Ajattelin aloittaa pyöräilyn ensi kesänä, ja tavoitteena olisi esimerkiksi ajaa töihin pyörällä auton sijasta. Viime kesänä tuli hiukan jo pyöräiltyä, mutta eihän tuommosella vanhalla ja painavalla kaupunkipyörällä jaksa kovin kauaa leikkiä.
Työmatkani on parikymmentä kilometriä suuntaansa, ja pääsen menemään kokon matkan maantietä pitkin, tai sitten osan matkasta maantietä, ja osan hiekkatietä.
Pituutta löytyy noin 160cm, joten pitää olla pieniä kokoja pyörästä saatavilla. Montaa tonnia en pyörästä ole maksamassa, halpuus on plussaa! Käytettyjäkin olen katsellut, ja sellaista ensisijaisesti olen hankkimassa, ellei löydy halpaa/hyvää tarjousta uudesta.
Kannattaako hybridipyörän hankinta, vai maantiepyörä? Vai joku muu?
https://www.hobbyhall.fi/urheilu/polkupyorat.html tekeekö joillakin noista nyt alennuksessa olevista pyöristä jotain?
Mitä pyörää suosittelette?
30
748
Vastaukset
- Maantiepyöräilijä
Noista alennuspyöristä Jopo on hyvä, mutta ei sovi sinun käyttöösi. Maantiepyörä on noilla spekseillä fiksuin valinta. Edullisen maantiepyörän löytäminen Suomessa ei ole kovin helppoa.
Älä osta mitään tiukkaa kilpapyörää. Se ei ole työmatkalla kiva ajettava. Joku teräsrunkoinen maantiepyörä, jonka geometria ei ole liian agressiivinen ja johon saa tarvittaessa lokarit, on paras valinta.
Eli haussa on jotain tällaista.
https://www.evanscycles.com/genesis-equilibrium-disc-10-2017-road-bike-EV289604
Nyt yhdellä haulla ei tullut halvempia vaihtoehtoja. Koon kanssa pitää olla tarkkana ja pitää käyttää jotain sovitusmetodia joka ottaa huomioon vähintään sekä ajajan pituuden että jalan pituuden. Pyörät joiden väitetään sopivan kovin monen kokoisille kannattaa kiertää kaukaa.- Kilpapyöräilijä
Ihan aluksi potkupyörä on hyvä vaihtoehto. Siitä sitten apupyörälliseen malliin!
- Alkup_maantiepyöräil
Fatbike sopii erinomaisesti ja on oikeastaan ainoa oikea vaihtoehto. Hankinta tehdään asiantuntevassa pyöräliikkeessä asiantuntevan pyörämyyjän opastuksella. Muista valita fatbikesi juurikin oikeaa kokoa olevasta mallistosta, sillä fatbikesi tulee olla tismalleen sinulle oikeaa kokoa.
Maantiepyörät ja Jopot kierrät kaukaa, ne eivät sovellu sinun käyttötarkoituksiisi. - SähköpyöriäSaaHalvalla
Hommaa sähköpyörä.
- Auvo--
Mä nyt edes yritän vastata vähän asiallisesti.
Yksiselitteisen oikeaa ratkaisua tohon ei ole, vaan riippuu aika paljon omista mieltymiksistäsi. Työmatka ei kuitenkaan ole ihan lyhyt, joten ihan millä tahansa Jopolla sitä tuskin viitsii kovin pitkään ajella. (Joo, tiedän, tähän ilmoittautuu kohta joku, joka kuulemma polkee Jopolla 150 kilometrin työmatkat ympärivuotisesti).
Kun kyse on työmatkasta, kannattaa miettiä myös joudutko kuljettamaan mukana jotain tavaraa. Pieni määrä menee repussa, tosin hiostaahan se selkää. Isompi määrä rupeaa sitten edellyttämään jonkinlaisia mahdollisuuksia ladata tavaraa pyörän päälle (sivulaukut, tarakka yms.) Mieltymyskysymyksiä, itse en pidä repusta pyöräillessä.
Hybridi:
Ns. helppo valinta. Sopii kaikkialle jotenkin, mutta ei minnekään ihan optimaalisesti. Pääsääntöisesti mahdollistaa jonkinasteisen tavaran kuljettamisen muuallakin kuin repussa. Pystympi ajoasento on leppoisa, mutta samalla tuottaa ilmanvastusta. Jos päädyt tähän, niin pidä huoli, etteivät osasarjat ole sitä ihan halvinta kuraa. Käytetyissä hybrideissä on muita pyöriä enemmän ns. pommeja, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista huoltoa (poikkeuksiakin tietysti löytyy).
Hybridissä on yksi ansa, johon itsekin olen langennut: Jos/kun oikeasti innostut pyöräilystä, niin puolen vuoden päästä olet taas pyöräkaupoilla ostamassa jotakin muun tyyppistä pyörää.
Maantiepyörä:
Jos aiot pysyä puhtaasti asfaltilla, niin siellä maantiepyörä on paras. Mainitsemallesi hiekkatielle se ei sovi. Ajoasento on yleensä melko sporttinen, joka takaa pienemmän ilmanvastuksen, mutta saattaa vaatia totuttelua ja aiheuttaa kipuja aluksi.. Tavarankuljetusmahdollisuudet rajalliset, tosin kyllä niitäkin ratkaisuja löytyy. Kannattaa myös miettiä kaipaatko lokasuojia (rumathan ne ovat). Maantiepyörästä ei yleensä löydy niille ruuvinreikiä, vaan usein ainoa ratkaisu ovat jotkut pikaklipsuilla kiinnitettävät. Nekään eivät välttämättä mahdu ainakaan eteen.
Maantiepyöriä on yleensä hyvin tarjolla käytettyinä, aktiiviharrastajat ovat vilkkaita pyöränvaihtajia.
Cyclocross:
Tämä voisi olla se, mitä itse eniten suosittelen. Puhtaalle maallikolle näyttää maantiepyörältä, mutta ajoasento usein vähän leppoisempi. Leveämmät haarukat mahdollistavat leveämpien renkaiden käytön, jolloin sopii myös hiekkatielle. Aika usein löytyy myös kiinnityspisteet lokareille ja tarakalle. Tässäkin vaihtoehdossa pidä huolta, että osasarja ei ole halvinta sontaa.
Jos ihan tosissasi alat maantietä hinkkaamaan, niin löydät kyllä itsesi kohta katselemasta maantiepyöriä. Mutta crossarilla voi kyllä hyvin jo heittää lenkkiä ja niitä näkee paljon esim. kuntopyöräilytapahtumissa.
Fatbike:
Täysi huumorivaihtoehto. Ei sovi tuohon käyttöön ollenkaan.
Sähköpyöristä ei ole kokemusta, joten en lähde niitä kommentoimaan. Mainitsit kyllä budjetin rajallisuuden, se ei oikein sovi yhteen sähköfillarin kanssa. - Aloittelen
Kiitoksia vinkistä nimimerkki "Alkup_maantiepyöräil". Fattis kyllä on ollut salainen haave. Tsekkasin noita käytettyjä ja sieltä näkyisi muutama , johon juuri ja juuri budjettini piisaisi. Katsoi, että fateissa on melkeen aina runsaasti kiinnitys pultteja lisävarusteille ja ainakin verkkokaupoista löytyy reilusti lisävarusteita, esim lokarit tarakka ym ym... Yhelle myyjälle soitin, joka on tässä kolmen kymmenen kilsan päässä ja hän antaa myytävän pyöränsä viikonlopuksi koeajoon. Palailen maanataina asiaan.
- Auvo--
Mä nyt jotenkin toivon, että sä vitsailet. Tai no, itsellesihän sä tässä olet pyörää ostamassa, joten osta toki mikä miellyttää.
Mutta jos käyttötarkoitus on työmatkan taittaminen asfaltilla/hiekalla, niin otetaan nyt vaikka lainaus wikipediasta:
"Fatbike on off-road polkupyörä, jossa on ylisuuret renkaat. Pyörän renkat ovat suunniteltu alhaiselle ilmanpaineelle, joka mahdollistaa ajamisen pehmeässä ja epävakaassa maastossa, kuten lumella, hiekalla, suolla tai mudalla."
Kuulostaako ideaaliratkaisulta? - Alkup_maantiepyöräil
Eipä kestä. Pitää muistaa, että Wikipedia ei varmastikkaan ole kokeillut fatbikea noin 1.0 barin rengaspaineilla asfaltilla.
Hieno valinta, usein olen joutunut jopa kieltämään väärän tyyppisen pyörän hankinnan ja ohjeistanut henkilön oikean mallisen ja kokoisen pyörän hankintaan.
Nyt liukkaiden aikana nastarenkaat olisi suositeltavat fatbikeen noin 0.4 barin paineilla, mutta teiden sulattua nastarenkaat pois ja paineet vähintään kiloon ja rullaa hienosti. Jos maastoon tekee mieli matkalla, niin paineita vaan väliaikaisesti alas. - Alkup_maantiepyöräi
Alkup_maantiepyöräil kirjoitti:
Eipä kestä. Pitää muistaa, että Wikipedia ei varmastikkaan ole kokeillut fatbikea noin 1.0 barin rengaspaineilla asfaltilla.
Hieno valinta, usein olen joutunut jopa kieltämään väärän tyyppisen pyörän hankinnan ja ohjeistanut henkilön oikean mallisen ja kokoisen pyörän hankintaan.
Nyt liukkaiden aikana nastarenkaat olisi suositeltavat fatbikeen noin 0.4 barin paineilla, mutta teiden sulattua nastarenkaat pois ja paineet vähintään kiloon ja rullaa hienosti. Jos maastoon tekee mieli matkalla, niin paineita vaan väliaikaisesti alas.Hienoa varastaa toisen nicci ja kirjoitella puuta heinää.
- Pomppukeppi
Alkup_maantiepyöräil kirjoitti:
Eipä kestä. Pitää muistaa, että Wikipedia ei varmastikkaan ole kokeillut fatbikea noin 1.0 barin rengaspaineilla asfaltilla.
Hieno valinta, usein olen joutunut jopa kieltämään väärän tyyppisen pyörän hankinnan ja ohjeistanut henkilön oikean mallisen ja kokoisen pyörän hankintaan.
Nyt liukkaiden aikana nastarenkaat olisi suositeltavat fatbikeen noin 0.4 barin paineilla, mutta teiden sulattua nastarenkaat pois ja paineet vähintään kiloon ja rullaa hienosti. Jos maastoon tekee mieli matkalla, niin paineita vaan väliaikaisesti alas."Pitää muistaa, että Wikipedia ei varmastikkaan ole kokeillut fatbikea noin 1.0 barin rengaspaineilla asfaltilla. "
Vaikka fatbiken saa korkeammilla rengaspaineilla kyllä kulkemaan ihan ok asfaltilla niin herää vain kysymys että miten se on siellä isoine ja painavine renkaineen enää millään tavalla parempi kuin joku muu pyörä?
Kulkeehan se rekka-autokin maaantiellä mutta harva sitä silti ainoaksi autokseen valitsee.
- retropyöräilijä
Cyclocross tai muodikkaasta adventure bike kategoriasta löytynee sopivimmat. Perustason retkipyöräkin voi olla hyvä vaihtoehto, vaikkapa tuollainen.
https://www.evanscycles.com/en-fi/jamis-aurora-2017-touring-bike-EV275262
Suoratankoisista on vaikeampi löytää sopivaa tuolle matkalle, ehkä joku sähköavusteinen.
Omissa ajoissa suoratankoinen on keskinopudessa samalla reitillä 3-5km/h hitaampi käyräsarvista. Minulla suoratankoisella 20km:n matkaan menisi noin tunti, käyräsarvisella taas noin 45min. Edestakaisella matkalla säästyisi 30min aikaa. - Aloittelen
Joku muu ehtikin täällä jo minua leikkiä, en fatbikeä ole hommaamassa.
Päädyin ostamaan cyclocrossin käytettynä, saa nähdä olenko tyytyväinen ostooni. Kyseessä Ridleyn pyörä.- Maantiepyöräilijä
Ridley tekee ihan hyviä cyclocrossareita. Ne sopivat hyvin työmatkakäyttöön. Ovat jonkin verran kovempia ajaa alumiinirunkoisina, kuin teräsrunkoiset maantiepyöräi.
Kannattaa ehkä huollattaa pyörä nyt heti, jos et ostanut sitä joltain pedantilta harrastajalta, joka pitää kalustonsa aina huippukunnossa.
Rengastusta kannattaa miettiä. Joku 28 mm semisliksi menee vielä asfaltilla ja toimii hyvin hiekallakin. Nappularenkaat ovat ikävät asfaltilla. - andystar
erityisen hyvä valinta! belgialainen ridley on cyclo crossareiden edelläkävijä :) itsellä on kolmas ridley menossa ja parasta merkkiä en viitsi huonompiin vaihtaa
- Änkäydyntähänsamaan
Mulla olis kiikarissa hybridipyörä, vähän vanhempi malli. Mites jos tälläisen vaihtaa käyräsarven suoran tilalle, maantierenkaat siihen olikin jo laitettu.. eroaako miten maantiepyörästä tälläinen vaihtoehto? Minulla ajoa on eniten maantiellä, mutta en haluaisi sulkea pois sitä vaihtoehtoa että poikkean hiekkatietä.
- Aupeepe
Tuollaiseen ajoon oikeastaan sopii aloittajankin valitsema fatbike. Fatbikeen soveltuu varsin hyvin käyräsarvi ohjaustangoksi.
- Maantiepyöräilijä
Suoran tangon vaihtaminen käydään tai päinvastoin ei ole taloudellisesti järkevää. Osasarja menee pääosin tai kokonaan uusiksi.
- järkeäpäähän
Käyttöpyöräksi ja työmatka-ajoon ei maantiepyörää missään tapauksessa. Kaikki katukivetysten ja jalkakäytävien ylitykset ja hiekkaiset osuudet ovat hirveitä roadbikelle, se on tarkoitettu vain puhtaalla asfaltilla ajoon.
- Maantiepyöräilijä
Nimimerkki järkeäpäähän ei tunne erilaisia maantiepyöriä kovin hyvin. Maantiepyöriä on hyvin erilaisia, mutta ihan perus maantiepyöräkään ei kavahda hyvin hoidettua hiekkatietä tai mukulakiveäkään.
Paras vaihtoehto on:
- rento geometria
- teräsrunko joka absorboi tärinöitä ja
- vähän leveämpi rengas, esimerkiksi 28 mm.
- EiMullaMuutaa
Kannattais olla työmatkapyörä, missä sähköavustus, niin pääsee hymyhuulin töihin huonollakin kelillä, ja sitten toinen pyörä vapaa-ajalle, esimerkiksi maantiepyörä.
Osta ensin se työmatkapyörä, niin tulet myöhemin ostamaan vapaa-ajan pyörän, kun tulee himo pyöräilyyn. - narskis
Aloittaja on sitä pituutta, jolle ei noin vain löydy täsmälleen sopivaa runkokokoa. Naisten pieni koko tai sitten nuorisokoko. Hiekkatietä ei ihan nakkirenkailla ajella, sellainen 30-40 mm väliltä renkaan leveys.
Itse kokosin poikien Isrera 24 " rengaskoon maaastopyörästä sinkulan talvikäyttöön. Kiekot olen rakentanut itse. Mahdolisimman hyvät ja kevyesti pyörivät navat ,siis kalliit. Poljinkeskiön vaihdoin parempaan ja kevyempään.Siten tietenkin vaihdoin pomppukepin jäykkään teräshaarukkaan.- Maantiepyöräilijä
Hiekkatiellä menee ihan hyvi 23 mm rengaskin, mutta itselläni on 28 mm rengastus pyörässä, jolla olen ajellut retkiä myös hiekkateillä. Retkivarustuksen paino on 15 kg (ilman nesteitä) ja kuski 100 kg. Runko on vähän modattu alumiinicyclocrossari kuitu haarukalla. Retkivarusteet on jaettu tankolaukun ja takasivulaukkujen kesken. Käytetty 28 mm semisliksi on vähintään riittävän leveä.
- ruumiitatulee
Joo, mahdollisimman kevyt hiilikuitua 100 % oleva tiefillari ja lukkopolkimet, sillä on niin haastavaa polkea keskustan ihmisvilinässä ja liikennevaloissa sekä tietyömailla.
- Maantiepyöräilijä
Keskustassa polkeminen ei ole mikään ongelma. Kerron salaisuuden. Jalat saa pienellä sivuttaisliikkeellä irti polkimista.
Asuin joskus Espoossa ja kävin silloin töissä kantakaupungissa maantiepyörällä pari kolme kertaa viikossa. Ei mitään ongelmaa liikenteen suhteen maantiepyörällä.
Suurempi haaste oli suunnitella reitti niin, että menoa haittaavia valoja oli mahdollisimman vähän. Pikkukatuja pääsee usein nopeammin, koska niillä ei ole pyöräteitä eikä valoja.
Sen sijaan huonostihoidetut työmaa-alueet, joilla on nyrkin kokoisia kiviä, kannattaa kiertää kaikilla polkupyörillä.
- Läskikuski_
Ehdottaisin aloittajalle fatbikea, eli suomennettuna läskipyörää.
- sittaristapyora
Ei, ei, ei.
Noin lyhkäsille polkaisuille ehdottomasti BMX! - Sähköavusta_nauttiva
Tyttärelle tietämättämme tuli ostettua joku naistenmallin pyörä, josta meitä kiinnosti vain vaihteiden lukumäärä ja ns kappavaihteen huoltovapaana halusimme. No nyt tytär ei sitä käytä lainkaan, kun joutuu kurottelemaan tangolle... Uskottiin, ett mikä lie ehkä 52 cm runko olis ollu kelpo, mutt ei ollut.
Liikkeessä suoritettu koeistunto ei riittänyt sovitukseksi... Eli rungon mittaa painotan kokeillen proovaamaan, kun et ihan koripalloilijan mitoissa huoju... ;)- Maantiepyöräilijä
Hihasta vedettynä 52 cm runko on about suuruusluokkaa 190 - 195 cm pitkä kuski.
- A.r.beiten
Niin, itsellani on 300 e sinkula ja 2500 e fat bike. Tyomatkaa on vain 5 km, jonka sinkuloin. Paras pyora, jolla olen ajanut 25 km tyomatkaa, oli retkipyora perhossarvilla joka lahti marketista Saksassa 300 ege:lla. Merkki oli Black Shoxx. Osto paikka Markt Kauff. Suomessa oli cylco crossi, joka oli kylla huompi ajettava kuin tuo halpisretkipyora.
Lukemattomat lkerrat roikkui maastopyoralijoita perseessa kun pidin ajovauhtina yli 20 km/h hiekkatiella. Ajelin usein enkkoja toihin mennessa. Viikonloppuisin roikkuivat perseessa: nuo kirotut sunnuntai ajajat. - Maantiepyöräilijä
XXL:ssä on poistomyynnissä hajakokoja hyviä ja halpoja maantiepyöriä. Siis erikseen ne halvat, mutta ei ne hyvätkään paljoa maksa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän381933Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p431496Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61421- 171418
Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,231412Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11385Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis21347Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11290Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21220Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta51207