Kaikki olikin hänen syytään

Arvotonjayksin

Olen reippaasti yli 20-vuotias nainen. Haluan lähteä ja aloittaa oman elämäni. Rohkeutta ei ole lähteä, eihän minulla ole edes tukiverkkoa, ei ketään joka auttaisi. Jäisin aivan yksin. En kuulemma edes pärjäisi ilman häntä. Kuolisin ilman häntä. Ja jos olen menossa pelotteluista huolimatta, jätän hänet aivan yksin. Ei hän pärjää yksin. Olen kasvattanut hänen lapsensa. Teen hänen ruokansa. Käyn kaupassa. Siivoan. Mutta mitään en tee oikein. Ostokset olivat liian kalliita, yleispuhdistusaine oli pahanhajuinen ja sitäpaitsi vielä on parveke siivoamatta. Ruoka oli mautonta. Kiitosta en ole saanut enkä saa. Hänellä on kipuja ja vaikeaa. Minulla ei ole mitään hätää, en voi edes tietää miltä hänestä tuntuu. Varon jokaista liikettäni ja jokaista sanaa. Minun vikani se on, että synnyin. Olen lihava mutta jo huomenna liian laiha. Kehoni ei toimi normaalisti. Minussa on jotain vikaa, olen kehitysvammainen. Olen miehinen. Yhtäkkiä minulla onkin kauniit silmät, mutta hetken päästä saan kuulla olevani oksettava. Jo katseestasi tiedän asiasi. Jos meikkaan, olen huora. Jos en laittaudu, minussa on jotain vikaa. "Miksi sinä otit köyhän miehen? Ota rikas mies. " Ei ole ollut miestä vuosiin. Se juttu meni pilalle sinun takiasi. Koko elämäni olen ollut tässä räjähdysherkässä ympäristössä, enkä saa repäistyä itseäni irti. Sanasi sivaltaisivat liikaa lähtöni jälkeen. Olen huomannut itsessäni samaa kuin sinussa, mutta et saa tehtyä minusta kaltaistasi. En ole rakkain lapsesi, olen ainoa joka on nuorassasi. Puhut minusta pahaa niin, että kuulen sen varmasti. Puhut minulle paljon pahaa rakkaimmistani. Veit jopa ystäväni. Mikä sinua vaivaa? Mitä voin tehdä? Mikset anna minun olla? Mitä te tekisitte? Mitä teen?

18

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoit

      Kirjoituksestasi päättelen että olet jotenkin kadoksissa itse eniten. Miten asiasi ovat käytännössä? Miten lähtö onnistuisi käytännössä?

    • Liilanen

      Yksin ei tarvitse pärjätä! Toivottavasti saat mahd. pian apua jostakin. Kriisikeskuksista, narsismin tuki -sivustolta jne. Toivottavasti kohtaat ymmärtäviä ihmisiä. Voisipa auttaa <3 Voimia! <3

    • Voimia

      https://www.narsistienuhrientuki.fi/

      https://www.narsistienuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismista_yleisesti/narsistinen_totuus_ja_kaksoisvie/

      "Vallanhalu saa narsistin manipuloimaan uhriaan ja tyypillinen keino narsisteille on antaa kaksoisviestejä, jolloin uhrille ei jää minkäänlaista keinoa puolustautua. Kaksoisviestillä tarkoitetaan sitä, että narsisti moittii uhria jostakin asiasta, ja vaikka uhri tekisi päinvastoin korjatakseen tilanteen, narsisti löytää aina siitäkin lisää valittamisen aihetta."

      "Hän on itsekeskeinen sekä huomionkipeä, haluaa hallita ja jatkuvaa ihailua sekä rikkautta ja valtaa kaikin mahdollisin tavoin ja muodoin. Narsisti on kateellinen, mahtipontinen, kilpaileva ja käyttää suvereenisti toisia hyväkseen. Narsisti huokuu luottamusta, jotta ihmiset avautuvat hänelle ja hän saa käyttöönsä mahdollisimman paljon hyödyttävää tietoa jolla voi joko mielistellä tai vahingoittaa uhriaan kulloisenkin hyödyttävän tarpeen mukaan. Hänen on oltava aina kaikessa paras ja varmistuttava siitä, että toiset kunnioittavat ja arvostavat häntä yhtä paljon kuin hän itse. Narsisti synkistyy heti, jos hän kokee, ettei häntä arvosteta riittävästi."

      Voimia irtaantumiseen<<<3

    • Arvotonjayksin

      Minulla on vaikea masennus ja ahdistus ja käyn psykologilla. Hänelle en kuitenkaan asiasta puhu, en uskalla. Tiedän, mitä siinä kävisi jos äitini saisi tietää minun puhuneen hänestä. Äitini on siis tämä ihminen, joka kontrolloi minua täysin. Pienestä asti minä olen ollut se henkilö joka pitää rauhaa talossa ja hoitaa kaiken. Isäni on jo edesmennyt, hänelläkin persoonallisuushäiriö. Olen pitänyt aina itseäni epäonnistujana ja täysin arvottamana. Ikinä, ei ikinä äitini halaa tai kosketa minua. Ei katso silmiinkään muutakuin viestiäkseen jotain. Se katse on sellainen "hyi ssssaatana". Paheksuva, niin julma. Se lamauttaa. Minua on laiminlyöty todella paljon. En saa apua häneltä ahdistukseeni koska ensinnäkin hänen asiansa ovat huonoiten kaikista. Diagnooseja löytyy ja niitä koko ajan haetaan. Olen joutunut pienenä valehtelemaan lääkärissä monesti kaikenlaista. Olen seurustellut muutaman kerran, mutta joka kerralla äitini on lakannut puhumasta minulle, katsonut pahasti ja ollut todella passiivisagressiivinen. On saanut monesti käännytettyä koko perheen minua vastaan, juuri silloin jos olen seurustellut. Antanut ymmärtää, että "jaan persettä" ympäri kyliä.On yrittänyt vietellä poikaystäviäni myös. Käytti minua ja muita lapsiaan jatkuvasti riitakapulana suhteissaan jotka epäonnistuivat aina täysin. Kerjäsi turpaansa ja juoksi minun taakseni piiloon. Pettää joka suhteessa, hän ei tee väärin, häntä kohtaan tehdään väärin. Mielistelee kaikkia muita paitsi perheenjäseniä. Välillä kyllä mielistelee minuakin, mutta viimeistään seuraavana päivänä palauttaa maanpinnalle. Jatkuva kiroilu ja valittaminen, äänensävyt, jotka kertovat kaiken. Miten teillä on ollut rohkeutta lähteä tälläisestä tilanteesta? Minä en uskalla koska tiedän, että perästä kuuluu. En kestäisi sitä paskanpuhumista ja haukkumista.. Olen niin herkkä ja väsynyt vastoinkäymisiin. Jos olen joskus iloinen ja pirteä jostain syystä, saan kuulla olevani hullu ja minulla on muka todennäköisesti mania. Nämä kaikki asiat olen tajunnut todella lyhyen ajan sisällä, minä en ole ikinä tehnyt mitään väärää. Ainoastaan se on väärin, että kestän tätä. Olen yrittänyt asua itsekseni, mutta saan puheluita äidiltäni. Hän itkee ja kertoo ettei pärjää ilman minua.. kiehun raivosta, mutta en sanoisi mitään vaikka kirveellä uhkaisi. En ikinä. Tämä on todella hankala tilanne minulle.. sisarukseni eivät usko pahaa oloani koska pintapuolisesti asiani näyttävät hyvältä. Tottakai saan kehuja heidän ollessa paikalla.. kerran olen kriisikeskuksessa käynyt ahdistuksen takia ja kerroinsiellä siitä, kuinka isäni oli hankala ihminen. Kerroin äidilleni tästä ja hän vain itki ja sanoi, että tajuatko mitä olet mennyt tekemään. Tämäkin on vain pieni osa näistä asioista.. ennen oletin että tämä on normaalia ja kaikkialla on näin. Hampaita kiristellen katson onnellisia perheitä kaupassa ja kiroilen mielessäni, että ollaanpa sitä onnellista yhessä.Oma itsetuntoni on hirvittävän heikko. Olen myös tajunnut, että varsinkin nuorempana ihailin äitiäni ja monesti pelasin samanlaisia pelejä kuin hän, pelinappulana ihmiset. En nähnyt siinä silloin mitään väärää. Nyt tajuan, kuinka olen joutunut käyttämään narsistisia keinoja jotta itse pärjäisin. Olin ystäväpiirissämme se juonittelija. Kaikki kävi niin helposti, sain sotkettua välejä enkä jäänyt kiinni. Voinko minä muuttua? Miksi minusta tuli tälläinen? Tämä on niin iso asia tajuta. Se tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kiitos paljon vastauksistanne ja toivottavasti jaksatte lukea tämänkin.. Antakaa minulle toivoa ja tsemppiä! Minusta tuntuu jo nyt siltä, että minua ymmärretään. Niihin ryhmiin en tiedä voinko liittyä, pelkään, että he eivät usko minua. Tai jos äitini ei olekaan narsisti..

      • Tuo_aj

        Tuo ajatus taitaa jokaisella tavalla tai toisella narsistin uhriksi joutuneella olla että "mitä jos hän ei olekaan narsisti". No, itse ajattelin akoinaan että eihän se voisi olla muuta kuin positiivinen yllätys jos hän ei olisikaan narsisti. Epäilykseni häipyivät lopulta kun sain käsiini oireluettelon psykopatiaan... kaikki ihan paria kohtaa lukuunottamatta täsmäsivät. Silloin uskoin että hän on narsisti-psykopaatti eikä kukaan voi asialle enää mitään.
        Täällä lukumääräisesti vähemmän kirjoittelee ketään kellä vanhempi/vanhemmat narsisteja. Nykyään ehkä joitakin.
        Vaikutat reippaalta kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Olisi varmaan tärkeää, että saisit säästettyä itseäsi nyt mahdollisimman paljon. Paras keino on ehdottomasti lähteä ja jättää narsisti, vaikka olisi oma vanhempikin. Epäilemättä tilanne kysyy paljon. On hienoa että käyt pyskologilla ja myös tunnistat tunteitasi.
        Sinun on katsottava eteenpäin, olet niin nuorikin vielä. Sinä olet se henkilö jonka pystyt pelastamaan. Ehdottomasti sinun kannattaa ajatella, mitä elämältä haluaisit. Olen itse käyttänyt sellaista strategiaa, että olen ottanut päämäärän, jossa päämäärässä ei mitään osaa narsistilla ja sitten lähtenyt kulkemaan sitä kohden. Narsisti jää jossain kohden ilman muuta kelkasta, koska tulevaisuus on ilman häntä.
        Sinun tilanteesi hiukan eri, kun narsisti on ätisi, mutta niinkuin sanoin, vaikutat reippaalta ja osaat etsiä apua itsellesi. Älä luovuta koskaan.
        Tänne palstallekin voi aina kirjoittaa, vuorokauden ajasta riippumatta.


      • tytär-1

        Olen nyt jo edesmenneiden narsistivanhempien lapsi. Kirjoituksesi oli kirjoitettu, kuin minun elämästä. Kun kerroit, että et uskalla kertoa kenellekkään tästä, mitä elämässäsi tapahtuu. Näinhän se juuri on, koska oletat, että kukaan ei voi uskoa kuulemaansa. Minä uskon.

        Tavallaan näin olet aloittanut asian käsittelyn. Ja se on askel parempaan päin. Koska tämä on kuitenkin koko elämän mittainen projekti. *Itsesuojelu* olisi saatava jotenkin alkamaan.

        Moitteet ja mitätöinti johtuu ainoastaan siitä, että äitisi pelkää sinun lähtevän pois. Jolloin hän menettää ilmaisen *palvelijan*. Mikäpä on sen helpompaa, kun se, että *täyspalvelu* pelaa.
        Ja kun tekijää vielä hieman moittii, niin *se* tekee työn entistä paremmin. Sinua ei koskaan kiitetä mistään, että et vain ala kuvittelemaan itsestäsi*liikoja*.

        Kyllä sinulla löytyy itsetuntoa ja osaamista. Olet mestari siivoaja ja ihan kelpo ruuan laittaja. Usko vain itseesi. Vaikka narsismi on todella hankala asia perheessä, niin se antaa taistelutahtoa ja valmiuksia todella moneen asiaan. Ja näitä taitoja voit käyttää koko loppuelämän.

        Lähde opiskelemaan, jos sinulla ei ole ammattia. Poistu narsistivanhemman vaikutuspiiristä, elä itsellesi. Puhelimeenkaan ei tarvitse vastata joka kerta, kun se soi. Syytöksiä ja arvostelua saat aina osaksesi. Tiedän, että se loukkaa, mutta senkin kanssa oppii elämään.


    • Arvotonjayksin

      Kiitos paljon teille vastauksistanne. Olen pahoillani, että olette joutuneet kärsimään niin paljon.. huomaan heti, että te olette ihania ja arvokkaita, aitoja ihmisiä. Yhteishenki on mahtava tälläkin palstalla, se on hyvä sillä täällä puhutaan kipeistä asioista..

      Minulla on ollut todella hankalaa viimeisinä viikkoina, sillä äitini odottaa minun ja muiden pystyvän ratkomaan hänen itseaiheutetut ongelmansa. Hän on tietenkin se uhri ja ei ole tehnyt mitään väärää, me muut olemme laiskoja paskoja, kun olemme tehneet jo kaiken voitavan hänen ongelmansa kanssa. Itse hän ei vaivaudu tekemään mitään, ei tietenkään. Ei se ikinä tee mitään. Jääkaappi on kuulemma typötyhjä, ei mitään syötävää. Kun minä katson jääkaappiin, se on ihan täynnä syömistä ja juomista. Yritän kuulemma tappaa hänet nälkään ja tylsyyteen.

      Tilanne on nyt se, että olen alkanut pikkuhiljaa pakata tavaroitani. Minulla on oma asunto, jossa en vietä ikinä aikaa. Olisihan se nimittäin todella kummallista jos niin tekisin, minulla olisi joku salaisuus. Minä hylkäisin ja jättäisin kipeän ihmisen oman onnensa nojaan. Olisin äärettömän tyhmä ja laiska. En kuulemma kunnioita häntä. Hän on tehnyt kaiken vuokseni, kasvattanut minut aikuiseksi ja sen yli. Ei pidä paikkaansa, minä itse selvisin tähän asti. Se on riipaiseva totuus. Voi kunpa äitini näkisi joskus minun silmin tämän kaiken.

      Sydän kurkussa istun ja mietin, mistä olenkaan jäänyt paitsi. Mietin, jos ottaisin olutta ystävieni kanssa ja pitäisin hauskaa, minkälaisia katseita saisin seuraavana päivänä. Vai tulisiko hän mukaan ja veisi taas ystäväni? Olisi varmasti mukavaa nauraa minulle yhdessä.

      Voiko tästä selvitä? Kenelle soitan jos lähden? Minulla ei ole edes rahaa. Itselleni en ole ostanut mitään, se olisi itsekästä ja pakkomielteistä.. töissä en käy. Vain typerä nainen käy töissä. Kyllä miehen on elätettävä. Miehen on elettävä ja kannettava ruokakin sänkyyn. Olen katsonut jokusen kerran vierestä, kun äitini pilaa parisuhteensa. Hän odottaa palvontaa ja kun ei sitä saa,on kaikki pilalla. Olen katsonut kuinka mies murtuu ja kysyy, mitä voisi enää tehdä, kun mikään ei riitä. Kerran äitini kohtasi vertaisensa. Katsoin vierestä vuosia. En ikinä ole ollut niin ahdistunut. Kaksi luonnevikaista yrittävät selviytyä elämästä. Kumpaa palvotaan enemmän? Kumpi on ilkeämpi? Kumpi on julmempi? Kisa joka ei lopu. Huoltajuuskiistat, paskanpuhuminen.

      Kaiken minäkin kestin. Raja on tullut vastaan nyt..

      • Ei_tuohon

        Ei tuohon nyt muuta voi sanoa kuin että hyvä että olet rajasi löytänyt. Narsistit yrittävät marssia tunnetusti aivan suvereenisti uhriensa rajojen yli, ikävä kyllä useimmiten onnistuvatkin. Siinä tilanteessa ei muuta kuin rajat kiinni uudestaan, heti kun se on mahdollista. Kannattaa todellakin taistella itsensä vapaaksi narsistista. Päätä vaikka että teet sen kaiken minkä vapaus vaatii onnistuakseen.
        Tuli mieleen tuosta rajojen ylittämisestä yksi Sam Vakninin teksteistä, jossa hän sanoo että narsistiin kannattaa suhtautua kuin luonnonlakiin, onnettomuuteen joka vain odottaa tapahtumistaan.
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
        "Kaikki yritykset "ymmärtää" (jälkikäteen tai etukäteen) narsistisia käyttäytymismalleja, reaktioita, tai narsistin sisäistä maailmaa emotionaalin termein - ovat yhtä toivottomia. Narsisteihin pitäisi suhtautua kuin luonnonlakiin tai onnettomuuteen, joka vain odottaa tapahtumistaan."
        Eli KUN lähdet, hän tunkeilee ja änkeää, tekee temppujaan joilla saisi sinut tuntemaan sitä ja tätä ym ym.
        Narsistiin oppii kyllä suhtautumaan jopa vähän humoristisestikin, jolloin se kaikki ei kuormita niin paljoa. Ja kuten sanottu, paras olisi kun pääsisi kokonaan eroon.


      • tytär-1

        (lainaus. "Katsoin vierestä vuosia. En ikinä ole ollut niin ahdistunut. Kaksi luonnevikaista yrittävät selviytyä elämästä. Kumpaa palvotaan enemmän? Kumpi on ilkeämpi? Kumpi on julmempi? Kisa, joka ei lopu koskaan. ")

        Tätä se oli juuri. Ja lapset kulkivat ikään kuin munankuorilla pitkin seinänvierustoja koko elämänsä pelossa. Mutta siitäkin voi selvitä hengissä ONNEKSI!! Omalla kohdalla se kesti noin reilut 60 vuotta. Koska sukulaisuus on elinikäinen juttu, siitä ei voi *erota*. Mutta siihen voi ottaa välimatkaa.


    • Arvotonjayksin

      Olisikohan teillä sähköposteja? Kirjoittelisin mielelläni samaa kokeneiden ihmisten kanssa..

    • Arvotonjayksin

      Jatkuvasti äidistäni tulee ärsyttäviä juttuja mieleen. Minulla ei ole ikinä saanut olla mitään persoonaa, hiukset ja vaatteet tulee olla normaalit. Joukosta ei saa erottua. Olen myös kaapissa seksuaalisuuteni kanssa koko maailmalle vieläkin. Hän ei kestäisi kuulla sitä, että olen bi. Äitini ei siedä homoja eikä maahanmuuttajia lainkaan.

      Musiikkimakuni on omituinen ja huono, kaikinpuolin sairas. Pidän kovasti klassisesta musiikista, musikaaleista yms. Olen myös taiteellinen ja nämä piirteet peitän täysin hänen kanssaan. Musiikki on minulle maailman tärkeintä, sitä en voi kuunnella hänen seurassaan. Ainoastaan hän kuuntelee oikeaa musiikkia. Ainoastaan hän on taiteellinen ja ymmärtää hyvän päälle. Jos olen iloisesti juttelemassa vaikkapa sisaruksilleni, hän pöllähtää paikalle ja pilaa kaiken kiroilullaan, vittuilullaan ja negatiivisuudellaan. Olen nyt vastasiltä tajunnut, että ei kenelläkään ole äitini kanssa helppoa. Äitini on vaikea saada ystäviä, hän on niin utelias. Hän juoruaa paljon. Ihmisten on vaikea luottaa häneen. Jos olemme vaikkapa kaupassa ja juttelen kassojen kanssa, äitini kävelee nokka pystyssä ohitsemme ja katsoo minua pahasti. Jos kassa ei miellytä häntä, koko kauppa kuulee sen viimeistään siinä vaiheessa kun astumme ulos. Hän saa hyvät naurut kun on lytännyt ihmisen. Minulle aina sillä kehuskelee. Tässä oli taas juttuja jotka tulivat mieleeni.. Äitini lapsuus oli sirpaleinen. Se selittää paljon.

      • tytär-1

        Elä itsellesi. Lapsen tehtävä ei ole kantaa vastuuta vanhempien virheistä. Syytön sinä olet vanhempiesi epäonnistuneeseen elämään.

        Narsistirukka on itse, suurin itsensä *vihollinen*. Hän ei ymmärrä omaa etuaan. Ja syyttää aina muita tapahtuneista virheistä.

        Omalla kohdalla oli rankinta se mustamaalaus ja valehtelu, mitä narsistivanhempi harrasti selkäni takan. Ja sitä oli todella vaikea ymmärtää, kun kysymyksessä oli kuitenkin oma vanhempi. Siis lapselta puuttui se *turvasatama*. Kukaan ei koskaan kannustanut ja tukenut lasta eteenpäin. Pikemminkin mitätöi kaikki mahdolliset yritykset selvitä elämässä.


    • Liilanen

      On kyllä aivanlähipiirinsä käsittämätöntä, miten paljon uhri joutuu kärsimään siitä, ettei pysty puhumaan narsistisen tyypin aiheuttamista tuhon jäljistä. Se tuntuu niin käsittämättömän epäoikeudenmukaiselta.

      Mutta rakkaat ystävät, älkää vaietko kokemuksistanne. Kyllä ymmärtäviä ihmisiä löytyy. Ajan kanssa muututte sitkeämmäksi ja huomaatte, että ne kauniit päivät tulevat, jolloin voitte nauttia turvallisesti elämästänne sisäisesti kauniiden ihmisten seurassa. Te vahvistutte kyllä!

      Olen perheestä, jossa vanhempani ovat hyvin rikkinäisiä ja siksi hyvin narsistisia. En kohdannut koskaan mitään huolenpitoa, vaan vihamielisyyttä ja jatkuvaa emotionaalista kaltoinkohtelua, nolauksia jne. Olin lopulta aivan masentunut ja hyvin ahdistunut. Minua ei kriittisimmällä ajalla kuunneltu, vaan käännettiin selkä ja paettiin vastuuta. Sama tapahtui sisarusten kanssa, he jättivät pitämästä yhteyttä.

      Mutta pikkuhiljaa ajan kanssa olen työstänyt asioita, pikkuhiljaa vahvistunut. Nyt alan olla siinä pisteessä että vähät välitän minuun kohdistuvasta hylkäämisestä ja vihamielisyydestä. Enää en puhu perheenjäsenille mitään näistä asioista ja olen yhteydessä vain, jos täytyy. Toki haluaisin olla väleissä, mutta jos oma ystävällisyys ja lojaalius johtaa jatkuvasti samaan hylkäämiseen, ei sitä jaksa. Eikä tarvitsekaan jaksaa! Voi antaa anteeksi, mutta huonoa kohtelua ei todellakaan tarvitse katsella.

      Pahinta on irtautumisvaihe, mutta kyllä se helpottaa!

      • Liilanen

        Mistä tuo lähipiirinsä-sana tuonne väliin putkahti, hupsis :)


      • tytär1-
        Liilanen kirjoitti:

        Mistä tuo lähipiirinsä-sana tuonne väliin putkahti, hupsis :)

        No asian käsittely ja ymmärtäminen lienet tärkeintä. Olen monasti suositellut Liisa Kelttikangas-Järvisen kirjaa: Sosiaaliset taidot ja sosiaalisuus ilm. 2010
        Kirja kertoo hyvin ihmisläheisesti tästä asiasta. Sen luettuaan oppii ymmärtämään sen tärkeimmän, että ei ole syyllinen tapahtuneisiin asioihin, vaikka kuinka syyllistettäisin.


      • Liilanen

        Kiitti vinkistä!:)


    • Anonyymi

      Älä kuuntele hätä, älä katso häntä, älä usko hänen valheitaan. Juokse, pakene, lähde vain pois, äläkä kerro hänelle auunnitwlmistasi. Vuokraa asunto, muuta mahdollisimman kauaksi, säästä rahaa, käy keskustelemassa esim. Kriisikeskuksessa jotta voimaannut henkisesti ja kestät sen kivun jota tulet läpikäymään lähtösi jälkeen. Se kipu on niin suuri ettei sitä voi verrata mihinkään. Se tuska, ahdistus, kärsimys on kämala mutta silloin tiedät että selviät kun käyt tuskaasi läpi.
      Mene vertaistuki ryhmiin, vapaaksinarsistista ja eroon narsistista sivuille. Kerää tietoa.
      Olen käynyt kaiken läpi ja toipumassa. Hirvittäviä jälkiä ja roskaa se jätti mutta niistäkin pääsee wroon terapiassa. Ja alka.alla elää omaa elämää, oikena omana itsenään.

      • Anonyymi

        Vastasit yli 5 vuotta vanhaan aloitukseen.Olisko viidessä vuodessa jo muuttanut yksin asuu jos lähentelee jo kolmeakymmentä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      142
      8645
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      64
      1231
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1195
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      141
      1041
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      805
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      781
    10. 45
      757
    Aihe