Minun käskettiin tehdä iloinen ja myönteinen avaus.
Niinpä kerron, että Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi esitetään Kansallisteatterissa Pirkko Saision kirjoittama kolmetuntinen näytelmä Koivu ja Tähti.
Alkuperäisen Koivu ja tähti kertomuksen on kirjoittanut Sakari Topelius, jonka isoisoisä Kristoffer ja hänen pikkusisarensa olivat joutuneet Ison Vihan aikana kasakoiden ryöstämiksi, ja he olivat eläneet Venäjällä' kymmenisen vuotta ennen kuin pääsivät pakeneman.
Tarinan mukaan heillä oli osviittanaan vain kotimökki, pihakoivu ja tähti, joka vilkkuu koivun oksien lomassa.
En ollut tiennyt, että tarina perustui näin dramaattiseen tapaukseen.
Joko on moni teistä ehtinyt katsomaan?
Koivu ja Tähti.
10
138
Vastaukset
- pullaulla
Suomi muistelee menneitä --- Kurjaa on ollut --Mutta toivon että Nuorisolle elämä olisi Seuravat 100 vuotta ilman nälkää ja sotia .
Kaikki merkit on olemassa .
Näin on kun toivoo parempaa tulevaisuutta -
U.M - Ramoona_
En ole vielä näytelmää katsonut, mutta suunnitelmissa on. Sadun taustaa en tarkemmin tuntenut, tiennyt kyllä, että tarina ajoittuu isonvihan aikaan, kävin siis hiukan lukemassa. Kasakoiden ryöstämä poika oli Satusetä Sakari Topeliuksen isosiän isä Kristoffer. Perhe oli hajonnut sotaa pakoon , isä Ruotsiin , äiti lapsineen Muhoksen korpeen. Inkerinmaalla pajarin hovissa poikaa kohdeltiin hyvin ja hän sai käydä koulua. Silti koti-ikävä vei hänet etsimään perhettään, ja lopulta hän tapasi kuin ihmeen kautta äitinsä Tukholman satamassa ja perhe pääsi sitten takaisin Ouluun. Isän sanat sadun lopussa kiteyttävät vertauskuvallisuuden :
"Te etsitte koivua; - se merkitsi isänmaatanne. Niin, isänmaa olkoon työnne ja rakkautenne päämääränä koko elinaikanne! Te etsitte tähteä;- se merkitsi iäistä elämää. Olkoon se valonanne koko elämänne ajan!"
Muhoksella vietetään Koivu ja tähti -päiviä, siellä on muistokivi.
Saision näytelmästä olen hiukan lukenut, tuntuu olevan mahtava kokonaisuus nykypäivään saakka , alaotsikkona sipaleita Suomesta. Näytelmä jatkaa siitä, mihin Topeliuksen satu loppuu.
Mekin olemme historiassamme joutuneet kokemaan pakolaisuutta ja karkotuksia vieraalle maalle. Kristoffer ikävöi kotiin , vaikka hänellä oli poikkeuksellisen hyvä osa pakolaisena. Satu opettaa paljon , avaa silmiä ja sydäntä myös nykyajan pakolaisille.....Jatkuu vielä. Sininen ja valkoinen, värit ovat..... Zacharias Topelius oli Jukka Kuoppamäen isoäidin isoisä.
Eipä ole mahdollisuutta mennä Kansallisteatteriin, tai vaatisi liikaa järjestelyjä kohdallani lipunvarauksesta alkaen ja kaverin saamisesta mukaan. Onhan minulla koti myös Espoossa, että voisin siellä yöpyä, mutta silti...
Täällä menisi tuo uusin Tuntematon sotilas elokuva, mutta aristelen pimeässä ajamista, joten jääköön sekin katsomatta.
Muistan kyllä tuon kertomuksen jo kouluajoilta ja olihan se liikuttava, mutta sen syntyhistoriasta ei ollut harmainta aavistusta, joten kiitos kirjoituksista.
Tuo satu Koivu ja Tähti on ollut aikanaan merkityksellinen minulle. Vasta aikuisiässä ymmärsin sen liittyneen sotalapsiaikaani, kodista poissaoloon, maassa jonka kieltä en alkuun edes ymmärtänyt. Siihen äidin ja kodin kaipaukseen, joka mielen pohjalla säilyi.
Uskon Pirkko Saision kykyyn punoa kansamme historiaa näytelmään, kaikkine rapujuhlineenkin.
Silti jokin kaunis ja hauras muisto särkyisi, joten en halua liittää maamme historiikkiä Sakari Topeliuksen herkkään satuun.- Neeasa
Sakari Topeliuksen Koivu ja tähti oli lapsena hyvin luettu ja rakas kertomus.
Kyllä siinä oli täysin mielin yhdessä etsimässä sitä kotia! Liikuttava kertomus!
Jukka Kuoppamäessä on sitä samaa "tähteyttä". On sukuunsa tullut! - teretule
Kohta 50 vuotta kun en ole asunut Suomessa. Tietenkin kaunista kaikki, mutta Suomen historia on täyttä sontaa 100 vuotis ajalla.
Näkyy kansassa ei näytä olevan normaali. Tuskinpa tulee lähdettyä Kansallisteatteriin kyseistä näytöstä katsomaan. Vaan jos hyvät arvostelut saa katsojilta niin saatan kavereiden kanssa lähteä. Kyllä käydään muuallakin kun Lahdessa, Kouvola Riihimäki Hämeenlinna Tampere Helsinki... Tänään katsoin Tuntemattoman sotilaan, kolmentunnin esitys ja välissä tauko, teatteri tarjosi naposteltavat ja tauolla kahvin kera pullan.
Olipa hyvä elokuva! sitä sen tuomaa tunnelmaa olen tässä
aatellut. Todellisuusperästä en osaa sanoa mutta minuun se meni täydestä, hurjan hyvät näyttelijät, ihan yli odotusten meni ja piti tiukasti otteessaan alusta loppuun asti. Hetkeäkään ei ajatukset karanneet aiheesta, niin sanoivat muutkin kun väliajalla juteltiin. Suosittelen ☺️- teretule
Kuviteltu apina näytelmä--- luulen täyttä sontaa, kuin suomen historia Kekkosen johdolla sitten ajassa . Tämäkin nuolemisen jatkuminen 2017 ja jatkuu.
l
- Per-kel
Vittuakos vikiset? Suomella ja suomalaisilla on ollut ihan hyvät ajat sotien jalkeen.- Vai luuleks että joku muu kuin Kekkonen ois hoitanut paremmin????? Tuskin.... mikäs se sun historias on???? Olitko edes syntynyt ku oli pahat ajat??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh413153Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli702509Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit602329- 942184
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi411954Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661595Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1291547Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1701495Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.891475Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3781435