

      Hei, taas ketjuun.
      Olen välillä aina käynyt lukemassa ja kaikissa ( asiaan kuuluvissa) viesteissä on yhteistä uupumuksen ja epätoivon tunne. Se korostuu aina silloin kun on kunnolla saanut korvilleen omaiseltaan. Avuttomuus, tyhjyys, väsymys, olet sidottuna tähän hoitosuhteeseen, ei pakotietä.
      Mutta emme nyt asialle voi mielestämme mitään, koska olemme itse vapaaehtoisesti tähän alkaneet.
      Syitä tähän omaishoitajaksi alkamiseen on pääasiassa ollut halu auttaa omaistaan, mutta vuosien saatossa suhde muuttuu omaisesta ->hoitajaksi, ulkopuoliseksi, kohteeksi, jolle voi kaikki pas**t ja mielenliikkeet työntää.
      Samoin tapahtuu laitoksissa potilaan ja hoitajan välillä.
      Ero vaan on se, että laitoksissa:
      - hoitajat saavat siitä samasta kettuilun kuuntelemisesta 10 x kovempaa liksaa.
      - Ja pääsevät 8h jälkeen pois.
      - saavat kesälomat
      - voivat olla sairaslomalla
      - heillä on yleensä apua.
      Heidän koulutuksensa tähtää hoidettavan pitämiseen loitolla, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Monellako meistä on alan koulutus??
      Näin se pitäisi mennä, myös omaishoitajan kohdalla.
      Teemme sopimuksen kotipalvelun kanssa.
      esim: hoidat omaista 4 pv. Annat kotihoidon hoitaa ne 3 päivää.
      Siinä on jo( ? %???) säästö ympärivuorokautiseen laitoshoitoon verrattuna.

      Jos omaishoitajaksi ryhtymisen motiivi olis raha, niin kunta maksaisi meille ( hoidettavan kautta)tuntikirjanpidon mukaan palkkaa eläkettä, samoin kuin henkilökohtaisille avustajille.
      Omaishoitajat kuuluisivat myös työehtosopimuksen piiriin.
      Nyt olemme villiä ilmaista työvoimaa , joka työpanos/ verotuotto käytännössä on 0€. Toisaalta säästämme valtion rahoja, joidenkin laskelmien mukaan n 333milj eur /v.
      Saahan niillä taas muutaman hävittäjän ostettua.

      Tämä on herkkäuskoisten ( omaisten) hyväksikäyttöä, ja sen on joku viisas sos. ja terv. ministeriössä kalliilla palkalla hoksannut ja visioinut.

      • Minulla lähti aikoinaan luistamaan asiat,kun loppuunuupuneena läheiseni sanoi,että soita kuntaan ja pyydä sieltä sosiaalipuolelta omaishoitajien asiainhoitajaa puhelimeen.
        Näin tein,en osannut muuta,kuin itkeä,niin puhki olin.No he tulivat kahden naisen voimalla kotiin,testasivat mieheni älykyyden ja siitä se alkoi rullaamaan jopa se pieni korvaus,jota omaishoitopalkaksi sanotaan ja josta veroprosentti oli 37,5%,
        että se jäljellejäävä osuus oli yhtä tyhjänkanssa.Mätkyjä vielä maksoin seuraavana vuotenakin,vaikka mieheni oli laitoksessa,enkä ollut palkollinen
        Ainoa mikä tässä yhteiskunnassa toimii on verotus.

        Aloittajan todella kannattaa tutustua Alzheimeriin,aivojenrappeumasairauteen.
        Google tuo esiin kaikki hakusanat ja siitä se lähtee.
        Ei kukaan ole ilkeä tahtomattaan,mutta kun muisti alkaa temppuilla,niin ihmiseltä katoaa läheisyydentaju,jollei tunne missä on ja ketä on läsnä,tulee pelkotiloja ja ne kongretisoituu ilkeytenä,jopa väkivaltaisuutena,kuten miehelläni.

        Ei sinun tarvitse yksin olla,saat apua,mutta sitä tarvitsee hakea.Eivät he kunnasta tule sitä tarjoamaan.Ei kukaan ole kysellyt perääni,kun mieheni hain terveyskeskuksesta ja arkutin lähes pari vuotta sitten.
        Luojankiitos olen saanut olla terveenä,ettei ole tarvetta ollut.
        Voimia sinulle ja säästä itseäsi


    • raakaatotuutta

      Tiedämme, että apua voi hakea, ihan toinen asia, saako mitään. Yleensä ei.
      Sekään ei paljon auta, että tietää, että omaisen aggressiiviseen ja ilkeään käytökseen on sairaus ainakin osasyynä, kun se käytös ei muutu millään enää paremmaksi, yleensä pahemmaksi. Asianomainen ei kykene enää ymmärtämään omaa käytöstään, eikä hänen kanssaan pysty siksi myöskään keskustelemaan asiasta.
      Sitä riehumista on vaan kestettävä, vaikka itse sairastuu mielenterveysongelmiin.
      Joskus oikean lääkityksen saaminen/löytyminen voi vähän auttaa.
      Tällaiset ihmiset, jotka eivät pysty huolehtimaankaan itsestään, kuuluvat ammatti-ihmisten hoitoon laitokseen. Kotihoito esimerkiksi voi olla eri mieltä arvioissaan, koska ilkeilijät osaavat olla joskus myös ovelia, he esittävät mukavaa ihmistä kotihoidolle, mutta omaiselle ovat henkisiä pahoinpitelijöitä, joskus fyysisiäkin.

    • maalitaulu

      Elämässä koetut tappiot ja vaikeat padotut asiat tulevat usein myöhemmällä iällä ulos raivoamisena ja vihana, kun ajattelu alkaa hiipua ja kontrolli ei toimi enää.
      Vihan kohteena voi olla kukaan vain, yleensä yksi ihminen, aika usein tytär.

      • AnniBL

        Juuri näin on, ei sille mitään valitettavasti voi, kun aivojen toiminta rapistuu, kontrolli pettää.
        Pidätetyt negatiiviset tunteet purkautuvat loppujen lopuksi, kun myös itsekritiikki pettää.
        Äitien ja tyttärien vaikeista suhteista on psykiatritkin kirjoittaneet paljon.
        Viharyöppyjen kohde on usein tytär.
        Meidän perheessä mies sekä vanhin tytär.


    • Alzheimer on aivojen rappeumasairaus ja tämä nimi tulee tutkijasta joka löysi sen.
      Se näkyy olevan myös geeniperimä,mieheni äiti ja hänen nuorempi veli kuolivat tähän sairauteen.
      Tämä sairaus,jolloin muisti alkaa himmetä,potilas kokee pelokkuutta ja senvuoksi hän alkaa puolustuskannalle.Se yleensä kohdistuu läheiseen,niinkuin puolisoon lapsiin,hoitajiin.
      Tyttäreni ja tyttärentyttäreni ova lähihoitajia ja kyllä he ovat joutuneet nyrkkejä hoitotyössään väistelemään.
      Naiset ovat usein rääväsuisempia,että nimittelyt ovat osa kokonaisuutta?
      Teinit nimittelevät opettajia ja vanhukset hoitajiaan?
      Onneksi amatinvalintani ei osunut kumpaankaan.
      No yritetään pitää niistä aivoistamme hyvää huolta,geeniperimälle ei mitään voi

    • merenmurunen

      Varmasti kyseessä on vakava muistisairaus, ikääntyneillä on eriasteisia muistihäiriöitä lähes kaikilla, vaikka ongelmia ei diagnoosiksi asti olisikaan. Ikääntyessä myös oman elämänkokemusten ja persoonallisuuden piirteiden joukosta tietyt ominaisuudet korostuvat, valitettavasti näyttää olevan niin, että juuri ne ikävät, kuten epäluuloisuus, epäluottamus ja katkeruus, useinkin jäävät jäljelle ja hyvät piirteet heikkenevät! Haukut saa sitten se, joka sattuu olemaan "tulilinjalla" sopivalla hetkellä. Useinhan se on juuri se, joka eniten viettää aikaa kyseisen ikäihmisen kanssa.

      Minun omaiseni, 93 v, väittää minun uskotelleen kaikille, että hän on höperö, ja sen takia käyvät tekemässä muistitestejä ym. Olen kuulemma myös huumannut hänet ja keplotellut sitten sitä ja tätä. Kotihoito käy kerran viikossa suihkuttelemassa ja omaiseni mielestä näille "vieraille" tulisi tarjota kahvit ja istahtaa jutustelemaan. Jos satun olemaan paikalla, kun kotihoidon työntekijä tulee, saan käskyn tulla ottamaan vastaan vieraita. Olen joskus sivusta kuunnellut, kuinka omaiseni käskyttää myös kotihoidon työntekijää "ottamaa tuolia alleen" siksi aikaa, kun hän itse riisuuntuu tai suhkun jälkeen "huoahtamaan hetken", vaikka taatusti kotihoidon työntekijä jo miettii seuraavaa hoitopaikkaa ja kireitä aikataulujaan....Kuitenkaan ei ole virallisesti muistisairas ja kaikki testi menevät hyvin!

      Omaiset joutuvat valitettavasti olemaan vaativia, vaativia ja vaativia, kun läheisen hoidosta on kyse. Omaishoitaja on kunnalle lähes ilmainen työntekijä, jonka ansiosta säästyy kallis hoitopaikka ja kotihoidonkin käyntejä. Käytännössä hoidettava sairauksineen on täysin omaisen vastuulla, vaikka tällä ei olisi edes hoitoalan koulutusta. Meidän tapauksessamme "ammattilaiset" myös fuskaavat aina, kun mahdollista: kotikäyntiin on palvelusopimuksessa varattu n. yksi tunti viikossa, käytännössä käyttävät aikaa max. 15 - 20 minuuttia. Suihkun jälkeen ei rasvata ihoa kuin satunnaisesti, tukka saattaa jäädä kampaamatta, usein hoitoaine jää tukkaan, vessan lattia jää märäksi, roskat sinne tänne, kyllä "tyttö" hoitaa ja siivoaa, kun on paikalla. Hoidettava on niin herttainen ja omatoiminen...

      Jaksamiseen auttaa, kun lähtee siitä, että tämä on raskasta ja muistaa tekevänsä arvokasta työtä yhteiskunnalle, ihan rahassa mitattuna. Työ on arvokasta myös itselle, koska sitten tietää tehneensä kaiken voitavansa läheisensä hyväksi, ei taatusti tarvitset tuntea syyllisyyttä eikä kuunnella muiden sukulaisten kommentointia tyyliin "sinun pitäisi sitä ja tätä". Ei todellakaan pitäisi! Tilanne saattaa kuitenkin kehittyä niin vakavaksi,( haukkuminen tai muu sellainenkin riittää, ei tarvitse olla fyysistä uhkaa), ettei ole mielekästä jatkaa. Jos tuntuu, ettei enää pysty tekemään eikä jatkamaan, ei periaatteessa ole pakko. Asioiden uudelleenjärjestely kuitenkin vie aikaa, eikä apua todellakaan saa, ellei "hyppää pöydälle" sitä vaatimaan. Keksi mitä tahansa sellaista, josta saat itse iloa edes hetkeksi, ja ole yhteydessä kuntasi ikääntyneiden asioista vastaaviin ammattilaisiin, vaadi, vaadi ja vaadi. Jaksamista sinulle!

    • minnileena

      Diagnoosiksi tuli Lewyn kappale tauti.
      Lääkitys hieman rauhoittaa.

    • Virhearvio

      Laitan vielä hiukan kuin tilinpäätöksen näihin omiin vuodatuksiini tässä palstalla.
      Omalta kohdaltani omaishoitajuuteni päättyi n 10 kk sitten.
      Äitini löydettiin aivoinfarktin saaneena kotoaan. Se tapahtui niinkuin hän oli toivonutkin. Nopeasti ja kotona , eikä jossain kolkossa sairaalavuoteessa.
      Tarina päättyi siihen. Omalta kohdaltani kulunut vuosi on sitten mennyt kaikkien perintöasioiden selvittelyyn ja vieläkin jatkuu veropapereiden täyttely ja perintöverojen makselu.
      Huomioikaa se seikka, että omaisen hoitoon osallistunu,t voi vaatimuksesta saada perunkirjoituksessa hoitokorvausta. Tähän on oltava peruste, ja omaishoidontuki ei estä tätä lain mukaista korvausta.
      Mutta! se lisätään tulojesi päälle ja henk koht maksoin 48% hoitokorvauksesta veroa!
      Kannatiko, no ei, mutta muut sisarukset saivat rauhan itselleen, kun olin ainoa, joka piti äidistä huolta 24/7.
      Nyt vasta elämä alkaa muistuttamaan normaalia ja pystyn vähentämään verenpaine lääkkeitä ja migreeni kohtaukset ovat poistuneet. olen ostanut joitain uusia vaatteita, käynyt kampaajalla, jopa hiihtämässä! Välillä jo hymyilyttääkin.
      Jospa tässä ehtisi vielä hyvinkin elää omaa elämäänsä.
      Toivotan kaikille iäkästä omaistaan hoitavalle voimia ja myös voimia sitten kun hoitosuhde päättyy.
      Tämä kaikki kuuluu elämään.
      Mutta olettehan te yhteiskunnan orjia, sehän on selvä!

      • Omahoitsu

        Onnittelut, sinä olet saanut oman elämäsi takaisin.

        Ehkä meidän muidenkin vuoro tulee aikanaan, jos vaan terveinä pysymme.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe