Täällä on muutamia kiivaita ja vähemmän kiivaita mormonien vastustajia ja muita skeptikkoja. Kysynkin nyt, mikä olisi asia, mikä voisi saada tedät vakuuttuneiksi?
Jeesukseen uskomaan.
Uskomaan Joseph Smithiin Jumalan profeettana.
Haluammehan kaikki rehellisesti pyrkiä totuuteen ja saavuttamaan sitä. Minusta Jeesus on tie, totuus ja elämä. Tiede pyrkii totuuteen ja on itsensä korjaavaa, sitä pitää kunnioittaa ja tuntea sen saavutukset, mutta se vielä erehtyy monessa asiassa eikä ainakaan vielä tiedä kaikkea. Mitä edes olisi kaiken tietäminen? Onko se ihmiselle koskaan mahdollista? Onko se Jumalalle mahdollista?
Mikä vakuuttaisi teidät?
76
585
Vastaukset
- Höpölöpsis
Mikä vakuuttaisi sinut siitä, että joulupukki on olemassa?
Joulupukin olemassaolon vertaaminen Jumalan olemassaoloon on ateistien vanha vitsi ja argumentti. Toinen on spagettihirviö. Mutta Jumalan olemassaolo on aivan eri tason kysymys. Voidaan aivan järkevästi miettiä sitä, koska se on hyvä selitys yliluonnolllisille tapahtumille, ihmeille ja Raamatun olemassaololle, rukousvastauksille, uskonnoille jne. Vaikka ne voidaan selittää myös ihmisen tarpeilla jne.
Ei ole mitään syytä vakuuttaa sinua joulupukin olemassaolosta eikä minua. Minulla on hyvä syy yrittää saada sinut uskomaan Jeesukseen.- Höpölöpsis
Vertasin kylläkin Smithin satuihin. Sinähän yrität vakuuttaa minut Smithin saduista, et Jeesuksesta.
- Anonyymi
Minua ja varmaan monia muitakin ihmetyttää se, miksi yhteen ja samaan jumalaan ja jumaluuteen uskovien pitää ryhmittyä niin moniin eri lahkoihin ja ryhmiin.
Tuntuu, että ihmiset eivät ota vastaan sitä uskoa, joka on tarjolla, vaan haluavat olla viisaampia ja alistaa jumaluuden omien tarkoitusperiensä voimavaraksi.
Lukiessani esim. juuri mormonien kirjaa ihmettelen, mikä panee nämä uskonsoturit aina taistelemaan keskenään. Miksi kristinusko on niin sotainen, kun kuitenkin pääasiallinen viesti on "Minä olen tie, totuus ja elämä". ja " Usko, toivo ja rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus."
Kysyn, eikä usko ja uskonto jalosta ikinä ihmistä? Pysyykö ihminen pedon sukulaisena, aina valmiina raatelemaan ja käymään vähäväkisemmän kimppuun? Eikö Jumala saa parannetuksi luomaansa ihmistä. Syntiinlankeemuksesta kuitenkin on jo pitkä aika. - Anonyymi
"Jeesukseen uskomaan."
Uskomme kyllä Jeesukseen.
"Uskomaan Joseph Smithiin Jumalan profeettana."
Emme usko ja emme tule ikinä uskomaan. - Anonyymi
Älä lue ja älä kommentoi tuhon joulupukki juttuihin, sillä se on ihan idiootti, joka tuota joulupukkia laittaa joka juttuihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minua ja varmaan monia muitakin ihmetyttää se, miksi yhteen ja samaan jumalaan ja jumaluuteen uskovien pitää ryhmittyä niin moniin eri lahkoihin ja ryhmiin.
Tuntuu, että ihmiset eivät ota vastaan sitä uskoa, joka on tarjolla, vaan haluavat olla viisaampia ja alistaa jumaluuden omien tarkoitusperiensä voimavaraksi.
Lukiessani esim. juuri mormonien kirjaa ihmettelen, mikä panee nämä uskonsoturit aina taistelemaan keskenään. Miksi kristinusko on niin sotainen, kun kuitenkin pääasiallinen viesti on "Minä olen tie, totuus ja elämä". ja " Usko, toivo ja rakkaus, ja suurin niistä on rakkaus."
Kysyn, eikä usko ja uskonto jalosta ikinä ihmistä? Pysyykö ihminen pedon sukulaisena, aina valmiina raatelemaan ja käymään vähäväkisemmän kimppuun? Eikö Jumala saa parannetuksi luomaansa ihmistä. Syntiinlankeemuksesta kuitenkin on jo pitkä aika."Miksi kristinusko on niin sotainen,"
Eikö Jeesus sanonut ettei hän ole tuonut rauhaa vaan miekan.
MATT. 10: 34. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'
- Rajan.takana
En ole syvästi uskovainen enkä varsinkaan mormoni. Mutta lapsuudenuskoni olen säilyttänyt, ja siksi minua ihmetyttää tämä monimutkainen uskonto, missä tunnutaan ihan oikeasti uskottavan, että me kuolemankin jälkeen elämme ikiaikaisesti lihaa ja luuta sisältävässä ruumiissa, ja että mormonien Jumala on henkilö, jolla on asunto ja vaimo, kaukaisella tähdellä.
Minulle tuonpuoleinen on salaisuus, joka paljastuu vasta kuoleman jälkeen, ja harras toiveeni on, että tapaan siellä läheiset, jotka ovat edeltä sinne menneet. Mutta en minä kuvittele enkä muodosta omissa ajatusissani sitä olotilaa, sillä emmehän me voi olla tuonpuoleisessa kuten täällä ajassa ollaan.
Ikiaikainen olento ei vanhene, hänellä ei ole ajankäyttöä kuten täällä, ei hänellä ole vuorokausia ja vuosia, ne kuuluvat maanpäälliseen elämään.
Joku kirjoittaa vakavissaan, että jos Jumala loi meidät omaksi kuvakseen, niin eikö se siis merkitse, että Jumalakin on ihmisenlainen, lihaa ja luuta, kysyy hän.
Ei todellakaan merkitse. Ihminen on Jumaan luoma olento, joka kuvastaa Jumalan ajatuksia ja toiveita, olemme Hänen koekaniininsa, joiden elämää Hän tarkkailee ja miettii luultavasti hyvinkin tarkkaan, onko luomistyö mennyt hukkaan.
Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen, ei muuksi. Hän on luvannut olla kanssamme päiviemme loppuun asti, mutta monta kertaa ihmettelee, miksi hän sallii kaiken sen pahan tapahtua, mistä tänäkin päivänä puhutaan. Mutta on ilmeistä, että kun ihminen söi hyvän ja pahan tiedon puusta, hän joutui ottamaan vastuun tekemisistään. Hedelmän voima siirtyi ihmiseen, ja nyt ihminen pystyy pahoihin tekoihin siinä kuin hyviinkin.
Ihmisessä itsessään on se taistelu hyvän ja pahan välillä, ja niin helposti annetaan periksi ja sallitaan pahan voittaa.
Ihmisell' on aina ollut usko tuonpuoleiseen, jo kivikauden ajalta on löydetty hautoja, joissa on ruokailuvälineitä ja aseita tulevaa elämää varten.
Uskomme i´on ikiaikainen, Siksi ei voi käsittää tätä uudistettua kirkkoa, jonka tarinat eivät anna mitään uutta ihmiselle, joka on Raamattunsa lukenut.- Selkeyttä
Raamatussa kerrotaan.
Joh. 14.
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. [Joh. 11:25; Room. 5:2; Hepr. 10:20]
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet." [Joh. 8:19]
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. [Joh. 7:16 ]
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
...
Isä ja Poika muistuttavat toisiaan. Kristuksen olemus kertoo meille myös Isä-Jumalasta. - kaksipisteto
Jos lähdetään siitä että on olemassa jumala, niin miten mormonismi voi auttaa uskomaan Jeesukseen kun se tekee Raamatusta ja sen Jeesuksesta valehtelijan, vaikka juuri Raamatun kirjoitukset(VT) ja lupaukset ovat ne joihin Jeesus vetosi ja joiden perusteella kristinusko syntyi?
Pelastussanoma, jos ihminen sellaista tarvitsee, on se mitä Jeesus esitti, ei se mitä Smith keksi tarjota 1800 luvulla. Jos jeesus oli valehtelija tai epäonnistuja eivätkä VT:n kirjoitukset - Jeesuksen raamattu - kyenneet edes kertomaan kuka ja millainen on se jumala joka noiden kirjoitusten mukaan Israelin todistajakseen valitsi ja sille messiaan lupasi, niin Jeesukseen ei silloin kannata uskoa.
Jos joka ikinen mormonitapani tai olli voi kertoa ettei Raamatussa ilmoittava jumala ole sellainen kuin kirjoitukset sanovat, Raamatun ilmoituksilla ei tietenkään ole mitään totuusarvoa eikä silloin myös raamatun Jeesuksella. Ei uutta Jeesusta kukaan voi tehdä, jos alkuperäinen oli huono, niin Jeesuksen tarina on sitten siinä.
Historiallisesti Jeesus kuitenkin varmasti on voittaja, siksi mormonitkin yrittävät liittää oman uskontonsa ja jumalana , korotetun ihmisen vaimoineen juuri Jeesukseen, Rooman hallitsemassa juudeassa eläneeseen henkilöön jonka toimintaan perustuu maailman suurin ja merkittävin uskonto, ja joka kuului kansaan joka ihan oikeasti on olemassa toisin kuin Smithin satukansat. - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan.
Joh. 14.
6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani. [Joh. 11:25; Room. 5:2; Hepr. 10:20]
7 Jos te tunnette minut, opitte tuntemaan myös minun Isäni. Te tunnette hänet jo nyt, olettehan nähneet hänet." [Joh. 8:19]
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä."
9 Jeesus vastasi: "Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: 'Anna meidän nähdä Isä'? [Joh. 12:45; Kol. 1:15]
10 Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. [Joh. 7:16 ]
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.
...
Isä ja Poika muistuttavat toisiaan. Kristuksen olemus kertoo meille myös Isä-Jumalasta.Raamatun Jeesus ei ole uskontosi korotetun ihmisen, fyysisen olennon, kokemusten kautta jumalaksi kehittyneen elementtien järjestelijän ja tämän vaimon poika, vaan Israelin jumalan Jahven lähettämä ja lupaama messias.
Jahve ilmoitti että on kaiken luoja, on aina ollut sama, on ollut ennen kuin mitään muuta oli, on ainoa jumala ja ainoa jota saa palvoa, on henkiolento joka asuu "pyhyydessä" . Uskontosi väittää että Jeesus on Jahve ja on siinä tapauksessa valehtelija.
Raamatun sanoma on mikä on, etkä sinä tai smithisi voi sitä muuttaa tai selittää pois. Ainoa vaihtoehto sinulle on rehellisesti myöntää että et usko Raamatun Jeesukseen, vaan Smithin innoittuneena papyruksesta löytämään Korotettuun ihmiseen, joka on sinun uskontosi jumala mutta ei Raamatun ,ja Jeesukseen joka on sinun uskontosi jumalan ja tämän vaimon poika, mutta ei Raamatun ilmoittaman Jumalan. Rehellisyyteen et pysty koska valitset Smithin ennemmin kuin Raamatun Jeesuksen. - Kummastunut.lukijanne
kaksipisteto kirjoitti:
Jos lähdetään siitä että on olemassa jumala, niin miten mormonismi voi auttaa uskomaan Jeesukseen kun se tekee Raamatusta ja sen Jeesuksesta valehtelijan, vaikka juuri Raamatun kirjoitukset(VT) ja lupaukset ovat ne joihin Jeesus vetosi ja joiden perusteella kristinusko syntyi?
Pelastussanoma, jos ihminen sellaista tarvitsee, on se mitä Jeesus esitti, ei se mitä Smith keksi tarjota 1800 luvulla. Jos jeesus oli valehtelija tai epäonnistuja eivätkä VT:n kirjoitukset - Jeesuksen raamattu - kyenneet edes kertomaan kuka ja millainen on se jumala joka noiden kirjoitusten mukaan Israelin todistajakseen valitsi ja sille messiaan lupasi, niin Jeesukseen ei silloin kannata uskoa.
Jos joka ikinen mormonitapani tai olli voi kertoa ettei Raamatussa ilmoittava jumala ole sellainen kuin kirjoitukset sanovat, Raamatun ilmoituksilla ei tietenkään ole mitään totuusarvoa eikä silloin myös raamatun Jeesuksella. Ei uutta Jeesusta kukaan voi tehdä, jos alkuperäinen oli huono, niin Jeesuksen tarina on sitten siinä.
Historiallisesti Jeesus kuitenkin varmasti on voittaja, siksi mormonitkin yrittävät liittää oman uskontonsa ja jumalana , korotetun ihmisen vaimoineen juuri Jeesukseen, Rooman hallitsemassa juudeassa eläneeseen henkilöön jonka toimintaan perustuu maailman suurin ja merkittävin uskonto, ja joka kuului kansaan joka ihan oikeasti on olemassa toisin kuin Smithin satukansat.Olli S. aloittaa ketjun ja kysyy mm: "Kysynkin nyt, mikä olisi asia, mikä voisi saada tedät vakuuttuneiksi?" (..uskomaan mormonismiin...)
Kaksoispisteto sanoo:
"Jos lähdetään siitä että on olemassa jumala, niin miten mormonismi voi auttaa uskomaan Jeesukseen ..." ja hetken kuluttua: "... juuri Raamatun kirjoitukset(VT) ja lupaukset ovat ne joihin Jeesus vetosi ja joiden perusteella kristinusko syntyi? "
Kristittyä auttaa tässä UT. Kristinusko perustuu juuri Jeesukseen ja hänen sanaansa. Miksi pitäisi siirtää kristinuskon keskeisin henkilö ja asia mormonismiin ja uskoa vasta sen kautta?
Hän ei muutu. Hänen sanomansa ei muutu. Joseph Smith ei varmaankaan lisännyt hänen elämäänsä lisää tapahtumia ja puhetta, jos lisäsi, niin pitäisikö luottaa Smithin sanaan mieluummin kuin apostoleihin?
On vaikea löytää asia, joka vakuuttaisi. Mitä Olli S. itse ehdottaa?
- Kummastunut.lukijanne
Mormonismista väitellään täällä vakavasti vuodesta toiseen.
En ymmärrä, miten älykkäät ja varmaankin koulutetut henkilöt todella voivat ottaa vakavasti kuoleman jällkeisen maailman, jossa ruumiilliset vainajat ikielämässään kulkevat ajasta aikaan samalla elämäntavalla kuin maan päälläkin.
He ovat löytäneet omaisensa, esivanhempansa hamaan Aatamiin asti ja elävät nyt heidän kanssaan onnellista ikielämää ylistäen ja palvoen -ketä, se on minulle epäselvää.
Ympärillämme elää miljoonittain ihmisiä, joikka ei suinkaan ole hyvät välit perheittensä kanssa. Heitä voi eri uskonnoista ja poliittisista katsantokannoista alkaen erottaa moni asia, jotka ovat vaikeuttaneet keskinäisiä välejä. Miten tällaiset ihmiset voisivat ikielämässään tulla toimeen?
Olen myös saanut sen käsityksen, että mormonien jumaluus asuu Kolob-nimisellä tähdellä, mutta ihmisolennot saavat asuttavakseen muita tähtiä. Minulle on epäselvää, miksi näin on. Omassa lapsenuskossani näen Taivaan valoisana paikkana, jossa Jumala ja Hänen Poikansa istuvat valtaistuimella ja heidän palvojansa ympäröivät heidät, eikä itkua ja vaivaa ole.
Mutta en edes lapsena kokenut, että he olisivat lihaksikkaita ihmishahmoja, vaan olen ymmärtänyt heidät aineettomina olentoina.
Jos nyt tulevaa pitää jollakin tavoin etukäteen hahmottaa, niin minusta vanha kunnon kristillinen ajatusmalli, hyvyyden hengestä, ikuisesta rauhasta ja rakkaudesta tuntuu huomattavasti helpommalta uskoa, kuin mormonien henkilöt.
Kysyn ihan vain sivumennen, minkä ikäisinä ihmiset mormonien tuonpuolisuudessa elävät. Moni meistä kuolee vasta ikivanhana, raihnaisena ja väsyneenä, ei kai hänen ole pakko ottaa loppuun käytettyä kuortaan mukaansa rajan yli! Yritin kysyä kaksi erillistä kysymystä, mikä saisi ateistin vakuuttuneeksi Jumalasta eli kristinuskosta eli Jeesuksesta. Mikä olisi sellainen asia että Raamattuun voisi uskoa?
Ja toinen asia: Mikä saisi vakuuttuneeksi mormoniuskonnosta? Täällä vaan vastattiin miksi ei siihen usko, mutta mikä kokemus, tieto, asia voisi olla sellainen, että sitten uskoisi? Onhan sekin tietysti syy kun siinä ei ole sellaisia asioita joihin itse uskoo, siinä pitäisi olla niitä asioita joihin uskoo eikä muita asioita. Mutta siinä nyt sattuu olemaan muita asioita, onko ainoa peruste siis se että ne muut asiat ovat omasta mielestä vääriä ja oikean uskon pitäisi sisältää vain niitä asioita, joihin itse uskon?- kaksipisteto
" Mikä olisi sellainen asia että Raamattuun voisi uskoa?" no ei ainakaan voi uskoa, jos mormonien uskonto on totta, Raamattuhan kieltää muut jumalat kuin Jahven. Jos raamattu lähtökohtaisesti valehtelee miksi ihmeessä sen jumalaan ja hänen lupaamaansa messiaasen edes pitäisi uskoa?
- Kummastunut.lukijanne
Mormonit sanovat olevansa kristittyjä, ja kuitenkin uskova mormoni kysyy "Mikä olisi sellainen asia että Raamattuun voisi uskoa?" Kysyykö hän sitä yleisesti kaikilta lukijoilta vai ateisteilta?
Toinen ihmettely: "... onko ainoa peruste siis se että ne muut asiat ovat omasta mielestä vääriä ja oikean uskon pitäisi sisältää vain niitä asioita, joihin itse uskon? "
Miten joku voisi uskoa johonkin, jota ei miellä oikeaksi? Kukaan ei voi tunnustaa väärää uskontoa.
Raamattu on laaja kokonaisuus, jossa on mielestäni paljonkin ristiriitaisia asioita. Pitää kuitenkin ymmärtää, että sen kirjoitukset ovat monen sadan vuoden ajalta koottuja, niiden aikojen katsantokannoilla ja tietämyksellä kirjoitetut. niiden aikojen lakien ja yhteiskuntajärjestyksen vallitsemissa oloissa. Ne ovat ihmisten kirjoittamia.
Me ihmettelemme monia Raamatun viestejä.
Mutta kun olemme kristittyjä, olisi mieluummin luettava Uutta Testamenttia ja löydettävä sieltä sanoma, jonka se meille on tuonut.
UT:ssa ei kosteta, eikä taistella. Kristus tuli tuomaan rauhan ja tasapainon seuraajilleen. Sen pitäisi olla johtotähti jokaisessa uskonsuuntauksessa, myös mormonismissa, Ei Jeesus ihmetellyt Jumalan nimeä, Hän nimittää Isäksi ja tiesi olevansa Jumalan poika. Niin uskovat kristitytkin, ja odottavat aikaa, jolloin hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Eivät kristityt mieti millainen on tuleva kuolemanjälkeinen elämä, sillä se on salattu meiltä, ja vasta oikella hetkellä se meille valkenee.
Ei arkisen ihmisen järjellä voi harkita voiko tyhjästä luoda, miksi ihminen on luotu juuri tällaiseksi, voiko kukaan olla jumalan kaltainen, miksi Eeva antoi hedelmän, miksi mitäkin tapahtui, millä nimellä kutakin tuonpuoleista hahmoa nimitetään. Emmehän me edes tiedä, puhutaanko siellä ja mitä kieltä. Mormonien kirjoituksissa annetaan ymmärtää, että englanti olisi se virallinen kieli sielläkin puolen rajaa. Salaiset kasteessa annetut nimetkin sen osoittavat.
Saanko esittää epäilyni tästä kielikysymyksestä?
Jokaisessa kielessä lausutaan Jahvet ja Jehovat eri tavoin,. Mikä niistä olisi oikea?
Ei uskontoa selitä, uskonto on uskoa. Uskoa tuntemattomaan, uskoa hyvyyteen, uskoa iankaikkiseen elämään, uskoa lupaukseen.
Mormonit eivät sitä osaa, He saivartelevat. kaksipisteto kirjoitti:
" Mikä olisi sellainen asia että Raamattuun voisi uskoa?" no ei ainakaan voi uskoa, jos mormonien uskonto on totta, Raamattuhan kieltää muut jumalat kuin Jahven. Jos raamattu lähtökohtaisesti valehtelee miksi ihmeessä sen jumalaan ja hänen lupaamaansa messiaasen edes pitäisi uskoa?
Älä viitti vängätä, tiedät hyvin että mormonit uskovat Raamattuun ja vain yhteen Jumalaan, uskovat Jeesukseen. Juuri sinun pitäisi vastata tässä keskustelussa siihen, miksi et usko Jeesukseen, mikä saisi sinut uskomaan Jeesukseen? Sehän on selvä sinun kohdalla, ettet usko asiaan missään tapauksessa mormonien tavalla.
- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Älä viitti vängätä, tiedät hyvin että mormonit uskovat Raamattuun ja vain yhteen Jumalaan, uskovat Jeesukseen. Juuri sinun pitäisi vastata tässä keskustelussa siihen, miksi et usko Jeesukseen, mikä saisi sinut uskomaan Jeesukseen? Sehän on selvä sinun kohdalla, ettet usko asiaan missään tapauksessa mormonien tavalla.
Hyvin monet ihmiset uskovat Jeesukseen ja SIKSI eivät usko Joseph Smithiin. Molempiin uskominen sisältää ristiriidan.
Kummastunut.lukijanne kirjoitti:
Mormonit sanovat olevansa kristittyjä, ja kuitenkin uskova mormoni kysyy "Mikä olisi sellainen asia että Raamattuun voisi uskoa?" Kysyykö hän sitä yleisesti kaikilta lukijoilta vai ateisteilta?
Toinen ihmettely: "... onko ainoa peruste siis se että ne muut asiat ovat omasta mielestä vääriä ja oikean uskon pitäisi sisältää vain niitä asioita, joihin itse uskon? "
Miten joku voisi uskoa johonkin, jota ei miellä oikeaksi? Kukaan ei voi tunnustaa väärää uskontoa.
Raamattu on laaja kokonaisuus, jossa on mielestäni paljonkin ristiriitaisia asioita. Pitää kuitenkin ymmärtää, että sen kirjoitukset ovat monen sadan vuoden ajalta koottuja, niiden aikojen katsantokannoilla ja tietämyksellä kirjoitetut. niiden aikojen lakien ja yhteiskuntajärjestyksen vallitsemissa oloissa. Ne ovat ihmisten kirjoittamia.
Me ihmettelemme monia Raamatun viestejä.
Mutta kun olemme kristittyjä, olisi mieluummin luettava Uutta Testamenttia ja löydettävä sieltä sanoma, jonka se meille on tuonut.
UT:ssa ei kosteta, eikä taistella. Kristus tuli tuomaan rauhan ja tasapainon seuraajilleen. Sen pitäisi olla johtotähti jokaisessa uskonsuuntauksessa, myös mormonismissa, Ei Jeesus ihmetellyt Jumalan nimeä, Hän nimittää Isäksi ja tiesi olevansa Jumalan poika. Niin uskovat kristitytkin, ja odottavat aikaa, jolloin hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Eivät kristityt mieti millainen on tuleva kuolemanjälkeinen elämä, sillä se on salattu meiltä, ja vasta oikella hetkellä se meille valkenee.
Ei arkisen ihmisen järjellä voi harkita voiko tyhjästä luoda, miksi ihminen on luotu juuri tällaiseksi, voiko kukaan olla jumalan kaltainen, miksi Eeva antoi hedelmän, miksi mitäkin tapahtui, millä nimellä kutakin tuonpuoleista hahmoa nimitetään. Emmehän me edes tiedä, puhutaanko siellä ja mitä kieltä. Mormonien kirjoituksissa annetaan ymmärtää, että englanti olisi se virallinen kieli sielläkin puolen rajaa. Salaiset kasteessa annetut nimetkin sen osoittavat.
Saanko esittää epäilyni tästä kielikysymyksestä?
Jokaisessa kielessä lausutaan Jahvet ja Jehovat eri tavoin,. Mikä niistä olisi oikea?
Ei uskontoa selitä, uskonto on uskoa. Uskoa tuntemattomaan, uskoa hyvyyteen, uskoa iankaikkiseen elämään, uskoa lupaukseen.
Mormonit eivät sitä osaa, He saivartelevat.No siinä oli hyvä v astaus. Jeesukseen uskomista kysyin tietysti juuri ateisteilta, agnostikoilta ja muilta, jotka eivät Häneen usko.
Sinulta että mikä asia voisi saada sinut uskomaan mormonien tavalla? Minä uskon heti johonkin toiseen uskoon, jos Jumala minulle näin sanoo. Tällä hetkellä esim. kielillä puhuminen minusta näyttää oikeammalta helluntailaisilla kuin mormoneilla, mutta tutkin tarkkaan miten asia on ja rukoilen johdatusta asiassa. Siitä en halua täällä keskustella kun nämä muutamat anti-mormonit käyvät kimppuun kuin hyeenat, eikä heidän kanssaan sellaisista asioista saa kunnon keskustelua aikaan.
Vastasit että miten voi uskoa johonkin, jota ei miellä oikeaksi. Se on kyllä riittävä vastaus, mutta kysymykseni tarkoitus oli kysyä, että millainen asia voisi saada sinut uskomaan esimerkiksi jatkuvaan ilmoitukseen niinkuin mormonit? Miten ratkaiset, mikä ilmoitus on Jumalalta ja mikä ei?
Usko on uskoa. Mutta on se esimerkiksi uskoa Jeesuksen ylösnousemukseen, eikä vain tuota uskoa kuin sanoit. Jotkut uskonasiat ovat tosia, jotkut vääräoppisia. Ei siitäkään pääse mihinkään. Muiden mielipide mormoneista on itse asiassa juuri se, että he ovat vääräoppisia, ei se etteivät mormonit uskoisi Kristukseen, muiden mielestä mormonit uskovat Kristukseen väärällä tavalla.- kaksipisteto
Olli.S kirjoitti:
Mormonit oman ilmoituksensa mukaan uskovat moniin jumaliin ja raamatun Jahve on heille valehtelija ja sama kuin Jeesus. Siksihän sinäkin joka kerta olet eri mieltä Jahven ilmoituksista kun niitä esitetään.
Jos raamatun ilmoitukset eivät ole totta silloin Raamatun Jeesuskaan ei voi olla tosi ja muuta Jeesusta ei ole. - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Mormonit oman ilmoituksensa mukaan uskovat moniin jumaliin ja raamatun Jahve on heille valehtelija ja sama kuin Jeesus. Siksihän sinäkin joka kerta olet eri mieltä Jahven ilmoituksista kun niitä esitetään.
Jos raamatun ilmoitukset eivät ole totta silloin Raamatun Jeesuskaan ei voi olla tosi ja muuta Jeesusta ei ole.Taas kerran julistat oppiasi, että se mkä on vastoin tulkintaasi on valetta!
- Höpölöpsis
Selkeyttä kirjoitti:
Taas kerran julistat oppiasi, että se mkä on vastoin tulkintaasi on valetta!
Ei kysymys ole tulkinnasta. Jos ensimmäisessä käskyssä kielletään ihmiseltä mutt Jumalat kuin käskyn antaja, silloin muita Jumalia ei saa olla. Asiassa ei ole tulkinnanvaraa.
Teillähän käskyn antaja ei ole edes korkein Jumala. Hän siis valehtelee. - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Taas kerran julistat oppiasi, että se mkä on vastoin tulkintaasi on valetta!
En tukitse, vaan julistan Raamatun sanomaa juuri sellaisen kuin se Raamatussa on, kuten nimim. höpölöpsiskin tuossa toteaa. Teidän mormonien opetus on, että mikä on vastoin Smithin oppia on valetta, olkoon vaikka Raamatun käsky .
- Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
En tukitse, vaan julistan Raamatun sanomaa juuri sellaisen kuin se Raamatussa on, kuten nimim. höpölöpsiskin tuossa toteaa. Teidän mormonien opetus on, että mikä on vastoin Smithin oppia on valetta, olkoon vaikka Raamatun käsky .
Siinäpä se tukintasi tulee, kun luulet, etteivät Jehova ja Jeesus Kristus ole sama persoona, vaikka Raamattu niin sanoo - tosin ei noilla sanoilla, mutta näin:
1. Kor. 10:4
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Johanneksen evankeliumin alku osoittaa samaa. - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Siinäpä se tukintasi tulee, kun luulet, etteivät Jehova ja Jeesus Kristus ole sama persoona, vaikka Raamattu niin sanoo - tosin ei noilla sanoilla, mutta näin:
1. Kor. 10:4
ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Johanneksen evankeliumin alku osoittaa samaa.Selität siis että Jahve valehtelee kun ilmoittaa että on ainoa jumala ja että messias on hänen lähettämänsä, voideltunsa? Miksi oma tulkintasi tuosta yhdestä jakeesta joka ei sano mitä väität, on totta, mutta Raamatun jatkuvat sadat suorat ilmoitukset jotka sanovat muuta , ovatkin valhetta ?
Jos Jeesus on eksoduksessa vain antamassa hengellistä juomaa, kuka on se Paavalin ja Jeesuksen Jumalaksi kutsuma, joka mainitaan itse tarinassa nimellä Jahve satoja kertoja, joka vapautti israelin egyptistä, joka henkilökohtaisesti kävi tappamassa Egyptin esikoiset ja henkilökohtaisesti kävi antamassa lain, jossa ilmoitti että lakia pitää noudattaa KOSKA hän itse on ainoa jumala joka on olemassa?
Mihin tarkoitukseen olisi tämä alhainen valehtelu -ja petosvyyhti jota te mormonit tarjoatte, joka jatkuu läpi koko raamatun historia ? Miksi ylipäänsä pitäisi palvoa jumalaa tai ketään muutakaan joka on moraaliton petkuttaja? Vastaus on selvä, ei pidäkään, eikä raamatussa valehdellakaan, vaan siellä Jahve on mitä ilmoittaa ja Jeesus on Jahven lähettämä messias .
Mormonismi on se joka valehtelee koska jos raamatun ilmoitus jumalasta on totta, mormonismin jumala ei voi olla ja tehän uskotte Smithiä, joka on se, joka teille lupaa sen mitä haluatte: ikinainnin, jumaluuden, haaremit ja oman planeetan jumaloitavaksi. Siksi Raamatun Jeesus joutaa viemäriin, mutta Smith ei. - Kummastunut.lukijanne
Olli.S kirjoitti:
No siinä oli hyvä v astaus. Jeesukseen uskomista kysyin tietysti juuri ateisteilta, agnostikoilta ja muilta, jotka eivät Häneen usko.
Sinulta että mikä asia voisi saada sinut uskomaan mormonien tavalla? Minä uskon heti johonkin toiseen uskoon, jos Jumala minulle näin sanoo. Tällä hetkellä esim. kielillä puhuminen minusta näyttää oikeammalta helluntailaisilla kuin mormoneilla, mutta tutkin tarkkaan miten asia on ja rukoilen johdatusta asiassa. Siitä en halua täällä keskustella kun nämä muutamat anti-mormonit käyvät kimppuun kuin hyeenat, eikä heidän kanssaan sellaisista asioista saa kunnon keskustelua aikaan.
Vastasit että miten voi uskoa johonkin, jota ei miellä oikeaksi. Se on kyllä riittävä vastaus, mutta kysymykseni tarkoitus oli kysyä, että millainen asia voisi saada sinut uskomaan esimerkiksi jatkuvaan ilmoitukseen niinkuin mormonit? Miten ratkaiset, mikä ilmoitus on Jumalalta ja mikä ei?
Usko on uskoa. Mutta on se esimerkiksi uskoa Jeesuksen ylösnousemukseen, eikä vain tuota uskoa kuin sanoit. Jotkut uskonasiat ovat tosia, jotkut vääräoppisia. Ei siitäkään pääse mihinkään. Muiden mielipide mormoneista on itse asiassa juuri se, että he ovat vääräoppisia, ei se etteivät mormonit uskoisi Kristukseen, muiden mielestä mormonit uskovat Kristukseen väärällä tavalla.Ihan ensimmäiseksi: Minä en usko mihinkääm "ilmoituksiin". Joku saa ilmoituksen ja kertoo sen edelleen, se on hänen asiansa. Minä en usko, että kukaan ihminen voi saa jumaluulelta tiedotuksen, joka muuttaisi uskonnon suuntaa.
Uskonto on tapa palvella jumaluuta.
Toisissa uskonnoissa tarvitaan monimutkaiset riitit, kasteet ja vaatetus, toisiin uskontoihin riittää yksin lausuttu rukous, kun sydän sitä vaatii.
Taivaallinen, Ikiaikainen Jumalamme ei katso, miten häntä palvotaan, Hän ottaa vastaan hartaat rukoukset, kiitollisuuden ja pyynnöt, jotka on esitetty hädän hetkellä. Joka tähän yhteyteen pääsee, ei häneltä mitään puutu.
Usko ja uskonnot ovat kaksi eri asiaa, ja siksi teidän jatkuva kärvistelemisenne siitä, mikä on oikea jumala, kuka on valehdellut, missä sanotaan totuus, missä ei - se kaikki on tuuleen kirjoitettu.
Maailman toisella puolen on ihmisiä, jotka eivät ole kuulleet mitään Moronista, Joseph Smithista, tai Martti Lutherista tai muista uskonsuunnista. Silti he voivat olla mitä hartaimpia uskovaisia ja tuntea yhteyttä Taivaalliseen Isäänsä.
Ette kai ajattele, että he ovat väärässä? kaksipisteto kirjoitti:
Selität siis että Jahve valehtelee kun ilmoittaa että on ainoa jumala ja että messias on hänen lähettämänsä, voideltunsa? Miksi oma tulkintasi tuosta yhdestä jakeesta joka ei sano mitä väität, on totta, mutta Raamatun jatkuvat sadat suorat ilmoitukset jotka sanovat muuta , ovatkin valhetta ?
Jos Jeesus on eksoduksessa vain antamassa hengellistä juomaa, kuka on se Paavalin ja Jeesuksen Jumalaksi kutsuma, joka mainitaan itse tarinassa nimellä Jahve satoja kertoja, joka vapautti israelin egyptistä, joka henkilökohtaisesti kävi tappamassa Egyptin esikoiset ja henkilökohtaisesti kävi antamassa lain, jossa ilmoitti että lakia pitää noudattaa KOSKA hän itse on ainoa jumala joka on olemassa?
Mihin tarkoitukseen olisi tämä alhainen valehtelu -ja petosvyyhti jota te mormonit tarjoatte, joka jatkuu läpi koko raamatun historia ? Miksi ylipäänsä pitäisi palvoa jumalaa tai ketään muutakaan joka on moraaliton petkuttaja? Vastaus on selvä, ei pidäkään, eikä raamatussa valehdellakaan, vaan siellä Jahve on mitä ilmoittaa ja Jeesus on Jahven lähettämä messias .
Mormonismi on se joka valehtelee koska jos raamatun ilmoitus jumalasta on totta, mormonismin jumala ei voi olla ja tehän uskotte Smithiä, joka on se, joka teille lupaa sen mitä haluatte: ikinainnin, jumaluuden, haaremit ja oman planeetan jumaloitavaksi. Siksi Raamatun Jeesus joutaa viemäriin, mutta Smith ei.Minusta on ihan turha keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka väittää, että hänen tulkintansa Raamatun sanasta ei ole tulkinta vaan Raamatun sana ja vääristelee ja rienaa mormonien käsityksiä.
Kerrataan kuitenkin vielä pääasiat: Mormonien mielestä, niinkuin muidenkin mielestä on vain yksi Jumala. Se ei estä, etteikö Poikakin olisi Jumala ja Pyhä Henki Jumala. Näin ajattelee koko kristikunta. Eikä se estä etteikö taivaassa olisi monia korkeita henkiolentoja ja kirkastettuja olentoja Jumalan lisäksi, jotkut jopa jumal'olentojen tasoisia. Ja vaikka Jumala on Henki, ei siitä seuraa että Hän on vain henki, Hänellä voi olla myös kirkastettu ruumis ja ylösnoussut ruumis aivan kuin Jeesuksellakin kiistämättä on aivan eksplisiittisesti Raamatun mukaan.
Joka väittää ettei tämä ole Raamatun mukaista, on yksinkertaisesti väärässä, vaikka Raamatun voi muullakin tavoin tulkita. Tämä on yksi tapa tulkita Raamattua eikä ole millään tavoin Raamatun vastainen.
Koittaisit vähän rukoilla ja kysyä Jumalalta, onko Hän olemassa ja miten Raamattu pitäisi tulkita. Eihän se avaudu muuta kuin Jumalan avulla. Lähtökohtasi jo estää sinua ymmärtämästä Raamatun sanomaa oikealla tavalla.- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Minusta on ihan turha keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka väittää, että hänen tulkintansa Raamatun sanasta ei ole tulkinta vaan Raamatun sana ja vääristelee ja rienaa mormonien käsityksiä.
Kerrataan kuitenkin vielä pääasiat: Mormonien mielestä, niinkuin muidenkin mielestä on vain yksi Jumala. Se ei estä, etteikö Poikakin olisi Jumala ja Pyhä Henki Jumala. Näin ajattelee koko kristikunta. Eikä se estä etteikö taivaassa olisi monia korkeita henkiolentoja ja kirkastettuja olentoja Jumalan lisäksi, jotkut jopa jumal'olentojen tasoisia. Ja vaikka Jumala on Henki, ei siitä seuraa että Hän on vain henki, Hänellä voi olla myös kirkastettu ruumis ja ylösnoussut ruumis aivan kuin Jeesuksellakin kiistämättä on aivan eksplisiittisesti Raamatun mukaan.
Joka väittää ettei tämä ole Raamatun mukaista, on yksinkertaisesti väärässä, vaikka Raamatun voi muullakin tavoin tulkita. Tämä on yksi tapa tulkita Raamattua eikä ole millään tavoin Raamatun vastainen.
Koittaisit vähän rukoilla ja kysyä Jumalalta, onko Hän olemassa ja miten Raamattu pitäisi tulkita. Eihän se avaudu muuta kuin Jumalan avulla. Lähtökohtasi jo estää sinua ymmärtämästä Raamatun sanomaa oikealla tavalla.Luulisi, että edes käskyt ymmärrettäisiin sellaisinaan. Jos Raamattu on totta, silloin käskyjen pitäisi tarkoittaa sitä mitä niissä sanotaan.
Höpölöpsis kirjoitti:
Luulisi, että edes käskyt ymmärrettäisiin sellaisinaan. Jos Raamattu on totta, silloin käskyjen pitäisi tarkoittaa sitä mitä niissä sanotaan.
Koita nyt ajatella että ei saa kumartaa kuin Jeesusta, ei ole muuta Jumalaa, niin ehkä saat oivalluksen mistä on kysymys. Korkeita enkeleitä ja muita jumal'olentoja ei saa palvoa eikä kumartaa, eikä epäjumalia, pakanajumalia, eikä mitään kuvaa tai olentoa. On vain yksi Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Krusifiksit ja ristit alttarin yllä jo rikkovat tätä sääntöä, ei mormonit. Siinä sinulle mitä käskyt tarkoittavat, kyllä niitäkin luetaan aika monella tavalla. Siinä sinulle miten ne ymmärretään sellaisinaan, joka sunnuntai kumarretaan jumalankuvia.
Käskyt ovat kymmenen käskyä ja Jeesuksen opetukset. Niidenkin noudattamisessa on se ristiriita, ettei kukaan ihminen pysty niitä noudattamaan, siis erityisesti vuorisaarnaa. Toisaalta voidaan ajatella että täytyy vaan noudattaa evankeliumin yksinkertaisia periaatteita, ja se on ajanpitkää helppoa, kun pääsee helmasynneistään vähitellen tai hetkessä.- Höpölöpsis
Olli.S kirjoitti:
Koita nyt ajatella että ei saa kumartaa kuin Jeesusta, ei ole muuta Jumalaa, niin ehkä saat oivalluksen mistä on kysymys. Korkeita enkeleitä ja muita jumal'olentoja ei saa palvoa eikä kumartaa, eikä epäjumalia, pakanajumalia, eikä mitään kuvaa tai olentoa. On vain yksi Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Krusifiksit ja ristit alttarin yllä jo rikkovat tätä sääntöä, ei mormonit. Siinä sinulle mitä käskyt tarkoittavat, kyllä niitäkin luetaan aika monella tavalla. Siinä sinulle miten ne ymmärretään sellaisinaan, joka sunnuntai kumarretaan jumalankuvia.
Käskyt ovat kymmenen käskyä ja Jeesuksen opetukset. Niidenkin noudattamisessa on se ristiriita, ettei kukaan ihminen pysty niitä noudattamaan, siis erityisesti vuorisaarnaa. Toisaalta voidaan ajatella että täytyy vaan noudattaa evankeliumin yksinkertaisia periaatteita, ja se on ajanpitkää helppoa, kun pääsee helmasynneistään vähitellen tai hetkessä.Tuossakin Tapani opettaa eri tavalla. Hänen mukaansa vain Isä-Jumalaa saa palvoa, ei Jeesusta.
Toisekseen, sinun pitää perehtyä polyteismin määritelmään. Palvottavien jumalien lukumäärä voi olla yksi (esim. henoteismi), mutta jumalien lukumäärä voi olla monta. Silloin on kyse tietenkin polyteismistä, ei monoteismistä.
Että kun kukaan ihminen ei pysty noudattamaan käskyjä, niistä ei pidä välittää?
Aika moni ihminen pystyy olemaan pitämättä monta Jumalaa. Aika moni ihminen pystyy olemaan tappamatta toista ihmistä. Aika moni ihminen pystyy olemaan varastamatta. Aika moni ihminen pystyy olemaan tekemättä huorin. Jos mormonit eivät pysty, se ei todista mitään muista ihmisistä... - kaksipisteto
Olli.S kirjoitti:
Minusta on ihan turha keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka väittää, että hänen tulkintansa Raamatun sanasta ei ole tulkinta vaan Raamatun sana ja vääristelee ja rienaa mormonien käsityksiä.
Koittaisit vähän rukoilla ja kysyä Jumalalta, onko Hän olemassa ja miten Raamattu pitäisi tulkita. Eihän se avaudu muuta kuin Jumalan avulla. Lähtökohtasi jo estää sinua ymmärtämästä Raamatun sanomaa oikealla tavalla."Minusta on ihan turha keskustella sellaisen ihmisen kanssa, joka väittää, että hänen tulkintansa Raamatun sanasta ei ole tulkinta vaan Raamatun sana ja vääristelee ja rienaa mormonien käsityksiä." Minusta on turha keskustella sellaisen ihmisen kanssa joka ei tunne Raamattua mutta silti väittää ettei siellä sanota mitä sanotaan ja myös että siellä sanotaan mitä ei sanota . Raamatun koko ilmoitus rienaa mormonismia .
- Selkeyttä
Höpölöpsis kirjoitti:
Tuossakin Tapani opettaa eri tavalla. Hänen mukaansa vain Isä-Jumalaa saa palvoa, ei Jeesusta.
Toisekseen, sinun pitää perehtyä polyteismin määritelmään. Palvottavien jumalien lukumäärä voi olla yksi (esim. henoteismi), mutta jumalien lukumäärä voi olla monta. Silloin on kyse tietenkin polyteismistä, ei monoteismistä.
Aika moni ihminen pystyy olemaan pitämättä monta Jumalaa. Aika moni ihminen pystyy olemaan tappamatta toista ihmistä. Aika moni ihminen pystyy olemaan varastamatta. Aika moni ihminen pystyy olemaan tekemättä huorin. Jos mormonit eivät pysty, se ei todista mitään muista ihmisistä...Laske montako Jumalaa tässä mainitaan:
Joh. 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Entä montako tässä:
Ap. t. 7:55
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69] - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Laske montako Jumalaa tässä mainitaan:
Joh. 1
Entä montako tässä:
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]Yksi kummassakin ja myös Johannes näki Jumalan jonka oikealla puolella oli Jeesus ja Jumalan kirkkauden mutta sen paremmin Jeesusta kuin kirkautta ei sanota jumalaksi. Sanonta on VT:stä ja Jahveakin on siinä tapauksessa kaksi koska Jahven kirkkaus, hepreaksi kunnia , näkyi kun jahven läsnäolo koettiin "Mooses ei voinut astua pyhäkkötelttaan, koska pilvi oli asettunut pyhäkköteltan päälle ja Jahven kirkkaus täytti telttamajan. "
- Ev.lut
Voisit aloittaa vaikkapa kertomalla yhden Smithin profetian/ ennustuksen joka on toteutunut. Sitten voisit jatkaa kertomalla yhden asian joka todistaa MK: n oikeellisuudesta eli että se on joskus tapahtunut. Tällaisena tulee kyseeseen arkeologinen löytö.
- Kummastunut.lukijanne
Höpölöpsis kirjoitti:
Tuossakin Tapani opettaa eri tavalla. Hänen mukaansa vain Isä-Jumalaa saa palvoa, ei Jeesusta.
Aika moni ihminen pystyy olemaan pitämättä monta Jumalaa. Aika moni ihminen pystyy olemaan tappamatta toista ihmistä. Aika moni ihminen pystyy olemaan varastamatta. Aika moni ihminen pystyy olemaan tekemättä huorin. Jos mormonit eivät pysty, se ei todista mitään muista ihmisistä...Koko ongelma on siinä, että ette hyväksy Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä yhdeksi kolmiyhteiseksi Jumalaksi, vaan erottelette ne toisistaan.
Vaikea on yhdistää sitten tiedot, kun ne pitää jakaa kolmeen eri osoitteeseen.
Teette uskonnosta eräänlaisen puolueen, jossa on sama vallan jako kuin maallisissakin puolueissa. Puolueissa on eri näkemyksiä, ja vaikka suunta on sama, syytätte tosianne valehtelusta ja tulkitsette puolueohjelmaa eri tavoin.
Muutatte tuonpuoleiseen tämän mailman asenteet, tavat ja tottumukset.
Se kummastuttaa todellakin. - kaksipisteto
Kummastunut.lukijanne kirjoitti:
Koko ongelma on siinä, että ette hyväksy Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä yhdeksi kolmiyhteiseksi Jumalaksi, vaan erottelette ne toisistaan.
Vaikea on yhdistää sitten tiedot, kun ne pitää jakaa kolmeen eri osoitteeseen.
Teette uskonnosta eräänlaisen puolueen, jossa on sama vallan jako kuin maallisissakin puolueissa. Puolueissa on eri näkemyksiä, ja vaikka suunta on sama, syytätte tosianne valehtelusta ja tulkitsette puolueohjelmaa eri tavoin.
Muutatte tuonpuoleiseen tämän mailman asenteet, tavat ja tottumukset.
Se kummastuttaa todellakin.Ei se vielä riitää koska mormonien kolme ei ole sama kuin kristinuskon kolminaisuus vaan on " "Isä eli Elohim. Poika eli Jehova ja Aadam eli Mikael. "
Elohim on Smithin saamien uusien ilmoitusten mukaan Korotettu ihminen joka vaimoineen asuu lähellä kolob- nimistä tähteä. Hän on ruumiillinen olento joka on kehityksen kautta tullut jumalaksi oltuaan joskus kuten me ihmiset nyt. Jeesus on sama kuin Jahve, mormonit vain käyttävät nimeä Jehova koska luulevat että nimi oli alunperin raamatussa noin ja kolmas on sitten tuo aatamin ja jonkun enkelin yhdistelmä. Sitä en tiedä mihin Pyhä henki on kadonut mutta ei sillä l ole väliä koska hän ei mormonismissa voi olla totuuden henki joten hänet on kai turhana lempattu pois . - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Ei se vielä riitää koska mormonien kolme ei ole sama kuin kristinuskon kolminaisuus vaan on " "Isä eli Elohim. Poika eli Jehova ja Aadam eli Mikael. "
Elohim on Smithin saamien uusien ilmoitusten mukaan Korotettu ihminen joka vaimoineen asuu lähellä kolob- nimistä tähteä. Hän on ruumiillinen olento joka on kehityksen kautta tullut jumalaksi oltuaan joskus kuten me ihmiset nyt. Jeesus on sama kuin Jahve, mormonit vain käyttävät nimeä Jehova koska luulevat että nimi oli alunperin raamatussa noin ja kolmas on sitten tuo aatamin ja jonkun enkelin yhdistelmä. Sitä en tiedä mihin Pyhä henki on kadonut mutta ei sillä l ole väliä koska hän ei mormonismissa voi olla totuuden henki joten hänet on kai turhana lempattu pois .Annat värää tietoa. Jumaluuteen kuuluvat erilliset Isä, Poika ja Pyhä Henki. Heistä jokainen on Jumala ja Heitä yhdessä sanotaan yhdeksi Jumalaksi. Aadam ei ole Jumala.
Uskonkappaleet:
1 Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.
2 Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään eivätkä Aadamin rikkomuksesta.
3 Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.
4 Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset ovat ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.
5 Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen sen toimituksia miehen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on toimivalta.
6 Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin apostoleihin, profeettoihin, paimeniin, opettajiin, evankelistoihin ja niin edelleen.
7 Me uskomme kielillä puhumisen, profetian, ilmoituksen, näkyjen, parantamisen, kielten tulkitsemisen ja niin edelleen lahjaan.
8 Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin se on oikein käännetty; me uskomme myös, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa.
9 Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, kaiken, mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita.
10 Me uskomme Israelin todelliseen kokoamiseen ja kymmenen heimon palauttamiseen, että Siion (Uusi-Jerusalem) rakennetaan Amerikan mantereelle, että Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä ja että maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa.
11 Me vaadimme oikeutta palvella kaikkivaltiasta Jumalaa oman omantuntomme vaatimusten mukaan ja sallimme kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelivatpa he miten, missä tai mitä tahansa.
12 Me uskomme, että kuninkaille, presidenteille, hallitsijoille ja hallitusmiehille tulee olla alamainen ja että tulee noudattaa, kunnioittaa ja ylläpitää lakia.
13 Me uskomme, että tulee olla vilpitön, uskollinen, siveellinen, hyväntahtoinen ja hyveellinen ja että tulee tehdä hyvää kaikille ihmisille; tosiaankin, voimme sanoa seuraavamme Paavalin kehotusta – me uskomme kaikessa, me toivomme kaikessa, me olemme kestäneet paljon ja toivomme voivamme kestää kaiken. Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme.
Joseph Smith - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Annat värää tietoa. Jumaluuteen kuuluvat erilliset Isä, Poika ja Pyhä Henki. Heistä jokainen on Jumala ja Heitä yhdessä sanotaan yhdeksi Jumalaksi. Aadam ei ole Jumala.
Uskonkappaleet:
1 Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.
2 Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään eivätkä Aadamin rikkomuksesta.
3 Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.
4 Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset ovat ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.
5 Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen sen toimituksia miehen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on toimivalta.
6 Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin apostoleihin, profeettoihin, paimeniin, opettajiin, evankelistoihin ja niin edelleen.
7 Me uskomme kielillä puhumisen, profetian, ilmoituksen, näkyjen, parantamisen, kielten tulkitsemisen ja niin edelleen lahjaan.
8 Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin se on oikein käännetty; me uskomme myös, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa.
9 Me uskomme kaiken, mitä Jumala on ilmoittanut, kaiken, mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita.
10 Me uskomme Israelin todelliseen kokoamiseen ja kymmenen heimon palauttamiseen, että Siion (Uusi-Jerusalem) rakennetaan Amerikan mantereelle, että Kristus tulee hallitsemaan henkilökohtaisesti maan päällä ja että maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa.
11 Me vaadimme oikeutta palvella kaikkivaltiasta Jumalaa oman omantuntomme vaatimusten mukaan ja sallimme kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelivatpa he miten, missä tai mitä tahansa.
12 Me uskomme, että kuninkaille, presidenteille, hallitsijoille ja hallitusmiehille tulee olla alamainen ja että tulee noudattaa, kunnioittaa ja ylläpitää lakia.
13 Me uskomme, että tulee olla vilpitön, uskollinen, siveellinen, hyväntahtoinen ja hyveellinen ja että tulee tehdä hyvää kaikille ihmisille; tosiaankin, voimme sanoa seuraavamme Paavalin kehotusta – me uskomme kaikessa, me toivomme kaikessa, me olemme kestäneet paljon ja toivomme voivamme kestää kaiken. Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme.
Joseph SmithJaha nyt jumalanne ei siis olekaan korotettu ihminen ?Raamatun jumala kuitenkin varmuudella on Jahve ja Jeesus Jumalan lähettämä messias, joten jahve ja jeesus eivät ole sama henkilö. Pyhää henkeä tai Jeesusta ei raamattu kutsu jumalaksi vaan myös UT ilmoittaa yksiselitteisesti että on vain YKSI jumala, Jeesus itse vahvistaa sen ja Paavali sanoo sen . Kolmea jumalaa ei Raamatussa ole .
"on vain yksi ainoa Jumala."1kor.8:4
"Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus" 1.Tim.
28 Muuan lainopettaja oli seurannut heidän väittelyään ja huomannut, miten hyvän vastauksen Jeesus saddukeuksille antoi. Hän tuli nyt Jeesuksen luo ja kysyi: "Mikä käsky on kaikkein tärkein?" [Matt. 22:34-40; Luuk. 10:25-28]
29 Jeesus vastasi: "Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel:Jahve , meidän Jumalamme, on ainoa herra
30 Rakasta Jahvea , Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.' - Anonyymi
Voiko tuohon uskoa?
Yleisessä opetuksessa mormonikirkko puhuu meidän planeetan Jumalasta ja vaikenee muista. Sekä Raamatun että mormonien kirjan mukaan Jumala on kuitenkin muuttumaton. Ajatus Jumalasta kehittyneenä ihmisenä liittyy oppiin luomisesta. Mormoni opin mukaan aine on ikuista OL 93:33 Näin ollen maan luominen ei ollut tyhjästä, vaan olemassa olevan aineen järjestämisestä niin että maa sai muotonsa KH Abraham 4: 1,2 Joseph Smith opetti "Nyt kysyn kaikilta oppineilta miehiltä, jotka luulevat minua, miksi oppineet miehet, jotka saarnaavat pelastusta, sanovat että Jumala loi taivaat ja maan tyhjästä ja syy on se että he ovat oppimattomia. Sana luoda tulee sanasta baurau sitä se ei tarkoita se tarkoittaa järjestää. Niimpä päättelemme, että Jumala oli aineita joista hän järjesti maailman kaaoksen kaoottinen aine, joka on elementti ja jossa asuu kaikki kirkkaus. Elementti on ollut olemassa sen aikaa kuin hänkin. Elementin puhtaat periaatteet ovat periaatteita, jotka eivät koskaan tuhoudu. Niitä voi järjestää aina uudelleen ja uudelleen, mutta ei tuhota.
Siitä että aine on ikuista ja että Jumala on aikaisemmin ollut ihminen seuraa myös se että aine on vahvempaa kuin Jumala, sillä alussa ei ollut olemassa Jumala, vaan aine. miten ensimmäinen ihminen sitten on syntynyt? Aineen ohella myös äly on ikuista Älyä eli totuuden valoa ei ole luotu eikä tehty eikä sitä voidakaan luoda eikä tehdä OL 93:29 Ihmisen älyä ei ole luotu, vaan se on ollut olemassa aina. Tämä pitää paikkansa yhtä hyvin meidän jokaisen kuin Jumalan suhteen. Sekä Jumalan äly henkiset ominaisuudet että ruumiin ainesosat ovat iankaikkisia. Luomisessa ja syntymässä on siis kysymys vain valmiiden osien yhdistelemisestä. Niinpä ihmisen on mahdollista kehittyä jumalaksi, koska ihminen sen enempää kuin Jumalakaan ei ole ainutkertainen.
Voidakseen kehittyä jumalaksi ihmisen on käytävä läpi temppelitoimitukset (endaument- seremonia) ja solmittava avioliitto iankaikkisuutta varten OL 132: 19- 20 Näin ollen myös meidän Jumalamme ollessaan vielä ihminen on käynyt läpi temppelitoimitukset ja vihitty iankaikkiseen avioliittoon. Eikä pelkästään yhden vaan monien vaimojen kanssa. Samassa oppi ja liittojen luvussa 132 jossa ilmoitetaan iankaikkisen avioliiton merkitys, tähän liitetään myös moniavioisuus. Tämä puolestaan tulee ymmärrettäväksi ihmisen kehityksen näkökulmasta. Vuoden 1844 huhtikuun konferenssissa Joseph Smith opetti " Teidän on opittava kuinka teistä itsestänne tulee Jumalia siirtymällä vähäisemmästä vaiheesta seuraavaan armosta armoon korotuksesta korotukseen, kunnes pystytte istumaan kirkkaudessa kuten ne, jotka istuvat iankaikkisen voiman valtaistuimella.
Voiko tuota sanoa Kristinuskoksi? EI parhaalla tahdollakaan. Ainakin Raamatun he sivuuttaa ja luomiskertomuksen. Ja Jumalasta tehdään moninaintia harjoittava.
VOI MITÄ JUMALAN PILKKAA!!! - Anonyymi
Olli.S kirjoitti:
"Älä viitti vängätä, tiedät hyvin että mormonit uskovat Raamattuun ja vain yhteen Jumalaan, uskovat Jeesukseen."
Uskotte Raamattuun vain siltä osin kuin se on teidän mielestä oikein käännetty ja tuota oikein käännetty on teidän mielestä hyvin vähän.
Te ette usko yhteen Jumalaan, vaan moneen jumalaan. Teidän mukaan Jeesus on luotu. - Anonyymi
Selkeyttä kirjoitti:
Laske montako Jumalaa tässä mainitaan:
Joh. 1
Entä montako tässä:
Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]YKSI
- Anonyymi
kaksipisteto kirjoitti:
Yksi kummassakin ja myös Johannes näki Jumalan jonka oikealla puolella oli Jeesus ja Jumalan kirkkauden mutta sen paremmin Jeesusta kuin kirkautta ei sanota jumalaksi. Sanonta on VT:stä ja Jahveakin on siinä tapauksessa kaksi koska Jahven kirkkaus, hepreaksi kunnia , näkyi kun jahven läsnäolo koettiin "Mooses ei voinut astua pyhäkkötelttaan, koska pilvi oli asettunut pyhäkköteltan päälle ja Jahven kirkkaus täytti telttamajan. "
Huomaa Stefanus rukoili Jeesusta. Vain Jumalaa voidaan rukoilla.
APT. 7: 59. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!" - Anonyymi
kaksipisteto kirjoitti:
Yksi kummassakin ja myös Johannes näki Jumalan jonka oikealla puolella oli Jeesus ja Jumalan kirkkauden mutta sen paremmin Jeesusta kuin kirkautta ei sanota jumalaksi. Sanonta on VT:stä ja Jahveakin on siinä tapauksessa kaksi koska Jahven kirkkaus, hepreaksi kunnia , näkyi kun jahven läsnäolo koettiin "Mooses ei voinut astua pyhäkkötelttaan, koska pilvi oli asettunut pyhäkköteltan päälle ja Jahven kirkkaus täytti telttamajan. "
Oikealla oleminen tarkoittaa valtaa.
- Anonyymi
Selkeyttä kirjoitti:
Annat värää tietoa. Jumaluuteen kuuluvat erilliset Isä, Poika ja Pyhä Henki. Heistä jokainen on Jumala ja Heitä yhdessä sanotaan yhdeksi Jumalaksi. Aadam ei ole Jumala.
Uskonkappaleet:
Joseph Smith"2 Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään eivätkä Aadamin rikkomuksesta."
Aatamista ja Eevasta tuli synti ja me olemme osalliset perisynnistä ja vain Jeesuksessa voimme saada armon. Myös pieni lapsi on synnissä ja siksi tarvitsee Jeesusta ja on siksi kastettava mahdollisimman pian.
Perisynti
Näin mormonit väittää, ettei perisyntiä ole Raamatussa. Minä löysin muutaman kohdan missä on.
JOB 14: 4. Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään
PS. 51 : 7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt
1MOOS. 8: 21. Ja Herra tunsi suloisen tuoksun ja sanoi sydämessänsä: "En minä koskaan enää kiroa maata ihmisen tähden; sillä ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. Enkä minä koskaan enää tuhoa kaikkea, mikä elää, niinkuin nyt olen tehnyt
EF 2: 3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
ROOM. 3: 10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
12. kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
ROOM 5 : 18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
JOH. 3: 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Samoin he väittävät, että syntiinlankeemus oli hyvä asia
Perisynti ja kolmiyhteinen Jumala sanaa ei Raamatussa suoraan ole, mutta molemmat tulevat kiistatta esiin. Lapset eivät ole synnittömiä, koska vain Jeesus oli maanpäällä synnitön (tietenkin myös taivaassa). Jeesus syntyi neitseestä. Mutta ihminen PS. 51 : 7. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. ROOM 5 : 18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi; Huom. KAIKILLE. Myös lapsille. Siksi myös lapset tulee kastaa jo pieninä, että olisivat Jeesuksen pelastuksesta osalliset.
Kolmiyhteinen Jumala tulee ilmi, että Raamattu puhuu vain yhdestä Jumalasta, mutta kolmesta persoonasta. Isä Jumalan Jumaluutta tuskin kieltää kukaan. Jeesuksen Jumaluus tulee ilmi monessa kohtaa. JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. Pyhä Henki APT. 5: 3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?
4. Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole valhetellut ihmisille, vaan Jumalalle."
MATT. 28: 19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Nimeen ei nimiin. Nimeen on yksikössä, joten Isä, Poika ja Pyhä Henki on yksi. 1KOR. 1: 24 on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Eli kolmiyhteinen Jumala on kiistaton
Ne, jotka ovat kuulleet Jeesuksesta, tuomitaan eri tavalla kuin ne, jotka eivät ole kuulleet. Ne on Jumalan asioita. Me vain esitämme oman käsityksemme Jeesuksesta ja ilmoituksesta. Muut saavat tietysti uskoa miten haluavat. Tämä keskustelu tässä on usein ihan tylsää.
Mutta et vastannut voiko Raamatun jälkeen tulla uutta ilmoitusta koko ihmiskunnalle ja kirkolle, profeetoille jne, vai onko ilmoitus mielestäsi päättynyt Raamattuun? Miten perustelet kantaasi? Miten tiedetään, mikä ilmoitus on Jumalalta?- Höpölöpsis
> Ne, jotka ovat kuulleet Jeesuksesta, tuomitaan eri tavalla kuin ne, jotka eivät ole kuulleet.
Mistäs muka tuonkin tiedät, varsinkin kun jo seuraavissa lauseissasi itsekin sanot, että ne ovat Jumalan asioita ja me ihmiset vain esitämme omia käsityksiämme...? - Höpölöpsis
Ja vastaanpa vielä tuohon viestisi loppuosaan, vaikkei se minulle ollut tarkoitettu.
> Mutta et vastannut voiko Raamatun jälkeen tulla uutta ilmoitusta koko ihmiskunnalle...
No ensinnäkään en pidä Raamattua ilmoituksena koko ihmiskunnalle. Vaikka pitäisinkin ja vaikka olisinkin sitä mieltä, että ilmoitusta voi tulla myös Raamatun jälkeen, miksi ihmeessä uskoisin sellaisen tyypin "saamiin" "ilmoituksiin", jonka profetiat ovat menneet pieleen ja joka "sai" moniavioisuusilmoituksen jäätyään housut nilkoissa kiinni piikansa hässimisestä?
- Ygrad
Jeesukseen kyllä uskotaan mutta Smithiin ei niinkään. Taikavarpumiehestä on tullut sen verran negatiivistä juttua esille MAP-kirkon peittely yrityksistä huolimatta.
Kristinusko on siis polyteistinen, kun on kolme Jumalaa. Mormonit on siis polyteistinen, kun uskotaan että on muitakin jumal'olentoja taivaassa. Selvä, kysymys on käsitteen määrittelystä. Mormonin kirja sanoo selvästi että on vain yksi Jumala, samoin Raamattu. Kuitenkin Raamatussakin puhutaan jumalten kokouksesta jne. Yhtä hyvin Raamattu on siis polyteistinen. Ja yksi- sanalla hepreassa on monta merkitystä ja siitä on kaksi eri sanaa, kuulin juuri TV7.stä.
Palataan aina näihin samoihin asioihin. Jatkuvasti ammutaan olkiukkoja niin ettei niihin viitsi enää vastatakaan. Joseph on "hässinyt piikojansa ja jäänyt housut jalassa kiinni" on "taikavarpumies", kirkko peittelee hänen negatiivisia juttujaan. Jos hän olisi ollut tällainen, niin tottakai hän olisi epäilyttävä, mutta kun hän yksinkertaisesti ei ole ollut sellainen. Ne ovat anti- mormonien valheellisia väigtteitä joita aina levitellään. Kenestä tahansa voidaan sano mitä tahansa, mutta oikeasti tarvitaan oikeudessa pätevät todisteet ja syyttömyydestä on historialliset todisteet, jos niitä vain haluttaisiin kuunnella.
Vastauksenne on siis, ettette voi uskoa, koska uskotte juoruihin. Onneksi täällä oli yksi parempikin vastaus.
Uskossa tärkeintä on uskoa Jeesukseen, ja Hänen edustajiaan tulee tutkia rehellisesti ja avoimin mielin eikä vastapropagandaan uskoen. Kukaan profeetta ei ole ollut suurten massojen hyväksymä omana aikanaan vaan aina vastustettiin ja usein kivitettiin, tapettiin, näin kävi jopa Jeesukselle. Tutkikaa rehellisesti ja avoimin mielin! Älkää uskoko anti- mormonien prpagandaan!- kaksipisteto
Kristinuskossa on yksi Jumala, ei kolmea.
" ja yksi- sanalla hepreassa on monta merkitystä ja siitä on kaksi eri sanaa, kuulin juuri TV7.stä" ei ol, yksi on yks, eikä siitä ole kahta eri sanaa,seemiläisissä kielissä vain numeroillakin on sekä maskuliini että feminiinimuoto, joku on voinut tarkoittaa sitä .
Raamatussa on paljon lainoja muinaisista kaananaisuskonnoista joihin israelilaisetkin alunperin uskoivat. - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Kristinuskossa on yksi Jumala, ei kolmea.
" ja yksi- sanalla hepreassa on monta merkitystä ja siitä on kaksi eri sanaa, kuulin juuri TV7.stä" ei ol, yksi on yks, eikä siitä ole kahta eri sanaa,seemiläisissä kielissä vain numeroillakin on sekä maskuliini että feminiinimuoto, joku on voinut tarkoittaa sitä .
Raamatussa on paljon lainoja muinaisista kaananaisuskonnoista joihin israelilaisetkin alunperin uskoivat.On vain yksi Jumala ja jumaluus. Jumaluus koostuu kolmesta erillisestä persoonasta, joita sanotaan yhdeksi Jumalaksi myös Mormonin kirjassa. Tarkempaa olisi sanoa, että on yksi jumaluus. Paljon epäselvyyttä tulee siitä, kun tämän laadullisen sana ei ymmärretä korostavan jumaluuden täydellistä yksimielisyyttä. Jokainen jumaluuden jäsen on Jumala ja He yhdessä ovat yksi Jumala oikein ymmärrettäessä.
Kun Vanhassa testamentissa sanotaan, että on vain yksi Jumala, sillä tarkoitetaan kolmen yhteistä olemusta. Myös Jehova voi sanoa itsestään, että on ainoa Jumala, sillä ei ole kahta Jehovaa eli kahta Kristusta. - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
On vain yksi Jumala ja jumaluus. Jumaluus koostuu kolmesta erillisestä persoonasta, joita sanotaan yhdeksi Jumalaksi myös Mormonin kirjassa. Tarkempaa olisi sanoa, että on yksi jumaluus. Paljon epäselvyyttä tulee siitä, kun tämän laadullisen sana ei ymmärretä korostavan jumaluuden täydellistä yksimielisyyttä. Jokainen jumaluuden jäsen on Jumala ja He yhdessä ovat yksi Jumala oikein ymmärrettäessä.
Kun Vanhassa testamentissa sanotaan, että on vain yksi Jumala, sillä tarkoitetaan kolmen yhteistä olemusta. Myös Jehova voi sanoa itsestään, että on ainoa Jumala, sillä ei ole kahta Jehovaa eli kahta Kristusta.Jahve ilmoittaa että hän on yksi ja ainoa, että on "minä" eikä ole ketään muuta jumalaa kuin hän .Ilmoituksilla ei ole mitään arvoa tuokin ilmoitus voi tarkoittaa mitä hyvänsä paitsi ei sitä mitä se sanoo. Käytännössä nyt väität että raamatun ilmoitukset ovat arvottomia, mutta jos yhden uskonnon ilmoitukset voidaan muiden toimesta jälkikäteen selittää olemaan mitä vain, saman pitää koskea kaikkia muitakin uskontoja ja niiden ilmoituksiksi määrittelemiä kirjoituksia. Emmehän me tiedä onko olemassa ainoaakaan jumalaa, vai ovatko ne kaikki vain oman lajimme mielikuvituksen tuotteita.
Itse antaisin kuitenkin historiallisten uskontojen kirjoituksille copyright suojan, ne ovat ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä ja sellaisena niitä pitää kunnioittaa.Noista kirjoituksista saamme tietoa myös siitä ajasta ja paikasta jossa ne ovat syntyneet, näin raamatunkin kohdalla, vanha lähi-itä avautuu siellä tutkittavaksi.Raamatun kirjoitukset myös vaikuttivat ympäristöönsä, niin myös se jumalkuva joka raamatussa on :yksi jumala joka ei enää olekaan ruumillinen eikä kyvyiltään rajattu kuten jumalat siihen asti olivat olleet, vaan kaikkivaltias henkiolento ja luoja. Se on raamatun sanoma jota ei voi muutta koska se juuri sellaisen kuin se raamatussa on, on jättänyt lähtemättömän lajimme historiaan oli jahve olemassa tai ei .Säälin mormoneja joiden pikku-uskontoteelmä ei salli tätäkään tosiasiaa ymmärtää. - Selkeyttä
kaksipisteto kirjoitti:
Jahve ilmoittaa että hän on yksi ja ainoa, että on "minä" eikä ole ketään muuta jumalaa kuin hän .Ilmoituksilla ei ole mitään arvoa tuokin ilmoitus voi tarkoittaa mitä hyvänsä paitsi ei sitä mitä se sanoo. Käytännössä nyt väität että raamatun ilmoitukset ovat arvottomia, mutta jos yhden uskonnon ilmoitukset voidaan muiden toimesta jälkikäteen selittää olemaan mitä vain, saman pitää koskea kaikkia muitakin uskontoja ja niiden ilmoituksiksi määrittelemiä kirjoituksia. Emmehän me tiedä onko olemassa ainoaakaan jumalaa, vai ovatko ne kaikki vain oman lajimme mielikuvituksen tuotteita.
Itse antaisin kuitenkin historiallisten uskontojen kirjoituksille copyright suojan, ne ovat ihmiskunnan yhteistä kulttuuriperintöä ja sellaisena niitä pitää kunnioittaa.Noista kirjoituksista saamme tietoa myös siitä ajasta ja paikasta jossa ne ovat syntyneet, näin raamatunkin kohdalla, vanha lähi-itä avautuu siellä tutkittavaksi.Raamatun kirjoitukset myös vaikuttivat ympäristöönsä, niin myös se jumalkuva joka raamatussa on :yksi jumala joka ei enää olekaan ruumillinen eikä kyvyiltään rajattu kuten jumalat siihen asti olivat olleet, vaan kaikkivaltias henkiolento ja luoja. Se on raamatun sanoma jota ei voi muutta koska se juuri sellaisen kuin se raamatussa on, on jättänyt lähtemättömän lajimme historiaan oli jahve olemassa tai ei .Säälin mormoneja joiden pikku-uskontoteelmä ei salli tätäkään tosiasiaa ymmärtää.Sinä et usko mihinkään Jumalaan. Juutalaisena sinulle on tärkeää kieltää Kristuksen jumaluus, mutta Kristus on Uuden testamentin mukaan Jumala kuten Hänen Isänsäkin. Vanhassa testamentissa Hän oli Jehova ja ainoa Jumala, joka oli israelilaisilla
Hänet oli voideltu Isänsä toimesta. Jo sana voideltu osoittaa, että on olemassa Voitelija, joka on voideltavaa korkeampi, ja jonka tahtoa voideltu noudattaa. - Höpölöpsis
Olli hyvä, eihän Stalin tietenkään tapattanut miljoonia ihmisiä. Se on vastustajien propagandaa. Eihän Smith tietenkään naiskennellut jalkavaimojensa kanssa. Sehän on vain vastustajien propagadaa.
Milloin sinä Olli otat milloin minkäkin väriset laput silmiltäsi ja alat tutkia faktoja faktoina? - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Sinä et usko mihinkään Jumalaan. Juutalaisena sinulle on tärkeää kieltää Kristuksen jumaluus, mutta Kristus on Uuden testamentin mukaan Jumala kuten Hänen Isänsäkin. Vanhassa testamentissa Hän oli Jehova ja ainoa Jumala, joka oli israelilaisilla
Hänet oli voideltu Isänsä toimesta. Jo sana voideltu osoittaa, että on olemassa Voitelija, joka on voideltavaa korkeampi, ja jonka tahtoa voideltu noudattaa.Tapani, kumpikaan meistä ei usko Raamatun Jeesuksen tai Raamatun jumalaan mutta minä sen myönnän, sinä et. Minä en Raamatussa sanottua silti vääristä enkä ole olevinaan kristitty keksityin ehdoin, omin tai jonkun muun keksimin väittein, ja siksi alennu valehtelemaan ja tekemään Jeesuksestakin valehtelijaa, sinä teet niin. Kun häviät, vetoat siihen etten minä usko raamatussa sanottuun vaikka sinä olet se joka ei usko, vaan vaan koko ajan argumentoit raamatussa ilmoitettua vastaan oman uskontosi perustajan joseph smithin opein. Minä uskon että raamatussa sanottu on Raamatun sanoma, ei mikään sen tilalle myöhemmin keksitty .
"Juutalaisena sinulle on tärkeää kieltää Kristuksen jumaluus, mutta Kristus on Uuden testamentin mukaan Jumala kuten Hänen Isänsäkin. " olen ateisti mutta minulle ei silti ole mahdollista eikä tärkeää valehdella minkään uskonnon kirjoituksista, tai olla uskomatta niistä erityisesti juuri johonkin . Jeesus itse oli uskova juutalainen joka uskoi että oli Jahven valitsema voideltu, että laista ei katoa pieninkään piirto, hänestä suurin käsky oli israelin uskontunnustus : Kuule israel ja rakasta Jahvea jumalaasi yli kaiken.
Kaikki kristinuskon perustajat olivat uskovia juutalaisia ja koko kristinusko perustuu Israelin historiaan ja sen kirjoituksiin sekä Raamatussa ilmoitettuun valintaan jonka Jahve ilmoittaa tehneensä jotta israel olisi sen todistaja ettei ole muuta jumalaa kuin hän .
Kun on voideltu on voitelijakin ja Jahve ilmoittaa että se on hän, hän voiteli papit, hän voiteli kuninkaat ja sen tulevan palvelijan joksi jeesus ilmottautuu. Joudut valehtelemaan pois koko Raamatun sanoman ja sen historian, myös Israelin ja länsimaiden kulttuurihistorian jotta pääsisit siihen ettei Jahve Raamatussa ole mitä Raamattu sanoo . Siltikään et voi mitenkään saada pikku-uskontosi kakkivaa jumalaa (lainaan profeetta Elijaa ) Raamatun jumalan tilalle , vaikka se on noiden höpöttelyjesi syy ja päämäärä. Mormonismi jumalineen ja smitheineen ei voi olla totta jos raamattu on, joten valitset mieluummin väittää että Jeesus valehtelee. Merkillinen valinta ihmiseltä joka kuitenkin samalla väittää että on "kristitty"... - samar1n
Selkeyttä kirjoitti:
On vain yksi Jumala ja jumaluus. Jumaluus koostuu kolmesta erillisestä persoonasta, joita sanotaan yhdeksi Jumalaksi myös Mormonin kirjassa. Tarkempaa olisi sanoa, että on yksi jumaluus. Paljon epäselvyyttä tulee siitä, kun tämän laadullisen sana ei ymmärretä korostavan jumaluuden täydellistä yksimielisyyttä. Jokainen jumaluuden jäsen on Jumala ja He yhdessä ovat yksi Jumala oikein ymmärrettäessä.
Kun Vanhassa testamentissa sanotaan, että on vain yksi Jumala, sillä tarkoitetaan kolmen yhteistä olemusta. Myös Jehova voi sanoa itsestään, että on ainoa Jumala, sillä ei ole kahta Jehovaa eli kahta Kristusta.On se harmi ettet Selkeyttä ollut Nefiä neuvomassa kun tämä käytti epätarkkoja ja paljon epäselvyyttä tuottavia sanoja. Nefi-raukkahan luuli olevansa selkeä:
"Sillä minun sieluni iloitsee selkeydestä; sillä tällä tavoin Herra Jumala toimii ihmislasten keskuudessa. Sillä Herra Jumala valaisee ymmärryksen, sillä hän puhuu ihmisille heidän kielensä mukaisesti, jotta he ymmärtäisivät." 2. Nefi 31:3
Tuossa samaisessa luvussahan, omien sanojensa mukaan selkeästi ja sinun mukaasi epäselvästi, Nefi kertoo että "Ja nyt, katso, tämä on Kristuksen oppi ja ainoa ja tosi oppi Isältä ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä, jotka ovat yksi Jumala, ilman loppua. Aamen." 2. Nefi 31:21
Suomennos on epätarkka. Englanniksi kuuluu "joka on yksi Jumala" eikä "jotka ovat...."
Kyllä jaksatte vatvoa samoja asioita, jotka on vatvottu jo sata kertaa. Keksikää jotain uutta. Vastatkaa edes siihen, että vastustuksenne perustuu juoruihin mormoniuskonnosta, niin pysytään asiassa. Jos tätä ketjua nyt viitsii edes seurata enää.
- Höpölöpsis
Kyllä me jaksamme vastata aina uudestaan ja uudestaan mm. Tapanin onttohin väitteisiin. Jos et kestä kuulla totuutta, sille en voi mitään.
- Ygrad
No, esimerkiksi hyvä alku olisi se että profeetta Monson pyytäisi ja saisi ilmoituksen siitä miksi Joseph Smithillä oli 40 vaimoa. Ja sitten myös samaan syssyyn voisi kysyä että miksi Smith laittoi alkuperäiseen Mormonin kirjaan yli 4000 virhettä. Luulisi että Jumala olisi valinnut pätevämmät palauttajat kirkolleen. Näihin asioihin on turha pyydellä mitään selityksiä koska niitä ei ole. Profeetat eivät nykyaikana uskalla edes avata suutaan koska kaikki aikaisemmat profetiat ovat menneet täysin väärin tai olleet niin laajoja että ei voi mennä väärin. Esimerkiksi minä profetoin tässä että jossakin tärkeässä maassa alkaa sota pian ja monet vanhurskaat ihmiset kärsivät. Tuo ei voi mennä väärin. Jossakin syttyy sota ennen pitkää ja viattomat kärsivät ja kaikki maathan ovat tärkeitä.
- Mahdottoman.edessä
"Tiede pyrkii totuuteen ja on itsensä korjaavaa, sitä pitää kunnioittaa ja tuntea sen saavutukset, mutta se vielä erehtyy monessa asiassa eikä ainakaan vielä tiedä kaikkea. Mitä edes olisi kaiken tietäminen? Onko se ihmiselle koskaan mahdollista? Onko se Jumalalle mahdollista?
Miksi pitäisi vakuuttua juuri mormonimi ainoaksi ja oikeaksi uskoksi?
Se pitäisi ensin selvittää.- Selkeyttä
Totuus jokaisesta asiasta on vain yksi. Mikä sinusta on uskonnollinen totuus? Minusta se on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
http://www.mormonit.fi/ - kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
Totuus jokaisesta asiasta on vain yksi. Mikä sinusta on uskonnollinen totuus? Minusta se on palautettu Jeesuksen Kristuksen kirkko.
http://www.mormonit.fi/Jos mormornikirkko kirkko tosi silloin Raamatun Jeesus on valehtelija, joten kenen kirkko olette? Joseph Smithin ja hänen innoittuneena ilmoittamansa Korotun ihmisen, tarpeillaan käyvän jumalan jollaiset raamattu ilejtyksinä kieltää.
Suora vastaus: jos Jeesus ilmestyisi takaisin ja kertoisi niin olleen.
Hyvä vastaus. Niin tullee tapahtumaan. Tosin mormonitkin saavat satikutinsa. Aivan ensin sitäpaitsi.
- Niinpäniinkin
Joo, pahimmat siivotaan ensin sivuun...
- samar1n
Millaista satikutia arvelet Jeesuksen mormoneille antavan?
- Kummastunut.lukijanne
Eikö kiistaa mormonismista voisi jatkaa jollakin toisella alueella kuin näiden jumaluuksien lukumäärästä? On aivan ilmeistä, että palstalaiset eivät koskaan pääse siitä yhteisymmärrykseen.
Mormonismissa on muutakin, josta olisi mielenkiintoista saada perehtyneen henkilön mielipide. Minua kiinnostaa esimerkiksi, miksi Jeesus ilmestyi mormoneille ristiinnaulitsemisen jälkeen. Mitä syytä hänellä oli tulla mormonien luo?
Mistä mormonit tiesivät, että hän vaikuttaa Juudeassa, koska itse elivät Amerikan mantereella ilman yhteyttä Juudeaan? Oliko mormoneilla Raamattu? Miten he olivat sen saaneet, koska lähtivät vanhalta mantereelta samoihin aikoihin kun Mooses kuljetti kansaansa erämaassa. Mormonit kuitenkin siteeraavat paljon Vanhaa Testamenttia. Mutta Mooses sai käskyt erämaan matkalla. Miten ne joutuivat myös mormonien haltuun?
Näistä asioista olisi mielenkiintoista kuulla, ennen kuin voisi ajatella, mikä vakuuttaisi meidät.- Selkeyttä
Kiitos asiallisista kysymyksistä! Vastaan ja muut jatkakoot ja täydentäkööt.
Miksi Jeesus ilmestyi mormoneille ristiinnaulitsemisen jälkeen. Mitä syytä hänellä oli tulla mormonien luo?
- Kristus sanoi, että Hänellä on myös muita lampaita ja hekin saavat kuulla Hänen äänensä ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Kristus ilmestyi Amerikan mantereella oleville joosefilaisille lupauksensa mukaan. Kaikki Israelista eli Jaakobista lähteneet 12 heimoa ovat Hänen lampaitaan. Muita sanottiin pakanoiksi. Heille evankeliumin vievät muut..
Mistä mormonit tiesivät, että hän vaikuttaa Juudeassa, koska itse elivät Amerikan mantereella ilman yhteyttä Juudeaan? Oliko mormoneilla Raamattu? Miten he olivat sen saaneet, koska lähtivät vanhalta mantereelta samoihin aikoihin kun Mooses kuljetti kansaansa erämaassa. Mormonit kuitenkin siteeraavat paljon Vanhaa Testamenttia. Mutta Mooses sai käskyt erämaan matkalla. Miten ne joutuivat myös mormonien haltuun?
- Lehi, joka oli Joosefin sukua, lähti perheensä ja eräiden muiden kanssa n. 600 eKr. Jerusalemin seuduilta Herran johdattamana uudelle mantereelle. Matka alkoi Arabian niemimaan eteläosasta. Lehin poika Nefi sai Herralta ohjeet laivan rakentamiseen. Heillä oli mukanaan Mooseksen kirjat, Jesajan profetioita ja sukuluettelonsa.
Tästä voi lukea Mormonin kirjaa::
https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fi - Höpölöpsis
Selkeyttä kirjoitti:
Miksi Jeesus ilmestyi mormoneille ristiinnaulitsemisen jälkeen. Mitä syytä hänellä oli tulla mormonien luo?
- Kristus sanoi, että Hänellä on myös muita lampaita ja hekin saavat kuulla Hänen äänensä ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Kristus ilmestyi Amerikan mantereella oleville joosefilaisille lupauksensa mukaan. Kaikki Israelista eli Jaakobista lähteneet 12 heimoa ovat Hänen lampaitaan. Muita sanottiin pakanoiksi. Heille evankeliumin vievät muut..
- Lehi, joka oli Joosefin sukua, lähti perheensä ja eräiden muiden kanssa n. 600 eKr. Jerusalemin seuduilta Herran johdattamana uudelle mantereelle. Matka alkoi Arabian niemimaan eteläosasta. Lehin poika Nefi sai Herralta ohjeet laivan rakentamiseen. Heillä oli mukanaan Mooseksen kirjat, Jesajan profetioita ja sukuluettelonsa.
https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fiKysyjä esitti turhia kysymyksiä, koska sekä erämaavaellus että Smithin jutut ovat fiktiota.
- kaksipisteto
Selkeyttä kirjoitti:
https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fiMuita ei sanottu pakanoiksi, hepreassa ei ole sellaista sanaakaan , Israelin uskontohan
oli etninen kuten kaikki muutkin uskonnot tuohon aikaan, kristinusko, universaalinen uskonto, vasta loi käsitteen "pakana". Juutalaisuudessa ei myös odotettu " kristusta" vaan messiasta, mutta messiasajatustakaan ei vielä ollut 600- luvulla jolloin kirjoituksistakin oli olemassa vain pieni osa.
Kuten täällä on jo sanottukin,niin mm eksodus ei ole historiallinen tapahtuma, vaan tarina. Laista ei siitäkään ollut kuin osa 600- luvulla ja kuningaskuntien hävittyä alkoi pakkosiirto, johon joutui vain osa kansaa, siirrettyihin kuitenkin kuului eliitti joka uudessa asuinpaikassaan joutui läheiseen kosketukseen suurten kulttuurikeskusten kanssa , Kaksoisvirtain ja Persian.
Uusia vaikutteita saatiin ja se muutti suuresti uskontoa, pakkosiirron jälkeen vaikuttivat vielä taas uudet kulttuurit, etenkin hellenismi ja tuohon juutalaisuuteen syntyi Jeesus ja kristinusko .Se kaikki olisi ollut täysin vierasta eristyksissä eläneille , joka opetus ja asia olisi pitänyt erikseen selittää. Jahve oli tunnettu, mutta ei messias, tuonpuoleinen ,taivas, helvetti viimeinen tuomio, suullinen oppi, rabbi ... etcetc - samar1n
Selkeyttä kirjoitti:
https://www.lds.org/scriptures/bofm?lang=fin&cp=fin-fiMormonin kirjassa on kummasti Kuningas Jaakon raamatunkäännöksen virheet ja kielikukkaset mukana. Esim. 2. Nefi 24: 12 kuuluu näin:
"Kuinka olet taivaalta pudonnut, oi Lusifer, sarastuksen poika! Onko alas maahan survaistu sinut, joka kukistit kansakunnat!"
Ei taatusti ollut heprealaisissa kirjoituksissa Lusifer sanaa, mutta niin vain Nefi sitä käytti.
Suomenkielisessä Raamatussa Jesaja 14:12 kuuluu seuraavasti;
Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! (Vuoden 33/38 käännös) - kaksipisteto
samar1n kirjoitti:
Mormonin kirjassa on kummasti Kuningas Jaakon raamatunkäännöksen virheet ja kielikukkaset mukana. Esim. 2. Nefi 24: 12 kuuluu näin:
"Kuinka olet taivaalta pudonnut, oi Lusifer, sarastuksen poika! Onko alas maahan survaistu sinut, joka kukistit kansakunnat!"
Ei taatusti ollut heprealaisissa kirjoituksissa Lusifer sanaa, mutta niin vain Nefi sitä käytti.
Suomenkielisessä Raamatussa Jesaja 14:12 kuuluu seuraavasti;
Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! (Vuoden 33/38 käännös)Tuo kointähti oli Assyrian kuningas "kansojen kukistaja" joka jäi sotakentälle hautaamatta. Jes 14:19 " mutta sinut on viskattu kauas haudastasi kuin kelvoton villiverso, sinä lojut surmattujen, miekan lävistämien peitossa manalan kuilun pohjakivillä kuin tallattu raato.
20 Et pääse haudassa liittymään vertaistesi seuraan, koska olet hävittänyt maasi ja tuhonnut kansasi. Eikä kukaan enää koskaan mainitse rikoksentekijäin jälkeläisten nimiä"
Kohta ei puhu saatanasta tai luciferista vaan todellisesta kansojen kiusaajasta jonka kohteeksi myös Jesajan oma kansa oli joutunu,t joten siinä ilkutaan kuollutta vihollista ja nautitaan...
<> Kysynkin nyt, mikä olisi asia, mikä voisi saada tedät vakuuttuneiksi?
Jeesukseen uskomaan.><
En näillä näkymin näe Raamatun esittämien yliluonnollisten voimien olemassaoloa todellisena kahdesta perussyystä. Raamatun kerronnassa on niin paljon mahdotonta, että sitä ei hyvällä syyllä voi oleellisin osin pitää muuna kuin naapureilta lainattuna kansantaruna. Toinen syy liittyy edellä olevaan ja Jeesukseen henkilökohtaisesti. Raamatun Jeesus ei täyttänyt häntä seuranneille kuulijoille antamaansa paluulupausta, eli petti seuraajansa nykyuskovaisillekin ehkä merkittävimmässä asiassa.
<>Uskomaan Joseph Smithiin Jumalan profeettana.><
Jeesuksen paluuseen liittynyt petos vie automaattisesti pohjan ajatukselta Raamattuun pohjaavan uskontokunnan profeetasta. Ja mitä nyt näitä tiedän, niin aivan jokaisen tausta ja toiminta on ollut kaikkea muuta kuin "jumalallista".
<>Tiede pyrkii totuuteen ja on itsensä korjaavaa, sitä pitää kunnioittaa ja tuntea sen saavutukset, mutta se vielä erehtyy monessa asiassa eikä ainakaan vielä tiedä kaikkea.><
Nykyisen luonnontieteen valossa on enää turha toivoa esimerkiksi, että maa otettaisiin pois vesikylvystä ja palautettaisiin litteäksi, aurinko laitettaisiin kiertämään maata kiinteässä taivaanvahvuudessa. Samoin nykyiset kehittyneet ajoitusmenetelmät sekä DNA-tutkimus osoittavat Raamatulle aivan ikioman paikan kirjahyllyssä.
<>Mitä edes olisi kaiken tietäminen?><
Minulle se on lähinnä filosofiaa, jolla pyritään esimerkiksi rakentamaan uskonnollista rinnakkaistodellisuutta.
<> Onko se ihmiselle koskaan mahdollista?><
En koe, että se olisi ihmisille edes tarpeellista.
<> Onko se Jumalalle mahdollista?><
Itse lähtisin miettimään asiaa vasta jos (jostain) jumalasta on saatu se ensimmäinen havainto.- Kummastunut.lukijanne
Olen mota kertaa miettinyt, miksei kukaan vastaaja ilmoittaudu teologiksi. Varmasti heillä on perusteellisempi näkemys Raamatun kertomuksiin.
Itse olen aina ajatellut, että Raamatussa kerrotut asiat kuvastavat aina kertojan luonnetta, mikä tapahtumassa hänestä on tärkeä, mikä ei. Miten hän kertoo tapauksen. Jos haluaa korostaa jotakin kohtaa tapahtumassa, on käytettävä voimakkaampia ilmaisuja kuin taustakertomuksessa. Lopulta kun kertomukset on tallennettu luettaviksi, ne ovat jääneet luettavaksemme muuttumattomina, viimeisen kertojan kynän jäljiksi.
Tarina muuttuu mitä useampi sen kertoo. Hyvä tarina leviää nopeasti, varsinkin niinä aikoina, jolloin muunlaisia viestimiä ei ollut kuin paikasta toiseen kulkevat kauppiaat ja muut kulkijat.
Tarina Abrahamista ja Iisakin uhraamisesta on varmasti ollut dramaattista kerrottavaa ja kuultavaa, vain yhden tarinan mainitakseni.
Minun mielestäni Raamattu on koottu juuri niistä kertomuksista, joita maailmalla kulki eri vuosisatoina. Niissä tulee kaikissa esiin, että Herra puuttui asiaan, neuvoi, kielsi ja opasti ja armahti. Päähenkilö pelastui uskonsa ja katumuksensa vuoksi. Kertomus kerrotaan esimerkiksi ja uskon vahvistamiseksi.
Ihminen on aina ollut epävarma, tehnyt virheitä, rikkonut kaikkia käskyjä, katunut ja saanut armon.
Saarnaaja on ottanut kertomukset esimerkeiksi, vertauskuviksi, ja käsitellyt sitten aihetta näiden esimerkkien valossa.
Onko ajatukseni kerettiläinen? - Anonyymi
Keskittykää pelkästään Raamattuun.
Mormonikirja on saatanasta!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei184811Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271555- 1011440
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi691363Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3261299- 481276
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721190Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12531011- 86925
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?49904