Tässä jälleen yksi entinen jt

Meikämasa

Ja häivyin aivan omasta valinnasta. Tajusin vähän lopettamisen jälkeen, että valtakunnansalin ovesta sisään mennessä voi olla mukana kaksi asiaa: järki eli loogisuus ja sitten rehellisyys. Toinen näistä on jätettävä naulakkoon jos haluaa siellä jatkaa. VT seuran oppi menee samantien nurin jos kokonaisuutta ajattelee järjellä. Sisäisiä ristiriitoja, älyttömiä ajatuksia siitä, miten asiat riippuu toisistaan jne. Tästä sitten jatketaan niin, että usko selittää sen mihin järki loppuu. Älytöntä. Jos kuitenkin haluaa jatkaa järkeä käyttäen, on valehdeltava ja uskoteltava itselle ja muille että kyllä oppi on ihan kohdallaan. Tai jättää kertomatta sen olennaisen osan, joka voisi johtaa eri päätelmään. Näinkin voi valehdella. Vanhimmat osaa tämän ja ovat retorisesti hyvin taitavia. Tavalliset jäsenet ovat tunnollista ja kunnollisia ihmisiä joka tavalla. Ei heistä ole pahaa sanottavaa. Mutta aika nopeasti tippuvat, kun aletaan oikeasti ajatella. Älyn laikka leikkaa kiinni. No me kaikki ollaan erilaisia lahjoiltaan. Oikeen brutaalisti yleistäen: Vanhimmat osaavat valita, mitä kerrotaan ja miten, hyvin taitavasti siinä missä rivijulistaja ei ole kovin....miten sen sanoisi, ettei tarpeettomasti loukkaisi.... Älykäs tai logiikkaa käyttävä. Siis ei millään pahalla (mutta ei hyvälläkään hahhah) tämä on kokemukseni. Jos muuten loukkaannuit niin soita jollekin ajatus poliisille.... Voin ottaa esimerkkejä näistä älyttömyyksistä opissa, jos keskustelu lähteen tulille. Kiitos!

84

925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ez56

Ei jehovantodistajissa olla järjen takia, vaan ystävät, bisnes, työ, yhteisö, aviopuoliso, lapset, usko, perinne jne....
      Mahti Mälli on Väljesseuralaisessa koittanut vuosia supistaa jehovantodistajuuden vuoteen 1925, mutta huonolla menestyksellä. Ei uskoa, joka on vahvan yhteisöllisyyttä murreta ns. järkipuheella. Väljeseuran Mahti Mälli on havaintojeni mukaan alkanut hiipua. Huomannut työnsä turhuuden kaiketi.

• tärkeäätyötä

Kuvailemasi ilmiö tunnetaan kulttuuri(jehovan)todistajuutena, mikä sekin on mielestäni parempi kuin kiilusilmäiset teokraattiset robotit.

Ja turhaako työ? Katso Vartiotorniseuran kasvulukuja länsimaissa viime vuosikymmenien ajalta ja Internetin yleistymisen ajankohtaa, mieti sitten uudelleen. Kaikkein tärkeintä ei ehkä olekaan vaikuttaa mukana jo oleviin, vaan niihin, jotka saattaisivat niellä Vartiotornin pajunköyden ja haksahtaa liittymään. Jehovan todistajat saavat jäseniä käytännössä vain sisältäpäin, omista kasvateista, ja heistäkin moni häipyy tai vähintään hiipuu näyttelemään jehovantodistajaa huomatessaan joutuneensa kusetetuksi.

• huonoltanäyttää
        tärkeäätyötä kirjoitti:

Kuvailemasi ilmiö tunnetaan kulttuuri(jehovan)todistajuutena, mikä sekin on mielestäni parempi kuin kiilusilmäiset teokraattiset robotit.

Ja turhaako työ? Katso Vartiotorniseuran kasvulukuja länsimaissa viime vuosikymmenien ajalta ja Internetin yleistymisen ajankohtaa, mieti sitten uudelleen. Kaikkein tärkeintä ei ehkä olekaan vaikuttaa mukana jo oleviin, vaan niihin, jotka saattaisivat niellä Vartiotornin pajunköyden ja haksahtaa liittymään. Jehovan todistajat saavat jäseniä käytännössä vain sisältäpäin, omista kasvateista, ja heistäkin moni häipyy tai vähintään hiipuu näyttelemään jehovantodistajaa huomatessaan joutuneensa kusetetuksi.

Eipä tuo kasvu niin hääppöstä ole.
        Samaan aikaan esim. baptistit ovat netoneet väkeä lisää 20 miljoonaa, Jehovan todistajien muutamaa hassua miljoonaa vastaan. Ja muistettakoon että suomen kannalta katsottuna työ on mennyt alaspäin kun lehmän häntä.
        20 vuotta sitten odoteltiin seuraavana 21.000:n julistajan rajan ylitystä. Nyt ei enää edes 18.000 julistajaa.
        Juuri päättyvä palvelusvuosi oli huonoin yli 30 vuoteen. Keskim. alle 18.000 julistajaa.
        17.9... jotain.

• DLOL
        huonoltanäyttää kirjoitti:

Eipä tuo kasvu niin hääppöstä ole.
        Samaan aikaan esim. baptistit ovat netoneet väkeä lisää 20 miljoonaa, Jehovan todistajien muutamaa hassua miljoonaa vastaan. Ja muistettakoon että suomen kannalta katsottuna työ on mennyt alaspäin kun lehmän häntä.
        20 vuotta sitten odoteltiin seuraavana 21.000:n julistajan rajan ylitystä. Nyt ei enää edes 18.000 julistajaa.
        Juuri päättyvä palvelusvuosi oli huonoin yli 30 vuoteen. Keskim. alle 18.000 julistajaa.
        17.9... jotain.

Minäkin olen huomioinut tuon monien muiden kirkollisten ryhmien suuremman kasvun lyhyemmässä ajassa.
        Mutta heillä ei ole "totuutta"! Vai mitä?

• DLOL

Et maininnut sanallakaan mitään omasta hengellisyyden tarpeestasi.
      Kumma, että olet jaksanut tähänkin asti.
      Sovit oikein hyvin maailman rientoihin, kirkon naispapit tulevat siunaamaan aseesi sotapalveluksessa, lääkärit ovat ihastuneita saadessaan sinusta mahtavasti varaosia,
      ja nyt kykenet harrastamaan seksiä pitkin ja poikin, miesten ja naisten kanssa.
      Mitä hauskaa vielä keksit alkaessasi hyörimään yhteiskunnan riennoissa ja opiskeluissa?
      Tule toki kertomaan uudesta elämästäsi "ruususen-unesi" jälkeen!

Minä menenkin tästä "Vartiotornin" kanssa tutkimaan Raamattua aiheittain.
      Kokouksissa avataan se Raamattu useammin kuin kirkossa koko elämän ajan.
      Helluntailaisissa ja muissa saa kyllä liikuntaa kädet ylhäällä heiluessa ja huutaessa.
      Kitaran rimputuskin on mukavaa ajankulua. Itsensä ylentäviä puhujia välillä.
      Kyllä sielläkin niitä manipuloijia löytyy.

• Meikämasa

Kiitos sanoistasi. Tulta ja tulikiveä ja monenlaista salpietaria tulee niinkuin tiesin odottaakin. Olen samantapaisia viestejä saanut henkilökohtaisestikin lähtöni jälkeen. Kummasti se tieto tuntuu riittävän tuomion antamiseen vaikkei tunne henkilökohtaisesti. Tekis mieli kysyä, kuka puhuu ja millä eväillä... Noo tämmöset ihmiset kertoo enemmän itsestään kuin haukunnan kohteesta. Todistajat kertovat itse, millaisia ovat...näköjään se niin on, eikä mun tarvi kertoa mitään. Kirjoitustyylini saattaa paljastaa minut paikallisille todistajille jotka ovat vuosia tunteneet. SaaS nähdä muuttuuko salpietariviestit ystävällisemmiksi. En yllättyisi. Joo ei mitään uutta. Melkoista tavaraa on jo kertynyt. Mitähän vielä tulee odotan mielenkiinnolla.

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Kiitos sanoistasi. Tulta ja tulikiveä ja monenlaista salpietaria tulee niinkuin tiesin odottaakin. Olen samantapaisia viestejä saanut henkilökohtaisestikin lähtöni jälkeen. Kummasti se tieto tuntuu riittävän tuomion antamiseen vaikkei tunne henkilökohtaisesti. Tekis mieli kysyä, kuka puhuu ja millä eväillä... Noo tämmöset ihmiset kertoo enemmän itsestään kuin haukunnan kohteesta. Todistajat kertovat itse, millaisia ovat...näköjään se niin on, eikä mun tarvi kertoa mitään. Kirjoitustyylini saattaa paljastaa minut paikallisille todistajille jotka ovat vuosia tunteneet. SaaS nähdä muuttuuko salpietariviestit ystävällisemmiksi. En yllättyisi. Joo ei mitään uutta. Melkoista tavaraa on jo kertynyt. Mitähän vielä tulee odotan mielenkiinnolla.

Miten niin tulta ja tulikiveä? Kuvailin vain mahdollisuuksia, jotka avautuvat eteesi!
        Missä olin väärässä? Eikö kuvaukseni ollut maailman periaatteista?
        Sitähän tilaat ja sitä tulet saamaan toisten kaltaistesi kanssa!

• Meikämasa

No ihan vilpittömästi toivon, että elämäsi menee hyvin siellä missä olet. En tahdo kellekään pahaa, päinvastoin! Mutta jos voisit kakki henkiset voimasi ja kykysi pinnistämällä pinnistää ja yrittää ymmärtää mistä kritiikkini johtuu. Pohjimmiltaa haluaisin vain korjata sen mikä on vinossa.

Toisaalta raamatussa sanotaan myös, että ei kukaan, joka on nauttinut vanhaa viiniä, tahdo uutta, sillä hän sanoo: Vanha on miellyttävää. Ymmärrän. Tämä on inhimillistä. Kuinka vaikeaa onkaan säilyttää omat uskonkästykset joustavana, kun uuden tiedon perusteella olisi järkevää muuttaa vanhaa, jo pätemättömäksi osoittautunutta käsitystä. Luukas jotain... Löydätkö tai voin kyllä etsiä sen jos tahdot. Saattaa järjestössä olla tekemätön paikka tämä pöydän puhtaaksi pyyhkiminen ja alusta aloittaminen. Silloin aletaan paikata vanhaa paitaa uusilla kangaspaikoilla, josta ei jeesuksen mukaan tulisi mitään. Siis vanhaan oppiin tuodaan uusia käsityksiä tilalle ja se aiheuttaa ristiriidan toisessa opinkohdassa arvaamattomalla tavalla. Repeytymä tulee pahemmaksi. Tätähän on siis tehty vaikka kuinka, havainto ei ole vaikea tehdä, mutta aah miten vaikea onkaan myöntää se todeksi.

Uusi viini laitetaan uusiin viinileileihin ja molemmat säilyvät. Tämä on sitä

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

No ihan vilpittömästi toivon, että elämäsi menee hyvin siellä missä olet. En tahdo kellekään pahaa, päinvastoin! Mutta jos voisit kakki henkiset voimasi ja kykysi pinnistämällä pinnistää ja yrittää ymmärtää mistä kritiikkini johtuu. Pohjimmiltaa haluaisin vain korjata sen mikä on vinossa.

Toisaalta raamatussa sanotaan myös, että ei kukaan, joka on nauttinut vanhaa viiniä, tahdo uutta, sillä hän sanoo: Vanha on miellyttävää. Ymmärrän. Tämä on inhimillistä. Kuinka vaikeaa onkaan säilyttää omat uskonkästykset joustavana, kun uuden tiedon perusteella olisi järkevää muuttaa vanhaa, jo pätemättömäksi osoittautunutta käsitystä. Luukas jotain... Löydätkö tai voin kyllä etsiä sen jos tahdot. Saattaa järjestössä olla tekemätön paikka tämä pöydän puhtaaksi pyyhkiminen ja alusta aloittaminen. Silloin aletaan paikata vanhaa paitaa uusilla kangaspaikoilla, josta ei jeesuksen mukaan tulisi mitään. Siis vanhaan oppiin tuodaan uusia käsityksiä tilalle ja se aiheuttaa ristiriidan toisessa opinkohdassa arvaamattomalla tavalla. Repeytymä tulee pahemmaksi. Tätähän on siis tehty vaikka kuinka, havainto ei ole vaikea tehdä, mutta aah miten vaikea onkaan myöntää se todeksi.

Uusi viini laitetaan uusiin viinileileihin ja molemmat säilyvät. Tämä on sitä

Oletko seurannut Hesekielin kirjan raamatunlukutehtävää?
        Siellä on karmaisevia kuvauksia papiston teoista esiripun takana ja edessäkin.
        Eelin poikia löytyy vieläkin ja niitä samoja hengellisyyden halventajia.

Minä olen sanonut useamman kerran vanhimmille, että antauduin Jehova Jumalalle.
        En millekään järjestölle! Enkä puhu "totuuksista" joihin en usko.
        Tämän päivän "totuus" on huomisen valhe, kuten eilisen "totuus" on tämän päivän valhe.
        Olen sanonut minulle olevan tärkeää, että elän puhtaalla omallatunnolla säädyllistä elämää.
        Voit olla varma, etten ole suosittu - missään ryhmässä, kun valitsen oman tieni.

Kun luottamus on mennyt, sitä on vaikeaa uudistaa.
        Mahdotonta ilman hyviä perusteita.

Mutta menepä puoltamaan missä tahansa puolueessa toisen puolueen oppia,
        niin saat häädön ja sassiin!
        JW.org toistetaan, mitä VT:ssä sanotaan, eikä TV:ssä.

• Meikämasa
        Meikämasa kirjoitti:

Joo tein tähän väliin aika pitkän tekstin ja myönnän. Käytin asiatonta kieltä ainakin ja tulkittavissa myös herjaukseksi. Hyvä että nämä seulat pelaa kun tulee lauottua... Tuosta lainaamisesta en oikeen osaa sanoa. Voiko lainata sinnepäin, vai pitääkö olla täsmällinen? Jos sieltä seulonnasta voisit vastata. Olisin mielissäni. Tämmöstä se vähän on kun alottaa pystymetsästä. Olen pahoillani! Koitan jatkossa pitää asiat asioina.

• Meikämasa

Itse asiassa olen. Ja oli lukutehtäväkin tästä hesekielin alkupäästä jokin aika sitten. Täytyy sanoa, että vaikuttaa sopivan kuin nenä päähän tähän järjestöön, missä vielä jokin aika sitten olin jäsenenä. Tämä hesekielin profetiahan koskee suurelta osin kansan johtomiehiä. Oikeuskomiteat pidetään esiripun takana kuten varmaan tiedät. Jokuhan ne väärinkäytökset sieltä sitten paljastaa. Voisiko olla niin, että totuuden jumala on tässä taustalla? Ja jos on, niin voiko ihminen estää sitä? Mutta mennäänkö nukkumaan? Pitäis huomenna hommiin...

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Joo tein tähän väliin aika pitkän tekstin ja myönnän. Käytin asiatonta kieltä ainakin ja tulkittavissa myös herjaukseksi. Hyvä että nämä seulat pelaa kun tulee lauottua... Tuosta lainaamisesta en oikeen osaa sanoa. Voiko lainata sinnepäin, vai pitääkö olla täsmällinen? Jos sieltä seulonnasta voisit vastata. Olisin mielissäni. Tämmöstä se vähän on kun alottaa pystymetsästä. Olen pahoillani! Koitan jatkossa pitää asiat asioina.

En nyt oikein ymmärrä kuvailevaa kieltäsi, mutta voit olla vrma, että kun puhuu asioista, jotka ovat itselleen tähdellisiä, niin kyllä siinä leiskuu tuli ja tulikivet!
        Niin olen minäkin kuin itse Thor taivaan jylistessä ja salamoitten välähtäessä, vasara korkealla.
        Kun lapsena oli kotona vaiettava, niin iltaisin näin syysmyrskyjen alettua, menin meren rantaan ihailemaan salamointia ja annoin sen sanoa snottavani! Pimeässä. Upeaa!
        Luonnossa se vain tuntui niin turvalliselta, sillä sitä aisti luissa ja ytimissä luonnon lait.
        Luonnon lailla on rajansa, joita ne eivät ylitä. Juu, "Irmallakin" on kai rajansa, vaikka riehuu.

Jotenkin se tulee mieleeni myös Raamattua lukiessani.
        Paavali puhuu omantuntonsa kunnioittamisesta. Sen mitä tekee hyvällä omallatunnolla. ei vahingoita, mutta loukkaamalla omaa omaatuntoaan menettää myös uskonsa.
        On kuin se sisäinen kompassi menisi rikki. Silloin joutuu todella eksyksiin!
        Mutta huolensa, epäilyksensä, katkeruutensakin voi aina jättää Jumalan oikaistavaksi.
        Sitä ei "menetä itseään", eikä suhdettaan Jumalaan. Olen vielä siinä tilassa.

Mitä JW.org tulee niin Ilmestyskirjan selityksissä kptl 2 alussa sanotaan selvästi, että
        todistajat eivät usko selityksien olevan virheetömiä, koska vain Raamattu on JHVH:n henkeyttämä, mutta selitykset ovat tehty yrittäen tutkia Raamattua ja saada ne sopusointuun sen kanssa.
        Pidän tätä ajatusta mielessäni, koska Ilmestyskirjassa luvataan "uusia kirjoja" myös tulevaisuudessa. Minulle hiukan kuin Mooseksen laki, jolla oli oma tehtävänsä sinä aikana.
        Mutta Jeesus täytti sen elämässään ja antoi uuden lain meille esimerkillään.
        Kun pitäytyy siihen, niin voi olla aika turvallisella mielellä.
        Paljon muuta voi antaa mennä yli ja ohi - väliaikaisena.

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Itse asiassa olen. Ja oli lukutehtäväkin tästä hesekielin alkupäästä jokin aika sitten. Täytyy sanoa, että vaikuttaa sopivan kuin nenä päähän tähän järjestöön, missä vielä jokin aika sitten olin jäsenenä. Tämä hesekielin profetiahan koskee suurelta osin kansan johtomiehiä. Oikeuskomiteat pidetään esiripun takana kuten varmaan tiedät. Jokuhan ne väärinkäytökset sieltä sitten paljastaa. Voisiko olla niin, että totuuden jumala on tässä taustalla? Ja jos on, niin voiko ihminen estää sitä? Mutta mennäänkö nukkumaan? Pitäis huomenna hommiin...

Pyydän sinulle "Taivaan Isältä" rauhaisia yön unia, että jaksat huomenna hommissa ilman vahinkoja. Kyllä HÄN tietää, mitä olet käymässä läpi ja miksi!

Eihän se väliä, jos hiukan puit mielessäsi olevaa kanssaihmisten kesken.
        Kun kupi on täynnä, se lainehtii yli, kun jatkaa kaatamista.

Kun heräät ja olet voimissasi, mene rauhaisaan paikkaan ja lue
        Roomalaisten 8:20,21,35-39.

• toivotaanparasta
        DLOL kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä kuvailevaa kieltäsi, mutta voit olla vrma, että kun puhuu asioista, jotka ovat itselleen tähdellisiä, niin kyllä siinä leiskuu tuli ja tulikivet!
        Niin olen minäkin kuin itse Thor taivaan jylistessä ja salamoitten välähtäessä, vasara korkealla.
        Kun lapsena oli kotona vaiettava, niin iltaisin näin syysmyrskyjen alettua, menin meren rantaan ihailemaan salamointia ja annoin sen sanoa snottavani! Pimeässä. Upeaa!
        Luonnossa se vain tuntui niin turvalliselta, sillä sitä aisti luissa ja ytimissä luonnon lait.
        Luonnon lailla on rajansa, joita ne eivät ylitä. Juu, "Irmallakin" on kai rajansa, vaikka riehuu.

Jotenkin se tulee mieleeni myös Raamattua lukiessani.
        Paavali puhuu omantuntonsa kunnioittamisesta. Sen mitä tekee hyvällä omallatunnolla. ei vahingoita, mutta loukkaamalla omaa omaatuntoaan menettää myös uskonsa.
        Mutta huolensa, epäilyksensä, katkeruutensakin voi aina jättää Jumalan oikaistavaksi.
        Sitä ei "menetä itseään", eikä suhdettaan Jumalaan. Olen vielä siinä tilassa.

Mitä JW.org tulee niin Ilmestyskirjan selityksissä kptl 2 alussa sanotaan selvästi, että
        todistajat eivät usko selityksien olevan virheetömiä, koska vain Raamattu on JHVH:n henkeyttämä, mutta selitykset ovat tehty yrittäen tutkia Raamattua ja saada ne sopusointuun sen kanssa.
        Pidän tätä ajatusta mielessäni, koska Ilmestyskirjassa luvataan "uusia kirjoja" myös tulevaisuudessa. Minulle hiukan kuin Mooseksen laki, jolla oli oma tehtävänsä sinä aikana.
        Mutta Jeesus täytti sen elämässään ja antoi uuden lain meille esimerkillään.
        Kun pitäytyy siihen, niin voi olla aika turvallisella mielellä.
        Paljon muuta voi antaa mennä yli ja ohi - väliaikaisena.

"Paavali puhuu omantuntonsa kunnioittamisesta. Sen mitä tekee hyvällä omallatunnolla. ei vahingoita, mutta loukkaamalla omaa omaatuntoaan menettää myös uskonsa.
        Sitä ei "menetä itseään", eikä suhdettaan Jumalaan. Olen vielä siinä tilassa."

Jehovan todistajien kaltaisessa porukassa ongelmat tulevat siinä vaiheessa, kun sisäinen kompassi sanoo yhtä ja kollektiivinen kompassi toista. Kuten olet itsekin huomannut, kavereita ei rehellisyydellä saa, mutta kaltaisiasi jehovantodistajia saisi olla enemmänkin.

• Meikämasa
        DLOL kirjoitti:

Pyydän sinulle "Taivaan Isältä" rauhaisia yön unia, että jaksat huomenna hommissa ilman vahinkoja. Kyllä HÄN tietää, mitä olet käymässä läpi ja miksi!

Eihän se väliä, jos hiukan puit mielessäsi olevaa kanssaihmisten kesken.
        Kun kupi on täynnä, se lainehtii yli, kun jatkaa kaatamista.

Kun heräät ja olet voimissasi, mene rauhaisaan paikkaan ja lue
        Roomalaisten 8:20,21,35-39.

Huomenta vaan kaikille. Tuttu kohta tämä, kun mikään ei voi erottaa meitä kristuksen rakkaudesta. Ro 9:25-26 on yksi monista kohdista että ei pätkääkään pelota tehdä pesäeroa järjestöön. Mitenkäs se meneekään vt salilla kun joku eroaa/erotetaan? Henkilö se ja se ei ole enää jt... Hän ei siis opin mukaan kuulu enää J:n kansaan. Mutta korkeimmalla on vastaus valmiina omille pojilleen tässä tilanteessa. Sattuvasti sanotaan, että he laulavat uutta laulua jonka kykenevät oppimaan vain harvat. Koko roomalaiskirjeessä puhutaan mutenkin paljon uskosta ja miksi israel ei saavuttanut sitä. 30 jakeesta eteenpäin kerrotaan tästä hyvin. Kyllä niin tulee mieleen oma entinen uskonto kaikkine sääntöineen. Käy kokouksissa, mene kentälle mieluiten vähintään 10h per kk, mikä on liian lyhyt hame, saako taputtaa vai ei (ei muuten ole pitkä aika tästä, jteet muistatteko?), käytä päänpeitettä, älä sitä ja älä tätä. Sitten oma lukunsa on ne kirjoittamattomat säännöt, en puutu niihin nyt. Miten siis sanotaa ettei ole tarkkoja sääntöjä? Älkää viittikö! Onhan. Juurikin tähän pureutuu ro ysiluvun loppu.

Mutta he tekivät jumalan palvelemisen vaikeaksi. Siivilöivät sääsken ja nielevät kamelin esim. Oikeuskomiteoissa. Kokemusta on, joten suuta suppuun, että valehtelet! Kyllä se niin on, että kristuksen laki kattaa kaiken, aivan kaiken. Ja mitä muuta tämä maailma tartteekaan niin kovin paljon. JIITEET MUKAAN LUKIEN.

Tunnen ihmisiä, jotka vetävät raskasta kuormaa jo valmiiksi. Sen sijaan, että järjestö yrittäisi keventää sitä, se tekee kuorman raskaammaksi. Enemmän kentälle, enemmän tutkimista, enemmän kaikkea uskontoon liittyvää, jotta suhteesi Jlaan vahvistuu ja sitten taas jaksat. Tämä on heillä Patenttivastaus kaikkeen.... Mulla on teille uutisia: Ei mene näin. Väsyvät entisestään ja lopulta saavat jo fyysisiä oireita.

Tietäisittepä vaan kuinka monesti olen toivonut heille helpompia aikoja. Ei se kuulkaa ole voimattoman hevosen vika, jos se ei jaksa vetää härkäparille tarkoitettua kuormaa. Ja niin monet jiiteet eivät vaan kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään. Ei poikkea jeesuksen ajan uskonnollisten johtajien touhusta mitenkään.

• Meikämasa

Niin ja se oli juuri minun omatuntoni joka ajoi eroon järjestöstä. En yksinkertaisesti voinut hyväksyä sitä, miten järjestö on toiminut ja toimii. Vaatii niin täydellistä tottelevaisuutta silloinkin kun on selvä virhe näkyvissä. Jos tämän sanoo ääneen, on samantien ongelmissa. En pysty hyväksymään mitään vakiintuneita vääryyksiä. Johan se olis omant merkkaamista poltinraudalla.

Ja mihin on kadonnut se raamatun sivuilla oleva vilpittömyys mokien suhteen. Sanotaan kyllä ympäripyöreästi, että ollaan erehtyväisiä kaikki, mutta esimerkeistä ei kärsi puhua, varsinkaan johtajien. Esim australian ja muidenkin maiden hyväksikäyttöskandaaleissa toistuu sama kuvio. Peittely, julkisivun kiillotus jne. Eli kalkkimaalilla seinän rappaus. Päällepäin on jumalisen antaumuksen muoto, mutta kuitenkin pettymys sen voimaan nähden. Erottamisjärjestelyä ylistävät, että se pitää seurakunnan puhtaana, mutta kuinka ollakaan kaikki tapahtuu kulissien takana piilossa kaikilta paitsi jumalalta. En voinut antaa tukeani tämmöiselle järjestölle puhtaalla omatunnolla. Juurikin näiden syiden takia väärästä uskonnosta piti erota jt opetuksen mukaan, kun pidetään raamatuntutkistelua kiinnostuneelle.

Nyt kuitenkin sortuvat itse samaan, mistä tuomitsevat muita. Sinäkö, joka opetat: älä varasta, varastatko itse. Viisaan ihmisen pystyy tunnistamaan mm. Siitä, että hän pystyy noudattamaan omia neuvojaan.

Pähkinänkuoressa uskollisuus jumalalle ja omantunnon puhtaana pitäminen ajoi minut sieltä pois.

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Huomenta vaan kaikille. Tuttu kohta tämä, kun mikään ei voi erottaa meitä kristuksen rakkaudesta. Ro 9:25-26 on yksi monista kohdista että ei pätkääkään pelota tehdä pesäeroa järjestöön. Mitenkäs se meneekään vt salilla kun joku eroaa/erotetaan? Henkilö se ja se ei ole enää jt... Hän ei siis opin mukaan kuulu enää J:n kansaan. Mutta korkeimmalla on vastaus valmiina omille pojilleen tässä tilanteessa. Sattuvasti sanotaan, että he laulavat uutta laulua jonka kykenevät oppimaan vain harvat. Koko roomalaiskirjeessä puhutaan mutenkin paljon uskosta ja miksi israel ei saavuttanut sitä. 30 jakeesta eteenpäin kerrotaan tästä hyvin. Kyllä niin tulee mieleen oma entinen uskonto kaikkine sääntöineen. Käy kokouksissa, mene kentälle mieluiten vähintään 10h per kk, mikä on liian lyhyt hame, saako taputtaa vai ei (ei muuten ole pitkä aika tästä, jteet muistatteko?), käytä päänpeitettä, älä sitä ja älä tätä. Sitten oma lukunsa on ne kirjoittamattomat säännöt, en puutu niihin nyt. Miten siis sanotaa ettei ole tarkkoja sääntöjä? Älkää viittikö! Onhan. Juurikin tähän pureutuu ro ysiluvun loppu.

Mutta he tekivät jumalan palvelemisen vaikeaksi. Siivilöivät sääsken ja nielevät kamelin esim. Oikeuskomiteoissa. Kokemusta on, joten suuta suppuun, että valehtelet! Kyllä se niin on, että kristuksen laki kattaa kaiken, aivan kaiken. Ja mitä muuta tämä maailma tartteekaan niin kovin paljon. JIITEET MUKAAN LUKIEN.

Tunnen ihmisiä, jotka vetävät raskasta kuormaa jo valmiiksi. Sen sijaan, että järjestö yrittäisi keventää sitä, se tekee kuorman raskaammaksi. Enemmän kentälle, enemmän tutkimista, enemmän kaikkea uskontoon liittyvää, jotta suhteesi Jlaan vahvistuu ja sitten taas jaksat. Tämä on heillä Patenttivastaus kaikkeen.... Mulla on teille uutisia: Ei mene näin. Väsyvät entisestään ja lopulta saavat jo fyysisiä oireita.

Tietäisittepä vaan kuinka monesti olen toivonut heille helpompia aikoja. Ei se kuulkaa ole voimattoman hevosen vika, jos se ei jaksa vetää härkäparille tarkoitettua kuormaa. Ja niin monet jiiteet eivät vaan kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään. Ei poikkea jeesuksen ajan uskonnollisten johtajien touhusta mitenkään.

Nämä oikeuskomiteat ovat minulle vaikea juttu.
        Vanhimmat sanovat kokoavansa mahtavasti tietoa kaikista julistajista.
        Onhan heillä hyvä systeemi. Täytyy ilmaista ajatuksensa kokouksessa.
        Täytyy seurustella toisten kanssa. Kotisi kolutaan nurkkia myöten osoittaen sormella milloin mitäkin muutettavaa ja tunkeileviin kysymyksiin on vastattava ja ne raportoidaan edelleen.
        Viidakkorumpu älkaa päristä ja omat sanasi saat kätellessäsi toista todistajaa.
        Sanat, jotka jätät suustasi yhdelle, tervehtivät sinua tavatessasi toisen.

Konventeissa on kuitenkin mainittu, että vanhimmat eivät kykene lukemaan sydäntä edes komiteaistunnoissa. Eräs vanhin sanoi, että on monia epäoikeudenmukaisesti erotettuja.
        Kuitenkin he ovat JHVH:n kädessä ja huollossa. Kysyin tätä kerran pariltakin vanhimmalta.

Harva vanhin vastaa minulle mitään. He vaikenevat kysyessäni eri epäkohdista.
        toisaalta he tietävät, että tutkin enemmän kuin heillä on aikaa siihen.
        Olen ollut lapsesta asti mukana, enkä syyllistynyt suurempiin rikoksiin.
        Tienraivaajasisar sanoi, kun valitin hänelle, etten saa vastausia:
        "Kun sinun antaa puhua, niin ratkaiset itse kysymyksen."

Ongelmat ja vaikeudet lisääntyvät niin paljon. että minusta kukaan ei kykene enää seuraamaan kaikkia yhteiskunnan alueita, jotka vaikuttavat arkipäivässä.
        Minäkin opettelin vasta muutama vuosi sitten käyttämään internettiä.
        Sitä kautta sain nähdä muutakin todistajista, kuin mitä märehdittynä annettiin.
        Mutta tavallinen "rintamamies" ei saa tietää minkään järjestön johdon toimia.
        Kaikilla heillä on oma agendansa, joka häivytetään korkealentoisten ajatuksien taakse.

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Niin ja se oli juuri minun omatuntoni joka ajoi eroon järjestöstä. En yksinkertaisesti voinut hyväksyä sitä, miten järjestö on toiminut ja toimii. Vaatii niin täydellistä tottelevaisuutta silloinkin kun on selvä virhe näkyvissä. Jos tämän sanoo ääneen, on samantien ongelmissa. En pysty hyväksymään mitään vakiintuneita vääryyksiä. Johan se olis omant merkkaamista poltinraudalla.

Ja mihin on kadonnut se raamatun sivuilla oleva vilpittömyys mokien suhteen. Sanotaan kyllä ympäripyöreästi, että ollaan erehtyväisiä kaikki, mutta esimerkeistä ei kärsi puhua, varsinkaan johtajien. Esim australian ja muidenkin maiden hyväksikäyttöskandaaleissa toistuu sama kuvio. Peittely, julkisivun kiillotus jne. Eli kalkkimaalilla seinän rappaus. Päällepäin on jumalisen antaumuksen muoto, mutta kuitenkin pettymys sen voimaan nähden. Erottamisjärjestelyä ylistävät, että se pitää seurakunnan puhtaana, mutta kuinka ollakaan kaikki tapahtuu kulissien takana piilossa kaikilta paitsi jumalalta. En voinut antaa tukeani tämmöiselle järjestölle puhtaalla omatunnolla. Juurikin näiden syiden takia väärästä uskonnosta piti erota jt opetuksen mukaan, kun pidetään raamatuntutkistelua kiinnostuneelle.

Nyt kuitenkin sortuvat itse samaan, mistä tuomitsevat muita. Sinäkö, joka opetat: älä varasta, varastatko itse. Viisaan ihmisen pystyy tunnistamaan mm. Siitä, että hän pystyy noudattamaan omia neuvojaan.

Pähkinänkuoressa uskollisuus jumalalle ja omantunnon puhtaana pitäminen ajoi minut sieltä pois.

Tästä pedofiilipaljastuksesta kirjoitin niin katkuisen kommentin, että se pyyhittiiin pois tästä "Suomi24-suolesta". Oli kai heille ripulia. Yritän uudelleen "suvaitsevaisemmin" sanoin.

Ruotsin TV:ssä tulee ohjelmaa katolisen kirkon toimista oikaistakseen nämä rikokset.
        Odotettiin paljon, mutta sama peli jatkuu muuttumattomana.
        Pedofiilipapit siirretään toisiin seurakuntiin, kun se tulee yhteisön tietoon.
        Sitten heitä lähetetään lähetystyöhön köyhiin maihin naivien ihmisten luo.

Amerikassa eivät hyväntekeväisyysjärjestöt uskalla kieltää näitä pedopappeja tulemasta "opettamaan Jumalan periaatteita", koska kirkko kustantaa ruoan ja vaatteet köyhille.
        Ne edut menetetään ja papit halveksivat sitäkin enemmän näitä raukkoja, jotka myyvät lapset ja oman kehonsa leipäpalan tähden.

Vielä järkyttävämpää on uhrien sanojen mukaan tämä:
        kirkko ja papit itse TUNNUSTAVAT RIKOLLISEN TEKONSA, mutta mitä he vaativat uhrilta?
        UHRIN ON PIDETTÄVÄ PAPIN KÄDSTÄ KIINNI JA LUETTAVA RUKOUS ANTEEKSIANTAEN!
        Onko tuttua toimintaa? Oletko kuullt: jos et sinä anna anteeksi, ei Jehovakaan anna anteesi sinulle sinun syntejäsi! Niinkuin yksi vanhin huusi minulle virnistys naamallaan:
        "SINUN ON ANNETTAVA MINULLE ANTEEKSI!" Ei ollut pedofiili, mutta muuta.

KoskaTV:stä, niin saakohan sen sisällön tuoda esiin "Suolessa" - vaikka ripulina?

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Toinen asia, mistä EN voi syyttää vanhimpia on tämä:
        Jumalan määräysten mukaan Mooseksen laissa tuodaan selvästi esille, että
        neitsyt, joka on vapaa ja joka raiskataan, joutuu raiskaajansa kynsiin loppuiäkseen - häväistäväksi ja nöyrryytettäväksi.
        Miten on, sinä joka olet mies, jos halveksit naista niin paljon, että käytät häntä vain täyttääkesi hetken tarpeesi - ilman vastuuta jatkosta, niin kohtelisitko halveksimaasi naista peremmin, kun olet pakotettu katsoman häntä joka päivä, muistaen oman häpeäsi?
        Eikö niin, että niitä raiskauksia satelisi jatkossakin vielä tiheämmin?

Mooseksen lain mukaan mies sai ottaa sivuvaimoja.
        Raiskatun on sitten riemullista palvella näitä valittuja vaimoja ja heidän lapsiaan :-DDD
        Nyt jossain Libyassa maallinen laki muutettiin niin, että mies ei vapaudu raiskauksen rangaistuksesta menemällä naimisiin, kuten ennen.
        Mutta tämä idea naisen "suojelemisesta" tuli JHVH:lta!
        Olen puhunut tästä vanhimpien kanssa toistuvasti.
        Saan kuulla aina samaa: yhteiskunta oli erilainen silloin!
        Sellaista naista ei kukaan olisi ottanut enää vaimokseen.
        Se oli ainoa tapa silloin naisen säilyä.

OMG! Säilyä tullakseen häväistyksi vuuorokauden ympäri!
        Mikä jumalinen logiikka! Huomaa, että JHVH on MIES!

• DLOL 6.9.2017 18:59

<>Minä menenkin tästä "Vartiotornin" kanssa tutkimaan Raamattua aiheittain.><

Palaa ihmeessä kertomaan sitten kun tämä on tutkittu ja tyhjentävä vastaus saatu tähän oppiongelmaan:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14921855/1914-ja-tyhjentava-vastaaja-haussa

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14937788/vuosi-1914---osa-2

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14938674/vuosi-1914---osa-3

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14939017/vuosi-1914---osa-4

<>Kyllä sielläkin niitä manipuloijia löytyy. ><

Manipulointi on osa aivan jokaista uskonnollista kulttia, valehteleva Vt-seura muiden joukossa tasavertaisena.

• DLOL

Menehän Googlaamaan maailmanlopun ennustuksi ja niitä on yli 200!
        Siellä on suuri osa uskonnollisista yhteisöistä, tiedemiehistä ja poliitiikoista mukana!
        Ette vain mene heitä osoittamaan sormella! Mistähän se johtuu?

• DLOL kirjoitti:

Menehän Googlaamaan maailmanlopun ennustuksi ja niitä on yli 200!
        Siellä on suuri osa uskonnollisista yhteisöistä, tiedemiehistä ja poliitiikoista mukana!
        Ette vain mene heitä osoittamaan sormella! Mistähän se johtuu?

DLOL 7.9.2017 10:43

<>Menehän Googlaamaan maailmanlopun ennustuksi ja niitä on yli 200!
        Ette vain mene heitä osoittamaan sormella! Mistähän se johtuu? ><

Jos et ole itse käsittänyt, niin yritän hieman auttaa. Tämä on jehovantodistajuudelle nimetty osio ja täällä käsitellään aiheeseen liittyviä asioita. Eli siitähän se johtuu.

Jos ikää riittää, niin voit muistella sitä kuinka Vt-seura aloitti 1975-maailmanloppunsa markkinoinnin vuoden 1968 joulukuun 8. päivän Herätkäässä lainaamalla entistä USAn ulkoministeriä Dean Achesonia:

"Yhdysvaltain entinen ulkoministeri Dean Acheson sanoi vuonna 1960 poliittisesta epävarmuudesta seuraavaa: "Tiedän niin paljon siitä, mitä nykyään tapahtuu, että voin vakuuttaa teille, että 15 vuoden kuluttua nykyhetkestä [siis vuonna 1975] tämä maailma on oleva liian vaarallinen paikka elää.""

Vt-seuralle kelpaa tuollainen karsastamasi poliitikkokin auktoriteetiksi kun juttu sopii Vt-maailmanloppuun ajallisesti. Tässä on huomionarvoista myös se, että Totuus joka johtaa ikuiseen elämään -kirjan uudemmassa painoksessa tuo lainaus modifioitiin, jotta saatiin pois muistutus vuodesta 1975.

Samalla voi tuoda esille sen, että Vt-seura on mustasukkainen kilpaileville maailmanlopun ennustajille, koska he pilaavat maailmanlopun ennustelun mainetta: (w58 Oct. 15 p. 613)

Onko sinulla mahdollisesti käsitystä siitä miksi Vt-seuran maailmanlopunennustukset eivät pilaa maailmanlopun ennustelun mainetta?

Ja loppukevennys: ”Harmagedonin sota on yhä edessäpäin, joskin hyvin lähellä” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1970 sivu 159)

• sanastam

Hastaluego manipuloi itse itseään tarjoamaan häntä uskoville paremman tulevaisuuden. Minkälaisen? Ei minkäänlaista. Tarrautuu mielellään johonkin sanaan ja kehittelee siitä taas uuden kiistakysymyksen. Paremminkin ajan voisi käyttää. Kukaan ei palkitse sellaisesta vuosia kestävästä vaivannäöstä rikan kaivelussa hirren ollessa omassa silmässä.
      Ja meikämasalle: itsehän teit aloitteen tällä sivustolle ja kerroit valinnastasi koko Suomen kansalle, turha ihmetellä.

• tärkeäätyötä

Ei minulle ainakaan tulevaisuutta tarvitse tarjotakaan - etenkään sellaista, joka perustuu valheelliseen todisteluun, jonka tarkemmasta tutkimisesta suljetaan porukan ulkopuolelle. Totuus riittää.

• Meikämasa

Hyvin sanottu

• sanastam 6.9.2017 21:48

<>Hastaluego manipuloi itse itseään tarjoamaan häntä uskoville paremman tulevaisuuden. ><

Toi on naurettavin väite minkä olen pitkään aikaan lukenut. Minä en tarjoa mitään muuta kuin kritiikkiä Vt-seuran valehteluun ja sinusta valheellisuuden osoittaminen ei ilmeisesti ole suotavaa, koska vääristelet asiaa.

<>Tarrautuu mielellään johonkin sanaan ja kehittelee siitä taas uuden kiistakysymyksen. ><

Voi kun jehovantodistajiksi mielletyt kirjoittaisivat itse asioista, mutta kun ei vaan. Henkilöstä kirjoittelu on varmempaa, koska silloin ei joudu kasvokkain Vt-seuran valheellisuuden kanssa.

<>Paremminkin ajan voisi käyttää.><

Ja noin kirjoittaa ilmeinen jehovantodistaja, jonka pääajankäytön tulisi olla Vartiotorniseuran valheiden levittely mahdollisimman laajalle.

<> Kukaan ei palkitse sellaisesta vuosia kestävästä vaivannäöstä rikan kaivelussa hirren ollessa omassa silmässä. ><

Eli jos laittaisit henkilön sivuun ja korjaisit vaikka yhden (1) asian, josta olen antanut väärää tietoa, muutan kyllä mielipiteeni jos asia perustellaan.

• mitäkylvää_sitäniittää

Jumala on antanut ihmisille valinnanvapauden. Hän ei pakota ketään palvelemaan häntä. Annettiinhan Adamille ja Eevallekin vapaus valita, ja kuinkas kävi? Täällä ihmiset kärsivät sen seurauksista. Ei tarvitse ihmetellä kaikkea kauheutta Jumalasta riippumaton ihmiskunta on saanut aikaan.

• tutki_uskontoasi

>>Jumala on antanut ihmisille valinnanvapauden. Hän ei pakota ketään palvelemaan häntä.

Jos näin on, miksi hänen palvelijanaan esiintyvät yrittävät vapauden viedä? Esimerkkinä Jehovan todistajien uskonto, jossa normaalit sosiaaliset suhteet ovat pelinappulana lahkossa pitämisessä. Mikseivät Jehovan todistajat voi suhtautua "ok, ollaan muutamista tärkeistä asioista eri mieltä, mutta edelleen puheväleissä", vaan täytyy katkoa välit ja mököttää porukalla?

>>Annettiinhan Adamille ja Eevallekin vapaus valita, ja kuinkas kävi?

Söivät hedelmää ja meinasivat syödä toistakin. He eivät kuitenkaan edes Raamatun kertomuksen mukaan aiheuttaneet niitä vitsauksia, jotka ihmiskunta on kokenut, vaan kyseessä on Jumalan langettama kirous. Ihmiskunta on pärjännyt ihan hyvin siihen nähden, että yhteisiin muroihimme on kustu jo alussa.

>>Täällä ihmiset kärsivät sen seurauksista. Ei tarvitse ihmetellä kaikkea kauheutta Jumalasta riippumaton ihmiskunta on saanut aikaan.

Kunpa tietäisit, mitä kaikkea "Jehovan palvelijoiden" keskuudessa tapahtuu, mutta ethän sinä tiedä, etkä halua ottaa selvää, vaikka tietoa olisi tarjolla.

• mitäkylvää_sitäniittää 6.9.2017 23:26

<>Jumala on antanut ihmisille valinnanvapauden.><

Ihminen on omassa valinnanvapaudessa kehittänyt itselleen jumalia.

<> Hän ei pakota ketään palvelemaan häntä. Annettiinhan Adamille ja Eevallekin vapaus valita, ja kuinkas kävi?><

Kyseessä on luomistaru, vailla mitään pohjaa.

<> Täällä ihmiset kärsivät sen seurauksista. ><

Kuka kärsii kuka ei, asennekysymys. Ja jos jostain jotain seurausta on ollut, niin uskonto on tuonut eripuraa, haitannut tieteiden kehittymistä. Ja nyt uskonto on tuonut uuden tavan tappaa täysin ulkopuolisia kaduntallaajia.

<>Ei tarvitse ihmetellä kaikkea kauheutta Jumalasta riippumaton ihmiskunta on saanut aikaan. ><

Puhumattakaan jumalasta riippuvaisten kauheuksia.

• eikönäin
        tutki_uskontoasi kirjoitti:

>>Jumala on antanut ihmisille valinnanvapauden. Hän ei pakota ketään palvelemaan häntä.

Jos näin on, miksi hänen palvelijanaan esiintyvät yrittävät vapauden viedä? Esimerkkinä Jehovan todistajien uskonto, jossa normaalit sosiaaliset suhteet ovat pelinappulana lahkossa pitämisessä. Mikseivät Jehovan todistajat voi suhtautua "ok, ollaan muutamista tärkeistä asioista eri mieltä, mutta edelleen puheväleissä", vaan täytyy katkoa välit ja mököttää porukalla?

>>Annettiinhan Adamille ja Eevallekin vapaus valita, ja kuinkas kävi?

Söivät hedelmää ja meinasivat syödä toistakin. He eivät kuitenkaan edes Raamatun kertomuksen mukaan aiheuttaneet niitä vitsauksia, jotka ihmiskunta on kokenut, vaan kyseessä on Jumalan langettama kirous. Ihmiskunta on pärjännyt ihan hyvin siihen nähden, että yhteisiin muroihimme on kustu jo alussa.

>>Täällä ihmiset kärsivät sen seurauksista. Ei tarvitse ihmetellä kaikkea kauheutta Jumalasta riippumaton ihmiskunta on saanut aikaan.

Kunpa tietäisit, mitä kaikkea "Jehovan palvelijoiden" keskuudessa tapahtuu, mutta ethän sinä tiedä, etkä halua ottaa selvää, vaikka tietoa olisi tarjolla.

Jos tutkit todella Raamattuasi, tietäisit, miksi joidenkin kanssa ei seurustella. Eikö tätä Raamatun kehoitusta pitäisi noudattaa kaikkien, jotka sanovat pitävänsä Raamattua auktoriteettina. Mutta kuten olemme huomanneet, sen neuvoja ahkerasti pyritään vesittämään , ja niitä jotka noudattavat pilkataan.

"Ensimmäisen ihmisen kautta, synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema."näin Raamattu ilmoittaa. He rikkoivat tahallaan Jumalan selvää kieltoa ja siksi he menettivät Jumalan suosion ja aiheuttivat meillekin synnin ja kuoleman.
        Tapasi mukaan vihjailet kauheuksista todistajien keskuudessa, sehän kuuluu . tietenkin agendaasi. Pakkohan sitä , muuten ei olisi hyvä olla.

• DLOL
        eikönäin kirjoitti:

Jos tutkit todella Raamattuasi, tietäisit, miksi joidenkin kanssa ei seurustella. Eikö tätä Raamatun kehoitusta pitäisi noudattaa kaikkien, jotka sanovat pitävänsä Raamattua auktoriteettina. Mutta kuten olemme huomanneet, sen neuvoja ahkerasti pyritään vesittämään , ja niitä jotka noudattavat pilkataan.

"Ensimmäisen ihmisen kautta, synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema."näin Raamattu ilmoittaa. He rikkoivat tahallaan Jumalan selvää kieltoa ja siksi he menettivät Jumalan suosion ja aiheuttivat meillekin synnin ja kuoleman.
        Tapasi mukaan vihjailet kauheuksista todistajien keskuudessa, sehän kuuluu . tietenkin agendaasi. Pakkohan sitä , muuten ei olisi hyvä olla.

Kummasti vaan toteutetaan osia Raamatusta. Luemme Mooseksesta Ilmestyskirjaan.
        Tarkoituksena toteuttaa periaatteita, vaikka lait muuttuisivat. Opetetaan "Vt:ssä"
        Periaatteet ovat ikuisia, vaikka niiden toteutus lain avulla vaihtelisi.

Ilmestyskirja kuvailee hienosti erilaista henkeä seurakunnissa.
        Kuitenkin kaikkien pitäisi olla saman Jumalan pyhän hengen ohjauksessa.
        Mutta olosuhteet vaihtelevat eri kansoissa.
        Lakia tulisi noudattaa, mikäli se ei ole ristiriidassa Jumalan lain kanssa.
        Mutta seurakunnissa antaa oman värinsä nämä vahvat persoonallisuudet,
        jotka vetävät toisia kuppikuntiinsa. Tulee köydenvetoa ja ryhmäpainostuta.
        Tämä on yli sietokykyni! Jos Jumala antaa minun valita, älköön ihminen rajoittako!

Toisaalta hebrealaisista kirjoituksista voidaan poimia jokin laki, periaaate,
        mutta jättää muita täysin huomioon ottamatta.
        Montako lasta olet nähnyt vanhempien ottavan mukaansa vanhimmiston eteen,
        koska tämä on syöppö tai juoppo. Nämä kivitettiin Mooseksen aikana.
        Tosin vanhimpia huudetaan avuksi perheongelmissa.
        Eiköhän se mökötys-vaikenemis-tuominta-systeemi käy kivityksestä.
        Erona on ymmärtääkseni: Mooseksen aikaan rikollinen kuoli, nyt hän jää kitumaan.

Tällaisia tapauksia on monia. Kuulin itse yhden viimeksi kokouksessa:
        Jehova opettaa meitä vain kokouksissa. On välttämätöntä olla läsnä.
        Vartiotornissa" on ollut liikuttavia kokemuksia, miten Jehovan pyhä henki auttaa vankiloissakin. Voimme rukoilla apua ja kerrata hengellistä oppimaamme.
        Minun kotini seinät ja puutarhani ovat nähtävästi estteenä pyhälle hengelle.
        Täytyy myöntää, että vanhin korjasi myöhemmin tienraivaajasisaren manipuloinnin.
        Henkilökohtainen tutkiminen kotona on tärkeää!
        Minä olin kuitenkin raivarissa - pikku-irmassa - ja olin repiä kokoushameeni

• Kylläkyllää

Hyvä hienoa. Feministeille feministipuolue, myös Suomeen. Ja ulkomaalaisille ulkomaalispuolue. Kyllä kyllä tasa-arvolle.

• PasiToivonen

Et sitten pääse iankaikkiseen elämään. Miljoonan vuoden päästä tajuavat että olemattomuus olisi sittenkin ollut parempi vaihtoehto.

• DLOL

Luin uudestaan aloituksesi. Ymmärrän täysin tilanteesi ja moni on kanssasi samassa.
      Olen huomannut esim.konventeissa, että viisaat vanhimmat vaikenevat, kun tulee kimuraisia ajatuksia, väitteitä. On laskettava hyöty ja menetys ilmaistessaan oman eriävän ajatuksensa.

Monien todistajien ajatukset lamaantuvat pelosta. Tietävät mitä heillä on, mutta eivät, mitä seuraa, kun alkaa vastavirran kiiskiksi. Vaikeaa perheellisille.
      Nyt lapset saavat kuulla, Että Jumala on antanut vanhemmillle tietyn vallan, velvollisuuden.
      Lasten tulee kunnioittaa vanhempiaan ja totella omaksi suojakseen.
      Missä maailmassa opit sellaista? Kouluissakin, jos kuulut "heihin", joudut heidän normiensa alle!
      Missään ryhmässä ei sallita hierarkian rikkomista ja rikollisilla vasta onkin sääntöjä!
      Miten maffia rankaisee kunnioituksen puutteesta johtajiaan kohtaan tai epärehellisyydestä!
      He vasta vaativatkin kunnioitusta ja tottelevaisuutta jäseniltään. Ei kyetä elämään ilman sitä.
      Itsekunnioitus on mennyt jo kaun sitten ja siksi sitä vaaditaan toisilta!

Sama se on kouluissa ja työpaikoilla. Kun toimesi haiskahtavat todistajien periaatteilta, niin saat koko hyeenalauman repimään itseäsi vihan sekaisessa pelossa.
      Tässä oli syy kitkerille sanoilleni! Kun eroaa todistajista joutuu toteuttamaan toisia sääntöjä.
      Ihmisten kanssa ei vapaudu määräyksistä, laeista, sosiaalisesta "säädyllisyydestä".

Minä aion pysyä murjotellen mukana, niin kauan kun en halua tappaa vihollisia.
      Niin kauan kun en halua verensiirtoa - vaikka seuran verenosien eroittelu menee yli ymmärrykseni! Se on niitä lakien kiertoa ja kaartoa järkeilyillä - siis minulle.

Ilmaista olevansa todistaja on suojaksi monella tavalla ja auttaa toisia ymmärtämään "outous" olemuksessa. Siksi tapaan aina ottaa alueen naapuristosta, että he tietäisivät mitä olen.
      Kouluissakin odotin oikeaa tilaisuutta tuoda näkemykseni esille.
      Oppilaat totesivat:"A-haa! Nyt me ymmärrämme, miksi..."!

Minusta ei ole ollut syntymästä lähtien mielistelemään miehiä. Isä oli jumalani silloin!
      Olen luotu jo äidin kohdussa itsenäiseksi, omatoimiseki, uteliaaksi Amatsooniksi!

• Meikämasa

Ok kiitos tästä. Nyt minäkin ehkä hiukan paremmin ymmärrän valintojasi. Asema on erilainen jiiteeksi syntyneellä, kuin myöhemmin liittyneellä. Olen tämänkin kuullut useammalta todistajalta vuosien aikana. Jos sielä pystyy tyytyväisenä olemaan mukana niin kaikki hyvin, ei hätää. On myös joitakin jotka eivät pysty. Näille ei jumala automaattisesti anna kuolemantuomiota. Sydämentila ratkaisee, ei se kuulutko jehovantodistajiin vai et. Tämähän löytyy omasta opistanne. Ei todistajuus vielä mitään takaa,eikä se jos et ole. Ihmiskunnan yksilöiden kirjo on niin valtava, ettei näin mustavalkoinen ajatus istu kaikkiin. Ja kun luet raamatun, niin huomaat miten juuri yksilöistä jumalamme on kiinnostunut. sodoman kertomus, vedenpaisumus, raahabin tilanne jne... Nythän oppi on niin, että kaikki joilla on oikea sydämentila, tulevat todistaksi ja kastetaan ilman muuta. Tämän kastetun ryhmän jumala sitten suojelee RYHMÄNÄ läpi suuren ahdistuksen. Ja taas on uutisia. Ei kasteta jokaista, eikä suojella summittaisesti ryhmänä raamatun mukaan. Aina on ollut niin, että jumala on valinnut yksiöt pelastukseen. Yksilöiden määrä on sitten vaihdellut paljonkin. Johan se niniven kaupunki säästyi tuholta ymmärrettyään tilanteensa, siis yksilö kerrallaan. Jehovan oma profeettahan ei tästä tuhon peruuttamisesta pitänyt ja niinpä pullokurpitsakasvin avulla rohveettaa opetettiin.

Ei jumala ole koskaan omaa kansaa pidättynyt rankaisemasta, ei edelleenkään. Ja kun todistajien oma GB usassa on 100v. Aikana mennyt virheestä virheeseen VIELÄPÄ SAMASSA AIHEESSA, älä ylläty, jos asiat ei menekään niinkuin GB opettaa. Opettaminenhan muuten on myös profetoimista, ei pelkät ennustukset. Onko nyt niin, että tämän 100v perinteen turvin kävellään yli siitä, mitä 5.MO 18:20-22 sanotaan. Tuo kohta on kestänyt aikaa tuhansia vuosia ja nytkö se ei enää pidäkään paikkaansa? Tullaan päätelmään, että hesekielin profetia on nykyään JEHOVAN TODISTAJILLE ajankohtainen. Kuten oli silloin jumalan OMALLE kansalle. Näitä uskollisia sitten oma kansaon kohdellut huonosti kautta aikojen. Nykyään niitä jotka puhuvat totta kiusallisista asioista todistajille.

Ehkä oma osani on koittaa huojentaa näiden huonosti kohdeltujen osaa todistajien taholta. Jos näette siinä jotain väärää niin tervetuloa osoittelemaan etusormi krampissa vääryyksiäni piste.

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Ok kiitos tästä. Nyt minäkin ehkä hiukan paremmin ymmärrän valintojasi. Asema on erilainen jiiteeksi syntyneellä, kuin myöhemmin liittyneellä. Olen tämänkin kuullut useammalta todistajalta vuosien aikana. Jos sielä pystyy tyytyväisenä olemaan mukana niin kaikki hyvin, ei hätää. On myös joitakin jotka eivät pysty. Näille ei jumala automaattisesti anna kuolemantuomiota. Sydämentila ratkaisee, ei se kuulutko jehovantodistajiin vai et. Tämähän löytyy omasta opistanne. Ei todistajuus vielä mitään takaa,eikä se jos et ole. Ihmiskunnan yksilöiden kirjo on niin valtava, ettei näin mustavalkoinen ajatus istu kaikkiin. Ja kun luet raamatun, niin huomaat miten juuri yksilöistä jumalamme on kiinnostunut. sodoman kertomus, vedenpaisumus, raahabin tilanne jne... Nythän oppi on niin, että kaikki joilla on oikea sydämentila, tulevat todistaksi ja kastetaan ilman muuta. Tämän kastetun ryhmän jumala sitten suojelee RYHMÄNÄ läpi suuren ahdistuksen. Ja taas on uutisia. Ei kasteta jokaista, eikä suojella summittaisesti ryhmänä raamatun mukaan. Aina on ollut niin, että jumala on valinnut yksiöt pelastukseen. Yksilöiden määrä on sitten vaihdellut paljonkin. Johan se niniven kaupunki säästyi tuholta ymmärrettyään tilanteensa, siis yksilö kerrallaan. Jehovan oma profeettahan ei tästä tuhon peruuttamisesta pitänyt ja niinpä pullokurpitsakasvin avulla rohveettaa opetettiin.

Ei jumala ole koskaan omaa kansaa pidättynyt rankaisemasta, ei edelleenkään. Ja kun todistajien oma GB usassa on 100v. Aikana mennyt virheestä virheeseen VIELÄPÄ SAMASSA AIHEESSA, älä ylläty, jos asiat ei menekään niinkuin GB opettaa. Opettaminenhan muuten on myös profetoimista, ei pelkät ennustukset. Onko nyt niin, että tämän 100v perinteen turvin kävellään yli siitä, mitä 5.MO 18:20-22 sanotaan. Tuo kohta on kestänyt aikaa tuhansia vuosia ja nytkö se ei enää pidäkään paikkaansa? Tullaan päätelmään, että hesekielin profetia on nykyään JEHOVAN TODISTAJILLE ajankohtainen. Kuten oli silloin jumalan OMALLE kansalle. Näitä uskollisia sitten oma kansaon kohdellut huonosti kautta aikojen. Nykyään niitä jotka puhuvat totta kiusallisista asioista todistajille.

Ehkä oma osani on koittaa huojentaa näiden huonosti kohdeltujen osaa todistajien taholta. Jos näette siinä jotain väärää niin tervetuloa osoittelemaan etusormi krampissa vääryyksiäni piste.

Niinpä! JHVH-nimi ei suojele mantrana hokiessa. Jerusalemin temppeli hävitettiin.
        Moraalittomuuden tähden. Kunikaita ja ylipappeja rangaistiin - Daavid, Salomo, Eeli...

Ruth oli mooabilainen ja heiltä oli seurakuntaan pääsy kielletty Mooseksen laissa!

Jotain, mitä en kykene ratkaisemaan järjelläni on hormonien muovaava vaikutus.
        Saamme grogin myrkkyjä joka päivä eri muodoissa. Kemikaaleja ilmasta, vedestä, ruoasta.
        Ne vaikuttavat kehoon fyysisesti ja psyykkisesti. Olosuhteet yhtä lailla.
        Ajatellaanpa Suomen kansan naisia. Sota-ajat ovat meidänkin muistissamme.
        Naiset joutuivat hellojensa äärestä yhteiskunnan päättäviin tehtäviin miesten sotiessa rintamalla. Hupsis! Mihin hävisivät kaikki alistuvaisuuden naiselliset ominaisuudet?
        Minullakin nämä miehiset: kokoa tietoa, valitse olosuhteisiin paras ratkaisu!
        Ne kyvyt, ominaisuudet ovat minulla vahvistuneet lastenkamarista alkaen.
        Sain kantaa isän osaa 9-vuotiaasta lähtien.

Entä nämä nykyisin syntyneet lapset, jotka loiskuvat kohdusta alkaen kemikaaleissa.
        Sikiöt ja kalat ovat niin moni-sukupuoliset, että on keksitty uusia nimityksiä.
        Kuningatar Kristtiinaa hänen isänsä kutsui ovelaksi naisihmiseksi, joka jymäytti hovia syntyessään. Hän sai prinssin kunnialaukaukset ja kasvatuksen myöhemmin.
        Nyt on tullut sukupuolen-vaihto-tulva, kun moni i enää tiedä, mitä itse on!
        Mihillä on kaikki naiselliset piirteet ja katsopa vanhenevia veljiä.
        He ovt kuin kilttejä mummoja, jotka yrittävät parhaansa lapsilleen.
        tai niitä kylän juoruämmiä, jotka katkeruudessaan tuomitsevat nuoria/naisia.

Mutta kuinka moni nuori mies antaa kokouksissa vastauksia kimottavalla neiti-äänellä? Sellaisia piirteitä ei itse valita - ne ovat luonnon antamia lahjoja syntymässä jo.
        Naisia, jotka ovat niin miesmäisiä, että olen ollut häätää pois naisten osastolta:-D
        Leikkauksia ja hormoonihoitoja edestakaisin, kun se vaihto ei sopinutkaan.

Seurakunnassa on se periaate, että kun ei toteuta seksuaalisuuttaan, niin sa olla mukana.
        Joo, minulle on moni sisar itkenyt, että mie ei sitä "elä" heidän kanssaan. Selibaatissa hekin.
        Seurakunta vie ajan, voimat, kiinnostuksen.

Mutta miten voi halveksia, tuomita tällaiset henkilöt, jotka yhteiskunta ja olosuhteet vääntää kieroksi kuin korkkiruuvit? Seurakunnassa li yksi "mies", josta tuli nainen.
        Karmea tilanne, kun olimme kokoontuneet tuoreen vauvan vaunujen ympärille.
        Tämä miesnainen kaipsi isän ja äidin tarpeella lasta!
        Millaisia tunteita meillä naisilla luulet olleen? Vastenmielisyys muiden kasvoilla1
        Minulla kiersi sääli-kauhu-inho-pelko-oksennus, enkä kyennyt sitä estämään!
        Itse olen miettinyt vakavasti hankkia oikean vauvan kokoisen nuken.
        Parantaakseni traumoja lapsuudesta ja lohdutukseksi menetyksestä.

"Sääli ihmistä", sanoi August Strimberg aikoinaan - raivohullu kirjailija.

• Niintotanoin

Ihan kuin sinulla olisi yltiönegatiivinen kuva maailmasta jt-järjestön ulkopuolella! Jos menen luterilaiseen kirkkoon uudella paikkakunnalla, kuuntelen jumalanpalveluksen ja sen jälkeen istahdan kirkkokahveilla paikallisten seurakuntalaisten pöytään lausahtaen: Tässä on varmaan tilaa tälläiselle kirkosta eronneelle" niin eipä minua karteta. Kokeilepa samaa kuviota valtakunnan salilla. Hassua miten sanot että joka yhteisössä on sääntönsä ja sitten alat puhua mafiasta. Ihan kuin ajatuksella "Onneksi olen jt, olen paljon vapaampi kuin muut.... ketkä muut? Ööh esim.. mafiosot"

Sananvapaus on tärkeä juttu. Mafiosoista ei ole kokemusta, mutta luulen tosiaan että siellä on tiukat säännöt ja sananvapautta rajoitettu. Tuntemani jt:t ovat melko muovisia. Muovisella tarkoitan sellaisia siloitetltuja Barbie ja ken- nukkeja, joilla on hymy liimattuna kasvoille, reaktiot ovat kanssa muovinuken luokkaa kun tulee puhe vaikeista uskon asioista, joskus muistakin asioista: vaietaan ja hymy pysyy. Luulen että tämä on seurausta sananvapauden rajoittamisesta ja tiukoista säännöistä.

Ihminen on luotu ihmiseksi lihaksi ja vereksi, nauravaksi, itkeväksi, sellaiseksi jonka kasvoilta näkyy aidot tunteet, muovisen hymyn sijaan. Jos ihmiseltä kysyy vaikeita uskonnollisia kysymyksiä kasvoilta näkyy hämmennys, epävarmuus, ja vastaukseksi saa niin-tota-noin.... Muovikuori suojaa? Suojaa miltä? Jehovan todistajaa toisilta Jehovan todistajilta? Jehovan todistajaa omilta epäluuloilta? Jehovantodistajaa kohtaamasta elämää ja tosiasioita sellaisina kuin ne ovat? Omalta ajattelulta? Mutta aito ihminen uskaltaa olla aito.

• DLOL

No, Masa Makarius, ymmärrätkö tässä vaiheessa, miksi minä olen seurakunnassa "merkitty"?
      Saan hakea sieltä lehdet, omani ja jopa kentälle, kun on niin monia, jotka haluavat minun tulevan tuomaan ne heille. Jotkut kiinnostuneet sanovat, että ovat heittäneet muut todistajat ulos.
      Perustelin, että niin kauan kuin itse luen lehtiä, olen velvoitettu viemään ne halukkaille.
      Sen vanhimmat hyväksyivät. Minut lasketaan niin mielisairaaksi, etteivät vielä erota.
      Mutta en saa antaa sairaita vastauksianikaan kokouksissa.
      Vanhimmat ovat käyneet keskenään läpi täällä tuomiani ajatuksia.
      Tunnistavat ne helposti, kun olen esittänyt ne heille ensin, ties montako kertaa - turhaan!

• yhb12 7.9.2017 13:40

<>...ja hieman kärsivällisyyttä, kyllä se Harmagedon vielä tulee...><

En toistaiseksi tiedä ensimmäistäkään järjellistä syytä miksi maailmanloppu tulisi satukirjan tai tuon perustelemattoman väitteesi pohjalta..

<>...ei kannata kovin innoissaan kaivella vanhoja asioita.><

Vt-seuran mukaan:

”Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)

Eli siitä vaan opiskelemaan, voin auttaa alkuun vaikka asioissa, joissa Vt-seura valehtelee menneisyydestään.

<> Se tulee aivan oikeaan aikaan.><

Esitä edes yksi (1) aikuisten oikea peruste tuolle väitteellesi.

<> Sekä ihmiset, että luonto ovat kaaoksessa. "Ihmiset menehtyvät peljätessään, mikä maanpiiriä kohtaa, " ennusti Jeesus. Parempi olisi hankkia ajankohtaista tietoa, että tietää, miten selviytyä. ><

Jeesus oli huijari, johti katteettomalla paluulupauksellaan harhaan seuraajansa. Toisaalta jos uskot asioiden olleen aiemmin paremmin, niin minkä historian tunteman ajanjakson olosuhteissa haluaisit nyt elää ja millä perusteella?

• velivuotaja

Nyt erityisesti väkeä lähtee Jehovan todistajista.
      Vanhat kääkät potkaisevat tyhjää ja tilalle tulee hyvin vähän väkeä.
      Näin ainakin suomessa.
      Ja eipä muualta maailmalta kuulu sen parempaa. Vain lahkon emämaassa USA:ssa on edelleen kasvua ja muutamassa muussa maassa joka pitää kokonaismäärän - 0:ssa.
      Ja onkos tuo ihme? Niin huonossa valossa on lahko nykyään ja ihan omasta syystä. Ei toisten.
      Vuoden 2017 palvelustulos suomessa on TAAS - merkkinen. Nyt mennään jo alle 18.000 julistajan rajan.
      Älkää väittäkö vastaan kyllä minä tiedän.
      Istun aitiopaikalla näitä lukuja katselemassa.

• DLOL

No, aitiopaikalla istuskelija. Ensiksi, tiedän monia vanhimpien lapsia seurakunnassa, joita ei saanut kirveelläkään enää kokouksiin, kun tulivat teini-ikään ja saivat tietoa netin kautta.
        Kasteelle heitä ei saatu myöskään, viisaita kun olivat, niin välit säilyvät perheenjäseniin.

Toiseksi, voisitko sinä selittää minulle tämän asian.
        Elin vuosikymmeniä USKOSSA, että se työ, mitä tein ja rahat jotka annoin,
        menivät hengellisyyden edistämiseen.
        Nyt pari vuotta sitten, kun opin käyttämään tietokonetta, niin paljastui asioita,
        joita en voi hyväksyä. Liikeasioita, rikollisuutta, lyx-elämää huipulla oleville,
        Rutherfordin pyramidihauta koristettuna vapaamuuradien symbolein,
        Rutherfordin aikaisia suuria asuntoja, lippuja valtakunnansalien tontilla jne...
        Ei ole niinkuin puhdasta jauhoa pussissa.

Salit tehdään talkoovoimilla, köyhien uskolla, mutta niin pian kuin ne ovat vihitty Jehovalle käyttöön, niistä tuleekin amerikkalaista omisuutta! Vielä maksetaan vuokraa niistä!
        On pidettävä ne hyvässä kunnossa ja nyt koulutetaan väkeä huoltamaan saleja.
        Osalistuisin parin viikon kuluttua huoltokurssille, jossa on 40sivua A4 arkkia asiaa!
        Eikö ne olisi yhtä hyvin Jehovalle omistettuja, jos todistajat kussakin maassa saisivat pitää ne nimillään? Onko ne annettava amerikkalaisille liikemiehille omistukseen?

Olen saanut oppia, että "kaikki mitä olemme, kaikki mitä omistamme, kuuluu Jehovalle"!
        Ja sinnehän ne menevät! Ei koulutusta, mutta saarnaamista, vapaaehtoistyötä palkatta.
        Tunnen tulevani nyljetyksi, sillä kaikki, mitä voi lyödä rahaksi, pitäisi mennä Amerikkaan!
        En ole tätä ennen näin kokenut, mutta nyt olen alkanut pelätä tosissani!

Ennen maksoimme vain kirjallisuudesta, matkoista kentälle, konventteihin, kokouksiin.
        Nyt täytyy ostaa kallista tekniikkaa ja seuran sivut ja systeemit ovat tulleet niin vaikeiksi, ettei ryhmänjohtajat osaa niitä. Monella on lapset opettamassa.
        Mutta on paljon vanhempia todistajia, jotka omistautuivat teokratiaan.
        Heillä ei ole sukulaisia apuna ja tukena, eikä seura voi järjestää edes kursseja omien sivujensä käyttöön.
        Lehdistä on tullut traktaatteja. Kokoukset vähennetty, salit myydään.
        Näinkö Jehova pitää huolta ikääntyneistä palvelijoistaan tässä järjestössä?

Miten aitiopaikalla oleva voi valistaa tyhmää julistajaa?

• velivuotaja

Olet oikeassa.
        Ainut korjaus tuosta alusta:
        Rutherford ei ole pyramidi-kolmion "alla" vaan Russeli.
        Tällä Raamatuntutkijat uskontoon kuuluvalla ei ole paljoakaan tekemistä Jehovan todistajien kanssa. Mehän "saimme alkumme vasta" Rutherfordin myötä. Tosin olemme Raamatuntutkijoista erkaantunut lahko.

Mutta entäpä nämä koko elämänsä "totuuteen" laittaneet nyt 70v-80v?
        Mitäs heiltä voisi odottaa muuta kun että he ovat järjestössä kiinni elämänsä loppuun asti.
        Kyllä tuo "n.s. "totuudesta" irtaantuminen pitäisi tehdä ennen 40v ikää jos koko elämänsä on ollut järjestössä. 50v alkaa olla jo liian vanha.

Mutta eihän koskaan ole liian myöhäistä?
        Täällä kirjoittelee välillä mies joka on entinen JT ja sanoo olevansa uskossa. Mielestäni hän perustelee hyvin raamatulla sen että meidän pitäisi muuttaa monta oppinäkemystä, mikäli aiomme olla "totuus".Hän ehti olla järjestössä lähes 40 vuotta, vanhin ja tienraivaaja, kunnes erosi.

No,kunhan minäkin aikani tässä tutkistelen asioita, niin saattaa tulla aika pakata laukkunsa.
        Täällä kirjoittelevan nimimerkin kanssa olen kuitenkin samaa mieltä: "Ei kannata heittää lasta pesuveden mukana", eli ei pidä syyttää Jehovaa tai Jeesusta harhaanjohtavasta "totuudesta".

• Meikämasa

Velivuotajalle terkkuja. En itse ehtinyt asemaan, missä olisin voinut katsella aitiopaikalta. Näillä tyypeillä on osansa paljastuksissa. Heitä on päätstoa myöten ja sitten vuotavat tiedon ulos. Jos mahdollista pysyä siinä asemassa niin olisi mielestäni hyvä. Kokeneena tiedät miten kutkuttaa heidän korviaan niin, etteivät osaa epäillä. Aitiopaikalta saadut todisteet vääryyksistä ovat kovaa valuuttaa. Ties vaikka joskus poliisia myöten kiinnostuisivat penkomaan asioita, niin olisi jotain mielipidettä vahvempaa kerrottavaa. Todisteethan pitävät kovempaa ääntä kuin mielipiteet lopulta. Tämä tietenkin vain jos koet sen osaksesi. Jumalan pojilla on hyvin erilaisia tehtäviä ja tarkoituksia, eikä he tiedä aina itsekään, mitä heistä lopulta tulee. Tuntevat kuitenkin kutsumuksensa. Ja kaste tässä yhteydessä tarkoittaakin sitä, että täyttää kutsumuksensa ahdistuksista huolimatta. Itse kävin läpi kovan prässin, kesti reilun vuoden, enkä tiedä, mitä vielä on tulossa. Kasteeni on vielä kesken. Tai mitä ajattelet: Miksi jeesus sanoi, että minulla on kaste, jolla minut kastetaan ja kuinka minua ahdistaakaan, kunnes se on päättynyt? Tulee myös hän, joka kastaa teidät pyhällä hengellä ja tulella. Mikä siis on nk. Tulikaste? Ei minua ainakaan ahdistanut vesikaste aikoinaan yhtään. Eiks todistajien pitäis luopua tästä vesikasteesta kokonaan? Eiks sitä oo kuvattu samaksi kuin ympärileikkaus aikoinaan, josta luovuttiin? Kumpi siis on arvokkaampi: vesikaste vai vihkiytyminen, jota se kuvaa? Kumpi on arvokkaampi: Puolisosi vai vasemman nimettömässä oleva sormus merkkinä avioliitosta? Luopuisitko vaimostasi vain pitääksesi sormuksen? On muuten pakanallinen alkuperä, koska ei löydy raamatusta, kuten joulunviettokin. Kuitenkin toinen näistä on todistajille hyväksytty toinen kielletty. Olisi vielä paljon asiaa, mutta riittäköön tällä kertaa...

• velivuotaja
        Meikämasa kirjoitti:

Velivuotajalle terkkuja. En itse ehtinyt asemaan, missä olisin voinut katsella aitiopaikalta. Näillä tyypeillä on osansa paljastuksissa. Heitä on päätstoa myöten ja sitten vuotavat tiedon ulos. Jos mahdollista pysyä siinä asemassa niin olisi mielestäni hyvä. Kokeneena tiedät miten kutkuttaa heidän korviaan niin, etteivät osaa epäillä. Aitiopaikalta saadut todisteet vääryyksistä ovat kovaa valuuttaa. Ties vaikka joskus poliisia myöten kiinnostuisivat penkomaan asioita, niin olisi jotain mielipidettä vahvempaa kerrottavaa. Todisteethan pitävät kovempaa ääntä kuin mielipiteet lopulta. Tämä tietenkin vain jos koet sen osaksesi. Jumalan pojilla on hyvin erilaisia tehtäviä ja tarkoituksia, eikä he tiedä aina itsekään, mitä heistä lopulta tulee. Tuntevat kuitenkin kutsumuksensa. Ja kaste tässä yhteydessä tarkoittaakin sitä, että täyttää kutsumuksensa ahdistuksista huolimatta. Itse kävin läpi kovan prässin, kesti reilun vuoden, enkä tiedä, mitä vielä on tulossa. Kasteeni on vielä kesken. Tai mitä ajattelet: Miksi jeesus sanoi, että minulla on kaste, jolla minut kastetaan ja kuinka minua ahdistaakaan, kunnes se on päättynyt? Tulee myös hän, joka kastaa teidät pyhällä hengellä ja tulella. Mikä siis on nk. Tulikaste? Ei minua ainakaan ahdistanut vesikaste aikoinaan yhtään. Eiks todistajien pitäis luopua tästä vesikasteesta kokonaan? Eiks sitä oo kuvattu samaksi kuin ympärileikkaus aikoinaan, josta luovuttiin? Kumpi siis on arvokkaampi: vesikaste vai vihkiytyminen, jota se kuvaa? Kumpi on arvokkaampi: Puolisosi vai vasemman nimettömässä oleva sormus merkkinä avioliitosta? Luopuisitko vaimostasi vain pitääksesi sormuksen? On muuten pakanallinen alkuperä, koska ei löydy raamatusta, kuten joulunviettokin. Kuitenkin toinen näistä on todistajille hyväksytty toinen kielletty. Olisi vielä paljon asiaa, mutta riittäköön tällä kertaa...

Harvinaisen hyvää tekstiä. Ja tyylikkäästi omalla tyylillä.
        Hyvää jatkoa sinulle. Jehova kanssasi.

Kyllä minulla alkaa olla mitta täynnä tätä järjestö-petkutusta.
        Vaakakupissa on joko tutut ja ystävät, teeskentely ja valehtelu. Toisella puolella rehellisyys ja vapaus tutkia asioita ilman ruusunpunaisia järjestö-laseja.
        Monen tuskan kautta olemme menossa Jumalan valtakuntaan.
        Jota Jehova rakastaa sitä Hän kurittaa.Olisikohan tämä sitä "tulta"?

• DLOL
        velivuotaja kirjoitti:

Olet oikeassa.
        Ainut korjaus tuosta alusta:
        Rutherford ei ole pyramidi-kolmion "alla" vaan Russeli.
        Tällä Raamatuntutkijat uskontoon kuuluvalla ei ole paljoakaan tekemistä Jehovan todistajien kanssa. Mehän "saimme alkumme vasta" Rutherfordin myötä. Tosin olemme Raamatuntutkijoista erkaantunut lahko.

Mutta entäpä nämä koko elämänsä "totuuteen" laittaneet nyt 70v-80v?
        Mitäs heiltä voisi odottaa muuta kun että he ovat järjestössä kiinni elämänsä loppuun asti.
        Kyllä tuo "n.s. "totuudesta" irtaantuminen pitäisi tehdä ennen 40v ikää jos koko elämänsä on ollut järjestössä. 50v alkaa olla jo liian vanha.

Täällä kirjoittelee välillä mies joka on entinen JT ja sanoo olevansa uskossa. Mielestäni hän perustelee hyvin raamatulla sen että meidän pitäisi muuttaa monta oppinäkemystä, mikäli aiomme olla "totuus".Hän ehti olla järjestössä lähes 40 vuotta, vanhin ja tienraivaaja, kunnes erosi.

No,kunhan minäkin aikani tässä tutkistelen asioita, niin saattaa tulla aika pakata laukkunsa.
        Täällä kirjoittelevan nimimerkin kanssa olen kuitenkin samaa mieltä: "Ei kannata heittää lasta pesuveden mukana", eli ei pidä syyttää Jehovaa tai Jeesusta harhaanjohtavasta "totuudesta".

Luulin kirjoittavani "Russell". Minua vaivaa dyslexi tavallista enemmän, kun tuohdun.
        Näen vain sen, minkä haluan nähdä.

• Meikämasa
        velivuotaja kirjoitti:

Harvinaisen hyvää tekstiä. Ja tyylikkäästi omalla tyylillä.
        Hyvää jatkoa sinulle. Jehova kanssasi.

Kyllä minulla alkaa olla mitta täynnä tätä järjestö-petkutusta.
        Vaakakupissa on joko tutut ja ystävät, teeskentely ja valehtelu. Toisella puolella rehellisyys ja vapaus tutkia asioita ilman ruusunpunaisia järjestö-laseja.
        Monen tuskan kautta olemme menossa Jumalan valtakuntaan.
        Jota Jehova rakastaa sitä Hän kurittaa.Olisikohan tämä sitä "tulta"?

Aivan pakko sanoa, että osuit niin nappiin tuossa tuli asiassa. Juuri tätä meidän ei pitäis koskaan unohtaa. Kaikki nämä raastavat kokemukset jalostavat meitä ja lopulta käy kuten jeesukselle: Hän oppi tottelevaisuuden siitä mitä hän kärsi. Oliko hän siis uskoton aluksi? Ei suinkaan, vaan koki jotain sellaista, mikä teki ja sai hänet tajuamaan pohjamutia myöten, mitä on olla hyvä paimen. Puhun kuin veljestäni....

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

Aivan pakko sanoa, että osuit niin nappiin tuossa tuli asiassa. Juuri tätä meidän ei pitäis koskaan unohtaa. Kaikki nämä raastavat kokemukset jalostavat meitä ja lopulta käy kuten jeesukselle: Hän oppi tottelevaisuuden siitä mitä hän kärsi. Oliko hän siis uskoton aluksi? Ei suinkaan, vaan koki jotain sellaista, mikä teki ja sai hänet tajuamaan pohjamutia myöten, mitä on olla hyvä paimen. Puhun kuin veljestäni....

Minäkin haluaisin sanoa sinulle vielä jotain, vaikka haluatkin lopettaa tämän keskustelun.

Vaikka en tunne sinua ja olosuhteitasi, niin koen sinussa hienona piirteenä sen, että
        huomioit läheistesi raskaan taakan sanoessasi:
        "joutuvat väsyneinä hevosina vetämään härille tarkoitettua kuormaa".

Sinulla on myös syvällisiä hengellisiä kokemuksia Raaamattua lukiessasi.
        Esim. minua ei ole koskaan puhutellut Jeesuksen mainitsema tulikaste!
        En kykene kokemaan sitä omalla kohdallani.

Tosin en itsekään tiedä, mitä, mikä minusta tulee.
        Jesaja mm. puhuu suurest Savenvalajasta, joka muovaa astian uudelleen,
        jos se ei täytä tarkoitustaaan. Itse olen kokenut olevani monenlainen astia.
        Milloin pienisuinen suuri saviruukku, milloin laaja malja, milloin mitäkin.

Nyt olen kuin tyhjän päällä, samoin kuin siirtyessäni luterilaisuudesta todistajiin.
        Vai pitääkö sanoa: Lutherin seuraajasta Russelin seuraajaksi.
        Minä luin isovanhempien ullakolla C.T.Russelin kirjoituksia ja ne vetivät minut...

Mutta pelkään, että poistuessasi tästä "tarhasta", se hyvä, mitä sinussa on,
        tulee runneltua "maailmassa", sillä siellä ei hyvää siedetä! Se tuhotaan!
        Olen nähnyt sen ilkeyden, kateuden ja vahingon ilon, jota langennut ihminen kokee,
        kun saa sabotoitua toisen ihmisen omaan tilaansa tai alemmas.

Olen saanut kokea sen myös itse. Esim. kursseilla, kouluissa, työpaikoilla.
        Viimeksi sisareltani, joka ei ole todistaja. Todistajistakin löytyy samanlaisia.

Kun hylkää jonkun hyvän piirteensä, ominaisuutensa, ja haluaa sen takaisin,
        niin huomaa, että katumus ja anteeksisaaminen ei enää palauta sitä ennalleen.
        Siitä tulee kuin rikki mennyt ruukku, jossa näkyy säröt.
        Se oli tämä tunne ja ajatus, joka sai minut laukomaan ensi kommenttini.

Kun vanhemmat näkevät lapsen olevan vaaratilanteessa, niin
        he voivat saada hepulin ja korottaa ääntään normaalia korkeammaksi.

Olen itsekin ajatellut - pelokkaasti - 5 Mooses 18:20-22 ja soveltanut sen
        tiettyyn järjestöön, mutta samalla ajatellut Sananlaskut 4:18 eli -0.

Mutta kunkin on tehtävä sen, minkä oikeaksi näkee kypsyytensä mukaan.
        Kaikkien meidän elämä ja tulevaisuus on kuitenkin JHVH-jumalan kädessä.
        Hän on halukas auttamaan kaikkia Hänen puoleensa vilpittömästi kääntyviä.
        JHVH on meidän elämämme Antaja ja Ylläpitäjä.
        Voi nyt hyvin!

• DLOL kirjoitti:

Minäkin haluaisin sanoa sinulle vielä jotain, vaikka haluatkin lopettaa tämän keskustelun.

Vaikka en tunne sinua ja olosuhteitasi, niin koen sinussa hienona piirteenä sen, että

Nyt olen kuin tyhjän päällä, samoin kuin siirtyessäni luterilaisuudesta todistajiin.
        Minä luin isovanhempien ullakolla C.T.Russelin kirjoituksia ja ne vetivät minut...

Olen nähnyt sen ilkeyden, kateuden ja vahingon ilon, jota langennut ihminen kokee,

Viimeksi sisareltani, joka ei ole todistaja. Todistajistakin löytyy samanlaisia.

Voi nyt hyvin!

DLOL 8.9.2017 2:17

<>Vaikka en tunne sinua ja olosuhteitasi, niin koen sinussa hienona piirteenä sen, että
        "joutuvat väsyneinä hevosina vetämään härille tarkoitettua kuormaa".><

Itse asiassa en voisi kuvitella jehovantodistajuutta jättänyttä, joka ei muistaisi jatkuvaa "tehkää vielä enemmän" -motivointia.

<>Mutta pelkään, että poistuessasi tästä "tarhasta", se hyvä, mitä sinussa on,
        tulee runneltua "maailmassa", sillä siellä ei hyvää siedetä! Se tuhotaan!><

Oma kokemukseni on, että Vt-mankelista vapautuminen on se juju, jota maailma ei runtele. Henkilö on kokemusta vahvempi ja kokemuksesta oppineena kriittisempi. "Maailma" ei sitä kokemusta tuhoa millään tavalla, vaan se kokemus on vahvuus.

<>Olen nähnyt sen ilkeyden, kateuden ja vahingon ilon, jota langennut ihminen kokee,
        kun saa sabotoitua toisen ihmisen omaan tilaansa tai alemmas.><

Itse en ole havainnut muuta kuin Vt-seuran masinoimaa demonisointia entisiin jehovantodistajiin liittyen ja sekin siksi, että he tuovat Vt-seuran valheellisuuden esille. Tunnen useita entisiä todistajia, jotka kertoivat motiivinaan olleen mennä luu kurkkuun luopioille. Täällä me edelleen olemme ja odotamme sitä. Taikauskon tavoin kyse on siitä mitä ihminen haluaa luulla, ei siitä mitä todellisuus on.

<>Kun hylkää jonkun hyvän piirteensä, ominaisuutensa, ja haluaa sen takaisin,
        niin huomaa, että katumus ja anteeksisaaminen ei enää palauta sitä ennalleen.><

Tarkoitat tietysti henkilön itsensä hyväksi luokittelemaa piirrettä ja/tai ominaisuutta. Jos sitä tietä lähdetään etenemään, niin ajaudutaan umpikujaan.

<>Olen itsekin ajatellut - pelokkaasti - 5 Mooses 18:20-22 ja soveltanut sen
        tiettyyn järjestöön, mutta samalla ajatellut Sananlaskut 4:18 eli -0.><

Sulla on jäänyt Sananlaskujen lukeminen vaillinaiseksi, siinä luvussa verrataan kahta erilaista elämäntapaa. Siinä ei vähimmässäkään määrin viitata amerikkalaiseen 1800-luvun uususkontoon.

<>Mutta kunkin on tehtävä sen, minkä oikeaksi näkee kypsyytensä mukaan.><

Näin se menee meidän aikuisten kohdalla, minusta tuli uskonnoton lukemalla Raamattua ilman vaaleanpunaisia paalunmuotoisia silmälaseja. YHWH keksittiin vasta samoihin aikoihin kuin Saatanakin, eli suunnilleen pakkosiirtolaisuuden aikaan. Kukin voi halutessaan harjoitella aihetta ja tutustua siihen kuinka monesta osasta Raamatun VT on kasattu ja koska.

• Meikämasa
        DLOL kirjoitti:

Voi nyt hyvin!

DLOL pysy kuulolla. Kirjoittelen tästä lammastarhasta ja laumasta kunhan ehdin. Mielestäni tässäkin järjestö vähintään horjuu opissaan. En halua pakottaa ajattelemaan samoin, mutta kysyisin mielipiteitänne, olenko itse osannut ottaa huomioon kaiken olennaisen sieltä kansien välistä. Voi olla että aloitan uuden ketjun. Tämähän lähti mukavasti käyntiin. Kiitos kaikille!

• DLOL
        Meikämasa kirjoitti:

DLOL pysy kuulolla. Kirjoittelen tästä lammastarhasta ja laumasta kunhan ehdin. Mielestäni tässäkin järjestö vähintään horjuu opissaan. En halua pakottaa ajattelemaan samoin, mutta kysyisin mielipiteitänne, olenko itse osannut ottaa huomioon kaiken olennaisen sieltä kansien välistä. Voi olla että aloitan uuden ketjun. Tämähän lähti mukavasti käyntiin. Kiitos kaikille!

OK. Olen vain naivi, ikääntynyt sisar, joka yrittää tehdä parhaansa omissa olosuhteissaan.
        Ennen kaikkea oma "maailmanparannukseni" alkoi omasta itsestäni jo ennen kouluikää.
        Halusin tulla paremmaksi ihmiseksi ja käytin siihen apuna arvostusta ja kiitollisuutta, jonka Suomen kaunis luonto herätti. Halusin löytää sen Luojan kiittääkseni Häntä!
        Siten aloin etsimään vastauksia elämänkysymyksiini ravistellen vanhempiani ja opettajia.
        Jehovan todistajat olivat ainoat joiden sanoman tunsin omakseni!
        Parempaa ihmistä yritän tehdä itsestäni jatkuvasti:-DDD Kovalta tuntuu:-DDD

Aloita uusi keskustelu "Lammastahoista"!
        Siitä tulisi varmasti antoisaa!
        Hyvää viikonloppua!

• velivuotaja 7.9.2017 15:57

<>Ainut korjaus tuosta alusta:
      Rutherford ei ole pyramidi-kolmion "alla" vaan Russeli.><

C.T. Russelin hauta on eri kuin tuo viitattu muistomerkki:

https://www.jwfacts.com/watchtower/davinci-freemason.php

<>Tällä Raamatuntutkijat uskontoon kuuluvalla ei ole paljoakaan tekemistä Jehovan todistajien kanssa. Mehän "saimme alkumme vasta" Rutherfordin myötä.><

Rutherford luopioitui Russelin näkemyksistä ja Fred Franz luopioitui Rutherfordin näkemyksistä ja jopa omistakin näkemyksistään Rutherfordin malliin. Hallinto on sittemmin luopioitunut taas Franzin näkemyksistä ja luopioituu kaiken aikaa edeltäjiensä näkemyksistä.

• DLOL

Kiitos oikaisusta, että se pyramidi EI ollut C.T. Russelin hauta!
        Englantini on ruostunutta, teksti pientä ja liian paljon asiaa...
        Käyn läpi myöhemmin esille tuomasi linkin - sanakirjan kanssa.

Minulle C.T.Russel oli rakastettava henkilö, joka vetosi suoraan sydämeeni.
        Rutherfordia en ole koskaan kyennyt sulattamaan. Liian realistinen!

Jos vaihtaa näkemyksensä uusien näkökohtien tullessa esiin,
        niin en kutsuisi sitä "luopioitu,iseksi". Sinulla on täysi oikeus kutsua sitä niin.

Jumala, joka on sinulle satuolento ja Jeesus, jota kutsut huijariksi, ei vaadi minulta, että olisin joku muu, vaan saan onneksi käyttää omia kykyjäni omissa olosuhteissani ja se riittää.

• tutki_uskontoasi

eikönäin
      7.9.2017 9:03

>>Jos tutkit todella Raamattuasi, tietäisit, miksi joidenkin kanssa ei seurustella.

Missään ei käsketä katkomaan välejä täydellisesti, vaan sellainen on Vartiotorniseuran ylitulkintaa. Sellainen, joka toimii tai opettaa väärin, suljetaan kylläkin seurakuntayhteydestä.

2. Tess. 3:14 "Jos joku ei alistu siihen, mitä olemme tässä kirjeessä sanoneet, antakaa hänelle opetus älkääkä olko hänen kanssaan tekemisissä. Ehkä hän silloin häpeää. 15 Älkää silti pitäkö häntä vihollisenanne vaan ojentakaa kuin veljeä."

>>Eikö tätä Raamatun kehoitusta pitäisi noudattaa kaikkien, jotka sanovat pitävänsä Raamattua auktoriteettina.

Jos se on Raamatun kehoitus, miksi Vartiotorniseura ei ole aina opettanut samalla tavalla?

>>Mutta kuten olemme huomanneet, sen neuvoja ahkerasti pyritään vesittämään , ja niitä jotka noudattavat pilkataan.

Jos karttaminen on raamatullista, miksi Jehovan todistajien edustajat vähättelevät ja vesittävät sitä julkisuudessa? Esimerkiksi tiedottaja on väittänyt toistuvasti, että vain hengelliset siteet katkeavat. Se olisikin raamatullinen, mutta ei Jehovan todistajien noudattama malli.

>>He rikkoivat tahallaan Jumalan selvää kieltoa ja siksi he menettivät Jumalan suosion ja aiheuttivat meillekin synnin ja kuoleman.

He eivät aiheuttaneet, Jumala aiheutti. Jos sinun lapsiasi tai lapsenlapsiasi lyödään sen takia, mitä SINÄ teit, koetko aihettaneesi tapahtuman?

>>Tapasi mukaan vihjailet kauheuksista todistajien keskuudessa, sehän kuuluu . tietenkin agendaasi. Pakkohan sitä , muuten ei olisi hyvä olla.

Ei tarvitse vihjailla, kun netistä löytyy ihan virallisilta sivuilta.

https://www.childabuseroyalcommission.gov.au/media-centre/media-releases/2016-11/report-into-jehovah’s-witness-organisations-releas

• Meikämasa

Näinpä näin ja vielä mienkiintoinen lisäys... Konventtivideo 2016 jw broadcasting videolta. Paratiisivideo, missä on tumma veli. Taustalla mahtipontista musiikkia. Sitten muutama vihje: Epica, audiomachine, eternal flame, löytyykö jotain samaa? Pumppu oli nummirokissa tänä kesänä, soittivatkohan tätä siellä... Joo sieltä vaan juutuupista kattomaan... Mitä järjestö opettaa sopivasta musiikista? Librarystä löytyy aikas helposti. Sinä joka opetat toista, opetatko itseäsi vai etkö halua sormellasikaan liikauttaa sitä, mitä olet toisten kuormaksi sitonut. Trallalallalaa.

• DLOL

A.Hitler soitti rauhoittavaa musiikkia taustalla, kun marssitti halveksimiaan kansalaisia keskitysleireille joide portissa luki jotain: "Työ vapauttaa", tai mitä se oli?
      Ajattelin sitä viimeksi kokouksessa, kun kuuntelimme, katselimme illan opetusfilmiä.

Nyt kuitenkin istun kotona muistiinpanolehtiöni kanssa ja rapsuttelen ajatuksia työkirjan kannustamana. Heskielin 44 luku puhuttelee minua. On oikaistavaa, vaikken pappi olekaan.

Työkirjan kysymykset raamatunkohtineen saa liikuttuneeksi.
      -Mistään muualta en ole saanut kannustusta hengelliseen hyvään.
      -Jehovan todistajat ovat ainoat ihmiset, joiden kanssa uskallan seurustella.
      -Kaipaan sitä luottamusta, jonka olen menettänyt, että olen yhteistyössä Jehovan kanssa.
      Hänen hyväksymällään tavalla, Jeesuksen seuraajana.
      -Kuitenkin tunnen "Jumalan rauhaa", vaikka luen kotona, enläsnä kokouksessa.
      -Minulla on puhdas omatunto, sillä minua ei ole valtuutettu oikaisemaan järjestöä.
      -Psalmi 24:1 ; 25:14 "Läheinen suhde Jehovaan kuuluu Häntä pelkääville,
      samoin Hänen liittonsa, joka heidät saatetaan tuntemaan".

Nyt menen vielä tekemään listaa, siitä hyvästä, mitä olen seurassa saanut.
      Kyselen itseltäni: olenko purrut kättä, joka minua ruokkii, liin pahasti?

• Meikämasa

Nyt oikeesti DLOL alkaa puhua asiaa. Näinhän tämä homma toimii! I can feel you! Aluksi salpietaria tuohtumuksen saattelemana ja sitten lopulta avoimena kirjoittaa sydämestään jotain syvällisempää, kuin mitä vt tutkistelussa ikinä voi tulla. Olen tuntenut tuon ristiriidan omissa sisuksissa myös. Ei sitä meinaa uskaltaa kokouksessa paukauttaa.

Minäkö luopio? Kun aidosti yritän saada jotain hyvää aikaan, niin se ei käy. Leimataan. Ja vanhinten kanssa juttelu menee vänkäämiseksi, aivan väkisin. Todisteita ei tunnusteta vaikka latelen niitä silmien eteen. Yksi kerrallaan. Ja kaiken aikaa mielessäni on vain se, että eikö näitä pedotapauksia voi tunnustaa, korjata se mikä on tarpeen ja hyvittää se näille uhreille ja pyytää julkisesti anteeksi? Niin ei...ei vaan mitenkään päin. Onkohan mun pärstässä tai äänessä jotain niin vastenmielistä, että huomio kiinnittyy tarjoiluastiaan enemmän kuin siihen ruokaan .

No tämän keskustelun voisi mun puolesta hiljalleen lopetella hyvillä mielin. tunnen, että jotain hyvää on saatu aikaan monella sunnalla alkukankeuksista huolimatta. Lisää tämmöstä. Palaillaan jonkun muun aiheen kanssa jossain vaiheessa. VELIVUOTAJALLE: Semppiä!!! Ehkä tavataan...joskus...

• hyväsiitätulee
        Meikämasa kirjoitti:

Nyt oikeesti DLOL alkaa puhua asiaa. Näinhän tämä homma toimii! I can feel you! Aluksi salpietaria tuohtumuksen saattelemana ja sitten lopulta avoimena kirjoittaa sydämestään jotain syvällisempää, kuin mitä vt tutkistelussa ikinä voi tulla. Olen tuntenut tuon ristiriidan omissa sisuksissa myös. Ei sitä meinaa uskaltaa kokouksessa paukauttaa.

Minäkö luopio? Kun aidosti yritän saada jotain hyvää aikaan, niin se ei käy. Leimataan. Ja vanhinten kanssa juttelu menee vänkäämiseksi, aivan väkisin. Todisteita ei tunnusteta vaikka latelen niitä silmien eteen. Yksi kerrallaan. Ja kaiken aikaa mielessäni on vain se, että eikö näitä pedotapauksia voi tunnustaa, korjata se mikä on tarpeen ja hyvittää se näille uhreille ja pyytää julkisesti anteeksi? Niin ei...ei vaan mitenkään päin. Onkohan mun pärstässä tai äänessä jotain niin vastenmielistä, että huomio kiinnittyy tarjoiluastiaan enemmän kuin siihen ruokaan .

No tämän keskustelun voisi mun puolesta hiljalleen lopetella hyvillä mielin. tunnen, että jotain hyvää on saatu aikaan monella sunnalla alkukankeuksista huolimatta. Lisää tämmöstä. Palaillaan jonkun muun aiheen kanssa jossain vaiheessa. VELIVUOTAJALLE: Semppiä!!! Ehkä tavataan...joskus...

"Onkohan mun pärstässä tai äänessä jotain niin vastenmielistä, että huomio kiinnittyy tarjoiluastiaan enemmän kuin siihen ruokaan . "

Uskonnollisten kulttien tavallinen piirre on, ettei johtajan tai johtajien arvostelua siedetä, tapahtuipa se millä tavalla tahansa. Ikään kuin rakentavaa tai asiallista kritiikkiä ei olisi olemassakaan, vaan kaikki on kultin näkökulmasta epäasiallista ja kiellettyä.

Elät mielenkiintoisia aikoja, jos heräilet todellisuuteen Jehovan todistajien uskonnon suhteen. Jatka tutkimista!

• Meikämasa

Joo siis olen herännyt todellisuuteen, vaikken aivan kaikkea tiedäkään heidän historiastaan. Heräily alkoi vähän toista vuotta sitten aivan sielä vt tutkistelussa salilla. Ennen sitä olin unessa ja näiden ns. Luopioiden juttuja katselin silloin tällöin, mutta sen kummempaa vaikutusta ei ollut. Ajattelin, kuten todistajat yleensä: valetta kaikki, enkä edes muista enää mitä kaikkea väittivät. tämä yksi vt artikkeli kuitenkin sai minut kysymään sisälläni miksi. Miksi kasteen merkitys korostuu aivan erityisesti joka puolella niin paljon? Vihkiytymisestä puhutaan paljon vähemmän. Heti perään tupsahti juutuupissa Jacksonin todistaminen royal comissionissa kissavideoita katsellessa. Tuumasin, että oman hallintoelimen velihän se siellä todistaa oikeudessa jotain ja taas on jonkinlainen voitto tulossa. Katsoin koko homman putkeen ja aloin ajatella: voiko tämä olla totta!

Yöunet meni siltä yöltä. Luin raamattua kuin hullu. Roomalaiskirjeen kokonaan. Molemmat tessalonikalaiskirjeet kokonaan, pietarin kirjeet matteusta ja luukasta melkein koko uuden testamentin. Miksi? Siksi kun peetelissä metsätöitä tehdessä mouritz esitelmöi, että kun tulee koetus, kannatta lukea ne raamatunkohdat uudestaan, jotka koskee asiaa. Olin siis viikon siellä hommissa, hieno kokemus ei siinä mitn. Sen jälkeen näiden ns. Luopioiden jutut alkoi tarttua aivan toisella tavalla. Oli siis tavallaan Jacksonin ansiota, että lopulta tajusin. Nyt olen alkanut tuumata, että näiden ns. Luopioiden juttuja olisi kannattanut kuunnella vähän toisella korvalla, siis tämän järjestön. Eikä oikopäätä leimata, jos mainitsevat vanhimmille, etteivät oikeen luota enää opetukseen. Perustelluista syistä.

Ilmoitus tuli viimeviikolla etten ole enää jt. Jos paikalliset lukevat näitä meikämasan viestejä, luultavasti tunnistavat, kuka kirjoittelee. toivottavasti lukevatkin. Minusta tuli kuin mykkä vanhinten kanssa jutellessani. Ei mistään ollut hyötyä, ei kysymyksiin raamatullisia vastauksia. Puhuivat kyllä paljon, mutta asian vierestä ikävä kyllä. Kattokaas, jos autosta on rengas hajalla, niin ei siinä tankkaaminen auta. se rengas pitää korjata ja sitten matka jatkuu taas. Tätä ei vanhimmat kyenneet tekemään, vaan laittoivat vt pakkosyötön päälle ja mun mitta tuli siinä kohtaa täyteen. Sanoin oikeuskomiteassa lähteväni pois. Juuri sitä olis pitäny opiskella, mihin en enää luottanu.

Kritiikkini kohdistuu vain siis tähän JÄRJESTÖÖN, USKONTOON, ei rivijäseniin. Tunsin monia hyväntahtoisia veljiä ja sisaria siellä ollessani. Siis oikeasti tippa tulee välillä linssiin kun ajattelen, mitä heille kuuluu ja miten jaksavat. En halunnut mitään kohua aiheuttaa ja siksi olin vaitonainen asioista, vaikka jotkut kysyivätkin. Sanoin vaan ympäripyöreästi, että kun yksi uskonkoetus menee ohi, seuraava on jo nurkan takana. No tietenkin parille lähimmälle ihmiselle puhuin, mutta mikään ei ottanut mitään tuulta alleen. No en halua heitäkään häiritä sen enempää ja siksi kirjoitan nyt tänne. Ne lukevat, jotka lukevat. Ilman pakkosyöttöä kuten näissä joissain uskonnoissa. Hienointa tämän kaiken jälkeen on se kun raamatun tekstit aukeavat aivan uudella tavalla kuin koskaan aikaisemmin. Huh oliko tarpeeks tilitystä. Tää on muuten oikeasti terapeuttista. Kiitos!

• Meikämasa kirjoitti:

Joo siis olen herännyt todellisuuteen, vaikken aivan kaikkea tiedäkään heidän historiastaan. Heräily alkoi vähän toista vuotta sitten aivan sielä vt tutkistelussa salilla. Ennen sitä olin unessa ja näiden ns. Luopioiden juttuja katselin silloin tällöin, mutta sen kummempaa vaikutusta ei ollut. Ajattelin, kuten todistajat yleensä: valetta kaikki, enkä edes muista enää mitä kaikkea väittivät. tämä yksi vt artikkeli kuitenkin sai minut kysymään sisälläni miksi. Miksi kasteen merkitys korostuu aivan erityisesti joka puolella niin paljon? Vihkiytymisestä puhutaan paljon vähemmän. Heti perään tupsahti juutuupissa Jacksonin todistaminen royal comissionissa kissavideoita katsellessa. Tuumasin, että oman hallintoelimen velihän se siellä todistaa oikeudessa jotain ja taas on jonkinlainen voitto tulossa. Katsoin koko homman putkeen ja aloin ajatella: voiko tämä olla totta!

Yöunet meni siltä yöltä. Luin raamattua kuin hullu. Roomalaiskirjeen kokonaan. Molemmat tessalonikalaiskirjeet kokonaan, pietarin kirjeet matteusta ja luukasta melkein koko uuden testamentin. Miksi? Siksi kun peetelissä metsätöitä tehdessä mouritz esitelmöi, että kun tulee koetus, kannatta lukea ne raamatunkohdat uudestaan, jotka koskee asiaa. Olin siis viikon siellä hommissa, hieno kokemus ei siinä mitn. Sen jälkeen näiden ns. Luopioiden jutut alkoi tarttua aivan toisella tavalla. Oli siis tavallaan Jacksonin ansiota, että lopulta tajusin. Nyt olen alkanut tuumata, että näiden ns. Luopioiden juttuja olisi kannattanut kuunnella vähän toisella korvalla, siis tämän järjestön. Eikä oikopäätä leimata, jos mainitsevat vanhimmille, etteivät oikeen luota enää opetukseen. Perustelluista syistä.

Ilmoitus tuli viimeviikolla etten ole enää jt. Jos paikalliset lukevat näitä meikämasan viestejä, luultavasti tunnistavat, kuka kirjoittelee. toivottavasti lukevatkin. Minusta tuli kuin mykkä vanhinten kanssa jutellessani. Ei mistään ollut hyötyä, ei kysymyksiin raamatullisia vastauksia. Puhuivat kyllä paljon, mutta asian vierestä ikävä kyllä. Kattokaas, jos autosta on rengas hajalla, niin ei siinä tankkaaminen auta. se rengas pitää korjata ja sitten matka jatkuu taas. Tätä ei vanhimmat kyenneet tekemään, vaan laittoivat vt pakkosyötön päälle ja mun mitta tuli siinä kohtaa täyteen. Sanoin oikeuskomiteassa lähteväni pois. Juuri sitä olis pitäny opiskella, mihin en enää luottanu.

Kritiikkini kohdistuu vain siis tähän JÄRJESTÖÖN, USKONTOON, ei rivijäseniin. Tunsin monia hyväntahtoisia veljiä ja sisaria siellä ollessani. Siis oikeasti tippa tulee välillä linssiin kun ajattelen, mitä heille kuuluu ja miten jaksavat. En halunnut mitään kohua aiheuttaa ja siksi olin vaitonainen asioista, vaikka jotkut kysyivätkin. Sanoin vaan ympäripyöreästi, että kun yksi uskonkoetus menee ohi, seuraava on jo nurkan takana. No tietenkin parille lähimmälle ihmiselle puhuin, mutta mikään ei ottanut mitään tuulta alleen. No en halua heitäkään häiritä sen enempää ja siksi kirjoitan nyt tänne. Ne lukevat, jotka lukevat. Ilman pakkosyöttöä kuten näissä joissain uskonnoissa. Hienointa tämän kaiken jälkeen on se kun raamatun tekstit aukeavat aivan uudella tavalla kuin koskaan aikaisemmin. Huh oliko tarpeeks tilitystä. Tää on muuten oikeasti terapeuttista. Kiitos!

Meikämasa 8.9.2017 0:19

<>Yöunet meni siltä yöltä. Luin raamattua kuin hullu. Roomalaiskirjeen kokonaan.><

Minulle 13. luku ja 1960-luvun oppimuutos jäi mieleen, enkä tuolloin osannut epäillä mitään. Vasta myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä oli pelkkä paluu aiempaan opetukseen, vaikka se markkinoitiin tuolloin "uutena valona".

<>Siksi kun peetelissä metsätöitä tehdessä mouritz esitelmöi, että kun tulee koetus, kannatta lukea ne raamatunkohdat uudestaan, jotka koskee asiaa.><

Mitä mieltä näin jälkikäteen olet Vivin 1975-maailmanlopun hehkutuksesta?

• manaat
        Meikämasa kirjoitti:

Samankaltaisen tien olen käynyt läpi. Siitä on aikaa jo yli 20 vuotta.
        Monen ahdistuksen kautta olemme menossa Jumalan valtakuntaan.
        Siunausta sinulle Meikämasa.
        Nyt on Jumalan aika johdattaa lampaansa ulos suuresta babylonista jonka yksi osa on Jehovan todistajat.

• Meikämasa
        Hasta_luego kirjoitti:

Meikämasa 8.9.2017 0:19

<>Yöunet meni siltä yöltä. Luin raamattua kuin hullu. Roomalaiskirjeen kokonaan.><

Minulle 13. luku ja 1960-luvun oppimuutos jäi mieleen, enkä tuolloin osannut epäillä mitään. Vasta myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä oli pelkkä paluu aiempaan opetukseen, vaikka se markkinoitiin tuolloin "uutena valona".

<>Siksi kun peetelissä metsätöitä tehdessä mouritz esitelmöi, että kun tulee koetus, kannatta lukea ne raamatunkohdat uudestaan, jotka koskee asiaa.><

Mitä mieltä näin jälkikäteen olet Vivin 1975-maailmanlopun hehkutuksesta?

Vähän vaikea sanoa 75 rohvetiasta. Olis mielenkiintosta nähdä alkuperäsistä raakaversiokirjoista tuo mitä on väitetty. Tämä kokemus on vähän tehny mut sellaseksi, etten oikopäätä luota järjestöön, enkä liioin sen vastustajiin. Raakat todisteet kyllä hyväksyn. Mutta jos niitä ei ole niin sitten ei. Suoraa viittausta vuoteen en ole löytänyt. Mutta mulla onkin vain library koneella, missä ei tainnu näitä 60 luvun lehtiä enää olla. Tuon 6000 vuoden päättymisen olen nähnyt joo ja että kuvioon sopis hyvin tuhatvuotisen valtakunnan alku 75. Turha siis mennä kouluun, kun ei sitä oppia kerkiä hyödyntämään. Tämä ajanjakson päättyminen on enää muutaman lyhyen vuoden päässä! Tajuatko? Nyt ei ole aika sitä ja tätä jaadijaadijaa.

Vähän sääliksi käy yhtä veljeä. On niin järjestö orja loppuun asti. Pieni eläke, johtuen tästä kun luotti lopun tulemiseen, eikä yrittäjänä maksanut kuin aivan minimit eläkemaksut. Nyt kymmeniä vuosia jälkeenpäin hän maksaa laskua siitä luottamuksesta järjestöön ja kuitenkin tavallaan syyttää itseään. Tämä vahva retoriikka suhde Jehovaan=suhde järjestöön on varmaan tarttunut lähtemättömästi. Mitä tekee järjestö? Ei pyydä edes anteeksi, puhumattakaan että hyvittäisi aiheuttamiaan vahinkoja. Päinvastoin koittaa kirjoitella uudestaan omaa historiaansa, ettei tämmösiä odotuksia ole järjestö luonut. Jäsenten omaa humpuukiajattelua oli joka sitten jotenkin tarttu moneen. Näin olen kuullut puhuttavan.

Pitäis sinne GB porukalle lähettää viestiä, että kuulkaa! Ei historiassa tapahdu enää mitään! Ottakaa mieluummin oppia älkääkä koittako kirjoittaa uudestaan! Munaatte vielä itsenne.... No en ehtinyt varoittamaan ja kräpit on housuissa jo.

• varning
        manaat kirjoitti:

Samankaltaisen tien olen käynyt läpi. Siitä on aikaa jo yli 20 vuotta.
        Monen ahdistuksen kautta olemme menossa Jumalan valtakuntaan.
        Siunausta sinulle Meikämasa.
        Nyt on Jumalan aika johdattaa lampaansa ulos suuresta babylonista jonka yksi osa on Jehovan todistajat.

Varo mnaattia, voit päätyä patmoslaisiin. Tosi hihhuleihin. Mitä tiedät heistä?
        Suuresta babylonista en osaa sanoa mitään, mutta: mnaat on ovela veikko, hänkin yrittää saada sinut pauloihinsa palvelemaan kolmipäistä jumalaa.

• järjestöjumala
        varning kirjoitti:

Varo mnaattia, voit päätyä patmoslaisiin. Tosi hihhuleihin. Mitä tiedät heistä?
        Suuresta babylonista en osaa sanoa mitään, mutta: mnaat on ovela veikko, hänkin yrittää saada sinut pauloihinsa palvelemaan kolmipäistä jumalaa.

Parempi kolmipäinen jumala kun jumala ei ollenkaan. (niinkun jehovantodistajilla)
        Lue 2 Joh. 9-11.

• Meikämasa 8.9.2017 9:24

<>Vähän vaikea sanoa 75 rohvetiasta. Olis mielenkiintosta nähdä alkuperäsistä raakaversiokirjoista tuo mitä on väitetty. ><

Minulle riittää hyvin jakelussa ollut materiaali, en näe siinä mitään ongelmaa. Tarkoitin enemmän sitä, sanoista miestä, sarvista härkää.

<>Tämä kokemus on vähän tehny mut sellaseksi, etten oikopäätä luota järjestöön, enkä liioin sen vastustajiin. ><

Toi on oikea asenne, kannattaa itse varmistua asioista, ei luottaa suoralta kädeltä.

<>Suoraa viittausta vuoteen en ole löytänyt.><

Etsimällä minäkin olen kaikki tallessa olevat viittaukset löytänyt.

<>Pitäis sinne GB porukalle lähettää viestiä, että kuulkaa!><

No on kaiken kritiikin saavuttamattomissa, antavat ohjetta, eivät kuuntele.

• loppujenlopuksi

Meikämasa 8.9.2017 9:24

"Vähän vaikea sanoa 75 rohvetiasta. Olis mielenkiintosta nähdä alkuperäsistä raakaversiokirjoista tuo mitä on väitetty"

-No tuota hulabaloota varten julkaistiin myös kirja "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehoova - miten ?" Kirjassa selitettiin jehovantodistajat profeetaksi. Muistin mukaan ensin selitettiin että on ollut profeettoja (kertomusta Raamatun profeetoista, ja että vääriäkin on ollut) ja sitten että nyt on selvästi jehovantodistijat Jehovan valtuuttama profeetta (siis ikäänkuin kuin koko todistajisto muodostaisi yhden profeetan) ja sitten innostettiin lopun julistustyöhön.
      -Tuo sitten v. 1975 jälkeen, uutta valoa, muutettiin, että yksittäiset todistajat olivat innostuneet.

Lopun teemanumero, tai yksi teemanumeroista, Herätkää n:o 23 v. 1968 tosiaan kirjoitti että on ylitsepursuavat todisteet lopusta "muutaman vuoden kuluttua".
      Sitten todisteiden esittelyssä oli erilaisia tieteellisluonteisten aikakausijulkaisujen lainauksia, maailmanpankki ennusti rahajärjestelmän romahdusta, kansainvälisen politiikan julkaisu ennusti ydinsodan N-Liitto - USA, YK:n julkaisut ennustivat nälänhätää, ympäristökatastrofia, ja kaikissa näissä maallisissa lähteissä olisi ollut vuosi 1975. Tässä tietysti vartiotorniseura valehteli, ei asiantuntijat ennusta vuotta, siihen tulee aina erehtymismahdollisuus sattumanvaraisten tekijöiden johdosta. Trendit, kehissuunnat ovat erikseen, kuten ilmastoennustuksissa ei puhuta vuosista niissäkään. (vaan esitetään toimenpide-ehdotuksia muutokseen).

• 607-1914-1925-1975

Meikämasa 8.9.2017 9:24: "Vähän vaikea sanoa 75 rohvetiasta. Olis mielenkiintosta nähdä alkuperäsistä raakaversiokirjoista tuo mitä on väitetty."

Todelliseen raakamateriaalin on haastavaa päästä käsiksi, eli saada käsiinsä kunkin aikakauden materiaalin paperiversioinaan. Netti on kuitenkin aarreaitta varsinkin tuon uususkonnon äidinkieltä englantia kohtuullisestikin taitaville, eli suunnilleen kaikki tekstit viitelähteineen on löydettävissä.

Mutta eikö olekin kiinnostavaa miten järjestö kehuskelee 'triljoonakielisillä' sivuillaan ja kehoittaa toisinaan jopa perehtymään historiaansa, mutta sitten se ei itse laitakaan esille kirjallisuuttaan alusta alkaen ja sellaisenaan kuin se on ollut. Sen sijaan se tekee mm. harhaanjohtavia osalainauksia omista vanhemmista teksteistään.

1975 & alla jotakin suupaloiksi.

"Sinulla ei ole aikaa hukattavissa tullaksesi Jumalan ystäväksi, sillä tämän pahan asiainjärjestelmän aika alkaa olla ummessa. Se on syöksymäisillään Harmagedonin tuhoon. Ryhdy siis nopeasti toimenpiteisiin varjeltumisesi ja ikuisen elämän hyväksi Jumalan uudessa järjestyksessä!" (Herätkää! 8. joulukuuta 1968)

"Vaikka otaksuisimme, että 15-vuotiaat nuorukaiset olisivat kyllin järkeviä ymmärtääkseen vuoden 1914 tapahtuman merkityksen, niin nuorimmatkin "tästä sukupolvesta" olisivat tämän mukaan lähes 70-vuotiaita tällä hetkellä. ... Pelkästään tämän perusteella voimme tietää, että ennustettuun loppuun ei voi olla monta vuotta jäljellä. "(Herätkää! 8. joulukuuta 1968)

"Kuitenkin me voimme olla varmoja seuraavasta: 1970-luku on näkevä ihmiskunnan historian vaikeimman ajan. "(Herätkää! 8. joulukuuta 1968)

"Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." – Matt. 24:34. Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."
      (Herätkää! 8.9.1969 s.14)

Huom! - Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa." (Herätkää! 8.9.1969 s.14)

"Tajuatko, että vuosi 1975 on vain kolmen lyhyen vuoden päässä? Tulisiko meidän lähestyä tuota aikaa odottaen jotakin erikoista? Olimme hyvin hämmästyneitä pannessamme merkille, miten monta kertaa Seuran julkaisut ovat viitanneet 1970-luvun puoliväliin ja siihen mitä meidän tulee odottaa, ja havaitsimme myös, että Seura on puhunut etukäteen vain yhdestä muusta vuodesta tällä tavoin, nimittäin vuodesta 1914. Täyttikö vuosi 1914 odotuksemme? Kyllä varmasti täytti! Luuletko, että myös vuosi 1975 täyttää odotuksemme? Seura varmasti ajattelee siten, joten olkaamme huolellisia siinä, että vaikka emme haluakaan sanoa enempää kuin Seura sanoo tuosta ajasta, me emme jätä sitä huomioon ottamatta. Valtakunnan Palvelus 2/1972 s.1

Yllä olevassakin " ... Seura on puhunut etukäteen vain yhdestä muusta vuodesta tällä tavoin" on vale, sillä vuosi 1925 oli myöskin kiveen kaiverrettu.

Myös Yankee stadionin konventin lopun lähtölaukakusen liikkeellepanosta Järjestö kestovalehtelee, sillä silloin lähtölaukaistiin vuoden 1925 harmagedonin loppujulistuksen rutistus, ei nykymallin lopun julistus.

"Jotkut saattavat ihmetellä, miksi rakennetaan uusia haaratoimistoja ja entisiä laajennetaan, miksi hankitaan jatkuvasti lisää painokoneita (mm. meidän painomme uusi kaksivärikone on jo toiminnassa) ja rakennetaan valtakunnansaleja, jos Seura uskoo, että tämä asiainjärjestelmä loppuu muutaman vuoden kuluttua. Vastaus on yksinkertainen: ystävät haluavat tehdä lahjoituksia Valtakunnan työtä varten nyt kun rahalla on vielä arvoa, ja mikä olisi parempi tapa käyttää sitä? Vaikka näitä Beetel-koteja, painokoneita ja valtakunnansaleja voitaisiin käyttää ainoastaan muutama vuosi, eikö niitä tarvita sitä kipeämmin mitä lähemmäksi loppu tulee? Ne ovat välttämätön apu voimakkaan todistuksen antamiseksi harvoina jäljellä olevina vuosina. Näinä vuosina halutaan pelastaa mahdollisimman paljon ihmiselämää." (km-FI 5/1972)

"Olemme kuulleet veljistä, jotka ovat myyneet kotinsa ja omaisuuttaan ja jotka suunnittelevat käyttävänsä jäljellä olevan aikansa tässä vanhassa järjestelmässä tienraivauspalvelukseen. Tämä on varmasti erinomainen tapa käyttää lyhyt jäljellä oleva aika ennen jumalattoman maailman loppua." (Valtakunnan Palvelus kesäkuu 1974)

Sekä * 1975 - Watchtower Quotes

- https://www.jwfacts.com/watchtower/1975.php

Youtubesa on myös suomennettuna Mouritzin vahva puhe vuotta 1975 koskien, mutta en tähän hätään sitä jakasanut kaivella esille.

1925:n kattava yhteenveto. Tekstilainauksia viitelähteineen ja muutamine kopioineen aikansa kirjallisuuden kansista ja lehdistä.

1925 - "Millions Now Living Will Never Die!"

- https://www.jwfacts.com/watchtower/1925.php

• Meikämasa

Kiitos avusta. Kotopuolessani on yksi tyyppi joka sanoi, että omistaa näitä vanhoja julkaisuja. Muistan yhdellä kenttäreissulla tavanneeni, kun sanoi siitä. Nimeä en tiedä, mutta muistan paikan. Oli hyvin tyly silloin ja nyt ymmärrän miksi. Muitakin mielenkiintoisia ihmisiä tapasin ja jotenkin jäi tuntu, että tietoa on melko paljon asioista. Täytyypä palata heidän luokseen...

• todistajasetä

Kirotut luopiot!!! Eikö aitiopaikka taivaassa kiinnosta. Pienellä rahallisella avustuksella, miksei myös suuremmallakin se olisi taattu.

• DLOL

Puhut kuin katoliset, jotka kannattavat syntien oston pienillä aneilla.
        Kirkko rikastuu ja itse voi jatkaa syntejään, jos on rahaa.
        Miksi sitä mieliteoistaan luopuisi, niinkauan kuin on varaa niitä jatkaa?

Minua ei taivaan aUtiopaikat ole koskaan kiinnostaneet.
        Ei ole ollut tarvetta tai halua hallita toista kaltaistani luomusta.
        Minun valtaistuimeni on punaisesta graniitista, jalat Itämeren laineissa.

• DLOL 8.9.2017 13:57

<>Kiitos oikaisusta, että se pyramidi EI ollut C.T. Russelin hauta!><

Asiapohjainen ero haudan ja muistomerkin välillä on tosin kovin pieni. Russell uskoi täysillä (silloin muodissa olleeseen) pyramidologiaan ja pyrki olemaan hyvää pataa vapaamuurareiden kanssa

<>Minulle C.T.Russel oli rakastettava henkilö, joka vetosi suoraan sydämeeni.><

CTR oli henkilönä eri luokkaa kuin seuraajansa, mutta hänen grandiositeettinsa teetti tepposet. Tarkoitan lähinnä sitä äärimmilleen viritettyä tarkoitushakuisuutta, jolla hän ohitti saatavilla olleet tosiasiat ja Raamatun. Pahimmillaan esitti Raamatussa olevan sadan vuoden mittaisen virheen, jonka hän korjasi. Fred Franz korjasi Russelin raamatunpeukaloinnin vuonna 1943 ja ryhtyi sen pohjalta kehittelemään 1975-maailmanloppua., joka siis oli sukua Jeesuksen paluulle, tuhatvuotiskauden alulle ja Harmagedonin alkusoitto 1874.

<>Rutherfordia en ole koskaan kyennyt sulattamaan. Liian realistinen!><

Mies oli öykkäri ja juoppo sekä piti rakastajattaria kun vaimo ei enää sulattanut miehen menoa ja muutti erilleen.

<>Jos vaihtaa näkemyksensä uusien näkökohtien tullessa esiin,
      niin en kutsuisi sitä "luopioitu,iseksi". Sinulla on täysi oikeus kutsua sitä niin.><

Kyseiset uudet näkökohdat ovat käytännössä olleet sitä, että aika on ajanut ennustuksesta tai odotuksesta ohi ja on ollut pakko keksiä jotain uutta tilalle. Itse en tiedä yhtään vähänkään merkittävää oppimuutosta, joka olisi tehty ilman pakottavaa tarvetta.

<>Jumala, joka on sinulle satuolento ja Jeesus, jota kutsut huijariksi, ei vaadi minulta, että olisin joku muu, vaan saan onneksi käyttää omia kykyjäni omissa olosuhteissani ja se riittää. ><

Äkkiä miettien tulee mieleen uskonnolliset kultit, joissa ihmisestä tehdään kelvollinen kultille. Ja kun Vt-seuraa ajattelee, niin henkilön on aika ajoin muutettava ajatteluaan ja omaatuntoaan Vt-seuran tarpeiden mukaan. Ja pahimmillaan heitettävä henkensä tarpeettomasti Vt-seuran verialttarilla.

• todistajasetä 8.9.2017 14:17

<>Kirotut luopiot!!! Eikö aitiopaikka taivaassa kiinnosta. Pienellä rahallisella avustuksella, miksei myös suuremmallakin se olisi taattu. ><

Miksi vaihtaa munaa munaan. Jo aiemmin Vt-seura opetti luopioiden olevan mieleltään sairaita ja aivan hiljan mieleltään sairaita ovat Vt-seuran mukaan viime aikojen voidellut. Ja kun tilastoja katsoo, niin näitä mieleltään sairaita voideltuja alkoi ilmaantua jo 1960-luvun alussa. Yläkerran aitiopaikalle olisi tullut ilmoittautua viimeistään 1935, eli se juna meni jo.

• Meikämasa

Tuostahan on jälkeenpäin jo kulmia pyöristetty niin, että on vaikeaa tai jopa mahdotonta sanoa, milloin taivaallinen kutsu päättyy. En muista numeroa tai julkaisua, mutta muistan lukeneeni.... Saas nähdä joko mennään 20000 rajan yli, tämä määrä on ollut melko tasaisessa kasvussa 2006-2007 lähtien. Kattokaapa vuosikirjoista.

• uhkarohkeaa

Ota huomioon, muistotilaisuudessa on läsnä paljon sellaisia, jotka eivät ole todistajia, ennekuin innostut liikaa. Mutta täytyy todeta sekin, ettei joidenkin kirjoittelut eivät tunnu aivan tervemieliseltä.
        Näyttää, että kuoroonne on liittynyt uusi laulaja. Vaikea ymmärtää, kun näkee, miten maailma natisee liitoksissaan ja jotkut haluavat jäädä uppoavaan laivaan.

• hyvinsoi
        uhkarohkeaa kirjoitti:

Ota huomioon, muistotilaisuudessa on läsnä paljon sellaisia, jotka eivät ole todistajia, ennekuin innostut liikaa. Mutta täytyy todeta sekin, ettei joidenkin kirjoittelut eivät tunnu aivan tervemieliseltä.
        Näyttää, että kuoroonne on liittynyt uusi laulaja. Vaikea ymmärtää, kun näkee, miten maailma natisee liitoksissaan ja jotkut haluavat jäädä uppoavaan laivaan.

Tähän kuoroon kyllä mahtuu. Ja jos huomautettavaa asiavirheistä löytyy, ei muuta kuin huomauttamaan asiavirheistä.

• Meikämasa 8.9.2017 16:40

<>Tuostahan on jälkeenpäin jo kulmia pyöristetty niin, että on vaikeaa tai jopa mahdotonta sanoa, milloin taivaallinen kutsu päättyy.<>

Näinhän se Vt-odotusten kanssa on perinteisesti mennyt kun aika on ajanut ohi odotuksesta. Sekä 1800 että 1900-luvun pienen lauman täyttymisestä ei etukäteen ollut kuin varmuutta samalla tavalla kuin varmuutta on riittänyt ennen maailmanloppuja. Jos yksikään Vt-seuran ennustuksista ja odotuksista ei tähän mennessä ole täyttynyt, niin en itse keksi perustetta sille, miksi tyyli muuttuisi millään tavalla.

<> En muista numeroa tai julkaisua, mutta muistan lukeneeni.... Saas nähdä joko mennään 20000 rajan yli, tämä määrä on ollut melko tasaisessa kasvussa 2006-2007 lähtien. Kattokaapa vuosikirjoista. ><

Mulla on noi luvut vuodelta 1935 ja sitten katkeamatta vuodesta 1938. Nykyinen 18000 raja meni alaspäin rikki 1954 ja pian sen jälkeen poistumaprosentti laski jyrkästi, osoittaen opetuksen katteettomaksi. Ensimmäinen plussavuosi oli 1970 ja seuraavat 1973 ja 1974. Siitä meno yltyi niin, että 2015-2016 kasvua oli vuodessa 18,7 % ja siihen päälle vielä luonnollinen poistuma.

Jos jäännöksen lukumäärän pieneneminen oli merkki lähestyvästä lopusta, niin jotain tuosta luonnollisen poistuman ylittävästä ja opetuksen vastaisesta lukumäärän kasvusta on odotettavissa.

• meikämasa

ok sulla on tarkempaa tietoa ja enemmän ku mulla..

• terveisiäbeetelistä
        meikämasa kirjoitti:

ok sulla on tarkempaa tietoa ja enemmän ku mulla..

Odottakaahan vaan kun saatte luettavaksenne vuoden 2017 raportin osallistujista. Repeätte naurusta.
        Veikkaampa että ensivuonna kyseistä lukua ei enää raporttiin laiteta.

• hyvinsoi 8.9.2017 23:26

<>Ja jos huomautettavaa asiavirheistä löytyy, ei muuta kuin huomauttamaan asiavirheistä. ><

Mitä turhaa vaaivaamaan itseään, kirjoittajista on paljon helpompi kirjoittaa kuin asioista, joista tuntee ainoastaan Vt-version, jos aina sitäkään.

• totuus_vapauttaa

velivuotaja
      7.9.2017 15:57

>>Mutta entäpä nämä koko elämänsä "totuuteen" laittaneet nyt 70v-80v?

Täällä kirjoittelee välillä mies joka on entinen JT ja sanoo olevansa uskossa. Mielestäni hän perustelee hyvin raamatulla sen että meidän pitäisi muuttaa monta oppinäkemystä, mikäli aiomme olla "totuus".Hän ehti olla järjestössä lähes 40 vuotta, vanhin ja tienraivaaja, kunnes erosi.<<

En tiedä ketään, joka totuuden "totuudesta" opittuaan harmittelisi oppimaansa ja haluaisi mieluummin edelleen uskoa tuohon valheeseen, olivat silmät sitten avautuneet nuorena tai vanhana. Mikäli jollakulla tuollainen kokemus on, olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan.

>>No,kunhan minäkin aikani tässä tutkistelen asioita, niin saattaa tulla aika pakata laukkunsa.
      Täällä kirjoittelevan nimimerkin kanssa olen kuitenkin samaa mieltä: "Ei kannata heittää lasta pesuveden mukana", eli ei pidä syyttää Jehovaa tai Jeesusta harhaanjohtavasta "totuudesta".<<

Ei niin, tosin käsityksensä Jehovasta ja Jeesuksesta kannattaa tarkistaa siltä varalta, ettei siellä ole Vartiotorniseuran propagandaa, jota manipulointi- ja pelottelumielessä on syötetty.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi rikollista

"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      48
      3820
    2. Mitä tekee Rebelwerks?

Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      32
      3357
    3. Vesa Ahola rehellisin valtuutettu?

Tuli seurattua valtuuston kokous netin kautta. Taitaa valtuutettu Vesa Ahola olla selkeästi rehellisin valtuutettu. Hän
      Kemijärvi
      16
      1847
    4. Oho! Pippa Laukka saa kurimusta tanssiope Marko Keräseltä: "Oli vastaanotto kesken tai ei..."

Toivotaan, ettei Pippa ja Marko tipu jo heti kättelyssä… Tsemppiä Tanssii Tähtien Kanssa -kisaan! Lue lisää: https://w
      Tanssii tähtien kanssa
      45
      1484
    5. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      245
      1425
    6. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      18
      1351
    7. Jatkoksi ikäero keskusteluun

Mikä oli ensireaktiosi, kun sait tietää teillä olevan vähän enemmän ikäeroa? Tiesitkö alunperin ikäerosta vai missä vaih
      Ikävä
      79
      1189
    8. Dmitri Medvedev: Suomi tuhotaan - kukaan ei enää lue heille muumisatuja

Helsinki valmistautuu sotaan ja todennäköisesti valmistelee ponnahduslautaa hyökkäykselle Venäjää vastaan, valittaa Venä
      Maailman menoa
      193
      1160
    9. 98
      1123
    10. Pilasin kaiken

No ei voi mitään enää.
      Ikävä
      48
      964
    Aihe