Pienellä purjeveneellä Välimerelle

Daphnen_vanavedessä

Moi!

Sanokaan, Välimerellä purjehtineet, miten hyvin siellä pärjää pienellä purjeveneellä noin sääolosuhteiden puolesta? Kiinostaisi joku vuosi tehdä muutaman kuukauden reissu ja ajella Euroopan kanavia pitkin Välimerelle (Etelä-Ranskaan) ja purjehtia sieltä vielä Sisiliaan Italian rannikkoa pitkin.

Omaa venettä ei nyt ole, mutta muuten kiinnostaisi H-vene, folkkari tai vastaava n.8m pituinen, Suomen saaristoon ja Saimaalle soveltuva retkivene . Onko pähkähullu idea matkata sellaisella Italiaan ja takaisin?

Yksi reittivaihtoehto kulkee Reiniä/Moselia myöden Saksan läpi. Paljonkohan tuolla pitäisi olla konetehoa, jotta jaksaa kiivetä vastavirtaan ylös. Tai paljonko noiden jokien virtaus on solmuissa? Entä mahtaako 4t-perämoottori kestää tuollaista reissua, vai pitäiskö olla sisäkone (diesel)?

57

5916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Reini voi virrata 5-6 solmua eli en usko perämoottorin riittävän. Mosel, Ranskan kanavat, Saone ja Rhone eivät ole virtauksen kannalta ongelma . 1.6m syväys vanhoilla kanavilla ( Canal del est) jo 10cm liikaa vaikka kartassa niin lukee. Rannikkopurjehdus on toki mahdollinen Välimerelläkin. Corsica- Sardinia - Sicilia-reitti on kesällä ollut niin tuuletonta useamman kerran, että perämoottori voi olla ongelma. Sisilian etelärannikolla on edullisia uusia marinoita, jos tarvitset talvehtimispaikkaa. Tulee hieno reissu. Vstaa aikaa ja taittopyörät mukaan.

    • Daphnen_vanavedessä

      Tuo kanavien mataluus on yksi syy, miksi veneen pitäisi olla melko pieni. Toki pitkäkölinen vene on tässä suhteessa hieman parempi kuin eväkölinen, niissä kun on järjestäen melko pieni syväys. Miinuksena tulee sitten huonommat luovimisominaisuudet.

      5-6 solmua kuulostaa melko kovalta virralta, kun käsittääkseni tuollaisen 8m veneen runkonopeus on luokkaa 6-7 solmua. 1-2 solmun vauhdilla matka saattaa hieman kestää. :)

      Moselille ei pääse kuin Reiniä pitkin. Toinen mahdollinen reitti kulkee sitten Seineä myöden Pariisiin ja sieltä Dijonin ohi Saonelle.

      Tässä hyvä sivusto, josta saa nopeasti hyvän yleiskuvan, millaisia reittejä on tarjolla. Klikkaamalla maata saa esiin sen kulkukelpoiset joet ja kanavat

      http://www.eurocanals.com/Waterways/europecountriesi.html

      • KanavillakinKulkenut

        Tulin muutama vuosi sitten Marseilesta Lyon ja Pariisin kautta LeHavreen 38 jalkaisella 1,9m syväyksellä olevalla veneellä. Kanavien nimellis syvyys oli monin paikoin 1,8m ja käytännössä ilmeisesti hieman vähemmän koska nopeus siellä saatiin 3...4 solumua ja merellä n.6..7 solmua ja puita tuntui olevan kanavien pohjassa aika usein koska ne tuntui veneen kölissä pehmeinä töytäisyinä mutta kaikista pääsi hyvin yli. Virtaukset ei tuolla ollut tosiaan ongelmana kuten
        " seppomartti " kirjoittikin jo.


    • Daphnen_vanavedessä

      Joku pieni moottoripurjehtijakin voisi olla hyvä tämän tyyppiseen matkailuun. Toki huonommat purjehdusominaisuudet, mutta olisi mukavampi asua kanavilla, joita tuollaiseen reissuun mahtuu 3000-4000km.

      • degerö28

        Muistelen että Jommi Öynap purjehti Degerö 28:lla kanavien kautta Välimerelle ja taisi kirjoitella blogia matkastaan. Ehkä siitä on n. 6 vuotta. Löytynee googlaamalla.


      • Daphnen_vanavedessä

        En löytänyt googlella. Jos tiedät linkin, niin laitatko tänne?


      • Finnsteel30
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        En löytänyt googlella. Jos tiedät linkin, niin laitatko tänne?

        Tulin vaimon kanssa Välimereltä kanavia pitkin Itämerelle vuonna 2016. Pienellä, 30 jalkaa , moottoripurjehtijalla. Facebookista löytyy blogi nimellä S/y Maria IV .
        Meillä olisi suunnitelma mennä toisin päin muutaman vuoden päästä Le Havresta Pariisin kautta Välimerelle.


    • SieltäKanaviaTakaisin

      Kysyit " Entä mahtaako 4t-perämoottori kestää tuollaista reissua, vai pitäiskö olla sisäkone (diesel)? "
      Eihän moottori tiedä missä sitä käytetään, kunhan oikein käytät ja huolehdit että se on kunnossa kestää yleensä niin pitkään että siihen kyllästyy ja sama tietysti dieselmoottorin osalta.

      Tietysti perämoottori pitäsi purjeveneessä olla ns. pitkäperäinen että potkuri ei pyöri ilmassa aallokon keikuttaessa venettä ja potkuri pitäsi olla mahdollisimman suurihalkaisijainen niin pito riittäisi paremmin.

      Olen ajanut H-veneellä Helsingistä Turkuun vastatuulessa koko ajan 6 hv. nelitahtisella perämoottorilla ja aikaa meni hieman yli vuorokausi, arvioisin että kyllä tuo mainitsemasi 4hv on liian pieni teholtaan purjeveneen jatkuva käyttöiseksi moottoriksi ja erilaisilla vesi alueilla.

      Tietysti Välimerelläkin kannatta ja on tärkeääkin seurata sääennusteita mahdollisimman tarkoin eikä lähteä kovempiin tuuliin pienellä veneellä ja moottoritehoilla.

      • Daphnen_vanavedessä

        Olet varmaan oikeassa, että perämoottori saattaa olla hieman liian alimitoitettu tuollaiselle reissulle. tai saahan niitäkin toki tehokkaita, mutta taitaa hyötysuhde (kulutus) jäädä aika huonoksi, ellei siihen saa juuri sopivaa potkuria.

        Samoin jäin vielä miettimään, että onkohan H/folkkari kuitenkin sisätiloiltaan liian pieni, jos siinä kaksi ihmistä asustelee useita kuukausia. Ehkä pitäisi kuitenkin olla sen kokoinen, johon saa sekä seisomakorkeuden, että vessan.


      • BavamiesSavo69

        Kyllä kunnon keittiö on myös tarpeen. Suosittelen Bavaria 33:a, se on edullinen vaihtoehto H-veneelle.


      • Daphnen_vanavedessä

        No jo on suositus. :D H-veneellä tai folkkarilla ei ole mitään tekemistä bavarioiden kanssa. Jaa, no, kelluuhan ne kaikki.


      • mietintään_

      • BavaMiesSavosta6978
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        No jo on suositus. :D H-veneellä tai folkkarilla ei ole mitään tekemistä bavarioiden kanssa. Jaa, no, kelluuhan ne kaikki.

        No lähinnä siksi suosittelin kun keskustelu meni jo siihen suuntaan. Aluksi kysyttiin H-veneellä ja perämoottorilla lähdöstä Välimerelle. Kohta joku kertoo että ei perämoottorilla voi pärjätä. Sitten todetaan että kyllä sisäkone on syytä olla, ja kunnon vessa. Ja seisomakorkeus veneessä on pakko olla ja tilaa taittofillareille. Kyllä kunnon pentteri on pakko olla myös noin pitkällä reissulla ja siellä kylmäkoneisto. VHF, AIS, EPIRB, PLB, tutka, pelastulautta, ledisoihdut, tupla-Racorit, aurinkopaneelit, tuuligeneraattori, akkumonitori, Litium-akustot. Ja jos tulee kavereita mukaan niin keula ja perähytti erikseen. Ja kumivene.
        Joten kohta ollaan siinä että 5000 euron H-veneen sijaan sinulle suositellaan Bavaria 33:sta. Näin se täällä Suomi24:ssä menee. Ja kyllä silti on epävarmaa pääseekö näilläkään varusteilla kanavia pitkin Välimerelle. Vai pitäisikö olla suoraan Hallberg-Rassy?


      • Faa

        Tässä kohtaan tulee mieleen seikka että mitä isompi paatti Välimerellä, sama tietenkin muillakin, merillä, niin sen isommat satamamaksut. Säästää sievoisen summan kuukaudessakin jo jos 33 jalan sijaan tyytyy 28 jalkaan. Asumismukavuudeltaan 33 yleensä parempi. Onhan Atlantikin ylitetty muutamaan kertaan alle 30 jalkaisella.


    • Daphnen_vanavedessä

      Sain luettua Toisenkin Göran Schildten kirjan (Toivematka), jossa matkustavat Ranskan jokia kanavia pitkin Välimerelle joskus heti sotien jälkeen (kait 1947). Maailma tuolloin aika erilainen ja mm. Rhõnessa kuulemma pahimmilaan 10-12 solmun virta. Sitten katselin googlemapista, niin kyllä siinä nykyään on onneksi sulut ja kanavat.

      Sitten tutkin hieman tuota karttaa Euroopan vesireiteistä. Sen mukaan Reinin (ja Pohjanmeren) voisi kiertää kulkemalla Belgian ja Hollannin läpi Ranskaan lähelle Pariisia ja sieltä etelään.

      Onko kellään mitään tietoa, mitä tuo kanavamatkailu maksaa? Onko pakollisia kanavamaksuja, yöpymismaksuja yms. polttoaineen ja ruoan lisäksi?

      Kv. huviveneen lupakirja i-merkinnällä (inland waters) ilmeisesti vaaditaan?

      • BavaMiesSavosta6978

      • MotorSailCoastInland

        Kun tuon CEVNI tentin on saanut suoritettua, niin se merkitään sitten Trafissa siihen Kansainväliseen huviveneen kuljettajan kirjaan.
        Jos tuota KVHK kirjaa ei ennestään ole hankkinut, kannattaa ne lisäkirjaimet saada merkityttää samaan aikaan, sillä Trafi veloittaa lisähintaa jokaisesta uudesta merkinnästä.
        Paras reitti tuon kansainvälisen kortin hankintaan, on mennä SPV: n puheille, sillä heillä on ns. pätevyysklikka, jossa määritellään hakijan aikaisemmat meriitit ja he sitten lähettävät hakemuksen Trafiin.
        Kortti ja lasku tulevat melko pian postissa kotiin.


      • seppomartti

        Kanavamatkailu ei ole kallista. Saksassa Mosel- Rein en maksanut mitään. Samoin Hollannissa ei sattunut puukengällä rahaa keräävää kohdalle vaan meni maksuitta. Ranskassa tarvitsee lunastaa ikkunaan näkyville kiinnitettävä lipuke "vignetti", ehkä luokkaa 150 / kk. Nykyhinta selviää Prix de la vignette VHF 2018". VHF on kanavaverkostoa operoiva yhtiö. Marinoissa satamamaksut olivat suomalaisia edullisempia. Ruoka & juoma keskieuroopassa on edullisempaa.


      • Daphnen_vanavedessä

        Sori vähän epäselvä kirjoitus. Mulla on siis tuo kv. huvivenelupakirja, jota varten tentin sen CEVNI-osion. Siitä tuli merkintä "I" kortiin. Kokonaisuudessaan ICS, eli Inland waters (=cevni), Coastal waters, Sailing ship. Itse kortti ei vaatinut kuin rannikkolaivuritutkinnon ja oman selvityksen purjehduskokemuksesta, ja tietty tuon cevni-tentin todistuksen, joka ei siis ole itse korttia varten pakollinen. Ajatukseni oli, että tarvitaanko tuolla muuta? Jostain Ranskan tai Hollannin kanavasäännöistä on liki mahdoton saada selvää, kun ei osaa kieltä.

        Ja yhä tuo kustannustaso kiinnostaa. Jostain luin, että siellä on ilmaisia kanavia, mutta myös jonkinlaista "kuukausikorttia" myydään.

        Ja saakohan yöpyä vapaasti missä vaan, missä ei ole muiden tiellä, vai pitääkö aina mennä johonkin (maksulliseen) laituriin? Ilmeisesti huvialuksilta on yöliikenninti kokonaan kielletty?


      • Daphnen_vanavedessä
        seppomartti kirjoitti:

        Kanavamatkailu ei ole kallista. Saksassa Mosel- Rein en maksanut mitään. Samoin Hollannissa ei sattunut puukengällä rahaa keräävää kohdalle vaan meni maksuitta. Ranskassa tarvitsee lunastaa ikkunaan näkyville kiinnitettävä lipuke "vignetti", ehkä luokkaa 150 / kk. Nykyhinta selviää Prix de la vignette VHF 2018". VHF on kanavaverkostoa operoiva yhtiö. Marinoissa satamamaksut olivat suomalaisia edullisempia. Ruoka & juoma keskieuroopassa on edullisempaa.

        Kiitos vihjeestä. Taitaa olla kuitenkin vnf tuo organisaatio. Ainakin heidän sivuiltaan löytyi pari englannin kielistä pdf:ää (kun klikkaa lipusta). Kuukausikortti Ranskaan näyttää olevan noin 100€ 8m veneeltä.

        http://www.vnf.fr/vnf/content.vnf?action=content&occ_id=35539


      • seppomartti
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        Kiitos vihjeestä. Taitaa olla kuitenkin vnf tuo organisaatio. Ainakin heidän sivuiltaan löytyi pari englannin kielistä pdf:ää (kun klikkaa lipusta). Kuukausikortti Ranskaan näyttää olevan noin 100€ 8m veneeltä.

        http://www.vnf.fr/vnf/content.vnf?action=content&occ_id=35539

        Vnf on oikein ja Vhf pinovirhe. Rankalaisilla kanavilla ei ole yöliikennettä ja aukioloaikojen noudattaminen ei ollut täsmällistä. Jos jäät sulkujen väliselle alueelle, missä ei ole huvivenesatamaa , niin vene laitaan kiinni ja lankkua pitkin maihin. Venesatamiin kannattaa yöpyä kun on mahdollista. Hinnat ovat kohtuullisia ja joskus halpoja mutta usein purjeveneelle matalia. Reinillä on yöliikenne mutten suosittele. Jos hankaluuksia muistelen niin esim seuraavia havaintoja: vastaantuleva proomun sininen levy päivämerkkinä ilmoitti miltä puolelta vastaantulija sivuutetaan, usein päin vastoin kuin oletus. Moselin ja Rhonen sulut ovat jopa parikymmentä m korkeat eli pitkät köydet mukaan. Korkeissa Rhonen suluissa oli korkeuden mukaan säätyvät laivapollarit mutta niin harvassa, että joutui keikkumaan yhdessä kiinni. Tarvitaan miehistöä. Suluissa virtaukset olivat pieniä esim. Göta kanavaan verrattuna. Ranskan puolella asiointi tapahtuu vain ranskaksi. Laitteisto monin paikoin oli aluksen miehistön käytettävissä ja näppärää, että apuja ei juuri tarvitse jos ei small talk kiinnosta kuten pitäisi. Kahden hengen miehistöllä ajoin vanhaa kanavaa ennätyksen 32 sulkua/ vrk klo 9-17 miinus lounastauko. Vastaan tulevat proomut ajavat usein hiljentämättä ja vaarallisen tuntuisesti.. VNF remontoi sesongin aikana eikä ulkopuolella. Kannattaa tarkistaa, ettei aiotulla osuudella ole sulku remontissa. Jouduin kiertämään varsin pitkän lenkin Nancyn seutuvilla. Pätevyyspapereita ei kysellyt kukaan. Kapula -VHF mukaan.


      • KanavillakinKulkenut
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        Sori vähän epäselvä kirjoitus. Mulla on siis tuo kv. huvivenelupakirja, jota varten tentin sen CEVNI-osion. Siitä tuli merkintä "I" kortiin. Kokonaisuudessaan ICS, eli Inland waters (=cevni), Coastal waters, Sailing ship. Itse kortti ei vaatinut kuin rannikkolaivuritutkinnon ja oman selvityksen purjehduskokemuksesta, ja tietty tuon cevni-tentin todistuksen, joka ei siis ole itse korttia varten pakollinen. Ajatukseni oli, että tarvitaanko tuolla muuta? Jostain Ranskan tai Hollannin kanavasäännöistä on liki mahdoton saada selvää, kun ei osaa kieltä.

        Ja yhä tuo kustannustaso kiinnostaa. Jostain luin, että siellä on ilmaisia kanavia, mutta myös jonkinlaista "kuukausikorttia" myydään.

        Ja saakohan yöpyä vapaasti missä vaan, missä ei ole muiden tiellä, vai pitääkö aina mennä johonkin (maksulliseen) laituriin? Ilmeisesti huvialuksilta on yöliikenninti kokonaan kielletty?

        Kuljin Ranskan läpi kanavia pitkin Marseilesta Pariisin kautta LeHavreen v. 2009.
        Silloin oli heillä vaan ohjeena että kanava liikenteen ohjevihko kaikkine opaste valoineen ja merkkeineen piti olla mukana ( muistaakseni suomenkielinen Suomen Purjehdus
        ja Veneily ry:n , CEVNI-opaskirja * (Euroopan sisävesiliikenteen säännöstö) 27,00 € )

        Lisäksi piti ostaa Lyon "kanavatoimistosta" Vignetti elikä tarra 90€ Le Havreen saakka ja voimassa 1kk. Tarran liimausohje oli: hytin oikean puoleiseen takimmaiseen ikkunaan sisäpuolelle ja sitä tarkisteltiin useissa paikoin. Tämä tarrra oli jonkinlainen lupalappu ja maksu kanava liikenteestä koko matkalta.

        Kyllä siellä kielen puolesta pärjäsinkohtuullisesti heikolla Englannilla, suurin osa sulkuvahdeista oli elokuussa nuoria opiskelijoita ja sulut avattiin yleensä Klo.10 ja suljettiin klo. 18 tai 19 aikoihin, jonka jälkeen oli yleensä pakko rantautua ja odotella seuraavaa päivää.

        Joinakin "parhaimpina" päivinä ehti läpi n. 100 sulkua mutta vähimmilään 3.. 5 sulkua, koska niiden välit vaihteli muutamasta 10m ... useisiin kilometreihin.

        Maksullisia satamia/laitureita ei ollut kuin hyvin harvoissa paikoin, ehkä n. 5kpl. samoin suihku ja pesutiloja.

        Yöpymiset oli lähes aina jossain kanavan reunassa kiinni ja kerran tuli ajettua sulkuun sisään illalla mutta klo. oli jo niin paljon että poismeno sulku ei enään auennutkaan ja samoin tulosulkua ei saanut auki peruutttamista varten, tämä tapahtui sellaisessa itse käytettävässä sulussa.

        Yö liikenne oli mahdotonta koska sulkuja ei avattu enään tuon klo. 18 tai 19 jälkeen.

        Polttoainetta kannattanee ottaa aina kun löytyy jakelu asema, koska niitä oli harvoissa paikoin.

        Tuo kysymäsi Belgian ja Hollannin läpi kulku kanavia pitkin lähelle Pariisia on kyllä helppoa ja näkee maasta paljon enemmän kuin Pohjanmerta pitkin eikä tarvitse tuulia kovinkaan paljon varoa. Maksuja siellä ei muistaakseni ollut muuta kuin 4...6€ niihin sulkuvahtien puukenkiin joita he roikottivat kepin nokassa, eikä läheskään joka sulussa.

        Missään EU-maissa ei ole (ollut?) viranomaisilla oikeutta vaatia suomalaisilta mitään "veneajokorttia" tms. koska sitä ei vaaditä meiltä suomessakaan, tämä oli ainakin suomen merenkulku viranomaisen kanta kysyessäni. Saksan kanavilla (sisävesillä) voi olla eri juttu?

        Nimimerkki " seppomartti " oli kirjoittanut oikein hyviä ohjeita noilla kanavilla liikkumiseen.


      • Daphnen_vanavedessä

        Kiitoksi hyvistä kommenteista, alkaa tämä yhtälö hahmottua pikku hiljaa.

        Saksa, Hollanti ja Belgia on mukana, koska ostan luultavasti melko pienen veneen ja sellaisella ei ole kiva lähteä Pohjanmeren tuuliin ja vuorovesiin. Toki on tuollaisella pallokin kierretty, mutta en ole extreme-urheilija. :)

        Perämoottori-ajatuksen olen jo hylännyt, eli jos tuollainen retki joskus toteutuu, niin veneessä pitää olla luotettava meridiesel. Ja sen verran pituutta/voimaa, että saavuttaa jonkun 7 solmun nopeuden tyynellä vedellä. Hitaammalla voi tulla vaikeuksia jokien nousuissa ja manöövereissä virtapaikoissa. Bensa myös ikävän paloarka polttoaine.

        Lupalapuista sen verran, että muistelen CEVNI-kouluttajan maininneen, että Saksassa tuo kv. lupakirja sisävesimerkinnällä on pakollinen. Siksi itse tuon kurssin suoritin, kun oli jo silloin taka-ajatuksissa kanavareissu Eurooppaan. Euroopan sisävedet (joihin Suomen sisävedet eivät kuulu) on kai poikkeus kv. säännöstöön, ja maalla oikeus vaatia sellainen lupa kun näkevät tarpeelliseksi. Perusteluina on kai se, että jokiliikenne poikkeaa niin suuresti meriliikenteestä ja huviveneet voivat aiheuttaa (välillisesti) isoja onnettomuuksia.


      • Daphnen_vanavedessä

        Tästä palvelusta löytyy melko hyvin tietoa ilmaiseksikin. (Kirjat ovat maksullisia ja tilattavissa)

        http://www.european-waterways.eu/e/info/france/canal_de_bourgogne.php

        Esim. tuo Bourgiognen kanava (Pariisista Dijoniin) on vain 1,3m syvä, eli juuri ja juuri folkkarilla pääsisi. Tosin jostain olen lukenut, että 1,9m on se raja, jolla vielä pääsee (jotain reittiä) Euroopan läpi.

        Köyttä kannattanee olla reilusti, että voi tarvittaessa rannalta vetää venettä irti, jos jää johonkin kiini.


      • seppomartti
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        Tästä palvelusta löytyy melko hyvin tietoa ilmaiseksikin. (Kirjat ovat maksullisia ja tilattavissa)

        http://www.european-waterways.eu/e/info/france/canal_de_bourgogne.php

        Esim. tuo Bourgiognen kanava (Pariisista Dijoniin) on vain 1,3m syvä, eli juuri ja juuri folkkarilla pääsisi. Tosin jostain olen lukenut, että 1,9m on se raja, jolla vielä pääsee (jotain reittiä) Euroopan läpi.

        Köyttä kannattanee olla reilusti, että voi tarvittaessa rannalta vetää venettä irti, jos jää johonkin kiini.

        " Tosin jostain olen lukenut, että 1,9m on se raja, jolla vielä pääsee (jotain reittiä) Euroopan läpi."
        En viitsi kaivaa kirjallisuutta esiin mutta muistinvaraisesti Rhone-Saone- Canal du Rhone aux Rhine- Rhein sujuu tuolla syväyksellä. Reinin ja Rhonen väline kanava muistaakseni on kunnostettu pienille laivoille. Laivaliikennettä on myös Reiniltä kanavan kautta Tonavaan, jos on Mustan meren kautta matka itäiselle Välimerelle. Ja kanavaverkosto alkaisi jo Itämereltä, joloin Mittelkanal Saksassa lyhentäisi vastavirtamatkaa Koblenziin.


      • LRC
        KanavillakinKulkenut kirjoitti:

        Kuljin Ranskan läpi kanavia pitkin Marseilesta Pariisin kautta LeHavreen v. 2009.
        Silloin oli heillä vaan ohjeena että kanava liikenteen ohjevihko kaikkine opaste valoineen ja merkkeineen piti olla mukana ( muistaakseni suomenkielinen Suomen Purjehdus
        ja Veneily ry:n , CEVNI-opaskirja * (Euroopan sisävesiliikenteen säännöstö) 27,00 € )

        Lisäksi piti ostaa Lyon "kanavatoimistosta" Vignetti elikä tarra 90€ Le Havreen saakka ja voimassa 1kk. Tarran liimausohje oli: hytin oikean puoleiseen takimmaiseen ikkunaan sisäpuolelle ja sitä tarkisteltiin useissa paikoin. Tämä tarrra oli jonkinlainen lupalappu ja maksu kanava liikenteestä koko matkalta.

        Kyllä siellä kielen puolesta pärjäsinkohtuullisesti heikolla Englannilla, suurin osa sulkuvahdeista oli elokuussa nuoria opiskelijoita ja sulut avattiin yleensä Klo.10 ja suljettiin klo. 18 tai 19 aikoihin, jonka jälkeen oli yleensä pakko rantautua ja odotella seuraavaa päivää.

        Joinakin "parhaimpina" päivinä ehti läpi n. 100 sulkua mutta vähimmilään 3.. 5 sulkua, koska niiden välit vaihteli muutamasta 10m ... useisiin kilometreihin.

        Maksullisia satamia/laitureita ei ollut kuin hyvin harvoissa paikoin, ehkä n. 5kpl. samoin suihku ja pesutiloja.

        Yöpymiset oli lähes aina jossain kanavan reunassa kiinni ja kerran tuli ajettua sulkuun sisään illalla mutta klo. oli jo niin paljon että poismeno sulku ei enään auennutkaan ja samoin tulosulkua ei saanut auki peruutttamista varten, tämä tapahtui sellaisessa itse käytettävässä sulussa.

        Yö liikenne oli mahdotonta koska sulkuja ei avattu enään tuon klo. 18 tai 19 jälkeen.

        Polttoainetta kannattanee ottaa aina kun löytyy jakelu asema, koska niitä oli harvoissa paikoin.

        Tuo kysymäsi Belgian ja Hollannin läpi kulku kanavia pitkin lähelle Pariisia on kyllä helppoa ja näkee maasta paljon enemmän kuin Pohjanmerta pitkin eikä tarvitse tuulia kovinkaan paljon varoa. Maksuja siellä ei muistaakseni ollut muuta kuin 4...6€ niihin sulkuvahtien puukenkiin joita he roikottivat kepin nokassa, eikä läheskään joka sulussa.

        Missään EU-maissa ei ole (ollut?) viranomaisilla oikeutta vaatia suomalaisilta mitään "veneajokorttia" tms. koska sitä ei vaaditä meiltä suomessakaan, tämä oli ainakin suomen merenkulku viranomaisen kanta kysyessäni. Saksan kanavilla (sisävesillä) voi olla eri juttu?

        Nimimerkki " seppomartti " oli kirjoittanut oikein hyviä ohjeita noilla kanavilla liikkumiseen.

        Vaikkei vaadittaisi lupapapereita, niin kyllä suomipojan pitää tietää ja noudattaa sisävesien sääntöjä, jotka poikkeavat monilta osin meriteiden säännöistä tai Suomen sisävesistö säännöistä.

        Lisäksi on kansallisia sääntöjä joita kyllä pitää noudatta jos esim. Ei halua saksalaiselta poliisilta sakkoja kanavalla, kun ei ole tarvittavaa saksan kielistä matskua mukana (ihan sama ymärtääkö Saksaa, pää asia, että matsku on), tietysti tuurilla pärjää, mutta mitä järkeä hangoitella vastaan hankkia ICS/M ja VHF radiohoitajan lupaa / aluksen radiolupa sen kaikille laitteile ja vielä ohjelmoi VHF ATIS numeronsa. Matka sujuu huolettomammin , kun on läpyskät kunnosa ja ei tarvitse riidellä mahdollisesti asiasta viranomaisten kanssa...


      • Inferno_mies

        Ja sitteen jos jotain sattuu eikä paperit ole kunnossa voi tulla kallista. Itse ainakin mielelläni menen sääntöjen mukaan ei tarvii sitten jännittää. Itsellä ei ole tuota I osaa ja ihan mielelläni käyn sen koulutuksen ennen matkalle lähtöä. Samoja ajatuksia on myös itsellä.


      • Anonyymi
        Daphnen_vanavedessä kirjoitti:

        Kiitoksi hyvistä kommenteista, alkaa tämä yhtälö hahmottua pikku hiljaa.

        Saksa, Hollanti ja Belgia on mukana, koska ostan luultavasti melko pienen veneen ja sellaisella ei ole kiva lähteä Pohjanmeren tuuliin ja vuorovesiin. Toki on tuollaisella pallokin kierretty, mutta en ole extreme-urheilija. :)

        Perämoottori-ajatuksen olen jo hylännyt, eli jos tuollainen retki joskus toteutuu, niin veneessä pitää olla luotettava meridiesel. Ja sen verran pituutta/voimaa, että saavuttaa jonkun 7 solmun nopeuden tyynellä vedellä. Hitaammalla voi tulla vaikeuksia jokien nousuissa ja manöövereissä virtapaikoissa. Bensa myös ikävän paloarka polttoaine.

        Lupalapuista sen verran, että muistelen CEVNI-kouluttajan maininneen, että Saksassa tuo kv. lupakirja sisävesimerkinnällä on pakollinen. Siksi itse tuon kurssin suoritin, kun oli jo silloin taka-ajatuksissa kanavareissu Eurooppaan. Euroopan sisävedet (joihin Suomen sisävedet eivät kuulu) on kai poikkeus kv. säännöstöön, ja maalla oikeus vaatia sellainen lupa kun näkevät tarpeelliseksi. Perusteluina on kai se, että jokiliikenne poikkeaa niin suuresti meriliikenteestä ja huviveneet voivat aiheuttaa (välillisesti) isoja onnettomuuksia.

        Ei sitä kukaan kysy ja se on täysin tarpeeton.
        Ei sinne kuitenkaan pidä lähteä jos ei ole riittävää merimiestaitoa,


    • Artina33
    • Pilssirotta

      Kiitos kaikesta hienosta infosta! Ite olen vaimon kanssa matkalla vuoden päästä kanaville. Tällä hetkellä suunnitelmissa on purjehtia ensin Amsterdamiin ja jatkaa sieltä kanavia pitkin Välimerelle.

      Kuinkas paljon tuolla kanavilla lilluu kaikkea koneen jäähdytyksen tukkivaa mömmöä? Veneessäni ei ole tällä hetkellä erillistä jäähdytysveden filtteriä ja pohdin pitäisikö sellainen asentaa.

      • eihaisuakaan

        Kyllä joku suodatin on paikallaan.Monenkokoista kondomia uiskentelee siellä runsain määrin muun saastan lisäksi. Filtteri on oltava helposti puhdistettavaa laatua, koska sitä saa melkein yhtenään olla avaamassa.


      • KanavillakinKulkenut

        Kyllä siellä noilla kanavilla on kaikkea mahdollista vedessä joka saattaa tukkia vedenotot, mutta minulla lienee ollut hyvä tuuri kun 6 viikon matkalla ei kertaakan vedenkierto tukkeutunut, mutta kyllä joku helposti puhdistettava/ avattava suodatin on varmaan hyvä olla olemassa.

        Siellä oli paljon paikallisia rannoilla kalastamassa ja saivatkin jotain säynäjän näköisiä kaloja kertoen syövänsä niitä ?? en kyllä itse tuollaisista vesistä pyydettyä kalaa suomalaisena söisi.


      • viemärimatka

        Täysin viemäreitä kuulemma. mutta joidenkin on nähty jopa uivan niissä.


      • seppomartti
        KanavillakinKulkenut kirjoitti:

        Kyllä siellä noilla kanavilla on kaikkea mahdollista vedessä joka saattaa tukkia vedenotot, mutta minulla lienee ollut hyvä tuuri kun 6 viikon matkalla ei kertaakan vedenkierto tukkeutunut, mutta kyllä joku helposti puhdistettava/ avattava suodatin on varmaan hyvä olla olemassa.

        Siellä oli paljon paikallisia rannoilla kalastamassa ja saivatkin jotain säynäjän näköisiä kaloja kertoen syövänsä niitä ?? en kyllä itse tuollaisista vesistä pyydettyä kalaa suomalaisena söisi.

        Ei minullakaan sattunut mitään vesitukoksia moottorissa. Eikä muovin tai roskan määrä ollut mitenkään tavaton. Saksan joissa oli jo 50v. sitten uintikielto enkä muista nähneeni uimareita. Ranskalaiset onkivat paljon mutta saalis taitaa olla toisarvoinen ja pääasia päästä pois kotoa. Merivesifiltteristä ei taida olla mitään apua jos muovipussi tms tukkii veden tulon. Tukos ei ole filttetissä.


      • LRC
        seppomartti kirjoitti:

        Ei minullakaan sattunut mitään vesitukoksia moottorissa. Eikä muovin tai roskan määrä ollut mitenkään tavaton. Saksan joissa oli jo 50v. sitten uintikielto enkä muista nähneeni uimareita. Ranskalaiset onkivat paljon mutta saalis taitaa olla toisarvoinen ja pääasia päästä pois kotoa. Merivesifiltteristä ei taida olla mitään apua jos muovipussi tms tukkii veden tulon. Tukos ei ole filttetissä.

        Juu muovipussi on pahempi tapaus...

        Itselläni pääkoneen läpiviennissä on ritilä ja koskaan ei ole vesi suodattimesta löytynyt mitään, kop kop kop :)

        Genun jäähdytys läpivienti on ilman ritilää ja sen vesisuodattimesta sitten onkin löytynyt kaloja, ahven ruohoa, paukkuruohoa joka tukki koko letkun läpiviennistä suodattimeen yms. ja noi kalat on usein miten riesana varsinkin ankkurissa ollessa, särrät ovat uteliaita, kun pakoputki on puolen metrin päässä veden alla jäähdytys veden läpiviennistä ja tulevat siihen norkoamaan ja samalla kone imaisee niitä suodattimeen, ei niin kiva operaatio avata suodatinta, kun alkaa kalat hyppimää lattialle ja joukossa tietysti raatoja...


    • Pilssirotta

      Matka lähestyy ja ensi keväällä olisi tarkoitus lähteä!

      Amsterdamissa olisi tarkoitus ottaa masto kannelle ja painella siitä Hollannin, Belgian ja Ranskan läpi Välimerelle. Hollantiin ja Belgiaan ajattelin kuluttaa viikon pari ja tykittää Ranskan läpi kuukaudessa.

      Itseltäni lötyy seuraava opus: http://www.gentlesailing.com/french_canal_routes.htm
      Tämän olen lukenut kannesta kanteen useamman kerran. Kartaksi tuohon löytyy kaveriksi tämä https://www.imray.com/Publications/Bookshop/Reference cards/IM0006/

      Näillä on ollut erittäin hyvä suunnitella reittejä. Lisäksi Navionicsin karttoja on tullut tutkailtua tuntikausia. Mietinkin tässä, että riitäisivätkö noi edellä mainitut kanavamatkaan? Navionicsissä näkyy kaikki sillat ja sulut. Löytyy jopa VHF-kanavat ja puhelinnumerot. Tuossa mainitsemassani opuksessa sanotaan, että pelkällä yleiskartallakin pärjää, toki helpompaa yksityiskohtaisilla kartoilla.

      Mitäs mieltä kokeneemmat täällä ovat. Pärjäänkö noilla vai pitäisikö sijoittaa fluviacarten karttoihin? Navionicsista näyttäisi kuitenkin löytyvän kaikki oleellinen tieto. Lisäksi tietty Google Earth.

      Onko tietoa missä Amsterdamissa on helppo ja halpa kipata masto alas? Onko jossain jotain yleistä mastonosturia tms. mitä voisi lainata?

      Ensiviikolla vene kuiville ja sitten alkaa hirmuinen valmistautuminen tulevaan seikkailuun.

      • Tyrnäväntorpedo

        Tykittää? Käy nyt ensin se ammattikoulu loppuun...


      • SyAurora
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Tykittää? Käy nyt ensin se ammattikoulu loppuun...

        Olet tullut tännekin etsimään ystäviä.


    • Canaldurhone

      90-luvun alussa välimereltä pohjoissaksaan tullessa huomasin Reinin proomujen hinaavan purjeveneitä vastavirtaan. Tämä voisi?? Olla vaihtoehto parin solmun moottoroidulla. Reinin varrella satamiin ajo oli haastavaa koska satama oli ruopattu allas joen sivulla ja aukko altaaseen oli kapea.

      • seppomartti

        Kanavien ja jokien varrelle ruopattujen satamien kulkusyvyys on monimutkainen ymmärtää ja voi vaihdella vesitilanteen mukaan. Saksassa ilmoitetaan syvyys jonkun paikan " Pegel" referenssinä. Käytin Imray kahta kirjaa: Inland Waterways of France ja Inland Waterways of Germany sekä paperista kanavakarttaa ja VNF:n materiaalia. Navionics saattaa olla hyvä, ei tullut juurikaan käytetyksi. Auton gepsi oli hauska seurattava. Kulki joella mutta joka silla kohdalla kehoitus U- käännökseen.
        Maston lasku /nosto onnistunee kaikissa marinoissa henkilökunnan tekemänä. Tuskin itse muttei ole kallista. Käytin Ziudersandia Markenmeerillä. Monnikedam olisi vielä lähempänä Amsterdamia. Itse olen kevättalvella 2019 lähdössä Euroopan läpi pohjoiseen ja aion tutkia mahdollisuuden kuljetuttaa masto rekalla. Masto kannen päällä on hiukan hankala suluissa ja venettä pidemmät osat voivat kolhiintua. Rullalaitteet, valot ja antennit kannattaa poistaa tai suojata. Korkealle nostettu masto häiritsisi vähemmän kannella elämistä mutta tunnelien korkeus siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa. Ulkomuistista ovat 3,50-3.75m.


      • Pilssirotta

        Hienoa, kiitos näistä.

        Onko mitään vinkkiä tohon alkumatkan Maas jokeen? Maastrichtiin näyttäis pääsevän aika nopeesti. Varmaan parissa kolmessa päivässä. Onko jotain hyviä pysähdyspaikka vinkkejä tohon alkupätkälle?


    • joetjakanavat

      Tultiin Välimereltä Travemundeen 2005 ja silloin ei kyllä nähty ainoatakaan matkavenettä proomujjen kylkiin kiinnitettynä. Aikaisemmin niitä on kyllä ollut. Ruopattuihin vierassatamiin meno oli kovassa virrassa haastellista sillä käännös oli 90 astetta ja tuli yht´äkkiä. Asiaa helpotti rantojen numeroidut tolpat joita vastasivat numerot kanaalioppaan kartoissa. Pystyi siten ennakoimaan sisään ajon. Ikimuistoinen reissu; kolmatta sataa sulkua……..

    • sisäveneilijä
      • sisäveneilijä

      • seppomartti

      • Pilssirotta

      • LRC
        Pilssirotta kirjoitti:

        Täältä löytyy kartat sopivasti vielä alennuksessa: https://www.bookharbour.com/charts/leisure-publishers/fluviacarte

        60€ irtoisi kaikki mitä amsterdamista välimerelle tarvitsen. Taidanpa laittaa tilaukseen.

        Kiitos vinkistäsi ostin 8 kirjaa 176£, tarkoitus käväistä ensivuonna kanavilla Ja lähteä pidemmäksi aikaa 2020 -? matkaan

        Tsemppiä ja myötäisiä tuulia suunnitelmille ja matkalle kaikille!


    • onkoATIS

      Oliskohan ennen lähtöä syytä varmistaa VHF:n käyttöön liittyvät CEVNI-vaatimukset? Itse olen liikkunut kanavilla ennen ATIS-järjestelmää (=automaattimen tunnistusjärjestelmä), mutta CEVNI-tentissä tuota kysyttiin. DSC pitää kai kytkeä pois ja tilalle naputellaan koodi eli ensin numero 9 ja sen perään veneen oma MMSI-numero kanava-ajon aikana. Kielin kanavassa ATISta ei käytetä, mutta onko se käytännössä pakollinen Hollannista alkaen Välimerelle asti?

    • SamaaSuunnittelen

      Onko tuon reittivalinnan perusidea siis välttää isoissa vesissä purjehtimista vai kanavaretkeily? Itse suunnittelen myös ei-avomeripaatilla Välimerelle purjehdusta. Kuulostaako huonolta idealta rajoittaa kanavamatkailu Kielin kanavaan ja loppuosa matkasta turvallisissa keleissä, turvallisempia legejä käyttäen merellä. Iso turvaparannus tuohon meren kautta ajamiseen on se, että säätiedot ja ennusteet ovat helposti saatavilla ihan perheveneilijän laitteilla. Biskaijan lahden ylitys sopivassa kelissä ja Välimereen sisäänajo sopivalla hetkellä vuoroveden kanssa lienevät asioita jotka perheveneilijä pystyy tekemään pienemmälläkin paatilla kunhan varmistaa kelin ja virtaukset. Virtaus Välimereen/Välimerestä pitää tarkastaa etukäteen ladatusta taulukosta tai netistä koske se on melkoisen voimakas. VHF ja tabletti/läppäri kytkettynä kännykän jakamaan mobiiliverkkoon auttavat suunnittelussa melkoisesti. Tuo mobiiliverkko on melkoisen hyvin saatavilla EU alueella rannoissa ja rantojen läheisyydessä nimellisellä hinnalla.

      • Ariel371

        Päiväpurjehdukset rannikkoa pitkin menevät pikkuveneellä ihan siinä missä isommallakin. Sääennusteet pitävät hyvin paikkansa ja puhelin toimii kaikkialla rannikolla.

        Perehdy vuorovesiin ja pelkästään hyödynnä niitä, älä aja virtoja vastaan. Jos virta on myötäinen ja aallokko tuulen takia vastainen, aallokosta tulee kiusallisen jyrkkää. Virta-asia selkenee heti Elbellä samantein.
        Katso Hollannin "Staaende maste route" ja hyödynnä se jos keli vaatii.

        Biskajaa ei kannata ajaa suoraan yli jos aikataulu sitä ei vaadi. Biskajan rannikko niin Ranskassa kuin Espanjassakin on oikein mielenkiintoinen.

        Gibraltarinsalmen virta ei ole ollenkaan kova verrattuna Kanaaliin ja Bretagneen. Välimereen ajon ajankohdan päättää tuuli, vain se.

        Voit odottaa keliä vaikka Barbetessa ja tarvittaessa ankkuroitua myöhemmin Tarifan niemen itä-tai länsipuolelle jos homma menee vaikeaksi.

        Viestintätekniikka ei ratkaise paljoakaan. Mulla on pelkkä käsi -VHF, halpa plotteri ja Navionics kännykässä. Muuta en ole kaivannut 4,5 vuoden aikana ja Gibraltarin salmesta olen mennyt läpi tänä aikana 8 kertaa, viimeksi maanantaina.

        Hommaa vaikka edes vanha pilottikirja. Vuorovesiä siitä et näe mutta saat ne plotterista tai kännykän Navionicsista. Kirja auttaa merkittävästi hahmottamaan satamiin ajamisia.

        Paperikarttoja en ole lukenut vuosiin. Yleiskartat ja pilottikirja riittävät. Näin toimiessa pitää toki olla plotterin varalle se kännykkä karttasovelluksen kera.

        Panosta ankkurointijärjestelyihin. Kettinkiä vaikka 35-40m ja päähän Bruce. Ankkuroinnit ovat liki aina hiekkaan.


      • seppomartti
        Ariel371 kirjoitti:

        Päiväpurjehdukset rannikkoa pitkin menevät pikkuveneellä ihan siinä missä isommallakin. Sääennusteet pitävät hyvin paikkansa ja puhelin toimii kaikkialla rannikolla.

        Perehdy vuorovesiin ja pelkästään hyödynnä niitä, älä aja virtoja vastaan. Jos virta on myötäinen ja aallokko tuulen takia vastainen, aallokosta tulee kiusallisen jyrkkää. Virta-asia selkenee heti Elbellä samantein.
        Katso Hollannin "Staaende maste route" ja hyödynnä se jos keli vaatii.

        Biskajaa ei kannata ajaa suoraan yli jos aikataulu sitä ei vaadi. Biskajan rannikko niin Ranskassa kuin Espanjassakin on oikein mielenkiintoinen.

        Gibraltarinsalmen virta ei ole ollenkaan kova verrattuna Kanaaliin ja Bretagneen. Välimereen ajon ajankohdan päättää tuuli, vain se.

        Voit odottaa keliä vaikka Barbetessa ja tarvittaessa ankkuroitua myöhemmin Tarifan niemen itä-tai länsipuolelle jos homma menee vaikeaksi.

        Viestintätekniikka ei ratkaise paljoakaan. Mulla on pelkkä käsi -VHF, halpa plotteri ja Navionics kännykässä. Muuta en ole kaivannut 4,5 vuoden aikana ja Gibraltarin salmesta olen mennyt läpi tänä aikana 8 kertaa, viimeksi maanantaina.

        Hommaa vaikka edes vanha pilottikirja. Vuorovesiä siitä et näe mutta saat ne plotterista tai kännykän Navionicsista. Kirja auttaa merkittävästi hahmottamaan satamiin ajamisia.

        Paperikarttoja en ole lukenut vuosiin. Yleiskartat ja pilottikirja riittävät. Näin toimiessa pitää toki olla plotterin varalle se kännykkä karttasovelluksen kera.

        Panosta ankkurointijärjestelyihin. Kettinkiä vaikka 35-40m ja päähän Bruce. Ankkuroinnit ovat liki aina hiekkaan.

        "Gibraltarinsalmen virta ei ole ollenkaan kova verrattuna Kanaaliin ja Bretagneen. Välimereen ajon ajankohdan päättää tuuli, vain se. " . Näin juuri melkein aina.
        Monia kertoja läpi ajaneena en ole koskaan katsonut vuoroveden suuntaa tai nopeutta. Keskimäärin vesi virtaa Välimerelle Atlantilta vaikka suurien jokien perusteella luulisi päin vastoin. Salmessa on usein erikoinen tuuli, saksaksi Dueseneffekt eli suihkuvirtaus, mikä termi suomeksi on aivan muuta. Korkeat rannat kiihdyttävät tuulen, mikä ei jatku sataa mailia. Myötäiseen pääsee pelkällä genoalla 10-12 s ja vastaiseen ei pääse ehkä salmesta läpi. Kerran urheilumielessä luovin Tarifan ja Tangerin välissä koko yön, muistaakseni 105 mailia, ennen kuin helpotti ja pääsin Atlantille. Rannan läheisyydessä moottorilla selviää vastavirrasta ja vastatuulesta paremmin.
        Bruce on keskinkertainen ja 35-40m on Välimerellä alakanttiin. Ankkurointisyvyys oisi max 5-6m, mikä aina ei ole mahdollista.
        Biskajan myrskytodennäköisyys kesällä on muistaakseni 2%., pahasta maineesta huolimatta.
        Kanavamatkailussa on oma viehätyksensä. Luultavasti pistän jälleen kukka-amppelit roikkumaan ja yrtit kasvamaan. Taittopyörät kannelle ja pahin kiire pois.
        Tarkennus aikaisempiin: Vaikka max alituskorkeus yleisimmin Ranskassa on 3.5m niin Paris- Dijon-Rhone (Canal de Burgoucne) on ollut vain 1,4 syvä ja 3.4 max korkeus. Täytyisi tarkistaa, onko ruopattu.


      • SamaaSuunnittelen

        "Gibraltarinsalmen virta ei ole ollenkaan kova verrattuna Kanaaliin ja Bretagneen. Välimereen ajon ajankohdan päättää tuuli, vain se. "
        Olen ajanut vain kerran ulos Välimerestä. Moottorivene 23metriä terästä, todella paljon tehoa, uppoumarunko ja tonneja hemmetisti. Katselimme vuorovesitaulukkoa Gibraltarilla ja valitsimme parhaan ajan. Olimme kuitenkin ulosajossa lähtöhässäkän takia pari tuntia myöhässä. Vastaantuleva virta oli todella voimakas ja sai tehdä melkoisesti töitä, että pääsimme Atlantin puolelle. Tuuli oli merkityksettömän pieni. Ainakin omalla kokemuksella virtaus oli siis kova.


    • Pilssirotta

      Mitenkä paljon muuten kannatte paperikarttoja mukananne? Itselläni on normaalisti jonkunlaiset paperikartat purjehdusalueesta mukana. Lähinnä yleiskartat ja tarkemat kartat tästä läheltä. Itämeren kierroilla ei ole ollut kun pari yleiskarttaa mukana. Käytännössä näitä ei tule ikinä käytettyä ja ovatkin lähinnä vain viimeinen hätävara.

      Mietinkin, että riittäisiköhän reissulle pelkät elektroniset kartat? Mukana kulkee kuitenkin tabletti (plotterina), kaksi läppäriä ja kolme kännykkää. Kaikissa on gepsit ja navigaatiosovellukset sisällä.

      Tuntuu vähän rahan haaskaukselta ostaa monella sadalla eurolla karttoja, joita ei ikinä käytä. Tietty voisi ostaa vaikka vain muutaman yleiskartan. Imrayn karttoja tarvitsin näin kolme, joka ei rahallisesti olisi kovin suuri investointi.

      • seppomartti

        Karttavarustuksesi on riittävä. Paperiset yleiskartat ja joistakin kohteista kuten Gibraltarista, Messinan salmesta tai Karibian saarista on ollut mukana käsigepsien lisäksi, " varmuuden vuoksi". 12v sitten käytin viimeksi paperikarttaa, paitsi harjoituksen vuoksi harvakseltaan,. Kartanluku rappeutuu, ellei sitä ylläpidetä. Elektroniset kartat ja gps ovat niin helppoja, ettei muuta tule käytetyksi. Voiko sitä enäänavigoimiseksi kutsuakaan?. Kaksi täysin erillistä elektronista systeemiä on minimivaatimus.


      • Pilssirotta

        Kaivoin esiin joskus vuosia sitten lataamani BSB/kap formaatissa olevat kartat. Nämä siis skannattuja karttoja, jotka toimivat vaikka OpenCPN ohjelmalla. Koko maailma kartat vievät n. 80 gigaa. Tätä on joskus saanut latailla melko kauan

        Libbsb ohjelmalla sain ne muutettua takaisin kuviksi, joista sitten valitsin tarvitsemani kartat.

        Posterazor ohjelmalla sain kuvat pilpottua niin, että voin tulostaa täysikokoisia karttoja tavallisella tulostumella A4 kokoissa paloissa. Tulostuksen jälkeen kartta pitää tietenkin teipata kasaan.

        Käytin koemielessä tavallista mustavalkolaseria ja olin yllättynyt kuinka hyviä karttoja onnistuin tekemään. Taidanpa lainata työpaikkani värilaseria ja tulostella kaikki tarvitsemani kartat.

        Nämä voi sitten taitella kätevästi A4 kokoiseksi nipuksi ja varastoida johonkin vesitiiviiseen paikkaan.

        Näin saan kätevästi itselleni ilmaiseksi hätävara kartat.


      • seppomartti
        Pilssirotta kirjoitti:

        Kaivoin esiin joskus vuosia sitten lataamani BSB/kap formaatissa olevat kartat. Nämä siis skannattuja karttoja, jotka toimivat vaikka OpenCPN ohjelmalla. Koko maailma kartat vievät n. 80 gigaa. Tätä on joskus saanut latailla melko kauan

        Libbsb ohjelmalla sain ne muutettua takaisin kuviksi, joista sitten valitsin tarvitsemani kartat.

        Posterazor ohjelmalla sain kuvat pilpottua niin, että voin tulostaa täysikokoisia karttoja tavallisella tulostumella A4 kokoissa paloissa. Tulostuksen jälkeen kartta pitää tietenkin teipata kasaan.

        Käytin koemielessä tavallista mustavalkolaseria ja olin yllättynyt kuinka hyviä karttoja onnistuin tekemään. Taidanpa lainata työpaikkani värilaseria ja tulostella kaikki tarvitsemani kartat.

        Nämä voi sitten taitella kätevästi A4 kokoiseksi nipuksi ja varastoida johonkin vesitiiviiseen paikkaan.

        Näin saan kätevästi itselleni ilmaiseksi hätävara kartat.

        Kuulostaa hyvältä. Minulla on varmistuksena ollut Tsunamis ja Open CPN " Lähes koko maailman" kartat vettä ja iskuja paremmin kestävillä 2kpl Toughbook läppäreitä. Käytössä olevat kartat olen katsonut kahdelta tabletilta ja plotterista. Paperikarttoja kertyy Välimeri - Eurooppa- Karbia välille niin paljon, ettei mahdu minnekään vaan joutuu rajoittamaan. Kulloisenkin alueen kartat karttapöytään. Muut olen säilönyt bunkan patjan alle. Sinne ne ovat jääneetkin ilman käyttöä. Ehkä joku on miettinyt paremman paperikarttojen säilytyksen. Tai hyljännyt ne kokonaan.


    • kopioita

      Me kopioitiin toisiltamme satamissa…. 90- luvulla….

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe