Olenko minä ateisti vai enkö ole?

AuttakaaRiidoissaOlevaa

Itse en usko jumaliin, henkiin enkä yliluonnolliseen, mitta olen kiinnostunut niin sanotusta historiallisesta Jeesuksesta. Olen pitänyt itseäni ateistini. Nyt kuitenkin meille tänäiltana syttyi kaverin kanssa riita siitä olenko ateisti, koska en kiistä Jeesuksen olemassa oloa johon minä tokaisin että mitä tekemistä sillä on ateismin kanssa pitääkö Jeesusta historiallisena henkilönä. Siihen kaverini alkoi kurkkusuoraan huutaamaan, ja aloimme väitteleemään asiasta. Kunnes kaverini poistui itkien paikalta. Mutta kumpi siis oli oikeassa, minä vai kaverini, se jäi meiltä ratkaisematta. Tarvitseeko ollakseen ateisti kiistää historiallisen Jeesuksen historiallisuus vai riittääkö ihan pelkästään se, että ei usko ollenkaan jumaliin ja muuhun yliluonnolliseen?

15

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateismi tarkoittaa ettei usko jumaluuksien olemassaoloon. Mitä muita näkemyksiä ateisti haluaa liittää elämänkatsomukseensa on hänen oma asiansa eikä liity ateismiin.

      • KiitoksiaAvusta

        Sitähän minäkin yritin sanoa, mutta toinen ei vain kuuntele.


    • Aloittajalle!

      Jos uskot, että Jeesus on Jumalan Poika, niin silloin sinun täytyy uskoa myös Jumalan olemassaoloon eli siinä tapauksessa et voi olla ateisti.

      • q.v

        Aloittaja ei usko yliluonnolliseen eli mietittiin uskooko hän Raamatun Jeesussadun perustuvan yhteen tai useampaan oikeasti eläneeseen historialliseen henkilöön.

        Näin ei ilmeisesti ole. Historiallisesti todennäköisin vaihtoehto on ettei ole ollut ketään vaan kyseessä on ajalleen tyypillinen keksitty mysteerijumaluus. Yksi monista samanlaisista.

        Kyllähän sinä sen tiedät.


      • q.v kirjoitti:

        Aloittaja ei usko yliluonnolliseen eli mietittiin uskooko hän Raamatun Jeesussadun perustuvan yhteen tai useampaan oikeasti eläneeseen historialliseen henkilöön.

        Näin ei ilmeisesti ole. Historiallisesti todennäköisin vaihtoehto on ettei ole ollut ketään vaan kyseessä on ajalleen tyypillinen keksitty mysteerijumaluus. Yksi monista samanlaisista.

        Kyllähän sinä sen tiedät.

        "Näin ei ilmeisesti ole. Historiallisesti todennäköisin vaihtoehto on ettei ole ollut ketään vaan kyseessä on ajalleen tyypillinen keksitty mysteerijumaluus. Yksi monista samanlaisista."

        Jeesuksen historiallisuudesta on enemmän todisteita kuin yhdestäkään muusta sen ajan henkilöstä. Koko ajanlaskummekin on saanut alkunsa Jeesuksen syntymästä, vaikka siinä ehkä onkin muutaman vuoden virhe.


      • q.v
        Mark5 kirjoitti:

        "Näin ei ilmeisesti ole. Historiallisesti todennäköisin vaihtoehto on ettei ole ollut ketään vaan kyseessä on ajalleen tyypillinen keksitty mysteerijumaluus. Yksi monista samanlaisista."

        Jeesuksen historiallisuudesta on enemmän todisteita kuin yhdestäkään muusta sen ajan henkilöstä. Koko ajanlaskummekin on saanut alkunsa Jeesuksen syntymästä, vaikka siinä ehkä onkin muutaman vuoden virhe.

        Jeesuksen historiallisuudesta ei ole yhtäkään Raamatun ulkopuolista todistetta ajalta jolloin ajattelet hänen olleen olemassa. Ei yhtäkään.


      • q.v
        q.v kirjoitti:

        Jeesuksen historiallisuudesta ei ole yhtäkään Raamatun ulkopuolista todistetta ajalta jolloin ajattelet hänen olleen olemassa. Ei yhtäkään.

        Sanotaan vielä, että Raamattu ei ole todiste. Raamattu on väite.


      • Toyotamark2
        Mark5 kirjoitti:

        "Näin ei ilmeisesti ole. Historiallisesti todennäköisin vaihtoehto on ettei ole ollut ketään vaan kyseessä on ajalleen tyypillinen keksitty mysteerijumaluus. Yksi monista samanlaisista."

        Jeesuksen historiallisuudesta on enemmän todisteita kuin yhdestäkään muusta sen ajan henkilöstä. Koko ajanlaskummekin on saanut alkunsa Jeesuksen syntymästä, vaikka siinä ehkä onkin muutaman vuoden virhe.

        Etkö ikinä kyllästy valehteluun ja vääristelyyn. Yrität käyttää ajanlaskua todisteena, antaen mielikuvan että kun jeesus syntyi niin alettiin laskemaan aikaa samalla hetkellä ja se todistaa jeesuksen olevan totta! Noh....laitan minäkin väitteeni:jeesusajanlasku on todiste vain jeesusajanlaskusta jota alettiin käyttämään ihan muulloin kuin väitetyn jeesuksen olemassaoloaikana....

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Dionysius_Exiguus


    • "Ateismi tarkoittaa ettei usko jumaluuksien olemassaoloon"

      Ennen kuin kukaan voi perustella ateismia tuolla tavoin, hänellä täytyy olla uskottava tieto siitä, kuinka maailmankaikkeus on voinut luoda itse itsensä tyhjästä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa. Muuten hänen perustelussaan on ammottava aukko.

      • Todistamaton väite voidaan myös kumota ilman todisteita. Jumalasta ei ole todisteita joten jumala on uskovaisten hallusinaatiota.


      • q.v

        Suurempi aukko löytyy kun toivotaan olevan olemassa yliluonnollinen olento, joka kykenee luomaan Universumeita.

        Vihje. Googlaa "Lawrence Krauss Universe from nothing". Se ei välttämättä ole totta mutta antaa yhden mahdollisen syyn miten kaikki on saanut alkunsa. Eikä siinä tarvita mitään Jumalia.


      • räyhräyh

        Etkö sinä hourupää Mark5 millään muista, että sinulle on monta kertaa kerrottu tämäkin asia. Ollakseen uskomatta jumaliin ei tietenkään tarvitse tietää tarkasti kaikkea maailmankaikkeuden synnystä. Eikä varsinkaan olla itse katsomassa sitä. Tollo.
        Ei ateismia tarvitse edes perustella, pölvästi. Riittää kun sanoo "en usko".


      • räyhräyh kirjoitti:

        Etkö sinä hourupää Mark5 millään muista, että sinulle on monta kertaa kerrottu tämäkin asia. Ollakseen uskomatta jumaliin ei tietenkään tarvitse tietää tarkasti kaikkea maailmankaikkeuden synnystä. Eikä varsinkaan olla itse katsomassa sitä. Tollo.
        Ei ateismia tarvitse edes perustella, pölvästi. Riittää kun sanoo "en usko".

        "Ei ateismia tarvitse edes perustella, pölvästi. Riittää kun sanoo "en usko"."

        Noinhan se juuri on!

        Ja sen jälkeen ateisti saa uskoaa ihan mihin sattuu - vaikkapa Lawrence Kraussin hölönpölöön.

        Pääasia ettei vain Totuuteen usko.


    • Ateistina voi tietysti uskoa jeesukseen ihmisenä, mutta ei voi uskoa että jeesus oli jumala.

      • Ytimellisesti noin!

        On ollut joku joskus, josta heitetään sellaista legendaa...

        ihan eri asia kuin mikä on Itse Asia:

        Myös sinä voit tehdä sen minkä Jeesus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      292
      3361
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3314
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2140
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1972
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1964
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1711
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1450
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1408
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1293
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1193
    Aihe