"Yhtiöitettävä on vain silloin, jos julkinen sektori lähtee kilpailemaan vapailla markkinoilla yksityissektorin kanssa. Valinnanvapauden totetuttaminenkaan ei velvoita yhtiöittämään. Sosiaalitoimi ja terveydenhoito oltaisiin ihan hyvin voitu pitää pääosin julkisen sektorin hoidettavana ja siihen oltaisiin voitu ottaa valinnanvapaus mukaan täydentämään palveluja yksityssektorin tuottamilla palveluilla. Asiakkaalla olisi ollut täysi valinnanvapaus ja raha olisi seurannut potilasta.
Lakiluonnoksissa päätettiin lähteä avoimeen kilpailuun markkinoille, ja se vaatii yhtiöittämistä. Koko julkisen sektorin toimiva palvelutuotanto on pilkottava osiin ja yhtiöitettävä. Kyse on tietoisesta valinnasta, joka tulee kostautumaan kalliimpana hintana ja varsinkin syrjäseuduilla huonompana palveluna. Yksityiset terveysjätit eivät ole erityisen kiinnostuneita harvaan asuttujen alueiden huonoista markkinoista.
Jos yhtiöittäminen ennätetään toteuttaa ja kilpailu avoimilla markkinoilla aloittaa, niin muutos on peruuttamaton. Siinä vaiheessa EU:n kilpailulainsäädäntö estää palvelutuotannon palauttamisen takaisin julkisen sektorin hoidettavaksi.
Suuret yksityiset palveluntuottajat ovat valmistautuneet tähän jo vuosia. Ne ovat värvänneet asioita valmistelleita poliitikkoja palvelukseensa ja keskittäneet toimintaansa ostamalla pienempiä toimijoita pois markkinoilta. Samaan aikaan julkinen sektori on joutunut uudistamaan organisaatiotaan vuosia velloneessa sekavassa tilanteessa. Viime syksynä hallituspuolueiden tekemän kompromissin mukaan keskusta sai maakuntahallinnon ja kokoomus täydellisen valinnanvapauden ja kilpailun markkinoilla.
Yhtiöittäminen vie julkisenkin sektorin toiminnan osakeyhtiölainsäädännön taakse piiloon, jos nykyisiä lakeja ei tältä osin muuteta."
linkki tulee myöhemmin jos on tarvetta.
Asian ydin on kuitenkin tässä: EU ei pakota yhtiöittämiseen
Lakiehdotus on perustuslain vastainen.
Jos se ajetaan läpi, niin paluuta ei ole.
Ja taas ihan täyttä asiaa
7
126
Vastaukset 7
"Paloma.se.co"
Näin siis koti-maasi, Ruotsin perustus-laissa.
Mitä järkeä sinun olisi Suomesta kirjoittaa.
H.Suomen perustuslaissa.
Enhän minä Suomen perustuslaista mitään tiedä. (Sen enempää kuin Ruotsinkaan. Ainoa perustuslaki jonka olen lähes kokonaan lukenut on Kolumbian "uusi" perustuslaki vuodelta 1991
Mutta Saku tietää.
Mutta toi pakollinen yhtiöittäminen on vaarallinen tie mitä lähteä kulkemaan. Tie jolta ei ole paluuta.
"Sosiaalitoimi ja terveydenhoito oltaisiin ihan hyvin voitu pitää pääosin julkisen sektorin hoidettavana ja siihen oltaisiin voitu ottaa valinnanvapaus mukaan täydentämään palveluja yksityssektorin tuottamilla palveluilla. Asiakkaalla olisi ollut täysi valinnanvapaus ja raha olisi seurannut potilasta."
Näinhän se meillä harvaanasutussa Korvessa menee. Meillä on ollu kuntayhtymäkokeilu jo vuosia. Terveyspalvelut pelaavat. Soitin kuun alussa terveyskeskukseen pyysin kiireettömän ajan lääkäriin. Menen keskiviikkona 14.6 lääkärin vastaanotolle. Ei paha.
Miten siellä Ruotsissa?Täällä harvaanasutussa Dalajoen alajuoksulla terveyspalvelut ovat vielä julkisia ja toimivat kiitettävästi. Suuremmissa paikoissa on ulkoistettu paljon terveyspalveluja yksityisille, mutta useimmissa on vielä peruspalvelut kuitenkin julkisella. Uppsalan maakunnassa esim. mammografia, radiologia jne ulkoistettu yksityisille mutta meidän alueella on hyvin varustettu terveyskeskus jossa omat laboratoriot jne. ja jos tarve saa lähetteen Uppsalaan Meillä on ollut ainoastaan positiivista sanottavaa julkisen sektorin terveyspalveluista.
Tuo kommentti sitaateissa on mielestäni aivan ok. Kunhan se jäisi siihen, eikä mihinkään pakotettuun kilpailuttamiseen julkisen ja yksityisen välillä. Terveys ja koulutus eivät ole markkinatalouden ehdoilla toimivia aloja hyvinvointivaltiossa."korpikirjailija"
Tämä lauseesi:
"raha olisi seurannut potilasta"
On hommassa se vaarallisin osa.
Tuo raha kun on useimmiten heidän rahojaan, joita ongelma ei koske.
-
Olen aika pahasti sitä vastaan, että korpiin eläköityneet hoidetaan samalla tasolla kuin lähiöissäkin asuvat.
Lähiöt eivät tarvitse Heli-koptereita, eivät yhteys-veneitä saati Lumi-kelkkoja.
Nuo rakkineet ovat heitä varten, jotka ovat ottaneet harrastuksiinsa henkilö-kohtaisen tapaturma-vakuutuksen.
H.
Ei yhteiset varat (verotulot) ole "sinun tai minun" rahoja. Meidän rahoja. Ne joilla on antaa enemmän antavat enemmän. Järkeä kehiin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100832
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361810- 76630
- 50615
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 65595
- 30566
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25540Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48537Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27532