Menorakuvakkeinen Kristitty.fi tuossa ihmettelee miksi sunnuntai on pyhä päivä. Tähän on yksinkertainen selitys. Koska Lauantai oli juutalaisten sapatti eikä silloin saanut tehdä työtä, niimpä nokkelina kristityt kokoontuvat yhteen synagoogan jälkeen lauantai iltana kun oli havdala-seremonian aika. Tästä alkoikin seurakunnan kokous johon saivat osallistua myös ei-juutalaiset kristityt ja naiset. Kun Havdala oli suoritettu aloitettiin yhteinen ateria ja murrettiin leipää ( toistettiin siis sederaterian liturgiaa johon ehtoollinen perustui ). Sen jälkeen pidettiin saarnoja ja profetointiin koko lauantain ja sunnuntain välinen yö kunnes aurinko nousi. Sunnuntai taas oli se viikonpäivä jona Jeesus oli noussut evankeliumin mukaan kuolleista varhain ennen auringon nousua. Koska kyseinen yö laskettiin juutalaisen ajanlaskun mukaisesti jo viikon ensimmäiseen päivään, muodostui sunnuntaista kristityille tärkeä pyhäpäivä. Juuri tästä syystä kristityt viettävät sekä sapattia lauantaina että pyhäpäivää sunnuntaina, näin viikko alkaa juhlalla ja päättyy juhlaan. Kiitos Kristuksen.
Tästä syystä sunnuntai on pyhäpäivä
44
2827
Vastaukset
Minä en ihmettele miksi historiallisesti sunnuntai on pyhäpäivä, minä ihmettelen millä Raamatun perusteilla väitetään että sunnuntai on pyhä. Jumala pyhitti luomisviikolla sapatinpäivän. Siksi sapatti on pyhä. Jumala käskee kolmannessa käskyssä meidän pyhittää sapatinpäivän. Jumala ei missään kohtaa Raamattua pyhitä sunnuntaita, eikä missään kohtaa Raamattua käske meidän viettää lepopäivää sunnuntaina.
Ymmärrän hyvin historialliset syyt miksi pikkuhiljaa luisuttiin pois sapatin vietosta ja alettiin viettää sunnuntaita. Mutta en ymmärrä raamatullisia perusteita tälle muutokselle. Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että sapatin pyhyys siirrettiin sunnuntaille. Sunnuntaita ei kertaakaan Raamatussa kutsuta lepopäiväksi tai pyhäpäiväksi, vaan aina viikon ensimmäiseksi päiväksi. Raamatussa ei sanota että sunnuntaina tulee juhlia Kristuksen ylösnousemusta.
Kaikkia ei sapatti kiinnosta, siksi ei mielestäni ole järkevää tehdä useita aloituksia samasta aiheesta. Niille joita aihe kiinnostaa, olen kirjoittanut eräänlaisen yhteenvedon täällä käymistäni keskusteluista:
http://kristitty.net/blog/muista-pyhittaa-sapatinpaiva-vai-lepopaiva/- KahdenPyhänViikko
Kristityt kokoontuivat Raamatun mukaanviikon ensimmäinä päivänä ja sapatin jälkeisenä päivänä murtamaan leipää Kristuksen muistoksi. Siis molemmat, eli sekä sapatti että sunnuntai, ovat kristityille pyhiä päiviä. Se miksi sunnuntaista tuli sapatin ohella pyhäpäivä johtuu siitä että kristityt alkoivat pitämään myös viikon ensimmäistäpäivää pyhänä koska se on viikonpäivä jolloin Kristus nousi kuolleista vaikka Heprealaisessa raamatussa asiaa ei mainita. Minusta ei ole väärin juhlia kahta pyhää viikossa, sapatin pyhää ja Herran pyhää. Myös Paavali käsittelee kirjeissään tätä aihetta ja huomauttaa farisealaisena ettei se erota kristittyjä vaikka he viettä eri juhlia ja määräaikoja.
KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Kristityt kokoontuivat Raamatun mukaanviikon ensimmäinä päivänä ja sapatin jälkeisenä päivänä murtamaan leipää Kristuksen muistoksi. Siis molemmat, eli sekä sapatti että sunnuntai, ovat kristityille pyhiä päiviä. Se miksi sunnuntaista tuli sapatin ohella pyhäpäivä johtuu siitä että kristityt alkoivat pitämään myös viikon ensimmäistäpäivää pyhänä koska se on viikonpäivä jolloin Kristus nousi kuolleista vaikka Heprealaisessa raamatussa asiaa ei mainita. Minusta ei ole väärin juhlia kahta pyhää viikossa, sapatin pyhää ja Herran pyhää. Myös Paavali käsittelee kirjeissään tätä aihetta ja huomauttaa farisealaisena ettei se erota kristittyjä vaikka he viettä eri juhlia ja määräaikoja.
Raamatussa on tasan yksi jae, jossa seurakunnan kerrotaan olleen koolla viikon ensimmäisenä päivänä. Kuitenkaan tuon yhden jakeen perusteella ei voi väittää että kyseessä olisi ollut vakiintunut tapa, sillä useissa jakeissa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina. Siinä ei ole mitään ihmeellistä että kerran seurakunta sattui sunnuntaina olemaan koossa, sillä Apt. 2:46 mukaan seurakunta kokoontui joka päivä. Syykin kokoukselle kerrotaan tuossa jakeessa:
"Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka." (Apt. 20:7)
Seurakunta oli koolla koska Paavali oli seuraavana päivänä lähdössä pois. Kyse oli siis Paavalin läksiäisistä. Mitään mainintaa ei ole siitä, että tuona päivänä olisi vietetty lepopäivää, juhlittu Herran päivää tai muisteltu Kristuksen ylösnousemusta.
Kristityt saattoivat jo varhain kokoontua sunnuntaisin, mutta se ei tee siitä päivästä pyhää. Raamatussa ei sunnuntaita kutsuta kertaakaan pyhäpäiväksi. Se että Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä, ei automaattisesti tee siitä päivästä pyhää. Jos Jumala olisi pyhittänyt sunnuntain, luulisi että Raamattu kertoisi meille siitä!
Sinun mielestä ei ole väärin viettää kahta pyhää viikossa, mutta Raamatun mukaan ainoastaan sapatti on pyhä. Ainoastaan sapattina meidän käsketään levätä, ei jonakin toisena päivänä.
Paavali ei sano missään kohtaa kirjeitään, että voi viettää pyhäpäivää milloin haluaa. Mitä se tekisi seurakuntayhteydelle, jos yksi viettää pyhäpäivää lauantaina, toinen keskiviikkona ja kolmas perjantaina?- KahdenPyhänViikko
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa on tasan yksi jae, jossa seurakunnan kerrotaan olleen koolla viikon ensimmäisenä päivänä. Kuitenkaan tuon yhden jakeen perusteella ei voi väittää että kyseessä olisi ollut vakiintunut tapa, sillä useissa jakeissa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina. Siinä ei ole mitään ihmeellistä että kerran seurakunta sattui sunnuntaina olemaan koossa, sillä Apt. 2:46 mukaan seurakunta kokoontui joka päivä. Syykin kokoukselle kerrotaan tuossa jakeessa:
"Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka." (Apt. 20:7)
Seurakunta oli koolla koska Paavali oli seuraavana päivänä lähdössä pois. Kyse oli siis Paavalin läksiäisistä. Mitään mainintaa ei ole siitä, että tuona päivänä olisi vietetty lepopäivää, juhlittu Herran päivää tai muisteltu Kristuksen ylösnousemusta.
Kristityt saattoivat jo varhain kokoontua sunnuntaisin, mutta se ei tee siitä päivästä pyhää. Raamatussa ei sunnuntaita kutsuta kertaakaan pyhäpäiväksi. Se että Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä, ei automaattisesti tee siitä päivästä pyhää. Jos Jumala olisi pyhittänyt sunnuntain, luulisi että Raamattu kertoisi meille siitä!
Sinun mielestä ei ole väärin viettää kahta pyhää viikossa, mutta Raamatun mukaan ainoastaan sapatti on pyhä. Ainoastaan sapattina meidän käsketään levätä, ei jonakin toisena päivänä.
Paavali ei sano missään kohtaa kirjeitään, että voi viettää pyhäpäivää milloin haluaa. Mitä se tekisi seurakuntayhteydelle, jos yksi viettää pyhäpäivää lauantaina, toinen keskiviikkona ja kolmas perjantaina?Niin lauantai on sapatti ja lepopäivä, mutta sunnuntai on Herran päivä. Etkö tiedä mikä ero on sapatilla ja Herran päivällä? Etkö tiedä mitä tarkoittaa Herran päivä? Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa pyhä? Seurakunta kokoontui aina lauantain ja sunnuntain välisenä yönä aterialle sen jälkeen kun oli ollut synagoga. Viikon ensimmäisestä tuli merkittävä päivä sillä silloin Jeesus nousi kuolleista ennen auringon nousua ja sunnutai on siksi Herran päivä. Herran päivä on se päivä jolloin kuolleet nousevat kuolleista ja kaikki synnit saadaan anteeksi. Eskatologisesti, Herran päivä on maailman viimeinen päivä. Koska sunnuntai oli jo varhaisille kristityille niin tärkeä ja merkittävä päivä siitä alettiin puhua pyhänä, eikä tämä tarkoita nyt Jumalan asettamaa pyhyyttä vaan ihmisen kokemaa pyhää. Pyhä eli itseasiassa sakraali tarkoittaa sellaista asiaa tai ilmiötä jonka ihminen kokee sen olevan arjen yläpuolellla, se on tunne avarammasta elämästä ja varmuus ideaalisen voiman olemassaolosta, tunne ihanteellisen voiman lempeästä vaikutuksesta elämään, ääretön haltioitunut vapauden tunne sekä tunnekeskuksen siirtyminen rakastavan ja sopusointuisen kiintymyksen suuntaan. 300-luvulla Rooman Keisari Konstantinus määräsi sunnuntain Rooman valtakunnan viralliseksi vapaapäiväksi, jotta kristityt pystyibät viettämään sekä sapattia lauantaina että Herran päivää sunnuntaina. Ymmärrän kyllä ettei seitsemän päivän adventistit ja messiaaniset juutalaiset pidä Herran päivää raamatullisena, mutta mitä se teitä haittaa että muut kristinuskon suuntaukset pitävät?
- KahdenPyhänViikko
Kristitty.net kirjoitti:
Raamatussa on tasan yksi jae, jossa seurakunnan kerrotaan olleen koolla viikon ensimmäisenä päivänä. Kuitenkaan tuon yhden jakeen perusteella ei voi väittää että kyseessä olisi ollut vakiintunut tapa, sillä useissa jakeissa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina. Siinä ei ole mitään ihmeellistä että kerran seurakunta sattui sunnuntaina olemaan koossa, sillä Apt. 2:46 mukaan seurakunta kokoontui joka päivä. Syykin kokoukselle kerrotaan tuossa jakeessa:
"Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka." (Apt. 20:7)
Seurakunta oli koolla koska Paavali oli seuraavana päivänä lähdössä pois. Kyse oli siis Paavalin läksiäisistä. Mitään mainintaa ei ole siitä, että tuona päivänä olisi vietetty lepopäivää, juhlittu Herran päivää tai muisteltu Kristuksen ylösnousemusta.
Kristityt saattoivat jo varhain kokoontua sunnuntaisin, mutta se ei tee siitä päivästä pyhää. Raamatussa ei sunnuntaita kutsuta kertaakaan pyhäpäiväksi. Se että Jeesus nousi haudasta viikon ensimmäisenä päivänä, ei automaattisesti tee siitä päivästä pyhää. Jos Jumala olisi pyhittänyt sunnuntain, luulisi että Raamattu kertoisi meille siitä!
Sinun mielestä ei ole väärin viettää kahta pyhää viikossa, mutta Raamatun mukaan ainoastaan sapatti on pyhä. Ainoastaan sapattina meidän käsketään levätä, ei jonakin toisena päivänä.
Paavali ei sano missään kohtaa kirjeitään, että voi viettää pyhäpäivää milloin haluaa. Mitä se tekisi seurakuntayhteydelle, jos yksi viettää pyhäpäivää lauantaina, toinen keskiviikkona ja kolmas perjantaina?Itseasiassa, nytten kun vielä löysin yhden taasen raamatun kohdan, niin laitan sen tänne. Ja kuten Paavali sanoi:
"Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5).
Niimpä vaikka sunnuntai ei ole sapatti, se on Herran päivä. Ei kristitty enään katso määräaikoja ja juhlapäiviä eikä tee erottelua sen mukaan kuka mitäkin juhlaa ja päivää viettää. Jeesuhan on täyttänyt lain ja tehnyt kristityt laista vapaiksi (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Eikä sapattikaan ole Jumalalta vaan Moosekselta tullut. Ihmiseltä. Katso vaikka muita lähi-idän menneitä kulttuureja, heilläkin oli sapatin päivänsä ja sapatin vuotensa. KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Itseasiassa, nytten kun vielä löysin yhden taasen raamatun kohdan, niin laitan sen tänne. Ja kuten Paavali sanoi:
"Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma" (Room. 14:5).
Niimpä vaikka sunnuntai ei ole sapatti, se on Herran päivä. Ei kristitty enään katso määräaikoja ja juhlapäiviä eikä tee erottelua sen mukaan kuka mitäkin juhlaa ja päivää viettää. Jeesuhan on täyttänyt lain ja tehnyt kristityt laista vapaiksi (Gal. 4:1-26; Room. 6:14). Eikä sapattikaan ole Jumalalta vaan Moosekselta tullut. Ihmiseltä. Katso vaikka muita lähi-idän menneitä kulttuureja, heilläkin oli sapatin päivänsä ja sapatin vuotensa.Väität että sapatti ei tullut Jumalalta vaan Moosekselta. Mitä älyttömyyttä. Jumala pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, kauan ennen Moosesta. 2. Moos. kerrotaan israelilaisten viettäneen sapattia jo erämaavaelluksen aikana, ennen kuin Mooses antoi Israelille lain.
Room 14:5 - Luvun konteksti paljastuu jakeesta yksi, “Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.” Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Mikäli Jumala kumosi näin vakavan käskyn, luulisi että siitä kerrottaisiin meille selkeästi Raamatussa. Ei ole mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaisi sapatin pyhyyden. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei. Oikeudessa Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia vastaan:
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
On siis selvää, ettei Paavali rikkonut sapattiakaan. Jos Paavali olisi rikkonut sapattia, oltaisiin häntä varmasti syytetty siitä. Jos sapatti olisi ollut kumottu, olisi ollut naurettavaa että Paavali olisi viettänyt sapattia “huvikseen” tai vain miellyttääkseen juutalaisia.
Väität että Kristus on täyttänyt lain ja tehnyt kristityt laista vapaiksi. Jos me olemme laista vapaat, silloinhan saamme tappaa, varastaa ja tehdä huorin. Luulenpa että sinäkin uskot että edes osa lakia on voimassa. Kaikki kirkkokunnat opettavat että kymmenen käskyä on edelleen uudessa liitossa voimassa, ja sapattikäsky on kymmenestä käskystä kolmas, joten sapattia ei ole kumottu. Jeesus itse sanoo ettei hän tullut kumoamaan lakia, ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Se että Room. 6:14 mukaan emme ole enää lain alla, ei tarkoita että saisimme tehdä syntiä ja rikkoa lakia. Lue seuraava jae: "Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! (Room. 6:15)
Galatalaiskirjeessä ei missään kohtaa sanota että laki on kumottu.
>> Niimpä vaikka sunnuntai ei ole sapatti, se on Herran päivä. <<
>> Niin lauantai on sapatti ja lepopäivä, mutta sunnuntai on Herran päivä. Etkö tiedä mikä ero on sapatilla ja Herran päivällä? Etkö tiedä mitä tarkoittaa Herran päivä? Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa pyhä? <<
Sunnuntaita ei missään kohtaa Raamattua kutsuta pyhäpäiväksi, lepopäiväksi tai Herran päiväksi. Jumala pyhitti luomisviikolla sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Mikään toinen päivä ei voi olla pyhä sillä perusteella, että ihmiset ominpäin päättävät sen pyhittää. Raamatussa kolmannessa käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Missään kohtaa Raamattua meidän ei käsketä pyhittää mitään toista päivää. Jumala käskee meidän levätä sapattina, ei minä päivänä tahansa.
Se että alkuseurakunta jo varhain ryhtyi viettämään sunnuntaita sapatin sijaan, kertoo vain siitä, että tämä harhaoppi pesiytyi kirkkoon jo varhaisessa vaiheessa. Se ei ole mikään peruste sunnuntain pyhyydelle, että kirkkoisät viettivät sunnuntaita. Meillä tulee olla raamatulliset perusteet sunnuntain pyhyydelle, ja sellaisia ei kertakaikkiaan ole.- KahdenPyhänViikko
Kristitty.net kirjoitti:
Väität että sapatti ei tullut Jumalalta vaan Moosekselta. Mitä älyttömyyttä. Jumala pyhitti sapatinpäivän jo luomisviikolla, kauan ennen Moosesta. 2. Moos. kerrotaan israelilaisten viettäneen sapattia jo erämaavaelluksen aikana, ennen kuin Mooses antoi Israelille lain.
Room 14:5 - Luvun konteksti paljastuu jakeesta yksi, “Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.” Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Mikäli Jumala kumosi näin vakavan käskyn, luulisi että siitä kerrottaisiin meille selkeästi Raamatussa. Ei ole mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaisi sapatin pyhyyden. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei. Oikeudessa Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia vastaan:
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
On siis selvää, ettei Paavali rikkonut sapattiakaan. Jos Paavali olisi rikkonut sapattia, oltaisiin häntä varmasti syytetty siitä. Jos sapatti olisi ollut kumottu, olisi ollut naurettavaa että Paavali olisi viettänyt sapattia “huvikseen” tai vain miellyttääkseen juutalaisia.
Väität että Kristus on täyttänyt lain ja tehnyt kristityt laista vapaiksi. Jos me olemme laista vapaat, silloinhan saamme tappaa, varastaa ja tehdä huorin. Luulenpa että sinäkin uskot että edes osa lakia on voimassa. Kaikki kirkkokunnat opettavat että kymmenen käskyä on edelleen uudessa liitossa voimassa, ja sapattikäsky on kymmenestä käskystä kolmas, joten sapattia ei ole kumottu. Jeesus itse sanoo ettei hän tullut kumoamaan lakia, ja että laista ei katoa pieninkään piirto. Se että Room. 6:14 mukaan emme ole enää lain alla, ei tarkoita että saisimme tehdä syntiä ja rikkoa lakia. Lue seuraava jae: "Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se! (Room. 6:15)
Galatalaiskirjeessä ei missään kohtaa sanota että laki on kumottu.
>> Niimpä vaikka sunnuntai ei ole sapatti, se on Herran päivä. <<
>> Niin lauantai on sapatti ja lepopäivä, mutta sunnuntai on Herran päivä. Etkö tiedä mikä ero on sapatilla ja Herran päivällä? Etkö tiedä mitä tarkoittaa Herran päivä? Etkö ymmärrä mitä tarkoittaa pyhä? <<
Sunnuntaita ei missään kohtaa Raamattua kutsuta pyhäpäiväksi, lepopäiväksi tai Herran päiväksi. Jumala pyhitti luomisviikolla sapatinpäivän, siksi sapatti on pyhä. Mikään toinen päivä ei voi olla pyhä sillä perusteella, että ihmiset ominpäin päättävät sen pyhittää. Raamatussa kolmannessa käskyssä meidän käsketään pyhittää sapatinpäivä. Missään kohtaa Raamattua meidän ei käsketä pyhittää mitään toista päivää. Jumala käskee meidän levätä sapattina, ei minä päivänä tahansa.
Se että alkuseurakunta jo varhain ryhtyi viettämään sunnuntaita sapatin sijaan, kertoo vain siitä, että tämä harhaoppi pesiytyi kirkkoon jo varhaisessa vaiheessa. Se ei ole mikään peruste sunnuntain pyhyydelle, että kirkkoisät viettivät sunnuntaita. Meillä tulee olla raamatulliset perusteet sunnuntain pyhyydelle, ja sellaisia ei kertakaikkiaan ole.Oletko Kristitty.net itse tekopyhä houkka eli näyttelevä teeskentelijä vai muistatko kivittää hengiltä jokaisen vastaantulevan sapatinrikkojan kuten laki sinun mukaasi yhä vaatii? Ei päivistä tarvitse ruveta kihisimeen ja pillittämään kuin pikkuvauva, ja tuskin itse noudatat täysin niin rakasta lakiasi jokaista kirjainta myöten.
"Jeesus itse sanoo ettei hän tullut kumoamaan lakia, ja että laista ei katoa pieninkään piirto."
Ei Jeesus noin sanonut, vaan Jeesus sanoi: "Älkää ajatelko, että minä olen tullut tooraa tai profeettoja horjuttamaan. En minä ole tullut niitä horjuttamaan, vaan laittamaan toteen. Amen: Toorasta ei häviä yksikään kirjain, eikä pieninkään siveltimen veto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on käynyt toteen. " KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Oletko Kristitty.net itse tekopyhä houkka eli näyttelevä teeskentelijä vai muistatko kivittää hengiltä jokaisen vastaantulevan sapatinrikkojan kuten laki sinun mukaasi yhä vaatii? Ei päivistä tarvitse ruveta kihisimeen ja pillittämään kuin pikkuvauva, ja tuskin itse noudatat täysin niin rakasta lakiasi jokaista kirjainta myöten.
"Jeesus itse sanoo ettei hän tullut kumoamaan lakia, ja että laista ei katoa pieninkään piirto."
Ei Jeesus noin sanonut, vaan Jeesus sanoi: "Älkää ajatelko, että minä olen tullut tooraa tai profeettoja horjuttamaan. En minä ole tullut niitä horjuttamaan, vaan laittamaan toteen. Amen: Toorasta ei häviä yksikään kirjain, eikä pieninkään siveltimen veto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on käynyt toteen. "Jos uskot että ei saa tehdä huorin, miten on, kivitätkö jokaisen vastaantulevan avionrikkojan?
Tietysti noudatan lakia niin hyvin kuin pystyn. Ei meillä ole uudessa liitossa mitään lupaa tehdä syntiä ja tahallaan rikkoa lakia.
Mitä Jeesus oikein sanoo, laitetaan 33/38 käännös niin ei jää epäselvää:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)
"Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää." (Lk. 16:17)
- KahdenPyhänViikko
Varhainen liturgia jonka kaltaista ensimmäiset kristityt noudattivat alkaen sapatista ja jatkuen aina yli laauantai ja sunnuntain välisen yön:
Kokous (synagoga):
Shema -ylistysrukous
Thefillah -rukousjakso
Herran siunaus
Lain ja Profeetan luku
Selitys ja saarna
Kaddish -kiitosrukous
Päätös (havdala):
Viinin siunaaminen
Öljyn siunaaminen
Tulen siunaaminen
Havdala -siunaus
Juhla-ateria:
Kiddush -ylistysrukous
Käsien* pesu ja kiitos
Netilat yadayim -rukous
Motzi -rukous leivälle
Leivän murtaminen
Itse aterian nauttiminen
(Opetusta yli keskiyön**)
Siunaus ja ylistyspsalmi
* Kristityt pesivät jalkoja käsien sijaan (Joh. 13.4-17)
** Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi. (1.Kor. 14:26)Onko sinulla jotain lähdettä tälle? Jeesus oli vahvasti juutalaisten fariseusten perinnäissääntöjä vastaan ja opetti että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, näin kumoten fariseusten käsienpesurituaalin. Onkin mielenkiintoista, että he pesivät jalkoja käsien sijaan. Mutta miksi he osallistuisivat Netilat yadayim (käsien pesu) rukoukseen, jos eivät pesseet käsiään? Olisiko alkuseurakunta todella seurannut juutalaisten traditioita näin tarkkaan? Jeesus oli tällaisia ihmisten traditioita ja perinnäissääntöjä vastaan hyvin jyrkästi.
- KahdenPyhänViikko
Kristitty.net kirjoitti:
Onko sinulla jotain lähdettä tälle? Jeesus oli vahvasti juutalaisten fariseusten perinnäissääntöjä vastaan ja opetti että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, näin kumoten fariseusten käsienpesurituaalin. Onkin mielenkiintoista, että he pesivät jalkoja käsien sijaan. Mutta miksi he osallistuisivat Netilat yadayim (käsien pesu) rukoukseen, jos eivät pesseet käsiään? Olisiko alkuseurakunta todella seurannut juutalaisten traditioita näin tarkkaan? Jeesus oli tällaisia ihmisten traditioita ja perinnäissääntöjä vastaan hyvin jyrkästi.
Huomenia, ja tuossa on mainittuna nyt juutalainen synagoga -liturgia, havdala -liturgia ja ateria -liturgia jotka olivat suurinpiirtei tuossa muodossa jo Paavalin elinaikana. Liturgioiden lähde on taas juutalainen perimätieto ja nykyään tiedetään se että Jeesuksen ensimmäisen, toisen ja kolmammen sukupolven seuraajat noudattivat ja ottivat mallia näistä liturgioista (esim varhaiskristilliset kuten apostolisten isien kirjoirukset ja muitiinpanot).
Itse Jeesus on uusimman tutkimuksen mukaan hyvin juutalainenen ja jopa kaikkein lähimpänä farisealaisten puoluetta, vaikka vaikka Jeesus soimaakin farisealaisia niin kiistat koskevat ennemmin lain tulkintaa ja noudattamista. Se ei siis tarkoita että vaan on jo ilmiselvää rabbiinisista kirjoituksista että farisealaiset kävivät muutenkin vastaavia väittelyjä. Jeesus ei nykytietämyksen valossa siis ollut jyrkästi tätä perimätieotoa vastaan vaan jopa hyödynti sitä esim kertomus Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä.
Eri asia sitten taas oliko Jeesus itse farisealainen vai erottuiko Johanneksen kastajalahko vielä enemmän omaksi ryhmäkseen. Se kuitenkin on varmaa että Jeesus oli perinpohjin hyvin juutalainen, hän oli luultavammin koulutettu ja jopa Parempi teologi kuin rabbi Gamalielilta koulutuksen saanut Paavali. Jerusalemissa Jeesusta toisaalta soimataan oppimattomaksi, mikä viittaa että Jeesus on saanut koulutuksensa muualla kuin Jerusalemissa, esimerkiksi on ehdotettu Sempforiksen rabbiinikouluja.
Mitä sitten tulee netilat yadayim -rukoukseen, Jeesuksen seuraajilla mitä luultavimmin oli jo Jeesuksen elinaikana syntynyt korvaava traditio mihin ehkä viittaa Johannes 13:16-17 "Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat." - ehkäpä-tästä-syystä
Kristitty.net kirjoitti:
Onko sinulla jotain lähdettä tälle? Jeesus oli vahvasti juutalaisten fariseusten perinnäissääntöjä vastaan ja opetti että pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä, näin kumoten fariseusten käsienpesurituaalin. Onkin mielenkiintoista, että he pesivät jalkoja käsien sijaan. Mutta miksi he osallistuisivat Netilat yadayim (käsien pesu) rukoukseen, jos eivät pesseet käsiään? Olisiko alkuseurakunta todella seurannut juutalaisten traditioita näin tarkkaan? Jeesus oli tällaisia ihmisten traditioita ja perinnäissääntöjä vastaan hyvin jyrkästi.
Jospa ne pestiin sen vuoksi ne jalat, kun Jeesus viimeisenä iltana pesi opetuslasten jalat ja kehoitti tekemään samoin. Muistaisimme että olemme toistemme palveljoita.
Siellä oli tapana jalat muutenkin pestä vierailta, sillä jalat likaantuivat pölyssä, vaikka ihminen olisi muuten peseytynyt. Ja kuten itsekin Jeesus toteaa Pietarille, joka ensin kieltäytyy, että Jeesus pesisi hänen jalkansa, ja kun Jeesus on saanut hänet suostumaan, tämä alkaa sitten vaatimaan jo päänkin pesemistä.
Room. 14 : 1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.- KahdenPyhänViikko
Oisitko Erika voinut vielä avata tarkoitusperää tai voinut kirjoittaa ominsanoin ja perustella pelkän lainaamisen sijaan? Olisi ollut mielenkiintoista kuulla miten perustelet laonaamasi ja siihen liittyvä kemmentaarin.
Näin muuten sanoo varhaiskristiinen opetus noin vuosilta 66-120 jaa:
Didakhee 14:1
"Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas."
Didakhee on niinsanottu katekismusten äiti, eli kristityille yksi merkittävimpiä kaanonin ulkopuolisia tekstejä. Lyhyesti siinä määritellään kahden tien oppi, kaste traditio, ehtollisen vietto, suhtautuminen prefeettoihin ja muistutetaan lopuksi messiiaan paluusta. KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Oisitko Erika voinut vielä avata tarkoitusperää tai voinut kirjoittaa ominsanoin ja perustella pelkän lainaamisen sijaan? Olisi ollut mielenkiintoista kuulla miten perustelet laonaamasi ja siihen liittyvä kemmentaarin.
Näin muuten sanoo varhaiskristiinen opetus noin vuosilta 66-120 jaa:
Didakhee 14:1
"Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas."
Didakhee on niinsanottu katekismusten äiti, eli kristityille yksi merkittävimpiä kaanonin ulkopuolisia tekstejä. Lyhyesti siinä määritellään kahden tien oppi, kaste traditio, ehtollisen vietto, suhtautuminen prefeettoihin ja muistutetaan lopuksi messiiaan paluusta.Ymmärrän tuon lainaamani kohdan niin, että valikoinpa päiviä tai en, tärkeää on tehdä se Herralle. Syön tai olen syömättä teen sen Herralle. Ja heikkouskoisen kohdatessani en ala väittelemään päivistä tai syömisistä tai muista asioista, vaan otan hänet huomioon enkä suista ojaan vänkäämällä päivistä ja hetkistä.
- yleistäanalyysia
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ymmärrän tuon lainaamani kohdan niin, että valikoinpa päiviä tai en, tärkeää on tehdä se Herralle. Syön tai olen syömättä teen sen Herralle. Ja heikkouskoisen kohdatessani en ala väittelemään päivistä tai syömisistä tai muista asioista, vaan otan hänet huomioon enkä suista ojaan vänkäämällä päivistä ja hetkistä.
No mites menettelet vahvauskoisen kanssa? Alkaako välittömästi ilkeily ja salakavalien vihjailujen esiintuominen?
Ihan sivuhuomautuksena Eerika tuo esiin erään ihmisille, varsinkin kirkon papeille, tyypillisen ilmiön. Kyse on eräänlaisesta ET-ilmiöstä. ET-elokuvassa oli sympaattinen avaruusvierailija, johon ihastuivat maalliset ihmiset kaikki tyyni aina itkuun saakka. Syy on se, että ET ei vaatinut mitään muuta kuin päästä kotiin. Hän oli siis vaaraton ja suojaton.
Ihminen arvostaa itseään heikompaa, koska voi hallita häntä. Mutta itte-p-kele pääsi irti kun ihmistä lujatahtoisempi ja voimakkaampi persoona tule maan päälle eli Jeesus Kristus. Ihminen, eikä kirkon papit, siedä alkuunkaan itseään parempaa ihmistä muuta kuin nöyristely tarkoituksessa.
Täällä naispappi-tyyliset ihmiset sietävät itseään heikompia ja häntä myötäkarvaan silittäviä, mutta jos aito uskova, jota ei hallita, tulee, niin paholainen pääsee irti tämän ihmisen sydämessä ja välittömästi alkaa ilkeily ja salakavalien vihjailujen esittäminen. Toisen ihmisen arvostus on tipotiessään ja loppuu kuin seinään. Näihin jakeisiin viitataan usein, ikään kuin siinä annettaisiin lupa rikkoa sapattia. Sitä oletettavasti Eerikakin tarkoittaa? Luvun konteksti paljastuu kuitenkin jakeesta yksi, “Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.” Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Mikäli Jumala kumosi näin vakavan käskyn, luulisi että siitä kerrottaisiin meille selkeästi Raamatussa. Ei ole mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaisi sapatin pyhyyden. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei. Oikeudessa Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia vastaan:
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
On siis selvää, ettei Paavali rikkonut sapattiakaan. Jos Paavali olisi rikkonut sapattia, oltaisiin häntä varmasti syytetty siitä. Jos sapatti olisi ollut kumottu, olisi ollut naurettavaa että Paavali olisi viettänyt sapattia “huvikseen” tai vain miellyttääkseen juutalaisia.- tekopyhä.olet
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ymmärrän tuon lainaamani kohdan niin, että valikoinpa päiviä tai en, tärkeää on tehdä se Herralle. Syön tai olen syömättä teen sen Herralle. Ja heikkouskoisen kohdatessani en ala väittelemään päivistä tai syömisistä tai muista asioista, vaan otan hänet huomioon enkä suista ojaan vänkäämällä päivistä ja hetkistä.
Vittuiletko myös kaiket täällä päivät ja yöt herrallesi?
- KahdenPyhänViikko
Kristitty.net kirjoitti:
Näihin jakeisiin viitataan usein, ikään kuin siinä annettaisiin lupa rikkoa sapattia. Sitä oletettavasti Eerikakin tarkoittaa? Luvun konteksti paljastuu kuitenkin jakeesta yksi, “Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.” Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Mikäli Jumala kumosi näin vakavan käskyn, luulisi että siitä kerrottaisiin meille selkeästi Raamatussa. Ei ole mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaisi sapatin pyhyyden. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei. Oikeudessa Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia vastaan:
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
On siis selvää, ettei Paavali rikkonut sapattiakaan. Jos Paavali olisi rikkonut sapattia, oltaisiin häntä varmasti syytetty siitä. Jos sapatti olisi ollut kumottu, olisi ollut naurettavaa että Paavali olisi viettänyt sapattia “huvikseen” tai vain miellyttääkseen juutalaisia.Oletko toisteleva papukaija?
KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Oletko toisteleva papukaija?
Pakko toistaa kun samoja väitteitä esittää useampi henkilö eri puolilla ketjua.
tekopyhä.olet kirjoitti:
Vittuiletko myös kaiket täällä päivät ja yöt herrallesi?
Miten minä mielestäsi tuossa kommentissani vittuilen?
KahdenPyhänViikko kirjoitti:
Oisitko Erika voinut vielä avata tarkoitusperää tai voinut kirjoittaa ominsanoin ja perustella pelkän lainaamisen sijaan? Olisi ollut mielenkiintoista kuulla miten perustelet laonaamasi ja siihen liittyvä kemmentaarin.
Näin muuten sanoo varhaiskristiinen opetus noin vuosilta 66-120 jaa:
Didakhee 14:1
"Mutta Herran päivänä, sen jälkeen, kun olette kokoontuneet yhteen, murtakaa leipää ja kiittäkää, lisäksi tunnustettuanne syntinne, että uhrinne olisi puhdas."
Didakhee on niinsanottu katekismusten äiti, eli kristityille yksi merkittävimpiä kaanonin ulkopuolisia tekstejä. Lyhyesti siinä määritellään kahden tien oppi, kaste traditio, ehtollisen vietto, suhtautuminen prefeettoihin ja muistutetaan lopuksi messiiaan paluusta.Sunnuntain pyhyys tulee pystyä perustelemaan Raamatulla, ja Raamatussa sunnuntaita ei kertaakaan kutsuta pyhäpäiväksi tai lepopäiväksi. Kirkkoisät ja Didakhee ovat väärässä, he ovat eksyneet sunnuntai harhaoppiin jo varhain.
Joka tapauksessa ymmärrän tuon kohdan kuten kirjoitin. Ymmärrän sen uskon määrän mukaan jonka olen Herralta saanut.
Eerikatässämoi kirjoitti:
Joka tapauksessa ymmärrän tuon kohdan kuten kirjoitin. Ymmärrän sen uskon määrän mukaan jonka olen Herralta saanut.
Kolmas käsky käskee meidän pyhittää sapatinpäivän. Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus on kuolemantuomio. Näin vakavan käskyn kumoamiseen tulee olla erittäin vahvat perusteet Raamatussa. Minä en sellaisia perusteita Raamatusta löydä.
- Didakhee
Kristitty.net kirjoitti:
Sunnuntain pyhyys tulee pystyä perustelemaan Raamatulla, ja Raamatussa sunnuntaita ei kertaakaan kutsuta pyhäpäiväksi tai lepopäiväksi. Kirkkoisät ja Didakhee ovat väärässä, he ovat eksyneet sunnuntai harhaoppiin jo varhain.
Didakhee on 12 apostolin oppi, olivatko kaikki 12 apostolia siis Saatanan kätyreitä kuin tuollaista opettivat?
Kristitty.net kirjoitti:
Kolmas käsky käskee meidän pyhittää sapatinpäivän. Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus on kuolemantuomio. Näin vakavan käskyn kumoamiseen tulee olla erittäin vahvat perusteet Raamatussa. Minä en sellaisia perusteita Raamatusta löydä.
Hyvä on. Usko sinä tavallasi, minä uskon tavallani. Ei tästä riittaa kannata rakentaa.
Didakhee kirjoitti:
Didakhee on 12 apostolin oppi, olivatko kaikki 12 apostolia siis Saatanan kätyreitä kuin tuollaista opettivat?
Didakhee ei ole Raamatun 12 apostolin kirjoittama. Jos se olisi, se löytyisi varmasti meidän Raamatustamme. Mutta kun ei vaan ole.
- kui2
Huokaus, huokaus, huokaus.................
"Näihin jakeisiin viitataan usein, ikään kuin siinä annettaisiin lupa rikkoa sapattia. Sitä oletettavasti Eerikakin tarkoittaa? "
No kerropa mitä mielestäsi nuo jakeet sitten tarkoittavat erityisesti:
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. <- Mitä tuolla tahdotaan sinun mielestäsi sanoa, Kristitty.net? Mitä parempia päiviä siinä kuvataan, kaipa tuokin jotain tarkoittaa? Mitä kui2 kirjoitti:
Huokaus, huokaus, huokaus.................
"Näihin jakeisiin viitataan usein, ikään kuin siinä annettaisiin lupa rikkoa sapattia. Sitä oletettavasti Eerikakin tarkoittaa? "
No kerropa mitä mielestäsi nuo jakeet sitten tarkoittavat erityisesti:
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. <- Mitä tuolla tahdotaan sinun mielestäsi sanoa, Kristitty.net? Mitä parempia päiviä siinä kuvataan, kaipa tuokin jotain tarkoittaa? MitäHyviä kysymyksiä. Minulle tuo kohta on selkeä ja kertoo, että kukin tehköön niin kuin on varma.
kui2 kirjoitti:
Huokaus, huokaus, huokaus.................
"Näihin jakeisiin viitataan usein, ikään kuin siinä annettaisiin lupa rikkoa sapattia. Sitä oletettavasti Eerikakin tarkoittaa? "
No kerropa mitä mielestäsi nuo jakeet sitten tarkoittavat erityisesti:
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. <- Mitä tuolla tahdotaan sinun mielestäsi sanoa, Kristitty.net? Mitä parempia päiviä siinä kuvataan, kaipa tuokin jotain tarkoittaa? MitäVastasin tuohon jo ylempänä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14951540/tasta-syysta-sunnuntai-on-pyhapaiva#comment-90740321
Kyse on esimerkiksi paastopäivistä, joita jokainen voi viettää minä päivänä haluaa, tai mistä tahansa muusta. Katso seuraava jae "Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Syömisestä kun puhutaan, niin paastopäivät on minun veikkaus. Siinä ei puhuta että saa pyhittää minkä päivän haluaa.
Petri Paavola sanoo näistä jakeista seuraavaa:
"Tässä ei ollut kysymys sapatin viettämisen kumoamisesta, vaan päivistä joita jotkut pitivät toista parempina. Muistakaamme se, että alkuseurakunnassa oli yksi lepopäivä, eli sapatti. Ei Paavali olisi voinut antaa ohjetta seurakunnille, että he voisivat valikoida sapatin itselleen mieluisaksi päiväksi. Koska silloin olisi ajauduttu tilanteeseen, jossa seurakunnalla olisi voinut ollut jopa seitsemän erilaista sapatin päivää! Se olisi ollut sen aikaisen seurakuntaelämän kannalta kestämätön opetus. Ajattele, jos esim. he olisivat kokoontuneet viettämään pyhäpäivän kokousta, niin olisi jouduttu järjestämään seitsemänä päivänä eri uskoville pyhäpäivän kokoukset. Ajattele sitä myös tämän päivän kannalta, kuinka epäloogista ja hankalaa se olisi.
Toiseksi tässä kohdassa puhutaan päivistä, mutta sanallakaan ei edes vihjata sapattiin. Juutalaisuudessa oli ja on monia päiviä, joita pidetään toista parempana mm. kolmas päivä. Monesti juutalaiset häät pidetään kolmantena päivänä, koska silloin uskotaan häiden onnistuvan. Juutalaisuudessa on myös muita hyviä päiviä. Alkuseurakunnassa oli paljon uskovia juutalaisia, joista varmasti jotkut toivat perinteitänsä Raamatullisina opetuksina, mutta jotka Paavali torjui ihmisten perinnäissääntönä. Tätä taustaa vasten myös voimme ymmärtää, että Paavali hyvinkin saattoi tarkoittaa tämän tyylistä päivien valikointia. Sellainen päivien valikointi, jossa esim. valitaan viikonpäivää häätapahtumalle, on hääparin valinta, johon ei ole kaavaa, vaan valinnan vapaus.
Paavali ei kumonnut tässä kohtaa sapattia, vaan hän kehotti valikoimaan päiviä Herran tähden ja kun Jumala on valinnut sapatin viikon viimeiseksi päiväksi, niin totta kai silloin uskovan tulisi viettää sapattia viikon viimeisenä päivänä. Silloin kun ja jos uskova valitsee päiviä, niin se tulee tehdä Herran tähden ja tietenkin Jumalan tahdon mukaisesti."
http://www.kotipetripaavola.com/Seitsemas paiva.htmlKristitty.net kirjoitti:
Vastasin tuohon jo ylempänä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14951540/tasta-syysta-sunnuntai-on-pyhapaiva#comment-90740321
Kyse on esimerkiksi paastopäivistä, joita jokainen voi viettää minä päivänä haluaa, tai mistä tahansa muusta. Katso seuraava jae "Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Syömisestä kun puhutaan, niin paastopäivät on minun veikkaus. Siinä ei puhuta että saa pyhittää minkä päivän haluaa.
Petri Paavola sanoo näistä jakeista seuraavaa:
"Tässä ei ollut kysymys sapatin viettämisen kumoamisesta, vaan päivistä joita jotkut pitivät toista parempina. Muistakaamme se, että alkuseurakunnassa oli yksi lepopäivä, eli sapatti. Ei Paavali olisi voinut antaa ohjetta seurakunnille, että he voisivat valikoida sapatin itselleen mieluisaksi päiväksi. Koska silloin olisi ajauduttu tilanteeseen, jossa seurakunnalla olisi voinut ollut jopa seitsemän erilaista sapatin päivää! Se olisi ollut sen aikaisen seurakuntaelämän kannalta kestämätön opetus. Ajattele, jos esim. he olisivat kokoontuneet viettämään pyhäpäivän kokousta, niin olisi jouduttu järjestämään seitsemänä päivänä eri uskoville pyhäpäivän kokoukset. Ajattele sitä myös tämän päivän kannalta, kuinka epäloogista ja hankalaa se olisi.
Toiseksi tässä kohdassa puhutaan päivistä, mutta sanallakaan ei edes vihjata sapattiin. Juutalaisuudessa oli ja on monia päiviä, joita pidetään toista parempana mm. kolmas päivä. Monesti juutalaiset häät pidetään kolmantena päivänä, koska silloin uskotaan häiden onnistuvan. Juutalaisuudessa on myös muita hyviä päiviä. Alkuseurakunnassa oli paljon uskovia juutalaisia, joista varmasti jotkut toivat perinteitänsä Raamatullisina opetuksina, mutta jotka Paavali torjui ihmisten perinnäissääntönä. Tätä taustaa vasten myös voimme ymmärtää, että Paavali hyvinkin saattoi tarkoittaa tämän tyylistä päivien valikointia. Sellainen päivien valikointi, jossa esim. valitaan viikonpäivää häätapahtumalle, on hääparin valinta, johon ei ole kaavaa, vaan valinnan vapaus.
Paavali ei kumonnut tässä kohtaa sapattia, vaan hän kehotti valikoimaan päiviä Herran tähden ja kun Jumala on valinnut sapatin viikon viimeiseksi päiväksi, niin totta kai silloin uskovan tulisi viettää sapattia viikon viimeisenä päivänä. Silloin kun ja jos uskova valitsee päiviä, niin se tulee tehdä Herran tähden ja tietenkin Jumalan tahdon mukaisesti."
http://www.kotipetripaavola.com/Seitsemas paiva.htmlLinkkiä on mahdoton laittaa, kirjoita osoiteriville "Seitsemas paiva.html"
- PaavolaEiOleRaamatulline
Kristitty.net kirjoitti:
Vastasin tuohon jo ylempänä: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14951540/tasta-syysta-sunnuntai-on-pyhapaiva#comment-90740321
Kyse on esimerkiksi paastopäivistä, joita jokainen voi viettää minä päivänä haluaa, tai mistä tahansa muusta. Katso seuraava jae "Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa." Syömisestä kun puhutaan, niin paastopäivät on minun veikkaus. Siinä ei puhuta että saa pyhittää minkä päivän haluaa.
Petri Paavola sanoo näistä jakeista seuraavaa:
"Tässä ei ollut kysymys sapatin viettämisen kumoamisesta, vaan päivistä joita jotkut pitivät toista parempina. Muistakaamme se, että alkuseurakunnassa oli yksi lepopäivä, eli sapatti. Ei Paavali olisi voinut antaa ohjetta seurakunnille, että he voisivat valikoida sapatin itselleen mieluisaksi päiväksi. Koska silloin olisi ajauduttu tilanteeseen, jossa seurakunnalla olisi voinut ollut jopa seitsemän erilaista sapatin päivää! Se olisi ollut sen aikaisen seurakuntaelämän kannalta kestämätön opetus. Ajattele, jos esim. he olisivat kokoontuneet viettämään pyhäpäivän kokousta, niin olisi jouduttu järjestämään seitsemänä päivänä eri uskoville pyhäpäivän kokoukset. Ajattele sitä myös tämän päivän kannalta, kuinka epäloogista ja hankalaa se olisi.
Toiseksi tässä kohdassa puhutaan päivistä, mutta sanallakaan ei edes vihjata sapattiin. Juutalaisuudessa oli ja on monia päiviä, joita pidetään toista parempana mm. kolmas päivä. Monesti juutalaiset häät pidetään kolmantena päivänä, koska silloin uskotaan häiden onnistuvan. Juutalaisuudessa on myös muita hyviä päiviä. Alkuseurakunnassa oli paljon uskovia juutalaisia, joista varmasti jotkut toivat perinteitänsä Raamatullisina opetuksina, mutta jotka Paavali torjui ihmisten perinnäissääntönä. Tätä taustaa vasten myös voimme ymmärtää, että Paavali hyvinkin saattoi tarkoittaa tämän tyylistä päivien valikointia. Sellainen päivien valikointi, jossa esim. valitaan viikonpäivää häätapahtumalle, on hääparin valinta, johon ei ole kaavaa, vaan valinnan vapaus.
Paavali ei kumonnut tässä kohtaa sapattia, vaan hän kehotti valikoimaan päiviä Herran tähden ja kun Jumala on valinnut sapatin viikon viimeiseksi päiväksi, niin totta kai silloin uskovan tulisi viettää sapattia viikon viimeisenä päivänä. Silloin kun ja jos uskova valitsee päiviä, niin se tulee tehdä Herran tähden ja tietenkin Jumalan tahdon mukaisesti."
http://www.kotipetripaavola.com/Seitsemas paiva.htmlSelasin Raamattua enkä löytänyt sieltä mistään Petri Paavolan -Evankeliumia, miksi siis lainaat Petri Paavolaa vaikka sitä ei löydy evankeliumista, siksi Paavolan opetus on epäraamatullista. Juurihan sinä itsekkin niin sanot, ettei se kelpaa opetukseksi mikä ei lue raamatussa.
PaavolaEiOleRaamatulline kirjoitti:
Selasin Raamattua enkä löytänyt sieltä mistään Petri Paavolan -Evankeliumia, miksi siis lainaat Petri Paavolaa vaikka sitä ei löydy evankeliumista, siksi Paavolan opetus on epäraamatullista. Juurihan sinä itsekkin niin sanot, ettei se kelpaa opetukseksi mikä ei lue raamatussa.
Jokainen voi arvioida itse kirjoittaako Paavola raamatullisesti vai ei. Mutta uskon ylin ohje on Raamattu, ei kirkkoisät, Paavi, Luther tai Petri Paavola. Didakhee johon viittasin yllä, ei ole Raamatun sanaa, siksi voimme hylätä siellä esitetyn epäraamatullisen viitteen Herran päivästä. Sola scriptura ei tarkoita että saisimme lukea vain Raamattua. Se tarkoittaa että Raamattu on ylin ohje. Voimme lukea muitakin tekstejä, mutta ne tulee punnita Raamatun valossa. Koetelkaa siis Petri Paavolan opetus Raamatulla ja rukoillen.
- NoahNotLot
Kristitty.net kirjoitti:
Kolmas käsky käskee meidän pyhittää sapatinpäivän. Sapatin rikkomisesta määrätty rangaistus on kuolemantuomio. Näin vakavan käskyn kumoamiseen tulee olla erittäin vahvat perusteet Raamatussa. Minä en sellaisia perusteita Raamatusta löydä.
Käytätkö katolista ”raamattua”? Olet läpi tätä keskustelua aivan oikeassa sapatti vs. sunnuntai asiasta, mutta se on hyvin ironista että viitat kolmanteen käskyyn sapatin käskynä. Roomalaiskatolinen kirkko on se entiteetti joka on uskaltanut siirtää Jumalan sapatin lauantaista sunnuntaihin, ja sitten on vääntänyt kymmenen käskyjä siten että toinen käsky poistettin kokonaan ja kymmenes jaettiin kahteen käskyyn. Siis, sapatin käsky on kymmenestä käskystä neljäs.
- DeadManWalks
Juuri näin. Sunnuntai on Kristuksen ylösnousemuksen päivä ja kuvana uudesta liitosta - uuden viikon ensimmäinen päivä kuin uuden luomisen alku.
- Anonyymi
Uusi Liitto.
Jeesus ei tullut kumoamaan lakia ja profeettoja. Näin ollen Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti on pyhäpäivä myöskin Uudessa Liitossa.
Kuka muutti ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla sunnuntain viikon ensimmäisen päivän nimen Herran päiväksi.
VALTA, kenellä VALTA tässä maailmassa ?
1234567---
- Anonyymi
Olennaisinta on se onko pakanoille annettu käsky viettää sapattia? Koskeeko se juutalaisille annettu käsky pakanoita ja onko uuden liiton usko lakihenkisyyttä. Sitä lakihenkisyyttä minkä vuoksi Jeesus joutui sapatin rikkomisesta ristille. Sitä uskoako me edustamme?
Onko Raamatussa annettu sellaiset välttämättömät ohjeet pakanoille että vietä sapattia kuin juutalainen. Tosin tänä päivänä se tarkoittaisi sitä että pitäisi tappaa viattomia ihmisiä myös sapattina, mutta ei Jumala käskyä niin juutalaisille tarkoittanut. Onko uusi liitto sellainen, siksikö Jeesus on kuollut että me yhä kiivailemme laista kuten juutalaiset kiivaili?
Lakihenkisyydessä monta kertaa käy kuten kävi juutalaisille ristiinnaulittuaan Kristuksen sapatin vuoksi, että siinä aletaan taistella elävää uskoa vastaan. Se ei ole rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä, vaan sielullista taistelua muita vastaan. Ja sellaista ei ole UT:n kuvaama usko. Sitä sanakiistojen kipeyttä, sitä poltinraudalla merkittyä omatuntoa ei ole se usko minkä UT kuvaa Hengessä uskoville.- Anonyymi
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat. VIRSI.241. 5. O tätä suurta surkiutt', ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt' Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', Hän uhkas', kaikki käkes', HÄN POLTTI, TAPPOI, JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNTT' EHDOST'. Pimeää keskiaikaa kesti 1260, murhineen kaikkineen. Noin 50 miljoonaa menetti henkensä tuona aikana.
Historiaa: Piispa Valerianin raportissa sanotaan, että ihmisiä murhattiin mitä sydämettömimmillä tavalla ja hirvittävän kidutuksen jälkeen. Silmät puristettiin pois kuopistaan, nenät korvat ja sukuelimet silvottiin. Monia ristiinnaulittiin kotiensa oviin jne...
Toivottavasti pedon aika ei toistu.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat. VIRSI.241. 5. O tätä suurta surkiutt', ylits' vaivaisen lauman, ettei kenelläkään ollut rohkiutt' Jumalan sanaa puhumaan, sen pahan pedon pelvost', Hän uhkas', kaikki käkes', HÄN POLTTI, TAPPOI, JA SÄKES', KUIN VASTASIT HÄNTT' EHDOST'. Pimeää keskiaikaa kesti 1260, murhineen kaikkineen. Noin 50 miljoonaa menetti henkensä tuona aikana.
Historiaa: Piispa Valerianin raportissa sanotaan, että ihmisiä murhattiin mitä sydämettömimmillä tavalla ja hirvittävän kidutuksen jälkeen. Silmät puristettiin pois kuopistaan, nenät korvat ja sukuelimet silvottiin. Monia ristiinnaulittiin kotiensa oviin jne...
Toivottavasti pedon aika ei toistu.
1234567---Ilm.13:15. Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.
- Anonyymi
Ja jos sapatismi ei olisi harhaoppi, niin ei sitä tarvitsisi olla joka yhteydessä toitottamassa ja samat litaniat latelemassa sen puolesta, vaan Henki kertoisi ihmisille että noin pitää toimia eikä tyhmien sielullisten ihmisten tarvitsisi siitä jupista koko ajan.
- Anonyymi
Kun Paavali valisti seurakuntaa, niin hän entisenä kiihkofariseuksena ei missään antanut mitään vihjettä siitä miten sapatti tuli viettää, miten pakanoiden tulisi omaksua se juutalainen tapa. Ei se johtunut siitä kuten harhaoppiset selittää että se oli niin luonnollista ettei sitä tarvinnut mainita. Ei pakanoille ollut luonnollista jähmettyä pakoilleen perjantai-iltana ja olla siinä lauantai aamuun asti. Se oli kaikkea muuta kuin luonnollista ja Paavali nimenomaan taisteli sitä lakihenkisyyttä vastaan että niin piti tehdä. Seurakunta kyllä saattoi kokoontua aivan milloin tahtoi, mutta mitään lakia siitä ei ollut eikä sääntöä mitä sai tehdä ja mitä ei. Se olisi ollut sitä älytöntä lakihenkisyyttä mistä Paavali suomi seurakuntaa.
Ja jos Paavali antoi ohjeita naisten hiusten pituudesta sekä kaikkea muuta-jotka eivät silti olleet Jumalan laki-, niin miksi ei olisi maininnut sapattia että muistakaa olla niitä hiuksia leikkaamasta sapattina tai jotain muuta jos siitä tulisi niin tärkeä asia miten sapatin viettää.Jos se tulisi määrittämään sen mikä on oikeaa uskoa ja mikä ei, niin olisi perin juurin kummallista jos sellainen asia pitää suurennuslasilla ja tulkin kanssa Raamatusta lukea eikä ole selkeästi kerrottu että vietä sapatti kuin kunnon juutalainen.
Siten on selvääkin selvempää että sapatin kanssa höyryäminen on harhaoppi, jota UT ei millään tavalla tue vaikka harhaoppinen voi jonkin jakeen löytää että on muka sapattilepo ja että jossain on sapattina kokoonnuttu. Mutta ei niillä voi vielä kylvää harhaoppia siihen että UT:n sanoma on aivan toinen kuin lakihenkinen yhden käskyn jumalointi.- Anonyymi
Miksi pidän sapattia esillä. Olen vuosikymmeniä sitten käynyt eri vapaiden suuntauksien kokouksissa. Heille ei käynyt sapatti pyhäksi, vaan sama veisu jatkuu nykyäänkln: Sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille. Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai jne... Mikään ei ole muuttunut miksikään.
Nyt on Internetti aika. Ennen oli toisin.
Tulen pitämään sapattia esillä elämäni lppuun saakka.
1234567---
- Anonyymi
Kuten sanottua harhaoppinen on harhaoppinen vaikka voissa paistaisi.
Taivaan portilla sitten kysellään että mikä oli pointti uskossa.
Siellä se on tilinteon päivä. Ei täällä ihmisten keskellä.
Mutta silti sana käskee harhaoppista varoittamaan ja sen jälkeen karttamaan.- Anonyymi
Harhoista tulee varoittaa, ehdottomasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723