Kaksi venettä törmäsivät toisiinsa. Laiminlyöntejä oli useita, mutta yksi oli riittävä lepoaika. Käräjäoikeuden mukaan:
"Kuljettaja oli muun muassa ajanut veneellään ilman riittäviä lepoaikoja yhtäjaksoisesti ainakin Kotkasta Helsingin edustalla sijaitsevalle yhteentörmäyspaikalle Sipoon merialueelle Musta Hevonen -saaren pohjoispuolelle."
Mikä on riittävä lepoaika veneilyssä?
Aummattiautoilijalle 4,5 h välein tehtävä pysähtyminen on riittävä. Matka Kotkasta Sipooseen on n.100 km. Moottoriveneen nopeus oli n.20 kn eli 37 km/h eli veneilyajaksi tulee vajaa kolme tuntia, jos kerran taukoja ei pidetty.
Pari tuntia menee helposti veneellä kerralla eikä neljäkään ole harvinaista. Mikä on sellainen aika, ettei syyllisty laiminlyöntiin?
Käräjäoikeuden mukaan 2h 45 min on liikaa, mutta onko 2 tuntiakin liikaa? Tunti? Vartti?
Mikä on riittävä lepoaika?
21
969
Vastaukset
Ja purkkarit vetää helposti 10h siivuja.
Pisti kans silmään kun monesti vedetty motarilla 2-4h siivuja, laitonta vai. Olis kiva kuulla miisä koulutuksessa noi käydään läpi.- jotain.rajaa.nyt.sentään
Atlanttia ylittäessään yksinpurjehtija lomaillessaan vetää reilun parin viikon siivuja.
Lepoaikaa syntyy vain tähystyksen laiminlyömällä.
3h ajamisen kielto on uskomatonta skeidaa, mikä ei perustu lakiin. - Väsyneenärattiin
Ei kai mitään aikarajaa ole määritelty. Kyse on kait siitä, että alentunut vireystila voidaan syystä taikka toisesta katsoa onnettomuuteen myötävaikuttavasti. Sen sanoo jo maalaisjärki.
Jos kukaan täällä ei tunne tapauksen yksityiskohtia ja taustoja, niin on ihan turha pohtia jotain kellonaikoja.
Paitsi tietysti kaikkitietävälle tyhjänsaivartelija tyrnäväntorpedolle.- Tyrnäväntörpedo
Kiitos näistä lämpimistä sanoista, on kiva, että pääset purkamaan ahdistustasi. Voin terapioida sinua jatkossakin :D
Käräjäoikeus kuitenkin perusteli tuomiotaan sillä ettei riittäviä lepoaikoja noudatettu koska ajettiin yhtämittaa liian kauan. Se on eri asia kuin yleinen väsymystila vaikkapa valvotun yön jälkeen.
Voiksuhali !
- Joakim1
Ei kai tuo ollut mitenkään oleellinen asia ko. oikeudenkäynnissä, vaan yksi kasasta selityksiä, miten voi jäädä näkemättä purjevene purjeet vedossa. Mikä olisi se tilanne, jossa tuolla "lepoaikarikkeellä" olisi ollut vaikutusta oikeuden päätökseen tai sakkoihin?
Moottoriveneilijän mielestä siis purjeveneilijä oli jotenkin osasyyllinen. Olisi pitänyt antaa merkkiääni. Ei ilmeisesti tiedä, että purjeveneissä ei ole kuin puhallettava tai painepullokäyttöinen sumutorvi, jota pidetään käyttövalmiina vain sumussa. Eipä napista toimivaa torvea ole sen enempää soutuveneissä tai pienemmissä moottoriveneissä. Ja olisiko se edes kuulunut moottorin ja viiman melun yli.
Vahingonkorvausten pienuus yllättää. "Moottorihuolto ja veneen nosto- ja säilytysmaksuja" 1257 1245 €. Miten maston kaatuminen ja veneen rakennevauriot? Vai ovat nuo kaksi vakuutuskorvauksetta jääneitä?- Tyrnäväntorpedo
Kukaan ei kai ole eri mieltä siitä etteikö moottoriveneilijä olisi laiminlyönyt useitakin asioita. Syyllisyydestäkään ei ole erimielisyyttä eikä moottoriveneilijä sitä kiistänyt.
Perustuslain mukaan oikeuden pitää antaa perusteltu päätös. Kun käräjäoikeus perustelee päätöstään lepoaikojen laiminlyömisellä, se on osa päätöstä ja myös sen pitää perustua lakiin. Muuten oikeus voisi perustella päätöstään ihan yhtä hyvin ihonvärillä tai uskonnolla.
Minua kiinnostaa mihin lakiin päätös ja sen perustelu lepoajoista nojaa. Jos sellaista lakia ei ole, perustelua ei voi käyttää. Koska päätöksessä on useita perusteluja ja jokainen perustelu vaikuttaa syyllisyyteen ja sen kautta tuomioon, asialla on merkitys. - Joakim1
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Kukaan ei kai ole eri mieltä siitä etteikö moottoriveneilijä olisi laiminlyönyt useitakin asioita. Syyllisyydestäkään ei ole erimielisyyttä eikä moottoriveneilijä sitä kiistänyt.
Perustuslain mukaan oikeuden pitää antaa perusteltu päätös. Kun käräjäoikeus perustelee päätöstään lepoaikojen laiminlyömisellä, se on osa päätöstä ja myös sen pitää perustua lakiin. Muuten oikeus voisi perustella päätöstään ihan yhtä hyvin ihonvärillä tai uskonnolla.
Minua kiinnostaa mihin lakiin päätös ja sen perustelu lepoajoista nojaa. Jos sellaista lakia ei ole, perustelua ei voi käyttää. Koska päätöksessä on useita perusteluja ja jokainen perustelu vaikuttaa syyllisyyteen ja sen kautta tuomioon, asialla on merkitys.Oletko nähnyt oikeuden päätöksen? Nopealla haulla löysin vain IL:n jutun päätöksestä. Siinä listataan kasa laiminlyöntejä, joista suurin osa ei liity mitenkään suoraan lakiin.
Esimerkiksi kuljettajalla ei ollut merenkulullista koulutusta. Eihän tätä mikään laki vaadi. Toki vaaditaan riittävät tiedot ja taidot veneen kuljettamiseen. Ilmeisesti oikeus näki tässä puutteita. Jutussa mainitaan myös lukihäiriö. Ei kai lukihäiriöisiltä ole veneilyä kielletty laissa? Samoin plotterin käyttö kartan sijaan. Tuskin sekään on kiellettyä.
Tuon IL:n jutun perusteella näkisin, että tuo lepojuttu on vain yksi tapa ymmärtää miten on mahdollista jäädä purjevene näkemättä. Pitkähkön yhtenäisen ajomatkan katsottiin heikentäneen havainnointikykyä, Sanottiinko jossain, että noin "pitkä" ajomatka oli lain vastainen? On päivänselvää, että useita lakeja rikottiin, mutta tuo levon puute taitaa kuitenkin olla vain esiin kaivettu potentiaalinen syy siihen, että lakeja rikottiin. - Jurristikko
"... purjeveneissä ei ole kuin puhallettava tai painepullokäyttöinen sumutorvi, jota pidetään käyttövalmiina vain sumussa."
Näin on ollut tilanne kaikissa purjeveneissä jotka olen ostanut. Kaikkiin myöskin olen heti tai seuraavalle kaudelle asentanut kiinteän äänimerkinantolaitteen. Ei ole kustannuskysymys (pari-kolmekymppiä) ja pienikokoiselle töötille löytyy kyllä paikka.
Puhallettavat torvet ovat leluja sumussa ja painepullot hyytyvät sumussa aika nopeasti kun joka töräys viilentää pulloa. Sen vuoksi en käsitä miksi turvallisuuden vuoksi ei ole vaadittu kiinteää äänimerkinantolaitetta, sanotaan nyt vaikka kaikkiin sisämoottorilla varustettuihin 1-3 luokkaan katsastettuihin. Se on ainoa jolla on merkitystä sumussa, ja se olisi ainoa jolla voi antaa äänimerkit yllättävässä tilanteessa - kantaa jopa pidemmälle kuin kisakipparin karjaisema "styyra!" Mutta ei - katsastusvaatimuksissa on avomerivarusteena lelutorvi :( - Tyrnäväntorpedo
Joakim1 kirjoitti:
Oletko nähnyt oikeuden päätöksen? Nopealla haulla löysin vain IL:n jutun päätöksestä. Siinä listataan kasa laiminlyöntejä, joista suurin osa ei liity mitenkään suoraan lakiin.
Esimerkiksi kuljettajalla ei ollut merenkulullista koulutusta. Eihän tätä mikään laki vaadi. Toki vaaditaan riittävät tiedot ja taidot veneen kuljettamiseen. Ilmeisesti oikeus näki tässä puutteita. Jutussa mainitaan myös lukihäiriö. Ei kai lukihäiriöisiltä ole veneilyä kielletty laissa? Samoin plotterin käyttö kartan sijaan. Tuskin sekään on kiellettyä.
Tuon IL:n jutun perusteella näkisin, että tuo lepojuttu on vain yksi tapa ymmärtää miten on mahdollista jäädä purjevene näkemättä. Pitkähkön yhtenäisen ajomatkan katsottiin heikentäneen havainnointikykyä, Sanottiinko jossain, että noin "pitkä" ajomatka oli lain vastainen? On päivänselvää, että useita lakeja rikottiin, mutta tuo levon puute taitaa kuitenkin olla vain esiin kaivettu potentiaalinen syy siihen, että lakeja rikottiin.En ole valitettavasti nähnyt kuin lehtijutun. Siksi lähdinkin kyselemään.
Olet oikeassa siinä, että perusteluilla tunnuttiin haettavan syyllisyyttä perustuen useisiin hyvän merimiestaidon vastaisiin asioihin ilman, että olsi puututtu varsinaisiin rikkomuksiin.
Jos vertaa aikaisempiin päätöksiin, niin lehtijutun perusteella ei ilmene yhtään selkeästi lakiin perustuvaa argumentia. Tähystyksen laiminlyönti voisi tulla mieleen koska toista venettä ei havaittu, mutta siitäkin todetaan, että tähystettiin jopa kahden ihmisen voimin ilman, että toista havaittiin. Ei ihan täytä laiminlyönnin määritelmää.
Kuten joku jo tuossa ehti todeta, niin lehtijutun perusteella ei arvioitu ainakaan kovin tarkasti, mitä toinen vene teki törmäyksen välttämiseksi.
Epäilen kahta asiaa.
Ensimmäiseksi huonoa toimittajaa, joka ei ymmärtänyt päätöstä ja siksi kertoi siitä epämääräisesti.
Toiseksi luulen ettei tuomittu halua viedä asiaa hoviin koska tuomio oli melko lievä ja saattaisi koventua ja kustannuksia tulisi varmuudella lisää. Tuskin siis näemme tästä asiasta lopullista selkeää merioikeuden päätöstä. Ehkä se ei ole tarpeenkaan, onhan tässä niin paljon laiminlyöntejä ettei lisää tarvita. - Näinsemenee
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En ole valitettavasti nähnyt kuin lehtijutun. Siksi lähdinkin kyselemään.
Olet oikeassa siinä, että perusteluilla tunnuttiin haettavan syyllisyyttä perustuen useisiin hyvän merimiestaidon vastaisiin asioihin ilman, että olsi puututtu varsinaisiin rikkomuksiin.
Jos vertaa aikaisempiin päätöksiin, niin lehtijutun perusteella ei ilmene yhtään selkeästi lakiin perustuvaa argumentia. Tähystyksen laiminlyönti voisi tulla mieleen koska toista venettä ei havaittu, mutta siitäkin todetaan, että tähystettiin jopa kahden ihmisen voimin ilman, että toista havaittiin. Ei ihan täytä laiminlyönnin määritelmää.
Kuten joku jo tuossa ehti todeta, niin lehtijutun perusteella ei arvioitu ainakaan kovin tarkasti, mitä toinen vene teki törmäyksen välttämiseksi.
Epäilen kahta asiaa.
Ensimmäiseksi huonoa toimittajaa, joka ei ymmärtänyt päätöstä ja siksi kertoi siitä epämääräisesti.
Toiseksi luulen ettei tuomittu halua viedä asiaa hoviin koska tuomio oli melko lievä ja saattaisi koventua ja kustannuksia tulisi varmuudella lisää. Tuskin siis näemme tästä asiasta lopullista selkeää merioikeuden päätöstä. Ehkä se ei ole tarpeenkaan, onhan tässä niin paljon laiminlyöntejä ettei lisää tarvita.Hyvä Tyrnäväntorpedo, ymmärrät lainkäytön väärin. Jokainen joka vähänkään ymmärtää laeista tajuaa että ei lakipykälissä tarvitse eikä voida listata jokaista asiaa. Ei siellä esim. sanota että tähystys pullonpohjien läpi on kielletty, silti tuomion perusteluissa voidaan yhtenä syynä mainita että kuljettaja tähysti pullonpohjien läpi. Laki on aina soveltamista ja harkintaa. Jos ei ole tyytyväinen, voi valittaa.
- Joakim1
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
En ole valitettavasti nähnyt kuin lehtijutun. Siksi lähdinkin kyselemään.
Olet oikeassa siinä, että perusteluilla tunnuttiin haettavan syyllisyyttä perustuen useisiin hyvän merimiestaidon vastaisiin asioihin ilman, että olsi puututtu varsinaisiin rikkomuksiin.
Jos vertaa aikaisempiin päätöksiin, niin lehtijutun perusteella ei ilmene yhtään selkeästi lakiin perustuvaa argumentia. Tähystyksen laiminlyönti voisi tulla mieleen koska toista venettä ei havaittu, mutta siitäkin todetaan, että tähystettiin jopa kahden ihmisen voimin ilman, että toista havaittiin. Ei ihan täytä laiminlyönnin määritelmää.
Kuten joku jo tuossa ehti todeta, niin lehtijutun perusteella ei arvioitu ainakaan kovin tarkasti, mitä toinen vene teki törmäyksen välttämiseksi.
Epäilen kahta asiaa.
Ensimmäiseksi huonoa toimittajaa, joka ei ymmärtänyt päätöstä ja siksi kertoi siitä epämääräisesti.
Toiseksi luulen ettei tuomittu halua viedä asiaa hoviin koska tuomio oli melko lievä ja saattaisi koventua ja kustannuksia tulisi varmuudella lisää. Tuskin siis näemme tästä asiasta lopullista selkeää merioikeuden päätöstä. Ehkä se ei ole tarpeenkaan, onhan tässä niin paljon laiminlyöntejä ettei lisää tarvita.Onhan se aivan selvää, että kunnollinen tähystys laiminlyötiin, kun päivänvalossa ei havaittu lainkaan purjeet ylhäällä olevaa venettä, joka oli näköpiirissä todennäköisesti useamman mailin. Jutussa mainitaan jo lepuuttajat, rikkinäiset lasinpyyhkijät jne. Kaikki ne ovat ko. moottoriveneen vastuulla ja ne olisi pitänyt joko korjata ja siivota näkökenttä esteistä tai sitten sovittaa vauhti ja tähystysaktiivisuus siihen, että näkyvyys on puutteellinen.
Jutussa mainitaan myös, että ohjaaja keskittyi enemmän plotteriin kuin ympäristön seuraamiseen ja että hänen navigoitinsa oli täysin plotterin varassa.
Ei kai ole yllättävää, että IL:n juttu ei ole hyvä ja kattava? - Tyrnäväntorpedo
Näinsemenee kirjoitti:
Hyvä Tyrnäväntorpedo, ymmärrät lainkäytön väärin. Jokainen joka vähänkään ymmärtää laeista tajuaa että ei lakipykälissä tarvitse eikä voida listata jokaista asiaa. Ei siellä esim. sanota että tähystys pullonpohjien läpi on kielletty, silti tuomion perusteluissa voidaan yhtenä syynä mainita että kuljettaja tähysti pullonpohjien läpi. Laki on aina soveltamista ja harkintaa. Jos ei ole tyytyväinen, voi valittaa.
Hauskaa etä sinullakin on mielipide ja erityisen imartelevaa on, että se kohdistuu minuun.
Siteerasin tuossa hetki sitten perustuslakia. Jokainen päätös pitää perustella.
Jatkan samalla linjalla: Tuomioistuimen päätöksen pitää perustua lakiin.
Siltä osin kuin päätöksestä saa lehdestä tietoa, niin sen voidaan todeta olevan prosessuaaliselta kannalta selkeän ja ehkä jopa hyvän. Sen sijaan perustelut olivat sisällöllisesti huonot, koska
ne eivät perustuneet tuomioistuinta sitovaan oikeuslähdeoppiin.
- vanhatappi
Täytyy olla kyllä aika viilee kippari purkkarissa kun pystyy seuraamaan moottoriveneen kohtaavaa kurssia eikä edes yritä muuttaa omaansa.
Merilain yksi tärkeimmistä säännöistä on pyrkiä välttämään yhteentörmäys kaikin käytettävissä olevin keinoin. Moottoriveneen on annettava purjeveneelle esteetön kulku, mutta jos purjevene huomaa, ettei moottorivene väistä, niin silloin on ryhdyttävä hyvissä ajoin itse väistämään.
Veillä liikkuminen turvallisesti on yhteispeliä.- Joakim1
Missä vaiheessa ja miten olisi mielestäni pitänyt purjeveneilijän tehdä? Moottoriveneen nopeudeksi on kerrottu 20 solmua ja purjeveneen 4 solmua. Kaukaa suoraa väylää pitkin lähestyvä moottorivene näyttää tulevan suoraan päin, vaikka menisikin lopulta kymmeniä tai jopa satoja metrejä ohi. Ei ole tavatonta, että moottoriveneet menevät 10-20 m päästä ohi ja aika usein ne tuntuvat ajavan suoraan kohti ja sitten kääntävät väistääkseen. Ehkä käyttävät purjeveneitä ohjausapuna?
Veneet lähestyivät toisiaan 24 solmua eli 12 m/s. Purjevene oli 8 m pitkä ja liikkui 2 m/s. Jotta se ehtisi kääntyä ja liikkua vaikkapa 20 m eli joten kuten pois "suoraan edestä", pitäisi väistö aloittaa ehkä 15 s ennen. Purjeveneen kääntäminen lähes 90 astetta todennäköisesti johtaa vauhdin hyvin suureen hidastumiseen ja vaatii vähintäänkin purjeiden säätämistä.
15 s ennen moottorivene oli vielä 180 m etäisyydellä ja liikkui 150 m ennen kolaria. Moottoriveneen 8 asteen suunnanmuutos olisi aiheuttanut saman 20 m sivusiirtymän eli olisi onnistunut ilman mitään radikaaleja toimenpiteitä. Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävän veneen on säilytettävä suuntansa, kunnes on ilmeistä, että väistämisvelvollinen ei aioi väistää. Millä etäisyydellä se tulee ilmeiseksi ko. tilanteessa?
Pahimmillaan molemmat väistävät samaan suuntaan ja kolari on väistämätön. Huomaa, että purjealuksille ei ole mitään tiettyä väistämissuuntaan eikä myöskään moottorialuksilla, kun toinen osapuoli on purjealus. - IhanNormi
Täysin tavallinen purjehtija.
Pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, mutta kaikki velvollisuudet ovat muiden harteilla. - Jurristikko
IhanNormi kirjoitti:
Täysin tavallinen purjehtija.
Pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, mutta kaikki velvollisuudet ovat muiden harteilla.Samanlainen keissi kävi Hyvinkäällä äskettäin " Kaksi nuorta tyttöä jäi autoilijan yliajamiksi suojatiellä Keravalla keskiviikkona. Yliajo tapahtui Keravan keskustan tuntumassa, Keskustan päiväkodin lähellä Kurkelankadulla vähän kello 16 jälkeen."
Täysin tavalliset jalankulkijat.
Pitävät kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, mutta kaikki velvollisuudet ovat muiden harteilla. - Jurristikko
Jurristikko kirjoitti:
Samanlainen keissi kävi Hyvinkäällä äskettäin " Kaksi nuorta tyttöä jäi autoilijan yliajamiksi suojatiellä Keravalla keskiviikkona. Yliajo tapahtui Keravan keskustan tuntumassa, Keskustan päiväkodin lähellä Kurkelankadulla vähän kello 16 jälkeen."
Täysin tavalliset jalankulkijat.
Pitävät kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, mutta kaikki velvollisuudet ovat muiden harteilla.Sorry, ei ollukkaan Hyvinkäällä vaan Keravalla, eikä ollukkaan purjehtija vaan jalankulkija eikä yli ajanut moottorivene vaan auto. Ei siis mitään analogiaa :-/
- Joakim1
Jurristikko kirjoitti:
Sorry, ei ollukkaan Hyvinkäällä vaan Keravalla, eikä ollukkaan purjehtija vaan jalankulkija eikä yli ajanut moottorivene vaan auto. Ei siis mitään analogiaa :-/
Aika niukka tosiaan tuossa on analogia, muuten kuin sen osalta, että yliajalla oli kiistatta väistämisvelvollisuus. Suojatiellä ylitetään tie ja terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu katsoo, ettei autoja tule tai jos tulee, että autoilija on havainnut jalankulkijan ja alkaa väistämisen ennen kuin suojatielle astuu. Suomessa autoilijoilla on huono tapa laiminlöydä jalankulkijan oikeus vapaaseen kulkuun suojatiellä. Jo Virossa autot pysähtyvät kiltisti, kun näytät edes harkitsevan suojatielle menoa. Suojatielle ei myöskään jäädä viettämään aikaa, vaan se on laissa kielletty.
Veneilijä taas on vesillä eikä sieltä pois pääse havaittuaan mahdollisen törmäysvaaran. Hitaalla veneellä ei karkuun pääse ja väistämismahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Laki aivan erikseen vaatii, että väistämistilanteessa sen, jota on väistettä, tulee säilyttää suuntansa. Laki ei vaadi jalankulkijaa jatkamaan matkaansa jalkakäytävältä suojatielle, vaan halutessaan saa vapaasti kääntyä tai pysähtyä.
Parempi analogia olisi ehkä se, että auto ajaa pientareella kävelevän tai pyöräilevän päälle. Pientareella liikkuva luonnollisesti olettaa, että auto ei aja päälle vaan toimii lain mukaisesti. Valoisassa tai valoilla/heijastimella varustettuna hän myös olettaa, että kuljettaja hänet näkee. Pitäisikö aina hypätä/ajaa ojaan, kun auto ohittaa/tulee vastaan? - Tyrnäväntorpedo
Joakim1 kirjoitti:
Missä vaiheessa ja miten olisi mielestäni pitänyt purjeveneilijän tehdä? Moottoriveneen nopeudeksi on kerrottu 20 solmua ja purjeveneen 4 solmua. Kaukaa suoraa väylää pitkin lähestyvä moottorivene näyttää tulevan suoraan päin, vaikka menisikin lopulta kymmeniä tai jopa satoja metrejä ohi. Ei ole tavatonta, että moottoriveneet menevät 10-20 m päästä ohi ja aika usein ne tuntuvat ajavan suoraan kohti ja sitten kääntävät väistääkseen. Ehkä käyttävät purjeveneitä ohjausapuna?
Veneet lähestyivät toisiaan 24 solmua eli 12 m/s. Purjevene oli 8 m pitkä ja liikkui 2 m/s. Jotta se ehtisi kääntyä ja liikkua vaikkapa 20 m eli joten kuten pois "suoraan edestä", pitäisi väistö aloittaa ehkä 15 s ennen. Purjeveneen kääntäminen lähes 90 astetta todennäköisesti johtaa vauhdin hyvin suureen hidastumiseen ja vaatii vähintäänkin purjeiden säätämistä.
15 s ennen moottorivene oli vielä 180 m etäisyydellä ja liikkui 150 m ennen kolaria. Moottoriveneen 8 asteen suunnanmuutos olisi aiheuttanut saman 20 m sivusiirtymän eli olisi onnistunut ilman mitään radikaaleja toimenpiteitä. Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävän veneen on säilytettävä suuntansa, kunnes on ilmeistä, että väistämisvelvollinen ei aioi väistää. Millä etäisyydellä se tulee ilmeiseksi ko. tilanteessa?
Pahimmillaan molemmat väistävät samaan suuntaan ja kolari on väistämätön. Huomaa, että purjealuksille ei ole mitään tiettyä väistämissuuntaan eikä myöskään moottorialuksilla, kun toinen osapuoli on purjealus.Kyllähän kaikki tietää ettei purkkarilla ihmeitä tehdä ja jos lähtee väistelemään, niin pienikin vauhti loppuu kuin seinään. Kun moottoriveneen vauhti on parikymmentä solmua, niin purkkari on kuin hitaasti liikkuva karimerkki. Sama pätee tietenkin myös muihin runkonopudella liikkuviin uppismoottoriveneisiin.
On toki kapeita paikkoja, joissa tarvitaan pelisilmää, mutta tämä tapaus ei kerro sellaisesta. - vastuuton_majakka
IhanNormi kirjoitti:
Täysin tavallinen purjehtija.
Pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, mutta kaikki velvollisuudet ovat muiden harteilla.Tähänkin sopisi aivan hyvin referenssiksi se kuuluisa keskustelu majakan ja lentotukialuksen välillä. Sillä purjeveneellä kun oli aika tarkkaan yhtä hyvät mahdollisuudet väistää kuin majakalla. Silti aina joku tulee urputtamaan majakan vastuuttomuudesta.
Jos moottorivene tulee suoraan vastaan, on väistöyrityksellä erinomaiset mahdollisuudet saada vastaantulija kyljestä sisään keulan sijaan. Sivusta tulevasta ei tiedä sen enempää, aikooko toinen väistää ja keulan vai perän puolelta. Perän takaa meneväksi ajateltua ei pääse mihinkään pakoon ja keulan edestä väistävään nähden voi ehkä hiukan vaikuttaa siihen, missä kulmassa törmäys tapahtuu, mutta törmäystä ei voi estää. Moninkertaisella nopeudella ajava tulee päälle, jos on tullakseen. - joskus-sitä
Hauska tarina se lentotukialuksen vetämän laivasto-osaston ja sen Kanadan rannikon majakan keskustelu. Taisi olla alun perin mainospätkä ... tuskin edes jenkkien kipparit tarinan tasoiseen tyrimiseen yltäisivät.
Alkuperäiseen jutusteluun heitän vielä ihan arvailuna, että moottoriveneen kuljettaja olisi aivan itse käyttänyt omaa väsymystään selityksenä sille, ettei ajoissa havainnut purkkaria - olisiko selitys mitenkään mahdollinen? Tuskin kukaan menee pokkana selittämään että näki purkkarin edessä jo mailin päästä, mutta ei viitsinyt väistää?? Tai tunnustaa olleensa niin tyhmä, että ei osannut edes hidastaa jäädäkseen pohtimaan sitä, miltä puolelta purkkarin uskaltaa ohittaa, kun se kumminkin tekee kohta äkkikäännöksen suoraan poikittain eteen..
Tämä sitten kirjattu osasyynä tapahtumaan ( siis kuljettajan väsymys) levon puutteena. Lehden toimittajakin varmasti saattanut vääristää alkuperäistä tähän "lepotaukojen" muotoon, koska varmasti tottunut kirjoittamaan tieliikenteen onnettomuuksista, ja merimaailma ollut varmasti vieras.
Silloin kun Teemun vene karahti kiville syntyi kiivas keskustelu siitä, että vaadittiinko alle 24 m pituisilta, mutta yli 500 kW koneteholla varustettujen huvialusten kuljettajilta virallisia tutkintoja vai ei - silloisesta laista tai sen asetuksesta eivät saaneet selkoa sen kirjoittanut taho, sen paremmin kuin oikeuslaistoskaan, vaikka asia oli täysin ymmärrettävissä peruskoulun joukko-opin ( topologia ja logiikka) perusteillakin.. ( ei - jos - A tai B = tosi ) oli silloinen muoto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822