Puolison äkillinen kuolema

Mamma1965

Rakas mieheni kuoli viisi viikkoa sitten. Olin työmatkalla Ruotsissa. Soitin hotellille päästyäni miehelleni kuten aina erossa ollessamme. Hän oli matkalla mökille. Lupasin soittaa hänelle parin tunnin päästä. En kuitenkaan enää koskaan päässyt hänen kanssaan juttelemaan. Parin tunnin tuloksettomien yhteydenottojen jälkeen soitin mökkinaapureille tarkistaakseni oliko mieheni saapunut perille. Kieltävän vastauksen saatuani tiesin, että jotain peruuttamatonta oli tapahtunut. Soitin tyttärelleni ja pyysin häntä soittamaan 112:seen. Itse lähdin vaihtamaan lentolippua ensimmäiseen mahdolliseen koneeseen. Pääsin kotiin puoli kahden aikaan yöllä. Lähdin ajamaan kohti mökkiämme jonne matkaa oli yli 160 km. Tiesin mieheni tehneen puukaupat mutta en tiennyt mistä hänen oli tarkoitus puut hakea. Haravoin viimeisen 50 km väliltä kaikki metsätiet kunnes lopulta löysin rakkaani. Hän oli lysähtänyt peräkärryyn puiden päälle. Soitin hätäkeskukseen ja sen jälkeen tyttärellemme ja pojallemme. Molemmat ovat jo aikuisia ja lentäneet pois kotoa. Tyttäreni tuli poikaystävänsä kanssa paikalle, jotta saimme mieheni auton peräkärryineen takaisin kotiin. Ihmeellisesti pystyin hoitamaan kaiken poliisien ym. kanssa. Kotiin päästyämme nähdessäni mieheni lenkkarit ja reinot kodinhoitohuoneessa kaikki repesi. Huusin ja itkin ja käperryin makuuhuoneemme nurkkaan. Jälkeenpäin tyttäreni kertoi nyt tietävänsä miltä tuska kuulostaa. Ehdimme elää yhdessä lähes 27 vuotta. Meillä oli suuret tulevaisuuden suunnitelmat niin tulevan kesäloman kuin loppuelämän suhteen. Mikään niistä ei nyt toteudu. Miten elämä voi tästä jatkua?

19

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raskassydän

Otan osaa raskaaseen suruusi. Olen surullinen puolestasi. En osaa kuin sanoa, että voimia sinulle ja lapsillesi. Iso ruru-uutinen voi tulla yllättäen, odottamatta ja sitä ei ymmärräkän heti. Aikaa menee ja tarvitset tukea ihan arkisiinkin asioihin näin alkuun. Muista huolehtia itsestäsi, syödä tarpeeksi ja levätä. Anna itkun tulla, huuda ääneen jos siltä tuntuu. Saitte elää yhdessä pitkän liiton ja sinulle jäi paljon kauniita muistoja, niitä ei kukaan sinulta vie pois. Uskon, että miehesi tavallaan on läsnä ja lohduttaa sinua ja haluaa, että elämäsi jatkuu, vaikka se tuntuukin varmaan äärettömän raskaalta juuri nyt. Vomahali lämpöisten ajatusten kera sinulle minulta. Pidä itsestäsi huolta.

• Mamma1965

Kiitos tuesta! Onneksi lapset kantavat minua eteenpäin.

• PaljonVoimia

Kyllä sinä selviät. Nyt ajatus tuntuu tietenkin varmasti vielä kaukaiselta. Kuten itse sanoitkin, sinulla on lapset jotka auttavat asian yli. Itseäni lohduttaa kuolemassa se, jos sitä ei ole ehtinyt pelätä ja on kuollut onnellisena -varmasti miehellesi kävi näin. Uskon myös että koska olitte niin pitkään onnellisesti yhdessä, hän oli mieleltään terve mies ja toivoisi että jatkat elämääsi kun suru helpottaa. Anna sille kuitenkin aikaa, älä hätäile. Vertaistukeakin on varmasti saatavilla jos haluat.

Paljon voimia sinulle ja lapsillesi!

• raastavaa

Poikani kuoli tiistaina.Olen käynyt lääkärissä,joka ei osannut auttaa muuten kun parilla diapamilla.Nyt itäisi järjestää hautajaiset,maksaa kallis vainajan kuljetun monen sadan kilometrin päästä yms.Olen valvonut ja itkenyt loputtomiin.En tiedä,miten tästä selvitään eteenpäin.Rakastakaa läheisiänne ja pitäkää yhteyttä,koskaan ei teidä,milloin se on myöhäistä.Äidin suru on sellainen,jolle ei löydy sanoja.Oma rakas lapsi on poissa,koskaan et häntä näe.

• olemmeäitejäkuitenkin

Hei, olen pahoillani puolestasi. Ymmärrän tuskasi, olen kokenut myös oman lapsen kuoleman. Voimia, yritä jaksaa. Hetki eteenpäin, ei siinä muu auta. Toivon, että saat apua järjestelyihin ym ja et joudu kaikkea yksin tekemään. Lämmin voimahalaus minulta, saman kokeneelta sinulle, äidille.

• Hei nimimerkit, Mamma1965 ja raastavaa

Otan osaa musertavaan suruun, jonka keskelle olette joutuneet. Pitkän avioliiton jälkeen puolison yhtäkkinen kuolema ja oman pojan kuolema - olette raskaassa elämän vaiheessa. Elämä on pysähtynyt, on elämä ennen ja jälkeen tapahtuneen.

Alussa on tärkeätä, ettei jää yksin. Käykää päivittäin ulkona, edes pienellä kävelyllä tai jossain missä on ihmisiä, tavatkaa lähipiiriä, sellaisia joiden seurassa voi itkeä ja puhua tapahtuneesta, surkeaa yhdessä. Huolehdi itsestäsi, syö vaikkei olisi nälkä. Nuku kun väsyttää. Jos ei uni tule, käy lääkärissä.

Puhu asiasta, kirjoita tai piirrä, liiku luonnossa, tee asioita jotka tuovat "iloa", alussa ei mikään tuo sitä, kaikki tuntuu turhalta... mutta sitten myöhemmin. Sururyhmä on hyvä paikka käydä läpi tapahtunutta. Seurakunnat järjestävät niitä, syksyn tullen kannattaa kysyä kotiseurakunnasta sellaista. Vertaistuki on usein parasta.

Lämpimin ajatuksin,
      Pirkko-pappi

• Nappianaamaan

Pirkon vakioneuvo, liiku ja piirrä. Voisiko seurakunta lahjoittaa leskille väriliidut ja piirustuslehtiön? Värittämällä se suru lähtee

• Nappianaamaan kirjoitti:

Pirkon vakioneuvo, liiku ja piirrä. Voisiko seurakunta lahjoittaa leskille väriliidut ja piirustuslehtiön? Värittämällä se suru lähtee

Hei.
        Ei suru lähde värittämällä, en sanonut niin. Ei se myöskään lähde pelkästään odottamalla. Luitko kommenttiani? Puhun siitä, ettei ole hyvä jäädä yksin, itsestä huolehtimisesta, sururyhmästä ... sen vertaistuesta. Oletko itse ollut suuren surun ääressä. Miten sinä pääsit siitä eteenpäin? Jaa toki hyvät neuvot tänne.

Ystävällisesti,
        Pirkko-pappi

• Miksi vastaat tahallaan ilkeästi? Meidän työhömme kuuluu päivystäminen täällä. Jos vastauksemme ja kommenttimme eivät miellytä, voithan vaikka olla vaiti. Toisaalta tuollaiset vastaukset kertovat aina aika paljon kirjoittajasta itsestään.

Pappi Elisabet

• Miespappi

Nainen vaietkoot seurakunnassa! Pirkko ja Elisabet ovat valepappeja! 😱

• Eyotr
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Miksi vastaat tahallaan ilkeästi? Meidän työhömme kuuluu päivystäminen täällä. Jos vastauksemme ja kommenttimme eivät miellytä, voithan vaikka olla vaiti. Toisaalta tuollaiset vastaukset kertovat aina aika paljon kirjoittajasta itsestään.

Pappi Elisabet

Kysymykset eivät olleet ilkeitä, se on sinun omaa tulkintaasi enkä ole vastuussa siitä. Saattaa olla että sinä projisoit, oliko töissä vaikea päivä? Saanet purettua turhautumisesi työnohjauksessa vai päästääkö esimies sinua sinne? Teidän työhönne ei kuulu päivystää täällä. Olette täällä omasta tahdostanne vapaaehtoisesti ja esimiehen luvalla.

• mamma1965

Aloitin tämän keskustelun koska toivoin saavani teiltä tukea tähän elämäni raskaimpaan hetkeen. Minulla oli niin hyvä elämä iskän (mieheni) rinnalla ja toivoin löytäväni tämän kautta edes jonkun pienimmän avun tähän elämäni vaikeimpaan ja kauheimpaan elämän vaiheeseen. Miksi ihmiset ovat niin kauheita toisilleen? Olette itse sentään vielä elossa. Minäkin hengitän mutta en elä...

• Menetyksen-kokenut

Oi mamma kun tietäisit, miten kirkossa revitään ja raastetaan ihmisiä. Valhetta puhuen mustamaalataan ja kiusataan. Olen niin pahoillani, kun olet täällä joutunut julman instituution työntekijöiden ns. lohduttamaksi. Surussa oleva ihminen on helppo kohde.

• MiesPappi
        Eyotr kirjoitti:

Kysymykset eivät olleet ilkeitä, se on sinun omaa tulkintaasi enkä ole vastuussa siitä. Saattaa olla että sinä projisoit, oliko töissä vaikea päivä? Saanet purettua turhautumisesi työnohjauksessa vai päästääkö esimies sinua sinne? Teidän työhönne ei kuulu päivystää täällä. Olette täällä omasta tahdostanne vapaaehtoisesti ja esimiehen luvalla.

Raamatussa kehoitetaan (käsketään) naisia vaikenemaan seurakunnassa. Ja ihan syystä.
        Ei naiset voi hormonimyrskyissään yms. olla seurakunnan puhemiehinä.
        Jos Pirkko ja Elisabet -"papit" tulisivat oikeasti uskoon, luopuisivat he lipereistään. Mutta ei, kun nainen haluaa välttämättä olla mies.

Ja aloittajalle: Mene luontoon etsimään sitä sielunrauhaa ja lohdutusta. Näiltä päivystäviltä naispapeilta ei suustaan kyykäärmettä kummempaa lohdutuksen sanaa vuoda.

• eienäänuori

No taitaisi Miespapillakin olla syy lähteä rauhoittumaan luonnon rauhaan. Te miehet olette aina nälvimässä ja katselemassa naista lisääntymisvinkkelistä käsin. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kyllä se teillä on se hormonimyrsky ja vietti, joka paljolti käskyttelee ajatuksianne, aistijanne ja jopa tekemisiänne. Nainen on mielessä. Ja voi sentään, jos sitä naista ei ole vierellä tai vaikka jättää, niin se on enemmän kuin tuhannen taalan paikka. Ja turhan usein se "kiikkuunkin" vetää, jos viereltä lipeää tai toinen sen vie. Kerran eräs ukko sanoi, ettei nainen voi saarnata kun mies ei voi keskittyä saarnaan. Heikkoja olette?

• eienäänuori

Itse käyn näillä palstoilla tarkoituksena antaa toivon sanoja ja olla tällä tavoin tunteiden ja taakkojen jakaja. Tiedän että joskus on parempi kirjoittaa kipeistä asioista anonyyminä, niin ettei kirjoittaja ja vastaaja tunne henkilökohtaisesti.
      Aikoinaan kun itsellä oli vaikeaa, kirjoittelin päiväkirjaa, mutta sitä ei kukaan lue ja ei ole toista ihmistä joka tuntemuksiin reagoi. Mielestäni ei ole niinkään tärkeä kuka on se kuuntelija, onko nimeltä tai kasvona tuttu vaan tärkeä on että ajatuksen ottaa vastaa toinen ihminen.
      Vältän vihapuheita, mutta todella ilkeälle ja herjaajalle saatan vastata samalla mitalla takaisin. Lienee jollekin tapansa purkaa pahaa oloa sekin että latelee niitä vihapuheitaan ja törkeyksiään Suomi24-palstoilla. Joten siinäkin mielessä palstoilla on markkinarakoa, mutta fiksua se ei ole.

• raskassydän

Olen huonoina hetkinä kirjoittanut tänne pahaa oloani monta kertaa. Se, että voi kirjoittaa ajatuksiaan kuolemasta, surusta ja kaikesta pahasta helpottaa hetkeksi. Ei se surua vie pois, mutta jotenkin taas jaksaa nukkua yön, kun on purkanut oloaan tänne. En odota vastausta tai sääliä kirjoituksilleni, ne tulevat kummuten sisimmästäni, kun olo on paha, todella paha. Kuitenkin usein pappi Elisabet on huomioinut kirjoitukseni ja voin sanoa, että hänen lämpimät ja rohkaisevat sanansa helpottavat oloa, ainakin hetkeksi. Ei hänen ole pakko vastata, mutta on vastannut kuitenkin, kaunis kiitos siitä hänelle. Ei tälläisella palstalla haluaisi riitaa tai loukkaavia kommentteja, ei kukaan. Tänne kirjoittavat voivat muutenkin huonosti, monista syistä ja loukkaava kommentti voi pahentaa kirjoittajan oloa entisestään. Itse eksyin tänne aikanani, kun kirjoitin tyttäreni kuolemasta ja aina , kun on paha olo, tulen kirjoittamaan jotainmieltä painavaa, lähinnä kuolemaan liittyen. Monta ihmistä on kuollut liian peräkkäin. Olen sitä mieltä, että itse kun on kokenut kovia ja paljon surua, voi yrittää lohduttaa muita ja vastata vaikka muutamalla sanalla muille. Niin olen tehnyt ja suoraan sydämestä lähtee kirjoitukseni vastaanottajalle aina. Toivon palstalle asiallisuutta ja kunnioitusta sureville, niin tämän ketjun aloittajalle, kuin muillekin.

• Trauer

Minä olen kokenut saman .äkillinen kuolema,viiko stten,olo on aivan turta ja epätodellinen,ei jaksa uskoa todeksi,vaikea koskea tavaroihin,katsoa valokuvia,tuntuu niin musertav akipu ja suunnaton ikävä,Sinlle "Raskas sydän" me olemme kokeneet saman,voisimmepa kirjoitella privaatisti?

• raskassydän

Hei Trauer:) Olen todella pahoillani puolestasi ja tuntuu pahalta puolestasi. Sinua on kohdannut suuri suru ja on ymmärrettävää, että olet pois tolaltasi. Alussa olo onkin epätodellinen, eikä tahdo uskoa kuolemaa todeksi, vaikka järki sanookin, että näin on käynyt. Tavaroihin koskeminen on ollut minulle vaikeata, varsinkin tyttäreni kuoleman jälkeen. Meni todella pitkä aika, ennenkuin siirsin tavarat pois näkyviltä ja vein kellariin. Toivottavasti sinulla on ihmisiä, jotka auttavat sinua arjessa ja käytännönkin asioissa, ettei sinun tarvitse kaikkea yksin tehdä. Toivon sinulle voimia jokaiseen päivääsi ja toivon, että jaksat jatkaa eteenpäin, kun sinulla on todella vaikeata juuri nyt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      215
      5931
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3684
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2567
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2090
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1882
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1851
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1646
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      38
      1431
    Aihe