Kustantamo vaiko omakustanne

Stool

Minulle tuli eteen kummallinen tilanne! Olen jo joitakin vuosia miettinyt omakustannetta tulevalle kirjalleni, sillä aihepiiri on varsin kiinnostava. Vaikka kirjaa ei vielä ole, otti kustantajaehdokas minuun yhteyttä alkuvuodesta ja tarjoutui mahdollista kirjaani kustantamaan :O ! Itse tiedän, että aihepiiri kiinnostaa monia, mutta kiinnostuksen pääpaino tulee olemaan entisellä kotiseudullani ja suurin myynti keskittyisi sinne. Jos tekisin omakustanteen ja saisin paikallisiin kirjakauppoihin yms. kirjan myyntiin (vahvasti uskon, että onnistuu), tulisivat tulot suoraan minulle. Toisaalta taloudellinen riski on myös minulla, mutta esim. Bod näyttää aina painavan tarvittavan määrän. Type&Tell on myös vaihtoehto ... ja kenties joku paikallinen painotalo.

Kustantamokin kiinnostaa, mutta kauhulla lueskelin pienistä kirjailijapalkkioista. Kirjani varmaan kiinnostaisi marginaalista ryhmää, joten ainakaan aluksi painos ei olisi varmaan kuin sadoista tuhanteen kappaleeseen. Tiedän, että vastaavista kirjoista on otettu myös uusia painoksia...joten ehkäpä sekin olisi joskus mahdollsista. No, perusajatus on, että painosmäärä tulee olemaan pieni, joten tulokin on todella pieni. Laskeskelin, että jos kirjailija saisi kirjailijaliiton suosituksen/n. 20%, niin saamani korvaus liikkuisi tonnin molemmin puolin.

Nyt arvon tilanteen väliä...omakustanne vaiko kustantamo. Mitä te tekisitte ja miksi? Myisinkö kirjani/ oikeudet pikkurahalla vai pitäisinkö langat käsissäni? Oikolukija/tekstini kommentoija löytyy omasta takaa.

8

1219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Sinulla on hyvä tilanne, koska tarjolla on vain hyviä vaihtoehtoja. Minä yritin saada kustantajaa kirjalleni, vaan kun en saanut, niin tein omakustanteen BoDin avulla. Kokemus oli hyvä, vaikkakin työläs. Monesti mietin, että olisipa kustantaja, niin olisin voinut antaa vaan käsikirjoituksen heidän muokattavakseen ja saada sitten käteeni valmiin kirjan. Eikä olisi maksanut mitään.

      Eipä se BoDillakaan paljon maksanut: 69 euroa. Mutta ilman poikani apua olisi rahaa kulunut paljon enemmän. Olisi pitänyt maksaa kustannustoimituksesta, kielenhuollosta, oikoluvusta, taitosta, kannen teosta ja teknisestä avusta. Kustantamossa otetaan kirjasta mallivedoksia ja sitten vasta kirja menee painoon. Minun kirjani meni painoon ilman mallivedosta, ja tulos oli masentava: kuin liian pitkään noussut pitko olisi laitettu liian kuumaan uuniin ja palanut piloille. Tältä olisi välttynyt, kun olisi satsannut hieman kalliimpaan comfort -vaihtoehtoon: siihen kuuluu mallivedos, henkilökohtainen neuvoja ja viisi kirjaa itselle. Nyt oli tehtävä uusi versio. Se olisi maksanut 69 euroa, mutta olin keväällä BoDin omakustajapäivllä ja sain sieltä ilmaiskoodin. Kun kerran tehtiin uusi painos, vaihdettiin samalla myös paperin väriä. Kirjan kokokaan ei miellyttänyt, sitä muutettiin ja se tarkoitti uutta taittoa. Myös takakanteen laitettiin teksti. Ekaan versioon sitä ei tullut, koska emme keksineet mitään hyvää emmekä halunneet laittaa huonoa.

      Nyt olen saanut kirjan toisen version, ja olen ja olemme siihen hyvin tyytyväisiä. Nyt pitko on noussut sopivasti ja se on paistettu sopivan lämpöisessä uunissa kauniin ruskeaksi.

      Omakustanteen etuja on, että jos taitoa ja sitkeyttä riittää, niin kirjasta saa juuri sellaisen kuin haluaa. Taloudellista riskiä ei ole, sillä kirjaa ei tarvitse tilata itselleen yhtään kappaletta jos ei halua. E-kirjan saa markkinoille samaan hintaan. BoD hoitaa kaikki käytännön jutut, kuten lähettämisen Kansalliskirjastoon, tiedottamisen kirjastoille ja kirjakauppoihin. Kirjan hinnan voi määrittää itse ja siten määrätä oman palkkionsa. E-kirjasta tulee suurempi osuus kuin paperikirjasta.

      Itselle jää siis vain markkinointi. Ilman markkinointia ei hyväkään kirja saa lukijoita. Mainostanpa tässä siis omaani: kannattaa mennä Adlibris.com sivulle ja hakea kirjaa Sirkku Passinen: Vanha nainen Espanjassa. Kirja kannattaa tilata em. paikasta, koska sieltä se tulee ilman postimaksua Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Kirjaa painetaan kirja kerrallaan tilausten mukaan, joten hieman sen tulo kestää.

    • kirjakirjakirja

      Riippuu ihan siitä, millaisia tavoitteita sinulla on julkaisun ja kirjoittamisen suhteen. Onko tarkoitus tehdä vain tämä yksittäinen julkaisu, jonka tiedät sisällön ansiosta menevän kaupaksi kätevästi kotiseudulla? Silloin ehkä omakustanne. Tavoitteletko kirjailijan uraa, apurahaa seuraavien kirjojen kirjoittamista varten? Silloin ehkä kustantamo.

      Ja tosiaan paljon riippuu myös siitä, millaista lopputulosta tavoittelet ja millaista osaamista sinulla / kustantamolla on. Oikolukija ja esilukija on jo erinomaista, mutta entä ammattimainen kustannustoimittaja, taittaja, kannen tekijä? Kuten edellinen kommentoija toikin esille, nämä vaikuttaa kirjaan paljon... Just vaikkapa takakansiteksti. Kuka sen tekee? Usein kirjailija itse on huonoin tekemään sitä.

      Markkinointi on sit ihan oma lukunsa. Kustantamon resurssit riippuu kustantamon koosta. Vaikea sanoa, tilannekohtaista: saisitko tosiaan myytyä enemmän itse paikallisesti kuin kustantamo mahdollisesti valtakunnallisesti.

      Muttajoo. Yleisesti ottaen ei kannata ajatella että omakustanteella rikastumaan pääsisi. 20% kustantajan sopparissa saattaa kuulostaa pieneltä, mutta ihan oikeesti kirjailija myös saa kustantamolta paljon (muuta kuin rahaa).

    • samaamiettinyt

      Niin kuin edellinen kirjoittaja sanoi, kyse on paljon siitä mitä tavoitteita sinulla on kirjoittamisen suhteen. Ja mikä rooli kirjoittamisella ja kirjoilla on sinulle. Itse olen kanssa pohtinut omakustanteen ja kustantajan välillä. Tuntuu, että omakustanne täyttää kaikki ne omat tarpeet kirjoittajana. (syntyy kirja, saa tekstin pois omasta päästä, ja se on saataville, jos se jotakin kiinnostaa). Jos on kustantaja ei tartte murehtia kirjaan tekoon liittyviä asioita ja miettiä rahaa mikä kirjaan uppoaa. Molemmissa on paljon hyviä puolia. Jos joku kustantamo kirjani haluaisi julkaista, niin tarttuisin siihen. Hyvin usein kustantaja antaa kirjalle pienen lisäarvon. - Ja omakustanne suunnitelmiin voi aina palata seuraavan kirjan kohdalla, jos kustantajan toimita ei miellyttänyt.

    • aloittelevakirjailija

      Tuota kustantaja vs. omakustanne -kysymystä kannattaa pohtia siitäkin näkökulmasta, millaisia tulevaisuuden tavoitteita kirjailijana elättelee. Jos tähtäimessä on ammattilaisuus mahdollisine apurahahakemuksineen merkittävä kirjamyynti, kannatta panostaa kustantajan löytämiseen. Kustantaja hoitaa monia merkittäviä asioita ksutannustoimituksesta ja oikoluvusta aina kirjan markkinointiin ja saatavuuteen.

      Jos sen sijaan kyseessä on harrastus, joka saa myös maksaa (omakustanteet tuottavat harvoin mainittavaa voittoa, mutta persnettoa sitäkin useammin), omakustanne on kaiketikin ihan hyvä ratkaisu.

    • minäpä44

      Minä valitsisin kustantamon markkinoinnin takia. Olen itse kustantanut 2 kirjaa Bodilla ja sinänsä olen ollut tyytyväinen. Kumpikin onnistui hyvin ekalla yrittämällä, ainut moka oli sisällysluettelon asettelussa, mutta se on tosi pieni moka, eikä kaikki ehkä edes tajua tai edes ajattelisi mokaksi. En ole hyvä kirjaani markkinoimaan. Onneksi kirjastot ostivat toista kirjaani harvinaisesta aiheesta, että vähän saan jopa tuloakin sen 69 euron yli, minkä maksoin. Kokeilisin ehdottomasti kustantajaa, haluaisin nähdä, onnistuuko paremmin markkinoimaan ja kuinka osaa auttaa tarinani kanssa. Toisaalta Bod sopii minulle hyvin, koska ei ole pakko esiintyä missään, mikä olisi minulle enemmän tai vähemmän vastenmielistä, vaikka markkinoisikin sitten sitä kirjaa.

    • stool

      Hei,

      kiitos kaikille vastauksista! Sain paljon aprikoitavaa puntariini. Kirjailijan ura ei vakavasti ottaen siinnä silmieni edessä, vaikka se olikin lapsena toiveammattini. Kyse on enemmänkin kertajutusta...toki kaikki on mahdollista. Kustantajan avulla kirjasta tulee varmaankin kaikin puolin laadukkaampi kuin noviisin tekemänä. Markkinointi on myös tärkeää. Kysynkin onko jollain kokemusta lisäpainoksista? Maksaako kustantaja niistä samalla tavalla automaattisesti vai pitääkö se ottaa sopimuksessa erikseen esiin?

      • kirjakirjakirja

        Maksaa totta kai! Jos sopimuksessa on määritelty esim. kirjailijalle tekijänpalkkio 20 %, niin sen 20 % saa myynnistä, painoksesta riippumatta. Sopimuksissa on erilaisia ehtoja, ja ison ja pienen kustantamon soppareissa on eroja. Muutenkaan sopimukseen ei kannata sokeasti luottaa, monenlaisia toimijoita voi olla liikkeellä ja isojen kustantamoiden soppareissakin voi kuulemma olla outoja pykäliä. Kun saat sopimuksen nähtäväksi, kannattaa kysyä neuvoa Kirjailijaliitosta, he neuvovat myös liittoon kuulumattomia kirjailijoita.

        Itse olen tällä hetkellä vapaa kirjailija. Myyntitulot ovat olleet toistaiseksi vaatimattomia, mutta niiden sijasta olen saanut apurahoja. Esimerkiksi Taiken kirjastoapurahalautakunta ja Kordelinin säätiö voivat olla suotuisia esikoiskirjailijalle, samoin Taiken alueelliset toimikunnat ja Suomen Kulttuurirahaston maakuntarahastot etenkin "pienemmissä" maakunnissa. Käytännössä siis ainakin itse oon saanut kirjoittamisesta tuloni apurahojen kautta, en niinkään myynnistä. Ja kun kirja on kustantamon kustantama, se on myös apurahatahojen silmissä uskottavampi. Tää on mulla itselläni se kylmä logiikka tulonhankinnassa kirjailijana. :) Ei kannata tehdä omakustanteita.

        Mutta tosiaankin, jos kyse on kertaluonteisesta projektista, eri jutut voi painaa vaakakupissa. Apurahoja ei saa, ellei ole uusi projekti suunnitteilla ja työn alla.


    • Anonyymi

      Hei, olen esikoiskirjailijan aviomies, ja oma isäni on ollut Saksassa ammattikirjailija, tunnen myös useita suomalaisia kirjailijoita, ja olen sitä mieltä, että kirjailijan pitää saada olla kirjailija, eikä joku maatalousyrittäjä. Eli Kirjailijan työ on kustannettava, ja se on myös yhteiskunnan etu, että, kirja saapuu kauppoihin ja on saatavilla. Useimmat tuntemani kirjailijat ovat kanssani samaa mieltä. Haluan tietysti löytää omalle vaimolleni kustantajan, koska Bodin tapaisten omakustannefirmojen toiminta on niin epäedullista ettei jää m.uuta kuin ihmettelemään mihin rahat on mennyt. Oliver Kohlenberg. Bodin tuottama kallis kirja oli loppujen lopuksi tehty heikolla ammattitaidolla, liimasindonta hajoaa, ja kuvat eivät mahdu sivuihin, ja niitä on leikattu mielivaltaisesti. Kaikki viittaa siihen, ettei taiteilijoita oikeasti kunnioiteta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe