Eli minua vähän mietityttää onko normaalia, että esim. Jos nousen nopeasti ylös sängystä yms. tulee kauhea huimaus n. 1-3 minuutin ajaksi?? Aamuisin melkein joka päivä noustessani :( Auttakaas, onko se ihan normaalia!?
Huimaa noustessa?!
13
635
Vastaukset
- Apuvaw
Ja samoin jos nousen nopeasti seisomaa jos olen istunut
- Apu_löytyy
Veri ei kierrä kunnolla aivoissa, eli vaikuttaa alkavalta aivoveritulpalta. Suosittelisin pikaista yhteydenottoa lääkäriin.
- Anonyymi
Terveys Huimaus on usein vaaratonta – lääkäri kertoo, milloin oire voi olla merkki sairaudesta Ketä tahansa voi huimata esimerkiksi silloin, kun nousee nopeasti ylös ja verenpaine laskee äkillisesti. Jos huimauskohtaus pitkittyy tai toistuu usein, syy on hyvä selvittää. Pahimmillaan huimaus voi olla vakavan sairauden oire. Siinä vastaus teille.
Moi! Ei oo pahaakaan. Kun mie oon ihan kohta seistsemänkymppinen ja aina on ollut tuo sama vaiva. Mutta viime kesänä alkoi vaivaamaan sen verran, että kävin lekurissa sen jälkeen että kun luin netistä -- se voi johtua kaliumin puuttesta. Ja kaliumia saa normaali tarpeen, kun syö perunoita viikolla. Ja huomasinkin, että ruokavalioni muuttui noin vuosi sitten - pastaa - riisiä ja hyvä jos söin kahteen viikkoon kerran perunaa. Ja tuohon sun vaivaasi saa kalium-pillereitä apteekista. Nyt tällä hetkellä otan kaksi kaliumpilleriä per päivä. Ja huimaus kohtaukset ovat hävinneet. Hieno juttu, että osaat kysyä ... koska vanha sananlasku onpi---kysyvä ei tieltä eksy. Lapinterveisin Ilmari
Aiempien vastausten lisäksi myös matala verenpaine voi olla syynä.
- lääkärin.poika
Joo, varsinkin pitkäkasvuisilla tuo on yleistä.
Ennen aamiaista myös verensokeri on matalalla ja sekin voi vaikuttaa.
- Jjuwiebegajö
Mulla tulee sama joskus, näkökenttä sumenee muutamaksi sekunniksi ja tasapaino heikkenee hetkellisesti.
Ei ole vaarallista, älkää pelotelko.
- ihanorm
Siis ihan normaalii. Nouseppa hitaammin etkä vaa pinkase siit ylös ja ala kävelee ku ei veri ehi kiertää. Toivottavasti auttoi
sulla alhainen verenpaine, siitä se johtuu. Liikutko tarpeeksi? onko riittävän monipuolinen ruokavalio? Tupakoitko, jos niin kannattaa heti lopettaa
- apuvaw
En tupakoi, olen vasta 12 enkä ajatellut koskaan aloittaakaan tupakan polttoa, ja liikun 2-4 h päivässä 6-7 kertaa viikossa, ihan kunnolla joka tunnin. Myöskin lenkkeilen ja käyn kuntosalilla. Olen ruuan suhteen aika nirso, ja syön suhteellisen vähän :( mutta kiitos kaikille avusta! Verenpaine tosiaan alhainen, ihan kävin terkkarille ja sanoi sen olevan normaalia alhaisempi..
- Eihuoltaa
Myös pituuskasvu voi aiheuttaa sen et pyörryttää just aamusin jos ponkasee liian nopeeta ylös sängystä, jos oikein muistelisin mitö ala-asteen ope joskus puhui...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i641248Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä1721096- 62904
Juuri nyt: Ei soraääniä, Kunnanhallitus esitti sittenkin kivitipun ostoa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta ostaisi Kivitipun 170 000 euron kauppahinnalla. https://ilkkapohjalaine67777Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol269776- 67756
Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas6751Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment181714Älä epäile itseäsi
äläkä epäile minua. En ole menossa mihinkään - ellet pyydä minua poistumaan. 🧡31675- 29658