Sumun häivytys ja korostus, sekä "low pass filter"

Tsuumikos

Ilmasto on muuttumassa. Suomeen ovat alkaneet vaikuttaa ehkä enemmän tuulet ja napajäätiköiden sulamisesta leviävä sumu. Kosteus ja sumupilvet tuntuvat lisääntyneen viime vuosina. Lämpötila on heilahtanut yhtäkkiä 10-15 astetta, kun tuulen suunta on kääntynyt.

Millaista kokemusta teillä on sumuaiheen kuvaamisesta, tai sumussa kuvaamisesta? Onko paljon monenlaisia vippaskonsteja yrittää kuvata sumun läpi paremmin kuin paljain silmin voisi nähdä? Toisaalta voidaanko sumua korostaa monilla keinoilla? Tässä jotain käsityksiä aiheesta:

Sumusuodin on vaalea tai lievästi valkoinen suodatin, jolla voi loiventaa kontrastia ja saada valokohdat kiiltämään.
Sumuisuuden poistoon kuvaamisen aikana on neuvottu käyttämään punaista suodinta ja/tai polarisaatiosuodinta. Skylight-suodin on roosan sävyinen suodin, jota monet lienevät käyttäneet UV-suotimen asemesta, objektiivin etulinssin suojana. Värikuvauksessa värillinen suodatin saattaa joskus aiheuttaa yllättävää värin keikahtamista erilaiseksi.
Polarisaatiosuodin lisää värikylläisyyttä ja poistaa kiiltoa eri suuntiin pyöriteltynä. Polarisaatiosuotimen käytössä voi olla hyvä korjailla valotusta hieman alaspäin. Joillekin digikameroille sopii vain cir-tyyppinen polarisaatiosuodin.

Mitä tarkoittaa "low pass filter"? Miksi maisemakuvaajat suosisivat nimenomaan niitä kameroita, joista tuota suodatinta ei ole? Miten tärkeänä pidätte tällaista yksityiskohtaa kameroissa, tai kameran valitsemisessa ostettavaksi?

En ole lukenut läpi näitä kaikkia vielä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suodin_(valokuvaus)
https://photographylife.com/what-is-low-pass-filter
http://www.techradar.com/news/the-a-to-z-of-photography-low-pass-filter
https://www.outdoorphotographer.com/photography-gear/cameras/can-you-go-no-low-pass/
http://www.whatdigitalcamera.com/technical-guides/glossary-of-camera-terms/low-pass-filters-explained-14716

15

1215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie_vainen

      voi voi mikä höpöhöpö kysymys...

    • ljfkasdjagfsg

      "Sumuisuuden poistoon kuvaamisen aikana on neuvottu käyttämään punaista suodinta ja/tai polarisaatiosuodinta. Skylight-suodin on roosan sävyinen suodin, jota monet lienevät käyttäneet UV-suotimen asemesta, objektiivin etulinssin suojana. Värikuvauksessa värillinen suodatin saattaa joskus aiheuttaa yllättävää värin keikahtamista erilaiseksi."

      Noita mainitsemiasi värisuotimia ei ole käytetty muuhun kuin mustavalkokuvaukseen, jolloin niillä on viissi vaikutus. Keltasuodin oli tyypillinen ja keltaisilla silmälaseilla jotkut autoilijat parantaa näkönsä kontrastia.

      Digikameroissa ei yleensä tarvitse käyttää suotimia ja värisuotimet vääristää värit täysin. Sumuisuutta voi vähentää tai lisätä kontrastisäädöillä.

      • Toisaalta taas, kunnon sumun suodattaminen vaatinee aika paijon energiaa, siihen ei suodatin auta.


      • Tsuumikos

        Skylight-suodinta on tietääkseni paljonkin myyty värivalokuvaajille etulinssin suojaksi, vastaavasti kuin UV-suodinta. Saattavat jotkut luulla, että nämä ovat sama asia. Tai että skylight on jokin mustavalkokuvauksen värisuodin. Ei välttämättä ollenkaan.
        UV-suodin ei juurikaan vaikuta väreihin. Mutta skylight-suodatin aiheutti värifilmille kuvaamiseen hiukan punaisuuden lisääntymistä, tai värikylläisyyden tuntua, mutta eri tavalla kuin polarisaatiosuodin. Vastaavasti kuin joitakin Fuji-kameroita on kehuttu punertaviksi tai värikylläisiksi, esim. X100.
        Itselläni oli joskus värifilmille kuvatessa eri suotimet eri objektiiveissa. 28-millisessä skylight, 35-millisessä polarisaatiosuodin ja 50-millisessä UV-suodatin. Yleensä maisemakuviin käytin tuota 35-millistä, mutta realistisempaan dokumentoivampaan tyyliin normaaliobjektiivia. Hämärässä ja erikoisissa tilanteissa tuo 28 milliä skylight -suotimen kanssa saattoi aiheuttaa yllättäviä värisävyjä. Esim. hämärässä ulkona kukkia kuvatessa tuli aivan erivärinen kukan väri. Asukkaat ihmettelivät, miten sait tuollaiset sävyt kuviin. Illalla hämärässä keinovalossa sisällä tuli myös punertavaa sävyä kuvaan. Taas ihmettelivät, miten sinä sait tuollaisen sävyn aikaiseksi.
        Tarkoitus keskustelun aloittamisessa lienee ollut vertailla, miten "low pass filter" tekee samaa asiaa, vai tekeekö? Eikös esim. Fuji X100 poikkea Ricoh GR:stä juuri tämän asian kohdalla - jälkimmäisestä tuo filtteri puuttuu, ja sävyt ovat purppuraisempia, sinertävämpiä?


      • Tsuumikos kirjoitti:

        Skylight-suodinta on tietääkseni paljonkin myyty värivalokuvaajille etulinssin suojaksi, vastaavasti kuin UV-suodinta. Saattavat jotkut luulla, että nämä ovat sama asia. Tai että skylight on jokin mustavalkokuvauksen värisuodin. Ei välttämättä ollenkaan.
        UV-suodin ei juurikaan vaikuta väreihin. Mutta skylight-suodatin aiheutti värifilmille kuvaamiseen hiukan punaisuuden lisääntymistä, tai värikylläisyyden tuntua, mutta eri tavalla kuin polarisaatiosuodin. Vastaavasti kuin joitakin Fuji-kameroita on kehuttu punertaviksi tai värikylläisiksi, esim. X100.
        Itselläni oli joskus värifilmille kuvatessa eri suotimet eri objektiiveissa. 28-millisessä skylight, 35-millisessä polarisaatiosuodin ja 50-millisessä UV-suodatin. Yleensä maisemakuviin käytin tuota 35-millistä, mutta realistisempaan dokumentoivampaan tyyliin normaaliobjektiivia. Hämärässä ja erikoisissa tilanteissa tuo 28 milliä skylight -suotimen kanssa saattoi aiheuttaa yllättäviä värisävyjä. Esim. hämärässä ulkona kukkia kuvatessa tuli aivan erivärinen kukan väri. Asukkaat ihmettelivät, miten sait tuollaiset sävyt kuviin. Illalla hämärässä keinovalossa sisällä tuli myös punertavaa sävyä kuvaan. Taas ihmettelivät, miten sinä sait tuollaisen sävyn aikaiseksi.
        Tarkoitus keskustelun aloittamisessa lienee ollut vertailla, miten "low pass filter" tekee samaa asiaa, vai tekeekö? Eikös esim. Fuji X100 poikkea Ricoh GR:stä juuri tämän asian kohdalla - jälkimmäisestä tuo filtteri puuttuu, ja sävyt ovat purppuraisempia, sinertävämpiä?

        Eiköhän digin ero filmille kuvaamiseen ole valkotasapainon säätömahdollisuus. Nega ja dia olivat pitkälti taviksella sitä mitä kaupasta tuli kehitettynä mutta difi antaa mahdollisuuden ruuvata väriskaalaa näin jälkikäteen kun pikkuisen viitsii katsella ja kokeilla.


      • Tsuumikos
        Extyökkäri kirjoitti:

        Eiköhän digin ero filmille kuvaamiseen ole valkotasapainon säätömahdollisuus. Nega ja dia olivat pitkälti taviksella sitä mitä kaupasta tuli kehitettynä mutta difi antaa mahdollisuuden ruuvata väriskaalaa näin jälkikäteen kun pikkuisen viitsii katsella ja kokeilla.

        Selailin äskettäin vanhaa luontokuvauskirjaa 1970-luvulta. Siellä oli artikkeli aiheesta sumun poisto /vähentäminen kuvasta. Oli havainnollinen kuvasarja, mitä mustavalkokuviin vaikuttivat eri suodattimet. Kun oli käytetty punaista ja polarisaatiosuodinta, sumumaisema muuttui normaalin näköiseksi, sumuttoman näköiseksi!

        Jos tuohon päästään vain suotimilla, niin eihän se onnistu millään digikuvan jälkikäsittelyillä - jälkikäteen. Jos kuvatessa on kuvattu sumua, niin siitä kohtaa maisema puuttuu kuvasta, eikä sitä voida millään jälkikäsittelyillä taikoa esiin.


      • Tsuumikos kirjoitti:

        Selailin äskettäin vanhaa luontokuvauskirjaa 1970-luvulta. Siellä oli artikkeli aiheesta sumun poisto /vähentäminen kuvasta. Oli havainnollinen kuvasarja, mitä mustavalkokuviin vaikuttivat eri suodattimet. Kun oli käytetty punaista ja polarisaatiosuodinta, sumumaisema muuttui normaalin näköiseksi, sumuttoman näköiseksi!

        Jos tuohon päästään vain suotimilla, niin eihän se onnistu millään digikuvan jälkikäsittelyillä - jälkikäteen. Jos kuvatessa on kuvattu sumua, niin siitä kohtaa maisema puuttuu kuvasta, eikä sitä voida millään jälkikäsittelyillä taikoa esiin.

        En kirjastasikaan huolimatta usko sumun poistoon mutta jos kyse on usvasta niin kontrastia lisäämällä voit osin saada sen näyttömään ohuemmalta. Filmiaikaan se kontrastiin puuttuminen johon tänään on varsin helppoa vaikuttaa oli todella hankaluuden takana.


      • 102030405060

        Kyllä se sumunpoisto suotimilla mustavalkokuvauksessa saattaa ollakkin mahdollista.

        Johtunee siitä, että sininen valo siroaa ilmakehässä paljon herkemmin, kuin punainen valo.

        Tästä syystä, auringonlaskun aikaan, aurinko näyttää punaiselta kun sitä katsoo suoraan, mutta ympäristön valaistus silti sinertää. Auringosta tulee kaiken väristä valoa, mutta mitä pidempään valo jatkaa ilmakehässä, sitä enempi suoraan jatkavalla osalla on jäljellä vain punaista, koska sininen siroaa ilmakehän hiukkasista sivulle. Ja se sivulle sironnut sininen, sitten aiheuttaa sen, että hämärässä epäsuoraan taivaalta tuleva valo sinertää.

        Jos sumun osalta toimii sama logiikka, eli sumusta pääsisi paremmin läpi valon punaiset komponentit, ja siniset heijastuu ja aiheuttaa "sumun" näkymisen, niin tällä logiikalla sumun suodatus voisi toimia.

        Värikuvauksessa tämä ei varmaankaan toimisi, koska värit menevät luonnottomaksi.

        Tässäpä on fysiikan luento aiheesta ja demonstraatiota jos kiinnostaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=ESAPg7w3wm8


      • 102030405060
        102030405060 kirjoitti:

        Kyllä se sumunpoisto suotimilla mustavalkokuvauksessa saattaa ollakkin mahdollista.

        Johtunee siitä, että sininen valo siroaa ilmakehässä paljon herkemmin, kuin punainen valo.

        Tästä syystä, auringonlaskun aikaan, aurinko näyttää punaiselta kun sitä katsoo suoraan, mutta ympäristön valaistus silti sinertää. Auringosta tulee kaiken väristä valoa, mutta mitä pidempään valo jatkaa ilmakehässä, sitä enempi suoraan jatkavalla osalla on jäljellä vain punaista, koska sininen siroaa ilmakehän hiukkasista sivulle. Ja se sivulle sironnut sininen, sitten aiheuttaa sen, että hämärässä epäsuoraan taivaalta tuleva valo sinertää.

        Jos sumun osalta toimii sama logiikka, eli sumusta pääsisi paremmin läpi valon punaiset komponentit, ja siniset heijastuu ja aiheuttaa "sumun" näkymisen, niin tällä logiikalla sumun suodatus voisi toimia.

        Värikuvauksessa tämä ei varmaankaan toimisi, koska värit menevät luonnottomaksi.

        Tässäpä on fysiikan luento aiheesta ja demonstraatiota jos kiinnostaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=ESAPg7w3wm8

        Toki ei varmaan toimisi kuin pieneen sumuisuuteen, vaikea uskoa että hernerokkasumussa auttaisi mitään.


      • Tsuumikos
        102030405060 kirjoitti:

        Kyllä se sumunpoisto suotimilla mustavalkokuvauksessa saattaa ollakkin mahdollista.

        Johtunee siitä, että sininen valo siroaa ilmakehässä paljon herkemmin, kuin punainen valo.

        Tästä syystä, auringonlaskun aikaan, aurinko näyttää punaiselta kun sitä katsoo suoraan, mutta ympäristön valaistus silti sinertää. Auringosta tulee kaiken väristä valoa, mutta mitä pidempään valo jatkaa ilmakehässä, sitä enempi suoraan jatkavalla osalla on jäljellä vain punaista, koska sininen siroaa ilmakehän hiukkasista sivulle. Ja se sivulle sironnut sininen, sitten aiheuttaa sen, että hämärässä epäsuoraan taivaalta tuleva valo sinertää.

        Jos sumun osalta toimii sama logiikka, eli sumusta pääsisi paremmin läpi valon punaiset komponentit, ja siniset heijastuu ja aiheuttaa "sumun" näkymisen, niin tällä logiikalla sumun suodatus voisi toimia.

        Värikuvauksessa tämä ei varmaankaan toimisi, koska värit menevät luonnottomaksi.

        Tässäpä on fysiikan luento aiheesta ja demonstraatiota jos kiinnostaa:

        https://www.youtube.com/watch?v=ESAPg7w3wm8

        Kiitoksia. Liittyy aiheeseen miksi taivas näyttää siniseltä. Sironta.
        Liittyy myös verikuut-aiheeseen. Jotkut ovat halunneet kuvitella maailmanloppua tai muuta ennustusta kuunpimennys punerruksen perusteella. Selitys taisi olla kuitenkin se, että auringonpimennyksen aikana valo taittuu maan ilmakehässä - kuin ilmakehä olisi linssi - ja siitä syystä punainen osa valkoisesta valosta taipuu osumaan kuuhun asti.

        >> Värikuvauksessa tämä ei varmaankaan toimisi, koska värit menevät luonnottomaksi. <<

        Värikuvauksessa, eikö sinertävän sumun pois suodattamisen vaikutuksia voi korjailla jälkikäteen lisäämällä sinistä?
        Värien, kontrastin ja mustavalkoisuuden säätöön näyttää löytyneen näppäriä toimintoja mm. Panasonicin GX8 -kameran ja Olympuksen PEN-F:n käyttöohjeista, englanniksi:
        http://naturalexposures.com/panasonic-lumix-gx8-manual-to-download/
        http://www.olympusamerica.com/cpg_section/cpg_support_manuals.asp?id=1700


    • Tsuumikos

      Ehkä polarisaatiosuotimen käyttöä on vaikea ymmärtää, jos ei itse ole käyttänyt. Joten tässä lyhyttä tietoiskua aiheesta. Käsittääkseni polarisaatiosuodinta ei voi millään digitaalitekniikalla syrjäyttää. Eikä ole tarkoitettu vain mustavalkokuviin.

      Esim. jos kuvataan auto, näyteikkuna tai pilvenpiirtäjä tietystä kulmasta, polarisaatiosuotimella voidaan saada tilanne näyttämään ikkunattomalta. Heijastunut valo on polarisoitunutta, aaltoilee vain tietyssä suunnassa. Kaihtimen kaltaisella rakenteella tehty polarisaatiosuodin päästää vain tietyssä suunnassa aaltoilevat valonsäteet läpi, ja sulkee pois muun suuntaisia (esim. ikkunan pinnalta heijastuneita), riippuen siitä, mihin asentoon suodin pyöritellään.

      http://www.digicamera.net/vinkit/vinkki_polarisaatio.htm

    • Dehaze

      Poistan sumua ja valon sirontaa digikuvistsa LR:n Dehaze suotimella

    • Nikon_kamera

      Tuossa edellä jo mainittiin uusimman LightRoomin "Dehaze" säädin, joka osaa poistaa kuvasta utua eli ilmaperspektiiviä. Se siis pystyy jonkinlaisen keinoälyn ohjaamana lisäämään kontrastia vain sinne, missä on utua, udun määrästä riippuen.

      Low pass filter on kennon edessä oleva antialiasing -suodatin, joka pehmentää hieman kennolle lankeavaa kuvaa, eli poistaa kuvasta hienoimpia detaljeja. Tämä siksi, että etenkin resoluutioltaan huonoille* kennoille muodostuu muuten moirea, eli tiheät toistuvat kuviot saatavat näkyä värisotkuna. Tämän takia nuo suodattimet olivat käytännössä pakko olla kamerassa ja suurimmassa osassa kennoja ne ovat edelleenkin. Terävimmissä kennoissa ne on nyttemmin huomattu tarpeettomiksi (esimerkiksi Nikon D800e mallista alkaen, eli 36 MPix) eikä niitä enää sellaisissa käytetä. Kyseessä ei siis ole suodatin jonka kuvaaja voisi poistaa ja asentaa omin voimin, vaan se on kiinteä osa kennoa.

      *) "huono" tarkoittaa siis resoluutioltaan heikompaa kuin aivan parhaat kennot, eli tavallisia kameroita.

      • Tuo Moire on ilmiö jota en varsinaisissa kuvissa ole huomannut koskaan mutta näytöllä kyllä. Se on aina johtunut kohdallani suuresta erosta kuvan ja näytön pikselimääristä ja häipyy kun suurentaa kuvaa eil katsoo sitä hieman palasina.

        Olen kuvannut rungoilla joissa ol alipäästösuodin kuten D800 ja ilman suodinta D7100 jotka kummatkin ovat käyttäytyneet samoin.

        Se suodin taisi olla todella niitä vähemmän erottelevia runkoja varten tarpeellinen, ensimmäinen järkkärini diginä D70 omasi vain muistaakseni 6 Mpix kun tuossa D800 tungossa on 36 Mpix erottelua. Nythän uudet suurierotteluiset rungot lienevät kaikki ilman tuota alipäästösuodinta joten kuvien laatu ja erottelu lienee paranemaan päin. Uusi Nikon D850 omaa jo lähes 46 Mpix erottelun. Taitaa tulla objektiivien rakentajille buumi parannella lasiensa laatua jotta nuo kaikki pikselit päästään hyödyntämään.


      • Nikon_kamera

        "Taitaa tulla objektiivien rakentajille buumi parannella lasiensa laatua jotta nuo kaikki pikselit päästään hyödyntämään."

        On tullut jo aikoja sitten: Zeiss Otus, Sigma Art -sarja, Canonin uusimmat primet, jne. Piirtoa alkaa löytyä kun vain höllää kukkaron nyörejä.

        Optiikoitten pullonkaula on tällä hetkellä dynamiikka, parhaimmatkin uusimmilla päällysteillä kuorrutetut linssit päästävät vain max 14 aukon verran* dynamiikkaa lävitseen, koska sisäiset heijastukset alkavat vaalentaa varjopaikkoja. Tähän ei ole tällä hetkellä apua näkyvissä, vaikka kennot ovat jo dynamiikaltaan menneet ohitse.

        *) 12 aukkoa on ihan normaali lukema hyvillä optiikoilla. Linssien määrä on kasvanut liian suureksi kun on tavoiteltu vain maksimaalista piirtoa ja vääristymätöntä/vinjetoimatonta kuvaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe