Perunoita pennulle?

xtel

Heips!
Pentu on 9 viikkoa vanha ja syö aika hyvin, varsinkin jos sille antaa tällainen sekoitus: jauhelihaa perunoita maksalaatikkoa raejuustoa. Raksuja se syö kanss, mutta ei yhtä hyvin kuin jos kulhossa on perunoita tai riisiä.

Haluaisin tietää mitä mieltä olette keitetyistä perunoista, oletteko kokeilleet? En ole koskaan kuullut että tämä olisi huonoa antaa koiralle... Ajattelin tarkistaa...

kiitti tack!

165

7433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna lihaa

koiran elimistössä. Tulee suolesta läpi sellaisenaan, mutta voihan sitä antaa.

• xtel

Eikö se on niin että keitetyt vihannekset (ja perunoita) voi antaa pennulle... nehän sulaa... -kö?

• myös

voi tulla pahoja tukoksia.En suosittele perunaa jatkuvaksi ruuaksi, laadukkaita muonia saa eläinkaupasta mitkä sitten voi sekoittaa mm. kalan,maksan,puuron........

• tieto

Kyllä keitetty peruna sulaa - ainakin on minun koirieni mahassa sulanut aina - ei ole tullut samannäköisenä ulos, kuin on mennyt sisään.

• hauva2
        tieto kirjoitti:

Kyllä keitetty peruna sulaa - ainakin on minun koirieni mahassa sulanut aina - ei ole tullut samannäköisenä ulos, kuin on mennyt sisään.

Sulaahan se peruna toki, mutta kysymys taitaakin olla se pystyykö koiran elimistö käyttämään hyväksi perunan ainesosia. Oman tietoni mukaan ei pysty, ja siis perunaa ei kannata antaa koiralle!

• Loppakorva
        hauva2 kirjoitti:

Sulaahan se peruna toki, mutta kysymys taitaakin olla se pystyykö koiran elimistö käyttämään hyväksi perunan ainesosia. Oman tietoni mukaan ei pysty, ja siis perunaa ei kannata antaa koiralle!

...ei ne perunat kyllä sellaisenaan elimistöstä ulos tuu eikä kyllä tukoksiakaan aiheuta.

Koira ei saa perunasta muuta kuin vitamiinit, ei siis energiaa...

Minä syötän keitettyä perunaa aina silloin tällöin kun itsellenikin keitän... Elukat voi hyvin, ei oo liika lihavia eikä laihoja

• fgshfsd
        Loppakorva kirjoitti:

...ei ne perunat kyllä sellaisenaan elimistöstä ulos tuu eikä kyllä tukoksiakaan aiheuta.

Koira ei saa perunasta muuta kuin vitamiinit, ei siis energiaa...

Minä syötän keitettyä perunaa aina silloin tällöin kun itsellenikin keitän... Elukat voi hyvin, ei oo liika lihavia eikä laihoja

koira ei saa perunoista edes vitamiinejä! Koira kuihtuu pystöön, jos sille antaa vain perunoita!

• ...eikai...
        fgshfsd kirjoitti:

koira ei saa perunoista edes vitamiinejä! Koira kuihtuu pystöön, jos sille antaa vain perunoita!

...moni koira perunoita söisikään. Tietty yhden tutun newfoundlendit pisteli menemään raakoja perunoita suoraan perunamaalta syksyn kaivuu-urakan ohes (ai kasvaaks perunat pellolla?).

Onneksi toi Pystö on kaukana etelä-pohjanmaalta. Ei kyl karttahaulla löydy.

Oot tainnu ite kokeilla tappaa koiras pelkillä perunoilla.

• antanut...

järkeviä kunnolisia ohjeita pennun ruokinnasta?
      Kennelliitosta saat hyviä neuvoja tai rotuyhdistykseltä.

• Helli

Peruna ei ole koiran ruokaa!Ei ole koiralle terveellistä edes keitettynä/muussattuna.

• koirallinen

ole terveellistä, vai tarkoitatko ettei se "saa" siitä mitään? Käsittääkseni ei ole myöskään epäterveellistä? Saa toki korjata, jos on jotain oikein faktaa asiasta, mutta meillä noi ainakin usein syö loput perunat, mitä on jäänyt ja uroksella on tapana tulla kerjään niitä jo kuorintavaiheessa...

Oon jopa asiaa kysynyt el.lääkäriltä ja kasvattajalta, kun siitä oli naapurin rouvan kanssa hiukan erimielisyyksiä. Molempien vastaus oli, että antaa saa, mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Alkuperäisen kirjoittajan tilanteessa ajattelisin, että onko järkevää täyttää sitä pennun vatsaa jolloain, mistä ei koiraan imeydy mitään...

• xtel

Onhan niitä jotka ovat aina ruokkineet koiraansa perunoilla... Rupesin vaan miettimään miten hyvää/huono se oikeastaan on, ja hyviä vastauksia on tullut. Taidan kokeilla hetken, katsotaan mitä tapahtuu. Se tulee saamaan perunoita aina silloin tällöin... Kohta mennään tapaamaan eläinlääkäriä, kysyn neuvoja myöskin häneltä.

• yön_tytär
        koirallinen kirjoitti:

ole terveellistä, vai tarkoitatko ettei se "saa" siitä mitään? Käsittääkseni ei ole myöskään epäterveellistä? Saa toki korjata, jos on jotain oikein faktaa asiasta, mutta meillä noi ainakin usein syö loput perunat, mitä on jäänyt ja uroksella on tapana tulla kerjään niitä jo kuorintavaiheessa...

Oon jopa asiaa kysynyt el.lääkäriltä ja kasvattajalta, kun siitä oli naapurin rouvan kanssa hiukan erimielisyyksiä. Molempien vastaus oli, että antaa saa, mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Alkuperäisen kirjoittajan tilanteessa ajattelisin, että onko järkevää täyttää sitä pennun vatsaa jolloain, mistä ei koiraan imeydy mitään...

"onko järkevää täyttää sitä pennun vatsaa jollain, mistä ei koiraan imeydy mitään"

Esitän vastakysymyksen; onko järkevää ihmisen syödä sipsejä, karkkia, limsaa jne?

Eli jos koira pitää perunan mausta, syö siihen sekoitettuna mitä vain, eikö se ole lemmikin "hellimistä", ja näin ollen kuitenkin hyvästä? =)

• koirallinen
        yön_tytär kirjoitti:

"onko järkevää täyttää sitä pennun vatsaa jollain, mistä ei koiraan imeydy mitään"

Esitän vastakysymyksen; onko järkevää ihmisen syödä sipsejä, karkkia, limsaa jne?

Eli jos koira pitää perunan mausta, syö siihen sekoitettuna mitä vain, eikö se ole lemmikin "hellimistä", ja näin ollen kuitenkin hyvästä? =)

vertaisi koiraa ja ihmistä tässä jutussa, meillä ihmisillä kun on kuitenkin oma valinta se, että syömmekö ne sipsit ym. vaikka ne olis miten hyviä.

Joo, meillä annan mielelläni ne muutamat jääneet perunat koirille, jolloin menee toi muukin sapuska liukkaammin alas tai sitten jätän ne sotkematta muuhun ruokaan ja annan ne ihan muuten vaan. Pennun kohdalla vaan mietin tuota, että onko tosiaankaan fiksua antaa sapuskaa mistä koira ei saa mitään, kun ainakin meillä toi toinen oli pentuna melko huono syömään, niin jos sen vatsaa ois täytetty "turhalla", veikkaan että ne monet kehityksen kannalta tärkeet ravinnosta saatavat jutut ois silloin jäänyt vähemmälle.

• tärkkelykselläkö
        yön_tytär kirjoitti:

koira pitäisi ruokkia?
        perunahan on pelkkää tärkkelystä, jos et sattunut tietään.
        ja taas se mitä ihmiset syö, ei sil oo mitään tekemistä koiran syömisen kanssa. vois esittää fiksumpia vastakysymuksiä. perunahan sitäpaitsi on aikas mauton, siis pelkkä peruna.

• yön_tytär
        tärkkelykselläkö kirjoitti:

koira pitäisi ruokkia?
        perunahan on pelkkää tärkkelystä, jos et sattunut tietään.
        ja taas se mitä ihmiset syö, ei sil oo mitään tekemistä koiran syömisen kanssa. vois esittää fiksumpia vastakysymuksiä. perunahan sitäpaitsi on aikas mauton, siis pelkkä peruna.

No sinulle peruna on mauton :P minulle ei.

Ja eikö tuossa juuri ketjun aloittaja sanonut, että kaikki menee alas, jos siihen sekoittaa perunaa?

Puhuinko minä silloin pelkällä tärkkelyksellä ruokkimisesta?

Lopettakaa nyt helkutti soikoon tuo sanojen vääntely. Lukekaa ne rivit, älkääkä etsikö rivien välistä juttuja silloin kun siellä ei niitä ole.

(ylipäätään minun rivieni välistä on turha toistuvasti yrittää tulkata löytyväksi ties mitä paskaa, kun sitä ei siellä ole. )

• niinkö meni se
        yön_tytär kirjoitti:

No sinulle peruna on mauton :P minulle ei.

Ja eikö tuossa juuri ketjun aloittaja sanonut, että kaikki menee alas, jos siihen sekoittaa perunaa?

Puhuinko minä silloin pelkällä tärkkelyksellä ruokkimisesta?

Lopettakaa nyt helkutti soikoon tuo sanojen vääntely. Lukekaa ne rivit, älkääkä etsikö rivien välistä juttuja silloin kun siellä ei niitä ole.

(ylipäätään minun rivieni välistä on turha toistuvasti yrittää tulkata löytyväksi ties mitä paskaa, kun sitä ei siellä ole. )

just. vaan ehkäpä kana ei löydä...

• Helli
        koirallinen kirjoitti:

Jatkuva tärkkelyksen syöttäminen pilaa koiran ruonsulatuksen, ja sitten vanhempana koira on herkkä ripuloimaan, vatsa herkistyy niin paljon että tulee ongelmia valita mitä syöttää.

• sanottiin..

...että koira ei pystyisi perunaa käyttämään hyväkseen... Johonkin muotoon käsiteltynä kyllä kai pystyy, koska on olemassa esimerkiksi peura-peruna -kuivamuonaa (iho-ongelmaiselle tarkoitettua).

• ruokaa

Peura-peruna ruokaa syö minun koirani eläinlääkärin kehoituksesta, koska testataan onko allerginen. Ei mitään muuta kuin nappuloita ja vettä. Neljäs viikko menossa ja paranee joka hetki. (Oli vaikea iho-ongelma ja karva lähti selästä ja tuli avohaavoja. Jalat ihan yhtä mykyrää, näppy näpyn vieressä). Tietysti kuivamuona on käsitelty ja lisätty vitamiinit yms. mutta kuitenkin se on peura-perunaruokaa. Kotona keitettyjä perunoita en kylläkään ole uskaltanut vielä antaa.

• Eetu
        ruokaa kirjoitti:

Peura-peruna ruokaa syö minun koirani eläinlääkärin kehoituksesta, koska testataan onko allerginen. Ei mitään muuta kuin nappuloita ja vettä. Neljäs viikko menossa ja paranee joka hetki. (Oli vaikea iho-ongelma ja karva lähti selästä ja tuli avohaavoja. Jalat ihan yhtä mykyrää, näppy näpyn vieressä). Tietysti kuivamuona on käsitelty ja lisätty vitamiinit yms. mutta kuitenkin se on peura-perunaruokaa. Kotona keitettyjä perunoita en kylläkään ole uskaltanut vielä antaa.

Meidän koiralle ei edes kannata antaa perunaa, koska tulos on yleensä oksennuksena lattialla. Peruna ei sula kunnolla koiran mahassa, joten en suosittele. Pennulle vielä vähemmän, koska se tarvitsee kasvuunsa hyvin sulavaa ja tasapainoista ruokaa.

• issu56
        ruokaa kirjoitti:

Kertoisitko pikkuisen lähemmin?

• yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

Kertoisitko pikkuisen lähemmin?

Et kai meinaa Itse kyseenalaistaa sitä, mitä eläinlääkäri on suositellut jollekin? Ja btw, tuli taas mieleen, että itse kyseenalaistit eräässä ketjussa kyllä kovin sitä, mitä minulle on eläinlääkärit suositelleet ruokinnassa.

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

Et kai meinaa Itse kyseenalaistaa sitä, mitä eläinlääkäri on suositellut jollekin? Ja btw, tuli taas mieleen, että itse kyseenalaistit eräässä ketjussa kyllä kovin sitä, mitä minulle on eläinlääkärit suositelleet ruokinnassa.

esittänyt kysymystä sulle, joten en myöskään kaipaa siihen vastausta kuin siltä, jolle kysymykseni kirjoitin!! Ei sun todellakaan tarvitse sotkeentua ihan jokaiseen asiaan!

• yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

esittänyt kysymystä sulle, joten en myöskään kaipaa siihen vastausta kuin siltä, jolle kysymykseni kirjoitin!! Ei sun todellakaan tarvitse sotkeentua ihan jokaiseen asiaan!

Pata kattilaa soimaa.

Jätän sinun vastauksesi kommentoimatta, kunhan itse teet samoin. Ja tällä kertaa aloite on sinulla.

• issu56
        ruokaa kirjoitti:

iski ;=). Aika kaukana on peruna peurasta, mutta onnistuin sen kuitenkin samaksi vääntämään ;=)).
        Sory, vaan kyllä nyt jo tiedän tuosta ruokinnasta varsin paljon. Joka päivä viisastuu aina jonkin verran tällainen vanha känsäkin ;)

• issu56

kasvattaja antanut oikeanlaisia ruokintaohjeita??
      Sen perunan kannattaa unohtaa ruokavaliosta kokonaan, sillä sehän on vain pääosiltaan tärkkelystä, eikä pentu saa siitä tarpeellisia vitamiinejä, hivenaineita jne. kehittyäkseen terveeksi aikuiseksi. Jos et kasvattajalsta saanut asiaankuuluvaa ruokintaohjetta, niin kerropas s-postiosoitteesi, niin laita sulle tulemaan oman ohjeeni, jota on toteutettu jo yli 20 vuoden ajan hyvällä menestyksellä!

• teijän kanssanne

Älkää viittikö "neuvoa" täällä pennunomistajia, kun oma tietonnekin on ihan mitä sattuu.
        Tämä on selvästi vain keskustelupalsta, neuvot kannattaa kysyä ihan muualta!

• issu56
        teijän kanssanne kirjoitti:

Älkää viittikö "neuvoa" täällä pennunomistajia, kun oma tietonnekin on ihan mitä sattuu.
        Tämä on selvästi vain keskustelupalsta, neuvot kannattaa kysyä ihan muualta!

ja kauas!
        Ainakin minä tiedän tasan tarkkaan, miten ruokinnassa neuvoa, siitä on pitkäaikainen kokemus, joten suuntaapas mielipiteesi toiseen suuntaan!

• yön_tytär

minusta sinun kannattaisi miettiä sitä, millä koiraa voi hemmotella. Mihin sinä niitä sähköposteja tarvitset? Pistät laatikon täydeltä spammia ihmisille, jotka eivät ole kuten sinä?

Kerro täällä ihan vapaasti se ruokintaohjeesi, ja kestä siitä syntyvä kritiikki, sillä niinhän me muutkin teemme.

• koiran omistaja

Jos et tiedä niin peruna ei oikein sovi koiran ravinnoksi. Ja jos sulla on jotain epäselvää, niin ota ensi selvää ennen ku hankit koiraa. No parhaat ohjeet saat kuitenkin vaikka eläin lääkäriltä ja se kertoo sun potuista parhaiten ku kukaan muu täällä ja antaa oikeet ohjeet ja turha täällä on kysellä niitä. Mut jos on noin tyhmä että ei osaa kysellä muualta ku täältä niin annna koira parempaa hoitoo ja kasva itse ensi aikuiseksi. Ennenkuin otat koiraa. Oisit ottanut kissan vaikka ja sille sit oisit osannut antaa oikeeta sapuskaa. höh, kaikkee kanssa sitä kuulee, huh!!!!

• nyt taas

vähemmän fiksua porukkaa.

• issu56

kanssa sitä saakin lukea!
        Eipäs nyt ollut päätä eikä häntää sun kommentissas!

• pottuja

perunasta koira ei saa minkäänlaisia ravinteita ja se ei hyödy siitä ollenkaan!

• xtel

onpa tullut kommentteja... erilaisia...;-)
      Rauhoittukaa te jotka ovat sitä mieltä että "mun pitäisi hankkia kissan"... voe huh. eihän tää oo mun ensimmäinen koira... On mulla vähäsen kokemusta... Mutta, kommentoida saa tietysti! :-)

• sit ees et

ootko sanu niitä ruokintaohjeita vai etkö oo saanu!

• yön_tytär

Juu, en usko että siitä mitään harmia tosiaan on, syökö se koira sitä perunaa vai ei =) Minun ex-koirani söi perunaa 14 vuotiaaksi. Sitten valitettavasti tuli sokeaksi ja muuta sellaista, joten lopetettiin. Ja nykyisetkin syövät aina silloin tällöin, ihan vaan koska pitävät siitä. En ole kuullut perunan tappavan ketään, kuten en perunan puutteenkaan vissiin.

Mutta siis; muista, että ne eläinlääkärienkään ruokinta-ohjeet eivät aina ole absoluuttisia totuuksia, koska jokainen lääkäri antaa oman ohjeensa. =)

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

Juu, en usko että siitä mitään harmia tosiaan on, syökö se koira sitä perunaa vai ei =) Minun ex-koirani söi perunaa 14 vuotiaaksi. Sitten valitettavasti tuli sokeaksi ja muuta sellaista, joten lopetettiin. Ja nykyisetkin syövät aina silloin tällöin, ihan vaan koska pitävät siitä. En ole kuullut perunan tappavan ketään, kuten en perunan puutteenkaan vissiin.

Mutta siis; muista, että ne eläinlääkärienkään ruokinta-ohjeet eivät aina ole absoluuttisia totuuksia, koska jokainen lääkäri antaa oman ohjeensa. =)

sentään! Onko nyt niin vaikea käsittää, että jos PENNULLE syötetään itsessään varsin ravintoköyhää perunaa, niin sen kehityksessä tosiaankin saatta tapahtua muutos negatiiviseen suuntaan??
        Yön tytär...24-14 = 10, eli koira ei ole ollut kuin korkeintaan vanhempiesi, ei siis sinun etkä ole voinut olla vastuussa sen ruokinnasta!
        Miksi nyt jo alat kyseenalaistamaan jopa elänlääkäreiden ruokintaohjeita? On sulla kyllä otsaa!
        Toivon vain todellakin, etteivät kaikki ota kaikkia kirjoituksiasi todesta...valitettavasti!!

• savannah
        issu56 kirjoitti:

sentään! Onko nyt niin vaikea käsittää, että jos PENNULLE syötetään itsessään varsin ravintoköyhää perunaa, niin sen kehityksessä tosiaankin saatta tapahtua muutos negatiiviseen suuntaan??
        Yön tytär...24-14 = 10, eli koira ei ole ollut kuin korkeintaan vanhempiesi, ei siis sinun etkä ole voinut olla vastuussa sen ruokinnasta!
        Miksi nyt jo alat kyseenalaistamaan jopa elänlääkäreiden ruokintaohjeita? On sulla kyllä otsaa!
        Toivon vain todellakin, etteivät kaikki ota kaikkia kirjoituksiasi todesta...valitettavasti!!

Eli potut pottuina ;)....

• xtel
        sit ees et kirjoitti:

ootko sanu niitä ruokintaohjeita vai etkö oo saanu!

...saanut, tietysti... yksi puhui siitä että koitan pitää joskus saada herkutella... Olen samaa mieltä! Ehkä se meidän pentu herkuttelee perunoilla?! Tietysti annan sille ihan "oikeeta" ruokaakin, ei ainoastaan perunoita... keskustella voi, ilman huutomerkkejä... -kö?

• Loppakorva
        yön_tytär kirjoitti:

...puhut. Meidän koissu ois kuollu nälkään kasvattajan ruokintaohjeilla. Ei suostunu syömään palaakaan enää kasvattajan ohjeiden mukaista sapuskaa. Mitä sitten olis pitäny tehdä, antaa koiran kuihtua vai antaa sille jotain mitä kasvattajan ruokintaohjeis ei oo... =)

• totuutes
        yön_tytär kirjoitti:

on sitä absoluuttista totuutta? ei ole koska niillä ei välttämättä oo mittään tekemist totuuen kans. ehkä kannattas jo herätä sunkin.

• ja niin
        Loppakorva kirjoitti:

...puhut. Meidän koissu ois kuollu nälkään kasvattajan ruokintaohjeilla. Ei suostunu syömään palaakaan enää kasvattajan ohjeiden mukaista sapuskaa. Mitä sitten olis pitäny tehdä, antaa koiran kuihtua vai antaa sille jotain mitä kasvattajan ruokintaohjeis ei oo... =)

älä ees viitti jauhaa tollasta, ei sitä usko ite ylijumalakaan

• Minkeli

Meillä syödään kaikkea, ja niin söi Kasperkin. Kunhan et anna pelkkää perunaa, vaan enemmän kaikkea muuta, mistä se saa kaikki tärkeät aineet kasvuunsa, niin asia on ok. Eli vähän perunaa, enemmän muuta.
      Täytyyhän koirankin saada välillä herkutella, jos perunalla niin sitten perunalla.

• xtel

Olen NIIN samaa mieltä! Järkihän tässä pitää käyttää... :-)

• maksa ei hyvä

Riisi ja sen kanssa keitetty jauhis riittää mainiosti, peruna on turhaa ja maksalaatikko vielä turhempaa.
      Muutenkaan ei maksaa tai muita sisäelimiä kannata koirille syöttää saati maustettuja ruokia, tulee turhia ongelmia iän myötä mm.löysää ulostetta, ihottumia, hampaiden kulumisia jne..
      Mikä on muuten pentusi rotu?

• xtel

huh... en tiedä uskallanko sanoa että wilmassa on schääfferi, lapinkoiraa ja irlantilainen setteri. ;-) Täällä keskustellaanm niin vilkkaasti joten, pliiiiis... Tästä EI saa syntyä uuttakeskustelua... Koiramme on maailman söpöin monirotuinen koira ja piste.

:-)
        Wilmalle syötetään raksuja, riisiä, perunoita, jauhelihaa, raejuustoa, maksaa (uunissa kuivamassa parhaillaan) yms. nannaa... Jos näkisitte kuvan siitä olisitte samaa mieltä.

Hyvää sunnuntaita! :-)

• sudenkorento75
        xtel kirjoitti:

huh... en tiedä uskallanko sanoa että wilmassa on schääfferi, lapinkoiraa ja irlantilainen setteri. ;-) Täällä keskustellaanm niin vilkkaasti joten, pliiiiis... Tästä EI saa syntyä uuttakeskustelua... Koiramme on maailman söpöin monirotuinen koira ja piste.

:-)
        Wilmalle syötetään raksuja, riisiä, perunoita, jauhelihaa, raejuustoa, maksaa (uunissa kuivamassa parhaillaan) yms. nannaa... Jos näkisitte kuvan siitä olisitte samaa mieltä.

Hyvää sunnuntaita! :-)

Täällä saa sanansa valikoida tarkkaan ettei tule väärinymmärretyksi. Tosiaan minkäkin ymmärsin alkutekstistä, että syötät sitä maksalaatikko-peruna-liha ruokaa pelkästään ja raksuja silloin tällöin.No tulipahan korjattua asia...ihan hyvä laittaa "makua" raksujen sekaan. Meillä pojat vaan ovat alkaneet nirsoilla kun on ollut välillä niin hyviä ruokia ;-)

• xtel
        sudenkorento75 kirjoitti:

Täällä saa sanansa valikoida tarkkaan ettei tule väärinymmärretyksi. Tosiaan minkäkin ymmärsin alkutekstistä, että syötät sitä maksalaatikko-peruna-liha ruokaa pelkästään ja raksuja silloin tällöin.No tulipahan korjattua asia...ihan hyvä laittaa "makua" raksujen sekaan. Meillä pojat vaan ovat alkaneet nirsoilla kun on ollut välillä niin hyviä ruokia ;-)

onhan tää meidän tyttö kanss tottunut saamaan hyviä ruokia, mutta, ohan ok mun mielestä... se on meidän "prinsessa"... :-)

• koirienystävä

siis mielestäni vielä pennulle kannattaisi syöttää sitä kunnon laadukasta penturuokaa, ja ehkä mausteeksi sinne sekaan sitä kotiruokaa. ei kannata sitä perunaa ihan joka aterialla antaa, koska kuten sanottu, siitä pentu ei saa tarvitsemaansa ravintoa oikeanlaiseen kasvamiseen. tärkeämpää on, että se saa kunnon kasvun ja sitten kun kasvut on kasvettu, syöttele sitä pottua ja muuta enemmän. =)
      eihän siitä perunasta varmaan muuta haittaa ole.
      oma koirani ei siedä pottua. hassua, että se on jollekin herkkua =)

• Riva

Pennulla on perusruoka,mikä takaa hyvän ja tasaisen kasvun,sen lisäksi sille voi syöttää pieniä määriä ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä,jos pentu haluaa.
      Avokado on ainut myrkyllinen syötävä,minkä olen saanut tietoon.
      Jos sun pentu tykkää perunasta,hyvä ystävä,syötä toki.
      Tuskin sun pentu pelkää perunaa syö:)?

• antaa

Viinirypäleitä ei saa antaa, olen myös kuullut negat.palautetta sitrushedelmistä ja rusinoista.
        Samoinkun mausteet, sokeri, sipuli...

• xtel

Olen ihan samaa mieltä... Ja saahan se muutaki kuin pelkästään perunoita... En ois voinut kuvitella että tästä syntyisi tällainen keskustelu... heh...

• Minkeli
        xtel kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä... Ja saahan se muutaki kuin pelkästään perunoita... En ois voinut kuvitella että tästä syntyisi tällainen keskustelu... heh...

...pottu!
        Potuttaako, kun tästä tuli näin hurja keskustelu? ;D Ei vaan, sinähän annat pennullesi ihan hyvin monipuolista ruokaa, ei se muutama peruna siellä sen kasvua vaurioita. En nyt löytänyt sitä oikeaa kohtaa mihin oli tarkoitus vastata, mutta tää näytti olevan sun vastaus niin tähän sitten. Käytät sitä omaa maalaisjärkeä, niin hyvä tulee, ja kuten jo mainitsin, tuolla ylempänä kerroitkin jo mitä kaikkea pentu saa. Rapsutuksia Wilmalle! :)

• xtel
        Minkeli kirjoitti:

...pottu!
        Potuttaako, kun tästä tuli näin hurja keskustelu? ;D Ei vaan, sinähän annat pennullesi ihan hyvin monipuolista ruokaa, ei se muutama peruna siellä sen kasvua vaurioita. En nyt löytänyt sitä oikeaa kohtaa mihin oli tarkoitus vastata, mutta tää näytti olevan sun vastaus niin tähän sitten. Käytät sitä omaa maalaisjärkeä, niin hyvä tulee, ja kuten jo mainitsin, tuolla ylempänä kerroitkin jo mitä kaikkea pentu saa. Rapsutuksia Wilmalle! :)

taas olen sitä mieltä että täältä palstalta saa hyviä neuvoja, olet osallistunut siihen! :-) taidan tulla kysymään uudestaan kuin on jotain mielessä!
        "tavataan" taas! ja kiitoa kaikille muillekin kaikista neuvoista!

• Riva
        xtel kirjoitti:

taas olen sitä mieltä että täältä palstalta saa hyviä neuvoja, olet osallistunut siihen! :-) taidan tulla kysymään uudestaan kuin on jotain mielessä!
        "tavataan" taas! ja kiitoa kaikille muillekin kaikista neuvoista!

siis tulla takas toistekin.
        Täältä saa ihan hyviäkin ohjeita ja neuvoja kun surffailee noiden "hiekkalaatikoiden" ohi:)

• = xtel
        Riva kirjoitti:

siis tulla takas toistekin.
        Täältä saa ihan hyviäkin ohjeita ja neuvoja kun surffailee noiden "hiekkalaatikoiden" ohi:)

sulta saa vissin tosi hyviä neuvoja ja vinkkejä... ;-)
        Kohta lähetään Wilman kanssa viettämään lomaa! :-)

• oleellista

Meillä syötetään kanssa perunaa, koska se on yksi niistä harvoista aineista, jolle ei koiramme ole allerginen (ja koira rakastaa perunan makua :) ). Oleellista on että peruna on muussaattu pieneksi, koska se sulaa kehnosti ja kokonaiset palat voivat tulla melko kokonaisina läpi. Perunamuussi on aika ärsyttävää liimaa, mutta ei ainakaan ole ongelmia ruoansulatuksen kanssa.

• TÄMÄ...

Perunaa ei suositella annettavaksi usein. Käytä mieluummin riisiä ja makaroonia etc..
        Ja maksaa saa antaa kork. 1 kertaa/vko!
        Penturaksuja enemmän!!!

• oleellista
        TÄMÄ... kirjoitti:

Perunaa ei suositella annettavaksi usein. Käytä mieluummin riisiä ja makaroonia etc..
        Ja maksaa saa antaa kork. 1 kertaa/vko!
        Penturaksuja enemmän!!!

Peruna aiheuttaa aika väkevän virtsan, muttei se vaarallista ole. Miksei mielestäsi suositella ,
        perustele kantasi !

• LUKEKAA
        oleellista kirjoitti:

Peruna aiheuttaa aika väkevän virtsan, muttei se vaarallista ole. Miksei mielestäsi suositella ,
        perustele kantasi !

perunaa ei suositella usein annettavaksi koska se ei sula koiran suolistossa!!!

Sinä yön-tytär!!
        MIKSI KOIRALLE PITÄISI ANTAA IHMISTEN HERKKUJA!! Koirille on omat herkut ja herkkupalat joita saa kaupasta, ja jauhelliha on hyvä ja TERVEELLINEN makupala!! Koirille ei saa antaa mausteisia ja suolaisia ruokia!

En usko että koira kuolee jos saa jotakin näistä pienen palan, mutta jatkuvalla syöttämisellä se ei ole terveellistä!!

Johan nyt on, uusi juttu koirien ruokintaan: mausteet ja sokeri, hah!!!

Kun juot bissee, niin käykö sinun silloinkin sääliksi kyttäävää koiraa ja annat sille vähän..sehän on salittua eikö niin :/

Ei mitään riitelyä tästä aiheesta!!

Eihän ne koirat ja sudet ennenkään ole mausteisia ruokia syöneet, vai onko joku aina käynyt laittamassa lihan päälle vähän chiliä ja pippuria??
        Se ei kuulu koiran ravintoon!!!

• LUKEKAA...
        oleellista kirjoitti:

perustele kantasi !

Sinä yön-tytär!!
        MIKSI KOIRALLE PITÄISI ANTAA IHMISTEN HERKKUJA!! Koirille on omat herkut ja herkkupalat joita saa kaupasta, ja jauhelliha on hyvä ja TERVEELLINEN makupala!! Koirille ei saa antaa mausteisia ja suolaisia ruokia!

En usko että koira kuolee jos saa jotakin näistä pienen palan, mutta jatkuvalla syöttämisellä se ei ole terveellistä!!

Kun juot bissee, niin käykö sinun silloinkin sääliksi kyttäävää koiraa ja annat sille vähän..sehän on salittua eikö niin :/

Eihän ne koirat ja sudet ennenkään ole mausteisia ruokia syöneet, vai onko joku aina käynyt laittamassa lihan päälle vähän chiliä ja pippuria??

• yön_tytär
        LUKEKAA kirjoitti:

Sinä yön-tytär!!

Kuules nyt pikkukakara.

Kuuluvatko sipsit, jauheliha??! ihmisen luonnolliseen ruokavalioon?

Entäpä se jauheliha koiran luonnolliseen ruokavalioon?

Ja kerro nyt miksei niitä mausteita saa antaa?

(poliisikoirille suositellaan kuulema tutkimuksen mukaan reippaasti chiliä, parantaa verenkiertoa, terävöittää aisteja jne.. Kumoapa se sitten :P )

Ja minun käsitykseni mukaan monet mausteet ovat hyvästä.

Ja kyllä koira tarvitsee suoloja ja sokereitakin, vaikkei siinä määrin kun ihminen niitä käyttää.

• yön_tytär
        LUKEKAA kirjoitti:

Sinä yön-tytär!!

En koskaan juo kaljaa.

Mutta; kun mieheni juo, koirat saavat kyllä kastaa kielensä pullon suussa. Ja pitävät siitä. Kovasti.

Ja viiniä, mitä itse harvoin juon, saa koira maistaa. Joka kerta kun on uusi viinimerkki jne, koirat käyvät haistamassa ja kastamassa kielensä, ilmeisesti että tietävät sitten tarkkaan miltä maistuu. ja minä annan niiden tehdä.

Ja samoin muuten nämä ovat maistaneet kaikkea muutakin, mitä minä. Juovat ja syövät siis samaa mitä minä. (Hiili joisi kahvia vaikka mukitolkulla, jos sen antaisi, ja marjaisat teet ovat herkkua. Varmaan tee on pahasta koiralle, mutta kyllä minä joskus annan sen juoda ihan reippaastikin, ihan vain siksi, että se niin kovasti siitä tykkää.)

• täältä
        yön_tytär kirjoitti:

Kuules nyt pikkukakara.

(poliisikoirille suositellaan kuulema tutkimuksen mukaan reippaasti chiliä, parantaa verenkiertoa, terävöittää aisteja jne.. Kumoapa se sitten :P )

Ja kyllä koira tarvitsee suoloja ja sokereitakin, vaikkei siinä määrin kun ihminen niitä käyttää.

oot ihme otus niinsanottuine tietoines. en usko et kukkaan sua ihka oikeesti ees uskoo.

• FAU
        yön_tytär kirjoitti:

Kuules nyt pikkukakara.

Buahahaa,vai syö ne poliisikoirat chiliä,missähän päin maailmaa näin tapahtuu? Suomessa syövät kyllä ainakin ihan normaalia koiranruokaa ja aistit pelaa ihan hyvin ja verikin kiertää ihan ilman chiliäkin. Kuten myös muut työkoirat.
        Missähän tämmöinen tutkimus on esillä? Eipä kovin suurta suosiota ole varmaan saavuttanut,kun ei silmään ole osunut ja koirien ruokintaan sentään jonkun verran olen perehtynyt.

• ihan
        yön_tytär kirjoitti:

En koskaan juo kaljaa.

Mutta; kun mieheni juo, koirat saavat kyllä kastaa kielensä pullon suussa. Ja pitävät siitä. Kovasti.

Ja viiniä, mitä itse harvoin juon, saa koira maistaa. Joka kerta kun on uusi viinimerkki jne, koirat käyvät haistamassa ja kastamassa kielensä, ilmeisesti että tietävät sitten tarkkaan miltä maistuu. ja minä annan niiden tehdä.

Ja samoin muuten nämä ovat maistaneet kaikkea muutakin, mitä minä. Juovat ja syövät siis samaa mitä minä. (Hiili joisi kahvia vaikka mukitolkulla, jos sen antaisi, ja marjaisat teet ovat herkkua. Varmaan tee on pahasta koiralle, mutta kyllä minä joskus annan sen juoda ihan reippaastikin, ihan vain siksi, että se niin kovasti siitä tykkää.)

sitä miettii että kuinkahan paljon sitä ikää taas löytyypi teikäläiseltä???

• Miksu
        yön_tytär kirjoitti:

En koskaan juo kaljaa.

...kyl sie ossoot mukavasti juttuu pistee..oon nauranu maha kippuras kommenteilles..Oudon kuivia huumorintajuttomia tyyppejä tiäl muuten..=/ Kivoja jatkoja siul yön_tytär
        ..pidän siun tyylistä..=)

• taas niin
        yön_tytär kirjoitti:

En koskaan juo kaljaa.

fiksua sieltä loppupäästä, että kyllä naurattaa.

• Minkeli
        yön_tytär kirjoitti:

En koskaan juo kaljaa.

Sinulla yön tytär, on harvinaisen terve asenne kasvatuksessa! Meilläkin koirat saavat maistaa kaikkea, ja Nappi muuten tykkää mausteisista ruuista..(nuudeleiden mausteliemi on herkkua)
        Ja jumbo näyttää tykkäävän siideristä, aina lipoo huuliaan kun se perjantaisiideri mulla aukeaa. Mutta en kylläkään anna sille, kerran maistanut ja sillä siisti. Uskon, että teillä tehdään samalla tavalla. Joku taas haluaa repiä hirveät keskustelut siitä, että kuvittelee sinun (ja kohta minun) juottavan koirasi känniin joka ilta. Don't worry, be happy!
        Ja meidän Kasper muuten veteli kahvia nuorena poikana vaikka kuinka, jos sille antoi mahdollisuuden siihen.

• yön_tytär
        FAU kirjoitti:

Buahahaa,vai syö ne poliisikoirat chiliä,missähän päin maailmaa näin tapahtuu? Suomessa syövät kyllä ainakin ihan normaalia koiranruokaa ja aistit pelaa ihan hyvin ja verikin kiertää ihan ilman chiliäkin. Kuten myös muut työkoirat.
        Missähän tämmöinen tutkimus on esillä? Eipä kovin suurta suosiota ole varmaan saavuttanut,kun ei silmään ole osunut ja koirien ruokintaan sentään jonkun verran olen perehtynyt.

Käytä sitä googlea tms, hakukonetta. Tutkimus on yli 10 vuotta vanha, yhdysvalloissa tutkittu. Enpä muista tarkemmin =) ja sen jälkeenkin on varmasti nykyään, valistuksen aikana, olemassa tuloksia suuntaan jos toiseenkin, jos vain englanniksi jaksaa lukea.

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

Käytä sitä googlea tms, hakukonetta. Tutkimus on yli 10 vuotta vanha, yhdysvalloissa tutkittu. Enpä muista tarkemmin =) ja sen jälkeenkin on varmasti nykyään, valistuksen aikana, olemassa tuloksia suuntaan jos toiseenkin, jos vain englanniksi jaksaa lukea.

niin silloin se on varmaan myös vanhentunut.

Oletko koskaan kuullut tieteenalasta joka tutkii eläinten hyvinvointia.

Tuskin tuo chili kovinkaan tervettä jälkeä jättää koiran vatsaan (vrt. vatsakatarri, happovaivat tms.) saati siten boostaa pollekoirien aisteja. Kaikkea sinäkin uskot tieteellisien tukimuksien perusteella...

• yön_tytär
        snadi kirjoitti:

niin silloin se on varmaan myös vanhentunut.

Oletko koskaan kuullut tieteenalasta joka tutkii eläinten hyvinvointia.

Tuskin tuo chili kovinkaan tervettä jälkeä jättää koiran vatsaan (vrt. vatsakatarri, happovaivat tms.) saati siten boostaa pollekoirien aisteja. Kaikkea sinäkin uskot tieteellisien tukimuksien perusteella...

se aistien "boostaaminen" johtui verenkierron nopeutumisesta, mihin uskon kyllä vahvasti.

eikä sitä chiliä sinne kilotolkulla, tai edes palkotolkulla pidä mättämän :D

• yön_tytär
        Minkeli kirjoitti:

Sinulla yön tytär, on harvinaisen terve asenne kasvatuksessa! Meilläkin koirat saavat maistaa kaikkea, ja Nappi muuten tykkää mausteisista ruuista..(nuudeleiden mausteliemi on herkkua)
        Ja jumbo näyttää tykkäävän siideristä, aina lipoo huuliaan kun se perjantaisiideri mulla aukeaa. Mutta en kylläkään anna sille, kerran maistanut ja sillä siisti. Uskon, että teillä tehdään samalla tavalla. Joku taas haluaa repiä hirveät keskustelut siitä, että kuvittelee sinun (ja kohta minun) juottavan koirasi känniin joka ilta. Don't worry, be happy!
        Ja meidän Kasper muuten veteli kahvia nuorena poikana vaikka kuinka, jos sille antoi mahdollisuuden siihen.

sen lisäksi, että juotamme känniin ne, annamme niille vain kasviksia liuotettuna mausteisessa nuudeliliemessä ;)

• kyllä ole
        yön_tytär kirjoitti:

sen lisäksi, että juotamme känniin ne, annamme niille vain kasviksia liuotettuna mausteisessa nuudeliliemessä ;)

ihan täysillä matkassa, säälittää sun koirias.

• ny jo
        yön_tytär kirjoitti:

se aistien "boostaaminen" johtui verenkierron nopeutumisesta, mihin uskon kyllä vahvasti.

kotonas omine tyhmyyksines

• Minkeli
        yön_tytär kirjoitti:

niitä mun kuivattamia luita, jotka lohkeilee. ;D
        ja chiliä päälle!

• yön_tytär
        Minkeli kirjoitti:

niitä mun kuivattamia luita, jotka lohkeilee. ;D
        ja chiliä päälle!

sitten se koulutuksen puute ja muu käyttäytyminen. Ylempänä selvisi jo ettei koiraa saa mielihyvän takia pitää :P

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

meille kuinkas paljon sitä chili sinne safkaan pitää änkee että koiran verenkierto rupeaa pumppaamaan kiihdyttävämmin???

"mihin uskon kyllä vahvasti" Voie herranen aika sentään.
        Niin, minäkin uskon että koirani osaa lukea ajatukisia jollain tasolla, ja siitäkin on tehty tutkimuksia (suuntaan ja toiseen)... Voi itku.

Nyt täytyy ihan sanoo tälleen oofftoopiiikk:
        viinin juottamiseseta ja muista yhtä järkevistä jutuista... Eikös vanhempanne ole opettanu teille että kaikkia mitä muut tekee ei välttämättä ole hyvä itte tehä, niiko hypätä kaivoon perässä. Onko järki tallella?

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

meille kaikille sitten kuika paljon itseasiassa sitä chiliä pitää laittaa ruokaan että se verenkierto alkaa rullaamaan nopeammin???

"uskon kyllä vahvasti"
        Voi herreguuden, niin, minäkin uskon että lehmät lentää aina vappuna ja jne.

Sitten offtopic viineistä ja muista "hyvistä" neuvoista. Eikö mamma och pappa ole neuvonut käyttämään omaa älliä, vai hyppäättekö kaivoonkin perässä..??

Kuvittele tilanne jossa ihminen makaa täysin katatonisessa tilassa sängyssä ja sinun on pidettävä siitä huolta niin että tyyppi säilyy hengissä. Mitä ruokaa sinä syötätä? Miten sinä käyttäydyt? Mitä sinun päässäsi liikkuu??
        Etsä rupee antaa sille hampurilaisia ja ranskalaisia, bissee ja chiliä, yksinkertaisesti siksi että sä et tiedä miten sen vatsa reagoi, makuaisti pelaa, tykkääkö se oikeasti, onko se terveellistä jne jne... Ihan samalla periaatteella sun täytyy ottaa vastuuta siitä koiran ruokinnasta sun muusta...

• snadi
        snadi kirjoitti:

meille kaikille sitten kuika paljon itseasiassa sitä chiliä pitää laittaa ruokaan että se verenkierto alkaa rullaamaan nopeammin???

"uskon kyllä vahvasti"

Sitten offtopic viineistä ja muista "hyvistä" neuvoista. Eikö mamma och pappa ole neuvonut käyttämään omaa älliä, vai hyppäättekö kaivoonkin perässä..??

Kuvittele tilanne jossa ihminen makaa täysin katatonisessa tilassa sängyssä ja sinun on pidettävä siitä huolta niin että tyyppi säilyy hengissä. Mitä ruokaa sinä syötätä? Miten sinä käyttäydyt? Mitä sinun päässäsi liikkuu??
        Etsä rupee antaa sille hampurilaisia ja ranskalaisia, bissee ja chiliä, yksinkertaisesti siksi että sä et tiedä miten sen vatsa reagoi, makuaisti pelaa, tykkääkö se oikeasti, onko se terveellistä jne jne... Ihan samalla periaatteella sun täytyy ottaa vastuuta siitä koiran ruokinnasta sun muusta...

et viduddaa ku tää fakin serveri bugittää!!!!!

• yön_tytär
        snadi kirjoitti:

"uskon kyllä vahvasti"

chilin määrä riippuvi koosta ja voimakkuudesta. Ne jotka chiliä käyttävät, varmaan tietävät itse parhaiten :P

viinit jne, niissä minä käytänkin sitä omaa älliä. piste.

Ja tuo kuvitteellinen tilanne; olen ollut hoitoapulaisena. Niille katatonisille syötetään ihan normaalia ruokaa. Ja tarkkaillaan asiaa.

Ja jotain on sinulla pahasti pielessä, jos koirasi on tosiaan katatoninen, ja jos ne kaikkiin ruokiin reagoivat samalla tavalla. Minä pystyn sanomaan nimittäin kummastakin koirastani, miten niiden vatsat reagoi, tykkäävätkö ne jostain oikeasti jne.

(ja niin, tässä on otettava huomioon taas se, että monet koirat syövät mitä vain, toiset ovat nirsompia. Joillain on ruoka-aika tiettyyn aikaan, meillä saavat syödä kun siltä tuntuu.)

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

chilin määrä riippuvi koosta ja voimakkuudesta. Ne jotka chiliä käyttävät, varmaan tietävät itse parhaiten :P

viinit jne, niissä minä käytänkin sitä omaa älliä. piste.

Ja tuo kuvitteellinen tilanne; olen ollut hoitoapulaisena. Niille katatonisille syötetään ihan normaalia ruokaa. Ja tarkkaillaan asiaa.

Ja jotain on sinulla pahasti pielessä, jos koirasi on tosiaan katatoninen, ja jos ne kaikkiin ruokiin reagoivat samalla tavalla. Minä pystyn sanomaan nimittäin kummastakin koirastani, miten niiden vatsat reagoi, tykkäävätkö ne jostain oikeasti jne.

(ja niin, tässä on otettava huomioon taas se, että monet koirat syövät mitä vain, toiset ovat nirsompia. Joillain on ruoka-aika tiettyyn aikaan, meillä saavat syödä kun siltä tuntuu.)

Hah, hukkaan meni sekin esimerkki. Et osaa olla objektiivinen, etkä osaa lukea rivien välistä.

Niin, sitä koirallekkin pitäisi syöttää ihan normaalia ruokaa. Osaat sanoa pitääkö koirasi jostakin ruokaineesta, hienoa. Pidän minäkin pekonista, mutta pekoni onkin kauhean epäterveellistä joten en syö sitä. Joten jos annan koiralleni chiliä ja muuta "arveluttavaa" se tekee minusta tietyllä tasolla vastuuttoman, sano sinä mitä sanot. Joten turha siitä on edes keskustella että itse annat koirillesi jotakin joka saattaa vahongoittaa niitä, olet mielestäni vastuuntunnoton.

Tuskallisia eläinkokeita ;)

• maustebuumi
        snadi kirjoitti:

Hah, hukkaan meni sekin esimerkki. Et osaa olla objektiivinen, etkä osaa lukea rivien välistä.

Niin, sitä koirallekkin pitäisi syöttää ihan normaalia ruokaa. Osaat sanoa pitääkö koirasi jostakin ruokaineesta, hienoa. Pidän minäkin pekonista, mutta pekoni onkin kauhean epäterveellistä joten en syö sitä. Joten jos annan koiralleni chiliä ja muuta "arveluttavaa" se tekee minusta tietyllä tasolla vastuuttoman, sano sinä mitä sanot. Joten turha siitä on edes keskustella että itse annat koirillesi jotakin joka saattaa vahongoittaa niitä, olet mielestäni vastuuntunnoton.

Asiaa..heh ;D
        Sinulla yöntytär ei ole älliä, jolla ajatella!! Joten tee palvelus yhteiskunnalle ja koirillesi Älä käytä sitä ;D

Jokainen vastuuntuntoinen koiraomistaja ei syötä koirilleen mausteita!!
        SINUN tehtäväsi on huolehtia siitä mitä koirat syövät! Eihän koirat sitä tiedä että juuri mausteet jne..Ovat epäterveellisiä ja haitaksi!!
        Ne voivat kuolata vieressä ja pitää kyseisestä ruuasta, mutta eivät tiedä ruuan epäterveellisyyttä!!
        Tämä asia on sinun käsissäsi -> Lemmikkisi elämä!!!

• yön_tytär
        snadi kirjoitti:

Siinä se onkin; minä kerron viestini tavallisesti, ilman sitä rivien välistä lukemista, harjoittelepa samaa :P

• yön_tytär
        maustebuumi kirjoitti:

Asiaa..heh ;D
        Sinulla yöntytär ei ole älliä, jolla ajatella!! Joten tee palvelus yhteiskunnalle ja koirillesi Älä käytä sitä ;D

Jokainen vastuuntuntoinen koiraomistaja ei syötä koirilleen mausteita!!
        SINUN tehtäväsi on huolehtia siitä mitä koirat syövät! Eihän koirat sitä tiedä että juuri mausteet jne..Ovat epäterveellisiä ja haitaksi!!
        Ne voivat kuolata vieressä ja pitää kyseisestä ruuasta, mutta eivät tiedä ruuan epäterveellisyyttä!!
        Tämä asia on sinun käsissäsi -> Lemmikkisi elämä!!!

Eläin muuten tietää vaistollaan useinkin, mikä on terveellistä ja mikä ei. Mutta kun te "ylihuolehtivaiset, aivottomat, luottamattomat" koiranomistajat tukahdutatte koirienne aistit :P

• hevon kuuseen
        yön_tytär kirjoitti:

Eläin muuten tietää vaistollaan useinkin, mikä on terveellistä ja mikä ei. Mutta kun te "ylihuolehtivaiset, aivottomat, luottamattomat" koiranomistajat tukahdutatte koirienne aistit :P

kukahan se on aivoton, kysyn vaan. Se oot kyl sie ihan ite. Ei kukkaan voi olla nuin tollo, et omista kuvitelmistaan tekkee sen totuuven. voi sentään, miten ossaat olla se typeristä typerin ja niin omituisista omituisin otus!
        HUOMIO siis teille kaikille, jotka luette yön tyttären kirjoituksii, niin älkää mihnään tappaukses ottako niitä todesta ja luottako niijin. Eihän tuo mittään oikeesti tiiä, täyttä paskaa jauhaa suunsa lämpimäksi tai miellyttääksee ommii sormiansa.

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

omias! Koira tosin kyllä kuolaa hajujen perään, mutta tulisi tosiaankin osata käyttää sitä ihan omaa järkikultaa ja miettiä mikä sille koiralle on terveellistä ja mikä ei!! Koirat eivät esimerkiksi ihan oikeasti piittaa paskaakaan, vaikka saisivat koko elämänsä ajan ihan samoja pipanoita! Meillä ovat syöneet samaa jo lähes 12vee ja aina vain maistuu.

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

Siinä se onkin; minä kerron viestini tavallisesti, ilman sitä rivien välistä lukemista, harjoittelepa samaa :P

Eli suomennettuna pitäkäämme sinua kaikki suoralta kädeltä idiootina ja myös kirjoittakaa juttune kuin lapselle...

• köyhyys
        yön_tytär kirjoitti:

taas on päässyt vapaalle. kyl oot aikas ihmemukula

• issu56
        Minkeli kirjoitti:

ennenkuin lähtee soosaamaan yöntyttären omituisien metodien kanssa, ja heittämään lisää vettä kiukaalle, niin ehkä tulisi muistaa että täällä käy varmasti myöskin hyvin paljon ihan nuortakin porukkaa lukemassa, kuin myöskin sellaisia, joilla kyseessä on se ihan eka koira, jotka voivat erheellisesti ottaa jopa ihan tosissaan kaiken mitä täältä yöntyttären utopisia oppeja lukevat, eikä se tosiaankaan ole koirien/pentujen/omistajien kannalta lainkaan viisasta, eikä siis ensinkään edes normaalia!!

• Minkeli
        issu56 kirjoitti:

ennenkuin lähtee soosaamaan yöntyttären omituisien metodien kanssa, ja heittämään lisää vettä kiukaalle, niin ehkä tulisi muistaa että täällä käy varmasti myöskin hyvin paljon ihan nuortakin porukkaa lukemassa, kuin myöskin sellaisia, joilla kyseessä on se ihan eka koira, jotka voivat erheellisesti ottaa jopa ihan tosissaan kaiken mitä täältä yöntyttären utopisia oppeja lukevat, eikä se tosiaankaan ole koirien/pentujen/omistajien kannalta lainkaan viisasta, eikä siis ensinkään edes normaalia!!

Normaali tarkoittaa kaikille eri asiaa.
        Itseasiassa tietoisku joka ei ole vain sinulle vaan kaikille: Me ihmiset määrittelemme toisen ihmisen sen mukaan, kuinka paljon hän ajattelee samalla tavalla. Mitä enemmän hän ajattelee samansuuntaisesti, sen enemmän me häntä arvostamme ja normaalimpana pidämme. Tämä on käytännössä havaittu jo minunkin lyhyellä elämänkokemuksellani, eikä mitään köykkipsykologiaa.
        Minulle on normaalia antaa koiran maistaa kaikkea mitä itse syön ja juon, en niille kuitenkaan kilo/litratolkulla mitään anna, sen verran että maistaa. Myös yön tytär tekee näin, ja minusta se on ihan normaali ja terve asenne.
        Älä nyt suutu, mutta minusta sinun ideasi siitä, että koirille annetaan vain yhtä ja samaa(parilla eri lisukkeella) ruokaa, on suorastaan järkyttävä. Näin olen käsittänyt, että teillä annetaan papanaa ja 'yrjölää' ja satunnaisesti muuta (saa korjata!). Tämä todistaa, että on olemassa monta eri tapaa hoitaa koiraa ja pitää koira onnellisena, kaikilla on omansa. Omat koirathan ne ovat parhaat ja omat tavat myös. :) Varmasti sinun koirasi ovat onnellisia, koska ovat juuri Sinun kanssasi, ja Sinä välität niistä ja Sinä hoidat ja ulkoilutat ja ruokit. Olet niiden mamma tai äippä tai emäntä tai miksi haluat kutsua itseäsi (itse olen koirilleni mamma).

Ja pennun hankkineille, ensimmisen koiran omistajille; hakekaa tietoa uusimmista koirakirjoista ja eläinlääkäriltä jos pahaksi pääsee(allergia esim.)! Täällä on kaikilla omat tapansa, ja kaikki tietävät, että heidän tapansa on juuri se oikea!

• mahtoi
        Minkeli kirjoitti:

Normaali tarkoittaa kaikille eri asiaa.
        Itseasiassa tietoisku joka ei ole vain sinulle vaan kaikille: Me ihmiset määrittelemme toisen ihmisen sen mukaan, kuinka paljon hän ajattelee samalla tavalla. Mitä enemmän hän ajattelee samansuuntaisesti, sen enemmän me häntä arvostamme ja normaalimpana pidämme. Tämä on käytännössä havaittu jo minunkin lyhyellä elämänkokemuksellani, eikä mitään köykkipsykologiaa.
        Minulle on normaalia antaa koiran maistaa kaikkea mitä itse syön ja juon, en niille kuitenkaan kilo/litratolkulla mitään anna, sen verran että maistaa. Myös yön tytär tekee näin, ja minusta se on ihan normaali ja terve asenne.
        Älä nyt suutu, mutta minusta sinun ideasi siitä, että koirille annetaan vain yhtä ja samaa(parilla eri lisukkeella) ruokaa, on suorastaan järkyttävä. Näin olen käsittänyt, että teillä annetaan papanaa ja 'yrjölää' ja satunnaisesti muuta (saa korjata!). Tämä todistaa, että on olemassa monta eri tapaa hoitaa koiraa ja pitää koira onnellisena, kaikilla on omansa. Omat koirathan ne ovat parhaat ja omat tavat myös. :) Varmasti sinun koirasi ovat onnellisia, koska ovat juuri Sinun kanssasi, ja Sinä välität niistä ja Sinä hoidat ja ulkoilutat ja ruokit. Olet niiden mamma tai äippä tai emäntä tai miksi haluat kutsua itseäsi (itse olen koirilleni mamma).

Ja pennun hankkineille, ensimmisen koiran omistajille; hakekaa tietoa uusimmista koirakirjoista ja eläinlääkäriltä jos pahaksi pääsee(allergia esim.)! Täällä on kaikilla omat tapansa, ja kaikki tietävät, että heidän tapansa on juuri se oikea!

olla se joka juottaa koiraparan känniin? onks se oikein ja normaalii?

• Minkeli
        mahtoi kirjoitti:

olla se joka juottaa koiraparan känniin? onks se oikein ja normaalii?

Juurikin tätä, juuri tätä. Lukisitte niitä viestejä...

• yön_tytär
        Minkeli kirjoitti:

Juurikin tätä, juuri tätä. Lukisitte niitä viestejä...

Eivät lukea, eivät ymmärtää.

Kun niitä merkityksiä pitää kaivaa sieltä missä niitä ei ole :(

• yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

omias! Koira tosin kyllä kuolaa hajujen perään, mutta tulisi tosiaankin osata käyttää sitä ihan omaa järkikultaa ja miettiä mikä sille koiralle on terveellistä ja mikä ei!! Koirat eivät esimerkiksi ihan oikeasti piittaa paskaakaan, vaikka saisivat koko elämänsä ajan ihan samoja pipanoita! Meillä ovat syöneet samaa jo lähes 12vee ja aina vain maistuu.

sen saman 12 vuotta kun sinä olet elänyt, ilmeisesti.

• marssii
        yön_tytär kirjoitti:

sen saman 12 vuotta kun sinä olet elänyt, ilmeisesti.

eri kastissa muiden kanssa

• hyvä juttu
        yön_tytär kirjoitti:

Eivät lukea, eivät ymmärtää.

Kun niitä merkityksiä pitää kaivaa sieltä missä niitä ei ole :(

työ ootta niin halvatun hyvii...vaa käänteises merkitykses. tajuukko merkitykstä?

• Riva
        LUKEKAA kirjoitti:

Sinä yön-tytär!!

koira naukkailee bissee ja viiniä.

• realist56
        Riva kirjoitti:

koira naukkailee bissee ja viiniä.

Jääkaapin oven kun avaa niin Emmahan on paikalla oitis ja kun avasin oluttölkin niin siinähän sitä norkoiltiin, että mulle kans jotain hyvää. Kastoin sormen oluessa ja annoin nuolaista, totesi, että ei hyvää. Kun tämä toistui muutaman kerran oppi, että tuo ei ole hyvää ja sen oluttölkin sai jatkossa avata ihan rauhassa.

• yön_tytär
        realist56 kirjoitti:

Jääkaapin oven kun avaa niin Emmahan on paikalla oitis ja kun avasin oluttölkin niin siinähän sitä norkoiltiin, että mulle kans jotain hyvää. Kastoin sormen oluessa ja annoin nuolaista, totesi, että ei hyvää. Kun tämä toistui muutaman kerran oppi, että tuo ei ole hyvää ja sen oluttölkin sai jatkossa avata ihan rauhassa.

meillä koirat maistavat kaikkia kerran, ja päättävät etteivät pidä. Mutta olut on kestosuosikki. Ja tiedän monia koiria jotka oluesta pitävät.. (se tekee hajotetuista pulloista entistä vaarallisempia muuten..)

• herkkusuu

Kylläpä sitä nyt pädetään, en tosiaan usko sua! Ihan rauhassa vaan anna koirallesi shampanjaa, kaljaa ja mausteita, kyllä hyvä tulee! Nam nam! En nyt väitä että yksi nuolasu on pahasta, mutta... Onko eläinlääkärisi todennut nämä hyväksi??! ;)

Eihän sitä pikkulapsellekkaan voi kaikkea antaa jos se siinä vieressä kyttää, vai annatko lapsesi maistaa viiniä yms?? :P

Toki onhan koirien ruuissa useimmissa suolaa, mutta se ei silti tarkoita että sille pitää/saa antaa ihmisten omia suolaisia sipsejä ja popkorneja!!
      Koirille on omat herkut eläinkaupassa! Miksi antaa jotain sokerillista pullaa koiralle kun voi eläinkaupasta ostaa koirille esim. koirankeksejä, jotka ovat samalla maistuvia, terveellisiä ja pitävät hammaskiven loitolla!!

Ja yhdessäkään koirakirjassa ja koiraihmisten kanssa ei ole tietoa että mausteita saa antaa!! Kaikki tietävät ettei niitä nimenomaan saa antaa!!
      Ja suklaa on pahaksi koirien silmille!!!
      -herkkusuu-

• yön_tytär

mie sain kakarana viiniä. Ja jos miulla on lapsia, niin aikanaan saavat nekin "pikkulasillisen" kotona, ettei tarvitse mennä muualle ryyppämään. Ja ranskassa vissiin kaikki saavat aika kakarana, ja tietääkseni ranskassa ollaan terveempiä kun täällä suomessa :P

Ja kerropa sinä nyt vaikka esimerkiksi, miksi mausteet olisivat vaarallisia? =)

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

mie sain kakarana viiniä. Ja jos miulla on lapsia, niin aikanaan saavat nekin "pikkulasillisen" kotona, ettei tarvitse mennä muualle ryyppämään. Ja ranskassa vissiin kaikki saavat aika kakarana, ja tietääkseni ranskassa ollaan terveempiä kun täällä suomessa :P

mieti nyt sitä ihan oikeasti! Koira ja ihminen ei todellakaan ole ihan sama asia...tiesitkö sitä?
        Ja siksi toisekseen kukaan järkevä vanhempi ei tosiaankaan juota lapselleen viiniä eikä mitään muitakaan alkoholipitoisia juomia.

• yön_tytär
        issu56 kirjoitti:

mieti nyt sitä ihan oikeasti! Koira ja ihminen ei todellakaan ole ihan sama asia...tiesitkö sitä?
        Ja siksi toisekseen kukaan järkevä vanhempi ei tosiaankaan juota lapselleen viiniä eikä mitään muitakaan alkoholipitoisia juomia.

järkevä.. tuomitsit juuri kokonaisen valtion älykkyyden. On sinulla otsaa :D

• yöntytär ja minkeli
        yön_tytär kirjoitti:

Sääliksi käy sun koiraparkojasi!!!
        Sinä et todellakaan vielä tuohon ikään mennessä ole tajunnut että koira on eläin, EI ihminen!!!

Onko joku käynyt aina ennenkin laittamassa koirien ja susien ruokaan vähän mausteita päälle!!!! ONKO!!! ;)

• jne...
        yöntytär ja minkeli kirjoitti:

Sääliksi käy sun koiraparkojasi!!!
        Sinä et todellakaan vielä tuohon ikään mennessä ole tajunnut että koira on eläin, EI ihminen!!!

Onko joku käynyt aina ennenkin laittamassa koirien ja susien ruokaan vähän mausteita päälle!!!! ONKO!!! ;)

suklaa voi aiheuttaa koiralle myrkytystilan, kuolemaan johtava annos noin 30 kg koiralla on kilo maitosuklaata tai 100 g tummaa suklaata. Koiran aineenvaihdunta ei pysty käsittelemään suklaan sisältämää teobromiinia. Yli 80 % koirista ovat laktoosi-intolerantteja, joille maitotuotteet aiheuttavat ripulia, oksentelua, kaasujen muodostumista ja nestekertymiä. Myös sipuli aiheuttaa koiralle ilmavaivoja ja anemiaa. Myöskin ihmisten jokapäiväiset mausteet: suola ja sokeri ovat sopimattomia koiralle.

Joten hankithan koirallesi ”koirien herkkuja”, esim. siankorvia tai saparoita jne..

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

se kokonainen valtio? Jotkut vanhemmat kasvattavat lapsensa kunnon kansalaisiksi ja vastuuntuntoisiksi ihmisiksi, toiset taas kasvattavat lapsistaan huligaaneja ja alkoholisteja antamalla sen kännäämisen mallin. Ja jos sillä, että mielipiteeni on, ettei lapsille tule juottaa alkoholipitoisia juomia, tuomitsen mielestäsi kokonaisen valtion, niin aivan sama, sillä mielipiteeni tosiaankin pysyy muuttumattomana, vaikka vetäisit koko maailman tähän mukaan! Opettele nyt tosiaankin ottamaan jo ne järkikullan rippeet käyttöön!!

• Emma
        yön_tytär kirjoitti:

Tietääkseni koira on verrattavissa alle 5 vuotiaaseen lapseen. Ja se joka juottaa sen ikäiselle alkoholia on täysi sekopää, jolla ei ole mitään oikeutta toimia minkään elollisen olennon huoltajana.

Sitä voisi hiukan miettiä, että mitä sitä suustaan päästää. Ja alaikäiselle alkoholin antaminen on muuten suomen lakien mukaan rikos, riippumatta sukulaisuussuhteista.

Nyt saatan mennä hiukan liian henkilökohtaiseen asiaan, mutta muistan lukeneeni sinun omasta elämästäsi (oma kirjoituksesi, joten itse toit asian ensin esille). Taisit siinä sanoa huolehtineesi 10 vuotiaasta asti perheenne koirasta ja sisaruksistasi. Siitä voi jo päätellä, että olet saattanut saada elämästä (etenkin LAPSEN elämästä) erittäin kieroutuneen ja vääristyneen kuvan. Toivottavasti ymmärrät, että kaikki mitä vanhempasi ovat tehneet, tai antaneet sinun tehdä, ei välttämättä ole moraalisesti hyväksyttävää ja suotavaa tässä yhteiskunnassa.

• yön_tytär
        Emma kirjoitti:

Tietääkseni koira on verrattavissa alle 5 vuotiaaseen lapseen. Ja se joka juottaa sen ikäiselle alkoholia on täysi sekopää, jolla ei ole mitään oikeutta toimia minkään elollisen olennon huoltajana.

Sitä voisi hiukan miettiä, että mitä sitä suustaan päästää. Ja alaikäiselle alkoholin antaminen on muuten suomen lakien mukaan rikos, riippumatta sukulaisuussuhteista.

Nyt saatan mennä hiukan liian henkilökohtaiseen asiaan, mutta muistan lukeneeni sinun omasta elämästäsi (oma kirjoituksesi, joten itse toit asian ensin esille). Taisit siinä sanoa huolehtineesi 10 vuotiaasta asti perheenne koirasta ja sisaruksistasi. Siitä voi jo päätellä, että olet saattanut saada elämästä (etenkin LAPSEN elämästä) erittäin kieroutuneen ja vääristyneen kuvan. Toivottavasti ymmärrät, että kaikki mitä vanhempasi ovat tehneet, tai antaneet sinun tehdä, ei välttämättä ole moraalisesti hyväksyttävää ja suotavaa tässä yhteiskunnassa.

Sinä et tiedä, mikä minun maailmankuvani on.

Ja koiraa ei voi tosiaankaan verrata lapseen.

• YÖNTYTÄR..
        yön_tytär kirjoitti:

HAH HAH, MITÄS TÄHÄN SANOT:
        KOIRA SAATTAA SYÖDÄ AUTON JÄÄHDYTYS/TAI JÄÄNESTOAINETTA KOSKA SE MAISTUU KOIRASTA HYVÄLLE JA MAKEALLE!! JA SE ON HENGENVAARALLISTA!!!!
        NIIN ETTÄ EIPÄ SE KOIRA TIEDÄ NIISTÄ SUN CHILI JA MUISTA MAUSTEISTA ETTÄ MIKSEI NIITÄ SAA SYÖDÄ!!

• lueppas!
        YÖNTYTÄR.. kirjoitti:

HAH HAH, MITÄS TÄHÄN SANOT:
        KOIRA SAATTAA SYÖDÄ AUTON JÄÄHDYTYS/TAI JÄÄNESTOAINETTA KOSKA SE MAISTUU KOIRASTA HYVÄLLE JA MAKEALLE!! JA SE ON HENGENVAARALLISTA!!!!
        NIIN ETTÄ EIPÄ SE KOIRA TIEDÄ NIISTÄ SUN CHILI JA MUISTA MAUSTEISTA ETTÄ MIKSEI NIITÄ SAA SYÖDÄ!!

turhaa sä yöntytär issua syytät! Kyllä tällä palstalla käy paljon muitakin jotka ei oo rekisteröitynyt! Kuten minä, joka kommentoin välillä tätä mielenkiintoista keskustelua!!

Koiralla ei ole sellaista maailma kuvaa,kun ihmisellä: Joten koira ei tiedä mikä on vaarallista sen teveydelle ja mikä ei!!!
        Luulisi sinunn sen tietävän, kun ESITÄT noin pätevää koiraomistajaa!!

Älä tee koiralle niitä virheitä, joita sulle on tehty!!!

Koira ei tiedä mikä on sille vaarallista aivan niinkuin ei lapsikaa, ellei sitä ole opetettu! [tai kielletty!]

• yön_tytär
        lueppas! kirjoitti:

turhaa sä yöntytär issua syytät! Kyllä tällä palstalla käy paljon muitakin jotka ei oo rekisteröitynyt! Kuten minä, joka kommentoin välillä tätä mielenkiintoista keskustelua!!

Koiralla ei ole sellaista maailma kuvaa,kun ihmisellä: Joten koira ei tiedä mikä on vaarallista sen teveydelle ja mikä ei!!!
        Luulisi sinunn sen tietävän, kun ESITÄT noin pätevää koiraomistajaa!!

Älä tee koiralle niitä virheitä, joita sulle on tehty!!!

Koira ei tiedä mikä on sille vaarallista aivan niinkuin ei lapsikaa, ellei sitä ole opetettu! [tai kielletty!]

Reps? Et oikein taida tietää mitä "reps" tarkoittaa.

Ja sinä kiellät koiran vaistojen olemassaolon?

• Emma
        yön_tytär kirjoitti:

Sitähän sinä juuri täällä yrität korostaa, sitä maailmankuvaasi.

Mihinkäs sitä koiraa sitten pitää "verrata", jos ei lapseen. Jos ihan totta puhutaan, niin koiraa ei misään tapauksessa pidä rinnastaa ihmiseen. Koira on eläin ja ihminen on ajatteleva ja järkeilevä olento (ei kyllä ihan kaikista aina uskoisi). Mutta koiraa voi siinä mielessä verrata lapseen, että ei sekään tiedä oikean ja väärän eroa, ellei sitä sille opeteta.

Koira on koira ja sille opetetaan koiran tavat ainakin meillä. Meillä ei muuten koirat anovasti kerjää vieressä, kun syödään jotain herkkuja. Niille on meinaan opetettu, että se ei kuulu hyviin tapoihin. Kyllä meilläkin koirat saa valikoiden herkkuja, muttei koskaan silloin jos sitä odotetaan kuola valuen vieressä istuen. Meillä koirat ovat paljon tyytyväisempiä koiramaisiin herkkuihinsa ja siihen että niistä nautitaan sillon kun ihmiset eivät ole paikalla.

• yön_tytär
        Emma kirjoitti:

Sitähän sinä juuri täällä yrität korostaa, sitä maailmankuvaasi.

Mihinkäs sitä koiraa sitten pitää "verrata", jos ei lapseen. Jos ihan totta puhutaan, niin koiraa ei misään tapauksessa pidä rinnastaa ihmiseen. Koira on eläin ja ihminen on ajatteleva ja järkeilevä olento (ei kyllä ihan kaikista aina uskoisi). Mutta koiraa voi siinä mielessä verrata lapseen, että ei sekään tiedä oikean ja väärän eroa, ellei sitä sille opeteta.

Koira on koira ja sille opetetaan koiran tavat ainakin meillä. Meillä ei muuten koirat anovasti kerjää vieressä, kun syödään jotain herkkuja. Niille on meinaan opetettu, että se ei kuulu hyviin tapoihin. Kyllä meilläkin koirat saa valikoiden herkkuja, muttei koskaan silloin jos sitä odotetaan kuola valuen vieressä istuen. Meillä koirat ovat paljon tyytyväisempiä koiramaisiin herkkuihinsa ja siihen että niistä nautitaan sillon kun ihmiset eivät ole paikalla.

Niin, koiraa voi verrata koiraan. Ei ihmistäkään pidä verrata apinaan, vaan toisiin ihmisiin.

Mutta koiralle väärän ja oikean opettamisesta; mikä määrittelee oikean ja väärän? Ihminen. Ihan vain ihminen. Näin ollen koiralle opetetaan ihmisten mukainen oikea ja väärä. On asioita, jotka koira osaa luonnostaan, ja niitä asioita on monia. Ihminen pyrkii tieten tahtoin kyllä yleensä tukahduttamaan kaiken koiran osaamaan, ja antamaan tilalle omat sääntönsä, omat oikean ja väärän.

Mistä muuten tiedät, että koirasi ovat tyytyväisempiä herkkuihin silloin, kun itse et ole paikalla?

Hassua; sillä meillä nämä eivät järsi edes luitaan yleensä, jos emme ole kotona.

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

Niin, koiraa voi verrata koiraan. Ei ihmistäkään pidä verrata apinaan, vaan toisiin ihmisiin.

Mutta koiralle väärän ja oikean opettamisesta; mikä määrittelee oikean ja väärän? Ihminen. Ihan vain ihminen. Näin ollen koiralle opetetaan ihmisten mukainen oikea ja väärä. On asioita, jotka koira osaa luonnostaan, ja niitä asioita on monia. Ihminen pyrkii tieten tahtoin kyllä yleensä tukahduttamaan kaiken koiran osaamaan, ja antamaan tilalle omat sääntönsä, omat oikean ja väärän.

Mistä muuten tiedät, että koirasi ovat tyytyväisempiä herkkuihin silloin, kun itse et ole paikalla?

Hassua; sillä meillä nämä eivät järsi edes luitaan yleensä, jos emme ole kotona.

Tuo kuulostaa todella ontolta kun tulee teikäläisen suusta.

Ihminen on ihmiselle susi.

Koiranomistajan vastuu on pitää huolta koirasta. Se ei ole vastuunkantamista jos tiedostaen antaa koiran syödä kaikea mitä se haluaa ja koiran terveyteen ei kiinnitetä huomiota. Eläimen yleistä hyvinvointia siis laiminlyödään.

Nyt kukaan ei sitten ole puhunut mistään viettien tukahduttamisesta, vai onko? Kerroppa meille mitä ihminen pilaa, mitä se tukahduttaa?

• yön_tytär
        snadi kirjoitti:

Tuo kuulostaa todella ontolta kun tulee teikäläisen suusta.

Ihminen on ihmiselle susi.

Koiranomistajan vastuu on pitää huolta koirasta. Se ei ole vastuunkantamista jos tiedostaen antaa koiran syödä kaikea mitä se haluaa ja koiran terveyteen ei kiinnitetä huomiota. Eläimen yleistä hyvinvointia siis laiminlyödään.

Nyt kukaan ei sitten ole puhunut mistään viettien tukahduttamisesta, vai onko? Kerroppa meille mitä ihminen pilaa, mitä se tukahduttaa?

että minä en kerro sinulle mitään, sillä et osaa perustella mielipiteitäsi, etkä itseasiassa välitä selittää itseäsi koskaan.

"koirasta. Se ei ole vastuunkantamista jos tiedostaen antaa koiran syödä kaikea mitä se haluaa ja koiran terveyteen ei kiinnitetä huomiota. Eläimen yleistä hyvinvointia siis laiminlyödään. "

Paskanmarjat. Mikäs sinä olet sanomaan, milloin ihmiset kiinnittävät huomiota koiran terveyteen ja milloin ei? Niitä suoria linkkejä ja perusteluja, tai ole hiljaa ellet kykene vastaamaan kysyttyihin asioihin.

• snadi
        yön_tytär kirjoitti:

että minä en kerro sinulle mitään, sillä et osaa perustella mielipiteitäsi, etkä itseasiassa välitä selittää itseäsi koskaan.

"koirasta. Se ei ole vastuunkantamista jos tiedostaen antaa koiran syödä kaikea mitä se haluaa ja koiran terveyteen ei kiinnitetä huomiota. Eläimen yleistä hyvinvointia siis laiminlyödään. "

Paskanmarjat. Mikäs sinä olet sanomaan, milloin ihmiset kiinnittävät huomiota koiran terveyteen ja milloin ei? Niitä suoria linkkejä ja perusteluja, tai ole hiljaa ellet kykene vastaamaan kysyttyihin asioihin.

mikähän vaivaa rouvaa.
        Kyllä käsittääkseni olen täysin oikeutettu esittämään mielipiteenio asiaan kuin asiaan.

Lopeta tuo herneiden veteleminen nenääsi ja käsitä ettei kaikki viestit ole henkilökohtaisesti sinulle tarkoitettuja.

Väitätkö että vastuullinen koiranomistaja todellakin antaa koiransa syödä ihan mitä vain, ja luuletko että koiran elimistö kestää sen?

• yön_tytär
        snadi kirjoitti:

mikähän vaivaa rouvaa.
        Kyllä käsittääkseni olen täysin oikeutettu esittämään mielipiteenio asiaan kuin asiaan.

Lopeta tuo herneiden veteleminen nenääsi ja käsitä ettei kaikki viestit ole henkilökohtaisesti sinulle tarkoitettuja.

Väitätkö että vastuullinen koiranomistaja todellakin antaa koiransa syödä ihan mitä vain, ja luuletko että koiran elimistö kestää sen?

Jos sinä kirjoitat, vastaat henkilökohtaisesti minun henkilökohtaisesti kirjoittamaani viestiin, otan sen henkilökohtaisesti. Kohdista se muille ihmisille, mikäli tarkoitat vain yleisellä tasolla. Tai korosta viestissäsi, että puhut yleisellä tasolla, mikäli sinua jollain tapaa häiritsee se, että vetelen herneitä nenään puutteellisen itseilmaisusi takia.

Väitän, että vastuullinen koiranomistaja tuntee koiransa, koiransa käytöksen, koiransa rajat, koiransa käytöksen, kestävyyden jne. Joten väitän, että vastuullinen koiranomistaja uskaltaa antaa koiransa maistaa "mitävain", mitä itsekin pystyisi syömään.

Ja luulen, että koiran elimistö sen kestää. En puhu tuopillisesta olutta, puhun lipaisusta silloin tällöin. En puhu purkillisesta chiliä, vaan hyppysellisestä. En puhu kilosta maksalaatikkoa, vaan 400grammasta. Enkä puhu paketillisesta rusinaa, vaan puhun kahdesta tai kolmesta rusinasta.

Tiedätkö, koiran voi kuulema opettaa sietämään suklaata? En tiedä, onko sillä väitteellä perää, en tosiaankaan. Mutta näin uskovat jotkut. Jos sillä on perää, uskon vakaasti, että koira sopeutuu mihin vain.

Ja lisäksi; kyllä, väitän että koiran elimistö kestää lähes minkä tahansa ruokalajin maistamisen, minkä ihmiskehokin kestää. Jopa sen avocadon ja suklaan, pienissä määrin.

• vaan...
        yön_tytär kirjoitti:

Jos sinä kirjoitat, vastaat henkilökohtaisesti minun henkilökohtaisesti kirjoittamaani viestiin, otan sen henkilökohtaisesti. Kohdista se muille ihmisille, mikäli tarkoitat vain yleisellä tasolla. Tai korosta viestissäsi, että puhut yleisellä tasolla, mikäli sinua jollain tapaa häiritsee se, että vetelen herneitä nenään puutteellisen itseilmaisusi takia.

Väitän, että vastuullinen koiranomistaja tuntee koiransa, koiransa käytöksen, koiransa rajat, koiransa käytöksen, kestävyyden jne. Joten väitän, että vastuullinen koiranomistaja uskaltaa antaa koiransa maistaa "mitävain", mitä itsekin pystyisi syömään.

Ja luulen, että koiran elimistö sen kestää. En puhu tuopillisesta olutta, puhun lipaisusta silloin tällöin. En puhu purkillisesta chiliä, vaan hyppysellisestä. En puhu kilosta maksalaatikkoa, vaan 400grammasta. Enkä puhu paketillisesta rusinaa, vaan puhun kahdesta tai kolmesta rusinasta.

Tiedätkö, koiran voi kuulema opettaa sietämään suklaata? En tiedä, onko sillä väitteellä perää, en tosiaankaan. Mutta näin uskovat jotkut. Jos sillä on perää, uskon vakaasti, että koira sopeutuu mihin vain.

Ja lisäksi; kyllä, väitän että koiran elimistö kestää lähes minkä tahansa ruokalajin maistamisen, minkä ihmiskehokin kestää. Jopa sen avocadon ja suklaan, pienissä määrin.

Nyt kuule yöntytär äkkiä hakeen koiran ja ihmisen anatomian ja fysiologian kirja! Kun perustelet että koiran keho kestää samat ruuat kuin ihmisen!!

KOIRAT EIVÄT TIEDÄ MIKÄ NIILLE ON HYVÄKSI JA TERVEELLISTÄ!
        Kuten juuri tuo jäähdytys/pakkasneste, joka maistuu makealta ja hyvältä koirasta!
        Varmaan antaisit koirasi vedellä tota myrkkyä ja sitten vaan tokaisisit, että kyllä sä tiedät mitä teet!! Ja koiraparka menehtys!

Se on koiran omistajan tehtävä huolehti, että koira syö vain sille sopivaa ruokaa!

Metsässä voi olla herkullinen lihanpala jossa sisällä myrkkyä! Koira ei tiedä, eikä edes osaa kuvitella että siinä voisi olla jotain myrkkyä!
        Joten pistelisi sen poskeensa...

Nämä jutut ovat verrattavissa siihen että koira ei tosiaan tiedä onko tämä jotenkin epäterveellistä minulle!

Koiralle olisi hyvä opettaa ettei kerjää!
        Tottakai se kuolaa vieressä kun vedät pitzaa, sipsii, popcorneja ja muita mässyjä!!

Ja tasan tarkkaan tiedän mikä Reps on!
        Tuskasta yrittää pidätellä naurua, näille sun perättömille väitteillesi!! *hah* :D

• yön_tytär
        vaan... kirjoitti:

Nyt kuule yöntytär äkkiä hakeen koiran ja ihmisen anatomian ja fysiologian kirja! Kun perustelet että koiran keho kestää samat ruuat kuin ihmisen!!

KOIRAT EIVÄT TIEDÄ MIKÄ NIILLE ON HYVÄKSI JA TERVEELLISTÄ!
        Kuten juuri tuo jäähdytys/pakkasneste, joka maistuu makealta ja hyvältä koirasta!
        Varmaan antaisit koirasi vedellä tota myrkkyä ja sitten vaan tokaisisit, että kyllä sä tiedät mitä teet!! Ja koiraparka menehtys!

Se on koiran omistajan tehtävä huolehti, että koira syö vain sille sopivaa ruokaa!

Metsässä voi olla herkullinen lihanpala jossa sisällä myrkkyä! Koira ei tiedä, eikä edes osaa kuvitella että siinä voisi olla jotain myrkkyä!
        Joten pistelisi sen poskeensa...

Nämä jutut ovat verrattavissa siihen että koira ei tosiaan tiedä onko tämä jotenkin epäterveellistä minulle!

Koiralle olisi hyvä opettaa ettei kerjää!
        Tottakai se kuolaa vieressä kun vedät pitzaa, sipsii, popcorneja ja muita mässyjä!!

Ja tasan tarkkaan tiedän mikä Reps on!
        Tuskasta yrittää pidätellä naurua, näille sun perättömille väitteillesi!! *hah* :D

mikähän nyt on sellainen ruoka mitä koira ei kestä maistaa, vaan ihminen kestää? NOH? Kerro nyt? Mikset jo kerro? Antaa tulla vaan..?

ja mistäs sinä sitten tiedät, syökö koira metsässä myrkytetyn lihapalan? Vahditko koiraa koko ajan?

• koiria
        yön_tytär kirjoitti:

mikähän nyt on sellainen ruoka mitä koira ei kestä maistaa, vaan ihminen kestää? NOH? Kerro nyt? Mikset jo kerro? Antaa tulla vaan..?

ja mistäs sinä sitten tiedät, syökö koira metsässä myrkytetyn lihapalan? Vahditko koiraa koko ajan?

ole kuollut ihan riittävän monta esim. rotanmyrkkyyn osoittamaan sen tosiasian, että koira ei todellakaan tiedä mitä voi syödä ja mitä ei. Siis "yön tytär", sinä olet aivan uskomaton tyyppi. Tuntuu jo vähän siltä, että sinä alat kinaamaan asiasta kuin asiasta ihan vaan kinaamisen takia, hellitä jo.

• äly älä jätä
        yön_tytär kirjoitti:

!!!

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

jaksat nimitellä ihan jokaista???
        Tekisi mieli sanoa.....vaan jätän sanomati, kun et sitä kuitenkaan ymmärtäisi!

• Minkeli
        yön_tytär kirjoitti:

Tuota tuota. Turpaan tulee, kun kerron, mutta eipä väliä...
        Meidän Kasper söi suklaanta päivittäin koko elämänsä ajan.
        Ihan oikeesti.
        Ei mitään silmäsairauksia tai sokerihumalaa tai mitään. Joka päivä, vähintään 1 pätkis, viimeisten kahden vuoden aikana Kassun lääkkeet upotettiin pätkikseen, ja se sai siis pätkiksen 3-4 kertaa päivässä.
        Ja pätkishän on suklaata, muistaakseni 12g on patukan tarkka koko.
        Ehkä Kassu oli sitten kehittänyt sietokyvyn suklaalle, eipä tuo siihen kuollut.

On ollut kiva seurata kun nyt tiedän että suklaata ei saisi antaa, tuntuu niin omituiselta, kun oma sitä söi päivittäin.
        Kyllä meidän tytöt saa maistaa jos meillä suklaata on tarjolla, mutta harvemmin sitä on.

• yön_tytär
        Minkeli kirjoitti:

Tuota tuota. Turpaan tulee, kun kerron, mutta eipä väliä...
        Meidän Kasper söi suklaanta päivittäin koko elämänsä ajan.
        Ihan oikeesti.
        Ei mitään silmäsairauksia tai sokerihumalaa tai mitään. Joka päivä, vähintään 1 pätkis, viimeisten kahden vuoden aikana Kassun lääkkeet upotettiin pätkikseen, ja se sai siis pätkiksen 3-4 kertaa päivässä.
        Ja pätkishän on suklaata, muistaakseni 12g on patukan tarkka koko.
        Ehkä Kassu oli sitten kehittänyt sietokyvyn suklaalle, eipä tuo siihen kuollut.

On ollut kiva seurata kun nyt tiedän että suklaata ei saisi antaa, tuntuu niin omituiselta, kun oma sitä söi päivittäin.
        Kyllä meidän tytöt saa maistaa jos meillä suklaata on tarjolla, mutta harvemmin sitä on.

Juu, tiedän. Ystäväni koira on useaan otteeseen popsinut kokonaisen suklaalevyn / konvehtirasian, ja hyvin on nämä muutamat vuodet elänyt.

Ja mitä tulee omiin koiriini, saavat nekin. pätkis, suffeli, da capo, jim.. Mitä vain mitä kaupasta löytyy, kun ovat mukana. Rita tosiaan ei suklaasta, edes koiransellaisesta, välitä, mutta hiili on hulluna.

Minä olen taipuvainen uskomaan että toiset sietävät suklaata paremmin kuin toiset, mutta en osaa sitten sanoa että onko niillä luonnostaan immuniteettia vai onko se siedättämällä kehitetty. Mutta minäkin siis tiedän koiria jotka mättävät päivittäin / viikottain suklaata. Ja omat koirani yleensä saavat sen about kerran viikkoon jtn "ihmisten" suklaata. (Matolääkkeet jne uppoaa hyvin pätkiksen sisään...)

• yöntytär
        yön_tytär kirjoitti:

Juu, tiedän. Ystäväni koira on useaan otteeseen popsinut kokonaisen suklaalevyn / konvehtirasian, ja hyvin on nämä muutamat vuodet elänyt.

Ja mitä tulee omiin koiriini, saavat nekin. pätkis, suffeli, da capo, jim.. Mitä vain mitä kaupasta löytyy, kun ovat mukana. Rita tosiaan ei suklaasta, edes koiransellaisesta, välitä, mutta hiili on hulluna.

Minä olen taipuvainen uskomaan että toiset sietävät suklaata paremmin kuin toiset, mutta en osaa sitten sanoa että onko niillä luonnostaan immuniteettia vai onko se siedättämällä kehitetty. Mutta minäkin siis tiedän koiria jotka mättävät päivittäin / viikottain suklaata. Ja omat koirani yleensä saavat sen about kerran viikkoon jtn "ihmisten" suklaata. (Matolääkkeet jne uppoaa hyvin pätkiksen sisään...)

Olen pitkän aikaa seuraillut juttujasi ja sinä kyllä aina haukut muita!!

Tiedän itsekkin tapauksen jossa koira söi älyttömästi suklaata! Vielä ei ole mitään ilmennyt..Mutta sitten mahdollisesti hamassatulevaisuudessa???
        Sitä ei kukaan pysty tietään..Kokeilemallahan se selviää...

Itse en todellakaan syötä koiralleni mitään suklaata, koirille on omat herkkunsa!!

• yöntytär...
        yön_tytär kirjoitti:

Olen pitkän aikaa seuraillut juttujasi ja sinä kyllä aina haukut muita!!

Tiedän itsekkin tapauksen jossa koira söi älyttömästi suklaata! Vielä ei ole mitään ilmennyt..Mutta sitten mahdollisesti hamassatulevaisuudessa???
        Sitä ei kukaan pysty tietään..Kokeilemallahan se selviää...

Itse en todellakaan syötä koiralleni mitään suklaata, koirille on omat herkkunsa!!

• tuo...
        yön_tytär kirjoitti:

suklaa emännällekin maistuneen..koirille annat sitten MITÄ JÄÄ....:p

• Minkeli
        yön_tytär kirjoitti:

Niin tekevät, ne pikkupatukat on koirille just sopivia vaikka lääkkeen antamiseen. Meillä Kasper ei huolinut mitään muuta suklaata kuin pätkistä. Vaikka olisi ollut minttu ahaa patukka, ei kelvannut- vain pätkis. Eikä ne matolääkkeet menneet missään juuston sisällä, vaan suklaan vaan. Oli ovela koira!
        Nappi ja Jumbo ei onneksi ole niin nuukia, juustoon kun kääräsee niin alas menee.

Niin kauan kuin mulla on koiria, ne tulevat saamaan suklaata. Ja kaikkea muutakin. ;)

Niin, ei sitä tiedä ovatko siedättäneet vai valmiiksi immuuneja, mutta liekö tuolla väliä, kunhan eivät saa suklaasta mitään oireita. Vaikka olisi kyllä kiva nähdä tutkimus, jossa olis tutkittu vaikka eri rotujen suklaansietokyky. (koirilla vois olla hauskaa mussutella herkkuja!) Taitaa vaan olla niin turha tutkimus, ettei sitä kukaan tee, ja sinänsä hyvä, koska kuitenkin sieltä löytyisi se luppana joka ei suklaata sietäisikään syödä, ja tulisi ...öh...pipi? (tuohon en nyt keksi parempaakaan ilmausta...)

• koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

mielestäni on turhaa antaa koiran maistaa suklaata. sellainen koira joka on mieltynyt suklaan makuun varastaa helposti kaapista/kassista suklaata enemmänkin ja silloin se on hengenvaarallista.

• snadi
        koirienystävä kirjoitti:

mielestäni on turhaa antaa koiran maistaa suklaata. sellainen koira joka on mieltynyt suklaan makuun varastaa helposti kaapista/kassista suklaata enemmänkin ja silloin se on hengenvaarallista.

Hampaiden kunnosta...

Eli ihan vapaasti syöttämään sille sesselle sitä suklaata jos ei "pelota"

• issu56
        yön_tytär kirjoitti:

että ihmisten suklaa ei tosiaankaan ole tarkoitettu koirille? Älkää nyt vain hyvät ihmiset sentään uskoko moisia väitteitä, sillä on todettu, että pahimmassa tapauksessa ihmisen suklaa saattaa jopa tappaa koiran ja/tai aiheuttaa ainakin silmävuotoja niille, joille ei vakavempaa aiheuta. Tosin mielestäni on jo tarpeeksi vakavaa tietentahtoen aiheuttaa koiralle ongelmia vain sen vuoksi, että kuvittelee sen koiran sitä suklaata sietävän/rakastavan! NYT HUUDAN, ETTÄ ÄLKÄÄ ANTAKO KOIRILLENNE IHMISTEN SUKLAATA!!!!!!

• issu56
        Minkeli kirjoitti:

Niin tekevät, ne pikkupatukat on koirille just sopivia vaikka lääkkeen antamiseen. Meillä Kasper ei huolinut mitään muuta suklaata kuin pätkistä. Vaikka olisi ollut minttu ahaa patukka, ei kelvannut- vain pätkis. Eikä ne matolääkkeet menneet missään juuston sisällä, vaan suklaan vaan. Oli ovela koira!
        Nappi ja Jumbo ei onneksi ole niin nuukia, juustoon kun kääräsee niin alas menee.

Niin kauan kuin mulla on koiria, ne tulevat saamaan suklaata. Ja kaikkea muutakin. ;)

Niin, ei sitä tiedä ovatko siedättäneet vai valmiiksi immuuneja, mutta liekö tuolla väliä, kunhan eivät saa suklaasta mitään oireita. Vaikka olisi kyllä kiva nähdä tutkimus, jossa olis tutkittu vaikka eri rotujen suklaansietokyky. (koirilla vois olla hauskaa mussutella herkkuja!) Taitaa vaan olla niin turha tutkimus, ettei sitä kukaan tee, ja sinänsä hyvä, koska kuitenkin sieltä löytyisi se luppana joka ei suklaata sietäisikään syödä, ja tulisi ...öh...pipi? (tuohon en nyt keksi parempaakaan ilmausta...)

tulevat seuraukset huhuilematta palstalta apua! Miten saatat, kun koirille on olemassa kasapäin ihan vasiten niiden sietokyvylle suunniteltuja herkkuja. Enpäs olis susta moista kovin nopeasti osannut odottaa...Muista kuitenkin, että olet niistä koiristasi tosiaankin vastuussa ihan sinne loppuun saakka ja miten sen teet, niin olet siitä vastuussa itsellesi. Sitä ei pidä unohtaa milloinkaan!! Jälkeen jää vain joko hyvä tai huono omatunto, kummanko valitset...päätöshän on sun, mutta kumpiko tunto on helpompi kantaa sen jälkeen, kun koira on enkelinä?

• issu56
        snadi kirjoitti:

Hampaiden kunnosta...

myöskin silmiin. Eikö ole snadi joillakin maailma yksinkertaisen....sitä ;=)

• Minkeli
        issu56 kirjoitti:

tulevat seuraukset huhuilematta palstalta apua! Miten saatat, kun koirille on olemassa kasapäin ihan vasiten niiden sietokyvylle suunniteltuja herkkuja. Enpäs olis susta moista kovin nopeasti osannut odottaa...Muista kuitenkin, että olet niistä koiristasi tosiaankin vastuussa ihan sinne loppuun saakka ja miten sen teet, niin olet siitä vastuussa itsellesi. Sitä ei pidä unohtaa milloinkaan!! Jälkeen jää vain joko hyvä tai huono omatunto, kummanko valitset...päätöshän on sun, mutta kumpiko tunto on helpompi kantaa sen jälkeen, kun koira on enkelinä?

Millä perusteella koirani ovat nyt muuttumassa enkeliksi?
        Kasper ei suinkaan kuollut suklaan yliannostukseen, vaan se lopetettiin pitkällisen sairastelun jälkeen, ja siihen sairauteen ei ollut suklaa syynä, vaan vika oli ihan muualla.

• issu56
        Minkeli kirjoitti:

Kasper ei suinkaan kuollut suklaan yliannostukseen, vaan se lopetettiin pitkällisen sairastelun jälkeen, ja siihen sairauteen ei ollut suklaa syynä, vaan vika oli ihan muualla.

kirjoituksestani...miksi? Älä sorru jonkun muun tyyliin, sillä se ei tosiaankaan sulle sovi! Ihan oikeasti koirat eivät sitä suklaata siedä pitemmän päälle, jos et mua usko, niin kysy eläinlääkäriltä! Älä kuitenkaan omaksi huviksesi tee hallaa koirillesi, jos ne ovat sulle tärkeitä!!

• snadi
        issu56 kirjoitti:

myöskin silmiin. Eikö ole snadi joillakin maailma yksinkertaisen....sitä ;=)

Tuntuu ettei ihmiset osaa kääntää sitä palloa myös ympäri nähdäkseen.

Sitä itteään aina välillä.

• ajattelematonta..
        snadi kirjoitti:

Tuntuu ettei ihmiset osaa kääntää sitä palloa myös ympäri nähdäkseen.

Sitä itteään aina välillä.

Tuolla yleistä koirista palstalla luki hyvin SUKLAAN haitoista ja vaaroista!!!
        Tuntuu että ihmiset on todella tyhmiä ja ajattelemattomia, kun syöttävät koiralle ihmisten herkkuja! Koirille on omat maukkaat herkut, jotka eivät ole vaarallisia niinkun ihmisten herkut...
        Aika itsekästä saattaa oma rakas koira vaaraan...Taidatte vaan haluta koiristanne eroon, kun tollasta touhua jatkatte!!

• koirienystävä
        issu56 kirjoitti:

että ihmisten suklaa ei tosiaankaan ole tarkoitettu koirille? Älkää nyt vain hyvät ihmiset sentään uskoko moisia väitteitä, sillä on todettu, että pahimmassa tapauksessa ihmisen suklaa saattaa jopa tappaa koiran ja/tai aiheuttaa ainakin silmävuotoja niille, joille ei vakavempaa aiheuta. Tosin mielestäni on jo tarpeeksi vakavaa tietentahtoen aiheuttaa koiralle ongelmia vain sen vuoksi, että kuvittelee sen koiran sitä suklaata sietävän/rakastavan! NYT HUUDAN, ETTÄ ÄLKÄÄ ANTAKO KOIRILLENNE IHMISTEN SUKLAATA!!!!!!

kertonut täällä (en nyt ole ihan varma), että vanhempieni koira sai kerran jonkinasteisen suklaamyrkytyksen. se pölli koko levyn ja oli aika pieni koira n9kg. tuli sydämen rytmihäiriöitä ja levottomuutta. oli aika huonona... myöhemmällä iällä se oli erittäin huononäköinen. eihän sitä kukaan tiedä johtuiko huono näkö suklaasta, mutta mainitsin nyt kun on ollut puhetta suklaan aiheuttamista silmäongelmista.

• koirienystävä
        snadi kirjoitti:

Hampaiden kunnosta...

ettei jotkut nää koirastaan esim rytmihäiriöitä. ei osaa katsoa ja sitten sanovat että ei sille mitään oireita suklaasta tule. jos on niin monia tapauksia missä koiralla on lähtö ollut lähellä, miksi joillekin koirille muka ei tulisi "mitään". se "mitään" on omistajan silmässä. tietysti ihan pienet määrät kerrallaan tosi isolle koiralle ei varmaan aiheuta kamalan vahvoja oireita.

• Minkeli
        issu56 kirjoitti:

kirjoituksestani...miksi? Älä sorru jonkun muun tyyliin, sillä se ei tosiaankaan sulle sovi! Ihan oikeasti koirat eivät sitä suklaata siedä pitemmän päälle, jos et mua usko, niin kysy eläinlääkäriltä! Älä kuitenkaan omaksi huviksesi tee hallaa koirillesi, jos ne ovat sulle tärkeitä!!

poimin sen, koska en ymmärrä, että kuinka koiristani nyt tulee enkeleitä jos saavat suklaata satunnaisesti.
        Kukaan tässä ole niille levyllistä syöttämässä.

• Minkeli
        koirienystävä kirjoitti:

kertonut täällä (en nyt ole ihan varma), että vanhempieni koira sai kerran jonkinasteisen suklaamyrkytyksen. se pölli koko levyn ja oli aika pieni koira n9kg. tuli sydämen rytmihäiriöitä ja levottomuutta. oli aika huonona... myöhemmällä iällä se oli erittäin huononäköinen. eihän sitä kukaan tiedä johtuiko huono näkö suklaasta, mutta mainitsin nyt kun on ollut puhetta suklaan aiheuttamista silmäongelmista.

Samaa mieltä olen kokoeroista, kaikissa lääkkeissäkin ym. on kokoero annostukset. Tuskin kuitenkaan suklaa yhdellä kerralla vaikutti noin paljon, että näkö huononi. Kaikkeenhan aina vaikuttaa kokoerot, vai pitäisikö sanoa painoerot.

• issu56
        Minkeli kirjoitti:

Samaa mieltä olen kokoeroista, kaikissa lääkkeissäkin ym. on kokoero annostukset. Tuskin kuitenkaan suklaa yhdellä kerralla vaikutti noin paljon, että näkö huononi. Kaikkeenhan aina vaikuttaa kokoerot, vai pitäisikö sanoa painoerot.

siitä, mitä mieltä eläinlääkärit ovat niistä syistä ja seurauksista!!!

• Minkeli
        issu56 kirjoitti:

siitä, mitä mieltä eläinlääkärit ovat niistä syistä ja seurauksista!!!

Voin 100% sanoa, että mua ei edes ell. saa uskomaan, että kerralla syöty annos suklaata huonontaa näköä! Ja niinhän kirjoittaja ittekkin sanoi, että ei se varmaan siitä johtunut. Oli vaan puhe siitä, että mitä suklaa kuulemma aiheuttaa (kuulemma, kun en ole tutkimuksia lukenut).
        Tummasta suklaasta olen kuullut, että siinä on sitä fin..fen..fiufaufou, mikä olikaan, ainetta niin paljon, että ei saisi siksi antaa koiralle. Tässä taas vouhotetaan siitä, että kaikki te luulette että syötän päivittäin koirilleni suklaata. Joo, meillä tosiaan onkin varaa ostaa kaikille suklaalevy päivittäin...

• Minkeli
        Minkeli kirjoitti:

Voin 100% sanoa, että mua ei edes ell. saa uskomaan, että kerralla syöty annos suklaata huonontaa näköä! Ja niinhän kirjoittaja ittekkin sanoi, että ei se varmaan siitä johtunut. Oli vaan puhe siitä, että mitä suklaa kuulemma aiheuttaa (kuulemma, kun en ole tutkimuksia lukenut).
        Tummasta suklaasta olen kuullut, että siinä on sitä fin..fen..fiufaufou, mikä olikaan, ainetta niin paljon, että ei saisi siksi antaa koiralle. Tässä taas vouhotetaan siitä, että kaikki te luulette että syötän päivittäin koirilleni suklaata. Joo, meillä tosiaan onkin varaa ostaa kaikille suklaalevy päivittäin...

Kävin tuolta bongaamasta toisen suklaakeskustelun(yleistä koirista- Suklaa), se oli joku the-alkuinen iini, eikä mikään fin- tai fen- alkuinen. Sori. Ja bongasin myös, että sitä ainetta on eniten tummassasuklaassa.

• koirienystävä
        Minkeli kirjoitti:

se koira olikin aivan hulluna suklaaseen jostain kumman syystä ja pöllikin sitä aina kun tilaisuus tuli. tämä kerta, kun söi levyllisen, oli se pahin siis tuli vakavat oireet.

mitä vaaleampi suklaa sitä vähemmän sitä jotain ainetta (mikälie vaikea nimi) on.

siksi minä en syötä yhtään suklaata koirilleni, etteivät rupeisi samanmoisiksi "pöllijöiksi" ja joku kerta saisi sitten myrkytystä. ei kai se ihan pikkiriikkinen määrä nyt kuolemaksi ole, muttei varsinaisesti hyväksikään.

• Minkeli
        koirienystävä kirjoitti:

se koira olikin aivan hulluna suklaaseen jostain kumman syystä ja pöllikin sitä aina kun tilaisuus tuli. tämä kerta, kun söi levyllisen, oli se pahin siis tuli vakavat oireet.

mitä vaaleampi suklaa sitä vähemmän sitä jotain ainetta (mikälie vaikea nimi) on.

siksi minä en syötä yhtään suklaata koirilleni, etteivät rupeisi samanmoisiksi "pöllijöiksi" ja joku kerta saisi sitten myrkytystä. ei kai se ihan pikkiriikkinen määrä nyt kuolemaksi ole, muttei varsinaisesti hyväksikään.

theo-----iini.Sen verran muistan siitä, että alkaa theo ja loppuu iini. ;D
        Juu eihän meilläkään syödä edes kuukausittain normaalisti, nyt viimeaikoina(öh....tammikuun alussa...) on tullu maiskuteltua viimeset joulukonvehdit ja levyt, niin siitä on tytöt saaneet maistiaisia. Ja taishan mulla viikko sitten olla maitosuklaalevy.
        Eihän se varovaisuus ole koskaan pahasta.

• yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

Ettekö te nyt osaakaan enää kouluttaa niitä koirianne täydellisesti etteivät varasta? Nyt selvisi sekin, miksi issun koirat syövät pelkkää samaa papanaa koko ajan. Etteivät vain mene varastamaan issun ruokia.

No, kukin taaplaa tyylillään. Meillä ei koirat (vaikka perseelleen on vissiin koulutus kaikkien mielestä kaikilta osin mennyt) siltikään varasta suklaata. Tai mitään muutakaan. Ainoa mitä Hiili roskiksesta on varastanut, on tyhjiä vessapaperirullia, ja Rita ei sitäkään.

Eli vaikka ne suklaata saavat, ja tietysti sitä kaljaa ja parhaita viinejä pullotolkulla, niin eivät ihan oikeasti ole koskaan varastaneet, vaikka meillä on n. 50 senttiä korkealla olkkarin pöydällä joulunakin ollut moooonesti suklaakonvehtirasia "vahtimatta".

• yön_tytär
        Minkeli kirjoitti:

Uskotaan me kaikki se, mitä tiedämme toisin ;)

Mie tiedän 14 vuotiaita koiria, joilla ei koskaan ollut mitään terveydellisiä ongelmia, ennenkuin sokeutui 12 vuotiaana. Ja suklaata sai jo minunkin mittapuullani liikaa. Voihan se olla että se suklaa sen sokeutumisen aiheutti; toisaalta, 12 vuotiaana koira on jo vanha minun mielestäni.

Niin; ja niille vastarannankiiskeille; syöttäkää te mitä syötätte, antakaa muiden syöttää mitä haluavat. Jos yksi haluaa syöttää vaan yhtä papanamerkkiä ja yksi haluaa vaikka viikottain vaihtaa, en minäkään ole koko ajan hokemassa että tapatte koiranne sillä tylsyyteen :P Antakaa ihmisten elättää koiransa niinkuin parhaaksi näkevät.

(muuten, montako kertaa minkeli tai minä olemme itkeneet tällä palstalla sitä että koiralla on ollut jotain ongelmia, joka voisi millään johtua suklaasta? Hitto, jos suklaansyöttö aiheuttaa todellakin tuollaisen ulkonariehumisen, niin olisi tutkijoilla miunki otuksissa kohdetta kerrakseen.)

• koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

Ettekö te nyt osaakaan enää kouluttaa niitä koirianne täydellisesti etteivät varasta? Nyt selvisi sekin, miksi issun koirat syövät pelkkää samaa papanaa koko ajan. Etteivät vain mene varastamaan issun ruokia.

No, kukin taaplaa tyylillään. Meillä ei koirat (vaikka perseelleen on vissiin koulutus kaikkien mielestä kaikilta osin mennyt) siltikään varasta suklaata. Tai mitään muutakaan. Ainoa mitä Hiili roskiksesta on varastanut, on tyhjiä vessapaperirullia, ja Rita ei sitäkään.

Eli vaikka ne suklaata saavat, ja tietysti sitä kaljaa ja parhaita viinejä pullotolkulla, niin eivät ihan oikeasti ole koskaan varastaneet, vaikka meillä on n. 50 senttiä korkealla olkkarin pöydällä joulunakin ollut moooonesti suklaakonvehtirasia "vahtimatta".

ei meilläkään varasta mitään. ei tästä elosta mitään tulisikaan jos koirat heti olisivat lasten käsistä ruuat viemässä.
        tarkoitin, että on suurempi mahdollisuus, että koira varastaa, jos se on jotain tottunut saamaan ja siihen hullaantunut. ainakin vanhemmillani kävi niin (kerrottu jossain tuola) ja sitten yksi tuttuni koira vei joulukuusestakin namut yksin ollessaan.

• yöntytär...
        koirienystävä kirjoitti:

ei meilläkään varasta mitään. ei tästä elosta mitään tulisikaan jos koirat heti olisivat lasten käsistä ruuat viemässä.
        tarkoitin, että on suurempi mahdollisuus, että koira varastaa, jos se on jotain tottunut saamaan ja siihen hullaantunut. ainakin vanhemmillani kävi niin (kerrottu jossain tuola) ja sitten yksi tuttuni koira vei joulukuusestakin namut yksin ollessaan.

Aina sä yöntytär oot Issua haukkumassa..On se kumma..Sussahan ei mitään vikaa oo??
        Jos Issu sanoo että koira välillä varastaa ja SUN koira ei, niin SUN koira käy roskiksella!!
        Että silleen..

Suklaa ei silti ole koiran oma herkku, vaan ihmisten. Miksi kukaan vaarantaisi rakkaan lemmikkinsä terveyden!

Niinkuin jos aluksi todettiin, tuskimpa vähän on vaarallista!

• koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

että etkös sinä jossain kertonut koiriesi levitelleen koko roskiksen sisällön pitkin kämppää yms...???

• yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

Joulukuusiparkaa. Voin sieluni silmin nähdä miten koira tahtoo namit kuusesta.

Meillä on Hiilillä omituinen tapa: se järsi pienenä kenkiä, ja kuskasi. Annoin Hiilille oman kengän, ja se loppui. Järsi vaan omaansa.

Kun Hiili oli hulluna kuusenpalloihin, niin saadessaan oman, sekin loppui. Kuusi jäi rauhaan. Tänä vuonna taas sai oman joulupallonsa, ja leikki sillä varovasti, ja ihan ehjänä säilyi, on taas joululaatikossa.. :)

Ei se kaikilla toimi, tiedän. Ehkä Hiili vain oppi niin hyvin pienenä, että mitä ei anneta, sitä ei saa ottaa. Ja toisaalta taas ilmaisee selkeästi että mitä se itse haluaa.

Pitää pyörtää sanani siitä ettei meillä ole varasteltu *nolo*. Unohdin autuaasti tässä viikolla käyneen tapauksen. Pistin koirille iltaruuaksi oikein herkkua; kananrasvaa, riisiä jne. Ja jätin lautaset pöydälle. Menin katsomaan telkkaria, ja lautaset oliva pöydällä.. Silloin Hiili oli käynyt haukkaamassa ruokaansa, ja tuli tyytyväisenä muristen hinkkaamaan itseään mattoon :)

Yleensä ei koskaan vie mitään, ja tuossakin vain pienen haukkauksen, mutta näin siis; meillä on varastettu :D

• yön_tytär
        yöntytär... kirjoitti:

Aina sä yöntytär oot Issua haukkumassa..On se kumma..Sussahan ei mitään vikaa oo??
        Jos Issu sanoo että koira välillä varastaa ja SUN koira ei, niin SUN koira käy roskiksella!!
        Että silleen..

Suklaa ei silti ole koiran oma herkku, vaan ihmisten. Miksi kukaan vaarantaisi rakkaan lemmikkinsä terveyden!

Niinkuin jos aluksi todettiin, tuskimpa vähän on vaarallista!

Kerran on käynyt roskiksella :P se ei ole sama kun "käy roskiksella"... Ja kyseessä oli muuten paperinkeräyskassi.

Niin että oleppa hiljoo.

• yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

että etkös sinä jossain kertonut koiriesi levitelleen koko roskiksen sisällön pitkin kämppää yms...???

En vissiin..

Postit levittelivät, ja pikkuhousunsuojapaketin..? Siis käyttämättömiä. Ja syöneet juustohöylän jne, kun Rita availi kaappeja. Tiskiharjan, pesusienen.. tiskirätin.
        Mitähän muuta..

Mutta tosiaan; niistä on aikaa :) Nämä ovat Vieläkin niin pentuja, että tuskin nämä vielä ovat varastamatta kaikkea. Rita ainakin keksii koko ajan uusia paikkoja, missä on uusia esineitä, joiden käyttötapaa ei ymmärrä.

• koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

Joulukuusiparkaa. Voin sieluni silmin nähdä miten koira tahtoo namit kuusesta.

Meillä on Hiilillä omituinen tapa: se järsi pienenä kenkiä, ja kuskasi. Annoin Hiilille oman kengän, ja se loppui. Järsi vaan omaansa.

Kun Hiili oli hulluna kuusenpalloihin, niin saadessaan oman, sekin loppui. Kuusi jäi rauhaan. Tänä vuonna taas sai oman joulupallonsa, ja leikki sillä varovasti, ja ihan ehjänä säilyi, on taas joululaatikossa.. :)

Ei se kaikilla toimi, tiedän. Ehkä Hiili vain oppi niin hyvin pienenä, että mitä ei anneta, sitä ei saa ottaa. Ja toisaalta taas ilmaisee selkeästi että mitä se itse haluaa.

Pitää pyörtää sanani siitä ettei meillä ole varasteltu *nolo*. Unohdin autuaasti tässä viikolla käyneen tapauksen. Pistin koirille iltaruuaksi oikein herkkua; kananrasvaa, riisiä jne. Ja jätin lautaset pöydälle. Menin katsomaan telkkaria, ja lautaset oliva pöydällä.. Silloin Hiili oli käynyt haukkaamassa ruokaansa, ja tuli tyytyväisenä muristen hinkkaamaan itseään mattoon :)

Yleensä ei koskaan vie mitään, ja tuossakin vain pienen haukkauksen, mutta näin siis; meillä on varastettu :D

käy kuusesta viemässä aina kivat koristeet. laitetaan aina pehmeät ja halvat koristeet alaoksille hienoimmat ylös. eräs tuttuni kiinnittää aina kuusen koukulla kattoon, ettei kissat kaada =D

meidän koira on siitä kyllä kiva, että vaikka olisi sipsipussi lattialla, se ei ota siitä. toki pentuna söi vaikka mitä. nyt kun on tämä uusi pentu täytyy olla taas varovainen herkkujen kanssa. se on aika hotkotin... kärsivällisyydellä se siitä joskus...

• koirienystävä
        yön_tytär kirjoitti:

En vissiin..

Postit levittelivät, ja pikkuhousunsuojapaketin..? Siis käyttämättömiä. Ja syöneet juustohöylän jne, kun Rita availi kaappeja. Tiskiharjan, pesusienen.. tiskirätin.
        Mitähän muuta..

Mutta tosiaan; niistä on aikaa :) Nämä ovat Vieläkin niin pentuja, että tuskin nämä vielä ovat varastamatta kaikkea. Rita ainakin keksii koko ajan uusia paikkoja, missä on uusia esineitä, joiden käyttötapaa ei ymmärrä.

tuli mieleeni hauska juttu kun edellinen koirani oli vielä pentu ja minä lähdin laivalle. kaverini tuli sitä hoitamaan meille. hieman huvittuneena kaverini sitten kertoi, että koirani oli käynyt vessan roskiksesta tonkimassa käytettyjä siteitä jotka kantoi kaverini jalkojen juureen revittynä. hieman noloa, ääk...

• yön_tytär
        koirienystävä kirjoitti:

tuli mieleeni hauska juttu kun edellinen koirani oli vielä pentu ja minä lähdin laivalle. kaverini tuli sitä hoitamaan meille. hieman huvittuneena kaverini sitten kertoi, että koirani oli käynyt vessan roskiksesta tonkimassa käytettyjä siteitä jotka kantoi kaverini jalkojen juureen revittynä. hieman noloa, ääk...

Noloa :) Mutta toisaalta; oppipa kaveri ehkä sulkemaan roskiksen , niitä varmaan oli kiva siivota :D

• keskustelu

juuri aiheesta paljoa sivuun ole rönsyillyt,eihän.Tätä selailtuani en juuri paljon
      arvoa pane erään nimimerkin nerokkaille oivalluksille.Sen vaan sanon,että jos itse näen
      jonkun antavan eläimelle alkoholia niin turpaan
      vedän,ei sitä nyt ihan täys aivokääpiö tartte olla!!Karkeista ja suklaasta yms en paljoo kommentoi antaa kuka antaa;ei liika sokeri,rasva
      tai suola ole meillekään terveellistä,mut kaljaa
      tms.koirille VOIHAN ISO W.....

• anita

...melkein koko viestiketjun läpi tulin siihen tulokseen että eipä ollut kuin muutama asiallinen vastaus alkuperäiseen kysymykseen.

Minun vastaukseni on se että en antaisi perunaa koska koira(ja varsinkin pentu)tulee toimeen ilmankin ja on parempiakin vaihtoehtoja esim.keitetty riisi.Perusteluna se että haitat saattaa olla suuremmat kuin hyöty;oksentelu,ripulointi,mahavaivat.Sen vuoksi meitin koiruleille ei ole annettu perunaa.Kuten EI ole annettu sipulia,ihmisten suklaata eikä mitään maustettuja ja suolaisia ruokia(janottaa vaan koiraa turhaan!)

Noo jokainen tietty syöttää (ja juottaa)koiraansa makunsa mukaan,siihenhän Suomessa tietysti on oikeus jos ei ole kyse suoranaisesta eläinrääkkäyksestä.Ja kyllä,olen huomannut että olut jostain kumman syystä kiinnostaa koiraa;oisikohan sen sisältämä "humala"syynä vai "b-vitamiini"?Myöntää täytyy että on meilläkin tuo vanhus saannu joskus lipoa*pullon pohjat*eli sen pari tippaa eikä ole sen hullua hurskaammaksi tullu.Tosin en suosittele siitä jatkuvaa tapaa enkä nyt alkoholin antamista ylipäätään koiralle.

Vielä xtelille:varmin tapa ruokkia koiranpentuusi olisi antaa aluksi pentunappuloita(kasvattajan suosittamia?)ja siittä sitten siirtyä aikuisten ruokaa kohti.Pentunappuloissa on kaikki hivenaineet ja vitamiinit ja lisäksi tarjolla raikasta vettä.(Meillä syötiin pentunutroa eikä ollenkaan paha vaihtoehto)

Tämä nyt vain minun mielipiteeni asiasta.Tietty oma eläinlääkäri saattaa antaa fiksuja neuvoja kun kysyt ja niitä kannattaa noudattaa,samoin kasvattaja jolta koiranpentusi ostit(jos kennelistä)kuten huomasit monenkirjavia neuvoja täältä löytyy!

• xtel

ja huh... en ois voinut arvata että tästä peruna-keskustelusta tulisi tällainen pitkä ketju. Olen kiitollinen teille kaikille (ja sinulle) hyvistä vihjeistä, ja toivon että tulevaisuudessa pysymme aiheeseen.

Vielä tarkennan: en ole antanut pelkästään perunoita pennulleni, vaan ihan extra-lisäkkeenä. Nyt ollaan kokeiltu Nutri Choicea ja se on vasta herkkua, joten, taidan unohtaa perunat kokonaan. Aínakin niin kauan kuin se on vielä pentu.

Jatketaan! ;-)

• for you...
        xtel kirjoitti:

ja huh... en ois voinut arvata että tästä peruna-keskustelusta tulisi tällainen pitkä ketju. Olen kiitollinen teille kaikille (ja sinulle) hyvistä vihjeistä, ja toivon että tulevaisuudessa pysymme aiheeseen.

Vielä tarkennan: en ole antanut pelkästään perunoita pennulleni, vaan ihan extra-lisäkkeenä. Nyt ollaan kokeiltu Nutri Choicea ja se on vasta herkkua, joten, taidan unohtaa perunat kokonaan. Aínakin niin kauan kuin se on vielä pentu.

Jatketaan! ;-)

Hyvä, olet tehnyt hyvän valinnan!! Perunakun ei ole mikään erityisen hyvä vaihtoehto, riisikin on paljon parampaa ja sulavampaa, ja jos katselet kuivamuona pussien sisältöä niin useimmissa on juuri riisiä!
        Kuivamuonasta se pentu saa ne tärkeät vitamiinit, joita éi kotiruuasta saa helposti.
        Onhan se maistuvaa ja hyvää antaa välillä jotain lisänä kuivanappuloiden kanssa!

• yön_tytär

Monet ottavat esim. sekarotuiset koiransa muualta kuin "kasvattajilta". Esim meidän hiili oli siellä omassa paikassaan missä oli ennen meille tuloa, saanut pirkan aikuisen koiran ruokaa turvotettuna, ja kerran viikossa piimää.

Meillä vaihdettiin sitten ihan toisiin safkoihin.. Ja vaikka vaihdettiin kuulumisia peräjälkeenkin, en ole kamalasti neuvoja kuunnellut.

Sama on kyllä ollut ritan kanssa, rita siirrettiin takaisin penturuualle kun tuli meille, ja se osittain pysähtynyt kasvu ja massan keräys alkoivat uudelleen.

• Perunaa

En ole koskaan syöttänyt koiralleni, enkä tule sille myöskään syöttämään perunaa, sillä sehän sisältää tärkkelystä, mikä ei tietääkseni tee hyvää koiralle.

Ketjusta on poistettu 69 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe