Pyhän Hengen pilkka

"Sen tähden sanon teille: jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta.
Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa." Mt 12:31s

En lukuisien vuosien aikana kuullut koskaan kenenkään kirkossa puuttuvan tähän kohtaan, en pappien enkä maallikoiden. Myöskään teologisessa tiedekunnassa ei asiasta mainittu mitään. Opin tästä kaiken ollessani helluntaiherätyksessä.

Kohta on aiheuttanut suuria ongelmia varsinkin aralla omallatunnolla oleville. Kristusta seuraavalle syntyy kauhea kysymys: "Olenko joskus syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan?"

Melkein kaikki ovat joskus sanoneet jotakin leikkisää Pyhästä Hengestä. Onko tämä jo Pyhän Hengen pilkkaa, josta Jeesus puhuu? Onko tietoisuuteni siitä, että olen kristitty, pelkkää itsepetosta, sillä olen tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan, jota ei koskaan anneta anteeksi, ja joudun kadotukseen?

Vielä kauheampaa on, jos olen joskus sanonut todellisia pilkkasanoja Pyhästä Hengestä. Niitähän myös kuulee usein. Ehkä olen sanonut, ehkä muistankin sanoneeni.

Tästä ei ole kysymys. Muuten lähes kaikki jo olisivat mahdottomia pääsemään Herran luo. On kyse niin syvästä paatumuksesta, että siitä ei ole enää paluuta. Kun ihminen etääntyy Herrasta, hänen on iän karttuessa yhä vaikeampi ja vaikeampi kääntyä takaisin, mutta se on vielä mahdollista. Lopulta hän menee rajan yli, ja paluuta ei enää ole. Ihminen on silloin aloittanut eron Jumalasta jo maan päällä.

Täydellinen, lopullinen paatumuksen tila on kauhea, mutta itse paatunut on täysin levollinen. Hän ei tunne pienintäkään kaipuuta Herran luo. Hän ei kirjoittele tänne myötä eikä vastaan. Hän ei tunne minkäänlaista kutsua. Hän ei tunne enää "puhuvansa jotakin Pyhää Henkeä vastaan". Hengelliset asiat eivät häntä enää kiinnosta minkään vertaa. Hän on lopullisesti paatunut.

Vaikka Raamattu kertoo, että lopullinen paatumuksen tila on mahdollinen, en toki tunne ketään, josta voisin sanoa, että hän on tehnyt synnin Pyhää Henkeä vastaan. Vain Herra itse tuntee sydämet ja tietää, ketä tällainen lopullinen paatumus on kohdannut.

Jos tunnet pienintäkin kiinnostusta hengellisiin asioihin, jos olet huolestunut, oletko tehnyt pilkan Pyhää Henkeä vastaan, et varmasti ole tehnyt. Et ole lopullisesti paatunut.

"Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä." 2Kor 6:2

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikkia syntejä ei siis anneta anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe