Romahtaa vai ei romahtaa?

ei-jaksa-enää

Olen masentunut. Olen sen yrittänyt kieltää, mutta kai se totuus on pakko kohdata.
Nyt pelkään että teen jotain todella harkitsematonta. Haluan kuolla, en jaksa elää.
Toisaalta tiedän, että kun tämä hetki menisi ohi, en ehkä haluaisikaan kuolla. Miten saa itsensä pysymään hengissä?

Laskeskelin äsken jo lääkkeitä, mitkä niistä riittäisivät. En kuitenkaan uskalla ottaa niitä, sillä mikään ei ole pahempaa kuin epäonnistua. Jos en otakaan tarpeeksi, ja herään sairaalasta tai vaikeasti vammautuneena, silloin elämä on vielä huonommin. Toisaalta myös se häpeä pelottaa.

Siis onnistuako pysymää hengissä ja epäonnistua itsemurhassa, vai epäonnistua pysymään hengissä ja onnistua itsemurhassa? Miten estää itseä romahtamasta täysin? Tiedän että pystyn pysymään hengissä, jos en romahda, mutta entä jos itsehillintä pettää?

12

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienäänuori

      Kyllä vammautuminen on suuri riski itsemurhassa. Olen hoitanut nuorta potilasta jonka aivot tuhoutuivat lopulliseen laitoskuntoon itsemurhassa, tiedän sokeutuneen naisen ja tapauksen että henkilö halvaantui hypätessään korkealta. Hyvä että päätit kirjoittaa ja ensi alkuun sillä tavalla avautua. Se on alku että myöntää itselleen olevansa masentunut eikä pakene tilannetta. Vaikka et noita mönjiä ota, niin masennus on kyllä sen verran vakava että kehotan nyt heti hakeutumaan juttelemaan jonkun lähipiirissä olevan kanssa tai sitten varaamaan ajan terveyskeskuksesta ja sieltä vaadi pääsyä mielenterveyspolille. Kun se mieliala alkaa kohenemaan niin elämänhalukin pikkuhiljaa palailee ja huomaa linnut laulavat, mukavaltahan tämä jos ei aina niin ainakin välistä tuntuu. Kyllä kuvaamiasi alhoja useimman elämään joskus tulee, mutta niistä selvitään. Kirjoittele edelleen jos siltä tuntuu. Yritän näin olla rinnallasi.

    • Hei,

      Saitkin jo edelliseltä kirjoittajalta hyviä neuvoja, mutta tässä vielä muutama vaihtoehto lisää.

      On olemassa monenlaisia erilaisia auttavia tahoja, joissa voisit keskustella ajatuksistasi ja tuntemuksistasi. Ulkopuolinen tuki voi auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja se voi olla myös hyvä voimavara ja helpottaa jaksamista.

      Tässä muutamia paikkoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä:

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saat halutessasi itsellesi tukihenkilön, jonka kanssa voit keskustella kahden kesken. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea. Tukinet on avoinna vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.

      - Jos haluat keskustella tilanteestasi mieluummin soittamalla, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      - Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Toivottavasti löydät itsellesi sopivan tavan hakea ja saada tukea vaikeassa elämäntilanteessa!

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • rfvbhjy

      Aika kauan meni omalla kohdallakin sairauden myöntämiseen itselle. Ja kautta rantain olen sen muutamalle asiast kysyneellekin kertonut. Sairauteni on kroonistunut siihen pisteeseen, että olen jo avun ulottumattomissa. Lääkkeitä en edes söisi, vaikka tarjottaisiinkin. Terapiaan ei olisi varaa eikä kiinnostusta sitoutua kymmeniksi vuosiksi, mitä tilanteen paraneminen vähintään vaatisi. Ja paraneminen ylipäätään olisi todella epätodennäköistä.

      Kirjoitin tänään jäähyväiskirjeen läheisille. Se tuntui hyvältä. Olen ottanut askeleen eteen päin, vaikka mitään varsinaista päivämäärää en ole lyönyt lukkoon. Yleensä en tekemisiäni selittele, mutta tämän asian kohdalla koin tarpeen kertoa syyt, ettei kenellekään jäisi syyllisyyttä. Ratkaisu on omani ja johtuu vain ja ainoastaan minusta itsestäni.

      • elämäsipuolesta

        rfvbhjy Rukoilen puolestasi, että ihme tapahtuisi ja et tekisi isellesi kohtalokasta pahaa. Jeesus Kristus voi auttaa sinua.


      • ergther
        elämäsipuolesta kirjoitti:

        rfvbhjy Rukoilen puolestasi, että ihme tapahtuisi ja et tekisi isellesi kohtalokasta pahaa. Jeesus Kristus voi auttaa sinua.

        Kannattaa säästää rukoukset sellaisille, joille niistä voi vielä olla jotain apua.


      • Terapiaan ei olisi varaa? Terapia on kyllä aina ollut ilmaista, samoin kuin lääkkeetkin, ainakin jos on työttömänä.
        Olen myös ollut masentunut melkein koko ikäni, lääkkeitä en myöskään enää söisi, enkä kävisi terapiassa, ja silti sitä pystyy elämään, vaikkei se kovin mukavaa olekaan.
        Kannattaa mieluummin elää, koska et voi tietää mitä kaikkea elämässä voi sattua.
        Ei kannata antaa periksi, vaan yrittää jaksaa, ja ajatella että mitä jos joskus vielä asiat olisivatkin toisin.


    • T0iv0n4
    • ääneenhuutamistako

      Itsehillintä pettää? Mitä se tarkoittaa?

    • z-aaltoliike

      Ketjun ap-kirjoittajalla saattaa olla lievä kaksisuuntaista. Minulla kuitenkin varmastion. Ei diagnosoitua, mutta kuitenkin.
      Kun romahdetaan, kaikki näyttää sysimustalta. Kun sudenkuopasta noustaan, olo on kuin kuin keväällä korkeuteen nousevalla leivosella.
      Tämä kaksinapaisuus on hyödyllistä itsessään tunnistaa. Kun hölmöilyt, etenkin a-drinkit on jätetty pois ja tehdään mitä voidaan; sitten vaan odotellaan uutta fenixkissan pompsahtamista itsesäälin tuhkan alta.

      Np onhan se kuluttavaa, mutta ilmiöillä on selityksensä. Mase-liejuun ei kantsi jäädä makaamaan.

    • Terve tuloa kerhoon paska tunne. Saatanan äyssit koulussa ei tajuu kuinka vakavaaniiten paska läppä on ja mitä se aiheuttaa ne murtaa mua hetki hetkeltä. ja olo ei oo enää vahva vaa heikko
      Älä tee sitä ollaa kavereita ja jaetaa tää paska? Ei romaheta. Miten jos olisin jossain muuaalla olisinko selvinnyt selvin päin? Emt Älä romaha !

    • Ei-jaksa-enää

      Hei, kiitos vastauksista.
      Viikko mennyt, ja elossa olen edelleen. Tosin entistä synkemmissä vesissä. Elämä alkoi heitellä kuluneen viikon aikana taas lisää ikävämpiä asioita vastaan, kuten mm. parisuhteen päättymisen ja läheisen ihmisen kuoleman.

      Edelleen sitä miettii, miten syvälle synkkyyteen tässä vielä mennään? Elämässä ei voi tapahtua huonoja asioita loputtomiin eihän? - tai voi, turha olla naivi. Haluaisin kuolla, mutten uskalla tappaa itseäni.

      Viikko sitten pelkäsin vielä sitä, että teen jotain harkitsematonta itsehillinnän/kontrollin pettäessä. Nyt alan jo toivoa, että yhtäkkiä saisin vain sen viimeisen sysäyksen, jotta pääsisin tästä kaikesta.

      En ole kaksisuuntainen, ei ole sellaisia "menee tosi hyvin" -kausia. Pikemminkin olen aina melankolinen ja alakuloinen, mutta nyt todellakin masentunut. En käytä alkoholia (pitäisi ehkä käyttää, olisi jotain iloa?).

      Taidan olla liian masentunut jo itsemurhaankin. En jaksa laittaa ruokaa, en edes syödä. En katsoa televisiota tai kuunnella radiota. Minä vain olen, ja yritän olla olematta.

      • elämäsipuolesta

        Ei-jaksa-enää Kun se pohja on saavutettu, niin ei enää alemmaksi putoa ja sinulla taitaa se nyt olla. Olen käynyt tuon vaiheen, ja tässä ollaan. Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kuin ajallaan sieltä ylös. Nälkään ei ihan heti kuole, mutta yritä nyt ainakin nauttia nesteitä. Jos arjen pyörittäminen ei suju ja ei ole siinä läsnä kuuntelijaan ja apua niin soitto vaikka hätänumeroon. Kirjoita päiväkirjaa. Se työstää tuskaa, masennusta jotenkin sanoiksi. Kirjoittaessa nousee uusia puolia, se epämääräinen musta möykky saa selvenee ja alkaa jopa liikkua. Kyllä itsellänikin oli kuoleman toiveita, mutta itsemurhaa en harkinnut. En uskalla sitä tehdä, koska tiedän ettei elämä pääty kuolemaan. Kirjoittele niin yritän vastata ja jakaa näin murhettasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2465
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1474
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1297
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1233
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      741
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe