Helppo keino estää erimielisyydet, kun ero tulee.

aikuistenoikeasti

Palautetaan vanha avioerolaki, oikeus määrittelee syyllisen. Näin vanhempien ei tarvitse sopia, koska näyttää siltä se on täysin mahdoton tehtävä. Kun minä minä ihmiset, eivät kykene sopuun, on yhteiskunnan tultava apuun.

67

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkgh

      Syyllisen etsiminen estää erimielisyydet? Ei ihan totta, jotain pahoja ongelmia sinulla on päässäsi käsittelemättä.

      Ja miten avioerossa päästäisiin sopuun kaikesta, kun ei ole liiton aikanakaan päästy? Vähän logiikkaa hei, se auttaa. Avioerossa päästään juuri sellaiseen sopuun tai ei sopuun ja ratkaisuun kuin päästään. Itsekään en ex-miehen kanssa päässyt sovittuun sopuun, koska ex halusi aivan jotain muuta kuin täysjärkinen vanhempi haluaa. Hän halusi mm. määrätä miten iso asunto minulla on lapsille, mitä huonekaluja siellä on (ei tietysti elareita olisi halunnut maksaa, vaikka oli sama palkka kuin minulla. En myöskään saanut mitään huonekaluja mukaan entisestä kodista. En viitsinyt riidellä, vaikeaa muutenkin). Sitoutuisin maksamaan myös lasten lentomatkat ulkomaille, jonne ex ehkä joskus muuttaisi. En voinut muuta kuin nauraa hymähtää ja olla vähän epätoivoinen hänen kanssaan. Lasten asuminen ratkaistiin lastenvalvojan 3. käynnillä - vain kuudessa tunnissa... Oikeuteen mentiin noista elatusmaksuista.

      • aikuistenoikeasti

        Teillähän kävi juuri siten että sopuun ei päästy ja tarvitsitte oikeutta elareissa.

        Eikö olisi helpompaa jos joku ulkopuolinen päättäisi, kun ette itse siihen pystyneet.
        Näin säästyttäisiin siltä, ettei puolisoiden tarvitsisi leikkiä tuomaria tai lääkäriä.

        On vai hyväksyttävä oikeuden määräämät faktat ja tämä sen vuoksi kun eronneet
        eivät itse kykene sopimaan asioistaan.

        Tämän jälkeen molemmat vanhemmat voivat keskittyä uuteen elämäänsä, eikä tarvitse
        vuosien riitoja.


      • aikuistenoikeasti

        Kuin tilauksesta, esitys on tulossa jossa, ongelmaa yritetään korjata ja lapsetkin otetaan taas huomioon. Toivottavasti vanhempien vastuuta ja oikeudemukaisuutta korostetaan.


      • hkgh
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Teillähän kävi juuri siten että sopuun ei päästy ja tarvitsitte oikeutta elareissa.

        Eikö olisi helpompaa jos joku ulkopuolinen päättäisi, kun ette itse siihen pystyneet.
        Näin säästyttäisiin siltä, ettei puolisoiden tarvitsisi leikkiä tuomaria tai lääkäriä.

        On vai hyväksyttävä oikeuden määräämät faktat ja tämä sen vuoksi kun eronneet
        eivät itse kykene sopimaan asioistaan.

        Tämän jälkeen molemmat vanhemmat voivat keskittyä uuteen elämäänsä, eikä tarvitse
        vuosien riitoja.

        Meillä kävi niin, ettei sopuun päästy, koska exällä ei ollut järki päässä. Hän halusi tavallaan hakea minulle oikeutta oikeuden kautta.
        Eli kun meillä oli samat tulot - niin molemmille jäi 490e/kk lasten (2) elatukseen. Exän mielestä hänelle ei jäänyt- ainoastaan 50e /kk . Jolloin minun olisi käytännössä elätettävä lapset yksin 440euron budjettivajeella. Kun kysyin miten hänen mielestään voi olla mahdollista, että samoista tuloista hänellä ei ole varaa tuohon summaan, mutta minulla pitäisi olla tuplaten se summa - hän ei osannut selittää. Arvelinkin, että takana oli ilkeys tai muu mielenvikaisuus. Ei täyspäisyys. Oikeus sitten päätti elareiden määräksi 490e/kk.

        Lasten asumisestakaan ei oltaisi päästy sopuun, ellei lapset itse olisi puuttuneet asiaan. He halusivat tulla lastenvalvojalle kertomaan kommenttinsa asiaan, jota isänsä kovasti yritti estellä.

        Vanhempien laihakin sopu, tai edes yhteinen päätös on paljon parempi lasten kannalta kuin oikeusriita. Sellaisesta kärsii kaikki, niin vanhemmat mutta ennenkaikkea lapset eniten.


      • aikuistenoikeasti
        hkgh kirjoitti:

        Meillä kävi niin, ettei sopuun päästy, koska exällä ei ollut järki päässä. Hän halusi tavallaan hakea minulle oikeutta oikeuden kautta.
        Eli kun meillä oli samat tulot - niin molemmille jäi 490e/kk lasten (2) elatukseen. Exän mielestä hänelle ei jäänyt- ainoastaan 50e /kk . Jolloin minun olisi käytännössä elätettävä lapset yksin 440euron budjettivajeella. Kun kysyin miten hänen mielestään voi olla mahdollista, että samoista tuloista hänellä ei ole varaa tuohon summaan, mutta minulla pitäisi olla tuplaten se summa - hän ei osannut selittää. Arvelinkin, että takana oli ilkeys tai muu mielenvikaisuus. Ei täyspäisyys. Oikeus sitten päätti elareiden määräksi 490e/kk.

        Lasten asumisestakaan ei oltaisi päästy sopuun, ellei lapset itse olisi puuttuneet asiaan. He halusivat tulla lastenvalvojalle kertomaan kommenttinsa asiaan, jota isänsä kovasti yritti estellä.

        Vanhempien laihakin sopu, tai edes yhteinen päätös on paljon parempi lasten kannalta kuin oikeusriita. Sellaisesta kärsii kaikki, niin vanhemmat mutta ennenkaikkea lapset eniten.

        Vanhempien laihakin sopu, tai edes yhteinen päätös on paljon parempi lasten kannalta kuin oikeusriita. Sellaisesta kärsii kaikki, niin vanhemmat mutta ennenkaikkea lapset eniten.

        Tämä on täyttä totta koko teksti.

        Lailla ei ole mitään haittaa niille jotka muutenkin asiansa kykenevät hoitamaan,

        Laki helpottaisi ongelmaerossa olevien lapsien elämää, ei kukaan maalikko voi puolisoastaan diaknoosia tehdä, eikä yksikään hyvä ystävä tiedä mitä perheiden sisällä on tapahtunut.
        Tänäpäivänä hyvien ystävien toimesta tuomitaan puoliso täysin, tunteen ja vihan perusteella.

        Mutta jokainen eronnut tietää mitenkä tunteet jyllää 3 ensimmäisen kk aikana. Tilanne kärjistyy yleensä tuossa ajassa niin, ettei kyetä enää sopimaan mistään. Tällöin kun ns.. ¨hyvät ystävät¨ heittävät vettä kiukaalle, on siitä vaikea perääntyä. Todellisuudessa jokainen perhe on erillainen, ainoastaan puolisot tietävät mitä on tapahtunut ja tämäkin vain jos kommunikaatio on onnistunut.

        Me exän kanssa kykenimme sopimaan kaikista asioista, mutta ne hyvät kaverit olivat erimieltä ja tämän vuoksi syntyi todella haastava ero, jossa lapsetkin vedettiin mukaan. Kun näin vuosien jälkeen ole laskenut miten asiat meni, niin se meidän alkuperäinen yhdessä sovitut asiat toteutuvat, mutta minä sain 7000€ enemmän kuin alunperin sovimme. Tietenkin koko perhe riitautui ja kaikille jäi elinikäinen trauma tapahtuneesta, jota ei voida korjata enää koskaan.
        Meidän tapauksessa olisi ollut todella hyväksi jos ulkopuolinen olisi hoitanut asiat, faktat oli kaivettu esiin, eikä olisi ollut ns.. kavereiden erheelisiä faktatietoja jotka sekoittivat totaallisesti exän pään.


    • Turhaansyyllistää

      Ei kuule helppoa ollut. Itse puoliso on hiljainen ja kiltti. Mutta kun uusi kakkonen köyhä yh oli ja kiire saada rahat voit kuvitella mitä se oli. Minun vika kun talo ei mennyt myyntiin, minun vika kun en saanut lainaa niin yksin pankista että olisin maksanut niille jne. Minun vika kun mikään ei edennyt. Minun vika kun niiltä meni ohi suun talon osto kun en suostunut maksamaan miehelle tiettyä raha summaa. Minun vika kun mies joutui jopa huoltoja tekemään kodissamme jotta myyntiä voitiin jatkaa jne. Menihän siinä aikaa ennenkuin saatiin omaisuus puolitettua. Minun vika kun niillä meni niin huonosti, ja minun vika kun olin niin sairas että hoitelin ex joka kerta kun kävi luonani jne. Aikansa mies hiljaa katseli ja kuunteli. Näin jo mihin se johti. No kun omaisuus saatiin jaettua minä hoidin omaisuuteni todella hyvin. Mies raukka sen omaisuus hävisi velkojen maksuun kokonaan. Kun nekin erosi jäi miehelle pelkkää velkaa. Asui vuokralla ja yksin. Kun kutsuin kotiini jouluna kun oli yksin ja katseli lapsiamme ja niiden lapsia kuinka hyvin meillä oli asiat näin senkin ilmeestä. Kun kaikki lähtivät kotiin jäi mies kaveriksi siivoamaan. Purskahti itkuun ja itki todella kauan. Myös minä itkin koska en tiennyt kumpaa tuo mies kaipaa minua ja perhettä vai omaisuutta? Kun lähti kotiin näin kuinka surullinen oli. Tietää se itsekin etten voi luottaa enkä ottaa takaisin mitenkään. Koska vuosista huolimatta tunnen loukatuksi itseni. Ainoa lohtu on se etten ole veloissa enkä niin huonosti asiat kuten miehellä. Ei toki tähän syyllistä tarvita vaan olen kiitollinen olen että selvisin. Surullinen olen siihen että tähän tämä johti eikä perhe ole enään ikinä sama.

      • jopaspomppas

        Miten sä nyt noin anteeksiantamaton olet? Etkä pysty toista takasin ottamaan, vaikka noin kovasti haluaa. Anteeksianto on kuule suhteenkin perusjuttuja. Toinen kertoilee mitä kertoilee, katuu kovasti ja sanoo ettei enää ja tottakai sitä uskoo ja hyvänä ihmisenä anteeksiannetaan ja eiku sama uudestaan ja uudestaan. Ajattele, että toinen sitten niinku eroo ja sinä pikkumaisena vingut yhdestä anteeksiannnosta. Ai niin kyse on siitä, että kun suhteessa ollaan niin silloin pitää yrittää.
        Oikeesti oon sitä mieltä, että ihmiset tekee virheitä ja anteeksikin voi antaa rankkojakin juttuja, jos halua on yhteiseen onneen, mutta ei toistella samoja virheitä.


      • hkgh

        Turhaansyyllistää
        Näin on näppylät. Ikävää, että asiat meni ja tuohon päädyttiin. Ehkä. Minä olisin kyllä repinyt pelihousuni tuollaisesta turhasyyllistämisestä.

        Mutta se on erittäin hyvä, että mies taitaa tietää möhlänneensä pahemman kerran. Läheskään kaikki eivät siihen pysty. Ja vaikka molempia itkettää (varmaan noista kaikista luetelluista syistä) - niin asiat on niin kuin ne on. Ei se tarkoita, että pitäisi mies takaisin ottaa, anteeksi toki voi halutessaan antaa. Kun jotain ihmeellistä tapahtuu - joutuu tekemään muutoksia - ja jatkamaan elämää. Täytyy päästää irti, vaikka ottaahan se sydämestä. Kokemusta siitä kuitenkin saa...


      • jopaspomppas

        Kaikkee ei tartte anteeksikaan antaa, eikä voikaan ja näin sanoo ihan terapeutti.


      • aikuistenoikeasti

        Terapeutti varmast tarkoitti hiukan muuta kun annat ymmärtää.

        Kaikkien kanssa ei tarvitsev olla kavereita, mutta toimeen on tultava, jos kysymyksessä on puoliso ja perheessä on lapsia.

        Olen kuullut mitä ihmeellisempiä tarinoita mitä terapeutit ovat sanoneet, naisille.
        Tulen tekemään Aville tutkintapyynnön yhdestä terapeutista ja samalla nähdään terapeuttien todellinen vastuu on. Tilannehan on todella huolestuttava.


      • mitähähittoo

        Mistä sä tähän kaverin vetäsit tai avioliiton. Ei toiselle tehdä pahaa ja rikota toista pelkästään ilkeyttä. Eikö tässä puhuttu erosta, eronneista.


      • aikuistenoikeasti

        No selkeytän tekstiä

        Kaikkien kanssa ei tarvitsev olla kavereita, mutta toimeen on tultava, jos kysymyksessä on puoliso ja perheessä on lapsia.

        Jos sinulla on lapsia ja eroat, huoltajuus ei katoa vastuu lapsista jatkuu 18 vuotiaaksi asti.
        Hultajuus voidaan poistaa ja näin käykin jos on kykenemätön huoltajaksi, mutta sen päätöksen tekee viranomaise.

        Mikä on lasten etu, no se että heidän asiansa hoidetaa ja pyritään tasoittamaan tilannetta, ettei ero aiheuta lisä ongelmia, pelkästään vanhempien itsekkyydestä. Vaikka kuinka koet että sinua on kohdeltu väärin, se ei ole lasten vika, eikä täten heitä saa vetää mukaan eroihin.

        On todella omituinen tilanne, ne vanhemmat ketä haukkuvat entistä puolisoa eniten, vastustavat vanhaa avioliittolakia eniten ? Vaikuttaakin siltä että totuutta ei haluta saada selville, vaan oma mimä mimä on tärkein ja se ohittaa lapsetkin. En tosiaankaan ole vanhan lain kannalla, mutta osa eroavista eivät ole valmiita lain poistamisen tarkoittamiseen yhteiseen vastuuseen.

        Paras tapa olisi varmasti se että, vanhemmille annetaan mahdollisuus sopia asioista ja elleivät siihen pysty, he siirtyisivät vanhan avioliittolain piiriin. Tämä vähentäisi monen vanhemman riidan halukkuutta, siis jos et kykene näkemään holhoojan vastuuta, sen tekee viranomaiset/oikeuslaitos.

        Lapset kasvaessaan tekevät täysin oman päätelmän vanhemmistaan, ilman manipulointia. Lapset ovat todella lojaaleja ja oikeudenmukaisia kummallekin vanhemmalle.


      • uiipiu
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        No selkeytän tekstiä

        Kaikkien kanssa ei tarvitsev olla kavereita, mutta toimeen on tultava, jos kysymyksessä on puoliso ja perheessä on lapsia.

        Jos sinulla on lapsia ja eroat, huoltajuus ei katoa vastuu lapsista jatkuu 18 vuotiaaksi asti.
        Hultajuus voidaan poistaa ja näin käykin jos on kykenemätön huoltajaksi, mutta sen päätöksen tekee viranomaise.

        Mikä on lasten etu, no se että heidän asiansa hoidetaa ja pyritään tasoittamaan tilannetta, ettei ero aiheuta lisä ongelmia, pelkästään vanhempien itsekkyydestä. Vaikka kuinka koet että sinua on kohdeltu väärin, se ei ole lasten vika, eikä täten heitä saa vetää mukaan eroihin.

        On todella omituinen tilanne, ne vanhemmat ketä haukkuvat entistä puolisoa eniten, vastustavat vanhaa avioliittolakia eniten ? Vaikuttaakin siltä että totuutta ei haluta saada selville, vaan oma mimä mimä on tärkein ja se ohittaa lapsetkin. En tosiaankaan ole vanhan lain kannalla, mutta osa eroavista eivät ole valmiita lain poistamisen tarkoittamiseen yhteiseen vastuuseen.

        Paras tapa olisi varmasti se että, vanhemmille annetaan mahdollisuus sopia asioista ja elleivät siihen pysty, he siirtyisivät vanhan avioliittolain piiriin. Tämä vähentäisi monen vanhemman riidan halukkuutta, siis jos et kykene näkemään holhoojan vastuuta, sen tekee viranomaiset/oikeuslaitos.

        Lapset kasvaessaan tekevät täysin oman päätelmän vanhemmistaan, ilman manipulointia. Lapset ovat todella lojaaleja ja oikeudenmukaisia kummallekin vanhemmalle.

        Kaikkien kanssa ei pysty tulemaan toimeen, ja sen vuoksi juuri eroja tuleekin. On myös ehdottoman tärkeää suojella niin itseään kuin lapsia sellaiselta vanhemmalta, jonka käytös on haitallista toisia kohtaan. Eli erota kunnolla tai mahdollisimman kunnolla. Mitä vähemmän tekemisissä, sitä parempi. Kaikki kuluttavat ihmissuhteet pitää lopettaa, se on tervettä. Oikeuslaitos ei tässä asiassa voi auttaa. Ihminen on ilkeä, jos hän on. Ei se poistu vaikka oikeus mitä määräisi. Ilkeys saa vain uusia muotoja.

        Lapset - etenkin pienet lapset, ovat usein turhankin lojaaleita vanhemmilleen. Myös räikeissä laiminlyönti ja väkivaltatapauksissa. Täytyy muistaa, että perheen kierojen ja sairaiden ihmissuhteiden keskellä kasvaa häiriintyneitä lapsia (näitä yritetään myös ehkäistä eroamalla). Riippuu tietysti kuka tekee mitä tekee. Ainahan näin ei ole, vaan lapsi voi (sinänsä aivan normaalisti ja terveesti) tuntea aivan kamalaa häpeää tai pelkoa vanhempaansa kohtaan. Jos vanhempi uhkaa "tätä et kerro äidille etkä kenellekään tai saat selkään", niin eihän lapsi kerro.

        Et näytä ymmärtävän, ettei millään lailla voi pakottaa ihmistä toimimaan vastuullisesti. Vastuu täysin on vapaaehtoista. Jos vastuuseen liittää ehtoja, siitä tulee pakko. Ja pakko puolestaan haittaa ihmisten välisiä kiintymyssuhteita hurjasti. Jos etäisä ei esim. halua tavata lastaan, niin hänen ei ole pakko. Sen katsotaan haittaavan isä-lapsi kiintymyssuhdetta. Mutta äidin on pakko laittaa lapsi tapaamisiin valmiiksi - ja selitellä syitä miksei isä tullutkaan - taas tälläkään kertaa. Isä voi soittaa lapselle, ja kysyä oletko valmiina. Ja perua tapaamisen viime sekunnilla. Kun näin on tapahtunut monta kertaa, eikä lasta enää valmistella - ohari isältä tulee taas. Niin eipäs juuri silloin tule - lapsi voi myös puhelimessa etukäteen sanoa, ettei halua olla valmiina, ellei isä varmasti tule - niin isä varmasti tulee. Ja nostaa syytteen äitiä vastaan lapsen "vieraannuttamisesta" isästä. Tällaiset tapaukset ovat yleisiä, ja todella väärin - sekä lasta että äitiä kohtaan.


      • uiipiu
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        No selkeytän tekstiä

        Kaikkien kanssa ei tarvitsev olla kavereita, mutta toimeen on tultava, jos kysymyksessä on puoliso ja perheessä on lapsia.

        Jos sinulla on lapsia ja eroat, huoltajuus ei katoa vastuu lapsista jatkuu 18 vuotiaaksi asti.
        Hultajuus voidaan poistaa ja näin käykin jos on kykenemätön huoltajaksi, mutta sen päätöksen tekee viranomaise.

        Mikä on lasten etu, no se että heidän asiansa hoidetaa ja pyritään tasoittamaan tilannetta, ettei ero aiheuta lisä ongelmia, pelkästään vanhempien itsekkyydestä. Vaikka kuinka koet että sinua on kohdeltu väärin, se ei ole lasten vika, eikä täten heitä saa vetää mukaan eroihin.

        On todella omituinen tilanne, ne vanhemmat ketä haukkuvat entistä puolisoa eniten, vastustavat vanhaa avioliittolakia eniten ? Vaikuttaakin siltä että totuutta ei haluta saada selville, vaan oma mimä mimä on tärkein ja se ohittaa lapsetkin. En tosiaankaan ole vanhan lain kannalla, mutta osa eroavista eivät ole valmiita lain poistamisen tarkoittamiseen yhteiseen vastuuseen.

        Paras tapa olisi varmasti se että, vanhemmille annetaan mahdollisuus sopia asioista ja elleivät siihen pysty, he siirtyisivät vanhan avioliittolain piiriin. Tämä vähentäisi monen vanhemman riidan halukkuutta, siis jos et kykene näkemään holhoojan vastuuta, sen tekee viranomaiset/oikeuslaitos.

        Lapset kasvaessaan tekevät täysin oman päätelmän vanhemmistaan, ilman manipulointia. Lapset ovat todella lojaaleja ja oikeudenmukaisia kummallekin vanhemmalle.

        Ai niin. Nykyinen avioliittolaki on täysin vanhentunut. Avio-oikeuden toisen omaisuuteen voisi poistaa kokonaan. Loppuisi rutinat, että nainen jahtaa miehen omaisuutta.

        Kun viimein saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, niin papit eivät kuitenkaan suostu tai edes saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Järjetöntä syrjintää.


      • aikuistenoikeasti
        uiipiu kirjoitti:

        Kaikkien kanssa ei pysty tulemaan toimeen, ja sen vuoksi juuri eroja tuleekin. On myös ehdottoman tärkeää suojella niin itseään kuin lapsia sellaiselta vanhemmalta, jonka käytös on haitallista toisia kohtaan. Eli erota kunnolla tai mahdollisimman kunnolla. Mitä vähemmän tekemisissä, sitä parempi. Kaikki kuluttavat ihmissuhteet pitää lopettaa, se on tervettä. Oikeuslaitos ei tässä asiassa voi auttaa. Ihminen on ilkeä, jos hän on. Ei se poistu vaikka oikeus mitä määräisi. Ilkeys saa vain uusia muotoja.

        Lapset - etenkin pienet lapset, ovat usein turhankin lojaaleita vanhemmilleen. Myös räikeissä laiminlyönti ja väkivaltatapauksissa. Täytyy muistaa, että perheen kierojen ja sairaiden ihmissuhteiden keskellä kasvaa häiriintyneitä lapsia (näitä yritetään myös ehkäistä eroamalla). Riippuu tietysti kuka tekee mitä tekee. Ainahan näin ei ole, vaan lapsi voi (sinänsä aivan normaalisti ja terveesti) tuntea aivan kamalaa häpeää tai pelkoa vanhempaansa kohtaan. Jos vanhempi uhkaa "tätä et kerro äidille etkä kenellekään tai saat selkään", niin eihän lapsi kerro.

        Et näytä ymmärtävän, ettei millään lailla voi pakottaa ihmistä toimimaan vastuullisesti. Vastuu täysin on vapaaehtoista. Jos vastuuseen liittää ehtoja, siitä tulee pakko. Ja pakko puolestaan haittaa ihmisten välisiä kiintymyssuhteita hurjasti. Jos etäisä ei esim. halua tavata lastaan, niin hänen ei ole pakko. Sen katsotaan haittaavan isä-lapsi kiintymyssuhdetta. Mutta äidin on pakko laittaa lapsi tapaamisiin valmiiksi - ja selitellä syitä miksei isä tullutkaan - taas tälläkään kertaa. Isä voi soittaa lapselle, ja kysyä oletko valmiina. Ja perua tapaamisen viime sekunnilla. Kun näin on tapahtunut monta kertaa, eikä lasta enää valmistella - ohari isältä tulee taas. Niin eipäs juuri silloin tule - lapsi voi myös puhelimessa etukäteen sanoa, ettei halua olla valmiina, ellei isä varmasti tule - niin isä varmasti tulee. Ja nostaa syytteen äitiä vastaan lapsen "vieraannuttamisesta" isästä. Tällaiset tapaukset ovat yleisiä, ja todella väärin - sekä lasta että äitiä kohtaan.

        Paras ratkaisu kyseisessä kuvaamassasi tapauksessa olisi, varmasti ulkopuolinen taho, joka määrittelee tilanteen. Kuulostaa siltä että tuossa on todella tunteet liikaa mukana ja järki on unohdettu kokonaan.

        Meillä on lai joiden mukaan toimitaan ja jos olet huoltaja, olet vasuussa lapsistasi 18 vuotta.
        Vastuu ei ole vapaaehtoinen, se on todellakin pakko. Jos kumpikaan huoltaja ei kykene ymmärtämään asiaa, sen päätöksen tekee hallinto-oikeus.

        Jos tilanne on miten kerrot, miksi vastustat ulkopuolista tahoa, siloinhan on mahdollisuus oikeasti selvittää missä mennään ja oikeus voisi toteutua. Kerroit että nämä tapaukset ovat yleisiä, sehän vahvistaa sitä että ulkopuolinen taho on otettava mukaan jos vanhemmat eivät kykene asioitaan hoitamaan.

        Miksi vanhemmat yrittävät selitellä itsensä pois huoltajan vastuusta, viisaampi ottaa ohjakset käsiin ilman syytöksiä ja ajavat näin lasten etua. Se ei lämmitä ketää, että on oikeassa, mutta se lämmittää jos lapset eivät joudu kärsimään.


      • aikuistenoikeasti
        uiipiu kirjoitti:

        Ai niin. Nykyinen avioliittolaki on täysin vanhentunut. Avio-oikeuden toisen omaisuuteen voisi poistaa kokonaan. Loppuisi rutinat, että nainen jahtaa miehen omaisuutta.

        Kun viimein saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, niin papit eivät kuitenkaan suostu tai edes saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Järjetöntä syrjintää.

        Miten tämä nyt liittyi edellisiin kommentteihin?


      • 53451
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Paras ratkaisu kyseisessä kuvaamassasi tapauksessa olisi, varmasti ulkopuolinen taho, joka määrittelee tilanteen. Kuulostaa siltä että tuossa on todella tunteet liikaa mukana ja järki on unohdettu kokonaan.

        Meillä on lai joiden mukaan toimitaan ja jos olet huoltaja, olet vasuussa lapsistasi 18 vuotta.
        Vastuu ei ole vapaaehtoinen, se on todellakin pakko. Jos kumpikaan huoltaja ei kykene ymmärtämään asiaa, sen päätöksen tekee hallinto-oikeus.

        Jos tilanne on miten kerrot, miksi vastustat ulkopuolista tahoa, siloinhan on mahdollisuus oikeasti selvittää missä mennään ja oikeus voisi toteutua. Kerroit että nämä tapaukset ovat yleisiä, sehän vahvistaa sitä että ulkopuolinen taho on otettava mukaan jos vanhemmat eivät kykene asioitaan hoitamaan.

        Miksi vanhemmat yrittävät selitellä itsensä pois huoltajan vastuusta, viisaampi ottaa ohjakset käsiin ilman syytöksiä ja ajavat näin lasten etua. Se ei lämmitä ketää, että on oikeassa, mutta se lämmittää jos lapset eivät joudu kärsimään.

        Olet täysin sekaisin. Kukaan normaalijärkinen ei ehdota tuomioistuimen tai muun ulkopuolisen tahon ratkaisevan ihmisten välisiä, henkilökohtaisia asioita väkisin ihmisten puolesta. Oletko koskaan kuullut ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja yksilövapaudesta? Ehdottamasi toimi on täydellisen itsemääräämisoikeuden ja yksilövapauden vastainen, ihan laiton. Se on vapauden vihapuhetta. Kontrollin, kyttäämisen, alistamisen yms. puolesta.


      • 53451
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Miten tämä nyt liittyi edellisiin kommentteihin?

        Kirjoitit "Palautetaan vanha avioerolaki" Eiköhän tuo edellinen kommentti liittynyt siihen, vai mitä?


      • aikuistenoikeasti
        53451 kirjoitti:

        Olet täysin sekaisin. Kukaan normaalijärkinen ei ehdota tuomioistuimen tai muun ulkopuolisen tahon ratkaisevan ihmisten välisiä, henkilökohtaisia asioita väkisin ihmisten puolesta. Oletko koskaan kuullut ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja yksilövapaudesta? Ehdottamasi toimi on täydellisen itsemääräämisoikeuden ja yksilövapauden vastainen, ihan laiton. Se on vapauden vihapuhetta. Kontrollin, kyttäämisen, alistamisen yms. puolesta.

        Se on pakko jos vanhemmat eivät kykene hoitamaan velvoitteitaan, huoltajuus 18 vuotiaaksi.
        Jos vanhemmat ajattelee pelkästään itseään, omia oikeuksiaan ja sekoittavat lapset erimielisyyksiinsä.

        Jos vanhemmat eivät kykene sopimaan eronjälkeisistä asioista, jotakin on pakko tehdä.
        Tämä ei saa jatkua, on ajateltava lapsia heillä on 2 vanhempaa, tahtoi tai ei exä.

        On järjetöntä hakea itsetunnon kohotusta haukkumalla exää, jos on sinut itsensä kanssa ei tähän ole tarvetta, mutta jos on kiinni vielä vanhassa suhteessa näin käy.


      • Avioehtoonlaissa
        uiipiu kirjoitti:

        Ai niin. Nykyinen avioliittolaki on täysin vanhentunut. Avio-oikeuden toisen omaisuuteen voisi poistaa kokonaan. Loppuisi rutinat, että nainen jahtaa miehen omaisuutta.

        Kun viimein saatiin tasa-arvoinen avioliittolaki, niin papit eivät kuitenkaan suostu tai edes saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Järjetöntä syrjintää.

        Laki on jo ollut voimassa iät ja ajat joka ainoa voi tehdä avioehtosopimuksen, se on tyhmä joka ei sitä tee ja sitte parkuu, kun joutuu jakamaan omaisuutta.


    • eitartteenääriitoja

      Mun lapsille eroa parempi ratkaisu voisi olla henkivakuutuksen tuoma taloudellinen turva.

    • lastenasiatsovittu

      Itse olisin ennemminkin PAKOLLISEN ja VIRALLISEN eräänlaisen perheterapeuttien kannalla ja erityisesti jos koskee lapsia ja sama koskisi avoliittojakin....
      Kyllä siinä monet solmut aukeaisi ja monet väärinkäsityksetkin ja moni ero saatettaisiin välttää tällä kun kolmas ulkopuolinen auttaa.

      Itsekkin useampi vuosi sitten eronneena ja lastenvalvojalle aikaa sopiessa kysyinkin onko tälläistä mahdollisuutta yhteiskunnan puolelta järjestetty ....ei ole sanoi ja ketään ei voi pakottaa ja olivat joskus miettineet tätä....

      Itse sain pelkää huutoa vastauksena ex:ltä vaikka kuinka rauhallisesti ja asiallisesti yritin yksin solmuja aukaista....mutta kun päätöksen ex teki silloisen hetkittäisen päähänpistoilla... ja yksin oli vaikeaa.....ja nyt on kuulemma katumapäälle tullut mutta on sen verran vantaanjoessa vettä virrannut ja vanhoja en lämmittele....

      Sanon vielä että olen mies.....

      • aikuistenoikeasti

        Tuntuu että tilanne räjähtää käsiin, eroista on tullut muoti ilmiö ja siksi mietin että asialle saataisiin painoarvoa oikeuden avulla. Vanhemmilla olisi mahdollista sopia asioista ja elleivät kykene, asiat selvitetään faktojen pohjalta.

        Me exän kanssa kahdestaan sovimme kaikesta sovussa, mutta kun tuli hyvät kaverit mukaan, niin asiat muuttuivat ja taas alkoi riita.


      • ururt
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Tuntuu että tilanne räjähtää käsiin, eroista on tullut muoti ilmiö ja siksi mietin että asialle saataisiin painoarvoa oikeuden avulla. Vanhemmilla olisi mahdollista sopia asioista ja elleivät kykene, asiat selvitetään faktojen pohjalta.

        Me exän kanssa kahdestaan sovimme kaikesta sovussa, mutta kun tuli hyvät kaverit mukaan, niin asiat muuttuivat ja taas alkoi riita.

        Haha. Vai muoti-ilmiö. Ihan kuin joku eroaisi muodin vuoksi, hyvin pinnallinen käsitys.
        No joka tapauksessa oikeusprosessi on aika kankea ja kallis toimi verrattuna hyötyyn. Ja olisiko todella lapsen paras, jos esim. isä pakotettaisiin huoltamaan lasta tietyn ajan, vaikkei häntä huvita? Jos minä olisin vielä lapsi (nyt olen 55v) niin haluaisi olla vain vanhemman kanssa, joka haluaa olla minun kanssa. Eikö tämä ole aika itsestäänselvyys? Jo senkin vuoksi, että lapset kasvavat pakon ja pelon ilmapiirissä kieroon.

        Vaikka tiedän, että ennen eroa lapsillani oli vaikeaa, ikävää ja haitallista asua isänsä ja minun kanssa yhdessä, niin se oli pakollista lain vuoksi. Lain vuoksi heidän piti kärsiä, etenkin keskimmäinen kärsi kovin isänsä ilkeästä käytöksestä. Hän pyysi eroa usein. Tiesin, että mies nostaisi riidan ja kovan haloon erosta, ja lapset kärsisivät lisää. Kun nuorimmaisen 12v synttärit menivät, hain eroa kuten olin lapsille (tuolloin 12, 14 16 v) luvannut. Erossa ei tarvita sovintoa, etenkään kun toinen ei vaikuta millään tavalla olevan halukas minkäälaiseen sovintoon, ei kuuntele, ei ole yhteistyökykyinen eikä edes halua ymmärtää muita. Tarvitaan vain järkevä päätös.

        Ero oli hankala, mutta maailma avautui sekä minulle mutta ennen kaikkea lapsille sen jälkeen. Vasta eron jälkeen kuulin lapsilta isästään ikäviä faktoja, siis vieläkin ikävämpiä kuin oli tiedossa. Kaikki perheessämme liittomme aikana (loppuvuosina etenkin) keskittyivät exään ja hänen ongelmiinsa, lapset jäivät syrjään. Oli ihanaa tutustua heihin kunnolla, antaa tukea, olla lähellä ja keskittyä.


      • aikuistenoikeasti
        ururt kirjoitti:

        Haha. Vai muoti-ilmiö. Ihan kuin joku eroaisi muodin vuoksi, hyvin pinnallinen käsitys.
        No joka tapauksessa oikeusprosessi on aika kankea ja kallis toimi verrattuna hyötyyn. Ja olisiko todella lapsen paras, jos esim. isä pakotettaisiin huoltamaan lasta tietyn ajan, vaikkei häntä huvita? Jos minä olisin vielä lapsi (nyt olen 55v) niin haluaisi olla vain vanhemman kanssa, joka haluaa olla minun kanssa. Eikö tämä ole aika itsestäänselvyys? Jo senkin vuoksi, että lapset kasvavat pakon ja pelon ilmapiirissä kieroon.

        Vaikka tiedän, että ennen eroa lapsillani oli vaikeaa, ikävää ja haitallista asua isänsä ja minun kanssa yhdessä, niin se oli pakollista lain vuoksi. Lain vuoksi heidän piti kärsiä, etenkin keskimmäinen kärsi kovin isänsä ilkeästä käytöksestä. Hän pyysi eroa usein. Tiesin, että mies nostaisi riidan ja kovan haloon erosta, ja lapset kärsisivät lisää. Kun nuorimmaisen 12v synttärit menivät, hain eroa kuten olin lapsille (tuolloin 12, 14 16 v) luvannut. Erossa ei tarvita sovintoa, etenkään kun toinen ei vaikuta millään tavalla olevan halukas minkäälaiseen sovintoon, ei kuuntele, ei ole yhteistyökykyinen eikä edes halua ymmärtää muita. Tarvitaan vain järkevä päätös.

        Ero oli hankala, mutta maailma avautui sekä minulle mutta ennen kaikkea lapsille sen jälkeen. Vasta eron jälkeen kuulin lapsilta isästään ikäviä faktoja, siis vieläkin ikävämpiä kuin oli tiedossa. Kaikki perheessämme liittomme aikana (loppuvuosina etenkin) keskittyivät exään ja hänen ongelmiinsa, lapset jäivät syrjään. Oli ihanaa tutustua heihin kunnolla, antaa tukea, olla lähellä ja keskittyä.

        Jos kumpi tahansa vanhemmista huomaa että lapset kärsivät, puolison käytöksen takia, on hän velvollinen toimia siten että lasten hyvinvointi taataan.

        Kun tilanne on todellinen, ei sen osoittamisessa ole ongelmia (tällöin todistaminen on helppoa myös oikeudessa ja silloin oikeus voittaa). Eron on saanut jo pitkään, ilman että toinen osapuoli siihen voi vaikuttaa. Mutta tämän kaltainen tapaus on poikkeus poikkeus ei normaalia perhe elämää. Lapsia on kuultu jo vuosikymmeniä, kun ollaan riitannuttu ja tällä on merkitystä, kun holhooja määritellään. Mutta tilanteissa jossa ei ole faktapohjaa, pelkästään oma tunne, näissä tapauksissa tulee helposti ongelmia.

        Jos olen väärässä lakimuutoksella on todella kiire


    • asiastaeriraiteilla

      "...silloin oikeus voittaa" kun se oikeus ja oikeuslaitos on vain toista sukupuolta sortava järjestelmä ja näissäkin päättävät naiset tuomareina ja lausuntoja sosiaaliviranomaisina ja tämä tunnustettu tosiasia ihan kansanedustajiemmekin suulla mutta mitään ei tehdä tässä tasa-arvon maassa.

      "....kun holhooja määritellään." kun lähihuoltajaksi 90% varmuudella nimitetään äiti/nainen ja olkoon vaikka kuinka viinaanmenevä yms. niin sen isän/miehen pitää todistaa tämä mutta vastaavasti naisen ei tarvitse kun mennään äitimyytillä.

      Jos otetaan yksi yksittäinen esimerkki huoltajuusriidasta kansanedustaja Tytti Tuppurainen joka taisteli erioikeusasteissa (löydätte googlesta...) estääkseen isän tapaamisoikeuksia (ei ollut juoppo, väkivaltainen..) niin tämä lasten isä halusi kuulla lasten (oliko vielä yli 12v?) mielipidettä oikeudessa niin tämä Tytti esti senkin ..... lapsethan yleensäkin joutuvat valitsemaan puolensa näissä huoltajuusriidoissa....

      Kansanedustaja Tytti Tuppurainen kuin SDP esiintyy perhearvojen puolustajina mutta eivät tuo tätä henkilökohtaisesti tehtävää vääristymää esille....

    • aikuistenoikeasti

      Miten olisi käynyt jos eivät olis menneet oikeuteen ?

      Minä kritisoin sitä että vanhemmat, elävät täysin prinssi/prinsessa elämää.
      Jos perheellä on lapsia, ei voi enää elää satuelämää, kuten nyt käy.

      Ikävä sanoa mutta tähän älyttömyyteen syylistuu naiset, enemmän kuin miehet.
      Elämä on mennyt pilalle, en ole saanut tehdä mitään, en ole ehtinyt viettää nuoruutta,
      mies ei tee mitään, puoliso on ilkeä, Höpö Höpö tämä on teini ikäisen tasoista
      syyttelyä. Lapsia saattaa olla useampia, kyllä jokaisen on kannettava vastuunsa.
      JOS OTAT PANKISTA LAINAN, ON TURHA SANOA ETTÄ EN HALUAKKAAN MAKSAA
      LAINAA TAKAISIN, KUN EN OLE KYENNYT NUOTENA VIETTÄÄ SINKKU ELÄMÄÄ.
      ONKO LAPSET ARVOTETTU TÄNÄPÄIVÄNÄ NÄIN ALAS, SITÄ EN HYVÄKSY KOSKAAN.

      JOKAISEN AIKUISEN ON HOIDETTAVA ITSE OMA HYVINVOINTI
      SITÄ EI VOI ULKOISTAA, VAIKKA KUINKA TUNNET EPÄOIKEUDENMUKAISUUTTA
      SE EI AUTA MITÄÄN. AINUT MIKÄ AUTTAA ON REHELLINEN KESKUSTELU. JOS EI MUU ONNISTU NIIN EROA, MUTTA EROA SITEN ETTEI LAPSIA TAI MUITA SEKOITETA EROIHIN.

      Jos vuosia kerätään vihaa ja sitten kerrotaan että, olet ollut vuosia minulle ilkeä,
      kuka tällaisessa tilanteessa on oikeasti se ilkeä ja inhottava.

      Jos vanhan avioliiton kaltainen laki otettaisiin käyttöön, niin jokainen joutuisi oikeasti kertomaan mistä kenkä puristaa ja tämä ainoastaan silloin jos vanhemmat eivät itse kykene hoitamaan huoltajalle annettua holhoojan vastuuta.

      Tunteiden perusteella oikeuden päätöksiä ei saa tehdä, miettikää jos kysymys on murhasta.

    • eronkokenut

      Puhut asiaa,vanha avioliittolaki pakoittaisi kertomaan totuuden mikä johti eroon ja miksi ,nyt suojellaan pettäjää tällä helpolla erolla,ja toinen jää kärsimään erotuomissa tuskissa miksi kävi niin jne. omalla kohallani kävi niin että toinen valehteli toista vuotta suhdettaan toisesta,.joka oli johtanut eroon,ja syyllisti saman ajan minua valheilla piillottaakseen oman tuskansa näillä mikä on väärin

    • pingug

      Ei vanhempien ole mikään pakko sopia. Eikä oikeuden päätös missään asiassa auttaisi mitään, päinvastoin, välit olisivat vielä huonommat ja kireämmät, ärtyisämmät, vihaisemmat jne. Taidat olla aikamoinen kontrolli friikki kun oikeutta huudat apuun. Aivan kuolleena syntynyt ajatus muutenkin joka söisi oikeuslaitoksen uskottavuutta, todella kalliisti kaiken lisäksi. Siihen ei olisi kenelläkään varaa, ei myöskään yhteiskunnalla. Kuvittelet mielessäsi oikeudenkäynnin naiivin yksinkertaiseksi.

      Vastuuta ei myöskään voi määrätä. Sitä joko on, tai ei ole. Ero tapauksissa kannattaa ajatella, että itsellä on OIKEUS olla vastuussa lapsestaan. Jos puoliso tai ex ei tätä vastuuta kanna, niin se on hänen valintansa. Ja hyvä kuitenkin, että lapsella on edes yksi vanhempi, joka hänestä huolehtii. Se ei ole mitenkään itsestään selvää sekään. Monet ovat paitsi kyvyttömiä hoitamaan, tai eivät halua. Tiedätkö, että monet vanhemmat luopuvat vammaisesta lapsestaan? Yhä on myös paljon perheitä, joissa isovanhemmat jakavat yksinhuoltajavanhemman vastuuta. Jopa niin, että lasten isä ei lapsiaan hoida koskaan, hänen vanhempansa kylläkin. Tämä on myös sopimus. Huolehtimista on sekin, että sovitaan vain toisen huolehtivan - tai toisen huolehtivan yhdessä muiden kanssa. Olet liian rajoittunut ajatuksissasi vanhempiin. Tiedätkö, että sateenkaariperheissä toimii laajennettu perhekäsitys, johon kuuluu myös vanhempien kumppanit sukuineen erittäin hyvin?

      • pingug

        Kontrollifriikki on yhdyssana...


      • yhkts

        "on OIKEUS "
        Juuri näin. Ellei ihan ETUOIKEUS.


      • kaikkierilaisia

        Näin on katopa muuten yksinhuoltajiakin, joilla mahdollisuus ties millaisiin työaikoihin, vapaadeen ym,vaikka toinen puolisko on täysin pois kuvioista. Kyllä siinäkin vanhemmat tsi muu suku auttaa jopa yli puuttuvan vanhemman.


      • aikuistenoikeasti

        Käytäntö on juuri tämänkaltaisiin tapauksiin tarkoitettu, ei kukaan voi olla noi
        oikeassa toisten ajatuksista. Jos kysymyksessä on mielisairaus tai riippuvuus on
        se helppo todentaa, mutta sen tekee lääkäri, ei kumppani, elämme kumminkin
        sivistysvaltiossa.

        Jokaisella lapsella on huoltajat 18 vuotta ja vanhemmat ovat huoltajia, ellei
        muuten sovita. Ei yksikään äiti tai isä voi olla yksinvaltias, molemmilla on oikeus ja
        velvollisuus huoltajuuteen.

        Jos erotaan on pakko sopia jos on lapsia, tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvä,
        Tämä vahvistaa että avioliittolaki on saatava takaisin, muuten oikeusturva kärsii.

        Nykyisessä käytännössä on selkeä epäkohta, joka suosii minä minä naisia.
        Ei kukaan voi yksin määritellä mikä on oikeen ja väärin, jos ei kykene keskustelemaan
        toisen osapuolen kanssa. Jos ihminen on ilkeä tai muuta, on se kyettävä todistamaan
        siten että molemmilla on mahdollisuus oikeusturvaan.

        Olen todella huolestunut kun toinen osapuoli kertoo että EI OLE PAKKO SOPIA


      • guk
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Käytäntö on juuri tämänkaltaisiin tapauksiin tarkoitettu, ei kukaan voi olla noi
        oikeassa toisten ajatuksista. Jos kysymyksessä on mielisairaus tai riippuvuus on
        se helppo todentaa, mutta sen tekee lääkäri, ei kumppani, elämme kumminkin
        sivistysvaltiossa.

        Jokaisella lapsella on huoltajat 18 vuotta ja vanhemmat ovat huoltajia, ellei
        muuten sovita. Ei yksikään äiti tai isä voi olla yksinvaltias, molemmilla on oikeus ja
        velvollisuus huoltajuuteen.

        Jos erotaan on pakko sopia jos on lapsia, tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvä,
        Tämä vahvistaa että avioliittolaki on saatava takaisin, muuten oikeusturva kärsii.

        Nykyisessä käytännössä on selkeä epäkohta, joka suosii minä minä naisia.
        Ei kukaan voi yksin määritellä mikä on oikeen ja väärin, jos ei kykene keskustelemaan
        toisen osapuolen kanssa. Jos ihminen on ilkeä tai muuta, on se kyettävä todistamaan
        siten että molemmilla on mahdollisuus oikeusturvaan.

        Olen todella huolestunut kun toinen osapuoli kertoo että EI OLE PAKKO SOPIA

        Et kyllä elä aikuisten oikeasti maailmassa, koska et ymmärrä ettei asioista ole pakko sopia. Asiat voi kyllä ratkaista, eikä välttämättä sitäkään. Lisäksi sopimuksiakaan ei ole pakko noudattaa. Ne ovat vain paperilla, ei kiveen hakattuja. Lastenvalvojallakaan tehtyjä sopimuksia ei noudateta eikä tarvitse noudattaa kirjaimellisesti. Hyvä niin, jopa asiantuntijoiden mielestä. Tärkeintä ihmissuhteissa kun on joustaa ja käyttää harkintaa. Asiantuntijoiden mukaan lasten sopimukset ovat parhaimmillaan, jos niitä noudatetaan 70-80%sesti.

        Itse teimme exän kanssa myös lastenvalvojalla sopimuksen. Ehdotin sitä minkä ajattelin olevan realistisinta ja toteutuvan (ja jota teini-ikäiset lapset myös halusi): lapset voi ottaa yhteyttä isäänsä ja tavata aina silloin kuin se isälle ja lapsille sopii. Ex halusi "oikean" sopimuksen, eli lapset hänellä jokatoinen vkl. Tein exän mieliksi tällaisen sopimuksen, koska lapset olivat siinä iässä, ettei heitä voinut isälleen pakottaa. Sopimus ei tietenkään toteutunut. Lapset kävivät siivoamassa isällään joskus koulun jälkeen, mutta eivät innostuneet enää, kun isä ei antanut syödä mitään, ei pienenpientäkään välipalaa. Mitenköhän paljon lapset olisivatkaan kärsineet nälkää, jos olisivat olleet jokatoinen vkl isällään. Mainittakoon vielä, että lasten käydessä isällään, hän teki töitä tai puuhasteli jotain itsekseen (kuten ennenkin, liiton aikana. Ei huomioinut lapsia, ellei jokin asia ollut pielessä. Ellei muualla pielessä, niin hänen päässään). Jos sanoi jotain, se oli 100 varmasti negatiivista.


      • onniN
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Käytäntö on juuri tämänkaltaisiin tapauksiin tarkoitettu, ei kukaan voi olla noi
        oikeassa toisten ajatuksista. Jos kysymyksessä on mielisairaus tai riippuvuus on
        se helppo todentaa, mutta sen tekee lääkäri, ei kumppani, elämme kumminkin
        sivistysvaltiossa.

        Jokaisella lapsella on huoltajat 18 vuotta ja vanhemmat ovat huoltajia, ellei
        muuten sovita. Ei yksikään äiti tai isä voi olla yksinvaltias, molemmilla on oikeus ja
        velvollisuus huoltajuuteen.

        Jos erotaan on pakko sopia jos on lapsia, tämän ei pitäisi olla kenellekään epäselvä,
        Tämä vahvistaa että avioliittolaki on saatava takaisin, muuten oikeusturva kärsii.

        Nykyisessä käytännössä on selkeä epäkohta, joka suosii minä minä naisia.
        Ei kukaan voi yksin määritellä mikä on oikeen ja väärin, jos ei kykene keskustelemaan
        toisen osapuolen kanssa. Jos ihminen on ilkeä tai muuta, on se kyettävä todistamaan
        siten että molemmilla on mahdollisuus oikeusturvaan.

        Olen todella huolestunut kun toinen osapuoli kertoo että EI OLE PAKKO SOPIA

        "Ei yksikään äiti tai isä voi olla yksinvaltias, molemmilla on oikeus ja
        velvollisuus huoltajuuteen."
        Elätkö avaruudessa vai missä?
        Yksinhuoltajia on ollut kautta aikain. He eivät ole "yksinvaltiaita". Näihin päiviin asti isät ovat olleet lasten huoltajia vain paperilla. Niin liiton aikana kuin eron jälkeenkin. Jos lapsen äiti on kuollut, niin moni mies ei ole lähtenyt kasvattamaan lastaan yksin. Jos lapsen isä muuttaa ulkomaille, hän yleensä suo lastensa äidille yksinhuoltajuuden. Yksinhuoltajuus on siten lahja. Veemäinen isä alkaisi vaatia lapsia luokseen kaukomaille, vaikkei olisi hoitanut heitä ennen eroa minuuttiakaan.


    • reggei

      onko sielä joku ukko avioeroosa saelvittelee.se on syyllinen!mun mielestä?ooo en tiä.reggei on tä

    • Omaisuustasan

      Ei se helppoa ole kun eron tullessa Valehdellaan ja peitellään idioottina kun on yrittänyt itselleen saada paremmat oikeudet. Kun taas arvoinen liitto oli kyseessä eikä ehtoja ollut. Mies kuvitteli että hän isompi tuloisena olisi oikeutettu omaisuuden jaon aikaan suurempaan osuuteen. Kun kaikki sen harrastuksia myöten tasoitettu oli katkera ja vihainen. Ja kun rahaksi laskettiin joutui päättämään maksaako rahassa vai myydäänkö kaikki. Siis minun syyni oli kun menetti niin suuren omaisuuden. Yritti selittää jos myymme ei saada sitä oikeaa arvoa ja jos hän ehdottaa summaa olisi pitänyt minun se hyväksyä. Kun sain apuja ja tietoa niiden hinnoista alkoi syyttely minun aiheuttamaa eroa kun itse lähti pettämään ja oikeus oli mun hakea sitä eroa. Tiedän sen vihaavan minua täysin kuten sen uusikkokin. Eivät saaneet kuten kuvittelivat minun hyväksyvän niiden "lasketun omaisuuden arvosta. Kun kaikki myytiin ja raha jaettiin tuli sille velkaa niin paljon että makselee eläkkeeseen asti ja tämähän on tietysti minun vika kun en suostunut ehdottamaan summaan. Oli kuulkaa naurettava. Pitääkö ne minua jotenkin idioottina? Nykyään apuja saa erotessakin. Mutta minun syyksi laitettiin kaikki kun miehen uusi perhe ei saanutkaan sitä mitä halusivat. Olenhan se kanahaukka joka halusi kostaa karmeimmalla ja kalleimalla tavalla niille. No kannetaan nyt tämä katkeran ex maine hyvin. Ja laitoin rahan poikimaan. Kun ostan jotain kuulen kylillä kuinka olen ex miestäni kuristanut rahat. Ja saanut kaiken. Kun uusi perhe ei saanutkaan uutta taloa johon olisi pitänyt olla isompi takaus johon mies tarvi rahaa. Kun uusikon rahat ja omaisuus ei kelvannutkaan takauksiin. Minähän se nyt kylillä näytän uuden omaisuuden hankkeissa kuinka olen ex huijannut ja rahat vienyt kuten tuo uusikko kertoilee kylillä. Eikä ole kyseessä pieni kylä mutta yhteisiä tuttuja on paljon. Minähän se syyllinen kaikkeen. Rahan ahne paska joka ei osannut erota oikein .

      • maalaisjärkeä

        Tekstistä saa käsityksen, että omaisuus meni alihinnalla pois, koska halusit kostaa exälle.

        Vai yrittivätkö he huijjata sinua, että olisit menettänyt rahasi, olisitko saanut enemmän
        heidän mallin mukaisesti.

        Kokemuksesta tiedän että asianajat eivät mieti pätkääkään, mihin ja kuinka paljon omaisuudesta menee hukkaan riitelyissä, kunhan jää oma palkkion verran tilille.
        Itse en suostunut järjettömyyksiin, vaan aloitin agressiivisen puolusautumisen ja
        sain oikeutta yli sen mitä alunperin olimme yhdessä sopineet. Ei kannata luovuttaa kun
        asiat menee järjettömyyksiin, maltti on aina valttia, jos hermostut peli on pelattu.
        Mutta rehellisyys on valttia ja pakollista, jos aloitat agressiivisen puolustautumisen.

        Nauti elämästä ja unohda riita, se antaa sinulle kaikista eniten.


    • guk

      Kirjoituksessasi ei ole päätä eikä häntää. Syyllisen määrittely/etsintä > vanhempien ei tarvitse sopia = yksimielisyys. Haha. Lue nyt hei mitä kirjoittelet. Voisit myös miettiä asioita laajemmin kuin omasta putkinäöstäsi katsellen.

      Aikuisten oikeasti ihmiset yleensä sopivat - ja ei sopimuskin (esim. yksipuolinen päätös) on sopimus:

      P1 "haluan eron, nyt muutan pois" P2: "voi ei. En tykkää yhtään. Mutta jos on mentävä niin on" P2 jatkaa: "entä lapset sitten? haluatko kantaa heistä vastuuta (vaikka tosin et ole sitä tähänkään asti tehnyt)? Tapaamiset?" P1: "Muutan yksiöön, siellä ei ole tilaa. Sen jälkeen muutan toiseen kaupunkiin toisen naisen luo" P2: "ou nou, sehän tarkoittaa sitä, että joudun kantamaan vastuun lapsista yksin. Onko se sinusta oikein?" P1: "ei se hyvä juttu tietenkään ole lasten kannalta, enkä itsekään pidä siitä. Mutta nyt on tehtävä näin. Ja totuuden nimissä sinähän olet ennenkin kantanut lapsista päävastuun" P2 "no niinpä. Löydän kyllä tarvittaessa lastenhoitoapua kuten ennenkin. Tarvitsetko muuttoapua?"

      Esim. tässä tilanteessa P2 päättää miten asennoituu todellisuuteen. Jos hän kerjää vaikeuksia itselleen tai lapsilleen, hän tekee kaikkensa estääkseen miehen lähdön tai tekee sitä henkisesti että käytännössä mahdollisimman hankalaa, syytellen ja arvostellen. Esim. heittäytyen marttyyriksi "miksi MINUN aina pitää..." "kyllä SINUN täytyy...". Tällaisella voi pilata parhaiten paitsi oman elämänsä, myös lasten.

      • maalaisjärkeä

        Kirjoituksessa annat ymmärtää että sinä tiedät ainoastaan mitenkä asiat ovat, sinä päätä ja toimit oman etusi mukaisesti. Mutta onko se oikeasti noin, ei tosiaankaan.

        Kyseisen käytännön vuoksi avioliittolaki on otettava uudestaan käyttöön, jos vanhemmat eivät kykene sopimaan. Ajatusmalli on putkiaivomalli jos oikein miettii minä minä.

        Todellisuudessa kun ero tulee, harvoin löytyy syyttömiä, kyllä molemmista löytyy vikaa.
        On väärin ja itsekästä tylyttää exää ja aiheuttaa lapsille tuskaa.

        Kukaan syyttelyssä ei voita, ainoastaan minä minä ihmiset saavat tyydytystä ja loppuviimein itse katkeroituvat.


      • onniN
        maalaisjärkeä kirjoitti:

        Kirjoituksessa annat ymmärtää että sinä tiedät ainoastaan mitenkä asiat ovat, sinä päätä ja toimit oman etusi mukaisesti. Mutta onko se oikeasti noin, ei tosiaankaan.

        Kyseisen käytännön vuoksi avioliittolaki on otettava uudestaan käyttöön, jos vanhemmat eivät kykene sopimaan. Ajatusmalli on putkiaivomalli jos oikein miettii minä minä.

        Todellisuudessa kun ero tulee, harvoin löytyy syyttömiä, kyllä molemmista löytyy vikaa.
        On väärin ja itsekästä tylyttää exää ja aiheuttaa lapsille tuskaa.

        Kukaan syyttelyssä ei voita, ainoastaan minä minä ihmiset saavat tyydytystä ja loppuviimein itse katkeroituvat.

        Joskus tai useinkin äiti tietää mikä lapsille on parasta. Myös lapsi itse tietää.


      • onniN
        onniN kirjoitti:

        Joskus tai useinkin äiti tietää mikä lapsille on parasta. Myös lapsi itse tietää.

        Lisään, että monet vanhemmat eivät riitele, mutta eivät ole varsinaisesti ja virallisesti sopineetkaan (sopiminen mahdotonta, jos sukset ovat liian ristissä), mutta heillä on "viileä" sanaton sopimus.


    • onniN

      Pakkolaki ja syyllisten etsiminen ei estä erimielisyyksiä. Sellaisen kuvittelu on jonninjoutavaa, juuri minä minä näkökulmaisen ihmisen ajattelua.

      Tässä kirjoituksessa, kuten monessa muussakin, joissa syyllinen on aina muualla, ei ole huomioitu tärkeintä asiaa, resursseja. Vanhempien resurssit ovat hyvin erilaisia, niitä on laidasta laitaan. Tämän vuoksi jokainen liitto, jokaikinen ero poikkeaa toisistaan kovin paljon. Vaikka vanhemmuus liiton aikana kuten sen jälkeenkin on molemmilla, niin näin on vain periaatteessa, kirjoissa ja kansissa, ei suinkaan käytännössä. Viisas ihminen, myös vanhempi tajuaa tämän. Kun tajuaa, niin samalla hän ymmärtää sosiaalisen kanssakäymisen ja vuorovaikutuksen taitoja. Lempeydellä, ymmärryksellä ja joustavuudella saavutetaan edes minimaalinen sopu paremmin kuin riidalla ja pakolla. Jälkimmäisillä sopu on mahdoton, ja erimielimielisyydet vain kasvaa. Mikä puolestaan johtaa siihen, että hyvä, positiivinen energia katoaa vanhemmista. Mitä enemmän vanhemmat riitelevät, ja odottavat toisiltaan jotain mitä nämä eivät halua tai pysty tarjoamaan, sitä varmemmin ilo katoaa molempien elämästä. Vanhempien jaksaminen myös. Lapsi tarvitsee edes yhden jaksavan vanhemman.

      Kukaan muu kuin vanhempi itse ei pysty eikä kykene määrittelemään mitä joku toinen jaksaa, mitä ei. Eli siis jaksamisesta, energiasta, resursseista on kyse. Lasten/nuorten huostaanotot ovat räjähdysmäisesti lisääntyneet juuri tämän vuoksi: ei jakseta enää, "vastuuvarastot" on tyhjänä, elämänilo kaikonnut. Siksi olisi tuikitärkeää ymmärtää asettaa omat rajat, määritellä mitä sietää, mitä ei, mistä kannattaa riidellä, mistä ei. Perussääntönä on, ettei riita kannata koskaan, ellei minkäänlaiseen sopuun ole viime aikoina päästy, koska riitely kuten jo sanoin, vain kuluttaa ihmisen energiavarastoja.

      Jotta vanhemmat pysyisivät toimintakykyisenä heidän tulisi ajatella myös itseään. Tehdä asioita, jotka tuovat nautintoa, nauraa, tavata ihmisiä, joiden seurasta saa energiaa. Jokaisella on omat selviytymiskeinonsa myös erosta, ja ilon lähteensä. Juuri tässä kohdassa monella on parantamisen varaa. Usein nimittäin käy niin, että ihminen, joka ei ole tyytyväinen itseensä purkaa kiukkuaan ja vihaansa toiseen. Eikä mikään tunnu yhtä sietämättömältä kuin se, että ex vaikuttaa olevan tyytyväinen omaan elämäänsä.

    • maalaisjärkeä

      Kyllä jokainen on vatuussa omista ratkaisuista, jos hankit lapsia olet tehnyt tietoisen valinnan elämässäsi. Jos ei ole resulsseja, ei kannata hankkia lapsia tai sitten on hankittava apua.
      Siis jokaisen velvollisuus on hoitaa oma hyvinvointi.

      Joskus tai useinkin äiti tietää mikä lapsille on parasta. Myös lapsi itse tietää.

      Lapsia ei saa sekoittaa koskaan eroon, se on anteeksi antamaton virhe, miten äiti tietää asiat paremmin, se on pelkästään äidin mielipide, meidän pitäisi elää tasa-arvoisessa yhtiskunnassa.

      Kun huostaanotot on lisääntyneet räjähdysmäisesti ja syyt on kuten kerroit, mikä ihme vanhempia vaivaa ellei heillä ole todellisuuden tajua.

      Avioliittolaki ohjaisi ihmisiä ymmärtämään vastuunsa, kun yhdessä hankitaan lapsia, ei siitä vastuusta voi lähteä kävelemään, kun ei tule toimeen vanhan puolison kanssa. On pakko hoitaa omat velvoitteet, on turha keksiä erillaisia selityksiä ettei kykene sopimaan puolison kanssa, lasten edun mukaisesti. Vanhempien itse aiheutettua tilannetta ei voi sysätä muiden vastuulle.

      Jokainen ihminen joutuu olemaan tekemisissä epämielyttävien ihmisten kanssa, vaikka ei haluaisi.
      ( työpaikalla, virastoissa ja muualla) Miten se on mahdollista, kun itse haluaa jotakin niin kykenee toimimaan kaikkien kanssa. Mutta kun kyse on exästä tämä on täysi mahdottomuus, vaikka yleensä kysymyksessä on kaikkein rakkaimmat, siis lapset

      Se on minä minä ihmisten ongelma ja lapset kärsivät

      • öputx

        Pidetäänpä järki kädessä ja otetaan erilaiset tilanteet huomioon. Vanhemmat ovat ihmisiä, kaikki erilaisia. Moni lapsi toivoo ja haluaa vanhempien eroa, etenkin silloin, kun pelkää vanhempaansa ja vanhempi käyttäytyy arvaamattomasti. Tai vanhempi puhuu omia juttujaan, elää omassa maailmassa, ei ota läheisiään huomioon.
        ""Lapsia ei saa sekoittaa koskaan eroon, se on anteeksi antamaton virhe"
        Lapsi "sekoittuu" aivan välttämättä eroon. Hän sekoittuu myös vanhempiensa liittoon, ellei muuten niin tarkkailijana. Lapsi on ihminen, omine ajatuksineen, tunteineen kaikkineen. Mitä tahansa kodissa tapahtuu, mistä siellä puhutaan/ei puhuta, ilmapiiri vaikuttaa lapseen. Sanatonta viestintää on enemmän kuin sanallista. Lapset kärsivät aina, jos vanhempi kärsii. Siitä ei pääse mihinkään. Kuten ei siitäkään, että lasten vanhemmat ovat yksilöitä. Tosiasia on se, että jotkut vanhemmat hoitavat lapsiaan yhdessä, hyvin useat eivät. Ne jotka eivät hoida, ei siihen voida pakottaa. Ellet tätä ymmärrä, tunne-elämässäsi on suuria selvittämättömiä möykkyjä. Vanhempi, joka marttyyrimaisesti suorittaa velvollisuuttaan lapsen hoidossa on enemmän haitaksi kuin hyödyksi lapselle.

        Ihan jokaisessa elämäntilanteessa ihminen voi päättää ja tehdä asioita vain omasta puolesta. Erossa toinen vanhempi voi päättää miten paljon tai vähän itse hoitaa ja kantaa vastuuta lapsista. Exän puolesta sitä ei voi päättää.

        Jos ex on energiasyöppö, ja hänen vaikutuksensa lapsiin sekä exään on haitallinen, niin on tervettä välttää tällaista ihmistä. Ja ennen kuin kukaan sanoo, ettei energiasyöpöksi saa haukkua ketään, kerron, ettei saakaan haukkua. Mutta jos itse KOKEE ja tuntee näin, niin silloin on tervettä välttää tämän ihmisen seuraa ja vaikutusta. Aivan sama homma, jos missä tahansa, vaikka työpaikalla joku ihminen raastaa toiminnallaan kaikki voimat. Pitää hankkiutua eroon tuosta ihmisestä. Tai ellei se ole mahdollista, niin vaihtaa työpaikkaa, vaikka eläkeikäkin kolkuttelisi. Epämiellyttäviä ihmisiä voi sietää, kun heihin ottaa etäisyyttä ja muokkaa omaa asennetta. Mutta kiusaajaa, energiasyöppöä ihmistä pitää juosta karkuun.


      • maalaisjärkeä

        Pitäisi erottaa väkiva, riippuvuudet, mielisairaus jne.. normaalien perheiden ongelmista. Nyt saa sellaisen käsityksen että, suurin osa miehiä on vakavasti sairaita ja puoliso tekee diaknoosin.
        Oikeusvaltiossa diaknoosit tekevät sairauksissa lääkärit ja hyvä näin.

        Vanhempi ei voi vain päättää ettei huolehdi lapsistaan, huoltajalla pitää olla vastuu ja se vastuu on yhteinen siihen saakka, kun se siirretään toiselle pelkästään. Aivan hullu tilanne jos minä minä päättää ettei noudata liikednnesääntöjä, kun elämäntilanne on hankala, miten siinä käy. Mutta lasten kanssa kaikki on näköjään mahdollista, tai ainakin annetaan ymmärtää siten, joku ottaa nämä vielä tosissaan. Kyllä täällä on ihmisille asetetettu säännöt/lait joidenka mukaan eletään, ei kukaan yksin voi sooloilla vastoin lakia. Vaikka kuinka se juuri sinua harmittaa.

        Energiasyöppö on minä minä ihminen joka kuvittelee kykenevänsä tietämään ja hallitsemaan kaikkea ympärillään ja kuvittelee olevansa aina itse oikeassa.

        Juuri tähän tarvitaan oikeudenmukaisuutta


    • Epics_

      Relaa. Sinun täytyy uskoa itseesi, ja siihen että elämä kantaa - kaikenlisäksi ihan ilman oikeuslaitosta! Elämässä joutuu luopumaan, mutta on vain uskallettava astua uuteen. Kannattaa myös ymmärtää, että kukin elää omalla tavallaan. Aivan kuten sinä ja minä omallamme.

      "Joustamaton kolhii itsensä väistämättömään, ennakoimaton käänne tekee itsepäisen onnettomaksi, omasta tahdosta kiinni pitäminen johtaa valitukseen. Ongelmana on aina pohjimmiltaan oma pää, oma halu, oma tahto. Stoalainen ratkaisu väistämättömän ongelmaan on oivalluksessa, että oma mielihalu ja oma tahto eivät ole niin tärkeitä, etteikö niitä voisi sopusointuistaa väistämättömän kanssa. Pitää luopua tyhmänylpeydestä. Täytyy oppia joustavuutta. Täytyy valmistautua muuttamaan suunnitelmiaan ja etenemään maailman ehdoilla. On hyväksyttävä tapahtunut. Epiktetos: “Älä toivo, että asiat tapahtuvat niin kuin sinä tahdot, vaan tahdo niiden tapahtuvan siten kuin ne tapahtuvat.”

      • maalaisjärkeä

        Vaikka kuinka asiaa pyöritellään, vanhempien vastuu ei katoa minnekään.

        Meistä yksikään ei voi elää miten itse haluaa, jos on huollettavia. Sinkkuna voi tehdä mitä itse haluaa, mutta lapset tuovat mukanaan vastuun, jonka jokaisen on ymmörrettävä kun lapsia hankkii.

        Aivan hullu tilanne jos minä minä päättää ettei noudata liikennesääntöjä, kun elämäntilanne on mielestäni hankala, miten siinä käy. Olisi melko villi tilanne liikenteessä.

        Olenko ainoa joka ymmärtää tosiasian

        Lähtökohtaisesti lapsia ei saa sekoittaa vanhempien eroon

        Lapsilla on oikeus kumpaankin vanhempaa, oli puoliso mitä mieltä tahansa. Ainoastaan rikollisuus, riippuvuudet ja mielisairaus voivat estää sen. Diaknoosin tekee aina lääkäri, ei puoliso.

        Jos erotaan on turha kantaa kaunaa puolisolle, jos on lapsia. Koska lapsien edunmukaista on se että vanhemmat kykenevät tulemaan toimeen keskenään. Ellei tätä ymmärrä, ei kannata hankkia lapsia, koska yksikään lapsi ei voi vaikuttaa omaan syntymäänsä. Vanhemmilla on moraalinen vastuu kun ovat huoltajia.

        Ei ole olemassa ¨normaaleille ihmisille¨ järjestelmää mihin lapset voi siirtää, kun ei huvita, on nuorena jäänyt sinkkuelämä väliin, tai joku muu tunne asia.

        Kommenteissa sekoitetaan tunteet ja todellisuus, molempia tarvitaan, mutta hölmöyksiä ei saa tehdä


    • todellaupeaa

      Kun täällä ero-ja parisuhdepalstoilla aina toitotetaan sitä kuinka vanhempien pitäisi viimeiseen asti yrittää yhdessä ja kuinka ero pilaa lasten elämän niin itse haluaisin varoittaa nyt omakohtaisesti siitä, että pitkään yhdessä yrittämisellä voi olla todella huonot seuraukset. On yritetty pitkään korjsta js muuttaa asioita, kumppani on ollut hyvin äkkipikainen ja huutava lapsille ja itse erityisesti kun ikää on tullut kärsin tuosta aivan äärimmäisesti ja yksinkertaisesti en jaksa sitä. Toki itsekin tulistun ja huudan välillä (niin varmaan kaikki), mutta melko jatkuvana todella kärsin siitä. No, terapiassahan ei kantaa oteta ratkaisujen puolesta ja tilanne kun jatkuu niin lapsetkin oppii tuon toimintamallin. Tilanne on nyt pian se, että minä joka olen heidän tuki ja turva ollut, olen niin väsähtänyt, että sen lisäksi että tulee ero niin myöskään en kestä pian lsdten kanssa yhteiseloa eli eipä tarvitse riidellä siitä missä lapset aikaansa viettää. Aikasemmin kun surin sitä, että eron myötä ei lapsien kanssa ole kokoaikaisesti niin eipä harmita enää että lapset on myös isällään. Mutta ehkä se on sitten nykyaikaisen terapian tavoite, tosin vähän vaarallista hommaa mielestäni.

      • maalaisjärkeä

        Kyllä vanhempien velvollisuus on myös erota jos, tilanne on vahingoksi perheelle, mutta syy ei voi olla pelkästään toisen tunne että puoliso on sitä ja tätä ja todellisuudessa ongelmat itse valittajassa.

        Kun lapset kärsivät on molempien kyettävä korjaamaan tilanne, oli sitten kysymyksessä puoliso, tai muu asia. Mutta kukaan ei voi itse diaknosoisa ta haukkumalla osoittaa että puoliso on sitä ja tätä, tämä kaikkista halpamaisin teko lapsille. Meillä kaikilla vanhemmilla on keinoja miten asiat pitää hoitaa, jos todellisia ongelmia on.

        1 jos olet oikeasti huolissasi tilanteesta, ota asia rauhallisesti esille puolison kanssa
        2 Jos tämä ei tuota tulista, hakeudu asiatuntijalle joka voi avata tilanteen
        3 jos tämä ei auta ota yhteyttä lastensuoleluun
        4 jos tämäkään ei tuota tulosta pyri sopimaan erosta puolison kanssa
        5 jos mikään ei auta ota ero ja hyvä asianajaja, selkeät rajat huoltajuus asioihin.

        Vihottelu tai haukkuminen ainostaan vaikeuttaa lasten ja ympäristön elämää, kysymys on pelkään epäkypsän vanhemman omasta minä minä, kompleksista.

        (muilla on hauskempaa, kaveriporukassa on hauskempaa, mua ei arvosteta, en ole saanut kokea nuoruutta, kun menin niin nuorena naimisiin, koen elämän painostavaksi kun en saa tehdä mitä haluan ja tällöin on usein kysymys rahasta, kumppani ei arvosta minua jne..) Kaikki nämä ovat korjattavissa jos aikuisten oikeasti halutaan, eikä yksikään näistä ole pelkästään toisen osapuolen ongelma. Jos kyseisistä tunne asioista nostetaan kova riita on kysymys epäkypsästä vanhemmasta, jonka ei kannata hankkia lapsia.

        Kyseiseen tilanteeseen ei vaan jouduta, sen päätöksen tekee aina vanhemmat ja siitä pääsee kun lapset täyttävät 18 vuotta. Puolison haukkuminen on täysin oman itsettunnon kohotusta ja sairastuttaa lasten ja läheisten elämän.

        On todella inhottavaa kun sekoitetaan todelliset ongelmat näihin minä minä ongelmiin.

        Todellisia ongelmia ovat ¨mielisairaus, alkoholismi, rikollisuus, huumeet jne.. ¨

        Herätkää vanhemmat ja etenkin tukijoukot.


      • tteutr
        maalaisjärkeä kirjoitti:

        Kyllä vanhempien velvollisuus on myös erota jos, tilanne on vahingoksi perheelle, mutta syy ei voi olla pelkästään toisen tunne että puoliso on sitä ja tätä ja todellisuudessa ongelmat itse valittajassa.

        Kun lapset kärsivät on molempien kyettävä korjaamaan tilanne, oli sitten kysymyksessä puoliso, tai muu asia. Mutta kukaan ei voi itse diaknosoisa ta haukkumalla osoittaa että puoliso on sitä ja tätä, tämä kaikkista halpamaisin teko lapsille. Meillä kaikilla vanhemmilla on keinoja miten asiat pitää hoitaa, jos todellisia ongelmia on.

        1 jos olet oikeasti huolissasi tilanteesta, ota asia rauhallisesti esille puolison kanssa
        2 Jos tämä ei tuota tulista, hakeudu asiatuntijalle joka voi avata tilanteen
        3 jos tämä ei auta ota yhteyttä lastensuoleluun
        4 jos tämäkään ei tuota tulosta pyri sopimaan erosta puolison kanssa
        5 jos mikään ei auta ota ero ja hyvä asianajaja, selkeät rajat huoltajuus asioihin.

        Vihottelu tai haukkuminen ainostaan vaikeuttaa lasten ja ympäristön elämää, kysymys on pelkään epäkypsän vanhemman omasta minä minä, kompleksista.

        (muilla on hauskempaa, kaveriporukassa on hauskempaa, mua ei arvosteta, en ole saanut kokea nuoruutta, kun menin niin nuorena naimisiin, koen elämän painostavaksi kun en saa tehdä mitä haluan ja tällöin on usein kysymys rahasta, kumppani ei arvosta minua jne..) Kaikki nämä ovat korjattavissa jos aikuisten oikeasti halutaan, eikä yksikään näistä ole pelkästään toisen osapuolen ongelma. Jos kyseisistä tunne asioista nostetaan kova riita on kysymys epäkypsästä vanhemmasta, jonka ei kannata hankkia lapsia.

        Kyseiseen tilanteeseen ei vaan jouduta, sen päätöksen tekee aina vanhemmat ja siitä pääsee kun lapset täyttävät 18 vuotta. Puolison haukkuminen on täysin oman itsettunnon kohotusta ja sairastuttaa lasten ja läheisten elämän.

        On todella inhottavaa kun sekoitetaan todelliset ongelmat näihin minä minä ongelmiin.

        Todellisia ongelmia ovat ¨mielisairaus, alkoholismi, rikollisuus, huumeet jne.. ¨

        Herätkää vanhemmat ja etenkin tukijoukot.

        Ehdottomasti paras kirjoituksesi tämä, mutta siinä oli yksi vakava puute. Se, että minä minä ihminen on TODELLINEN ongelma, ja usein myös jatkuessaan mielenhäiriötila, persoonallisuushäiriö. Minä minä ihmiselle ITSELLÄÄN EI OLE ongelmaa, se on ainoastaan hänen läheistensä ongelma. Minä minä ihmisellä on vaikeat läheiset, jotka eivät ymmärrä, eivät tajua. Erityisen hankalaa elämä on, jos minä-minä ihmisellä on sinä-sinä puoliso, joka alkaakin (terveesti) ajatella myös itseään - ja etenkin lapsiaan, joita minä-minä ihminen nujertaa ihan 6-0 joka käänteessä. Jos tai kun ihminen ei kykene huomioimaan toisia, ajattelee joka asiassa vain itseään, niin ongelma on SUURI. On myös turha kuvitella, että tällaisen ihmisen kanssa voi keskustella rauhallisesti/vakavasti ja päästä ratkaisuun.

        Minä-minä ihmisiä, kuten heidän puolisoinaan sinä-sinä ihmisiä on kaikenlaisia. Eivät kaikki havittele nuoruutta tai bilettämistä, hauku puolisoaan. Ei ollenkaan. Haukkuminen ja toisten kohteleminen kaltoin ei muutenkaan kohota itsetuntoa. Se on vain sairas keino paeta tunteitaan. Useinkin molemmat epäterveen narsismin tyypit minäminä ja sinäsinä ovat saaneet takkiinsa elämän kriiseissään, muutoksissa ja etenkin tunne-elämänsä saralla. He eivät ole selvityneet. Usein myös selviämisen työkalut lapsuuden kodista ovat olleet täysin hukassa - tai niitä ei ole koskaan saatukaan.

        Ohjeesi 1-5 ovat hyviä. TÄytyy kuitenkin huomioida, että vaikka kohta 5 joskus toteutuukin, niin exän häirintä jatkuu pahimmassa tapauksessa vielä senkin jälkeen, kun erosta on vuosia. Hyvin yleistä on myös, että vasta eron jälkeen niin ex kuin lapsetkin ymmärtävät MITEN PALJON väärin heitä on kohdeltu. Koska kenenkään käytös ei muutu hetkessä, vaan se tapahtuu niin pikkuhiljaa ja hienojakoisesti, niin kiusaamiseen ja häirintää tottuu - ei sitä huomaa. Tai huomaa, mutta ajattelee onko ihan pimeä ja onko toinen todella tuollainen, miksi sanoo ja käyttäytyy noin. Huonosti kohteleva puoliso myös usein vähättelee ja tasoittelee - kumppani haluaa uskoa parempaan. Kaikki menee kuitenkin vain huonompaan, ja häirintä jatkuu - vielä hienojakoisempana ja "räätälöidympänä" kuin ennen.


      • todellaupeaa

        Toki parisuhteessa varmasti kummassakin on aina vikoja, ihan toimivissakin, mutta jos on vakavia vikoja. Toiselle kerrottu niistä terapiassakin, mutta toinen sitten vetää esiin että huusithan sinäkin silloin ja kuinka muutkin ajattelee kuinka huono ja pelottava olet. Joo, kyllä minäkin välillä tulistun, mutta harvoin, tosin nykyään ihan jaksamisen takiakin alkaa oleen pinna kireällä. Toinen kun räyhää lähes koko ajan. Olen yrittänyt auttaa, kärsivällisesti ja hyvällä, ohjeiden mukaan mitä on saatu ja väliin vakuuttelua ja ymmärrystä ja itsellä sitten toivonkipinä paremmasta huomisesta. Mutta mitään ei tapahdu ja välillä vaan ivallisuutta ja vetoamista, että sinäkin sitä ja tätä. Itse en ajattele asiaa ikinä kilpailuna, toiselle se näyttää olevan sitä. Jokainen lapseilleni hyvä ihminen on mielestäni ihanaa. Surn lasten välejä isäänsä.Muutoksesta toitotettu, että kyllä ihminen voi muuttua. En vaan jaksa enää. Tiedän, että jotkut pystyy tukemaan kumppaniansa ja antaa asioiden tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Minusta ei ole tähän, se ahdistaa minua, en jaksa tätä. Mieheni tietää tämän ja tuntuu vaikealta uskoa, että sellainen ihminen tykkäisi/olisi tykännyt. En jaksa näin, olen pahoillani.


    • aikuistenoikeasti

      Jos exällä on mielisairaus tai muu selkeä sairaus, tämän perusteella voidaan hakea apua lähestymiskielto, yksinhuoltajuus jne.. Vastuullisempi vanhempi toimii, lasten edun mukaisesti.

      Mutta edelleenkään viha tai haukkuminen ei vie asiaa mitenkään eteenpäin, vaan se vaikeuttaa omaa, sekä lapsien ja läheisten elämää. Se että exästä saadaan syyllinen kaikkeen, lämmittää pelkästään minä minän itsetuntoa, mutta millä hinnalla.

      Lapsilla on sukulaisia, isovanhempia ja muita tukihenkilöitä, minä minä ajatusmallilla tuhotaan tämä lasten tukiverkko, mitä ihmeelisimillä selityksillä.

      Jos vanhemmilla on vastuu, moraali tai edes hivenen inhimillisyyttä, he toimisivat toisin.

      Vanha laki poistaisi ääritapaukset ja olisihan aina mahdollisuus helpompaan ratkaisuun. Siis sopia asioista ilman riitaa ja mahdollistaa vastuulisten vanhempien sopimukseen.

      Kukaan muu kun lääkäri ei voi diaknosoida exäänsä, oikeusturva on oltava kaikilla.

      On todella outo tilanne ettei ihmiset ymmärrä kun haukkuvat puolisoa narsiksi, mielisairaaksi jne.. Lapsi on yleensä isästä ja äidistä muovautunut yksilö, joskus enemmän isästä kun äidistä, tai päinvastoin. Miten käy kun lapsella myöhemmin tulee ongelmia omassa parisuhteessa ja on yleisessä tiedossa että isä oli sitä ja tätä, hän sai leiman joka ei helposti unohdu ja täysin omaa syytä.

      Vastuulisuutta ja edes hiukan ajattelemista vanhemille

      • todellaupeaa

        Oletko aikuistenoikeesti itse koskaan ollut hankalassa parisuhteessa? On hirveen helppo tuomita muita ja helppo sanoa kuinka tehdä lapsille helppo ero. Siihen helppoon eroon tarvitaan halukkuutta kummaltakin osapuolelta (ja tietty muulta lähipiiriltä) ja jos kumpikin osapuoli on sopuisasti liitossaan elänyt niin miksi ne sitten edes eroaisi. Jotkut ihmettelee, että miten ne nyt helposti erosi. Monikaan ulkopuolinen ei tiedä yleensä muiden liittojen tilannetta. Ei voi myöskään sanoa miten eri osapuolet liiton kokevat (mä en itse pysty tätä tajuamaan, sillä itse jopa vaistoan jos jollakulla lähelläni on huono olla). Lisäksi edellinen kirjoittaja listasi aiemmin mielestään turhia eron syitä, onko sellaisia muka (eikö se ole vähän toisten vähättelyä)? Ihmiset on erilaisia ja ihmisten tarpeet ja halut on erilaisia, asiat mitkä tekee heidät onnellisiksi.


      • 5465

        Et taida "ihan" olla kartalla missä mennään. Vaikka olisi yksinhuoltajuus, toisella vanhemmalla lähestymiskielto (ja vankilatuomioita) ym. niin monet äidit lapsineen elävät jatkuvan pelon vallassa, ahdistelun ja häirinnänkin. Vaikeimmat 'tapaukset' eivät kunnioita mitään lähestymiskieltoa, viittaavat kintaalla sille.

        Kuten tuossa edelläkin kerrottiin niin minä-minä ihmiset tai vastaavasti toisia haukkuvat ihmiset eivät ole normaaleja ihmisiä, vaan erittäin epätasapainoisia. Sellaisista ihmisistä pitää pyrkiä eroon kaikin keinoin. Eikä siihen oikeuslaitosta tarvita. Ihminen tietää kyllä milloin toisen käytös itseä ja lapsia kohtaan on haitallista. Haukkuminen, vähättely, mitätöinti, lyttääminen yms, ovat erittäin haitallisia. Ei siinä myöskään lääkärin diagnoosia mihinkään tarvita.

        "Lapsilla on sukulaisia, isovanhempia ja muita tukihenkilöitä, minä minä ajatusmallilla tuhotaan tämä lasten tukiverkko, mitä ihmeelisimillä selityksillä. "

        Jos sinulle on näin jotenkin käynyt... niin muilla ei välttämättä ollenkaan. Itse erosin exästä aikoinaan, lapsetkin ovat juuri muuttaneet omilleen. Lasten isällä oli ja on edelleen erittäin pahoja ongelmia - mutta Suomen laki on sellainen, ettei hoitoon voi pakottaa paitsi ääritapauksissa (todistettavaksi vaaraksi itselleen tai muille). Kaikenlisäksi hoidosta vasten tahtoa on aika harvoin mitään hyötyä, tulokset jäävät minimaaliseksi. Joka tapauksessa mitkään muut suhteet eivät muuttuneet mihinkään eromme jälkeen. Appi sanoi, että ei kai ero hänen pojastaan tarkoita eroa hänestä. Hän halusi edelleen olla appi - ei mikään ex-appi, elämässämme normaalisti kuten ennen. Sopi minulle. Muutkin suhteet exän sukulaisiin ovat normaaleja kuten ennenkin, myös lasten yhteydet heihin.

        Tiedän kyllä, että minulla ja lapsilla on hyvin, hyvä tilanne tämän suhteen. Monestihan on niin, että välit exän sukulaisiin eivät muutoinkaan ole olleet kovin kummoiset. Tai esim. appivanhemmat ovat vähintään yhtä hankalia kuin heidän lapsensa, josta haluaa erota. Usein monet ihmiset haluavat omistaa lapsensa, lapsenlapsensa, määräillä, vaativat kaikkia toimimaan vastoin heidän omaa tahtoa eivätkä anna sille arvoa. Tällaiset ihmissuhteet ovat myös haitallisia ja niistä pitää hakeutua eroon.


      • 5465
        todellaupeaa kirjoitti:

        Oletko aikuistenoikeesti itse koskaan ollut hankalassa parisuhteessa? On hirveen helppo tuomita muita ja helppo sanoa kuinka tehdä lapsille helppo ero. Siihen helppoon eroon tarvitaan halukkuutta kummaltakin osapuolelta (ja tietty muulta lähipiiriltä) ja jos kumpikin osapuoli on sopuisasti liitossaan elänyt niin miksi ne sitten edes eroaisi. Jotkut ihmettelee, että miten ne nyt helposti erosi. Monikaan ulkopuolinen ei tiedä yleensä muiden liittojen tilannetta. Ei voi myöskään sanoa miten eri osapuolet liiton kokevat (mä en itse pysty tätä tajuamaan, sillä itse jopa vaistoan jos jollakulla lähelläni on huono olla). Lisäksi edellinen kirjoittaja listasi aiemmin mielestään turhia eron syitä, onko sellaisia muka (eikö se ole vähän toisten vähättelyä)? Ihmiset on erilaisia ja ihmisten tarpeet ja halut on erilaisia, asiat mitkä tekee heidät onnellisiksi.

        aikuistenoikeesti saattaa olla juuri se hankala puoliso parisuhteessa, tai ex-parisuhteessa... Koska muutenhan hän tuollaisia kirjoittelisi. Tilannetaju, suhteellisuudentaju ja empatia puuttuu.

        Keksin juuri lyhyen määritelmän hyvästä parisuhteesta. Siinä on kaksi tasa-arvoista minä-sinä ihmistä. Teidän suhteenne ei vaikuta sellaiselta yhtään. Ihminen voi mahdollisesti muuttua, mutta muuttuakseen on tehtävä hurjan paljon asioita. Koska miehesi vain jatkaa ivailua, ilkeilyä ja suhteenne on "kilpailua", niin parasta on erota. Aivan varmasti. Tuollainen antaa lapsillekin täysin väärän kuvan ihmissuhteista ja on heidän kehitykselleen haitallista. Tiedän tämän, sillä minuakin surettaa jo aikuisten lasteni isä. Hänen seuraansa ei kestä kukaan normaali ihminen. Ja kaksi lastani käy jo terapiassa selvittelemässä välejä isäänsä. On erittäin turmiollista, kun isä lyttää ja kyseenalaistaa lapsensa koko persoonan. Tässä tuleekin mieleen terapeutin tärkein ohje. Pitää asettaa oma raja. Mikä on se raja mitä ei tarvitse eikä saa enää sietää. Jos mikään ei auta ja kaikki on kokeiltu, pitää katkaista välit kokonaan. Ei ole helppoa, mutta ainoa mahdollisuus selvitä hengissä ja terveen kirjoissa.


    • aikuistenoikeasti

      En tuomitse muita, mutta kerron miten ihmiset pääsevät helpommalla ja tuhoavat vähemmän lapsia. Ei auta pätkääkään se että haukut exää, ainoastaan aiheutat tuskaa muille.
      Onko se niin vaikeaa ymmärtää, Kukaan meistä ei tiedä eikä tosiaankaan kykene vaistoamaan miten muissa perheissä menee, sen tietää ainoastaan osapuolet. Jos ulkopuolinen kuuntelee pelkästään toista osapuolta, hän ei tiedä tosiaankaan mitään perheen asioista.

      Kerroin jo aijemmin että mielisairaus, rikollisuus, jne.. eivät ole normaaleja eron syitä, vaan ne ovat pieni osa eroista. Nyt annetaan kuva että joku siviili kykenee määrittelemään ketä on sairas ja ketä ei. Jos ei ole lääkärin virallista diaknoosia, se on pelkästään oma tunne, ei muuta.

      Minä kritisoin asioita siksi ettei kukaan lapsista joudu kärsimään turhaan, lapset ovat täysin syyttömiä vanhempien toilailuihin.

      Tiedän 100%: sti sen että lapset kärsii ja kukaan ei voita mitään jos on oikeassa, omasta mielestään erossa. Ei ole kenenkään etu haukkua toista osapuolta, se pahentaa tilannetta ja tämä tehdään ainoastaan että minä minä haluaa olla oikeassa,

      Löytyykö joku järkevä perustelu sille että toista osapuolta on haukuttava

      • pöh543

        "Löytyykö joku järkevä perustelu sille että toista osapuolta on haukuttava"

        Järkevää perustelua ei löydy, tietenkään. Haukkuminen on erittäin tunnepitoista ja kertoo haukkujan tasapainottomuudesta, huonosta olosta, ristiriidoista, selvittämättömistä asioista ym. MIKSI jotkut haukkuu? Miksi et kysyisi asiaa haukkujalta itseltään (jos on läheinen, eikä hän ole ylittänyt omia rajojasi)? Mitä hän sanoo ja miten kokee oman haukkumisensa? Voit myös sanoa napakasti "minua ei haukuta" - ja katsoa sen tehoa. Jos haukkuminen ei lopu, erotaan. Jos ollaan erottu, haukkuja voi jatkaa haukkumista, mutta se ei ole sinun ongelmasi. Ei toisen mielenvikaisuutta voi parantaa. Ja jos yhtään lohduttaa, niin ei haukkujakaan koe elämäänsä hyväksi ja mielekkääksi. Kaikkea muuta. Tämän voi IHAN ITSE määrittää. Sillä kukaan muu kuin haukkuja itse voi lopettaa haukkumista. Ei lapsetkaan. Lapset eivät ole vastuussa haukkujan haukkumisesta eivätkä voi sitä estää. Haukkumista ei saa loppumaan järkipuheella tai millään muullakaan puhella. Haukkujan puoliso tai ex sen sijaan voi järjestää lapset mahdollisimman kauas haukkujasta.

        Haukkuminen on henkisen väkivallan muoto. Haukkuminen on aggressiivista. Siltä pitää puolustautua/suojella itseään, sekä lapsia. Mitään diagnooseja haukkujasta ei tarvita. Ainoastaan todeta tuo edellinen - suojaudutaan. Jos kävelet kadulla ja näet siellä vastaan tulevan räyhäävän ihmisen, teet havainnon "aggressiivinen ihminen tuolla" et ala kyselemään hänen mahdollisia diagnooseja, vaan puolustat/suojaat itseäsi: vaihdat suuntaan, menet kadun toiselle puolelle, lujaa.

        Itsepuolustuksen ydin: suojaudutaan/paetaan.Kun joku on iskemässä sinua puukolla selkään, pakene, jos ehdit. Diagnooseja puukottajasta ei tarvita, ei yritetä puhua järkeä. Pakeneminen on se ainoa juttu, joka on sinun vastuullasi.


    • aikuistenoikeasti

      Löytyykö joku järkevä perustelu sille että toista osapuolta on haukuttava

      • SyytäTässä

        Kun tuntee että itseään on kohdeltu väärin, alkaa suututtaa. Vihan voi suunnata koko ulos- tai sisäänpäin. Kun vihan purkaa ulospäin, ei masennu. :)


      • aikuistenoikeasti
        SyytäTässä kirjoitti:

        Kun tuntee että itseään on kohdeltu väärin, alkaa suututtaa. Vihan voi suunnata koko ulos- tai sisäänpäin. Kun vihan purkaa ulospäin, ei masennu. :)

        Pelkän tunteen pohjalta ei kannata väittää että on kohdeltu väärin.

        Parisuhteessa tärkein oivallus on että asioista on sovittava ja sopimisessa yleensä molemmat joustavat, siten että molemmat voivat hyväksyä asian. Aina ei saa keikkea, ei missään. Saduissa prinsessat saa kaiken, mutta elävässä elämässä ei. Kun ihastutaan kaikki on ihanaa, mutta silloin kaikki onnistuu ja syy on se että molemmat joustavat.

        Haukkuminen ei estä masentumista, mutta kun ymmärtää tosiasiat, on helpompi ymmärtää tosiasiat


      • pöh543
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Pelkän tunteen pohjalta ei kannata väittää että on kohdeltu väärin.

        Parisuhteessa tärkein oivallus on että asioista on sovittava ja sopimisessa yleensä molemmat joustavat, siten että molemmat voivat hyväksyä asian. Aina ei saa keikkea, ei missään. Saduissa prinsessat saa kaiken, mutta elävässä elämässä ei. Kun ihastutaan kaikki on ihanaa, mutta silloin kaikki onnistuu ja syy on se että molemmat joustavat.

        Haukkuminen ei estä masentumista, mutta kun ymmärtää tosiasiat, on helpompi ymmärtää tosiasiat

        Älä hyvä ihminen jankuta noista prinsessoista joka toisessa viestissä. Saduissakaan prinsessat ei saa kaikkea, ei kukaan saa. Prinsessa voi saada prinssinsä, ja se siitä sadusta. Toisaalta jos haluat uskoa omiin satuihisi, siitä vaan. Itsepä teet elämäsi hankalaksi ja vältyt ajattelemasta asioiden taustoja.

        KUN asioista ei päästä sopimukseen, vain toisen olisi aina joustettava, niin sitten erotaan. Tämä on tärkeimpiä oivalluksia elämässä. MUTTA vain sen elämässä, joka laittaa rajat omalle joustamiselleen - nyt riitti. Joustamaton ei halua erota, se on selvä. Kenen elämää hän sitten määräilisi, ketä tanssittaisi oman pillinsä mukaan?


    • aikuistenoikeasti

      Jos homma ei toimi tottakai pitää erota, mutta kuinka moni nainen kykenee oikeasti keskustelemaan todellisista syistä. Mies ja nainen ajattelee eritavalla, tämän ymmärtäminen
      auttaa useasti, jos kykenee joustamaan, kuten seurustaessa niin homma toimii.

      Joustaminen on ainut tapa jos haluaa päästä sopuun

      ¨Kenen elämää hän sitten määräilisi, ketä tanssittaisi oman pillinsä mukaan? ¨

      Tämä kertoo kirjoittajan ajatus maailman melko hyvin, miksi prinsesa on niin arka asia, totuus tekee yleensä kipeetä

      • ippiui

        "Joustaminen on ainut tapa jos haluaa päästä sopuun"
        Niin juuri, mutta jos tai kun toinen ei jousta koskaan, niin sopuun ei päästä. Eikä se joustaja voi olla aina sama osapuoli. Ellet tätä tajua, olet itse se joustamaton osapuoli, joka kaikin keinoin vierittää vastuun "prinsessalle" ja marisee, kun toinen ei aina jousta.


      • aikuistenoikeasti
        ippiui kirjoitti:

        "Joustaminen on ainut tapa jos haluaa päästä sopuun"
        Niin juuri, mutta jos tai kun toinen ei jousta koskaan, niin sopuun ei päästä. Eikä se joustaja voi olla aina sama osapuoli. Ellet tätä tajua, olet itse se joustamaton osapuoli, joka kaikin keinoin vierittää vastuun "prinsessalle" ja marisee, kun toinen ei aina jousta.

        Hiukan epäilen että toinen vain joustaa, parisuhde ei toimi lainkaan jos joustoa ei ole.
        Silloin toinen alistuu ja tässä tilanteessa jokaisen tulee itse hoitaa hyvinvointinsa,
        tehdä ratkaisut, oli ne mitä hyvänsä.

        Miksi aina sysätään vastuu jollekin toiselle ja yleensä haukutaan jälkeenpäin päätöstä.
        Kyllä jokaisella on pakko olla vastuu omasta elämästä


      • arvot_
        aikuistenoikeasti kirjoitti:

        Hiukan epäilen että toinen vain joustaa, parisuhde ei toimi lainkaan jos joustoa ei ole.
        Silloin toinen alistuu ja tässä tilanteessa jokaisen tulee itse hoitaa hyvinvointinsa,
        tehdä ratkaisut, oli ne mitä hyvänsä.

        Miksi aina sysätään vastuu jollekin toiselle ja yleensä haukutaan jälkeenpäin päätöstä.
        Kyllä jokaisella on pakko olla vastuu omasta elämästä

        Alistuminen ei olekaan joustamista, vaan juuri sitä itseään, alistumista. Epätervettä narismia eikä sillä ole mitään tekemistä joustavuuden kanssa.

        Jos suhteen toinen osapuoli on alistuja, niin toinen on aivan välttämättä jossain määrin alistaja (ehkä osin huomaamattaan. Oletetaan liikaa). On lähes päivänselvää, ettei alistuva osapuoli osaa hoitaa hyvinvointiaan ja tehdä omia ratkaisuja, koska alistuu. Vasta siinä vaiheessa (jota ei välttämättä tule), kun alistuja huomaa olevansa alistuja, hän alkaa ajatella omaa hyvinvointiaan ja tehdä omia ratkaisuja. Tähän muutokseen taas alistava osapuoli ei suhtaudu kovin suopeasti. Jos toinen ei siedä alistujan alistumista, ja hän jättää alistujan, niin tapahtuu juuri päinvastoin. Eli alistuja ei katso tätä suopeasti, ja käytös on sen mukaista.

        Tietysti on paljon pareja (etenkin jostain kumman syystä Kalat horoskooppisia molemmat :D) jotka ovat tavallaan liian joustavia, tai molemmat kroonisia alistujia. Heillä on vaikeaa, koska kumpainenkaan ei osaa ajatella omaa hyvinvointia - toinen on aina etusijalla, eikä kummatkaan osaa tehdä ratkaisuja. Koska toinen on aina etusijalla, heidän on mahdotonta päättää ihan yksinkertaisista asioista; kuten mitä tekisimme viikonloppuna. Molemmat haluaa tehdä sitä mitä toinen haluaa, mutta koska kumpikaan ei tiedä mitä itse haluaa... tulee ongelma. Usein kyräillään ja ihmetellään miksei toinen osaa päättää (vaikkei itsekään osata). Pitkän vatvomisen jälkeen päädytään tekemään sitä mitä viime viikonloppuna tehtiin. Yleensä myös molemmat pitävät siitä mitä "aina" on tehty. Jos sinä tykkäät, minäkin tykkään. Ongelmia syntyy silloin, kun jompikumpi "herää" ja tunnistaa omat tarpeensa ja halunsa, mieltymyksensä. Ei tarvitse olla edes suuri asia, kun parisuhde natisee. Esim. ns. ekstempore asiat ovat tällaiselle suhteelle myrkkyä, kuin sodan julistus. Vaikka toinen olisi varannut liput konserttiin, jonka artisti on kumppanin suosikki, niin se on liikaa, ja menee kumppanin rajan yli.

        Joustavassa parisuhteessa joustetaan sellaisissa asioissa toisen hyväksi, jotka eivät ole omia arvoja vastaan. Tämän vuoksi vaaditaan aina asioiden punnitsemista ja pohdintaa. Parisuhteessa voi myös kadottaa itsensä hyvinkin pian, jos vain joustaa ja joustaa, itsensä ja arvojensa vastaisesti. Jokaisella on rajansa, myös joustavuudessa. Ja joustavuutta on sekin, että on tarvittaessa halukas muuttamaan omaa elämää ja jopa eroamaan suhteesta.


      • aikuistenoikeasti
        arvot_ kirjoitti:

        Alistuminen ei olekaan joustamista, vaan juuri sitä itseään, alistumista. Epätervettä narismia eikä sillä ole mitään tekemistä joustavuuden kanssa.

        Jos suhteen toinen osapuoli on alistuja, niin toinen on aivan välttämättä jossain määrin alistaja (ehkä osin huomaamattaan. Oletetaan liikaa). On lähes päivänselvää, ettei alistuva osapuoli osaa hoitaa hyvinvointiaan ja tehdä omia ratkaisuja, koska alistuu. Vasta siinä vaiheessa (jota ei välttämättä tule), kun alistuja huomaa olevansa alistuja, hän alkaa ajatella omaa hyvinvointiaan ja tehdä omia ratkaisuja. Tähän muutokseen taas alistava osapuoli ei suhtaudu kovin suopeasti. Jos toinen ei siedä alistujan alistumista, ja hän jättää alistujan, niin tapahtuu juuri päinvastoin. Eli alistuja ei katso tätä suopeasti, ja käytös on sen mukaista.

        Tietysti on paljon pareja (etenkin jostain kumman syystä Kalat horoskooppisia molemmat :D) jotka ovat tavallaan liian joustavia, tai molemmat kroonisia alistujia. Heillä on vaikeaa, koska kumpainenkaan ei osaa ajatella omaa hyvinvointia - toinen on aina etusijalla, eikä kummatkaan osaa tehdä ratkaisuja. Koska toinen on aina etusijalla, heidän on mahdotonta päättää ihan yksinkertaisista asioista; kuten mitä tekisimme viikonloppuna. Molemmat haluaa tehdä sitä mitä toinen haluaa, mutta koska kumpikaan ei tiedä mitä itse haluaa... tulee ongelma. Usein kyräillään ja ihmetellään miksei toinen osaa päättää (vaikkei itsekään osata). Pitkän vatvomisen jälkeen päädytään tekemään sitä mitä viime viikonloppuna tehtiin. Yleensä myös molemmat pitävät siitä mitä "aina" on tehty. Jos sinä tykkäät, minäkin tykkään. Ongelmia syntyy silloin, kun jompikumpi "herää" ja tunnistaa omat tarpeensa ja halunsa, mieltymyksensä. Ei tarvitse olla edes suuri asia, kun parisuhde natisee. Esim. ns. ekstempore asiat ovat tällaiselle suhteelle myrkkyä, kuin sodan julistus. Vaikka toinen olisi varannut liput konserttiin, jonka artisti on kumppanin suosikki, niin se on liikaa, ja menee kumppanin rajan yli.

        Joustavassa parisuhteessa joustetaan sellaisissa asioissa toisen hyväksi, jotka eivät ole omia arvoja vastaan. Tämän vuoksi vaaditaan aina asioiden punnitsemista ja pohdintaa. Parisuhteessa voi myös kadottaa itsensä hyvinkin pian, jos vain joustaa ja joustaa, itsensä ja arvojensa vastaisesti. Jokaisella on rajansa, myös joustavuudessa. Ja joustavuutta on sekin, että on tarvittaessa halukas muuttamaan omaa elämää ja jopa eroamaan suhteesta.

        Mutta oli asia miten hyvänsä, jokainen on vastuussa itsestään ja jos ei ole hoitanut omia asioitaan on täysin epäoikeudenmikaista haukkua muita siitä.


        Horoskoopin jätän omaan arvoonsa


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe