Oletko hyvin toimeentuleva

vipmummo

Niin luulin itsestäni mutta pankit ei ole samaa mieltä.
Oma asunto maalla "korvessa" auto, pääomatuloja hieman.
Kyselin hieman lainaa ei tipu, ei riitä tulot eikä vakuudet. Ei alle kahden tonnin tuloilla pankeista lainaa saa.
Olen rupusakkia, Yritän päästä taas entiseen hyvin toimeentulevaan olotilaani.olotilaani.
Kaivelen sitten sukanvarresta tai otan pikavippejä vippejä vippejä

23

295

Vastaukset 23

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpöhöpö. Ei sinulla ole varallisuutta tai muutakaan omaisuutta lainan takeeksi jos et velkaa pankistasi saa.

• vipmummo

Mikä on mökkisi vakuusarvo korvessa?

• ö-Öö

Mnaah

Just noin. Asunnon arvo voi olla tonni, auton viissataa, pääomatulot muutaman eken. Parin tonnin tulot ilmeisesti brutto, netto voi asumiskulujen ja autonromun ylläpidon jälkeen olla melkoiset. Kyllä pankki lainaa jakaa, sillähän net tekee itse rahaa. Kukaan lainaa rahaa, jos ei takaisinmaksu, etenkin korot epävarmat.

Tässä hikiällä seuranut yhtä naapuria. Noin tiivistetysti, oli alunperin maatila, metsätila, koneyritys ja jotain sivutuloja. Noo, pisnekset ei pyörineet, nyt ei maatilaa, ei metsätilaa, koneetkin firmassa rikki. Sen pitäis remontoida asuintalonsa. Joopa, muuten hyvä, mutta se ei voi ottaa lainaa, koska ei omaisuuta, tulot olemattomat ja asuintalo sen verran mätä, ei se kelpaa vakuudeksi. Jäänyt epäselväksi, millä hitolla se tulee toimeen yleensäkään, terveys kehno, mutta ei ole loispummisairaseläkeläinenkään.

Niin, se hommaili lainarahalla, lainahanat kiinni, kun ei enää ole miään , misä pankki sais omansa ja korot takaisin. Näitä kertomuksia pönde pullollaan. Kyllä kaupungeissakin. Usein käy just niin, kun rahantarve suurin, apua mahdottomin saada.

Tollanen tilanne erittin monilla uhkana, sitä ei vaan tiedosteta ajoissa, eikä siihen siis olla varauduttukaan. Monesti, ehkä jopa tiedostettu, mutta varautuminen ollut mahdotonta.

Laskeakellut, jos itellä käy oikein köpelösti aikanaan, meitsihän elelee sitten loppuelonsa tyytyväisenä nykyisten loiseläkeläispummien lastenlasten elättinä :DDDD

=DW=

• vipmummo
        ö-Öö kirjoitti:

Mnaah

Just noin. Asunnon arvo voi olla tonni, auton viissataa, pääomatulot muutaman eken. Parin tonnin tulot ilmeisesti brutto, netto voi asumiskulujen ja autonromun ylläpidon jälkeen olla melkoiset. Kyllä pankki lainaa jakaa, sillähän net tekee itse rahaa. Kukaan lainaa rahaa, jos ei takaisinmaksu, etenkin korot epävarmat.

Tässä hikiällä seuranut yhtä naapuria. Noin tiivistetysti, oli alunperin maatila, metsätila, koneyritys ja jotain sivutuloja. Noo, pisnekset ei pyörineet, nyt ei maatilaa, ei metsätilaa, koneetkin firmassa rikki. Sen pitäis remontoida asuintalonsa. Joopa, muuten hyvä, mutta se ei voi ottaa lainaa, koska ei omaisuuta, tulot olemattomat ja asuintalo sen verran mätä, ei se kelpaa vakuudeksi. Jäänyt epäselväksi, millä hitolla se tulee toimeen yleensäkään, terveys kehno, mutta ei ole loispummisairaseläkeläinenkään.

Niin, se hommaili lainarahalla, lainahanat kiinni, kun ei enää ole miään , misä pankki sais omansa ja korot takaisin. Näitä kertomuksia pönde pullollaan. Kyllä kaupungeissakin. Usein käy just niin, kun rahantarve suurin, apua mahdottomin saada.

Tollanen tilanne erittin monilla uhkana, sitä ei vaan tiedosteta ajoissa, eikä siihen siis olla varauduttukaan. Monesti, ehkä jopa tiedostettu, mutta varautuminen ollut mahdotonta.

Laskeakellut, jos itellä käy oikein köpelösti aikanaan, meitsihän elelee sitten loppuelonsa tyytyväisenä nykyisten loiseläkeläispummien lastenlasten elättinä :DDDD

=DW=

Meneppä huviksesi pankkien sivuille, siellä lainalaskureita, niillä voi kokeilla mihin tulot riittää.
        s-pankki mainostaa lainoja, kun menet sinne pankin sivuille siellä sanotaan heti, jos tulosi 2000 tai enemmän.

• vipmummo kirjoitti:

Mikä on mökkisi vakuusarvo korvessa?

Terkut saunan kuistilta. Eihän se, että mainitsen Korven osoitteeksi tarkoita sitä, että korvessa asuisin. ihan tässä polkpyörämatkan päässä kaupungista mökkeilen. Amsterdamissa missä sulhoni nyt terassilla istuu on mieleni City. Hollantilaiset taivastelevat miljoonapaikkaani, mutta joku roti kuitennii pitää olla 😃

• ö-Öö
        vipmummo kirjoitti:

Meneppä huviksesi pankkien sivuille, siellä lainalaskureita, niillä voi kokeilla mihin tulot riittää.
        s-pankki mainostaa lainoja, kun menet sinne pankin sivuille siellä sanotaan heti, jos tulosi 2000 tai enemmän.

Mnaah

Mulla päinvastoin. Tarkoitan, mulla snadisti omaisuutta, pankki melkein tyrkyttää lainaa. Ja kimpusa gryndereitä ja ties mitä roistoja. Koittaa keikata meitsin. Osake tsadissa aina jonkin arvoinen, Mökki itsessään ehkä purkukuntoinen, mutta tontti harvinaisen arvokas. Soitto pankkiin, ei kysellä tuloja, jos lainaa tarvitsee.

Ei ole tullut soiteltua aikoihin.

Ilmennyt sellainen ilmiö, siis kavereitten vanhemmillakin jne. Koittavat putsata jonkun ennen kuolemaa. Kas, kun putsaa ihmisen sen eläessä, vastassa ei ole perikunta. Useat ihmiset välttelee pankkeja viimeiseen asti, hankalissa tilanteissa. Omaisuutta oaljon, aika paljon menoja, eikä oikein tuloja.

Omaisuuden uusjako menossa. Rajuimmin se näkyy maataloudessa. Nyt 50 000 maatilaa, muutaman kymmen vuoden kuluttua 10 000 . Jotenkin net maat ja omaisuus on jaettava Asunnoissa sama asia. Suomessa hitosti asuntoja, enenpi, kuin niitä tarvitsevia. Ikävä vaan, asunnot väärissä paikoissa. Jos hyvä asunto, kaikki kimpussa, jos kehno, noh, sori vaan.

Aloittajan tapaus, ehkä on omaisuutta, oletettavasti vähäarvoista, pahimmillaan lainaa tarvittaisiin arvottoman asunnon remonttiin . Nettotulot olemattomat, ei riitä lainan maksuun. Pasha tilanne, sellaista elämä joskus on.

=DW=

• Kummoohommoo
        vipmummo kirjoitti:

Lainalaskurit ovat laskureita, eivät takaa yhdenkään lainan saantia, siitä taidetaan mainitakin jossain.

Onhan se vähän kummaa tämä lainan saansti. Me asumme vanhassa omakotitalossa, joskin on hyvällä paikalla ja hyväkuntoinen sekä iso iso tontti. Saimme ilman remonttilainan 30 000 melkein ennen kuin kerettiin asia loppuun asti kertoa. Ja aina on saatu lainaa vaikkei muuta omaisuutta ole. Tulot molemmilla on keskitasoa, eli ei mitään varakkaita olla.

Luulen, että asia onkin enemmän kiinni pankista ja jopa virkailijasta, nimittäin todella varakas tuttavani olisi ottanut ison lainan mutta joutui sellaisen byrokratian rattaisiin, että jätti homman kesken ja vaihtoi pankkia eli siirsi parisataatuhatta toiseen pankkiin; miehensa tulos noin 150 00 / vuosi mutta lainan vakuudeksi eivät muka riittäneet.

• vipmummo
        korppis kirjoitti:

Terkut saunan kuistilta. Eihän se, että mainitsen Korven osoitteeksi tarkoita sitä, että korvessa asuisin. ihan tässä polkpyörämatkan päässä kaupungista mökkeilen. Amsterdamissa missä sulhoni nyt terassilla istuu on mieleni City. Hollantilaiset taivastelevat miljoonapaikkaani, mutta joku roti kuitennii pitää olla 😃

Tiedän kyllä sen "korven" kun olen asunut samaisessa "korvessa" yli 30 vuotta.

Kela ei pidä omaisuutena mökkiä eikä osakeasuntoa jos asut muualla vuokralla ja haet asumistukea. Kohta ei pidä pankitkaan "korvessa" olevia hyväkuntoisiakaan asuntoja omaisuutena, mökit lie eriasia jos paikka hyvä.

• vipmummo
        ö-Öö kirjoitti:

Mnaah

Mulla päinvastoin. Tarkoitan, mulla snadisti omaisuutta, pankki melkein tyrkyttää lainaa. Ja kimpusa gryndereitä ja ties mitä roistoja. Koittaa keikata meitsin. Osake tsadissa aina jonkin arvoinen, Mökki itsessään ehkä purkukuntoinen, mutta tontti harvinaisen arvokas. Soitto pankkiin, ei kysellä tuloja, jos lainaa tarvitsee.

Ei ole tullut soiteltua aikoihin.

Ilmennyt sellainen ilmiö, siis kavereitten vanhemmillakin jne. Koittavat putsata jonkun ennen kuolemaa. Kas, kun putsaa ihmisen sen eläessä, vastassa ei ole perikunta. Useat ihmiset välttelee pankkeja viimeiseen asti, hankalissa tilanteissa. Omaisuutta oaljon, aika paljon menoja, eikä oikein tuloja.

Omaisuuden uusjako menossa. Rajuimmin se näkyy maataloudessa. Nyt 50 000 maatilaa, muutaman kymmen vuoden kuluttua 10 000 . Jotenkin net maat ja omaisuus on jaettava Asunnoissa sama asia. Suomessa hitosti asuntoja, enenpi, kuin niitä tarvitsevia. Ikävä vaan, asunnot väärissä paikoissa. Jos hyvä asunto, kaikki kimpussa, jos kehno, noh, sori vaan.

Aloittajan tapaus, ehkä on omaisuutta, oletettavasti vähäarvoista, pahimmillaan lainaa tarvittaisiin arvottoman asunnon remonttiin . Nettotulot olemattomat, ei riitä lainan maksuun. Pasha tilanne, sellaista elämä joskus on.

=DW=

Aloittajan asunto on väärässä paikassa!Asunto on hyväkuntoinen ikäisekseen ja autokin on 58 tuhatta ajettu, ei romu. Auto on lainaa haettaessa miinus-tekijä siitä tulee menoja, Hakeudun ensi kerran autottomaksi. Lainan takaisinmaksukyky lasketaan tuloista pois menot.

Remonttifirma tarjosi(2vsitten) pesuhuoneremonttia 10 tonnilla ja luottoa pitkää maksuaikaa jonkun rahoitus virman kautta, ei mitään ongelmia en saannissa, pankista ei saa, tulot liian pienet.
        En ottanut remppafirman tarjousta vaan teetin käteisellä ja puolta halvemmalla kaiken sääntöjen mukaan remonttireiskalla, itse kaverina, siivous ja purku.

Nyt kohistaan kuinka paljon ihmisillä on velkaa ja ennenkaikkea näitä vippiluottoja. Asuntolainan hakijat jotku, ottavat 30% omarahoitusosuuteen näitä kalliita viplainoja.
        Kuka omistaa tai rahoittaa loppujen lopuksi nämä vippivirmat, ei kai vaan pankit??
        Pankit kun ei tienaa nykyisin asuntolainan koroilla, muuta on keksittävä.
        Joku vippivirma lainaa rahaa että saat maksaa muut vippisi pois, kokokorko oli yli 100%.
        Näitä tarjouksia löytyy netistä, huvikseni selailin.

Ainakin näillä osuunkunta muotoisilla pankeilla on omat laskurinsa jota virkailija näpyttelee ja tuomio on se mitä kone näyttää. Siinä ei oteta huomioon taustoja vaikka kuinka kiltti ja tunnollinen olisi ollut. Lieneekö vielä joku miinus nappula ikään, sukupuoleen, siviilisäätyyn ja ulkoiseen habitukseen, jota minä en tiedä??
        Mutta saahan sieltä boonuksia, jos ei mitään muuta!
        Aijon elää vielä ainakin 20 vuotta ja nostaa tuskalla ansaittua työeläkettäni!

Minulla ei ole oikeaa velkaa(as laina oli 15v sitten) eikä maksuongelmia ollut koskaan. On kansainvälinen luottokortti jossa luottoraja 5tonnia, se on ollut varulta ja melkein välttämätön, kun kiersin maailmaa(liian pienellä eläkkeelläni) ja nyt siellä ei ole ollut aikoihin mitään.
        Tämä luotollinen kortti, vaikka siellä ei olisi yhtään numeroa on pankin mukaan velkaa kun laskevat saanko lainaa.
        Pankit eivät saa tietojani toisilta pankeilta.
        Mikään ei ole niinkuin ennen!

• vipmummo kirjoitti:

Tiedän kyllä sen "korven" kun olen asunut samaisessa "korvessa" yli 30 vuotta.

Kela ei pidä omaisuutena mökkiä eikä osakeasuntoa jos asut muualla vuokralla ja haet asumistukea. Kohta ei pidä pankitkaan "korvessa" olevia hyväkuntoisiakaan asuntoja omaisuutena, mökit lie eriasia jos paikka hyvä.

Kohta...kohta tai sitten ei 😊

• Kattokin-on

Kyllä minä toimeen menen.
      Ja tulen sieltä pois.
      Ja toimiin.
      Elän ja hengitän ja syön. Niiden ylläpitämiseksi ei tarvitse laajaa varakkuutta.

• maaseututyhjenee

Näinhän se on. Pankit ottavat vakuudeksi vain kiinteistöt jotka on mahdollista saada kaupaksi ja joista riittää vielä myyntikulujen jälkeenkin rahaa kattamaan laina plus sen kulut ja mahdolliset viivästysseuraumukset. Täällä maaseudulla ei tahdo kauppa käydä edes alle 40 000 taloissa, ja jos talo osoittautuu hometaloksi niin silloinhan sen arvo on tontin hinta -purkukustannukset ... ja se ei ole montaa tonnia.

• Homepommikoira

Älä unohda myyjän / välittäjän vastuita hometalosta.
        Tosin riitelyyn ja oikeudenkäynteihin menee toinen mokoma, jopa tuplastikin.

• maaseututyhjenee
        Homepommikoira kirjoitti:

Älä unohda myyjän / välittäjän vastuita hometalosta.
        Tosin riitelyyn ja oikeudenkäynteihin menee toinen mokoma, jopa tuplastikin.

Todellisuudessa välittäjällä ei ole mitään vaastuuta, ja johan mainitsin että hometalo on arvoton. Jos välittäjä sen onnistuu myymään niin silloinhan pankki saa omansa ja myyjä vastaa sitten korvausvaatimuksiin tuulen huuhtomalla pesrsiillään.

• vipmummo

Näin se on ja tulevaisuudessa näitä ränsistyneitä maaseudun taloja tulevat näkemään ketkä elää. Ei perikunnat monetkaan välitä eikä pysty huoltamaan edes purkamaan näitä rakennuksia.

• valittamatta

Tunnen itseni sellaiseksi! Vaikka kyse olisi itsepetoksesta niin se ei himmennä tyytyväisyyttäni.
      Tarkka lukema nettona 963,11€

• Ihan-hyvä-luku

Niin kyllä, ja ainahan voi verrata niinkin, että muualla maailmassa tuolla summalla olisit rikas kuin miljönääri ja voisit elää leveästi, ettei piha riittäisi.
        Virossakin tuo on iso raha.

Itselläni on iskulause: elän rahaa säälimättä ja katumusta tuntematta.

• valittamatta
        Ihan-hyvä-luku kirjoitti:

Niin kyllä, ja ainahan voi verrata niinkin, että muualla maailmassa tuolla summalla olisit rikas kuin miljönääri ja voisit elää leveästi, ettei piha riittäisi.
        Virossakin tuo on iso raha.

Itselläni on iskulause: elän rahaa säälimättä ja katumusta tuntematta.

Miksi pitäisi verrata mihinkään?
        Minulle ei kuulu se mitä on muilla enkä ota siitä huolta kinnostaako minun elämäni muita. Ei varmaan kiinnosta.

Omat elämisen perustarpeet ja mielihyvää tuottavia sen verran kuin tuntuu järkevältä ja on pelivaraa.
        Eräs tyytyväisyyteni aihe on mahdollisuus toteuttaa omia, kohtuullisia mielitekoja arkisen elämän häiriintymättä.
        Minulle se tarkoittaa reserviä joka vastaa noin 1 - 2:n vuoden netto eläkettäni.
        Jonkin yksittäisen oikkuni toteuttaminen maksaa joskus muutaman kuukauden eläkkeeni verran. Harkittua ja puntaroitua rahan käyttöä. Ei kulutusta vaan käyttöä.

• lånaren

Pankin arvioko objektiivinen?
      Oli 59v ja ollut työttömänä melkien 3 vuotta. Tuosta huolimatta pankki antoi noin 6:n vuoden työttömyyskorvaustani vastaavan summan lainaa.
      Laina-aika 10v. Korko euribor 0,8% marginaali.
      Lyhennys? Ei lyhennystä koko laina-aikana vaan ehtona, että maksan korot kuukausittain ja lainasumman yhtenä eränä laina-ajan päättyessä. Jos haluan, niin voin maksaa sen aikaisemminkin ilman lisäkustannuksia.
      Onko tuo nyt enää järkevää pankkitoimintaa?

• utela

Ja takuut oli ?

• lånaren
        utela kirjoitti:

Ja takuut oli ?

Pankin mielestä oli.
        Vedätystähän tämä on.
        Ok:n myynnin jälkeen olimme ostaneet keskustasta 3h k, 74m2
        Muutamaa kuukautta myöhemmin havahduin siihen, että pitäisihän olla velkaakin.
        Nordea ja Handelsbanken suhtautuivat ymmärtävästi.
        Sijoitin lainasumman osakesidonnaiseen säästövakuutukseen jonka edunsaajina olivat lapsemme mutta minulla oli hallintaoikeus.
        Erittäin tuottava sijoitus.

• Varmaan saisin lainaa mikäli sitä hakisin. Ei ole tarvetta näillä näkymin, toivottavasti sellaista aikaa ei tule että joutuisi hakemaan velkaa.

• maissiii

Olen köyhä kuin kirkorotta mutta suhteet pankkiin kunnossa, vuosikymmenien, yli sukupolvienkin pituinen suhe.

"Ilmoita paljoko tarvitset", isompiin tarvitsisin jonkun takaajaksi , sukulaiset ristiin taataan toisiamme, jos tarve vatii.
      Mutta en ole tarvinnut vuosiin, ehkäjoskus taas innostun...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      790
    3. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      73
      600
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      49
      600
    5. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      589
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    7. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      566
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    Aihe