Venttilien säätö

valveadjustment

Mitä oireita voisi olla koneessa jossa venttiilejä ei ole säädetty huoltokirjan aikataulussa?

16

6502

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenutmoottorimies

      Venttiilit saattaa alkaa vuotamaan ja käyntiin lähtö huononee tai ei lähde ollenkaan käyntiin, tuurista riippuen, kuinka paljon ne vuotaa. Silloin ei tietysti ole puristusta sylintereissä riittävästi tai ollenkaan riippuen vuodon suuruudesta.

      Jos moottori lähtee kuitenkin käyntiin vuotavilla venttiileillä niin aikanaan ne palaa/kuluu aina vaan huonommiksi ja lopulta moottori ei enään käy.

      Vuotavat venttiilit saa selville parhaiten sylinterien vuotomittauksella, tai tarkistamalla venttiilien välykset tai "kantaako" venttiilit ja suuremmat vuodot kuulee moottoria käsin pyörittäen niin nopeaan kun pystyy ja kuunnellen kuuluuko imu- tai pakosarjasta voimakasta ilman vuotoja "tuhinoita".

      Yleensä vain osa venttiileistä alkaa vuotamaan huolimattoman huollon takia = säätöjen tarkistamattomuuden takia tai säätämättä välyksiä oikeiksi, ja moottori saattaa käydä vain hiukan normaalia huonommin.
      Kyseleppäs lisää ellei nämä tiedot riitä.

      • Kasipyora

        Miten konetta oyöritetään käsin nopeasti ?


      • Kokenutmoottorimies

        Nimi merkki " Kasipyora " kyselee koneen pyörittämistä ?

        Moottoria voit pyörittää ihan miten haluat ja jaksat, kirjoituksessani tarkoitin moottorin pyörivien osien kuten lähinnä kampiakselista pyörittämistä tai siinä kiinni olevista osista pyörittämistä kuten vauhtipyörästä, hihnapyörästä, veivillä pyörittämistä tai jostain muusta kampiakselissa kiinni olevasta osasta pyörittäen, mistä kiinni saat hyvän otteen joko käsin tai jollain työkalulla.

        Kyllä varmaankin löydät sopivan tavan kunhan perehdyt riittävästi moottoreihin ja niiden tekniikkaan, ellet vielä ymmärtänyt edellä kirjoitettuja kysele vaan lisää jospa joku täällä jaksaisi kirjoitella opastusta lisää.


      • käsin.nopeasti
        Kokenutmoottorimies kirjoitti:

        Nimi merkki " Kasipyora " kyselee koneen pyörittämistä ?

        Moottoria voit pyörittää ihan miten haluat ja jaksat, kirjoituksessani tarkoitin moottorin pyörivien osien kuten lähinnä kampiakselista pyörittämistä tai siinä kiinni olevista osista pyörittämistä kuten vauhtipyörästä, hihnapyörästä, veivillä pyörittämistä tai jostain muusta kampiakselissa kiinni olevasta osasta pyörittäen, mistä kiinni saat hyvän otteen joko käsin tai jollain työkalulla.

        Kyllä varmaankin löydät sopivan tavan kunhan perehdyt riittävästi moottoreihin ja niiden tekniikkaan, ellet vielä ymmärtänyt edellä kirjoitettuja kysele vaan lisää jospa joku täällä jaksaisi kirjoitella opastusta lisää.

        Moottoria voi pyörittää käsin ja uskoisin "käsiyöränkin" osaavan tehdä sen. Mutta minäkään en osaa pyörittää käsin nopeasti. En edes jo edesmennyttä Bukhia, jossa sentään veivi oli liki optimaalisella korkeudella ja siinä oli välitystä.


    • Pikkufiskarilla

      Yleensä venttiilien säädöt pysyvät varsin hyvin kohdillaan vakiokoneissa vaikkei niitä säätelisikään. Kisakoneissa tilanne toki on erilainen. Venttiilien säätötarve on ajankohtainen useimmiten lähinnä jos sylinterinkantta on käytetty auki tai jos kanteen tehdään jälkikiristys.

      Nimimerkki "Kokenut moottorimies" kuvaa hyvin tilanteen ja oireet, missä venttiilivälys on liian pieni. Toinen mahdollisuushan on se, että välys on liian suuri, mikä tarkoittaa sitä, että venttiilit eivät aukea riittävästi, minkä seurauksena sylinterin huuhtelu ei ole optimaalinen. Imuventtiilin kyseessä ollen tuoreen polttoaineen ja ilman täytös jää vajaaksi ja pakoventtiilin kyseessä ollen kaikki palanut kaasu ei poistu sylinteristä, mistä syistä tehoa ei saada koneesta suunnitellulla tavalla. Ääritilanteessa tästä saattaa seurata bensiinimoottorissa jälkikäyntiä tai jopa jälkipalamista imusarjassa

      Silloin kun venttiilivälys on reilusti liian pieni, saattaa koneen lämmetessä tulla tilanne, missä venttiili jää kantamaan niin paljon, ettei se sulkeudu ollenkaan ja venttiililautanen nappaa kiinni männän lakeen männän saavuttaessa YKK:n ( yläkuolokohdan ), mikä sitten rikkookin koneen. Näin etenkin uudemmissa ja ekoloogisimmissa koneissa missä puristussuhdetta ja tehoa on nostettu palotilaa pienentämällä sillä ajatuksella, että olematon palotila riittää kunhan venttiilit vaan toimivat suunnitellusti ja menevät kiinni ennen kuin mäntä saavuttaa YKK:n. Jos välys on ollut hieman liian pieni, eivätkä venttiilit sulkeudu, muodostuu karstaa venttiilin lautasen ja istukan väliin ja ajan myötä karstaa tulee niin paljon, että karsta itsessään alkaa kannattelemaan venttiililautasta jolloin kiinninappaamisen hetki sylinterin lakeen lähestyy ja lähestyy. Tämä vaiva kuuluu nakutuksena silloin kun peliä ei vielä ole menetetty.

      Se onko venttiilien säätö nyt jonkun satkun pielessä, se ei mielestäni vakikoneissa nyt ole niin vaarallista etenkään jos välystä on hieman liikaa. Ennemmin kiinnittäisin huomion jakohihnan kuntoon, joskin merikoneissa pitäisin yhtenä valintakriteerinä sitä, jotta jakohihnan asemasta koneessa olisi mieluiten hammasratas- tai jakoketjupohjainen venttiilin ajastus.

      • Joakim1

        Missä koneessa on noin pieni tila venttiilien ja männän välillä? Perinteisesti koneet on jaettu niihin, joissa täysin auki oleva venttiili osuu mäntään sen ollessa ylhäällä, ja niihin joissa näin ei käy. Homma tulee selväksi hihnan tai ketjun pettäessä. Toisista tulee pahaa tuhoa ja toisissa ei tapahdu mitään.

        Nykyaikaisista bensakoneista taitaa kyllä kaikissa tuhoa tulla, mutta silloin siis venttiili on reilusti auki eikä vain millin osia.

        Venttiileitä olen tarkastanut useasta auton moottorista, mönkijästä, purjevenedieseleistä jne. 99% tapauksista ei ole ollut säätötarvetta tai säätötarve on ollut todella minimaalinen. Koskaan ei ole tullut vastaan kantavaa venttiiliä tai huomattavasti ylisuurta välystä. Nykyisten autojeni huolto-ohjelmaan ei edes kuulu venttiilien välysten tarkistus, vaikka niissä ei ole hydraulista säätöä.

        Venttiilien säätötapa on myös oleellinen. Palasäätöinen on vaikea säätää, mutta säätötarve äärimmäisen harvinainen. Ruuvisäädöllä säätötarve voi tulla herkemmin vastaan, mutta säätö on hyvin helppo ja nopea toimenpide. Yleisesti sanoisin, että merimoottoreiden huolto-ohjelmassa venttiilien säätö on usein aivan ylimitoitetun usein.

        Itse en kyllä pelkäisi nykyään jakohihnaa. Omissa autoissa sellainen on ollut muistaaakseeni kaikissa, ainakin toisesta autostani lähtien (vm 1976). Tuosta ensimmäisestä tosin hihna pettikin omaa tyhmyyttäni kun en tiennyt, että sellainenkin pitäisi joskus vaihtaa. Kaksi venttiiliä vääntyi, mutta korjaus oli helpohko, kun oli toinen moottori kansineen. Edellisestä oli mennyt venttiili poikki ilman jakohihnaongelmaa.

        Nykyään jakohihnat kestävät jo käytännössä saman ajan kuin ketjutkin. Tuossakin kohtaa on joissain merimoottoreissa kohtuuttoman tiheitä tarkistus- ja vaihtovälejä autoihin verrattuna.


      • Antilla36

        Olen aina joskus (harvoin) eri mieltä Jokke sun kanssa, mutta nyt sitä olen. Autoissa jakohihnan vaihtoväli on tyypillisesti 60-120tkm tai jos vuodet tulevat täyteen ennen, niin keskimäärin 4v. Meillä on yksi auto hihnalla ja vaihtoväli 120tkm tai 4v. Tuohon on jo kaksi kertaa vaihdettu hihna eli auto on 9v vanha. Kaikissa muissa autoissani, niin entisissä, kuin nykyisissäkin on tai on ollut ketju eikä niitä ole koskaan tarvinnut vaihtaa. Jakoketju kestää muutamaa automerkkiä lukuunottamatta koko moottorin eliniän eli tyypillisesti yli 300tkm. (VAG Groupin TSI moottoreilla jakoketjukaan ei oikein tahdo kestää, mutta se onkin alimitoitettu). Muuten olen Joken kanssa samaa mieltä eli itse olen Perkinsin dieselistä kerran säätänyt venttiilit ja nekin silloin, kun sylinterinkansi oli vaihdettu eli samalla, kun jälkikisristin kannen säädin venttiilit (v.2004). Eli hyvin on pysynyt säädöissä 13 vuotta, tosin voisihan sitä ihan mielenkiinnostaa nuo välykset tarkistaa keväällä.


      • Joakim1
        Antilla36 kirjoitti:

        Olen aina joskus (harvoin) eri mieltä Jokke sun kanssa, mutta nyt sitä olen. Autoissa jakohihnan vaihtoväli on tyypillisesti 60-120tkm tai jos vuodet tulevat täyteen ennen, niin keskimäärin 4v. Meillä on yksi auto hihnalla ja vaihtoväli 120tkm tai 4v. Tuohon on jo kaksi kertaa vaihdettu hihna eli auto on 9v vanha. Kaikissa muissa autoissani, niin entisissä, kuin nykyisissäkin on tai on ollut ketju eikä niitä ole koskaan tarvinnut vaihtaa. Jakoketju kestää muutamaa automerkkiä lukuunottamatta koko moottorin eliniän eli tyypillisesti yli 300tkm. (VAG Groupin TSI moottoreilla jakoketjukaan ei oikein tahdo kestää, mutta se onkin alimitoitettu). Muuten olen Joken kanssa samaa mieltä eli itse olen Perkinsin dieselistä kerran säätänyt venttiilit ja nekin silloin, kun sylinterinkansi oli vaihdettu eli samalla, kun jälkikisristin kannen säädin venttiilit (v.2004). Eli hyvin on pysynyt säädöissä 13 vuotta, tosin voisihan sitä ihan mielenkiinnostaa nuo välykset tarkistaa keväällä.

        60 tkm on nykyaikana todella vähän. Mulla taisi olla 80 tkm 4v -90 autossa ja sen jälkeen 120 tkm 5v. Monessa uudessa on jo jopa 240 tkm. Samoin 4 v on minimi, monessa on jo 10 v. Tässä muutaman auton vaihtovälit: https://www.contitech.de/getmedia/8dfb65b2-a3c9-43b0-a007-3faabfffbaee/PTG8625-DeEnEs-Timing-belt-replacement-intervals.pdf

        Ko. listalla ei ollut kuin yksi 2000-luvulla esitelty automalli, jossa vaihtoväli 60 tkm, muissa 90-240 tkm. Tuossa ainokaisessakin vaihtoväli 90 tkm 2003 jälkeen. 2000-luvun malleissa lyhyin kalenteriaika 5 v.

        120 tkm on tyypillisellä ajolla 3-4000 tuntia eli ikuisuus huviveneessä. Veneessä uskoisin hihnan pääsevän paljon vähemmällä, koska se on puhtaissa oloissa (ei tiepölyä, joka on aiheuttanut Oulussa ennenaikaisia katkeamisia) ja kovissa pakkasissa ei ajeta.

        Ne muutamat reilut 100 tkm ajettua hihnaa, jotka olen vaihtanut, eivät juuri uudesta poikenneet. Tuossa -76 autossa ongelman syyksi paljastui reilusti yli-ikäisen hihnan (ajoin sillä yli 100 tkm edellisten omistajien ajot) lisäksi paljastui hajonnut hihanpyörä. Se oli lasikuituvahvisteista muovia metallikeskiöllä. Keskiö oli löysästi kiinni pyörässä niin, että pyörä pääsi heilumaan. Tämä repi hampaat reunoista irti ja lopulta hihna jäi sutimaan paikalleen kampiakselin pienemmän pyörän kohdalta.


    • valveadjustment

      Kiitos asiallisista vastauksista. Kyseessä siis Perkins 4.236 -74, ajettu yli 5000h enkä tiedä onko venttiileitä säädetty. Koska en ole viimeisen 25 vuoden aikana huomannut eroa käynnistyksessä, enkä käynnissä, jätän venttiilit rauhaan ainakin toistaiseksi.

      • Joakim1

        Tuossa on ruuvisäätö. Tarkistus ja säätö on hyvin helppoa. Miksi et tekisi noilla tunneilla? Manuaalin mukaan säätöväli 90 tkm/2500 tuntia.


    • Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkä mallisissa matkaveneiden moottoreissa on jakohihna?

    • remmivetoja

      uudemmat volvot ja lombardinit ainakin ovat hihnakoneita

      • Joakim1

        Ainakaan pienet Volvo Pentat eivät ole. Esim. D1-13 -> D2-40 nokka-akseli on hammasratasvälitteinen. D3:ssa on nokkahihna. Huoltoväli 8 v tai 1400 tuntia.


      • Joakim1

        Jatketaan vielä: D4 ja D6 nokkaketjulla, D9 rattailla. Nykyiset VP:n bensakoneet taitaa olla kaikki työntötankokoneita, joten nokkahihnoja ei ole. Ketjuja on joissain malleissa.

        Taitaa olla D3 ja MD22 ainoat VP:n nokkahihnakoneet?


    • hihnavolvoja

      volvo d2 55 ja 75 ovat nokkahihnoin. Noissa pienemmissä ei ole Volvoa kuin kyltissa ja pintamaalissa

      • Joakim1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      46
      3159
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2681
    3. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2624
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      111
      2408
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      51
      2183
    6. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      351
      1951
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1586
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      75
      1450
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1278
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      29
      1218
    Aihe