Ihana aamu. Ulkona lämpöasteita 7. Raitis ilma tulvahtaa makkarin avoimesta ovesta. Aamupalan jälkeen hoitokoiran kanssa marssimme peräkanaa raittia. Koira on niin innoissaan tuoksuista ja huumaavasta ilmasta, että hyvä kun pysyn perässä. Koira tuttavallisesti tervehtii raitilla liikkujia. Olen onnellisessa asemassa. Ja kiitollinen. Ei särkyjä, ei lääkitystä, ei huollettavia, ei mitään pakkoa mihinkään. Lähden päiväbussiin, menen veljeäni tervehtimään palvelukotiin.Vien kasan hedelmiä ja päivän lehden. Juomme päiväkahvit ja rupattelemme vaikka mistä. Kaupungilla käyn kirjastossa lainaamassa dvd- filmejä, Kuvaliikkeessä suurennutan kesäisen kuvan A4:n kokoon. Ostan raamit ja ripustan sen palvelukodin seinään. En aikaisemmin ymmärtänyt että tällainen taviselämä on ihan parasta.
Hyvää huomenta palstalaiset
61
713
Vastaukset
- öörhmn
Käytä pitkähihaista ettei näy millainen tatskapelle olet
- hmpff
Hyvää huomenta.
Ote sunnuntai aamusta:
Makaan hetken pää tyynyllä ja lähetän herätyssignaalit eri puolille kehoa. Nimittäin edellisellä viikolla kun heräsin yhtenä aamuna oli mieletön purema selässä joka vaati antibioottikuurin, ja perjantaina heräsin kovalla kivulla varpaassa. Kannattiko työntää paljaat jalat kumppareihin jotka oli yön ulkorappusilla? Vastaus. Kannattaa vain jos ensin tyhjentää ne amppareista.
Luotain lähetti takaisin signaalin, kehossa kaikki hyvin. Ei yöllisiä vaurioita. Onnessani käännyin kissaa kohti, silitin sen suloisia taka-varpaita, pieni pusu... Räps. Kirvelevä kynnenjälki poskellani.
Okeiokei, ehkä se on niin, että mä tarvin aamuisen annoksen kipua jotta tajuan että olen hengissä ja hereillä.Kai tarkistit, että ampiainen jäi henkiin.
Tuntuu niin surulliselta, että koko kesän lennellyt iloisena, ja sitten Sinä Sorkit sen varpaillasi hengiltä. Toinen löytänyt hyvän suojapaikan syksyistä kylmyyttä vastaan.
Sinä sorkit varpainesi siine. Kyllä siinä pienelle hätä tulee.
Voi ampiainen parkaa.
Tähän aikaan tulee(pitää) noita lääkkeitä ottaa.
Samalla tulee katsottua, mitä pahaa maailmalla on tapahtunut.
Kyllä se on pahuus, joka vie tätä planeettaa. Hyvyys on teennäistä.
Mutta viileät auringossäteet toivon mukaan vähän päivänmittaan lämpenevät.
Hyvää päivänjatkoa Sinulle.- New-age
Huomenta.
Kuulas, kaunis aamu.
Melkeinnhereillä.
Puolipäivän pilaa hammashoitajalla käynti ja hammaskiven poisto laaserilla, mikä on kenkkua. Kipukynnys kun on alhainen, niin tekee kipeää ja kuyneleet valvat. Ehkäpä sen jälkeen menen kirjastoon plaraamaan akkainlehtiä kevennykseksi. Feminassa on hienosti kuvattua naisten muotia. Tukholmalaista katukuvaa oli jossain iltapäivälehdessä. Ehkei nyt sellaisiin vermeisiin, mutta kuvia on mukava katsella, josko ostaisi lankaa ja värkkäisi jotain. - hmpff
k-kotton kirjoitti:
Kai tarkistit, että ampiainen jäi henkiin.
Tuntuu niin surulliselta, että koko kesän lennellyt iloisena, ja sitten Sinä Sorkit sen varpaillasi hengiltä. Toinen löytänyt hyvän suojapaikan syksyistä kylmyyttä vastaan.
Sinä sorkit varpainesi siine. Kyllä siinä pienelle hätä tulee.
Voi ampiainen parkaa.
Tähän aikaan tulee(pitää) noita lääkkeitä ottaa.
Samalla tulee katsottua, mitä pahaa maailmalla on tapahtunut.
Kyllä se on pahuus, joka vie tätä planeettaa. Hyvyys on teennäistä.
Mutta viileät auringossäteet toivon mukaan vähän päivänmittaan lämpenevät.
Hyvää päivänjatkoa Sinulle.Kyllä mä ravistin sen loisen pois, ei vielä saa nukkua, tomaateissa on vielä paljon kukkia.
K-kotton, elämä ei ole hyvä eikä paha, se on hyvänpaha. Pahanhyvä. Syö, tai tule syödyksi. Mä vaan olin liian suuri kukkanen pienelle ampparille.
Oikein hyvää päivää myös sinulle :) hmpff kirjoitti:
Kyllä mä ravistin sen loisen pois, ei vielä saa nukkua, tomaateissa on vielä paljon kukkia.
K-kotton, elämä ei ole hyvä eikä paha, se on hyvänpaha. Pahanhyvä. Syö, tai tule syödyksi. Mä vaan olin liian suuri kukkanen pienelle ampparille.
Oikein hyvää päivää myös sinulle :)En minä Sinua ja ampiasparkaa ajatellut, kun pahuudesta kirjoitin,
Maailmanpahuutta vain.
Kyllä se hyvyys maailmassa on vain teennäistä näyttelemistä.k-kotton kirjoitti:
En minä Sinua ja ampiasparkaa ajatellut, kun pahuudesta kirjoitin,
Maailmanpahuutta vain.
Kyllä se hyvyys maailmassa on vain teennäistä näyttelemistä.Olin hämmästynyt kun näin veljeni tänään uudessa hiuslookissaan. Tilaamani parturi oli eilen saksinut paksun tukan supermuodikkaaksi. Hieno palvelu, kun tullaan suoraan asukkaan huoneeseen. On partureita ja partureita. Oli niin lämmin, että pystyimme olemaan palvelutalon terassilla kahvilla. Asukkaat tuntuvat viihtyvän. Uudet, avarat tilat ja jokaisella oma yksiö ja pariskunnilla kaksio. Jään hyvälle mielelle kun veljeni sanoo, että on siellä on hyvä palvelu ja hänen on hyvä olla. Se on kaunis kiitos.
yksilesken kirjoitti:
Olin hämmästynyt kun näin veljeni tänään uudessa hiuslookissaan. Tilaamani parturi oli eilen saksinut paksun tukan supermuodikkaaksi. Hieno palvelu, kun tullaan suoraan asukkaan huoneeseen. On partureita ja partureita. Oli niin lämmin, että pystyimme olemaan palvelutalon terassilla kahvilla. Asukkaat tuntuvat viihtyvän. Uudet, avarat tilat ja jokaisella oma yksiö ja pariskunnilla kaksio. Jään hyvälle mielelle kun veljeni sanoo, että on siellä on hyvä palvelu ja hänen on hyvä olla. Se on kaunis kiitos.
Se on hyvä, että siinä tilanteessa kaikki on hyvin.
Harmi vaan, että veljesi sai aivoinfarktin, näin muistan lukeneeni..
Ei sitä aina tiedä, mitä huominen tuo tullessaan, onko se hyvä vai huono asia, en tiedä.k-kotton kirjoitti:
Se on hyvä, että siinä tilanteessa kaikki on hyvin.
Harmi vaan, että veljesi sai aivoinfarktin, näin muistan lukeneeni..
Ei sitä aina tiedä, mitä huominen tuo tullessaan, onko se hyvä vai huono asia, en tiedä.Veljelleni tuli diagnoosiksi määrittelemätön infarkfi päässä. Hänelle palautui puhe, aivotoiminta on normaali ja vasen käsi ja jalka toimivat. Oikea puolen käsi ja jalka halvaantuivat. Pyörätuolilla liikkuu vasemman jalan ja käden avulla. Syöminen onnistuu. Hän on onneksi ulospäinsuuntautuva, mustaa huumoria heittävä positiivinen ihminen. Näkee asioissa hyvät puolet. Ei murehdi huomista, niinkuin en itsekään. Liekö sukuvika.
- hmpff
k-kotton kirjoitti:
En minä Sinua ja ampiasparkaa ajatellut, kun pahuudesta kirjoitin,
Maailmanpahuutta vain.
Kyllä se hyvyys maailmassa on vain teennäistä näyttelemistä.Kotton, kun sinä olet hyvä jollekin, näytteletkö?
En niin uskonutkaan (uskallan olettaa mitä vastaat). Samanlaisia kaikki ihmiset ovat ympäri maailman. - hmpff
yksilesken kirjoitti:
Veljelleni tuli diagnoosiksi määrittelemätön infarkfi päässä. Hänelle palautui puhe, aivotoiminta on normaali ja vasen käsi ja jalka toimivat. Oikea puolen käsi ja jalka halvaantuivat. Pyörätuolilla liikkuu vasemman jalan ja käden avulla. Syöminen onnistuu. Hän on onneksi ulospäinsuuntautuva, mustaa huumoria heittävä positiivinen ihminen. Näkee asioissa hyvät puolet. Ei murehdi huomista, niinkuin en itsekään. Liekö sukuvika.
En voi nyt muuta kuin kehua Ruotsia. Nimittäin, siellä kuntoutetaan vähän eri tavalla aivo-infarkti potilaat kuin Suomessa. Jos vasen puoli on halvaantunut, heillä saadaan ainakin osa elvytettyä harjoittelemalla seuraavasti: sano veljellesi että katsoo vaikkapa oikeaa peukaloa ja samalla taivutat sitä. Veljesi miettii samalla että "nyt taivutan oikeaa peukaloa".
Perustuu siihen, että kun aivo-infarkti iskee, se ei tuhoa hermoratoja. Se vain kadottaa muistin siitä, mikä hermorata kuuluu mihinkin. Aivot ei muista mitä lihaksia pitää liikuttaa jotta saisi haluttua tulosta. Kadottaa osoitteen, ikään kuin. Tätä osoitetta voidaan virkistää aivojen muistiin tällä menetelmällä.
Tätä ei käytetä Suomessa. Mun ex-anopille kävi samalla tavalla kuin sinun veljellesi. Exä sai kuulla tästä harjoituksesta tuttavan kautta, ja rupesi harjoittelemaan. Ei se hermorata kokonaan ole palautunut, mutta on paljon parempi. Anoppi pystyy jo liikuttamaan sormia itsekin, vaikkei rakkaita käsitöitä tuskin enää tule tekemään. hmpff kirjoitti:
Kotton, kun sinä olet hyvä jollekin, näytteletkö?
En niin uskonutkaan (uskallan olettaa mitä vastaat). Samanlaisia kaikki ihmiset ovat ympäri maailman.Tuo on hankalampi juttu.
Elä ja anna toisenkin elää.
Miehen vähän vaikea hyvyyttä myöntää, varsikaan kun ei ole semmosta yksittäistä kohdett., Tuo reilu on "miehisempi" kuvaus.
Ihan tässä piti alkaa pohtimaan.
Kasvatuksella ne pimeät puolet yritetään häivyttää, ja minä olen saanut hyvän kotikasvatuksen,, sinne hyvän puoleen.
Siitä on jo kyllä aikaa, mutta jos siitä vielä rippeitä on jäljellä.
No, myönnetään, en minä näyttele.yksilesken kirjoitti:
Veljelleni tuli diagnoosiksi määrittelemätön infarkfi päässä. Hänelle palautui puhe, aivotoiminta on normaali ja vasen käsi ja jalka toimivat. Oikea puolen käsi ja jalka halvaantuivat. Pyörätuolilla liikkuu vasemman jalan ja käden avulla. Syöminen onnistuu. Hän on onneksi ulospäinsuuntautuva, mustaa huumoria heittävä positiivinen ihminen. Näkee asioissa hyvät puolet. Ei murehdi huomista, niinkuin en itsekään. Liekö sukuvika.
Miten sitä infarktia ei voitu määritellä? Eikös se näkynyt missä oli vai?
- hmpff
k-kotton kirjoitti:
Tuo on hankalampi juttu.
Elä ja anna toisenkin elää.
Miehen vähän vaikea hyvyyttä myöntää, varsikaan kun ei ole semmosta yksittäistä kohdett., Tuo reilu on "miehisempi" kuvaus.
Ihan tässä piti alkaa pohtimaan.
Kasvatuksella ne pimeät puolet yritetään häivyttää, ja minä olen saanut hyvän kotikasvatuksen,, sinne hyvän puoleen.
Siitä on jo kyllä aikaa, mutta jos siitä vielä rippeitä on jäljellä.
No, myönnetään, en minä näyttele.Niin mä arvelin. En minäkään näyttele. Joskus näyttelen kuollutta ;)) tai tunteetonta, en paljasta mitä sisälläni on menossa. Mutta ikinä en näyttele hyvyyttä. Joskus tietty mielessä käy, että sitä saa mitä tilaa tai että kun antaa niin saa :) Ei se silti tarkoita ettei tulisi sydämestä. En mene tuhon tielle jos ei "palkkaa" näy.
Mä en usko että olen kovin ainutlaatuinen ihminen, luulen että muut tekee samalla tavalla. Uutisissakin on ruvettu korostamaan sitä, kun ihmiset auttaa muita hmpff kirjoitti:
En voi nyt muuta kuin kehua Ruotsia. Nimittäin, siellä kuntoutetaan vähän eri tavalla aivo-infarkti potilaat kuin Suomessa. Jos vasen puoli on halvaantunut, heillä saadaan ainakin osa elvytettyä harjoittelemalla seuraavasti: sano veljellesi että katsoo vaikkapa oikeaa peukaloa ja samalla taivutat sitä. Veljesi miettii samalla että "nyt taivutan oikeaa peukaloa".
Perustuu siihen, että kun aivo-infarkti iskee, se ei tuhoa hermoratoja. Se vain kadottaa muistin siitä, mikä hermorata kuuluu mihinkin. Aivot ei muista mitä lihaksia pitää liikuttaa jotta saisi haluttua tulosta. Kadottaa osoitteen, ikään kuin. Tätä osoitetta voidaan virkistää aivojen muistiin tällä menetelmällä.
Tätä ei käytetä Suomessa. Mun ex-anopille kävi samalla tavalla kuin sinun veljellesi. Exä sai kuulla tästä harjoituksesta tuttavan kautta, ja rupesi harjoittelemaan. Ei se hermorata kokonaan ole palautunut, mutta on paljon parempi. Anoppi pystyy jo liikuttamaan sormia itsekin, vaikkei rakkaita käsitöitä tuskin enää tule tekemään.hmp
Veljeni oli halvaantumisen jälkeen kunto-osastolla lähes 2 kuukautta. Kaksi kuntohoitajaa nosti hänet joka päivä nosturilla G-tuoliin ja myöhemmin pyörätuoliin. Oikeakätisenä, joka halvaantui, hän opetteli vasemmalla kädellä syömään ja pitämään kiinni. Oikeaa, halvaantunutta kättä, ei missäään vaiheessa unohdettu. Hänellä oli siinä terapiapallo, sitä liikuteltiin päivittäin. Hän opetteli vasemmalla kädellä nostamaan oikean kätensä vatsan päälle, kun siinä kädessä on hälylaite ja kello. Hän hieroo itse sormiaan. Hänet nostettiin kuntopyörään, häntä tsempattiin, hänet nostettiin wc:n. Hän alkoi puhumaan ja istumaan sängynlaidalla. Veljeni, joka oli oman yksiönsä lattialla lähes vuorokauden. Diabeetikko, jolla on jo hermoradat vaurioituneet. Verenpainetautia sairastava veli, kannettiin palomiesten avustuksella sairaalaan viidennestä kerroksesta, kun hissiin ei mahtunut. Kaikki tehtiin ja vielä enemmän. Mielestäni Suomessa on loistava sairaanhoito. Ei kysytä ensimmäisenä onko rahaa. Kaikki ihmiset hoidetaan.siilenämää kirjoitti:
Miten sitä infarktia ei voitu määritellä? Eikös se näkynyt missä oli vai?
siile
Hänet kuvattiin sairaalassa heti kun sinne vietiin. Ei pystytty kuvien perusteella sanomaan, missä tarkalkeen ottaen se tukos oli. Poissuljettiin aivoverenvuoto, sydäninfarki, kaularankaktukos jtm. Diagnoosi on määrittelemätön aivoinfarkti.yksilesken kirjoitti:
siile
Hänet kuvattiin sairaalassa heti kun sinne vietiin. Ei pystytty kuvien perusteella sanomaan, missä tarkalkeen ottaen se tukos oli. Poissuljettiin aivoverenvuoto, sydäninfarki, kaularankaktukos jtm. Diagnoosi on määrittelemätön aivoinfarkti.Okei. Siis pääkin kuvattiin mutta tukospaikkaa ei löytynyt? Aivoinfarkti-dg tehtiin halvausoireiden perusteella sitten vissiin.
- kuulas.aamu
Hyvää huomenta!
Tsemppiä js mielekkyyttä jokaiselle tähän päivään. Viime yö oli kylmä, aamullakin oli vain kolme astetta lämmintä. Uunia on lämmitettävä muuten mökki tulee liian kylmäksi. On sähkölämmityskin mutta tykkään että lämmin uuni on miellyttävämpi.
Annoin kissalle ruokaa ja päästin ulos, ei viihtynyt ulkona kun oudoksui viileyttä.
Keitin kahvia ja lämmitin juustovoileivän vohveliraudalla.
Sitten avasin netin, katselin miten Irma-myrsky etenee.
Marjoja on vielä pensaissa, räksät ei ole syöneet kaikkia, taidan käydä keräämässä loput.
Saatan ajella kylille, pesen koneellisen pyykkiä siellä ja teen lenkin sähköpyörällä.
Elämäni on tasaisen rauhallista, en kaipaa mitään enkä mihinkään. Täällä on kaikki mitä haluan ja tarvitsen.
Lesken, terkkuja veljellesi, hyvä että toimintakykyä on palautunut.Se on muuten ihme nuo räksä.
Näissä oman pihan pensaissa, kun vähänkin alkaa punaiset viinimarjat punertua, niin heti on räksät nokkimassa ne pois. Verkot pitää laittaa heti.
Täällä on monta autiotaloa, niiden pihassa marjapensaat saa olla punaisena marjoja myöhäsykyyn.
Onko räksät niin sosiaalisia lintuja, etteivät autiotaloissa viihdy.
- reppuriika
Hyvää alkanutta aamupäivää vaikka päivämäärä jo toinen. Raitis yö oli jälleen mutta aurinkoinen syyspäivä tänään totta. En asu vielä palvelutalossa, mutta työelämä alkaa olla takana. Jos on terveyttä ja asiat ylöspäin kunnossa ja läheisten kanssa, niin elämä on ihanaa seniorina. Ja saattaa hyvinkin olla, että se on sitä elämän kultaisinta aikaa.
Meidän perheessä saatiin juuri eilen asunto palvelutalosta. Alkuun pelkästään vuokralle, muita palveluita ei tarvita. Nyt sitten alkaakin miettiminen että mitä sinne otetaan mukaan vanhasta maalaistalosta. Ihana että pääsevät tänne lähemmäs. Yksi kivi hartioilta vähemmäksi.
"että mitä sinne otetaan mukaan vanhasta maalaistalosta."
Älkää ottako mitään ylimääräistä aluksi, mikäli ei ole pakko tyhjentää sitä entistä taloa heti. Sittenkin vain sellaista, mitä välttämättä tarvitsee.
Minä muutin 11-v sitten ns. palvelutaloon, vaikka asia selvisi myöhemmin, että tänne pelaa kaikki vanhustenhuolto, mutta tämä on vain pieni rivitaloyksiö mielestäni silloin.
Niin, muuttaessani oli vain patja ja petivaatteet lattialla ja hieman vaatteita. Tietenkin tietsikka lattialla ja pian hankin sängyn. Pöytänäkin oli aluksi pahvilaatikko.
Vaan, entäs nyt. Asunto on niin täynnä kaikenlaista tavaraa, joita uskoin joskus tarvitsevani, mutta tosiasiassa tulisin niitä ilman toimeen hyvin.
Vaikeinta on nyt alkaa perkaamaan tuota joutavaa kamaa pois, koska käydessäni niitä valkkaamaan, niin kaikkea tarvitsen, ainakin joskus, niin luulisin!D
Lapsenlapseni on luvannut tulla avukseni taxvärkkipäivänä, mutta naureskelin tyttärelleni, että tulkoon, niin me lähdemme torikahville, tai kävelemään karpalosuolle eväiden kanssa.
ps. jaa, täällä on kaikki vakkari nikeilläänKristiina23 kirjoitti:
"että mitä sinne otetaan mukaan vanhasta maalaistalosta."
Älkää ottako mitään ylimääräistä aluksi, mikäli ei ole pakko tyhjentää sitä entistä taloa heti. Sittenkin vain sellaista, mitä välttämättä tarvitsee.
Minä muutin 11-v sitten ns. palvelutaloon, vaikka asia selvisi myöhemmin, että tänne pelaa kaikki vanhustenhuolto, mutta tämä on vain pieni rivitaloyksiö mielestäni silloin.
Niin, muuttaessani oli vain patja ja petivaatteet lattialla ja hieman vaatteita. Tietenkin tietsikka lattialla ja pian hankin sängyn. Pöytänäkin oli aluksi pahvilaatikko.
Vaan, entäs nyt. Asunto on niin täynnä kaikenlaista tavaraa, joita uskoin joskus tarvitsevani, mutta tosiasiassa tulisin niitä ilman toimeen hyvin.
Vaikeinta on nyt alkaa perkaamaan tuota joutavaa kamaa pois, koska käydessäni niitä valkkaamaan, niin kaikkea tarvitsen, ainakin joskus, niin luulisin!D
Lapsenlapseni on luvannut tulla avukseni taxvärkkipäivänä, mutta naureskelin tyttärelleni, että tulkoon, niin me lähdemme torikahville, tai kävelemään karpalosuolle eväiden kanssa.
ps. jaa, täällä on kaikki vakkari nikeilläänJuu. Jos tavaroiden valinta olisi minun hallussani, tietäisin mitä ottaisin mutta kun näillä muuttajilla on omat mielipiteet ja oma tahto. Koitin sanoa että ottakaa alkuun ihan vaan sellaiset joita todella tarvii, muulla ei ole niin kiire. Turha siirtää turhanaikaista tavaraa uuteen paikkaan, se pitäisi perkata jo vanhassa asuinpaikassa. Tämä uusi asunto kuitenkin on saunallinen kolmio.
siilenämää kirjoitti:
Juu. Jos tavaroiden valinta olisi minun hallussani, tietäisin mitä ottaisin mutta kun näillä muuttajilla on omat mielipiteet ja oma tahto. Koitin sanoa että ottakaa alkuun ihan vaan sellaiset joita todella tarvii, muulla ei ole niin kiire. Turha siirtää turhanaikaista tavaraa uuteen paikkaan, se pitäisi perkata jo vanhassa asuinpaikassa. Tämä uusi asunto kuitenkin on saunallinen kolmio.
Näihan se menee. Turha on toisen mielipiteitä alkaa muuttamaan, kuten minunkaan, koska joku olisi voinut valistaa, että älä ota kahta pöytää yksiöön ja nyt niitä on jo kolme!
Samoi astioita on kertynyt aivan liikaa, sillä tyttäreni talouteen vaihdettiin induktioliesi, joten kaikki astiat oli siihen sopimattomia ja tietenkin kaikki mummille, jopa Mehu-Maija, jota olen tosin käyttänyt aluksi usein.
Veljeni teki aikoinaan viisaasti, kun rakennutti uuden talon entisen tilalle, siis hieman sivulle entisestä. Yhtään tavaraa ei saanut siirtää entisestä talosta utteen, paitsi ne, joita välttämättä tarvittiin.
Voi, mikä aarreaitta se oli taas minulle siellä lomaillessa, koska majoituin aina siihen "omaan kotiin" ja kaikki tarpeellinen löytyi niistä tietyistä paikoista.
Voitko kuvitella, että minulla on täällä äidin käyttämä kaulinpulikka ja separaattorin yksi osa, jolla otetaan sopiva pala, kun karjalanpiirakoita tehdään.
Vaan vuodet vierii ja vanhuus tulee. Enää ei ole sinne menemistä minulla, siis lapsuus kotiin, mutta on siellä vielä eloa veljeni taholta, siis hänen tyttärensä asuu siellä.
Tosin se vanha (minun kotini) talo on rapistunut, koska jäi aika, että siellä ei kukaan käynyt ja kukaa ei tarvitse niitä "aarteita", joita sieltä voisi löytyä?
Siellä olisi Huutokauppakeisarille otollinen paikka!?! Pitäisköhän ilmoittaa, että kaiken saa ilamaiseksi, kun vain vie pois. Kaikki tavarat jo nykyisin antiikkia, aina sota-ajasta lähtien.siilenämää kirjoitti:
Meidän perheessä saatiin juuri eilen asunto palvelutalosta. Alkuun pelkästään vuokralle, muita palveluita ei tarvita. Nyt sitten alkaakin miettiminen että mitä sinne otetaan mukaan vanhasta maalaistalosta. Ihana että pääsevät tänne lähemmäs. Yksi kivi hartioilta vähemmäksi.
siile
Mikä on palvelutalo, jossa vain asutaan vuokralla?Kristiina23 kirjoitti:
Näihan se menee. Turha on toisen mielipiteitä alkaa muuttamaan, kuten minunkaan, koska joku olisi voinut valistaa, että älä ota kahta pöytää yksiöön ja nyt niitä on jo kolme!
Samoi astioita on kertynyt aivan liikaa, sillä tyttäreni talouteen vaihdettiin induktioliesi, joten kaikki astiat oli siihen sopimattomia ja tietenkin kaikki mummille, jopa Mehu-Maija, jota olen tosin käyttänyt aluksi usein.
Veljeni teki aikoinaan viisaasti, kun rakennutti uuden talon entisen tilalle, siis hieman sivulle entisestä. Yhtään tavaraa ei saanut siirtää entisestä talosta utteen, paitsi ne, joita välttämättä tarvittiin.
Voi, mikä aarreaitta se oli taas minulle siellä lomaillessa, koska majoituin aina siihen "omaan kotiin" ja kaikki tarpeellinen löytyi niistä tietyistä paikoista.
Voitko kuvitella, että minulla on täällä äidin käyttämä kaulinpulikka ja separaattorin yksi osa, jolla otetaan sopiva pala, kun karjalanpiirakoita tehdään.
Vaan vuodet vierii ja vanhuus tulee. Enää ei ole sinne menemistä minulla, siis lapsuus kotiin, mutta on siellä vielä eloa veljeni taholta, siis hänen tyttärensä asuu siellä.
Tosin se vanha (minun kotini) talo on rapistunut, koska jäi aika, että siellä ei kukaan käynyt ja kukaa ei tarvitse niitä "aarteita", joita sieltä voisi löytyä?
Siellä olisi Huutokauppakeisarille otollinen paikka!?! Pitäisköhän ilmoittaa, että kaiken saa ilamaiseksi, kun vain vie pois. Kaikki tavarat jo nykyisin antiikkia, aina sota-ajasta lähtien.Sinullahan on siellä oikea aarreaitta. Jospa ilmoittaisit tälle huutokauppakeisarille että tulisi tekemään sinulle tarjouksen tavaroista :). Astioita näillä meidänkin uuttajilla on aivan liikaa tuonne uuteen paikkaan.
yksilesken kirjoitti:
siile
Mikä on palvelutalo, jossa vain asutaan vuokralla?No en halua täällä yksilöidä sen tarkemmin kuin sen että asunto on palvelutalossa, missä ihmiset asuu vuokralla ja siihen voi tarpeen mukaan ostaa sitten lisäpalveluita.
siile
Täälläpäin on niin, että on tehostettu ympärivuorokautinen palvelukoti. Maksetaan vuokra plus palvelut. Sinne ei mennä vain vuokralle. Kriteerit ovat korkeat ja niihin on pitkät jonot. Sitten on vanhusten- tai vammaisten vuokratalot. Ne ovat vuokra-asuntoja, jotka ovat suunniteltu esteettömiksi ja nimenomaan vanhusten ja vammaisten asunnoiksi. Niihin on oma hakuprosessinsa. Vielä on tämä rivarimuoto, jossa itse asun. Tavallinen vuokra-asunto, johon on tehty kaikki muutokset, ajatellen vammaista tai vanhusta. Kaikkiin koteihin voi ostaa minkätahansa palvelun.yksilesken kirjoitti:
siile
Täälläpäin on niin, että on tehostettu ympärivuorokautinen palvelukoti. Maksetaan vuokra plus palvelut. Sinne ei mennä vain vuokralle. Kriteerit ovat korkeat ja niihin on pitkät jonot. Sitten on vanhusten- tai vammaisten vuokratalot. Ne ovat vuokra-asuntoja, jotka ovat suunniteltu esteettömiksi ja nimenomaan vanhusten ja vammaisten asunnoiksi. Niihin on oma hakuprosessinsa. Vielä on tämä rivarimuoto, jossa itse asun. Tavallinen vuokra-asunto, johon on tehty kaikki muutokset, ajatellen vammaista tai vanhusta. Kaikkiin koteihin voi ostaa minkätahansa palvelun.No tämä meidän vuokraama on palvelutalo, joka on osoitettu ikäihmisille ja vammaisille. Palveluita saa sitten valita maksua vastaan tietenkin kunhan tarve ilmenee. Meidän muuttajille ei vielä ole tarvetta palveluihin.Eli siis asuvat vaan palvelutalon asunnossa vuokralla. Virkistystoiminta kuuluu vuokraan.
siilenämää kirjoitti:
No tämä meidän vuokraama on palvelutalo, joka on osoitettu ikäihmisille ja vammaisille. Palveluita saa sitten valita maksua vastaan tietenkin kunhan tarve ilmenee. Meidän muuttajille ei vielä ole tarvetta palveluihin.Eli siis asuvat vaan palvelutalon asunnossa vuokralla. Virkistystoiminta kuuluu vuokraan.
siile
Aika pian tulee palvelulle tarvetta. Ensimmäinen on, että mitenkä tämä sauna lämpiää.yksilesken kirjoitti:
siile
Aika pian tulee palvelulle tarvetta. Ensimmäinen on, että mitenkä tämä sauna lämpiää.No meitä ilmaisia palveluntuottajia on tässä lähellä useampi. Teräbäpäistä pitkäikäistä sukua ovat.
siilenämää kirjoitti:
No meitä ilmaisia palveluntuottajia on tässä lähellä useampi. Teräbäpäistä pitkäikäistä sukua ovat.
siile
Teitäkö jo tarvitaan?"No en halua täällä yksilöidä sen tarkemmin kuin sen että asunto on palvelutalossa, missä ihmiset asuu vuokralla ja siihen voi tarpeen mukaan ostaa sitten lisäpalveluita."
"Minä muutin 11-v sitten ns. palvelutaloon, vaikka asia selvisi myöhemmin, että tänne pelaa kaikki vanhustenhuolto, mutta tämä on vain pieni rivitaloyksiö mielestäni silloin."
Tuossa jokunen esimerkki "yksilesken" kirjoitukseen.Kristiina23 kirjoitti:
"No en halua täällä yksilöidä sen tarkemmin kuin sen että asunto on palvelutalossa, missä ihmiset asuu vuokralla ja siihen voi tarpeen mukaan ostaa sitten lisäpalveluita."
"Minä muutin 11-v sitten ns. palvelutaloon, vaikka asia selvisi myöhemmin, että tänne pelaa kaikki vanhustenhuolto, mutta tämä on vain pieni rivitaloyksiö mielestäni silloin."
Tuossa jokunen esimerkki "yksilesken" kirjoitukseen.Kris
Mitä haluat sanoa?siilenämää kirjoitti:
Juu. Jos tavaroiden valinta olisi minun hallussani, tietäisin mitä ottaisin mutta kun näillä muuttajilla on omat mielipiteet ja oma tahto. Koitin sanoa että ottakaa alkuun ihan vaan sellaiset joita todella tarvii, muulla ei ole niin kiire. Turha siirtää turhanaikaista tavaraa uuteen paikkaan, se pitäisi perkata jo vanhassa asuinpaikassa. Tämä uusi asunto kuitenkin on saunallinen kolmio.
Kyllä minun mielestäni vanhuksille on sen parempi, mitä vähemmän muutoksia heidän kalustoonsa tulee silloin, kun joutuu muuttamaan palvelutaloon.
Mukaan vain kaikki heidän vanhat ja rakkaimmat huonekalunsa, taulunsa, pöytäliinansa, mattonsa ... Kaikki sellainen, mitä he itse haluavat mukaan vaikka olisi kuinka kulunutta ja vanhaa.
Tarpeeksi koti-ikävä heille tulee muutenkin jouduttuaan muuttamaan pois kotoaan.
Ei ne isot muutokset enää ole heille hyväksi.Tellukka kirjoitti:
Kyllä minun mielestäni vanhuksille on sen parempi, mitä vähemmän muutoksia heidän kalustoonsa tulee silloin, kun joutuu muuttamaan palvelutaloon.
Mukaan vain kaikki heidän vanhat ja rakkaimmat huonekalunsa, taulunsa, pöytäliinansa, mattonsa ... Kaikki sellainen, mitä he itse haluavat mukaan vaikka olisi kuinka kulunutta ja vanhaa.
Tarpeeksi koti-ikävä heille tulee muutenkin jouduttuaan muuttamaan pois kotoaan.
Ei ne isot muutokset enää ole heille hyväksi.Tell
Palvelutaloon ei viedä yhtäkään mattoa.yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloon ei viedä yhtäkään mattoa.Niin kai se olisi, jos sinä saisit päättää.
Minun vanhemmillenipa vietiin ...
Oli kammari kotona aika tyhjillään silloin, kun he muuttivat palvelutaloon. Keittonurkkaus heillä oli sen verran pieni, ettei sinne kaikki heidän astiansa mahtuneet, tarpeellisimmat vain.Tellukka kirjoitti:
Niin kai se olisi, jos sinä saisit päättää.
Minun vanhemmillenipa vietiin ...
Oli kammari kotona aika tyhjillään silloin, kun he muuttivat palvelutaloon. Keittonurkkaus heillä oli sen verran pieni, ettei sinne kaikki heidän astiansa mahtuneet, tarpeellisimmat vain.Tell
Palvelutaloissa on kielletty matot kompastumisien takia. Samoin siistijät eivät ravistele mattoja. Jos omaiset haluavat ehdoin tahdoin vaarantaa asukasturvallisuutta ja ravistaa matot, tehkööt sitten niin. Muuten keinutuolit ovat myös monissa paikoissa kieltolistalla.yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloissa on kielletty matot kompastumisien takia. Samoin siistijät eivät ravistele mattoja. Jos omaiset haluavat ehdoin tahdoin vaarantaa asukasturvallisuutta ja ravistaa matot, tehkööt sitten niin. Muuten keinutuolit ovat myös monissa paikoissa kieltolistalla.Palvelutalon vuokra-asunto on heidän oma kotinsa ja sinne he vievät silloin ihan mitä haluavat.
yksilesken kirjoitti:
siile
Mikä on palvelutalo, jossa vain asutaan vuokralla?Kysyit tuolla: """Mikä on palvelutalo, jossa vain asutaan vuokralla?"""
"""""Esimerkiksi tämä on sellainen, missä asutaan vain vuokralla ja sitten lisätään palveluja tarpeen mukaan, kun omat kyvyt eivät enää riitä.
Metsätähden palvelutalo on tehostetun palveluasumisen yksikkö.
Metsätähdessä on 20 eri kokoista vuokra-asuntoa, joista 2 asuntoa on varattu lyhytaikaista hoitoa varten, esim. omaishoitajan vapaan ajaksi.
Toiminta-ajatuksena on antaa hoitoa ja huolenpitoa kodinomaisissa olosuhteissa niille vanhuksille, jotka eivät selviydy avohoidon toimenpiteiden turvin kodissaan. Asukkaiden hoitoon osallistuu palveluvastaava, sairaanhoitaja ja lähihoitajia.
Asukkaille laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma. Palveluista peritään asiakasmaksuasetuksen mukaiset, perusturvalautakunnan vahvistamat asiakasmaksut. Asukkaille laaditaan huoneenvuokralain mukainen vuokrasopimus.
Henkilökunnalla on kuntouttava työote kaikissa päivittäisissä toiminnoissa huomioiden asukkaiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat. Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen."""""
Aluksi vanhempani olivat siellä aika omatoimisia niin kauan kuin jaksoivat, sillä olihan siellä heillä kuitenkin lämmitys ilman, että tarvitsi itse hakata ja kantaa puita, talvella lapioida lumia ja pitää muutenkaan taloa kunnossa.yksilesken kirjoitti:
Kris
Mitä haluat sanoa?"Tavallinen vuokra-asunto, johon on tehty kaikki muutokset, ajatellen vammaista tai vanhusta."
Tätä minä tarkoitin, missä itse asun nykyisin ja ilmeisesti kauan, siis hautaan saakka.
Koska itse en tarvitse mitään ylimääräistä palvelua, niin en tiedä tarkalleen, kuinka toisilla hoituu, mutta sen olen nähnyt, että terveys- ja sairaan hoitokin sujuu jouhevasti. Samoin ruokapalvelu ja siivous.
Kaikki kuitenkin ns. omaan laskuun, ei sinne kuuluisaan "omaan taskuun", josta täällä eräs valittaja huutaa suurin kirjaimin Sipilän, Lipposen, Bernerin ja mitä niitä olikaan, jotka pistävät kaikki valtionvarat "omaan taskuunsa"!DDyksilesken kirjoitti:
siile
Aika pian tulee palvelulle tarvetta. Ensimmäinen on, että mitenkä tämä sauna lämpiää."Ensimmäinen on, että mitenkä tämä sauna lämpiää."
Ei meillä. Sauna lämpiää joka perjantai jokaiselle omalla vuorollaan ja keskiviikoisin heille, jotka tarvitsevat apua kylvetykseen. Heille on myös aina tarjolla "saunakahveet" vieressä olevalla yleisö tilalla, jossa on joka viikkoisia tapahtumia.Tellukka kirjoitti:
Palvelutalon vuokra-asunto on heidän oma kotinsa ja sinne he vievät silloin ihan mitä haluavat.
Tell
Palvelutaloihin kunnassamme ei mennä eikä päästä pelkästään vuokralle. Kukaan siellä asujista ei pärjää ilman ympärivuorokautista tehostettua pelvelua. Sinne päästään lääkärilausuntojen ym. ryhmien päätöksellä. Senioriasuntoihin ja vanhustenasuntoihin muutetaan vuokralle. Ja niihin, niinkuin kaikkiin koteihin on saatavissa palveluja.Kristiina23 kirjoitti:
"Tavallinen vuokra-asunto, johon on tehty kaikki muutokset, ajatellen vammaista tai vanhusta."
Tätä minä tarkoitin, missä itse asun nykyisin ja ilmeisesti kauan, siis hautaan saakka.
Koska itse en tarvitse mitään ylimääräistä palvelua, niin en tiedä tarkalleen, kuinka toisilla hoituu, mutta sen olen nähnyt, että terveys- ja sairaan hoitokin sujuu jouhevasti. Samoin ruokapalvelu ja siivous.
Kaikki kuitenkin ns. omaan laskuun, ei sinne kuuluisaan "omaan taskuun", josta täällä eräs valittaja huutaa suurin kirjaimin Sipilän, Lipposen, Bernerin ja mitä niitä olikaan, jotka pistävät kaikki valtionvarat "omaan taskuunsa"!DDKris
Niinkuin itsekin asun. Täällä käy joilkakin siivooja, joillakin haetaan pyykit pestäviksi, jollekin tuodaan ruoka-annokset. Miten kukin on sopinut. Jokainen maksaa omasta kukkarostaan palvelut. Itse käytin mieheni vielä eläessä kauppapalvelua.Kristiina23 kirjoitti:
"Ensimmäinen on, että mitenkä tämä sauna lämpiää."
Ei meillä. Sauna lämpiää joka perjantai jokaiselle omalla vuorollaan ja keskiviikoisin heille, jotka tarvitsevat apua kylvetykseen. Heille on myös aina tarjolla "saunakahveet" vieressä olevalla yleisö tilalla, jossa on joka viikkoisia tapahtumia.Kris
Ei minullakaan ole saunaa. Taloyhtiössä on yksi sauna, joka lämpiää perjantaisin.yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloihin kunnassamme ei mennä eikä päästä pelkästään vuokralle. Kukaan siellä asujista ei pärjää ilman ympärivuorokautista tehostettua pelvelua. Sinne päästään lääkärilausuntojen ym. ryhmien päätöksellä. Senioriasuntoihin ja vanhustenasuntoihin muutetaan vuokralle. Ja niihin, niinkuin kaikkiin koteihin on saatavissa palveluja.No se onkin teidän kurja kotikuntanne.
En usko, että siilenämään vanhukset sinne ovat asettuneetkaan, eikä minunkaan edesmenneet vanhempani ainakaan.
Vaikea saada kaukana sivilisaatiosta olevaan maataloon palvelua puulämmityksen (sekä saunan että talon ...), talon kunnossapidon ja suurten pihojen hoidon muodossa.
Hyvin yli kahdeksankymppiset vanhempani olisivat vielä muutaman vuoden pärjänneet missä vain keskuslämmitytalossa, mutta miksi enää vanhoja ihmisiä muutella viimeisinä vuosinaan paikasta toiseen, koska oli mahdollisuus muuttaa palvelutaloon vuokralle suoraan ja siinä ostaa palveluja sitten sitä mukaa kuin tarvitsivat, loppuunsa asti.Tellukka kirjoitti:
No se onkin teidän kurja kotikuntanne.
En usko, että siilenämään vanhukset sinne ovat asettuneetkaan, eikä minunkaan edesmenneet vanhempani ainakaan.
Vaikea saada kaukana sivilisaatiosta olevaan maataloon palvelua puulämmityksen (sekä saunan että talon ...), talon kunnossapidon ja suurten pihojen hoidon muodossa.
Hyvin yli kahdeksankymppiset vanhempani olisivat vielä muutaman vuoden pärjänneet missä vain keskuslämmitytalossa, mutta miksi enää vanhoja ihmisiä muutella viimeisinä vuosinaan paikasta toiseen, koska oli mahdollisuus muuttaa palvelutaloon vuokralle suoraan ja siinä ostaa palveluja sitten sitä mukaa kuin tarvitsivat, loppuunsa asti.Tell
Noin neljä vuotta sitten em. mieheni oli sairaalassa yht 7 kk. Hänet olisi viety palvelukotiin, siis ympärivuotiseen tehostettuun. Minä halusin asua hänen kanssaan, missä vain. Minua ei huolittu vuokralaiseksi palvelukotiin avioparien kaksioon. Olin liian terve, enkä olisi tarvinnut mitään palveluita. Talo ei hyödy mitään sellaisesta asukkaasta, koska he myyvät palvelupaketteja. Ja olisin.hoitanut siellä miestäni. Se ei käynyt. Em. miestäni taas ei huolittu yksin, kun hän oli liian huonokuntoinen. Lopputulos oli se, että sanoin silloisen asuntomme irti, vuokrasin maalta vanhustentalosta rivarin ja aloin omaishoitajaksi, monen väännön jälkeen. Sain pyytämiäni palveluja miehelleni, mutta yöllähän ei vanhustentaloissa ole päivystystä. Mutta minä olin hoitaja 24/7. Kun mies joutui välillä intervallihoitoon, hän oli tehostetussa ympärivuorokautisessa palvelukodissa. Termit ovat joissakin kunnissa erilaisia ja sekaviakin.yksilesken kirjoitti:
siile
Teitäkö jo tarvitaan?Iäkkäät vanhemmat tarvitsevat lapsiaan jos ei muuta vielä niin ainakin hyvinvoinnin varmistajana ja pikkuapulaisena :).
Tellukka kirjoitti:
Ei ne isot muutokset enää ole heille hyväksi.Totta. Kun se vanha ja rakas pysyisi vaan määrältään kohtuullisena kun pienempään asuntoon on muutto.
yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloihin kunnassamme ei mennä eikä päästä pelkästään vuokralle. Kukaan siellä asujista ei pärjää ilman ympärivuorokautista tehostettua pelvelua. Sinne päästään lääkärilausuntojen ym. ryhmien päätöksellä. Senioriasuntoihin ja vanhustenasuntoihin muutetaan vuokralle. Ja niihin, niinkuin kaikkiin koteihin on saatavissa palveluja.Liekö eri kunnissa eri samojen nimikkeiden alla eri asioita. Meillä esimerkiksi palvelutalo ja palvelukoti tarkoittaa erilaista palvelujen sisältöä. Palvelutalossa asutaan vuokralla. Siihen on sitten mahdollista tarpeen vaatiessa ostaa palveluja kuten tuolla aiemmin kirjoitin.
yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloon ei viedä yhtäkään mattoa.Meidän palvelutalossamme ei ole mattokieltoa. Sinne saa viedä mitä haluaa.
Tellukka kirjoitti:
Kysyit tuolla: """Mikä on palvelutalo, jossa vain asutaan vuokralla?"""
"""""Esimerkiksi tämä on sellainen, missä asutaan vain vuokralla ja sitten lisätään palveluja tarpeen mukaan, kun omat kyvyt eivät enää riitä.
Metsätähden palvelutalo on tehostetun palveluasumisen yksikkö.
Metsätähdessä on 20 eri kokoista vuokra-asuntoa, joista 2 asuntoa on varattu lyhytaikaista hoitoa varten, esim. omaishoitajan vapaan ajaksi.
Toiminta-ajatuksena on antaa hoitoa ja huolenpitoa kodinomaisissa olosuhteissa niille vanhuksille, jotka eivät selviydy avohoidon toimenpiteiden turvin kodissaan. Asukkaiden hoitoon osallistuu palveluvastaava, sairaanhoitaja ja lähihoitajia.
Asukkaille laaditaan hoito- ja palvelusuunnitelma. Palveluista peritään asiakasmaksuasetuksen mukaiset, perusturvalautakunnan vahvistamat asiakasmaksut. Asukkaille laaditaan huoneenvuokralain mukainen vuokrasopimus.
Henkilökunnalla on kuntouttava työote kaikissa päivittäisissä toiminnoissa huomioiden asukkaiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat. Henkilökunnan työn lähtökohtana on, ettei vanhusta auteta avuttomaksi, vaan häntä tuetaan tarvittaessa yksityisyyttä ja itsemäärämisoikeutta kunnioittaen."""""
Aluksi vanhempani olivat siellä aika omatoimisia niin kauan kuin jaksoivat, sillä olihan siellä heillä kuitenkin lämmitys ilman, että tarvitsi itse hakata ja kantaa puita, talvella lapioida lumia ja pitää muutenkaan taloa kunnossa.Meidän kunnassamme palvelutalo ei ole tehostetun palveluasumisen yksikkö vaan sitä kutsutaan palvelukodiksi.
yksilesken kirjoitti:
Tell
Palvelutaloihin kunnassamme ei mennä eikä päästä pelkästään vuokralle. Kukaan siellä asujista ei pärjää ilman ympärivuorokautista tehostettua pelvelua. Sinne päästään lääkärilausuntojen ym. ryhmien päätöksellä. Senioriasuntoihin ja vanhustenasuntoihin muutetaan vuokralle. Ja niihin, niinkuin kaikkiin koteihin on saatavissa palveluja.Meillä pääsee, e tarvitse olla sen kuntoinen että tarvitsisi tehostettua palveluasumista.
yksilesken kirjoitti:
Tell
Noin neljä vuotta sitten em. mieheni oli sairaalassa yht 7 kk. Hänet olisi viety palvelukotiin, siis ympärivuotiseen tehostettuun. Minä halusin asua hänen kanssaan, missä vain. Minua ei huolittu vuokralaiseksi palvelukotiin avioparien kaksioon. Olin liian terve, enkä olisi tarvinnut mitään palveluita. Talo ei hyödy mitään sellaisesta asukkaasta, koska he myyvät palvelupaketteja. Ja olisin.hoitanut siellä miestäni. Se ei käynyt. Em. miestäni taas ei huolittu yksin, kun hän oli liian huonokuntoinen. Lopputulos oli se, että sanoin silloisen asuntomme irti, vuokrasin maalta vanhustentalosta rivarin ja aloin omaishoitajaksi, monen väännön jälkeen. Sain pyytämiäni palveluja miehelleni, mutta yöllähän ei vanhustentaloissa ole päivystystä. Mutta minä olin hoitaja 24/7. Kun mies joutui välillä intervallihoitoon, hän oli tehostetussa ympärivuorokautisessa palvelukodissa. Termit ovat joissakin kunnissa erilaisia ja sekaviakin.Siis ymmärsinkö oikein, miestäsi ei yksin huolittu tehostetun palveluasumisen piiriin, koska oli liian huonokuntoinen?
siilenämää kirjoitti:
Liekö eri kunnissa eri samojen nimikkeiden alla eri asioita. Meillä esimerkiksi palvelutalo ja palvelukoti tarkoittaa erilaista palvelujen sisältöä. Palvelutalossa asutaan vuokralla. Siihen on sitten mahdollista tarpeen vaatiessa ostaa palveluja kuten tuolla aiemmin kirjoitin.
Minkähän verran niissä eroa lienee muuten kuin nimikkeessä.
Tuokin palvelutalo Metsätähti, josta siteeraukseni oli tuolla ylempänä, on pääotskon alla Palvelukodit.
Sitten, kun vanhemmistani jompikumpi ja lopulta kumpikin vuoroin tarvitsivat ympärivuorokautista tehostettua valvontaa, niin tuli kysymykseen Terveyskeskuksen vuodeosasto. Se oli se paikka, minne ei otettu kuin ihan huonokuntoisia, niinkuin leskenenin mies vaikutti olevan.Tellukka kirjoitti:
Minkähän verran niissä eroa lienee muuten kuin nimikkeessä.
Tuokin palvelutalo Metsätähti, josta siteeraukseni oli tuolla ylempänä, on pääotskon alla Palvelukodit.
Sitten, kun vanhemmistani jompikumpi ja lopulta kumpikin vuoroin tarvitsivat ympärivuorokautista tehostettua valvontaa, niin tuli kysymykseen Terveyskeskuksen vuodeosasto. Se oli se paikka, minne ei otettu kuin ihan huonokuntoisia, niinkuin leskenenin mies vaikutti olevan.Palvelutaloissa saattaa henkilökunta olla paikalla vain päivisin. Vanhus asuu siellä vuokralla, välttämättä ei henkilökunnan palveluja tarvitse lainkaan. Pikku hiljaa voi alkaa tarvitsessaan ostaa palveluja. Palvelutalossa voi olla ruokala jossa voi käydä ruokailemassa tai sitten laitaa ruoan itse omassa asunnossaan. Virkistystoiminta kuuluu vuokraan.
Palvelukoti on taas samankaltainen kuin entisvanhainen vanhainkoti. Sitä kutsutaan myös tehostetun palveluasumisen yksiköksi. Siellä ovat sitten sellaiset vanhukset, jota eivät enää selviydy palvelutalossa, jossa ei ole mahdollista saada ympärivorokatista hoitoa, eli siellä ei ole yöhoitajia.
Nykyisin pyritään siihen että terveyskeskuksen vuodeosasto ei olisi enää kenenkään koti. Vaikeahoitoisiakin hoidetaan nykyisin tehostetun palveluasumisen piirissä. Muun muassa tiedän jossain kunnassa olevan hengityshalvauspotilaiden yksikön.siilenämää kirjoitti:
Palvelutaloissa saattaa henkilökunta olla paikalla vain päivisin. Vanhus asuu siellä vuokralla, välttämättä ei henkilökunnan palveluja tarvitse lainkaan. Pikku hiljaa voi alkaa tarvitsessaan ostaa palveluja. Palvelutalossa voi olla ruokala jossa voi käydä ruokailemassa tai sitten laitaa ruoan itse omassa asunnossaan. Virkistystoiminta kuuluu vuokraan.
Palvelukoti on taas samankaltainen kuin entisvanhainen vanhainkoti. Sitä kutsutaan myös tehostetun palveluasumisen yksiköksi. Siellä ovat sitten sellaiset vanhukset, jota eivät enää selviydy palvelutalossa, jossa ei ole mahdollista saada ympärivorokatista hoitoa, eli siellä ei ole yöhoitajia.
Nykyisin pyritään siihen että terveyskeskuksen vuodeosasto ei olisi enää kenenkään koti. Vaikeahoitoisiakin hoidetaan nykyisin tehostetun palveluasumisen piirissä. Muun muassa tiedän jossain kunnassa olevan hengityshalvauspotilaiden yksikön.Vanhempieni palvelutalossa sai paikalle yöhoitajan tarpeen vaatiessa, kun painoi vain nappia. Se kesti vähän kauemmin kuin päiväsaikaan, koska hän tuli jostain pikkusen kauempaa (ehkä kotoaan?)
siilenämää kirjoitti:
Palvelutaloissa saattaa henkilökunta olla paikalla vain päivisin. Vanhus asuu siellä vuokralla, välttämättä ei henkilökunnan palveluja tarvitse lainkaan. Pikku hiljaa voi alkaa tarvitsessaan ostaa palveluja. Palvelutalossa voi olla ruokala jossa voi käydä ruokailemassa tai sitten laitaa ruoan itse omassa asunnossaan. Virkistystoiminta kuuluu vuokraan.
Nykyisin pyritään siihen että terveyskeskuksen vuodeosasto ei olisi enää kenenkään koti. Vaikeahoitoisiakin hoidetaan nykyisin tehostetun palveluasumisen piirissä. Muun muassa tiedän jossain kunnassa olevan hengityshalvauspotilaiden yksikön.Siis tarkoitin tietenkin että palvelukodissa on myös yöllä hoitajat, korjaus aiempaan.
Tellukka kirjoitti:
Vanhempieni palvelutalossa sai paikalle yöhoitajan tarpeen vaatiessa, kun painoi vain nappia. Se kesti vähän kauemmin kuin päiväsaikaan, koska hän tuli jostain pikkusen kauempaa (ehkä kotoaan?)
Okei. Varmaan noiden palveluiden järjestäminen riippuu kunnasta, miten missäkin ja milläkin nimikkeellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos venäjällä olisi kansan valitsema presidentti, olisiko Ukrainan sotaa?
Ei varmasti olisi. Sehän on tiedossa, että raskaalla vaalivilpillä putin jatkaa pressana.2753898Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon
Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188733486Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia
mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös1452496- 562276
- 1541892
- 341697
Onko jo liian "vanha" vai mitä mieltä olet? 57-v. saa raakaa tekstiä tv:ssä
The Summit Suomi tv-ohjelmassa 57-vuotiaan Maritan jaksamista kyseenalaistettiin iän takia. Onko tässä iässä jo liian "v301278- 331255
- 481159
- 231146