Piispan avioero

Ravenclaw

Turun arkkihiippakunnan piispa Ilkka Kantola on ilmoittanut ottavansa avioeron, koska on pettänyt vaimoaan usean vuoden ajan. Piispalla on ollut suhde naispappiin.

Nähtävästi kirkon miehet ja naiset eivät ole sen kummempia ihmisiä, eikä heidän uskonsa näytä vaikuttavan heidän käyttäytymiseensä sen kummemmin. Onko tällainen kirkon edustaja uskottava oman työnsä kannalta?

202

47356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse lähtenyt,petetty-pettäjä.

tuo on sitä vastuun ottamista,että lähtee itse pois jos on pettänyt.Aina kun se ei johdu siitä vaikka toinen antasikin anteeksi,kaikista suurin syy on voiko itselleen antaa anteeksi.

• pettäneensä

minusta se ehkä on hyvä että toinen tietää ja tunnustaa pettäneensä.

• kissafani-82

Kyllä hän oikein teki, kun jätti vaimonsa pettämisen takia...pettäminenhän on yksi suurimmista synneistä mitä avioliitossa voi tehdä. Piispan olisi pitänyt vain erota silloin jo kun aloitti pettämisen, eikä nyt pitkän miettimisen jälkeen.

• KMT

Vastuun käsite voidaan määritella monella tavalla, samoin tekopyhyys ja kaksinaismoraali. Onko moraalisempaa tuottaa toiselle ahdistusta ensin pettämällä ja vielä lisää jättämällä, kuin petettyään katua, saada anteeksi ja yrittää tuottaa jatkossa toiselle mahdollisimman paljon hyvää mieltä - tai ainakin entistä vähemmän pahaa?

• ateisti-45
        kissafani-82 kirjoitti:

Kyllä hän oikein teki, kun jätti vaimonsa pettämisen takia...pettäminenhän on yksi suurimmista synneistä mitä avioliitossa voi tehdä. Piispan olisi pitänyt vain erota silloin jo kun aloitti pettämisen, eikä nyt pitkän miettimisen jälkeen.

että ensin pettää ja kun jää kiinni jättää?

• kissafani-82
        ateisti-45 kirjoitti:

että ensin pettää ja kun jää kiinni jättää?

Väännän nyt rautalangasta mitä tarkoitin lauseella: "Piispan olisi pitänyt vain erota silloin jo kun aloitti pettämisen, eikä nyt pitkän miettimisen jälkeen."

Tarkoitin, että piispan olisi pitänyt jättää vaimonsa heti eikä monen vuoden pettämisen jälkeen...en hyväksy ittekkää sitä, että pettää eka monta vuotta ja sitte ku jää kiinni, niin jättää vasta sitte!!!
        Sitä tarkootin tuolla lauseella jonka liitin omasta jutustani.
        Ymmärsitkö?
        On niin vaikeeta kirjottaa keskustelupalstaan niin, että kaikki ymmärtää mitä tarkoitan.

• www.eroakirkosta.fi NYT
        pettäneensä kirjoitti:

minusta se ehkä on hyvä että toinen tietää ja tunnustaa pettäneensä.

eikä huomenna!

• edellisen linkin kirjoittaj...
        www.eroakirkosta.fi NYT kirjoitti:

eikä huomenna!

jolla ei ole tarjottavanaan mitään muuta kuin itserakkaus niihin euroihin jotka kirkollisverolla säästää. Niillä rahoilla tehdään tosi arvokasta työtä jota kannattaa tukea vaikka vain kannatusmielessä. Mitä hyvää eroa-sivujen tekijät tarjoavat? Eivät yhtään mitään, pelkkää t y y y h j ä ä ä !

• Nimetön
        edellisen linkin kirjoittaj... kirjoitti:

jolla ei ole tarjottavanaan mitään muuta kuin itserakkaus niihin euroihin jotka kirkollisverolla säästää. Niillä rahoilla tehdään tosi arvokasta työtä jota kannattaa tukea vaikka vain kannatusmielessä. Mitä hyvää eroa-sivujen tekijät tarjoavat? Eivät yhtään mitään, pelkkää t y y y h j ä ä ä !

Voit vaikka tukea kirkollisveron poistumisen seurauksena säästämilläsi euroilla vanhoillislessujen suviseuratoimintaa.

• näinvaanon
        Nimetön kirjoitti:

Voit vaikka tukea kirkollisveron poistumisen seurauksena säästämilläsi euroilla vanhoillislessujen suviseuratoimintaa.

Eihän tuo teko (pettäminen) ollut oikein, mutta ihminenhän piispakin on ja itse sitä pitää päättää mitä tekee ja mitä ei ja kantaa vastuu omista teoistaan. Ei Jumala piispaakaan estä tekemästä väärin jos piispa niin päättää tehdä.

• Asiaa harkinnut
        kissafani-82 kirjoitti:

Eroaminen on yhtä suuri rikos kuin murha. siinähän hylätään toinen.

• 4 vaimoa mullekin
        näinvaanon kirjoitti:

Eihän tuo teko (pettäminen) ollut oikein, mutta ihminenhän piispakin on ja itse sitä pitää päättää mitä tekee ja mitä ei ja kantaa vastuu omista teoistaan. Ei Jumala piispaakaan estä tekemästä väärin jos piispa niin päättää tehdä.

Kun kerran islamilaisilla johtajilla, sulttaaneillakin on haaremeita, niin onhan se oikeus ja kohtuus, että korkeat hengelliset johtajamme piispat saavat naispapeista itselleen jalkavaimojen haaremeita.

Eihän se tavallisille rivimiespapeille tietenkään sovi, mutta kelpaavathan he sentään jalojen piispojen aisankannattajiksi.

• Paavikaan ei ole jumala
        Nimetön kirjoitti:

asioista median välittämää enempää ( siis ei mitään ), en voi ottaa ko. tapaukseen muuta kantaa, kuin: Pappi on ihminen, ihminen voi ja saa erehtyä. Jokaisen on itse omattava moraali ja toimittava sen mukaan.(Siis oman moraalin - ja se se onkin laaja käsite).
        Tämän jälkeen jokaisen on tehtävä oma, itselle perusteltu, ratkaisu. Piispa teki näin. Kunnioitan piispan tekoa, se ( virastaero )on ihan muuta kuin esimerkiksi poliitikkojen ratkaisut.
        Avioerokin olkoon piispalle perusteellisen ja kiihkottoman pohdiskelun jälkeinen sallittu ratkaisu.

• ajattelen

Omatunto syyttää...jos ei heti onnenhuumassa, niin jossakin vaiheessa kyllä!

• heh

kyllä olen samaa mieltä on hyvä et pettäjä osapuoli lähtee taakseen vahtaamatta ei se sitä ammattia katso jos on pettäjä luonne niin on.

• Vankku

niin!

• *swan

Aivan ovathan hekin ihmisiä! Hekin tekevät virheitä! Kukaan ei ole täydellinen.

• toinen nainen

itselläni on ollut jo 2 vuotta suhde kirkon tehtävissä toimivaan mieheen. hän on naimisissa minä en..ihmisiä ne on "uskovaisetki"

• suhteen vaalija
        toinen nainen kirjoitti:

itselläni on ollut jo 2 vuotta suhde kirkon tehtävissä toimivaan mieheen. hän on naimisissa minä en..ihmisiä ne on "uskovaisetki"

Pettämistä, ei mielestäni kenenkään tarvitse tai tule hyväksyä, oli sitten kirkon tai jonkin muun sortin mies/nainen sitten miten tahansa. Minusta pettäminen ei mene ihmisyyden piikkiin...Himot ja halut on osattava hillitä! Pettäminen on petosta niin itseeän kuin kaikkiamuitakin siihen liittyviä osapuolia kohtaan... Häpeäisin tunnustaa ääneen olevani jonkun toinen, Hyi! Ja vielä tietoisesti. Oikein puistattaa... Valitettavaa, mutta nykypäivää.... YÄK

• Hanna

Minusta piispa antaa hyvän mallin toisille papeille ja uskoville, jotka pitävät syrjähyppynsä salassa. Olisi hyvä, että uskovat lopettaisivat kaksinaamaisen elämän ja olisivat yhtä rehellisiä ihmisiä kuin me muutkin.
      Uskovaisten kaksinaamaisuus on niin ällöttävää. Ne tuomitsee seksin puheissaan, mutta itse harrastavat sitä salassa toisten tietämättä, vaikka kuin (olen ollut rakkaussuhteessa vl-uskovan kanssa, jolla on vaimo ja lapsia). Ne tuomitsee homojakin puheissaan, mutta itse harrastavat homoseksiä salassa toisten tietämättä (no tästäkin tiedän tapauksia).

Miksi uskovat saa elää kaksinaamaisesti, valehdella toisille ja näytellä vaan jotakin muuta kuin mitä ne oikeasti on? Eikö niillä ole mitään moraalia ja etiikkaa?

Minusta piispa teki upean teon, kun lopetti kaksinaamaisen elämänsä. Jos Jumala olisi olemassa, niin toi piispa sinne taivaaseen pääsisi, mutta noi kaksinaamaiset uskovat ei sinne pääsisi.

Hyvä piispa. Harvinaislaatuista rehellisyyttä uskovalta. Uskovat eivät ole rehellisiä yleensä, vaan kaksinaamaisia.

• ihminen

Uskovakin on ihminen omine vajavaisuuksineen.
        jokainen uskossa elävä tietää oikean ja väärän
        eron ja on synneistänsä jumalan edessä vastuussa.
        Monet ovat kuitenkin joutuneet sielunvihollisen
        uhreiksi ja etääntyneet jumalasta.
        Taitaa kuitenkin olla papit usein "leipä pappeja",se on heille vain työ eikä kutsumus.
        jos ihminen tulee uskoon ja saa jumalan armosta olla lähellä kristusta hän voi vapautua sielunvihollisen orjuudesta (synneistä),joita tässä maallisessa maailmassa riittää.
        Käänny sinäkin ,rakas ystäväni Hanna jeesuksen puoleen ,niin koet jotain mitä mitkään maalliset
        ilot eivät voi voittaa.
        Tiedän tämän koska olen sen itse kokenut,
        kaikki saatanan metkut kokeillut mutta
        niistä jeesuksen kautta pelastunut .
        koin silloin armon ja rauhan sydämmessäni!
        Sain takaisin perheeni ja elämän.
        jeesus rakastaa sinuakin, Hanna.

• Ei kaksinaamainen uskova

Hyvä Hanna, kyllä Jumala on ja kaikki uskovaiset eivät ole kaksinaamaisia. Itse tuomitsen piispa Kantolan teon, en häntä itseään. Pettäminen on syntiä. Minäkin olen pettänyt, ihminen kun olen, mutta saanut syntini anteeksi, kun olen sitä pyytänyt. On rehellisiäkin uskovia, kaikki eivät ole kaksinaamaisia.

Siksi Jumala antoi Jeesuksen kuolla ristillä, että me saisimme pettämisemme anteeksi, uskovat tai ei-uskovat.

• tiina

sanoit,että piispa joka tunnusti pettäneensä, pääsee taivaaseen, mutta kaksinaismoralistiset uskovat eivät. Herää! TAivaaseen ei pääse hyvillä teoilla(jos pettämisen paljastaminen on mielestäsi hyvä teko)
        Kukaan ei pääse taivaaseen omin voimin. Ainoastaan uskomalla että Jeesus on juuri minun syntini lunastanut ristillä ja uskomalla sen henk.kohtaisesti todeksi.
        Me kaikki olemme niitä syntisiä, piispat siinä missä muutkin. Jumala tietää, ettemme kykene synnittömään elämään. Siks hän tuli itse maailmaan Jeesuksena ja kärsi sen rangaistuksen ,joka me ansaitaan teoistamme.
        Uskovaisen ja eiuskovan ero on siinä, että kun kuolema tulee, niin uskova on ottanut Jeesuksen työn vastaan ja kun syntejämme tarkastellaan, Jumala katsoo meitä "Jeesuksen sovitustyön läpi" eikä näe syntejämme, koska ne on Jeesuksen verellä poispestyt.
        eiuskova sen sijaan joutuu itse vastaamaan synneistään viimeistään lopussa.
        Silti uskova ei itsessään ole sen parempi, vaan Jeesus on se joka sen eron tekee.

Ja kyllä niitä uskovia on paljon ,jotka koittavat elää parhaansa mukaan niin synnittömästi kuin pystyvät,mutta tietenkään kukaan ei voi olla täydellisen synnitön.(paitsi Jeesus-Jumala)

Se joka on itse synnitön,heittäköön ensimmäisen kiven, opettaa Jeesus.

joh.10:
        9. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.

• Ihmettelevä

Piispan vaimo onkin varmaan mielissään kun ensin petetään ja sen päälle vielä jätetään ja samalla kerrotaan kaikki julkisesti, niin että nöyryytys on mahdollisimman suuri. Ja täällä kiitellään että oikein teki...? Yleensähän tällaisisssa tapauksissa miehestä käytetään ilmaisua "sika" - ja veikkaisin että vahvempiakin sanoja saattaa sinkoilla.

Siis kertauksen vuoksi:
        1. mies pettää vaimoaan pitkään
        2. mies jättää vaimonsa
        3. mies kertoo julkisesti koko stoorin
        4. mies saa kiitosta että oikein teki!

Hyvä mies! Tottakai!

Tai sitten ei.

Miettikääpä nyt hetki asiaa...

Mitähän mieltä jätetty mahtaa olla...?

Vaikka nimimerkistä ei voi tietää onko kirjoittaja nainen, niin kyllä tässä haisee vahvasti naisen logiikka...

------

Mitä tulee alkuperäiseen keskustelun aloittaneeseen kysymykseen

"Onko tällainen kirkon edustaja uskottava oman työnsä kannalta?"

niin eihän se ole - kertoo vain sitä samaa tarinaa jota on kerrottu vähintään satojen vuosien ajan: uskonnon nimissä on tehty ja tehdään edelleen paljon huonoja, ikäviä ja hirveitä tekoja.

Tästä tulee muuten mieleen kysymys: Vastustavatkohan jotkut miespapit naispappeutta etteivät joutuisi kiusaukseen - samassa työpaikassa työskentelevä naispappi saattaisi olla liian houkutteleva eikä "hurskas Jumalan palvelija" kenties pysyisikään housuissaan... eihän sitä tiedä mitä siellä naispapin kaavun ja ihon välissä on - tai ei ole, saattaa pappi poloinen tuskissaan miettiä ja toivoa Jumalalta röntgenkatseen lahjaa...

Oli sitä omaa kultaa kotona tai ei...

• pakana
        Ei kaksinaamainen uskova kirjoitti:

Hyvä Hanna, kyllä Jumala on ja kaikki uskovaiset eivät ole kaksinaamaisia. Itse tuomitsen piispa Kantolan teon, en häntä itseään. Pettäminen on syntiä. Minäkin olen pettänyt, ihminen kun olen, mutta saanut syntini anteeksi, kun olen sitä pyytänyt. On rehellisiäkin uskovia, kaikki eivät ole kaksinaamaisia.

Siksi Jumala antoi Jeesuksen kuolla ristillä, että me saisimme pettämisemme anteeksi, uskovat tai ei-uskovat.

ja taas kun teet huomenna syntiä,niin pyydät vaan anteeksi.kyllä uskovaisen elämä on helppoa

• Hanna
        Ihmettelevä kirjoitti:

Piispan vaimo onkin varmaan mielissään kun ensin petetään ja sen päälle vielä jätetään ja samalla kerrotaan kaikki julkisesti, niin että nöyryytys on mahdollisimman suuri. Ja täällä kiitellään että oikein teki...? Yleensähän tällaisisssa tapauksissa miehestä käytetään ilmaisua "sika" - ja veikkaisin että vahvempiakin sanoja saattaa sinkoilla.

Siis kertauksen vuoksi:
        2. mies jättää vaimonsa

Hyvä mies! Tottakai!

Tai sitten ei.

Vaikka nimimerkistä ei voi tietää onko kirjoittaja nainen, niin kyllä tässä haisee vahvasti naisen logiikka...

------

niin eihän se ole - kertoo vain sitä samaa tarinaa jota on kerrottu vähintään satojen vuosien ajan: uskonnon nimissä on tehty ja tehdään edelleen paljon huonoja, ikäviä ja hirveitä tekoja.

Tästä tulee muuten mieleen kysymys: Vastustavatkohan jotkut miespapit naispappeutta etteivät joutuisi kiusaukseen - samassa työpaikassa työskentelevä naispappi saattaisi olla liian houkutteleva eikä "hurskas Jumalan palvelija" kenties pysyisikään housuissaan... eihän sitä tiedä mitä siellä naispapin kaavun ja ihon välissä on - tai ei ole, saattaa pappi poloinen tuskissaan miettiä ja toivoa Jumalalta röntgenkatseen lahjaa...

Ehkä sinulla on vääristynyt käsitys ihmisistä, jos luulet piispan vaimon olevan mielissään.

Piispa ja piispan vaimo ovat ilmoittaneet erostaan ja sanoivat, että he eivät komentoi tätä asiaa julkisesti, koska tämä on heidän yksityisasiansa.

uskovat ovat tehneet siitä julkiset ja sillä tavoin riepottelevat piispan vaimoa. uskovat ei tunne yhtään sääliä eikä ismisrakkautta, vaan tykkäävät vaan juoruilla nettipalstoilla ajattelematta, että nämä asiat eivät heille kuulu ja ajattelematta yhtään piisapan vaimon tunteita.

Mielestäni piispa on nyt rehhellinen ja arvostettava ihminen, pappi ja piispa. Hän ei enää valehtele ja elä kaksinaamaisesti kuten useimmat suomalaiset uskovat. Hän on tehnyt parannuksen.

Piispa ei muuten kertonut sitä stooria julkisesti.
        Et myöskään tiedä sitä, mitä piispan vaimo teki ja on tehnyt ja kenen kanssa hän elää suhteessa. Vai mitä? Hänen uusi miesystävänsäkään ei kuulu jukisuuteen ennen kuin uskovat sen repivät julkiseksi, sillä senhän uskovat tekvät vielä. he kun eivät ajattele toisia, vaan rakastavat juoruamista.

Rakkaus on sellaista, että se ei katso sormuksiin eikä asemaan ja arvoon. Kun rakkaus osuu kohdalle, niin sitten se osuu. Siitä onnittelut piispalle ja hänen naiselleen, kuten myös piispan entiselle vaimolle ja hänen ystävälleen.

Piispa ei enää valhetele ja elä kaksinaamaisesti kuten uskovilla tapana on.
        Nyt hän on luotettava ja arvostettava mies, pappi, ja piispa.

• Bishopess

lienee syytä pitää muissakin hiippakunnissa, kuin Turun arkkihiippakunnassa; ja vieläpä kovennettuna!
        On aikoihin eletty! Ja tämä Suomi pitäisi olla kristikansaa ja sen ev.lut-kirkko ja sen papisto sitoutunut Pyhän Raamatun ja Lutherin oppeihin! Toiselta puolen tapaus paljastaa, missä menee Suomen luterialainen kirkko ja sen esipaimenet! Tämä selventää myös sen, että kun itse ei elä ja vaella Jumalan Sanan mukaan ( joka kieltää selvästi aviorikoksen ), niin ei voi sitä muiltakaan vaatia, nimittäin nämä mykät koirat! Kyllä he ovat valmiit myötäilemään maallistuneiden ihmisjoukkojen ja politiikkojen ajatusmaailmaa siitä, millainen kirkon tulisi olla nykyaikana ja ovat myös valmiit vainoamaan ja julistamaan pannaan niitä todellisia Herran pappeja, jotka vielä tahtovat ja uskaltavat seurata Raamatun opetuksia ( mm. naispappeuskysymyksessä, homo- ja lesboliitoissa yms. ). Pelkään, että tämä tapaus on vasta jäävuoren huippu kirkon seksiskandaaleissa; saattaa tapahtua, että meilläkin tulee esiin samat ongelmat kirkonmieten osalta kuten Amerikan katolisuudessakin. Mene ja tiedä. Kuka ajatteleva, todella uskova ihminen voi enää tällaisiin pappeihin ja piispoihin luottaa elämänsä tärkeimmässä asiassa ( autuaaksi tuleminen )?
        Siksikö muka Jeesus kuoli ristillä, että ihmiset ja heidän pappinsa ja piispansa saavat vapaasti täyttää himojansa ja elää niiden johdattamana synnissä luottaen varastamansa armon päälle? Sama Jeesus, joka kuoli ristillä katuvaisten syntisten edestä, on myös sanonut: " Joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, ei hän taida olla minulle sovelias"! Usko Jeesukseen merkitsee sitä, että uskomme hänen sanansa ja pyrimme elämään niiden opetusten mukaan! Ja tähän myös hengellisten opettajien pitää kansaa ohjata ja kehottaa ja vahvistaa opetuksensa omalla esimerkillään!
        Onko nyt käynyt näin?

• Hanna

Myönnän, että uskovia tunnen lähinnä vain lestadiolaisia ja joitakin kansanlähetysläisiä. Heissä en ole rehellisiä tavannut yhtäkään, vaan kyllä elävät kaksinaamaisesti ja rajusti (tekevät muilta uskovilta salassa sitä, mitä seurakunnissa syntinä pidetään). Mielipiteeni uskovista peurstuu lähinnä vaan lestadiolaisiin, mutta myös nettipalstojen uskoviin. En siis tunne yhtäkään uskovaa, joka ei olisi päivittäin epärehellinen ja kaksinaamainen valehtelija.

Jos pidät syntinä sitä, että piispan ja hänen vaimonsa välinen rakkaus on kuollut ja he ovat löytäneet rakkauden muualta kuin toisistaan, niin pidä syntinä sitä. Minä en sitä syntinä pidä.
        Pääasia, että tajuat, että piispa ja hänen vaimonsa ovat anteeksi saaneet syntinsä siinä missä sinä itsekkin, jos kerran olet sitä mieltä, että he ovat jotain syntiä tehneet, etkä pidä itseäsi heitä parempina.

Enkä oikeastaan voi uskoa sitä kun vielä tarkemmin ajattelen, että uskovissa olisi rehellisiä ihmisiä. Suurin osa uskovista on kaksinaamaisia ja epärehellisiä.. kuitenkin olen sen verran paljon heitä tuntenut ja tunnen.
        Piispaa arvostan nyt, kun hän on lopettanut kaksinaamaisuuden ja on rehellinen ihminen.

Miksi uskoville rehellisyys on niin helvetillisen vaikea asia ja miksi rehellisyys on heistä niin äärimmäisen vastenmielistä? Heille vain omien kasvojen puhtaus seurakunnan edessä merkitsee eniten ja valehteleminen ja epärehellisyys on keino tuon toteuttamiseen.

• Asterix
        pakana kirjoitti:

ja taas kun teet huomenna syntiä,niin pyydät vaan anteeksi.kyllä uskovaisen elämä on helppoa

Hyvä Pakana! Vihdoinkin joku ymmärsi ja julkitoi uskomisen idean: elämän helpottaminen. Siksihän se on ollut kautta aikain niin suosittua. Ja koska se on maailman suurin bisnes ja tuo valtavasti valtaa monille.

Eihän jumalia ole olemassa muualla kuin ihmisten päissä apuna asioille joita ei muuten ymmärretä tai jakseta tai osata hyväksyä. Siis juuri helpottamassa elämää. Hyvä niin, elämä on ihan tarpeeksi hankalaa. Nykyään uskonnot koko ajan vähentyvät kun sivistys lisääntyy ja hyvä niinkin. Opitaan ottamaan vastuuta ja herra ties ajattelemaankin ihan itse.

Mitä piispojen tai pappien toilailuihin tulee tai varattujen kanssa pelehtiviin ja siitä vielä ylpeileviin (ihmisiähän me vain ollaan) tai yleensä kehenkään tolloon, niin eihän tämäkään kuvasta muuta kuin heidän itsekkyyttä ja heikkoutta. Ei sillä ole mitään tekemistä kenenkään ammatin kanssa!

Tai ehkä moinen ammatti valitaan koska tiedetään olevansa heikkoja ja tarvitaan apua jostain...

• Bishopess
        Hanna kirjoitti:

Ehkä sinulla on vääristynyt käsitys ihmisistä, jos luulet piispan vaimon olevan mielissään.

Piispa ja piispan vaimo ovat ilmoittaneet erostaan ja sanoivat, että he eivät komentoi tätä asiaa julkisesti, koska tämä on heidän yksityisasiansa.

uskovat ovat tehneet siitä julkiset ja sillä tavoin riepottelevat piispan vaimoa. uskovat ei tunne yhtään sääliä eikä ismisrakkautta, vaan tykkäävät vaan juoruilla nettipalstoilla ajattelematta, että nämä asiat eivät heille kuulu ja ajattelematta yhtään piisapan vaimon tunteita.

Mielestäni piispa on nyt rehhellinen ja arvostettava ihminen, pappi ja piispa. Hän ei enää valehtele ja elä kaksinaamaisesti kuten useimmat suomalaiset uskovat. Hän on tehnyt parannuksen.

Piispa ei muuten kertonut sitä stooria julkisesti.
        Et myöskään tiedä sitä, mitä piispan vaimo teki ja on tehnyt ja kenen kanssa hän elää suhteessa. Vai mitä? Hänen uusi miesystävänsäkään ei kuulu jukisuuteen ennen kuin uskovat sen repivät julkiseksi, sillä senhän uskovat tekvät vielä. he kun eivät ajattele toisia, vaan rakastavat juoruamista.

Rakkaus on sellaista, että se ei katso sormuksiin eikä asemaan ja arvoon. Kun rakkaus osuu kohdalle, niin sitten se osuu. Siitä onnittelut piispalle ja hänen naiselleen, kuten myös piispan entiselle vaimolle ja hänen ystävälleen.

Piispa ei enää valhetele ja elä kaksinaamaisesti kuten uskovilla tapana on.
        Nyt hän on luotettava ja arvostettava mies, pappi, ja piispa.

ettei enää elä, kuten ennen, eli elä kaksinaamaisesti ja mikä tekee hänestä nyt niin hyvän, luotettavan ja arvostettavan papin ja piispan? Kun koira kerran tempuille oppii, se jatkaa niitä yleensä lopun ikäänsä. Näin sanovat monet koirankasvattajat! Tällainen piispa on kyllä mieluinen sellaisille seurakuntalaisille, jotka elävät samanlaista elämää, jossa ko. piispa on elänyt! Ei ole pelkoa, että tällainen palkkapaimen soimaisi heitä syntielämästä. Lupaa vaan kaikille armoa ja tuudittaa heitä väärään turvallisuuden tunteeseen, vaikka heiltä pitäisi vaatia Raamatun opetusten jälkeen elämän parannus.

• Bishopess
        Asterix kirjoitti:

Hyvä Pakana! Vihdoinkin joku ymmärsi ja julkitoi uskomisen idean: elämän helpottaminen. Siksihän se on ollut kautta aikain niin suosittua. Ja koska se on maailman suurin bisnes ja tuo valtavasti valtaa monille.

Eihän jumalia ole olemassa muualla kuin ihmisten päissä apuna asioille joita ei muuten ymmärretä tai jakseta tai osata hyväksyä. Siis juuri helpottamassa elämää. Hyvä niin, elämä on ihan tarpeeksi hankalaa. Nykyään uskonnot koko ajan vähentyvät kun sivistys lisääntyy ja hyvä niinkin. Opitaan ottamaan vastuuta ja herra ties ajattelemaankin ihan itse.

Mitä piispojen tai pappien toilailuihin tulee tai varattujen kanssa pelehtiviin ja siitä vielä ylpeileviin (ihmisiähän me vain ollaan) tai yleensä kehenkään tolloon, niin eihän tämäkään kuvasta muuta kuin heidän itsekkyyttä ja heikkoutta. Ei sillä ole mitään tekemistä kenenkään ammatin kanssa!

Tai ehkä moinen ammatti valitaan koska tiedetään olevansa heikkoja ja tarvitaan apua jostain...

on, että uskonto on nykyisin vähenemässä. Päin vastoin , uskontokunnat lisääntyvät meillä niin kuin muuallakin kovaa vauhtia. esim. Suomessa on jo satoja erilaisia uskontokuntia ja -yhdistyksiä kun niitä vielä sata vuotta sitten oli vain parikymmentä! Mitä oppeja ja käsityksiä nykyisestä ja tulevasta elämästä nämä kaikki sitten sisällänsä pitävät, onkin sitten jo eri juttu. Sitä paitsi ateismikin on eräs uskonto; siinähän uskotaan, ettei mitään jumalaa ole olemassa. Tosin eivät hekään ole tätä pääväittämäänsä kyennet todeksi osoittamaan edes millään tieteenkään keinoilla eikä järjen päätelmillä, joihin he väitteissään nojautuvat.

• keski parempi vitsi
        Ihmettelevä kirjoitti:

Siis kertauksen vuoksi:
        2. mies jättää vaimonsa

Hyvä mies! Tottakai!

Tai sitten ei.

------

nih

• Hanna
        Bishopess kirjoitti:

ettei enää elä, kuten ennen, eli elä kaksinaamaisesti ja mikä tekee hänestä nyt niin hyvän, luotettavan ja arvostettavan papin ja piispan? Kun koira kerran tempuille oppii, se jatkaa niitä yleensä lopun ikäänsä. Näin sanovat monet koirankasvattajat! Tällainen piispa on kyllä mieluinen sellaisille seurakuntalaisille, jotka elävät samanlaista elämää, jossa ko. piispa on elänyt! Ei ole pelkoa, että tällainen palkkapaimen soimaisi heitä syntielämästä. Lupaa vaan kaikille armoa ja tuudittaa heitä väärään turvallisuuden tunteeseen, vaikka heiltä pitäisi vaatia Raamatun opetusten jälkeen elämän parannus.

Piispahan teki parannuksen ja lopetti valheellisen ja epärehellisen elämän.

Tee sinäkin parannus ja lopeta epärehellinen elämäsi kuten piispakin.

Onko rehellisenä oleminen sinulle ylivoimaisen vaikeaa? Älä vastaa, en lue. Tiedän, ettei sinusta olisi rehelliseksi, koska parannusta et pysty tekemään, vaan arvostelet vaan muita sellasesta johon itse olet vikapää. Sellasiahan te uskovaiset olette tasan niin kauan, kunnes lopulta sen ns. kuuluisan parannuksenne teette.

Ota mallia piispasta, tee parannus ja lopeta epärehellisyys, kuten hänkin.

• KMT
        pakana kirjoitti:

Olen itse papin avioerolapsi. Olin kolmivuotias, kun vanhempieni ero tuli voimaan. Isäni meni uudelleen naimisiin, mutta kieltäytyi sittemmin vihkimästä eronneita ja kastamasta aviottomia lapsia. Minusta hän ja äitipuoleni onnistuivat - jollain kummallisella, psykopaateille ominaisella logiigalla - selittämään syyllisen tekoihinsa. Kärjistäen rikos on rikos vaikka sen tunnustaisi, ja murhattu ei herää henkiin - ainakaan ennen viimeistä tuomiota - vaikka murhaaja kuinka "rehellisesti" tekonsa kaikkialla kuuluttaisi.

• KMT
        Bishopess kirjoitti:

Hyvä vastaus hyväuskoiselle Hannalle paitsi, että omasta kokemuksesta vakuutan, että papit aika yleisesti toteuttavat periaatetta "älä tee mitä teen, vaan niin kuin sanon".

• vehnä
        Bishopess kirjoitti:

Te uskovaiset puhutte jatkuvasti ristiin. Eikö Jeesus juuri sovittanut syntimme, siis myös piispan synnit? Eikö kristinuskon perusperiaatteisiin kuuluu armo kaikille syntisille teoista, asemasta jne. riippumatta, kun vain uskoo Jeesukseen? Ja eikö papin, joka on samanlainen syntinen kuin me muutkin, nimenomaan kuulu puhua armosta eikä "soimata seurakuntalaisia syntielämästä"? Papin tehtävähän on kertoa, että Jeesus rakastaa jokaista ja hyväksyy sinut sellaisena kuin olet, eikö?

• Jani
        Bishopess kirjoitti:

on, että uskonto on nykyisin vähenemässä. Päin vastoin , uskontokunnat lisääntyvät meillä niin kuin muuallakin kovaa vauhtia. esim. Suomessa on jo satoja erilaisia uskontokuntia ja -yhdistyksiä kun niitä vielä sata vuotta sitten oli vain parikymmentä! Mitä oppeja ja käsityksiä nykyisestä ja tulevasta elämästä nämä kaikki sitten sisällänsä pitävät, onkin sitten jo eri juttu. Sitä paitsi ateismikin on eräs uskonto; siinähän uskotaan, ettei mitään jumalaa ole olemassa. Tosin eivät hekään ole tätä pääväittämäänsä kyennet todeksi osoittamaan edes millään tieteenkään keinoilla eikä järjen päätelmillä, joihin he väitteissään nojautuvat.

Uskonto siis käytännössä antaa mahdollisuuden rikkoa seurauksetta jokaista raamatun opetusta, kunhan muistaa katua ja pyytää anteeksi... Meillä ateisteilla ei tätä mahdollisuutta ole vaan joudumme ihan itse kantamaan vastuun teoistamme. Välillä kyllä kieltämättä houkuttaa tuo vastuuton uskonnollisuus kun katsoo miten tehokkaasti jotkut tuttavapiirissä uskoaan soveltavat. Monien kohdalla on ollut leuka murskautua maahan hämmästyksestä kun alkavat uskostaan puhumaan. Elämäntavoista minkäänlaista uskonnollisuutta ei voisi kuvitella henkilöistä löytyvän suurennuslasillakaan.

Ateismin 'jumalattomuuden' todistaminen onkin todella vaikeaa. Sama pätee kaikkeen muuhunkin olettamukseen että jotain ei ole. Käytännössähän on usein mahdotonta todistaa 'ei-oleminen'.

Nyt ollaan kyllä jo todella kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta otetaanpa silti hyvin yksinkertainen esimerkki... Sinut suljetaan tiiviiseen tilaan, vaikkapa tilkittyyn teollisuushalliin ja tehtäväsi on todistaa että
        1. siellä ei ole yhtään hyttystä. (ateisti)
        tai
        2. siellä on ainakin yksi hyttynen. (jumalolentoon uskova)

2. vaihtoehtohan on todistettavissa yksinkertaisesti vaikkapa sillä että aikasi ihmeteltyäsi kuulet jostain ininää, löydät hyttysen ja vaikkapa liiskaat sen todistuskappaleeksi. Sen sijaan se, että ilmoitat uskovasi että kyllähän täällä on ötökkä oltava kun on näin paljon tilaakin ei ole mikään todiste hyttysestä.

Miten sen sijaan 1. olisi mahdollista todistaa? Aina joku voi sanoa, että kyllä siellä vaan inisijä on, mutta et ole osannut etsiä oikeasta paikasta... siis ellei tilan eristäminen pikkuhiljaa pienemmäksi sitä tutkittaessa ole mahdollista. Jumalolennon etsimisessä tuo onkin jo ajatuksenakin mahdotonta...

Mutta anyways, mun puolestani piispat voivat naida pappejaan ihan rauhassa, he kun eivät minun hengellisiä esikuviani ole kuitenkaan.

• Tuumailija

Ei-uskovat ovat epärehellisiä. Tuo tulee kyllä aina uskovaisten ajattelusta esille. Eli uskovainen on parempi ihminen kuin muut.

• Antti
        tiina kirjoitti:

sanoit,että piispa joka tunnusti pettäneensä, pääsee taivaaseen, mutta kaksinaismoralistiset uskovat eivät. Herää! TAivaaseen ei pääse hyvillä teoilla(jos pettämisen paljastaminen on mielestäsi hyvä teko)
        Kukaan ei pääse taivaaseen omin voimin. Ainoastaan uskomalla että Jeesus on juuri minun syntini lunastanut ristillä ja uskomalla sen henk.kohtaisesti todeksi.
        Me kaikki olemme niitä syntisiä, piispat siinä missä muutkin. Jumala tietää, ettemme kykene synnittömään elämään. Siks hän tuli itse maailmaan Jeesuksena ja kärsi sen rangaistuksen ,joka me ansaitaan teoistamme.
        Uskovaisen ja eiuskovan ero on siinä, että kun kuolema tulee, niin uskova on ottanut Jeesuksen työn vastaan ja kun syntejämme tarkastellaan, Jumala katsoo meitä "Jeesuksen sovitustyön läpi" eikä näe syntejämme, koska ne on Jeesuksen verellä poispestyt.
        Silti uskova ei itsessään ole sen parempi, vaan Jeesus on se joka sen eron tekee.

Ja kyllä niitä uskovia on paljon ,jotka koittavat elää parhaansa mukaan niin synnittömästi kuin pystyvät,mutta tietenkään kukaan ei voi olla täydellisen synnitön.(paitsi Jeesus-Jumala)

joh.10:
        9. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

Miten vain uskoen voi päästä taivaaseen? Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa opettivat ettei ainoastaan uskomalla voi päästä taivaaseen.

Jaak. 2:
        14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?

15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla

16. Ja joku teistä sanoo heille: Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne, mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?

17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.

26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Tässä vain muutama kohta raamatusta joissa käsitellään uskoa tekojen kanssa. Jos usko ilman tekoja olisi niin tärkeä niin ei sitä sanottaisi niin paljon ja niin monessa paikassa Uudessa Testamentissa. Me tarvitsemme Kristuksen sovitusta kaiken sen jälkeen, mitä ensiksi voimme tehdä itse.

Mikä erottaa "eiuskovan" "uskovasta" jos ei ole tekoja? Jos henkilö joka sanoo uskovansa tekee samoja pahoja tekoja kuin henkilö joka ei usko, niin silloin se henkilö joka sanoo uskovansa on valehtelija ja kieltää uskonsa teoillansa.

• biologinen maatuminen
        tiina kirjoitti:

joh.10:

Kerroppas mulle mistäs tiedät kuka sinne taivaaseen pääsee?
        Kertoisitko jäsen ehdot ja sääntösi kuka sinne pääsee ja millä ihmeen ilveellä kuolemisen jälkeen?

• mävaan

Jenkithän ovat aivan yhtä kaksinaismoralisteja. Puhutaan jumalasta ja paasataan sen nimeen ja sitten eletään aivan päinvastoin.

Ei muuta kommentoitavaa. Muut kommenttini kaksinaismoralismista eivät enää läpäisisi sensuuria.. Perr..

• pullaulla
        ihminen kirjoitti:

Uskovakin on ihminen omine vajavaisuuksineen.
        jokainen uskossa elävä tietää oikean ja väärän
        eron ja on synneistänsä jumalan edessä vastuussa.
        Monet ovat kuitenkin joutuneet sielunvihollisen
        uhreiksi ja etääntyneet jumalasta.
        Taitaa kuitenkin olla papit usein "leipä pappeja",se on heille vain työ eikä kutsumus.
        jos ihminen tulee uskoon ja saa jumalan armosta olla lähellä kristusta hän voi vapautua sielunvihollisen orjuudesta (synneistä),joita tässä maallisessa maailmassa riittää.
        Käänny sinäkin ,rakas ystäväni Hanna jeesuksen puoleen ,niin koet jotain mitä mitkään maalliset
        ilot eivät voi voittaa.
        Tiedän tämän koska olen sen itse kokenut,
        kaikki saatanan metkut kokeillut mutta
        niistä jeesuksen kautta pelastunut .
        koin silloin armon ja rauhan sydämmessäni!
        Sain takaisin perheeni ja elämän.
        jeesus rakastaa sinuakin, Hanna.

Olevinas parempi kun "HANNA" kun olet niin olevinas häntä ohjaamaan --voi olla että HANNA" onkin se parempi ihminen ? TÖRKEETÄ itserakkautta.

• Lare
        Antti kirjoitti:

Miten vain uskoen voi päästä taivaaseen? Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa opettivat ettei ainoastaan uskomalla voi päästä taivaaseen.

Jaak. 2:
        14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?

15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla

16. Ja joku teistä sanoo heille: Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne, mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?

17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.

26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Tässä vain muutama kohta raamatusta joissa käsitellään uskoa tekojen kanssa. Jos usko ilman tekoja olisi niin tärkeä niin ei sitä sanottaisi niin paljon ja niin monessa paikassa Uudessa Testamentissa. Me tarvitsemme Kristuksen sovitusta kaiken sen jälkeen, mitä ensiksi voimme tehdä itse.

Mikä erottaa "eiuskovan" "uskovasta" jos ei ole tekoja? Jos henkilö joka sanoo uskovansa tekee samoja pahoja tekoja kuin henkilö joka ei usko, niin silloin se henkilö joka sanoo uskovansa on valehtelija ja kieltää uskonsa teoillansa.

Vastaisin Antin viestiin. Vaikka Raamatussa puhutaan paljon teoista uskon yhteydessä, niin kyllä usko tulee ensin ja sitten vasta teot. Jumala antaa ensin voiman tekoihin. Ja vaikka meillä olisi kuinka hienoja tekoja, emme niiden avulla pelastuisi.Emme siis tee tekoja ensin ja sitten vasta hae sovitusta. Pelkkä usko riittää. Mutta Jumalan antama voima vaikuttaa meidät hyviin tekoihin.

• Panu
        Ihmettelevä kirjoitti:

Siis kertauksen vuoksi:
        2. mies jättää vaimonsa

Hyvä mies! Tottakai!

Tai sitten ei.

------

Tuo kysymyksesi´, vastustavatko jotkut miespapit naispappeutta, kun pelkäävät joutuvansa houkutuksiin, ei ollut siitä älykkäimmästä päästä.
        Papit nimittäin työskentelevät päivittäin useiden naisten kanssa, vaikka naispappeja ei samassa seurakunnassa olisikaan. Nimittäin papit kuluttavat paljon aikaa kirkkoherranvirastoissa, jossa on naisia kanslisteina, taloudenhoitajina, ym. Joten ei siinä naisten kanssa työskentelemisessä ole mitään uutta, jos työskentelee naispapin kanssa. Naispappeutta vastustamisessa on raamatulliset perusteet, ei muut.

• Hiihtäjä
        vehnä kirjoitti:

Te uskovaiset puhutte jatkuvasti ristiin. Eikö Jeesus juuri sovittanut syntimme, siis myös piispan synnit? Eikö kristinuskon perusperiaatteisiin kuuluu armo kaikille syntisille teoista, asemasta jne. riippumatta, kun vain uskoo Jeesukseen? Ja eikö papin, joka on samanlainen syntinen kuin me muutkin, nimenomaan kuulu puhua armosta eikä "soimata seurakuntalaisia syntielämästä"? Papin tehtävähän on kertoa, että Jeesus rakastaa jokaista ja hyväksyy sinut sellaisena kuin olet, eikö?

Kuulehan "Vehnä". Jeesus todellakin rakastaa meitä kaikkia ihan yhtä paljon sellaisena kuin olemme, sillä ei ole Jeesuksen rakkauteen merkitystä, olemmeko uskossa, vai emme.

Jeesus on sovittanut ristillä myös piispa Kantolan synnit, mutta toivon, että Kantola haluaa tehdä parannuksen puolisonsa pettämisestä ja uskoa näin omalle kohdalleen syntien anteeksiantamuksen. Toisin sanoen: Toivon, että Kantola tulisi uskoon! Raamattu opettaa, että usko Jeesukseen on sitä, että ihminen haluaa uskoa Jeesuksen nimessä syntinsä anteeksi ja tehdä parannuksen synneistään. Ne, jotka eivät halua uskoa anteeksiantamusta omalle kohdalleen, joutuvat Raamatun mukaan helvettiin. On selvää, ettei Jumalan sanan palvelijaksi vihitty ihminen, joka toimii elämässään vastoin Jumalan tahtoa, voi jatkaa piispan virassa. Toivon, että me kristityt rukoilisimme Kántolan uskoon tulon puolesta, koska Jeesus haluaa kaikkien pääsevän taivaaseen.

• Preacher

Mitä se mulle kuuluu, jos joku ei pysty toisen kanssa olemaan!

• truman

Se joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven;)

• olf
        truman kirjoitti:

Se joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven;)

AAMEN

• Hanna

Vielä lisäisin, että ei se piispa ole ottanut avioeroa siksi, kun on pettänyt vaimoaan. Tuo voi olla juridinen peruste avioerolle, mutta tuskin se on piispan syy sille miksi hän eroaa.

Eiköhän siinä ole kyse rakkaudesta, vai mitä?

Jos rakastaa toista, niin se on se eron syy, tai jos ei rakasta puolisoaan, niin sekin voi olla se todellinen syy sille erolle. Pettäminen itsessään ei ole kuin juridinen eron peruste, mutta ei syy. Syynä on rakkaus toiseen ihmiseen tai rakkaudettomuus avioliitossa.

• haloo,haloo

Oli sikäli vähän omituinen kommentti, että ei ole olemassa mitään juridista syytä avioerolle. Sata vuotta sitten on ollut.

• milla

Onko tosiaan näin ,että sanot et se on nyt rakkautta
        vaikka pettämistä on jatkunut vuosia?Mitä se on ollut tähän asti kaveeruuttako?

• Omatunto !?!

Piispa tietää kuinka sanassa tulisi elää jos on uskovainen ! Mutta jos haluaa tehdä avioeron ja poiketa tieltä niin hänen tulisi erota nyös VIRASTAAN!!

• vehnä

Jeesus hyväksyi kaikkein pahimmatkin syntiset ja antoi heille anteeksi. Miksi liian usein uskovaiset ovat niitä pahimpia tuomitsijoita, eivätkä siten elä Jeesuksen oppien mukaan? "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", sanotaan Raamatussa Jeesuksen sanoneen. Ottakaapa siitä oppia!

• Uskova kristitty
        vehnä kirjoitti:

Jeesus hyväksyi kaikkein pahimmatkin syntiset ja antoi heille anteeksi. Miksi liian usein uskovaiset ovat niitä pahimpia tuomitsijoita, eivätkä siten elä Jeesuksen oppien mukaan? "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi", sanotaan Raamatussa Jeesuksen sanoneen. Ottakaapa siitä oppia!

Useimmille ihmisille tuntuu olevan ehkä tunnetuin raamatun kohta tuo "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi". Joo, tottahan tuo on ilman muuta. Emme voi lähtä tuomitsemaan mielemme mukaan, ellei siihen ole Jumalan sanasta olevia perusteita. Ihmisiltä tuntuu unohtuvan, että esim. Jeesus kehotti nuhtelamaan ihmisiä synnistä. Kyllä jeesus antoi ihmisille synnit anteeksi, mutta muistetaan, että jumalattomasta elämästä tuli luopua. Sanoihan Jeesus syntiselle naiselle viimeisenä lauseena: "Mene, äläkä enää syntiä tee". Toivon, että piispa Kantolakin tekee parannuksen elämäänsä, tällöin hänkin saa tekonsa anteeksi.

• maagog

Voi tätä riettauden määrää, piispatkin rupee huoraamaan ja kenen kanssa, naispapin. Riettaus ja säädyttömyys nousi naispappeuden myötä aivan uudelle tasolle, helvettiin mennään ja lujaa. Ja katsokaa, näemme kirkkojen muuttuvan bordelleiksi.

• orava

no avautuipa ne sinunkin kirkkaat ja pyhät silmäsi totuuden edessä.
        Pappi ja piispa on ihminen siinä missä muutkin.
        Eipäs nyt liioitella, eipä kai niistä kirkoista mitään bordelleja sentään tule ja toisaalta onhan huorillakin oikeus käydä kirkossa.

• Salla

Vai vasta naispappeuden myötä ovat papit oppineet naimaan avioliiton ulkopuolella?

Ei kuule todellakaan pidä paikkaansa, kyllä papeilla on hetero- ja homosuhteita aiemminkin. Ja on niillä niitä muidenkin kuin naispappien kanssa. Onko sulla joku fetissi naispappeihin, kun pidä niitä niin erityisen riettaina ja säädyttöminä?

• ei uskovainen

Hyvä että myöntää tekonsa!! Voi ne uskovaiset langeta samaan kuin me muutkin kuolevaiset.Saako tuo kantola potkut tunnustuksensa takia?? Onhan se toisaalta paha juttu ku kirkon mies tekee tollaista.

• hmh

Uskovat on ihmisiä siinä missä muutkin, mutta kieltämättä odottaisi että noinkin korkea-arvoinen kirkonmies eläisi niin kuin opettaa. Pahiten tuossa kuitenkin särähtää korvaan tuo "usean vuoden ajan", olisi ehkä kannattanut erota jo ensimmäisten kertojen jälkeen. Minun mielestäni hänen uskottavuutensa kärsii, ja tavallaan myös koko kirkon. No, onneksi täällä ei sentään niitä katolisia pedofiilipappeja ole... toivottavasti.

Sitä paitsi tuo tunnustus mollaa piispan vaimoa, pettämistä on tapahtunut monta vuotta, vaimo ei ole huomannut(?), ja nyt siitä repostellaan lehdissä. Vaimo saa vähän hyväuskoisen hölmön maineen, vaikka sitä tuskin on. Eli petettyä nöyryytetään taas vähän lisää.

• the man with san in he's

ihan jees tuokin on. ihmisiähän ne molemmat on

• Jokunen

Näkyy se olevan tavallinen "syntinen", joka ei ymmärrä tehdä parannusta. Ymmärtäisi edes erota virastaan. Tällaiset ihmiset, jotka eivät usko työhönsä, rapauttavat työpaikan työmoraalia. Jos yritysmaailmassa syyllistyttäisiin näin räikeään työnantajan arvojen rikkomiseen, niin kenkää tulisi välittömästi. Kyllähän tämä meidän Luterilainen kirkkomme on täynnä tällaisia "leipäpappeja". Ellei kirkko puhdista suurimpia "mätäpaiseitansa" niin meille jää perinnöksi pelkkiä rakennuksia. Loputkin ihmiset jäävät pois kirkosta, kun "suuri ikäluokka" siirtyy haudan lepoon.

• no jaa

"Nähtävästi kirkon miehet ja naiset eivät ole sen kummempia ihmisiä, eikä heidän uskonsa näytä vaikuttavan heidän käyttäytymiseensä sen kummemmin".
      Yleistitkö:kaikki "kirkon miehet ja naiset" Aivan totta-aivan tavallisia Jumalan luomia ihmisiä kaikki.Heillä on samat himot ja halut kuin kenellä tahansa,mutta heille Jumalan Sana on maailman sanaa tärkeämpi ja ymmärrys pelastuksesta lähempänä kuin meillä maailmassa elävillä.
      Mutta ei himot ole synti,vaan himojen mukainen elämä.Ja tällä maailman paholainen etenkin uskovia kiusaa.Maailmassa elävä ei edes huomaa tehneensä kaikkea sitä josta uskovaa ollaan tuomitsemassa ja osoittelemassa.
      Viime viikolla oli juttua poliisista,lain valvojasta,joka eli toisin kuin työ vaati.Olen varma ettei hänkään ole enää uskottava työnsä kannalta - miksi joku toinen olisi.

• Aapeli

Hyvä että kirkonisätkin tulevat kaapeistaan ulos! Rehellisyys maan perii...hatun nosto tästä että selkä suorassa tekee tällaisen päätöksen. Julkisuuspaine on kova ja varmasti kolleekoiltakin tulee risuja.

Hyvä että joku uskaltaa ja antaa esimerkkiä muillekkin. Huonossa suhteessa on huono elää. Ja jokaisella meistä on vain yksi elämä, eläköön kukin sen sillä tavalla että on tyytyväinen.

Paljonhan on puhuttu juuri siitä että uskovaisten piireissähän sitä juuri tallaista on kun ei voi erota. Ehkäpä tästä alkaa uusi aikakausi myös uskovaisten piireissä.

Minun mielestä Piispa voi huoletta olla piispa tämän jälkeenkin. Häneltä löytyy ymmärtämystä eron jälkeen myös muille eronneille ja hankalassa suhteessa oleville.

• Kansannainen

Pääasia, että edes tässä vaiheessa eroaa. Ei kuitenkaan olisi kannattanut julkistaa eron syytä. Yleensäkin avioparien olisi parempi pitää eroon liittyvät asiat omana tietonaan.

Sinänsä kirkonmiehet ja -naiset ovat samanlaisia ihmisiä kuin me muutkin. Eivät sen parempia tai huonompia kuin me tavikset.

Oikeastaan hänestä (Kantolasta) tulee uskottava vasta nyt, kun hän on sirpaleina ja tunnustaa heikkoutensa. Hieman samaan tapaan Keskustan puoluesihteeri Eero Lankia on selvinnyt skandaalistaan julkisuudessa eli tunnustamalla ja elämällä sitten puhtaalta pöydältä eteen päin.

• J & D

Luulis että pappi tietää mitä asiasta raamatussa sanotaan avio liiton purkamisesta. älä erota sitä minkä Jumala on yhdistänyt. koska minäkin sen tiedän 2 v uskossa olleena

• J & D

Eihän se tosiaan kyllä sitä tarkoita että pappi olisi uskossa koska sehän on ammatti. Raamatussakin sanotaan että pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi, eli ne olivat pappeja ja sitten tulivat uskoon =)

• Sinilintu

Vuosien uskottomuus avioliitossa - varsinkin tässä asemassa olevalta pappismieheltä - on käsittämätöntä, mutta on vain yksi merkki valtionkirkon rappeutumisesta ja merkityksettömyydestä moraaliarvojen ja uskon puolustajana.

• mamma

voi että elämä potkii ny uskovaisen mieltä, kyllä nyt täytyy ottaa kuule järki käteen.
        Ihminen se pappikin on, samanlainen maatuva olento kuin sinäkin.
        rehellinen piispa.
        Eipä varmaan yhtään sen huonompi ihminen kuin sinä?

• Anonyymi

Malakian kirjassa Jumala sanoo puolisonsa hylkääjästä. " Näin ei tee yksikkän jolla on jään-
        nöskään M
        Minun Hengestä.

• TERVETTÄ

Luonto se tikanpojan puuhun ajaa ja halut ne on hiirelläkin.

• pakana

Se on töissä kirkossa ja sen ohjekirja on raamattu, eikö? Jos työsuhteessa rikkoo jotain ohjekirjaa niin saa varotuksen tai potkut! Nämä kirkon miehet ovat aina jeesustelemassa, eroa syntinen! Miten voi vielä neuvoa meitä "tavallisia syntisiä" olemaan kunnolla? Tämä vaan osoittaa sen ettei kirkollisvero kannata maksaa, tekopyhille ihmisille, ei pyhimyksille!

• Heippa

Mielestäni Jumalan nimen ja Papin edessä vihityn avioliiton solmimisen jälkeen ei tule kuuloonkaan edes Papilla eikä sen kummemmin Piispallakaan käydä vieraissa naisissa.
      Kyse ei siis ole tosiaankaan ainoastaan vain työmoraalista, vaan solmitusta avioliitosta Jumalan edessä.
      Vai olenko yksi ja ainoa kuka ajattelen näin rehellisesti?

• lord belial

viikottain kun kuulee näitä tekohorskaiden munauksia, ihmiset huomaa, että tämä teeskentely ja katteeton rehentely on äärimmäisen ärsyttävää!

empä siis tätä pidä mitenkään tuomittavana, vaan opetuksena siitä miten hengellinen valta vaihtuu nautintoon. eikös sitä kaikki hae! pala palalta tämä naurettava uskonto hajoaa liitoksistaan!

• Simeoni

Voitaneen pitää asiaa jo hyväksyttynä traditiona nykyisen ev.lut. uskon piirissä Suomessa. Näköjään pappiloissa on melkoinen meininki käynnissä.

• vaimoke4

HEI OTANPA KANTAA TUOHON PIISPAN AVIOEROON, JA PETTÄMISEEN OMAA VAIMOAAN, MINUSTA TUNTUU SILTÄ ETTEI HÄN OLE OIKEA HENGEN MIES KUN MOISEEN PYSTYY,SAMA KOSKEE SITÄ NAISTA JONKA KANSSA HÄN ON VAIMOAAN PETTÄNYT,OLISI PITÄNYT OLLA VIISAAMPI EIKÄ ALENTUA TUOLAISEEN VEHKEILYYN PIISPAN KANSSA EI OIKEAT KRISTITYT ALENNU TUOHOH HE KUNNIOITTAVAT TOISIAAN

• Sinisilmä

Näinhän se on,että tittelin suojissa pystyy paljon tekemään hupaa ja ihmiset sen kun pokkuroi.

• houkutti

Niin vain sortui naispappi, hengen nainen, piispan sauvaan. Eikä piispakaan elänyt niin kuin opetti. Koko juttu murentaa pahasti kirkon uskottavuutta.

• Bishopess

kyvykäs viranhoitajahan tämä naispappi on. Ehkei nyt vielä hänestä ole piispan sauvan kantajaksi mutta piispan aisankannattajaksi kyllä näyttää olevan vetoa! Tätä pelkäsinkin, kun vastustin naispappeutta! Mutta eihän tämä mitään uutta tässä asetelmassa ole. Jo pakanajumalien ( mm. Astarten ym. ) temppeleissä oli naispappeja ja heidän tiedetään jakaneen sulojansa uhrimenojen ohessa viihdykkeenä uskovaisilleen! Näin siis peli jatkuu monissa nykyajankin temppeleissä. Oi, jospa sakastien seinät saisivat kirjoittaa kaiken näkemänsä julki, niin...!

• - -

Usean vuoden ajan tapahtunut pettäminen ei ole hyväksyttävää, oli sitten kyse piispasta tai kenestä tahansa. Miksei voinut kertoa vaimolleen aikaisemmin ja jättää häntä jo silloin?

Aika moraalitonta toimintaa tuollainen. Jos piispa haluaa olla fiksu, hän ymmärtää myös erota virastaan, ei vain vaimostaan. Kyllä yhteiskunnallisella asemalla on jotain merkitystä siihen henkilökohtaiseenkin elämään. Piispalta odotetaan tietynlaista käyttäytymistä, ja jotenkin tuollainen pettäminen ei siihen sovi. Ja samalla kyllä sietäisi naispapinkin miettiä omaa vakaumustaan...

• Justus123

Ensinnäkään en halua olla heittämässä kiveä Kantolan päälle, en ensimmäisenä enkä joukkojen mukana.

Mutta jäin miettimään muutamaa juttua tästä tapauksesta. Ensinnäkin näiden tietojen mukaan hän petti vaimoaan jo piispaksi vihkimisen aikana. Tätä en oikein voi ymmärtää, kyllähän tuossa tilanteessa tulee olla suhde Jumalaan puhdas ja vilpitön, vaikka inhimillisiä ihmisiä ollaankin.

Toiseksi kun ihminen joutuu tällaiseen tilanteeseen, niin ratkaisut pitäisi tehdä aika nopeasti eikä pettää puolisoaan vuosikausia. Ja aivan sama koskee myös tätä naispappia. Ymmärrän hyvin, että myös piispan parisuhteeseen saattaa tulla ristiriita, jossa ero on paras ratkaisu. Mutta silloin ei pitäisi viivytellä asian kanssa.

Joku tuolla edellä jo viittasi, että korkeassa asemassa oleva henkilö ei voi toimia isossa firmassa sen periaatteiden vastaisesti. Jokainen muistaa kuinka nopean lähdön Niemelä sai UPM-Kymmenestä, ja siihen ei tarvittu kuin epäily kartellineuvotteluista. Aivan vastaavaa pitäisi noudattaa myös kirkon sisällä. Ja HUOM! se ei ole missään tapauksessa mitään moralisointia, vaan normaali toimintatapa, kun työntekijä toimii vastoin "firman" periaatteita.

Mutta kivien heittelyyn enempää en olisi halukas.

• Kauno
        Justus123 kirjoitti:

Ensinnäkään en halua olla heittämässä kiveä Kantolan päälle, en ensimmäisenä enkä joukkojen mukana.

Mutta jäin miettimään muutamaa juttua tästä tapauksesta. Ensinnäkin näiden tietojen mukaan hän petti vaimoaan jo piispaksi vihkimisen aikana. Tätä en oikein voi ymmärtää, kyllähän tuossa tilanteessa tulee olla suhde Jumalaan puhdas ja vilpitön, vaikka inhimillisiä ihmisiä ollaankin.

Toiseksi kun ihminen joutuu tällaiseen tilanteeseen, niin ratkaisut pitäisi tehdä aika nopeasti eikä pettää puolisoaan vuosikausia. Ja aivan sama koskee myös tätä naispappia. Ymmärrän hyvin, että myös piispan parisuhteeseen saattaa tulla ristiriita, jossa ero on paras ratkaisu. Mutta silloin ei pitäisi viivytellä asian kanssa.

Joku tuolla edellä jo viittasi, että korkeassa asemassa oleva henkilö ei voi toimia isossa firmassa sen periaatteiden vastaisesti. Jokainen muistaa kuinka nopean lähdön Niemelä sai UPM-Kymmenestä, ja siihen ei tarvittu kuin epäily kartellineuvotteluista. Aivan vastaavaa pitäisi noudattaa myös kirkon sisällä. Ja HUOM! se ei ole missään tapauksessa mitään moralisointia, vaan normaali toimintatapa, kun työntekijä toimii vastoin "firman" periaatteita.

Mutta kivien heittelyyn enempää en olisi halukas.

Olen samaa mieltä. Periaatteessa ihmisten asiat ovat heidän omiaan, mutta tässä tilanteessa kyseessä on henkilö joka on palkattu olemaan tietynlaisena mallina ja paimenena, jopa esimerkillisenä hahmona, joka neuvoo muita mm. juuri omantunnon kysymyksissä. Eläessään tällaista kaksoiselämää vuosia, hän ei ole hoitanut hommaansa kunnolla(ei kovin esimerkillistä). Yleensäkin pettämisessä pahinta ei ole se "vieraan lihan himo", vaan se, että ihminen on epärehellinen ja pettää lupauksensa(aviolupaus tai toiselle ihmiselle yksityisyydessä annettu lupaus=yhtä arvokkaita). Vaikken itse kirkon ihmisiin lukeudukaan, niin ansaitakseen virkansa ja kanssaihmisten kunnioituksen, tulisi pappienkin miettiä tekemisensä paremmin.

• tavallinen nainen

Eli samanlailla osaa ottaa piispakin kengänkuvan perseeseen kuin kuka tahansa ,jos on pettänyt...amen )

• lapintypy

...olisi vaan älynnyt erota jo aiemmin!
      pettäminen ei ole toista kunnioittavaa eikä arvostavaa.. rakkauteen kuuluu kyseiset asiat.. jos ei kunnioita eikä arvosta toista, on parempi erota..piispakin on ihminen, tekee virheitä, mutta mielestäni ero olisi pitänyt tapahtua pikimmiten kun löysi toisen!

• lapintypy

...mielestäni ammatin uskottavuus heikkenee moisen käytöksen myötä..odotan kirkonmiehiltä erityisesti kunnioitusta, arvostusta, uskollisuutta...niin se vaan on...

• lapinmies
        lapintypy kirjoitti:

...mielestäni ammatin uskottavuus heikkenee moisen käytöksen myötä..odotan kirkonmiehiltä erityisesti kunnioitusta, arvostusta, uskollisuutta...niin se vaan on...

On hyvin erikoista kuinka tässä asiassa vaaditaan hyvin jyrkin sanankäänteinen piispan eroa virasta. Katotaan toisaalla olevia "maallisia" tapauksia niin niissä vaaditaan suvaitsevaisuutta,työpaikan menettämisestä ei puhuta mitään.
        On totta, että piispa on erilaisessa asemassa kuin "maallisen" viran hoitaja. En pane eroamista vastaan, mutta päätöksen jätän hänelle ja/tai tuomiokapitulille-se ei ole minun päätettävissä.
        Anteeksiantamus kuuluu meidän kaikkien osaksi.

• suhkana
        lapinmies kirjoitti:

On hyvin erikoista kuinka tässä asiassa vaaditaan hyvin jyrkin sanankäänteinen piispan eroa virasta. Katotaan toisaalla olevia "maallisia" tapauksia niin niissä vaaditaan suvaitsevaisuutta,työpaikan menettämisestä ei puhuta mitään.
        On totta, että piispa on erilaisessa asemassa kuin "maallisen" viran hoitaja. En pane eroamista vastaan, mutta päätöksen jätän hänelle ja/tai tuomiokapitulille-se ei ole minun päätettävissä.
        Anteeksiantamus kuuluu meidän kaikkien osaksi.

tullut se ymmärrys, että miehet on pyhempiä kuin naiset, raamatustako? Ja kun kuollaan niin saatana ollaan samalla helvetin ja taivaan portilla oli piispa tai muurari tai huora? Vai onko joku jotain muuta tuonpuoleisesta kuullut. Piispa huoripukki siinä samassa kuin muutkin ja sillä siisti!

• lapinmies
        suhkana kirjoitti:

tullut se ymmärrys, että miehet on pyhempiä kuin naiset, raamatustako? Ja kun kuollaan niin saatana ollaan samalla helvetin ja taivaan portilla oli piispa tai muurari tai huora? Vai onko joku jotain muuta tuonpuoleisesta kuullut. Piispa huoripukki siinä samassa kuin muutkin ja sillä siisti!

suvaitsevaisuus(ko)Kirjoittanut: lapinmies 15.2.2005 klo 15.00

En ole huomannut mitään sukupuolisesta pyhyydestä puhuttavankaan ennen sinua. Olet oikeassa: "Piispa huoripukki siinä samassa kuin muutkin ja sillä siisti!" Totta,tarkoitin vain sitä, että jos kyseessä olisi miten suuri "maallinen" pamppu niin tuskin tällaista meteliä olisi. Kannatan, että tällaiset tulevat julki, mutta ensiksi tulisi tarkastaa taustat,ettei riepotella ihmistä,sehän piispakin on,mahdollisilla olettamuksilla. Toivon, ettei tällaista olisi missään,mutta toisaalta pelkään tämän olevan vain osan kaikesta ja kaikkialta. Lopuksi mukavaa,että olet raamatullinen tuon puoleisissa asioissa vaikka "helvetin herran" nimeen kovin vannotkin

• Rituli

Minusta piispa Kantola on näyttänyt huonoa esimerkkiä kirkon jäsenille ja muille ihmisille. Kyllä papin on elettävä julistamansa sanoman mukaisesti, varsinkin tuossa asemassa olevalla. Toisaalta pappikin on vain ihminen. Silti tuntuu pahalta, että piispatasolla pettää vaimoaan ja on suhde naispappiin. Voiko piispa olla enää uskottava toimissaan?

• Andy

Mihin tietolähteeseen perustuu väite, jonka mukaan piispa on pettänyt vaimoaan?

Evankelis-luterilaisen kirkon tiedotussivuilla lukee, etteivät Kantolat anna haastatteluja erostaan.

Onko siis kyseessä villi huhu vai Kantoloilta itseltään kuultu väittämä?

• Uskomaton

Kyllä Suomessa ollaan vielä aika yksinkertaisia ja vanhojen "hapatusten" vankeja! Miksi papin pitäisi olla jokin huippuyksilö!! Höpöhöpö, samanlaisia valuvikaisia he ovat kuin me mutkin. Ennen heillä oli taito alistaa lukutaidottomia seurakuntalaisia raamatun tulkinnoillaan, oli heloa syyllistää.
      Valtakunnan viralliset hassuttajat ja veronhamuajat - papit, piispat ja muut kirkonhömpät - ovat alkaneet huomata, että elämää pitää elää, ei niinkuin 1600-luvulla. Ihmiset eivät sivistyksen kehittymisen vuoksi usko ja pelkää pappeja kuten ennen.

Papit ja piispat jne saavat vielä verorahojen ja valtion kautta avustuksena palkan! Uskoa jokainen voi, ilman kirkkoa. Mutta sellupaalin sielun hinta yhteisöverona kirkolle on mielestäni turhaaa!

• tosiuskovainen

piispa on paholaisen asialla!

• Jeps

Mielestäni piispan pitäisi erota virastaan! Hänen ohjekirjansa on raamattu

• sovituksen sanansaattaja

Onpa kirkon uskonnonopetus valunut hiekkaan:
        sapelinkalistelijoita riittää meilläkin. Kuka
        se pidättäytyi Jeesuksen pyynnöstä kiveä heittämästä. Tämäkö muka sivistysvaltio?

• Justus Peccator
        sovituksen sanansaattaja kirjoitti:

Onpa kirkon uskonnonopetus valunut hiekkaan:
        sapelinkalistelijoita riittää meilläkin. Kuka
        se pidättäytyi Jeesuksen pyynnöstä kiveä heittämästä. Tämäkö muka sivistysvaltio?

Mitä on sivistys sinun mukaasi? Opettaako kirkko, että on sivistynyttä pettää puolisoaan ja viimeistellä aviorikos hylkäämällä hänet? Voi toki olla, että kirkko opettaa näin ainakin Turun hiippakunnassa. Raamattu opettaa, että syntinen, piispakin, saa syntinsä anteeksi, kun luottaa Jumalan armoon ainoana mahdollisuutenaan. Kantolan menettely osoittaa, että hän luottaa omiin tunteisiinsa ja vietteihinsä enemmän kuin Jumalaan. Hän pyytää anteeksi sitä, ettei ole eronnut jo aiemmin, ei sitä, että on rikkonut avioliittonsa. Kirkon palvelija, joka julkisesti pitää kiinni synnistään eikä tunnusta sitä synniksi, ei kelpaa seurakunnan paimeneksi saati piispaksi. Jos Kantola ei itse ymmärrä erota, on kirkon aika ryhdistäytyä ja panna loppu tälle piispuudelle,joka pilkkaa Jumalaa ja joka saa ihmiset pilkkaamaan Jumalaa ja häneen uskovia.

• no jaa

Mutta se tässä asiassa ja näissä kirjoituksessa on hyvä, että hyvin monet vetoavat Raamattuun - Jumalan Sanaan. Tämäkin tapaus herätti ihmisiä tunnustautumaan Jumalan sanalle.
      Tietenkin perätön lause, perättömän jutun eteenpäin vieminen on valhe joka ei ole Raamatun mukaista.
      Onko kuka pettänyt ja mitä, mistä se on tullut ja onko se tarkastettua tietoa.

• nata

Niin ei ehkä ole uskottava papiksi mutta ihmiseksi kylläkin.Ajatelkaapa jos teidät vihkisi pappi joka on juuri eronnut tai eroamassa... ei se minusta ainakaan tuntuisi kovin hyvältä kannustukselta ym. ja miten hän voi pokkana lukea avioliiton pyhyydestä ja yhteen kuulumisesta kuolemaan saakka. Toisaalta virhehän on tapahtunut jo ja niitä tapahtuu vaikka kuinka paljon. Erona tähän on vain se että ne salataan. Tämä pappi tuli kaapista ulos ja tälläinen oli lopputulos!!! :)
      Ps.Ihmisiä kaikki

• mä#

tottakai voi... hän on ihminen niinkuin muutkin. ja jos on vielä pettänyt niin täytyy erota. ja erota myös virastaan..

• Heinähattu

....piispallakin.
      Normi ihminen, ei mitään väärää.
      Ammatti muiden joukossa.

• truman

Me tässä muistutamme villipetoja lähinnä kun mielipiteinemme revitään tämä asia moneen osaan, ja emmekö me tämän mässäilyn keskellä mieti, että mihin se totuus asiasta hävisi?
      Spekulointia näen täällä.totuutta?
      En.
      täällä palstalla moni vastannut, antaa perimmäisen epäluulon/vihan kirkkoa vastaan/kirkon ihmisiä vaikuttaa liikaa.Terve järki sumentuu.
      Onhan se kiva että jokaisella on mielipiteensä jatkotoimenpiteistä,ynnä muista tuomioista mutta pysykäämme niin kauan oletuksissa kunnes tiedämme asiasta totuuden.
      Kiitos.

• kikero

samn suuntaiset hommelit,ovat kauheita asioita?kuinka sellaiset ihmiset voivat autta ja ohjata muita ihmisiä jotka eivät itse elä sen mukaan mitä saarnaavat?sen kaltaisilla ihmisllä ei ole varaa aukaista suutaan jotka tekevät itse toisin ja neuvovat muita tekemään oikein mutta itse piruja?kauheaa sanon minä juuri sellaiset ihmiset rappeuttavat kaikkien muidenkin moraalin .ei pienitäkään häpyä koko touhussa.

• tekopyhyyttä

Kovia ovat opettamaan ja saarnaamaan uskoaan ja oppejaan. Ihmisellä on tarpeensa ja heikkoutensa, niiden tukahduttaminen on mahdottomuus.

• jaaha

Mielestäni virallinen ilmoitus piispan avioerosta riittää kansalle, aivan turha on alkaa riepotella asiaa sen enempää, koska syyt eivät kuulu virallisesti kenellekkään muulle kuin asianosaisille. Piispa Kantolan työhön avioero ei mitenkään pitäisi vaikuttaa, hän on täysin kykenevä hoitamaan työnsä avioerosta huolimatta.Piispa Kantola on erittäin suosittu ja arvostettu henkilö, jolla on hyvin inhimillinen ote työhönsä.

• arvostus nolla

"syyt eivät kuulu virallisesti kenellekkään muulle kuin asianosaisille"

- Kirkon jäsenille ei siis kuulu, elääkö heidän paimenensa niin kuin opettaa?

"Piispa Kantolan työhön avioero ei mitenkään pitäisi vaikuttaa"

- Entä neljä vuotta kestäneen pettämisen? Onko piispan alaisten tämän jälkeen mahdollista pitää piispaa auktoriteettina hengellisissä tai missään muissakaan asioissa. Piispan uskottavuus meni tietoiseen neljä vuotta kestäneeseen pettämiseen.

"Piispa Kantola on erittäin suosittu ja arvostettu henkilö, jolla on hyvin inhimillinen ote työhönsä"

- Pitäisikö näin olla edelleenkin? Pitäisikö vaimoansa pettäneen ja kaksi liittoa rikkoneen piispan olla suosittu? Tulisiko hänen toimiaan arvostaa? Onko piispa suoritus esikuvallista inhimillisyyttä? Eikö inhimillistä olisi suojella heikkoja: omaa vaimoa ja lapsia sekä piispan "rakastajattaren" perhettä?

• Voima

KUN EI HETI PETTÄMISEN JÄLKEEN KERTONUT ASIASTA, VAAN ELI VALHEESSA JA SILLOIN HENKI KÄRSII RUUMIIN TEMPPELISSÄ. LIHAN HIMO VOITTI HURSKAAN MIEHEN MUTTA TAAKKAMME ON JOKAISEN KANNETTAVA, NAINEN ON VIETTELYS MIEHELLE JA TÄMÄ MIEHEN ON KESTETTÄVÄ VAIKKA LANKEAMUS ON SUURI! KADU TAI JOUDUT KADOTUKSEEN SYNTINEN!

• Kirkkoherra

Minua ei kivitetty, kun jouduin kokemaan avioeron omassa liitossani.Mutta kirkon työntekijänä olen sitä mieltä, että jos olisin ollut uskoton puolisolleni, en olisi voinut toimia virassa. Piispan velvollisuus on uskottomuuden jälkeen erota virastaan tai sitten Tuomiokapitulin on heti
        asetettava piispa, kuten vaimoaan lyönyt kirkkoherrakin, virasta vapautetuksi.Nyt punnitaan
        se, kohteleeko kirkko rivareita ja herroha samalla tavalla. Ellei, kirkon uskottavuus kärsii!
        Parannus alkakoon kirkon työntekijöistä!

• Saija

"Nainen on viettelys miehelle". Sekö se on naisen ylimmäinen määre, olla viettelys. Jos nainen on viettelys, nainen on siis paha. Skamainen käsitys. Nainen on nainen, siitä ei mihinkään pääse. Ihana ja haluttava. Mikä siunaus miehelle!

• Gardinaali

Seurakunnan paimenen täytyy olla yhden vaimon mies. Siis hallita kotinsa ja perheensä, nuhteeton, sopuisa, ei riitaisa, ei tappelija, ei pahanpuhuja, yms, näillä kriteereillä piispa ei täytä vaadittuja raamatun vaateita. Erotkoon tehtävästään ja antakoon sen sopivammalle joka hallitsee hyvän ja pahan eron. Sellaiselle joka on sanan jälkeen sopiva.

• Asiaa pohtinut

Suomesta on tullut moniavioinen maa. Täällä erotaan monta kertaa ja mennään naimisiin kirkon suostumuksella. Entiset lapset muija vain sossun luukulle! Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Sitten mies ilmoittaa, ettei ole tuloja, mutta kuitenkin nai uuden vaimon ja tekee uusia tenavia.

• kotiäiti-diakoni

Ihmisiähän kirkon työntekijätkin on himoinensa ja haluinensa. Mutta toisaalta on tosi hurjaa että ihminen, jonka ppitäisi edustaa hyvää moraalia ja edustaa kirkkoa ja sen oppeja menee tekemään tuollaista..Ehkä pitäisi samalla jättää piispan virkakin!
      Pääasiassa tuossa työssä on kuitenkin olla uskonnonoppejen viestittäjä..
      mutta kukin taplaa tyylillään.

• "tavallinen"

kuka jaksaa välittää jostain piispan puuhista. ihmisiä nekin kai on siinä missä muunkin ammatin edustajat...
      vaikka olisikin miten kirkonmies/nainen.
      tietystikin on jotain asioita joita ammatti vaatii mutta kukapa kirkon ammatin edustaja täysin puhtoinen kuitenkaan on?

• en halua uskoa

piispan pettämisestä on peräisin?Minä en ole kuullut sellaista.Enkä halua uskoa todeksi,sillä sehän olisi niin kamala asia ettei hänen pitäisi toimia enään virassaankaan.Mutta tuskin asassa perää,kannattaa tarkoin miettiä mitä juttuja uskoo ennenkuin tuomitsee.

• Justus123
        en halua uskoa kirjoitti:

piispan pettämisestä on peräisin?Minä en ole kuullut sellaista.Enkä halua uskoa todeksi,sillä sehän olisi niin kamala asia ettei hänen pitäisi toimia enään virassaankaan.Mutta tuskin asassa perää,kannattaa tarkoin miettiä mitä juttuja uskoo ennenkuin tuomitsee.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm

• resentti

väärä ammatti miehellä.erottava virasta,niin tehköön mitä lystää

• käpä

Ihanaa todeta että piispakin on vain ihminen, joten ei se taivas niin kaukana ookkaan meille taviksille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• johanna

piispalta pitäis poistaa pallit, l. kastraatio tehdä kristitylle paimenelle, jos lampaillensa moista mallia näyttää. tuskinpa kyse kylläkään on kristinuskosta, sillä raamatun sanakin kieltää tuollaiset avioerot. ehkäpä piispa on saatananpalvoja ja soluttautunut hurskaiden ihmisten joukkoon petämään ja jättämään.

• Julle

Ihan samanlaiset halut ja vietit - paitsi ehkä voimakkaammat - sillä kirkkomiehellä on kuin muillakin!
      Samat hormoonit hyrrää, koska ihmiset tehtiin alussa kaikki samanlaisiksi.

KEITÄS NE MUUTEN OLI AATAMIN JA EEVAN POJILLA VAIMONA, KUN RAAMATTU EI NIISTÄ OSAA MITÄÄN KERTOA??
      Raamatun mukaan kun ei muita naisia ollut vielä luotukaan kuin Eeva!
      Vai oliko niin, että naiset laskettiin samaan porukkaan kuin lampaat, lehmät ja... Ei, kyllä hevoset aina mainittiin erikseen kaikissa kirjoituksissa.

• kun ei saa puhua synnistäkään

ja kirkkoon pitää saada keinolla millä hyvänsä väkeä vaikka vatsatanssia katsoon...tää on tätä nykyaikaa

• petetyn puolella

Missä muka piispa Kantola on sanonut eroavansa sen tähden, että on pettänyt vaimoaan? Ei missään!

Taannoin piispa lähetti julkisuuteen lyhyen tiedotteen, jossa hän ilmoitti eroavansa. Eron syitä hän ei suostunut kommentoimaan.

Tänään IS kertoi omiin lähteisiinsä vedoten, että piispalla on ollut neljän vuoden ajan avioliiton ulkopuolinen suhden naispapin kanssa (joka oli puolestaan naimisissa papin kanssa). Nyt sekä piispan että naispapin avioliitot ovat päättyneet eroon.

Piispa on omalla piittaamattomalla, välinpitämättömällä ja rakkaudettomalla toiminnallaan aiheuttanut kahden avioliiton rikkoutumisen ja erittäin suuren määrän inhimillistä surua ja tuskaa. Toivon, ettei kukaan pidä piispa Kantolaa tässä tilanteessa sankarina. Toivon ihmisten asettuvan petettyjen aviopuolisoiden ja lasten puolelle.

Ei pidä myöskään unohtaa piispan viran julkista luonnetta. Kantola on käyttänyt voimakkaita puheenvuoroja, jossa hän korosta rakkauden ja välittämisen merkitystä. Hänen oma tietoinen, suunniteltu toimintansa asettaa hänen puheensa omaan valoonsa. Piispa Kantola ei ole ainoastaan aiheuttanut kärsimystä lähimmilleen vaan myös suuren vaurion työnantajalleen rapauttamalla kirkon uskottavuutta.

Tulkoon siis selväksi: piispa on tiedottanut julkisuuteen ainoastaan eroavansa. Pettämisestä hän ei puhunut itse mitään.

• Oi voi sentään! Tässä alkaa näkyä kirkon hedelmät, mihin vie , kun luovutaan Jumalan sanasta ja aletaan rakentaa omaa oppia,mukamas semmoista joka yhdistää ja tärkein juttu on rakkaus. Mutta käytännössä näkyy että rakkautta korostava Piispa Reppii ja raiskaa avioliittoja! Onneksi Jumala alkaa näyttää Piispankautta hedelmiä , mihin vie Jumalansanan hylkääminen. Totta on mitä moni sanoo, että Piispakin on ihminen, niin kaikki uskovaiset on samanlaisia ihmisiä, ja syntisiä. Mutta Piispan asema on niin tärkeä, että .............

• Ateisti
        davel kirjoitti:

Oi voi sentään! Tässä alkaa näkyä kirkon hedelmät, mihin vie , kun luovutaan Jumalan sanasta ja aletaan rakentaa omaa oppia,mukamas semmoista joka yhdistää ja tärkein juttu on rakkaus. Mutta käytännössä näkyy että rakkautta korostava Piispa Reppii ja raiskaa avioliittoja! Onneksi Jumala alkaa näyttää Piispankautta hedelmiä , mihin vie Jumalansanan hylkääminen. Totta on mitä moni sanoo, että Piispakin on ihminen, niin kaikki uskovaiset on samanlaisia ihmisiä, ja syntisiä. Mutta Piispan asema on niin tärkeä, että .............

Minua järkyttää se, kuinka ihminen nostetaan johonkin asemaan jossa sitä melkein jumalana palvotaan. Tehkää ero ihmisen ja Jumalan välille ja ihmiselle erehtyväisyys on inhimillistä, tittelistä riippumatta.

• All you need

Valtiolliselle raha-automaatille vaihtoehto.

• ev.lut.

Miksi eroaisin? Kirkko tekee valtavan hyvää kasvatustyötä, lasten ja nuorten parissa. Saapas toiminta jo aikaa sitten alkanut - huomioi syrjäytyneet, huumeiden tms. parissa olevat lapset ja nuoret. Tässä huomioin vain yhden työalan. Kaiken hyvän ja ansiokkaan toiminnan keskellä ei merkitse mitään - että tulee ilmi Kantolan erheet. Hän sentään suoraselkäisenä henkilönä ilmoitti julkisesti asiasta ja virasta eroamisestaan. Joskin ko. juttuihin ajautuminen ja sen ilmitulo on tuonut paineita - niin millaisia paineita asian julkistaminen toi? Helppo sanoa, että noin pitää toimia - mutta moniko meistä muista, erheen satuttua - pystyisi samaan?

• nainen

Ei ole sen kummempi kuolevainen kuin kukaan muukaan ihminen, miksi ei saisi erota?
      Parempi sopu ero kuin esim. raamatulla läiskiminen vai mitä?

• kosoi.pentti

Minun mielestä, Piispa on pappi ja hänen pitää noudattaa evankeliumia, jos hän syntiä tekeekin,kivitettäköön hänet:Uskovainen Piispa tai pappi olkoon yhden naisen mies!

• JOOSHUA

ero päälle vaan, emme voi toisten eroon puuttua olipa se sitten kuka tahansa.eikä ylätuvan ukkokaan siitä suutu.vaikka saattaahan se kuulustella näitä eronneita vähän pidempään taivaan portilla.

• markkuh

Pysyihän piispa sentään omassa laumassaan, rakasteli pappia (naista) jolla aviomies samassa
      piiriissä ! Hirveä metakka asiasta kun sattuu olemaan kirkon mies ja kirkon nainen, samanlaisia tapahtumia ei kukaa lööppiin laita jos on kyseessä tavallinen ihminen, tulihan myyntiluvut
      lehdillä kasvuun taasen !
      markkuh

• Andy

Ilkka Kantola, joka on myös piispa, ei tarvitse minun eikä kenenkään muunkaan tällä palstalla kirjoittavan hyväksyntää erolleen.

• pastori

Kerrankin piispalla on kanttia ottaa vastuu teke-
        mästään asiasta. Ero virasta itse oli ainut mahdollisuus, ellei hän olisi halunnut tulla ero-
        tetuksi.KT on antanut asiasta tiedotteen.Klo 14 jälkeen.

• miä mikkelistä

samoja hemmoja ne papaitkin ovat. joten mitäpä myö heitä tuomitsemaan!

• ankka

Kyllähän piispakin voi erota vaimostaan kuten muutkin ihmiset

• Ravenclaw

YLE:n uutiset kertoivat että tämä piispa eroaa myös virastaan, koska katsoo menettäneensä luottamuksen. Todella hyvä ratkaisu.

• Nynoaami

Aivan oikein. Mielestäni moiset sietäisivät palaa helvetin tulessa IKUISESTI! Piispa pettää vaimoaan on lähes sama kuin rekkakuski ajaisi humalassa ylinopeutta ala-asteen viertä pitkin. Kukaan ei kuole mutta enemmän väärin on vaikea tehdä.

Piispa. Pyh. Tekopyhä kuten niin monet muutkin Jumalan palveliat.

• minä78
        Nynoaami kirjoitti:

Aivan oikein. Mielestäni moiset sietäisivät palaa helvetin tulessa IKUISESTI! Piispa pettää vaimoaan on lähes sama kuin rekkakuski ajaisi humalassa ylinopeutta ala-asteen viertä pitkin. Kukaan ei kuole mutta enemmän väärin on vaikea tehdä.

Piispa. Pyh. Tekopyhä kuten niin monet muutkin Jumalan palveliat.

Piispa Kantola teki ainoan oikean ratkaisun. Niin kuin hän itse sanoo, viranhoitoon vaadittava uskottavuus on mennyt.

Toisaalta, onko piispa sittenkään tässä asiassa ihan oikeassa - monet ovat tälläkin keskustelupalstalla hehkuttaneet piispaa lähes esimerkillisenä yksilönä. Ihmettelen kyllä miten se on mahdollista...

• Esa

Jos lööppi lopputilistä pitää paikkansa on kaverilla ainakin luonnetta. Jos kaikki poliitikot, yritysjohtajat ja muut isot herrat tekisivät munattuaan samanlailla, olisi Suomi huomattavasti parempi maa asua. Mutta näin ei vaan käy...

• Kira

..kun "lihanhimo voitti". Tässähän se taas huomataan minkälaisia seksihulluja ne uskovaisetkin on vaikka kovin yrittävät itsestään seksuaalisen eläimen kieltää. Voin hyvin kuvitella että pappi ei ole kotona vaimoltaan saanut, niin on sitten ottanut toiselta vaikkakin papilta jolta saa. Ei näin kävisi jos uskikset myöntäisivät kuinka ihanaa on nussia ja tekisivät sitä mielinmäärin, ettei tarvisi näitä "sydämmettömyyksiä" sitten jahkailla.
      Onhan se kamalaa kun petetään ym ym. mutta eiköhän olisi hurskastelijoiden aika katsoa peiliin..? Ehkä ihminen pärjää ilman seksiäkin, mutta yhtä helvettiähän se on!

• uskossa

Minä en ymmärrä tuota käsitystä jossa kielletään uskovaisilta rakastelu. Päin vastoin, kyllä uskovaiset rakastelevat siinä kuin muutkin. Ja aivan samalla tavalla, itse näen yhdynnän avioliiton "liimana".
        "Syrjähyppyjä" en hyväksy millään muotoa.

• usko, toivo, rakkaus
        uskossa kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota käsitystä jossa kielletään uskovaisilta rakastelu. Päin vastoin, kyllä uskovaiset rakastelevat siinä kuin muutkin. Ja aivan samalla tavalla, itse näen yhdynnän avioliiton "liimana".
        "Syrjähyppyjä" en hyväksy millään muotoa.

Kyytä pyllyyn vaan. Se pitää mielen ja avioelämän virkeänä. Seksin puute se ihmiset vieraisiin ajaa. Ei ihminen vietilleen mitään mahda.

• Maan matonen

Näin voisi sanoa tuomiokapitulinkin suuntaan, naispappeuden syytä koko sotku! Onneksi naispappi on tahollaan aviossa miespapin eikä naispapin kanssa.... vai mitä?

Siinäpähän sitten hurskastellaan!

• Kauno

Naispapithan ovat tunnetusti niin vastustamattomia seksipommeja, että miesrukilla ei ole mitään mahdollisuuksia vastustella kiusausta. Kyllä täytyisi olla järjestys miesten suojelemiseksi kuten islamin maissa, jossa naiset koetaan niin kiihottaviksi, että orgasmihan siitä tulee kun mummon nilkka vilahtaa. Jumala ei ole miehille luonut mitään kykyä itsehillintään ja siksi heitä on suojeltava. Näin on, ääri-islamistit ja äärikristityt yhdistyköön!

• Ymmärtäväinen

Turhaa pispa lopareita ottaa ja ois pitänyt sen vihitynkin vaimon mukanaan. Uskovaisten tavara on yhteistä ja iloinen antaja palkitaan.

• mieltä

On tietysti vaikea kuvitella itsensä toisen asemaan, mutta silti omasta mielestäni olisi ollut oikeampaa jatkaa, Jumalan kerran yhdistämää avioliittoa. Eihän se voi olla niin, että kun tulee vastoinkäymisiä taikka ajan jaksoja, jolloin rakkaus ei roihua, niin silloin luovutetaan.

Armahtakaa toisianne, niin teitäkin armahdetaan - eikö sen tapaisesti Raamatussa sanota. Joka on armoton, sille tuomiokin on armoton.

Joku mainitsi edellä, että piispan ero oli rakkauden tunnustus vaimoa kohtaan. Itse näen tällaisen itserakkautena, ja toisen hylkäämisenä. Ensin isku ja sitten potku. Ainakin miehen olisi pitänyt kuulla vaimonsa mielipidettä ja toimia sen mukaan. Ja suotavaa olisi ollut, että vaimo olisi antanut anteeksi miehelleen - antakaa anteeksi, niin teillekin annetaan. Mutta vaikka usko olisi vahvakin Jumalaan, niin se ottaa taatusti ihmisluonteen päälle, jos toinen on vuosia pettänyt.

Luulisi, että sielunvihollisella on hauskaa tällaisina hetkinä.

Ei Jeesus turhaan sanonut, että jos alkaa katsoa naista sillä silmällä, niin on jo tehnyt aviorikoksen -siinä tapahtuu useimmiten myös huonoja ja ikäviä asioita, kuten myös nyt.

27 "Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.'
        28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan.
        29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
        30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
        31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.
        32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
        (Matteus 5:27-32)

• Mikko L

... joten meistä ei ole kivenheittäjiksi.

Sillä Raamatussa Jeesus sanoo:"Mutta minä sanon teille:jokainen,joka katsoo naista ,himoiten häntä,on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan"Matt.5:28

Tiukka on siis Herramme laki.Mitäpä meille huorintekijöille, kuuluu tänään...?

Valitettava tapaus.

En ole lukenut Ilttarin artikkelia enkä tiedä tämän huorintekemisen yksityiskohtia.

Onkohan piispa Kantola koskaan ymmärtänyt mitä tarkoittaa Herramme 6.käsky:"Älä tee huorin."

Sehän kieltää sekä avioliitossa olevien että sinkkujen huorintekemisen ja lisäksi hengellisen uskottomuuden.Toisin kuin nykyraamatussa oleva vesitetty 6.käsky:"Älä tee aviorikosta."

Siitä monet seksuaalisynteihin langenneet ihmiset ovat minullekin sanoneet:"Tuohan ei koske meitä koska emme ole naimisissa".

Kuitenkin Kaikkivaltiaan Jumalan asettamat käskyt ovat tänäänkin voimassa niin kuninkaalle kuin kerjäläisellekin.Ja valkeuden Jumala valvoo käskyjensä voimassaoloa sekä niiden toteutumista.

Sillä elävä Herra sanoo:"Minä valvon sanaani,toteuttaakseni sen".

Mikko Lahti
      saarnaaja
      http://www.pp.kpnet.fi/mila

• kiinnostaa

jonkun pettämiset? pettämistä tapahtuu koko ajan maailmassa. pitääkö sitä julkisuuteen kertoa. näistä jutuista tulee niitä turhia julkkiksia.

• Esa

Niin, vähän on ristiriitaista näköjään noiden kirkon hemmojenkin puheet/teot. Saarnastuolista puhutaan herran pelosta yms. mutta heti tilaisuuden tullen mennään vieraisiin.

Mutta näillä tempauksilla voivat vaikka saada uteliaita pällistelijöitä tuleen kirkkoon katsomaan julkkista!

• version

hyvät ihmiset, eikös tämä suomi ole vapaa maa ? mutta kun mielipidettä kysytään niin, onhan se kyllä vähän vaikea uskoa että piispa eroaa... siihen on oltava TODELLA pätevä syy... pettäminen kuulostaa liian tavanomaiselta hätävalheelta..

• pappi heljas

Missä sanottiin että se on suhde naispappiin?

• naispappi

IS:n kertoo, että naispappi oli toinen osapuoli. Siinä olisikin ollut luterilaisen kirkolla arvokeskustelun paikka, jos piispa olisi ollut "suhteissa" toiseen mieheen, mutta papit eivät siunaa homopareja.

• Suomessa
        naispappi kirjoitti:

IS:n kertoo, että naispappi oli toinen osapuoli. Siinä olisikin ollut luterilaisen kirkolla arvokeskustelun paikka, jos piispa olisi ollut "suhteissa" toiseen mieheen, mutta papit eivät siunaa homopareja.

Niin jäi siis kiinni naisesta:o) Ihan mukavaa nähdä että kirkossakin ollaan joskus ihmisiä? Olihan Jeesuksellakin ainakin "henkinen" suhde maksulliseen naiseen maria magdalenaan ja kahteentoista mieheen, siis opetusmielessä. Ulkomailla kirkon palvelijat ovat tehneet paljon pahempaakin...Muurit murtuu?

• justiina61

Tottakai kaikilla ihmisillä on oltava oikeus samoihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin, ammatiin yms. katsomatta. Toki on ammatteja joissa henkilö nauttii suurempaa yhteiskunnallista luottamusta kuin toinen ,mutta silti henkilöllä on oltava oikeus myös yksityiselämään.

• Hyvä me protestantit

Minusta on ihan oikein, että kun tekee mieli, niin etsii ja ihastuu naiseen, eikä niin kuin katolilaiset papit, joiden mieliteko suuntautuu luostarikoulujen pikkupoikien takapuoliin.
      Saatikka sitten islamilainen tapa nauttia lampaista, vuohista ja lehmistä!

• Leka82

Miksi ei saisi erota, jos akan naama ei miellytä? Kyl kai piispa on aikuinen ihminen, ja tietää mitä tekee.

• ihmettely

Ihmettelen Ilta-Sanomien toimittajan motiiveja, kun hän kirjoitti Turun Piispan erosta. Ajatelkaa, mitä hänen lapsensa miettivät kirjoituksesta ja miten kohu vaikuttaa heihin? Lisäksi lukuisat uskovaiset kärsivät, kun he miettivät uskonsa perustaa tapauksen jälkeen. Koko kirkon uskottavuus kärsi kovan kolauksen. Piispa on vain ihminen, piru vieköön.

• Sunna

No jo on markkinat. Ekös noitten Jeesustelijoitten pitäs olla NIIN muka hienoa ja Jumalan sanaa toteuttavia ihmisiä ETTÄ!!! Ei ole tainnut Usko Ja Rakkaus riittää tarpeeksi pitkälle mikä ei sinäsä ihme. Taisi äijä palata takaisin maan pinnalle normi elämään.

• Veke

Esimerkkinä olevalle piispall tai papille tai kirkon työntekijälle ei sovellu vieraiden kuk-
        siskelu! Jumalan sana on otettava todesta. Ja kukaan ei voi sattumalta elää väärin yli 4 vuotta!
        Kanttia kirkkoon, jos on kiekko!

• mii

viimeistään kuolemanne jälkeen tiedätte että Jumala on olemassa ja että te ihmiset jotka ette ole uskossa ja jos olette tehneet paljon syntiä niin helvetti teitä odottaa! ei mikään muu. minä ainakin haluan päästä taivaaseen enkä pirujen kanssa helvettiin!

• tyttöpienihh

Nyt jo oikeasti turpa tukkoon!
      eiköhän se oo sen oma asia.

• Lestadiolainen

Tottatoki pappi saa erota. Eihän Piispat ylleensä oo ees lestadiolaisia. Me emme halua lestadiolaisina erota, mutta jos eroo, ni ei sitä oikeesti voi olla enää lestadiolainen, kun se ei ole sopivaa meille lestadiolaisille.
      Erota saa, mutta er asia, onko sitä enää oikeesti uskovainen. Uskovaisethan eivät eroa.
      Itse sallin täysin Piispan eron. Hän saa erota, jos haluu. Ja jos aviosuhde ei mee hyvin sovitteluista huolimatta, niin ero on ainut vaihtoehto.
      Paljon parempi, ku se, että aletaan lyömään puolisoa raamatulla

• kirkoton

Uskovaiset eivät eroa.
        Mielummin kärsitään sairaassa suhteessa vaikka hampaat irvessä.
        Vaimot pukkaa lasta kunnes meinaavat kuolla synnytyksiin "jumalan tahdosta " sekin.
        Mies määrää missä kaappi seisoo. Ja onk maha taas pystyssä.
        Olette te ihan kaheleita kyllä kaikki.

• Pata ja kattila

Yhtä uskottava ku ne katolilaiset ruskean reijän ritarit ja lapsiin sekaantujat. Tällä oli sentään selkärankaa erota hommistaan.

• ruohon hinkkaaja

Hyväksyttekö mun runkkauksen...ihan vitun väli eroaako piispa vai ei... keskustelkaa ennemin miten täytää vesi-ilmapallo ilmalla?

• .................

Herranjestas mitä tekopyhyyttä ihmisten asenteissa.
      Papit ja piispat ovat aivan tavallisia ihmisia ei "jumalia". Miksi piispa ei saisi erota vaimostaan?
      Sitä en ymmärrä että hänen täytyy erota virastaan?
      Ihminenhän hänkin on!
      Siinäpä näette kaikki "uskovaiset" kuinka tavallisia tekin olette.
      Semmosta se elämä vaan nyt on..

• Lepa

jos on huoraaminen toisen kanssa, niin piispanviran haltija ei voi/saa kaksinnaida! Yksi
        avioliitto. Nutta selvä kuudennen käskyn rikkomus pahentaa seurakuntaa! Kirkko on aina varonut julkisen synnin pahennusta.Toki Jumalamme edessä salaiset synnit ovat yhtä suuret. Mutta virka vaatii papilta ja piispalta esimerkillisyyttä. Ei asia ois ongelma jos piispa ois ensin eronnut vaimostaan ja sit solminu uuden suhteen! Oikea järjestys on tärkeä!

• wiivi
        Lepa kirjoitti:

jos on huoraaminen toisen kanssa, niin piispanviran haltija ei voi/saa kaksinnaida! Yksi
        avioliitto. Nutta selvä kuudennen käskyn rikkomus pahentaa seurakuntaa! Kirkko on aina varonut julkisen synnin pahennusta.Toki Jumalamme edessä salaiset synnit ovat yhtä suuret. Mutta virka vaatii papilta ja piispalta esimerkillisyyttä. Ei asia ois ongelma jos piispa ois ensin eronnut vaimostaan ja sit solminu uuden suhteen! Oikea järjestys on tärkeä!

Mikä on oikea järjestys, et sinä ole sitä sanomaan ja tuomitsemaan toista ihmistä.
        Jos on löytänyt uuden ja mukavan jonka kanssa on hyvä elää ja siksi eroaa vaimostaa niin miksi pitäisi erota piispan virastaan?
        Olette te ihme kansaa siellä kirkossa. ensimmäisenä tuomitsemassa tavallista kuolevaista.
        Onneksi olen eronnut kirkosta!
        Mikä sinusta tekee ihmisenä paremman kerro.

• Huutavan ääni

Piispa pettää vaimoaan naimisissa olevan naispapin kanssa. Mitä tästä opimme?
      Naispappeus oli rienaus, jonka seurauksena on yleinen huoraus kirkossa.

• marjuska

tämä pappi naispuolinen ?

• Huutavan ääni

Toki se piipan rakastajar oli NAISPUOLINEN pappi,ja onpa vielä papinvaimokin. Avionrikkoja sekin!

• Huh huh
        Huutavan ääni kirjoitti:

Toki se piipan rakastajar oli NAISPUOLINEN pappi,ja onpa vielä papinvaimokin. Avionrikkoja sekin!

Neljä ja puolivuotta pitäneet lystiä, kenties herralle pyhitetyissä tiloissa. Voi meidän kirkkoa mihin olet menossa kun piispat ja papit ovat tälläisiä opettajia. Voiko nyt seurakuntalaisilta mitään hyvää odottaakaan.

• jallu

ei ne ny kai homojakaa... marketit erikseen ;)

• Jallu
        jallu kirjoitti:

ei ne ny kai homojakaa... marketit erikseen ;)

ihmisiä nekin on haluinensa :)

• marjuska
        Jallu kirjoitti:

ihmisiä nekin on haluinensa :)

kuules Jallu !:))

• Hiljainen..

Mitäpä me yhden piispan erosta hössötetään, onhan ne kirkonmiehet ennenkin tehneet toinen toistaan pahempia ja hurjempia asioita. Niistä on vain entisaikaan vaiettu! Ihmisiähän tässä kaikki ollaan, virkaan katsomatta.

• pullaulla

ja vielä luulette että pappi olis jokin pyhimys --niitä ei olekkaan .Jos joku on niin herkkäuskoinen että luulee pappien olevan jotain toisenlaisia kun me muut ,täällä ruotsissa oli juuri yksi pappi joka tappoi ensimmäisen vaimonsa ja usutti mielisairaan ampumaan toisen vaimonsa . SIITTÄ saitte te herkkäuskoiset . Minä en ainakaan ole ollut höntitettävänä missään kirkossa koskaan enkä rupee.

• Seuraaja

f5 nappulan näpyttelemisestä. Vai onko sinulla joku värkki rakennettu sitä näpyttelemään. Nappulan pohjassa pitäminen ei nimittäin tuota yli 30 päivitystä minuutissa, joka tämän avauksen kohdalla on toteutunut. Kokeilin itse.

• uskomaton

.......................................................

• tämä onkin tekosyy

Tämä voikin olla hyvä syy lähteä virasta, jos siinä taakka alkaa painaa selkää. Ei tarvitse selitellä todellista syytä. Ja jos onkin jäänyt vaille rakkautta koko tähän astisessa elämässään, niin hyvä sentään että edes nyt hänelle se suotiin. Ehkä nyt vasta tietääkin, mitä todella on tulla rakastetuksi. Kaikki tähän astinen on ollut vain täyteen mittaan kasvamista. Jospa tähänastinen aviosuhde onkin ollut vain läheisriippuvuutta ja nyt silmät aukenivat? Hän tuli tuntemaan totuuden. Jospa kaikki antaisimme toisillemme luvan kasvaa omaan tahtiinsa. Kyllä lapsetkin ymmärtävät tämän, jos vanhemmilla on halua ja viisautta selittää asia. Emme tiedä, miksi rakkaus hakee joskus niin outoja uomia.

• ihmiselle

Minä en ole pappi, en piispä. Minä olen minä - tavallinen ihminen.
      Kun minun elämäni oli tuuliajolla, minulle tuli elämääni ihminen, josta tuli läheisin ystäväni, rakastettuni, vaikka olin naimisissa.
      Koin silloin, ja koen vieläkin, että se oli Jumalan teko.
      Jumala lähetti hänet, että tulisin onnelliseksi. Ja minä tulin.
      Piispat ja papit ovat tavallisia ihmisiä.

• kutu

Ei ne papit ja piispat poikkea meistä tavallisista pulliaisista muuta kuin siinä että ovat opiskelleet papeiksi jne.
        Minulla oli kerran rakastajana pappi ;)

• human being

No jo vain.
        Jumala siis lähetti sinulle ihmisen jotta olisit onnellinen. Niinkö erinomainen olit, että Jumala löi puolisoas vyön alle tehdäkseen sinut onnelliseksi?

• örkki
        human being kirjoitti:

No jo vain.
        Jumala siis lähetti sinulle ihmisen jotta olisit onnellinen. Niinkö erinomainen olit, että Jumala löi puolisoas vyön alle tehdäkseen sinut onnelliseksi?

että se oli isku vyön alle? Tiedä vaikka se olisi ollut suuri helpotus ja ilon aihe puolisolle.

• ihmiseltä
        human being kirjoitti:

No jo vain.

Ei kukaan lyönyt ketään, enkä minä ole mikään "erinomainen". Olen ihan tavallinen ihminen virheineni, niin kuin me kaikki olemme.
        Niinkuin sanoin, koin että Jumala lähetti elämääni ihmisen. Niin ajattelen, enkä sille mitään voi.

• elicia

Eihän piispat sen kummempia ole, kuin me muutkaan ihmiset. Inhimillisiä "virheitä" tapahtuu kenelle tahansa.
      Olipahan tällä miehellä ainakin kanttia tunnustaa.

• Sini

Niin "virheitä" tapahtuu...
        Mutta aina ne eivät ole edes virheitä.
        Sekin on hyvä muistaa.

• Kuin pellossa

Piispa on sellaisessa asemassa, ettei hän voi elää noin moraalittomasti rinnakkaissuhteessa.
      Avioero sinänsä ei ole este olla piispana, mutta uskottomuus ja rinnakkaissuhde kylläkin.
      Piispan asema edellyttää moraalista nuhteettomuutta.
      Piispa ei voi elää kuin pellossa.

• kristitty....

Mikä siinä on, että kirkon väen touhuja niin syynätään... siellä on kautta aikain tehty pahuutta, ja samoja asioita kun rivimies tekee... Ihmisiä nämäkin vain ovat. Onhan poliiseissa rosvoja, lääkäreissä narkkareita, hoitajissa hulluja, pankkiireissa pers aukisia jne...

• Mari

Miten ihmeessä joku voi ajatella noin ahdasmielisesti!!!!
        Miten kummassa kukaan ei ymmärrä, että papit ja piispat ovat ihan tavallisia ihmisiä siinä missä muutkin.
        Kuinka joku voi heittää tuolla tavalla kivellä?

• minä

Miksi yksityiselämän "ongelmien" takia pitäisi erota työstään (jos muita perusteita eromiselle ei ole). Miksi kaikki moralisoivat ja kytäävät mitä esim. jonkun viran haltija tekee yksityielämässään?

Mitä sen on väliä jos pappi pettää vaimoaan? Tekeköö se pettämisestä tuomittavampaa että pettäjän on pappi? Pitäisikö paskakuskinkin erota työstään jos käy huorilla? Samasta asiasta siinäkin on kysymys.

Vaikuttiko se Bill Clintonin työtehtävien hoitoon että hän antoi suikiin Monicalle. Tuskinpa se vaikutti sen enempää kuin sama juttu vaimon kanssa.

Typerää moralisointia ja pappi perusteettomasti yrittää tehdä itsestää esimerkkiä muille.

• eppu

Olen kanssasi samaa miektä miksi pitäisi ottaa lopputili. Kunnon piispa toimisi kuten se entinen pappi saarnasi "elkää tehkö kuten minä teen vaan miten minä saarnaan". Ilmeisesti piispa haluaa vetää yllensä martyyrin viitan.

• ex-luterilainen

Piispat, papit jne ovat ev.lut.kirkossa seurakunnan paimenia. He ovat esimerkkinä seurakuntalaisille. Herätkää hyvät ihmiset, tällaista esimerkkiäkö kaipaatte? "Mitäs tässä nyt omilla synneillä on enää väliä, kun nuokin tuolla kirkossa ja vielä korkeissa viroissa??"
      Mutta asia ei ole näin, he eivät ole uskonnollisessa mielessä eli Raamatun opin mukaan (jota myös itse opettavat tai ainakin pitäisi opettaa) tavallisia ihmisiä siinä mielessä, että he ovat seurakunnan paimenia, esimerkkejä muille. Olen eronnut kirkosta monen tällaisen tapahtumaketjun jälkeen, koska ev.lut.kirkko on näyttänyt minulle niin useasti epäuskottavuutensa. Olen uskovainen ihminen, uskon Herraamme ja hänen ristillä tehtyyn sovitustyöhönsä. Se mitä Raamatussa sanotaan, on uskovaisen ihmisen peruskallio. Monet muut kirkon johtavat henkilöt ovat poikenneet tästä Raamatun sanomasta niin pahasti, ettei kohdallani ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kirkosta. Hyvä esimerkki tämän tapauksen lisäksi lienee Kuopion piispa Riekkinen.

• kouraan

..ja sihti kohdalleen, sinä Viaton poloinen!

• oltava esikuvana muille

Kyllä piispan tehtävät vaativat sellaisen ihmisen joka pystyy pitämään itsensä kurissa. Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan tehkää niinkuin minä sanon,kuului entisen papin saarnakin.Luterilaisen kirkon kuva ihmisten silmissä esipaimentensa ansiosta, alkaa hiukan murentua.Luotan enemmän isäni kirkkoon joka on ortodoksinen. Itse olen kuitenkin äitini mukaan kastettu luterilaiseen uskoon.Olen harkinnut useita vuosia kirkon vaihtamista ja nyt tuntuu, että teen sen heti sopivassa tilaisuudessa, eli ensi vuoden vaihteessa.
      Miksi muuten tämän keskustelupalstan aloitustekstin vierellä on ortodoksinen ikoni? Halutaanko sillä ohjata ihmisten ajattelua vielä väärään suuntaan?

• Maija

Auta Luoja näitä ihmisiä, jotka niin mielellään ottavat kiven ja heittävät.
        Eiköhän tämä ole piispan ja hänen vaimonsa asia,
        sekä papin ja hänen puolisonsa. Ei meidän!
        Kyllä se kivi lentää nykyäänkin.
        Kuka näistä moralisoijista on synnitön, aloittakoon hän!

• xxxxx
        Maija kirjoitti:

Auta Luoja näitä ihmisiä, jotka niin mielellään ottavat kiven ja heittävät.
        Eiköhän tämä ole piispan ja hänen vaimonsa asia,
        sekä papin ja hänen puolisonsa. Ei meidän!
        Kyllä se kivi lentää nykyäänkin.
        Kuka näistä moralisoijista on synnitön, aloittakoon hän!

Maija-parka varmasti olisi hyvin ymmärtäväinen, jos hänen miehensä olisi pettänyt neljä vuotta. Minä en ymmärtäisi, vaikka mieheni ei ole edes pappi!!!

• moniko
        xxxxx kirjoitti:

Maija-parka varmasti olisi hyvin ymmärtäväinen, jos hänen miehensä olisi pettänyt neljä vuotta. Minä en ymmärtäisi, vaikka mieheni ei ole edes pappi!!!

Kuinka moni teistä kirjoittajista on edes lukenut Raamatun, kun annatte kaikkitietäviä kommettejanne? Nämä miehet ja naiset eli piispat ja papit opettavat Raamatun sanomaa, he ovat kirkollisissa viroissa ja heidän tehtävänsä on ollut viedä Jumalan sanaa eteenpäin. He eivät voi olla enää uskottavia, jos itse rikkovat sitä. Ei poliisikaan ole enää uskottava, jos esim. varastaa tai verotarkastaja, jos tekee veropetoksen.

• enkeli

Erota saa jos on avioliitossa ongelmia, mutta tämä on jo liikaa että neljän ja puolen vuoden päästä vasta otetaan ero, kun ollaan petetty.
      Se on surullista kun ei halua jatkaa enää piispana mutta sen kyllä ymmärtää kun ei ole ollut uskollinen.
      Itselleni tämä oli aika järkytys koska itse olen sukua. se jääköön sanomatta että kummalle osapuolelle koska sillä ei ole tässä asiassa mitään merkitystä.

• Patricia

Elämä on elämää, ja elämässä tapahtuu kaikenlaista.
        Joskus vain on niin, että erotakaan ei voi, vaikka yhdessä on niin vaikeaa.
        Joskus elämän onni on avioliiton ulkopuolella, niin on ollut kautta aikojen ja niin tulee olemaan. Ihmisiä me vain ollaan pappeja myöten.
        Luuletteko, että Jeesus oli synnitön?
        Olivatko Jeesuksen opetuslapset synnittömiä?
        Valitsiko Hän opetuslapsikseen kaikista nuhteettomimmat yksilöt?
        Kuka meistä on toistaan parrempia?
        Te kivenheittäjätkö?

• xxxxx
        Patricia kirjoitti:

Elämä on elämää, ja elämässä tapahtuu kaikenlaista.
        Joskus vain on niin, että erotakaan ei voi, vaikka yhdessä on niin vaikeaa.
        Joskus elämän onni on avioliiton ulkopuolella, niin on ollut kautta aikojen ja niin tulee olemaan. Ihmisiä me vain ollaan pappeja myöten.
        Luuletteko, että Jeesus oli synnitön?
        Olivatko Jeesuksen opetuslapset synnittömiä?
        Valitsiko Hän opetuslapsikseen kaikista nuhteettomimmat yksilöt?
        Kuka meistä on toistaan parrempia?
        Te kivenheittäjätkö?

Jeesus oli synnitön Raamatun mukaan, kukaan ihminen ei ole siihen pystynyt, eikä tule pystymään. Mutta, piispat ja papit, eikö heidän sentään pitäisi elää Raamatun opin mukaan, kun kerran sitä muillekin opettavat? En mielelläni maksa kirkollisveroja moisen "opetuksen" vuoksi.

• muija

No, osoittaa tää nyt Kantolalta et on vastuuntuntonen ja eroaa.
      pitäsikö olla kuten ort.kirkossa et piispat ovat pappismunkkeja?

• cimeon1

Vituttaa kun tälläsestakin aiheesta pitää luoda nettikeskustelu,eiköhän tää oo sen hengenmiehen oma asia.Perustelkaa tän keskustelun tarpeellisuutta.

• tarkoitusta

Mutta mikä ihmeen hengenmies tollainen on???? Aviorikkoja, petturi jne. Ehkä tään palstan tarkoitus on, että ihmiset voivat olla tyytyväisiä, että kun piispakin kerran tekee noin, ei mun petokset voi niin suuria syntejä olla. Mannaa omille haavoille. Siinä perusteluja, ei muuten voi olla näin suosittu!!!

• hoitsu

Kaikki toitottavat, että onhan se pappikin ihminen, mutta... Olen sitä mieltä, että kirkon työ, varsinkin papin työ on kutsumusammatti ja siinä pitää elää niinkuin malliksi muille kansalaisille! Ihminen on erehtyväinen, mutta jos himo ylittää tietyn rajan on silloin heti tehtävä eropäätös puolisosta. Eikös huorin teko ja toisen puolison himoitseminen ole Raamatussa syntiä! Papit tuntuvat luottavan siihen, että he juuri saavat tehdä mitä vain. EI se näin ole!

• täällä

taas ollaan sitä mieltä, että on piispa tai pappi,niin olkoon myös oikeus erota toimimattomasta liitosta. jos on ollut suhde toisen kanssa monta vuotta on asian ratkaiseminen vain kestänyt kauan. Kyllä myös petetyn osapuolen on täytynyt huomata ettei liitto ole toiminut pitkään aikaan. Ei hyvään liittoon pääse kukaan väliin. Sitten taas en ymmärrä ollenkaan miksi hän erosi virkatehtävistään ja miksi se katsottiin oikeaksi teoksi.

Sitten vielä näistä uskovaisista ja uskovaisista. Asuinalueellani toimii kuten minä ja monet muut sanovat lahko. Nämä lahkoon kuuluvat etsivät uusia käännytettäviä koko ajan. Luterilainen kirkko ei ole mitään eikä mitkään muutkaan kirkot. Ainoastaan heidän uskontonsa takaa pääsyn taivaaseen. Täällä kytätään ihmisiä ja varsinkin sen seurakunnan jäseniä. Käydään heidän kodeissaan soitetaan ovikelloa ja yritetään pahalla saada ihminen takaisin seurakuntaan. Tämä porukka ei piittaa koulutuksista, tavallinen talonmies pystyy hoitamaan papin tehtävät, psykiatrian tehtävät olemaan terapeutti jne. Käydään mieleltään sairaiden ihmisten kimppuun kutsutaan noita onnettomia ruoan voimalla alussa tilaisuuksiin. Sanotaan kenen kanssa saa olla yhteydessä eli valikoidaan ystävät. Mikään normaali kuten joku hyvä teatteri, ooppera, tai vaikka elokuva on turhuutta joihin ei missään nimessä pidä mennä. Ovat saatanan aikaansaannoksia. Kilpailevat kuitenkin kuka heistä osaa paremmin rukoilla, paremmin käännyttää ja jos tulee ongelmia ollaan äkkiä ns. sairaslomalla ei vastata siihen mitä on tullut tehdyksi. Kerrankin tullessani töistä kotiin yksi näistä käännyttäjistä sanoi minulle, eikö jo olisi minunkin syytä harkita taivaspaikkaa etten vain joudu sinne toiselle puolelle ja että hän on jo aikoja sitten lunastanut oman taivaspaikkansa.
        Kertokaa hyvät ihmiset mitä tuollaisille pitäisi tehdä???

• Daavitti

Parempi naida kuin palaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2671
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1248
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      14
      892
    8. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      39
      832
    Aihe