Aikoihin en ole palstalle vilkaissutkaan, mutta eipä tunnu muuttuneen, joten mistään ei jää paitsi, vaikka kerran vuodessa tänne poikkeaisi.
Pilmarin vanhaa, Kahvipirtin häiriköintiä, enempää en jaksa otsikoita availla.
Missä menette vanhat?
Missä on se viisaus jota teissä on, mutta nyt on vakan alle piilotettu kaikki heikotkin kynttilät, koska riita ja vanhojen muistelu eivät osoita muuta kuin yhteiskykyhaluttomuutta.
Olin minäkin ennen; aktiivinen ja sanoisin jopa suosittu, kunnes näin ettei kannata odottaa riidatonta aikaa palstalla, parempi pysyä kammiossaan ja kuunnelle linnun laulua.
Oliko ennen paremmin?
Samaa se oli silloinkin, terävien hampaiden kalinaa joka puolella.
Taitaa olla aika taas mennä menojani.
Mitä uutta?
23
299
Vastaukset
Ei tämä ole mitään verrattuna 1918 tapahtumiin. Silloin ei suotta riidelty, vaan heti ammuttiin "vastarannan kiisket" puolin ja toisin, siis punaiset ja valkoiset.
Tietenkin olen kuullut ja lukenut ueitakin kirjoja siitä ajasta, mutta nyt on ilmestynyt juuri uusi kirja, joka kertoo paikkakunnan tapahtumista ihan oikeilla nimillä sukulaisen- ja asiakirjojen perusteella ja kyllä on ollut raakaa peliä "pohjolassa".
Ai niin! Kuinkas se Kahvipirtti häiriköi palstalla? Se jäi hieman epäselväksi. Mielestäni siellä saa hyvää kahvia kera pullien ja rinkilöiden, eikä nurkkakaapin tarjontakaan ole huonoimasta päästä. Juuri on pirtti siivottukin Vapun kunniaksi.- Isäni-liian-nuori-onneks
Kummat aloittivat ampumisen punaisetko vai valkoiset. Ne ketkä aloitti on syylliset.,,Puhumalla asiaat pitää hoitaa tai kirjoittamalla, ei saa ensin ampua toisia.
- Älä.yritä
Aloittaja kirjoittaa kuin itse ei olisi vanha, miksi olet jo vuosia sitten täällä vanhojen palstalla roikkunut ? Miksi läksit jos olit suosittu ? Selvästi kyyläät täällä kaiken aikaa ja puskista haukut, tuntuu olevan tuttua kaikki kahvipirttiä myöten.
- hieman-käytöstapoja
"70-vuotiaiden leppoisa kahvipöytä. Liity rohkeasti mukaan keskustelemaan!"
Noin lukee otsikossa ja jos leikitään, että tämä on meidän leppoisa kahvipöytä, niin onko sinulla tapana kylään tultuasi alkaa heti arvostelemaan "talontapoja"??
Et muuten ole ensimmäinen, joka ilmoittaa tulonsa ja lähtönsä! DD Käytkö muuallakin kylässä sanomassa päivää ja näkemiin, haukkuen siinä välillä talonväen?Piti ihan ääneen nauraa Kristiina23 räväkälle huumorille:" Silloin ei riidelty, vaan ammuttiin heti 😊 ))))
Että silleen! ,... mittasuhteet kävi kyllä selväksi,..en kyllä ymmärrä minäkään miksi ihmeessä osallistuu vain moittien? Me kirjoittajat kun luomme sen hengen mikä täällä vallitsee!
Ihminenhän etsii mielihyvää normaalisti, jakaakin sitä ollessaan hyväntuulinen, asiallisuus kanssakäymisessä sentään vähimmäisvaatimus!
Pirteyttä mieleen, ja iloa aloittajankin sydämeen!sini-sirkku kirjoitti:
Piti ihan ääneen nauraa Kristiina23 räväkälle huumorille:" Silloin ei riidelty, vaan ammuttiin heti 😊 ))))
Että silleen! ,... mittasuhteet kävi kyllä selväksi,..en kyllä ymmärrä minäkään miksi ihmeessä osallistuu vain moittien? Me kirjoittajat kun luomme sen hengen mikä täällä vallitsee!
Ihminenhän etsii mielihyvää normaalisti, jakaakin sitä ollessaan hyväntuulinen, asiallisuus kanssakäymisessä sentään vähimmäisvaatimus!
Pirteyttä mieleen, ja iloa aloittajankin sydämeen!Hyvä, että ymmärsit kirjoitukseni. Kirjoitin tuon "käytöstapojakin", mutta jäi allekirjoitus, koska olen hieman herkillä nyt lukiessani noista 1918 tapahtumista, jotka koskevat näitä lähikuntia.
Hidasta on lukemiseni, koska vähän`väliä haluan tarkastaa googlesta paikkakuntia, kartanoita ja muitakin tapahtumia.
Suurin yllätys oli vävyni nimi (tai eihän hän ole ns. oikea vävyni), koska eivät ole vihitty pari, joten heidän kaksi lastaankin on, ...niin mitä ovatkaan, mutta erittäin suloisia ja vanhempiensa rakastamia. Heidän joku "isoisoisoisänsä" on tapettu punikkina, vaikka ei ollutkaan, joten 1949 he ovat suomentaneet sukunimensä, koska eivät haluneet olla "punikin kakaroita" ja kirjoittajakaa (kirjan) ei saanut mainita heistä enempää.
Eilen, kun lapseni toi minulle taas ruokaa ("köyhäinavustusta"), niin näytin hänellekin tämä heidän "hienon" nimensä, koska hänen "anoppinsa" on niiiin pettynyt, että lapset on tyttäreni nimellä joka on niiiin "maalainen!DD
Jaa, tulin vain tarkastamaan Paukanevan suota ja todentotta. Kyllä sinne on kuljetettu punavankeja ammuttavaksi. Hitsi, kun tekee pahaa, koska useimmat sukunimet ovat tuttuja ja etenkin nämä seudut.
Ja sitten tulee joku "urpo" tänne valittamaan. Häntäkö täällä pitäisi viihdyttää ja miten?
- kaunis-päivä-tänään-
alotukseen:
Olet vaki palstalainen, käyt joka päivä jotain raapustamssa,
olet itse riidan aihuttaja, keskityt oikein eripuraan,
ainaki alotuksesta päätellen,
lueppas oma tekstisi ensinnäki kymmeen kertaan
mieti mitä sinun viestisi palstalaisissa haerättää,
kaikella ystävyydellä,
vaki puska, - jjoutava
Tämähän aloittaja kirjoittaa samansisältöisen jutun melko usein ja aina uhkaa ettei kohta tänne enään tule.
Riitaa on eikä se lopu. Isäni oli punikki, syntymävuosi-1900 hän olisi nyt 117vuotias. minäkin nyt yli 80v. Luulisi aikaa kuluneen jo niin paljon ettei punikki-isän toiminta 18v ikäisenä olisi enää mitään salattavaa.
Olen nähnyt nuorten taiteilijoiden toimivan jo sovinnon ja kiihkottoman suhtautumisen puolesta niihin 1917 tapahtumiin. Riita nousee, syyttely ja halveksunta tästäki, on sen niin varmaa taas. - tapaus.tunnetaan
Kyllähän jj tietää tämän joka uhoaa niillä 100 000 nuoren kauniin miehen tappamisella. Monta nikkiä ja etenkin puskahuutoa.
- vanhana
Vastaan ihan jokaiselle yhdessä!
En tottavie kuluta aikaani niin turehaan kuin tämän pastan seuraamiseen, minulla on parempaakin ajankulua.
Huomio.
Luin silloin aamulla kahvipirtin emännän kirjoituksen jossa kertoi, että sinne oli hyökätty, mutta onneksi nurkkaaappiin eivät koskeneet.
En ole asiakas siellä, enkä potki edes kynnykseen, älkää kuvitelkokaan että minun mielkuvitukseni riittäisi kaikkeen.
Saatte olla mitä mieltä tahansa minusta, mutta sanoin ja sanon edelleenkin, että tämä palsta on kuollut omaan sisäänlämpiämiseensä ja riitelyyn isännyydestä.
Vanhat seriffit päänä ja päsmärinä, onneksi tu kristiina tietää että pitää pahat ampua.
Jääkää rauhaan, en kehu menemisellä, enkä tulemisella, sanon vain, että silloin kun helenä05;kin oli vielä mukana, täällä oli iloakin, vaikka pilmari ja ruuneperi silloinkin riiteli, mutta se ei ollut 1918 vuosi.
Minun menemiseni tapahtuu tässä ja nyt, olin vain saanut sähköpostiviestin jossa kerrottiin palstan kuohuvan aloituksestani.
Kuorikaa vaahto kaljasta ja juokaa, mnlle tämä ei maistu!
Hyvää Vappua ja senkin jälkeistä aikaa.
Ps. Olen pian 80v joten vanha olen ja kirjoitan vanhana!!!!!- novoisentään
Nyt kuvittelet liikoja itsestäsi. Ei palsta ole kuohunut ainakaan sinun ajatuksistasi eikä paljon muustakaan. Tuskin kukaan tätä sentään ajankulunaan pitää, jos joskus lukaisee ja jotain kirjottaa. Itse näköjään seuraat tarkasti kun osaat tilastoida palstan tapahtumat ja ystäväsi kanssa raportoitte palstan tilasta. Kahvipirtin emännän sanomiset on sinulla suurennuslasin alla, olet varmaan kateellinen kun hänen pirttinsä suosio vetää jatkuvasti . Jos palsta on turha, miksi pitää tulla kuitenkin mollaamaan , sillä paljastaa vain katkeruutensa.
- krittiikki
novoisentään kirjoitti:
Nyt kuvittelet liikoja itsestäsi. Ei palsta ole kuohunut ainakaan sinun ajatuksistasi eikä paljon muustakaan. Tuskin kukaan tätä sentään ajankulunaan pitää, jos joskus lukaisee ja jotain kirjottaa. Itse näköjään seuraat tarkasti kun osaat tilastoida palstan tapahtumat ja ystäväsi kanssa raportoitte palstan tilasta. Kahvipirtin emännän sanomiset on sinulla suurennuslasin alla, olet varmaan kateellinen kun hänen pirttinsä suosio vetää jatkuvasti . Jos palsta on turha, miksi pitää tulla kuitenkin mollaamaan , sillä paljastaa vain katkeruutensa.
Pysyppäs pois palstalta kuukausi ja kato sen jälkeen kuinka jutut on muuttunu.
Älä roiku joka päivä, totut tapoihin.
Vaikka ensi vuuen vappuna seuraavan kerran käyt lukemassa huomaat, että joku kirjottaja on heittänyt henkensä, jälijelle jääneet jatkaa samalla aksentilla kuin tänäänkin.
Alottajan puolella voi moni olla, ei vaan uskalla kertoo, täällä kun on näitä piikittelijöitä enemmän kuin takiaispuskassa.
Hyvää selvinpäin vappua!
- apan
Suomi voi itsenäisyyttä kiittää aatua 1918 ja 1945 Venäjän kenraalia kaikkina aikoina.
Miksi veteraanit on vuosi 2017? - hyimeitävanhoja
Tuli mieleeni vanha sanonta lukiessani tätä ketjua.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
Yleensä metsässä vastaa vain yksi kaiku, täältä hyökkää lukemattomia kaikuja ja kaikki ovat oikeassa
Entinen (vanha) kirjoittaja sanoo mielipiteensä tilanteesta jonka täällä kohtaa, ja sanoo niin miltä hänestä tuntuu, tuntuu se monesta muustakin koska ärsytykseen ei monta sanaa tarvitse.
Täällä muutama tunti vrk.ssa ja riidanhalu kauhea.
Onkohan kyläyhteisössä sitten jo puhevälit poikki eikä kukaan enää jaksa riidella, pitää tulla tänne ilman naamaa??- löysin
Netistä löytyy ihan tähän sopivaa;
Aihetta ja asiaa
joskus siansaksaa
niistä elo kerätty
palstoillakin herätty
sopuisasti kirjoitellen
ajatukset lähetellen
kevyesti kutkutelee
nauruhermot herättelee
päteä ei tarvetta
läskipala karvoitta
lautaselle tarjottiin
makeaksi mainittiin
kokki kaikkitietävä
komeakin vietävä
kukin kokki sarallaan
sanoo kaiken tavallaan
tietää tätä tuota
kuokkii vaikka suota
itse tuntee sielunsa
virittelee viulunsa
jotain onhan jokaiselle
vihan siemen vihaiselle
iloiselle ilon siemen
janoiselle tarjoo liemen
sanat paljon puhuvat
täällä kuuluvat
huutamatta lausutaan
arvo muille annetaan.
Kaikillahan on sananvapaus.
Mielipiteensä saa ilmaista.
Tykätään tai ei.
Haukkukaa nyt aloittaja, kun ei nää kuinka hyvää seuraa täältä saa.
- 21....3
Uutta on ollut etenkin se, että nimim. Pilm..rin piristäviä ajatuksia on ilmestynyt palstalle.
- puskamummo222
Niin hyvä on olla, rauhassa elää
metsän siimeksessä
puiden varjossa, tuulelta kaukana.
Lämmin peitto ympärillä
pienessä takassa tuli.
Iltatee, vapputee, jouluglögi
rauhallisin mielin maistuvat
omassa rauhassa
ihan yksin
niin ne muutkin ikäiseni.
Oma rauha, oma vapaus
nautitaan tästä iästä, tästä ajasta
tästä ihanasta iltahetkestä.
Rauhallisin mielin. - piilee
Piilevänä hohtaa monelle kuningasajatus: pitää olla suosittu. Koskaan en ole live-elämässäni enkä täälläkään pyrkinyt tuohon. Ja voin sanoa ihan rehellisesti, että elämäni on hyvää. Täällä pitäisi kirjoitella asiallisesti. Ei ole henkilökohtaista kirjeenvaihtoa varten, siihen on paljon muita mahdollisuuksia.
- osallistuva
Lukeakseenko vain osallistuu? Aika itsekästä, vain antaa toisten hoitaa aiheiden esiin tuominen. Onhan aina näitä vapaa matkustajia. Ei kukaan kirjoita ollakseen suosittu, liian läpinäkyvää se olisi, vaan omista kiinnostuksen kohteistaan.
- piilee
osallistuva kirjoitti:
Lukeakseenko vain osallistuu? Aika itsekästä, vain antaa toisten hoitaa aiheiden esiin tuominen. Onhan aina näitä vapaa matkustajia. Ei kukaan kirjoita ollakseen suosittu, liian läpinäkyvää se olisi, vaan omista kiinnostuksen kohteistaan.
Onpa noita alkujakin tullut tehtyä. Enää ei huvita, kun arvaillaan vaan kuka on. Tai sitten irvaillaan.
- hehheeh
arvaillaan ja irvaillaan sitähän pahat ihmiset tekevät
Hyvää Vappua ,heti tiedoksi että täälä paistaa aurinko .
Minä vaan olen niin kalkkiintunut jo että En ,edes viitsi politikoida enään .
No vanhojen muisteluks on mennyt melkein . Ja niinhän se tuntuukin olevan -- hyvä että aukasin tän katjun -- sain niiiin virkistävän kirjoitukset ja rehelliset -- molempien kirjoitus pistää aatteleen . Taidanpa lukea ne uudestaan nimittäin Kristiina 23 ja jjjoutava -- Terkkuja vaan täältäkinpäin --
Nyt Keväällä on muita harastuksia kun tämä Suomi 24 -- mutta en unohda vilkasta .
Ne Kalakotkas ( Sääkset ) on niin mukava harrastus .
U.M Ullamirjami .
Kun en kai pääse oikein omalla nimmarillani sanoo että olen Ropotti - En nyt sentään !Hyvää Vappua ,heti tiedoksi että täälä paistaa aurinko .
Minä vaan olen niin kalkkiintunut jo että En ,edes viitsi politikoida enään .
No vanhojen muisteluks on mennyt melkein . Ja niinhän se tuntuukin olevan -- hyvä että aukasin tän katjun -- sain niiiin virkistävän kirjoitukset ja rehelliset -- molempien kirjoitus pistää aatteleen . Taidanpa lukea ne uudestaan nimittäin Kristiina 23 ja jjjoutava -- Terkkuja vaan täältäkinpäin --
Nyt Keväällä on muita harastuksia kun tämä Suomi 24 -- mutta en unohda vilkasta .
Ne Kalakotkas ( Sääkset ) on niin mukava harrastus .
U.M Ullamirjami .
Kun en kai pääse oikein omalla nimmarillani sanoo että olen Ropotti - En nyt sentään !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
"Miko Bergbom, miksi euron bensa maksaa kaksi euroa?"
Valtakunnan suurin kaupallinen porvarimediakin kyselee nyt miksi perussuomalaisset ovat rikkoneet tärkeimmän vaalilupauk2517101SDP: "On hyvä että bensiinin hinta nousee"
Suurin oppositiopuolue SDP on mielissään siitä, että bensan hinta nousee suomalaisille. https://www.iltalehti.fi/polit2603732Mistä ihmeestä sitä viirasi?
Oliko tuo Timo Kalima hyvä silmälääkäri? Mikähän hänen silmiinsä osui kun piti mennä tuollaista tekemään. Kaikki näytti293546"Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi."
Räsäsen tuomio on iso harppaus woke-valtioksi. – Tässä maassa on nyt selvästi kiellettyjä sanoja ja ajatusrikoksia. –2492458SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1511914Partamies hoi!
En aio häiritä jos on mukavampi olla hiljaa tai jos siellä kaukana sinun paikkakunnalla on jo joku hoito. Miten olisi re401877Outoa toimintaa Tuhannen taalan yrittäjällä
Ihmiset ympäri Suomen on kyselleet, että miksi tämä yrittäjä hoitaa ilkivalta-asiaa netissä kun se kuuluisi poliisille.1261728Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa231267Martina Aitolehti pistää luun kurkkuun Erikoisjoukot-kouluttajalle - Ei usko tätä!
Martina Aitolehti on persoona, joka herättää monessa tunteita. Hänen yksityiselämänsä on noussut kohuotsikoihin mm. eläm151234- 1311201