Rikausongelmia

seppomartti

Viereinen säie kertoo takilan kiristuksestä: "käteen tömäkkä" tai "aika kireä". Olen itse kohdannut muitakin ongelmia..
Masto säädetään aluksi keskelle mittaamalla falilla. Dyneemakin venyy mitattaessa mastonhuipusta etäisyys varvaslistaan. Käsillä mitatessa jää tulos liian epämääräiseksi. Ostin lasermittarin ja teoriassa olisi hyvä menetelmä mutta en pysty mittaamaan ko etäisyyttä koska lasersäde tulee hukatuksi ennen kuin masto löytyy. Täytyy vielä yrittää pimeässä seurata mastoa pitkin ylös.
Nyrkkisääntö: 2m matkalta mitattuna 1mm vantin kirirstystä olisi 5% murtolujuudesta riippumatta vantin paksuudesta. Koetin käyttää metallimittaa ja asiaan erityisesti valmistettuja 2m alumiinisauvoja, joissa oli kinnitetty elektroninen mauseri. Menetelmä tuntui epätarkalta, koska alkutilanne "käsikiristys" on epämääräinen.
Ruuvikierteen nousua olen yrittänyt käyttää hyväksi. Teoriassa yksinkertainen metodi kun tietää, että jos kierros lyhentää vanttia esim. 1.75mm niin kierrosten määrällä saadaan haluttu jännitys tai % murtolujuudesta. Tässäkin alkutilanne "sormikiristyksen" vuoksi on epämääräinen.
Käytänössä loppusäätö vanteista on ollut tehty purjehtimalla Leen vantit ei saa löystyä ja masto pysyy halutussa muodossa.
Onko jollakulla parannusehdotusia?

35

2409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luokkapurjehtija

      Loos Gauge

    • Gullervo17

      Olen käyttänyt Loos & Co vaijerin jännitemittaria. Kokemukseni mukaan paras vaihtoehto rikaamiseeen.
      Gullervo17

    • Maston saa fallilla mitattua pystyyn, kun käyttää sopivaa punttia. Esim ämpärit tai kanisteri sopivasti täytettynä. Annetaan roikkua partaan ulkopuolella ja teipillä tai tussilla merkki nostimeen esim vasvaslistan reunaan. Puntti toiselle puolelle, säädetään ja mitataan uudestaan.

      Muuten yleistäen: Koepurjehduksella huomaa jos riki on liian löysä. Sopivalla kallistuksella on helppo kiristää leen puolelta. Vendan jälkeen toiselta. Sopivaa maston kaarta/prebendiä ei voi yleisluontoisesti antaa. Prebend tulee aina sovittaa purjeen muotoon. Senkin sopivuuden huomaa koepurjehduksella. Myös toppirikissä voi ja on joissain tapauksessa hyvä rikata sopivasti prebendiä.

    • Spinlock

      Spinlock Rig-Sense. Näyttää vaijerin kireyden suoraan kiloina riippumatta vaijerin materiaalista. Löytyy 2-5mm ja 5-8mm mallit. Löytyi jopa Suomesta kaupasta.

      • 25-jalkaa

        Loose on siinä mielessä parempi että löytyy rikien viritysohjeita venemallien miukaan suoraan Loosien arvoilla. Tosin jos mennään pelkästään kiloilla eikä hiota säätöjä kelien mukaan kuten luokkaveneilla niin silloin muutkin välineet ajavat asian.

        Teoriaa ja vinkkejä löytynee perhepurjehtijan tarpeisiin linkistä:
        http://www.seldenmast.com/files/1416926327/595-540-E.pdf

        Jos taas on kiinostunut kisavirityksestä niin esimerkiksi käynee seuraava linkki:
        http://www.onedesign.com/Portals/106/docs/Tuning Guides/north-melges24-tuningguide.pdf


    • Spinlock

      Loosin sivuilta vielä alla oleva huomautus. Yritin itse tutkia asiaa dyform-vanttien takia, jotka ovat rakenteeltaan toisenlaiset kuin alla oleva 1*19 SS (joten Loosin antamat arvot eivät käy suoraan). Tästä syystä päädyin Spinlockiin, koska tieto kiloista riittää kun tiedän dyformin murtolujuuden.

      NOTE ! THE INTENDED USE OF THIS GAUGE IS TO BE USED ON 302 / 304 1x19 S.S. CABLE IN APPROPRIATE SIZES. IF USED ON OTHER CABLE TYPES, SIZES, AND CONSTRUCTION YOUR READINGS WOULD BE CONSISTENT (REPEATABLE) BUT POUND TENSION VALUES WOULD DIFFER FROM THOSE LISTED ON THE LABEL. GAUGE MAY NOT READ "O" WHEN AT REST, AS THEY ARE CALIBRATED AT MIDRANGE OF TENSION.

    • kokeiltuon
      • seppomartti

        Kiitos parannusyrityksistä. Vieterivaaka kuulostaa hankalalta ja mikäli vene kelluu vähänkään kallellaan niin näyttö maston painosta on pielessä. Epäilen, ettei toimi parin sadan kilon maston kanssa. Onko jollakin kokemusta vieterivaakaa käytettäessä?. Fallilla mitatessa painavan kanisterin otan käyttöön äppikireyden sijaan.
        Dyform vaijereita mitattaessa mittareiden paksuusskaalan ylärajoilla, ei taida Loose eikä Spinlock antaa absoluuttisia arvoja.


      • kokeiltuon

        Tekniikallahan saa maston keskitettyä . Alavantit vaan löysälle ja ylävantit käsikireyteen sitten topin keskitys ylävanttien avulla kun masto on keskitetty niin lisätään ylävantteihin lisää kierroksia. Seuraavaksi alavantit hiemen kireämmälle ja katsotaan että masto pysyy suorana mastouran avaulla.

        Jos ei usko omia silmiään, niin toki voi maston keskiosan keskityksen tehdä myös samalla tavalla kuin topin. Kiepauttaa vaan ison nostimen saalingin alta toiselle puolelle ja katsoo tuloksen jousivaaasta ja sama toiselle puolelle. Kiristää sitten alavantteja niin että vaa' an arvot on samat.

        Näin on päästy maston keskittämisestä ja vantit ovat yhtä kireällä ja päästään säätämään lopullinen vanttien kireys. Kiristämällä saman verran kierroksia tarpeen mukaan molemmin puolin.

        Sitten tietenkin toimitaan venekohtaisesti. Perusvinkki tietysti on että vedetään ensin takastaagi todella kireälle ja kiritään ylävantit (samoilla määrillä kierroksia) . Kun näin tehden ei vantit leikkaa kiinni ja saadaan haluttu tiukkuus helposti.

        Seuraavaksi löysätään takastaagi ja nostetaan iso ylös katsotaan minkälainen vekki isoon on syntynyt. Kiritään alavantit niin että saadaan maston esitaivutus kohdalleen niin että purje istuu .


    • Joakim1

      Tuo masto suorassa ja keskellä on aika vaikea tehdä tarkasti. Mikä on referenssi? Itse uskon eniten rustirautoihin. Olen tarkistanut, että vantit ovat yhtä pitkät, joten mittaan vanttiruuvista kierretankojen päiden välisen etäysyyden samaksi niin ylä- kuin alavanteista. Näin on mast tullut suoraksi (siis ei sivusuuntaista kaarta). Fallilla mittaaminen on hyvin epämääräistä puuhaa. Hyvin vaikea päästä edes sentin tarkkuuteen. Paino tosiaan auttaa pitämään kiristyksen samana.

      Paras mieleen tuleva tapa olisi mitata masto vene pukilla. Hyvä apuväline olisi takymetri, mutta myös tasolaser voisi toimia. Tuolla siis mitataan ensin veneen asento ja sitten laitetaan masto samaan asentoon. Tuossakin epävarmuutena se miten runko vääntyy eri lailla pukilla vs. vedessä.

      Vanttien kireyden saa mielestäni erinomaisesti tuolla 2 m mittanauhalla. Tietysti absoluuttinen referenssi (jännitys newtoneina) voi olla hieman epävarma, mutta eipä nuo Loositkaan ole mitään tarkkuusinstrumenttejä. Lisäksi omassa veneessä vantttien kireys on yli Loosin skaalan.

      Itse teippaan vanhasta rullamitasta kataistun hiukan yli 2 m pätkän hyvin kiinni vanttiin. Sitten luen lukeman aina samasta kohtaa vanttiruuvin terävästä kulmasta. Kyllä tuolla saa luettue 0,5 mm tarkkuudella venymän. Mittaan nuo kun vene on minulle uusi muutamaan kertaan ja sen jälkeen vedän vain vanttiruuvit muistiin kirjoitettuun mittaan. Nykyisessä veneessä tuorein mittaus on vuodelta 2013:

      Alavantti Ylävantti
      299,0 301,6 Löysä
      299,1 301,5 Käsin
      299,25 301,05 Tiukka
      299,25 301,2 Tiukka, hekki pohjassa

      2012 muistiinpanoista löytyy myös maininta, että päävantien ruuvit olivat käsitiukkana 120 mm ja tiukkana 79/79,5 mm (2013 80 mm). Vantit ovat n. 15 m pitkät (keulakolmio varalaidasta 14,7 m) ja rodia. 40 mm/15 m olisi 2 m pätkälle 5,3 mm ja mittaamani käsitiukasta tiukkaan 4,5 mm. Tuosta 15 m matkasta pitää ottaa pois vanttiruuvit ja päätteet, mutta vielä vaikeammaksi homman tekee se, että vantit ovat epäjatkuvia ja halkaisijat pienenevät ylös mentäessä. Tuosta kuitenkin voi päätellä, että runko tai masto ei juuri voi antaa periksi, vaan vantit venyvät. Etustaagi ei juuri kiristy ilman hekkiä, joten sen venymä on olematon.

      Mittaaminen on helppoa, mutta paljon vaikeampaa on tietää mikä olisi optimaalinen vanttien kireys ja maston kaari. Tarvittava kireys suhteessa murtolujuuteen riippuu hyvin paljon vanttien mitoituksesta. "Ylipaksuja" vantteja ei ole tarvetta vetää kuin 15% paikkeille ja "ohuilla" voi olla tarpeen mennä selvästi yli 25%.

      Pitää myös huomata, että yleisesti käytetyt 1mm/5% ja hiukan pienemmät dyformille ja rodille ovat aika karkeita arvioita. Tästä voi laskea hiukan tarkempia: http://www.navtecriggingsolutions.com/rigging.html

      Tuon mukaan rodilla ja 1x19 ei ole juuri eroa. 7,1 mm rodille 1000 kg vastaa 2,9 mm/2m ja on 1000/5670 = 17,6% murtolujuudesta eli 6,1% 1 mm kohti. 10 mm 1x19 taas venyy 2,3 mm/2m ja on 1000/7250= 13,8% eli 6,0% 1 mm kohti. 8 mm Dyform venyy 2,9mm/2 m ja on 1000/6150 =16,3% eli 5,6% 1 mm kohti. Kaikille kolmelle voisi siis käyttää 6% 1mm kohti arvoa.

      Dedekam kuitenkin väittää, että 1x19 olisi 5%/1mm ja rod 7,5%/1mm: http://www.dedekam.com/rdetail1.html
      Selden vastaavasti 1x19 1 m 5%, Dyform 0.95 mm 5% ja rod 0.7 mm 5%, joista tulee siis 5% 1mm, 5,3%´1mm ja 7,1% 1 mm. http://www.seldenmast.com/files/1416926327/595-540-E.pdf

      Jotenkin uskon enemmän tuota Navteciä, joka tekee vantteja kaikista ko. materiaaleista.

      • seppomartti

        Rodivanteista varmaan voi saada paremmin mitatuksi 15m matkalla pituuseron, eli ovatko yhtä pitkät. Vaijerivanteista rohkenen epäillä. Vantteja uusiessa vantti on pistetty maahan ja venytelty mahdollisimman suoraksi. Mitan oton jälkeen puristuspäätteen puristus tai päätehelan kokoaminen ja kiristäminen. Todellisuudessa vaijeri on mitattaessa loivilla mutkilla. Valitettavasti ei ole tullut mitatuksi, kuinka paljon on tullut pituusvirhettä vanttien uusinnassa. Millitarkkuuteen tuskin päästään.


      • Joakim1

        Ei ole kokemusta uusituista vanteista, mutta edellisessa veneessä oli vaijerivantit ja myös siinä oli identtiset vanttiruuvisäädöt eri puolilla. Maston kallistumassa muutaman millin ero vantin pituudessa on varsin olematon. Ei sellaiseen tarkkuuteen pääse helpolla.

        Esimerkiksi minun tapauksessa rustit ovat n. 1 m sivussa. Jos vantin mitta muuttuu 1 mm siirtyy vantin yläpää 1,5 cm sivulle, mikä vastaa 0,06 asteen kulmaeroa mastolle. 1 cm ero on jo helppo havaita vetämällä vantit maston kylkeä pitkin. Siitä tulisi 0,6 asteen kulmaero. Olisikohan silläkään vielä mitään käytännön merkitystä? Aika moni vene kelluu jo tuon verran tai enemmänkin vinossa.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei ole kokemusta uusituista vanteista, mutta edellisessa veneessä oli vaijerivantit ja myös siinä oli identtiset vanttiruuvisäädöt eri puolilla. Maston kallistumassa muutaman millin ero vantin pituudessa on varsin olematon. Ei sellaiseen tarkkuuteen pääse helpolla.

        Esimerkiksi minun tapauksessa rustit ovat n. 1 m sivussa. Jos vantin mitta muuttuu 1 mm siirtyy vantin yläpää 1,5 cm sivulle, mikä vastaa 0,06 asteen kulmaeroa mastolle. 1 cm ero on jo helppo havaita vetämällä vantit maston kylkeä pitkin. Siitä tulisi 0,6 asteen kulmaero. Olisikohan silläkään vielä mitään käytännön merkitystä? Aika moni vene kelluu jo tuon verran tai enemmänkin vinossa.

        Nämä numerot rauhoittaa mieltä. Veneet tosiaan tuppa kellumaan vinossa ja kulkevat toista hallsia paremmin.


      • Symmetrikko

        Vai kulkevatko toista halssia huonommin maston vinouden vuoksi? Olisiko maston kallistumasta tuulen puolelle hyötyä tai leehen kallistumasta haittaa?


      • Vinovene
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei ole kokemusta uusituista vanteista, mutta edellisessa veneessä oli vaijerivantit ja myös siinä oli identtiset vanttiruuvisäädöt eri puolilla. Maston kallistumassa muutaman millin ero vantin pituudessa on varsin olematon. Ei sellaiseen tarkkuuteen pääse helpolla.

        Esimerkiksi minun tapauksessa rustit ovat n. 1 m sivussa. Jos vantin mitta muuttuu 1 mm siirtyy vantin yläpää 1,5 cm sivulle, mikä vastaa 0,06 asteen kulmaeroa mastolle. 1 cm ero on jo helppo havaita vetämällä vantit maston kylkeä pitkin. Siitä tulisi 0,6 asteen kulmaero. Olisikohan silläkään vielä mitään käytännön merkitystä? Aika moni vene kelluu jo tuon verran tai enemmänkin vinossa.

        Jos vene kelluu useamman asteen vinossa, tulisiko masto trimmata suoraksi veden pintaan nähden vai veneeseen nähden ?


      • Joakim1

        Ei ne veneet sentään useampia asteita vinossa kellu. Pahimmillaan kellunta-asento on ollut 1-2 astetta vinossa. Se tietysti riippuu tankkien sijannista, täyttöasteesta ja veneen lastauksesta. Edellinen veneeeni oli tyhjänä lähes 2 astetta vinossa (varsin silmiinpistävää), mutta vesitankki täytenä se kellui melkein suorassa.

        Masto laitetaan ehdottamasti suoraan veneeseen nähden. Vinossa kelluminen sitten tarkoittaa vain sitä, että toisella halssilla samalla kallistumalla on hiukan enemmän oikaisevaa momenttia kuin toisella. Periaatteessa siis toisella halsilla veneen pitäisi kulkea paremmin, mutta en tuollaista havainnut.


    • että_näin

      >Nyrkkisääntö: 2m matkalta mitattuna 1mm vantin kirirstystä olisi 5% murtolujuudesta

      Pitäisi olla 2m matkalla 5mm venymä, kun on taaksepäin suuntatuilla saalingeilla oleva osatakila.

      4mm asti mennenee vielä suht. helposti, mutta halutessa viimeinen milli kannattaa käydä loppukiristys tehdä purjeet päällä

      • Joakim1

        Kyllä minä olen vetänyt laiturissa vantit lopulliseen kireyteen. Ensin päävantit hekki pohjassa ja sitten alavantit hekki auki. Huomaa, että päävantit pitää jättää vajaiksi, koska ne kiristyvät lisää päästettäessä hekki ja kiristettäessä alavantit. Minulla hekki on vaikuttanut n. 2 mm.

        35-jalkaisessa veneessä edellinen sujuu helposti käyttäen normaaleja lenkkiavaimia. Vanttiruuvia väännän 19 mm avaimella ja vantin pyörimisen estän 12 mm avaimella. Viimeiset kierrokset vuorotahtiin eli ensin kierretään sekä vanttia että ruuvia puoli kierrosta ja sitten vanttia takaisin puolikierrosta. Tällöinhän vantti kiristyy ensin puolet ja sitten toisen puolen eli vääntövoima pienempi. Vanttiiruuvit pitää olla puhtaat ja hyvin voidellut (käytän mustaa molybdeenirasvaa). Puolen tunnin homma, jos tietää vanttiruuvien mitat edelliseltä vuodelta ja haluaa saman trimmin.


      • noin.minäkin
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä minä olen vetänyt laiturissa vantit lopulliseen kireyteen. Ensin päävantit hekki pohjassa ja sitten alavantit hekki auki. Huomaa, että päävantit pitää jättää vajaiksi, koska ne kiristyvät lisää päästettäessä hekki ja kiristettäessä alavantit. Minulla hekki on vaikuttanut n. 2 mm.

        35-jalkaisessa veneessä edellinen sujuu helposti käyttäen normaaleja lenkkiavaimia. Vanttiruuvia väännän 19 mm avaimella ja vantin pyörimisen estän 12 mm avaimella. Viimeiset kierrokset vuorotahtiin eli ensin kierretään sekä vanttia että ruuvia puoli kierrosta ja sitten vanttia takaisin puolikierrosta. Tällöinhän vantti kiristyy ensin puolet ja sitten toisen puolen eli vääntövoima pienempi. Vanttiiruuvit pitää olla puhtaat ja hyvin voidellut (käytän mustaa molybdeenirasvaa). Puolen tunnin homma, jos tietää vanttiruuvien mitat edelliseltä vuodelta ja haluaa saman trimmin.

        Mulla proseduuri ja menettelytavat ovat Joakimin kanssa identtiset. Ja ne toimivat. Sen verran sentään eroa, ettei hekin kanssa tarvitse pelata, kun saalingit ovat lähes in-line.


    • ei_liian_vaikeasti

      Minä kiristän rikin laiturissa ja mittaan rakomitalla vanttiruuvien välistä raot. Mulla on aiemmilta vuosilta referenssimitat. Alunperin ne on mitattu, kun masto on silmämääräisesti suorassa ja sopivalla kireydellä alkaen ylhäältä. Mutta heti keväällä eka kiristyksessä jätän n 10 mm "löysää" ja riki tuntuu "täpäkältä" kuitenkin. Muutaman keikan jälkeen vedän täyteen kireyteen. Jotain venyy (ja talven aikana kutistuu), kun jälkikiristys menee aika vaivattomasti.

      • 12-1

        Teen samoin. Vene seisoo talvella kölillään ja kesällä köli roikkuu vetäen pohjaa alaspäin. Veneen muoto muuttuu tällöin hieman. Veneen muoto muuttuu mastoa kiristettäessä enemmän tai vähemmän banaaniksi.


      • venyyyy

        Sama homma myös minulla, vaatii jälkikiristyksen. Kierretty materiaali menee kasaan talvenaikana, eli staagit kutistuu vapaana ollessaan, kunnes taas kiristyksessä lähtee löysät pois. Sama ilmiö kuin kierretyssä köydessä verrattuna punottuun, venymä on iso.


      • Joakim1

        Täysin vieras ilmiö minulle! Olisiko kuitenkin runko, joka antaa periksi? Minulla on jännitykset vanteissa aivan samat masto nostettaessa ja laskettaessa enkä säädä välillä. Mitään eroa en tuossa huomannut edellisen veneen 1x19 vanttien ja nykyisen rodien välillä. Sama juttu myös 606:ssa, tosin siinä ei pidetä kunnon jännitystä rikissä kuin purjehdittaessa. Siinä on Dyform-vantit.

        Siis olen mitannut viivotinmenetelmällä molempiin suuntiin eli keväällä rikiä kiristettäessä ja syksyllä löystettäessä.


      • venyyyyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Täysin vieras ilmiö minulle! Olisiko kuitenkin runko, joka antaa periksi? Minulla on jännitykset vanteissa aivan samat masto nostettaessa ja laskettaessa enkä säädä välillä. Mitään eroa en tuossa huomannut edellisen veneen 1x19 vanttien ja nykyisen rodien välillä. Sama juttu myös 606:ssa, tosin siinä ei pidetä kunnon jännitystä rikissä kuin purjehdittaessa. Siinä on Dyform-vantit.

        Siis olen mitannut viivotinmenetelmällä molempiin suuntiin eli keväällä rikiä kiristettäessä ja syksyllä löystettäessä.

        Voi olla että on runkokin, tosin saman olen huomannut kolmessa aika erilaisessa veneessä. Purjemaakari ( ja sm tason purjehtija ) asiaa minulle joskus valoitti nimenomaan vanttien venymisessä, kehoitti aina kiristämään ensimmäisten reissujen jälkeen. Puheeksi asia tuli kun olin kevään ensimmäisen reissun tehnyt kolmevarttitonnarilla kovassa kelissä ja loppumatkasta tuntui että riki oli löystynyt oleellisesti alkukireydestä.


      • Joakim1

        Seldenin ohjeesta poimittua:

        • All 1 x 19 stainless wire stretches under load, but returns to its
        original length when the load is removed. 1 mm stretch per
        2 m wire is equivalent to 5% of the breaking load, irrespective
        of the diameter of the wire.
        • A grp hull, on the other hand, changes its shape permanently
        when the rig is put under load. This makes it necessary to set
        up the rigging again after some time. This applies particularly
        to new yachts.

        Eli mahdollinen uusintakiristystarve tulee rungon virumisesta eikä vanttien muutoksista. Minulla ei ole uutta venettä koskaan ollut, mutta näissä kahdessa viimeisessä olen varsin tarkasti seurannut rikijännitystä eikä se ole miksikään muuttunut. Edellisessä oli rustit kannen ja rungon saumassa varsin jäykässä kerrosrakenteisessa rungossa. Nykyisessä on erittäin tukeva teräskaari, joka menee mastojalalta rustien vetotankoihin.


      • kryssari
        Joakim1 kirjoitti:

        Seldenin ohjeesta poimittua:

        • All 1 x 19 stainless wire stretches under load, but returns to its
        original length when the load is removed. 1 mm stretch per
        2 m wire is equivalent to 5% of the breaking load, irrespective
        of the diameter of the wire.
        • A grp hull, on the other hand, changes its shape permanently
        when the rig is put under load. This makes it necessary to set
        up the rigging again after some time. This applies particularly
        to new yachts.

        Eli mahdollinen uusintakiristystarve tulee rungon virumisesta eikä vanttien muutoksista. Minulla ei ole uutta venettä koskaan ollut, mutta näissä kahdessa viimeisessä olen varsin tarkasti seurannut rikijännitystä eikä se ole miksikään muuttunut. Edellisessä oli rustit kannen ja rungon saumassa varsin jäykässä kerrosrakenteisessa rungossa. Nykyisessä on erittäin tukeva teräskaari, joka menee mastojalalta rustien vetotankoihin.

        Väitän, ettei asia ole noin mustavalkoinen. Teräsvaijereissa esiintyy sekä venymistä että virumista. Ja rungoissa sekä taipumista että (ehkä) virumista.
        Itse en ole tosin havainnut pysyvää lujitemuovirungon virumista neljän eri veneen historian aikana, mutta ei liene mahdotonta. Harvat taitavat kuitenkin tehdä niin tarkkoja mittauksia rungosta, että parin cm:n viruminen todennettaisiin.
        Rod- vanteissa viruminen on liki olematonta ja venyminenkin vähäisempää.


      • TS36
        kryssari kirjoitti:

        Väitän, ettei asia ole noin mustavalkoinen. Teräsvaijereissa esiintyy sekä venymistä että virumista. Ja rungoissa sekä taipumista että (ehkä) virumista.
        Itse en ole tosin havainnut pysyvää lujitemuovirungon virumista neljän eri veneen historian aikana, mutta ei liene mahdotonta. Harvat taitavat kuitenkin tehdä niin tarkkoja mittauksia rungosta, että parin cm:n viruminen todennettaisiin.
        Rod- vanteissa viruminen on liki olematonta ja venyminenkin vähäisempää.

        Parin sentin rungon taipuminen vanteista on mahdottoman suurta eli onnistuneeseen rakenteeseen ei sellaista voi tulla. Muutama milli ehkä.

        Paljonko se masto puristuu kasaan. Eikö sitä voi arvioida maston ja vanttien EA suhteilla? Toisaalta mitä väliä.


      • Joakim1
        kryssari kirjoitti:

        Väitän, ettei asia ole noin mustavalkoinen. Teräsvaijereissa esiintyy sekä venymistä että virumista. Ja rungoissa sekä taipumista että (ehkä) virumista.
        Itse en ole tosin havainnut pysyvää lujitemuovirungon virumista neljän eri veneen historian aikana, mutta ei liene mahdotonta. Harvat taitavat kuitenkin tehdä niin tarkkoja mittauksia rungosta, että parin cm:n viruminen todennettaisiin.
        Rod- vanteissa viruminen on liki olematonta ja venyminenkin vähäisempää.

        Teräkset eivät viru vanttien lämpötiloissa. Viruminen on pysyvä muodonmuutos. Jos pysyvää muodonmuutosta tapahtuu, se johtuu myötörajan ylittämisestä. Tällöin jotain on pahasti pielessä, sillä vantit pitää olla valittu reilulla turvakertoimella myötörajaan eli eivät käytössä voi saavuttaa myötörajaa.

        1 cm viruminen olisi erittäin helppo todeta mittaamalla vanttien jännitys samalla vanttiruuvisaetuksella vuodesta toiseen tai keväästä syksyyn. Omissa veneissä tuollaista ei ole havaittu. 1 cm löystymä vanteissa aiheuttaisi minun veneessä jo D2:sten täydellisen löystymän, mikä olisi erittäin helppo havaita.

        Rustirautojen osalta tuollainen 1 cm ero aiheuttaa jo rakenteellisia ongelmia rustirautojen kohdalla (paikallinen muodonmuutos) tai selkeitä muutoksia ovien ja luukkujen välyksissä (koko rungon muodonmuutos). Jälkimmäinen on monessa veneessä arkipäivää eli "ylikiristämällä" rikin voi jumittaa luukkuja tai ovia. Samalla noista saa "hyvän" jännitysmittarin, joka kertoo muutoksista.

        Pituussuunnassa voi olla vaikeampi havaita muutoksia, varsinkin rikeissä, joissa etustaagin ja vanttien kiereydellä ei ole suoraa yhteyttä. Jos hekkitalja/hydraulipummpu on merkitty tietyille kireysarvoille, voi tuostakin jo jotain päätellä. Senttiluokkaan on kuitenkin jo haasteellista päästä. Omassa veneessä 48x taljaa vedetään 8,5 m eli hekki liikkuu 18 cm. Huomaisin ehkä 20% eron tuossa eli 4 cm muutoksen, sillä viimeistä 1-2 m vetoa saa vetää tosissaan. En ole havainnut muutosta kauden aikana ja talja on mennyt keväästä 2012 saakka täsmällisesti samanlaisena veneeseen (sakkeleilla kiinni, köydet pleissattu). Säätöalue on myös helppo havaita, koska viimeinen kaskadi liikkkuu maksimimatkansa (edellisen kaskadin plokista viimeisen taljan plokista plokiin).

        Jos tuossa hekissä sitten havaitsisi muutoksia, olisi kyllä vaikea tietää mistä ne tulevat. Ensi kertaa (siis 2012) kiristettäessä dyneema "virui" huomattavasti. Oikeasti tuo "viruma" lieni vain pleissien asettumista. Sen jälkeen muutosta ei ole ollut. Jos olisi itse epäilisin ensimmäiseksi dyneemaköyden virumaa. Sehän on tunnettu virumisongelmastaan. Dyneema on ensimmäisessä kaskadissa 5 mm paksua eli murtolujuus 2,5 tn paikkeilla. Vetoa tuohon tulee staattisesti vain hiukan yli 10% tuosta ja sitäkin vain ne muutamat kymmenet tunnit vuodessa kovassa tuulessa, joten viruminen pitäisi olla olematonta.


      • Joakim1
        TS36 kirjoitti:

        Parin sentin rungon taipuminen vanteista on mahdottoman suurta eli onnistuneeseen rakenteeseen ei sellaista voi tulla. Muutama milli ehkä.

        Paljonko se masto puristuu kasaan. Eikö sitä voi arvioida maston ja vanttien EA suhteilla? Toisaalta mitä väliä.

        Masto puristuu kasaan melko vähän. Minulla on Selden C211-profiili, jolle ilmoitetaan 5,34 kg/m paino. Alumiinia on siis melko tarkasti 2000 mm2 poikkipinnassa. Rodia on ensimmäisestä saalingista alaspäin 4 kpl 7,1 mm vantit ja 6,4 mm etustaagi sekä 6 mm vaijeri hekki. Siis yhteensä n. 220 mm2. Teräksen E on n. 3 kertainen, joten maston puristuma on n. 1/3 vanttien venymästä. Tuossa pitää tosin ottaa vielä huomioon, että kannen läpi menevässä mastossa mastoprofiilia on n. 25% enemmän kuin matka rusteista 1. saalinkeihin. Tuo huomioiden puristuma on n. 40% vanttien venymästä.

        1. ja 2. saalinkien välissä on sitten enää 5 mm D2 ja 6.4 mm V2 sekä samat etustaagi ja hekki. Tuolloin pinta-alaa on enää 160 mm2 eli maston puristuma on 1/4 vanttien venymästä.

        SItten 2. saalingin yläpuolella on 6.4 mm D3 sekä samat etustaagi ja hekki, yhteensä 120 mm2 eli maston puristuma 1/5 vanttien venymästä.

        Vaijerivanteilla pitää huomioida vanttien efektiivinen E, joka on selvästi pienempi, koska halkaisijalla lasketusta poikkipinta-alasta osa on tyhjää ja vaijerin rakenne mahdollistaa muutakin joustoa kun puhdasta materiaalin pituussuuntaista venymää. Toisaalta murtolujuus on myös selvästi alempi samalla halkaisijalla, joten halkaisjat ovat merkittävästi suurempia. Minun tapauksessa D1 ja V1 olisivat 10 mm 1x19 Seldenin mitoittamana 7,1 mm rodien sijaan. Nuo veneyisivät 20% vähemmän samalla voimalla.


      • kryssari
        Joakim1 kirjoitti:

        Teräkset eivät viru vanttien lämpötiloissa. Viruminen on pysyvä muodonmuutos. Jos pysyvää muodonmuutosta tapahtuu, se johtuu myötörajan ylittämisestä. Tällöin jotain on pahasti pielessä, sillä vantit pitää olla valittu reilulla turvakertoimella myötörajaan eli eivät käytössä voi saavuttaa myötörajaa.

        1 cm viruminen olisi erittäin helppo todeta mittaamalla vanttien jännitys samalla vanttiruuvisaetuksella vuodesta toiseen tai keväästä syksyyn. Omissa veneissä tuollaista ei ole havaittu. 1 cm löystymä vanteissa aiheuttaisi minun veneessä jo D2:sten täydellisen löystymän, mikä olisi erittäin helppo havaita.

        Rustirautojen osalta tuollainen 1 cm ero aiheuttaa jo rakenteellisia ongelmia rustirautojen kohdalla (paikallinen muodonmuutos) tai selkeitä muutoksia ovien ja luukkujen välyksissä (koko rungon muodonmuutos). Jälkimmäinen on monessa veneessä arkipäivää eli "ylikiristämällä" rikin voi jumittaa luukkuja tai ovia. Samalla noista saa "hyvän" jännitysmittarin, joka kertoo muutoksista.

        Pituussuunnassa voi olla vaikeampi havaita muutoksia, varsinkin rikeissä, joissa etustaagin ja vanttien kiereydellä ei ole suoraa yhteyttä. Jos hekkitalja/hydraulipummpu on merkitty tietyille kireysarvoille, voi tuostakin jo jotain päätellä. Senttiluokkaan on kuitenkin jo haasteellista päästä. Omassa veneessä 48x taljaa vedetään 8,5 m eli hekki liikkuu 18 cm. Huomaisin ehkä 20% eron tuossa eli 4 cm muutoksen, sillä viimeistä 1-2 m vetoa saa vetää tosissaan. En ole havainnut muutosta kauden aikana ja talja on mennyt keväästä 2012 saakka täsmällisesti samanlaisena veneeseen (sakkeleilla kiinni, köydet pleissattu). Säätöalue on myös helppo havaita, koska viimeinen kaskadi liikkkuu maksimimatkansa (edellisen kaskadin plokista viimeisen taljan plokista plokiin).

        Jos tuossa hekissä sitten havaitsisi muutoksia, olisi kyllä vaikea tietää mistä ne tulevat. Ensi kertaa (siis 2012) kiristettäessä dyneema "virui" huomattavasti. Oikeasti tuo "viruma" lieni vain pleissien asettumista. Sen jälkeen muutosta ei ole ollut. Jos olisi itse epäilisin ensimmäiseksi dyneemaköyden virumaa. Sehän on tunnettu virumisongelmastaan. Dyneema on ensimmäisessä kaskadissa 5 mm paksua eli murtolujuus 2,5 tn paikkeilla. Vetoa tuohon tulee staattisesti vain hiukan yli 10% tuosta ja sitäkin vain ne muutamat kymmenet tunnit vuodessa kovassa tuulessa, joten viruminen pitäisi olla olematonta.

        Onko sitten urbaani legenda, että teräsvaijerit pitenevät ikääntyessään? Kuten sanoin, rodi ei viru mutta vaijeri kylläkin. Ainakin aika monen lähteen mukaan, mukaan lukien teollisuuskäyttö, joka käyttää vaijereita ammatikseen.

        "All wire ropes and strands stretch under load. The amount of stretch is determined by two components, permanent stretch and elastic stretch.
        PERMANENT STRETCH is caused by settling of the wires in the rope or strand when the initial load is applied. DYFORM strand gives very little, if any, permanent stretch as this is removed during the manufacturing process.
        ELASTIC STRETCH is typical of any metallic material under load and elastic stretch will be
        proportional to the applied load (Hookes Law). "


      • Joakim1

        Viruminen (creep) tarkoittaa jatkuvaa pyvyvää venymistä jännityksen alaisena. Näin tapahtuu dyneemalle. Myös teräkset kärsivät virumisesta, mutta vain korkeissa lämpötiloissa.

        Tuon lainauksesi "PERMANEN STRETCH" ei ole virumista, vaan vaijeririn säikeiden kertaluontoista asettumista. Se siis koskee vain uutta vaijeria ensimmäisellä kiristyskerralla. Jos vaijeri on esivenytetty, tuo ensimmäinen kerta on tehty jo tehtaalla. En tiedä onko veneiden seisovan rikin vaijerit esivenytettyjä vai ei.


      • venyyy
        Joakim1 kirjoitti:

        Viruminen (creep) tarkoittaa jatkuvaa pyvyvää venymistä jännityksen alaisena. Näin tapahtuu dyneemalle. Myös teräkset kärsivät virumisesta, mutta vain korkeissa lämpötiloissa.

        Tuon lainauksesi "PERMANEN STRETCH" ei ole virumista, vaan vaijeririn säikeiden kertaluontoista asettumista. Se siis koskee vain uutta vaijeria ensimmäisellä kiristyskerralla. Jos vaijeri on esivenytetty, tuo ensimmäinen kerta on tehty jo tehtaalla. En tiedä onko veneiden seisovan rikin vaijerit esivenytettyjä vai ei.

        Tuossahan puhuttiin teräsvaijereista yleensä. Takuuvarmasti 7x19 tai vielä monisäikeisempi venyy rakenteensa takia paljon enemmän kuin vanttien 1x19. Dyformistakin todetaan, että venyy erittäin vähän tai ei ollenkaan. Ja Dyform on kuitenkin 1x19 vähän tiiviimmin pakattuna.


    • X_n_omistaja

      Itsekiristän yläväantit ensin niin tiukalle että vessan ovi alkaa tahmoa jonka jälkeen löysään pari kierrosta.

    • Also_Spracht_Zarahustra

      Onko niin, että jos molempien puolien vantit ovat yhtä pitkät, niin vanttien ollessa kummallakin puolella yhtä kireällä masto on suorassa?

      Vai onko tässä nyt joku kehäpäätelmä? Kireyden lisääminen kun lyhentää vanttia.

      Itse viritän maston vanttien äänen perusteella. Kun molemmat puolet soivat samalla taajuudella, otaksun vanttien olevan samalla kireydellä. Alavantit viritän kvartin alemmaksi kuin ylävantit.

      • TS36

        No, ei. Vantit ovat aina noin yhtäkireällä molemmilla puolilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3333
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3175
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      435
      2391
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      246
      1473
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      78
      1221
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1178
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      126
      1086
    Aihe