Miksi Vapaamuurariksi?

mestarimuurari.vastaa

Miksi kannattaa hakeutua Vapaamuurariksi? Hyvä kysymys, johon en osaa vastata. Olen itse vapaamuurari, mutta en näe toiminnassa mitään "hyötyä" enkä tosin tiedä, pitääkö uskonnolliseen järjestöön kuulumisessa olla mitään hyötyä. Itseään voi kehittää paljon tehokkaamm ihan jossain muualla kuin paikallisessa herrakerhossa.

Jos sinulla on jotain kysyttävää, niin esitä kysymyksesi. Minä vastaan! Harvemmin täällä vapaamuurari palvelee ja vastailee ihmisten kysymyksiin kerrankin rehellisesti.

59

5274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Learent

      Onko sinua Vapaamuurarius auttanut esim löytämään itsensä elämässä ja yhteiskunnassa? Entä löytämään kavereita?

      • mestarimuurari.vastaa

        "Onko sinua Vapaamuurarius auttanut esim löytämään itsensä elämässä ja yhteiskunnassa?"
        - Ei ole. Jos on sellainen henkilö, joka muutenkin miettii näitä juttuja, niin Vapaamuurariuden valo ei välttämättä tuo mitään uutta ja ihmeellistä elämääsi. Ei anakaan minulle ole tuonut vielä. Myös järjestön ulkopuolella voit etsi, tutkia ja löytää. Elokuvatrilogia Matrix on täynnä esoteerista numerologiaa ja symboliikkaa. Nämä elokuvat ovat kenen tahansa saatavilla.

        "Entä löytämään kavereita?"
        - Paria loosimme Veljeä tapaan satunnaisesti työasioissa, mutta muutoin en ole loosin ulkopuolella Veljien kanssa missään tekemisissä.


      • äläviitsi.rasittaa
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        "Onko sinua Vapaamuurarius auttanut esim löytämään itsensä elämässä ja yhteiskunnassa?"
        - Ei ole. Jos on sellainen henkilö, joka muutenkin miettii näitä juttuja, niin Vapaamuurariuden valo ei välttämättä tuo mitään uutta ja ihmeellistä elämääsi. Ei anakaan minulle ole tuonut vielä. Myös järjestön ulkopuolella voit etsi, tutkia ja löytää. Elokuvatrilogia Matrix on täynnä esoteerista numerologiaa ja symboliikkaa. Nämä elokuvat ovat kenen tahansa saatavilla.

        "Entä löytämään kavereita?"
        - Paria loosimme Veljeä tapaan satunnaisesti työasioissa, mutta muutoin en ole loosin ulkopuolella Veljien kanssa missään tekemisissä.

        Jos etsit luonnonrauhaa, niin jätä ottamatta niitä muurauvehkeitä mukaan, mene ihan sinne maalle vaan sen rauhan takia, ja jätä muuraileminen niille jotka tekevät muurausta ihan tarvetta varten!


    • mestarimuurari.vastaa

      Muistakaa, että Vapaamuurarius on kallis harrastus! Tai köyhälle kaikki on kallista, mutta jos saat palkkaa saman verran kuin siivoojat keskimäärin, tuntuu harrastus kalliilta. Ennen ensimmäistä istuntua, jo ennen kuin tiedät haluatko ylipäänsä aloittaa harrastusta, tarvitset smokin.
      - smokki 500 euroa
      - smokkipaita 100 euroa
      - rusetti 20 euroa
      - smokkikengät 100 euroa

      Joka istunnussa varaudu maksamaan veljesaterian ruokailu juomineen: 20-30 euroa. Lisäksi varaudu laittamaan rahaa leskenropoon eli kolehti kiertää joka istunnossa!

      Jokaisesta suorittamastasi asteesta peritään maksu: noin 100 euroa. Sen lisäksi saat pulittaa vuosittaisen jäsenmaksun, kunhan saat 3. asteen suoritetuksi. Vuosittaienn jäsenmaksu on noin 200 euroa. Lisäksi päälle tulevat maksulliset tilaisuudet (esim. joulujuhla), joihin osallistuminen tosin on vapaaehtoista. Budjetissa pitää myös huomoida matkakulut kokouspaikalle ja takaisin. Niihin olen alla budjetoinut vain vajaan yhden tankillisen bensaa koko vuodelle.

      Ensimmäinen vuosi vapaamuurarina, budjetti: min. 1300 euroa
      Toinen vuosi ja siitä eteenpäin vapaamuurarina, budjetti: min. 600-650 euroa/vuosi

      Ei nyt mitään tähtitieteellisiä summia, mutta kuten sanoin, köyhälle voi tuostakin tulla jo taloudellista painetta. Onneksi suurin osa Vapaamuurareista on röyhkeän hyvätuloisia, joten heidän rahoissaan tuo ei tunnu missään. Selailin juuri Vapaamuurarien jäsenluetteloa. Yleisin ammatti tuntuu olevan "toimitusjohtaja" ja vahvana kakkosena on "diplomi-insinööri".

      • mestarimuurari.vastaa

        Rahan lisäksi harrastus raastaa vapaa-aikaasi. Vapaamuurarius kuluttaa vapaa-aikaasi hyvin paljon! Eikä vapaa-aikaa voi ostaa rahalla. Sitä on itse kullakin hyvin rajallisesti. Kokousten lisäksi joudut valmistautumaan istuntoihin vapaa-ajallasi. Varaudu "opiskelemaan" tuntikausia. Tätäkään ei selkeästi tai konkreettisesti kerrota etukäteen. Nyt kerrotaan.

        Jos liityt toimintaan, varaudu istumaan kokouksissa vähintään kaksi iltaa kuukaudessa. Ei kuulosta paljolta? Tiesitkö, että yksi kokous/istunto kestää noin kuusi tuntia? Istunnot alkavat joko klo 18 tai 18:30, mutta virkailijoiden on oltava paikalla puoli tuntia aikaisemmin. Istunto alkaa siis käytännössä klo 17:30 tai klo 18:00. Ilta päättyy veljesruokailuun, joka päättyy noin klo 23:30-00:00. Aika myöhäistä touhuilua arki-iltana. Kuinka usein olet töissä puoleenyöhön asti?

        Tuollainen kuusituntinen istunto arki-iltana on pirun pitkä ilta! Se on pirun pitkä ilta. Seuraava päivä töissä menee vähän normaalia "huterammin". Varaudu paiskimaan päivätyössäsi ylitöitä, koska et istunnon jälkeisenä päivänä ole täydessä työvireessä. Istunto varastaa siis aikaa myös seuraavasta työpäivästäsi heikomman työtehon muodossa. Menetät työpäivästä tehokkuuden osalta noin pari tuntia, riippuen kuinka kova tyyppi olet.

        Yksi istunto kuluttaa siis vaatteiden vaihtoineen (smokki päälle ennen istuntoa, matka kokouspaikalle ja istunnon jälkeen sama takaisinpäin) vähintään seitsemän ja pahimmillaan kahdeksan tuntia vapaa-aikaasi seuraavana työpäivänä menetetty työteho noin kaksi tuntia. Yksi istunto vie sinulta siis 9-10 tuntia aikaa! Tätä ei kerrota liittyessäsi järjestöön. Onneksi istuntoja on vain kaksi per kuukausi. Tämä harrastus vie istuntojen osalta aikaasi noin 20 tuntia kuukaudessa muu vapaa-ajallasi harrastuksen eteen vaadittu työ (noin 5-10 tuntia kuukaudessa). Vapaamuurarius vaatii siis noin 25-30 tuntia kuukaudessa vapaa-aikaasi. Arvatkaapa kerrotaanko tämä ennen liittymistäsi? Ei tietenkään kerrota.

        Ilmeisesti yrittäjillä on vapaa-aikaa riittämiin, samoin muilla suurituloisilla. Pienituloiset, pitkää työpäivää painavat duunari-vapaamuurarit kärvistelevät sen sijaan tuskissaan: kun 50-60 tuntiseen työviikkoon eli 200-240 tuntiseen työkuukauteen pitää löytää aikaa 25-30 tuntia Vapaamuurarileikkeihin.

        Voin sanoa, että tämän harrastuksen aloitettuasi sinulla ei ole minuuttiakaan aikaa mihinkään muuhun harrastukseen. Elämäsi koko valveillaoloaika on työssäkäyntiä tai vapaamuurarileikkiä. Minultakin loppuivat kaikki muut harrastukset, kun elämääni tuotiin Vapaamuurarius. Se vei rahat ja vapaa-ajan. Toisaalta joitain asioita osaa arvostaa vasta, kun ne otetaan pois.

        Älköön siis kukaan olko kateellinen tai halutko Vapaamuurariksi. Kiertäkää järjestö kaukaa!


      • mestarimuurari.vastaa
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Rahan lisäksi harrastus raastaa vapaa-aikaasi. Vapaamuurarius kuluttaa vapaa-aikaasi hyvin paljon! Eikä vapaa-aikaa voi ostaa rahalla. Sitä on itse kullakin hyvin rajallisesti. Kokousten lisäksi joudut valmistautumaan istuntoihin vapaa-ajallasi. Varaudu "opiskelemaan" tuntikausia. Tätäkään ei selkeästi tai konkreettisesti kerrota etukäteen. Nyt kerrotaan.

        Jos liityt toimintaan, varaudu istumaan kokouksissa vähintään kaksi iltaa kuukaudessa. Ei kuulosta paljolta? Tiesitkö, että yksi kokous/istunto kestää noin kuusi tuntia? Istunnot alkavat joko klo 18 tai 18:30, mutta virkailijoiden on oltava paikalla puoli tuntia aikaisemmin. Istunto alkaa siis käytännössä klo 17:30 tai klo 18:00. Ilta päättyy veljesruokailuun, joka päättyy noin klo 23:30-00:00. Aika myöhäistä touhuilua arki-iltana. Kuinka usein olet töissä puoleenyöhön asti?

        Tuollainen kuusituntinen istunto arki-iltana on pirun pitkä ilta! Se on pirun pitkä ilta. Seuraava päivä töissä menee vähän normaalia "huterammin". Varaudu paiskimaan päivätyössäsi ylitöitä, koska et istunnon jälkeisenä päivänä ole täydessä työvireessä. Istunto varastaa siis aikaa myös seuraavasta työpäivästäsi heikomman työtehon muodossa. Menetät työpäivästä tehokkuuden osalta noin pari tuntia, riippuen kuinka kova tyyppi olet.

        Yksi istunto kuluttaa siis vaatteiden vaihtoineen (smokki päälle ennen istuntoa, matka kokouspaikalle ja istunnon jälkeen sama takaisinpäin) vähintään seitsemän ja pahimmillaan kahdeksan tuntia vapaa-aikaasi seuraavana työpäivänä menetetty työteho noin kaksi tuntia. Yksi istunto vie sinulta siis 9-10 tuntia aikaa! Tätä ei kerrota liittyessäsi järjestöön. Onneksi istuntoja on vain kaksi per kuukausi. Tämä harrastus vie istuntojen osalta aikaasi noin 20 tuntia kuukaudessa muu vapaa-ajallasi harrastuksen eteen vaadittu työ (noin 5-10 tuntia kuukaudessa). Vapaamuurarius vaatii siis noin 25-30 tuntia kuukaudessa vapaa-aikaasi. Arvatkaapa kerrotaanko tämä ennen liittymistäsi? Ei tietenkään kerrota.

        Ilmeisesti yrittäjillä on vapaa-aikaa riittämiin, samoin muilla suurituloisilla. Pienituloiset, pitkää työpäivää painavat duunari-vapaamuurarit kärvistelevät sen sijaan tuskissaan: kun 50-60 tuntiseen työviikkoon eli 200-240 tuntiseen työkuukauteen pitää löytää aikaa 25-30 tuntia Vapaamuurarileikkeihin.

        Voin sanoa, että tämän harrastuksen aloitettuasi sinulla ei ole minuuttiakaan aikaa mihinkään muuhun harrastukseen. Elämäsi koko valveillaoloaika on työssäkäyntiä tai vapaamuurarileikkiä. Minultakin loppuivat kaikki muut harrastukset, kun elämääni tuotiin Vapaamuurarius. Se vei rahat ja vapaa-ajan. Toisaalta joitain asioita osaa arvostaa vasta, kun ne otetaan pois.

        Älköön siis kukaan olko kateellinen tai halutko Vapaamuurariksi. Kiertäkää järjestö kaukaa!

        Istunnoissa on läsnäolopakko. Vapaamuurarius ei ole hupiharrastus. Istunnoissa ei käydä "kun huvittaa". Istunnoissa käydään kuin se olisi työ: joka ainut kerta. Paitsi tietysti silloin jos on sairaana eli niin huonossa kunnossa, ettei voisi töihinkään mennä. Mutta jos on työkuntoinen, on jokaiseen istuntoon pakko osallistua.

        Tämä osallistumispakko on vähän V-mäistä. Harrastusten pitäisi olla kivoja. Harrastusten ei kuulu viedä kaikkea vapaa-aikaa eikä harrastusten kuulu ahdistaa. Harrastusten ei kuulu tuntua työltä ilman palkkaa.

        Jos Vapaamuurarina oleminen alkaa muistuttaa liikaa työtä ilman palkkaa, kannattanee harkita eroamista. Vapaamuurarius ei ole kaikille. Joudun provosoimatta sanomaan, että arvostan enemmän niitä ihmisiä, joilla on ollut munaa lähteä järjestöstä kuin niitä, jotka jatkavat istunnoissa käyntiä vain siitä syystä, että eivät kehtaa irtisanoutua.

        Elämä on liian lyhyt siihen, että vapaa-aika kuluu asioihin, jotka eivät oikeasti kiinnosta eivätkä oikeasti tunnu kivoilta. Vapaamuurariksi voi palata sitten eläkeiän kynnyksellä, kun aikaa on riittämiin. Työn ja perhe-elämän lisänä Vapaamuurarius on liian raskasta ja aikaa vievää. Tämä on toki vain oma mielipiteeni. Rivien välistä voi lukea aivan oikein, että toivon etten olisi Vapaamuurari.

        Itseään voi kehittää ja hyvää voi tehdä järjestön ulkopuolellakin. Vapaamuurarius ei tarjoa valaistusta eikä mitään, mitä ei voisi itse löytää. Vapaamuurarius on kiva harrastus suuripalkkaisille yrittäjille, joilla on liikaa vapaa-aikaa sekä eläkeläisille, joilla työuran päättyminen jätti suuren tyhjiön elämään. Sitä paikataan toiminnalla, joka luo tarkoitusta elämään ja antaa toiveen ikuisesta elämästä.

        Vapaamuurarius on saattohoitoa parhaimmillaan. Suosittelen tätä kaikille eläkeläisille.


      • lopeta.jo
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Istunnoissa on läsnäolopakko. Vapaamuurarius ei ole hupiharrastus. Istunnoissa ei käydä "kun huvittaa". Istunnoissa käydään kuin se olisi työ: joka ainut kerta. Paitsi tietysti silloin jos on sairaana eli niin huonossa kunnossa, ettei voisi töihinkään mennä. Mutta jos on työkuntoinen, on jokaiseen istuntoon pakko osallistua.

        Tämä osallistumispakko on vähän V-mäistä. Harrastusten pitäisi olla kivoja. Harrastusten ei kuulu viedä kaikkea vapaa-aikaa eikä harrastusten kuulu ahdistaa. Harrastusten ei kuulu tuntua työltä ilman palkkaa.

        Jos Vapaamuurarina oleminen alkaa muistuttaa liikaa työtä ilman palkkaa, kannattanee harkita eroamista. Vapaamuurarius ei ole kaikille. Joudun provosoimatta sanomaan, että arvostan enemmän niitä ihmisiä, joilla on ollut munaa lähteä järjestöstä kuin niitä, jotka jatkavat istunnoissa käyntiä vain siitä syystä, että eivät kehtaa irtisanoutua.

        Elämä on liian lyhyt siihen, että vapaa-aika kuluu asioihin, jotka eivät oikeasti kiinnosta eivätkä oikeasti tunnu kivoilta. Vapaamuurariksi voi palata sitten eläkeiän kynnyksellä, kun aikaa on riittämiin. Työn ja perhe-elämän lisänä Vapaamuurarius on liian raskasta ja aikaa vievää. Tämä on toki vain oma mielipiteeni. Rivien välistä voi lukea aivan oikein, että toivon etten olisi Vapaamuurari.

        Itseään voi kehittää ja hyvää voi tehdä järjestön ulkopuolellakin. Vapaamuurarius ei tarjoa valaistusta eikä mitään, mitä ei voisi itse löytää. Vapaamuurarius on kiva harrastus suuripalkkaisille yrittäjille, joilla on liikaa vapaa-aikaa sekä eläkeläisille, joilla työuran päättyminen jätti suuren tyhjiön elämään. Sitä paikataan toiminnalla, joka luo tarkoitusta elämään ja antaa toiveen ikuisesta elämästä.

        Vapaamuurarius on saattohoitoa parhaimmillaan. Suosittelen tätä kaikille eläkeläisille.

        Maalle voi toki mennä ilman muurausvälineitä, vaikka ottaa mieluummin onki mukaan, koska turha muuraus on tyhmää!


    • mestarimuurari.vastaa

      Kun tämän ketjun lukaisin läpi tuli pelko, että olen paljastanut toiminnasta paljon enemmän kuin joku, joka paljastaa salaiset rituaalit. Salaiset rituaalit ovat se asia, joka selvimmin liitetään Muurariuteen. Silti koen, että olen paljastanut toiminnasta todellisia faktoja paljon enemmän kuin jos olisin paljastanut salaiseen rituaaliin liittyviä asioita.

      Salaisessa rituaalissa ei ole mitään paljastamisen arvoista. Kaikki paljastamisen arvoinen on jo tässä ketjussa. En mustamaalaa Vapaamuurarien toimintaa. Olen itse Vapaamuurari. Kerron Muurariudesta asioita, joita minulle olisi kuulunut kertoa jo etukäteen. Kerron asioita, joita järjestön ulkopuolinen ei osaa kysyä ennen liittymistään.

      Kiusallista on se, että jos tietää etukäteen kaiken tässä ketjussa mainitun, moni jättää hakeutumatta järjestöön. Toki myös päinvastainen voi toteutua: joku kiinnostuu järjestöstä, jonka toiminnan kerron olevan turhaa, aikaa vievää ja hyödytöntä.

    • heehheheeee

      Paistaa kauas että olet uskonollinen hihhuli, jonka mielikuvitusjumala on antanut tehtäväksi vastustaa tätä järjestöä. Aloitit niin hyvin mutta kun kukaan ei vastannut, alkoi paine sisällä kasvaa ja sitten oli pakko antautua :D .. Huvittavaa silti, propsit siitä.

      • mestarimuurari.vastaa

        Olen kylläkin vapaamuurari. Olen mestarimuurari eli 3. asteen suorittanut.

        Propsit annan itsellenikin siitä, että olen kertonut mitä touhu oikeasti on. Naurettavaa teatteria, joka vie aivan liian paljon aikaa: kaksi kokousta tällä viikolla, istunto ensi viikolla. Aikaa palaa 20 tuntia kahdessa viikossa.


      • mestarimuurari.vastaa
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Olen kylläkin vapaamuurari. Olen mestarimuurari eli 3. asteen suorittanut.

        Propsit annan itsellenikin siitä, että olen kertonut mitä touhu oikeasti on. Naurettavaa teatteria, joka vie aivan liian paljon aikaa: kaksi kokousta tällä viikolla, istunto ensi viikolla. Aikaa palaa 20 tuntia kahdessa viikossa.

        Tänään olen painanut muurarihommia noin kuusi tuntia. Se lisäksi olen joutunut ostamaan omilla henkilökohtaisilla rahoillani tarvikkeita, joita tässä harrastuksessa tarvitaan. Omaa tietokonetta joutuu käyttämään, ehkä omaa paperia ja tulostintakin, mutta mitään kuluja on turha yrittää yhdistyksen maksettavaksi. Kallis harrastus köyhälle.

        Huomenna teen muurarihommia vain ehkä pari tuntia.


      • lope-ta-jo
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Tänään olen painanut muurarihommia noin kuusi tuntia. Se lisäksi olen joutunut ostamaan omilla henkilökohtaisilla rahoillani tarvikkeita, joita tässä harrastuksessa tarvitaan. Omaa tietokonetta joutuu käyttämään, ehkä omaa paperia ja tulostintakin, mutta mitään kuluja on turha yrittää yhdistyksen maksettavaksi. Kallis harrastus köyhälle.

        Huomenna teen muurarihommia vain ehkä pari tuntia.

        No tuleeko siitä muuria, ja touhuatko niiden muurasvälineittesi kanssa ihan omassa metsässä vai lupaa kysymättä?


      • Tiilitaakan.kantaja
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Olen kylläkin vapaamuurari. Olen mestarimuurari eli 3. asteen suorittanut.

        Propsit annan itsellenikin siitä, että olen kertonut mitä touhu oikeasti on. Naurettavaa teatteria, joka vie aivan liian paljon aikaa: kaksi kokousta tällä viikolla, istunto ensi viikolla. Aikaa palaa 20 tuntia kahdessa viikossa.

        Koska muurariudesta ei puhuta ulkopuoliselle, en sisarena voi keskustella vapaamuurariveljeni kanssa asioista, sillä hän ei ole koskaan edes maininnut vapaamuurariuttaan, olen sen kuitenkin todennut julkaistuista loosien luetteloista joitakin vuosia sitten.
        En ole tiennyt, että pitää olla smokki. Yhäkö tänä päivänä? Vai säilytetäänkö smokkia kokoontumispaikan kaapistoissa?
        Voiko järjestöstä jättäytyä pois? Veljeni ei mielestäni ole kaksi kertaa viikossa noin pitkissä tapaamisissa. Hän on ollut eläkkeellä jo parikymmentä vuotta. Jos haluaa erota, miten se onnistuu, tai saako eläköityä toiminnasta.


    • Välkkyäkös

      Onko vapaamuurarit mielestäsi rikollisjärjestö, joka kiertää lakeja, tai pyramidihuijaus?

      • mestarimuurari.vastaa

        Ei kumpaakaan. Vapaamuurarit ovat liian hyvää palkkaa saavien, johtotehtävissä olevien työntekijöiden ja ylimielisten itseään parempana pitävien yrittäjien teatterikerho. Tämä toiminta ei ole mitään muuta kuin teatteria, joka vie pirun paljon aikaa! Senkin olisi voinut kertoa (minulle) etukäteen, että kokouksia on 3 kpl/kk ja aikaa harrastukseen menee noin 30 tuntia kuukaudessa. Työtä joutuu tekemään ilman palkkaa omalla vapaa-ajalla.

        Totuus on, että järjestö kokee suurta jäsenkatoa. Porukka on niin vanhaa, että kuolema korjaa satoa tiukkaa tahtia. Miten kuvittelet jäsenmäärälle käyvän, jos pienessä 30 hengen loosissa kuolee kolme jäsentä vanhuuttaan joka vuosi? Mistä uusia nuoria jäseniä?

        Tämä toiminta ei tunnu kiinnostavan nuoria miehiä. Normaalilla ihmisellä työ- ja perhe-elämä vie niin paljon aikaa, ettei kukaan halua testamentata elämästään vähäisestä vapaa-ajasta 30 tuntia kuukaudessa vapaamuurari-leikkiin. Vapaamuurarius ottaa paljon (rahaa ja aikaa) ja antaa vähän. Tulijat koukutetaan toimintaa antamalla jokin virka eli tehtävä hoidettavaksi. Eihän kukaan muutoin toiminnassa olisi mukana ja kävisi kokouksissa, jos ei olisi oikeasti PAKKO.

        Vapaamuurarit on teatterikerho, jossa jokaisella on roolinsa. Näytelmää ei voida esittää, jos kaikki eivät ole paikalla. Siinä aikamoinen pallo jalkaan. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikki ovat paikalla joka kokouksessa. Tässä mielessä vapaamuurarijärjestö on kuin mikä tahansa uskonlahko. Eroaminen tehdään niin vaikeaksi kuin mahdollista eli toiminnasta ei kerrota etukäteen tärkeitä asioita. Jos kerrottaisiin, ei monikaan liittyisi.


      • mestarimuurari.vastaa
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Ei kumpaakaan. Vapaamuurarit ovat liian hyvää palkkaa saavien, johtotehtävissä olevien työntekijöiden ja ylimielisten itseään parempana pitävien yrittäjien teatterikerho. Tämä toiminta ei ole mitään muuta kuin teatteria, joka vie pirun paljon aikaa! Senkin olisi voinut kertoa (minulle) etukäteen, että kokouksia on 3 kpl/kk ja aikaa harrastukseen menee noin 30 tuntia kuukaudessa. Työtä joutuu tekemään ilman palkkaa omalla vapaa-ajalla.

        Totuus on, että järjestö kokee suurta jäsenkatoa. Porukka on niin vanhaa, että kuolema korjaa satoa tiukkaa tahtia. Miten kuvittelet jäsenmäärälle käyvän, jos pienessä 30 hengen loosissa kuolee kolme jäsentä vanhuuttaan joka vuosi? Mistä uusia nuoria jäseniä?

        Tämä toiminta ei tunnu kiinnostavan nuoria miehiä. Normaalilla ihmisellä työ- ja perhe-elämä vie niin paljon aikaa, ettei kukaan halua testamentata elämästään vähäisestä vapaa-ajasta 30 tuntia kuukaudessa vapaamuurari-leikkiin. Vapaamuurarius ottaa paljon (rahaa ja aikaa) ja antaa vähän. Tulijat koukutetaan toimintaa antamalla jokin virka eli tehtävä hoidettavaksi. Eihän kukaan muutoin toiminnassa olisi mukana ja kävisi kokouksissa, jos ei olisi oikeasti PAKKO.

        Vapaamuurarit on teatterikerho, jossa jokaisella on roolinsa. Näytelmää ei voida esittää, jos kaikki eivät ole paikalla. Siinä aikamoinen pallo jalkaan. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikki ovat paikalla joka kokouksessa. Tässä mielessä vapaamuurarijärjestö on kuin mikä tahansa uskonlahko. Eroaminen tehdään niin vaikeaksi kuin mahdollista eli toiminnasta ei kerrota etukäteen tärkeitä asioita. Jos kerrottaisiin, ei monikaan liittyisi.

        Lisättäköön vielä, että loosille on käytännösää PAKKO lahjoittaa rahaa. Tämäkin tiedoksi, ennen kuin liityt. Kallis harrastus, joka vie kaiken vapaa-ajan.


      • sirius.tähti
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Ei kumpaakaan. Vapaamuurarit ovat liian hyvää palkkaa saavien, johtotehtävissä olevien työntekijöiden ja ylimielisten itseään parempana pitävien yrittäjien teatterikerho. Tämä toiminta ei ole mitään muuta kuin teatteria, joka vie pirun paljon aikaa! Senkin olisi voinut kertoa (minulle) etukäteen, että kokouksia on 3 kpl/kk ja aikaa harrastukseen menee noin 30 tuntia kuukaudessa. Työtä joutuu tekemään ilman palkkaa omalla vapaa-ajalla.

        Totuus on, että järjestö kokee suurta jäsenkatoa. Porukka on niin vanhaa, että kuolema korjaa satoa tiukkaa tahtia. Miten kuvittelet jäsenmäärälle käyvän, jos pienessä 30 hengen loosissa kuolee kolme jäsentä vanhuuttaan joka vuosi? Mistä uusia nuoria jäseniä?

        Tämä toiminta ei tunnu kiinnostavan nuoria miehiä. Normaalilla ihmisellä työ- ja perhe-elämä vie niin paljon aikaa, ettei kukaan halua testamentata elämästään vähäisestä vapaa-ajasta 30 tuntia kuukaudessa vapaamuurari-leikkiin. Vapaamuurarius ottaa paljon (rahaa ja aikaa) ja antaa vähän. Tulijat koukutetaan toimintaa antamalla jokin virka eli tehtävä hoidettavaksi. Eihän kukaan muutoin toiminnassa olisi mukana ja kävisi kokouksissa, jos ei olisi oikeasti PAKKO.

        Vapaamuurarit on teatterikerho, jossa jokaisella on roolinsa. Näytelmää ei voida esittää, jos kaikki eivät ole paikalla. Siinä aikamoinen pallo jalkaan. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikki ovat paikalla joka kokouksessa. Tässä mielessä vapaamuurarijärjestö on kuin mikä tahansa uskonlahko. Eroaminen tehdään niin vaikeaksi kuin mahdollista eli toiminnasta ei kerrota etukäteen tärkeitä asioita. Jos kerrottaisiin, ei monikaan liittyisi.

        Olen 24v, eli melko nuori ja olen aina ollut kiinnostunut vapaamuurariudesta ja muutenkin esoteerisuus ja hengellinen puoli kiinnostanut noin 15-vuotiaasta lähtien. Itseään kehittämistä hengellisesti on ollut aina tärkeä asia minulle. Mietityttää vaan se, että siellä on melko vanhaa porukkaa, enemmän yli 40-vuotiaita. Eihän se ole ongelma minulle, koska tykkään oppia uusia asioita viisailta ihmisiltä, mutta silti haluaisin tietää olenko liian "nuori" tähän toimintaan? Toinen asia mikä mietityttää on juuri tuo rahoitus. Onko mitään järkeä liittyä siihen jos on työtön?


      • VasaraKädessä

        Jos kiinnostaa voi aina hakeutua mukaan. Ja jos elämässä tapahtuu käänne kuten esim ettei ole varaa olla mukana, voi aina paussata, eikä siitä järjestö peri mitään. Jatkaa sitten kun taas siltä tuntuu. Siksipä suurin osa aktiivisista veljistä on eläkeläisiä.

        Tunnen hyvin useamman vapaamuurarin joka on lähtenyt mukaan n 25 vuotiaana. He ovat sitten käyneet asteet läpi aikojen kuluessa. Jotkut ovat paussanneet jäsenyytensä muutamiksi vuosiksi, ja sitten jälleen jatkaneet kun on aikaa. Ja ajanpuute onkin suurin syy miksi työikäisiä ei tilaisuuksissa niin paljoa tapaa.

        Joissakin kerhoissa on ymmärtääkseni läsnäolovelvollisuus. Omakohtaisesti ei näin ole koskaan ollut, eikä sitä minulta ole vaadittu. Sitten voi olla jonkinmoinen asia jonka on ottanut tehtäväkseen (niin kuin missä tahansa kerhossa missä on mukana), ja se voi tietysti viedä aikaa kunnes asia on hoidettu.

        Voin itsekin mestarina sanoa ettei kaikilla tietenkään ole varaa olla mukana. Vaan ei silti kaikki vaatteet ym tarvitse maksaa niin paljoa, löytyyhän niitä halvemmallakin. Se on omasta budjetista kiinni. Mukana on kaikenlaisia ihmisiä liikenteenohjaajista poliiseihin ja toimitusjohtajista professoreihin ja niin edelleen asti. Tunnen useita ihan tavallisia työmiehiä jotka ovat vapaamuurareita. Ei kaikilla ole työtä, vaan ammatti riittää kyllä.

        Harrastuksena vapaamuurarius on erittäin laaja käsite. Siitä on joka lähtöön, eikä metsää kaikki puilta näe. Siihen perehtyy varsinkin jos ja kun omaa avoimet henkiset intressit. Siksipä vapaamuurariuden filosofian sisäistämiseen saattaa mennä aikaa. Toiset taas ovat luonnostaan kuin vapaamuurareita ym henkisten asioiden oivaltamia, eikä heitä kuitenkaan nappaa liittyä mihinkään järjestöön ylipäätään. Voisin sanoa että vapaamuurarius voi selventää henkisiä arvopohjia, ennen kaikkea.

        Omasta aloitteesta voi hakeutua mukaan. Jos tunnet jonkun vapaamuurarin, niin sitä kauttakin se onnistuu.


      • mestarimuurari.vastaa
        VasaraKädessä kirjoitti:

        Jos kiinnostaa voi aina hakeutua mukaan. Ja jos elämässä tapahtuu käänne kuten esim ettei ole varaa olla mukana, voi aina paussata, eikä siitä järjestö peri mitään. Jatkaa sitten kun taas siltä tuntuu. Siksipä suurin osa aktiivisista veljistä on eläkeläisiä.

        Tunnen hyvin useamman vapaamuurarin joka on lähtenyt mukaan n 25 vuotiaana. He ovat sitten käyneet asteet läpi aikojen kuluessa. Jotkut ovat paussanneet jäsenyytensä muutamiksi vuosiksi, ja sitten jälleen jatkaneet kun on aikaa. Ja ajanpuute onkin suurin syy miksi työikäisiä ei tilaisuuksissa niin paljoa tapaa.

        Joissakin kerhoissa on ymmärtääkseni läsnäolovelvollisuus. Omakohtaisesti ei näin ole koskaan ollut, eikä sitä minulta ole vaadittu. Sitten voi olla jonkinmoinen asia jonka on ottanut tehtäväkseen (niin kuin missä tahansa kerhossa missä on mukana), ja se voi tietysti viedä aikaa kunnes asia on hoidettu.

        Voin itsekin mestarina sanoa ettei kaikilla tietenkään ole varaa olla mukana. Vaan ei silti kaikki vaatteet ym tarvitse maksaa niin paljoa, löytyyhän niitä halvemmallakin. Se on omasta budjetista kiinni. Mukana on kaikenlaisia ihmisiä liikenteenohjaajista poliiseihin ja toimitusjohtajista professoreihin ja niin edelleen asti. Tunnen useita ihan tavallisia työmiehiä jotka ovat vapaamuurareita. Ei kaikilla ole työtä, vaan ammatti riittää kyllä.

        Harrastuksena vapaamuurarius on erittäin laaja käsite. Siitä on joka lähtöön, eikä metsää kaikki puilta näe. Siihen perehtyy varsinkin jos ja kun omaa avoimet henkiset intressit. Siksipä vapaamuurariuden filosofian sisäistämiseen saattaa mennä aikaa. Toiset taas ovat luonnostaan kuin vapaamuurareita ym henkisten asioiden oivaltamia, eikä heitä kuitenkaan nappaa liittyä mihinkään järjestöön ylipäätään. Voisin sanoa että vapaamuurarius voi selventää henkisiä arvopohjia, ennen kaikkea.

        Omasta aloitteesta voi hakeutua mukaan. Jos tunnet jonkun vapaamuurarin, niin sitä kauttakin se onnistuu.

        Toit ilmi erittäin tärkeän asian:

        "Toiset taas ovat luonnostaan kuin vapaamuurareita ym henkisten asioiden oivaltamia, eikä heitä kuitenkaan nappaa liittyä mihinkään järjestöön ylipäätään. Voisin sanoa että vapaamuurarius voi selventää henkisiä arvopohjia, ennen kaikkea."

        Toiset ihmiset ovat jo luonnostaan kuin vapaamuurarit, eivätkä "tarvitse" vapaamuurariutta mihinkään. En väheksy veljeskunnan toimintaa, olenhan itsekin ainakin tämän virkakauden loppuun asti muurari, mutta omalla kohdallani koen, ettei tämä homma anna minulle mitään. Ennemminkin niin, että olen aikaisemmin vapaasta tahdostani käyttänyt paljon vapaa-aikaani "hyväntekeväisyyteen", mutta nykyisin aikaa vaativa muurarius estää sen käytännössä kokonaan. Minut muurarius on muuttanut "hyväntekijästä", jolla oli aina rajattomasti aikaa kaikille lähimmäisilleni, selvästi kusipäisemmäksi tyypiksi, jolla nykyisin ei ole aikaa lähimmäisten auttamiseen, kun istunnot ja virkaan liittyvät tehtävät vievät minulta niin paljon vapaa-aikaa. Se ettei minulla riitä enää aikaa niihin kivoihin juttuihin eli muiden ihmisten auttamiseen, harmittaa niin paljon, että se ruokkii omaa ärtymystäni tilanteeseen entisestään. On syntynyt itseään ruokkiva negatiivinen kehä, jonka takia olenkin alkanut vihata muurariutta. En muurariuden takia, vaan sen takia, että se on vienyt elämästäni pois ne asiat, joista ennen nautin. Nykyisin vapaa-aikakin on muurariutta eli jatkuvaa suorittamista ja istunnoissa "hyvän veljen" näyttelemistä.

        Olin ennen aito ihminen, ihan oikeasti aito, nyt olen feikkaava vapaamuurari.


      • mestarimuurari.vastaa
        sirius.tähti kirjoitti:

        Olen 24v, eli melko nuori ja olen aina ollut kiinnostunut vapaamuurariudesta ja muutenkin esoteerisuus ja hengellinen puoli kiinnostanut noin 15-vuotiaasta lähtien. Itseään kehittämistä hengellisesti on ollut aina tärkeä asia minulle. Mietityttää vaan se, että siellä on melko vanhaa porukkaa, enemmän yli 40-vuotiaita. Eihän se ole ongelma minulle, koska tykkään oppia uusia asioita viisailta ihmisiltä, mutta silti haluaisin tietää olenko liian "nuori" tähän toimintaan? Toinen asia mikä mietityttää on juuri tuo rahoitus. Onko mitään järkeä liittyä siihen jos on työtön?

        "Mietityttää vaan se, että siellä on melko vanhaa porukkaa, enemmän yli 40-vuotiaita. Eihän se ole ongelma minulle, koska tykkään oppia uusia asioita viisailta ihmisiltä, mutta silti haluaisin tietää olenko liian "nuori" tähän toimintaan? "

        Jos minulta kysytään, niin missään nimessä ei kannata liittyä alle 30-vuotiaana. Toki se on vain minun mielipiteeni ja kannustan tekemään siten kuin tuntuu hyvältä.

        Itseäni ärsyttää viettää rajallinen vapaa-aikani eläkeikäisten vapaamuurarien seurassa.


      • no-nyt-jo
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        "Mietityttää vaan se, että siellä on melko vanhaa porukkaa, enemmän yli 40-vuotiaita. Eihän se ole ongelma minulle, koska tykkään oppia uusia asioita viisailta ihmisiltä, mutta silti haluaisin tietää olenko liian "nuori" tähän toimintaan? "

        Jos minulta kysytään, niin missään nimessä ei kannata liittyä alle 30-vuotiaana. Toki se on vain minun mielipiteeni ja kannustan tekemään siten kuin tuntuu hyvältä.

        Itseäni ärsyttää viettää rajallinen vapaa-aikani eläkeikäisten vapaamuurarien seurassa.

        Harrastakaa mieluummin uintia, tai kalastusta, tyhmää muurausta ilman mitään todellista syytä muurailla!


    • kalervo.I.a

      Älkää ihmiset IKINÄ liittykö vapaamuuariksi. Moni vapaamuurari on täysin aivopesty ja eivät tajua yhtään, minne ovat liittyneet (luulevat koko organisaatioita joksikin hienoksi herrakerhoksi, joka tuo suhteita jne.) eivätkä ole ottaneet edes selvää, minne koko muurariuden juuret johtavat ja miten pahaa (100 % pahuutta) liittyy sen hyvin pieneen, maailman vaikutusvaltaisimpaan, eliittiporukkaan. Tuo pieni eliitti käyttää tavismuurareita täysin hyväkseen - pahuuden henkivaltojen ja itse saatanan (jota kutsuvat edellen luciferiksi kutsuva) avustuksella. Heille valehdellaan alusta asti ja joka ikisellä tasolla. Vasta viimeisillä (julkisesti on 33, mutta todellisuudessa tasot jatkuvat ja saatananpalvonta pahenee) tasoilla heille edes kerrotaan, että he palvovat luciferia ja itse asiassa siinä kohtaa ei enää hyväksytä kristillistä näkemystä Jumalasta eikä etenkään sitä, että Jeesus on Jumalan ainoa poika ja kuoli sen vuoksi, että voisi pelastaa ihmiset tuolta pahuudelta, joka maailmassa on ja oli jo Babyloniassa ja Egyptissä.

      Viimeisillä tasoilla muurari joutuu juomaan hyvin oudossa seremoniassa (pahuuden voi oikein aistia) ihmisen verta pikarista jne. Tuo veri on uhrilahja saatanalle, vaikka siinäkin vaiheessa kaikki verhotaan edelleen salaisuuksien verhoilla. Vapaamuurarit eivät tajua, että he joutuvat maksamaan tekosistaan ja tuollaiseen järjestöön kuulumisestaan itse JUMALALLE. Ei ehkä vielä tässä elämässä, mutta kun tulee aika, jolloin Jumala alkaa katsoa, mitä kukin ihminen on elämässää tehnyt. Jos on palvonut pahuuden henkiolentoja ja "jumalia", siitä joutuu maksamaan hinnan.

      Moni korkeamman asteen muurari on näitä asioita ympäri maailmaa rohkeasti paljastanut ja toivonut muurarien heräävän (siis alemman asteen, niiden, joille valehdellaan alusta asti) näkemään totuuden. He ovat uudestisyntyneet Jumalan lapsiksi ja vaikka heidät olisi muurari"veljet" murhauttaneet salaisuuksien paljastamisesta, niin se ei ole haitannut, koska he ovat tulleet aitoon uskoon ja uskoneet Jeesuksen ainoaan pelastavaan voimaan ja kertoneet TOTUUDEN (toisin kuin suurin osa muurareista,jotka ovat aiopestyjä pelkureita).

      Lisäksi muurariudesta saa ihan faktatietoa, kun viitsii ottaa selvää. Avaa Raamatun (mutta ei uudempia käännöksiä, jotka ovat korruptoituneita, kiitos ekumenisen pahuuden kirkon ja Nw0 agendan) ja alkaa lukemaan sitä, miten Babyloniassa ja Egyptissä uhrattiin lapsia demonihengille, joita kutsuttiin jumaliksi...milloin milläkin nimellä. Vapaamuurarit palvovat samoja henkiolentoja ja heidän symbolinsa menee suoraan raamatun ajoille noihin pakanajumaliin eli pahoihin demonihenkiin. Nuo samat henkiolennot tulevat "valona ja hyvänä" myös selvännäkijöille ja shamaaneille yms. Kuten saatanakin saattaa tulla "valona ja upeana henkiolentona" monelle, eksyttäen ihmisistä.

      Sanoisin, että jos joku on vapaamuurari ja pääsee vielä orhanisaatiosta ulos (eli on vasta alemmilla tasoilla), niin ÄKKIÄ pois ja sitten rukoilemaan anteeksi sitä kaikkea, missä on ollut mukana. Ja samalla selvittää, mihin oikeastaan on kuulunut. Asiasta saa tietoa, jos viitsii kaivaa. Kiitos siitä kuuluu niille ROHKEILLE ex.muurareille sekä esim. ns. muurarisukulinjaan kuuluville paljastajille, jotka ovat tuoneet esiin järjestön todellisen, hyvin okkutistisen ja pahan, luonteen.
      Valitettavasti tietoa ei juurikaan ole saatavilla suomenkielellä.
      Muurareissa on alemmilla asteilla varmaan paljon ihan hyviä ihmisiä - siitä ei ole kyse. Moni on mennyt järjestöön seikkailunhalusta, vallanhalusta, suhteiden takia, rahan takia, egon pönkittämiseksi tai "muuten vaan kokeilemaan" jotain salaista. Eihän tuollainen valheille perustuva järjestö toimisi, jos kaikille kerrottaisiin totuus heti. Suurin osa ei saa ikinä edes totuutta tietää. Jos yhtään ymmärtää manipulointitekniikoista, niin tajuaa, että koko homma perustuu pelkälle manipuloinnille. Täysin. Ne, jotka eivät tätä halua nähdä, ovat joko tyhmiä tai aivopestyjä tai tietämättömiä.

      Ja ihmisillehän valehdellaan muutenkin jatkuvasti esim. valtamediassa. Eli jos ei itse ota mistään selvää, niin ei totuutta löydäkään.
      Kuten Raamattu sanooo, TOTUUS tekee sinut vapaaksi. Ja sitä ei ole muurarius, se on täysin päinvastaista.

      Ja on erittäin surullista, että täällä palstalla saa joku vapaamuurari (tai sellaiseksi tekeytyä) yrittää houkutella mukaan kys. satanistiseen organisatioon. Todella surullista!

      • Anonyymi

        Tiesitkö, että natsit polttivat ja takavarikoivat vapaamuurareiden kirjoja.
        Totuus todellakin yritetään tuhota. Monet vapaamuurareista ovat muuttaneet
        maailmaa.

        Jos lucifer on sitten mielestäsi joku olento niin olet varmasti jättänyt raamatun lukematta tai et ymmärrä tähtitieteestä mitään tai planeettojen nimistä.
        Itse olen oman ajattelun kannalla enkä roomalaiskatolisen aivopesun joka palkkasi natsit polttamaan tiedemiehet.

        Jos totuus on raamatussa niin silloin siellä lukee, että aamunkoi on lucifer.
        Kyseessä on planeetta Venus joka nousee aamulla. Se myös on käännöksen takia yleinen väärinymmärretty asia jolla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa vaan astronomian.

        "Among the titles are works by Polish mathematician and astronomer Nicolaus Copernicus, English physicist and mathematician Isaac Newton, and German mathematician and astronomer Johannes Kepler."

        https://www.dw.com/en/bavaria-returns-stolen-books-worth-millions-to-naples/a-18257040


    • VasaraKädessä

      Kun hakeutuu vapaamuurariksi on pääsyvaatimuksena kristillinen uskontunnustus ja kristinusko, ja sillä raiteella mennään.

      Muurareita on aina vainottu ja ennen jopa tapettu. Varsinkin natsi-Saksassa murhattiin lukemattomia muurareita perheineen.

      Suomessa VM oli esim kielletty ryssän vallan aikana.

      Onhan niitä monia tunnettuja muurareita. Esim Sibelius, Gallen-Kallela ja muut samankaltaiset itsenäisen sananvapaan Suomen rakentajat.

      • mestarimuurari.vastaa

        "Kun hakeutuu vapaamuurariksi on pääsyvaatimuksena kristillinen uskontunnustus ja kristinusko, ja sillä raiteella mennään."

        Juurikin ei ole! Jos olet juutalainen, on alttarilla astetyösi aikana sinun Pyhä Kirjasi, ei Raamattu. Jos olet Jehovan todistaja, voit olla vapaamuurari. Silloin alttarilla on sinun käännöksesi Raamatusta, siis Jehovan todistajein käyttämä Uuden Maailma käännös, vai mikä se onkaan.

        Vapaamuurarin ei tarvitse uskoa Jumalaan, mutta pitää uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Pitää uskoa johonkin suurempaan. Englanniksi "supreme being".

        Astetöissä jouduin käyttämään termiä Luoja, mutta en minä oikeasti usko Jumalaan, enkä Luojaankaan. Ateisti ei voi olla vapaamuurari, mutta mihinkään Raamtun Jumalaan ei tosiaan tarvitse uskoa.

        Minulle korkeampaa voimaa edustavat lumiukko ja kauniit naiset, ja nämä olivatkin mielessäni astetöiden aikaan kun vakuutin uskovani Luojaan. Tietyin mielenväistein olin siis liikkeellä, mutta onhan tuo sellaista teateria, että ei sen niin väliä.


      • Jotainismi
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        "Kun hakeutuu vapaamuurariksi on pääsyvaatimuksena kristillinen uskontunnustus ja kristinusko, ja sillä raiteella mennään."

        Juurikin ei ole! Jos olet juutalainen, on alttarilla astetyösi aikana sinun Pyhä Kirjasi, ei Raamattu. Jos olet Jehovan todistaja, voit olla vapaamuurari. Silloin alttarilla on sinun käännöksesi Raamatusta, siis Jehovan todistajein käyttämä Uuden Maailma käännös, vai mikä se onkaan.

        Vapaamuurarin ei tarvitse uskoa Jumalaan, mutta pitää uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Pitää uskoa johonkin suurempaan. Englanniksi "supreme being".

        Astetöissä jouduin käyttämään termiä Luoja, mutta en minä oikeasti usko Jumalaan, enkä Luojaankaan. Ateisti ei voi olla vapaamuurari, mutta mihinkään Raamtun Jumalaan ei tosiaan tarvitse uskoa.

        Minulle korkeampaa voimaa edustavat lumiukko ja kauniit naiset, ja nämä olivatkin mielessäni astetöiden aikaan kun vakuutin uskovani Luojaan. Tietyin mielenväistein olin siis liikkeellä, mutta onhan tuo sellaista teateria, että ei sen niin väliä.

        Miten hyvin tämä asennoituminen kuvaa omaa asennettasi tai Vapaamuurareiden pääsyvaatimuksia? Tässähän ei ole kyse minkäänlaisesta tarinoiden itselleen sepittelystä tai teatterista vaan ihan aidosta suhtautumisesta.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Ietsism


      • mestarimuurari.vastaa
        Jotainismi kirjoitti:

        Miten hyvin tämä asennoituminen kuvaa omaa asennettasi tai Vapaamuurareiden pääsyvaatimuksia? Tässähän ei ole kyse minkäänlaisesta tarinoiden itselleen sepittelystä tai teatterista vaan ihan aidosta suhtautumisesta.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Ietsism

        Oma asennoitumiseni on se, että kyseessä on paikallisten yrittäjien "herrakerho", jossa esitetään teatteria. Rituaali on harrastelijateatteria parhaimmillaan. Osa veljistä on mukavia, toiset yhtä ääliöitä kuin kuka tahansa ihminen, johon saatat kadulla törmätä.

        Pääsyvaatimukset eivät ole kummoiset:
        Vapaamuurariloosin jäseneksi voidaan hyväksyä täysi-ikäinen, luottamusta nauttiva, ansiokas ja kyllin kelvollinen mies, joka omasta vapaasta tahdostaan, kenenkään siihen yllyttämättä tai viekottelematta pyrkii ja jota on sääntöjen mukaisesti jäseneksi esitetty, jota tutkijalautakunta on suosittanut ja jonka loosin jäsenet ovat avatussa loosissa yksimielisesti hyväksyneet loosin jäseneksi.

        Jäseneksi hakijalta vaaditaan, että hän * uskoo Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, * on henkisesti terve ja * kykenee vapaamuurarilliseen työhön.

        P.S. Jumalaan ei tarvitse uskoa, mutta pitää uskoa jonhonkin "korkeampaan voimaan", johonkin suurempaan maailmankaikkeudessa. Sitä ei tarvitse selittää sen tarkemmin. Ateisti ei voi olla vapaamuurari.


      • ka-ikenlaista
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Oma asennoitumiseni on se, että kyseessä on paikallisten yrittäjien "herrakerho", jossa esitetään teatteria. Rituaali on harrastelijateatteria parhaimmillaan. Osa veljistä on mukavia, toiset yhtä ääliöitä kuin kuka tahansa ihminen, johon saatat kadulla törmätä.

        Pääsyvaatimukset eivät ole kummoiset:
        Vapaamuurariloosin jäseneksi voidaan hyväksyä täysi-ikäinen, luottamusta nauttiva, ansiokas ja kyllin kelvollinen mies, joka omasta vapaasta tahdostaan, kenenkään siihen yllyttämättä tai viekottelematta pyrkii ja jota on sääntöjen mukaisesti jäseneksi esitetty, jota tutkijalautakunta on suosittanut ja jonka loosin jäsenet ovat avatussa loosissa yksimielisesti hyväksyneet loosin jäseneksi.

        Jäseneksi hakijalta vaaditaan, että hän * uskoo Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, * on henkisesti terve ja * kykenee vapaamuurarilliseen työhön.

        P.S. Jumalaan ei tarvitse uskoa, mutta pitää uskoa jonhonkin "korkeampaan voimaan", johonkin suurempaan maailmankaikkeudessa. Sitä ei tarvitse selittää sen tarkemmin. Ateisti ei voi olla vapaamuurari.

        Lumiukkoon ja polkupyörän satulaan uskonta.


      • Anonyymi
        mestarimuurari.vastaa kirjoitti:

        Oma asennoitumiseni on se, että kyseessä on paikallisten yrittäjien "herrakerho", jossa esitetään teatteria. Rituaali on harrastelijateatteria parhaimmillaan. Osa veljistä on mukavia, toiset yhtä ääliöitä kuin kuka tahansa ihminen, johon saatat kadulla törmätä.

        Pääsyvaatimukset eivät ole kummoiset:
        Vapaamuurariloosin jäseneksi voidaan hyväksyä täysi-ikäinen, luottamusta nauttiva, ansiokas ja kyllin kelvollinen mies, joka omasta vapaasta tahdostaan, kenenkään siihen yllyttämättä tai viekottelematta pyrkii ja jota on sääntöjen mukaisesti jäseneksi esitetty, jota tutkijalautakunta on suosittanut ja jonka loosin jäsenet ovat avatussa loosissa yksimielisesti hyväksyneet loosin jäseneksi.

        Jäseneksi hakijalta vaaditaan, että hän * uskoo Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, * on henkisesti terve ja * kykenee vapaamuurarilliseen työhön.

        P.S. Jumalaan ei tarvitse uskoa, mutta pitää uskoa jonhonkin "korkeampaan voimaan", johonkin suurempaan maailmankaikkeudessa. Sitä ei tarvitse selittää sen tarkemmin. Ateisti ei voi olla vapaamuurari.

        Kyllin kelvollinen = rapajuoppo. Henkisesti kelvollinen = täysi sekopää.


    • utelias44v

      Hei, minua kiehtoo ajatus hierarkiasta ja noviisina sitten pyrkimässä ylöspäin. Saa kehuja ja arvostusta tekemällä kokeneempien herrojen toiveiden mukaan. Kannustava ilmapiiri saa pyrkimään eteenpäin.

      En siis ole mukana, mutta tällainen ajatusmalli minulle on muotoutunut, oikein tai väärin...

      Kiireettömyys ja tavoittamattomissa olo myöskin arvokasta, perinteitä on hyvä vaalia.

      • mestarimuurari.vastaa

        Ajatusmallisi on oikein. Olet erittäin hyvin perillä muurariuteen liittyvistä asioista.


    • utelias44v

      Kiitos vastauksesta, ja kehusta. Heti suoristui ryhti hitusen :)

    • utelias44v

      Onko mestarimuurari kiinnostunut käymään keskustelua sähköpostin suojamuurin takana?

    • utelias45v_nyt

      valitettavasti ei taida olla....

    • BoasJakin

      Mitä mieltä herra vapaamuurari on Le Droit Humain nimisestä. VPM järjestöstä? Se ottaa myös naisia jäsenikseen ja käyttä skottilaista riitusta.

      Tunnustatko kyseisen järjestön?

      Meillä on myös suhteet Grand Orient VPM järjestöön, jota te miesmuurarit ette tunnusta.

      T: Toinen vapaamuurari

      • Anonyymi

        Minä ainakin kannatan tasa-arvoa ja olisi hienoa toimia tasavertaisemmassa yhteisössä. Naiset voivat olla oikein hyviä johtajia ja en ainakaan arvioisi ennalta tälläisen yhteisön toimivan ainakaan huonommin kuin perinteisemmän.

        No, ehkä olen idealisti noin yleensä ja tuo porrasaskelmia kohoaminen vain kiehtoo mieltäni edelleen.

        Terveisin, utelias 47v (vuodet vierii)


    • jännittäväjutti

      Jokin tuossa mestarimuurarin tekstissä jää vaivaamaan. Olet mukana vaikka et vaikuta saavan hommasta mitään. Itse suhtaudun asiaan hiukan eri tavalla, voi tietysti olla että muurarius muuttaisi kaiken.

      Pukeudutteko tosiaan smokkiin? Katselin brittidokumentin vapaaamuurareista ja siinä kaikilla oli tumma puku, ei smokkia (joka kuulostaakin vähän "maalliselta" asulta looshiin tai temppeliin?

    • Muutiksenaika

      Vapaamuurarit on vähän banalisoituneet. Nyt kun jäsenlistat näkee hymylehdestä niin huomaa että poliitikkoja ja pääjohtajia siellä ei ole - vehkeilevän ja misogyynisen nwo-jörjestön maine on liioiteltu mutta haittaa huipulle nousua. Väliportaan papparaisia, sellaisia piirimyyntipäällikkötasoisia siellä on paljon. Harmaapäisiä toki enimmäkseen.

      Veikkaan että seura lähes kuolee suurten ikäluokkien lopettaessa ja loosheja suljetaan paljon. Sitten kun piiri on tarpeeksi pieni ja salainen, homma alkaa kiinnostaa.

    • KMT

      Jos olet kristitty, niin vapaamuurarius on synti, josta on tehtävä parannus. Ihmiset kyllä jo tietävät, mitä tuo salaseura puuhailee, koska tietoa on saatu riittävästi.

    • Poistukaajoskerkeette

      Porukka on niin täysin korruptoitunutta sisäpiiriporukkaa. Veli on velvollinen auttamaan veljeään, siksi siellä olevat johtajat yritysten pomot veljeilevät, kiertävät veroja. On suuria yrityksiä, jotka tekevät sitä, nimiä en kerro, mutta sain tietoa eräältä muurarin pojalta joka oli tullut uskoon. Hänen äitinsä touhusi myös Rebekka loosissa. Uskoontullut poika ei hyväksynyt vanhempiensa laittomuuden harrastamista, hän liittyi myös korruption vastaiseen liikkeeseen joka oli kauhistus vanhemmille... Käytännössä koko homma saatanan palvontaa, mikä sellainen Jumala, jossa kristitty, muslimi, juutalainen, ufo-ukot, hindut ym. veljeilevät jumalanpalveluksissa, mutta Jeesuksesta ei siellä puhuta, siitä symbolisesta essusta puvun edessä ei ole mitään hyötyä, kauhistusta kaikkeudessaan Jumalamme edessä. Rituaaliessa edetessään tulee aste, jossa ihminen saa ns.henkisiä kykyjä ja on yhteydessä kaikkeen muuhun kuin kristilliseen Jumalaan jne. En kehtaa edes kirjoittaa, mitä huipulla tehdään. Mutta sen sanon, että jos vähänkään kiinnostaa Iankaikkinen elämä Taivaassa Jumalamme ja syntiemme sovittajan Jeesuksen kanssa, luopukoon ns. hurskastelusta tuollaisissa piireistä... Ei mitään uutta auringon alla, ikivanhaa saatanallista rituaalia, jota harjoitettu jo Vanhan Testamentin aikoina, ja joiden harjoittajat Jumala tuomitsi.

    • ElämäOnKristus

      A. Breivik oli muistaakseni Oslon yhdessä okkulstisessa vapaamuurari loossissa ja Norjan Kuningan on myös tuon salaseuran jäsen.
      Nuo "kristityt" on vauvana kastettuja pakanoita, joita kirkko yrittää tehdä heitä opettamalla
      kristittyjä.

    • Anonyymi

      > Miksi Vapaamuurariksi?

      Js hluat muurata esim. takan, mutta et halua olla jonkun orja, kannattaa olla vapaamuurari.

    • Anonyymi

      Tuo seremonialiisuus ja hierarkia kiinnostavat minua kovasti. Aina hienompaa jos on naisiakin johtajistossa, varmasti osataan tukea paremmin motivoituneen henkilöön kehittymistä haluttuun suuntaan-paremmin tunnistetaan persoonan vahvuuksia tai luontaisia taipumuksia.

    • Anonyymi

      Rapparit palvovat Lusiferiä tietämättään. Se selviää heille vasta korkeimmalla tasolla.

      • Anonyymi

        Elämä opettaa. kyllä se jokaiselle selviää sitten viimeistään eläkkeelle mihin on tultu. Onnea matkaan


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ohoh...
      useammalta vuodelta ketjuun tullut tekstiä, nyt vasta törmäsin. Nuorilla miehillä on houkutuksia paljon muitakin.

      Itse arvosta ehkä eniten veljeyteen liittyviä arvoja ja siksi mm RT-porukka on mielessäni positiivinen yhteisö, vaikka elo onkin paljon hyväosaisten kakaroiden puuhailua, sieltähän saa potkut, oliko se 35-vuotiaana...

      Olen ollut rotarytapaamisessa ystävän, oikeastaan kahden, kutsusta, mutta totesin että koska uusi työpaikka on toisella puolella suomea, en liity tähän jengiin. Ihan mukava ja leppoisa tunnelma tapaamisessa oli. Ymmärsin kyllä että kyseessä oli "jäsenhakemus", mutta totesin itse että nyt on aivan väärä ajankohta kun muuttoautoa pakataan ensi viikolla.

      Täytyy ymmärtää, muidenkin kuin rotaryjen osalta, että tietynlaiset seremoniat tuovat yhteenkuuluvuutta ja herättävät omiin mietteisiinsä uponneita mukaan tilaisuuden kulkuun.

      Kaksi tuttua ja appiukkoni kuuluvat vapaamuurareihin. Ketju on hyvä siinä, että se on melko paljon faktapohjaista, tosin värittynyttä tai asenteellista. En tiedä noista saatananpalvojista tai mikä lucifer oikeastaan on, sillä jossain sanottiin jeesuksen ja luciferin olevan "samaa henkeä".

      Omat käsitykset vapaamuureista ovat enemmänkin itsensä kehittämisen puolella. Voi mietiskellä asioita ja omaa suhdetta havaintoihinsa ja ajattelunsa t uloksiin. Kyllä olisin kuullut jos jotain negatiivista olisi ollut. En ole tapahtumista kysellyt eivätkä ne varmaan kertoisikaan.

      Leijonat (Lions), tämähän on uskonnollisin porukka näistä, sinnekin on kysytty useamman kerran ja useamman henkilön toimesta. En ole innostunut. Minä uskon Isään Jumalaan, Pyhään Henkeen ja Jeesukseen. Leijona-toiminta on kuitenkin niin iäkkäiden miesten toimintaa, että en nyt viiskymppisenä halua siihen osallistua.

      Yleisesti voisi sanoa että raha ratkaisee klubissa kuin klubissa.. Toisaalta, eipä sitä rahaa pääse kertymään, jos kapakoissa huitelee. Eli jokaisessa näistä "kerhoista" kyllä on tekevien miesten leima ja kohottaahan se minunkin itsetuntoani, kun näihin kysytään.

      Aloittaja kirjoitti jossain ylimielisestä "bättre folk" - ajattelusta muurareissa... Tjaa,no, menestyneitähän heistä jokainen on alallaan, kertoo älykkyydestä, itsekurista, suunnitelmallisuudesta ja oppimisen halusta. Melkoinen osa kansasta ei ole, ei halua tai ei pysty miettimään luomakuntaa, sen merkkejä, historiaa ja ennustuksia osana omaa elämää. Ei se ole kuitenkaan syy että muita pitäisi huonosti kohdella, kas kun "huonosti elävä" kyllä yleensä sotkee itse omat asiansa, ei siinä tarvitse kenenkään autella, vanha sananlasku "paha saa palkkansa, tavalla tai toisella".

      Iloitkaa tästä vuodenvaihteesta, näinä aikoina moni asia tulee muuttumaan, uskonnosta tai asuinmaasta riippumatta.

      • Anonyymi

        Miten sitten naiset, ovatko tasavertaisia tämän ns. "herrakerhon" kanssa. Ihan huuhaa porukkaa. Ja mukamas Jumalaan uskovia, josta naiset ulostetaan pois. Ja ihan kiva essu sinulla, kuinka paljon maksoi? Ihanko Jumala laittoi nämä käskyt sinulle, että osta kallis essu ym. Se on hemmetin surullista, että jotkut miehet menevät tähän halpaan, kunhan vain kehutaan riittävästi egoa, Eli egon kiillotus, no kappas vain, sinulla on rahaa ja hyvä titteli, niin toki olet ns. "Jumalan poika. " Jos jokin typerä ihminen oikeasti tiedoistasi itsensä, niin siihen ei tarvita rahaa ja mammonaa. Maapallon pelastumiseen on toiset välineet. Ja jos sinulla se kallis essu mies, niin tervetuloa siivoamaan mun asuntoa. Miehen ego tarvitsee toki sen kalliin essun, smokin ym. Ei väliä, kunhan vain tulee tänne mun kotia siivoamaan se smokki ja essu päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten naiset, ovatko tasavertaisia tämän ns. "herrakerhon" kanssa. Ihan huuhaa porukkaa. Ja mukamas Jumalaan uskovia, josta naiset ulostetaan pois. Ja ihan kiva essu sinulla, kuinka paljon maksoi? Ihanko Jumala laittoi nämä käskyt sinulle, että osta kallis essu ym. Se on hemmetin surullista, että jotkut miehet menevät tähän halpaan, kunhan vain kehutaan riittävästi egoa, Eli egon kiillotus, no kappas vain, sinulla on rahaa ja hyvä titteli, niin toki olet ns. "Jumalan poika. " Jos jokin typerä ihminen oikeasti tiedoistasi itsensä, niin siihen ei tarvita rahaa ja mammonaa. Maapallon pelastumiseen on toiset välineet. Ja jos sinulla se kallis essu mies, niin tervetuloa siivoamaan mun asuntoa. Miehen ego tarvitsee toki sen kalliin essun, smokin ym. Ei väliä, kunhan vain tulee tänne mun kotia siivoamaan se smokki ja essu päällä.

        Se on esivaate joka peittää esinahan, tarpeen siivoojalla. Mutta postimerkin kokoinen riittäisi tähän tarkoitukseen.


    • Anonyymi

      Missä elää Tämä Vapaa Muurari järjestön perustaja ja pomo? Tietääkö kukaan hänestä? Kun haluaa vain tähän ns. "herrakerhoon vain hyvätuloisia miehiä."

    • Anonyymi

      Vapaamuurarit ovat talousrikollisia!!

    • Anonyymi

      Vapaa Muurari kerho mennyt pimeän puolelle, jossa 33 asteella vannotaan valoja Lusiferille. Tästä jo entinen Vapaa Muurari kertoi eli Julin, mutta tästä ei toki kerrota alemmille asteille. Se on erittäin pimeä järjestö, joten älä ikinä liity tähän järjestöön. Se on vain miesten kerho, jotka tekevät kauppoja keskenään ja ensi asteella laitetaan käsi Raamatulle, mutta ei mukamas uskota mihinkään uskontoon? Aika sairas järjestö. Pitävät yhteisiä tapaamisia syöden ja juoden viinaa yhdessä.

    • Anonyymi

      Millaista "uskonnollisuutta" vapaamuuraritoiminnassa harjoitetaan?

    • Anonyymi

      Tunnen hyvin vaparin. Ilmoitin kiinnostukseni hän sanoi että kertoo paikalliseen kiltaan että haluaisin sisään. Vuosi on nyt mennyt ei ole kuulunut mitään. Mietin että miksi näin? Arvostam suosittelijaani enkä kehtaa kysyä miksi minua syrjitään. Olen kunnon mies ja insinööri, en kuulu kirkkoom eivät kai tiedä sitä muttya uskon Jumalaan.

    • Anonyymi

      Käräjätuomari Lasse Häkki kuuluu Kokkolan LOOSIIN eli ei ihme eikä mikään, jos rikolliset voittaa Koittolan kautta. Hyvä veli verkosto tukee hyvässä ja pahassa. Kriminaalien tukija, ei rehellisten oikeudasioita aja nämä luuserit Koittola & Kaitaluoma.

      • Anonyymi

        Jos tiedät vastapuolen olevan rappari, sano se esitutkinnassa. Silloin tuomariksi määrätään naispuolinen henkilö :)


    • Anonyymi

      Miten päädyit tuollaiseen mukaan. Nykyään on niin paljon koukuttavampia virikkeitä ja tärkeät kontaktit luodaan työelämässä, somessa, Linked Inn:ssä jne. Mistä ylipäänsä keskustelette? Kuullostaa erittäin kuluttavalta pönötyssessiolta ja vieläpä 2 krt/kk. Alkoholia on varmaan koko illaksi ja vapaamuurarimusiikkia? Urkuri tarvitaan loossiin joten kaikkien ei tarvitse olla vaikutusvaltaisessa asemassa? Pukeudutaanko jossain vaiheessa toogaan ja siirrytään kylpyläosastolle? Löytyisikö materiaalia omakustanteeseen pahimmat rapparimokani ja minä?

      • Anonyymi

        Muusikot juuri ovat muurareita keikkojen toivossa. Vinguttavat viulujaan rapparisessioissa ja nuolevat rikkaita rahoittajia.


    • Anonyymi

      Rappari Breivik jää eristykseen hahah!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1245
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1185
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe