Olen nähnyt joissakin kirjoissa, että päähenkilön menneisyydestä on otettu paljon tapahtumia, jotka on sitten pitkänä pötkönä jossakin kohtaa. Onko tämä parempi tapa kuin paloittelu vai toisin päin? Olen myös miettinyt missä kohtaan sellaiseen voi siirtyä. Joissakin kirjoissa tuntuu, että taustatarina lähtee liian myöhään, toisissa taas liian aikaisin. Jännittävän kohdan halkaiseminen tuntuu jotenkin lukijan kiusoittelulta -ainakin jos kyseessä on monta kappaletta pitkä taustatarina. Vaikka olen lukenut kirjoja, joissa siirrytään taustatarinaan, en muista lukeneeni hyvää siirtymää siihen. Onko olemassa mitään sulaa tapaa siirtyä menneisyyden puolelle vai onko se aina yhtä tökköä? Tässä mennään, mutta nyt ''minulla on aikaa miettiä lapsuuttani'' -> ''Oli kevät 1987. Olin neljä vuotias...''
Miksi kysyn? Minulla on melko pitkä paljastettava taustatarina (siis se minkä haluan kertoa) , mutta se ei ole yhtenäinen. Se on enemmänkin pala kohtauksia, jotka aluksi vain antavat vihjeitä siitä miksi päähenkilöni reagoi asioihin niin kuin reagoi, mutta lopuksi ne yhdistävät kohdassa, jossa päähenkilöni kohtaa sisäisen ristiriitansa ja muuttuu. (Menneisyyden yhdistäminen ja tajuaminen siis tavallaan rikkoo hänen mielensä) Tuon kanssa siis sopisi paloittelu, mutta mietin olisiko se juuri lukijan kiusoittelua, kun useasti katkaistaan ja palataan takaisin -ainakin kun ne palat ei aluksi tunnu kauheasti liittyvän koko tarinaan.
Taustatarina (Backstory)
6
319
Vastaukset
- lsdkfjkldsjf
Mahdotonta vastata lukematta tekstiä, koska kaikki riippuu toteutuksesta.
Joku maailmankuulu dekkaristi (en muista kuka, kun en lue genreä) piti ohjeena, että ei takaumia ei pidä koskaan käyttää. Se on hyvä ohje, jos on epävarma toteutuksesta.
Ja jos takaumasi ovat tarinan kannalta hyvinkin merkityksellisiä, onko niiden ylipäätään syytä olla takaumina? Olisiko nmahdollista kirjoittaa koko tarina kronologisesti, tai siirtää takaumissa oleva informaatio nykyhetken tapahtumien osaksi? - ehdotusehdotus
Onko mahdollista tiivistää takaumia, niin että tekisi prologin ja epilogin?
- HEISKAN
Ideasi kuulostaa hyvältä. Kunhan ne toistuvat takaumat eivät ole liian raskaita, että ne rikkoisivat nykyhetkessä kulkevan tarinankerronnan. Kaikki on loppujen lopuksi kiinni toteutuksesta.
- Navetta-Martta
Jos saat tiivistettyä takaumia hyvin lyhyiksi, voit ripotella niitä luonteviksi osiksi päähenkilön ajatuksen kulkua. Kun hän esimerkiksi näkee jonkun tekemässä asiaa X, ja se ärsyttää/miellyttää häntä jonkun hänen menneisyyteensä tapahtuman takia, kerrontaan voi lisätä päähenkilön ajatuksen lauseella tai parilla. Esim. "Mieleeni nousi kuva Martasta kävelemässä maitokannun kanssa pois navetasta, leveät lanteet tasaisesti heilahdellen. Mutta enää en ollut pieni poika, jonka tarvitsee piiloutua syöttökaukalon taakse."
- waoeihnv
Ne voivat olla hyvä tehokeino siellä täällä, jos nimenomaan tarkoitus on esittää henkilön reagointia eri tilanteissa eri ikäisinä. Takaumat toimivat ilman turhia vuosilukujakin, ja ilman pohjustusta, ihan kylmiltään omina kappaleinaan, jos henkilön ikä käy sitten viitteellisesti tekstikatkelmasta ilmi. Vaikka käyttäytymisestä "söin jäätelöä vaarin mökin portailla enkä tohtinut mennä ulkohuussiin vaikka pissahätä oli kova". Ei ole väliä vaikka lukija jäisi miettimään oliko kokija silloin 4v vai 8v. Mielestäni tulkinnallekin saa jättää tilaa (jos ei myöhemmin vedetä mattoa lukijan alta ja todisteta toisin kuin lukija luuli). Toisaalta siinä rinnalla voi kasvaa joku, vaikka pikkuveli, joka "hamuaa tuttia" ja myöhemmässä kohtaa varastaa äidin tupakat tai päristää mopolla ryyppyreissulle.
Tulee heti mieleen yksi kirja, jossa takaumat on hienosti ripoteltu ilman mitään selkeää aikajärjestystä. Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala. Siinä eräänlaisina ajan ankkureina on ainakin vaate- ja hiustyylit, tila (joka ränsistyy vuosien myötä) sekä auto. - Kokeilutunnearvionti
Hienoja vastauksia. Näyttäisikin siltä, että takaumat ovat vahvasti kytköksissä juuri toteutukseen, takaumien painoarvoon ja jopa kirjoittajan tyyliin ja hänen kirjoittamaansa genreen. Jos lukijan pitää vakuuttua siitä, että päähenkilön nuoruudessa tapaama tyttö pitää pelastaa, takaumilla voi hyvin saada aikaan tunnetta, jolloin lukijat alkavat välittää päähenkilön välittämästä tytöstä. Jos taas dialogissa esiintyy valtavasti saman takauman asioita, esim. henkilöt puhuvat jatkuvasti päivästä, jolloin "taivas räjähti", takauma on jo tavallaan kerrottu. Toisissa kirjoissa ripottelu toimii, toisessa pärjätään hyvin ilman takaumia. Ehkä tämänkin ongelman voi selvittää vain kokeilemalla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579