Valinta elämän ja kuoleman välillä

unitaari

Mooseksen laissa on kohtia, joissa Jumala panee Israelin eteen kaksivaihtoa, joista tulee valita: elämä ja kuolema. (esim. 5Moos 30)

Mooseksen lain mukaan "se joka käskyt pitää, on niistä elävä", mutta joka rikkoo käskyt tai jonkun niistä (edes yhden), on kirottu ja monesta käskystä (sen rikkomisesta) on säädetty kuolemanrangaistus.

Niinpä Israelin valittavana oli joko pitää kaikki käskyt ja elää tai rikkoa yhtä käskyä vastaan kerran tai monta käskyä vastaan monta kertaa ja olla kirottu sekä lopulta kuolla käskyjen rikkomisen vuoksi.

Näin siis vanhassa liitossa: jos halusi päästä elämään sisälle ja pysyä elämässä, tuli pitää kaikki liiton kirjan käskyt (ja muut tanakhin ohjeet), mutta jos rikkoi yhtä kohtaa vastaan, tuli kirotuksi ja lopulta kuoli, jos rikkoi sellaista käskyä vastaan, josta oli säädetty kuolemanrangaistus. Mooseksen laki ei tunne katumusta ja parannuksen tekoa, joka antaisi sellaista käskyä rikkoneelle mahdollisuuden saada synti anteeksi: lain rikkoja tuli tappaa heti ensimmäisen rikoksen jälkeen.

Uudessa liitossa on asetettu vastakkain "kaikkien lain käskyjen pitäminen" ja "armo", niin että pitää valita näiden välillä elämä tai kuolema. Jos tahtoo saada ikuisen elämän kaikkien lain käskyjen pitämisen kautta, niin silloin armo suljetaan pois vaihtoehtona. Jos tahtoo saada ikuisen elämän armosta, niin silloin kaikkien käskyjen pitäminen suljetaan pois vaihtoehtona.

Kumman siis valitset: elämän vai kuoleman, armon vai kaikkien käskyjen pitämisen?

43

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntiuhri

      Armo olis myös vanhanliiton aikaan, kuvallisena Krituksesta.
      Huomaa syntiuhri.

      • Vaikka armo oli vanhassa liitossa esikuvallisena synti- ja vikauhrien tuoman sovituksen ja syntien anteeksisaamisen kautta, niin laki oli silti myös armoton ja määräsi kuolemanrangaistuksen jokaiselle, joka rikkoi määrättyjä käskyjä vastaan ja kirouksen kaikille, jotka eivät pitäneet ilman yhtään rikettä kaikkia käskyjä kaikkina elämänsä päivinä.

        Vanha liitto ja uusi liitto ovat kokonaan eri liittoja niin, että vanhassa liitossa se, "joka piti käskyt, oli niistä elävä", mutta uudessa liitossa ei tällaista käskyä ole vaan se perustuu Kristuksen ruumiin ja veren uhrin tuomaan sovitukseen ja Jumalan pitkämielisyyteen, armoon, joka pelastaa myös sellaiset ihmiset, jotka lankeavat uudessa liitossa syntiä tekemään. Vanhassa liitossa heidät tapettiin, mutta uudessa liitossa on mahdollista saada räikeätkin synnit anteeksi ja pelastua ikuiseen elämään.


    • Onko käskyjen pitäminen vastoin armoa? Saammeko rikkoa lakia ja tehdä syntiä, koska emme ole lain, vaan armon alla? Mitä sanoo asiasta Paavali?

      "Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" (Room. 6:15)

      "Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?" (Room 6:1,2)

      Emme saa armon alla tehdä syntiä rikkomalla lakia, vaan meidän tulee noudattaa lakia. Jos me rakastamme Jeesusta, emme tee syntiä, vaan pidämme Jumalan käskyt. "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni." (Joh. 14:15)

      Emme noudata käskyjä, jotta pelastuisimme. Noudatamme käskyjä, koska Jeesus sanoi mene, äläkä enää tee syntiä. Noudatamme lakia, jotta emme tekisi syntiä.

      Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

      • Kyse ei ole siitä, mistä syystä me noudatamme käskyjä vaan siitä, mikä ero on uudella ja vanhalla liitolla. Voit sitten erikseen miettiä siinä toisessa ketjussa sitä, mitkä käskyt sitovat ja velvoittavat kristittyjä ja mitkä olivat voimassa vain uuden liiton järjestykseen asti eikä niitä tarvitse enää noudattaa (pitää).

        Hebrealaiskirje:
        9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
        9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        Tuossa on esimerkki siitä, mitkä kaikki käskyt ja muu opetus toorassa olivat esikuvallisia ja vertauskuvaa uudesta liitosta ja Kristuksesta, jonka uhrin jälkeen esimerkiksi uhraaminen kävi tarpeettomaksi ja se pitää halpana Kristuksen uhrin, ikään kuin Kristuksen kertakaikkinen uhri ei riittäisi sovitukseen ja syntien anteeksisaamiseen (miksi muuten niitä synti- ja vikauhreja enää uhrattaisiin, jollei niiden kautta tulla sovitetuiksi ja saada syntejä anteeksi, ja yhteysuhritkin ovat tarpeettomat, koska meillä on nyt Kristuksen veren kautta ja pyhässä hengessä pääsy isän Jumalan tykö).


      • unitaari kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä, mistä syystä me noudatamme käskyjä vaan siitä, mikä ero on uudella ja vanhalla liitolla. Voit sitten erikseen miettiä siinä toisessa ketjussa sitä, mitkä käskyt sitovat ja velvoittavat kristittyjä ja mitkä olivat voimassa vain uuden liiton järjestykseen asti eikä niitä tarvitse enää noudattaa (pitää).

        Hebrealaiskirje:
        9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
        9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        Tuossa on esimerkki siitä, mitkä kaikki käskyt ja muu opetus toorassa olivat esikuvallisia ja vertauskuvaa uudesta liitosta ja Kristuksesta, jonka uhrin jälkeen esimerkiksi uhraaminen kävi tarpeettomaksi ja se pitää halpana Kristuksen uhrin, ikään kuin Kristuksen kertakaikkinen uhri ei riittäisi sovitukseen ja syntien anteeksisaamiseen (miksi muuten niitä synti- ja vikauhreja enää uhrattaisiin, jollei niiden kautta tulla sovitetuiksi ja saada syntejä anteeksi, ja yhteysuhritkin ovat tarpeettomat, koska meillä on nyt Kristuksen veren kautta ja pyhässä hengessä pääsy isän Jumalan tykö).

        Ei tuossa siis "kaikkia" esikuvallisia käskyjä sanota, mutta osa niistä - sorry huolimaton ilmaisuni... tarkoitin kaikkia niitä asioita, jotka mainitaan asiayhteydessä Hepr 9 luvun alusta lähtien.


    • >> Uudessa liitossa on asetettu vastakkain "kaikkien lain käskyjen pitäminen" ja "armo" <<

      Missä kohtaa Raamattua nämä asetetaan vastakkain ja toisensa poissulkevina?

      • Älä vääristele Jumalan suoria teitä sinä pilalle leikattu koira!

        Kyse on kahdesta eri tiestä: toinen vie sisälle iankaikkiseen elämään ja toinen kuolemaan. Kumman valitset? Käskyjen pitämisen tien vai Jumalan armon?

        Kyse ei siis ole siitä, mistä syystä noudatamme käskyjä tai mitä käskyjä noudatamme ja mitkä on jo täytetty Kristuksen uhrin kautta ja uuden liiton todellisuudessa. Kyse on siitä, kumpi tie vie sisälle elämään: käskyjen pitämisen tie vai Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme?


      • Jeesuksessa.pelastus
        unitaari kirjoitti:

        Älä vääristele Jumalan suoria teitä sinä pilalle leikattu koira!

        Kyse on kahdesta eri tiestä: toinen vie sisälle iankaikkiseen elämään ja toinen kuolemaan. Kumman valitset? Käskyjen pitämisen tien vai Jumalan armon?

        Kyse ei siis ole siitä, mistä syystä noudatamme käskyjä tai mitä käskyjä noudatamme ja mitkä on jo täytetty Kristuksen uhrin kautta ja uuden liiton todellisuudessa. Kyse on siitä, kumpi tie vie sisälle elämään: käskyjen pitämisen tie vai Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme?

        Vanhanliiton, eli varjolainaika on meille kirjoitettu opiksi.
        Se uhri, mikä varjona edusti eläinuhreissa olisi mitätön, jos tuo todellinen uhri - Kristus olisi jäänyt tulematta.
        Eli varjo sai täyttymyksen. Eli he katsoivat varjolainaikaa Herran omana kansana tulevaan ja me Jumalankansana toteutuneeseen uhriin.

        Siis uhri on sijainen ja varjolain, ja uudenliiton kansan pelastaa Herra uhrin kautta.

        Varjolainkansan virheet, eli synti - on lopunaikaa eläville varoittava esimerkki.

        Suomeksi. Turhaa on armoa sopottaa, ellei elämästä näy tekoina usko, kääntymys.
        Synti on syntiä ja se kadottaa edelleen.
        Vasta, kun Elämänkirjasta luetaan meidän nimi - voi sanoa, että on pelastunut.

        Miksi näin sanon. Siksi, että olemme vielä matkalla, emme perillä. Ja synti erottaa meidät taivaista.

        Vaikka kuinka olisi unitaari, päällään, mahallaan, seisaallaan, selällään tms. niin vain uskonvaellus totuudessa Hengen voimasta armahdettuna voi pelastua.
        Siihen ei sovi synti elämään.

        Eli kannattaa se vanhanliiton, eli varjolainkansan elämää katsoa ja lukea, mitä Herra puhuu heidän kauttaan. Mikä oppi on luvattuun pääseminen jne.

        Kaikki muotouskonnollisuus on Herralle kauhistus. Muotouskonnollisuudessa paljon hoetaan armosta - lopsitaan kämmenellä Jeesuksen nimen ja veren kautta syntejä anteeksi olalle.
        Kuinka paljon kuitenkin siinä on eksytettyjä, jotka luottavat vain ihmisiin, heidä sanoihinsa armosta, mutta vaellus on mitä on.

        Toivotaan, ettei kukaan meistä jäisi matkalle. Luvata ei voi edes itselle, vaikka uhri on täydellinen. Sydän vain ihmisellä on niin petollinen ja halua hyvän ja pahantiedon puulle makoisa, jossa kyllä hedelmälihaa riittää monen eksytykseen.

        Sitä vain toivoo, että Elämänpuun äärellä tuo sydänkaipuu olisi ehtooseen asti.
        Se on ihmeellinen Jumalantyö, jos se sydän elää totuudessa.


      • unitaari kirjoitti:

        Älä vääristele Jumalan suoria teitä sinä pilalle leikattu koira!

        Kyse on kahdesta eri tiestä: toinen vie sisälle iankaikkiseen elämään ja toinen kuolemaan. Kumman valitset? Käskyjen pitämisen tien vai Jumalan armon?

        Kyse ei siis ole siitä, mistä syystä noudatamme käskyjä tai mitä käskyjä noudatamme ja mitkä on jo täytetty Kristuksen uhrin kautta ja uuden liiton todellisuudessa. Kyse on siitä, kumpi tie vie sisälle elämään: käskyjen pitämisen tie vai Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme?

        >> Kumman valitset? Käskyjen pitämisen tien vai Jumalan armon? <<

        Sulkevatko ne pois toisensa? Raamatun mukaan rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskyt. Jos me rakastamme Jeesusta, pidämme käskyt. Jeesus sanoi mene, äläkä enää tee syntiä. Me siis emme halua tehdä syntiä ja siksi pidämme Jumalan käskyt. Paavali sanoi, että meillä ei ole lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä, vaikka olemme armon, emmekä lain alla.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        >> Kumman valitset? Käskyjen pitämisen tien vai Jumalan armon? <<

        Sulkevatko ne pois toisensa? Raamatun mukaan rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskyt. Jos me rakastamme Jeesusta, pidämme käskyt. Jeesus sanoi mene, äläkä enää tee syntiä. Me siis emme halua tehdä syntiä ja siksi pidämme Jumalan käskyt. Paavali sanoi, että meillä ei ole lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä, vaikka olemme armon, emmekä lain alla.

        Puhun tässä ketjussa koko ajan valinnasta, joka johtaa iankaikkiseen elämään. Siihen on annettu kaksi eri tietä ja kaksi eri liittoa: lain teot ja vanhaliitto vastaan usko ja uusi liitto. Kumman valitset? Ei tarvitse vastata, koska me tiedämme jo vastauksen aiempien viestiesi perusteella. Sinulla ei ole harmainta aavistusta siitä, mikä on uusi liitto ja elät edelleen pimeydessä vanhassa liitossa, jonne yrität muitakin perässäsi vetää.


      • Sinä et ymmärrä sitä, että uudessa liitossa laki on edelleen voimassa. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme ja Hesekielin mukaan uudessa liitossa noudatamme Jumalan käskyjä. Paavalin mukaan uudessa liitossa armon alla meillä ei ole lupa tehdä syntiä, vaikka emme ole lain, vaan armon alla. Emme siis saa uudessa liitossa rikkoa Jumalan pyhää lakia.

        Vai missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä?

        Apt. 15 Jaakob jatkaa "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Mitä pakanakristityt tekevät sapattina synagoogassa kuulemassa Moosesta, jos muka päätettiin, että Mooseksen laki ei enää sido meitä?

        >> Yksikään apostoli ei opettanut vanhan liiton käskyjen noudattamista uudessa liitossa. <<

        He kaikki opettivat sitä. Paavali sanoo " Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain." (Room. 3:31) Yksikään apostoli ei opeta rikkomaan ainuttakaan Mooseksen lain käskyä, näytä minulle yksikin kohta Raamatussa, jossa apostolit neuvovat rikkomaan Jumalan pyhää lakia.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Sinä et ymmärrä sitä, että uudessa liitossa laki on edelleen voimassa. Jeremian mukaan uudessa liitossa Toora kirjoitetaan meidän sydämiimme ja Hesekielin mukaan uudessa liitossa noudatamme Jumalan käskyjä. Paavalin mukaan uudessa liitossa armon alla meillä ei ole lupa tehdä syntiä, vaikka emme ole lain, vaan armon alla. Emme siis saa uudessa liitossa rikkoa Jumalan pyhää lakia.

        Vai missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan käskyjä?

        Apt. 15 Jaakob jatkaa "Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina." (Apt. 15:21) Mitä pakanakristityt tekevät sapattina synagoogassa kuulemassa Moosesta, jos muka päätettiin, että Mooseksen laki ei enää sido meitä?

        >> Yksikään apostoli ei opettanut vanhan liiton käskyjen noudattamista uudessa liitossa. <<

        He kaikki opettivat sitä. Paavali sanoo " Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain." (Room. 3:31) Yksikään apostoli ei opeta rikkomaan ainuttakaan Mooseksen lain käskyä, näytä minulle yksikin kohta Raamatussa, jossa apostolit neuvovat rikkomaan Jumalan pyhää lakia.

        Filippus ei ehkä ollut apostoli, mutta hän kastoi kuohitun miehen (eunukin), ja hänet otettiin seurakuntaan, vaikka se on kiellettyä Mooseksen laissa. (Apt 8:25-40; 5Moos 23:1-4)

        Paavali hyväksyi myös äpärien (ristiveristen) ja mooabilaisten ottamisen seurakuntaan (Kol 3:10-11), jos mooabilaisia vielä oli jäljellä silloin. Näitäkään ei lain mukaan saa koskaan ottaa seurakuntaan.

        Rikkoivatko he heille annettua käskyä vastaan, kun tekivät noin? Eivät. Vanhan liiton käskyistä vain ne neljä sitovat uudessa liitossa rakkauden käskyn lisäksi ja kuohitun tai äpärän hyväksyminen seurakuntaan ei ole rakkauden käskyä vastaan vaan sen mukaista toimintaa. (Apt 15:28-29; Joh 13:34-35) Jos he olisivat noudattaneet Mooseksen lakia tässä asiassa, niin he olisivat rikkoneet rakkauden käskyä vastaan.

        Samalla tavalla voidaan pitää Mooseksen käskyjen rikkomisena sitä, että emme kosta pahaa pahalla (Paavali kielsi sen Room 12:17-21; vs. 2Moos 21:24 liiton kirjan käsky) ja kieltäydymme tappamasta tiettyjä käskyjä rikkovia ihmisiä (kuten niitä, jotka käyvät töissä sapattina tai tekevät aviorikoksen tai homoseksuaalisen teon). Rakkauden käsky ei anna meille lupaa kostaa pahaa pahalla tai tappaa tiettyjen käskyjen rikkojia (meidän tulisi esimerkiksi tappaa lääkärit, hoitajat, ambulanssinkuljettajat, palomiehet, poliisit, rajavartijat, tullimiehet, huoltoliikkeen työntekijät, hissinkorjaajat, lumiauran kuljettajat, sähkömiehet, energialaitosten työntekijät, jne).


    • Risti-riita

      Room.2:13 Laki. Room.3:28 Armo.

    • KoirilleJaSioille

      Jos haluat valintatilanteen, joka Israelille asetettiin, niin kai sinun sitten pitäisi mennä sinne Israeliin, tai ryhtyä israelilaiseksi, jos sinne haluat palata?
      Ja jos tämä ei ole oikeaa oppia, niin miksi sitten vaivaisit nykyajan suomalaisia jollain valintatilanteella, jonka Israel kohtasi tuhansia vuosia sitten?
      Kun pelastus ei ole itse saatavissa teoilla, ei sitten mikään oma valinta sitä saavuta.
      Sitä paitsi, ei asia ole niin yksinkertainen, että Jumala kulkisi ympäriinsä kysymässä ihmisiltä, mihin nämä haluavat, pelastukseen vai kadotukseen. Jumala ei ole väittänyt missään kohtaa aloitusviestin Raamatun kohdissa, että valinta olisi pelastuksen asia. Joten miksi väännät sitä kieroon sellaiseksi? Miksi tulkitsit, että oli Israelin valinnoissa kyse iankaikkisesta elämästä, eikä vain maanpäällisestä? Eikö tämä tulkintasi todista, että olet itse ratkaisukristillinen ja pihalla pelastuksen opista, kun Raamattu toteaa, ettei pelastusta saada teoilla?

      Ei ihminen omilla valinnoillaan päätä, meneekö helvettiin vai taivaaseen. Muutenhan ihminen olisi itse itsellensä tuomari. Eikä Jumala ole sellaista tuomiovaltaa ihmisille antanut. Mutta ratkaisukristilliset haluavat kuvitella olevansa valtiaita ja tuomareja. Siitä todennäköisesti on kyse tämänkin palstan viimeaikaisessa mellastuksessa, että ratkaisuntekijät haluavat esittää uskovaa.

      • valitseminen

        Ihminen voi valita ketä hän palvelee.


      • KoirilleJaSioille
        valitseminen kirjoitti:

        Ihminen voi valita ketä hän palvelee.

        Kaikkia ihmisiä nimitetään Jumalan palvelijoiksi, tai näin annetaan ymmärtää leiviskävertauksessa. Myös uskomatonta, joka ei pelastunut, nimitettiin palvelijaksi, mutta pahaksi:

        Matt. 25:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.

        Uskoville Raamatussa puhutaan, ettette voi palvella kahta herraa. Ei tässä ole mikään pelastuksen saamisen oppi. Vaan uskovat ovat pelastuneita ja uskovia. Ei uskoon tulla millään omilla ratkaisuilla. Eri asia, mitä luulevat palvelevansa kukin. Ei tuo Raamatun kohta ole mikään ratkaisukristillinen hokema, että valitse valitse. Päinvastoin, siinä todetaan uskoville, te ette VOI palvellaJumalaa ja mammonaa . Ei siinä puhuta mistään valinnasta ollenkaan. Mutta ratkaisukristillinen haluaa siihenkin asiaan luikertaa, kuvitella jotain mitä siinä ei ole.

        Matteuksen evankeliumi:
        6:24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

        Luukkaan evankeliumi:
        16:13 Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."



        On myös kohta, ettemme (uskovat) voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.

        2.Korinttolaiskirje:
        13:8 Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.

        Ratkaisukristilliset ovat voivinaan milloin mitäkin, totuuden puolesta tai vastaan. Heidän oppinsa on kuin olisi käyty nukkumassa jossain salilla, ja välillä havahduttu kuulemaan Raamatusta hajanaisia irtopätkiä silloin tällöin, ja väännellään niitä omien ratkaisuiden tekemisen opiksi.


    • Mitä Paavali oli hajottanut maahan?

      2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
      2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
      2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
      2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

      Paavali oli kuollut pois "laista" elääkseen Jumalalle eikä hän suostunut enää rakentamaan elämäänsä vanhan liiton kirjan niiden käskyjen pitämiseen, joiden kautta hän oli aiemmin tavoitellut syntien sovitusta, anteeksisaamista ja siten myös vanhurskautta ja jopa elämää, sillä "käskyt pitävä on niistä elävä". Sen sijaan, että Paavali olisi valinnut elämän tieksi nuo vanhentuneet ja Kristuksessa täytetyt käskyt, oli hän hajottanut sen kaiken maahan ja eli Jumalan pojan uskossa ja Jumalan armosta.

      Myös tässä kohdassa on pantu vastakkain kaksi eri vaihtoehtoa elämään johtavana tienä: vanhan liiton käskyjen pitäminen tai Jumalan armo Kristuksessa Jeesuksessa uudessa liitossa. Kyse on siis kahdesta eri liitosta ja niiden antamasta mahdollisuudesta päästä sisälle elämään ja perille asti "luvattuun maahan" (Paavali puhuu voittopalkinnosta tässä yhteydessä).

      Kumman siis valitset: vanhan liiton vai uuden liiton?

      Muista, että "käskyt pitävä on niistä elävä", mutta meillä on Kristuksen uhrin kautta elävä tie isän Jumalan tykö, yksin armosta ja uskon kautta. Kumman siis valitset?

      • Mainittakoon vielä se, että Paavali puhuu ennen tuota kohtaa (Gal 2:18-21) siitä, miten juutalaiset eivät suostuneet syömään pakanoiden kanssa ja olivat ulkokullattuja, Pietari ja Barnabas etunenässä, ja hän kirjoittaa koko ajan niitä juutalaisia lainkiivailijoita vastaan, jotka vaativat pakanoita ympärileikkauttamaan itsensä ja pitämään kaikki liiton kirjan käskyt, vaikka Pyhä Henki oli antanut niiden joukosta vain neljä noudatettavaksi eikä enempää KUORMAA pitänyt panna heidän harteilleen. (Apt 15) Tietysti oli selvää, että rakkauden käsky ja sen kanssa yhteen sopivat moraalikäskyt kuuluivat noudatettavien joukkoon, eikä niistä lainkaan keskusteltu sen vuoksi Jerusalemin kokouksessa...


      • Laki.on.PYHÄ
        unitaari kirjoitti:

        Mainittakoon vielä se, että Paavali puhuu ennen tuota kohtaa (Gal 2:18-21) siitä, miten juutalaiset eivät suostuneet syömään pakanoiden kanssa ja olivat ulkokullattuja, Pietari ja Barnabas etunenässä, ja hän kirjoittaa koko ajan niitä juutalaisia lainkiivailijoita vastaan, jotka vaativat pakanoita ympärileikkauttamaan itsensä ja pitämään kaikki liiton kirjan käskyt, vaikka Pyhä Henki oli antanut niiden joukosta vain neljä noudatettavaksi eikä enempää KUORMAA pitänyt panna heidän harteilleen. (Apt 15) Tietysti oli selvää, että rakkauden käsky ja sen kanssa yhteen sopivat moraalikäskyt kuuluivat noudatettavien joukkoon, eikä niistä lainkaan keskusteltu sen vuoksi Jerusalemin kokouksessa...

        Se Jerusaleminkokous oli kirkonkynnyksen ylitykseen, että pääsi sisälle.
        Sisällä kyllä Herra hoitaa ja opettaa pakanalle lisää - miten Hän kasvattaa tuota lihallista eteenpäin. On turha väittää, että Jerusaleminkokous antoi KOKO elämään ainoat ohjeet.

        Ympärileikkaus- lihassa oli juutalaiselle. mutta pakanalle on tuo sydämen ympärileikkaus kuitenkin tähdellinen. Jumalalla on pakanaan työkalu ja se on Jumalan lain tahto, eli rakkauden laki. Joka sen kieltää on lihallinen muotokristitty.
        Jumalan laki - se tappaa lihan, eli asettaa sen ristille ja ympärileikkaa ihmisen maailmasta.

        Sydämestäni julistan Jumalan lain Pyhäksi ja Vanhurskaaksi ja toivon, että Herra saa tässä liitossa laittaa se sydäjuuriini myöten Pyhässä Hengessä, että minun raadollinen liha
        KUOLEE päivittäin sinne ristille Kristuksen kanssa.

        JOkainen tietenkin voi Jumalan lain heittää nurkkaan, se on jokaisen henkilökohtainen asia.


    • Usko on korvannut ne vanhan liiton käskyt, jotka Kristus on täyttänyt puolestamme. Kaikki uhreihin ja temppelipalvelukseen liittyvät käskyt on korvattu uskolla ja uuden liiton hengellisellä todellisuudella (esim. kiitos on uuden liiton uhri ja kaikki kristityt ovat pappeja sen sijaan, että vain leeviläiset olisivat pappeja, Heb 7 ja 13).

      Hebrealaiskirje:
      9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
      9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

      Sen sijaan, että uhraisimme ruokaa, juomia ja eläimiä Jumalalle, meille riittää se, että katsomme herraan Jeesukseen kristukseen ristiinnaulittuna ja uskomme Jumalan herättäneen hänet ylös kuolleista. Me tulemme siten vanhurskaaksi uskon kautta, emme lain tekojen kautta. Kristus on siten lain loppu, kun puhutaan vanhurskautumisesta ja elämän tiestä (tiestä, joka johtaa ikuiseen elämään). Vanhassa liitossa tultiin vanhurskaaksi tekemällä lain tekoja, sillä eläinten uhraaminen toi sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen, ja se on vanhurskas, joka on saanut syntinsä anteeksi. (Room 3-4) Uudessa liitossa usko on korvannut nuo vanhentuneet lain teot, niin että me tulemme vanhurskaaksi (saamme synnit anteeksi) uskomalla herraan Jeesukseen kristukseen evankeliumin opettamalla tavalla.

      Roomalaiskirje:
      10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
      10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
      10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
      10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
      10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
      10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
      10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
      10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
      10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

      Se käsky tai ne käskyt, joihin Paavali tässä viittaa, ovat mainitut 5Moos 30 luvussa. Ne eivät ole raskaat ja ne on helppo täyttää, sillä uudessa liitossa riittää se, että uskoo Jumalan herättäneen Jeesuksen ylös kuolleista, niin ne käskyt on täytetty ja olemme tulleet vanhurskaiksi uskon kautta ja pelastumme tunnustamalla suullamme Jeesus kristus herraksemme evankeliumin totuuden sanan mukaan. Näin on usko korvannut lain teot elämään ja pelastukseen johtavana tienä. Jumala paneekin eteemme valinnan: elämän ja kuoleman.

      Elämän valitseminen tarkoittaa uskoa ja armoa, mutta kuoleman valitseminen tarkoittaa lain käskyjen pitämistä vanhurskautumiseksi ja tieksi ikuiseen elämään. Valittuja käskyjä (jotka on annettu uuden liiton kristityille) on tietysti hyvä noudattaa hengen vapaudessa, mutta se on sitten eri asia kuin se, mitä tulee valita, jotta pääsee sisälle elämään ja perille asti voittopalkinnon saadakseen.

      • lyhykäisesti

        Tässä se on pyhien kärsivällisyys, jotka pitävät jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.


    • KoirilleJaSioille

      >> meille riittää se, että katsomme herraan Jeesukseen kristukseen ristiinnaulittuna ja uskomme Jumalan herättäneen hänet ylös kuolleista. Me tulemme siten vanhurskaaksi uskon kautta, emme lain tekojen kautta <<

      Te edelleen askartelette tekojen kautta pelastumista. Raamatun mukaan pelastukseen ei päästä teoilla. Ei teoilla. Jos katsominen ja valitseminen eivät ole tekoja mielestänne, sitten teillä on täysin eri kieli, ja eri sanakirja.
      Koko ajan näkökulmanne vaikuttaa olevan se, mitä ihminen voi tehdä, mitä ihminen voi katsoa, ihminen valita. Tai niin te luulette voivanne. Uskovalle tuo toitotus osoittaa, ettette ole uskossa, ettekä siinä oikeassa sapatin levossa, josta Raamattu puhuu. Ei uskovalla ole mitään syytä sikana kerskata, että minä sain tämän pelastuksen tekemällä näin tai noin, mutta ei lain kautta.
      Kelvotonta oppia.

      • unitaaria.mietin21.1

        Eikös usko ilman tekoja ole kuollut?
        Kun luen unitaarin tulkintaa, hän on aika kiero itselleen. Tavallaan lukee itselleen armon, mutta hylkää Jumalan lain. Hylkää ajatuksella, että lain täyttyminen Hengen kautta on mukamas lain- allaoloa, ja tarjoaa omaa tietoa tiensä suunnaksi.
        Ehkä unitaari ei hoksaa lukutapaansa.

        Kyllä tuo vanhanliitonaikainen epäusko on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa. Eli niskoittelu Jumalaa vastaan. Siksihän tuo vanhanliitto on kirjoitettu näkyväksi peiliksi, mitä matkan teko on - luvattuun, kun siitä synnin Egyptistä lähdetään vaellukselle.

        Siellä matkalla on houkutuksia --mihin--???? Rikkomaan tämä Jumalan laki. Eli lain henkeä vastaan. Jumalan laki on edelleen Vanhurskas ja Pyhä. Epäusko on syntiä.
        Mitä on synti - se on Jumalanlain rikkomista. Eli unitaari ei pääse kieroilemaan itselleen, vaan on Sanan miekkaa vasten lukemassa Pyhän Jumalan kirkkauden tuhoa - jos vaellus on tahalteen lainrikkomista.
        Se on aivan Uuteen testamenttiin kirjoitettu ja se on kuolema.

        Uhrilaki - seremoniallinen on varjolain- eli varjolainkansan vanhassaliitossa loppu.
        Kertakaikkinen uhri on annettu ja miksi? Siksi kun rikotaan laki.
        Siis laki ei katoa mihinkään. Jos väitetään, että laki on ohi. ei ole syntiäkään, eikä tarvita sovittajaa. Siksi unitaarin oma päätelmä on ihmisen lihan aikaanssaama päätelmä.

        Mutta, lakia ei täyteä lihan voimasta - koska lain tehtävä on tappaa liha.
        Laki täyttyy koska näemme siinä syntisyytemme, sen rikkomuksen kautta.
        Tarvitsemme sijaisen sovittajaksi. Ja HÄN on meille sovintouhrilain täyttymys, uhrina.
        Hän on kymmenenkäskyn kohdalla Hengessä eteenpäinvievä, koska se lain tehtävä on otava tieto, missä uskovana matkataan. Ja siinä on turhaa alkaa selvittää, että jos sitten yhtä vastaan rikotaan jne. jne. jne. lihallinen väittää Eli lakia ei voi täyttää. Mitä sitä lihallaan yrittää selitelläkään. (mitä sitä yrittääkään, siksihän sitä lihallinen yrittää selittää lain kumoamistakin**)
        Usko on Herran työ meissä ja se Herran työ on sitä, ettei liha pääse jylläämään, niin Hän laittaa Uudessaliitossa lakinsa sydämeen. Tämä on hyvä oppia.

        ** muotouskonnollinen kristillisyys juuri elää tämän hyväntiedonpuun hedelmällä, että lain kumoaminen on, jos ei muutoin, niin sapatin kohdalla. Olisiko tuokin siksi, että juuri sapatti parhaiten osoittaa muotouskonnollisuuden vaelluksen.
        Eihän tänään edes sunnuntaita muotojumalisuudessakaan pyhitetä. Ennenhän se oli pyhä, että jopa kirkko langetti sanktion, tain maksun sunnuntai- työstä.
        Lähihistoriasta painettua tekstiä, että sapatti- sunnuntaihaukia oli tuotava kirkkoherralle jos aikoi sunnuntaina kalastaa. Sillä oli maksu sunnuntain pyhärikkomisesta.

        Se siitä. Mutta näkyy se uskonnollisuus olevan Herran edessä lain suhteen, kuin kuuma peruna suussa.

        Antakaa pelastaa itsenne. Miettikää maailmaa - haluatteko elää siinä, niin eläkää.
        Tai haluatteko elää Herrassa - niin antakaa Hänen pelastaa - laittaa tahtonsa sydämeen ja antaa se lihan kuolla. Se ympärileikkaa sydämenne, ettei maailmaa rakastaen heitetä helvetin tuleen.
        On se ihana tuo Jumalan laki - vieläpä Hän antaa Henkensä, että voi elää tuon tahdon taivaallisista hedelmistä Elämänpuun kautta. Siinä Perkelettä sapettaa, että Pyhä Tahto ja Henki kuljettaa armoistuimen kautta tätä päivää.
        Siinä ei millään suu tunnusta muotojumalisuutta ja laitonta henkeä elämäksi.


      • unitaaria.mietin21.1 kirjoitti:

        Eikös usko ilman tekoja ole kuollut?
        Kun luen unitaarin tulkintaa, hän on aika kiero itselleen. Tavallaan lukee itselleen armon, mutta hylkää Jumalan lain. Hylkää ajatuksella, että lain täyttyminen Hengen kautta on mukamas lain- allaoloa, ja tarjoaa omaa tietoa tiensä suunnaksi.
        Ehkä unitaari ei hoksaa lukutapaansa.

        Kyllä tuo vanhanliitonaikainen epäusko on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa. Eli niskoittelu Jumalaa vastaan. Siksihän tuo vanhanliitto on kirjoitettu näkyväksi peiliksi, mitä matkan teko on - luvattuun, kun siitä synnin Egyptistä lähdetään vaellukselle.

        Siellä matkalla on houkutuksia --mihin--???? Rikkomaan tämä Jumalan laki. Eli lain henkeä vastaan. Jumalan laki on edelleen Vanhurskas ja Pyhä. Epäusko on syntiä.
        Mitä on synti - se on Jumalanlain rikkomista. Eli unitaari ei pääse kieroilemaan itselleen, vaan on Sanan miekkaa vasten lukemassa Pyhän Jumalan kirkkauden tuhoa - jos vaellus on tahalteen lainrikkomista.
        Se on aivan Uuteen testamenttiin kirjoitettu ja se on kuolema.

        Uhrilaki - seremoniallinen on varjolain- eli varjolainkansan vanhassaliitossa loppu.
        Kertakaikkinen uhri on annettu ja miksi? Siksi kun rikotaan laki.
        Siis laki ei katoa mihinkään. Jos väitetään, että laki on ohi. ei ole syntiäkään, eikä tarvita sovittajaa. Siksi unitaarin oma päätelmä on ihmisen lihan aikaanssaama päätelmä.

        Mutta, lakia ei täyteä lihan voimasta - koska lain tehtävä on tappaa liha.
        Laki täyttyy koska näemme siinä syntisyytemme, sen rikkomuksen kautta.
        Tarvitsemme sijaisen sovittajaksi. Ja HÄN on meille sovintouhrilain täyttymys, uhrina.
        Hän on kymmenenkäskyn kohdalla Hengessä eteenpäinvievä, koska se lain tehtävä on otava tieto, missä uskovana matkataan. Ja siinä on turhaa alkaa selvittää, että jos sitten yhtä vastaan rikotaan jne. jne. jne. lihallinen väittää Eli lakia ei voi täyttää. Mitä sitä lihallaan yrittää selitelläkään. (mitä sitä yrittääkään, siksihän sitä lihallinen yrittää selittää lain kumoamistakin**)
        Usko on Herran työ meissä ja se Herran työ on sitä, ettei liha pääse jylläämään, niin Hän laittaa Uudessaliitossa lakinsa sydämeen. Tämä on hyvä oppia.

        ** muotouskonnollinen kristillisyys juuri elää tämän hyväntiedonpuun hedelmällä, että lain kumoaminen on, jos ei muutoin, niin sapatin kohdalla. Olisiko tuokin siksi, että juuri sapatti parhaiten osoittaa muotouskonnollisuuden vaelluksen.
        Eihän tänään edes sunnuntaita muotojumalisuudessakaan pyhitetä. Ennenhän se oli pyhä, että jopa kirkko langetti sanktion, tain maksun sunnuntai- työstä.
        Lähihistoriasta painettua tekstiä, että sapatti- sunnuntaihaukia oli tuotava kirkkoherralle jos aikoi sunnuntaina kalastaa. Sillä oli maksu sunnuntain pyhärikkomisesta.

        Se siitä. Mutta näkyy se uskonnollisuus olevan Herran edessä lain suhteen, kuin kuuma peruna suussa.

        Antakaa pelastaa itsenne. Miettikää maailmaa - haluatteko elää siinä, niin eläkää.
        Tai haluatteko elää Herrassa - niin antakaa Hänen pelastaa - laittaa tahtonsa sydämeen ja antaa se lihan kuolla. Se ympärileikkaa sydämenne, ettei maailmaa rakastaen heitetä helvetin tuleen.
        On se ihana tuo Jumalan laki - vieläpä Hän antaa Henkensä, että voi elää tuon tahdon taivaallisista hedelmistä Elämänpuun kautta. Siinä Perkelettä sapettaa, että Pyhä Tahto ja Henki kuljettaa armoistuimen kautta tätä päivää.
        Siinä ei millään suu tunnusta muotojumalisuutta ja laitonta henkeä elämäksi.

        Usko ilman tekoja on kuollut (Jaak 2:20,26), mutta lain teot ilman uskoa ovat kuolleita tekoja. Kuollut ei myöskään erota sitä, mitkä käskyt ovat niitä käskyjä, joiden pitämisen Jumala vaikuttaa palvelijoissaan henkensä kautta. Ne käskyt ovat usko Jumalan poikaan ja rakkaus. Tätä ei kuollut voi ymmärtää ja vetää muita perässään takaisin vanhaan liittoon, koska uusi liitto on hänelle vieras.

        1.Johanneksen kirje:
        3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
        3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

        1.Johanneksen kirje:
        5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
        5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
        5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
        5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
        5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Judaistin mielestä käskyjen pitäminen on sitä kevyempää ja helpompaa, mitä enemmän liiton kirjan käskyjä annetaan pidettäväksi (noudatettavaksi). Hengestä syntynyt ymmärtää lukemansa Jumalan sanan ohjeet ja pitää liiton kirjasta vain ne neljä käskyä, joista on päätös annettu Jerusalemin kokouksessa (Apt 15) ja sen lisäksi on itsestään selvää, että pidämme Jeesuksen antaman rakkauden käskyn ja rakastamme Jumalaa yli kaiken, koska ne ovat suurimmat käskyt laissa. (Mark 12:28-34; Joh 13:34-35) Sen vuoksi niitä ei tarvinnut edes käsitellä Jerusalemin kokouksessa (oli itsestään selvää, että ne käskyt pidetään uudessa liitossa ja ne sitovat pakanoita).

        Käskyjen pitäminen ei ole tosiaankaan raskasta, sillä kun näkee monet liiton kirjan käskyt ja tanakhin profetiat täytettyinä Kristuksessa, niin pelkän uskon kautta pääsee osalliseksi näiden täytettyjen käskyjen tuomasta vanhurskaudesta ja autuudesta. Mitä rakkauden käskyyn tulee, niin sen pitäminen ei ole raskasta, vaikka voikin viedä hengen... :-) Mutta Mooseksen lain kaikkien noin 600 käskyn pitäminen on raskas kuorma, jota edes apostolit eivät jaksaneet kantaa ja on suuri lohdutus, että niiden joukosta vain neljä annettiin meille noudatettavien käskyjen joukkoon. (Apt 15; 1Tess 4:1-12; Efe 5:1ss.; Hebr 13 :4)


      • unitaaria.mietin21.1 kirjoitti:

        Eikös usko ilman tekoja ole kuollut?
        Kun luen unitaarin tulkintaa, hän on aika kiero itselleen. Tavallaan lukee itselleen armon, mutta hylkää Jumalan lain. Hylkää ajatuksella, että lain täyttyminen Hengen kautta on mukamas lain- allaoloa, ja tarjoaa omaa tietoa tiensä suunnaksi.
        Ehkä unitaari ei hoksaa lukutapaansa.

        Kyllä tuo vanhanliitonaikainen epäusko on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa. Eli niskoittelu Jumalaa vastaan. Siksihän tuo vanhanliitto on kirjoitettu näkyväksi peiliksi, mitä matkan teko on - luvattuun, kun siitä synnin Egyptistä lähdetään vaellukselle.

        Siellä matkalla on houkutuksia --mihin--???? Rikkomaan tämä Jumalan laki. Eli lain henkeä vastaan. Jumalan laki on edelleen Vanhurskas ja Pyhä. Epäusko on syntiä.
        Mitä on synti - se on Jumalanlain rikkomista. Eli unitaari ei pääse kieroilemaan itselleen, vaan on Sanan miekkaa vasten lukemassa Pyhän Jumalan kirkkauden tuhoa - jos vaellus on tahalteen lainrikkomista.
        Se on aivan Uuteen testamenttiin kirjoitettu ja se on kuolema.

        Uhrilaki - seremoniallinen on varjolain- eli varjolainkansan vanhassaliitossa loppu.
        Kertakaikkinen uhri on annettu ja miksi? Siksi kun rikotaan laki.
        Siis laki ei katoa mihinkään. Jos väitetään, että laki on ohi. ei ole syntiäkään, eikä tarvita sovittajaa. Siksi unitaarin oma päätelmä on ihmisen lihan aikaanssaama päätelmä.

        Mutta, lakia ei täyteä lihan voimasta - koska lain tehtävä on tappaa liha.
        Laki täyttyy koska näemme siinä syntisyytemme, sen rikkomuksen kautta.
        Tarvitsemme sijaisen sovittajaksi. Ja HÄN on meille sovintouhrilain täyttymys, uhrina.
        Hän on kymmenenkäskyn kohdalla Hengessä eteenpäinvievä, koska se lain tehtävä on otava tieto, missä uskovana matkataan. Ja siinä on turhaa alkaa selvittää, että jos sitten yhtä vastaan rikotaan jne. jne. jne. lihallinen väittää Eli lakia ei voi täyttää. Mitä sitä lihallaan yrittää selitelläkään. (mitä sitä yrittääkään, siksihän sitä lihallinen yrittää selittää lain kumoamistakin**)
        Usko on Herran työ meissä ja se Herran työ on sitä, ettei liha pääse jylläämään, niin Hän laittaa Uudessaliitossa lakinsa sydämeen. Tämä on hyvä oppia.

        ** muotouskonnollinen kristillisyys juuri elää tämän hyväntiedonpuun hedelmällä, että lain kumoaminen on, jos ei muutoin, niin sapatin kohdalla. Olisiko tuokin siksi, että juuri sapatti parhaiten osoittaa muotouskonnollisuuden vaelluksen.
        Eihän tänään edes sunnuntaita muotojumalisuudessakaan pyhitetä. Ennenhän se oli pyhä, että jopa kirkko langetti sanktion, tain maksun sunnuntai- työstä.
        Lähihistoriasta painettua tekstiä, että sapatti- sunnuntaihaukia oli tuotava kirkkoherralle jos aikoi sunnuntaina kalastaa. Sillä oli maksu sunnuntain pyhärikkomisesta.

        Se siitä. Mutta näkyy se uskonnollisuus olevan Herran edessä lain suhteen, kuin kuuma peruna suussa.

        Antakaa pelastaa itsenne. Miettikää maailmaa - haluatteko elää siinä, niin eläkää.
        Tai haluatteko elää Herrassa - niin antakaa Hänen pelastaa - laittaa tahtonsa sydämeen ja antaa se lihan kuolla. Se ympärileikkaa sydämenne, ettei maailmaa rakastaen heitetä helvetin tuleen.
        On se ihana tuo Jumalan laki - vieläpä Hän antaa Henkensä, että voi elää tuon tahdon taivaallisista hedelmistä Elämänpuun kautta. Siinä Perkelettä sapettaa, että Pyhä Tahto ja Henki kuljettaa armoistuimen kautta tätä päivää.
        Siinä ei millään suu tunnusta muotojumalisuutta ja laitonta henkeä elämäksi.

        Kymmenen käskysanaa sisältyvät rakkauden käskyyn (Jaak 2:8-11; Matt 22:40), joskin sapatin käsky on vapautettu siten, että sapattina on lupa tehdä hyvää, vaikka se palkkatyötä tai kotiaskareita olisi. (Joh 5:18; Matt 12:1-12) Sapattina on lupa kerätä polttopuita ja sytyttää tuli, koska se estää ihmistä paleltumasta ja on hyvän tekemistä. Mooseksen lain kirjain ei antanut lupaa tehdä hyvää eikä pahaa sapattina ja tulen sytyttäminen sekä polttopuiden kantaminen oli ehdottomasti kiellettyä riippumatta siitä, missä Israel asui tai oliko ulkona kylmä vai ei. (2Moos 20:8-11; 31:12-17; 35:3; 4Moos 15:32-36)


    • unitaari-eikirj

      Niin, tässä on kyse kahdesta eri liitosta: uudesta ja vanhasta. Ne, jotka tahtovat pitää kaikki Mooseksen lain (liiton kirjan) käskyt, eivät ole siirtyneet uuteen liittoon ja yrittävät vetää muita perässään takaisin vanhaan liittoon.

      Uudessa liitossa Jumalalta opetusta saaneet ymmärtävät sen, että monet käskyt ovat täytetyt Kristuksessa eikä meidän tarvitse niitä noudattaa: Kristus on täyttänyt ne lain käskyt puolestamme. (Matt 5:17-19; Luuk 24:44-48; Hebr 9-10) Usko on korvannut vanhan liiton uhrit, sillä me emme tule vanhurskaiksi uhraamalla eläimiä vaan uskomalla evankeliumi. (Room 3-4, 10) Me ymmärrämme pyhistä kirjoituksista (Raamatusta) myös sen, että uuden liiton järjestys on tehnyt tarpeettomaksi tai muuttanut monia vanhan liiton asioita kuten leeviläisen pappeuden, temppelipalveluksen, juutalaiset juhlat ja rituaalisia pesuja koskevat lain käskyt. (Hebr 7; 9; Ilm 1:6; Gal 4:1-18; Kol 2:14-23)

      Me olemme oppineet Jumalalta myös sen, mitkä muut käskyt ovat noudatettavien joukossa uudessa liitossa. Sen vuoksi jätämme noudattamatta Israelin siviililakia rangaistuksineen ja sotalakeja; ne eivät velvoita meille.

      Pyhä henki on sanonut selvästi, että vain ne neljä liiton kirjan käskyä kuuluvat noudatettavien joukkoon, joista Jerusalemin kokouksessa päätös tehtiin. (Apt 15:28-29) Enempää kuormaa ei liiton kirjan käskyistä pakanoiden päälle ole pantu. Näiden neljän käskyn lisäksi noudatettavia käskyjä ovat itsestään selvästi herran Jeesuksen itsensä antama rakkauden käsky ja rakkauden kaksoiskäsky sekä usko, joka on korvannut monet Mooseksen lain mukaiset "lain teot", niin että me tulemme vanhurskaaksi uskomalla evankeliumi sen sijaan, että tulisimme vanhan liiton tapaan vanhurskaiksi tekemällä lain tekoja. (Joh 13:34-35; Mark 12:28-34; 1Joh3:23-24; 5:1-5; Room 3, 4, 10; Gal 2-6)

      Jumala on opettanut pyhän hengen ja kirjoitusten kautta meille sen, että osa Mooseksen lain käskyistä on täytetty Kristuksessa, joten meidän ei tarvitse täyttää niitä (niitä ei tarvitse noudattaa uudessa liitossa, sillä jo noudattaisimme niitä, niin emme eläisi enää uudessa liitossa vaan olisimme palanneet takaisin vanhaan liittoon, jonka mukaan "käskyt pitävä on niistä elävä"; me elämme uskon kautta armosta, emme lain teoista). Osa profetioista ja käskyistä odottaa vielä täyttymystään, mistä syystä nykyinen taivas ja maa ovat vielä paikallaan. (Matt 5:17-18)

      Kun loputkin profetiat ja esikuvalliset käskyt tulevat täytetyksi Kristuksen toisessa tulemuksessa ja viimeistä tuomiota seuraavassa iankaikkisessa Jumalan pojan valtakunnassa, niin sen jälkeen nykyiset taivaat ja maa katoavat, mutta tilalle tulevat uudet taivaat ja uusi maa, jossa vanhurskaat saavat asua herran Jeesuksen ja kaikkien pyhien kanssa: Jumala on silloin meidän keskellämme ja on vetänyt telttamajansa ylitsemme. (Ilm 20-22; 7:15)

    • Monet lainkiivailijat vaativat kristittyjä pitämään kaikki Mooseksen lain käskyt. He eivät ymmärrä Raamattua, jonka mukaan meidät on vapautettu uudessa liitossa vanhan liiton Israelia koskevista käskyistä kuten lihan ympärileikkauksesta ja muista liiton kirjan käskyistä paitsi neljästä. (Apt 15) Judaistit eivät tunnusta uutta liittoa kokonaan uudeksi liitoksi vaan he luulevat sen olevan vanhan liiton jatketta siten, että se vanha liitto on tullut täydelliseksi Kristuksessa ja hänen kauttaan. He eivät ymmärrä sitä, että uusi liitto on kokonaan uusi ja on syrjäyttänyt vanhan liiton.

      • tässä.vielä21.1.2018

        Sinä et taida oikein tietää pohjia myöten, mitä puhut.
        Et lihan ympärileikkauksesta, mietipä sitäkin Abrahamia, vanhurskautta hänessä, ennen ympärileikkausta, jolla on merkitystä meille, jotka emme ole lihassa ympärileikattuja.
        Se, mitä on vanhanliiton ja uudenpuolella kirjoitettu, se hajottaa maahan päätelmäsi.
        1Mo 17:10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne. 11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
        Rom 4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;

        Rom 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Kaikille opetetaan sydämen ympärileikkausta ja huomaa sana isolla H-lla.
        Hengessä. Siksi tavallaan Abrahamin siemeneä me Herran omat kaikki on uskottava SANA ja siksi SANA saakoon ympärileikata vaeltamaan HENGESSÄ, ei siinä omassa hengessä, jota niin täällä tarjoillaan.

        otetaanko siitä laista vielä opetusta lisää avaamaan ymmärrystä.

        om 2:17-28 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        ---> niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;

        !! joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? ! [ei lakia kumota, vaan lain rikkominen edelleenkin häpäisee Jumalaa, siis tekomme] kellä on varaa kumota laki?

        Rom 2:24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on.
        Rom 2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; !!!mutta!!! jos olet ->lainrikkoja,<-- niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
        Rom 2:26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi? [AMEN ymmärrättekö]
        Rom 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
        Rom 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

        Siis meillä Jumala laittaa lakinsa sydämeen, me sanomme AMEN ja HENKI on se täyttävä moottori meissä. Se saa aikaiseksi sydämen ymärileikkauksen ja kuolemisen maailmalle.
        LIHAMME kuolee näin. Siis Jumalan laki ei ole kumottu. Joko ymmärrätte sen.
        Se on maailman tappiin asti jokaisen Herran oman kasvattaja ja valkeus askeleissa.
        Paitsi omahyväisten muotojumalisten, jotka omassa lihassa kumoavat ja heillä on kuollut rakkaus Herraa kohtaa. On vain veistetty oma kultainen vasikka, jota kumarrellaan.
        SE on sitä hyväntidenpuun hedelmää.


      • tässä.vielä21.1.2018 kirjoitti:

        Sinä et taida oikein tietää pohjia myöten, mitä puhut.
        Et lihan ympärileikkauksesta, mietipä sitäkin Abrahamia, vanhurskautta hänessä, ennen ympärileikkausta, jolla on merkitystä meille, jotka emme ole lihassa ympärileikattuja.
        Se, mitä on vanhanliiton ja uudenpuolella kirjoitettu, se hajottaa maahan päätelmäsi.
        1Mo 17:10 Ja tämä on minun liittoni sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa; pitäkää se: ympärileikatkaa jokainen miehenpuoli keskuudessanne. 11 Ympärileikatkaa esinahkanne liha, ja se olkoon liiton merkki meidän välillämme, minun ja teidän.
        Rom 4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;

        Rom 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

        Kaikille opetetaan sydämen ympärileikkausta ja huomaa sana isolla H-lla.
        Hengessä. Siksi tavallaan Abrahamin siemeneä me Herran omat kaikki on uskottava SANA ja siksi SANA saakoon ympärileikata vaeltamaan HENGESSÄ, ei siinä omassa hengessä, jota niin täällä tarjoillaan.

        otetaanko siitä laista vielä opetusta lisää avaamaan ymmärrystä.

        om 2:17-28 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto:
        ---> niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä;

        !! joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa? ! [ei lakia kumota, vaan lain rikkominen edelleenkin häpäisee Jumalaa, siis tekomme] kellä on varaa kumota laki?

        Rom 2:24 Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on.
        Rom 2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; !!!mutta!!! jos olet ->lainrikkoja,<-- niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
        Rom 2:26 Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä, eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikkaukseksi? [AMEN ymmärrättekö]
        Rom 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.
        Rom 2:28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;

        Siis meillä Jumala laittaa lakinsa sydämeen, me sanomme AMEN ja HENKI on se täyttävä moottori meissä. Se saa aikaiseksi sydämen ymärileikkauksen ja kuolemisen maailmalle.
        LIHAMME kuolee näin. Siis Jumalan laki ei ole kumottu. Joko ymmärrätte sen.
        Se on maailman tappiin asti jokaisen Herran oman kasvattaja ja valkeus askeleissa.
        Paitsi omahyväisten muotojumalisten, jotka omassa lihassa kumoavat ja heillä on kuollut rakkaus Herraa kohtaa. On vain veistetty oma kultainen vasikka, jota kumarrellaan.
        SE on sitä hyväntidenpuun hedelmää.

        Tajuatko edes sitä, että Paavali puhuu sellaisista pakanoista, jotka eivät ole olleet tietoisia kirjoitetusta laista? (Room 1:15-2:16) Luuletko, että heidän sydämensä ajatukset (omatunto) syyttävät tai puolustavta heitä siitä, että eivät ole noudattaneet tai ovat noudattaneet liiton kirjan vain Israelia vanhan liiton aikana koskeneita lakeja? Niillä liiton kirjan käskyillä ja laeilla ei ole mitään merkitystä sellaisten ihmisten elämään, jotka eivät ole niistä mitään koskaan kuulleet ja joiden noudatettavaksi Jumala ei ole niitä lakeja käskyineen pannut.

        Sen sijaan kymmenen käskyn joukosta kuusi viimeistä syyttävät kaikkina aikoina eläneitä ihmisiä tai puolustavat heitä, riippuen siitä, ovatko he rikkoneet niitä käskyjä vastaan vai noudattaneet niitä. Ja ne kolme ensimmäistä voivat myös syyttää tai puolustaa ihmistä, vaikka hän ei Raamatun kirjoituksista mitään tietäisi, sen perusteella, mitä Jumalasta voidaan hänen luomistöidensä kautta tietää, mutta ei ole häntä silti kunnioitettu vaan on palvottu epäjumalia.


    • unitaari-eikirj

      Me olemme oppineet Jumalalta myös sen, mitkä muut käskyt ovat noudatettavien joukossa uudessa liitossa. Sen vuoksi jätämme noudattamatta Israelin siviililakia rangaistuksineen ja sotalakeja; ne eivät velvoita meitä. Ne on annettu pelkästään Israelille, ei pakanoille. Israelin laki ei ole voimassa pakanakansojen keskellä, mutta se on voimassa Israelissa. Vanhan liiton laki ei ole voimassa uudessa liitossa, mutta se oli voimassa vanhassa liitossa. Näin myös israelilaiset ovat vapautetut vanhan liiton käskyistä ja he voivat elää "irti laista" uuden liiton hengen vapaudessa (Room 7:5-15; Gal 2-3), niin että noudattavat vain niitä käskyjä, jotka on annettu uudessa liitossa noudatettavien käskyjen joukkoon! Näitä ovat rakkauden käsky, usko Jumalan poikaan ja ne neljä valittua käskyä liiton kirjan laista. (Matt 22:40; Joh 13:34-35; 1Joh 3:23-24; 5:1-5; Apt 15:28-29)

    • Vanha liitto perustuu lain tekoihin ja sen sopimustekstin mukaan kansa on sitoutunut kaikkien liiton kirjan lain käskyjen pitämiseen, niin että joka ne kaikki käskyt pitää, on niistä elävä. (2Moos 19:8; Room 10:5; Gal 3:10-12; 3Moos 18:5) Uudessa liitossa usko on korvannut lain teot ja käskyjen pitämisen vanhurskaaksi tulemisessa ja elämään sisälle johtavana tienä. (Room 3, 4, 10; Gal 3) Vanhassa liitossa tavoiteltiin vanhurskautta lain tekojen kautta, sillä Jumala sanoo vanhurskaaksi ja autuaaksi sitä, jolle hän ei lue syyksi syntiä ja jolle hän on antanut synnit anteeksi. (Room 4:6-8)

      Vanhassa liitossa synnit saatiin anteeksi uhraamalla Jumalalle eläimiä syntien sovitukseksi. Kun uhri oli toimitettu lain käskyjen mukaan, niin syntiä tehnyt sai syntinsä anteeksi. Uudessa liitossa ei tarvitse uhrata eläimiä syntien sovitukseksi. Jeesus kristus on meidän synti- ja vikauhrimme, niin että me saamme synnit anteeksi uskomalla evankeliumin. (Jes 53; Hebr 10:1-24; Apt 10:34-48) Syntien anteeksisaamiseksi riittää usko herraan Jeesukseen eikä lain tekoja (uhreja) tarvita. Näin usko on korvannut lain teot uudessa liitossa ja kyse on kahdesta kokonaan erilaisesta liitosta sen sijaan, että uusi liitto olisi jatketta vanhalle ja sen täyttymys.

      • Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Onko Jeesus täyttänyt yhtään lain käskyä? Jos on täyttänyt ja se luetaan meidän hyväksemme, kun uskomme evankeliumin, niin miksi meidän pitäisi täyttää ne käskyt yhä uudestaan? Otetaan esimerkiksi uhraaminen, joka suoritettiin syntien sovitukseksi ja anteeksisaamiseksi. Miksi pitäisi uhrata yhä uudestaan uhreja, jotka eivät poista pysyvästi syntejä eivätkä tuo ikuista vanhurskautta ja täydellisyyttä? Miksi Kristuksen uhri ei kelpaa vaan pitää palata uhraamaan niitä uhreja, jotka eivät ole enää VOIMASSA?

        Hebrealaiskirje:
        9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
        9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.

        Älä suotta vastaa, koska et ole esimerkiksi koskaan vastannut siihen, mitä tarkoittaa "ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti" ja vaikka tähänkin vastaisit, olisi se sitä samaa pimeyttä ja vanhaa liittoa, jossa edelleen elät. Koska et ymmärrä sitä, että ne käskyt on täytetty Kristuksessa, jotka eivät ole uudessa liitossa voimassa, niin turha on sinun mitään vastata, koska kukaan ei vastauksistasi hyödy. Vahinkoa niistä toki on, jos joku onneton palaa perässäsi vanhaan liittoon - no, jos joku lähtee seuraamaan vanhan liiton järjestystä, niin tuskinpa on edes uudessa liitossa koskaan ollut, joten siitä vain eksyttämään lisää - saat maksaa siitä Kristuksen tulemuksessa, kun teemme tiliä hänen edessään...


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua meille annetaan lupa tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia?

        Se, että uuden liiton Jumalan palvelija ei noudata pelkästään Israelille vanhan liiton ajaksi annettuja käskyjä, ei ole syntiä.

        Suurin osa näistä käskyistä koskee temppelipalvelusta, uhreja, pappisjärjestystä, juhla-aikoja, rituaalista puhtautta ja pesuja, rangaistusmääräyksiä (mm. kuolemantuomio ja kosto), sotalakeja ja talouden hoitoon liittyviä lakeja (velka ja omaisuus, orjia koskevat lait, perintö). Näitä lakeja ja käskyjä ei pääsääntöisesti voi nykyään edes noudattaa rikkomatta maan omia lakeja ja kansainvälisiä lakeja vastaan (juutalaisia juhlia, temppelipalvelusta ja pappisjärjestystä ei voida noudattaa, koska temppeliä ja papistoa ei ole). Silti näitä lakeja ja käskyjä tulisi noudattaa, jos ne kuuluisivat noudatettavien lakien ja käskyjen joukkoon uudessa liitossa, koska "enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä". Kukaan ei näitä käskyjä silti noudata: miksi?

        Osa käskyistä koskee jokapäiväistä elämää kuten maanviljelyä, pukeutumista, avioliiton oikeuksia ja velvollisuuksia, kaupankäyntiä, seksuaalisuutta, jne. Näistäkään käskyistä ei kaikkia voida soveltaa nyky-yhteiskuntaan, koska esimerkiksi monivaimoisuus on kiellettyä (ei ole mahdollista naida veljen lapsetonta leskeä), avioeroa koskevat lait ovat erilaisia kuin Raamatussa ja haureudesta ei ole lupa ketään rangaista kuolemalla.

        Näemme uudesta testamentista sen, että tiettyjä syntejä harjoittavat erotettiin pyhien yhteydestä sen sijaan, että heidät olisi tapettu ja tämä tehtiin vasta sen jälkeen, kun oli ensin annettu aikaa mielenmuutokseen ja synnin hylkäämiseen. Käytäntö on hyvin erilainen kuin vanhassa liitossa, sillä Mooseksen lain käskyjen mukaan haureuden harjoittajat ja avionrikkojat tuli tappaa välittömästi ensimmäisen rikoksen jälkeen (Jumala antoi tosin anteeksi Daavidille, vaikka Mooses käski tappaa avionrikkojat).

        Vanhan liiton käskyjen mukaan elävät lainkiivailijat perustelevat sitä, että eivät noudata Mooseksen lain käskyjä, juuri niillä seikoilla, että se ei ole nykyään mahdollista. Huomattakoon, että monia Mooseksen laissa säädettyjä juhlia ei niitäkään voida noudattaa, koska juhlat pitäisi viettää Jerusalemissa ja sen temppelissä pitäisi uhrata eläimiä Herralle. Juhlat edellyttävät myös niihin liittyvien sapattien pitämistä, mikä ei ole yhteiskunnassamme kaikille mahdollista. Jo pelkkä pitkä matka Jerusalemiin tekee useimmille mahdottomaksi pitää näitä juhliin liittyviä käskyjä joka vuosi, koska varat eivät riitä matkustamiseen ja eläinten uhraamiseen.

        Uudessa liitossa eläville valituille ja pyhille ei ole tärkeää se, pystytäänkö näitä käskyjä noudattamaan vai ei. Jos pystyttäisiin, niin me emme niitä siltikään noudattaisi, koska me emme palaa takaisin vanhaan liittoon vaan pysymme loppuun asti uudessa liitossa. Uudessa liitossa on temppelipalvelus ja uhrit korvattu uuden liiton järjestyksellä ja Kristuksen kertakaikkisella uhrilla, mikä on korvannut vanhan liiton pappisjärjestyksen, temppelipalveluksen ja uhrit. Kaikki pyhät ja valitut ovat uudessa liitossa pappeja eikä eläimiä, ruokia ja juomia enää uhrata, joten leeviläistä pappeutta ja temppeliä ei tarvita. Uudessa liitossa ei valita enää ylipappia Aaronin pojista, koska Jeesus on ikuisesti ylimmäinen pappi.

        Kostoon ja tappamiseen kehottavia käskyjä ei enää noudateta, sillä ne on annettu vain Israelin kansalle vanhan liiton ajaksi, samoin sotalait ja muut lait liiton kirjassa, lukuun ottamatta niitä neljää käskyä, jotka Jumala on antanut uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon rakkauden käskyjen ja uskon lisäksi. (Apt 15:28-29; Joh 13:34-35; 1Joh 3:23-24; 5:1-5)

        Esikuvalliset käskyt ja profetiat ovat tulleet täytetyiksi tai tulevat täytetyiksi Kristuksen kautta, joten niitä käskyjä ei tarvitse meidän enää noudattaa eikä niitä lakeja täyttää. Näihin kuuluvat em. pappisjärjestys, temppelipalvelus uhreineen, pesut, jne. sekä sapatti niiltä osin, kuin se on täyttyvä tulevassa maailmassa (Hebr 4:1-12): sapattiin liittyviä kuolemanrangaistuksia ei ole uudessa liitossa lupa panna täytäntöön ja sapattina on lupa tehdä työtä, jos se on hyvän tekemistä ja auttaa ihmistä tai eläintä heidän parhaakseen. (Joh 5:18; Matt 12:1-12)


      • unitaari kirjoitti:

        Se, että uuden liiton Jumalan palvelija ei noudata pelkästään Israelille vanhan liiton ajaksi annettuja käskyjä, ei ole syntiä.

        Suurin osa näistä käskyistä koskee temppelipalvelusta, uhreja, pappisjärjestystä, juhla-aikoja, rituaalista puhtautta ja pesuja, rangaistusmääräyksiä (mm. kuolemantuomio ja kosto), sotalakeja ja talouden hoitoon liittyviä lakeja (velka ja omaisuus, orjia koskevat lait, perintö). Näitä lakeja ja käskyjä ei pääsääntöisesti voi nykyään edes noudattaa rikkomatta maan omia lakeja ja kansainvälisiä lakeja vastaan (juutalaisia juhlia, temppelipalvelusta ja pappisjärjestystä ei voida noudattaa, koska temppeliä ja papistoa ei ole). Silti näitä lakeja ja käskyjä tulisi noudattaa, jos ne kuuluisivat noudatettavien lakien ja käskyjen joukkoon uudessa liitossa, koska "enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä". Kukaan ei näitä käskyjä silti noudata: miksi?

        Osa käskyistä koskee jokapäiväistä elämää kuten maanviljelyä, pukeutumista, avioliiton oikeuksia ja velvollisuuksia, kaupankäyntiä, seksuaalisuutta, jne. Näistäkään käskyistä ei kaikkia voida soveltaa nyky-yhteiskuntaan, koska esimerkiksi monivaimoisuus on kiellettyä (ei ole mahdollista naida veljen lapsetonta leskeä), avioeroa koskevat lait ovat erilaisia kuin Raamatussa ja haureudesta ei ole lupa ketään rangaista kuolemalla.

        Näemme uudesta testamentista sen, että tiettyjä syntejä harjoittavat erotettiin pyhien yhteydestä sen sijaan, että heidät olisi tapettu ja tämä tehtiin vasta sen jälkeen, kun oli ensin annettu aikaa mielenmuutokseen ja synnin hylkäämiseen. Käytäntö on hyvin erilainen kuin vanhassa liitossa, sillä Mooseksen lain käskyjen mukaan haureuden harjoittajat ja avionrikkojat tuli tappaa välittömästi ensimmäisen rikoksen jälkeen (Jumala antoi tosin anteeksi Daavidille, vaikka Mooses käski tappaa avionrikkojat).

        Vanhan liiton käskyjen mukaan elävät lainkiivailijat perustelevat sitä, että eivät noudata Mooseksen lain käskyjä, juuri niillä seikoilla, että se ei ole nykyään mahdollista. Huomattakoon, että monia Mooseksen laissa säädettyjä juhlia ei niitäkään voida noudattaa, koska juhlat pitäisi viettää Jerusalemissa ja sen temppelissä pitäisi uhrata eläimiä Herralle. Juhlat edellyttävät myös niihin liittyvien sapattien pitämistä, mikä ei ole yhteiskunnassamme kaikille mahdollista. Jo pelkkä pitkä matka Jerusalemiin tekee useimmille mahdottomaksi pitää näitä juhliin liittyviä käskyjä joka vuosi, koska varat eivät riitä matkustamiseen ja eläinten uhraamiseen.

        Uudessa liitossa eläville valituille ja pyhille ei ole tärkeää se, pystytäänkö näitä käskyjä noudattamaan vai ei. Jos pystyttäisiin, niin me emme niitä siltikään noudattaisi, koska me emme palaa takaisin vanhaan liittoon vaan pysymme loppuun asti uudessa liitossa. Uudessa liitossa on temppelipalvelus ja uhrit korvattu uuden liiton järjestyksellä ja Kristuksen kertakaikkisella uhrilla, mikä on korvannut vanhan liiton pappisjärjestyksen, temppelipalveluksen ja uhrit. Kaikki pyhät ja valitut ovat uudessa liitossa pappeja eikä eläimiä, ruokia ja juomia enää uhrata, joten leeviläistä pappeutta ja temppeliä ei tarvita. Uudessa liitossa ei valita enää ylipappia Aaronin pojista, koska Jeesus on ikuisesti ylimmäinen pappi.

        Kostoon ja tappamiseen kehottavia käskyjä ei enää noudateta, sillä ne on annettu vain Israelin kansalle vanhan liiton ajaksi, samoin sotalait ja muut lait liiton kirjassa, lukuun ottamatta niitä neljää käskyä, jotka Jumala on antanut uuteen liittoon noudatettavien käskyjen joukkoon rakkauden käskyjen ja uskon lisäksi. (Apt 15:28-29; Joh 13:34-35; 1Joh 3:23-24; 5:1-5)

        Esikuvalliset käskyt ja profetiat ovat tulleet täytetyiksi tai tulevat täytetyiksi Kristuksen kautta, joten niitä käskyjä ei tarvitse meidän enää noudattaa eikä niitä lakeja täyttää. Näihin kuuluvat em. pappisjärjestys, temppelipalvelus uhreineen, pesut, jne. sekä sapatti niiltä osin, kuin se on täyttyvä tulevassa maailmassa (Hebr 4:1-12): sapattiin liittyviä kuolemanrangaistuksia ei ole uudessa liitossa lupa panna täytäntöön ja sapattina on lupa tehdä työtä, jos se on hyvän tekemistä ja auttaa ihmistä tai eläintä heidän parhaakseen. (Joh 5:18; Matt 12:1-12)

        Toistat jatkuvasti samaa porttokirkolta oppimaasi mantraa, että Jeesus on täyttänyt lain, meidän ei tarvitse lakia täyttää. Näytä yksikin kohta Raamatusta, jossa sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa lakia?


      • voikunetymmärrä
        Kristitty.net kirjoitti:

        Toistat jatkuvasti samaa porttokirkolta oppimaasi mantraa, että Jeesus on täyttänyt lain, meidän ei tarvitse lakia täyttää. Näytä yksikin kohta Raamatusta, jossa sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa lakia?

        Me noudatamme lakia, uskomalla Jeesuksen ristintyön ja uskomalla että Hän on noussut kuolleista.
        Jos aiot noudattaa lakia, on sinun noudatettava kaikkia lain piirtoja. Pienintäkin. Ei siihen riitä 10 käskyä.


      • voikunetymmärrä kirjoitti:

        Me noudatamme lakia, uskomalla Jeesuksen ristintyön ja uskomalla että Hän on noussut kuolleista.
        Jos aiot noudattaa lakia, on sinun noudatettava kaikkia lain piirtoja. Pienintäkin. Ei siihen riitä 10 käskyä.

        Tietenkin meidän on noudatettava koko lakia pienintä piirtoa myöten. Emme voi poimia kirsikoita kakusta, niin kuin kristityt tekevät.


      • unitaari-eikirj
        Kristitty.net kirjoitti:

        Toistat jatkuvasti samaa porttokirkolta oppimaasi mantraa, että Jeesus on täyttänyt lain, meidän ei tarvitse lakia täyttää. Näytä yksikin kohta Raamatusta, jossa sanotaan, että meidän ei tarvitse noudattaa lakia?

        Jeesus TULI TÄYTTÄMÄÄN LAIN JA PROFEETAT. Sano mitä kaikkia käskyjä Jeesus on täyttänyt ja mitä käskyjä hän ei ole täyttänyt ja millä tavalla Jeesus on käskyt täyttänyt?


      • unitaari-eikirj
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tietenkin meidän on noudatettava koko lakia pienintä piirtoa myöten. Emme voi poimia kirsikoita kakusta, niin kuin kristityt tekevät.

        Valitettavasti muut eivät ole noudattaneet kaikkia liiton kirjan käskyjä kuin sinä, koska olet vielä elossa. Mooseksen lain mukaan väärän profeetan on kuoltava ja mitäpä muuta se voisi tarkoittaa kuin sitä, että hänet tulee hävittää kansasta tappamalla hänet? (5Moos 18)

        Sinulla olisi nyt kiitoksen paikka Jumalalle siitä, että muut eivät noudata kaikkia Mooseksen lain käskyjä kuin sinä.

        Hyväksytkö muuten hoitotyön ja pelastusalan työt sapattina? Entä sen, että sytyteään tuli ja kerätään polttopuita pakkasella paleltumien välttämiseksi?


    • t7516

      Milloin pellet itse alkavat noudattaa seuraavaa kohtaa:

      Tiituksen kirje:
      3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

      En ole vielä huomannut, että Kristitty.net ja Mikko.A ynnämuut muka lain opettajat olisivat lakanneet kinastelemasta laista. Ovat olevinaan muka lain opettajia sillä, että jankuttavat lain alle palaamisen sanomaa. Ikään kuin siinä lain kirouksessa jotain autuasta olisi.

      https://www.youtube.com/results?search_query=hebrew roots heresy

      • Niin, kyse on vanhaan liittoon palaamisesta, kun käsketään pitämään kaikki vanhentuneet ja vain Israelille annetut liiton kirjan käskyt. Uudessa liitossa niitä käskyjä ei tarvitse noudattaa, jotka Kristus on täyttänyt tai täyttää tulevaisuudessa ja jotka ovat tulleet todellisuudeksi uudessa liitossa (ne käskyt ovat varjokuvia tulevasta).

        Kyse on valinnasta. Kaikille uuden liiton Jumalan palvelijoille on tullut selväksi, mitä kristitty.net, yksi_usko ja muut eksyneet ovat valinneet: vanhan liiton ja kuoleman uuden liiton ja elämän sijasta. Heillä on kadotuksen tehtävä, mutta meille on annettu tehtäväksi julistaa evankeliumia vanhan liiton lain käskyjen sijasta. (2Kor 3; Apt 22 ja 9 ja Gal 1-6)


    • höppölööröö

      Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'

      Raamatun mukaan ihmiset keskimäärin, paitsi se yksi Jeesus, ovat syntisiä, kelvottomia, laittomuuden tekijöitä. Uskoville todetaan: te olette kuolleet ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa. Uskova ei siis ole röhkivä sika, joka kerskuu omilla teoilla menevänsä taivaaseen.
      Matt 7:21 voidaan tulkita mm. näin, että vain se yksi Jeesus on tehnyt taivaallisen Isän tahdon. UT:ssa esiintyy käsite, että uskovat ovat "Kristuksessa" tai "Kristukseen kastettuja".

    • jooeijeesusta

      Melkoiselta riesalta ja väkivallalta olisi vältytty jos jumala olisi liiskannut juutalaiset jo tuolloin. Huono tilannearvio kaikentietävältä, mutta sadisti kun on. Nyt on vähän on myöhäistä, siitä kun on siinnyt myös tämä kristittyjen äpäräkultti ym.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe