Kun automaatio valtaa laivat, voi yksin purjehtivakin nukkua turvallisesti yönsä isoilla vesillä. Tekniikka ei juopottele tai sorru piittaamattomuuteen.
https://yle.fi/uutiset/3-9860988
Tulevaisuudessa purjehdus on hurjan turvallista
49
992
Vastaukset
- aavelaivat
Matkustajatkin voivat matkustaa tuollaisilla laivoilla etänä, kunhan laivamatkustamiseen liittyvä alkoliverodilemma ratkaistaan.
- nuurdikki
Kaikista parasta tässä on se että ise ruotsinlaivakin voisi olla täysin virtuaalinen. Ajattele miten ympäristö säästyy jos virtuaalinen laiva käy vain virtuaalisesti Maarinahaminassa. Ei laivan valmistuksesta johtuvia ympäristöpäästöjä, eikä turhaa dieselöljyn pottamista välttämättömän viinanhaku laivamatkan vuoksi. Viinakset voisivat tulla sitten jakeluautolla vain kotiovelle, aikaakin säästyisi. Esteenä tälle on vain vanhakantainen lainsäädäntö joka ei katso verotuksellisesti virtuaalimatkailua samanarvoisena fyysisen matkailun kanssa.
- Puolivirtuaalinen
nuurdikki kirjoitti:
Kaikista parasta tässä on se että ise ruotsinlaivakin voisi olla täysin virtuaalinen. Ajattele miten ympäristö säästyy jos virtuaalinen laiva käy vain virtuaalisesti Maarinahaminassa. Ei laivan valmistuksesta johtuvia ympäristöpäästöjä, eikä turhaa dieselöljyn pottamista välttämättömän viinanhaku laivamatkan vuoksi. Viinakset voisivat tulla sitten jakeluautolla vain kotiovelle, aikaakin säästyisi. Esteenä tälle on vain vanhakantainen lainsäädäntö joka ei katso verotuksellisesti virtuaalimatkailua samanarvoisena fyysisen matkailun kanssa.
Laivan alaosa voisi käydä kansainvälisillä vesillä yläosan matkustajineen jäädessä erikoisluvalla satamaan vähintään 20 tunniksi.
- TiukkaaTulkintaa
Tosin ainakaan sataan vuoteen eivät KAIKKI laivat ole automatisoituja ja/tai etäohjattuja. Ja vaikka olisi, se ei vapauta jokaista alusta koskevasta tähystysvelvollisuudesta. Siksi pitkät yksinpurjehdukset ovat itse asiassa kansainvälisen lain vastaisia, vaikkei siihen olekaan virallisesti puututtu.
- fjwijfpwugijwknel
Aloittaja vaikuttaa viittaavan siihen, että törmäysriski olisi eliminoitu kun on täys-automaattiset rahtilaivat ym liikenteessä.
Purjehdus ei ole "hurjan turvallista" automatisoinninkaan jälkeen, koska turvallisuus tulee purjehtijan omasta osaamisesta, ja esim kyvyistä ja laitteista havaita säätilojen muutoksia, ja toimia sen mukaan. Havainnoida vaihtoehtoisten reittien valinta myrskynsilmien välttämisiksi jne.
Veneellä tapahtuvien tapaturmien välttäminen jne.
- Kaikki_hyvin
Kyseinen juttu kuitenkin kertoo, että noita laivoja tullaan jatkossakin valvomaan etänä, joten juopottelu- ja piittaamattomuusongelmat eivät siitä mihinkään häviä. Pikemminkin päinvastoin, kun pitäisi valvoa useampaakin laivaa kerralla.
Toisaalta myös henkilöstön valikointi ja valvonta tehostuu. Maissa olevassa valvomossa on paljon vaikeampi syntyä sellaista muusta maailmasta eristynyttä tilannetta, jossa juopottelukulttuuri pääsisi vallalle. Ei mahdotonta mutta vaikeampaa.
- Buhahaha
10-14 kirjoitti:
Toisaalta myös henkilöstön valikointi ja valvonta tehostuu. Maissa olevassa valvomossa on paljon vaikeampi syntyä sellaista muusta maailmasta eristynyttä tilannetta, jossa juopottelukulttuuri pääsisi vallalle. Ei mahdotonta mutta vaikeampaa.
Juopottelu ei olekaan se isompi riski noista kahdesta, mutta piittaamattomuus voi kasvaa siinä samalla kun etäisyys tapahtumapaikallekin.
Buhahaha kirjoitti:
Juopottelu ei olekaan se isompi riski noista kahdesta, mutta piittaamattomuus voi kasvaa siinä samalla kun etäisyys tapahtumapaikallekin.
En pidä uskottavana oletusta, että etäisyys kasvattaisi piittaamattomuusriskiä. Pikemminkin päinvastoin: alusta kontrolloiva henkilöstö on vireämpää ja toisaalta tietää tekemistensä olevan monitoroituja. Piittaamattomuuden riski on isompi juuri siellä paikan päällä, jossa helpommin ajattelee "ei täällä ketään liiku ja vaikka joku alle jäisikin, niin kukaan ei koskaan sitä saa tietää".
- isoveli_valvoo
10-14 kirjoitti:
En pidä uskottavana oletusta, että etäisyys kasvattaisi piittaamattomuusriskiä. Pikemminkin päinvastoin: alusta kontrolloiva henkilöstö on vireämpää ja toisaalta tietää tekemistensä olevan monitoroituja. Piittaamattomuuden riski on isompi juuri siellä paikan päällä, jossa helpommin ajattelee "ei täällä ketään liiku ja vaikka joku alle jäisikin, niin kukaan ei koskaan sitä saa tietää".
Meinaatko että nykyään laivojen liikkeitä ei voi tarkastella jälkeenpäin?
isoveli_valvoo kirjoitti:
Meinaatko että nykyään laivojen liikkeitä ei voi tarkastella jälkeenpäin?
Ei niissä ole (ainakaan yleensä) mitään nauhoittavia kameroita, jotka paljastaisivat, että näkökentässä on ollut purkkari, joka on sitten tullut yliajetuksi.
- nauhoitteiden_arkistoija
10-14 kirjoitti:
Ei niissä ole (ainakaan yleensä) mitään nauhoittavia kameroita, jotka paljastaisivat, että näkökentässä on ollut purkkari, joka on sitten tullut yliajetuksi.
Senpätakia foliohattu suojaa nyky purjehtijaa välinpitämättömiltä perämiehiltä!
- paljon_valvottavaa
10-14 kirjoitti:
Toisaalta myös henkilöstön valikointi ja valvonta tehostuu. Maissa olevassa valvomossa on paljon vaikeampi syntyä sellaista muusta maailmasta eristynyttä tilannetta, jossa juopottelukulttuuri pääsisi vallalle. Ei mahdotonta mutta vaikeampaa.
Minkähänlaiset pätevyydet vaaditaan tältä valikoidulta "valvomo" henkilöstöltä?
Ajavatkohan praktiikat simulaattorissa? - purjehdus.on.vaikeata
10-14 kirjoitti:
Toisaalta myös henkilöstön valikointi ja valvonta tehostuu. Maissa olevassa valvomossa on paljon vaikeampi syntyä sellaista muusta maailmasta eristynyttä tilannetta, jossa juopottelukulttuuri pääsisi vallalle. Ei mahdotonta mutta vaikeampaa.
Eiköhän se ylivoimaisesti suurin riski tässä ole ihan vaan ne purjehtijat, joilla veneen käsittelytaidot ovat vähäiset tai heikot, yleinen osaaminen ilmiselvästi puutteellista ja kokonaisymmärrys vielä vähäisempää ellei jopa kokonaan olematonta.
Niihin törmää toisinaan tälläkin palstalla.
- Ei.hyväKehitys
On tuossa riskinsäkkin. Merirosvoilla helpompi päästä laivoihin, kun ei ole henkilökuntaa vastassa. Tai sitten rahtilaivoihin pitää palkata iso joukko aseistettuja vartijoita.
Toisaalta laivat voidaan sitten rakentaa sellaisiksi, että niihin on huomattavasti nykyistä vaikeampi päästä sisään.
- merirosvon_leipä
10-14 kirjoitti:
Toisaalta laivat voidaan sitten rakentaa sellaisiksi, että niihin on huomattavasti nykyistä vaikeampi päästä sisään.
Ihmisillä ne merirosvot kiristää. Vetoavat inhimillisyyteen.
Vakuutus maksaa kaluston. - mitenontämä
Varustamo taitaa olla enemmä kiinnostunut lastista ja aluksesta.
Mitenkähän jos automaattisen laivan eteen sattuu purjevene, pysähtyykö laiva tai väistääkö se automaattisesti. Entäs hätätapaukset, suorittaako automaattinen laiva avustustoiminpiteitä. - PiraattiOngelma
merirosvon_leipä kirjoitti:
Ihmisillä ne merirosvot kiristää. Vetoavat inhimillisyyteen.
Vakuutus maksaa kaluston.Kyllä piraatit tietyilla ongelma-alueilla on kiinnostunu enemmin lastista, kuin ihmisistä. Ei ne muuten tulisi pikku paateilla isojen rahtialusten kimppuun.
https://www.youtube.com/watch?v=tpNpDM-enLw Panttivankiongelmahan ratkeaa itsestään, jos laivoissa ei ole miehistöä niiden kulkiessa merirosvoalueilla. Ja kun laivat voidaan rakentaa niin, että kaikki sisäänpääsyt ovat tukevasti lukittuja, niin valtaaminen ja haltuunotto vaikeutuu radikaalisti. Ei niistä tietenkään täysin varmoja saada, mutta vaikeusastetta voidaan lisätä niin paljon, ettei ihan rääsyläisrosvoilta enää onnistu.
- tuskin.kiinnostaa
Paitsi että laivaan pääsy voidaan tehdä oleellisesti vaikeammaksi, voidaan myös mennä hiukan lähemmäs sitä elokuvien maailmaa, jossa konnan haltuunsa ottamaan laivan ohjaukseen ei mitenkään pääse manuaalisesti käsiksi, kun se sieltä valvomosta lukittu. Siinä ei merirosvolle jää muuta kuin ilmainen matkalippu.
- EiVoiEstää
tuskin.kiinnostaa kirjoitti:
Paitsi että laivaan pääsy voidaan tehdä oleellisesti vaikeammaksi, voidaan myös mennä hiukan lähemmäs sitä elokuvien maailmaa, jossa konnan haltuunsa ottamaan laivan ohjaukseen ei mitenkään pääse manuaalisesti käsiksi, kun se sieltä valvomosta lukittu. Siinä ei merirosvolle jää muuta kuin ilmainen matkalippu.
Miten estät sen että laivaan noustaan, ammutaan singolla laivan kanteen reikä, vedetään timanttiräikällä kontit auki, ja pöllitään kallis lasti. ?????
- jassooniin
Ja sitten se lasti lastataan moottoriveneeseen?
EiVoiEstää kirjoitti:
Miten estät sen että laivaan noustaan, ammutaan singolla laivan kanteen reikä, vedetään timanttiräikällä kontit auki, ja pöllitään kallis lasti. ?????
Ensimmäisenä asiana voi laivan paremmin muotoilla niin, että se kyytiinnousu on hankalampaa. Toiseksi rakenteet voidaan tehdä järeämmiksi ja umpinaisemmiksi. Kolmanneksi hallintalaitteisto erityisesti voidaan suojata niin, että siihen käsiksi pääsy ja kauko-ohjauksen ohittaminen kestää tunteja. Eihän se yksittäisten konttien murtaminen pitkälle vie, koko laiva pitäisi saada "omaan jemmaan". Jo muutama tunti viivettä ilman panttivankeja johtaa siihen, että mahdollisuus paikalle ilmestyviin viranomaisiin kasvaa rajusti.
- PiraattiOngelma
tuskin.kiinnostaa kirjoitti:
Paitsi että laivaan pääsy voidaan tehdä oleellisesti vaikeammaksi, voidaan myös mennä hiukan lähemmäs sitä elokuvien maailmaa, jossa konnan haltuunsa ottamaan laivan ohjaukseen ei mitenkään pääse manuaalisesti käsiksi, kun se sieltä valvomosta lukittu. Siinä ei merirosvolle jää muuta kuin ilmainen matkalippu.
Laivasta tulee ohjauskyvytön, jos sen tutkajärjestelmä tuhotaan. Eikö nuo idiootit tajua että kolmansien maiden piraateilla on käytössään yhä raskaimpia aseita.!! Laivat pitää sitten varustaa omalla ase-puolustusjärjestelmällä, jos rahtifirmat aikoo saada lastinsa ehjänä perille.
PiraattiOngelma kirjoitti:
Laivasta tulee ohjauskyvytön, jos sen tutkajärjestelmä tuhotaan. Eikö nuo idiootit tajua että kolmansien maiden piraateilla on käytössään yhä raskaimpia aseita.!! Laivat pitää sitten varustaa omalla ase-puolustusjärjestelmällä, jos rahtifirmat aikoo saada lastinsa ehjänä perille.
Höpsistä. Tutkajärjestelmän nitistäminen ei todellakaan tee laivaa ohjauskyvyttömäksi.
- PiraattiOngelma
PiraattiOngelma kirjoitti:
Laivasta tulee ohjauskyvytön, jos sen tutkajärjestelmä tuhotaan. Eikö nuo idiootit tajua että kolmansien maiden piraateilla on käytössään yhä raskaimpia aseita.!! Laivat pitää sitten varustaa omalla ase-puolustusjärjestelmällä, jos rahtifirmat aikoo saada lastinsa ehjänä perille.
No korjataan sitten pilkunnussijoille, että laivan satelliittipakannusjärjestelmän tuhoaminen tekee aluksesta ohjauskyvyttömän. Eli ampumalla laivat "gps-mastot/antennit"., laiva kadottaa navigointi- signaalin .
- minä_purjehtijaa_minä
mitenontämä kirjoitti:
Varustamo taitaa olla enemmä kiinnostunut lastista ja aluksesta.
Mitenkähän jos automaattisen laivan eteen sattuu purjevene, pysähtyykö laiva tai väistääkö se automaattisesti. Entäs hätätapaukset, suorittaako automaattinen laiva avustustoiminpiteitä.Ei kai ne laivat nytkään pysähdy jos purjevene tulee eteen? Kai siellä on vähän muutakin väisteltävää kuin purjeveneet että on varmaan otettu huomioon?
Lasti on vakuutettu eikä välttämättä kuulu varustamolle ollenkaan. Olipa se kenen hyvänsä vastuulla niin se on vakuutusyhtiön ongelma, nyt ja silloin. - yliamiraali
Voi olla noin. Jos kuitenkin kyetään osoittamaan, että ohjelmiston kehityksessä ei ole otettu päälle ajon välttämistä tai pelastustoimia huomioon on se laivan valmistajalle huonompi juttu. Nuo ovat kuitenkin kansainvälisten sääntöjen vaatimia asioita.
- ei.piraattiongelma
PiraattiOngelma kirjoitti:
No korjataan sitten pilkunnussijoille, että laivan satelliittipakannusjärjestelmän tuhoaminen tekee aluksesta ohjauskyvyttömän. Eli ampumalla laivat "gps-mastot/antennit"., laiva kadottaa navigointi- signaalin .
Siinähän on ampumista, kun pitää löytää kaikki ne lapsen nyrkin kokoiset gps-antennit jostain sieltä mastoista. Niiden alapuolellakin on vielä terästä. Ja heti kun vahinkoa tapahtuu, siitä tulee tieto reaaliajassa valvomoon. Ennen kuin ensimmästä reikää on saatu mihinkään porattua, on taivaanrannassa jo joko laiva tai drone. Ilman pääsyä käsiksi laivan ohjaamiseen laiva on piraateille täysin arvoton, vain pelkkä riski. Laivan ohjaamiseen taas tarvitaan miehistöä, jota ei ole.
- voi_hyvää_päivää
yliamiraali kirjoitti:
Voi olla noin. Jos kuitenkin kyetään osoittamaan, että ohjelmiston kehityksessä ei ole otettu päälle ajon välttämistä tai pelastustoimia huomioon on se laivan valmistajalle huonompi juttu. Nuo ovat kuitenkin kansainvälisten sääntöjen vaatimia asioita.
Tuo nyt on pienin ongelma koko skenessä!
- Herää-Pahvi
voi_hyvää_päivää kirjoitti:
Tuo nyt on pienin ongelma koko skenessä!
Kenties tuo vesialusten lakisääteinen auttamisvelvollisuus on juuri se isoin ongelma. Moni tulee hukkumaan tulevaisuudessa, jos rahtialukset vain lipuvat kylmästi ohi, vaikka vieressä uppoaisi 2000 hengen matkustaja-alus.
- kenties_ei_ole
Herää-Pahvi kirjoitti:
Kenties tuo vesialusten lakisääteinen auttamisvelvollisuus on juuri se isoin ongelma. Moni tulee hukkumaan tulevaisuudessa, jos rahtialukset vain lipuvat kylmästi ohi, vaikka vieressä uppoaisi 2000 hengen matkustaja-alus.
No ajaahan noita jo koeluonteisesti. Kai se pelastus juttu on jotenkin ratkaistu.
- oho_
Herää-Pahvi kirjoitti:
Kenties tuo vesialusten lakisääteinen auttamisvelvollisuus on juuri se isoin ongelma. Moni tulee hukkumaan tulevaisuudessa, jos rahtialukset vain lipuvat kylmästi ohi, vaikka vieressä uppoaisi 2000 hengen matkustaja-alus.
Autotkin ajavat lähitulevaisuudessa itse, joten aiheuttaessaan onnettomuuksia kukaan ei joudu vastuuseen.
- Kaikki_hyvin
kenties_ei_ole kirjoitti:
No ajaahan noita jo koeluonteisesti. Kai se pelastus juttu on jotenkin ratkaistu.
Miten voidaan muka varautua kaikkiin poikkeustilanteisiin? Pelastustoimiin tarvitaan myös ihmiskäsiä.
- yliamiraali
voi_hyvää_päivää kirjoitti:
Tuo nyt on pienin ongelma koko skenessä!
Eipä taida olla pikkuasia ohjelmiston kehittäneelle yritykselle
- voi_hyvää_päivää
yliamiraali kirjoitti:
Eipä taida olla pikkuasia ohjelmiston kehittäneelle yritykselle
Ohjelmisto on valmiina.
Pystyis nyt vaan muuten autom. laivat " käynnissä" ettei niitä tarvii perinteisesti ihmiskäyttöisillä aluksilla pelastella.
Sinulla kun on noin paljon kaluunoita niin tiedät varmaan että onkohan tämmöisellä konventionaalisella aluksella velvollisuus pelastaa merihädässä oleva autonominen laiva? - Herää-Pahvi
oho_ kirjoitti:
Autotkin ajavat lähitulevaisuudessa itse, joten aiheuttaessaan onnettomuuksia kukaan ei joudu vastuuseen.
Itseajavissa autoissa on kuitenkin kuski ja ehkä matkustajia sisällä, jotka voi tarvittaessa ottaa ohjat käsiin. Mutta miten on laivoissa. Jos laivassa ei ole miehistöä, eikä ketään ruorin takana,.
Mitä tekoäly tekee kohdatessaa merihädässä olevan laivan tai veneen. ?? Ohjelmoidaanko sinne auttamiskoodi. ja tekoälyrobotit, jotka nostaa merihädässä olevat laivalle ??
- HulluksiMenee
Täysin passka idea tuollainen automatisointi. Varustamoiden kannattaa ilmeisesti mielummin palkata sota-aluksia laivonjensa kulkujen turvaamiseen, kuin että laivat kulkisi "ihmisvoimin", ja niitä vartioitaisiin fyysisesti laivasta käsin.
- DronePurkkari
Kohta tää kehitys menee siihen, että harrastelija veneilykin menee automaattiseksi, kuten nykyään tämä drone lentely. Katsotaan omalta koneelta , kun vene seilaa ympäri maapallon, ja samalla saadaan koko reissu videolle.
- KimJonJung.upottaa
Toimii alueilla , jossa ei ole merirosvoutta ym. levottomuutta. esim. Pohjois-euroopassa, ja Itämerellä.
Ongelmia alkaa tulla, kun mennään afrikan, lähi-idän tai kaukoidän suuntaan. - Laivat_on_rautaa
En oikein usko, että laivoilla oleva miehistö kovin hanakasti puolustaa muuta kuin omaa henkeään tälläkään hetkellä. Ja miksi puolustaisi, laivoilla on merimiehiä joille maksetaan tuntipalkkaa tehdystä duunista ei siellä mitään sankaripalkintoja jaella merirosvoja vastaan taistelusta.
- Security-Guards
Laivoilla on nykyäänkin tietyilla reiteillä turvamiehet aseineen. Niille maksetaan siitä että lasti ja miehistö saadaan turvallisesti satamaan. Ne eivät välitä passkaakaan kuinka monta somppua painuu pohjaan, vaan huolehtivat vain siitä, ettei yhtään somppupiraattia nouse laivaan.
- dafs342
Kontteja tippuu mereen valtava määrä vuosittain. Onko se nyt niin suuri menetys, jos merirosvot saavat käsiinsä kontin tai kaksi. Määrät, joita he pystyvät käsittelemään, ovat kuitenkin pieniä.
Myöls laivoihin voidaan rakentaa monenlaisia teknisiä ratkaisuja, jotka nostavat kynnystä merirosvoukseen. Kaasujen käyttö ja itse tähtäävät "pehmeitä" ammuksia ampuvat aseet kyytiin, niin kyllä se ainakin jonkun karsii.
Kun jo laivaa lähestyessä alkaa tulla tietokoneen tähtäämää inhottavaa roinaa ja kaasua vastaan, niin täytyy olla sitkeä, että jaksaa siihen saakka, että saa konteista tai laivan teknisistä laitteista itselleen irti tavaraa.
Ei noiden laivojen kulku tule perustumaan valvomoihin. Valvomo on vain varmistus. Siksi laivoista turvallisia tuleekin. - Tyrnäväntorpedo
Laivan kaappaaminen on vaikeaa, jos sitä ei saa ajettua satamaan. Laivan pysäyttäminen sen sijaan ei ole kovin vakeaa, mutta mitä sitten tehdään?
Kontit olkapäälle ja uimalla kotiin?
Vaikka laivassa olisi arvokaskin lasti, niin tuskin merirosvot selviäisivät konttien purkamisesta ja tarkastamisesta kovinkaan nopeasti. Konttien siirtely ilman nostureita on aikamoinen haaste, vaikka laiva olisi satamassa ja työvoimaa käytettävissä yllin kyllin.
Merirosvoille jäisi käytännössä vain rahan vaatiminen siitä etteivät tee pahaa. Uskallan väittää, ettei siitä ole pisnesideaksi koska maksajan ei kannata tehdä siitä rosvoille pisnestä.- Ex-santtu31
Merirosvoja muuttuu high-tech hommasi ja siirtyy verkkoon. Palvelunestohyökkäyksellä valvomo pimeäksi ja laiva rosmoille etähallintaan ja ajetaan "rosvosatamaan" säilykepurkki avattavaksi.
- Tyrnäväntorpedo
Ex-santtu31 kirjoitti:
Merirosvoja muuttuu high-tech hommasi ja siirtyy verkkoon. Palvelunestohyökkäyksellä valvomo pimeäksi ja laiva rosmoille etähallintaan ja ajetaan "rosvosatamaan" säilykepurkki avattavaksi.
Mitäs lottoat, onko asia käynyt mielessä järjestelmää suunniteltaessa :D
Harva asia on tyystin mahdotonta tehdä, mutta jos siitä tekee riittävän hankalaa, niin siihen ei kannata ryhtyä ainakaan niiden, jolla on resursseja sen tekemiseen. Cyberhyökkäys ei onnistu Somalian merirosvoilta ja se riittää tähän hätään.
Uusia yrittäjiä syntyy joka päivä ja voi olla, että joku 10-vuotias joskus kaappaa laivan. Sitä odotellessa pelastuu kuitenkin kymmeniä laivoja, joten homma kannattaa myös epätäydellisenä. Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Mitäs lottoat, onko asia käynyt mielessä järjestelmää suunniteltaessa :D
Harva asia on tyystin mahdotonta tehdä, mutta jos siitä tekee riittävän hankalaa, niin siihen ei kannata ryhtyä ainakaan niiden, jolla on resursseja sen tekemiseen. Cyberhyökkäys ei onnistu Somalian merirosvoilta ja se riittää tähän hätään.
Uusia yrittäjiä syntyy joka päivä ja voi olla, että joku 10-vuotias joskus kaappaa laivan. Sitä odotellessa pelastuu kuitenkin kymmeniä laivoja, joten homma kannattaa myös epätäydellisenä.Toki tuo kyberkaappauksenkin uhka on yksi tekijä tässä. Epäilemättä siihen ollaan jossain määrin jo nyt varauduttu. Yksi mieleeni tuleva helppo varautuminen on se, että aluksen menettäessä kontaktin luotettuun komentolähteeseen se suuntaa johonkin ennaltaohjelmoituun turvalliseksi arvioituun paikkaan.
- TurvallistaMatkaa
Tämä on jo niin koettu juttu!
Palstalla on jo virtuaali purjehdittu kauemmin ja pidempään, kuin kukaan jaksaa muistaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593215Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472921Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242739Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822