Ranskalaisten autojen sähköviat

ranskalaiset ketsupilla

Mitä mahtavat olla ne yleisesti puhutut ranskalaisten autojen sähköviat? Miten ne poikkeavat muiden autojen sähkövioista? Vai onko kyseessä perimätietoon perustuva myytti? Käytännön esimerkkejä ja kokemuksia?

72

22849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Mulla kerran Lagunassa himmeni hetkeksi lämpötilan säätimen merkkivalo. Koputtelemalla sain kuntoon. olisikohan tämä sitten niitä "ranskalaisia" sähkövikoja :-)

    • Jarto

      Moi

      Nyt olet jäljillä!

      Ranskalaiset autot ruostuivat herkästi ja toimivat epäluotettavasti, mutta niin oli japanilaisetkin turvattomia sardiinirasioita ja surkeita ajaa.

      Tämmöistä oli elämä 70 -luvulla. 2000 -luvulla maailma on muuttunut monessa suhteessa.
      Kekä jaksaa toistella mantraa kolmenkymmenen vuoden takaa, paljastaa kyllä tietämättömyytensä ikävällä tavalla.

      Minulla on viides ranskalainen auto ajossa. Citikat ja pösöt ovat toimineet mallikelpoisesti kaikilla säillä, kaikissa lämpötiloissa. Odottelen innolla uutta 407:aa!

      • diiseli

        sanoit asian paikalleen!

        >Kekä jaksaa toistella mantraa kolmenkymmenen
        >vuoden takaa, paljastaa kyllä tietämättömyytensä
        >ikävällä tavalla.

        Ajelen itsekin eurooppalaisella laatuautolla, jonka nimessä on seitsemän kirjainta. Ja olen alkanut siihen vuosi vuodelta enemmän ja enemmän.


      • laatua
        diiseli kirjoitti:

        sanoit asian paikalleen!

        >Kekä jaksaa toistella mantraa kolmenkymmenen
        >vuoden takaa, paljastaa kyllä tietämättömyytensä
        >ikävällä tavalla.

        Ajelen itsekin eurooppalaisella laatuautolla, jonka nimessä on seitsemän kirjainta. Ja olen alkanut siihen vuosi vuodelta enemmän ja enemmän.

        trabant


      • Kerkko
        laatua kirjoitti:

        trabant

        Älä nyt omaa Trabantiasi sotke ranskalaisiin laatuautoihin!


      • patonki
        Kerkko kirjoitti:

        Älä nyt omaa Trabantiasi sotke ranskalaisiin laatuautoihin!

        Eix trabant oo ranskalainen?


      • näi o
        patonki kirjoitti:

        Eix trabant oo ranskalainen?

        Mersu on puolalainen ja trabant on jamaikalainen.


    • MaP

      Kokemusta ei ole kuin yhdestä äitini omistamasta otsikossa mainitusta autosta, mutta sen kanssa on ollut sähköpuolella pientä ongelmaa.

      Auto on vuosimallia -91 ja sen aikana moottorin lämmitin, joka oli jäähdytysvesiputkessa, jouduttiin vaihtamaan kolme kertaa. Ongelma katosi kun viimein laitettiin kunnon lohkolämmitin. Sisätilan puhallin on myös lauennut kolme kertaa, ja on juuri para-aikaakin pois pelistä. Suurin ongelma tuli käynnistys vaikeuksista, mihin ei mistään löytynyt varmaa syytä. Lopulta vaihdettiin koko ruiskutuksen ohjausboksi, minkä jälkeen ongelmaa ei ole ilmennyt.

      Muuten auto on pelannut hyvin ja ruostettakaan ei muutamaa pientä läiskää takalokasuojassa lukuunottamatta ole ilmennyt. Lisäksi auto on kokoisekseen erinomainen ajettava.

      • autonvalmistajan

        vika jos lämmittimenvalmistaja tekee "venäläisen perseensuristimen ei mahdu perseeseen eikä surise" Defa valmisti 1988 moottorilämmittimen Nissan Kingin dieselmoottoriin "niin sanottuun vesiproppuun" Aro-Yhtymällä ihmettelivät kun asentivat lämmitintä ettei tullut jäähdytysnestettä ulos huomasivat että propun takaa löytyi öljytila. Eikä ne vesiproput ole sitä varten että jossain alikehittyneessä napapiirin lähellä olevissa maissa saadaan asentaa niihin moottorilämmitin tai ettei lohko halkea jos ei ole jäähdytysnestettä. Vaan ne ovat sitä varten että niistä otettiin valussa käytetyt hiekat pois. Älä kysele mitä se tarkoittaa vaan käytä nettiä muuhun tarkoitukseen kuin näyttää tietämättömyyssä suomi24:llä.


    • Uskomatonta mutta totta!

      Diesel lagunassa oli seuraavanlainen vika: hehkut ei toimineet kaikkiin pyttyihin, eli hehkutti vain osaa pytyistä, josta syystä käyntiinlähtö oli pakkasella vähän heikonlaista. Syy: turvavyön esikiristimen maadoitusjohto oli löysästi kiinni, ei maadoittanut kunnolla. Älkääkä vaan kysykö, että miten nämä kaksi asiaa voi liittyä toisiinsa, koskapa en sitä tiedä, mutta jokatapauksessa vika oli siinä maadoituspiuhassa. Eipä tulisi ensimmäisenä mieleen lähteä etsimään hehkutusvikaa turvavöiden kiristimien maadoituspiuhasta. Eli tämä on mielestäni hyvinkin ranskalainen sähkövika ja vieläpä totta!

      • axsunaxsu

        Asiakas ilmoitti "pösön ajovalot ei syty" vaihdoin Öljynpaine anturin, ja ajovalot rupesi toimimaan , en edes viitsinyt kytkentäkaavoista ruveta asiakkalle "suomentamaan" ranskalaista ylempää sähköteknikkaa, osa maksoi vain kympin joten kerroin vain korjaneeni vian.
        T:AutoSähkäri


      • Uskoisitko itse?
        axsunaxsu kirjoitti:

        Asiakas ilmoitti "pösön ajovalot ei syty" vaihdoin Öljynpaine anturin, ja ajovalot rupesi toimimaan , en edes viitsinyt kytkentäkaavoista ruveta asiakkalle "suomentamaan" ranskalaista ylempää sähköteknikkaa, osa maksoi vain kympin joten kerroin vain korjaneeni vian.
        T:AutoSähkäri

        "Autosähkäri" jätti sitten kaikki faktat hommasta meiltäkin jotka niistä kuvista ja sähköstä jotakin ymmärrämme...

        Joten... tämäkin tarina, ilman tarkempia tietoja pudotetaan sinne "hauskojen mutta ei uskottavien" juttujen lokeroon.


      • täysin varma että
        axsunaxsu kirjoitti:

        Asiakas ilmoitti "pösön ajovalot ei syty" vaihdoin Öljynpaine anturin, ja ajovalot rupesi toimimaan , en edes viitsinyt kytkentäkaavoista ruveta asiakkalle "suomentamaan" ranskalaista ylempää sähköteknikkaa, osa maksoi vain kympin joten kerroin vain korjaneeni vian.
        T:AutoSähkäri

        se oli pösö? Sillä en itse tiedä pösön käyttäneen em.järjestelmää ajovaloissa. Mutta Nissaneissa ja Subarussa ns. päivävalot toimivat öljynpaineen mukaan ja myöhemmin latauksen mukaan.


    • anonyymi

      En nyt millään viitsi käydä niitä vikoja luettelemaan koska tuolla on forumi missä ne ovat merkeittäin esitelty.

      Uudetkin ransakalaiset nitisee ja natisee, selviä suunnittelu virheitä, ja huolimaton työn laatu.

      Huvittava tapaus vähän aikaa sitten, uuden 307:n luovutus ja auto hyytyy liikkeen ovelle!

      Ja hei, työskentelen kaikenmerkkisten autojen parissa.

      • Kerkko

        Ei uusissa ranskalaisissa esiinny sen enempää nitinöitä, natinoita tai vikoja kuin muissakaan uusissa autoissa. Omakohtaista kokemusta löytyy aivan riittävästi! Jos itselläsi on enemmän tietoa, kerro. Tuollainen vihjailu ei ole uskottavaa!


      • Anonyymi
        Kerkko kirjoitti:

        Ei uusissa ranskalaisissa esiinny sen enempää nitinöitä, natinoita tai vikoja kuin muissakaan uusissa autoissa. Omakohtaista kokemusta löytyy aivan riittävästi! Jos itselläsi on enemmän tietoa, kerro. Tuollainen vihjailu ei ole uskottavaa!

        Menee tuonne peugeot, citroen tai renault palstalle lukemaan mitä niissä uusissakin on ongelmina.

        Jos esimerkkiä kaipaat niin citroen xsara vm -99, ajettu noin 50tkm: ajelin sellaisella viikonlopun, jokapuolelta kuului nitinää, natinaa, kitinää ja sekalaista resonanssia. Ei kovin laadukkaan oloine auto vaikka olikin ihan fiksu ajettava noin muuten.


      • Lexa
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee tuonne peugeot, citroen tai renault palstalle lukemaan mitä niissä uusissakin on ongelmina.

        Jos esimerkkiä kaipaat niin citroen xsara vm -99, ajettu noin 50tkm: ajelin sellaisella viikonlopun, jokapuolelta kuului nitinää, natinaa, kitinää ja sekalaista resonanssia. Ei kovin laadukkaan oloine auto vaikka olikin ihan fiksu ajettava noin muuten.

        Miksei mulla sitten kitise eikä kummemmin resonoi(mikähän se siellä oikein...)?
        Ajettu 120tkm TD-99 Break...yleistetäänkö?
        Kun mullakaan ei tee, niin ei muutkaan ranskalaiset tee...Okay?


      • synonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee tuonne peugeot, citroen tai renault palstalle lukemaan mitä niissä uusissakin on ongelmina.

        Jos esimerkkiä kaipaat niin citroen xsara vm -99, ajettu noin 50tkm: ajelin sellaisella viikonlopun, jokapuolelta kuului nitinää, natinaa, kitinää ja sekalaista resonanssia. Ei kovin laadukkaan oloine auto vaikka olikin ihan fiksu ajettava noin muuten.

        Sä ajoit xsaraa, se ei ollu hyvä sulle. Mä taasen oon ajanu kahta megane classicia ja yhtä megane coupeeta vuokra-autona. Kaikkia noista kaksi viikkoa/auto. Ei ollu hirveesti moittimista, toimivat OK niin maantie/autobahn oloissa kuin kaupungissa. Sisämelusta bahnilla "suurissa" nopeuksissa voi marista, mutta mä en huomannu mitään narinaa ja kitinää. Resonointia kylläkin coupeessa yli 160 km/h nopeusessa, olisin kylläkin odottanut classicin resonoivan herkemmin kuin coupeen.
        Niin joo, negatiiviseksi koin sen, että toisella classicilla ja coupella oli liikkellelähto heikkoa. Tähänhän syy on helppo paikallistaa, ja menee takuuseen, mutta kaiketi tyyppivika.

        Mulle noi autot oli kaikenkaikkiaan positiivisia ylläreitä. Varsinkin kun kaikki olivat n. vuoden vanhoja vuokra-autoja, joita ei ole mitenkään sisäänajettu, eikä hellitty.


      • Natinaa..
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee tuonne peugeot, citroen tai renault palstalle lukemaan mitä niissä uusissakin on ongelmina.

        Jos esimerkkiä kaipaat niin citroen xsara vm -99, ajettu noin 50tkm: ajelin sellaisella viikonlopun, jokapuolelta kuului nitinää, natinaa, kitinää ja sekalaista resonanssia. Ei kovin laadukkaan oloine auto vaikka olikin ihan fiksu ajettava noin muuten.

        Anonyymi hei, kuulostaa tosi pahoilta sähkövioilta nuo natinat ja kitinät :-)


      • Jaakko
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee tuonne peugeot, citroen tai renault palstalle lukemaan mitä niissä uusissakin on ongelmina.

        Jos esimerkkiä kaipaat niin citroen xsara vm -99, ajettu noin 50tkm: ajelin sellaisella viikonlopun, jokapuolelta kuului nitinää, natinaa, kitinää ja sekalaista resonanssia. Ei kovin laadukkaan oloine auto vaikka olikin ihan fiksu ajettava noin muuten.

        Farmari Saara HDi:llä ajelen ja vuosimallikin passaa (-99). Kerro lisää nitinöistä kun en ole niitä huomannut? Edellisessä Corollassa niitä kyllä oli ja lisäksi suhisi ovet ja rengasäänet kuului. Vikoja ei kummassakaan ole ollut, mutta onhan tää nyt ajo-ominaisuuksiltaan eri maata Corollaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Jaakko kirjoitti:

        Farmari Saara HDi:llä ajelen ja vuosimallikin passaa (-99). Kerro lisää nitinöistä kun en ole niitä huomannut? Edellisessä Corollassa niitä kyllä oli ja lisäksi suhisi ovet ja rengasäänet kuului. Vikoja ei kummassakaan ole ollut, mutta onhan tää nyt ajo-ominaisuuksiltaan eri maata Corollaan verrattuna.

        Esimerkkinä, ajan huonoa tietä ja koko kojetaulu natisee liitoksissaan. Kaikki on halvan muovin oloista ja sovitustyö ei ole kelvollista. Suunniteltu kännissä ja koottu krapulassa. Samaa laatua löytyy Samarassakin paljon halvempaan hintaan.

        Eurooppalaiset autot testaavat asiakkaat, japanilaiset testaavat ne jo tehtaalla jottei pääse susia liikenteeseen.

        Kukaan ei voi tosissaan väittää että japanilainen auto muka nitisisi. Euro-shit vankkureiden laatu on ala-arvoista.


      • Jaska
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkinä, ajan huonoa tietä ja koko kojetaulu natisee liitoksissaan. Kaikki on halvan muovin oloista ja sovitustyö ei ole kelvollista. Suunniteltu kännissä ja koottu krapulassa. Samaa laatua löytyy Samarassakin paljon halvempaan hintaan.

        Eurooppalaiset autot testaavat asiakkaat, japanilaiset testaavat ne jo tehtaalla jottei pääse susia liikenteeseen.

        Kukaan ei voi tosissaan väittää että japanilainen auto muka nitisisi. Euro-shit vankkureiden laatu on ala-arvoista.

        Omistin aikanaan Nissan Micran ja kyllä siinä oli enemmän natinoita ja nitinöitä kuin nykyisessä ranskalaisessani.Ja laatu oli sitä sun tätä. Vikoja löytyi aivan tarpeeksi!


      • joo
        Jaska kirjoitti:

        Omistin aikanaan Nissan Micran ja kyllä siinä oli enemmän natinoita ja nitinöitä kuin nykyisessä ranskalaisessani.Ja laatu oli sitä sun tätä. Vikoja löytyi aivan tarpeeksi!

        Kurjasta kun vaihtaa huonoon niin parempaahan siitä siirrytään.


      • Jaska
        joo kirjoitti:

        Kurjasta kun vaihtaa huonoon niin parempaahan siitä siirrytään.

        Taidat olla huonojen autojen ekspertti. Mutta mikä olikaan autosi merkki?Lada vai karvanoppatoyota?


      • jaa
        Jaska kirjoitti:

        Taidat olla huonojen autojen ekspertti. Mutta mikä olikaan autosi merkki?Lada vai karvanoppatoyota?

        Ihan sama millä itse ajan. Sen verran on ajeltu kaiken merkkisillä ja mallisilla autoilla ihan työn ja harrastuksen puolesta että osaan kyllä erottaa jyvät akanoista.

        Puolustelkaa vaan niitä ranskalaisia raatoja. Seurraava autonnekin on ranskalainen koska ette voi tunnustaa että olette väärässä ja esim japanilaiseen vaitaessanne tunnustaisitte että olette olleet väärässä!


      • Jaska
        jaa kirjoitti:

        Ihan sama millä itse ajan. Sen verran on ajeltu kaiken merkkisillä ja mallisilla autoilla ihan työn ja harrastuksen puolesta että osaan kyllä erottaa jyvät akanoista.

        Puolustelkaa vaan niitä ranskalaisia raatoja. Seurraava autonnekin on ranskalainen koska ette voi tunnustaa että olette väärässä ja esim japanilaiseen vaitaessanne tunnustaisitte että olette olleet väärässä!

        Ei tosiaankaan ole sama millä ajaa. Nykyisin ranskalaisten autojen tekniikka(sähköpuolella CAN-väylät) on täysin kilpailukykyinen muihin merkkeihin verrattuna. Mukavuushan on ollut aina ranskalaisten valttina. Laatutekijöihin on kiinnitetty valtavasti huomiota viimeisten vuosien aikana ja tulokset näkyvät. Ikävä vain että vanha maine ja uskomukset ovat vielä varjona, mutta ajan myötä epäilijätkin saavat hävetä.
        Itsellä on ollut 1 Saab 96, Nissan Micra, 2 Ford Fiestaa ja nyt Renault Clio, joten monelaista on matkan varrella sattunut, mutta nykyinen on selkeästi mukavin ja parhaiten varusteltu auto. Jarru- tai sähköongelmia ei ole ollut. Ja työn laatu on hyvää. Että ranskalaisista "raadoista" puhuminen osoittaa vain suurta tietämättömyyttä.


      • ilmari
        Jaska kirjoitti:

        Omistin aikanaan Nissan Micran ja kyllä siinä oli enemmän natinoita ja nitinöitä kuin nykyisessä ranskalaisessani.Ja laatu oli sitä sun tätä. Vikoja löytyi aivan tarpeeksi!

        Itselläni on ollut Honda Cicic 9 vuotta 120 000km. Autossa ei ole ollut muuta vikaa kuin että pakoputken viimeinen osa syöpyi puhki. Kulutus on ollut keskimäärin 5,7 l/100 (=2 litraa vähemmän kuin esim. Peugeot 206)


      • Harri
        ilmari kirjoitti:

        Itselläni on ollut Honda Cicic 9 vuotta 120 000km. Autossa ei ole ollut muuta vikaa kuin että pakoputken viimeinen osa syöpyi puhki. Kulutus on ollut keskimäärin 5,7 l/100 (=2 litraa vähemmän kuin esim. Peugeot 206)

        Ensinnäkin Peugeot 206 ei kuluta 7.7l/100km ja toisekseen tuo Civicin lukema on liian alhainen. Tiedän kokemuksesta molempien keskikulutukset, joten älä viitsi antaa vääriä tietoja!


      • Ilmari
        Harri kirjoitti:

        Ensinnäkin Peugeot 206 ei kuluta 7.7l/100km ja toisekseen tuo Civicin lukema on liian alhainen. Tiedän kokemuksesta molempien keskikulutukset, joten älä viitsi antaa vääriä tietoja!

        Civic Vei vm. 93 kuluttaa alle 6 l/100 (TL ja TM 93)koska autossa on laihaseosmoottori! Jyväskylän taloudellisuusajokilpailussa saavutti v. 93 tuloksen 2,173 l/100 ja esim. Moottori-lehden testissä testissä 206 1,6 l koneella kulutti 8,2 l/100


      • Harri
        Ilmari kirjoitti:

        Civic Vei vm. 93 kuluttaa alle 6 l/100 (TL ja TM 93)koska autossa on laihaseosmoottori! Jyväskylän taloudellisuusajokilpailussa saavutti v. 93 tuloksen 2,173 l/100 ja esim. Moottori-lehden testissä testissä 206 1,6 l koneella kulutti 8,2 l/100

        Kyllähän näitä taloudellisuusajoja löytyy. Niitä on turha verrata tavallisen käyttäjän ajotapaan. Ja edelleenkin väitän, että 206:n keskikulutus ei ole tuota luokkaa mitä esität(kaupunkiajokulutuksena olisi järkevä, mutta ei esim. maantiellä).


      • 206gti
        Harri kirjoitti:

        Kyllähän näitä taloudellisuusajoja löytyy. Niitä on turha verrata tavallisen käyttäjän ajotapaan. Ja edelleenkin väitän, että 206:n keskikulutus ei ole tuota luokkaa mitä esität(kaupunkiajokulutuksena olisi järkevä, mutta ei esim. maantiellä).

        "pesonen" kuluttaa minulla sekalaisessa ajossa 8-8.5, josta n.85% kaupunkiajoa. Ajotietokoneen viimisen nollauksen jälkeen olen ajanut n1700km ja keskinopeus tälle matkalle on 48km/h ottaen huomioon pysähdykset ym ym.. kulutus on 8,6l/100km. matka-ajossa olen päässyt 6,8l keskinopeuden ollessa 80-90km/h.. että sillein..


      • japsi autoista
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkinä, ajan huonoa tietä ja koko kojetaulu natisee liitoksissaan. Kaikki on halvan muovin oloista ja sovitustyö ei ole kelvollista. Suunniteltu kännissä ja koottu krapulassa. Samaa laatua löytyy Samarassakin paljon halvempaan hintaan.

        Eurooppalaiset autot testaavat asiakkaat, japanilaiset testaavat ne jo tehtaalla jottei pääse susia liikenteeseen.

        Kukaan ei voi tosissaan väittää että japanilainen auto muka nitisisi. Euro-shit vankkureiden laatu on ala-arvoista.

        Osa totuus japsi autoista tehdas testaa.Siis monet mallit testataan JAPANIN omilla markkinoilla joitain aikoja.Koska pelätään "kasvojen menetystä" mikä on häpeä itämailla.Toisaalta hyvä mutta eurooppa sen verran sisäpiiriä ettei voi testata vuosia omalla takapihalla.


    • Teme

      Ainakin kerran näkyi yksi huvittava tapaus, kun jarruvalo ja peruutusvalot vilkkuivat. Ranskalaisissa autoissa esiintyi sähkövikoja lähinnä 80-luvulla, nykyään ne sähköviat ovat melko harvinaisia. Italialaisissa autoissa on myös esiintynyt sähkövikoja, moottoritiellä ajoi Fiat Uno peruutusvalot päällä eteenpäin 100 km/h, aika aavemaista.

      Sähkövikoja aiheuttavia asioita, johtojen ja liittimien vesi- ja kosteustiiveys heikko (eristys heikko), huono suunnittelu ja toteutus, vikaherkät sähkökomponentit jne.

    • jake

      harjapesun jälkeen lämppärin puhallin alkoi puhaltaa täydellä teholla eikä sitä saanut pois päältä

    • esimerkki

      Eli ranskalaisissa autoissa oli vielä joku vuosi sitten aika heppoiset ja huonosti suojatut sähköliittimet, joten siitä se maine on peräisin, eli Suomen olosuhteet kyllä tekecvät heikon liittimen elämän hankalaksi.

      Yksi esimerkki ranskalaisten sähköosien suojauksista: Etelä-Suomen läänissä on yksi merkkiliike (ei siis ranskalaisten autojen), jossa jätetään pesemättä kaikkien ranskalaisten autojen moottorit, koska he ovat huomanneet, että juuri ranskalaisissa autoissa esiintyy paljon sähkövikoja moottoripesun jälkeen. Samalla listalla on mm. muutama jenkkiauto ja siis kaikki ranskalaiset. Yksi tuttavani oli töissä ko. liikkeessä ja kertoi tämän asian. Siellä siis ei pestä ranskalaisten vaihdokkien ja huollettavien autojen koneita muuten kuin että omistaja ottaa täyden vastuun mahdollisista vioista, jotka helposti on kalliita nykyautoissa.

      Joten tuskin ne sähköviat ranskiksissa on ihan tuulesta temmattuja juttuja, mutta pitää muistaa, että nykyään tilanne on toisin, eli uskoisin kaikissa euroopassa kasatuissa autoissa olevan lähes identtiset liitännät sähköosissa.

      • Jope

        Nyt on niin, että MINKÄÄN auton moottoritilaa EI pidä mennä pesemään millään painepesurilla jos ei välttämättä niitä vikoja halua. Omissa rankalaisissani ei yli kymmenen vuoden aikana ole ollut mainittavia sähkövikoja, joku suojaamaton sumariliitin jossain lokarin sisällä on saattanut hapettua tms. Ihmeen sitkeästi nuo 70-luvun uskomukset autojen "kansalaisuudesta" yhä tosiaan elää, vaikka niitä tehdään aika yhteisistä osista ja useissa maissa. Päivittäkää jo asenteenne 2000-luvulle, markkakin meni jo...


      • täysin oikeassa
        Jope kirjoitti:

        Nyt on niin, että MINKÄÄN auton moottoritilaa EI pidä mennä pesemään millään painepesurilla jos ei välttämättä niitä vikoja halua. Omissa rankalaisissani ei yli kymmenen vuoden aikana ole ollut mainittavia sähkövikoja, joku suojaamaton sumariliitin jossain lokarin sisällä on saattanut hapettua tms. Ihmeen sitkeästi nuo 70-luvun uskomukset autojen "kansalaisuudesta" yhä tosiaan elää, vaikka niitä tehdään aika yhteisistä osista ja useissa maissa. Päivittäkää jo asenteenne 2000-luvulle, markkakin meni jo...

        esimerkiksi Nissan on jo 1980-luvulla kieltänyt moottoritilan pesun. Mahdolliset hiekat poistettava penselillä ja öljytahrat paikallisesti liuottimella. Olin 1988 Aro-Yhtymällä kurssilla Konalalassa ja katsottiin Bluebirtin moottoritilaa joka oli pesty kyseessä oli uusi auto. Kouluttaja tunnetaan lempinimellä "Ringo" sanoi että "Nyt on tehty mitä ei olisi pitänyt tehdä". Kun auto käynnistettiin ajovalot vilkuivat kuin diskovalot eli releisiin oli mennyt vettä. Suurin ongelma on kun autokauppiaat haluavat pesettää moottoritilan kaupallisistä syistä ja joku fiksari tekee sen mahdollisemman nopeasti ja suurella paineella välittämättä seurauksista. Esim. Peugeot xu-moottorin pesun jälkeen koska sytytystulpat ovat koloissa pitää ensin puhdistaa paineilmalla ja sen jälkeen käyttää moottori lämpimäksi ja ottaa tulpanhatut pois että loppukosteus poistuu.


    • Ballo

      Kolme vuotta takana ranskalaista autuutta tai helvettiä, mitä mieltä sitä nyt itse kukin siitä sitten onkaan. Eipä niissä sähköissä mitään ongelmia ole ollut.

    • JPE

      Minulla on ranskalaisten lisäksi ollut suunnilleen samanlaisia huonoista liittimistä johtuvia sähkövikoja ollut saksalaisissa, espanjalaisissa, italialaisissa, japanilaisissa, englantilaisissa, venäläisissä ja amerikkalaisissa autoissa. Muunlaisia sähkövikoja niissä sitten ei juuri ole ollutkaan. Mitäköhän tästä voisi sitten päätellä??

    • Ranskalainen sähkö

      Ranskalaisten autojen sähköviat on semmoinen asia, josta tuntuvat ne joilla ei ranskalaista autoa ikinä ole ollutkaan, tietävän kaikkein eniten Esson baarissa. Asiassa on saattanut olla perää 80-luvun alkupuolella valmistetuissa tai sitä vanhemmissa autoissa, mutta ei enää nykyään. Oli auto tehty Ranskassa, Saksassa tai Ruotsissa, ihan samoilta valmistajilta ne sähköosat kaikkiin tulevat Euroopassa tänäpäivänä.

    • Ex 405

      Itselläni oli kaksi Pösö 405:sta, niiden välissä Saab 900. Pösöissä ei ainuttakaan sähkövikaa, Saabissa jatkuvasti vilkkujen kontaktihäiriöitä ym. pientä.

    • ;-)

      Uskomattoman monessa ranskalaisessa, merkistä riipumatta, on sama sähkövika(?): Sumareita ei saa sammutettua.

      • Harri

        on Toyota DX- mallissa. Lähes kaikissa niissä on sumarit päällä keskellä kirkasta päivääkin. Varmaankin tyyppivika!?


      • 206gti

        näkyy tuo olevan monen muunkin merkin "vika" kaupungilla pyörii joku "juppi" tod.näk. isin mersulla(pari vuotta vanha e-malli)jossa palaa sumarit aamusta iltaan oli keli mikä tahansa..


      • VALOT !!
        206gti kirjoitti:

        näkyy tuo olevan monen muunkin merkin "vika" kaupungilla pyörii joku "juppi" tod.näk. isin mersulla(pari vuotta vanha e-malli)jossa palaa sumarit aamusta iltaan oli keli mikä tahansa..

        Onko Mersussa VALOT !! olen saanut sen käsityksen että niissä on aina valokytkin rikki. Vaihtoehto 2 olisi tietenkin perseaukinen käyttänyt kaikki rahansa eikä varaa vaihdattaa lamppuja.Itse kun eivät ymmärrä mitään lamppujen päälle.


    • korjaaja-inssi

      Tjaa-a, mitähän ne ovat ne sähköviat? Kyllä tänä päivänä olet ihan oikein lähtenyt ottamaan selville asioita.

      Itse olen omistanut aikojen kuluessa Nissaneita, peugeotin, Mazdan, Opelin, Fordin, Range Roverin, Fiatin, Renaultin ja pari golfia, lisäksi vanhempien ja sisarusten, vaimon ja hänen perheensä autoja rassannut todella paljon, ei taida olla yleisimmistä merkeistä kuin Audi, Lada ja Jenkit, joihin en ole sormillani koskenut.

      Kyllä suurin osa 10 v tai uudemmista autoista on tehty samoilla logistiikan periaatteilla, ei laadussa suuria merkkikohtaisia eroja ole. Toki muutamat asiat ovat eri tehtaissa tehty eri tavalla, eism. opel teki vectroihinsa ensimmäisen kerran ruosteruojauksen "kunnolla" vasta 1997, Rellujen vaihdelaatikko kestää joillain puoli miljoonaa, joillain 50 tkm jne.

      Yksilövikoja löytyy jokaisesta merkistä, sähköviat ranskalaisissa ovat osin historiaa, mutta kyllä Renaulteissa on vielä tänäänkin muutamia kummallisuuksia, tutustuin asentaessani lisävaloja syksyllä meganeen vm 2000.

      Fiat on omalla arvoasteikollani alinna, jopa Hyundaista jäi parempi "maku" kun vaimon veli oli sellaisen ostanut. Opel ja nissan, vaikka ovatkin suomessa suht yleisiä, ovat laatunsa puolesta vähän niin ja näin, valitettavasti.

      Volkkarit ja MAzda kestävät, mutta varaosat maksavat maltaita, varsinkin volkkarin kannen kanssa kiroilin aikanani tosi hartaasti, muutenkin "yliarvostettu" merkki suomessa.

      Renault on jees, ihmeen lämminkin ranskalaiseksi, varaosat kalliita, kun on tuota Volvo-lisää. Peugeot on jo lähes saksalaisten tasoa, vähän halvempikin vielä, tosin kokoonpanon laatu ei ole pösöllä parhaimpia. Helppo auto korjata.

      Bemari on kiva, mutta se vaatii lompsaa, ja kyllä nekin todistetusti jättävät tien poskeen! Mersut ovat... no onhan sitä omatuntoa jollain nostettava, kun lapsena se pois riistettiin. Ylihinnoiteltu huijauskohde, älä ikinä osta käytettyä meseä!

      Range Rover oli kivoin "lelu" mitä mulla on ollut, harmi kun haukkasi bensaa 18-25 l ajotavasta riippuen. uuden hankin kunhan rikastun.

      Kyllä auton kunto ja jälleenmyyntiarvo on enemmän kiinni pidosta ja hoidosta kuin tietystä merkistä. Taitaa Citikka olla ainoa jota myydään yleisesti "käyttöarvoaan" halvemmalla. Kannattaa muuten tutustua, Xantia ei ollut hullumpi auto, vaikka itse Pösön lopulta vaimolle ostinkin, oli vain uutena turhan kallis.

      Se, mikä automerkki on paras-väittely todistaa, että me miehet olemme edelleen pikkupoikia, jotka tinkaavat oman kulkupelinsä ominaisuuksista. Vaikka tiedämme sen olevan ihan turhaa hommaa.

      • montsikka

        "Fiat on omalla arvoasteikollani alinna, jopa Hyundaista jäi parempi "maku" kun vaimon veli oli sellaisen ostanut. Opel ja nissan, vaikka ovatkin suomessa suht yleisiä, ovat laatunsa puolesta vähän niin ja näin, valitettavasti"

        minun arvoasteikolla ranskalaiset ovat aina olleet alimpana joka suhteessa, sen jälkeen opel ja fiat, hyundai ei edes yllä koko asteikolle auton määritelmässä


      • Harri
        montsikka kirjoitti:

        "Fiat on omalla arvoasteikollani alinna, jopa Hyundaista jäi parempi "maku" kun vaimon veli oli sellaisen ostanut. Opel ja nissan, vaikka ovatkin suomessa suht yleisiä, ovat laatunsa puolesta vähän niin ja näin, valitettavasti"

        minun arvoasteikolla ranskalaiset ovat aina olleet alimpana joka suhteessa, sen jälkeen opel ja fiat, hyundai ei edes yllä koko asteikolle auton määritelmässä

        Kerro syyt miksi pidät ranskalaisia huonoimpina? Onko kokemusta vai pelkästään mutua?


      • Vili
        montsikka kirjoitti:

        "Fiat on omalla arvoasteikollani alinna, jopa Hyundaista jäi parempi "maku" kun vaimon veli oli sellaisen ostanut. Opel ja nissan, vaikka ovatkin suomessa suht yleisiä, ovat laatunsa puolesta vähän niin ja näin, valitettavasti"

        minun arvoasteikolla ranskalaiset ovat aina olleet alimpana joka suhteessa, sen jälkeen opel ja fiat, hyundai ei edes yllä koko asteikolle auton määritelmässä

        montsika onkin ajellut koko ikänsä vanhalla mossella. ei se muista mitään tiedäkkään!


      • montsikka
        Harri kirjoitti:

        Kerro syyt miksi pidät ranskalaisia huonoimpina? Onko kokemusta vai pelkästään mutua?

        on kokemuksia (huonoja) ja aika uusistakin (laguna)


      • valmistajia
        montsikka kirjoitti:

        on kokemuksia (huonoja) ja aika uusistakin (laguna)

        Ranskassa muitakin auton valmistajia.Olisit ottanut Renault 19 oli parempi.
        Laguna ongelma on määrätyn vuotisten kuten Opelinkin maali ja muutkin ongelmat takavuosina.


    • Volmer

      Minulla on ollut kaksi ranskalaista autoa leasing-autoina, ensin 80-luvun lopulla Peugeot 505 noin vuoden ja sitten 90-luvulla Peuget 405 uudesta kolmevuotiseksi asti. 505 jätti useamman kerran matkan varrella, milloin kärysi ilmastointilaite, milloin jokin muu käyntiin vaikuttava osa. Auto oli siis käytetty ja parhaat päivänsä nähnyt, mukava ajettava ja tilava muuten.

      405 oli myös kiva ajettava, mutta jo alle vuoden iässä alkoi tulla ensimmäisiä merkkejä sähköongelmista; ensin katosi ilmastointi, sitten korjausten jälkeen alkoivat muut vaivat, koko ajan sähköpuolella. Välillä keskuslukitus toimi miten sattui, pyyhkimet viuhuivat omaan tahtiinsa, valot ja vilkut, jopa hälytysvilkut menivät päälle itsekseen tai ei ollenkaan. Sitten kärysi kojelaudasta jokin sähköjakoyksikkö, kuparifoliot olivat lähes sulaneet pois. 405 ei sinänsä jättänyt koskaan tien päälle kesken matkan, mutta eipä tuollaiset viat nyt niin hymyilyttäneetkään.

      No, Peugeot vaihtui sitten Mondeoon ja myöhemmin ollaankin pysytty saksalais-ruotsalaisella linjalla, eikä sähkövikoja, akkujen tyhjenemisten lisäksi ole ollut. En nyt erityisesti halua sanoa, että ranskalaiset autot ovat sähköiltään surkeita, mutta omat kokemukseni tukevat sitä, että ilmastointia fransmannit eivät osanneet tehdä ainakaan muutama vuosi sitten. Molemmat Pösöni mielestäni menivät ilmastointilaitteen käytön takia sekaisin, vaiko muuten kaksi ranskalaista maanantaiautoa?

      • O

        Huomaa että muitakin ranskalaisia merkkejä on. Esim Citikka ja Rellu. Peugeot taitaa kyllä olla aika samaa sukua Citikan kanssa. Rellu tehdään sitten ihan omassa tehtaassa. Itsellä tällä hetkellä uutena ostettu Megane -00. Sähkölaitteet toimineet ihan ok. Alkuvaiheessa saattoi joskus kone olla sammunut kun valoista piti lähteä liikkelle. Huollossa ohittivat jonkin päävirtaliittimen nastan ja sen jälkeen on toiminut. Kerran sain lainata yhtä Citroen BXää kun menin ruokatauolle. Oli kuuma ja pistin tuuletuksen täysille. Ilmanottoaukoista rupesi tupruamaan savua !

        Japanilaiset ei tarkoita Toyotaa, Nissania, tai Mazdaa. Omasta kokemuksesta sanon että Toyotassa on luotettavat sähkölaitteet kuten moni muukin asia. Nissanista en olisi ollenkaan yhtä varma.


      • ei tuotu 405:stä

        tehtaan ilmaistoilla maahan vaan asennettiin autoveron välttämiksi Suomessa ja samasta syystä asennettiin Hangossa ulkopuolisen firman tekemänä keskuslukituksia ja sähköikkunoita joiten kanssa oli ongelmia. Paras ilmaistointi asennus oli kun ilmastoinnin poistaman kosteuden letku oli jättetty oikeaan etujalkotilaan. Alkuperäisten kanssa ei mitään ongelmaa. Itse olen ajanut 1991 205 GTI:llä 180000 km syksyyn 2008 asti jolloin vakuutusyhtiö piti niin paljon autosta että osti sen itselleen. Tehtaan keskuslukitus ja sähköikkunat ei mitään ongelmia eikä muutakaan sähkövikoja ja ainoa mikä ruostui oli alustanumero. Se niistä rapeista rankalaisista. Olin Maan-Autossa työnjohtajana 1992 asti. Lagunasta ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta on monien vikatilastojen häntäpäässä. Mutta pitää muistaa kuten saksalaisissa katsatus- ja vikatilastojen yhdeydessä mainitaan (jota ei kerrota kun tuloksia esitellään suomessa) että tilastot ei ole absoluuttinen totuus vain tuloksiin vaikuttaa että erimerkkisiä autoja ostavat erilaiset ihmiset. Josta minulla on henkilökohtaisia kokemuksia olin töissä korjaamolla jossa oli Toytotan ja Peugeotin edustus. Toytotan omistajat soittelivat jos jossain mutkassa oli kuulunut kolahdus ja selitettiin paikka ja aika hyvin tarkaksi ja kysyttiin mikä on vikana. Teki joskus mieli sanoa että en olisi näissä hommissa jos sen tietäisin 50 km:n päästä. 405 omistaja keski-ikäinen mies ajoi vaikka öljynpaineen merkkivalo paloi ja kone leikkasi kiinni. Kaveri vaan "Sanoi että valo syttyi postilaatikolla mutta ajattelin jos pääsisi kotipihaan asti". Laitettiin uusi puolimoottori asiakas maksoi sen hymy suussa "No nyt on auto taas kunnossa".


    • Rapeat Ranskalaiset!

      Ostin kaksi vuotta sitten käytetyn Renault Meganen.(vm.2005 ajettu 35000 km.)
      Auton ostaminen oli suuri virhe, En ole koskaan ajanut/omistanut näin paskaa autoa, pelkkää vikaa.

      Ranskalaiset osaavat tehdä kortsuja ja konjakkia, mutta autot ovat täysin Paskoja.

      • 1970-luvulle

        silloin kuulin ensimmäisen kerran tämän kliseen ja Opelin myyjältä.Opel saa jopa muovinkin ruostumaan. Ajan tällä hetkellä Opel Tigralla turha väittää muuta.


    • Katsotaanpa, jos saan kaikki listattua parin vuoden takaisesta rellusta:
      1. Takalasin lämmitin ei toiminut
      2. Oikean sivupeilin lämmitin ei toiminut
      3. Kartanlukijan valo toimi vain, jos painoi kattoa siitä vierestä sen ollessa päällä
      4. Ajovalopolttimoihin menevät johdot ruostuivat poikki liittimistään (molemmat)
      5. Ajovaloautomatiikka toimi satunnaisesti
      6. Jarruvalo jäi joskus päälle, kun käsijarrun otti pois. Naputtelemalla kässärin kahvaa valo saattoi sammua.

      Muuta ei juuri nyt tule mieleen sähköpuolen vikoja. Auto oli tosin jo ranskalaiseksi varsin vanha, eli vuosimallia -95

      • vikoja

        Useimmiten, kun näet edessäsi valovikaisen auton, niin se todellakin on Ranskasta ja joskus joku italiaano.

        Takavalot välkkyy vilkun tahtiin tai koko perälauta menee pimeäksi, kun jarrutetaan. Maadoitusongelmia ne kaikki on johtuen huonosta laadusta.


      • Mikä analyysi
        vikoja kirjoitti:

        Useimmiten, kun näet edessäsi valovikaisen auton, niin se todellakin on Ranskasta ja joskus joku italiaano.

        Takavalot välkkyy vilkun tahtiin tai koko perälauta menee pimeäksi, kun jarrutetaan. Maadoitusongelmia ne kaikki on johtuen huonosta laadusta.

        Kaiken tietävä autosähkömies on puhunut,UGH!


      • jolloin Peugeot 405
        vikoja kirjoitti:

        Useimmiten, kun näet edessäsi valovikaisen auton, niin se todellakin on Ranskasta ja joskus joku italiaano.

        Takavalot välkkyy vilkun tahtiin tai koko perälauta menee pimeäksi, kun jarrutetaan. Maadoitusongelmia ne kaikki on johtuen huonosta laadusta.

        takavaloissa oli liian ohut takavalojen maadoitusjohto. Joka korjattiin takuuna jos ilmeni em. ominaisuuksia. Tarkista kalenterisi nyt on vuosi 2009. Muuten 1980-luku on ollut tähän asti elämämäni parasta aikaa olin Maan-Autossa töissä ja nuori ja komea mutta en ole jäännyt sinne.


      • vikoja
        jolloin Peugeot 405 kirjoitti:

        takavaloissa oli liian ohut takavalojen maadoitusjohto. Joka korjattiin takuuna jos ilmeni em. ominaisuuksia. Tarkista kalenterisi nyt on vuosi 2009. Muuten 1980-luku on ollut tähän asti elämämäni parasta aikaa olin Maan-Autossa töissä ja nuori ja komea mutta en ole jäännyt sinne.

        no joo, ihan sama, miten vaan.

        Joutuu katsos mukautumaan palstan tyyliin, eikä ihan paljastaa normaalia analyyttisyyttäni.

        Kyllä niissä keskimäärin enemmän vikoja on edelleenkin, mutta eihän ne nyt tietenkään kaikki maadoituksista johdu.

        Huvittavaa vaan, että jos joku perälauta vilkkuu edessä kuin joulukuusi, niin aika usein se on fransmannien tai italialaisten tekemä. Ehkä ne sitten ovat olleet juuri niitä vanhempia vuosimalleja. Miten vaan. Kuvitelkaa olevanne oikeassa, jos se teitä tyydyttää.


      • koska
        vikoja kirjoitti:

        no joo, ihan sama, miten vaan.

        Joutuu katsos mukautumaan palstan tyyliin, eikä ihan paljastaa normaalia analyyttisyyttäni.

        Kyllä niissä keskimäärin enemmän vikoja on edelleenkin, mutta eihän ne nyt tietenkään kaikki maadoituksista johdu.

        Huvittavaa vaan, että jos joku perälauta vilkkuu edessä kuin joulukuusi, niin aika usein se on fransmannien tai italialaisten tekemä. Ehkä ne sitten ovat olleet juuri niitä vanhempia vuosimalleja. Miten vaan. Kuvitelkaa olevanne oikeassa, jos se teitä tyydyttää.

        tollaiset juoksuhautoihien jääneet eivät käytä vilkkua eikä osaa ryhmittäytyä.


    • vai mitä?

      Uskon, että jos ranskalaisissa autoissa olisi niin paljon vikaa, kuin gurut antavat ymmärtää, ei niitä kukaan ostaisi. Onneksi tilanne ei ole näin mustavalkoinen.

      Joskus opiskeluaikoina tuli laskeskeltua Alkon hinnastosta eri juomien "tehoja". Eli prosentteja suhteessa hintaan. Samaa lienee harrastettu myös ammattilaisten toimesta, sillä alan miehet tietävät kyllä, mihin rahansa laittavat.

      Autopuolella joillekin tuntuu jääneen samanlainen ajattelu päälle. Eurolla pitää saada mahdollisimman paljon tehoa ja tilaa. Varustelu ja auton miellyttävyys on toisarvoista. Ostetaan siis Corolla tai Golf perusmallina ilman "turhia" varusteita. Sitten on niin "sporttista" ajella tärisevällä ja meluisalla autolla. Maailman parhaalla.

      Itse olen pari viimeistä kertaa päätynyt ranskalaiseen, C5:seen. Ei ole ollut valittamista. Yhtä hyvin ovat toimineet kuin edelliset saksalaiset ja japanilaiset. Näillä on ollut vain miellyttävämpi ajella. Ero on vähän kuin kossulla ja konjakilla.

    • pösilö406

      ainakin minulla sähöviat rajoituivat 10-vuoden akana hajoneeseen takalasinlämittimen releeseen ja katkelleisiin takaluukunjohtoihin...

      Yksi sulake paloi kerran, kun asensin handsfree laitetta, kun räpsähti johto vahingossa maihin

      • jokumuu

        Omassa 406 farkussa myös katkesi keskuslukituksen johto takaluukun läpiviennistä, taitaa olla johtosarja vähän turhan pinkeällä. Lisäjarruvalon johtoliitos oli murtunut joten sitä piti vähän sormeilla. Lisäksi on vaihdettu ulkolämpöanturi, käsijarrun katkaisija ja BSI-moduuli. Jälkimmäinen oli viidensadan euron purkki ja uusittiin yhden integroidun releen väsähtämisen vuoksi, nykyään niitä releitä kyllä saa mutta tuohon aikaan ei meinannut vastaavilla spekseillä löytyä varaosaa.

        Moottorinohjaukseen liittyen on vaihdettu ilmamassamittari ja polttoaineen siirtopumppu. Lisäksi akku ja hehkut.

        Kärry on nyt kymmenvuotias ja sillä on ajettu 375 tonnia. Arvioikoon jokainen itse onko sitä kuuluisaa "sähkövikaa" paljon vai vähän. Kannattaa samalla huomata että sähkövarustettakin on automaatti-ilmastoinnista vakionopeussäätimen kautta automaattisiin tuulilasinpyyhkijöihin eli aika paljon enemmän kuin vaikkapa samanikäisessä perusmallin Passatissa.


    • ranskalaista

      Toinen oli citroen berlingo 1.9d van 1998
      Ja toinen on nykyinen autoni Opel vivaro 2.5 cdti.

      berlingolla ajelin 90tkm ja vaihtaessa sillä oli ajettu 142tkm
      -hehkut meni vaihtoon
      -muutama poltin
      -jotain kuluvia niveliä
      -jäähdyttimen alavesiputki alkoi vuotamaan. Asennus virhe.

      Vivaron ostin kun oli ajettu 52tkm ja nyt on mittarissa 149tkm.
      -startti hajosi viikonloppuna.
      -takapyörän laakeri
      -palloniveliä eteen pari kpl

      -Akku. Typerää että autossa, jossa on webasto on vain yksi akku.
      hiacessa vitossa ainakin on kaksi akkua. Mikään ei estä mua laittamasta toista akkua jos vain haluan

      -Kaksi kertaa on tehnyt sen että käynnistyttyään atuon mittarit alkaa helua miten sattuu ja näyttöön tulee info että mene korjaamolle. Uudellen käynnistys hävitti vian.

      -Hehkun merkkivalo paloi talvella. Auto toimi normaalisi pakkasilla, joten en välittänyt viasta. Nyt ei ole palanut ollenkaan.

      väittäisin että ei kovin pahoja ja rahakkaita vikoja.

      Opelin luen ranskalaiseksi koska siinä on rellun tekniikka ja jopa tuulilasissa ja sivulaseissa lukee renault splintex.

      Kulutus ero hiaceen on pari lirtaa ja vuositasolla erotuksella teke ejo kaineklaista remonttia. Vivarolla uskaltaa ajella kovallakin sivutuulella 140kmh. Ja kulkee hyvin muutenkin :-)

      • jh

        enpä tiennyt.... :)
        Mun pikkupösö 206 vm- 02 alkoi temppuilemaan sähköjen kanssa. kesken ajon alkaa moottorivalo vilkkumaan ja ajo alkaa tökkiä ja väpättämään. melkein kuin jossain bensasyötössä olisi joku tukos? ekan kerran pari vuotta sitten, joku rele vaihdettiin (90e) ja nyt se meinasi jättää kehä 2:lle syyskuussa ja taas eilen. Nämä kaksi viimeistä kertaa se on tiepalvelulla tarkistettu eikä mitään vikaa ole näkynyt kuulemma ja seuraavasta käyynistyksestä se on toiminut ihan ok! outo homma....


    • niihnääs

      enpä osaa sanoa tuohon mitään ford escort 99 eikä sähkövikoja ole ollut, mitä nyt Calix:in lohkolämmitin hajoaa joka vuosi.

    • vaimonauto

      on siinä sähkövikoja ollut, nyt kerran. ovet eivät meneet kiinni ja startti ei toiminut. Jouduin irroittamaan akusta kengän, buuttaamaan, auton, toimii taas ihan vikkelästi.

    • Topfield

      Suomeksi:

      "Mitä vähemmän osia sitä vähemmän rikkoutuvia osia"

      -Andre Citroe´n vuonna 1938

      Minkä tahansa "kaikilla herkuilla" olevan auton sähkölaitteet temppuilee, siinä missä digiboxitkin.

      Kalleimman ostaja vaan ei kehtaa sitä myöntää.

      Älä siis osta autoa missä paljon varusteita maassa jossa niitä käytetään enemmän kuin tehtaassa alunperin suuniteltu.

      • Hinuri kuski

        "Minkä tahansa "kaikilla herkuilla" olevan auton sähkölaitteet temppuilee, siinä missä digiboxitkin.

        Kalleimman ostaja vaan ei kehtaa sitä myöntää."

        Ranskalaisia on varsin vähän hinailtu korjaamoille,vaikka niitä tälläseudulla on liikenteessä varsin paljon.


      • Piinattu rellu
        Hinuri kuski kirjoitti:

        "Minkä tahansa "kaikilla herkuilla" olevan auton sähkölaitteet temppuilee, siinä missä digiboxitkin.

        Kalleimman ostaja vaan ei kehtaa sitä myöntää."

        Ranskalaisia on varsin vähän hinailtu korjaamoille,vaikka niitä tälläseudulla on liikenteessä varsin paljon.

        Eipä oo omena neljässäkymmenessä vuodessa kauas pudonnut puusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5913
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2037
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1284
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1145
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1138
    7. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1117
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe