Vastuuta koko Suomesta > kokoomuksen konkreettiset ehdotukset talous- ja työllisyyspolitiikaan...

Sir Alfred

Kansanedustaja Jari Koskisen johtama kokoomuksen talouspoliittinen toimikunta on valmistellut seuraavat kokoomuksen konkreettiset ehdotukset talous- ja työllisyyspolitiikan toimiksi.

Punamultahallitus on toimeton. Julkisen talouden kriisi näkyy jo kuntataloudessa ja pian myös valtiontaloudessa. Edessä on kansallinen hätätila, jos ei ryhdytä aktiivisiin lisätoimiin. Ja se kuntaremontti. Se on aloitettava heti. Julkisen talouden rahoituskriisiä olen myös ennustanut nykymenolla (lisää se listaani).


Kokoomus kannustaa

- Opiskeluun ja työn tekemiseen
- Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
- Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
- Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
- Investoimaan ja omistamaan
- Osaamiseen ja t&k -toimintaan
- Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
- Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista

Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.




Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:

1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
• sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
osuuspääoman korot,
• 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
50 % verovapaata tuloa,
• listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
tuloa
• osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
tuloa.

2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.

3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
poistetaan kokonaisuudessaan.

4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
asteittain.

5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
5 %:in.

6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
tuottovaatimusjärjestelmä.

7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).

8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
sijoitetaan.

9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.

10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
kolmen vuoden ajan.

Työllistäminen ja työllistyminen

11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
monipuolistamiseksi kansanedustaja
Jere Lahden raportin pohjalta.

12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
kasvatetaan 2300 euroon.

13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
kehittämiseen.

14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
kohti eurooppalaista keskitasoa.

15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
nopealla aikataululla. Toimenpide
rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
sivukulujen

16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
palkan mukaan.

17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.

18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.

19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.

20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
vaikuttaa työnsä sisältöön.

21. Kaikilla yrityksillä tulee
olla samat edellytykset vajaakuntoisten
työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
statuksesta.

22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
työkunnon tutkimusta.

23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.

24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
nykyisestä alle 10 henkilöstä.

25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
työmarkkinatuen saajista kunnille.

26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
liittyvät ilmiselvät puutteet.

27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.

28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
vuoteen.

29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
todellista noudattamista. Lisätään
työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
aukioloaikoja.

30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
5500 euroon.

31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
selvityshenkilö.

32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
vuosikymmenen loppuun mennessä.
Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.

33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
poistetaan.

34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.

35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
vuoteen 2008 mennessä.

36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
olevan osaamispohjan laajentamiseksi.

37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
työryhmän esitykset toteutetaan.

38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.

39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
parantamiseksi, ja selvitetään

8

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen kepulainen

      Kokoomus on iskenyt pöytään sellaisen listan, että sen leimaaminen räksytyspolitiikaksi
      osoittaisi hallitukselta realismin täydellistä puutetta.

      Vanha kepu on pikkuhiljaa tullut esiin nykyhallituksessa virkapaketteineen ym.
      kepun etujen ajamisineen maan edun kustannuksella.

      Kiitti minulle riitti kepu.

      • Sampsa Pellervoinen, vanha ...

        auttaa vaalivoittoon. Mehän äänestettiin jo
        "punainenpresidentti", vaikka vaan välillisesti.
        Oliskohan aikaa yhdistää voimat Matti Vanhasen taakse? Maasta tulisi tasapainoisempi ja vakaampi. Ja kuntajako säilyisi koskemattomana.


      • Onko kaikki kunnossa
        Sampsa Pellervoinen, vanha ... kirjoitti:

        auttaa vaalivoittoon. Mehän äänestettiin jo
        "punainenpresidentti", vaikka vaan välillisesti.
        Oliskohan aikaa yhdistää voimat Matti Vanhasen taakse? Maasta tulisi tasapainoisempi ja vakaampi. Ja kuntajako säilyisi koskemattomana.

        kokoomukselle eduskuntaryhmään, miten mukana vanhana kokoomuslaisena ilkut täällä kaikille kokoomuksen rakentaville esityksille.


      • Vanha kokoomuslainen
        Onko kaikki kunnossa kirjoitti:

        kokoomukselle eduskuntaryhmään, miten mukana vanhana kokoomuslaisena ilkut täällä kaikille kokoomuksen rakentaville esityksille.

        Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
        todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
        toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?


      • Kuka kysyy
        Vanha kokoomuslainen kirjoitti:

        Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
        todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
        toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?

        Kuka kysyy


      • Arkadianmäen ääni
        Vanha kokoomuslainen kirjoitti:

        Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
        todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
        toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?

        Kokoomus kannustaa

        - Opiskeluun ja työn tekemiseen
        - Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
        - Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
        - Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
        - Investoimaan ja omistamaan
        - Osaamiseen ja t&k -toimintaan
        - Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
        - Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista

        Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.




        Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:

        1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
        suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
        • sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
        osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
        koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
        verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
        osuuspääoman korot,
        • 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
        osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
        50 % verovapaata tuloa,
        • listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
        5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
        varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
        50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
        tuloa
        • osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
        50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
        tuloa.

        2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
        sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
        asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.

        3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
        poistetaan kokonaisuudessaan.

        4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
        II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
        asteittain.

        5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
        olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
        verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
        5 %:in.

        6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
        sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
        ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
        vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
        tuottovaatimusjärjestelmä.

        7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
        kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).

        8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
        mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
        itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
        sijoitetaan.

        9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
        verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
        sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
        verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.

        10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
        aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
        sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
        ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
        rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
        n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
        kolmen vuoden ajan.

        Työllistäminen ja työllistyminen

        11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
        monipuolistamiseksi kansanedustaja
        Jere Lahden raportin pohjalta.

        12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
        50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
        kasvatetaan 2300 euroon.

        13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
        kehittämiseen.

        14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
        kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
        kohti eurooppalaista keskitasoa.

        15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
        keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
        nopealla aikataululla. Toimenpide
        rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
        n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
        sivukulujen

        16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
        kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
        työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
        täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
        palkan mukaan.

        17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
        Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
        purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
        jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.

        18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
        vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
        suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
        sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.

        19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
        nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
        Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
        että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
        tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.

        20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
        ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
        hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
        työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
        Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
        huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
        vaikuttaa työnsä sisältöön.

        21. Kaikilla yrityksillä tulee
        olla samat edellytykset vajaakuntoisten
        työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
        on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
        statuksesta.

        22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
        2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
        työkunnon tutkimusta.

        23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.

        24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
        tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
        laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
        puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
        muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
        taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
        tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
        toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
        torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
        nykyisestä alle 10 henkilöstä.

        25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
        kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
        sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
        kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
        työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
        työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
        on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
        työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
        työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
        merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
        työmarkkinatuen saajista kunnille.

        26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
        on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
        uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
        liittyvät ilmiselvät puutteet.

        27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
        jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
        on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
        Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
        on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
        kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
        varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
        on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
        ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
        Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
        ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
        osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.

        28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
        Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
        vuoteen.

        29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
        seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
        todellista noudattamista. Lisätään
        työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
        valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
        Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
        aukioloaikoja.

        30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
        työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
        450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
        5500 euroon.

        31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
        uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
        selvityshenkilö.

        32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
        lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
        määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
        vuosikymmenen loppuun mennessä.
        Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
        ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.

        33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
        rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
        poistetaan.

        34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
        linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
        mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.

        35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
        vuoteen 2008 mennessä.

        36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
        kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
        suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
        olevan osaamispohjan laajentamiseksi.

        37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
        pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
        pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
        lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
        Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
        työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
        perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
        Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
        työryhmän esitykset toteutetaan.

        38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
        osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
        Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
        t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.

        39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
        ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
        sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
        todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
        yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
        parantamiseksi, ja selvitetään


      • joku vaan
        Arkadianmäen ääni kirjoitti:

        Kokoomus kannustaa

        - Opiskeluun ja työn tekemiseen
        - Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
        - Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
        - Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
        - Investoimaan ja omistamaan
        - Osaamiseen ja t&k -toimintaan
        - Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
        - Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista

        Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.




        Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:

        1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
        suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
        • sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
        osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
        koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
        verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
        osuuspääoman korot,
        • 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
        osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
        50 % verovapaata tuloa,
        • listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
        5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
        varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
        50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
        tuloa
        • osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
        50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
        tuloa.

        2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
        sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
        asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.

        3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
        poistetaan kokonaisuudessaan.

        4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
        II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
        asteittain.

        5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
        olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
        verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
        5 %:in.

        6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
        sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
        ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
        vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
        tuottovaatimusjärjestelmä.

        7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
        kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).

        8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
        mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
        itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
        sijoitetaan.

        9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
        verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
        sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
        verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.

        10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
        aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
        sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
        ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
        rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
        n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
        kolmen vuoden ajan.

        Työllistäminen ja työllistyminen

        11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
        monipuolistamiseksi kansanedustaja
        Jere Lahden raportin pohjalta.

        12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
        50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
        kasvatetaan 2300 euroon.

        13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
        kehittämiseen.

        14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
        kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
        kohti eurooppalaista keskitasoa.

        15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
        keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
        nopealla aikataululla. Toimenpide
        rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
        n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
        sivukulujen

        16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
        kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
        työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
        täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
        palkan mukaan.

        17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
        Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
        purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
        jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.

        18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
        vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
        suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
        sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.

        19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
        nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
        Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
        että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
        tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.

        20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
        ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
        hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
        työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
        Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
        huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
        vaikuttaa työnsä sisältöön.

        21. Kaikilla yrityksillä tulee
        olla samat edellytykset vajaakuntoisten
        työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
        on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
        statuksesta.

        22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
        2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
        työkunnon tutkimusta.

        23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.

        24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
        tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
        laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
        puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
        muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
        taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
        tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
        toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
        torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
        nykyisestä alle 10 henkilöstä.

        25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
        kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
        sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
        kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
        työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
        työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
        on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
        työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
        työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
        merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
        työmarkkinatuen saajista kunnille.

        26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
        on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
        uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
        liittyvät ilmiselvät puutteet.

        27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
        jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
        on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
        Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
        on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
        kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
        varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
        on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
        ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
        Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
        ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
        osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.

        28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
        Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
        vuoteen.

        29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
        seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
        todellista noudattamista. Lisätään
        työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
        valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
        Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
        aukioloaikoja.

        30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
        työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
        450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
        5500 euroon.

        31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
        uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
        selvityshenkilö.

        32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
        lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
        määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
        vuosikymmenen loppuun mennessä.
        Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
        ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.

        33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
        rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
        poistetaan.

        34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
        linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
        mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.

        35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
        vuoteen 2008 mennessä.

        36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
        kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
        suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
        olevan osaamispohjan laajentamiseksi.

        37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
        pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
        pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
        lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
        Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
        työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
        perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
        Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
        työryhmän esitykset toteutetaan.

        38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
        osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
        Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
        t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.

        39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
        ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
        sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
        todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
        yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
        parantamiseksi, ja selvitetään

        Osakeyhtiön tuplaverotuksen valmistellut työryhmä oli Niinistön asettama. Tärkeimmäksi asiantuntijaksi oli hankittu demarien veroprofessori Kari S. Tikka.

        Lieneekö Niinistö yhtään ohjeistanut, vai antoiko työryhmälle vapaat kädet suunnitella mieleisensä systeemi?


      • Otsikossa hymiö
        Vanha kokoomuslainen kirjoitti:

        Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
        todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
        toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?

        ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3121
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2891
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1792
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    Aihe