Pörssisalkun lukumääräinen koko

Pörssihai

Morjehdus!

Mitenkä monta firmaa teidän salkustanne löytyy? Itse olen luomassa salkkua, mihin olen ajatellut kerätä 20 eri firman osakkeita. Onko tuo 20 liian suuri määrä vai mikä lie hyvä määrä firmoja? Montako firmaa Sinun salkustasi löytyy?

29

2536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekonahkasalkku

      Ajattele aaltoa, jossa yhdessä paikassa nousee ja toisessa laskee. Sitä se on pörssikurssit. Jos on kova tuuli, se nousee joku paikka rannikolla enemmän.
      Varmaa on myös, että laskeutuu, kun tuuli lakkaa.
      Pörssi on ostojen ja myyntien saldo. Osta oikein ja myy oikein.
      Mitään pitkäikäisiä salkkuja en suosi, koska talous heiluu miten sattuu.
      Parhaiten onkii kai valuuttamarkkinoilla?
      Tekonahkasalkku on muovikassi.
      Pörssisalkku on nykyään muovikassi.

      • Millaisen prosentuaalisen tuoton vuotta kohden olet saavuttanut keskimäärin 5 tai 10 vuoden periodilla?


    • SalkunKokoLukumäärä

      Itselleni on kertynyt vuosien aikana salkkuun 19 firmaa Suomesta OMHX25-ETF yksi (kansainvälisesti sijoittava) osakerahasto. Mielestäni hyvä määrä olisi 10-15 firmaa muutama ETF tai rahasto.

      Rahastoja oli enemmänkin, mutta viime vuonna piti myydä remontin rahoitukseen niitä pois. Olen viime vuosina lisäksi myynyt muutaman firman pois ja muutamaa ostanut pörssistä tai osakeannista. Silppua alkaa olla vähän liikaa, mutta vain kaksi firmaa voisin suoraan myydä pois. Muissa pikkuosuuksissa elää vielä (kohta epätoivoinen) toivo, että kyllä ne vielä ehkä sitten joskus mahdollisesti aikanaan nousevat.

      Yhteenveto: Toisaalta muutama firma on ollut oman arvostukseni mukaan erittäin hyvä sijoitus ja toisaalta muutama firma ei. Loput siltä väliltä. Toivotaan, että omat sijoituksesi onnistuvat.

    • Weizenberg

      Jos ostat osakkeita 20:stä firmasta, tietämättä mitä teet, on kannattavampaa lyödä rahat vaikka nordnetin indeksirahastoon.

      20 osaketta on jo sellainen määrä, että niiden tuotto alkaa seuraamaan indeksiä.

      Jos sen sijaan tiedät mitä olet tekemässä, 6 - 8 eri firman osaketta riittää indeksin lyömiseen.

    • hemmo.2

      Pyrin saamaan riittävän hajautuksen seuraavasti:

      40% Osake-ETF (DXET ja SXR8)
      30% Suorat osakeomistukset, 3 firmaa tutuilta toimialoilta
      10% REIT ETF (VNQ)
      10% OP Maltillinen
      10% Käteinen

    • JoskusVainYksiHyvä

      Paras tuotto on historiallisesti tullut vain yhden yhtiön osakkeilla. Kaikki muu on teoriaa. Pitää tietysti osata valita se oikea yhtiö ja ajoittaa ostot oikeaan aikaan. Tarvittaessa vaihto nopeasti toiseen parempaan yhtiöön.

      • no.niinpä.niin

        Kahvinporoistako katsotaan mikä on oikea valinta vai tarot-korteista?
        Yhteen yhtiöön sitoutuminen koko summalla on riskin ottamista, jossa epäonnistumalla tappio on iso, pahimmillaan sen 100 prosenttia.
        Tuottomahdollisuuskin on iso, mutta riskiin nähden ei tarpeeksi iso.
        Sopii vain kovakalloisimmille spekulanteille.
        Yleensäkin kaikenlaiset "teoretisoinnit" ja niihin viittaaminen on mattimeikäläisille turhaa, koska ennustamisen ollessa mahdotonta kukaan ei voi tietää mitä markkinalla tapahtuu.
        Indeksiä ei voiteta pitkässä juoksussa kuin tuurilla, taidosta puhuminen olisi epärehellistä.


      • FaktatHakusessa
        no.niinpä.niin kirjoitti:

        Kahvinporoistako katsotaan mikä on oikea valinta vai tarot-korteista?
        Yhteen yhtiöön sitoutuminen koko summalla on riskin ottamista, jossa epäonnistumalla tappio on iso, pahimmillaan sen 100 prosenttia.
        Tuottomahdollisuuskin on iso, mutta riskiin nähden ei tarpeeksi iso.
        Sopii vain kovakalloisimmille spekulanteille.
        Yleensäkin kaikenlaiset "teoretisoinnit" ja niihin viittaaminen on mattimeikäläisille turhaa, koska ennustamisen ollessa mahdotonta kukaan ei voi tietää mitä markkinalla tapahtuu.
        Indeksiä ei voiteta pitkässä juoksussa kuin tuurilla, taidosta puhuminen olisi epärehellistä.

        "Indeksiä ei voiteta pitkässä juoksussa kuin tuurilla, taidosta puhuminen olisi epärehellistä."

        Jos et itse osaa, ei se tee muiden osaamisesta tuuria.


      • no.niinpä.niin
        FaktatHakusessa kirjoitti:

        "Indeksiä ei voiteta pitkässä juoksussa kuin tuurilla, taidosta puhuminen olisi epärehellistä."

        Jos et itse osaa, ei se tee muiden osaamisesta tuuria.

        "Jos et itse osaa, ei se tee muiden osaamisesta tuuria."
        Jos itse onnistuessaan luulee osaavansa ei se tee tuurista taitoa, vaan epäonnistumisen mahdollisuudesta entistä isomman liian suurten luulojen hämärtäessä harkintakyvyn.

        Myös alalla sateentekijänä pidetty Warren Buffett, joka onkin kiistatta menestynyt sijoittaja, tunnustaa onnella olleen merkittävä rooli menestyksessään.


      • FaktatHakusessa
        no.niinpä.niin kirjoitti:

        "Jos et itse osaa, ei se tee muiden osaamisesta tuuria."
        Jos itse onnistuessaan luulee osaavansa ei se tee tuurista taitoa, vaan epäonnistumisen mahdollisuudesta entistä isomman liian suurten luulojen hämärtäessä harkintakyvyn.

        Myös alalla sateentekijänä pidetty Warren Buffett, joka onkin kiistatta menestynyt sijoittaja, tunnustaa onnella olleen merkittävä rooli menestyksessään.

        No mikä riittää todisteeksi osaamisesta?
        Kaikki on vain loputonta onnenkantamoista?


      • no.niinpä.niin
        FaktatHakusessa kirjoitti:

        No mikä riittää todisteeksi osaamisesta?
        Kaikki on vain loputonta onnenkantamoista?

        Kymmenien vuosien ajalta vertailuindeksiä parempi riskikorjattu tuotto.

        Nousujaksojen aikana on helppo saada tuottoa ja helpohkoa jopa voittaa indeksikin, mutta useamman syklin yli jatkuva indeksiä parempi tuotto ei olekaan piece of cake.


      • Lulu2
        no.niinpä.niin kirjoitti:

        Kymmenien vuosien ajalta vertailuindeksiä parempi riskikorjattu tuotto.

        Nousujaksojen aikana on helppo saada tuottoa ja helpohkoa jopa voittaa indeksikin, mutta useamman syklin yli jatkuva indeksiä parempi tuotto ei olekaan piece of cake.

        Holdarin on vaikea voittaa indeksiä ellei osta "jatkuvasti".

        Minulla on vajaa parikymmentä osaketta salkussa. Salkku seuraa indeksiä aika tarkasti. Hyvin osuneilla ostoilla pystyn voittamaan indeksin.

        31€ ostetut Orionit on epäonnistunein osto, painoarvo salkussa vain 3%


      • no.niinpä.niin

        "Hyvin osuneilla ostoilla pystyn voittamaan indeksin."
        Asia on juurikin näin.

        Valitettavasti hyvin osuminen on aina vasta jälkikäteen todettavissa, ostettaessahan kohteen arvioiminen on nimenomaan arvioimista, eli ennustamista. Ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, eivätkä "pomminvarmatkaan" analyysit pidä aina.

        Vasta tarpeeksi pitkän aikavälin vertailu indeksiin kertoo kuinka salkku oikeasti pärjäsi.


    • osakenörtti

      Hiukan erilainen lähestymistapa. Salkussa noin 70 yrityksen osakkeita. Seurantalistalla vajaan parisataa. Päämarkkinana pohjoismaat. Joten seurannassa n. 1/5 yrityksistä ja sijoituksia alle 1/10.
      On siis tuokin vain pintaraapaisu kokonaismarkkinaan. Muista maantieteellisista alueista puhumattakaan.

      Kaksi pointtia. Halpakustannuksinen indeksisijoittaminen on järkevää. Indekseihin sisältyvien heikkouksien kuten osinkoamaksamattomien mutta myös tulokseltaan ja kasvultaan ikuisien lupauksien yhtiöiden omistaminen ei ole kuitenkaan mielekästä. Jokin niche-indeksi tai etf tms hoitaa tuollaisen mutta niiden seuraamisesta ei saa kovin helposti mielenkiintoista harrastusta. On varsin toista lukea ns. pääkallonpaikalta tarinaa yrityskohtaisesta tilanteesta raporteista ja julkaisuista.

    • Kjhhhgfdr

      Salkussani on 15 eri yhtiötä. Tykkään kaivella tietoja yhtiöistä ja osavuosikatsaukset on koko homman suola. Veikkasinko oikein ? Missasinko jonkun ? Esim. Finnairi osu mulla hyvin. En päässyt viime vuoden nousuun mutta kun dippasi alle 10€ , tartuin kiinni. Kh 9.05€.
      Ei tästä pääse nauttimaan rahastoissa. Isoja mokia ei ole tullut.

    • salkunkalkun

      Tällä hetkellä 6 firmaa, joista yhden paino huomattava. Siinä on enemmän kiinni kuin muissa yhteensä. Tosin tilannekaan ei ole mielestäni ihan normaali, kun korkeat kurssitasot yhdistetään epävarmoihin, joskin vielä hyviin makrotunnelmiin. Tavallisesti salkussani olisi ehkä muutama firma enemmän ja jakauma hieman tasaisempi.

      Yleisesti ottaen alan kallistua sille kannalle, että kovin laajan hajautuksen sijaan parasta iskeä kunnolla kiinni muutamaan firmaan, jotka tuntee hyvin ja joissa näkee selkeän alennusmyynnin. Jos tällaisia ei jollain hetkellä ole, niin ei pidä käteisen pakottaessa tai tekemisen puutteessa ostaa huonoja / kalliita firmoja, sillä ennemmin tai myöhemmin helmiä tulee eteen, usein yllättävänkin pian.

      Isosti panostettavien firmojen pitää luonnollisesti olla sellaisia, että niissä pääoman pysyvän menetyksen riski (konkurssi tai firman tipahtaminen pahasti kisasta ja arvon jämähtäminen murto-osaan) on minimaalinen. Usein tällöin myös potentiaalinen tuotto on pienempi, mutta varmempi. Kymmenkertaistujia voi etsiä pienellä panoksella harrastuksen vuoksi.

    • Pörssihai

      Kiitoksia mielenkiintoisista ajatuksistanne! Kommenttinne laittaa ajattelemaan ja pohtimaan. Otan mielelläni lisää ajatuksianne pohdittavakseni. Toivottavasti näistä ajatuksista on hyötyä myös mahdollisimman monelle muullekin asiasta kiinnostuneelle!

    • elämme.kovia.aikoja

      Pitkän nousujakson myötä osakesijoittamisesta kiinnostuneiden määrä on lisääntynyt kovasti. Osakesäästäjien jäsenmäärässäkin reipasta kasvua ja myös nuorille perustettu jo oma yhdistyksensä.
      Sitten kun seuraava iso rymähdys tulee (ei siis jos vaan kun) jää nähtäväksi kuinka moni pelkästään nousua nähnyt jaksaa pysyä mukana harrastuksessa läpi laskumyräkän. Laskukauttahan saattaa kestää pitkäänkin.

    • Osaketollo69

      Kymmeniä yrityksiä. Suurin osuus nyt ruotsalainen Investor joka kuin rahasto; se on myös Wärren suurosakas. Sitten niin ikään ruotsalainen Bure Equity. Suomessa suurin osuus on Olvissa, Sitten Huhtamäki jne...
      Tämä on minulle tosi tärkeä harrastus kun on niin paljon aikaa (tosin vielä päivätöissä joten en kaikkiin tilaisuuksiin kerkiä).
      ”Oikea” hajautus olisi kai jotain 10-15 firmaa mikä on hyvä tipsi aloittelijalle!

      • osakenörtti

        Minulla on tällä hetkellä filosofiana olla omistajana kaikissa "järkeviksi" näkemissäni pohjoismaisissa yrityksissä. (järkevä kombinaationa tuloksesta ja siitä maksettavasta hinnasta). Ideana tässä harrastustoiminnan lisäksi se, että etenkin yrityskaupat tuottavat normaalin markkinaan nähden ylituottoa. Tuolloin pitkässä juoksussa pelkkä osallisuus ja läsnäolo tuottaa pienen lisän. Näitä on ollut jo montakin. Axis, Comptel, Avega esimerkiksi.

        Investor on minulla tämän vuodenalun uusi tulokas salkussa. Suurin paino on Nesteellä. Ja seuraavana työnantajayritykseni. Ruotsissa suurin paino G5 Entertainmentissa, tätä olen vapaaehtoisesti nuijinut painoa alas ja realisoinut osin voittoja. Tanskassa SP Group.

        "Järkevien" osakkeiden ostoslistaa olisi varmaan jokin parikymmentä yritystä, ainakin.


      • RahaPuhuu
        osakenörtti kirjoitti:

        Minulla on tällä hetkellä filosofiana olla omistajana kaikissa "järkeviksi" näkemissäni pohjoismaisissa yrityksissä. (järkevä kombinaationa tuloksesta ja siitä maksettavasta hinnasta). Ideana tässä harrastustoiminnan lisäksi se, että etenkin yrityskaupat tuottavat normaalin markkinaan nähden ylituottoa. Tuolloin pitkässä juoksussa pelkkä osallisuus ja läsnäolo tuottaa pienen lisän. Näitä on ollut jo montakin. Axis, Comptel, Avega esimerkiksi.

        Investor on minulla tämän vuodenalun uusi tulokas salkussa. Suurin paino on Nesteellä. Ja seuraavana työnantajayritykseni. Ruotsissa suurin paino G5 Entertainmentissa, tätä olen vapaaehtoisesti nuijinut painoa alas ja realisoinut osin voittoja. Tanskassa SP Group.

        "Järkevien" osakkeiden ostoslistaa olisi varmaan jokin parikymmentä yritystä, ainakin.

        Ja kuinka paljon olet voittanut indeksiä tällä menetelmälläsi, ja kuinka pitkän ajan kuluessa?


      • osakenörtti

        Pääpiirteissään tällä tavoin. Rehellisesti sanottuna en ainakaan toistaiseksi välitä onnistumisista. En pysty sijoittamaan vain edulliseen indeksirahastoon vaikka se on ainut jota neuvoisin vaikkapa omille lapsille.
        aika salkku omxhexcappi
        1 kk.......-8 2
        3 kk........4 5
        1 v...........8 11
        3 v.........46 18
        5 v..... ..128 68
        n.9 v....150 >150

        Kuten kesällä kommentoin ennen Q2:a tiesin että tästä vuodesta tulee verilöyly. Arvostuksissa on paikoin ylilyöntejä. Kanssasijoittajat nousevat junasta pois osassa yrityksiä. Nuo tämän vuoden prosentit antaa jopa turhan ruusuista kuvaa volatiliteetista.
        9:n vuoden eli finanssikriisin jälkeen tuotto on karkea arvio mutta ilmeisesti indeksille lievä hävio. Eli kriisin jälkeistä varovaisuutta. Toisaalta sama varovaisuus voitti indeksin jos otetaan kriisi mukaan.


      • osakenörtti

        Unohtui tärkein kommentti, salkussa siis n. 70 yritystä. Yhdenkään liiketoiminnan tulevaisuudesta en ole huolestunut. Odotan rauhassa Q1:ä.


    • Rtay

      Minulla on jokun 12 firman osakkeita. Kaikista aika hyvä osinkotuotto. Olen hajauttanut salkun sisällön eri toimialoihin ym. Ajattelin nuorempana, että saan lisätuloa vanhempana. Ja homma toimii. Olen aina sijoittanut osingot myös. Yksi vuokrakämppä on myös sikoituksena. Taloutta on kiva seurata ja antaa vastapainoa muulle tekemiselle. Oppirahojakin on tullut maksettua, mutta ihan hyvin voiton puolella. Myisin tai keventäisin salkkua, mutta kun ei ole mistä vähentää. Ollaan tosiaan nousukauden huipulla, että jossain vaiheessa on odotettavissa takapakkia. ( osinkoyhtiöihin sijoittaminen ei ole niin riskipitoista, kuin kasvuyrityksiin. Niitä pitäisi seurata koko ajan samoin kuin teknologiaakin. It kuplassa tuli takapakkia paljonkin, siksi sijoitan aika varman päälle)

    • suhdeluku

      Osakkeita 30% Kiinteistöjä 70% suhteessa arvoihin.

      • Loppuelämäksikäteistä

        Lisäksi käteistä riittävästi.


    • Anonyymi

      10 osaketta aikalailla maksimi mitä kannattaa pitää. Ei ole järkeä jakaa pientä pääomaa moneen osaan.

      • Anonyymi

        Olen aivan eri mieltä.

        10 osakkeen salkku on liian huonosti hajautettu.
        Pitää muistaa se, että edes Helsingin pörssistä kymmenellä osakelajilla ei saa riittävää hajautusta ja Helsingin pörssin valikoima on suppea.
        Riittävän hajautuksen saa vain siten, että sijoittaa myös ulkomaisiin kohteisiin.

        Itselläni on 40 osakelajia eri markkinoilta ja sen lisäksi 6 kustannustehokasta indeksirahastoa.


    • Anonyymi

      Hoidan lähinnä perheen sukulaisten salkkuryhmää

      En jaksa seurata sillä tavalla taloutta kuin ehkä pitäisi, se on aika rasittavaa pidän siksi pientä osakemäärää että ehtii muutenkin nautiskella elämöinnistä

      Tasapainotan kiinteistörahastoilla

      Kauppoja harvoin viime vuonna koronaheilutuksessa enemmän

      Tuotto osakkeissa on tänä vuonna noin 40% poikkeusiso

      Eläkevakuuttaja Kevan sijoitukset tuottivat alkuvuonna yli yhdeksän prosenttia
      Pääomasijoitukset tuottivat yli 20 prosenttia ja noteeratut osakkeet yli 15 prosenttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe