Kansanedustaja Jari Koskisen johtama kokoomuksen talouspoliittinen toimikunta on valmistellut seuraavat kokoomuksen konkreettiset ehdotukset talous- ja työllisyyspolitiikan toimiksi.
Punamultahallitus on toimeton. Julkisen talouden kriisi näkyy jo kuntataloudessa ja pian myös valtiontaloudessa. Edessä on kansallinen hätätila, jos ei ryhdytä aktiivisiin lisätoimiin. Ja se kuntaremontti. Se on aloitettava heti. Julkisen talouden rahoituskriisiä olen myös ennustanut nykymenolla (lisää se listaani).
Kokoomus kannustaa
- Opiskeluun ja työn tekemiseen
- Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
- Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
- Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
- Investoimaan ja omistamaan
- Osaamiseen ja t&k -toimintaan
- Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
- Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista
Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.
Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:
1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
• sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
osuuspääoman korot,
• 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
50 % verovapaata tuloa,
• listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
tuloa
• osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
tuloa.
2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.
3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
poistetaan kokonaisuudessaan.
4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
asteittain.
5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
5 %:in.
6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
tuottovaatimusjärjestelmä.
7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).
8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
sijoitetaan.
9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.
10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
kolmen vuoden ajan.
Työllistäminen ja työllistyminen
11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
monipuolistamiseksi kansanedustaja
Jere Lahden raportin pohjalta.
12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
kasvatetaan 2300 euroon.
13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
kehittämiseen.
14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
kohti eurooppalaista keskitasoa.
15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
nopealla aikataululla. Toimenpide
rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
sivukulujen
16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
palkan mukaan.
17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.
18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.
19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.
20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
vaikuttaa työnsä sisältöön.
21. Kaikilla yrityksillä tulee
olla samat edellytykset vajaakuntoisten
työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
statuksesta.
22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
työkunnon tutkimusta.
23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.
24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
nykyisestä alle 10 henkilöstä.
25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
työmarkkinatuen saajista kunnille.
26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
liittyvät ilmiselvät puutteet.
27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.
28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
vuoteen.
29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
todellista noudattamista. Lisätään
työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
aukioloaikoja.
30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
5500 euroon.
31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
selvityshenkilö.
32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
vuosikymmenen loppuun mennessä.
Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.
33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
poistetaan.
34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.
35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
vuoteen 2008 mennessä.
36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
olevan osaamispohjan laajentamiseksi.
37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
työryhmän esitykset toteutetaan.
38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.
39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
parantamiseksi, ja selvitetään
Vastuuta koko Suomesta > kokoomuksen konkreettiset ehdotukset talous- ja työllisyyspolitiikaan...
8
291
Vastaukset
- Entinen kepulainen
Kokoomus on iskenyt pöytään sellaisen listan, että sen leimaaminen räksytyspolitiikaksi
osoittaisi hallitukselta realismin täydellistä puutetta.
Vanha kepu on pikkuhiljaa tullut esiin nykyhallituksessa virkapaketteineen ym.
kepun etujen ajamisineen maan edun kustannuksella.
Kiitti minulle riitti kepu.- Sampsa Pellervoinen, vanha ...
auttaa vaalivoittoon. Mehän äänestettiin jo
"punainenpresidentti", vaikka vaan välillisesti.
Oliskohan aikaa yhdistää voimat Matti Vanhasen taakse? Maasta tulisi tasapainoisempi ja vakaampi. Ja kuntajako säilyisi koskemattomana. - Onko kaikki kunnossa
Sampsa Pellervoinen, vanha ... kirjoitti:
auttaa vaalivoittoon. Mehän äänestettiin jo
"punainenpresidentti", vaikka vaan välillisesti.
Oliskohan aikaa yhdistää voimat Matti Vanhasen taakse? Maasta tulisi tasapainoisempi ja vakaampi. Ja kuntajako säilyisi koskemattomana.kokoomukselle eduskuntaryhmään, miten mukana vanhana kokoomuslaisena ilkut täällä kaikille kokoomuksen rakentaville esityksille.
- Vanha kokoomuslainen
Onko kaikki kunnossa kirjoitti:
kokoomukselle eduskuntaryhmään, miten mukana vanhana kokoomuslaisena ilkut täällä kaikille kokoomuksen rakentaville esityksille.
Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja? - Kuka kysyy
Vanha kokoomuslainen kirjoitti:
Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?Kuka kysyy
- Arkadianmäen ääni
Vanha kokoomuslainen kirjoitti:
Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?Kokoomus kannustaa
- Opiskeluun ja työn tekemiseen
- Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
- Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
- Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
- Investoimaan ja omistamaan
- Osaamiseen ja t&k -toimintaan
- Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
- Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista
Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.
Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:
1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
• sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
osuuspääoman korot,
• 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
50 % verovapaata tuloa,
• listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
tuloa
• osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
tuloa.
2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.
3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
poistetaan kokonaisuudessaan.
4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
asteittain.
5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
5 %:in.
6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
tuottovaatimusjärjestelmä.
7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).
8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
sijoitetaan.
9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.
10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
kolmen vuoden ajan.
Työllistäminen ja työllistyminen
11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
monipuolistamiseksi kansanedustaja
Jere Lahden raportin pohjalta.
12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
kasvatetaan 2300 euroon.
13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
kehittämiseen.
14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
kohti eurooppalaista keskitasoa.
15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
nopealla aikataululla. Toimenpide
rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
sivukulujen
16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
palkan mukaan.
17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.
18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.
19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.
20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
vaikuttaa työnsä sisältöön.
21. Kaikilla yrityksillä tulee
olla samat edellytykset vajaakuntoisten
työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
statuksesta.
22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
työkunnon tutkimusta.
23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.
24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
nykyisestä alle 10 henkilöstä.
25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
työmarkkinatuen saajista kunnille.
26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
liittyvät ilmiselvät puutteet.
27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.
28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
vuoteen.
29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
todellista noudattamista. Lisätään
työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
aukioloaikoja.
30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
5500 euroon.
31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
selvityshenkilö.
32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
vuosikymmenen loppuun mennessä.
Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.
33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
poistetaan.
34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.
35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
vuoteen 2008 mennessä.
36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
olevan osaamispohjan laajentamiseksi.
37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
työryhmän esitykset toteutetaan.
38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.
39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
parantamiseksi, ja selvitetään - joku vaan
Arkadianmäen ääni kirjoitti:
Kokoomus kannustaa
- Opiskeluun ja työn tekemiseen
- Yritteliäisyyteen ja työllistämiseen
- Kasvuhakuisuuteen ja uudistumiseen
- Tuottavuuteen ja tehokkuuteen
- Investoimaan ja omistamaan
- Osaamiseen ja t&k -toimintaan
- Elinikäiseen oppimiseen ja menestymiseen
- Kehittämään työhyvinvointia ja työssä jaksamista
Tavoitteena on talouskasvun nostaminen 3%:n uralle ja työllisyysasteen nousu 75 %:in.
Yritysverotus ja rahoitusmarkkinat:
1. Muutetaan elinkeino-, tulo- ja varallisuusverolakia
suomalaista omistusta tukevaksi siten, että:
• sekä listautumattomien että listautuneiden yritysten
osingoista ja osuuskuntien osuuspääoman
koroista kokonaisuudessaan (verovelvolliskohtaisesti)
verovapaita ovat 5 000 euroa alittavat osingot ja
osuuspääoman korot,
• 5 000 euron ylittäviltä osin listayhtiöistä saadusta
osingosta 50 % on veronalaista pääomatuloa ja
50 % verovapaata tuloa,
• listautumattomasta yhtiöstä saadusta osingosta
5 000 ylittäviltä osin, tai osingon ylittäessä netto
varallisuudesta lasketun 9 %:n rajan, osingosta
50 % on ansiotuloa ja loput 50 % verovapaata
tuloa
• osuuspääoman koroista 5 000 ylittäviltä osin
50 % on veronalaista pääomatuloa ja 50 % verovapaata
tuloa.
2. Luovutaan listautumattomien yritysten nettovarallisuuteen
sidotulle verovapaalle pääomatulo-osingolle
asetetusta 90 000 euron osinkokatosta.
3. Sijoitusomaisuusosinkojen ketjuverotus
poistetaan kokonaisuudessaan.
4. Perintö- ja lahjaverotuksesta luovutaan I veroluokassa.
II ja III veroluokissa perintö- ja lahjaveroa alennetaan
asteittain.
5. Yli 10 vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-
olettaman kiristys perutaan. Sukupolvenvaihdosten
verohuojennuksiin liittyvä 10 %:n omistusraja alennetaan
5 %:in.
6. Lisätään työeläkelaitosten ja vakuutusyhtiöiden mahdollisuuksia
sijoittaa nykyistä laajemmin pääomasijoitusrahastoihin
ja suoraan yritysten osakkeisiin muuttamalla
vakavaraisuussäännöksiä ja uudistamalla eläkelaitosten
tuottovaatimusjärjestelmä.
7. Otetaan käyttöön veroneutraalit osakeyhtiömuotoiset
kiinteistörahastot (ns. REIT-instrumentit).
8. Selvitetään tarve ja mahdollisuudet siirtyä Ruotsin
mallin mukaiseen rahastoeläkkeeseen, jossa vakuutettu
itse saa vaikuttaa siihen, mihin osa hänen vakuutusmaksuistaan
sijoitetaan.
9. Toteutetaan pikaisesti ulkomaisten pääomasijoittajien
verokohtelun muutos siten, että ulkomaisen pääomasijoittajan
sijoittaessa suomalaiseen rahastoon voittojen
verotus tapahtuu sijoittajan kotimaassa.
10. Elinkeinopolitiikkaan ohjattuja varoja kohdennetaan
aloittaviin innovatiivisiin yrityksiin ja kasvuyrityksiin
sijoittaviin pääomasijoitusrahastoihin. Käynnistysvaiheen
ja alkavien innovaatio- ja kasvuyritysten
rahoitukseen liittyvien puutteiden korjaaminen vaatii
n. 50 miljoonan euron julkisen lisäpanostuksen seuraavien
kolmen vuoden ajan.
Työllistäminen ja työllistyminen
11. Toteutetaan kokoomuslaiset esitykset kuntien palvelutuotannon
monipuolistamiseksi kansanedustaja
Jere Lahden raportin pohjalta.
12. Kotitalousvähennyksen omavastuu-osuus pienennetään
50 euroon, ja vähennyksen enimmäismäärää
kasvatetaan 2300 euroon.
13. Suunnataan julkista t&k -rahoitusta palvelutuotannon
kehittämiseen.
14. Työn verotuksen keventämistä jatketaan ensi vaalikaudella
kaikissa tuloluokissa niin, että verotusta lasketaan
kohti eurooppalaista keskitasoa.
15. Matalapalkka-alojen työnantajamaksujen kohdennettu
keventäminen saatetaan kokeiluna käyntiin mahdollisimman
nopealla aikataululla. Toimenpide
rahoitetaan todellisilla uusilla lisäresursseilla (vuositaso
n. 450 milj. euroa), ei ns. järjestelmän sisältä kattamalla
sivukulujen
16. Korvataan työnantajille perhevapaista aiheutuvia
kustannuksia siten, että vuosilomakorvauksen ohella
työnantajalle korvataan myös eläke- ja sosiaaliturvamaksut
täyden palkan mukaan sekä lomarahat täyden
palkan mukaan.
17. Kannustin- ja tuloloukkujen purkamista jatketaan.
Hallitusohjelmassa sovitaan poikkihallinnollisesta kannustinloukkujen
purkamiseen keskityttävästä ohjelmasta,
jota johtaa tätä asiaa varten erikseen asetettava ministerityöryhmä.
18. Lopetetaan tukityöllistäminen valtiolle kolmeksi
vuodeksi. Säästyvät varat (n. 160 milj. euroa) tulee
suunnata valtion ja kuntien pätkätyösuhteiden vakinaistamiseen
sekä oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen.
19. Pidennetään starttiyrittäjyyden maksimituen enimmäisaika
nykyisestä 10 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Sen jälkeen tuen tulisi jatkua laskevalla tukitasolla siten,
että toisena vuonna tuki on 75 % maksimituen
tasosta ja kolmantena vuonna 50 % maksimituen tasosta.
20. Työterveydenhuollossa on vahvistettava ennalta
ehkäiseviä toimenpiteitä ja puututtava oikea-aikaisesti
hoitoa ja kuntoutusta vaativiin ongelmiin. Riittävästä
työpaikka- ja täydennyskoulutuksesta on huolehdittava.
Ikääntyvien työntekijöiden erityistarpeet on otettava
huomioon. Työntekijöille on taattava aidot mahdollisuudet
vaikuttaa työnsä sisältöön.
21. Kaikilla yrityksillä tulee
olla samat edellytykset vajaakuntoisten
työllistämiseen. Työllistämistukijärjestelmät
on tältä osin yhtenäistettävä riippumatta yrityksen
statuksesta.
22. Työkunnon tutkimusten määrää on lisättävä
2000:lla. Näin vuositason volyymi olisi yhteensä 8000
työkunnon tutkimusta.
23. Porrastetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.
24. Sosiaali- ja terveysministeriön on selvitettävä luotettavin
tutkimuksin työttömyysturvavuotojen ja -väärinkäytösten
laajuus, työsuojeluvalvonnan mahdollisuudet
puuttua pimeisiin ”työsuhteisiin”, kytkennät
muuhun talousrikollisuuteen ja yhteiskunnalle aiheutuvat
taloudelliset tappiot. Työvoimahallinnon on tehostettava
tällä hetkellä riittämättömiä valvonnallisia
toimenpiteitä. Sisäministeriön laittoman työvoiman
torjuntaryhmän voimavarat on vähintään kaksinkertaistettava
nykyisestä alle 10 henkilöstä.
25. Lisätään työmarkkinatuen saajille tarjottavia toimenpiteitä,
kuten kuntouttavaa työtoimintaa ja koulutusta
sekä velvoitetaan työvoimatoimistot tarjoamaan
kaikille työttömyyden alkuvaiheessa oleville nuorille
työmarkkinatuen saajille yksilöllisesti räätälöityjä toimenpiteitä
työttömyyden katkaisemiseksi. Järjestelmiä
on myös muutettava siten, että kuntien ja myös yksityisten
työnantajien on nykyistä kannattavampaa työllistää
työmarkkinatuen saaja. Tämä ei kuitenkaan saa
merkitä sitä, että valtio siirtää taloudellista vastuutaan
työmarkkinatuen saajista kunnille.
26. Yhteispalvelupisteet on vakinaistettava. Samalla työhallinnon
on yhdessä kuntien ja Kelan kanssa saatava
uudistukseen vauhtia ja korjattava palveluun ja hallinnointiin
liittyvät ilmiselvät puutteet.
27. Kelan rahoittama kokeilu 15-17 –vuotiaiden peruskoulun
jälkeen syrjäytymisvaarassa olevien kuntouttamiseksi
on ulotettava koko maahan ja vakinaistettava.
Ensimmäiseen ammattiin tähtäävää oppisopimuskoulutusta
on lisättävä ja nuorten työpajatoimintaa on
kehitettävä nykyistä tavoitteellisemmaksi ja EU:n sosiaalirahaston
varojen suuntaamista juuri näihin tehtäviin
on lisättävä. Koulupudokkaiden osalta koulukuraattorien
ohjaustehtävää ammattiin on korostettava.
Työvoimatoimistot ja Kela on sidottava ammattiin
ohjaustehtävään mukaan. Näin voidaan pudokkaiden
osalta tehdä vastuullinen kartoitus tarvittavista toimenpiteistä.
28. Kuntouttavan työtoiminnan velvoittavuutta on laajennettava.
Velvoittavuuden ikärajaa on nostettava 30
vuoteen.
29. Velvoitetaan työvoimatoimistot nykyistä tarkemmin
seuraamaan asiakkaiden kanssa hyväksyttyjen työhakusuunnitelmien
todellista noudattamista. Lisätään
työhön osoituksia sekä laajennetaan työhön osoitusten
valikoimaa kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen.
Pidennetään työvoimatoimistojen ja yhteispalvelupisteiden
aukioloaikoja.
30. Työvoiman liikkuvuutta on parannettava pienentämällä
työmatkakulujen verovähennyksen omavastuuta
450 euroon ja nostamalla vähennyksen enimmäismäärää
5500 euroon.
31. Yliopistojen ja korkeakoulujen rahoitusjärjestelmän
uudistamistyö on aloitettava välittömästi nimeämällä
selvityshenkilö.
32. Ulkomaisille soveltuvan koulutuksen opetustarjontaa
lisätään ja ulkomaisille tarkoitettujen tutkijakoulupaikkojen
määrä nostetaan nykyisestä n. 300:sta kolminkertaiseksi
vuosikymmenen loppuun mennessä.
Samassa yhteydessä selvitetään mahdollisuudet jatko-opintojen
ehdottoman lukukausimaksukiellon purkamiseen.
33. Yritysten korkeakouluille tekemien perustutkimuksen
rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausraja
poistetaan.
34. Opintotukea on kehitettävä Kokoomuksen aikaisempien
linjausten mukaisesti täysipäiväisen opiskelun
mahdollistavaksi ja nopeaan valmistumiseen kannustavaksi.
35. Korkein marginaaliveroaste alennetaan 50 %:in asteittain
vuoteen 2008 mennessä.
36. Luodaan Suomelle yksityiskohtainen ja käytännönläheinen
kansallinen maahanmuuttostrategia, joka linjaa
suunnitelmallista avautumista kansantalouden käytettävissä
olevan osaamispohjan laajentamiseksi.
37. Ulkomaisten avainhenkilöiden lähdeverotus säädetään
pysyväksi ja lain sisältämää 24 kuukauden aikarajoitetta
pidennetään. Samalla selvitetään tarve tarkistaa
lain määrittelemää vähimmäispalkkaa ja lähdeveroprosenttia.
Ulkomaalaislakia muutetaan siten, että
työntekijän oleskeluluvasta vapautettujen henkilöiden
perheenjäsenet vapautetaan työlupavelvollisuudesta.
Ulkomaalaisten opiskelijoiden asemaa Suomessa selvittäneen
työryhmän esitykset toteutetaan.
38. Tavoitteeksi asetetaan tutkimus- ja kehitysrahoituksen
osuuden nostaminen 4 %:in bruttokansantuotteesta.
Tähän tavoitteeseen pyritään lisäämällä julkista
t&k-rahoitusta reaalisesti vähintään 5 %:lla vuosittain.
39. Arvioidaan selvityksellä julkisen tutkimusrahoituksen
ja elinkeinotukien tehokkuutta ja vaikuttavuutta,
sekä selvitetään julkisesti rahoitettujen yrityspalveluiden
todellista tarvetta. Laaditaan kansallinen ohjelma
yritysten kehitys- ja rahoituspalveluiden toimivuuden
parantamiseksi, ja selvitetäänOsakeyhtiön tuplaverotuksen valmistellut työryhmä oli Niinistön asettama. Tärkeimmäksi asiantuntijaksi oli hankittu demarien veroprofessori Kari S. Tikka.
Lieneekö Niinistö yhtään ohjeistanut, vai antoiko työryhmälle vapaat kädet suunnitella mieleisensä systeemi? - Otsikossa hymiö
Vanha kokoomuslainen kirjoitti:
Mitä rakentavaa Kokoomus on esittänyt. Nyt
todisteita? Keskusta on täyttänyt lupauksensa ja
toteuttanut asiat, jotka Kokoomus "unohti" 16 vuoden ajan. Nyt faktoja?...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563121Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472891Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521792- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809