Tiede ei ole kaikkivoipa vaan rajoittunut

Vajavainetiede

Tieteen avulla voidaan määritellä monia asioita mutta ei likikään kaikkea olemassaolevaa.

Kauneutta tiede ei voi määritellä vaikka se on todellisuutta.

Tieteeseen sitoutuneet ovat hyvin usein niin rajoittuneita että he kuvittelevat että niillä arvoilla joita tiede ei voi mitata ei ole mitään merkitystä, kuten kauneudella. He kuvittelevat että luonnon kaudella ei ole mitäänmerkitystä ja että sitä on ihan turhaa ihailla ja että ne jotka niin tekevät ovat tyhmiä sillä mitäs kummanihailemista pitäisi muka olla sokean sattuman tuottamila kauniilla kukilla tai kauniilla maisemalla tai kauniilla naisella............, mitäs hitsiä menin sanomaan, tottahan evokkiateistikin tsekkaa ahnaasti himoiten puolialastomat mainosnaiset, heheh, vaikka yrittää pokkana väittää ettei kauneudella ole mitään merkitystä. Mokoma aivopiereskelijä.

Todellisuudessa luomakunnassa ilmenevä kauneus kertoo paljon, tosi paljon, siis älyllisestä luomisesta.

38

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotainviallako

      Olen pannut merkille saman.
      Eräs ystäväni on ateisti ja hän on aina ihan pihalla kun muut näkevät luonossa jotain kaunista.
      Hän on myös ihan sokea rakkausasialle sillä hän sanoo ettei ole olemassa mitään rakkautta vaan se on harhaa ja että on vain vistämätön evoluutiosta johtuva kiima toisen sukuelimiä kohtaan.
      Hänen parisuhteensa eivät toimi ikinä muutamaa viikkoa kauempaa mutta ei hän siitä välitä.

      Olen huomannut että hänen kaltaisiaan tunneköyhiä on ateisteissa aika paljon.
      hänellä on myös inhottava tapa varastaa tai tuhota toisten omaisuutta välittämättä vähääkään siitä että miltä tuosta toisesta osapuolesta tuntuu.

      Ja kun kerran juttelimme kuolemasta kun hän kaahasi kiireessa hirveää ylinopeutta niinhän vain totesi että mitäs sillä on väliä sillä eihän sen jälkeen ole enää mitään miettimistä.

      Hänellä on myös lähellä kotonaan asuva iäkäs mummo joka tarvitsisi kaupassakäyntiapua mutta tuo ei auta mummoaan yhtään, ei eses käy koskaan katsomassa, mutta tuollsishan ovat tosin monet ihan tavallisetkin evoluutioon uskovat, siis oma napa on tärkein.

      • Onhannäitä

        Eikös homoissa ole vähän tätä samaa. Ei siinä varmasti paljon muuta, edes kaveria, ajtella kun homobaarissa käydään vessapanolla ihan kenen kanssa tahansa.


      • Samaamieltäminäkin
        Onhannäitä kirjoitti:

        Eikös homoissa ole vähän tätä samaa. Ei siinä varmasti paljon muuta, edes kaveria, ajtella kun homobaarissa käydään vessapanolla ihan kenen kanssa tahansa.

        Kiva kun kerroit. Nyt selvisi syy siihen että miksi homosuhteet eivät tahdo kestää eivätkä useimmat homot edes halua mitään parisuhteita. Se on se kohtuuttomaksi vääristynyt itsekkyys ja ahneus henkisellä tasolla.


      • Ei_pitäisi_ruokkia
        Samaamieltäminäkin kirjoitti:

        Kiva kun kerroit. Nyt selvisi syy siihen että miksi homosuhteet eivät tahdo kestää eivätkä useimmat homot edes halua mitään parisuhteita. Se on se kohtuuttomaksi vääristynyt itsekkyys ja ahneus henkisellä tasolla.

        Jyri taas itseään kätellen trollaamassa. Olettekos kaikki jehovat tuollaisia?


      • BalleAmsted
        Onhannäitä kirjoitti:

        Eikös homoissa ole vähän tätä samaa. Ei siinä varmasti paljon muuta, edes kaveria, ajtella kun homobaarissa käydään vessapanolla ihan kenen kanssa tahansa.

        Jumala on luonut myös homon ja homon kauneuskäsityksen.
        Tietääkseni miehiä rakastavan miehen mielestä mies on kaunis.
        Tämä kertoo paljon älykkään suunnittelun Jumalasta ja Jumalan kauneuskäsitykstä.


      • VajavainenJumala
        BalleAmsted kirjoitti:

        Jumala on luonut myös homon ja homon kauneuskäsityksen.
        Tietääkseni miehiä rakastavan miehen mielestä mies on kaunis.
        Tämä kertoo paljon älykkään suunnittelun Jumalasta ja Jumalan kauneuskäsitykstä.

        Sehän tarkoittaa vain sitä, että Jumala ei ole kaikkivoipa vaan rajoittunut.


      • Evo-myönteinen

        "Olen pannut merkille saman.
        Eräs ystäväni on ateisti ja hän on aina ihan pihalla kun muut näkevät luonossa jotain kaunista.
        Hän on myös ihan sokea rakkausasialle sillä hän sanoo ettei ole olemassa mitään rakkautta vaan se on harhaa ja että on vain vistämätön evoluutiosta johtuva kiima toisen sukuelimiä kohtaan.
        Hänen parisuhteensa eivät toimi ikinä muutamaa viikkoa kauempaa mutta ei hän siitä välitä.

        Olen huomannut että hänen kaltaisiaan tunneköyhiä on ateisteissa aika paljon.
        hänellä on myös inhottava tapa varastaa tai tuhota toisten omaisuutta välittämättä vähääkään siitä että miltä tuosta toisesta osapuolesta tuntuu.

        Ja kun kerran juttelimme kuolemasta kun hän kaahasi kiireessa hirveää ylinopeutta niinhän vain totesi että mitäs sillä on väliä sillä eihän sen jälkeen ole enää mitään miettimistä.

        Hänellä on myös lähellä kotonaan asuva iäkäs mummo joka tarvitsisi kaupassakäyntiapua mutta tuo ei auta mummoaan yhtään, ei eses käy koskaan katsomassa, mutta tuollsishan ovat tosin monet ihan tavallisetkin evoluutioon uskovat, siis oma napa on tärkein. "

        Onpas mielenkiintoinen tulkinta elämästä tällä ihmisellä. Evoluutioon uskominenko aiheuttaa huonoa käytöstä ihmisten välisissä suhteissa. Kyllä se on evoluutiota. Mummo, joka ei saa hyvää kohtelua, rankaisee sukulaistaan ehkä jättämättä tämän perinnöttä. Minä en ole enää uskonollinen ihminen, mutta näen luonnossa suurta kauneutta, Pidän Raamatun 10 käskyä moraalisessa mielessä ainutlaatuisena ja oikeudenmukaisena elämän yleisohjeena, ehkä kuitenkin jumaluutta koskevassa osassa epärealistisena (1. käsky) . Käskyjen rikkominen aiheuttaa elämässä onnettomuutta, se on valitettavasti elämän laki, jota ihminen ei voi välttää.
        Käskyjen rikkoja saa palkkionsa aina jossakin vaiheessa elämäänsä. Valehtelu, huoraaminen, tappo, varastaminen; onhan se selvää, että siitä joutuu vastuuseen jo elämässään, eli se on rangaistus tekosistaan.


      • VajavainenJumala kirjoitti:

        Sehän tarkoittaa vain sitä, että Jumala ei ole kaikkivoipa vaan rajoittunut.

        Olisiko mahdollista ajatella että käsityksesi Jumalasta on sinun, ei Jumalan syy


      • IlkimyksenTeologitäti
        enkelipallo kirjoitti:

        Olisiko mahdollista ajatella että käsityksesi Jumalasta on sinun, ei Jumalan syy

        Ei mahdollista vaan väistämätöntä. Jokainen uskova on luonut Jumalan itsensä kuvaksi.


      • IlkimyksenTeologitäti kirjoitti:

        Ei mahdollista vaan väistämätöntä. Jokainen uskova on luonut Jumalan itsensä kuvaksi.

        Miten kukaan voisi ajatella toisen ihmisen ajatukset. Jos syyllistät tai syyllistyt toimit OMIEN uskomustesi kanssa
        Kun olet epäuskoinen epäilet omia ajatuksiasi kyseisetä asiasta, kuten jokainen. Teet mielikuvan kuulemastasi ja sitä mielikuvaa väität äskeisen puhujan ajatukseksi.
        Myönnän että tällainen ajattelu on kiusallista kun lopulta ketään ei voi syyllistää omista mielikuvistaan, omista valinnoistaan, omasta Jumalankuvastaan.
        Sinä toimit kuten jokainen ihminen toimi, mutta valintoihinsa pystyy vaikuttamaan.


      • Totuusesiinreilusti
        BalleAmsted kirjoitti:

        Jumala on luonut myös homon ja homon kauneuskäsityksen.
        Tietääkseni miehiä rakastavan miehen mielestä mies on kaunis.
        Tämä kertoo paljon älykkään suunnittelun Jumalasta ja Jumalan kauneuskäsitykstä.

        Höh, miehiä rakastavaa miestä ei olekaan vaan kyse on vain homobaari-vessaseksi-kertapökkäisystä.

        Tätä se on 99 %:sesti se homous.
        On se kummallista että vaikka kaikki tietävät tämän homobaari- vessaseksikulttuurin jollaista heteroilla ei ole, niin silti trendi mediassa on se että homous pitäisi mieltää rinnastettavaksi aitoon heterorakkauteen


      • Vainhähänajatteluariitti
        Evo-myönteinen kirjoitti:

        "Olen pannut merkille saman.
        Eräs ystäväni on ateisti ja hän on aina ihan pihalla kun muut näkevät luonossa jotain kaunista.
        Hän on myös ihan sokea rakkausasialle sillä hän sanoo ettei ole olemassa mitään rakkautta vaan se on harhaa ja että on vain vistämätön evoluutiosta johtuva kiima toisen sukuelimiä kohtaan.
        Hänen parisuhteensa eivät toimi ikinä muutamaa viikkoa kauempaa mutta ei hän siitä välitä.

        Olen huomannut että hänen kaltaisiaan tunneköyhiä on ateisteissa aika paljon.
        hänellä on myös inhottava tapa varastaa tai tuhota toisten omaisuutta välittämättä vähääkään siitä että miltä tuosta toisesta osapuolesta tuntuu.

        Ja kun kerran juttelimme kuolemasta kun hän kaahasi kiireessa hirveää ylinopeutta niinhän vain totesi että mitäs sillä on väliä sillä eihän sen jälkeen ole enää mitään miettimistä.

        Hänellä on myös lähellä kotonaan asuva iäkäs mummo joka tarvitsisi kaupassakäyntiapua mutta tuo ei auta mummoaan yhtään, ei eses käy koskaan katsomassa, mutta tuollsishan ovat tosin monet ihan tavallisetkin evoluutioon uskovat, siis oma napa on tärkein. "

        Onpas mielenkiintoinen tulkinta elämästä tällä ihmisellä. Evoluutioon uskominenko aiheuttaa huonoa käytöstä ihmisten välisissä suhteissa. Kyllä se on evoluutiota. Mummo, joka ei saa hyvää kohtelua, rankaisee sukulaistaan ehkä jättämättä tämän perinnöttä. Minä en ole enää uskonollinen ihminen, mutta näen luonnossa suurta kauneutta, Pidän Raamatun 10 käskyä moraalisessa mielessä ainutlaatuisena ja oikeudenmukaisena elämän yleisohjeena, ehkä kuitenkin jumaluutta koskevassa osassa epärealistisena (1. käsky) . Käskyjen rikkominen aiheuttaa elämässä onnettomuutta, se on valitettavasti elämän laki, jota ihminen ei voi välttää.
        Käskyjen rikkoja saa palkkionsa aina jossakin vaiheessa elämäänsä. Valehtelu, huoraaminen, tappo, varastaminen; onhan se selvää, että siitä joutuu vastuuseen jo elämässään, eli se on rangaistus tekosistaan.

        Tuossa oli ajatusta.
        Minulla oli kaveri joka varasteli aina kun se oli mahdollista. Sanoin hänelle sitten kerran että onko kiva ajatella itsestään että olen paskiasisvaras?
        Siihen loppui hänen varastelunsa. Heheh.


    • KazuKa

      "Kauneutta tiede ei voi määritellä vaikka se on todellisuutta. "

      Kyllä voi ja on määritellyt. Kauneus on ominaisuus, jonka toteaminen tuottaa tarkastelijassa voimakasta esteettistä mielihyvää. (kauneus, MOT Gummerus Uusi suomen kielen sanakirja, Gummerus Kustannus Oy)

      "Tieteeseen sitoutuneet ovat hyvin usein niin rajoittuneita että he kuvittelevat että niillä arvoilla joita tiede ei voi mitata ei ole mitään merkitystä, kuten kauneudella. "

      Miksi sinä valehtelet?

      "He kuvittelevat että luonnon kaudella ei ole mitäänmerkitystä ja että sitä on ihan turhaa ihailla ja että ne jotka niin tekevät ovat tyhmiä sillä mitäs kummanihailemista pitäisi muka olla sokean sattuman tuottamila kauniilla kukilla tai kauniilla maisemalla tai kauniilla naisella"

      Miksi sinä edelleen valehtelet?

      "Todellisuudessa luomakunnassa ilmenevä kauneus kertoo paljon, tosi paljon, siis älyllisestä luomisesta."

      Mistä asti "paljon" on tarkoittanut "ei yhtään"?

      • HuuHaaHuuHaa

        Mistä asti "paljon" on tarkoittanut "ei yhtään"?

        Linja pitää.

        Jossei tiäre tiä taikkei uskota siähen, sillon arvatahan ja ollaan oikiassa.


      • Sorimuttanäinon

        Nonniin, siinähän se tuli emävalhe, sillä ei kauneuden havaitseminen ole mitään kauneuden määrittelemistä tieteellisesti, sillä ei ole olemassa mitään skaala tai taulukointia jossa voisi arvottaa kauneudelle joitakin arvoja tai pisteitä.

        Ja sen vuoksi tilanne on se että jotkut eivät osaa antaa kauneudelle sen ansaitsemaa arvoa joka on todellisuudessa niin suuri ihastus että se saa väistämättä aikaan sen johtopäätöksen että kauneuden arvojen tuottaja on älykäs eikä suinkaan älyä ja tarkoitusta vailla oleva sokea sattuma.

        Eli edelleenkin evoluutioon uskovalta jää huomaamatta kylmän kyynisyyden vuoksi tärkeitä todellisuuksia, eli kauneuden täyden merkityksen ymmärtäminen jää vajaaksi.


      • kakaadupapukaijjanen
        HuuHaaHuuHaa kirjoitti:

        Mistä asti "paljon" on tarkoittanut "ei yhtään"?

        Linja pitää.

        Jossei tiäre tiä taikkei uskota siähen, sillon arvatahan ja ollaan oikiassa.

        Juu, noinhan se evoluutioteoria toimiin. Se on yhtä jossittelua koko hommma.


    • Epäilijä

      Näin negatiivisena ateistina herää kysymys: Jos se kauneus olisikin jumalien tekemää, niin mistä sen tietää, että se olisi juuri kristillisen kreationismin jumalan jälkiä?

    • Ihmisen kauneudentaju ei mitenkään vähene rationaalisen ajattelun myötä. Paremminkin päin vastoin. Älykäs ihminen kykenee nauttimaan myös taiteesta helpommin kuin vähemmän älykäs. Varsinkin jos kyseessä on vähänkin perehtymistä vaativa taiteenala, kuten esimerkiksi uusi klassinen musiikki, moderni taide tai vaikka jazz-musiikki.
      Valtaoja on taidegallerian "puksu" ja Einstein soitti viulua harrastajalle hyvällä tasolla, jokainen tähtitieteen harrastaja näkee varmasti Hubblen kuvissa kauneutta, ekologi osaa arvostaa luonnon kauneusarvoja jne.

      Aloittaja kirjoittaa omia uskomuksiaan, joilla hän yrittänee pönkittää omaa itsetuntoaan tyylillä: "Vaikka en tieteestä ymmärrä, on minulla henkisiä kykyjä, joita tieteeseen suuntautuneilla ei ole".
      Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

      • Evonytontyhmii

        Totta puhut, kommenttisi ei pidä paikkaansa.

        Onhan se selvää että luonnossa ihmisen silmille näkyvää kauneutta on niin tavattoman runsaasti että on typerää edes yrittää väittää että se kaikki on vain ihan pelkkää ihmisen kannalta katsottuna hyvän tuuron tulosta, hehe.


    • Veggsu

      Tiede edustaa järkeä. Järjen ei ole pakko ottaa yliotetta tunteesta. Mutta kun haastat tieteen, kauneutta on todella tutkittu paljon. Esimerkiksi symmetrisyyden merkitys kauneudelle. Jos teet taidetta, sinun kannattaa tutustua estetiikan tutkimukseen. Voit saada suosiota.

      Tiede voi tarjota eväitä maailmankuvan rakentamiseen, mutta se ei ole uskonto. Mitä se tarkoittaa? Se meinaa, että sinun ei tarvitse syödä koko lautasellista, vaan voit lukoida opit, jotka tarjoaa sinulle jotain. Jos et ole kiinnostunut kvanttifysiikasta, lue edes matematiikkaa. Fraktaalien kauneudessa on jotain samaa, mikä luonnossa ihastuttaa.

      • Jyrimaalaileefaktojahehe

        Ha hah, minkä aivopieru päästit, heheh.

        Ei symmetrisyys kuulu taiteeseen vaan asymmetrisyys joka saa aivoisa säpinää ja siksi kaikki taidemaalarit panevat varsinaisen kohteen hiukan vasemmalle ja harvoin oikealle tauluissaan kuten minäkin teen ihan aina.


      • Jyrimaalaileefaktojahehe kirjoitti:

        Ha hah, minkä aivopieru päästit, heheh.

        Ei symmetrisyys kuulu taiteeseen vaan asymmetrisyys joka saa aivoisa säpinää ja siksi kaikki taidemaalarit panevat varsinaisen kohteen hiukan vasemmalle ja harvoin oikealle tauluissaan kuten minäkin teen ihan aina.

        Ei taida idiootti tietää mitään kultaisesta leikkauksesta.


      • Mooses.itse
        Ei.luotu kirjoitti:

        Ei taida idiootti tietää mitään kultaisesta leikkauksesta.

        niin, kultaisessa leikkauksessa juuri laitetaan tärkeät asiat muualle kuin keskelle joka muuten kuolettaisi ne tylsyyteen. Kun asiat ovat hieman sivussa, ne näyttävät paljon paremmilta, pätee myös ihmisen elämään


      • Mooses.itse kirjoitti:

        niin, kultaisessa leikkauksessa juuri laitetaan tärkeät asiat muualle kuin keskelle joka muuten kuolettaisi ne tylsyyteen. Kun asiat ovat hieman sivussa, ne näyttävät paljon paremmilta, pätee myös ihmisen elämään

        Tunnustit sitten ettet tiedä tuosta mitään :D


      • Mooses.itse
        Ei.luotu kirjoitti:

        Tunnustit sitten ettet tiedä tuosta mitään :D

        satun kovasti harrastamaan taiteita niitä tekemällä. Olen hyvin perillä kultaisesta leikkauksesta ja komposition vaikutuksesta. Itse paljastit tietämättömyytesi juuri


      • Mooses.itse kirjoitti:

        satun kovasti harrastamaan taiteita niitä tekemällä. Olen hyvin perillä kultaisesta leikkauksesta ja komposition vaikutuksesta. Itse paljastit tietämättömyytesi juuri

        Eikö sinulla jyri ole mitään muuta tekemistä siellä thaimassa kuin roikkua suomi24 ssä?

        Vai olet sinä nyt kaiken lisäksi taiteiden harrastaja. Luuletko että kukaan uskoo?


      • Mooses.itse

        Jyri vastatkoon omista kirjoituksistaan, minä omistani


    • Ei kai tiedettä ole kaikkivoivaksi väitettykään (paitsi kreationistien ateismikuvitelmissa).

      • Aika moni kretu näyttää tosiaan luulevan, että "evokit" uskovat tieteeseen samalla tavalla kuin mm. Mark5 ja JC omiin jumaliinsa.


    • Kaunis on helppo määritellä: sitä on halpa katsella.

    • Uskonto selittää kaiken sanomalla: "jumala teki sen." Tiede katsoo asioita eri näkökulmasta.

    • Tiede on rajoittunut koska ihmisen tietomäärä ja kyky ymmärtää mutkikkaita asioita on rajallinen ja suorituskyky on hidas.

      Sensijaan olen toista mieltä siitä että tieteessä ei kauneutta nähtäisi. Psykologit kenties ovat jo tutkineetkin kauneuden mittaamista ja havaitsemista ihmisimielissä. Jos tutkitte matematiikkaa syvällisemmin tulette havaitsemaan käsittämättön kauniita rakenteita ja kokonaisuuksia jotka mykistävät tarkkailijan. Se on täysin verrattavissa siihen (ja ylittääkin) kun kiivetään korkean tunturin huipulle ja mykistytään valtavasta näköalasta ja avaruudellisesta vaikutelmasta. Molempia olen kokenut runsain mitoin ja tiedän mistä puhun. Samaa kauneutta löytyy muistakin tieteenalueista. On enemmän katsojasta kiinni suostuuko näkemään.

    • Ierika

      Tieteen hienous on siinä että siinä tiedetetään ettei kaikkea tiedetä vielä. Siksi se kehittyy koko ajan.
      Tähän eivät uskonnolliset maailmanselitykset kykene.

    • NiiettäRaamattuonykkönen

      Tiede kiipeää kiipeämistään ikäänkuin vuoren huipulle jonka saavutettuaan se havaitsee että siellä on koko ajan ollut Raamattu.

      Raamattu on näet jot tuhansia vuosia ennen ihmistiedettä kertonut että kaikkeudella ja elämällä on ollut alkuhetkensä. heheh. Vai mitä?

      "Alussa loi....jne. "

    • Tieteen hienous on siinä että se toimii:
      Autot kulkeavat, tietokoneet toimivat, lentokoneet pysyvät ilmassa, avaruusluotaimet tavoittavat planeettoja. etc.

      Tiede saa lentokoneen lentämään, uskonto saa sen lentäjän ohjaamaan lentokoneen päin taloa.

      • AjattelunVoima

        "Autot kulkeavat, tietokoneet toimivat, lentokoneet pysyvät ilmassa, avaruusluotaimet tavoittavat planeettoja. etc."

        Miten tämä liittyy evoluutioteoriaan?


      • mälmälä
        AjattelunVoima kirjoitti:

        "Autot kulkeavat, tietokoneet toimivat, lentokoneet pysyvät ilmassa, avaruusluotaimet tavoittavat planeettoja. etc."

        Miten tämä liittyy evoluutioteoriaan?

        Sama tieteen metodi on tuottanut kaiken tieteellisen tiedon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi laatikkomansikoihin jätetty kannat?

      Tympeä homma kotona sitten poistaa...
      Maailman menoa
      160
      2489
    2. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      96
      1785
    3. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      9
      1512
    4. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      88
      1466
    5. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      96
      1424
    6. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      150
      1387
    7. SDP-johtoinen hallitus luo vakaan yritys- sekä työmarkkinaympäristön

      Vaikka mitä puhutaan SDP-johtoinen hallitus luo vakaimman ja ennustettavimman yritys- ja työelämäympäristön. Mm. niin e
      Maailman menoa
      116
      1004
    8. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      959
    9. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      46
      953
    10. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      36
      902
    Aihe