Teologi vastaa filosofille

PasinBlogi

Filosofi Jari Ehrnrooth, jonka kirjoituksia luen aina mielenkiinnolla, kommentoi tuoreessa kolumnissaan YLE:n verkkosivuilla (4.9.2017) Turun puukkoterrorin synnyttämiä reaktioita. Pahuuden kieltäminen ei auta -otsikon alla Ehrnooth pohdiskelee julkisuudessa esiintyneitä poliitikkojen ja piispojen kommentteja, joissa Ehrnoothia harmittaa pyrkimys siloitella tosiasioita (”…viattomien tappaminen on vastoin uskontojen periaatteita…”) ja holhota kansalaisten mielipiteitä vastakkainasettelun pelossa (…vihaan ei tule vastata vihalla…). Ehrnoothin analyysi on tältä osin osuvaa ja siihen on helppo yhtyä. Kokonaisuuden vuoksi kolumni kannattaa lukea YLE:n verkkosivulta tästä linkistä.

Olen Ehrnroothin kanssa samaa mieltä, että piispojen reaktiot ja lausunnot Turun terrorismista ovat olleet eettisesti tyrmistyttävää luettavaa. Mutta siitä mistä tämä johtuu en ole samaa mieltä.

Näin teologina tohdin olla filosofin kanssa eri mieltä erityisesti siltä osin, kun hän pyrkii vierittämään syyn suomalaisten piispojen pahuuden siloittelusta kristinuskon ja peräti suoraan Jeesuksen opetusten syyksi. Mielestäni syyt ovat enemmän kristinuskon ulkopuoliset, kuten Ehrnroothin myöhemmin mainitsema ”epä-älyllinen sekasotku, joka yleisessä mielipiteessä kääntyy toivekuvaksi jokaisen ihmisen syntyperäisestä perimmäisestä hyvyydestä.”

Samoin näen ongelmallisena ja jossain määrin keinotekoisena Ehrnroothin yrityksen tarkastella kristinuskon ja islamin historiaa täysin samalta viivalta historiallisesti.

Ehrnrooth on toki oikeassa siinä, että eri uskonnoilla ja aatteilla on ollut vähemmän hohdokas historia. Mikäli uskontoja – tässä tapauksessa kristinuskoa ja islamia - arvioidaan sen perusteella kuinka niiden jäsenet historian saatossa ovat käyttäytyneet, niillä kummallakin on autoritäärisen väkivaltaiset vaiheensa. Kristinuskon osalta tämä edustaa selvästi myöhäisempää vaihetta, joka lisäksi on jo onneksi taakse jäänyt.

Kenties Ehrnrooth tiedostaa tämän vaiheen historiallisen myöhäsyntyisyyden kristinuskon kohdalla ja viittaa siksi kirjoituksessaan yleistäen vain ”järjestäytyneen” uskonnollisuuden autoritaarisyyteen. Tällainen ”järjestäytyminen”, jossa kristillinen kirkko sai poliittisesti merkittävän maallisen aseman, tapahtui kristinuskon osalta vasta useampia vuosisatoja Jeesuksen ajan jälkeen. Jeesus-liike oli alunperin täysin väkivallaton maallikkoliike. Ehrnrooth tuntuu tiedostavan tämänkin, koskapa myöhemmin kirjoituksessaan hän moittii Jeesuksen opetuksia vihollisen rakastamisesta äärimmäiseksi ihanteellisuudeksi. Jos Jeesus on näin opettanut ei kristinuskoon ole voinut alunperin kuulua väkivaltainen autoritaarisyys.

Jos unohtuu, että uskonnollinen pakkovalta ei kuulu kristinuskon alkuperäiseen sisältöön, vaan on seurausta jostain muusta, kuin Jeesuksen opetuksista, syntyy näköharha, joka mahdollistaa sen, että Ehrnrooth voi arviossaan asettaa kristinuskon ja islamin keinotekoisesti täysin samalle viivalle.

Mielestäni tässä Ehrnrooth sortuukin hiukan samanlaiseen siloitteluun, mistä hän muita syyttää. On kenties helpompi kritisoida yhtä uskontoa väkivaltaisuudesta, jos voidaan, vaikka kuinka keinotekoisesti, luoda vaikutelma siitä, että kaikki uskonnothan ovat loppujen lopuksi yhtä autoritaarisia ja väkivaltaisia.

Minua jäi siis vaivaamaan se, että kirjoittaja sivuuttaa huolimattoman oloisesti vertailun mainittujen uskontojen välillä niiden perustajien käytöksen, esimerkin ja opetuksen valossa. Tällainen vertailu paljastaisi uskontojen välisen eron syvällisellä tavalla.

Siinä missä Jeesus käski rakastaa vihollisiaan, Muhammed käski tappaa heidät. Siinä missä Jeesus vuodatti verensä syntisten puolesta, Muhammed vuodatti syntisten verta. Jeesus käski laittaa miekan tuppeen, sillä ”joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.” Muhammed sen sijaan käski tarttua miekaan islamin levittämiseksi.

"Mitä vastakkainasetteluun tulee, niin minusta ihmisiä alistavien ja murhaavien aatteiden vastustaminen on oikein ja jokaisen vapauden ystävän velvollisuus," Ehrnooth kirjoittaa. Olen samaa mieltä. Mutta tässä kohtaa islamin ja kristinuskon (ja kommunisminkin) asettaminen Ehrnroothin kirjoituksessa täysin samalle viivalle ontuu pahasti, mikäli tarkastelussa unohdetaan aatteiden asianmukainen vertailu perustajien esimerkin ja opetusten valossa.

Sen sijaan kirjoittaja löytää, kummallista kyllä, moitteen kristinuskoa kohtaan juuri siinä, että Jeesus käski rakastaa vihollisiaan! Tässä Jeesuksen opetuksissa hän näkee syyn piispojen kummallisille reaktioille.

43

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasinBlogi

      Ehrnrooth kirjoittaa näin:

      ”Nämä kirkolliset reaktiot ja lausumat kertovat syvästä eettisestä kriisistä, johon Jeesus Nasaretilaisen saarnaama äärimmäinen ja sekava ihanteellisuus johtaa. Äärimmäistä se on Jeesuksen vaatiessa seuraajiaan rakastamaan vihollisiaan. Siiskö Isisin raiskaamien tyttöjen pitäisi rakastaa sadistisia alistajiaan – aivan kuten nämä ihmishirviöt itsekin vaativat.Sekavaa se on Jeesuksen asettaessa ajatukset, sanat ja teot samanarvoisiksi. Siiskö se, joka joskus on ajatellut ”kuole sika”, on samassa määrin syyllinen kuin terroristi, joka puukottaa ja viiltelee viattomia ohikulkijoita kaksin käsin.”

      Vaikka olen samaa mieltä siitä, että kirkolliset reaktiot heijastavat syvää eettistä kriisiä, tällainen analyysi vaikuttaa epärehelliseltä tai suorastaan tahalliselta Jeesuksen sanojen takana olevan intention väärinymmärtämiseltä. Kirjoittaja asettaa näin kristinuskon täysin mahdottomaan tilanteeseen, jossa "you are damned if you do and damned if you don't"; Jos et elä Jeesuksen opetuksen mukaan edistät pahaa (kuten kristinuskon myöhemmässä kirkkohistoriassa voidaan nähdä) ja jos elät Jeesuksen opetuksen mukaan edistät pahaa (viitaten Jeesuksen itsensä alkuperäisiin opetuksiin).

      Ehrnrooth luo täydellisen olkiukon samaistaessaan jumalallisen anteeksiantavan rakkauden sadistiseen ”rakkauteen” ja esittäessään Jeesuksen käskyn vaatimuksena hyväksyä sadistinen pahuus ja julmuus. Jeesus ei suinkaan tehnyt tyhjäksi esivallan merkitystä pahan vastustamisessa.

      Jeesus ei myöskään tarkoittanut, että syntisillä ajatuksilla ja teoilla ei olisi moraalisesti ja vaikutuksiltaan eroa. Jumalan edessä viha ja murha ovat yhtälailla syntiä, vaikka eivät ole syntiä samalla tavalla. Ajatella tai sanoa toiselle "kuole sika," on toki syntiä, mutta ei moraalisesti ja vaikutuksiltaan sama asia kuin tosiasiallisesti tappaa toinen ihminen. Jeesuksen sanojen painopiste on siinä, että kaikki ovat Jumalan armoa tarvitsevia syntisiä ajatuksin ja teoin. Mutta ei sitä, että ajatusten ja tekojen merkitys olisi Jumalankaan edessä moraalisesti täysin sama.

      Toisaalta Ehrnroothin kirjoitusta voisi kenties tulkitan myös hyväntahtoisemmin siten, että hän tässä kohtaa ennemminkin moittii piispakuntaan pesiytynyttä naivistista Jeesuksen opetusten tulkintaa eikä Jeesuksen opetuksia sinänsä. Hänen voi tulkita moittivan piispoja sellaisesta näkemyksestä ja Jeesuksen sanojen (väärin)tulkinnasta, joka johtaa pahuuden moraalittomaan hyväksymiseen ja jatkamiseen.

      Riippuu siis siitä mitä kirjoittaja ajaa takaa. Mutta se jää tekstin lukijan arvattavaksi ja siksi näin kristittynä tekstistä jää hiukan pinnallinen maku suuhun.

      Yleisesti ottaen pidin Ehrnroothin kirjoituksesta, jossa penätään rehellistä pahuuden todellisuuden myöntämistä asioiden siloittelun sijaan. Mutta, kuten sanonta kuuluu, devil is in the details, paholainen luuraa yksityiskohdissa.

      By the way, kun Ehrnrooth kirjoittaa "Kaikki islamilaiset eivät ole jihadisteja, mutta kaikki jihadistit ovat islamilaisia", eikö tämän sanomisesta joku Hakkarainen (vai kuka se oli?) tuomittu kiihotuksesta kansanryhmää vastaan?

      Jäämme jännityksellä odottamaan kuinka filosofin käy. Onko laki sama kaikille"

      http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/1046/teologi_vastaa_filosofille

    • Niin että vaihteeksi taas tämä sam asia.
      No edelleen ihmettelen sitä, että piispojen ja poliikkojen lausumat asiat luetaan kuten Ehrnrooth ne lukee tai tuon aloituksen tekstin kirjoittaja ne lukee. En kyllä nyt tiedä keihin poliitikkoihin tuossa viitatan, mutta ne lausunnot joita itse olen lukenut, ovat sanomaltaa mielestäni muuta kuin tuossa annetaan ymmärtää.
      Johtuneeko sanastojen erilaisuudesta, keskustelukulttuurin erilaisuudesta vai mistä erilaiset tulkinnat nousevat?

    • Teologilla on oikeus siihen mitä hän sanoo ja mielipiteeseensä mutta se ei tee ko. teolgin mielipiteestä totuutta.

    • asiaa-a

      Mainio avaus!

      • Teologilla on oikeus siihen mitä hän sanoo ja mielipiteeseensä mutta se ei tee ko. teolgin mielipiteestä totuutta. Edelleenkään.


    • Tässäkin asiassa kyseessä on taistelu ihmisten sieluista; asuuko ihmisen sisimmässä viha vai rakkaus. Piispat ja Jeesus kehottavat rakkauteen, filosofi vihaan.

      • UskontojenEro

        "Siinä missä Jeesus käski rakastaa vihollisiaan, Muhammed käski tappaa heidät. Siinä missä Jeesus vuodatti verensä syntisten puolesta, Muhammed vuodatti syntisten verta. Jeesus käski laittaa miekan tuppeen, sillä ”joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.” Muhammed sen sijaan käski tarttua miekaan islamin levittämiseksi. "


      • Näin näkisin asian minäkin.


      • UskontojenEro kirjoitti:

        "Siinä missä Jeesus käski rakastaa vihollisiaan, Muhammed käski tappaa heidät. Siinä missä Jeesus vuodatti verensä syntisten puolesta, Muhammed vuodatti syntisten verta. Jeesus käski laittaa miekan tuppeen, sillä ”joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.” Muhammed sen sijaan käski tarttua miekaan islamin levittämiseksi. "

        Jaakko Hämeen-Anttila sanoi muistaakseni niin, että Muhammed käski vain sodassa tappaa vihollisensa, ei muuten.


      • sage8 kirjoitti:

        Jaakko Hämeen-Anttila sanoi muistaakseni niin, että Muhammed käski vain sodassa tappaa vihollisensa, ei muuten.

        Muslimit ovat ja ovat aina olleet pyhässä sodassa jihadissa koko vääräuskoista maailmaa vastaan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Muslimit ovat ja ovat aina olleet pyhässä sodassa jihadissa koko vääräuskoista maailmaa vastaan.

        Ei kaikki muslimit.


      • sage8 kirjoitti:

        Ei kaikki muslimit.

        Kyllä, mutta kaikki eivät voi konkreettisesti tarttua siihen miekkaan.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä, mutta kaikki eivät voi konkreettisesti tarttua siihen miekkaan.

        Minä en tunne muslimien pyhän sodan kriteeristöä, muistelin vain miten J.H-A aikoinaan sanoi tv:ssä.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en tunne muslimien pyhän sodan kriteeristöä, muistelin vain miten J.H-A aikoinaan sanoi tv:ssä.

        Kannattaa sitten googlata asiasta.


      • sage8 kirjoitti:

        Minä en tunne muslimien pyhän sodan kriteeristöä, muistelin vain miten J.H-A aikoinaan sanoi tv:ssä.

        Näinhän se menee, että tulkintalinjoja on islamissakin erilaisia. Ei ole oikein ottaa vain yhtä niistä ja väittää, että se on "ainoa oikea" - etenkin kun kyse on uskonnosta jota ei ao. tunne.


      • mummomuori kirjoitti:

        Näinhän se menee, että tulkintalinjoja on islamissakin erilaisia. Ei ole oikein ottaa vain yhtä niistä ja väittää, että se on "ainoa oikea" - etenkin kun kyse on uskonnosta jota ei ao. tunne.

        Näiden tämänkin palstan "oikeauskoisten" kommenttien mukaan heillä itsellään on se paras tieto siitä mitä Islam on.

        Omalla logiikallaan he tietysti ovat samalla myös sitä mieltä että islaminuskoiset ovat ne kenellä on paras tieto siitä mitä Kristinusko on.

        :-)


      • mummomuori kirjoitti:

        Näinhän se menee, että tulkintalinjoja on islamissakin erilaisia. Ei ole oikein ottaa vain yhtä niistä ja väittää, että se on "ainoa oikea" - etenkin kun kyse on uskonnosta jota ei ao. tunne.

        Kyllä, joskus tuntuu, että jotkut jotka ovat kristittynä omassa raamatuntulkinnassaan hyvin jyrkkiä, tulkitsevat kaikkien muslimien olevan myös uskossaan jyrkkiä. Vaikka näin ei ole.

        Myös poliittisella puolella taitaa olla sama ilmiö.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Näiden tämänkin palstan "oikeauskoisten" kommenttien mukaan heillä itsellään on se paras tieto siitä mitä Islam on.

        Omalla logiikallaan he tietysti ovat samalla myös sitä mieltä että islaminuskoiset ovat ne kenellä on paras tieto siitä mitä Kristinusko on.

        :-)

        Minusta tämä J.H-A tuntui tietävän hyvin islamin uskosta mutta nykyisin hän ei ole paljon ollut esillä mediassa.


      • Kiäntäjä

        Hämeen-Anttila on kielitieteilijä, kääntäny koraanin mm. Hän ei ole uskontotieteilijä eikä uskontojen historian tuntija. Oli vahinko, että sai aikoinaan liikaa tilaa tiedotusvälineissä, oikeaa islamin asiantuntemusta kun hänellä ei ole.


      • kjdbvf
        Kiäntäjä kirjoitti:

        Hämeen-Anttila on kielitieteilijä, kääntäny koraanin mm. Hän ei ole uskontotieteilijä eikä uskontojen historian tuntija. Oli vahinko, että sai aikoinaan liikaa tilaa tiedotusvälineissä, oikeaa islamin asiantuntemusta kun hänellä ei ole.

        H-A on piilomuslimi.


      • VähänRotia
        Kiäntäjä kirjoitti:

        Hämeen-Anttila on kielitieteilijä, kääntäny koraanin mm. Hän ei ole uskontotieteilijä eikä uskontojen historian tuntija. Oli vahinko, että sai aikoinaan liikaa tilaa tiedotusvälineissä, oikeaa islamin asiantuntemusta kun hänellä ei ole.

        Hämeen-Anttila on arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori. Hänet kutsuttiin Suomesta Edinburghiin hoitamaan kyseistä professuuria, joten kansainvälistä arvostusta taitaa jonkin verran olla. Euroopasta ei taida montaa hänen tasoistaan islamin asiantuntijaa löytyä ja Suomesta ei ainuttakaan.
        Hämeen-Anttila on julkisuudessa korostanut islamin myönteisiä puolia ja siksi hänestä ei kaikkialla pidetä. Hämeen-Anttilan ammattitaitoa slti tuskin kukaan asiasta jotain tietävä epäilee.


      • kjdbvf kirjoitti:

        H-A on piilomuslimi.

        Ja T.P on piilohomo.

        :-)


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        Näiden tämänkin palstan "oikeauskoisten" kommenttien mukaan heillä itsellään on se paras tieto siitä mitä Islam on.

        Omalla logiikallaan he tietysti ovat samalla myös sitä mieltä että islaminuskoiset ovat ne kenellä on paras tieto siitä mitä Kristinusko on.

        :-)

        "Omalla logiikallaan he tietysti ovat samalla myös sitä mieltä että islaminuskoiset ovat ne kenellä on paras tieto siitä mitä Kristinusko on."

        Olen yrittänyt kysyä tätä, että hyväksyvätkö nämä uskovat sen, että jokun toisen uskonnon edustaja tulee ja kertoo mitä on "oikea ja todellinen" kristinusko, mutta en ole oikein vastausta saanut.


    • ”Mikäli uskontoja – tässä tapauksessa kristinuskoa ja islamia - arvioidaan sen perusteella kuinka niiden jäsenet historian saatossa ovat käyttäytyneet, niillä kummallakin on autoritäärisen väkivaltaiset vaiheensa. Kristinuskon osalta tämä edustaa selvästi myöhäisempää vaihetta, joka lisäksi on jo onneksi taakse jäänyt.”

      Kyllä näinkin tulee arvioida mutta muistaa tämän näkökulman pointti – myös kulttuurit ovat evoluution alaisia – eli kehittyvät tiettyjen mallien mukaan.

      Uskonnot ovat näytelleet todella suurta osaa maailmanhistoriassa. Kristillisen uskonnon leviämisen edellytys kun oli juuri eri valtaa pitävien (kuten kuninkaiden jne.) tuki. Ja kun maallinen valta kävi sotia, luonnollisesti valjastettiin kirkot ym. siihen mukaan. Sitten valtataistelua kävivät kirkkojen sisällä eri henkilöt, joka aikaa myöten laajeni eri kristinuskon suuntausten väliseksi vihanpidoksi.

      ”Mutta tässä kohtaa islamin ja kristinuskon (ja kommunisminkin) asettaminen Ehrnroothin kirjoituksessa täysin samalle viivalle ontuu pahasti, mikäli tarkastelussa unohdetaan aatteiden asianmukainen vertailu perustajien esimerkin ja opetusten valossa.”

      Tämä on toinen näkökulma, eli kun asiaa tarkastellaan uskontojen sisältä, eikä siis ulkoa käsin suurina kokonaisuuksina. Mutta kuten kristinuskossa niin myös islamissa on eri tulkintalinjoja, jotka painottavat eri puolia noissa opetuksissa.

      Ja aina kun toisen uskonnon sisältöjä arvioidaan, pitää muistaa sekin tosiseikka, että aivan kuten kristinuskossa niin islamissakin on eri suuntauksia. Kun lähtee tulkitsemaan toista uskontoa, pitäisi muistaa ottaa nuo eri tulkintalinjat huomioon.

      ”Jos Jeesus on näin opettanut ei kristinuskoon ole voinut alunperin kuulua väkivaltainen autoritaarisyys…”

      Ei todellakaan kuulunut, mutta silti Raamattua on käytetty väkivallan puolustamiseen hyvin moneen otteeseen – eli painotettu aina tiettyjä puolia.

      • kysymyksiä_

        ”Jos Jeesus on näin opettanut ei kristinuskoon ole voinut alunperin kuulua väkivaltainen autoritaarisyys…”

        Miksi sitten Jeesus käski ostaa miekan jos sitä ei saa käyttää? Jeesus käytti itse temppelissä ruoskaa ja riehui kaataen rahanvaihtajien pöytiä?


      • ljbhv
        kysymyksiä_ kirjoitti:

        ”Jos Jeesus on näin opettanut ei kristinuskoon ole voinut alunperin kuulua väkivaltainen autoritaarisyys…”

        Miksi sitten Jeesus käski ostaa miekan jos sitä ei saa käyttää? Jeesus käytti itse temppelissä ruoskaa ja riehui kaataen rahanvaihtajien pöytiä?

        Miekka oli villieläimiä vastaan. Opetuslapset liikkuivat paljon erämaissa kulkiessaan kylästä kylään.


      • AikansaLapsia

        "Kyllä näinkin tulee arvioida mutta muistaa tämän näkökulman pointti – myös kulttuurit ovat evoluution alaisia – eli kehittyvät tiettyjen mallien mukaan."

        Jos rinnalle nostaa saman aikaiset yhteiskunnalliset hallintomekanismit, niin eipä niissäkään kehumista ole ollut. Itsevaltiaiden kuninkaiden ja linnanherrojen ajoista myös yhteiskunta on kehittynyt ja uskonnot siinä sivussa. Vaikka uskontojenhan piti olla kiveen hakattuja.


      • AikansaLapsia kirjoitti:

        "Kyllä näinkin tulee arvioida mutta muistaa tämän näkökulman pointti – myös kulttuurit ovat evoluution alaisia – eli kehittyvät tiettyjen mallien mukaan."

        Jos rinnalle nostaa saman aikaiset yhteiskunnalliset hallintomekanismit, niin eipä niissäkään kehumista ole ollut. Itsevaltiaiden kuninkaiden ja linnanherrojen ajoista myös yhteiskunta on kehittynyt ja uskonnot siinä sivussa. Vaikka uskontojenhan piti olla kiveen hakattuja.

        " Itsevaltiaiden kuninkaiden ja linnanherrojen ajoista myös yhteiskunta on kehittynyt ja uskonnot siinä sivussa. "

        Aivan, emmekä me voi enää palata takaisin johonkin jo menneeseen tilanteeseen.


    • näin_on_

      Koraanissa käsketään leikata kurkut auki vääräuskoisilta. Muslimi joka pitää Koraania Jumalan sanana tottelee sitä. Raamatussa on vastaavia kauheuksia. Onneksi yhteiskunnan lait suojelevat meitä Jumalan sanansa tosissaan ottavilta uskovilta.

      • Muistaakseni se ei ole vääräuskoinen vaan monijumalainen ainakin useimmissa käännöksissä alkuperäiskielestä.


      • Niin kyllä se näin on , että Raamattu kehoittaa myös tappamaan vääräuskoiset ja jopa heidän karjansa . (5. Moos. 13:13-16 )
        Nykyajan kristitystä tuo tuntuu tietenkin brutaalilta mutta veriset jäljet ne ovat kristinuskollakin.


    • Kuinkahan paljon ja kuinkahan kauan Suomessa on ollut islaminuskoisia? Luultavasti aika kauan ja olemme eläneet rinnakkain....

      • TataaritkoEnsin

        Suomen tataarit ovat saapuneet Hesan seudulle 1800 luvun lopussa ja 1900 luvun alussa. Yhteisö taitaa nykyään olla tuhannen hengen luokkaa, mutta hyvin ovat kyseiset islaminuskoiset maahamme integroituneet. En ainakaan ole kuullut valituksia.


    • Joku kirjoitti siellä ylempänä, että viha ja murha ovat sama asia. Ei tietenkään ole, teot ratkaisevat ei ajatukset.

      Vihollisen rakastaminen ajaa asiaa siihen suuntaan, että puolustautuminen olisi ei-sallittua.
      Miksi? Koska marttyyrikuolema on kristillisyyden korkein aste.

      Esimerkkinä jeesus joka vain myönteli syytöksiin. Ja vasta jälkikikäteen syyttää esim. juudasta ja omiaan.

      Nykyiseen oikeuskäsitykseen kuuluu puolustus, eli syytetty saa puolustautua, kuten myös vihollista vastaan saa puolustautua. Vihollista ei tarvitse rakastaa, koska hän on vihollinen. Pitää kuitenkin miettiä, miksi hän on vihollinen, mihin se perustuu? Ja onko asialle olemassa muuta ratkaisua kuten vaikka keskustelu.


      Teologiassa esim, Juudaksella ei ole mitään mahdollisuutta puolustautua, häntä ei myöskään rakasteta vaikka hän ei ole edes vihollinen. Juudaksen tapaus on hyvin epäoikeudenmukainen.

    • Toelogia koki juutalaisuuden vihollisena ja taisteli sitä vastaan sanoin ja teoin pyrkien hävittämään koko juutalaisuuden ja kavaltamaan itselleen lupaukset ja siunaukset, jotka kansalle oli luvattu.

      Teologia taisteli myös filosofiaa vstaan. Kun filosofia sanoi, että Sokrates on viisauden poika, hän toi viisauden alas taivaasta ja vei sen ihmisten keskuuteen. Pani teologia paremmaksi väittämällä että Jeesus on viisaus . Kun viisaus on raamatussa femi sana, ja kreikaksikin Sofia, tuli jeesuksesta näin epämääräinen tyttöpoika.

      'Kutsu viisaus sisareksesi ja ymmärrys ystäväksensi...'

    • "Jeesus käskee rakastaa, Muhammad tappaa.... "

      Jeesus käskee ennenkaikkea uhrautua, luopua kaikesta, isistä ja äideista, siskoista ja veljistä, vaimoista ja lapsista, taloista, ja pelloista, jopa omasta elämästään. Ja erään tarinan lopussa hän sanoo, ja ne, jotka eivät huolineet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.

      • Koraanissa noista kaikista ja vielä maastansa pitää luopua Allahin tähden.

        Koraanissa sanotaan myös: ' Me perimme kaiken. '


    • Kiäntäjä

      Oliko Jeesus hölmö? Ehkä ei sittenkään. Luulenpa että Jeesus tunnistaisi tämän päivän muslimeissa paljon samaa kuin oman aikansa fariseuksissa. Ovat viimeisen profeetan edustajia, pitävät muita uskontoja alempiarvoisina, julistavat pyhän sodan, riitelevät opinkappaleista verissä päin myös keskenään, katsovat että olemme dhummeja, tuskin edes ihmisiä, alistavat naisia jne. Saattaapa olla että Jeesuksemme pitäisi heille tulikivenkatkuisen hurjan saarnan. Näinkin voi olla, että Jeesuksemme ei käskisikään meitä kääntämään heille toistakin poskea.

    • tämä.on.totta

      Jeesus oli Raamatun kovin helvetillä hehkuttaja. Vääräuskoiset hän oli lähettämässä ikuiseen tulipätsiin, että se siitä rakkaudesta

    • Pasi selvästi katselee nyt taas maailmaa patmos-lasien läpi . Hän ei suinkaan romuta filosofi Jari Ehrnroothin kirjoituksia (vaikka varmaan luulee niin) vaan oikeastaan taas paljastaa jonkinasteisen "typeryytensä" tai olisiko pikemminkin sokeutensa asioiden suhteen.

      Pasi on ensin lukenut Ehrnrootin kirjoituksen kuin piru raamattua ja pyöräyttänyt sitten tuotoksensa. Nyt on homma enää sitä vaille, että patmoksen väki tankkaa sen "tajuntaansa" hauki on kala tyylillä ja taas homma toimii kuin junan vessa.

      • "...patmoksen väki tankkaa sen "tajuntaansa" hauki on kala tyylillä ja taas homma toimii kuin junan vessa. "

        Heiltä on ehkä kielletty kriittinen ajattelu?


      • mummomuori kirjoitti:

        "...patmoksen väki tankkaa sen "tajuntaansa" hauki on kala tyylillä ja taas homma toimii kuin junan vessa. "

        Heiltä on ehkä kielletty kriittinen ajattelu?

        Hyvin ymmärsit mitä tarkoitin :)


    • Kuplapuhkee

      Siis kaikki oli vaan verauksia. Matt.13.34. Mark.4:34.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      258
      5706
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      60
      2888
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      94
      2586
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      409
      1686
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      104
      1460
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      30
      1259
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      1209
    8. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      268
      1023
    9. Haapaveen nähtävyys?

      Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      42
      975
    10. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      181
      969
    Aihe