Kustannuskapina!

Rrrrebel

Oon pitkään miettinyt että Suomen kustannustoimintaan tarvitaan muutos. Tällä hetkellä on muutama kustantamo joissa muutamat Ihmiset päättää mitä julkaistaan. Vaikka nämä tyypit on alansa asiantuntijoita, ei heidän makunsa kuitenkaan edusta koko kansaa ja paljon hyviä kirjoja jää julkaisematta. Tilanne on erityisen paha esikoiskirjailijoille joiden on jo julkaisseita vaikeampi ylittää julkaisukynnystä. Kustantamoille on tulostavoitteensa eikä riskejä uskalleta ottaa. Tämä supistaa suomalaisuuden kirjallisuuden valikoimaa. En nyt tarkoita että kaikki julkaisematta jääneet kirjat olisi hyviä, mutta varmasti osalle löytyisi lukijoita.
Maailmalla Amazon on mullistanut koko alan, mistä saadaan Suomeen vastaava toimija? Toki esim Elisalla voi julkaista oman kirjansa sähköisesti omakustanteena tai vaikka type and tellillä, mutta vielä ollaan vielä aika kaukana varsinaisesta omakustanteiden läpimurrosta, ja asenteet on sen mukaisia.
Miten te muut näette tämän tilanteen? Itse olen täysin kyllästynyt odottelemaan kuukausikaupalla vastauksia kustantamoilta, haluaisin järkeviä vaihtoehtoja tälle.
Mitä olisi tehtävissä? Onko muita samoin ajattelevia?

70

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurikapina

      Hyvä kirjoitus! Todella hyvä! Kun luin Parnassosta Miki Liukkosen kirjoituksen siitä, miten huonoa kirjallisuutta Suomesta tulee ja miten kirjailijat eivät tee parempaa vaan laskelmoitua, ajattelin, että ei, ei ole kyse kirjailijoista, kyse on kustantamoista ja siitä, mitä he ottavat listoilleen. He ottavat sitä, mikä myy tai minkä he luulevat myyvän. Täällä hehkutetaan David Foster Wallacee ja käännöskirjailijoita, miten upeita juttuja tulee. No joo, tulisi Suomessakin, kun joku uskaltaisi kustantaa. Varsinkin Otavan listaa olen viime vuosina katsonut silmät ymmyrkäisinä. Siis mitä ihmettä! Kunhan aihe on kuvitellusti myyvä tai sille kuvitellaan kohderyhmä (esim. opettajat), niin kas, lähtee vaikka kirja opettajista kustannettavaksi.

      • Rrrrebel

        Kiitokset kommentistasi! Olen samaa mieltä että luovuutta varmasti löytyisi mutta laskelmointi on turvallisempaa. Itseäni ärsyttää myös hypetys keskinkertaisista ulkomaisista kirjoista, joita kustantamot harrastavat.


    • joutavuuksia

      No mitä tuolle vois tehdä? Omakustanteita voi julkaista, oman kustantamon voi perustaa. Siinäpä ne.

      • aloittelevakirjailija

        Tietenkin voi.

        Ongelma onkin siinä, kuinka saada omakustanteille markkinanäkyvyyttä ja niin paljon myyntiä, että saa omansa takaisin ja parhaassa tapauksessa lisäksi vielä voita leivän päälle. Esim. sanomalehdet ovat nihkeitä kirjoittamaan arvosteluja omakustanteista. Suomesta löytyy myös joukko pienkustantamoita, joiden kirjoista suuri lukeva yleisö ei ole ikinä kuullutkaan, ja joiden kannattavuus sinnittelee jossakin nollan ja olemattoman puolivälissä.

        Valtaosa oma- ja palvelukustantamisesta on kirjailijalle puulaakigolfiin tai perhokalastukseen verrattavaa vapaa-ajan puuhastelua, joka tuoma lisäarvo elämään on puhtaasti muuta kuin rahallista, ja joka tuottaa tilille lähinnä persnettoa. Jos kirjoittamisen tavoitteisiin ei sisälly toimeentulo, vaan kyseessä on ensisijassa harrastus joka saa jo lähtökohtaisestikin maksaa, on omakustantaminen tietenkin ok.

        Osuuskumman kaltainen osuuskuntakustantaminen voisi olla yksi väylä myös "valtavirtakirjallisuuden" puolella saada kansien väliin ja markkinoille sellaisia tasokkaita kirjoja, joilla ei ole suuria myyntiodotuksia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että suurin osa Osuuskumman kirjailijoista käy kirjoittamisen ohessa oikeissa töissä, eli mistään kultakaivoksesta ei ole kyse. Mutta ainakaan oma tili ei hupene myymättömiin kirjapinoihin, toisin kuin omakustantajilla.


      • joutavuuksia
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        Tietenkin voi.

        Ongelma onkin siinä, kuinka saada omakustanteille markkinanäkyvyyttä ja niin paljon myyntiä, että saa omansa takaisin ja parhaassa tapauksessa lisäksi vielä voita leivän päälle. Esim. sanomalehdet ovat nihkeitä kirjoittamaan arvosteluja omakustanteista. Suomesta löytyy myös joukko pienkustantamoita, joiden kirjoista suuri lukeva yleisö ei ole ikinä kuullutkaan, ja joiden kannattavuus sinnittelee jossakin nollan ja olemattoman puolivälissä.

        Valtaosa oma- ja palvelukustantamisesta on kirjailijalle puulaakigolfiin tai perhokalastukseen verrattavaa vapaa-ajan puuhastelua, joka tuoma lisäarvo elämään on puhtaasti muuta kuin rahallista, ja joka tuottaa tilille lähinnä persnettoa. Jos kirjoittamisen tavoitteisiin ei sisälly toimeentulo, vaan kyseessä on ensisijassa harrastus joka saa jo lähtökohtaisestikin maksaa, on omakustantaminen tietenkin ok.

        Osuuskumman kaltainen osuuskuntakustantaminen voisi olla yksi väylä myös "valtavirtakirjallisuuden" puolella saada kansien väliin ja markkinoille sellaisia tasokkaita kirjoja, joilla ei ole suuria myyntiodotuksia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että suurin osa Osuuskumman kirjailijoista käy kirjoittamisen ohessa oikeissa töissä, eli mistään kultakaivoksesta ei ole kyse. Mutta ainakaan oma tili ei hupene myymättömiin kirjapinoihin, toisin kuin omakustantajilla.

        Sitähän juuri tarkoitin. Amazoninkin "omakustantajat" ovat entisiä isojen kustantamojen menestyskirjailijoita eivätkä mitään tuntemattomuudesta Amazonin kautta ponkaisseita tähtiä.

        Kirja tarvitsee markkinointia, markkinointi maksaa. Itse julkaisukynnys ei ole ongelma, koska jokainen voi julkaista mitä itse haluaa omalla kustannuksellaan. Kustantamot päättävät itse sen, mihin rahansa sijoittavat.


      • Rrrrebel

        Ei kaikki Amazonin omakustantajat ole entisiä kustantamoiden menestyskirjailijoita, ovi käy myös toiseen suuntaan. Amazonin hienous on että siellä esikoiskirjailija saa kirjansa samaan palveluun menestyskirjailijan kanssa eikä tarvitse käydä läpi vanhanaikaista kustannusprosessia. Tämä puuttuu Suomesta. Joo, tiedän ettei kaikkia kirjoja Amazonissa myydä, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
        Siinä olet kyllä oikeassa että kirja tarvitsee markkinointia. Tämä on Suomessa hankala juttu, koska omakustanteita pidetään jotenkin noloina, eli kun et kelvannut kustantamoille niin jouduit itse julkaisemaan. Englanninkielisillä markkinoilla omakustanne on todellinen vaihtoehto, olen lukenut keskusteluja, joissa kirjailijat miettivät tosissaan kumpi olisi heille parempi vaihtoehto, perinteinen kustantamo vai omakustanne. Suomessa tätä keskustelua ei edes käydä. Tietysti Suomi on pieni markkina mutta kyllä omakustanteiden ja pienkustantamoiden markkinan kuuluisi kehittyä.


      • Rrrrebel
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        Tietenkin voi.

        Ongelma onkin siinä, kuinka saada omakustanteille markkinanäkyvyyttä ja niin paljon myyntiä, että saa omansa takaisin ja parhaassa tapauksessa lisäksi vielä voita leivän päälle. Esim. sanomalehdet ovat nihkeitä kirjoittamaan arvosteluja omakustanteista. Suomesta löytyy myös joukko pienkustantamoita, joiden kirjoista suuri lukeva yleisö ei ole ikinä kuullutkaan, ja joiden kannattavuus sinnittelee jossakin nollan ja olemattoman puolivälissä.

        Valtaosa oma- ja palvelukustantamisesta on kirjailijalle puulaakigolfiin tai perhokalastukseen verrattavaa vapaa-ajan puuhastelua, joka tuoma lisäarvo elämään on puhtaasti muuta kuin rahallista, ja joka tuottaa tilille lähinnä persnettoa. Jos kirjoittamisen tavoitteisiin ei sisälly toimeentulo, vaan kyseessä on ensisijassa harrastus joka saa jo lähtökohtaisestikin maksaa, on omakustantaminen tietenkin ok.

        Osuuskumman kaltainen osuuskuntakustantaminen voisi olla yksi väylä myös "valtavirtakirjallisuuden" puolella saada kansien väliin ja markkinoille sellaisia tasokkaita kirjoja, joilla ei ole suuria myyntiodotuksia. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että suurin osa Osuuskumman kirjailijoista käy kirjoittamisen ohessa oikeissa töissä, eli mistään kultakaivoksesta ei ole kyse. Mutta ainakaan oma tili ei hupene myymättömiin kirjapinoihin, toisin kuin omakustantajilla.

        Osuuskumma on mielestäni todella hieno juttu! Crime Time on käsittääkseni myös osuuskunta ja ovat onnistuneet kaupallistamisessa, mikä tietysti johtuu paljolti siitä, että kirjailijat ovat ennestään tunnettuja, mutta silti.
        Näen paljon mahdollisuuksia tällaisessa toiminnassa, jossa yhdistellään resursseja ja toimitaan yhdessä.


      • joutavuuksia
        Rrrrebel kirjoitti:

        Ei kaikki Amazonin omakustantajat ole entisiä kustantamoiden menestyskirjailijoita, ovi käy myös toiseen suuntaan. Amazonin hienous on että siellä esikoiskirjailija saa kirjansa samaan palveluun menestyskirjailijan kanssa eikä tarvitse käydä läpi vanhanaikaista kustannusprosessia. Tämä puuttuu Suomesta. Joo, tiedän ettei kaikkia kirjoja Amazonissa myydä, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
        Siinä olet kyllä oikeassa että kirja tarvitsee markkinointia. Tämä on Suomessa hankala juttu, koska omakustanteita pidetään jotenkin noloina, eli kun et kelvannut kustantamoille niin jouduit itse julkaisemaan. Englanninkielisillä markkinoilla omakustanne on todellinen vaihtoehto, olen lukenut keskusteluja, joissa kirjailijat miettivät tosissaan kumpi olisi heille parempi vaihtoehto, perinteinen kustantamo vai omakustanne. Suomessa tätä keskustelua ei edes käydä. Tietysti Suomi on pieni markkina mutta kyllä omakustanteiden ja pienkustantamoiden markkinan kuuluisi kehittyä.

        "Englanninkielisillä markkinoilla omakustanne on todellinen vaihtoehto, olen lukenut keskusteluja, joissa kirjailijat miettivät tosissaan kumpi olisi heille parempi vaihtoehto, perinteinen kustantamo vai omakustanne."

        Kirjailijalle, joka on jo julkaissut kustantamon kautta tai on valmiiksi julkkis se voi nykyään olla hyvä vaihtoehto, että julkaisee itse, mutta tuntemattomien omakustannekirjailijoiden tilanne on muualla aivan sama kuin Suomessakin. Tai ehkä jopa vaikeampi, koska tarjontaa on niin paljon enemmän. Toisaalta, jos markkinointi onnistuu, niin lukijoita on enemmän kuin Suomessa, joten se voi olla todella kannattavaa, mutta ilman markkinointia kukaan ei tiedä edes kirjan olemassaolosta. Ja se maksaa.


      • joutavuuksia
        joutavuuksia kirjoitti:

        "Englanninkielisillä markkinoilla omakustanne on todellinen vaihtoehto, olen lukenut keskusteluja, joissa kirjailijat miettivät tosissaan kumpi olisi heille parempi vaihtoehto, perinteinen kustantamo vai omakustanne."

        Kirjailijalle, joka on jo julkaissut kustantamon kautta tai on valmiiksi julkkis se voi nykyään olla hyvä vaihtoehto, että julkaisee itse, mutta tuntemattomien omakustannekirjailijoiden tilanne on muualla aivan sama kuin Suomessakin. Tai ehkä jopa vaikeampi, koska tarjontaa on niin paljon enemmän. Toisaalta, jos markkinointi onnistuu, niin lukijoita on enemmän kuin Suomessa, joten se voi olla todella kannattavaa, mutta ilman markkinointia kukaan ei tiedä edes kirjan olemassaolosta. Ja se maksaa.

        Voit hahmottaa itsellesi näkyvyyden ja markkinoinnin ongelmaa seuraavalla tavalla. Suomessa julkaistiin tänäkin vuonna lähes sata esikoiskirjaa. Montako esikoiskirjailijaa pystyt nimeämään? Suomessa julkaistiin tänäkin vuonna satoja omakustanteita, montako omakustannekirjailijaa pystyt nimeämään? Kovin montaa eivät yleensä pysty nimeämään nekään lukijat, jotka seuraavat aktiivisesti kirjallisuutta. Se, että lukija etsii kirjan Amazonista tai muusta nettikirjakaupasta ostaakseen sen, on suuren työn takana.


      • Rrrrebel

        Totta, ei se tunnettuus synny automaattisesti kenellekään vaan tarvitaan markkinointia, oli kyse mistä maasta tahansa.
        Erona on kuitenkin se että Amazonista niitä vähemmänkin tunnettuja kirjoja on mahdollista löytää haun avulla, Suomessa en edes tiedä mistä lähtisin liikkeelle.


      • aloittelevakirjailija
        Rrrrebel kirjoitti:

        Totta, ei se tunnettuus synny automaattisesti kenellekään vaan tarvitaan markkinointia, oli kyse mistä maasta tahansa.
        Erona on kuitenkin se että Amazonista niitä vähemmänkin tunnettuja kirjoja on mahdollista löytää haun avulla, Suomessa en edes tiedä mistä lähtisin liikkeelle.

        >>>Erona on kuitenkin se että Amazonista niitä vähemmänkin tunnettuja kirjoja on mahdollista löytää haun avulla...<<<

        Toki, mutta ensin pitää tietää, mitä sieltä etsii.

        Noin niin kuin ekonomipohjalta voin sanoa, että asia on täsmälleen niin kuin nm. joutavuuksia edellä sanoi: Tuote, jonka olemassaolosta asiakkaalla ei ole tietoa, jää useimmiten myymättä. Potentiaalisen ostajan omaan etsintähalukkuuteen luottaminen on harvinaisen kehno markkinointistrategia millä tahansa toimialalla. Jälleen palataan siihen, että omakustanteelle on vaikea saada näkyvyyttä, ainakin ilman mittavaa rahallista panostusta.

        Tästä päästään myös siihen, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia kirjailijoita. Joidenkin tarkoituksena on haalia kirjamyynnistä kokoon huomattava osa elannostaan, jolloin kaupalliset realiteetit yksinkertaisesti on otettava huomioon, kuten missä tahansa muussakin ammatissa toimiessa. Sitten on niitä, jotka hankkivat pääasiallisen toimeentulonsa muualta, ja kirjamyynnin taloudellinen merkitys on vähäinen tai sitä ei käytännössä ole. Tarkoitan vain, ettei ole olemassa mitään yhtä kaikille kirjailijoille sopivaa kustannus- ja markkinointimuotoa, vaan jokainen kirjailija joutuu pohtimaan omista lähtökohdistaan omien teostensa kustannus-, markkinointi- ja saatavuusratkaisuja sekä pyrkii sovittamaan ne balanssiin omien tavoitteidensa kanssa.

        Englanninkielisiä ja suomenkielisiä kirjamarkkinoita on hankala verrata jo siksi, ettei Suomesta löydy edes asukkaita kuin yhden englantia puhuvan kaupungin verran. Lisäksi engalnniksi lukee suuri joukko ihmisiä, joiden äidinkieli on muu kuin englanti. Meillä myyntimäärät jäävät väistämättä kansainvälisesti ajatellen vaatimattomiksi, myös niillä kovilla nimillä. Jos esim. joka viideskymmenestuhannes suomea äidinkielekseen puhuva ostaa jonkin omakustanne- tai esikoiskirjan, tekee se vaivaiset n. 100 myytyä kappaletta. Vastaavalla suhteella englanninkielisillä markkinoilla myytyjen kirjojen määrä on jo aivan eri luokkaa, meikäläisittäin ajatellen varsin hyvä, ja kirjailija voi jopa päästä mukavasti omilleen. Myös markkinointikustannukset pienenevät yksikköä kohden volyymin kasvaessa. Kun ajattelee, kuinka käsittämättömän pieni markkina-alue suomenkielinen kirjallisuus on, on oikeastaan ihme, että täällä julkaistaan joka vuosi niinkin paljon ja niin monipuolista kirjallisuutta.


      • aloittelevakirjailija
        Rrrrebel kirjoitti:

        Ei kaikki Amazonin omakustantajat ole entisiä kustantamoiden menestyskirjailijoita, ovi käy myös toiseen suuntaan. Amazonin hienous on että siellä esikoiskirjailija saa kirjansa samaan palveluun menestyskirjailijan kanssa eikä tarvitse käydä läpi vanhanaikaista kustannusprosessia. Tämä puuttuu Suomesta. Joo, tiedän ettei kaikkia kirjoja Amazonissa myydä, mutta teoreettinen mahdollisuus on olemassa.
        Siinä olet kyllä oikeassa että kirja tarvitsee markkinointia. Tämä on Suomessa hankala juttu, koska omakustanteita pidetään jotenkin noloina, eli kun et kelvannut kustantamoille niin jouduit itse julkaisemaan. Englanninkielisillä markkinoilla omakustanne on todellinen vaihtoehto, olen lukenut keskusteluja, joissa kirjailijat miettivät tosissaan kumpi olisi heille parempi vaihtoehto, perinteinen kustantamo vai omakustanne. Suomessa tätä keskustelua ei edes käydä. Tietysti Suomi on pieni markkina mutta kyllä omakustanteiden ja pienkustantamoiden markkinan kuuluisi kehittyä.

        >>>Tietysti Suomi on pieni markkina mutta kyllä omakustanteiden ja pienkustantamoiden markkinan kuuluisi kehittyä.<<<

        Markkinoiden kehittyminen ei vain ole niin yksinkertainen juttu, eikä asiaa ole edes mahdollista tarkastella yhden toimialan suppeasta näkökulmasta. Se, että pienkustantamoiden ja omakustanteiden markkina-asema paranisi, edellyttäisi pitkässä juoksussa sitä, että ostoskäyttäytyminen muuttuisi merkittävästi. Lukemisen olisi yksinkertaisesti oltava nykyistä trendikkäämpää, jotta uusia markkinoita syntyisi.


      • joutavuuksia
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        >>>Tietysti Suomi on pieni markkina mutta kyllä omakustanteiden ja pienkustantamoiden markkinan kuuluisi kehittyä.<<<

        Markkinoiden kehittyminen ei vain ole niin yksinkertainen juttu, eikä asiaa ole edes mahdollista tarkastella yhden toimialan suppeasta näkökulmasta. Se, että pienkustantamoiden ja omakustanteiden markkina-asema paranisi, edellyttäisi pitkässä juoksussa sitä, että ostoskäyttäytyminen muuttuisi merkittävästi. Lukemisen olisi yksinkertaisesti oltava nykyistä trendikkäämpää, jotta uusia markkinoita syntyisi.

        Aivan. Vaikka suomalaiset ovat edelleen ahkeria lukijoita, myynnin suunta on ollut vuosi vuodelta laskeva, koska lukemisen kanssa kilpailee niin monta muuta ajanviettotapaa. Lisäksi nimikkeiden määrä on lisääntynyt valtavasti, pienkustantamoja on lähemmäs sata (kaikki eivät kuulu yhdistykseen, jolloin niitä ei tilastoida), omakustanteita yhä enemmän, kun julkaiseminen on entistä helpompaa.

        Myynti kuitenkin keskittyy niille toimijoille, joilla on vakiintunut brändi ja varaa markkinoida. En jaksa uskoa, että tänä päivänä montaakaan laadukasta teosta jää julkaisematta. Lukija tästä hyötyy, sillä monipuolisessa tarjonnassa on runsauden pula. Jos sopivaa kiinnostavaa lukemista ei löydy, niin sanoisin, että kyse on siitä, ettei ole tietoa tarjonnasta. Kuten sanottu, ei se että julkaissuista teoksista saa tietoa ole mitenkään itsestäänselvää. Hyvätkään teokset eivät aina löydä lukijoita.


      • Rrrrebel
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        >>>Erona on kuitenkin se että Amazonista niitä vähemmänkin tunnettuja kirjoja on mahdollista löytää haun avulla...<<<

        Toki, mutta ensin pitää tietää, mitä sieltä etsii.

        Noin niin kuin ekonomipohjalta voin sanoa, että asia on täsmälleen niin kuin nm. joutavuuksia edellä sanoi: Tuote, jonka olemassaolosta asiakkaalla ei ole tietoa, jää useimmiten myymättä. Potentiaalisen ostajan omaan etsintähalukkuuteen luottaminen on harvinaisen kehno markkinointistrategia millä tahansa toimialalla. Jälleen palataan siihen, että omakustanteelle on vaikea saada näkyvyyttä, ainakin ilman mittavaa rahallista panostusta.

        Tästä päästään myös siihen, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia kirjailijoita. Joidenkin tarkoituksena on haalia kirjamyynnistä kokoon huomattava osa elannostaan, jolloin kaupalliset realiteetit yksinkertaisesti on otettava huomioon, kuten missä tahansa muussakin ammatissa toimiessa. Sitten on niitä, jotka hankkivat pääasiallisen toimeentulonsa muualta, ja kirjamyynnin taloudellinen merkitys on vähäinen tai sitä ei käytännössä ole. Tarkoitan vain, ettei ole olemassa mitään yhtä kaikille kirjailijoille sopivaa kustannus- ja markkinointimuotoa, vaan jokainen kirjailija joutuu pohtimaan omista lähtökohdistaan omien teostensa kustannus-, markkinointi- ja saatavuusratkaisuja sekä pyrkii sovittamaan ne balanssiin omien tavoitteidensa kanssa.

        Englanninkielisiä ja suomenkielisiä kirjamarkkinoita on hankala verrata jo siksi, ettei Suomesta löydy edes asukkaita kuin yhden englantia puhuvan kaupungin verran. Lisäksi engalnniksi lukee suuri joukko ihmisiä, joiden äidinkieli on muu kuin englanti. Meillä myyntimäärät jäävät väistämättä kansainvälisesti ajatellen vaatimattomiksi, myös niillä kovilla nimillä. Jos esim. joka viideskymmenestuhannes suomea äidinkielekseen puhuva ostaa jonkin omakustanne- tai esikoiskirjan, tekee se vaivaiset n. 100 myytyä kappaletta. Vastaavalla suhteella englanninkielisillä markkinoilla myytyjen kirjojen määrä on jo aivan eri luokkaa, meikäläisittäin ajatellen varsin hyvä, ja kirjailija voi jopa päästä mukavasti omilleen. Myös markkinointikustannukset pienenevät yksikköä kohden volyymin kasvaessa. Kun ajattelee, kuinka käsittämättömän pieni markkina-alue suomenkielinen kirjallisuus on, on oikeastaan ihme, että täällä julkaistaan joka vuosi niinkin paljon ja niin monipuolista kirjallisuutta.

        Hienoa ja rohkaisevaa että aiheesta on kiinnostunut toinenkin ekonomi itseni lisäksi :)
        Olet oikeassa ettei hausta ole hyötyä ellei tiedä mitä hakee, mutta viittasin kommentillani siihen, että Amazon antaa sentään ,mahdollisuuden olla löydettävissä. Samoin on vaikea verrata Suomen markkinoita englanninkielisiin, mutta mielestäni best practices ajattelua voitaisiin soveltaa täälläkin ja miettiä miten omakustanteista saataisiin parempi vaihtoehto nykyiseen verrattuna. Monen kommentin mukaan markkinointi on iso osa tätä, eli miten sitä voitaisiin kehittää?


      • TieTulevaisuuteen
        joutavuuksia kirjoitti:

        Aivan. Vaikka suomalaiset ovat edelleen ahkeria lukijoita, myynnin suunta on ollut vuosi vuodelta laskeva, koska lukemisen kanssa kilpailee niin monta muuta ajanviettotapaa. Lisäksi nimikkeiden määrä on lisääntynyt valtavasti, pienkustantamoja on lähemmäs sata (kaikki eivät kuulu yhdistykseen, jolloin niitä ei tilastoida), omakustanteita yhä enemmän, kun julkaiseminen on entistä helpompaa.

        Myynti kuitenkin keskittyy niille toimijoille, joilla on vakiintunut brändi ja varaa markkinoida. En jaksa uskoa, että tänä päivänä montaakaan laadukasta teosta jää julkaisematta. Lukija tästä hyötyy, sillä monipuolisessa tarjonnassa on runsauden pula. Jos sopivaa kiinnostavaa lukemista ei löydy, niin sanoisin, että kyse on siitä, ettei ole tietoa tarjonnasta. Kuten sanottu, ei se että julkaissuista teoksista saa tietoa ole mitenkään itsestäänselvää. Hyvätkään teokset eivät aina löydä lukijoita.

        Kuka estää sinua mainostamasta kirjaasi flyerein tai laittamalla ilmoituksia kauppojen ilmoitustaululle? Ym.ym. Kyllä markkinointi onnistuu: Jos haluat sitä. Itsestä kaikki lähtee. Kyllä ihminen joka ahkeroi saa kirjansa myytyä. Nyt vaikuttaa lama todella paljon mutta kyllä on aina niitä ihmisiä joilla sitä rahaa on ja jotka arvostavat kirjallisuutta. Sitten vaikuttaa myös se, että ketkä ovat sinun lukijapiirisi? Jos he ovat esimerkiksi teinit, heillä tuskin on rahaa laittaa kirjallisuuteen samalla tavalla kuin aikuisilla, tai lasten kirjat joita aikuiset lukevat lapsilleen menevät helpommin kaupan: jos se on hyvä


      • Hahhheee
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        >>>Erona on kuitenkin se että Amazonista niitä vähemmänkin tunnettuja kirjoja on mahdollista löytää haun avulla...<<<

        Toki, mutta ensin pitää tietää, mitä sieltä etsii.

        Noin niin kuin ekonomipohjalta voin sanoa, että asia on täsmälleen niin kuin nm. joutavuuksia edellä sanoi: Tuote, jonka olemassaolosta asiakkaalla ei ole tietoa, jää useimmiten myymättä. Potentiaalisen ostajan omaan etsintähalukkuuteen luottaminen on harvinaisen kehno markkinointistrategia millä tahansa toimialalla. Jälleen palataan siihen, että omakustanteelle on vaikea saada näkyvyyttä, ainakin ilman mittavaa rahallista panostusta.

        Tästä päästään myös siihen, että on olemassa lähtökohdiltaan hyvin erilaisia kirjailijoita. Joidenkin tarkoituksena on haalia kirjamyynnistä kokoon huomattava osa elannostaan, jolloin kaupalliset realiteetit yksinkertaisesti on otettava huomioon, kuten missä tahansa muussakin ammatissa toimiessa. Sitten on niitä, jotka hankkivat pääasiallisen toimeentulonsa muualta, ja kirjamyynnin taloudellinen merkitys on vähäinen tai sitä ei käytännössä ole. Tarkoitan vain, ettei ole olemassa mitään yhtä kaikille kirjailijoille sopivaa kustannus- ja markkinointimuotoa, vaan jokainen kirjailija joutuu pohtimaan omista lähtökohdistaan omien teostensa kustannus-, markkinointi- ja saatavuusratkaisuja sekä pyrkii sovittamaan ne balanssiin omien tavoitteidensa kanssa.

        Englanninkielisiä ja suomenkielisiä kirjamarkkinoita on hankala verrata jo siksi, ettei Suomesta löydy edes asukkaita kuin yhden englantia puhuvan kaupungin verran. Lisäksi engalnniksi lukee suuri joukko ihmisiä, joiden äidinkieli on muu kuin englanti. Meillä myyntimäärät jäävät väistämättä kansainvälisesti ajatellen vaatimattomiksi, myös niillä kovilla nimillä. Jos esim. joka viideskymmenestuhannes suomea äidinkielekseen puhuva ostaa jonkin omakustanne- tai esikoiskirjan, tekee se vaivaiset n. 100 myytyä kappaletta. Vastaavalla suhteella englanninkielisillä markkinoilla myytyjen kirjojen määrä on jo aivan eri luokkaa, meikäläisittäin ajatellen varsin hyvä, ja kirjailija voi jopa päästä mukavasti omilleen. Myös markkinointikustannukset pienenevät yksikköä kohden volyymin kasvaessa. Kun ajattelee, kuinka käsittämättömän pieni markkina-alue suomenkielinen kirjallisuus on, on oikeastaan ihme, että täällä julkaistaan joka vuosi niinkin paljon ja niin monipuolista kirjallisuutta.

        Rakas ekonomi, sanoit "Jälleen palataan siihen, että omakustanteelle on vaikea saada näkyvyyttä, ainakin ilman mittavaa rahallista panostusta."
        Millä perusteella? Täytyy olla mielikuvituksen puutetta jos nykypäivänä ei saa kirjaansa mainostettua kun käytössä on internet ja printteri. Hohhoijaa. Kyllä on köyhä ajatusmaailma.


    • Mitä tarjoat ratkaisuksi? Kerro konkreettisia ehdotuksia, mitä aiot tehdä. Odotan mielenkiinnolla ajatuksiasi.

      • Rrrrebel

        Aloitin keskustelun, koska olen turhautunut nykykäytäntöön, joka on mielestäni vanhentunut ja halusin tietää onko muita jotka ovat samaa mieltä. En osaa tarjota konkreettisia ratkaisuja koko ongelmaan ainakaan vielä, mutta uskon ratkaisun löytyvän akselilta digitaalinen markkinointi-sähköiset kirjat ja bod-painatus, mutta tämä vaatii vielä kaikkien osa-alueiden kehittymistä. Kaikkihan nämä jo löytyvät suomesta mutta ei olla vielä sillä tasolla että ne olisivat varteenotettava vaihtoehto perinteiselle toiminnalle.
        Itsehän ratkaisin asian niin että päätin kirjoittaa seuraavan kirjani englannniksi because I can, mutta haluaisin silti parantaa Suomen tilannetta.


      • Harmi, että annoit juuri sen vastauksen jonka arvelinkin sinun antavan.

        Onnea urallesi englanninkielisenä menestyskirjailijana.


      • Rrrrebel
        0o0 kirjoitti:

        Harmi, että annoit juuri sen vastauksen jonka arvelinkin sinun antavan.

        Onnea urallesi englanninkielisenä menestyskirjailijana.

        Miksi harmi?
        Kiitokset kuitenkin!


    • eteen

      Kyllä sen on kirjailijoista lähdettävä, näkyvyys ja kuuluvuus. Suomen mittakaavassa marginaalissa eli kirjailijan ammattikunnassa oleminen jättää osuuden hirveän pieneksi. Mutta yrittäjäasennetta peliin! Ei tarvitse olla se keksijä joka tyrkyttää keksintöään isoon yritykseen. Myy se itse!

      Loppulukijalle ei näy, onko kustantajana ollut iso vai pieni vai ihan itte (sikäli kun tekstin taso pidetään korkealla, selvä se). Jakelu vain pitäisi saada laajalle, kirjastoihin ja kirjakauppoihin, ja tyrkkiä itseään puhumaan.

      Markkinointi (taitoa vähättelemättä) on se mikä erottaa ison nimen ja pienen nimen.

      Kukaan ei estä tekemästä itsestä someilmiötä. Viitseliäisyyttä se vaatii, mutta ei välttämättä draamaa ja ihmissuhderetostelua. Kirjamessuillekin voi buukata itselleen oman nurkan jos tosiaan on valmis teokseensa sijoittamaan.

      Ja mikä voisikaan olla helpompi tapa saada kiinnostavat tekstit ihmisten ulottuville kuin nykyajan ihme internet? Katkelmia, katkelmia someen ja nimi mieleen. Liittouma tasokkaan kuvaajan kanssa ja aina vain paranee ja kanavat laajenee. Uskokaa luomuksiinne, ihmiset, niin muutkin uskovat!

      • Rrrrebel

        Hieno kommentti, kiitos tästä!
        Olen osittain samaa mieltä, kirjailija on avainroolissa kirjansa menestyksen suhteen. Kaipaisin kuitenkin alalle parempia lähtökohtia tähän, tasa-arvoa ettei tarvitse tehdä itsestään some-ilmiötä, parempia kanavia omalle kirjalle.
        Myös siinä olen samaa mieltä että internet antaa paljon mahdollisuuksia.


      • joutavuuksia
        Rrrrebel kirjoitti:

        Hieno kommentti, kiitos tästä!
        Olen osittain samaa mieltä, kirjailija on avainroolissa kirjansa menestyksen suhteen. Kaipaisin kuitenkin alalle parempia lähtökohtia tähän, tasa-arvoa ettei tarvitse tehdä itsestään some-ilmiötä, parempia kanavia omalle kirjalle.
        Myös siinä olen samaa mieltä että internet antaa paljon mahdollisuuksia.

        Onhan omakustanteiden markkinointiakin yritetty parantaa ja kaupallistaa mm. Möllärimestari -palkinto siitä esimerkkinä.

        Omakustantajat, pienkustantajat, osuuskuntalaiset ja aloittelijat joutuvat oppimaan learning by doing - menetelmällä alan pelisäännöt, ellei aiempaa kokemusta kirja-alasta ole. Kirjoja on myynnissä tuhansittain, paljon enemmän kuin vaikkapa emmental-juustomerkkejä. Kilpailu on kovaa eivätkä sitä ratkaise markkinointikanavat, vaan taito myydä oma tuote mahdollisimman tehokkaasti ja vähin kustannuksin. Kirjojen myynti ei sikäli poikkea muiden tuotteiden myynnistä. Uusi jakelukanava ei helpottaisi markkinointia millään lailla, vaan voisi olla jopa hidaste, koska jakelukanavan markkinointi pitäisi hoitaa ensin, sen pitäisi syrjäyttää ne jakelukanavat, jotka ovat jo olemassa.

        Parhaat ja menestuneimmät pienkustantajat ovat lähes kaikki pitkän linjan kirja-alan ammattilaisia, jotka ovat lähteneet isoista kustantamoista tai muista kirja-alan yrityksistä omaan bisnekseen.

        Amazonin kaltaisen jättiyrityksen näkemisen omakustantajan tai pienkustantajan pelastajana kertoo siitä, ettet tosiaan ole seurannut kirja-alaa lainkaan, jo vuosia on puhuttu ongelmista, joita kirjailijoilla ja kustantajilla on sen kanssa ollut. Googlailepa vähän.


      • Columbus1776
        joutavuuksia kirjoitti:

        Onhan omakustanteiden markkinointiakin yritetty parantaa ja kaupallistaa mm. Möllärimestari -palkinto siitä esimerkkinä.

        Omakustantajat, pienkustantajat, osuuskuntalaiset ja aloittelijat joutuvat oppimaan learning by doing - menetelmällä alan pelisäännöt, ellei aiempaa kokemusta kirja-alasta ole. Kirjoja on myynnissä tuhansittain, paljon enemmän kuin vaikkapa emmental-juustomerkkejä. Kilpailu on kovaa eivätkä sitä ratkaise markkinointikanavat, vaan taito myydä oma tuote mahdollisimman tehokkaasti ja vähin kustannuksin. Kirjojen myynti ei sikäli poikkea muiden tuotteiden myynnistä. Uusi jakelukanava ei helpottaisi markkinointia millään lailla, vaan voisi olla jopa hidaste, koska jakelukanavan markkinointi pitäisi hoitaa ensin, sen pitäisi syrjäyttää ne jakelukanavat, jotka ovat jo olemassa.

        Parhaat ja menestuneimmät pienkustantajat ovat lähes kaikki pitkän linjan kirja-alan ammattilaisia, jotka ovat lähteneet isoista kustantamoista tai muista kirja-alan yrityksistä omaan bisnekseen.

        Amazonin kaltaisen jättiyrityksen näkemisen omakustantajan tai pienkustantajan pelastajana kertoo siitä, ettet tosiaan ole seurannut kirja-alaa lainkaan, jo vuosia on puhuttu ongelmista, joita kirjailijoilla ja kustantajilla on sen kanssa ollut. Googlailepa vähän.

        Tietenkään mikään ei ole täydellistä, mutta olisko alan tilanne parempi ilman Amazonia? Enpä usko. Mutta aina löytyy ihnisiä jotka pitää kynsin hampain kiinni vanhasta systeemistä...


      • eteen
        joutavuuksia kirjoitti:

        Onhan omakustanteiden markkinointiakin yritetty parantaa ja kaupallistaa mm. Möllärimestari -palkinto siitä esimerkkinä.

        Omakustantajat, pienkustantajat, osuuskuntalaiset ja aloittelijat joutuvat oppimaan learning by doing - menetelmällä alan pelisäännöt, ellei aiempaa kokemusta kirja-alasta ole. Kirjoja on myynnissä tuhansittain, paljon enemmän kuin vaikkapa emmental-juustomerkkejä. Kilpailu on kovaa eivätkä sitä ratkaise markkinointikanavat, vaan taito myydä oma tuote mahdollisimman tehokkaasti ja vähin kustannuksin. Kirjojen myynti ei sikäli poikkea muiden tuotteiden myynnistä. Uusi jakelukanava ei helpottaisi markkinointia millään lailla, vaan voisi olla jopa hidaste, koska jakelukanavan markkinointi pitäisi hoitaa ensin, sen pitäisi syrjäyttää ne jakelukanavat, jotka ovat jo olemassa.

        Parhaat ja menestuneimmät pienkustantajat ovat lähes kaikki pitkän linjan kirja-alan ammattilaisia, jotka ovat lähteneet isoista kustantamoista tai muista kirja-alan yrityksistä omaan bisnekseen.

        Amazonin kaltaisen jättiyrityksen näkemisen omakustantajan tai pienkustantajan pelastajana kertoo siitä, ettet tosiaan ole seurannut kirja-alaa lainkaan, jo vuosia on puhuttu ongelmista, joita kirjailijoilla ja kustantajilla on sen kanssa ollut. Googlailepa vähän.

        joutavuuksia kommentoi: " Uusi jakelukanava ei helpottaisi markkinointia millään lailla, vaan voisi olla jopa hidaste, koska jakelukanavan markkinointi pitäisi hoitaa ensin, sen pitäisi syrjäyttää ne jakelukanavat, jotka ovat jo olemassa. "

        Miksi pitäisi syrjäyttää? Parempihan on, mitä enemmän ovia on avoinna lukijoiden astua sisään kirjamaailmaan. Enkä ymmärrä miksi jakelukanava ja markkinointi olisivat erillinen asia. Tokihan jokainen jakelukanava itsessään on jo mainos, ja kukaan nykyaikainen ihminen ei tekisi ostopalvelua jossa ei ole some-ulottuvuutta.

        Käyttäjiä luonnollisesti on saatava, mutta uudet ideat yleensä saavat näkyvyyttä kun ne tekee isosti. Jos katsotaan vaikka näitä soijaproteiinivalmisteita, jotka "korvaavat jauhelihan". Kahden naisen innovaatio joka oli samaan aikaan aivan kaikissa lehdissä esillä, samalla viikolla Pirkka, Yhteishyvä ja kaikki sanomalehdet kirjoittivat. Nyt vuosi jälkeenpäin kilpailevia tuotteita on, mutta ei niitä uutisoida aukeaman kokoisin artikkelein koska ne vain tulevat perässä (eikä niissä ole tarinaa ja persoonaa takana).

        Media kaipaa uutisia. Tehdään uutisia!


      • joutavuuksia
        eteen kirjoitti:

        joutavuuksia kommentoi: " Uusi jakelukanava ei helpottaisi markkinointia millään lailla, vaan voisi olla jopa hidaste, koska jakelukanavan markkinointi pitäisi hoitaa ensin, sen pitäisi syrjäyttää ne jakelukanavat, jotka ovat jo olemassa. "

        Miksi pitäisi syrjäyttää? Parempihan on, mitä enemmän ovia on avoinna lukijoiden astua sisään kirjamaailmaan. Enkä ymmärrä miksi jakelukanava ja markkinointi olisivat erillinen asia. Tokihan jokainen jakelukanava itsessään on jo mainos, ja kukaan nykyaikainen ihminen ei tekisi ostopalvelua jossa ei ole some-ulottuvuutta.

        Käyttäjiä luonnollisesti on saatava, mutta uudet ideat yleensä saavat näkyvyyttä kun ne tekee isosti. Jos katsotaan vaikka näitä soijaproteiinivalmisteita, jotka "korvaavat jauhelihan". Kahden naisen innovaatio joka oli samaan aikaan aivan kaikissa lehdissä esillä, samalla viikolla Pirkka, Yhteishyvä ja kaikki sanomalehdet kirjoittivat. Nyt vuosi jälkeenpäin kilpailevia tuotteita on, mutta ei niitä uutisoida aukeaman kokoisin artikkelein koska ne vain tulevat perässä (eikä niissä ole tarinaa ja persoonaa takana).

        Media kaipaa uutisia. Tehdään uutisia!

        Hyvä on, jos nuorekasta innostusta löytyy, mutta ensin kannattaa edes alustavasti perehtyä alaan, jolla aikoo menestyä. Vaikka googlailemalla kirja-alan uutisia.


    • Helpfull

      Mä tiedän kirjailijoita jotka tienaa hyvin kirjoittamalla ekirjoja (englanniksi) ja myymällä niitä Amazonissa suoraan ilman mitään kustantajaa. Ei nyt puhuta miljoonista mutta ihan kivoista summista kuitenkin. Toki se on vaikeaa koska kilpailua on paljon mutta siis mahdollista. Systeemi on niin yksinkertainen käyttää että kirjan saa julkaistua tumpelokin käyttäjä. Olis hienoa saada Suomeen vastaava systeemi! Olen kuullut Elisasta mutta en tiedä onko sen kautta oikeasti mahdollista myydä mitään. Kellää kokemusta?

    • Turund

      Hyvästä markkinoinnista ei ole kuin lyhyt hyöty, jos kirja on huono ja taitamattomasti kirjoitettu.
      Olen seurannut erään jännityskirjasarjan markkinointia netissä. Kaverit kehuvat sitä nimimerkeillä ja kirjablogit ovat ylistystä täynnä. Sarjalle povataan jopa kansainvälistä menestystä.
      Kuitenkin kirjasarja on epäuskottava, lapsellinen ja kömpelösti jäsennelty ja kirjoitettu. Suoraan sanottuna täyttä roskaa. Sen pystyy kuka tahansa toteamaan kun lukee kirjaa.
      Voiko edellä kuvatun "valemarkkinoinnin" kaltainen toiminta kuitenkin hämärtää lukijoiden käsitystä hyvin kirjoitetusta kirjasta?

      • eteen

        Nämähän ovat mielipideasioita. Itse esimerkiksi kuvailisin Salla Simukan Lumikki-trilogiaa noilla yllä mainitsemillasi termeillä, mutta silti siitä on myyty elokuvaoikeudetkin rapakon taakse. Ei kannata leimata valemarkkinoinniksi hypeä, joka ei vain omaan itseen osu.

        Kun tarpeeksi laajalle markkinoi, niin löytyy ne omat lukijat.
        Meistä jokainen on ainutlaatuinen ja jokainen on kuitenkin jollain tavoin samanlainen kuin jokainen muu ihminen. Tämän kun pitää mielessä, niin omassa tuotteessakin näkee sen: ei se anna jokaiselle samaa elämystä, mutta jokaiselle, ihan jokaiselle kirjalle löytyy lukijansa joka tunnistaa sieltä itsensä. Niille mahdollisille lukijoille täytyy järjestää kohtaaminen kirjan kanssa.

        (Tästä voisi jatkaa keskustelua päiväkausia: milloin kirja on riittävän omaperäinen jotta se ei toista jo aiemmin julkaistua, milloin jo liian omavaltainen niin että kosketuspinta menetetään suurimpaan osaan lukijoita...)

        Ehkä markkinointi edellyttäisi ihan uutta suomalaista sovellusta, yhteistyössä kirjastojen kanssa; palvelua, jossa teoksia voisi tarkemmin "avainsanoittaa" (#) ja tätä kautta hakea? Saisiko tällaisen palvelun luomiseksi ehkä jonkin rahoituskanavan myös? (Kirjasampo vähän niinkuin yrittää luettelointia, mutta vain vähän, liian vähän). Sovelluksen olisi oltava mobiilissa, jotta kirjasto- ja kirjakauppareissuilla voisi sieltä asiat tarkistaa.

        Itse olisin valmis uhraamaan vapaa-aikaani palvelun sisällöntuottamiseen ja kirjojen kirjaamiseen. Goodreads esimerkiksi on laaja palvelu, ja löytyyhän sieltä suomalaisiakin teoksia, mutta suomenkielisetkin käyttäjät useimmiten tägittävät kirjat englanninkielisillä termeillä, joten kotimaista kaivattaisiin.

        Ja vielä jos ajatellaan e-kirjojen myynti siihen rinnalle.

        Tärkeintä olisi muistaa nuoret, uuden polven lukijat, joille kirjan sivujen kahina ei ole nostalgiaa vaan se että kirjan voi avata välilehteen samalla kun kuuntelee Spotifyta... Projekti Lönnrot esimerkiksi tallentaa teoksia sähköisessä muodossa, mutta käytettävyys on erittäin huono ja houkuttelevuus nolla. Se on vain kellari.

        Me suomalaiset teemme kaikkemme säilöäksemme kirjoja kirjastoihin ja sähköisiin tietokantoihin, mutta ei ajatella tulevia käyttäjiä miten heille pidetään ovet avoinna ja miten tarjoillaan heille se houkuttelevasti. Säilöön vaan. Puts pois. Seuraava.

        Kirja on arvossa, mutta ei potentiaalinen lukija. Kyllä lukija sen huomaa. Tuntee olevansa vain yksinäinen löytöretkeilijä, joka tarttuu sitten niihin "dekkari-lomasaarekkeisiin" joita Pirkka-lehti mainostaa kun siitä ehkä sitten voi töissäkin keskustella "koska muutkin".


      • Helpfull

        En ole lukenut mainitsemiasi kirjoja, mutta veikkaan niiden olevan kirjallisesti huikean paljon parempia kuin 50 shades of greyt :D
        Eli ei kirjan menestys aina riipu siitä miten hyvä se on. Ja eri ihmisillä on erilaisia mielipiteitä.
        Eikös ne ole nuorten kirjoja? Kai niiden sitten kuuluukin olla lapsellisia?


      • Rrrrebel
        eteen kirjoitti:

        Nämähän ovat mielipideasioita. Itse esimerkiksi kuvailisin Salla Simukan Lumikki-trilogiaa noilla yllä mainitsemillasi termeillä, mutta silti siitä on myyty elokuvaoikeudetkin rapakon taakse. Ei kannata leimata valemarkkinoinniksi hypeä, joka ei vain omaan itseen osu.

        Kun tarpeeksi laajalle markkinoi, niin löytyy ne omat lukijat.
        Meistä jokainen on ainutlaatuinen ja jokainen on kuitenkin jollain tavoin samanlainen kuin jokainen muu ihminen. Tämän kun pitää mielessä, niin omassa tuotteessakin näkee sen: ei se anna jokaiselle samaa elämystä, mutta jokaiselle, ihan jokaiselle kirjalle löytyy lukijansa joka tunnistaa sieltä itsensä. Niille mahdollisille lukijoille täytyy järjestää kohtaaminen kirjan kanssa.

        (Tästä voisi jatkaa keskustelua päiväkausia: milloin kirja on riittävän omaperäinen jotta se ei toista jo aiemmin julkaistua, milloin jo liian omavaltainen niin että kosketuspinta menetetään suurimpaan osaan lukijoita...)

        Ehkä markkinointi edellyttäisi ihan uutta suomalaista sovellusta, yhteistyössä kirjastojen kanssa; palvelua, jossa teoksia voisi tarkemmin "avainsanoittaa" (#) ja tätä kautta hakea? Saisiko tällaisen palvelun luomiseksi ehkä jonkin rahoituskanavan myös? (Kirjasampo vähän niinkuin yrittää luettelointia, mutta vain vähän, liian vähän). Sovelluksen olisi oltava mobiilissa, jotta kirjasto- ja kirjakauppareissuilla voisi sieltä asiat tarkistaa.

        Itse olisin valmis uhraamaan vapaa-aikaani palvelun sisällöntuottamiseen ja kirjojen kirjaamiseen. Goodreads esimerkiksi on laaja palvelu, ja löytyyhän sieltä suomalaisiakin teoksia, mutta suomenkielisetkin käyttäjät useimmiten tägittävät kirjat englanninkielisillä termeillä, joten kotimaista kaivattaisiin.

        Ja vielä jos ajatellaan e-kirjojen myynti siihen rinnalle.

        Tärkeintä olisi muistaa nuoret, uuden polven lukijat, joille kirjan sivujen kahina ei ole nostalgiaa vaan se että kirjan voi avata välilehteen samalla kun kuuntelee Spotifyta... Projekti Lönnrot esimerkiksi tallentaa teoksia sähköisessä muodossa, mutta käytettävyys on erittäin huono ja houkuttelevuus nolla. Se on vain kellari.

        Me suomalaiset teemme kaikkemme säilöäksemme kirjoja kirjastoihin ja sähköisiin tietokantoihin, mutta ei ajatella tulevia käyttäjiä miten heille pidetään ovet avoinna ja miten tarjoillaan heille se houkuttelevasti. Säilöön vaan. Puts pois. Seuraava.

        Kirja on arvossa, mutta ei potentiaalinen lukija. Kyllä lukija sen huomaa. Tuntee olevansa vain yksinäinen löytöretkeilijä, joka tarttuu sitten niihin "dekkari-lomasaarekkeisiin" joita Pirkka-lehti mainostaa kun siitä ehkä sitten voi töissäkin keskustella "koska muutkin".

        Loistavia ideoita! Olisi todella mahtavaa jos kirjojen löydettävyyttä parannettaisiin tuollaisella avainsana-mahdollisuudella. Siitä on vuosia kun olen käynyt kirjastossa ja muistaakseni hakua oli vaikea käyttää ellei tiennyt tarkkaa kirjan nimeä tai kirjailijaa. Nykytilanteesta en ole varma.
        Crowdsourcing olisi tosiaan fiksuin tapa tämän toteutukseen, koska valtio tuskin tätä rahoittaisi ja vaikka rahoittaisikin niin siihen menisi vuosia.
        Kommenttisi nuoren polven lukijoista on myös hyvä, alalla pitäisi paremmin ottaa huomioon nämä nuoret jotka eivät ehkä koskaan tule ottamaan oma-aloitteisesti käsiinsä fyysistä kirjaa, ja luoda heillekin mahdollisuus löytää kirjat. Olen iloinen esim näistä kk-maksulla toimivista sähköisistä palveluista.


      • Yeps
        eteen kirjoitti:

        Nämähän ovat mielipideasioita. Itse esimerkiksi kuvailisin Salla Simukan Lumikki-trilogiaa noilla yllä mainitsemillasi termeillä, mutta silti siitä on myyty elokuvaoikeudetkin rapakon taakse. Ei kannata leimata valemarkkinoinniksi hypeä, joka ei vain omaan itseen osu.

        Kun tarpeeksi laajalle markkinoi, niin löytyy ne omat lukijat.
        Meistä jokainen on ainutlaatuinen ja jokainen on kuitenkin jollain tavoin samanlainen kuin jokainen muu ihminen. Tämän kun pitää mielessä, niin omassa tuotteessakin näkee sen: ei se anna jokaiselle samaa elämystä, mutta jokaiselle, ihan jokaiselle kirjalle löytyy lukijansa joka tunnistaa sieltä itsensä. Niille mahdollisille lukijoille täytyy järjestää kohtaaminen kirjan kanssa.

        (Tästä voisi jatkaa keskustelua päiväkausia: milloin kirja on riittävän omaperäinen jotta se ei toista jo aiemmin julkaistua, milloin jo liian omavaltainen niin että kosketuspinta menetetään suurimpaan osaan lukijoita...)

        Ehkä markkinointi edellyttäisi ihan uutta suomalaista sovellusta, yhteistyössä kirjastojen kanssa; palvelua, jossa teoksia voisi tarkemmin "avainsanoittaa" (#) ja tätä kautta hakea? Saisiko tällaisen palvelun luomiseksi ehkä jonkin rahoituskanavan myös? (Kirjasampo vähän niinkuin yrittää luettelointia, mutta vain vähän, liian vähän). Sovelluksen olisi oltava mobiilissa, jotta kirjasto- ja kirjakauppareissuilla voisi sieltä asiat tarkistaa.

        Itse olisin valmis uhraamaan vapaa-aikaani palvelun sisällöntuottamiseen ja kirjojen kirjaamiseen. Goodreads esimerkiksi on laaja palvelu, ja löytyyhän sieltä suomalaisiakin teoksia, mutta suomenkielisetkin käyttäjät useimmiten tägittävät kirjat englanninkielisillä termeillä, joten kotimaista kaivattaisiin.

        Ja vielä jos ajatellaan e-kirjojen myynti siihen rinnalle.

        Tärkeintä olisi muistaa nuoret, uuden polven lukijat, joille kirjan sivujen kahina ei ole nostalgiaa vaan se että kirjan voi avata välilehteen samalla kun kuuntelee Spotifyta... Projekti Lönnrot esimerkiksi tallentaa teoksia sähköisessä muodossa, mutta käytettävyys on erittäin huono ja houkuttelevuus nolla. Se on vain kellari.

        Me suomalaiset teemme kaikkemme säilöäksemme kirjoja kirjastoihin ja sähköisiin tietokantoihin, mutta ei ajatella tulevia käyttäjiä miten heille pidetään ovet avoinna ja miten tarjoillaan heille se houkuttelevasti. Säilöön vaan. Puts pois. Seuraava.

        Kirja on arvossa, mutta ei potentiaalinen lukija. Kyllä lukija sen huomaa. Tuntee olevansa vain yksinäinen löytöretkeilijä, joka tarttuu sitten niihin "dekkari-lomasaarekkeisiin" joita Pirkka-lehti mainostaa kun siitä ehkä sitten voi töissäkin keskustella "koska muutkin".

        Niinpä, siis kyse on mielipiteistä. Monet suositut, ylistetyt teokset ei kiinnosta minua ollenkaan mutta sitten taas joku kirja mikä on saanut "huonot arvostelut" oli mielestäni nerokas... en siksi edes paljoa laita arvos kaikenmaailman kirjapalkinnon voittajille kun ne voi olla täyttä roskaa siltikin.


      • Karjula
        Yeps kirjoitti:

        Niinpä, siis kyse on mielipiteistä. Monet suositut, ylistetyt teokset ei kiinnosta minua ollenkaan mutta sitten taas joku kirja mikä on saanut "huonot arvostelut" oli mielestäni nerokas... en siksi edes paljoa laita arvos kaikenmaailman kirjapalkinnon voittajille kun ne voi olla täyttä roskaa siltikin.

        Juuri näin! Uskon myös että paljon jää hyviä kirjoja julkaisematta kun eivät ole miellyttäneet juuri sitä yhtä kustannustoimittajaa jonka pöydälle teos on päätynyt.


    • VapauttaKustantamiseen

      Minusta pitäisi julkaista laaja-alaisesti erilaisia kirjoja, ei miutaman ihmisen mielipide ole kaikkien mielipide.

      • Karjula

        Kyllä! Tämä on asian ydin! Pitää olla vaihtoehtoja nykyiselle systeemille!


      • ihmettelenvain
        Karjula kirjoitti:

        Kyllä! Tämä on asian ydin! Pitää olla vaihtoehtoja nykyiselle systeemille!

        Voihan jo nyt kuka tahansa julkaista helposti e-kirjan esim. elisa kirjan kautta tai tehdä omakustanteen. Mahdollisuudet saada oma tekstinsä julki ovat käytännössä rajattomat.

        Mitä ovat ne vaihtoehdot, joita vielä kaipaat?


      • HEISKAN
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Voihan jo nyt kuka tahansa julkaista helposti e-kirjan esim. elisa kirjan kautta tai tehdä omakustanteen. Mahdollisuudet saada oma tekstinsä julki ovat käytännössä rajattomat.

        Mitä ovat ne vaihtoehdot, joita vielä kaipaat?

        Se, ettei joudu maksamaan itse mitään ja kirjaa ostettaisiin. Ilmeisesti.


      • Karjula
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Voihan jo nyt kuka tahansa julkaista helposti e-kirjan esim. elisa kirjan kautta tai tehdä omakustanteen. Mahdollisuudet saada oma tekstinsä julki ovat käytännössä rajattomat.

        Mitä ovat ne vaihtoehdot, joita vielä kaipaat?

        Onhan se nyt selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan. Eli kerrataan vielä: saada omakustanteesta tai vastaavasta varteenotettava vaihtoehto perinteiselle kustannustoiminnalle.
        Elisa Kirja on hyvä alku, mutta ei sieltä myyntiä tule. Erilaisia markkinointijuttuja voi toki harrastaa mutta tarvitaan parempi koneisto tähän.


      • ihmettelenvain
        Karjula kirjoitti:

        Onhan se nyt selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan. Eli kerrataan vielä: saada omakustanteesta tai vastaavasta varteenotettava vaihtoehto perinteiselle kustannustoiminnalle.
        Elisa Kirja on hyvä alku, mutta ei sieltä myyntiä tule. Erilaisia markkinointijuttuja voi toki harrastaa mutta tarvitaan parempi koneisto tähän.

        Nm. HEISKAN yllä on siis oikeassa.

        Se, mitä täällä wananbe-kirjailijat täällä haluavat, kuulostaa vähän samalta kuin jos joku autotallissa kännyköitä kyhäävä virkaheitto insinööri haluaisi vastaavaan markkina-asemaan applen ja samsungin kanssa. Siinä riittää haastetta.

        Varteenotettavaa markkinointikoneistoa tuskin syntyy ilman sellaisen perustamista, esim. riittävän isoa osuuskuntaa. Mikä estää käymästä tuumasta toimeen? Aika hyvin täälläkin mainitulla Osuuskummallakin kai pyyhkii. Markkinointiosaamista Suomesta löytyy, kunhan vain kaivaa kuvetta. Jos ei ole valmis panostamaan, on ihan turha odottaa tulostakaan syntyvän.

        Kannattaa myös kysyä itseltään, mistä kiikastaa. Miksei elisa kirjan kautta tule myyntiä...? Onko vika julkaisukanavassa, vai itsessä? Ehkä oma kirja ei olekaan ostajien silmissä niin hyvä ja kiinnostava kuin miltä se itsestä tuntuu, vaan ainoastaan kustannustoimittamaton, kömpelösti kirjoitettu kimppu kliseisiä henkilöhahmoja ja tylsiä juonenkäänteitä. Ehkä ei myös ole tullut itse tehtyä liiemmin työtä menekin edistämiseksi, vaikka kirja olisikin hyvä. Oikeat kirjailijat kuluttavat valtavasti työaikaansa kiertämällä markkinoimassa kirjaansa. Mitä täällä surkeaa menekkiä itkevät elisa kirjan kirjailijat ovat tehneet teostensa myynnin edistämiseksi?


      • Rrrrebel
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Nm. HEISKAN yllä on siis oikeassa.

        Se, mitä täällä wananbe-kirjailijat täällä haluavat, kuulostaa vähän samalta kuin jos joku autotallissa kännyköitä kyhäävä virkaheitto insinööri haluaisi vastaavaan markkina-asemaan applen ja samsungin kanssa. Siinä riittää haastetta.

        Varteenotettavaa markkinointikoneistoa tuskin syntyy ilman sellaisen perustamista, esim. riittävän isoa osuuskuntaa. Mikä estää käymästä tuumasta toimeen? Aika hyvin täälläkin mainitulla Osuuskummallakin kai pyyhkii. Markkinointiosaamista Suomesta löytyy, kunhan vain kaivaa kuvetta. Jos ei ole valmis panostamaan, on ihan turha odottaa tulostakaan syntyvän.

        Kannattaa myös kysyä itseltään, mistä kiikastaa. Miksei elisa kirjan kautta tule myyntiä...? Onko vika julkaisukanavassa, vai itsessä? Ehkä oma kirja ei olekaan ostajien silmissä niin hyvä ja kiinnostava kuin miltä se itsestä tuntuu, vaan ainoastaan kustannustoimittamaton, kömpelösti kirjoitettu kimppu kliseisiä henkilöhahmoja ja tylsiä juonenkäänteitä. Ehkä ei myös ole tullut itse tehtyä liiemmin työtä menekin edistämiseksi, vaikka kirja olisikin hyvä. Oikeat kirjailijat kuluttavat valtavasti työaikaansa kiertämällä markkinoimassa kirjaansa. Mitä täällä surkeaa menekkiä itkevät elisa kirjan kirjailijat ovat tehneet teostensa myynnin edistämiseksi?

        Niin, autotallista se Applekin aloitti, eli turha dissata niitä jotka haluaa parantaa nykytilannetta kehittämällä jotain uutta. Tai kai se kuuluu asiaan.


      • ihmettelenvain
        Rrrrebel kirjoitti:

        Niin, autotallista se Applekin aloitti, eli turha dissata niitä jotka haluaa parantaa nykytilannetta kehittämällä jotain uutta. Tai kai se kuuluu asiaan.

        Ero on siinä, että Applen perustajat kehittivät autotallissaan jotakin oikeasti uutta.

        Kirja-alalla on vaikea keksiä enää vuosisatojen kehityksen jälkeen mitään aidosti innovatiivista. Tilanne on sama, kuin joku potkut saanut nörtti alkaisi tänä päivänä kyhätä autotallissaan kännyköitä. Vertaus on sikälikin osuva, että puhelinmarkkinoilla kultaiset vuodet alkavat olla takana, eikä kirjamyyntikään ole kasvamaan päin.

        Suomessa julkaistaan joka vuosi paljon kirjoja, etenkin suhteessa kielialueen kokoon. Myös esikoisia. Uskoisin, että nykyisin jokainen julkaisemisen arvoinen kirja tulee julkaistuksi, ja kaikki joilla on kaupallista potentiaalia myös julkaistaan kaupallisten kustantamoiden kautta. Siihen on syynsä, miksi iso kustantamo lähettää hylsyn.

        En nyt vaan voi mitään sille, että tätä ketjua lukiessa tulee tunne, että jokunen kustantamoista hylsynipun kerännyt täällä vain ruikuttaa aika turhasta. Julkaisukanavia Suomesta löytyy, ja aidosti kiinnostava kirja tulee kyllä julkaistua täyskustanteena.


      • Rtgfcv
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Ero on siinä, että Applen perustajat kehittivät autotallissaan jotakin oikeasti uutta.

        Kirja-alalla on vaikea keksiä enää vuosisatojen kehityksen jälkeen mitään aidosti innovatiivista. Tilanne on sama, kuin joku potkut saanut nörtti alkaisi tänä päivänä kyhätä autotallissaan kännyköitä. Vertaus on sikälikin osuva, että puhelinmarkkinoilla kultaiset vuodet alkavat olla takana, eikä kirjamyyntikään ole kasvamaan päin.

        Suomessa julkaistaan joka vuosi paljon kirjoja, etenkin suhteessa kielialueen kokoon. Myös esikoisia. Uskoisin, että nykyisin jokainen julkaisemisen arvoinen kirja tulee julkaistuksi, ja kaikki joilla on kaupallista potentiaalia myös julkaistaan kaupallisten kustantamoiden kautta. Siihen on syynsä, miksi iso kustantamo lähettää hylsyn.

        En nyt vaan voi mitään sille, että tätä ketjua lukiessa tulee tunne, että jokunen kustantamoista hylsynipun kerännyt täällä vain ruikuttaa aika turhasta. Julkaisukanavia Suomesta löytyy, ja aidosti kiinnostava kirja tulee kyllä julkaistua täyskustanteena.

        Oot ihan oikeasti sitä mieltä että vuonna 2017 on tarkoituksenmukaista printata käsis ulos, lähettää kustantamoon ja sitten odotella se 3-6kk vastausta? Ilman oikeasti järkeviä muita vaihtoehtoja? Kerro mulle menestyneitä suomalaisia omakustannekirjailijoita, niitä ei kovin montaa ole. Kirjaa on vaikea saada kirjakauppoihin, elisa erottelee omakustanteen omalle puolelle eli ei se nyt ihan optimaalista ole.

        Ja iso osa suurista keksinnöistä on tehty viime vuosikymmeninä, eli ei missään ole sanottu ettei myös kustannusalalla voisi keksiä jotain uutta. Tosin tuollaisella asenteella tuskin koskaan mitään saavutetaan. Mutta jatka rauhassa omalla polullasi.


      • Suurikapina1
        ihmettelenvain kirjoitti:

        Ero on siinä, että Applen perustajat kehittivät autotallissaan jotakin oikeasti uutta.

        Kirja-alalla on vaikea keksiä enää vuosisatojen kehityksen jälkeen mitään aidosti innovatiivista. Tilanne on sama, kuin joku potkut saanut nörtti alkaisi tänä päivänä kyhätä autotallissaan kännyköitä. Vertaus on sikälikin osuva, että puhelinmarkkinoilla kultaiset vuodet alkavat olla takana, eikä kirjamyyntikään ole kasvamaan päin.

        Suomessa julkaistaan joka vuosi paljon kirjoja, etenkin suhteessa kielialueen kokoon. Myös esikoisia. Uskoisin, että nykyisin jokainen julkaisemisen arvoinen kirja tulee julkaistuksi, ja kaikki joilla on kaupallista potentiaalia myös julkaistaan kaupallisten kustantamoiden kautta. Siihen on syynsä, miksi iso kustantamo lähettää hylsyn.

        En nyt vaan voi mitään sille, että tätä ketjua lukiessa tulee tunne, että jokunen kustantamoista hylsynipun kerännyt täällä vain ruikuttaa aika turhasta. Julkaisukanavia Suomesta löytyy, ja aidosti kiinnostava kirja tulee kyllä julkaistua täyskustanteena.

        Minä olen täällä ruikuttanut ehkä ole hylsymaakari vaan kaksi kirjaa suuren kustantamon kautta ulos saanut kirjailija. Minusta tässä systeemissa on paljon muutettavaa, ja uskon muutoksen tapahtuvan.


      • vääräsyntipukki
        Suurikapina1 kirjoitti:

        Minä olen täällä ruikuttanut ehkä ole hylsymaakari vaan kaksi kirjaa suuren kustantamon kautta ulos saanut kirjailija. Minusta tässä systeemissa on paljon muutettavaa, ja uskon muutoksen tapahtuvan.

        Systeemissä on paljonkin muutettavaa, on kaikkien etu että kirjoja myydään enemmän. Varsinkin kustantamojen. Tässä ketjussa ei kuitenkaan ole yhtään käyttökelpoista ideaa "muutokselle" eikä muutenkaan tietoa siitä, miten asiat kirja-alalla ovat.

        Siksi en valitettavasti usko, että olet kirjailija, et varsinkaan suuren kustantamon. Se ei tee kuitenkaan sinusta hylsymaakaria tai ruikuttajaa, että käsikirjoituksen saamat hylsyt harmittavat. Syy siihen ei kuitenkaan ole kustantamoissa niin kuin ei senkään syy, ettei kirjojen myynti ole kovin helppoa.


      • LiikaaVaadittu
        vääräsyntipukki kirjoitti:

        Systeemissä on paljonkin muutettavaa, on kaikkien etu että kirjoja myydään enemmän. Varsinkin kustantamojen. Tässä ketjussa ei kuitenkaan ole yhtään käyttökelpoista ideaa "muutokselle" eikä muutenkaan tietoa siitä, miten asiat kirja-alalla ovat.

        Siksi en valitettavasti usko, että olet kirjailija, et varsinkaan suuren kustantamon. Se ei tee kuitenkaan sinusta hylsymaakaria tai ruikuttajaa, että käsikirjoituksen saamat hylsyt harmittavat. Syy siihen ei kuitenkaan ole kustantamoissa niin kuin ei senkään syy, ettei kirjojen myynti ole kovin helppoa.

        Olisit voinut tietysti esitellä niitä käyttökelpoisia ideoita tai edes kertoa alan nykytilanteesta sen sijaan että alat syytellä toista kirjoittajaa valehtelijaksi.


      • vääräsyntipukki
        LiikaaVaadittu kirjoitti:

        Olisit voinut tietysti esitellä niitä käyttökelpoisia ideoita tai edes kertoa alan nykytilanteesta sen sijaan että alat syytellä toista kirjoittajaa valehtelijaksi.

        Todellakin se on liikaa vaadittu. Jos sellaisia ideoita olisi niin enpä olisi täällä niitä kertomassa.


      • LiikaaVaadittu
        vääräsyntipukki kirjoitti:

        Todellakin se on liikaa vaadittu. Jos sellaisia ideoita olisi niin enpä olisi täällä niitä kertomassa.

        Eipä yllätä ettei ideoita ole, muiden dissaaminen nimimerkin takaa on niiiiiin paljon helpompaa. Kerro nyt edes se oikea syntipukki. Tai no, se taitaa olla kaikki nämä uusia ideoita kaipaavat?


      • vääräsyntipukki
        LiikaaVaadittu kirjoitti:

        Eipä yllätä ettei ideoita ole, muiden dissaaminen nimimerkin takaa on niiiiiin paljon helpompaa. Kerro nyt edes se oikea syntipukki. Tai no, se taitaa olla kaikki nämä uusia ideoita kaipaavat?

        Syntipukkien etsiminen on tyhmää. Koko keskusteluun osallistuminen oli osaltani tyhmää.


    • Herilis

      Vanha kustannusala on suuressa myllerryksessä ja vaikeuksissa tekniikan kehittymisen vuoksi.
      "Kustannuskapina" on siis ollut jo käynnissä useita vuosia, mutta viime aikoina vauhti on kiihtynyt. Muutamia hyvin laadukkaita pienkustantajia on tullut mukaan. He ovat saaneet talliinsa myös lahjakkaita kirjailijoita ja vanhoja kirjailijoita, jotka ovat kyllästyneet suurten kustantajien oikkuihin.
      Jonkun pienkustantajan teokset voivat lyödä lopullisesti läpi koska tahansa pyrokraattisesta kustannusperinteestä huolimatta! Lukijatkin nimittäin ovat kyllästyneet keskinkertaisiin kirjoihin.

      • haukotusss

        Pienkustantajia on ollut yhtä kauan kuin suuria kustantajia, 80-luvulla oli eniten.


    • kklklklklkl
    • Tulipakirjoitettua

      Lueskelin vastauksia. Itse olen tehnyt omakustanteita pari Bod:n kautta, maksoin 69 euroa kummastakin. Kumpaakin on netissä päätynyt vaikka minne myytäväksi, esim. Amazon, Prisman verkkokauppa, Suomalaisen kirjakaupan nettikauppa, toinen näkyi jossain kirjakerhossakin ja muuallakin olen nähnyt, siis netissä. Bod:n kautta tiedot menevät mm. kirjastoihin ja kirjojani on tilattu myös niihin. Kyse lastenkirjoista. Ensimmäistä mennyt vähemmän kuin odotin, voi olla etten saa takaisin tuota 69 euroa, mutta vielä on yli vuosi aikaa, jolloin Bod sitä myy. Toinen kirja on harvinaisesta aiheesta eli vastaavia ei ole. Siitä uskoisin saavani tuon 69 e takaisin eli tappiolle en jäisi. Saan toisesta hiukka alle 2 e/kirja toisesta hiukka päälle. Alan harrastajien nettisivulle ilmoitin teoksesta. Kirjastot ovat lähinnä ostaneet teoksiani. Netissä kirjat löytää kyllä ja ostoskanava on, kun vaan osaa etsiä, eikä itsellä ole pinoja kotona, muutama kappale vain. Ehkä ostan muutamia lisää ennen kuin sopimus menee umpeen, niin on vielä itseltä saatavissa. Täälläpäin paikallislehti julkaisee pienen tai suuremman jutun omakustannekirjailijoistakin, olen ainakin pari nähnyt. Nettiä selaamalla olen selvittänyt, minne suurinpiirtein kirjojani on hankittu/tilattu kirjastoihin. Se onkin mielenkiintoista.

      Miten kirja näkyisi enemmän? Siinä kysymys. Jos olisi siellä kirjakaupassa, sen helpommin joku ostaisi, uskon minä.

      • aloittelevakirjailija

        >>Miten kirja näkyisi enemmän? Siinä kysymys. <<

        Ja kaiketikin vielä kohtuullisilla kustannuksilla. Kyllähän näkyvyyttä saa, jos on valmis käyttämään siihen rahaa. Kohtuukustannuksin voi ainakin lähettää kirjasta arvostelukappaleet muutaman lehden kulttuuritoimitukseen ja toivoa, että tarttuuvat syöttiin. Paikallislehdet ovat helpompia, koska niillä nyt on yleensä muutenkin krooninen juttupula. Kokemukseni mukaan paikallislehdet julkaisevat myös muiden kuin oman toimituksensa tuottamaa sisältöä, kunhan se on kunnolla tehty. Toinen, joita kannattaa lähestyä, ovat kirjabloggarit. Ei maksa kauheasti lähettää muutamaa kappaletta kirjastaan arvosteltavaksi.

        Tulevaisuuden ideana voisi olla esim. jokin (yhdistys- tai osuuskuntamuotoinen?) omakustanne- ym. "itsenäisten" kirjailijoiden ja kenties myös yhdenmiehen pienkustantamoiden ja vastaavien kirja-alan nyrkkipajojen yhteinen markkinointiyhteisö, joka pyrkii saamaan kohdesegmentissä näkyvyyttä omakustantajille ja sellaisille pienkustantamoille, joiden markkinointibudjetti lähentelee nollaa. Toimintamuotona voisi olla mm. omakustantajien ja pienkustantamoiden yhdet yhteiset verkkosivut verkkokirjakauppa, yhteisosallistuminen kirja-alan tapahtumiin, kohdistettu mediamainonta, pyrkimys näkyvyyteen kaikkialla, missä on myös potentiaalisia ostajia. Tuollainen yhteinen markkinointitaho omaisi hieman leveämmät hartiat neuvoteltaessa kivijalkakirjakauppojen kanssa.

        Kaikki nuo tietysti maksavat enemmän tai vähemmän, mutta tosiasia nyt vain on, ettei ilmaiseksi oikein mitään saa. Yhteistyötä tekemällä kustannuksia saa kuitenkin mukavasti jaettua verrattuna siihen, että jokainen omakustantaja ja pienkustantamo kaupittelee yksin tuotteitaan, ja toimintavolyymin kasvaessa myös käytettyä euroa kohti saavutettavissa oleva näkyvyys kasvaa.

        Tuollainen ajatus tuli mieleeni. Vaatii toki jonkun vetämään hommaa alkupääoman, mutta tosiaankin kohtuullisellakin sijoituksella/kirjailija pääsisi alkuun, jos vain hommassa olisi riittävän moni mukana.


      • Rrrrebel
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        >>Miten kirja näkyisi enemmän? Siinä kysymys. <<

        Ja kaiketikin vielä kohtuullisilla kustannuksilla. Kyllähän näkyvyyttä saa, jos on valmis käyttämään siihen rahaa. Kohtuukustannuksin voi ainakin lähettää kirjasta arvostelukappaleet muutaman lehden kulttuuritoimitukseen ja toivoa, että tarttuuvat syöttiin. Paikallislehdet ovat helpompia, koska niillä nyt on yleensä muutenkin krooninen juttupula. Kokemukseni mukaan paikallislehdet julkaisevat myös muiden kuin oman toimituksensa tuottamaa sisältöä, kunhan se on kunnolla tehty. Toinen, joita kannattaa lähestyä, ovat kirjabloggarit. Ei maksa kauheasti lähettää muutamaa kappaletta kirjastaan arvosteltavaksi.

        Tulevaisuuden ideana voisi olla esim. jokin (yhdistys- tai osuuskuntamuotoinen?) omakustanne- ym. "itsenäisten" kirjailijoiden ja kenties myös yhdenmiehen pienkustantamoiden ja vastaavien kirja-alan nyrkkipajojen yhteinen markkinointiyhteisö, joka pyrkii saamaan kohdesegmentissä näkyvyyttä omakustantajille ja sellaisille pienkustantamoille, joiden markkinointibudjetti lähentelee nollaa. Toimintamuotona voisi olla mm. omakustantajien ja pienkustantamoiden yhdet yhteiset verkkosivut verkkokirjakauppa, yhteisosallistuminen kirja-alan tapahtumiin, kohdistettu mediamainonta, pyrkimys näkyvyyteen kaikkialla, missä on myös potentiaalisia ostajia. Tuollainen yhteinen markkinointitaho omaisi hieman leveämmät hartiat neuvoteltaessa kivijalkakirjakauppojen kanssa.

        Kaikki nuo tietysti maksavat enemmän tai vähemmän, mutta tosiasia nyt vain on, ettei ilmaiseksi oikein mitään saa. Yhteistyötä tekemällä kustannuksia saa kuitenkin mukavasti jaettua verrattuna siihen, että jokainen omakustantaja ja pienkustantamo kaupittelee yksin tuotteitaan, ja toimintavolyymin kasvaessa myös käytettyä euroa kohti saavutettavissa oleva näkyvyys kasvaa.

        Tuollainen ajatus tuli mieleeni. Vaatii toki jonkun vetämään hommaa alkupääoman, mutta tosiaankin kohtuullisellakin sijoituksella/kirjailija pääsisi alkuun, jos vain hommassa olisi riittävän moni mukana.

        Loistava idea tämä markkinointiyhteistyö! Käsittääkseni Suomessa on joku pienkustantajien liitto, joka tekee jonkinlaista markkinointiyhteistyötä mutta se on kai aika pientä vielä. Eli potentiaalia olisi.


    • Rrrrebel

      Mitä mieltä olette e-kirjojen tulevaisuudeta? Tuleeko niistä jossain vaiheessa kunnollinen kilpailija tavallisille kirjoille?

      • aloittelevakirjailija

        En sanoisi, että e-kirja ja painettu kirja ovat toistensa kilpailijoita ainakaan kirjailijan näkökulmasta. Samaa tuotettahan siinä asiakkaille markkinoidaan, toisessa vain on analoginen ja toisessa digitaalinen käyttöliittymä.

        Itse suosin e-kirjaa siksi, että liikun työkseni paikasta a paikkaan b pitkin Eurooppaa pikkubussin puikoissa (en ole enää vuosiin ollut ekonominhommissa... :D), ja iPad mini kulkee mukavasti mukana.

        E-kirjojen yleistymiseen vaikuttaa paljon se, millaiseksi niiden hinnoittelu tulevaisuudessa muodostuu. Periaatteessahan e-kirja on kustantamolle halvempi tuottaa, mutta toisaalta asiakas maksaa kai yhä edelleenkin e-kirjaa ostaessaan paperikirjaa korkeampaa arvonlisäveroa, joten halvemmat tuotantokustannukset eivät näy kuluttajalle asti.

        Yleistrendi on jo pitkään ollut, ettei kirja-alan yhteenlaskettu liikevaihto ainakaan kasvussa ole. Samaan aikaan nimikemäärä on lisääntynyt, ja kirjamarkkinat ovat pirstaloituneet kourallisen kovia nimiä kahmiessa huomattavan osan potista.

        Siihen, että lukeminen yleensäkin on vähentynyt, e-kirja tuskin tuo muutosta. Lukemisen suosion ja sitä kautta kirjamyynnin kasvattamiseksi on keksittävä jotakin muuta.


      • Rrrrebel
        aloittelevakirjailija kirjoitti:

        En sanoisi, että e-kirja ja painettu kirja ovat toistensa kilpailijoita ainakaan kirjailijan näkökulmasta. Samaa tuotettahan siinä asiakkaille markkinoidaan, toisessa vain on analoginen ja toisessa digitaalinen käyttöliittymä.

        Itse suosin e-kirjaa siksi, että liikun työkseni paikasta a paikkaan b pitkin Eurooppaa pikkubussin puikoissa (en ole enää vuosiin ollut ekonominhommissa... :D), ja iPad mini kulkee mukavasti mukana.

        E-kirjojen yleistymiseen vaikuttaa paljon se, millaiseksi niiden hinnoittelu tulevaisuudessa muodostuu. Periaatteessahan e-kirja on kustantamolle halvempi tuottaa, mutta toisaalta asiakas maksaa kai yhä edelleenkin e-kirjaa ostaessaan paperikirjaa korkeampaa arvonlisäveroa, joten halvemmat tuotantokustannukset eivät näy kuluttajalle asti.

        Yleistrendi on jo pitkään ollut, ettei kirja-alan yhteenlaskettu liikevaihto ainakaan kasvussa ole. Samaan aikaan nimikemäärä on lisääntynyt, ja kirjamarkkinat ovat pirstaloituneet kourallisen kovia nimiä kahmiessa huomattavan osan potista.

        Siihen, että lukeminen yleensäkin on vähentynyt, e-kirja tuskin tuo muutosta. Lukemisen suosion ja sitä kautta kirjamyynnin kasvattamiseksi on keksittävä jotakin muuta.

        Kilpailija oli huono sanavalinta, sorry siitä! Ajoin siis takaa sitä että kasvaako e-kirjojen markkinaosuus tavallisten kirjojen tasolle jossain vaiheessa. Itse luen suurimman osan kirjoista sähköisinä. Ensin syynä oli se että en pääse kirjakauppoihin tai kirjastoon, nyt myönnän että käyttöliittymä sopii minulle paremmin.
        Vaikutat olevan hyvin perillä alasta, osaatko sanoa onko e-kirjojen alviin tulossa muutoksia jossin vaiheessa? Muistelen että tästä on keskusteltu.


      • uudistuksiaodotellessa

        E-kirjat tulevat kilpailijoiksi siinä tapauksessa, jos niihin saadaan upotettua lisäominaisuuksia toimivasti. Esim. linkkejä, taustamusiikkia jne.

        Enemmän uskon äänikirjojen mahdollisuuksiin. Kiireisen ihmisen pelastus, joka ei kilpaile ajasta esimerkiksi liikunnan tai matkustamisen kanssa, vaan niitä voi tehdä samalla! Ainoastaan se, että tuotannon tulisi olla laadukasta ja lukijoiden huippuluokkaa, tekstinsä sisäistänyttä. Tällä hetkellä laatukriteerit eivät täyty.

        Äänikirjojen potentiaalinen yleisö lähtee jo lukutaidottomista pikkulapsista ja yltää vanhimpiin vanhuksiin joiden on vaikea enää tarkentaa katsettaan tekstiin. On hämmästyttävää miten vähän tähän panostetaan. Suomessa, joka kehuu pitävänsä heikoimmistaan huolta! Paitsi pienimmät ja vanhimmat, hyvä äänikirjatuotanto saisi mukaan myös nuupahtaneet nuoret.


      • aloittelevakirjailija
        Rrrrebel kirjoitti:

        Kilpailija oli huono sanavalinta, sorry siitä! Ajoin siis takaa sitä että kasvaako e-kirjojen markkinaosuus tavallisten kirjojen tasolle jossain vaiheessa. Itse luen suurimman osan kirjoista sähköisinä. Ensin syynä oli se että en pääse kirjakauppoihin tai kirjastoon, nyt myönnän että käyttöliittymä sopii minulle paremmin.
        Vaikutat olevan hyvin perillä alasta, osaatko sanoa onko e-kirjojen alviin tulossa muutoksia jossin vaiheessa? Muistelen että tästä on keskusteltu.

        >>Ajoin siis takaa sitä että kasvaako e-kirjojen markkinaosuus tavallisten kirjojen tasolle jossain vaiheessa.<<

        Järjellä ajatellen sanoisin, että ennemmin tai myöhemmin jonkinlainen e-kirja (tuskin kuitenkaan e-kirja nykymuodossa, teknisiltä ratkaisuiltaan se alkaa olla jo so last season -teknologiaa...) syrjäyttää väkisinkin paperikirjan käytännössä kaikin tavoin toimivampana. Kehitys menee vääjäämättä eteenpäin. Vaikka muutosvastarinta kaiken uuden edessä on aina kovaa, tuskin kukaan tosissaan kaipaa esim. analogista televisiota tai muitakaan menneen maailman huipputuotteita.

        Olen pitkälti samaa mieltä kuin nm. uudistuksiaodotellessa. Todellisen digiläpilyönnin kirja-alalla tekee varmaankin aikanaan jonkinlainen multimedia"kirja" linkkeineen, oheistoimintoineen ja integroituine äänikirjaominaisuuksineen, ja koko kirjan ja sitä kautta kenties osin myös kirjailijuuden käsite määrittyy enemmän tai vähemmän uudelleen. Paperikirjat jäävät hc-fanien keräilykamaksi samaan tapaan kuin lp-levyt.

        >>osaatko sanoa onko e-kirjojen alviin tulossa muutoksia jossin vaiheessa? Muistelen että tästä on keskusteltu.<<

        Kyllähän tuosta on ollut keskustelua valtiovallan piirissä useampaankin otteeseen, mutta en ainakaan muista, että mitään varsinaista päätöstä olisi tehty. Liekö sekin jossain määrin poliittinen päätös, että verottamalla e-kirjaa palveluna annetaan epäsuoraa taloudellista tukea paperikirjalle ja perinteiselle kustannustoiminnalle...


      • Ahkeruus
        uudistuksiaodotellessa kirjoitti:

        E-kirjat tulevat kilpailijoiksi siinä tapauksessa, jos niihin saadaan upotettua lisäominaisuuksia toimivasti. Esim. linkkejä, taustamusiikkia jne.

        Enemmän uskon äänikirjojen mahdollisuuksiin. Kiireisen ihmisen pelastus, joka ei kilpaile ajasta esimerkiksi liikunnan tai matkustamisen kanssa, vaan niitä voi tehdä samalla! Ainoastaan se, että tuotannon tulisi olla laadukasta ja lukijoiden huippuluokkaa, tekstinsä sisäistänyttä. Tällä hetkellä laatukriteerit eivät täyty.

        Äänikirjojen potentiaalinen yleisö lähtee jo lukutaidottomista pikkulapsista ja yltää vanhimpiin vanhuksiin joiden on vaikea enää tarkentaa katsettaan tekstiin. On hämmästyttävää miten vähän tähän panostetaan. Suomessa, joka kehuu pitävänsä heikoimmistaan huolta! Paitsi pienimmät ja vanhimmat, hyvä äänikirjatuotanto saisi mukaan myös nuupahtaneet nuoret.

        Itse kyllä lopetan e-kirjojen lukemisen heti kun niihin ilmestyy taustamusiikkia! Myös äänikirjat saa mun puolesta jäädä hyllyyn. Ehkä olen vanhanaikainen mutta oma valinta. Luen suurimman osan kirjoista e-kirjoina enkä kaipaa niihin lisähäiriöitä. Minulle riittää nopea saatavuus, hyvä valikoima, helppo käytettettävyys ja se että yhteen laitteeseen mahtuu paljon kirjoja. Amazonilla muistaakseni e-kirjojen myynti ohitti tavalliset kirjat jo vuosia sitten, Suomi on taas jälkijunassa...


      • Tyylillään
        uudistuksiaodotellessa kirjoitti:

        E-kirjat tulevat kilpailijoiksi siinä tapauksessa, jos niihin saadaan upotettua lisäominaisuuksia toimivasti. Esim. linkkejä, taustamusiikkia jne.

        Enemmän uskon äänikirjojen mahdollisuuksiin. Kiireisen ihmisen pelastus, joka ei kilpaile ajasta esimerkiksi liikunnan tai matkustamisen kanssa, vaan niitä voi tehdä samalla! Ainoastaan se, että tuotannon tulisi olla laadukasta ja lukijoiden huippuluokkaa, tekstinsä sisäistänyttä. Tällä hetkellä laatukriteerit eivät täyty.

        Äänikirjojen potentiaalinen yleisö lähtee jo lukutaidottomista pikkulapsista ja yltää vanhimpiin vanhuksiin joiden on vaikea enää tarkentaa katsettaan tekstiin. On hämmästyttävää miten vähän tähän panostetaan. Suomessa, joka kehuu pitävänsä heikoimmistaan huolta! Paitsi pienimmät ja vanhimmat, hyvä äänikirjatuotanto saisi mukaan myös nuupahtaneet nuoret.

        Lapsena muistan kuunnelleeni satukasetteja, nyt ei tulisi kyllä mieleenikään kuunnella äänikirjoja. Vaikuttaa hankalalta, aina pitäis olla kuulokkeet mukana, keskittyä kovasti ja muistaa mihin on jäänyt? Ei kiitos, valitsen kirjan.


    • vvvdfjkjvdklj

      Perusongelma on se että tässä taistellaan samasta, pienenevästä kakusta. Kun kirjojen myynti koko ajan laskee, enkä usko että trendi siitä ikinä miksikään muuttuu, niin mistäpä lukijat kirjoille? Sen verran mitä olen katsellut (ei omia lapsia) niin kyllähän yläaste- ja lukioikäiset nuoret kyllä jotkut lukee, mutta himolukijoita on aika vähän ja paljon sellaisia jotka ei ollenkaan lue. Ja jos nuorena lue, ei lue aikuisenakaan.

    • Kyllästynyt22

      Harvoin yhdellä ihmisellä on paljon hyvää sanottavaa. Kunlukee yhden kirjailijan kirjoista tietää tyylin ja muut teokset on aina samantyylistä toistoa. Liekö tähän syynä juurikin tuo Suomen muutaman suuren kustantamon painostus.

      • TeuvoPakkelsi

        Mä luulen niin. Suurilla kustantamoilla on todella paljon vaikutusta siihen, millaisia kirjoja saamme luettavaksi ja mitä julkaistaan. Maku on tosi mainstreamia. Turha toivoa mitään uutta.


      • Burgio
        TeuvoPakkelsi kirjoitti:

        Mä luulen niin. Suurilla kustantamoilla on todella paljon vaikutusta siihen, millaisia kirjoja saamme luettavaksi ja mitä julkaistaan. Maku on tosi mainstreamia. Turha toivoa mitään uutta.

        Mun mielestä se on aika randomia, yks tyyppi lukee pari sivua käsistä, ei tykkää ja se siitä. Käytännössä kourallinen ihmisiä päättää mitä kirjoja julkaistaan.


      • 33434

        Kourallinen? Tiedätkö kuinka paljon Suomessa on kustantamoja? Pelkästään Kustannusyhdistyksessä on yli 100, sen lisäksi pienempiä yhdistykseen kuulumattomia säännöllisesti toimivia kustantajia on vähintään saman verran. Lisäksi silloin tällöin julkaisevia kustantamoja on paljon.


    • Oklmnbjuh

      Oikeita kustantamoja on kourallinen.

      • 33434

        Oikeita? Mitkä ne ovat? Ja miksi ne ovat "oikeita" ja muut vääriä?


      • Khgjlll
        33434 kirjoitti:

        Oikeita? Mitkä ne ovat? Ja miksi ne ovat "oikeita" ja muut vääriä?

        Pienet kustantamot julkaisee pari kirjaa vuodessa, onko se silloin edes varteenotettava vaihtoehto?


    • kustannustietoinen

      Suuret mainstream-kustantamot ovat vaikeuksissa. Se on jo aiheuttanut kirjailijoiden pakoa pieniin nykyaikaisiin kustantamoihin, jotka metsästävät lahjakkuuksia.
      Myös lukijat ovat alkaneet suosia näitä pieniä kustantamoja, joista löytyy laadukasta kirjallisuutta. Kehitys on vasta alussa, mutta kiihtyy kaiken aikaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe