Keitä olivat Nikolaiitat ja mitä on Bileamin oppi?

ToisistaanRiippuvat

Tästä mystisestä seitsemän diakonin lahkosta kerrotaan jo varhain Ignatiulsen kirjeessä: "Karttakaa myös nikolaiittoja, jotka rakastavat nautintoja ja antautuvat parjaavaan puheeseen."

Myös kirkkoisä Irenaeus kirjoitti tästä lahkosta teoksessaan 'Harhaoppeja vastaan' näin: "Nikolaiitat ovat sen Nikolauksen seuraajia, joka oli yksi seitsemästä diakonista, jotka apostolit asettivat. He johtavat ihmisiä elämään hillittömän armon mukaan. Tämän opin luonne on osoitettu jo Ilmestyskirjassa välinpitämättömyytenä aviorikoksiin ja epäjumalille uhratun lihan syöntiin."

Samoin ei Raamattukaan pysy tästä ensimmäisen vuosisadan lopulla olleesta lahkosta vaiti, vaan ottaa sen esiin Efesoksen ja Pergamonin kirjeissä:

》Kirjoita Efesoksen seurakunnan enkelille:

"Näin sanoo hän, jolla on oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja joka käyskentelee seitsemän kultajalkaisen lampun keskellä:

"Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. Kestävyyttäkin sinulla on, olethan joutunut moneen vaivaan minun nimeni tunnustamisen tähden etkä ole antanut periksi. Mutta sitä en sinussa hyväksy, että olet luopunut ensi ajan rakkaudesta. Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja. Ellet tee parannusta, minä tulen luoksesi ja siirrän lamppusi paikaltaan. Siinä teet kuitenkin oikein, että inhoat nikolaiittojen tekoja, joita minäkin inhoan.

"Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa.

》Pergamonin seurakunnan enkelille kirjoita:

"Näin sanoo hän, jolla on kaksiteräinen, terävä miekka:

"Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä Saatanalla on valtaistuimensa. Silti tunnustat horjumatta minun nimeäni etkä ole kieltänyt uskoasi minuun, et edes silloin, kun uskollinen todistajani Antipas surmattiin teidän luonanne, siellä missä Saatana asuu. Mutta kaikkea en sinussa hyväksy: Luonasi on sellaisia, jotka seuraavat Bileamin oppia, tuon miehen, joka opetti Balakille, miten virittää israelilaisille ansa ja vietellä heidät syömään epäjumalille uhrattua lihaa ja harjoittamaan siveettömyyttä. Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikolaiittojen opetusta. Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla.

"Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja.

Bileamin opista voi lukea ja tulkita parhaiten neljännen Mooseksen kirjan luvusta 22:1 lukuun 24:25. Bileamin opista on vaikeaa sanoa, sillä Nikolaiitoista on olemassa vain hyvin vähän tietoa mitä monet ovat käyttäneet omiintarkoituksiinsa hyväksee. Bileam Peorin poika antoi kuitenkin kaksi ennustusta Raamatun mukaan:

1) Ja hän lausui nämä sanat:

-- Näin sanoo Bileam, Beorin poika, näin sanoo mies, joka näkee selvästi, näin mies, joka kuulee Jumalan puhuvan, mies, joka maahan kaatuneena, avoimin silmin, saa katsella Kaikkivaltiaan näkyjä:

Kuinka ihanat ovatkaan sinun telttasi, Jaakob, sinun asumuksesi, Israel! Ne levittäytyvät kuin joenuomat, ne ovat kuin puutarhat virran varrella, kuin aaloepuut, Herran istuttamat, kuin setrit veden partaalla! Vesi läikkyy heidän sangoistaan, ja heidän kylvönsä on runsaasti kasteltu. Heidän kuninkaansa tulee Agagia suuremmaksi, mahtava on heidän valtansa. Jumala toi heidät pois Egyptistä; heillä on villihärän voimat. He ahmivat suuhunsa viholliskansat, purevat murskaksi heidän luunsa, niittävät heidät nuolillaan. Kun he lepäävät, he lepäävät kuin leijona, kuin jalopeura -- kuka uskaltaa häiritä heitä? Siunattuja ovat ne, jotka sinua siunaavat, kirottuja ne, jotka sinua kiroavat.

2) Ja hän lausui nämä sanat:

-- Näin sanoo Bileam, Beorin poika, näin sanoo mies, joka näkee selvästi, näin mies, joka kuulee Jumalan puhuvan, joka saa tietonsa Korkeimmalta, mies, joka maahan kaatuneena, avoimin silmin, saa katsella Kaikkivaltiaan näkyjä:

Minä näen tämän, mutta se ei tapahdu vielä, minä katselen tätä, mutta se ei vielä ole lähellä. Tähti nousee Jaakobin keskeltä, valtiaan sauva Israelista. Se murskaa Moabin ohimot, kaikkien Setin jälkeläisten kallot. Edom joutuu voittajan omaksi, Seir vihollisten käsiin. Israel tekee voimallisia tekoja, Jaakobista polveutuu hallitsija, joka tuhoaa vihollisensa, vaikka he suojautuvat kaupunkeihin.

Mutta oli miten oli, nikolaiittojen mystinen lahko pysyy mysteerinä. Jokin kilpaileva liike se kuitenkin oli, minkä vuoksi se julistettiin harhaopiksi, ja se pyrki vaikuttamaan Vähä-Aasian seurakunnissa, jopa ehkä jo apostoli Paavalin Efesolais kirjeiden aikaan.

34

2658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nostan tämä ihan siksi, että palstan Raamatuntuntijat voivat vastata.

    • Nykykirkontouhua

      "Tästä mystisestä seitsemän diakonin lahkosta kerrotaan jo varhain Ignatiulsen kirjeessä: "Karttakaa myös nikolaiittoja, jotka rakastavat nautintoja ja antautuvat parjaavaan puheeseen."

      Myös kirkkoisä Irenaeus kirjoitti tästä lahkosta teoksessaan 'Harhaoppeja vastaan' näin: "Nikolaiitat ovat sen Nikolauksen seuraajia, joka oli yksi seitsemästä diakonista, jotka apostolit asettivat. He johtavat ihmisiä elämään hillittömän armon mukaan. Tämän opin luonne on osoitettu jo Ilmestyskirjassa välinpitämättömyytenä aviorikoksiin ja epäjumalille uhratun lihan syöntiin.""

      Myös nykyinen kirkko suosii erilaisten himojen lanseeraamista hyväksyttäväksi perustellen, että armo kantaa.

    • raamatunlukija

      Heikki Räisänen kirjoitti nikolaiitoista muistaakseni Aimo T. Nikolaisen juhlakirjassa vuosia sitten. Häntäkin näytti asia kiinnostavan. En muista mihin hän päätyi.

    • Jipk

      No nikolaiitat ovat tekstin mukaan ryhmä, joilla on yhteisesti sovittuja oppeja. Koska tuolloin elettiin miesvaltaisessa yhteiskunnassa ovat he siis olleet veljeskunta. Raamattu puolestaan on kirja, jossa monesti esiintyvä ilmiö , asia tai tapaus saa merkityksen sekä tekoaikaan, että tulevia polvia varten tulevaisuudessa.
      Näin on laita tässäkin nikolaiittojen kohdalla eli meidän tulee miettiä mitä nikolaiitat olisivat tai edustavat meidän ajassamme. Lisävalaistusta asiaan antaa ilmestyskirjan muut kirjeet seurakunnille esim . Tämä teksti osoitettiin Smyrnalle Ilm.2:9: "Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi -- sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole -- Saatanan synagogaa he ovat! "
      Tämä taas Filadelfialle: Ilm. 3:9" 9 Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. Minä panen heidät tulemaan luoksesi ja kumartumaan maahan jalkojesi edessä, ja he ymmärtävät silloin, että sinä olet minun valittuni. "
      Näistä näemme, että myös toisia seurakuntia varoitellaan tietyistä ryhmistä ihmisiä. Valejuutalaisia sanotaan ihan suoraan Saatanan synagoogaksi eli Jumalan tahdon vastaiseksi ryhmittymäksi, siis myös kristinuskon vastustajiksi. (Mainitaan nyt tässä, että saatananpalvojathan haluavat toimia päinvastoin kuin raamattu opettaa.) Niputan nikolaiitat syvimmältä luonteeltaan samankaltaiseksi kristinuskon vastaiseksi järjestöksi, kuin saatanansynagoogalaiset. Tosin nikolaiitat ovat saattaneet päällepäin näyttää ihan hyväksyttävältä, mutta se on ollut ja on vain silmänlumetta. Mikä porukka sitten voisi näyttää nykypäivän nikolaiitoilta. Olisiko se kenties salaperäinen Jesuiittalaitos?
      Jesuiitoilla on paljon hyväntekeväisyystoimintaa ja päällepäin tämä reformaatiota vastustamaan noussut järjestö näyttää toimivan hyvän puolesta katolisen kirkon sisällä mm' kouluja ja koulutusta ylläpitäen. Synkkätotuus paljastaa sen, että paljon on maailmalta tapauksia siitä kuinka jesuiittakoulujen papit ovat syyllistyneet pedofiliaan. mm. Filippiinien presidentti Dutarte on sanonut tulleensa raiskatuksi katolisen papin toimesta nuoruudessaan. Jesuiittojen sanotaan myös hallitsevan katolisen kirkon mittavia rahavaroja ja ohjaavan hallituksia vapaamuurareiden ja muiden salaseurojen kautta.
      Varmasti helposti löytyy matskua vaikka haulla jesuits exposed.
      Eli vastaan, että nikolaiittojen nykyajan vastinetta hakiessa, ainakin kristinuskonvastaisena veljeskuntana vapaamuurarit on sellainen. Todennäköisesti myös jesuiitat.

    • Emme tiedä. Wikipedia kertoo:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikolaiitat

      "Nikolaiitoista ei tiedetä muuta kuin maininnat Ilmestyskirjassa (Ilm. 2:6,15), jossa heidän sanotaan seuraavan "Bileamin oppia, tuon miehen, joka opetti Balakille (Moabin kuninkaalle), miten vietellä israelilaiset harjoittamaan siveettömyyttä". Raamatun vuoden 1992 käännöksen alaviitteessä kerrotaan nikolaiittojen olleen "seurakuntaa uhannut lahko". Eusebiuksen mukaan lahko oli lyhytikäinen; siitä ei löydy jälkeäkään vuoden 200 jälkeen. On epävarmaa onko heillä mitään tekemistä Nikolauksen kanssa, joka mainitaan Apostolien teoissa (Ap.t. 6:5)."

      Eusebiuksenkin tieto asiasta linee heikkoa, sillä hän eli useita sukupolvia myöhemmin, noin 275–339, ehkä kuulopuheita tai epävarmoja kirjallisia lähteitä.

      Vanhan testamentin aikuisesta Bileamista tiedetään jotakin, mutta mitä hänen oppinsa olisi tarkoittanut kristilliselle lahkolle, on tietomme ulottumattomissa. VT:n Bileamista tietoa hakusanalla < Bileamin oppi >.

    • jotainselitykseksi

      Jos oikein muistan, jossain nikolaiittoja seliteltiin gnostilaisiksi. Nimityksiä gnostilainen, manikealainen, jne. lienee käytetty joskus varsin umpimähkään, kun on haluttu syytellä joitakin aavistellen, että joku harhaoppi on kyseessä, tietämättä kovin tarkkaan.

      Mutta tuossa Biblegateway-sivuston linkissä jotain tämänkaltaista asiaa/väitettä. Alun perin Nicolaus oli opettanut lihan hallitsemista kurituksella (?). Mutta nikolaiitat väänsivät tämän opetuksen tarkoittamaan, että lihaa voisi kohdella miten hyvänsä, ja siitä syytä päädyttiin Nikolauksen opin vastakohtaan lopulta, hävyttömään moraalittomuuteen.

      <<< Nicolaus, according to Irenaeus, had taught that “the flesh must be abused.” By this he had meant that the body must be buffeted to be kept under control. The Nicolaitans changed his teaching to mean that the flesh could be treated in any fashion, that the flesh was insignificant and of no concern. Thus a man could live in any fashion that he wished; all of which led to shameless immorality. On the basis of this teaching the followers of Nicolaus practiced all kinds of wickedness. >>>

      Bileam-aiheelle löytyy selityksiä Raamatusta. http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=bileam&kirjat=kr

      • Jipk

        No tuo lihankurittamisen oppihan kävisi sitten yksiin sen kanssa, mitä jesuiitta veljeskunnan perustanut Ignatius Loyolakin harjoitti.
        Laitan tähän perään joitakin eriaikakausina eläneiden kuvauksia näistä aikamme nikolaiitoista.

        Alberto Rivera 1935-1997 ex-jesuiitta
        Mitä ylemmäs pääsin Jesuiittalaitoksen hierarkiassa, sitä enemmän kohtasin korruptiota järjestelmässä. Minut kutsuttiin ottamaan osaa salaiseen mustaan messuun, yhdessä korkean tason jesuiittojen kanssa, (mukaan lukien johtavan jesuiittakenraali Pedro Arrupen) luostarissa pohjois-Espanjassa. Kun polvistuin suutelemaan korkeassa palveluvirassa olleen sormusta, huomasin sormuksessa tunnuksen joka sai vereni kylmenemään. Se oli vapaamuurarisymboli (harppi ja suorakulma) Asia jota vihasin ja jota vastaan minua oli opetettu taistelemaan. Sain tietää myös, että Jesuiitta kenraali oli vapaamuurari ja Espanjan kommunistisen puolueen jäsen.
        Abraham Lincoln Usa:n presidentti
        Tämä kansalaissota (1860-1865) ei olisi koskaan voinut alkaa ilman pahaa vaikutusta jesuiittojen taholta. Me olemme paavilaisuudelle velkaa sen, että maamme nyt on punattu sen jaloimpien poikain verellä. Vaikka oli olemassa suuria erimielisyyksiä etelän ja pohjoisen kesken orjuuden asiassa, ei Jeff Davis tai kukaan muukaan konfederaation johtavista henkilöistä olisi uskaltanut tehdä hyökkäyspäätöstä, elleivät olisi saaneet sellaisia demokratialla naamioituja lupauksia jesuiitoilta, kuin rahoitus ja katolisten apu jopa Ranskaa myöten olisi ollut saatavilla, jos he vain hyökkäisivät pohjoista vastaan……..
        …….Protestantit sekä pohjoisessa, että etelässä varmasti yhdistäisivät voimansa poistaakseen katoliset papit ja jesuiitat, jos he oppisivat tietämään kuinka papit, nunnat ja munkit, joita päivittäin rantautuu maahamme, nimekkeenään uskontonsa saarnaaminen, eivät ole muuta kuin paavin, Napoleon III:n ja muiden euroopan despoottien lähettiläitä, tarkoituksenaan painaa alas instituutioitamme, vieraannuttaa kansalaistemme sydämet perustuslaeistamme, tuhota koululaitoksemme, ja valmistella anarkialle valtaa, kuten he ovat tehneet Irlannissa, Meksikossa ja Espanjassa ja kaikkialla missä ihmiset haluaisivat elää vapaasti……
        …. ”Olen niin iloinen, saadessani tavata teidät jälleen”: hän sanoi. Te näette, ettei ystävänne Jesuiitat vielä ole tappaneet minua. Mutta he totisesti olisivat sen tehneet, kulkiessani heille uskollisimman Baltimoren kaupungin läpi, ellen olisi sotkenut heidän suunnitelmansa, kulkien ohi tuntemattomana, joitakin tunteja ennen kuin odottivat saapumistani.
        ” Uusia salamurhahankkeita on tutkittu päivittäin, niin raakalaismaisten olosuhteiden sävyttämänä, että mieleen tulee Pärttylinyön verilöyly ja ruutivarasto liitto. Me koemme, tutkimusten tuloksena, että näillä hankkeilla on samat murhataiteen mestaroijat taustalla, ..jesuiitat.
        ”Niin monta juonikuviota on jo tehty henkeäni vastaan, että on suuri ihme, että ne kaikki ovat epäonnistuneet, vielä kun ajattelemme, että valtaosa niistä hankkeista on ollut taitavien roomalaiskatolisten murhaajien käsialaa, todistetusti jesuiittojen kouluttamina.”
        John Adams Usa:n toinen presidentti
        Minun historian tuntemukseni jesuiitoista ei ole lennokas kieleltään, mutta sitä vahvistaa kyseenalaistamattomat viranomaislähteet, se on seikkaperäinen ja hirvittävä. Heidän etujen palautuksensa todella on askel kohti pimeyttä, raakuutta, petollisuutta, despotismia ja kuolemaa. Minä en pidä jesuiittojen esiintulosta. Jos joskus on ollut ihmisryhmä joka on ansainnut iankaikkisen kirouksen sekä maanpäällä, että helvetissä, niin se on tämä Loyolan seura sitten.


    • lisäädataa
    • JoskuJakanen

      Kenties myös Juudan ja Pietarin kirjeissä viitataan nikolaiittoihin, kun puhutaan uskovien keskuuteen pujahtaneista harhaopettajista erittäin kovaan sävyyn!?

      • LöytyyListaksiAsti

        Jaakobin johtamalle apostoliselle liikkeelle muodostui kova pala purtavaksi kun syntyi kilpailevia lahkoja. Ensimmäisen vuosisadan puolivälin jälkeen kilpailtiin muumuassa nikolaiittojen (Nikolaus), simonilaosten (Simon Magus), apolloslaisten (Apollos tai Johannes Kastaja), montanolaisuus (Montanus tai farisealaiset), gnostilais-kristittyjen (gnostilaiset), ebioniitit (essealaiset?) ja nasareenit (Jeesus Nasaretilainen?). Nuo sulkeissa olevat nimet ja ryhmät ovat apostolisen liikkeen kanssa kilpailevien lahkojen olettuja perustajia. Pietari, Jaakob ja Johannes saattavat viita todennäköisesti mihin tahansa näisyä harhaopeista.


    • Vaikka emme tiedä mitä nikolaiitat ja Beorin opin kannattajat tarkalleen opettivat, asiasta tietäviä kehotiin kuitenkin karttamaan.

      Takoitushan on ihan selvä, sekä eriseuroissa että yksittäisissä aivoissa syntyneitä tulkintoja tulee välttää, sillä ne ovat Kristuksen ja Pyhän Hengen ohjaaman kirkon opetuksen vastaisia.

    • HelmiäSioille39472

      Jos luterilaisessa kirkossa on Jeesus-kuva alttarin luona, ja sitä kumarrellaan esim. ehtoollisella käydessä, niin sitten tuo kuvanpalvonta on periaatteessa epäjumalanpalvontaa ja tuo ehtoollinen epäjumalalle uhrattua? Eli hengellinen aviorikos kuten VT:n symboliikassa puhutaan portto Israelista, joka huorasi muiden "jumalien" kanssa.

      Siinä luterilaisessa kuvanpalvonnassa ja siihen liitetyssä ehtoolliskumartelussa on jotain Bileamin eksytyksen kaltaista. Toki voidaan muistuttaa ja huomauttaa, ettei Raamattu tarkkaan kuvaile nikolaiittojen eksytyksen sisältöä.

      Ilmestyskirja:
      2:14 Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat.

      • Jipk

        Tekstistäsi huomaa, ettet ole kristitty, koska kristitty tietää, että Jeesus itse kehotti nauttimaan ehtoollista jota ilman meillä ei ole elämää itsessämme ( Joh.6). Ehtoollinen on uskomme vahvistukseksi. Olet varmaan niitä jotka hakevat merkityksiä ensisijaisesti kuvasymboliikasta, vaikka niillä ei olisi mitään relevanttia merkitystä asiassa. Kun tulet kirkkoon katso onko siellä keskeisesti esillä ristiä, jos on niin silloin olet kristillisessä kirkossa.
        Käsittelemässämme tekstissä Jeesus kertoo inhoavansa nikolaiittojen tekoja. Raamatussa mm. apostolien teoissa puhutaan siitä kuinka tulee pitäytyä epäjumalille uhratun lihan, veren ja lihan josta verta ei ole laskettu syönnistä, samoin on sanottu haureudesta. Olen joskus kuullut, että nuo erityisesti liittyisivät rituaalimenoihin joita oletettavasti tapaa okkultismissa nykyäänkin. Nyt on edellä viestiketjussa todettu, että asiayhteytensä puolesta nikolaiitat olivat saatanansynagoogalaisten ohella kritinuskonvastainen. veljeskunta. Ei näin ollen olisi yllätys kun heidän menoihinsa kuului bileamin opin okkultistisia rituaalimenoja. Samankaltaisia menoja harjoittavat nykyään vapaamuurarit hierarkiansa huipulla.


    • HäivyVehkeilemästä

      >>> Tekstistäsi huomaa, ettet ole kristitty, koska kristitty tietää, että Jeesus itse kehotti nauttimaan ehtoollista jota ilman meillä ei ole elämää itsessämme ( Joh.6). Ehtoollinen on uskomme vahvistukseksi. Olet varmaan niitä jotka hakevat merkityksiä ensisijaisesti kuvasymboliikasta, vaikka niillä ei olisi mitään relevanttia merkitystä asiassa. Kun tulet kirkkoon katso onko siellä keskeisesti esillä ristiä, jos on niin silloin olet kristillisessä kirkossa. <<<

      Sinä itse olet valehteva liero saatanan kirottu paska, joka sotkee asioita esittääkseen valheellisia syytöksiä. Ei viestissä ehtoollista vastustettu, vaan saatananpalvontaa, kuvanpalvontaa, Bileamin eksytystä. Kiinnostaisi tietää, mikä kirottu sinä olet - tekopyhä pastoriko, joka alttarilla vaatii ihmisiltä kumarruksia.

      2.Mooseksen kirja:
      20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
      20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat

      1.Korinttolaiskirje:
      10:19 Mitä siis sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin?
      10:20 Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista.
      10:21 Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.
      10:22 Vai tahdommeko herättää Herran kiivauden? Emme kaiketi me ole häntä väkevämmät?

      • Jipk

        nimim. häivyvehkeilemästä kirjoitti: "Sinä itse olet valehteva liero saatanan kirottu paska, joka sotkee asioita esittääkseen valheellisia syytöksiä. Ei viestissä ehtoollista vastustettu, vaan saatananpalvontaa, kuvanpalvontaa, Bileamin eksytystä. Kiinnostaisi tietää, mikä kirottu sinä olet - tekopyhä pastoriko, joka alttarilla vaatii ihmisiltä kumarruksia."

        Täytyy vastata tähän jottei jäisi kuvaa, että olisin jotenkin säikäytettävissä rumista sanoista.
        Tuossa viestissä, johon viittaat, vihjailtiin luterilaisen ehtoollisen olevan mahdollisesti epäjumalanpalvelusta, sillä perusteella että sen yhteydessä kumarreltaisiin kuvia. Tuo väite taas kertoo tietämättömyydestä ehtoollisen suhteen, mikä puolestaan viittaa siihen ettei asianomainen käy ehtoollisella. Esim. Luther on määritellyt raamatun pohjalta, että kristitty on sellainen joka käy ehtoollisella. Nyt kuitenkin ehtoollisen pääroolissa on Jeesuksen Kristuksen vastaanottaminen ehtoollisessa, kun Jumalan Sana asetussanoissa yhdistyy aineeseen. Ehtoollinen onkin näkyvää Sanaa ja uskoen, Jeesuksen vastaanottamisen kautta syntien anteeksiantamuksen ateria. Se onko taustalla jokin kuva, ei ole pääroolissa.
        On kuitenkin suotavaa, että kuva olisi sellainen, joka muistuttaa ihimisiä Jeesuksen sovitustyöstä ristillä jotenkin. Jos alttaritauluna olisi esimerkiksi kuva aku ankasta, olisi se kovin tunnelmaa rikkovaa ja epäkunnioittavaa. Varmaan siksi kirkkomaalareille on annettu valtuudet maalata jotain sellaista, joka kuvien kautta opettaisi ihmisiä raamatusta, etenkin aikoina jolloin lukutaito ei ollut vallitsevaa. Ehtoollisella, kuten muutenkin ,meidän ei tule jäädä katsomaan omiin virheisiimme tai omiin mahdollisuuksimme sovituksen asiassa, vaan ristin voittajaan, joka on sovittanut syntimme. On vain hyvä jos kirkossa on krusifiksi tai tyhjä risti, muistuttamassa meitä, kuoleman, maailman ja Perkeleen voittajasta.

        Tuo lainaamasi 2. mooseksen kirjan kohta on hyvä muistutus siitä, ettei meidän tule muodostaa mielikuviemme mukaista Jumalaa. Kyse tuossa onkin siitä, että meidän tulee "nähdä" Jumala vain raamatun ilmoituksessa. Ei asettaa Jumalaa johonkin meille sopivaan muottiin ja näin tehdä Jumalasta epäjumala. Eikä tietenkään myöskään palvoa sitten epäjumalia, jotka ovat vain petosta ja vievät meidät pois elävän Jumalan luota ja yhteydestä.

        Lainaamasi kohta korinttolaiskirjeestä on tärkeä muistutus siitä, ettemme voi palvoa kahta jumalaa. Joko olemme Jumalan omia tai sitten kuulumme maailmaan. Raamattu puhuu muutamissa kohdin mammonasta yhtenä epäjumalana. Jumala onkin oikeastaan yksittäiselle ihmiselle, se johon hän laittaa toivonsa. Lähetyskentiltä kuulee sitä, että jotkut heimokansojen edustajista pitävät vielä kristyiksi tultuaan kiinni vanhoista pakanallisista perinteistä tai jopa rituaaleista. Se on vaarallista leikkiä, jossa ihminen voi uudelleen joutua henkivaltojen vangiksi. Tälläisestä raamattu varoittaa. Nämä Bileamin opit kuuluvat tähän likeisesti. Nykyajan länsimaisesta saatananpalvonnasta tihkuu tietoja esim. Pizzagate paljastusten kautta. En halua mennä noiden kammottavien rituaalien ykstyiskohtiin tässä, mutta epäjumalille uhrattu liha ja verenjuonti ovat siellä osana mukana.

        Olen nykyisin tehdastyöläinen. En ole saanut teologista koulutusta.


    • jomking

      Menee vähän arvailun puolelle. Olisikohan tämä Bileamin oppi sama kuin Bilteman!!

      • BiltemaNixon

        Nikolait oli tietysti viime suosisadan presitentti Nixonin seuraajia, tukijoita ja kannatajia.


    • HalooMitäHäh

      Ei luulisi olevan vähäpätöistä, eikä mitätöntä, kuollaanko tai sairastellaanko syystä, että ehtoollinen on hoidettu väärässä järjestyksessä. 1. Kor 11:30. Vanha testamentti on pullollaan Jumalan jyrinää kuvanpalvontaa vastaan. Että kuinka mieletöntä se on. Jumala ei ole vaatinut kuvia tekemään, vaan on päinvastoin KIELTÄNYT jumalankuvat.

      Varsin kummallista myös Jipk:n kommentointi tässä keskustelussa henkilöä vastaan, joka asiasta huomautti. Että sinä muka perustat jotain kuvasymboliikkaan. Jipk vaikuttaa olleen vääntämässä asiat täysin nurin päin kuin perkele - joko vahingossa, tai sitten tahallaan valehdellen luikerrellen, tai sekä-että.

      Tuo luikertelu on varsin tyypillistä Suomi24:n uskonnon palstoilla. Kun lahkolaista, ehkä Lutherin lahkon jäsentä, nuhdellaan väärästä pelastusopista tai väärästä tavasta, niin vastauksena on luikertelua ja herjaa. Tuntemattomalle ihmiselle: sinä et ole uskova, sinä et ole tätä, sinä et ole tuota. Ihmiselle, jonka uskomisista ja uskomatta jättämisistä EI TIEDETÄ YHTIKÄS MITÄÄN. Tämä herjanheitto on lahkolaisten yleinen tapa, kuten Raamatussa sanotaan pilkkaajan nuhtelemisessa tapahtuvan. Sananlaskut 9.

      Jos mukamas oikean näköisiä asioita tehdään väärässä järjestyksessä, se voi olla syntiä. Esim. Saul oli kysyvinään Jumalalta noitavaimon kautta - kuolleen Samuelin kautta, mutta Raamattu kertoo, että Saul EI KYSYNYT Jumalalta, vaan saatanalta! Aivan vastaava asia on tämä väärä ehtoollinen. Tämän keskustelun tarkoituksena ei ole jankata siitä, mikä on ehtoollinen, tai onko ehtoollinen jossain asetettu, tai onko tämä rippikoulun alkeisoppitunti. Aiheena on Bileamin eksytys. Jos asialle ei ole mitään parempaa selitystä Jipk:lla, kuin mitä keskusteluun jo tuotu on, niin miksi ilmestyi heittämään epäasiallista herjaa asian vierestä, ja tuntematonta henkilöä ottamaan puheenaiheeksi.

      Mutta tämä väärän ehtoollisen asia on aivan vastaavanlainen kuin Saulin kysyminen noitavaimolta. Tekopyhät kirotut perkeleet ovat tekevinään jotain hyvää väärällä jumalanpalveluksella, sikäli kuin edes Jumalaa palvelevat, vaan perkeleitä.

      Sananlaskut:
      9:7 Joka pilkkaajaa ojentaa, saa itsellensä häpeän, ja häpeäpilkun se, joka jumalatonta nuhtelee.

      Matteuksen evankeliumi:
      7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.

      1.Korinttolaiskirje:
      11:17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
      11:18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
      11:19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
      11:20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
      11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
      11:22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
      11:23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      11:24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
      11:25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
      11:26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
      11:27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      11:28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
      11:29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      11:30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      11:31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
      11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
      11:33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
      11:34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

      1.Aikakirja 10:13 jne. kertoo Saulista eri näkökulmaa kuin mikä käsitys hänellä itsellään tuntui olevan toiminnasta. Vastaavastiko kertoisi Jumala Jipk:sta? Ja ev.lut.kirkosta?

      • Jipk

        Hallomitähäh:"Ei luulisi olevan vähäpätöistä, eikä mitätöntä, kuollaanko tai sairastellaanko syystä, että ehtoollinen on hoidettu väärässä järjestyksessä. 1. Kor 11:30. Vanha testamentti on pullollaan Jumalan jyrinää kuvanpalvontaa vastaan........jne"

        Myönnän, että olen hiukan laiska enkä jaksaisi käydä tätä keskustelua, varsinkin kun en oikein saa otetta kirjoittajan tekstistä siinä missä hänen mielestään ev-lut ehtoollinen nyt sitten on järjestykseltään väärä. Edellisellä kerralla jo toin sen, että kuvienpalvonnalla ei ole ev.lut ehtoollisessa roolia.
        En nyt löydä tästä kysymystä. Mutta jos lähdetään tuosta Saulista, niin totta raamattu kieltää yhteyden pitämisen vainajiin eli esim. noituuden muoto spiritism,i on selkeästi raamatun ilmoituksen vastaista. Koska en tiedä miten kirjoittaja ajattelee tämän liittyvän ehtoollisen oletan sen juontuvan siitä mitä seurakuntamme opettavat siitä, että ehtoollisalttarilla me täällä ajassa elävät muodostamme puolikaaren joka jatkuu ympyräksi iäisyyteen poisnukkuneiden muodostaessa puolikaaren toisen puolen. Tähän viittaa raamatunkohta Hepr 12:1"Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin."
        Eli kyseessä on vain sen muistaminen, että iäisyys alkaa jo täällä maanpäällä uskossa Jeesukseen ja jatkuu sitten taivaassa vaihtuen siellä Jeesuksen näkemiseen kasvoista kasvoihin. Ehtoollisella emme kohtaa poisnukkuneita, vaan kohtaamme Jeesuksen Kristuksen.

        Laitan tähän Lutherin ennen ehtoollista rukouksen, Kommentoin suluissa sitä siltä osin kuin katson tässä yhteydessä sopivaksi.
        "Herra on totta etten ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle, mutta minä tarvitsen sinun apuasi ja armoasi.
        ( Tässä on perusedellytys ehtoollisvieraalle, hän tarvitsee Jeesusta. On myös hyvä huomioida, että armon asiassa meillä ei ole mitään itsellä tuotavaksi Jeesukselle. Tulee olla kuin lapsi, joista Jeesus sanoo: "totisesti jos ette ota Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, te ette sinne pääse")
        Sinä kutsut minut pöytääsi ja sanot minulle, arvottomalle, että saan kaikki synnit anteeksi sinun ruumiisi ja veresi kautta, jos syön ja juon sen tässä sakramentissa.
        ( Olin kerran paikallisseurakuntamme konfirmaatiomessussa ehtoollisjonossa johon tuli nuori isä lapsiperheensä kanssa. Isä selitti leikillisesti lapsille ehtoollista, että iskä menee vähän juomaan mehua ja syö leipää. Pakkohan siihen oli todeta, että ehtoollisella otamme vastaan Jeesuksen ruumin ja veren. Tuo on nyt se tilanne johon 1. Kor 11:25-29 viittaa. )

        Rakas Herra, sinun sanasi on varma, sitä minä en epäile ja siksi syön ja juon sinun kanssasi. Tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan"
        (Näin mekin tartumme ehtoollisessa, Lutherin tavoin, sanan lupauksiin ja otamme armon uskolla vastaan sekä heitämme järkemme päätelmät jorpakkoon)


    • byyyhhh

      Bileamin oppi ja nikolaiiittain oppi ovat eri asioita niinkuin Raamattukin selvästi ilmoittaa.

      Nikolaiiittain oppi tarkoitaa sitä, että seurakunta jaettiin "papistoon" ja "maallikoihin" ja maallikoilta kiellettiin Raamatun lukeminen ja puhuminen seurakunnassa. Seurakunta jaettiin toisin sanoen kasteihin, parempiin ihmisiin ja vähempiarvoisiin ihmisiin.

      Jeesus oli sanonut:"Te olette veljiä keskenänne."

    • Ei.nikolaiitta

      Juuri niin.

      “Niin on myös sinulla niitä, jotka samoin pitävät kiinni nikolaiittain opista.” Ilm.2:15
      Sana nikolaiitta tulee kahdesta kreikkalaisesta sanasta: nikoa, joka merkitsee hallita, ja lao, joka merkitsee maallikkokansaa. Nikolaiitta merkitsee maallikkokansan hallitseminen.
      Minkä tähden tämä sitten on niin hirveää?
      Koska Jumala ei ole koskaan asettanut seurakuntaansa sellaisten johtajien käsiin, joilla on poliittinen mieli. Hän on asettanut kutsumiansa, Hengellä täytettyjä miehiä huolehtimaan seurakunnastaan, sellaisia, jotka elävät Sanasta ja johtavat seurakuntalaisia ruokkimalla heitä Sanalla. Hän ei ole jakanut kansaansa eri luokkiin, niin että joukkoja tulisi johtaa pyhä papisto. Tosin johtaminen olkoon pyhä asia, kuten koko seurakunta pyhä.
      Sitä paitsi ei missään Sanassa lue, että vain viranhaltijapapit ja saarnaajat olisivat välittäjiä Jumalan ja kansan välillä. Raamatussa ei ole kirjoitettu, että heidän tulisi olla erilliskorokkeella omavaltaisen jumalanpalveluksensa aikana. Jumala tahtoo, että kaikki yhdessä rakastaisivat ja palvelisivat Häntä. Nikolaiittain oppi on Jumalan säädöksiä vastaan, sillä se erottaa saarnaajat muusta Jumnalan kansasta ja tekee johtajista yliherroja eikä palvelijoita.

      Näyttää siltä, että nikolaiittain oppi kätkeytyy kahteen sanaan: vanhimmat ja kaitsijat. Vaikka itse Raamattu osoittaa, että seurakunnassa on monta vanhinta, joku alkoi opettaa, että yhdellä piispalla on korkeampi virka kuin toisilla ja arvovaltaa ja määräämisvaltaa vanhimpien yli.
      Hän on vanhin, ei sen tähden, että hänet olisi valittu äänestämällä tai asetettu siihen tehtävään, vaan koska hän on hengellisesti kypsempi, harjaantuneempi - eikä vasta-alkaja. Hän on luotettava kokemuksen perusteella ja hänessä on todistettavasti kristityn paimen-ominaisuuksia.

      Piispat eivät pysyneet Raamatun opissa, vaan väärensivät hänen sanansa ihan sitä kokemusta vastaan josta Paavali kertoi Efeson vanhimmille Miletossa. (Apt.20:18-36) Jakeessa 17 luemme, että vanhimmat kutsuttiin paikalle, ja jakeessa 18 heitä nimitetään kaitsijoiksi. Ja nämä piispat, joilla epäilemättä oli poliittinen mieli ja vallanhimoa, väittivät, että Paavali olisi tarkoittanut sellaista, että kaitsijat olivat jotakin enemmän kuin paikalliset vanhimmat, joiden virallinen tehtävä koski ainoastaan omaa seurakuntaa. Heille “piispa” tuli merkitsemään miestä, jolla oli laajennettu arvovalta paikallisten johtajien yli. Tällainen käsite ei ole raamatullinen eikä historiallinen; kuitenkin sellainen mies kuin Polykarpuskin, piti kiinni sellaisesta järjestyksestä, nikolaiittain opista.
      Se, mikä näin ollen alkuaikana alkoi tekona, muodostui kirjaimelliseksi opiksi, ja näin on tänäkin päivänä Piispat vaativat valtaa toisten yli saadakseen heidät toimimaan omien toivomustensa mukaisesti. Tämä kieltää Pyhän Hengen johtajuuden. Pyhä Henki sanoi esim. Apt.13:2 kohdassa: “Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut.”

      Matt. 20:25-28 luemme: “Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: ”Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan. Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne, ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne; niin kuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.”
      Ja edelleen Matt. 23: 8-9: “Mutta te, älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.”

      Rooman tapana oli hajottaa ja hallita. Sen rautaiset hampaat repivät ja tuhosivat. Ja se jonka Rooma tuhosi, ei pystynyt enää nousemaan, minkä myös Kartagon tuho todistaa. Tämä sama rautainen luonne jatkui, kun se nousi valheellisena kirkkona, ja sen politiikka on jatkuvasti ollut sama: hajottaa ja hallita. Se on nikolaiittain oppi, jota Jeesus vihaa.

      On historiallinen tosiasia, että kun itsensäkorottajien harhaoppi pesiytyi seurakuntaan, muutamat rupesivat tavoittelemaan piispan virkoja sillä tuloksella, että nämä virat annettiin poliittisille miehille, joilla oli enemmän koulutusta ja aineellista menestystä kuin muilla. Inhimillinen tieto ja ihmisten laatimat ohjelmat ottivat sen paikan, joka oli kuulunut jumalalliselle viisaudelle, ja Pyhä Henki ei saanut pitää valvontaa. Tämä oli todella järkyttävää ja pahaa. Piispat rupesivat väittämään, että näkyvä kristityn vaellus ei ollut tarpeellinen Sanan palveluksessa tai kirkonmenoissa, sillä uskonnon juhlamenot ja ulkomuodot merkitsivät heille enemmän kuin Raamattu.

      Tämän ihmisen laatiman opin mukana, joka merkitsi sitä, että piispat korotettiin sellaiseen arvoon, jota Raamattu ei anna heille, tuli seuraava askel: NIIDEN TITTELIEN JAKAMINEN ARVOASTEISIIN, jotka rakentuivat uskonnollisen PAPPISVALLAN PERUSTALLE.

    • Kukakukinonjne

      Tässä tietoa seitsemän seurakunnan enkeleistä.

      Ilmestys 2 luku jakeet 1-7 Efeson srk;n enkeli on Remiel. Ilmestys 2 luku jakeet 8-11 Smyrnan srk:n enkeli on Daniel, Danielin kirjan päähenkilö. Ilmestys 2 luku jakeet12-17 Pergamonin srk:n enkeli on ? Ilmestys 2 luku jakeet 18-23 Tyatiran srk:n enkeli on Sarakael. Ilmestys 3 luku jakeet 1-6 Sardeen srk:n enkeli on Raguel. Ilmestys 3 luku jakeet 7-13 Filadelfian srk:n enkeli on Daavid, Salomon poika. Ilmestys 3 luku jakeet 14-18 Laodikean srk:n enkeli on Salomon, Daavidin isä.

    • Oikeaakin.siis.on

      Hyvä selitys nimimerkki "ei nikolaiitta". Paras lukemani.

    • Bileaminkohtalo

      13:22 Muiden mukana, jotka kaatuivat, israelilaiset surmasivat miekalla myöskin Bileamin, Beorin pojan, tietäjän.

    • PuuttuukoViisautta

      Sydämet auki , ottakaa Jeesus vastaan jos kuka on sydämensä oven pitänyt säpissä Jeesuksen sisäänkirjautumiselta.

    • Lutherström

      En muista mistään aiemmin lukeneeni, että ehtoollisella "otetaan armo vastaan" tai "otetaan Jeesus vastaan". Mistä peräisin ovat tuonkaltaiset väitteet? Veikkaisinko, että ei ainakaan luterilaisuuden oppikirjoista?

      • Jipk

        Et näemmä käy luterilaisissa messuissa. Tuo kun mainitaan jo liturgiassakin. Että eipä kai tästä sitten enempää näin luterilaisuus palstalla.


    • Näin.minäkin.uskon

      "Nikolaiiittain oppi tarkoitaa sitä, että seurakunta jaettiin "papistoon" ja "maallikoihin" ja maallikoilta kiellettiin Raamatun lukeminen ja puhuminen seurakunnassa. Seurakunta jaettiin toisin sanoen kasteihin, parempiin ihmisiin ja vähempiarvoisiin ihmisiin."

    • Lutherström

      Tuo että ehtoollisella "otetaan armo vastaan" tai "otetaan Jeesus vastaan" kuulostaa melkein samalta kuin ratkaisukristillisten argumentointi. Eli väärät väitteet, että pelastus saadaan teoilla. Mistä peräisin ovat tuonkaltaiset väitteet? Lutheriltako muka? Eiköhän kyse ole jostain lopunajan apostasiasta mieluummin.

    • ttkkkl

      Nikolaiitat esiintyivätkreikkallaisen kuvanveiston alueella, jossa sotkivat kuvanveisto tilanteet kristillisiin kokouksiin. Kun kristinusko yleistyi kuvanveisto loppui.

    • SakaramentalistiSwastika

      Väite, että ehtoollisella "otetaan armo vastaan" tai "otetaan Jeesus vastaan", kuulostaa vastaavalta kuin ratkaisukristillisten väitteet, että ratkaisulla "otetaan armo vastaan", tai että ratkaisulla "otetaan Jeesus vastaan"!
      Ovatko ratkaisukristilliset ev.lut. kirkossa valmistelleet jotain synkretismiä tällaisen opin ujuttamisella kirkkoon? Että nyt kaikki polvistumaan alttarille, ratkaisua tekemään, ehtoolliselle papin eteen, kuvataulun eteen? Huomaatteko asiayhteyksiä tästä?

      Ilmestyskirja:
      13:14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.
      ---
      14:8 Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi: "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat."
      14:9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
      14:10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
      14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

      - Ovatko luterilaisissa kirkoissa käytetyt Jeesus-taulut pedon kuvaa, kun Raamatussa puhutaan Juudan jalopeurasta ja Jeesus on näkymättömän Jumalan kuva?

      http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto= jalopeura&kirjat=kr
      http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=jumalan kuva&kirjat=kr

      Sakramentalismi muistuttaa jooga-uskontoa. Hindulaisuudessa on olevinaan monia teitä jumalan/jumaluuden/pelastuksen/nirvanan luokse. Sakramentalismissa väitetään, että armo saadaan tällä ja tuolla sakramentilla, ja tuollakin vielä. - Konsteilla, jotka ovat oppineiden tai virkailijoiden vallassa, hallussa. Eivätkö nämä Bileamin oppi ja väitetty nikolaiittojen virkavaltaisuus (eräs tulkinta, arvelu vain) muistuta toisiaan tällä tavalla - sakramentalismin kautta?

      • Jipk

        vaikka olisitkin vain omaa hauskaa pitävä trolli niin pitää silti laittaa tähän.

        Itselle on opetettu, että sakramentin puuttuminen ei vielä kadota, mutta sakramenttien halveksiminen kadottaa. Olisin hyvin varovainen tässä suhteessa viisastelemaan. sanotaanhan mm.1. Joh. 5:6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus. 7 Todistajia on näin kolme: 8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.
        9 Hyväksymmehän me ihmistenkin todistuksen, ja Jumalan todistus on paljon painavampi. Tämä on Jumalan todistus: hän on todistanut Pojastaan. 10 Jokaisella, joka uskoo Jumalan Poikaan, on tämä todistus sisimmässään. Mutta jokainen, joka ei Jumalan todistusta usko, tekee hänestä valehtelijan, hän kun ei usko itse Jumalaa.

        ja toisaalta 1 Joh.4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. 2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. 3 Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta.


      • SakaramentalistiSwastika
        Jipk kirjoitti:

        vaikka olisitkin vain omaa hauskaa pitävä trolli niin pitää silti laittaa tähän.

        Itselle on opetettu, että sakramentin puuttuminen ei vielä kadota, mutta sakramenttien halveksiminen kadottaa. Olisin hyvin varovainen tässä suhteessa viisastelemaan. sanotaanhan mm.1. Joh. 5:6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus. 7 Todistajia on näin kolme: 8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.
        9 Hyväksymmehän me ihmistenkin todistuksen, ja Jumalan todistus on paljon painavampi. Tämä on Jumalan todistus: hän on todistanut Pojastaan. 10 Jokaisella, joka uskoo Jumalan Poikaan, on tämä todistus sisimmässään. Mutta jokainen, joka ei Jumalan todistusta usko, tekee hänestä valehtelijan, hän kun ei usko itse Jumalaa.

        ja toisaalta 1 Joh.4:1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. 2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ihmiseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta. 3 Yksikään henki, joka kieltää Jeesuksen, ei ole Jumalasta.

        Missään kohdassa Raamatussa ei käytetä sellaista puheenpartta, että ehtoollinen on "armon vastaanottamista" tai "Jeesuksen vastaan ottamista". Itse olet uskonnolla ilveillyt, kun olet opettanut - tehdastyöläisenä, vai valhetta sekin? - jotain tekopyhää viisastelua, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Kuin pitäisi palvoa ristinmerkkiä tai jotain muuta symbolia, ja sitten kehua itseään, että tämä on erinomaisen hurskasta, oikean jumalanpalveluksen asemesta. Mitä muuta tuo on kuin ilveilyä? Etkö pystynyt vai halunnut tuoda esille yhtään kohtaa a) Lutherin teksteistä, etkä b) Raamatusta väitteidesi tueksi? Että "armo vastaan otetaan" tai että "Jeesus vastaan otetaan" nimenomaan ehtoollisella? Miksi jauhat paskaa? Luterilaisen kirkon piiriin on mahtunut jopa sellainenkin pastori, joka aivan oikein, suoraan sanoi, ettei se kaste ole mikään autuaaksitekevä asia!

        Nuo mainitsemasi kohdat eivät todista oikeaksi mitään ihmisten sakramenttioppeja. Että ehtoollinen muka on "armon vastaan ottamista" tai "Jeesuksen vastaan ottamista".
        Yhtä hyvin voisit mennä vaikka pellon reunalle ja palvoa linnunpelätintä, ja kuvitella että sieltä pelastus tulee, kun tarpeeksi syvään uskoville pyllistät - kumartaessasi kuvia.

        Jos en ihan väärin muista, saksalaisten kirkkojen alttareille asetettiin kuvia Hitleristä.
        Jos luterilainen palvoo ihmis-Jeesuksen kuvaa ymmärtämättä Jeesuksen jumaluudesta mitään, onko se jotenkin parempaa kuin Jehovan todistajien oppi? Eikö pahempaa? Kumartavatko he kuvia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1559
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      19
      1181
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1039
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1031
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      904
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      892
    Aihe